Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
kepler schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 06:39:
[...]

Omdat we elkaar later hebben leren kennen hebben we dus ons eigen succes gemaakt, zonder hulp van de ander.
Impliceer je hiermee dat wanneer je al jonger een stel bent, dat je dan niet je eigen succes maakt? De meeste stellen helpen elkaar toch niet met carrière maken? Ik heb mijn man in ieder geval nooit geholpen met zijn werk en hij bemoeit zijn niet met mijn zaken.

Meestal kan dit ook helemaal niet, omdat je in een ander vakgebied werkzaam bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:48
Hier een x bedrag op de gezamenlijke rekening voor de hypotheek, vaste lasten en boodschappen e.d. Allebei hetzelfde bedrag, werken beide 32 uur (ieder een dag vrij voor de dochter van anderhalf) en verder lekker zelf kopen wat je wilt.

Ik heb de grootste spaarrekening, dus mocht er iets stuk gaan of er een nieuwe auto nodig is, dan komt ie van mijn rekening af. Maak mij verder geen zorgen om geld, op de spaarrekening wordt het geen stuiver meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Livi schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:33:
Het valt me op dat je heel erg denkt vanuit het principe mijn geld/haar geld. Misschien komt dat omdat jullie pas op latere leeftijd zijn samen gekomen, maar dat is wel een verschil met hoe mijn man en ik onze financiën hebben geregeld.
Wij hebben het ook altijd over zijn geld/haar geld :p Zijn geld was voor de vaste lasten, mijn geld was voor de leuke dingen :D (kwam van de tijd dat we alle vaste lasten precies konden betalen van zijn salaris, en we mijn salaris dus over hadden voor de leuke dingen)
Livi schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:15:
[...]
Ik heb mijn man in ieder geval nooit geholpen met zijn werk en hij bemoeit zijn niet met mijn zaken.

Meestal kan dit ook helemaal niet, omdat je in een ander vakgebied werkzaam bent.
Wij helpen elkaar wel :p Soms is het wel handig als je allebei in hetzelfde vakgebied werkzaam bent!

---

Zat gisteren een (oudere) aflevering van Uitstel van Executie te kijken (wij zijn nog van de oude stempel en nemen nog dingen op van de reguliere TV). En je ziet daar vaak dat het vaak fout gaat omdat maar 1 van de 2 partners weet hoe het financieel binnen de relatie gaat. Dan valt de relatie uit elkaar en blijft degene die geen idee heeft van de financiën met schulden achter.

Volgens mij is het dus helemaal niet belangrijk hoe je het precies verdeeld, zolang je maar beide weet hoe het financieel loopt. Dat gezegd te hebben, ik zou me er niet prettig bij voelen dat wanneer je samen besluit dat 1 van de 2 partners thuis blijft voor de kinderen, die partner dan ook minder krijgt van het inkomen van de ander... Vergeet niet dat die thuisblijver dus ook slechter op de arbeidsmarkt staat wanneer de relatie stuk loopt...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
Livi schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:15:
[...]

Impliceer je hiermee dat wanneer je al jonger een stel bent, dat je dan niet je eigen succes maakt? De meeste stellen helpen elkaar toch niet met carrière maken? Ik heb mijn man in ieder geval nooit geholpen met zijn werk en hij bemoeit zijn niet met mijn zaken.

Mijn man kan alleen maar zoveel werken en verdienen, omdat ik er ben voor de kinderen en heel veel thuis regel en doe.
Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe oud men was toen er kinderen kwamen. Wij waren dus al wat ouder en waren al wat verder in onze 'carriere'.

En je hoeft elkaar niet inhoudelijk te ondersteunen, er kan veel meer meespelen. De ander kan nog studeren, terwijl de ander werkt en op dat moment veel meer (financiële) lasten draagt. Genoeg voorbeelden te bedenken dat je elkaar kan helpen met carrière maken.

Wij helpen elkaar wel qua werk, niet inhoudelijk, maar genoeg andere dingen om het samen over te hebben en je de ander bij kan ondersteunen.

Edit: het is trouwens helemaal geen aanval op hoe jij of anderen het doen, helemaal begrijpelijk. Ik probeer alleen uit te leggen waarom wij het (tot nu toe) zo doen en wat onze redenatie daarachter is.

[ Voor 7% gewijzigd door kepler op 27-10-2021 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:41
StealthyPeanut schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 06:44:
[...]
Ondertussen zijn we in totaal met 3 kids en wonen we nog steeds gelukkig samen. Zij werkt thuis voor ons gezin en ik werk voor mijn baas, Nog steeds alles op 1 hoop en ik moet er niet aan denken om dit te splitsen. Die 15K had ik apart kunnen benoemen of voor mezelf kunnen houden. En dan? Zelf leuke dingen van doen, hobby's uitoefenen of op de spaarrekening laten staan? Nee dank je. Ik heb gekozen voor een groot gezin en dat heeft financiële gevolgen. Het geld wat ik verdien is net zoveel van mij als van mijn vrouw en kinderen.

Iedereen staat hier anders in en moet dit invullen hoe hij/zij zich er prettig bij voelen. Bij mij is dat op deze manier en ik word hier gelukkig van. Dat is voor mij onbetaalbaar en niet in geld uit te drukken.
Fijn voor je dat je gelukkig bent met de huidige situatie, maar dat is niet wat het probleem veroorzaakt. De problemen ontstaan als jullie weer uit elkaar gaan. Daar ga je nu uiteraard niet vanuit, maar meer dan de helft van de stellen gaat weer uit elkaar, dus er is een flinke kans dat dat ooit gebeurt. En dan baal je er waarschijnlijk van dat je die 15K niet voor jezelf hebt benoemd, want dan gaat zij er gewoon met de helft vandoor, dat is voor jou persoonlijk dus gewoon 7,5K weggeven aan iemand die je misschien wel bedrogen heeft, weet jij veel wat de toekomst allemaal brengt.

Dat je partner niet werkt is al helemaal een enorm risico. Veel mensen realiseren zich dat niet, maar het gaat niet om haar netto-inkomen nu, dat kunnen jullie (blijkbaar) wel missen. Maar ze loopt ook pensioenrechten en arbeidsverleden mis. Dat betekent dat ze later moeilijker weer een baan vindt (en die ook lager betaald is omdat ze jaren ervaring mist t.o.v. iemand die niet is gestopt) en ze krijgt minder pensioen.

Maar los daarvan is ze waarschijnlijk tegen die tijd gewend om niet meer te werken. Dus dat betekent dat je na jullie scheiding nog 12 jaar in haar onderhoud gaat voorzien EN haar pensioen zult moeten aanvullen vanuit je eigen pensioen, zelfs al heeft ze intussen waarschijnlijk een andere vriend. Ik zou daar toch niet vrolijk van worden. Ik hoop dat je, mocht het zover komen, ook dan nog kunt concluderen dat je geluk nu, de ellende van dan waard is geweest. Anders misschien toch maar de dingen wat beter regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

@PhilipsFan ik neem aan dat dit een betoog voor maatschappelijke veranderingen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Partnerpensioen is teruggeschroefd naar 5 jaar.

Voor de rest ben ik het met je eens dat het een gigantisch risico is wanneer één van de twee volledig stopt met werken. Ik werk zelf parttime (30 uur), omdat ik graag tijd met mijn kinderen wil doorbrengen nu ze klein zijn.

Maar ik compenseer dit door een vast bedrag te beleggen en in crypto te steken en we lossen de hypotheek versneld af, dus het voelt save.

Helemaal stoppen en je financiële situatie volledig in de handen van een ander leggen, daar kan ik me niks bij voorstellen.... Ik vraag me af of mensen daar echt goed bij nadenken. Ik vrees van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
kepler schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:22:
[...]

[...]

Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe oud men was toen er kinderen kwamen. Wij waren dus al wat ouder en waren al wat verder in onze 'carriere'.

En je hoeft elkaar niet inhoudelijk te ondersteunen, er kan veel meer meespelen. De ander kan nog studeren, terwijl de ander werkt en op dat moment veel meer (financiële) lasten draagt. Genoeg voorbeelden te bedenken dat je elkaar kan helpen met carrière maken.

Wij helpen elkaar wel qua werk, niet inhoudelijk, maar genoeg andere dingen om het samen over te hebben en je de ander bij kan ondersteunen.

Edit: het is trouwens helemaal geen aanval op hoe jij of anderen het doen, helemaal begrijpelijk. Ik probeer alleen uit te leggen waarom wij het (tot nu toe) zo doen en wat onze redenatie daarachter is.
Waarom maakt het uit hoe oud je was toen er kinderen kwamen? Wij hadden het financieel prima op de rit toen er kinderen kwamen, maar er verandert hoe dan ook een heleboel vanaf het moment dat er kinderen zijn. Misschien niet als je allebei een baan hebt van 9 tot 5 en je je kinderen bij de opvang kunt droppen, maar wel als je een carrière hebt die veel meer van je vergt. Dan zul je toch echt een partner nodig hebben als je je kinderwens wil vervullen en die zal dan nog heel wat voor je moeten opvangen. Een gedeelte van jouw verantwoordelijkheid komt dan op het bordje van de ander en daar mag best iets tegenover staan.

