Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:41

mwa

Mark31 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:07:
Wat maakt het uit joh, ik ben ook aan het twijfelen om van 26 naar 20 uur te werken gaan.
Mijn vrouw zou dat prima vinden , snap ook niet waarom er zo een Taboe heerst op niet of minder werken.
Ik houd van vrijheid, werken moet als je het financieel niet kan bijbenen, maar als je genoeg hebt prima toch?
Parttime is wat anders als de hele tijd thuiszitten hè..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Livi schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:17:
[...]

Die eigen hobby, vrienden, werk en eigen spullen kun je ook allemaal hebben als je een gezamenlijke rekening hebt. Ik denk dat het ene weinig met het andere te maken heeft.
Sure maar het is meer van, natuurlijk heb je eigen dingen.
Waarom dan ook niet eigen geld?

Al zal dat ook voor iedereen anders zijn. De een wil 24/7 samen zijn, de ander is een stuk gelukkiger met allebei een eigen leven, weer een ander wil liever LAT-en.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
unezra schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:10:
[...]

Sure maar het is meer van, natuurlijk heb je eigen dingen.
Waarom dan ook niet eigen geld?

Al zal dat ook voor iedereen anders zijn. De een wil 24/7 samen zijn, de ander is een stuk gelukkiger met allebei een eigen leven, weer een ander wil liever LAT-en.
Omdat het eigen geld is! Als je niet meer denkt in termen van mijn en dijn, dan is al het geld gewoon van jou en van je partner en dus ook van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Wozmro schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:38:
Hier zorgt dit wel voor discussie.

Mijn vriendin is opgegroeid in een gezin waarin de moeder altijd thuisgebleven is.

Nu is ze ook geneigd om dit te doen. En daar ben ik eigenlijk niet mee akkoord. Ze moet van mij niet fulltime werken en/of veel geld verdienen maar deels een eigen inkomen vind ik wel belangrijk, ik heb niet graag het gevoel dat een partner afhankelijk is van mij. (ze heeft wel eigen geld omdat haar vader dat goed geregeld heeft, maar dan nog).

Ik heb zelf 2 zussen en die gaan gewoon werken.
Als zij thuis is bij jullie kinderen, dan zijn jullie afhankelijk van elkaar. Jij bent afhankelijk omdat je de zorg van je kinderen volledig overlaat aan haar en zij is afhankelijk van jou omdat zij het financiële deel aan jou overlaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Livi schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:15:
[...]
Omdat het eigen geld is! Als je niet meer denkt in termen van mijn en dijn, dan is al het geld gewoon van jou en van je partner en dus ook van jou.
Alleen, dat willen we niet. :)

Ik vind "mijn en dijn" helemaal niet kwalijk in een relatie. Het is niet zo dat als je samen bent, je opeens nog maar 1 persoon bent. 2 individuen, waarom dan niet een deel van de eigendommen waaronder geld, van de een óf van de ander en niet alles gezamelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
mwa schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:47:
[...]

Parttime is wat anders als de hele tijd thuiszitten hè..
Ieder zijn ding hoor, persoonlijk zou ik het niet erg vinden om niet te werken( dat is alleen financieel niet haalbaar voor ons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:18:
[...]

Ik vind "mijn en dijn" helemaal niet kwalijk in een relatie. Het is niet zo dat als je samen bent, je opeens nog maar 1 persoon bent. 2 individuen, waarom dan niet een deel van de eigendommen waaronder geld, van de een óf van de ander en niet alles gezamelijk?
De noordwest Europese cultuur is al heel erg op het op individualisme gericht. Dit is inderdaad de laatste stap. Ben zelf meer van de zuidelijke familie cultuur, maar goed dat is een deel waarom verschillende mensen verschillende inzichten hebben. Denk dat als je cultuur te ver uit elkaar ligt een relatie op lange termijn toch niet gaat werken. Dus zolang je beide tevreden bent met de regeling moet je ook weinig van meningen buiten je relatie aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Wozmro schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:38:
Hier zorgt dit wel voor discussie.

Mijn vriendin is opgegroeid in een gezin waarin de moeder altijd thuisgebleven is.

Nu is ze ook geneigd om dit te doen. En daar ben ik eigenlijk niet mee akkoord. Ze moet van mij niet fulltime werken en/of veel geld verdienen maar deels een eigen inkomen vind ik wel belangrijk, ik heb niet graag het gevoel dat een partner afhankelijk is van mij. (ze heeft wel eigen geld omdat haar vader dat goed geregeld heeft, maar dan nog).

Ik heb zelf 2 zussen en die gaan gewoon werken.
Ons belastingstelsel is er ook op ingesteld. Je houdt meer over als je beiden werkt, zelfs met hetzelfde bruto inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn idee bij een relatie is dat je er vol voor gaat en niet met één been instaat. Bij ons gaat alles op de grote hoop. Ik werk fulltime en heb nog een eigen onderneming ernaast. Mijn vrouw werkt niet en zorgt ervoor dat ons kindje niet naar de opvang hoeft. Helaas hangt hier vanuit de maatschappij geen beloning aan vast.

Ik moet er niet aan denken dat ik meer geld te besteden zou hebben in een relatie omdat ik veel meer werk dan mijn partner. Soms bekruipt mij het gevoel dat de meestverdienende partner de minstverdienende partner stiekem een Tikkie stuurt na een gezamenlijk etentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:28
Als er 1 rekening is, waar dus beide partners inzicht hebben, en plots blijkt na 21 jaar die lieve man niet zo lief te zijn (of die lieve vrouw) dan kan de situatie ontstaan dat je dus nergens heen kan omdat je zelf geen geld hebt.

Ja, het is extreem, en nee dat gebeurt jullie niet, en ja: dat dacht iedereen die in die situatie terecht komt.

Dus altijd zelf de beschikking houden over je eigen geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Mark31 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:48:
[...]

Ieder zijn ding hoor, persoonlijk zou ik het niet erg vinden om niet te werken( dat is alleen financieel niet haalbaar voor ons).
Als je kleine kinderen hebt (zeker als ze nog heel klein zijn), dan ben je thuis voortdurend aan het werk. Onbetaald en je krijgt weinig waardering.

Veel mensen zien het niet eens als werk, terwijl het dat natuurlijk wel is. Als je het allemaal zou moeten uitbesteden, dan kost het heel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
overhyped schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:45:
[...]

Als er 1 rekening is, waar dus beide partners inzicht hebben, en plots blijkt na 21 jaar die lieve man niet zo lief te zijn (of die lieve vrouw) dan kan de situatie ontstaan dat je dus nergens heen kan omdat je zelf geen geld hebt.

Ja, het is extreem, en nee dat gebeurt jullie niet, en ja: dat dacht iedereen die in die situatie terecht komt.

Dus altijd zelf de beschikking houden over je eigen geld :)
Wij hebben wel gewoon onze eigen rekening nog hoor. En over onze gezamenlijke rekening heb ik net zo goed zeggenschap als hij. Plus nog mijn crypto en beleggingen.

Mocht ik ooit een vluchttaxi nodig heb, dan komt dat echt in orde :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Een post voor aannames, interpretatie en projectie.

De eigen zelfstandigheid bewaren heeft niets te maken met er al dan niet voor gaan of eerlijk te delen en al Helemaalniet met tikkies sturen na een etentje.

Zelfs in een 100%. / 0% inkomen situatie zou ik ieder eigen geld en een eigen spaarrekening aanraden.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:38:
Mijn idee bij een relatie is dat je er vol voor gaat en niet met één been instaat. Bij ons gaat alles op de grote hoop. Ik werk fulltime en heb nog een eigen onderneming ernaast. Mijn vrouw werkt niet en zorgt ervoor dat ons kindje niet naar de opvang hoeft. Helaas hangt hier vanuit de maatschappij geen beloning aan vast.

Ik moet er niet aan denken dat ik meer geld te besteden zou hebben in een relatie omdat ik veel meer werk dan mijn partner. Soms bekruipt mij het gevoel dat de meestverdienende partner de minstverdienende partner stiekem een Tikkie stuurt na een gezamenlijk etentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Livi schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:48:
[...]

Wij hebben wel gewoon onze eigen rekening nog hoor. En over onze gezamenlijke rekening heb ik net zo goed zeggenschap als hij. Plus nog mijn crypto en beleggingen.

Mocht ik ooit een vluchttaxi nodig heb, dan komt dat echt in orde :w
Dan gaat gelukkig die hypothetische situatie niet op voor jou :) (en ga je die ook nooit nodig hebben hoop ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livi
unezra schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:18:
[...]

Het ligt eraan. Als je met z'n tweeën bent zonder kinderen en de ene heeft geen zin om veel te werken en wil liever tijd aan hobby's en luieren besteden, terwijl de ander heel ambitieus is en keihard aan het werk is, dan snap ik jouw redenering wel.

Maar stel nou dat de ene verpleger is op de IC. Elke dag wisselende diensten draait en hele heftige verantwoordelijkheden heeft, maar hiermee maar 1500 netto verdient. En de ander heeft een relaxte kantoorbaan, 9 tot 5, zonder veel gedoe en verantwoordelijkheid, maar verdient daar 2500 netto mee. Ga je de gezamenlijke vaste lasten dan echt zo verdelen dat jij 1000 in de maand over hebt en de ander amper kan rondkomen?

Of als er kinderen zijn en de ander zorgt dag en nacht voor jouw kinderen. Poets de wc waar jij op zit te schijten en doet het volledige huishouden. Ga je dan echt zover dat jij riant leeft van 'jouw inkomen' terwijl zij niks voor zichzelf overhoudt?

Ik kan dit moeilijk zien als een liefdevolle en gelijkwaardige relatie als je zo met de ander omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
overhyped schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:52:
[...]

Dan gaat gelukkig die hypothetische situatie niet op voor jou :) (en ga je die ook nooit nodig hebben hoop ik)
Nee, dat hoop ik ook niet. Maar zeg nooit, nooit.

Ik ben het met je eens dat heel veel mensen erg naïef in hun langdurige relatie/huwelijk staan. Het gemak waarmee (vooral vrouwen) hun volledige hebben en houwen opgeven en in de handen van een ander kunnen leggen, is verbijsterend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
je schets een karikatuur. Een scheiding van vermogen, en een financiële zelfstandigheid houden heeft niets te maken met de ander laten creperen en niets willen delen.
Livi schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:57:
[...]

Het ligt eraan. Als je met z'n tweeën bent zonder kinderen en de ene heeft geen zin om veel te werken en wil liever tijd aan hobby's en luieren besteden, terwijl de ander heel ambitieus is en keihard aan het werk is, dan snap ik jouw redenering wel.