Ik kan me sowieso niet voorstellen dat je zelf riant gaat leven, terwijl de ander het met veel minder moet doen. Hoe gaat dat dan in de praktijk? Zij 4x per jaar op wintersport/zonvakantie en jij mag een weekendje mee naar de waddeneilanden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
ik doe dat, ik heb er over nagedacht ik ben mij bewust van de risico's
Ik vind wel dat we als maatschappij moeten gaan inzien hoeveel dingen vrouwen zoals ik invullen die anders de maatschappij geld zou kosten en dat we hier iets mee doen. denk aan mantelzorg en vrijwilligerswerk
en dat we dingen heel erg anders moeten gaan invullen mbt vergoedingen, loon, inkomen etc.

ik voel mij overigens totaal niet een profiteur ik lever mijn man veel geld op.
Hij is zich daar ook van bewust en ook van het feit dat hij later eventueel partner alimentatie moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Livi schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:27:
[...]

Waarom maakt het uit hoe oud je was toen er kinderen kwamen? Wij hadden het financieel prima op de rit toen er kinderen kwamen, maar er verandert hoe dan ook een heleboel vanaf het moment dat er kinderen zijn. Misschien niet als je allebei een baan hebt van 9 tot 5 en je je kinderen bij de opvang kunt droppen, maar wel als je een carrière hebt die veel meer van je vergt. Dan zul je toch echt een partner nodig hebben als je je kinderwens wil vervullen en die zal dan nog heel wat voor je moeten opvangen. Een gedeelte van jouw verantwoordelijkheid komt dan op het bordje van de ander en daar mag best iets tegenover staan.

Ik kan me sowieso niet voorstellen dat je zelf riant gaat leven, terwijl de ander het met veel minder moet doen. Hoe gaat dat dan in de praktijk? Zij 4x per jaar op wintersport/zonvakantie en jij mag een weekendje mee naar de waddeneilanden?
Dan is het bij ons een hele andere situatie. We hebben allebei een serieuze carrière die veel van ons vergt (vandaar dat we heel ruim boven modaal verdienen) en we hebben ook drie kinderen. Geen van ons beiden doet significant meer thuis dan de ander en toch houden we, als zeggen we zelf, alles meer dan prima draaiende. Dat vinden wij een gelijkwaardige relatie, geld speelt daarin geen rol voor ons.

Dat komt in ons geval grotendeels omdat we later pas kinderen hebben gekregen. Je zegt al zelf dat jij een groot deel van de zorgtaken op je hebt genomen zodat je man carrière kan/kon maken. Dat is bij ons dus niet geval (geweest), dus ik heb ook niet het gevoel dat er iets voor tegenover hoeft te staan.

En nogmaals, het grootste deel gaat al naar de gezamenlijke rekening. En in de praktijk ook een groot deel van ons 'eigen geld', maar als zij opeens een elektrische fiets wil kopen of ik een VR-headset dan kan dat gewoon van ons eigen geld. Geen gedoe met overleggen of eventueel schuldig voelen, dit vinden wij de beste oplossing. En zij kan dan iets sneller dingen kopen, maar dat gun ik haar net zo goed (zoals anderen de ander een gelijk bedrag gunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
kepler schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:32:
[...]

Dan is het bij ons een hele andere situatie. We hebben allebei een serieuze carrière die veel van ons vergt (vandaar dat we heel ruim boven modaal verdienen) en we hebben ook drie kinderen. Geen van ons beiden doet significant meer thuis dan de ander en toch houden we, als zeggen we zelf, alles meer dan prima draaiende. Dat vinden wij een gelijkwaardige relatie, geld speelt daarin geen rol voor ons.

Dat komt in ons geval grotendeels omdat we later pas kinderen hebben gekregen. Je zegt al zelf dat jij een groot deel van de zorgtaken op je hebt genomen zodat je man carrière kan/kon maken. Dat is bij ons dus niet geval (geweest), dus ik heb ook niet het gevoel dat er iets voor tegenover hoeft te staan.

En nogmaals, het grootste deel gaat al naar de gezamenlijke rekening. En in de praktijk ook een groot deel van ons 'eigen geld', maar als zij opeens een elektrische fiets wil kopen of ik een VR-headset dan kan dat gewoon van ons eigen geld. Geen gedoe met overleggen of eventueel schuldig voelen, dit vinden wij de beste oplossing. En zij kan dan iets sneller dingen kopen, maar dat gun ik haar net zo goed (zoals anderen de ander een gelijk bedrag gunnen).
Ik denk toch dat ik een verkeerde indruk heb gewekt. Ik heb gestudeerd, ben gepromoveerd en verdien goed, maar mijn werk is flexibel en beter te combineren met de reguliere uren van de kinderopvang en school.

Ik hoef niet (zoals mijn man) hals over kop naar Shanghai, dat is nogal een verschil ;) Wij hebben de taken thuis eerlijk verdeeld, maar een baan zoals die van mijn man zou zonder een partner niet uit te voeren zijn.

Wat betreft de uitgaven die je noemt hoeven ook wij daarover niet te overleggen. Het lijkt alsof je denkt dat een gezamenlijke rekening inhoudt dat je niet meer zelfstandig bent en geen zeggenschap hebt over je geld, maar dat is niet waar, of in ieder geval niet hoe wij ermee omgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Livi op 27-10-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
Maar is dat niet net hoe het persoonlijk voelt?
ik wil soms niet overleggen en als we ene gezamenlijke rekening hadden zou ik mij daar toe verplicht voelen.
Mijn man koopt wat hij wil, ik koop wat ik wil, dat kan ik niet als het van een gezamenlijke rekening komt.
Dan zou ik altijd het gevoel hebben mij te moeten verantwoorden zelfs als dat niet hoeft.

Mijn geld/zijn geld of het' geld van ons samen' situatie kan er in de praktijk precies hetzelfde uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Livi schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:59:
[...]

Ik denk toch dat ik een verkeerde indruk heb gewekt. Ik heb gestudeerd, ben gepromoveerd en verdien goed, maar mijn werk is flexibel en beter te combineren met de reguliere uren van de kinderopvang en school.

Ik hoef niet (zoals mijn man) hals over kop naar Shanghai, dat is nogal een verschil ;) Wij hebben de taken thuis eerlijk verdeeld, maar een baan zoals die van mijn man zou zonder een partner niet uit te voeren zijn.

Wat betreft de uitgaven die je noemt hoeven ook wij daarover niet te overleggen. Het lijkt alsof je denkt dat een gezamenlijke rekening inhoudt dat je niet meer zelfstandig bent en geen zeggenschap hebt over je geld, maar dat is niet waar, of in ieder geval niet hoe wij ermee omgaan.
Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen, excuus. Maar dan is het nog steeds een andere situatie, wij kunnen beide ons werk doen 'zonder partner'. Vandaar dat ik niet gevoel heb om dan recht te hebben op een deel van haar inkomsten.

En ik geloof prima dat het voor jullie werkt, maar niet voor ons. Bij een gezamenlijke rekening zal ik altijd het idee/gevoel hebben om te moeten overleggen, bij een eigen gedeelte niet.

Keyword is gevoel, daar kan ik weinig aan uitleggen zo voelt het nu eenmaal goed voor ons :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
kepler schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:36:
[...]

Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen, excuus. Maar dan is het nog steeds een andere situatie, wij kunnen beide ons werk doen 'zonder partner'. Vandaar dat ik niet gevoel heb om dan recht te hebben op een deel van haar inkomsten.

En ik geloof prima dat het voor jullie werkt, maar niet voor ons. Bij een gezamenlijke rekening zal ik altijd het idee/gevoel hebben om te moeten overleggen, bij een eigen gedeelte niet.

Keyword is gevoel, daar kan ik weinig aan uitleggen zo voelt het nu eenmaal goed voor ons :D
Overleggen over aankopen heb ik de laatste jaren alleen gedaan over een huis en een auto. Maar dat is meer omdat we er allebei in willen wonen/rijden en het leuk is om samen te bezichtigen/testritjes te maken.

Ik moet er wel bij zeggen dat er genoeg binnenkomt en dat wij geen big spenders zijn. De laatste 10 jaar zijn we bezig met het versneld aflossen van ons huis, beleggen, crypto's en FIRE, dus dat is een heel andere mindset dan wanneer je elke maand denkt : 'wat kan ik eens gaan uitgeven van MIJN rekening' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
ansichtkaart schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:08:
Maar is dat niet net hoe het persoonlijk voelt?
ik wil soms niet overleggen en als we ene gezamenlijke rekening hadden zou ik mij daar toe verplicht voelen.
Mijn man koopt wat hij wil, ik koop wat ik wil, dat kan ik niet als het van een gezamenlijke rekening komt.
Dan zou ik altijd het gevoel hebben mij te moeten verantwoorden zelfs als dat niet hoeft.

Mijn geld/zijn geld of het' geld van ons samen' situatie kan er in de praktijk precies hetzelfde uit zien.
Hoeft niet zo te zijn.
Wij hebben alles op een hoop, maar als mijn vrouw 1 x extra wil paardrijden of bijvoorbeeld kleding wil kopen hoeft ze echt niet te overleggen.
Als je iets duurs koopt ja dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Mark31 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 03:44:
[...]
Hoeft niet zo te zijn.
Wij hebben alles op een hoop, maar als mijn vrouw 1 x extra wil paardrijden of bijvoorbeeld kleding wil kopen hoeft ze echt niet te overleggen.
En da's dan weer het voordeel van gescheiden rekeningen. :) Dan hoeft het ook bij iets duurs niet.

Al hebben wij wel de afspraak dat er op onze beider privé spaarrekeningen, altijd genoeg geld moet blijven staan voor leuke dingen samen en calamiteiten. Een hard bedrag hebben we niet afgesproken. Effectief, alles daar boven is "vrij te besteden" mits we samen niets te kort komen.

Soms toets ik een dure uitgave en is zij mijn geweten, vaak ook niet. Soms vertel ik haar tevoren over een dure uitgave, soms achteraf, soms weet ze wel dat ik iets duurs heb gekocht maar gaat het verder niet over wát het heeft gekost.

Ik heb wat duurdere hobbies, zij geeft haar geld meer uit aan andere dingen. Kanttekening hier is wel dat we beiden ongeveer hetzelfde verdienen en niet extreem duur wonen. Mocht om wat voor reden dan ook een inkomen geheel of gedeeltelijk weg vallen of we wat krapper qua spaargeld komen te zitten, zullen we automatisch meer overleg plegen dan nu.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Livi schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

Overleggen over aankopen heb ik de laatste jaren alleen gedaan over een huis en een auto. Maar dat is meer omdat we er allebei in willen wonen/rijden en het leuk is om samen te bezichtigen/testritjes te maken.

Ik moet er wel bij zeggen dat er genoeg binnenkomt en dat wij geen big spenders zijn. De laatste 10 jaar zijn we bezig met het versneld aflossen van ons huis, beleggen, crypto's en FIRE, dus dat is een heel andere mindset dan wanneer je elke maand denkt : 'wat kan ik eens gaan uitgeven van MIJN rekening' ;)
Ik snap niet zo goed waarom je nu nog steeds mij probeert te overtuigen dat het fout is dat wij beide onze eigen rekening hebben :D Ik heb toch al uitgelegd dat wij daar ons het beste bij voelen, dat is waar het uiteindelijk om draait.

Wat Mark31 zegt, daar hebben wij geen zin in. Als we dan eens iets duurs voor ons zelf willen kopen, dan wil ik niet overleggen (of het gevoel hebben dat dat zou moeten). De ander zal het echt niet snel verbieden, maar toch voelt het voor ons beter om het van de eigen rekening gewoon te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
unezra schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:10:
[...]

En da's dan weer het voordeel van gescheiden rekeningen. :) Dan hoeft het ook bij iets duurs niet.

Al hebben wij wel de afspraak dat er op onze beider privé spaarrekeningen, altijd genoeg geld moet blijven staan voor leuke dingen samen en calamiteiten. Een hard bedrag hebben we niet afgesproken. Effectief, alles daar boven is "vrij te besteden" mits we samen niets te kort komen.

Soms toets ik een dure uitgave en is zij mijn geweten, vaak ook niet. Soms vertel ik haar tevoren over een dure uitgave, soms achteraf, soms weet ze wel dat ik iets duurs heb gekocht maar gaat het verder niet over wát het heeft gekost.

Ik heb wat duurdere hobbies, zij geeft haar geld meer uit aan andere dingen. Kanttekening hier is wel dat we beiden ongeveer hetzelfde verdienen en niet extreem duur wonen. Mocht om wat voor reden dan ook een inkomen geheel of gedeeltelijk weg vallen of we wat krapper qua spaargeld komen te zitten, zullen we automatisch meer overleg plegen dan nu.
Wij overleggen ook niet bij duurdere uitgaven. Het is maar net hoe je het hebt geregeld samen, maar een gedeelde rekening betekent niet per definitie dat je hoeft te overleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
Livi schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:37:
[...]

Wij overleggen ook niet bij duurdere uitgaven. Het is maar net hoe je het hebt geregeld samen, maar een gedeelde rekening betekent niet per definitie dat je hoeft te overleggen.
Heel vaak dus wel, dat jullie daar beide gewoon van mogen pakken. wil niet zeggen dat het voor iedereen prettig voelt om het zo te doen.
Livi schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

Dat doen wij ook allemaal, en ik denk ook niet aan wat kan ik eens uit gaan geven van mijn rekening. :?
het hebben van een eigen rekening wil toch niet zeggen dat je dan ook gelijk een andere mindset hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Livi
Nou ja 'gewoon van mogen pakken', dat lijkt me niet zo vreemd, aangezien het om ons eigen geld gaat. We werken er allebei hard genoeg voor, of dat nu betaalde of onbetaalde uren zijn.

Ik snap wel dat je een relatie instapt met dat gevoel van mijn/dijn. Zeker als je al ouder bent als je de relatie aangaat. Als je nog niet zo lang samen bent is dat ook het meest gebruikelijke en verstandige wat je kunt doen.

Maar wij zijn 15 jaar samen en hebben alles samen opgebouwd, dus dan groei je langzamerhand toe naar een andere mentaliteit. Wij gunnen elkaar de wereld en alles wat ons toekomt is logischerwijs van ons samen. Ik kan me er niks bij voorstellen dat je angstvallig geld voor jezelf houdt, terwijl de ander het moet doen met minder. Die insteek zou ik zelf niet prettig vinden in een lange, gelijkwaardige liefdevolle relatie.

En even voor de duidelijkheid: in die 15 jaar zijn alle verhoudingen al zo'n beetje langsgekomen. De ene keer studeerde mijn man nog, terwijl ik al een goede baan had. De andere keer werkte mijn man ft, terwijl ik net ons kind had gebaard. En tijdens de pandemie heb ik vol doorgewerkt in mijn vitale beroep, terwijl mijn man thuis alle lockdowns opving en amper aan werken toekwam.

In al die situaties laten we elkaar niet zitten en hebben we ons gezin draaiende gehouden. Wat mij betreft doe je dat samen en zijn dus ook de inkomsten gezamenlijk. Ik had het heel gek gevonden als mijn man op een houtje had moeten bijten tijdens de pandemie, omdat zijn carrière in elkaar stortte en dat ik mijn geld voor mezelf had gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Als ik naar mezelf kijk, denk ik ook nog in termen van mijn/dijn. Ben pas ruim 2 jaar samen met m'n vriend, dus om dan al alles samen te voegen, nee dank je.
Laten we eerst maar even kijken waar we over 3 jaar staan.

Maar als je kinderen krijg of iets (wij niet), dan lijkt het me sowieso alweer anders gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Cue_ op 28-10-2021 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Livi schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 07:37:
[...]

Dat snap ik niet. Als je iets leuks/duur koopt vind je het toch leuk om te delen? Nog los van een gezamenlijke rekening of niet voor dergelijke uitgaven.
Ik kan me nou niet voorstellen dat mijn vrouw ineens thuis komt met een nieuwe E-Bike, dat hebben we dan vaak toch samen uitgezocht.

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 28-10-2021 11:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:07
Mijn vrouw en ik verdienen ongeveer evenveel, maar zitten sinds het huis kopen, verbouwen en trouwen in de situatie dat zij grotere spaar reserves heeft dan ik. Ik heb daarentegen meer beleggingen, maar ook een studieschuld.

We blijven gelijk inleggen, maar ons eigen geld houden we tot op heden gescheiden. Maar, we willen bijv. nog de tuin aanpakken of zonnepanelen. Zij zou dat kunnen betalen uit spaargeld, of ik zou een gedeelte van m'n beleggingen moeten verkopen om meer liquiditeit te hebben. Dat zie ik ook niet direct zitten, want ik beleg juist maandelijks voor lange termijn.

Ik zou ook het afbetalen van m'n studieschuld een tijdje kunnen pauzeren om weer wat meer te kunnen sparen, maar weet niet direct of dat verstandig is. Zijn er anderen met vergelijkbare situaties? Wat is handig om te doen, want het voelt ook gek als zij de komende tijd de wat grotere investeringen (tuin, zonnepanelen, auto) voor ons samen zou moeten financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29
CarpeVentum schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:40:
Mijn vrouw en ik verdienen ongeveer evenveel, maar zitten sinds het huis kopen, verbouwen en trouwen in de situatie dat zij grotere spaar reserves heeft dan ik. Ik heb daarentegen meer beleggingen, maar ook een studieschuld.

We blijven gelijk inleggen, maar ons eigen geld houden we tot op heden gescheiden. Maar, we willen bijv. nog de tuin aanpakken of zonnepanelen. Zij zou dat kunnen betalen uit spaargeld, of ik zou een gedeelte van m'n beleggingen moeten verkopen om meer liquiditeit te hebben. Dat zie ik ook niet direct zitten, want ik beleg juist maandelijks voor lange termijn.

Ik zou ook het afbetalen van m'n studieschuld een tijdje kunnen pauzeren om weer wat meer te kunnen sparen, maar weet niet direct of dat verstandig is. Zijn er anderen met vergelijkbare situaties? Wat is handig om te doen, want het voelt ook gek als zij de komende tijd de wat grotere investeringen (tuin, zonnepanelen, auto) voor ons samen zou moeten financieren.
Als je rente op de studieschuld 0% is, gewoon stopzetten. Verder is het natuurlijk wel een beetje krom om te stellen dat je beleggingen voor de lange termijn zijn en dat daarom je vriendin maar uit haar spaargeld deze investeringen moet bekostigen. Het hele idee van beleggen is normaal dat je geld belegt dat je niet nodig hebt, maar in dit geval zou je dus kunnen stellen dat je eigenlijk te veel hebt belegt. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Sport_Life schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Dat snap ik niet. Als je iets leuks/duur koopt vind je het toch leuk om te delen? Nog los van een gezamenlijke rekening of niet voor dergelijke uitgaven.
Ik kan me nou niet voorstellen dat mijn vrouw ineens thuis komt met een nieuwe E-Bike, dat hebben we dan vaak toch samen uitgezocht.
Natuurlijk vertellen we het tegen elkaar als we iets moois of bijzonders hebben gekocht, of van plan zijn om te kopen, maar we hoeven geen toestemming aan elkaar te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Paprika schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:04:
[...]