Maar stel nou dat de ene verpleger is op de IC. Elke dag wisselende diensten draait en hele heftige verantwoordelijkheden heeft, maar hiermee maar 1500 netto verdient. En de ander heeft een relaxte kantoorbaan, 9 tot 5, zonder veel gedoe en verantwoordelijkheid, maar verdient daar 2500 netto mee. Ga je de gezamenlijke vaste lasten dan echt zo verdelen dat jij 1000 in de maand over hebt en de ander amper kan rondkomen?

Of als er kinderen zijn en de ander zorgt dag en nacht voor jouw kinderen. Poets de wc waar jij op zit te schijten en doet het volledige huishouden. Ga je dan echt zover dat jij riant leeft van 'jouw inkomen' terwijl zij niks voor zichzelf overhoudt?

Ik kan dit moeilijk zien als een liefdevolle en gelijkwaardige relatie als je zo met de ander omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Livi schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:00:
[...]

Nee, dat hoop ik ook niet. Maar zeg nooit, nooit.

Ik ben het met je eens dat heel veel mensen erg naïef in hun langdurige relatie/huwelijk staan. Het gemak waarmee (vooral vrouwen) hun volledige hebben en houwen opgeven en in de handen van een ander kunnen leggen, is verbijsterend.
Ja, das bizar inderdaad. Maar ook een voortvloeisel uit andere tijden. Mijn moeder eerst ontslagen omdat ze ging trouwen, alleen was zij toen kostwinner terwijl mijn vader nog studeerde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overhyped schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:51:
Een post voor aannames, interpretatie en projectie.

De eigen zelfstandigheid bewaren heeft niets te maken met er al dan niet voor gaan of eerlijk te delen en al Helemaalniet met tikkies sturen na een etentje.

Zelfs in een 100%. / 0% inkomen situatie zou ik ieder eigen geld en een eigen spaarrekening aanraden.

[...]
Alles in het leven is gekleurd door de eigen opvoeding, ontwikkeling etc. etc. Mijn mening hoeft zeker niet de mening te zijn van een ander maar daarom is het wel interessant om te lezen hoe andere mensen leven. Mijn vrouw en ik hebben gezamenlijke rekeningen maar ook onze eigen rekeningen. Alleen mijn vrouw en ik hebben de bewuste keuze gemaakt om na het overlijden van ons eerste kind niet meer te gaan werken (mijn vrouw dan).

Waar je in groepjes nog wel eens mensen full Going Dutch zie gaan heb ik dat gevoel ook bij mensen in een relatie. Ten koste van alles het eigen bezit beschermen want stel je toch eens voor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Livi
overhyped schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:03:
je schets een karikatuur. Een scheiding van vermogen, en een financiële zelfstandigheid houden heeft niets te maken met de ander laten creperen en niets willen delen.

[...]
Helaas is dit toch voor heel veel mensen de realiteit. Een paar van mijn vriendinnen wonen bijvoorbeeld al jarenlang in een huis waar zij niet de eigenaar van zijn. Ze betalen mee aan de hypotheek, aan onderhoud, de nieuwe keuken en werken zich suf in de tuin, maar staan op straat zodra de relatie uitgaat.

En zo zit de hele relatie in elkaar. De man gaat op wintersport met vrienden, naar Ibiza en rijdt in een dikke auto, terwijl de vrouw het met een afgeragt, klein bakkie uit 1998 moet doen.

Kijk eens goed om je heen, het is niet heel moeilijk op te merken dat dit soort relaties veel voorkomen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
Mark31 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:07:
Wat maakt het uit joh, ik ben ook aan het twijfelen om van 26 naar 20 uur te werken gaan.
Mijn vrouw zou dat prima vinden , snap ook niet waarom er zo een Taboe heerst op niet of minder werken.
Ik houd van vrijheid, werken moet als je het financieel niet kan bijbenen, maar als je genoeg hebt prima toch?
Er is mijns inziens nogal een verschil tussen minder werken en helemaal niet werken.

Minder werken indien dat financieel prima uit kan is in mijn ogen niets mis mee. Maar thuis gaan zitten om maar niet te werken, nee. Wil je dat (toekomstige) kinderen niet de hele week naar de opvang gaan, dan is het mijns inziens verstandiger dat de één bijvoorbeeld 2 of 3 dagen gaat werken en de ander 3 of 4 dagen. Dan heb je elke week slechts 0 tot 2 dagen opvang voor de kinderen nodig, maar behoudt ieder wel een vorm van financiële zelfstandigheid.

Mocht er een crisis ontstaan waardoor het wenselijk is dat één of beide partijen meer inkomsten gaan vergaren, dan is dat meestal makkelijker en sneller te regelen wanneer er al deeltijd gewerkt wordt, dan wanneer er helemaal niet gewerkt wordt.

Zo'n crisis kan een relatiebreuk zijn. Maar ook werkloosheid van één van de twee, of arbeidsongeschiktheid. Of misschien zelfs het overlijden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij hebben alles op 1 hoop en dan zakgeld, met eigen zakgeld rekening / spaarrekening.
Zakgeld komt neer op ~10% van het inkomen (en de helft daar van voor elk, dus 50/50).

Vroeger verdiende ik meer (lees: het dubbele) van mijn partner, maar 2 jaar terug is mijn vrouw zelfstandig gegaan en nu verdient ze meer dan ik.

Allebei zijn we tevreden met deze situatie omdat het ons budget onder controle houd. Daarnaast gunnen we elkaar wel af en toe grote uitgaven waar je gelukkig van wordt maar te groot is om van het zakgeld te sparen.

Zo heb ik bijvoorbeeld een motor, €12.000 spaar je niet bij elkaar van “zakgeld”. Het zakgeld is echt bedoeld voor persoonlijke consumptie.
Mijn vrouw houd van koffietjes met vrienden enzo, en geeft veel kleine bedragen uit. Ik spaar liever voor een grotere hobby aankoop (zoals een RC auto, of gereedschap).
Dat willen we kunnen doen zonder dat we daar op wat voor manier op aangekeken kunnen worden.

Toen we nog 100% gezamenlijk waren zonder eigen rekeningen merkten we dat de grens tussen wat kleine uitgaven zijn en grote te vaag was. En een hobby uitgave van €400 valt dan op, ook al heb je daarvoor weinig uitgegeven. Andersom vallen al die koffietjes ook op.

Nu blijven die randzaken simpel, de belangrijkere gezamenlijke boekhouding is overzichtelijk, het is voor ons beide duidelijk wat we als hobby/zakgeld beschouwen, en daar buiten kan het ook in overleg.

Voor ons werkt dit ideaal.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Ik ken ze gelukkig niet in mijn eigen omgeving, maar ik lees het vooral als een pleidooi voor meer zakelijkheid.

Als je een goed gesprek over geld hebt, en dingen goed afspreekt dan betaal je niet mee aan een hypotheek van een huis dat niet van jou is en ga je ook niet akkoord met zo veel bijbetalen aan de gezamenlijke huishouding dat de levensstijl zo uit de pas loopt.
Livi schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:11:
[...]

Helaas is dit toch voor heel veel mensen de realiteit. Een paar van mijn vriendinnen wonen bijvoorbeeld al jarenlang in een huis waar zij niet de eigenaar van zijn. Ze betalen mee aan de hypotheek, aan onderhoud, de nieuwe keuken en werken zich suf in de tuin, maar staan op straat zodra de relatie uitgaat.

En zo zit de hele relatie in elkaar. De man gaat op wintersport met vrienden, naar Ibiza en rijdt in een dikke auto, terwijl de vrouw het met een afgeragt, klein bakkie uit 1998 moet doen.

Kijk eens goed om je heen, het is niet heel moeilijk op te merken dat dit soort relaties veel voorkomen in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livi
Ivow85 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:15:
[...]

Er is mijns inziens nogal een verschil tussen minder werken en helemaal niet werken.

Minder werken indien dat financieel prima uit kan is in mijn ogen niets mis mee. Maar thuis gaan zitten om maar niet te werken, nee. Wil je dat (toekomstige) kinderen niet de hele week naar de opvang gaan, dan is het mijns inziens verstandiger dat de één bijvoorbeeld 2 of 3 dagen gaat werken en de ander 3 of 4 dagen. Dan heb je elke week slechts 0 tot 2 dagen opvang voor de kinderen nodig, maar behoudt ieder wel een vorm van financiële zelfstandigheid.

Mocht er een crisis ontstaan waardoor het wenselijk is dat één of beide partijen meer inkomsten gaan vergaren, dan is dat meestal makkelijker en sneller te regelen wanneer er al deeltijd gewerkt wordt, dan wanneer er helemaal niet gewerkt wordt.

Zo'n crisis kan een relatiebreuk zijn. Maar ook werkloosheid van één van de twee, of arbeidsongeschiktheid. Of misschien zelfs het overlijden.
Eens. Het lijkt me toch ook dat je allebei je kinderen graag wil zien opgroeien en tijd met hen wil doorbrengen.

Ik moet altijd lachen als een vader zegt: wij hebben ervoor gekozen de kinderen niet te 'dumpen'. Vervolgens blijkt vrijwel altijd dat hij ft werkt en dus zijn kinderen dagelijks dumpt bij zijn vrouw, maar dat telt dan niet, ofzo... 8)7

Gek genoeg zie ik nog heel weinig stellen bijvoorbeeld 3 om 3 dagen werken. Terwijl 5 om 0 kennelijk wel uit kan, terwijl dat belastingtechnisch super ongunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
Livi schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:11:
[...]

Zulke situaties zijn natuurlijk compleet fout.

Maar dat betekent ook niet dat als je een deel van je eigen geld naar rato behoudt, dat dat dan ook gelijk fout is. Het huis is ook van mij, we twee auto's die we delen, etc. Er is totaal geen verschil in levensstijl en niemand zal berooid achterblijven.

Voor een volledig gedeelde geldpot zijn trouwens ook foute situaties te vinden, bijvoorbeeld waar een partner in het geheim hele grote schulden opbouwt. Dan blijft de ander alsnog ook berooid achter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
kepler schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 06:28:
[...]

Zulke situaties zijn natuurlijk compleet fout.

Maar dat betekent ook niet dat als je een deel van je eigen geld naar rato behoudt, dat dat dan ook gelijk fout is. Het huis is ook van mij, we twee auto's die we delen, etc. Er is totaal geen verschil in levensstijl en niemand zal berooid achterblijven.