Als je rente op de studieschuld 0% is, gewoon stopzetten. Verder is het natuurlijk wel een beetje krom om te stellen dat je beleggingen voor de lange termijn zijn en dat daarom je vriendin maar uit haar spaargeld deze investeringen moet bekostigen. Het hele idee van beleggen is normaal dat je geld belegt dat je niet nodig hebt, maar in dit geval zou je dus kunnen stellen dat je eigenlijk te veel hebt belegt. :p
Die rente gaat natuurlijk weleens opnieuw berekend worden, toch? Is dat dan geen risico dat er ooit wel rente gaat komen? M'n beleggingen kan ik in principe dragen, en dat was niet nodig, maar door de verbouwing, trouwen etc. zelf te bekostigen uit geld buiten beleggingen zijn de reserves wat minder en er komen meer investeringen aan die ik niet direct zo had ingeschat. Ik wil m'n maandelijkse inleg van het beleggen wel houden eigenlijk. Aan de andere kant kan je zeggen dat de beleggingen ook deels voor dit doel zijn, maar ik laat het natuurlijk liever staan.

[ Voor 5% gewijzigd door CarpeVentum op 28-10-2021 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 12:45
Snap niet dat veel mensen met z'n tweeën niet BAKKEN met geld overhouden. Ik ben in mijn eentje, heb een koopwoning + auto. Spaar 40% tot 50% van mijn maandelijkse salaris. En heb modaal salaris. Stel je voor met een relatie zou veel kosten gedeeld door 2 gaan. En gaat mijn spaar ratio makkelijk naar de 60% zou de relatie hetzelfde hebben hou je echt bakken met geld over. Zou dan met z'n tweeën makkelijk meer dan een modaal salaris overhouden per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:27
Immutable schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:15:
Snap niet dat veel mensen met z'n tweeën niet BAKKEN met geld overhouden. Ik ben in mijn eentje, heb een koopwoning + auto. Spaar 40% tot 50% van mijn maandelijkse salaris. En heb modaal salaris. Stel je voor met een relatie zou veel kosten gedeeld door 2 gaan. En gaat mijn spaar ratio makkelijk naar de 60% zou de relatie hetzelfde hebben hou je echt bakken met geld over. Zou dan met z'n tweeën makkelijk meer dan een modaal salaris overhouden per maand.
Dat is wel heel makkelijk gesteld... Dat moet je allebei achter een dergelijke levensstijl moeten willen hebben (Ik ga er vanuit dat je zuinig leeft). Kinderen kost ook een hoop btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
[...]

Precies , zo gaat dat ook bij ons .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

CarpeVentum schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:11:
[...]

Die rente gaat natuurlijk weleens opnieuw berekend worden, toch? Is dat dan geen risico dat er ooit wel rente gaat komen? M'n beleggingen kan ik in principe dragen, en dat was niet nodig, maar door de verbouwing, trouwen etc. zelf te bekostigen uit geld buiten beleggingen zijn de reserves wat minder en er komen meer investeringen aan die ik niet direct zo had ingeschat. Ik wil m'n maandelijkse inleg van het beleggen wel houden eigenlijk.
Ja het is een risico voor later, maar het helpt nu met je liquiditeitsprobleem.

Als je aflossen pauzeert voor de maximale periode van 5 jaar kan het zijn dat na die periode er een hogere rente is. Maar het rendement uit je beleggingen zou dat ruimschoots moeten compenseren.

Het alternatief is nu je beleggingen liquideren en gegarandeerd geen rendement maken.

Hek kan ook zijn dat je geld verliest op je beleggingen, dan kan je beter kunnen aflossen maar als je daar vanuit gaat dan had je nu wel geliquideerd.

De kans dat de rente significant omhoog gaat is minimaal, dan zouden diverse EU-landen grote problemen krijgen dus de ECB doet er alles aan om de rente zo lang mogelijk laag te houden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Livi
CarpeVentum schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:11:
[...]

Die rente gaat natuurlijk weleens opnieuw berekend worden, toch? Is dat dan geen risico dat er ooit wel rente gaat komen? M'n beleggingen kan ik in principe dragen, en dat was niet nodig, maar door de verbouwing, trouwen etc. zelf te bekostigen uit geld buiten beleggingen zijn de reserves wat minder en er komen meer investeringen aan die ik niet direct zo had ingeschat. Ik wil m'n maandelijkse inleg van het beleggen wel houden eigenlijk. Aan de andere kant kan je zeggen dat de beleggingen ook deels voor dit doel zijn, maar ik laat het natuurlijk liever staan.
Ik zou juist aanraden je studieschuld gewoon te blijven aflossen. De rente staat nu op 0% en in mijn geval wordt deze binnenkort opnieuw vastgesteld voor de komende 5 jaar. Zeer waarschijnlijk zal dit weer neerkomen op 0%.

Ik heb dan de ambitie om binnen die 5 jaar mijn studieschuld volledig af te betalen. Je weet immers niet waar de rente over 5 jaar staat. De kans is groot dat deze de komende jaren gaat stijgen.

Over dat spaargeld: als ik jouw vriendin was zou ik het niet zo cool vinden om mijn spaargeld te moeten gebruiken voor gezamenlijke investeringen aan het huis, terwijl jij doodleuk jouw spaargeld vastzet in beleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:34

Honesty

kattenneus!

Je hebt helemaal gelijk, alleen al het feit dat mensen met een bijstandsuitkering ook 'overleven' zou je met een modaal salaris gewoon salaris - bijstandsnorm moeten kunnen sparen.

Maar er zijn genoeg mensen die niet zuinig zijn en gewoon overleven van maand tot maand.
Vond dat vroeger al zo bizar op kantoor, iedereen had een goede baan en een goed salaris en zelfs jongens die nog thuis woonden kwamen iedere maand een paar dagen geld tekort. Sparen is een groot goed maar niet iedereen lukt dat natuurlijk. Anders zou de economie ook op zijn gat liggen:)

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Livi schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:01:
[...]

Ik zou juist aanraden je studieschuld gewoon te blijven aflossen. De rente staat nu op 0% en in mijn geval wordt deze binnenkort opnieuw vastgesteld voor de komende 5 jaar. Zeer waarschijnlijk zal dit weer neerkomen op 0%.

Ik heb dan de ambitie om binnen die 5 jaar mijn studieschuld volledig af te betalen. Je weet immers niet waar de rente over 5 jaar staat. De kans is groot dat deze de komende jaren gaat stijgen.
Dat staat los van het aflossen. Het is afhankelijk van inkomen, verwachtingen en buffers, maar waarom zou je een schuld met 0% rente aflossen? Naarmate de tijd vordert lost inflatie al een deel van je schuld op. Is het handig om de gehele schuld 'te hebben liggen'? Absoluut. Stel hij stijgt naar 5%, dan zou ik per direct het hele bedrag aflossen. Zolang de rente op 0% staat ga ik geen euro aflossen en stop ik het geld elders.

Je kunt dus ook de aflossing stoppen en zelf actief geld sparen. Discipline is uiteraard belangrijk, maar dat zal geen probleem zijn bij iemand die actief bezig is met geld beleggen voor de toekomst.

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 28-10-2021 13:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
PhilipsFan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:18:
[...]

Fijn voor je dat je gelukkig bent met de huidige situatie, maar dat is niet wat het probleem veroorzaakt. De problemen ontstaan als jullie weer uit elkaar gaan. Daar ga je nu uiteraard niet vanuit, maar meer dan de helft van de stellen gaat weer uit elkaar, dus er is een flinke kans dat dat ooit gebeurt. En dan baal je er waarschijnlijk van dat je die 15K niet voor jezelf hebt benoemd, want dan gaat zij er gewoon met de helft vandoor, dat is voor jou persoonlijk dus gewoon 7,5K weggeven aan iemand die je misschien wel bedrogen heeft, weet jij veel wat de toekomst allemaal brengt.
Mijn vorige relatie is ook na 5 jaar over gegaan met een ongelijke inbreng van financiën, zonder kinderen in het spel. Toen gewoon redelijk verdeeld gehouden. En die paar duizend euro die het in die 5 jaar gekost heeft, maak ik me niet druk om. Omdat er geen kinderen waren, hebben we dit ook eenvoudig zo kunnen houden.

Jij hebt vast reden genoeg om zo in het leven te staan zoals ik hierboven lees. Prima, jouw goed recht.

Maar ik ben nu 4 jaar al vader van 3 kinderen en ik kan je 1 ding vertellen: geld is totaal onbelangrijk. Het is een noodzakelijk kwaad, maar ik hecht er écht geen enkele waarde aan. Ik heb 15k geïnvesteerd in een geweldig huis waar we nu met ons hele gezin van genieten. Elke minuut hebben we hier plezier van.