Voor een volledig gedeelde geldpot zijn trouwens ook foute situaties te vinden, bijvoorbeeld waar een partner in het geheim hele grote schulden opbouwt. Dan blijft de ander alsnog ook berooid achter...
Dat kon vroeger idd, maar met internetbankieren anno 2021 niet.
Ik kijk ook slechts 1 x in de 3 maanden de banksaldo, maar dan weet je wel exact hoe het ervoor staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Mark31 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 07:36:
[...]

Ik kijk ook slechts 1 x in de 3 maanden de banksaldo, maar dan weet je wel exact hoe het ervoor staat
Behalve als iemand een eigen bedrijf heeft, dan is het wel mogelijk. Gelukkig trouwen de meeste mensen in dat geval niet in gemeenschap van goederen.

Sinds enkele jaren is gemeenschap van goederen de standaard niet meer als je trouwt. Dat vind ik een goede zaak. Mensen moeten bewust nadenken over hun keuzes bij de notaris. Het is nogal een overeenkomst die je samen aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Mark31 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 07:36:
[...]

Gewoon een tweede rekening openen en het is geen probleem. Idem met internet shoppen op krediet.

Als je denkt dat het niet meer mogelijk is dat de ene partner schulden verborgen houdt voor de andere partner, ben je erg naïef.

Het enige wat nu makkelijker te controleren is, is wat er met het saldo van de gezamenlijke rekening en spaarrekening gebeurt. Maar ook 'vroeger' kon je dat toch gewoon periodiek controleren. Met papieren bankafschriften.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Ivow85 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:03:
[...]

Gewoon een tweede rekening openen en het is geen probleem. Idem met internet shoppen op krediet.

Als je denkt dat het niet meer mogelijk is dat de ene partner schulden verborgen houdt voor de andere partner, ben je erg naïef.

Het enige wat nu makkelijker te controleren is, is wat er met het saldo van de gezamenlijke rekening en spaarrekening gebeurt. Maar ook 'vroeger' kon je dat toch gewoon periodiek controleren. Met papieren bankafschriften.
Als je geen vertrouwen hebt in anderen, dan zou je nooit met iemand kunnen samenwonen, want ook dan ben je fiscaal partner van elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Livi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:49:
[...]

Als je geen vertrouwen hebt in anderen, dan zou je nooit met iemand kunnen samenwonen, want ook dan ben je fiscaal partner van elkaar.
Volgens mij is dat alleen het geval bij een koophuis, een kind en een paar andere zaken. https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Livi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:49:
[...]

Maar het fiscaal partner van elkaar zijn heeft weinig (geen?) consequenties waarbij 1 partner de andere partner actief kan benadelen. Worst case is dat je partner stiekem een baan heeft en goed blijkt te verdienen en je daardoor toeslagen moet terugbetalen? Of mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Livi schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:57:
[...]

Da's een heel andere discussie.

Wel of niet alles op 1 hoop vs equity / equality als je de zaken splitst zijn 3 totaal verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Hielko schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:52:
[...]

Maar het fiscaal partner van elkaar zijn heeft weinig (geen?) consequenties waarbij 1 partner de andere partner actief kan benadelen. Worst case is dat je partner stiekem een baan heeft en goed blijkt te verdienen en je daardoor toeslagen moet terugbetalen? Of mis ik iets.
Ook dan zullen ze bij de partner aankloppen als je schulden maakt. En de deurwaarder gaat echt niet uitzoeken welke spullen van wie zijn, die neemt gewoon de waardevolle spullen mee als er sprake is van grote betaalachterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Livi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:00:
[...]

Ook dan zullen ze bij de partner aankloppen als je schulden maakt. En de deurwaarder gaat echt niet uitzoeken welke spullen van wie zijn, die neemt gewoon de waardevolle spullen mee als er sprake is van grote betaalachterstanden.
Nee, zo werkt dat niet. Fiscaal partnerschap heeft nul comma nul invloed op het eigendom van spullen en de aansprakelijkheid van schulden. Dat kan je alleen regelen via samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap/trouwen. Fiscaal partner zijn is alleen een dingetje van en voor de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
devices schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:12:
[...]

Volgens mij is dat alleen het geval bij een koophuis, een kind en een paar andere zaken. https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap
Wat vreemd, ik denk dat de regels zijn gewijzigd in de afgelopen 10 jaar. Sorry, dan zat ik ernaast met mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Livi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Wat vreemd, ik denk dat de regels zijn gewijzigd in de afgelopen 10 jaar. Sorry, dan zat ik ernaast met mijn vorige post.
Ik denk dat je "geregistreerd partnerschap" en "fiscaal partnerschap" door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Hielko schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:02:
[...]

Nee, zo werkt dat niet. Fiscaal partnerschap heeft nul comma nul invloed op het eigendom van spullen en de aansprakelijkheid van schulden. Dat kan je alleen regelen via samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap/trouwen. Fiscaal partner zijn is alleen een dingetje van en voor de belastingdienst.
Of wanneer je een kind krijgt samen. En het is wel iets meer dan alleen 'een dingetje' voor de belastingdienst. Je kunt er behoorlijk veel last van hebben als jouw fiscaal partner een gokverslaafde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Livi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:12:
[...]

Of wanneer je een kind krijgt samen. En het is wel iets meer dan alleen 'een dingetje' voor de belastingdienst. Je kunt er behoorlijk veel last van hebben als jouw fiscaal partner een gokverslaafde is.
Als je een kind krijgt samen kan je inderdaad fiscaal partner van elkaar worden, maar nogmaals, dat is dan alleen een ding voor de belastingdienst/toeslagen. Als je fiscaal partner een gokverslaafde is dan doet dat helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Livi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:12:
[...]

https://www.rijksoverheid...-samenwoon-schulden-heeft

Dat lijkt volledig los te staan van fiscaal partnerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Hielko schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Als je een kind krijgt samen kan je inderdaad fiscaal partner van elkaar worden, maar nogmaals, dat is dan alleen een ding voor de belastingdienst/toeslagen. Als je fiscaal partner een gokverslaafde is dan doet dat helemaal niks.
Ok, dit wist ik niet. Nou gelukkig maar, anders kan je eigenlijk niet meer met iemand samenwonen, trouwen of een kind krijgen, want er is altijd een kans dat iemand er een potje van maakt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
Hielko schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:52:
[...]

Stiekem een baan heeft... _O- Vraag me af wat je partner in dit geval dan nog meer voor je achterhoudt wanneer hij/zij stiekem ook nog een goede baan heeft waar je niets van wist. :+

Om even terug ontopic te gaan, bij ons is er eigenlijk geen verdeling alles is van elkaar en voor elkaar. Mijn vrouw verdient prima en ik ook. Ik betaal de vaste lasten rond wonen en vervoer en zij de vaste lasten rond de kinderen en het dagelijks leven. Hebben van onze eigen oorspronkelijke betaalrekeningen alleen en/of rekeningen gemaakt en verder eigenlijk weinig veranderd.

Qua schuiven van geld wordt hier in principe alleen geld geschoven van de ene betaalrekening naar de andere spaarrekening. Met name vanuit de gedachte dat dat een beetje gelijk oploopt. (niet dat dat nodig is ofzo maar goed) De keer dat het financieel niet uitkomt vanwege een onverwachte uitgave trekken we dat gewoon van elkaars betaalrekening af geen enkel probleem hier. Over het algemeen hebben we allebei ongeveer 500 tot 1000 eu. buffer op de betaalrekening. Dus zeg maar wanneer bedrag x op de betaalrekening staat nadat het salaris gestort is komen we in principe de hele maand weer door incl. alle ongeplande uitgaves (etentje, uitje, hobby, kinderen :9 etc.)

Hebben we eigenlijk ook nooit moeilijk over gedaan, moet ook eerlijk zeggen dat het me weinig kon interesseren of de één meer of minder verdiend. Als we maar gewoon het leven kunnen leiden dat we willen leven.

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 30-10-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
TIGER1125 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Stiekem een baan heeft... _O- Vraag me af wat je partner in dit geval dan nog meer voor je achterhoudt wanneer hij/zij stiekem ook nog een goede baan heeft waar je niets van wist. :+

Om even terug ontopic te gaan, bij ons is er eigenlijk geen verdeling alles is van elkaar en voor elkaar. Mijn vrouw verdient prima en ik ook. Ik betaal de vaste lasten rond wonen en vervoer en zij de vaste lasten rond de kinderen en het dagelijks leven. Hebben van onze eigen oorspronkelijke betaalrekeningen alleen en/of rekeningen gemaakt en verder eigenlijk weinig veranderd.

Qua schuiven van geld wordt hier in principe alleen geld geschoven van de ene betaalrekening naar de andere spaarrekening. Met name vanuit de gedachte dat dat een beetje gelijk oploopt. (niet dat dat nodig is ofzo maar goed) De keer dat het financieel niet uitkomt vanwege een onverwachte uitgave trekken we dat gewoon van elkaars betaalrekening af geen enkel probleem hier. Over het algemeen hebben we allebei ongeveer 500 tot 1000 eu. buffer op de betaalrekening. Dus zeg maar wanneer bedrag x op de betaalrekening staat nadat het salaris gestort is komen we in principe de hele maand weer door incl. alle ongeplande uitgaves (etentje, uitje, hobby, kinderen :9 etc.)

Hebben we eigenlijk ook nooit moeilijk over gedaan, moet ook eerlijk zeggen dat het me weinig kon interesseren of de één meer of minder verdiend. Als we maar gewoon het leven kunnen leiden dat we willen leven.
Waarom deze verdeling? Zijn het niet jouw kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Livi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

Waarom deze verdeling? Zijn het niet jouw kinderen?
Omdat er eigenlijk niets verdeeld wordt, de gezamenlijke vaste lasten zijn eigenlijk gewoon aan het begin van onze relatie zo geknipt. (toen was ik eigenlijk de "grootverdiener" in huis en hadden we nog geen kinderen) Alles wat binnenkomt met kind- ervoor komt toch op haar rekening binnen dus zaken alles wat er uit gaat op die manier gaat er ook weer via haar rekening uit.

Dat neemt niet weg dat we gewoon allebei geld uitgeven voor/aan de kinderen hoor, alleen vaste zaken als opvang/zwemles/sport/etc. gaan via haar rekening. Uitgaven als kleding wanneer ze met één van ons mee betalen we (meestal) gewoon van onze eigen betaalrekening kijken we echt niet naar of het van haar of mijn rekening moet komen. :+ kan me ook weinig interesseren eerlijk gezegd, waar het geld voor iets vandaan komt.