15K op de bank houden, alleen voor mezelf, omdat er ergens ver in de toekomst iets zou kunnen gebeuren en ik al het geloof in de mensheid verlies? Nee dank je. Ik kies ervoor om niet zo te leven.
Dat je partner niet werkt is al helemaal een enorm risico. Veel mensen realiseren zich dat niet, maar het gaat niet om haar netto-inkomen nu, dat kunnen jullie (blijkbaar) wel missen. Maar ze loopt ook pensioenrechten en arbeidsverleden mis. Dat betekent dat ze later moeilijker weer een baan vindt (en die ook lager betaald is omdat ze jaren ervaring mist t.o.v. iemand die niet is gestopt) en ze krijgt minder pensioen.
Ze is hoogopgeleid in de zorg, dus die komt zo weer aan een baan (wordt om de zoveel maanden weer door haar ex-werkgevers gevraagd). Maak jij je daar aub niet zo druk om, doe ik ook niet :*) .

Wij kiezen ervoor dat zij er voor onze kinderen is (4jr, 2jr, 5mnd) en wij hun niet op een bizarre leeftijd al bij vreemden hoeven af geven in de kinderopvang. Ieder zijn eigen keuze hierin. Fijn als je dat ook gewoon respecteert.
Maar los daarvan is ze waarschijnlijk tegen die tijd gewend om niet meer te werken. Dus dat betekent dat je na jullie scheiding nog 12 jaar in haar onderhoud gaat voorzien EN haar pensioen zult moeten aanvullen vanuit je eigen pensioen, zelfs al heeft ze intussen waarschijnlijk een andere vriend. Ik zou daar toch niet vrolijk van worden. Ik hoop dat je, mocht het zover komen, ook dan nog kunt concluderen dat je geluk nu, de ellende van dan waard is geweest. Anders misschien toch maar de dingen wat beter regelen...
Ik kan jou 1 ding vertellen: huismoeder van 3 is VEEL zwaarder dan 95% van de banen out there. Ze verdient er geen fuck mee, maar ga aub niet vertellen dat ze "gewend is om niet te werken".

Nogmaals: ik begrijp dat jij in je leven iets bizars hebt meegemaakt, waardoor je zo cynisch en negatief in het leven staat. Maar geld maakt mij oprecht niet gelukkig.

En als we over 3 jaar uit elkaar gaan? Dan zie ik dan wel hoe we het oplossen. Het leven is veeeeeel te kort om me druk te maken om alle mogelijke scenario's in het leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Livi
Paprika schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:22:
[...]

Dat staat los van het aflossen. Het is afhankelijk van inkomen, verwachtingen en buffers, maar waarom zou je een schuld met 0% rente aflossen? Naarmate de tijd vordert lost inflatie al een deel van je schuld op. Is het handig om de gehele schuld 'te hebben liggen'? Absoluut. Stel hij stijgt naar 5%, dan zou ik per direct het hele bedrag aflossen. Zolang de rente op 0% staat ga ik geen euro aflossen en stop ik het geld elders.

Je kunt dus ook de aflossing stoppen en zelf actief geld sparen. Discipline is uiteraard belangrijk, maar dat zal geen probleem zijn bij iemand die actief bezig is met geld beleggen voor de toekomst.
Ik snap je idee en rationeel gezien is jouw insteek vast beter, maar voor mij voelt het goed die schuld daadwerkelijk af te lossen. Ik merk niks van die maandelijkse automatische afschrijving en over een jaar of 3-5 lijkt het me heerlijk dat het klaar is.

Discipline heb ik wel, daar ligt het probleem niet. Het is meer een gevoelskwestie dat het scheef is om nog schulden te hebben, terwijl je een riant salaris hebt en bezig bent met beleggen en crypto. Misschien is dat ook een stuk opvoeding dat ik heb meegekregen.

Die jaren dat je het terugbetalen geheel mag stopzetten bewaar ik liever voor als het onverhoeds helemaal zou mislopen in mijn leven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Livi
Toen ik alleen woonde was het juist veel makkelijker om weinig geld uit te geven. Je hebt genoeg aan een klein appartement, of een kamer/studio. Een auto had ik niet nodig, je hoeft alleen aan jezelf te denken en voor jezelf te zorgen. Dat hoeft allemaal niet veel geld te kosten.

Nu met een gezin is dat totaal anders. Kleine kinderen hebben ruimte nodig, een eigen kamer, kleding, eten en spullen. Er moet altijd iemand voor ze zijn, dus in de tijd dat mijn man en ik aan het werk zijn besteden we de zorg uit, ook dat kost veel geld.

Het huis wordt veel viezer en wij hebben minder tijd, dus we besteden 150 euro aan een huishoudelijke hulp per maand.

Waar ik eerder vaak iets eenvoudigs maakte na mijn werk, vind ik het voor mijn kinderen belangrijk dat ze goed te eten krijgen elke dag, dus ik pak meer uit. Vakanties zijn altijd in het hoogseizoen en je zal toch minstens een slaapplek moeten regelen voor 4 personen in plaats van alleen voor jezelf.

Zo kan ik nog honderden voorbeelden noemen van waar je meer geld aan kwijt bent. Denk ook aan een fatsoenlijke, veilige auto (omdat de trein pakken met een heel gezin, inclusief baby iets totaal anders is dan in je eentje naar de trein rennen 5 min voordat deze vertrekt met een lichte backpack).

[ Voor 3% gewijzigd door Livi op 28-10-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Mark31 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 03:44:
[...]

Hoeft niet zo te zijn.
En jij? Geldt voor jou hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
StealthyPeanut schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:34:
[...]

Wij kiezen ervoor dat zij er voor onze kinderen is (4jr, 2jr, 5mnd) en wij hun niet op een bizarre leeftijd al bij vreemden hoeven af geven in de kinderopvang. Ieder zijn eigen keuze hierin. Fijn als je dat ook gewoon respecteert.

[...]

Ik kan jou 1 ding vertellen: huismoeder van 3 is VEEL zwaarder dan 95% van de banen out there. Ze verdient er geen fuck mee, maar ga aub niet vertellen dat ze "gewend is om niet te werken".
Mooi dat jij dit inziet! Heel veel mensen hebben geen benul (en zeker (jonge) mannen niet).

Al het onbetaalde werk dat wordt gedaan in onze maatschappij door voornamelijk vrouwen wordt in onze neo liberale maatschappij niet gezien, niet gewaardeerd en op geen enkele manier gecompenseerd, maar dat betekent niet dat het niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Livi schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:52:
[...]

Ik snap je idee en rationeel gezien is jouw insteek vast beter, maar voor mij voelt het goed die schuld daadwerkelijk af te lossen. Ik merk niks van die maandelijkse automatische afschrijving en over een jaar of 3-5 lijkt het me heerlijk dat het klaar is.

Discipline heb ik wel, daar ligt het probleem niet. Het is meer een gevoelskwestie dat het scheef is om nog schulden te hebben, terwijl je een riant salaris hebt en bezig bent met beleggen en crypto. Misschien is dat ook een stuk opvoeding dat ik heb meegekregen.

Die jaren dat je het terugbetalen geheel mag stopzetten bewaar ik liever voor als het onverhoeds helemaal zou mislopen in mijn leven.
Er is geen goed of fout, dus ik ben het ook niet oneens met je aanpak en motivatie. Zie het meer als een noodbuffer i.p.v. direct die schuld aflossen, maar in zijn geval is het (naar mijn mening) wel vreemd als de partner moet gaan betalen, omdat ie zelf andere prioriteiten heeft. We zijn het dus zeker niet oneens met elkaar overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 28-10-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Paprika schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:14:
[...]

Er is geen goed of fout, dus ik ben het ook niet oneens met je aanpak en motivatie. Zie het meer als een noodbuffer i.p.v. direct die schuld aflossen, maar in zijn geval is het (naar mijn mening) wel vreemd als de partner moet gaan betalen, omdat ie zelf andere prioriteiten heeft. We zijn het dus zeker niet oneens met elkaar overigens.
Haha nou, we beleggen beiden hetzelfde, alleen ik doe dat al langer. Ben door die grotere uitgaven bijna door m'n liquide reserves heen en was aan het overwegen om geld vrij te spelen door dat afbetalen te pauzeren. Zeker omdat de rente 0% is kán ik dat overwegen. Ik zou ook aandelen kunnen verkopen, maar dat voelt financieel minder handig. Als de rente (te) hoog wordt kan ik het in 1 keer aflossen als ik zou willen. En ja, we zijn nu samen, en getrouwd (onder de standaard beperkte voorwaarden). Maar betekent dat nu al dat het niet meer uitmaakt wie welk geld investeert? Tot nu toe deden we alles samen, 50-50.

[ Voor 4% gewijzigd door CarpeVentum op 28-10-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 15:23
Honesty schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:12:
[...]
Vond dat vroeger al zo bizar op kantoor, iedereen had een goede baan en een goed salaris en zelfs jongens die nog thuis woonden kwamen iedere maand een paar dagen geld tekort.
Zeiden ze dat of was dat ook zo? Ik roep dat aan het eind van de maand ook weleens op kantoor als ze weer eens buiten de deur gaan lunchen, maar dat komt puur omdat ik een relatief hoog bedrag per maand probeer te sparen/beleggen. Dan komt het weleens voor dat aan het einde van een dure maand de betaalrekening leeg is, maar ik die maand wel 40% van mijn netto salaris heb belegd :+

Om het ontopic te houden: wij verdelen alle gezamenlijke lasten (eigenlijk vooral wonen/boodschappen) naar rato van het netto inkomen minus de reiskosten/vergoedingen. Sparen op de gezamenlijke spaarrekening doen we 50/50, een vast bedrag per maand voor bijvoorbeeld vakanties, huis, uitjes, etentjes etc.
Alles wat niet onder wonen, boodschappen of dingen samen valt betalen we zelf (zorgverzekering, auto's, abonnementen, uitjes met vrienden).
Alles wat we overhouden staat dan dus nog op onze eigen rekeningen en doen we mee wat we willen. Ik beleg daar dus wat meer mee, mijn vriendin spaart/belegt vooral (in) schoenen lijkt het :9

1x per jaar kijken we naar deze verdeling. Als iemand halverwege het jaar een loonsverhoging krijgt heeft die 'geluk' we gaan daar niet telkens op reageren, komt niet op een paar tientjes wat dat betreft.