Je kunt namelijk dezelfde vraag stellen of het niet haar huis is? :9 Maar dat ging destijds allemaal weer via mijn rekening dus uiteindelijk maar lekker zo gelaten. :+ Stukje luiheid/gemakzucht ook denk ik... Vind het persoonlijk ook wel lekker overzichtelijk...

[ Voor 11% gewijzigd door TIGER1125 op 30-10-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
TIGER1125 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Omdat er eigenlijk niets verdeeld wordt, de gezamenlijke vaste lasten zijn eigenlijk gewoon aan het begin van onze relatie zo geknipt. (toen was ik eigenlijk de "grootverdiener" in huis en hadden we nog geen kinderen) Alles wat binnenkomt met kinder- ervoor komt toch op haar rekening binnen dus zaken alles wat er uit gaat op die manier gaat er ook weer via haar rekening uit.

Dat neemt niet weg dat we gewoon allebei geld uitgeven voor/aan de kinderen hoor, alleen vaste zaken als opvang/zwemles/sport/etc. gaan via haar rekening. Uitgaven als kleding wanneer ze met één van ons mee betalen we (meestal) gewoon van onze eigen betaalrekening kijken we echt niet naar of het van haar of mijn rekening moet komen. :+ kan me ook weinig interesseren eerlijk gezegd, waar het geld voor iets vandaan komt.

Je kunt namelijk dezelfde vraag stellen of het niet haar huis is? :9 Maar dat ging destijds allemaal weer via mijn rekening dus uiteindelijk maar lekker zo gelaten. :+ Stukje luiheid/gemakzucht ook denk ik... Vind het persoonlijk ook wel lekker overzichtelijk...
Op die manier. Is een gezamenlijke rekening dan niet veel makkelijker als het toch allemaal niet zoveel uitmaakt? Lijkt me in jullie geval veel overzichtelijker.

Ik zou ook niet graag willen wonen in een huis waar ik niet aan meebetaal. Hebben jullie het huis wel samen gekocht, staat haar naam op de koopakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabanavelt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 18:37
overhyped schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:26:
Ik ken ze gelukkig niet in mijn eigen omgeving, maar ik lees het vooral als een pleidooi voor meer zakelijkheid.

Als je een goed gesprek over geld hebt, en dingen goed afspreekt dan betaal je niet mee aan een hypotheek van een huis dat niet van jou is en ga je ook niet akkoord met zo veel bijbetalen aan de gezamenlijke huishouding dat de levensstijl zo uit de pas loopt.

[...]
Waarom niet? In de tijd dat ik nog een (koop)appartementje had en wij voor het eerst ging samenwonen, trok zij bij mij in. Ik betaalde zo'n € 550,- aan hypotheek, zij betaalde voor haar appartement zo'n € 450,- aan huur. Zij bouwde er inderdaad niks mee op, aan de andere kant was de huizenmarkt toen nog niet zo losgeslagen, dus we hebben gewoon naar de inkomens gekeken en een bedrag voor de bijdrage bepaald (€ 175,-).
Normaal gesproken had ze ook huur moeten betalen, ze kon nu meer sparen/beleggen, we konden testen of onze relatie bestand was (tegen voornamelijk mijn frapatsen O-) ) en toen we na 2,5 jaar samen een huis gingen kopen hebben we 80% van de winst in de nieuwe gezamenlijke hypotheek gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Livi schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Op die manier. Is een gezamenlijke rekening dan niet veel makkelijker als het toch allemaal niet zoveel uitmaakt? Lijkt me in jullie geval veel overzichtelijker.

Ik zou ook niet graag willen wonen in een huis waar ik niet aan meebetaal. Hebben jullie het huis wel samen gekocht, staat haar naam op de koopakte?
Misschien wel, maar ja gemakzucht dient de mens denk ik in dit geval vooral... :9 De rompslomp van alle rekeningnummers weer overal te veranderen. Hebben altijd wel de intentie gehad om dat te regelen op die manier maar ja het blijft vooral altijd bij die plannen om dat te regelen.

Voor wat betreft de woning, hebben we die samen gekocht ja en daar staat zij ook als mede eigenaar op de akte de eigendomsverdeling van de woning is dan ook gewoon 50/50. "Onze" vorige woning was overigens haar huurwoning waar ik introk. Toen heb ik overigens nooit (huur) hoeven betalen, af en toe eens wat boodschappen ofzo. Dus vind het wel prima zo eerlijk gezegd, en als ze het toch op haar heupen krijgt en een deel wil meebetalen dan is ze van harte welkom hoor. :+

Enige "zaak" in ons huishouden die op papier niet van ons samen is, om het maar even op die manier te zeggen, is de auto. (We zijn onlangs van twee naar één privé auto gegaan, door de komst van een zakelijk auto)

Maar uiteindelijk loopt alles redelijk 50/50 qua kosten en uitgaven op deze manier.

[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 30-10-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Ik had Mischien wat specifieker moeten zijn. Je betaald Niet mee aan aflossing en grote aanpassingen die waarde toevoegen tenzij je graag geld weg geeft.

Mee betalen aan rente en vaste lasten is natuurlijk logisch.
Kabanavelt schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Waarom niet? In de tijd dat ik nog een (koop)appartementje had en wij voor het eerst ging samenwonen, trok zij bij mij in. Ik betaalde zo'n € 550,- aan hypotheek, zij betaalde voor haar appartement zo'n € 450,- aan huur. Zij bouwde er inderdaad niks mee op, aan de andere kant was de huizenmarkt toen nog niet zo losgeslagen, dus we hebben gewoon naar de inkomens gekeken en een bedrag voor de bijdrage bepaald (€ 175,-).
Normaal gesproken had ze ook huur moeten betalen, ze kon nu meer sparen/beleggen, we konden testen of onze relatie bestand was (tegen voornamelijk mijn frapatsen O-) ) en toen we na 2,5 jaar samen een huis gingen kopen hebben we 80% van de winst in de nieuwe gezamenlijke hypotheek gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
Ik heb niet alles gelezen. Maar toen ik een tijdje samenwoondje. Hebben we het naar rato gedaan. Anders hield de 1 niks over de nder veel. Vonden wij niet redelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Annie1980 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:09:
Ik heb niet alles gelezen. Maar toen ik een tijdje samenwoondje. Hebben we het naar rato gedaan. Anders hield de 1 niks over de nder veel. Vonden wij niet redelijk
Dat werkt dan eigenlijk ook alleen maar als de inkomensverschillen dan ook weer niet te groot zijn. Kun je simpele rekenmodelletjes op loslaten, hoe groter de inkomensverschillen, hoe meer de hoogste verdiener onder de streep voor zichzelf overhoudt in absolute hoeveelheid.

Is dat dan echt het redelijkst/eerlijkst denk ik dan?

Ik opteer dan liever dat je allebei evenveel hebt in absolute zin.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
LuNaTiC schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

Dat werkt dan eigenlijk ook alleen maar als de inkomensverschillen dan ook weer niet te groot zijn. Kun je simpele rekenmodelletjes op loslaten, hoe groter de inkomensverschillen, hoe meer de hoogste verdiener onder de streep voor zichzelf overhoudt in absolute hoeveelheid.

Maar dat deden wij ook. Ook na belastingaangifte en teruggave. Neem aan dat je dat bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
LuNaTiC schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

Dat kan natuurlijk, maar als je die logica doortrekt dan is de logische conclusie dat je een volledige gemeenschap van goederen het aller eerlijkst vindt? Dat mag natuurlijk, maar gezien het feit dat mensen daar nauwelijks meer voor kiezen zover ik weet wordt die mening niet zo heel breed gedeeld in ieder geval.
Annie1980 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:28:
[...]

Maar dat deden wij ook. Ook na belastingaangifte en teruggave. Neem aan dat je dat bedoelt?
Als je het na-rato de kosten verdeelt dan houden niet beide partners exact hetzelfde vrij besteedbare vermogen. Stel kosten zijn E2000/maand. Inkomsten partner 1 zijn 5000/maand en partner 2 verdient 2000/maand. Dan betaald partner 1: 5/7 * 2000 = 1429 (en houdt daarmee 3571/maand over) terwijl partner 2: 571 betaald en dan 2000 - 571 = 1429/maand overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Daarom is een vast bedrag afspreken eerlijker. Dat lijkt me ook makkelijker als je toch een verdeling wil afspreken. Stel je hebt samen 1000 euro per maand over elke maand, dan zou je allebei 500 euro op een eigen rekening kunnen laten staan en de rest kunnen storten op de gemeenschappelijke rekening. Op die manier heb je allebei hetzelfde vrij te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Hielko schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

Dat kan natuurlijk, maar als je die logica doortrekt dan is de logische conclusie dat je een volledige gemeenschap van goederen het aller eerlijkst vindt? Dat mag natuurlijk, maar gezien het feit dat mensen daar nauwelijks meer voor kiezen zover ik weet wordt die mening niet zo heel breed gedeeld in ieder geval.
[...]
Wij hebben iig een geregistreerd partnerschap met beperkte gemeenschap van goederen (standaard sinds 2018 tenzij je het anders regelt volgens mij). we hebben wel afgesproken dat onze studieschulden apart blijven; ik ben alweer 13 jaar aan het afbetalen en nog iets minder dan 10K over. Zij is net klaar en heeft nog een schuld van 45k (uit mn hoofd).

Maar goed, in de praktijk komt het er op neer dat we alleen dat even grote potje apart van onze salarissen voor onszelf reserveren zodat we allebei elke maand even veel kunnen uitgeven (zoals Livi ook zegt). Alles wat overblijft na onze persoonlijke vaste lasten (die zo goed als gelijk zijn voor ons beiden) gaat op de grote hoop voor de gezamenlijke vaste lasten, boodschappen en alle andere gezamenlijke uitgaven die we doen voor het huis, uit eten, enz enz enz.

Zij is als grootverdiener in die zij een grotere spekker van de gezamenlijke pot maar zij heeft daar een beter gevoel bij dan dat zij dat verschil puur voor haarzelf zou houden. Andersom had ik precies hetzelfde gedaan.

Uiteindelijk ben ik gewoon realistisch en is dat gat in salaris ook nooit voor mij te dichten. Ik heb dan wel weer een verleden met een koophuis en daarmee overwaarde gecreëerd dat ik weer in ons nieuwe huis heb gestoken voor nieuwe meubels etc.

Je doet wat je kan om zo gelijkwaardig mogelijk te zijn in de relatie ;) dit voelt voor ons iig goed, we gunnen elkaar wat dat betreft alles. En we zijn allebei ook niet zo moeilijk.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
Livi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:18:
Daarom is een vast bedrag afspreken eerlijker.
Daarom vindt jij een vast bedrag eerlijker.

Of dat zo is hangt af van wat je er beide van vindt, welk deel van de inkomsten nodig is voor vaste lasten en wat er daarna over is. Als dit topic 1 ding duidelijk maakt is dat er geen uniform antwoord is op wat eerlijk of goed is en wat niet.

Wij delen de kosten 50/50. Per maand betaal ik een stuk meer, maar dat verrekenen we ieder jaar met de significant hogere inleg die mijn vriendin gedaan heeft bij het kopen van ons huis.

Ik denk dat ik alsnog anderhalf keer zo veel over hou per jaar als m’n vriendin. Mischien zelfs het dubbele. Vinden we beide prima, we hebben beide genoeg voor ons gezamenlijke- en ons eigen leven. Mocht het onverhoopt mis gaan is het een zakelijke verrekening en zijn we klaar.

Volgens jouw logica zou dit niet eerlijk zijn, terwijl
Dit voor ons de enige logische optie was toen we er samen over spraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Immutable schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:15:
Snap niet dat veel mensen met z'n tweeën niet BAKKEN met geld overhouden. Ik ben in mijn eentje, heb een koopwoning + auto. Spaar 40% tot 50% van mijn maandelijkse salaris. En heb modaal salaris. Stel je voor met een relatie zou veel kosten gedeeld door 2 gaan. En gaat mijn spaar ratio makkelijk naar de 60% zou de relatie hetzelfde hebben hou je echt bakken met geld over. Zou dan met z'n tweeën makkelijk meer dan een modaal salaris overhouden per maand.
Wat moet ik met zoveel spaargeld? Wij zouden best 1 salaris over kunnen houden. Wil ik dat? Nee, want dan zouden we best wel wat "luxe" moeten opgeven. Dus een veel kleiner huis, op een veel ongunstiger locatie (i.p.v. een huis waar we beiden een eigen werkkamer hebben en we heerlijk vrij wonen), veel meer letten op de boodschappen, de katten de deur uit...

Ik denk dat 40 tot 50% van je maandsalaris sparen een uitzondering is. Ik denk dat de meeste mensen die 10% niet eens halen, die het Nibud adviseert...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:30

Don Quijote

El Magnifico

Hier deden we het in den beginne naar rato. Ik verdiende 1,5 modaal, mijn vrouw modaal. We hadden nog geen kinderen.

Dat vonden we toen eerlijk en handig. Dat veranderde toen we voor mijn werk naar de US emigreerde en ik even de enige kostwinnaar was. We hadden daar 1 rekening waar alles op binnen kwam en we alles van betaalden. Toen mijn vrouw daar vervolgens ook een baan vond hebben we het gewoon zo gelaten. Ook toen we vervolgens weer terug naar Nederland kwamen.

Ondertussen is ons inkomen verder uit elkaar gelopen (1x modaal vs 4x modaal) Hebben we kinderen gekregen en zijn we minder gaan werken (3 dagen en 4 dagen). Dat alles maakt dat we het “alles op een grote stapel”-principe hebben vastgehouden.

In de praktijk leidt het zelden tot problemen, maar dat zal ook komen omdat er voldoende binnenkomt om eigenlijk in al onze “eigen” hobbies of materialistische noden te voorzien. Beide hebben we het gevoel dat het eerlijk is zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Livi
overhyped schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:37:
[...]

Daarom vindt jij een vast bedrag eerlijker.

Of dat zo is hangt af van wat je er beide van vindt, welk deel van de inkomsten nodig is voor vaste lasten en wat er daarna over is. Als dit topic 1 ding duidelijk maakt is dat er geen uniform antwoord is op wat eerlijk of goed is en wat niet.

Wij delen de kosten 50/50. Per maand betaal ik een stuk meer, maar dat verrekenen we ieder jaar met de significant hogere inleg die mijn vriendin gedaan heeft bij het kopen van ons huis.

Ik denk dat ik alsnog anderhalf keer zo veel over hou per jaar als m’n vriendin. Mischien zelfs het dubbele. Vinden we beide prima, we hebben beide genoeg voor ons gezamenlijke- en ons eigen leven. Mocht het onverhoopt mis gaan is het een zakelijke verrekening en zijn we klaar.

Volgens jouw logica zou dit niet eerlijk zijn, terwijl
Dit voor ons de enige logische optie was toen we er samen over spraken.
Zoals ik al eerder schreef ligt het aan de situatie. Zonder kinderen vind ik het een heel ander verhaal dan met kinderen. Als je lat is het anders dan wanneer je samenwoont. Als de ene maar 20 uur werkt en de ander 60 is het iets anders dan wanneer je allebei 40 uur werkt, maar de ene door geluk/toeval meer verdient.

Onder de streep gaat het er vooral om dat je er allebei gelukkig mee bent. Wat ik alleen vaak heb gezien is dat wat binnen de relatie wordt geaccepteerd na een scheiding uitdraait op een drama. Dan is het toch ineens minder leuk om met lege handen achter te bijven, terwijl je al 15 jaar de hypotheek van de ander hebt afgelost. Ik zou daar dus goed over nadenken. Ben ik er nu blij mee? En hoe zit dat als we over 10 jaar uit elkaar gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:43

tomtom901

Moderator General Chat
Op dit moment is het hier ook nog naar rato (6x modaal vs 0.5x modaal - parttime). Dat werkt voor ons prima. Daarnaast heb ik een koophuis en vind ik het belangrijk dat mijn partner ook gewoon haar eigen salaris voor leuke dingen kan en mag gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door tomtom901 op 01-11-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Van mijn loon kunnen alle vaste lasten af en houden we nog geld over. Wij hebben wel een aparte rekening waar we het boodschappengeld op storten, zodat we kunnen zien wat we ongeveer kwijt zijn maandelijks aan boodschappen.

Van het geld van mijn vriendin sparen we gezamenlijk. Kortom: Alles komt op 1 rekening. Haar loon sparen we van.

[ Voor 4% gewijzigd door Agent47 op 09-12-2021 14:07 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 23:38

Lordy79

Vastberaden

Wij hebben een gezamenlijke rekening: ik stort er geld op en mijn vrouw geeft t uit.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik las dit en moest direct weer denken aan dit topic
Jacinthe: 'Na vier jaar had ik genoeg gespaard om bij hem weg te gaan'

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Dat artikel is inderdaad een schoolvoorbeeld waarbij eigen geld voor elk van de partners een hoop ellende kan schelen. Zowel binnen de relatie (sommige aankopen niet hoeven verantwoorden, dus minder snel ruzie over geld) als wanneer de relatie ten einde loopt waarbij het eigen geld de stappen richting een eigen leven veel makkelijker maakt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 15:21

GG85

.......

Nee joh, alles op een hoop, dat HOORT GEWOON! Wij zijn al ZOOOO lang bij elkaar en het gaat ZOOO goed dat het NOOIT mis zal gaan. Als je het anders doet zit je relatie NIET GOED.
ps. we praten nooit over geld want dat vinden we eigenlijk heel ongemakkelijk

Ondergetekend: de helft van dit topic ;)

[ Voor 10% gewijzigd door GG85 op 13-01-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:57
GG85 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Nee joh, alles op een hoop, dat HOORT GEWOON! Wij zijn al ZOOOO lang bij elkaar en het gaat ZOOO goed dat het NOOIT mis zal gaan. Als je het anders doet zit je relatie NIET GOED.

Mooie aanvulling, maar licht toe waarom je deze reactie plaatst?
Oud zeer? Zelf verkeerde keuzes gemaakt? Kijk nu aan, dan gaan mensen het zelf invullen.
Precies waarom dit topic er is; leren van elkaars ervaringen.

---

Mijn partner en ik hebben eerst een vast bedrag op de gezamelijke rekening gezet voor alle vaste lasten, toen huurde we. Wat overbleef was vrij te besteden.
Even later zijn we ons salaris gaan storten en betaalde we onszelf zakgeld uit, een gelijk vast bedrag per maand.
Daarna werd dit een percentage, vanwege mijn salarisgroei (lekker egoistisch, zij gaf het geld toch niet uit, dus waarom zou ze zoveel moeten krijgen als ze het al heeft?).
Toen is onze dochter geboren en zijn we gestopt met het 'zakgeld'. Mijn vriendin is nog minder gaan werken en ik komende 2 tijd ook (ouderschapsverlof).

Als we wat voor onszelf willen doen, overleggen we dat. Als het redelijk is, dikke prima. Als het niet redelijk is: ook prima!

Als mijn hobby (moter/gamen) geld nodig heeft. Dan geeft zij daar ruimte voor, wil zij een weekend weg met vriendinnen: ga en leef! Daar draag ik graag aan bij.
Maar nu een 3080ti kopen is idioot. Als ik het geld zelf zou hebben, was die er mischien al wel geweest, nu wacht ik nog wel even..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Wij doen alles op een hoop, niet omdat het zo hoort, maar omdat het voor ons het prettigst is.

Daarbij, we praten natuurlijk niet altijd over geld, want dan heb je volgens mij ook geen goede relatie :p, maar we praten wel degelijk over geld...

Maar wat je vaak ziet is dat wanneer het fout gaat, de ene partner 90-100% in brengt, en de andere partner de rest. En vaak zijn er dan ook nog kinderen in het spel.
In ons geval is het 50/50 (het afgelopen jaar zat er 1000 euro verschil in het netto IT jaarsalaris) en zijn er geen kinderen (en die gaan er ook nooit komen). Dus zelfs als we uit elkaar zouden gaan, zou het grootste probleem zijn dat er nieuwe woonruimte gezocht moet worden...

Daarbij, 1 ding van dat stukje snap ik niet, hoe kan de ene partner de andere partner toegang tot de gezamenlijke rekening ontzeggen? Dat klinkt dat het niet een gezamenlijke rekening is, maar zijn rekening waarbij zij ook een pas heeft gekregen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:20:
[...]

Wij doen alles op een hoop, niet omdat het zo hoort, maar omdat het voor ons het prettigst is.

Daarbij, we praten natuurlijk niet altijd over geld, want dan heb je volgens mij ook geen goede relatie :p, maar we praten wel degelijk over geld...

Maar wat je vaak ziet is dat wanneer het fout gaat, de ene partner 90-100% in brengt, en de andere partner de rest. En vaak zijn er dan ook nog kinderen in het spel.
In ons geval is het 50/50 (het afgelopen jaar zat er 1000 euro verschil in het netto IT jaarsalaris) en zijn er geen kinderen (en die gaan er ook nooit komen). Dus zelfs als we uit elkaar zouden gaan, zou het grootste probleem zijn dat er nieuwe woonruimte gezocht moet worden...