[ Voor 6% gewijzigd door Loek92 op 28-10-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
CarpeVentum schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

Haha nou, we beleggen beiden hetzelfde, alleen ik doe dat al langer. Ben door die grotere uitgaven bijna door m'n liquide reserves heen en was aan het overwegen om geld vrij te spelen door dat afbetalen te pauzeren. Zeker omdat de rente 0% is kán ik dat overwegen. Ik zou ook aandelen kunnen verkopen, maar dat voelt financieel minder handig. Als de rente (te) hoog wordt kan ik het in 1 keer aflossen als ik zou willen. En ja, we zijn nu samen, en getrouwd (onder de standaard beperkte voorwaarden). Maar betekent dat nu al dat het niet meer uitmaakt wie welk geld investeert? Tot nu toe deden we alles samen, 50-50.
Ik zou in jouw situatie de schuld niet meer aflossen en afhankelijk van hoeveel geld (en wanneer) er nodig is, zo mijn bijdrage leveren. Mocht er geld te kort komen dan zou ik minder tot niet inleggen tot het gat gevuld is en dan weer doorgaan met beleggen. Verkopen zou mijn laatste keuze zijn, maar je vriendin had dat geld anders ook kunnen beleggen, dus zolang het resultaat niet ten nadele is van haar situatie is het allemaal goed zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05
Toen ik single was kookte ik 2-3 keer per week voor meerdere dagen, verwarming aan? Ben je gek! Ik doe wel een dikke trui aan. Vakantie in je eentje, auto niet nodig. Alles met de fiets en OV. Wanneer je samen bent met en/of kinderen hebt wordt dat anders.... En vooral je prioriteiten verschuiven.

Door mijn vriendin en door mijn kinderen heb ik bewust de keuze gemaakt voor een eigen onderneming. Een stap die ik zeer waarschijnlijk anders nooit zou hebben gemaakt. Nu hou ik maandelijks ruim 2 x een modaal inkomen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
[...]

Dat is precies wat wij wel doen, mijn man weet misschien wel dat ik al een week of 15 vooronderzoek doe, want ik geef niet graag geld uit maar het komt vaak voor dat we dingen kopen los van elkaar.
ik heb mijn man niet nodig om uit te zoeken wat ik zelf wil kopen.

gaat zo: liefje liefje ik heb een bakfiets gekocht met een blahdieblah en een blahblahdieblah, of mijn man die roept ik ga zo de nieuwe macbookpro.kopen 8)7 en dan ben ik blij voor hem of hij is blij voor mij.
wij beslissen toch echt onafhankelijk van elkaar wat we kopen en overleggen niet altijd, bespreken ook niet altijd en soms staat het ineens op de stoep en wist de ander het nog niet.

En dat is dus precies wat ik wil, ik wil helemaal niet alles doorbespreken als het voor mijn eigen gebruik is zoals de bakfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
ansichtkaart schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Dat is precies wat wij wel doen, mijn man weet misschien wel dat ik al een week of 15 vooronderzoek doe, want ik geef niet graag geld uit maar het komt vaak voor dat we dingen kopen los van elkaar.

gaat zo: liefje liefje ik heb een bakfiets gekocht met een blahdieblah en een blahblahdieblah, of mijn man die roept ik ga zo de nieuwe macbookpro.kopen 8)7 en dan ben ik blij voor hem of hij is blij voor mij.
wij beslissen toch echt onafhankelijk van elkaar wat we kopen en overleggen niet altijd, bespreken ook niet altijd en soms staat het ineens op de stoep en wist de ander het nog niet.

En dat is dus precies wat ik wil, ik wil helemaal niet alles doorbespreken als het voor mijn eigen gebruik is zoals de bakfiets.
Het lijkt me vooral een vervelend gevoel als je toestemming moet vragen aan de ander. Alsof je een klein kind bent dat zijn eigen afwegingen niet kan maken, dat zou mij tegenstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Livi schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:24:
[...]

Het lijkt me vooral een vervelend gevoel als je toestemming moet vragen aan de ander. Alsof je een klein kind bent dat zijn eigen afwegingen niet kan maken, dat zou mij tegenstaan.
Dat is dus exact de reden dat we dus een (klein) deel echt eigen geld over houden. Dan hoef ik als ik voor mezelf iets (duurs) wil kopen dus niet te overleggen. (En ook niet het gevoel hebben dit te moeten overleggen omdat het van de gezamenlijke rekening komt).

Alle duurdere aankopen van de gezamenlijke overleggen we uiteraard wel, daar moeten we namelijk samen over beslissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
kepler schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

Dat is dus exact de reden dat we dus een (klein) deel echt eigen geld over houden. Dan hoef ik als ik voor mezelf iets (duurs) wil kopen dus niet te overleggen. (En ook niet het gevoel hebben dit te moeten overleggen omdat het van de gezamenlijke rekening komt).

Alle duurdere aankopen van de gezamenlijke overleggen we uiteraard wel, daar moeten we namelijk samen over beslissen
Waarom moet je gezamenlijk beslissen wanneer je iets betaalt van de gezamenlijke rekening, die snap ik niet zo goed?

Ik denk dat dit een regel is die sommige stellen samen bedenken, maar het is niet een regel die per definitie geldt wanneer je een gezamenlijke rekening hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Livi schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Waarom moet je gezamenlijk beslissen wanneer je iets betaalt van de gezamenlijke rekening, die snap ik niet zo goed?

Ik denk dat dit een regel is die sommige stellen samen bedenken, maar het is niet een regel die per definitie geldt wanneer je een gezamenlijke rekening hebt.
Nou ja, het zit ook al in de naam natuurlijk :D Natuurlijk gaan we niet over kleine zaken overleggen. Maar ik ga ook niet zomaar zonder overleg een nieuwe tv voor in de huiskamer kopen of een nieuwe auto voor het gezin.

Uiteindelijk maakt het niet uit natuurlijk, als jullie zonder overleg iets voor jezelf kan kopen van de gezamenlijke rekening dan is dat ook een hele prima oplossing. Alleen voor ons niet en houden we dus een deel op onze eigen rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
kepler schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:36:
[...]

Nou ja, het zit ook al in de naam natuurlijk :D Natuurlijk gaan we niet over kleine zaken overleggen. Maar ik ga ook niet zomaar zonder overleg een nieuwe tv voor in de huiskamer kopen of een nieuwe auto voor het gezin.

Uiteindelijk maakt het niet uit natuurlijk, als jullie zonder overleg iets voor jezelf kan kopen van de gezamenlijke rekening dan is dat ook een hele prima oplossing. Alleen voor ons niet en houden we dus een deel op onze eigen rekening.
Uiteraard overleg je over zaken die je allebei aangaan, of het hele gezin aangaan. Dat is iets anders dan toestemming moeten vragen.

Om nog terug te komen op een eventuele scheiding. Als je kinderen hebt spelen er ook dan andere belangen. Ik zou bijvoorbeeld nooit willen dat mijn man het financieel slecht heeft na een scheiding, omdat mijn kinderen daar ook 50% van de tijd zijn.

Wat dat betreft vind ik partnerpensioen en kinderalimentatie prima om te betalen. Ik ben wel blij dat het is teruggeschroefd naar 5 jaar. Om nu 12 jaar financieel voor iemand op te draaien vind ik erg veel. 5 jaar is te overzien en daarmee gun je de ander tijd om zelf iets op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Livi schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:42:
[...]

Uiteraard overleg je over zaken die je allebei aangaan, of het hele gezin aangaan. Dat is iets anders dan toestemming moeten vragen.
Nou ja, in mijn ogen is dat hetzelfde. Als je gaat overleggen dan kan de ander natuurlijk nog steeds nee zeggen, om wat voor reden dan ook. Anders is het meer een mededeling :P Als ik een nieuwe tv wil kopen of auto (voor het gezin), dan is het haar goed recht om, na overleg, dit niet te willen uiteraard :D En andersom ook.

Dat geldt uiteraard niet als de wasmachine kapot gaat ofzo :P Wel als ze graag een andere wasmachine wil omdat de huidige te klein is.

Gelukkig zitten we daar bijna altijd op 1 lijn en hebben we er nooit problemen mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent is het uiteindelijk uitgave uit gezamenlijk vermogen, onafhankelijk hoe je afgesproken hebt praktisch met het geld om te gaan. Als mijn partner zomaar 2k gaat uitgeven aan iets, zonder overleg zou ik dat niet goed vinden ongeacht of dit uit een gezamenlijke of eigen rekening komt. Kleine uitgaven zou me een worst wezen of dat nou schoenen, kleding of make-up is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
StealthyPeanut schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:34:
[...]

Mijn vorige relatie is ook na 5 jaar over gegaan met een ongelijke inbreng van financiën, zonder kinderen in het spel. Toen gewoon redelijk verdeeld gehouden. En die paar duizend euro die het in die 5 jaar gekost heeft, maak ik me niet druk om. Omdat er geen kinderen waren, hebben we dit ook eenvoudig zo kunnen houden.