Daarbij, 1 ding van dat stukje snap ik niet, hoe kan de ene partner de andere partner toegang tot de gezamenlijke rekening ontzeggen? Dat klinkt dat het niet een gezamenlijke rekening is, maar zijn rekening waarbij zij ook een pas heeft gekregen...
We klopt we meer niet in dat artikel. Over het algemene lost in Nederland een rechter de situatie van een niet betalende ex partner vrij snel op. Succes met niet betalen met een loon beslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 18:28
[...]

Het gelinkte artikel is volgens mij juist het tegenovergestelde van alles op een hoop :?

Hier gaat alles iig op een hoop, juist om problemen te voorkomen mochten we ooit uit elkaar gaan. Voor mij is dat financieel gezien niet gunstig omdat ik veel meer verdien, maar aangezien mijn vrouw weer meer voor de kinderen doet is het uiteindelijk wel zo eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjust_mii
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-08-2024
[...]

wij doen alles op een hoop op de gezamenlijke rekening. Daarvan gaat ook elke maand een deel naar onze 'zakgeld'-rekening en onze persoonlijke spaarrekening waar de ander geen toegang tot heeft.
De zakgeld rekening is meer om cadeaus voor elkaar te kopen zonder dat de ander het weet, en we hebben ieder onze eigen spaarrekening voor noodgevallen, mocht de ander opeens compleet ontsporen.
We hebben ieder genoeg buffer om bij elkaar weg te gaan mocht het nodig zijn in een noodsituatie.

Dat al je salaris op één hoop gaat, betekend niet dat je geen eigen geld hoeft te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:33
[...]

Grappig dat andere Tweakers zich verplicht voelen te reageren op jouw post met hun eigen aannames :P Mensen onderschatten het bij elkaar gooien op 1 hoop van geld, het feit dat er zoveel huwelijken stuklopen en dat mensen letterlijk maanden bezig zijn om hun financiën (lees: scheiding) te regelen, laat zien dat mensen goed zouden moeten weten wat de consequenties zijn. Iets typisch Nederlands is dat overigens ook. In bijvoorbeeld de Scandinavische landen is dit verre van wenselijk. Daar is onafhankelijkheid heel groot, ook in relaties, net als trouwens met huwelijkse voorwaarden. Samen sparen, vaak naar rato van het inkomen, en je salaris ontvangen op je eigen rekening. Toevallig weet ik van een aantal financiële adviseurs in Denemarken en Zweden dat dat voor het grootste deel van de mensen goed werkt om hun onafhankelijkheid te bewaren en bewaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:58
Orangelights23 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:59:
[...]

Iets typisch Nederlands is dat overigens ook. In bijvoorbeeld de Scandinavische landen is dit verre van wenselijk. Daar is onafhankelijkheid heel groot, ook in relaties, net als trouwens met huwelijkse voorwaarden. Samen sparen, vaak naar rato van het inkomen, en je salaris ontvangen op je eigen rekening. Toevallig weet ik van een aantal financiële adviseurs in Denemarken en Zweden dat dat voor het grootste deel van de mensen goed werkt om hun onafhankelijkheid te bewaren en bewaken.
Helpt ook wel mee dat in die landen vrouwen minder vaak part-time werken zoals in Nederland… En daarmee heb je dus in mindere mate verschillen in inkomen wat tot financiële afhankelijkheid kan leiden.

We willen het vaak niet horen of zien, maar in NL zijn we gemiddeld genomen nog heel traditioneel (of ouderwets). Want kijk je naar die landen die @Orangelights23 noemt, daar is niet alleen de mate van financiële onafhankelijkheid groter, maar ook de gelijkheid an sich: zorgtaken voor kinderen zijn bijvoorbeeld veel evenrediger verdeeld ten opzichte van NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:57
[...]

Grappig dat andere Tweakers zich verplicht voelen te reageren op jouw post met hun eigen aannames :P Mensen onderschatten het bij elkaar gooien op 1 hoop van geld, het feit dat er zoveel huwelijken stuklopen en dat mensen letterlijk maanden bezig zijn om hun financiën (lees: scheiding) te regelen, laat zien dat mensen goed zouden moeten weten wat de consequenties zijn. Iets typisch Nederlands is dat overigens ook. In bijvoorbeeld de Scandinavische landen is dit verre van wenselijk. Daar is onafhankelijkheid heel groot, ook in relaties, net als trouwens met huwelijkse voorwaarden. Samen sparen, vaak naar rato van het inkomen, en je salaris ontvangen op je eigen rekening. Toevallig weet ik van een aantal financiële adviseurs in Denemarken en Zweden dat dat voor het grootste deel van de mensen goed werkt om hun onafhankelijkheid te bewaren en bewaken.
Het zal waarschijnlijk te maken hebben gehad met de lege opmerking die gemaakt werd.
Jij beargumenteerd nog, wat de discussie voedt en tot andere inzichten leidt.

Nu is hij/zij niet verplicht te reageren, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de reden van die opmerking.

Mijn vriendin en ik hebben de verdeling in ons samenlevingscontract vastgelegd. Ons goed laten informeren door notaris (daarnaast nog dit forum geraadpleegd ;)) en op basis daarvan de keuzes gemaakt. Voor ons is de basis vertrouwen, klinkt zoetsappig en daardoor blijven we wel communiceren over de gevolgen van onze keuzes :). Vooralsnog werkt het hier, maar ik zie inderdaad dat het bij genoeg stellen niet prettig geregeld is en er niet over gepraat wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 23:38

Lordy79

Vastberaden

Wat denk ik erg belangrijk is, is om afspraken vast te leggen en ook af te spreken (en te DOEN) om elke 5 jaar de afspraken eens tegen het licht te houden.
Misschien zijn er kinderen in het spel gekomen, of een andere inkomensverhouding zowel qua salaris per uur als het aantal uren dat een ieder werkt en aan 'zorgtaken' 'levert' aan het gezin.

Net zoals het wijs is om elke 5 jaar even naar je testament te kijken: kan zijn dat het allemaal in orde is dan kijk je er dus een uurtje per 5 jaar naar maar mensen... Doe dat alsjeblieft!

Het gaat er niet om hoe je het regelt want dat mag iedereen lekker zelf weten maar wel dát je het regelt of er i.i.g. over nadenkt en er geen verrassingen kunnen ontstaan als....

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:47
Wat bij ons altijd belangrijk is geweest: dat we allebei voldoende verdienvermogen hebben. Wel/niet een gezamenlijke rekening is een leuke discussie, maar als een van de partners niet zijn/haar broek kan ophouden, dan is het een loze discussie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:18
[...]

Grappig dat andere Tweakers zich verplicht voelen te reageren op jouw post met hun eigen aannames :P Mensen onderschatten het bij elkaar gooien op 1 hoop van geld, het feit dat er zoveel huwelijken stuklopen en dat mensen letterlijk maanden bezig zijn om hun financiën (lees: scheiding) te regelen, laat zien dat mensen goed zouden moeten weten wat de consequenties zijn.
Het punt is dat er in dit artikel in feite helemaal geen sprake is van alles op 1 hoop gooien. Dit is eerder een schoolvoorbeeld van de man die het geld verdient en de rest van zijn gezelschap maandelijks wat zakgeld geeft. Het enige wat er gezamenlijk is aan de pot was de tenaamstelling, maar blijkbaar is dat ook in een vloek en een zucht ongedaan gemaakt.

Als alles op 1 hoop was gegooid, dan had de vrouw juist niet stiekem geld achterover hoeven te drukken. Want dan had ze sowieso al de helft van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjust_mii
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-08-2024
[...]

ik reageer inderdaad op zijn reactie, omdat het vol zit met aannames (lees bijv. het niet praten over financieen).
Het is niet zwart of wit en dat lijkt hij en jij wel te denken dat het is als je alles op 1 hoop gooit. Je maakt ruimte voor je eigen onafhankelijkheid, je maakt afspraken (ga naar de notaris) en legt alles vast, zodat mocht het ooit fout gaan, je het qua geld wel duidelijk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:32:
[...]

Het punt is dat er in dit artikel in feite helemaal geen sprake is van alles op 1 hoop gooien. Dit is eerder een schoolvoorbeeld van de man die het geld verdient en de rest van zijn gezelschap maandelijks wat zakgeld geeft. Het enige wat er gezamenlijk is aan de pot was de tenaamstelling, maar blijkbaar is dat ook in een vloek en een zucht ongedaan gemaakt.

Als alles op 1 hoop was gegooid, dan had de vrouw juist niet stiekem geld achterover hoeven te drukken. Want dan had ze sowieso al de helft van het geld.
idd denk ik dat ook.
Ik vermoed in dat verhaal dat het hele kapitaal op naam van de man zijn bedrijf stond; En ze zelf dus eigenlijk eerder weinig bezaten en dus alles oook betaald werd vanuit het bedrijf (wat in dat artikel als 'representatiekosten genoemd wordt en verklaard waarom de man wel alles uitgeeft aan zichzelf maar kennelijk hooguit 50 euro vooor een fiets voor zn kinderen uit kan geven)...

schijnbaar had zij dus ook geen enkele toegang tot dat geld, ze moest hem om alles vragen.
verschrikkelijk treurig verhaal, maar de financiele kant verwart me een beetje omdat het vaag blijft en niet helemaal lijkt te kloppen (ik vermoed dat het verhaal 'dat ze het financieel zo goed hadden' ook een beetje een verhaaltje is waaraan ze gewend is als ondernemer, zeggen dat het niet loopt is bij bepaalde bedrijven nooit zo heel slim, omdat dat ook klanten kan afschrikken)... juist uit de feiten (die problemen om een kinderfiets te betalen en het gegeven dat ze wegens de financieen niet meende te kunnen scheiden, ondanks dat schijnbaar haar 'online webshop' zo enorm goed liep) doet vermoeden dat het zeker niet zo'n enorme vetpot was...

Uit het financiele verhaal lijkt er eerder op dat er weinig gedeeld werd, maar meer een diepgegrond wantrouwen bestond en vermoedelijk dat paar nooit echt een relatie opgebouwd heeft met elkaar, maar vermoedelijk iets te vroeg getrouwd is (en zij ook vooral later een sterkere persoonlijkheid ontwikkeld heeft waarmee hij niet kon omgaan).

Ik denk dat een eventuele regeling met financiele zalen om te gaan nooit de relatie _beter_ kan maken of redden... Hooguit zal dit vermoedelijk ook bij slechte relaties erg sterk bepalen 'hoe' de breakup zal verlopen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

RM-rf schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:53:
[...]