Jij hebt vast reden genoeg om zo in het leven te staan zoals ik hierboven lees. Prima, jouw goed recht.

Maar ik ben nu 4 jaar al vader van 3 kinderen en ik kan je 1 ding vertellen: geld is totaal onbelangrijk. Het is een noodzakelijk kwaad, maar ik hecht er écht geen enkele waarde aan. Ik heb 15k geïnvesteerd in een geweldig huis waar we nu met ons hele gezin van genieten. Elke minuut hebben we hier plezier van.

15K op de bank houden, alleen voor mezelf, omdat er ergens ver in de toekomst iets zou kunnen gebeuren en ik al het geloof in de mensheid verlies? Nee dank je. Ik kies ervoor om niet zo te leven.
Ik zeg ook nergens dat je het op de bank moet houden. Uiteraard moet je dat geld inzetten op een manier dat je er plezier van hebt, alleen of met je gezin. Maar misschien is het wel handig om te hebben genoteerd dat jij het hebt ingebracht, zodat je het bij eventueel uit elkaar gaan ook weer uit het gezamenlijke spaargeld kunt onttrekken.
[...]

Ze is hoogopgeleid in de zorg, dus die komt zo weer aan een baan (wordt om de zoveel maanden weer door haar ex-werkgevers gevraagd). Maak jij je daar aub niet zo druk om, doe ik ook niet :*) .

Uiteraard respecteer ik dat. Dat is ieder z'n vrije keus. Het enige wat ik zeg, is dat zo'n beslissing veel meer inhoudt dan dat velen zich op dat moment realiseren. Als je dat allemaal tegen elkaar hebt afgewogen en je bent tot de conclusie gekomen dat jullie dit samen het beste vinden, dan is daar natuurlijk niks mis mee.
[...]
Nou ja, ik vond dat dus wel meevallen. Kleine kinderen vragen wel veel aandacht en dus tijd, maar huishoudelijke taken stellen (in vergelijking met een voltijds baan) niet zoveel voor. De meeste dingen die huisvrouwen doen, zijn helemaal niet nodig. Ik heb m'n moeder vroeger wel onderbroeken en theedoeken zien strijken. Nette kleding wil je misschien strijken, maar niemand maakt zich druk om een gekreukte onderbroek toch? Dus dat is gewoon werk om het werk.

Ik heb er dan ook geen enkel begrip voor dat veel huismoeders, huismoeder blijven NADAT de kinderen naar school gaan. Schoonmaken, de was, boodschappen doen en koken, dat is wat er aan werkzaamheden overblijft als je kinderen overdag weg zijn. Dat is nooit ofte nimmer 40 uur werk. Nogmaals, als je daar samen voor kiest, dan is het ieders goed recht, maar dan ook niet mopperen als je straks een bak alimentatie moet betalen...
Nogmaals: ik begrijp dat jij in je leven iets bizars hebt meegemaakt, waardoor je zo cynisch en negatief in het leven staat. Maar geld maakt mij oprecht niet gelukkig.
Eigenlijk had ik mazzel. Toen mijn vriendin en ik na 13 jaar en 3 kinderen uit elkaar gingen, verdienden we ongeveer evenveel. Nu verdient ze zelfs meer dan ik. Als we getrouwd waren geweest, had ze mij alimentatie moeten betalen :) We wonen vlak bij elkaar zodat de kinderen zelf naar de andere ouder kunnen, mochten ze dat willen. En we kunnen verder nog goed met elkaar opschieten.

Maar ik zie om me heen hoe verschrikkelijk het soms fout kan gaan. Niet alleen financieel, dat is vaak nog wel op te lossen. Maar ook emotioneel. Als je partner vreemdgaat en vervolgens wil scheiden, jij vervolgens jarenlang op een houtje moet bijten omdat je je blauw betaalt aan alimentatie, terwijl zij er lekker van leeft (vaak met nieuwe vriend, wat dan onofficieel is, want anders heeft ze geen recht meer op alimentatie) en je misschien ook je kinderen niet meer mag zien omdat zij denkt dat je een slechte invloed op ze hebt. Ik kan me levendig voorstellen dat er vele mannen zijn, die achteraf wilden dat ze betere afspraken hadden gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Laatst online: 22:22
Wij zijn ooit begonnen "naar rato" omdat vrouwlief dat beter vond voelen. En dus ook zo gedaan en dat verwaterde na een paar jaar naar "alles op een hoop". Waarom? Omdat grote uitgaven gezamenlijk altijd samen genomen worden, boodschappen en dergelijke samen gedaan worden etc. maakt het onder aan de streep ook weinig uit bleek in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
PhilipsFan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:36:

Nou ja, ik vond dat dus wel meevallen. Kleine kinderen vragen wel veel aandacht en dus tijd, maar huishoudelijke taken stellen (in vergelijking met een voltijds baan) niet zoveel voor. De meeste dingen die huisvrouwen doen, zijn helemaal niet nodig. Ik heb m'n moeder vroeger wel onderbroeken en theedoeken zien strijken. Nette kleding wil je misschien strijken, maar niemand maakt zich druk om een gekreukte onderbroek toch? Dus dat is gewoon werk om het werk.

Ik heb er dan ook geen enkel begrip voor dat veel huismoeders, huismoeder blijven NADAT de kinderen naar school gaan. Schoonmaken, de was, boodschappen doen en koken, dat is wat er aan werkzaamheden overblijft als je kinderen overdag weg zijn. Dat is nooit ofte nimmer 40 uur werk. Nogmaals, als je daar samen voor kiest, dan is het ieders goed recht, maar dan ook niet mopperen als je straks een bak alimentatie moet betalen...

[...]
Eigenlijk had ik mazzel. Toen mijn vriendin en ik na 13 jaar en 3 kinderen uit elkaar gingen, verdienden we ongeveer evenveel. Nu verdient ze zelfs meer dan ik. Als we getrouwd waren geweest, had ze mij alimentatie moeten betalen :) We wonen vlak bij elkaar zodat de kinderen zelf naar de andere ouder kunnen, mochten ze dat willen. En we kunnen verder nog goed met elkaar opschieten.
Ben jij jarenlang thuisgeweest om voor je drie kinderen te zorgen? Toen ze 24/7 thuis waren, onder de 4 jaar? Anders kun je er niet echt over oordelen. Het gaat echt niet om het strijken van onderbroeken, dan heb je geen benul wat er komt kijken bij het verzorgen van een baby of een peuter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Livi schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:13:
[...]

Ben jij jarenlang thuisgeweest om voor je drie kinderen te zorgen? Toen ze 24/7 thuis waren, onder de 4 jaar? Anders kun je er niet echt over oordelen. Het gaat echt niet om het strijken van onderbroeken, dan heb je geen benul wat er komt kijken bij het verzorgen van een baby of een peuter.
Onder de 4 jaar is het inderdaad veel werk en kost het vooral veel tijd omdat ze aandacht vragen. Het gaat me meer om de situatie als ze allemaal ouder dan 5 zijn en dus naar school gaan, dan blijft er toch echt niet veel huishoudelijk werk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Livi schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:13:
[...]

De baby en peuter tijd duurt tm 4 jaar, daarna gaan ze naar school en komen ze in een (prettig) ritme. Onze oudste is 4,5 en daar heb je nauwelijks "werk" aan, die kleedt zichzelf aan, gaat zelf naar bed, tanden poetsen en smorgens komt ze aangekleed beneden (vaak moet ze dan even terug om wat anders aan te trekken dan d'r Elsa jurk).
Onze andere 2 kinderen zijn 8 maanden en 2, dat is wel pittiger.

Maar zodra ze op de basisschool zitten heb je er veel minder werk aan en vind ik het juist goed dat mama's weer gaan werken om maatschappelijk betrokken te blijven, zeker in de zorg die zijn hard nodig ;).

Onze kinderen gaan trouwens 1 dag naar de opvang, 1 dag past oma op en de andere dagen hebben wij vrij.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Houtenklaas schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:43:
Wij zijn ooit begonnen "naar rato" omdat vrouwlief dat beter vond voelen. En dus ook zo gedaan en dat verwaterde na een paar jaar naar "alles op een hoop". Waarom? Omdat grote uitgaven gezamenlijk altijd samen genomen worden, boodschappen en dergelijke samen gedaan worden etc. maakt het onder aan de streep ook weinig uit bleek in ons geval.
Ik snap het niet. Jullie spraken 'naar rato' af en deden dat vervolgens toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
Z___Z schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:31:
Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent is het uiteindelijk uitgave uit gezamenlijk vermogen, onafhankelijk hoe je afgesproken hebt praktisch met het geld om te gaan. Als mijn partner zomaar 2k gaat uitgeven aan iets, zonder overleg zou ik dat niet goed vinden ongeacht of dit uit een gezamenlijke of eigen rekening komt. Kleine uitgaven zou me een worst wezen of dat nou schoenen, kleding of make-up is.
grappig dat vind ik dan dus enorm raar, het is haar geld hoezo moet ze met jou dan iets bespreken?

geld van samen oke kan ik in komen maar een eigen rekening is eigen geld, ik vind het alleen anders als de basis niet betaald is maar in principe is iets in mijn optiek pas eigen geld na aftrekken van alle lasten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ansichtkaart schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:56:
[...]

grappig dat vind ik dan dus enorm raar, het is haar geld hoezo moet ze met jou dan iets bespreken?
In dit geval is het toch juist niet haar geld vanwege gemeenschap van goederen? of lees ik het niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Laatst online: 22:22
de Peer schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:34:
[...]