Uit het financiele verhaal lijkt er eerder op dat er weinig gedeeld werd, maar meer een diepgegrond wantrouwen bestond en vermoedelijk dat paar nooit echt een relatie opgebouwd heeft met elkaar, maar vermoedelijk iets te vroeg getrouwd is (en zij ook vooral later een sterkere persoonlijkheid ontwikkeld heeft waarmee hij niet kon omgaan).
Ik haal eigenlijk maar 1 ding uit dat verhaal: communicatie. Het maakt niet uit welke variant je kiest als je een relatie aan gaat, maar blijf altijd met elkaar praten over de financiële situatie van het gezin (of het nou met of zonder kinderen is).

Als ik onze situatie er even bij pak [beide salarissen naar de of/of rekening, zakgeld naar onze persoonlijke rekeningen]: hij betaalt alle rekeningen (alle niet-automatische dan) en ik houd het huishoudboekje (elektronisch natuurlijk!) bij, waardoor ik altijd weet wat er in en uit gaat. En zo nu en dan bespreken we het (vooral rond de 10e, wanneer het "overige" geld automatisch naar de spaarrekening wordt overgemaakt) hoeveel we "teveel" hebben uitgegeven (er is niets extra's naar de spaarrekening gegaan) of hoeveel we extra hebben gespaard. Hierdoor weten we beiden hoe het ermee gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:16:
[...]

Ik haal eigenlijk maar 1 ding uit dat verhaal: communicatie. Het maakt niet uit welke variant je kiest als je een relatie aan gaat, maar blijf altijd met elkaar praten over de financiële situatie van het gezin (of het nou met of zonder kinderen is).

Als ik onze situatie er even bij pak [beide salarissen naar de of/of rekening, zakgeld naar onze persoonlijke rekeningen]: hij betaalt alle rekeningen (alle niet-automatische dan) en ik houd het huishoudboekje (elektronisch natuurlijk!) bij, waardoor ik altijd weet wat er in en uit gaat. En zo nu en dan bespreken we het (vooral rond de 10e, wanneer het "overige" geld automatisch naar de spaarrekening wordt overgemaakt) hoeveel we "teveel" hebben uitgegeven (er is niets extra's naar de spaarrekening gegaan) of hoeveel we extra hebben gespaard. Hierdoor weten we beiden hoe het ermee gaat.
Eigenlijk is de meest simpele manier dan dat je gewoon beiden inzicht hebt in alle rekeningen. Of je nou alles op 1 hoop gooit of alles apart houdt. Dan weet je precies hoe je ervoor staat en kan de ander geen schijn ophouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:20
In 2017 hebben wij een woning gekocht en maakten wij naar rato een bedrag over naar de gezamenlijke rekening, hiervan betaalden we alle vaste lasten en boodschappen. Alle overige kosten waren voor eigen rekening. Na een tijdje merkten we echter wel dat de overige kosten langzaamaan in elkaar overliepen, we kochten dingen voor ons zelf die vervolgens door beide gebruikt werden. Uiteindelijk na een jaar overgestapt op alles op een grote hoop en een klein vast bedrag naar eigen rekening voor leuke dingen. Dit bedrag is voor beiden gelijk ondanks een inkomstenverschil van bij 100%. Inmiddels zijn er ook kinderen en maakt dit het allemaal nog makkelijker, geen discussies over wie betaald wat (bij ons ging het vaak om dat de een het zelf van de eigen rekening betaalde, en de ander vond dat dat van de gezamenlijke rekening moest).

Wel hebben wij heel duidelijk op papier gezet hoe het verdeeld moet worden indien het mis gaat tussen ons. Elk l*llig detail staat op papier en ligt bij de notaris. Ook check ik 4 keer per jaar de financiën wat uitgebreider, waar gaat ons geld nou heen en deel dit met mijn vriendin. Mocht mij wat overkomen weet ze precies wat er speelt en waar ze alles kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Waah schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:37:
Zelf verdien ik meer dan mijn vriendin. Als we allebei evenveel zouden werken zou het bijna gelijk zijn. Maar ze heeft er zelf voor gekozen om minder te gaan werken. Daarom hebben wij niet een 50/50 verdeling (wij hebben niet alles op 1 hoop, want willen geen verantwoording hoeven af te leggen). Wij hebben alles 60/40. Ik betaal 60% van de huishoudkosten en alle grote gezamelijke aankopen. Zij betaald 40%. Bij bijvoorbeeld belastingteruggave doen we het ook zo.

Als we het geld dat we overhouden na alle vaste lasten optellen, houd zij daardoor ~35% van het geld over dat totaal overblijft na alle huishoudkosten. Ik houd 65% over van dat totale bedrag. En dat komt overeen met de hoeveelheid tijd dat we werken. Ik werk namelijk 40 uur, en zij 24 uur. Dus zij spendeerd van de totale werktijd die we samen hebben ~35% aan werken, en ik ~65%. Ik herbereken dit soort dingetjes regelmatig, zodat het "eerlijk" blijft.

We kunnen beide doen wat we leuk vinden, samen op vakantie en kopen wat we graag willen. Dus de verdeling is voor ons zo nog prima. Maar mocht ze, om wat voor reden, niet meer kunnen of willen werken dan gaan we de verdeling vast aanpassen. Maar aangezien ze eerst 32 uur werkte en zelf minder wilde werken hebben we de berekening aangepast daarop. Daardoor betaald ze dus ook minder kosten, maar krijgt ze ook minder besteedgeld.
Grappig om 5 jaar later terug te lezen :+

Ondertussen 2 kinderen (ipv destijds ééntje van 1 jaar) en Miss Waah is nog iets minder gaan werken (32 ->28 ->24). De verdeling is nu iets anders:
Maken maandelijks allebei een bedrag over naar de gezamelijke rekening. Dat bedrag komt neer op dat we allebei ongeveer 50% van het resterende geld overhouden.

We houden dus allebei evenveel geld over, maar kunnen zelf bepalen hoe we dat uitgeven. Over de jaren is het spaargeld enkel langzaamaan gestegen.... Dus in dat opzicht zitten we wel goed. 1x per maand reken ik uit hoeveel geld we allebei hebben en dat zit in een Excel die we beiden kunnen zien en waarin je het meerjarig gemiddelde kan zien.

Miss waah houd van sparen, en ik ben gewoon een krent :+ dus kwa financien is het prima zo en geven we niet teveel uit. Kinderbijslag + Kindgebonden budget gaat naar de respectievelijke spaarrekening van de kinderen.... En dat betekent dat de jongste (2 jaar) al een spaarrekening heeft waar ik als 18-jarige jaloers op zou zijn. Hoe we die gaan inzetten zien we nog wel als de tijd daar is. Geld voor henzelf, of misschien om een studie te kunnen bekostigen en als er wat over is voor henzelf. Dat zal liggen aan onze eigen financiele situatie op dat moment O-)

één voordeel: In mijn hoofd denk ik dat elke aankoop en ook vakantie dus het volledige bedrag kost. En uiteindelijk bedenk ik me dan na het boeken: "Ohja, ik hoef maar de helft af te tikken!" :D

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 20-09-2023 15:15 ]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:47
Helemaal goed wanneer het voor jullie werkt!

Ik vind het ook verstandig om bij de start van een gezamenlijk huishouden de zaken gescheiden te houden, of op z'n minst regelmatig samen de tussenstand te bekijken.Je moet toch van elkaar leren hoe een ieder met geld omgaat en of het financieel gedrag van de ander bij jou past.

Na enkele jaren en levensgebeurtenissen (bv carrièrestap, kinderen) weet je nog beter hoe je beiden financieel in de relatie zit. Dan kun je weer nieuwe afspraken maken, zoals alles op een hoop. Want op een gegeven moment lopen zaken toch in elkaar over (CD van jou, CD van mij? Als iemand een dag minder gaat werken ivm kinderopvang, heeft dat effect op beiden dus is een verdeling naar rato niet meer 'eerlijk'). Op zo'n moment kun je zeggen: we brengen ieder ons vermogen in en vanaf nu is wat we opbouwen van ons samen.

Belangrijkste blijft natuurlijk eens in de zoveel tijd samen over je financiën overleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Interessant artikel in de FD vandaag over de noodzaak tot budgetteren.

In het artikel werd ook gerefereerd aan onderzoek waaruit zou blijken dat mensen die alles op 1 hoop gooien beter zijn in budgetteren en minder vaak in de financiële problemen komen dan mensen die alles gescheiden houden.

For what it is worth ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:31
Ik betaal op dit moment alles. Wij wonen nog niet zo heel lang samen. Toen wij samen gingen wonen zaten we in de redelijk unieke situatie dat ik een stabiel en goed inkomen had, maar vrij weinig geld op de spaarrekening. Mijn vriendin daarentegen had een groot bedrag op de spaarrekening, maar als zzp'er in de zorg een zeer laag en instabiel inkomen (en de afgelopen maanden zelfs 0). Daarom heeft mijn vriendin de meeste aankopen zoals vloer, keuken, aantal meubels etc betaald terwijl ik de maandelijkse vaste lasten voor 100% op me neem om dat een beetje in te lopen. Zodra dat een beetje gelijk loopt gaan we een gezamenlijke rekening aanmaken. Mijn vriendin wilt graag 50/50 inleggen daarop omdat ze zich anders lullig voelt, maar ik vind naar rato prima. Daar zijn we nog niet helemaal over uit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Naar rato.

Salaris komt binnen op gezamenlijke rekening, en op basis van budget voor het jaar krijgen we beiden het restant terug nadat we naar rato hebben ingelegd. Aan het eind van het jaar volgt een afrekening waarbij we daadwerkelijke uitgaven en inkomsten gebruiken als basis. Mocht er te veel of te weinig te zijn over geboekt op maandbasis, verrekenen we dat. We behouden daarmee een eigen potje om uit te geven zonder daar gedoe over te hebben.

Mijn vrouw en ik hebben zo een zeer goed beeld van i) hoeveel er binnen komt, ii) hoeveel er uit gaat en iii) waar we prioriteiten leggen in ons uitgavenpatroon. Deze afstemming zorgt eigenlijk voor vrijwel geen gedoe. Wat help is dat de split de afgelopen jaren tussen de 45-55 en 55-45 heeft geschommeld, dus we zaten altijd al redelijk op vergelijkbare inkomens.

[ Voor 5% gewijzigd door Catorce op 20-03-2024 10:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jeroenkb schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:24:
Interessant artikel in de FD vandaag over de noodzaak tot budgetteren.

In het artikel werd ook gerefereerd aan onderzoek waaruit zou blijken dat mensen die alles op 1 hoop gooien beter zijn in budgetteren en minder vaak in de financiële problemen komen dan mensen die alles gescheiden houden.

For what it is worth ;)
Tsja, wat is oorzaak en wat is gevolg? Als ik een partner zou hebben met een gat in de hand, dan zou ik ook alles gescheiden willen houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-09 15:59
Strikt gescheiden. ik verdien ongeveer 2x zoveel als haar.

We wonen sinds een jaar samen, en zij is bij mij ingetrokken (koop) vanwege het moeten verlaten van haar studentenkamer (wegens afronden studie), en het gebrek aan woonruimte. Samenwonen gaat helemaal prima.

Alle maandelijkse gezamenlijke lasten gaan 50/50 (hypotheek uitgezonderd aflossing, electriciteit, boodschappen, verzekeringen woning, etc). Dit wordt betaald door een vast bedrag p.m, p.p. te storten op een gezamenlijke rekening. Wat overblijft gaat naar spaar op deze rekening voor onvoorziene uitgaves.
Ik betaal verder praktisch alles wat we samen doen (uit eten, weekendjes weg, vakanties, streaming diensten, etc), en de prive lening voor de woning aan mijn ouders is op mijn conto (Is immers mijn prive lening).

Geen flauw idee wat ze precies verdient, en zij weet het niet van mij. Vinden we dan ook volstrekt niet boeiend. We zijn gellukig samen, en kunnen beiden doen wat we willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hypotheek 60/40, alle overige vaste lasten + boodschappengeld 50/50. Wat overblijft is voor eigen gebruik. Wij hebben allebei ons eigen spaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

SURFivor schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:40:
Hypotheek 60/40, alle overige vaste lasten + boodschappengeld 50/50. Wat overblijft is voor eigen gebruik. Wij hebben allebei ons eigen spaarrekening.
Hier exact hetzelfde :P
Hypotheek 60/40, alle overige vaste lasten + boodschappengeld 50/50.
Woning staat bij kadaster ook met 60/40 beschreven (eigendomsverdeling).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
Vld1989 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:32:
Mijn vriendin wilt graag 50/50 inleggen daarop omdat ze zich anders lullig voelt,
/offtopic maar toch
wil zonder T. Je vriendin is geen loslopend wild maar een persoon die zelf dingen wil ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vld1989
Fr33z schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:21:
[...]

/offtopic maar toch
wil zonder T. Je vriendin is geen loslopend wild maar een persoon die zelf dingen wil ;-)
Rotterdammerts zetten overal een T achter jatochniettan :Y)

Ik weet dat het fout is, maar ik vind het zelf mooier op een of andere manier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Vld1989 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Rotterdammerts zetten overal een T achter jatochniettan :Y)

Ik weet dat het fout is, maar ik vind het zelf mooier op een of andere manier.
Mooier? :/
Ik heb vooral zeer negatieve associaties ermee. Ik denk dan aan (vroege) schoolverlaters, mensen met migratieachtergrond die de taal niet machtig zijn enz.
Ik vind het vrij ernstig als iemand de absolute basis van de NL taal niet kent. Dit leer je in groep 3 volgens mij.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 20-03-2024 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wij doen alles waar we samen gebruik van maken 'naar rato' (60/40) op de samenrekening.
Van die rekening betalen we de hypotheek en eten e.d.
Daarnaast hebben we onze eigen betaal en spaarrekeningen, voor onze eigen hobbies/etc.

Persoonlijk vindt ik het wel eerlijk, wij werken beide even hard (zij misschien wel harder) maar ik heb het geluk dat ik meer verdien.

Echter omdat de 'gezamelijke kosten' maar een gedeelte is van het salaris, komt het er op neer dat ik aan het eind van de maand alsnog meer te besteden heb/kan sparen.

Voor beide is het dus gunstig, ik zou niet weten waarom we een gedeelte 50/50 zouden doen en de ander weer 60/40. Het komt er vaak ook op neer dat ik 's avonds 60% van de pan leeg eet en zij 40%, dus dan klopt het ook weer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 12:03

Theo

moederbord

Ik heb vroeger een woning gekocht, en vriendin is daarna bij mij ingetrokken. Doordat de hypotheek en de woning van mij zijn vind ik het niet netjes haar mee te laten betalen in de kosten voor de woning en hypotheek. Vriendin heeft een arbeidsongeschiktheidsuitkering en ik zit tegen tweemaal modaal waardoor er ook een enorme kloof zit tussen haar en mijn inkomen. Zij zal nooit een woning kunnen kopen, en wanneer zijn in d'r uppie zou wonen dan was ze 'veroordeeld' tot een goedkope sociale huurwoning...

Vriendin werkt dus niet (hoewel, haar baan is chronisch ziek zijn, en haar loon een uitkering. helaas maakt ze erg veel overuren, inc alle weekenden en heeft ze nul vakantiedagen...).

Ik betaal daarom alles per maand op haar echt persoonlijke zaken na (haar zorgverzekering, haar telefoon, haar sportschool enz). Boodschappen gaan 50-50. Het enige wat zij meebetaalt is dat ze een 75 euro bijdrage betaalt aan mij omdat dit de meerkosten zijn in belastingen, gas en stroom omdat we met twee ipv 1 persoon in huis wonen. De auto met alle kosten zijn van en voor mij. Groot onderhoud aan de woning (schilder) is voor mij. Het interieur is van ons beide, en de kosten voor een nieuwe bank en/of potje verf voor binnen doen we ook samen.

Zij heeft haar zorgtoeslag en haar spaarrekening, en ik heb mijn HRA, reserveringen en spaarrekening. Beide kunnen we lekker leven en zijn we financieel erg gezond.

[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 20-03-2024 09:46 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Accretion schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:37:
Persoonlijk vindt ik het wel eerlijk, wij werken beide even hard (zij misschien wel harder) maar ik heb het geluk dat ik meer verdien.
Dat is bij ons ook de insteek. We werken allebei even hard, zowel in de betaalde baan als in het huishouden en bij het opvoeden van de kinderen. Maar de inkomens verschillen wel. Dat vinden we niet echt eerlijk. Daarom gooien wij alles op een hoop.

Daar komt bij dat ze "keus" voor een relatie voor allebei ook impact heeft op de carrière. En mogelijkheden voor een andere/betere baan elders in het land. Je krijgt dan op een gegeven moment een overweging of je wil verhuizen voor een betere functie van de ene partner, terwijl dan de mogelijkheden van de andere partner minder goed zijn. Wij kijken daarom naar het geheel voor beiden, en we zouden het niet eerlijk vinden als een van de partners dan er dubbel op achteruit zou gaan: zowel in carrièrekansen als in eigen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Dat is bij ons ook de insteek. We werken allebei even hard, zowel in de betaalde baan als in het huishouden en bij het opvoeden van de kinderen. Maar de inkomens verschillen wel. Dat vinden we niet echt eerlijk. Daarom gooien wij alles op een hoop.
Helemaal mee eens.

Kan met post van tweaker herinneren die dat anders zag. Huishoudelijk werk was minderwaardig in vergelijking tot zijn baan dus rekende hij de huishouduren tegen minimum inkomen. Zijn partner kreeg dus een soort van loon. De rest bleef van hem.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Hier hebben we eigenlijk al 10+ jaar alles op een hoop, maar door wat gedoe over de financiën zou ik juist naar een ander systeem willen in dit huis :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
de Peer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Mooier? :/
Ik heb vooral zeer negatieve associaties ermee. Ik denk dan aan (vroege) schoolverlaters, mensen met migratieachtergrond die de taal niet machtig zijn enz.
Ik vind het vrij ernstig als iemand de absolute basis van de NL taal niet kent. Dit leer je in groep 3 volgens mij.
Nou nou, dat is wel heel overdreven niet? Ik zou zeggen vergelijk mijn posts eens met een gemiddelde post op een internetforum (inclusief Tweakers) en dan durf ik wel te zeggen dat mijn kennis van de Nederlandse taal ver bovengemiddeld is. Ik zie al een aantal veel grotere fouten in die paar posts in dit topic onder deze van jou bijvoorbeeld.

Lekker boeiend allemaal op een internetforum ook trouwens. Ik probeer zo correct mogelijk Nederlands te schrijven en dat lukt mij heel goed, maar soms sluipt er wel eens iets in wat ik zo in spreektaal zeg. Op een internetforum lees ik dat allemaal niet na om te corrigeren hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De_Bastaard schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:30:
Hier hebben we eigenlijk al 10+ jaar alles op een hoop, maar door wat gedoe over de financiën zou ik juist naar een ander systeem willen in dit huis :p
Wij hebben juist het idee dat als we eenmaal gaan trouwen of kinderen zouden krijgen, het waarschijnlijk toch wel 'op een hoop' uitkomt.

Kun je iets uitweiden over de problemen die het oplevert?
Als ik jouw reactie zo lees, klinkt het alsof we beter niet naar 'alles op een hoop' kunnen gaan, zelfs niet na trouwen/kinderen?

Wij zijn beide erg conservatief in ons uitgavepatroon, dus het zal bij ons niet zo snel zijn dat een alles op maakt.
Ik kan me wel voorstellen dat, mocht de een graag de badkamer vernieuwen, maar de ander daar niets om geeft; dat spanning op kan leveren. Maar dat kan in onze situatie ook voor komen.

Of ja, voor een grote uitgave moeten we toch onze eigen spaarrekeningen aanspreken, dus dan zouden we kunnen overwegen om de badkamer wel 50/50 te doen of juist dat de vrouw 60% betaald gezien zij de badkamer graag wil vernieuwen en ik het prima vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naniyokore
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 11:31
We hebben beide een eigen rekening en een gezamenlijke. Naar de gezamenlijke rekening storten we naar rato een bedrag voor de vaste lasten + wat extra's. Rest is eigen geld om mee te doen wat we willen. Maar gezien ik meer dan 2 keer zoveel verdien betaal ik vaak voor vanalles.

Grote dingen, bijv aankoop huis, verbouwing etc hadden we 90/10 gedaan. Ik had geld, zij niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:44:
Vriendin werkt dus niet (hoewel, haar baan is chronisch ziek zijn, en haar loon een uitkering. helaas maakt ze erg veel overuren, inc alle weekenden en heeft ze nul vakantiedagen...).
Als mede chronisch zieke moest ik hier erg om lachen. Perfect omschreven :D

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Pagina: 1 ... 21 ... 28 Laatste