Ik snap het niet. Jullie spraken 'naar rato' af en deden dat vervolgens toch niet?
Daar zijn we keurig mee begonnen. Een heel gedoe kan ik je zeggen. Ik verdiende 60% meer dan de wederhelft en van alles betaalde ik dus ook 60% meer. Top. Maar zij zat meer thuis toen de kids kwamen en heeft daar meer ingeleverd dan ik en dan wordt het ineens een lastig verhaal. Aangezien we grote dingen toch samen besluiten en we beiden spaarzaam omgaan met geld voor onszelf, hebben we het inderdaad opgegeven. Als ik een nieuwe fiets wil voor mezelf, overleggen we dat even, andersom idem. En dat gaat nu al heel lang heel goed. De inbreng van de een is meer materieel, van de ander meer in tijd uitgedrukt. Voor ons werkt het "op één hoop" principe inmiddels prima. Ik zou er meer moeite mee hebben als de één substantieel meer uitgeeft aan "onzin", maar dat is bij ons niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
de Peer schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:01:
[...]

In dit geval is het toch juist niet haar geld vanwege gemeenschap van goederen? of lees ik het niet goed?
@Z___Z zei Als mijn partner zomaar 2k gaat uitgeven aan iets, zonder overleg zou ik dat niet goed vinden ongeacht of dit uit een gezamenlijke of eigen rekening komt.

daar uit haal ik dat er dus ook overleg moet zijn over eigen geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ansichtkaart schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:56:
[...]

geld van samen oke kan ik in komen maar een eigen rekening is eigen geld, ik vind het alleen anders als de basis niet betaald is maar in principe is iets in mijn optiek pas eigen geld na aftrekken van alle lasten etc.
Is IMHO gewoon gezond als je even je partner laat weten als je een grote uitgave gaat doen. Als je een uitgave doet die meer is dan je maandelijkse inkomen na vaste lasten lijkt me dat wel normaal. In een huwelijk is er onder de streep geen eigen geld, maar ons geld. Maakt niet uit of ik 80% of 20% van het inkomen binnenhaal, significante uitgaven worden besproken, kleine uitgaven niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ansichtkaart schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:41:
[...]

@Z___Z zei Als mijn partner zomaar 2k gaat uitgeven aan iets, zonder overleg zou ik dat niet goed vinden ongeacht of dit uit een gezamenlijke of eigen rekening komt.

daar uit haal ik dat er dus ook overleg moet zijn over eigen geld.
Ja maar er is dus geen 'eigen' geld in een huwelijk (gemeenschap van goederen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ansichtkaart
Niet ieder huwelijk is in gemeenschap van goederen,
sowieso is is de standaard nu beperkte gemeenschap van goederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Z___Z schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:09:
[...]
Is IMHO gewoon gezond als je even je partner laat weten als je een grote uitgave gaat doen. Als je een uitgave doet die meer is dan je maandelijkse inkomen na vaste lasten lijkt me dat wel normaal. In een huwelijk is er onder de streep geen eigen geld, maar ons geld. Maakt niet uit of ik 80% of 20% van het inkomen binnenhaal, significante uitgaven worden besproken, kleine uitgaven niet.
Mwah.

Ik heb deze zomer wat hobbyspul gekocht dat in the end aanzienlijk meer was dan 1 netto maandsalaris, terwijl ik op dat moment nog in de WW zat. (Het was grofweg 2 netto maandsalarissen, vóór aftrek vaste lasten.)

Ze wist dat ik het ging kopen en het duur was, niet hoe duur. Was ook niet relevant. Het was geen geheim, maar zoals wij het hebben ingericht kunnen dat soort dingen gewoon.

Wij hebben het geborgd door onderliggende afspraken te maken over wat er over moet blijven en waarvoor. Natuurlijk vráág ik soms naar haar mening, maar dat is beperkt afhankelijk van het bedrag, maar heeft meer te maken met of we twijfelen over het nut van een specifieke aanschaf.
de Peer schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:11:
[...]
Irrelevant.

Formeel is dat inderdaad zo, maar in de praktijk kun je het prima zo in regelen dat je met je geld alsnog om gaat alsof het eigen geld is en er afspraken over maken. (Sterker nog, volgens mij zijn die afspraken bindend als je ze vast legt op papier.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ansichtkaart schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Idem hier.
Werkt heerlijk.

Is wel een situatie die denk ik alleen goed mogelijk is als je allebei voldoende inkomsten, spaargeld en baanzekerheid hebt. Als je iedere maand de eindjes aan elkaar moet knopen of net je laatste spaargeld op is gegaan aan een kapotte koelkast lijkt me dat minder handig.

Da's ook waarom wij dus informeel afspraken hebben over dat er altijd genoeg geld achter de hand moet blijven op onze privé spaarrekeningen én dat in geval van nood, het dan volledig "ons geld" is.

Gezamelijke (grote) uitgaven bespreken we uiteraard wel altijd. Ik kom niet opeens terug met een nieuwe auto, of zij met een nieuwe koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

unezra schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

Irrelevant.

Formeel is dat inderdaad zo, maar in de praktijk kun je het prima zo in regelen dat je met je geld alsnog om gaat alsof het eigen geld is en er afspraken over maken. (Sterker nog, volgens mij zijn die afspraken bindend als je ze vast legt op papier.)
Formeel zou ik dan niet irrelevant noemen. Hoe je het formeel geregeld hebt is het beginpunt. Ja je kan dingen op papier zetten, maar velen doen dat niet. Dan komt het uiteindelijk toch neer op hoe je het formeel geregeld had.

Onderling kun je vanalles onofficieel afspreken, maar daar heb je niet zo heel veel aan tijdens de scheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Sport_Life schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:21:
[...]

Maar zodra ze op de basisschool zitten heb je er veel minder werk aan en vind ik het juist goed dat mama's weer gaan werken om maatschappelijk betrokken te blijven, zeker in de zorg die zijn hard nodig ;).

Onze kinderen gaan trouwens 1 dag naar de opvang, 1 dag past oma op en de andere dagen hebben wij vrij.
Bedoel je niet ouders ipv mama's? of heb ik een stukje van de discussie gemist?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

de Peer schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:54:
[...]
Formeel zou ik dan niet irrelevant noemen. Hoe je het formeel geregeld hebt is het beginpunt. Ja je kan dingen op papier zetten, maar velen doen dat niet. Dan komt het uiteindelijk toch neer op hoe je het formeel geregeld had.

Onderling kun je vanalles onofficieel afspreken, maar daar heb je niet zo heel veel aan tijdens de scheiding.
Zeker waar.

Maar zolang je niet in scheiding ligt, zijn die informele afspraken meer dan prima werkbaar en vind ik dat je wel degelijk over "mijn geld", "ons geld" en "zijn/hen/haar geld" kunt spreken. Op dat moment is dat de situatie, ook al is onder water en formeel er enkel "ons geld".

Dat "ons geld", speelt pas wanneer je uit elkaar gaat en dát kun je afdichten door daar afspraken over te maken en die vast te laten leggen. (Waarmee je effectief een soort van "huwelijkse voorwaarden"-constructie creeeert."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
[...]

Mwah.

Ik heb deze zomer wat hobbyspul gekocht dat in the end aanzienlijk meer was dan 1 netto maandsalaris, terwijl ik op dat moment nog in de WW zat. (Het was grofweg 2 netto maandsalarissen, vóór aftrek vaste lasten.)
unezra schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

Idem hier.
Werkt heerlijk.

Is wel een situatie die denk ik alleen goed mogelijk is als je allebei voldoende inkomsten, spaargeld en baanzekerheid hebt.
Waarschijnlijk verwijs je naar de sector, maar ik moest even grinneken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
[...]

Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd is 50% van jou en 50% van je partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Paprika schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

[...]

In bepaalde sectoren heb je zeker baanzekerheid. Bijvoorbeeld in de zorg en in het onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 14:28

dragonhaertt

@_'.'

Ik heb sinds een week ook een gezamenlijke rekening met mijn vriendin.
We wonen al een tijdje samen, maar ze heeft nu ook een baan, dus we kunnen nu allebei betalen voor vaste lasten.
Tot op heden kwamen alle vaste uitgaven uit mijn rekening en betaalde ze zelf mee aan boodschappen/uitjes voor zover als ze dat kon.

Gelukkig hebben we het relatief ruim (gezien onze leeftijd) en denken we heel erg hetzelfde over uitgaven, dus echte issues hebben we tot nu toe nog niet gehad.

We verdienen momenteel ongeveer hetzelfde en hebben nu ook een 50/50 inleg op de gezamenlijke rekening. Vanuit die rekening betalen we alle vaste lasten, boodschappen en gezamenlijke uitjes. Hiervoor hebben we allebei een pinpas van die rekening.
(Ik heb nog een aantal vaste kosten op mijn naam staan, dus mijn inleg is iets minder, maar we vinden het de moeite niet waard om alle incasso's over te zetten naar een nieuwe rekening.)

Daarnaast sparen we allebei redelijk goed nu, hebben we een degelijk buffer (mijn geld) en gezien de markt waar we allebei in werken verwacht ik geen onverwachte werkloosheid.
Als we over een jaar naar huizen gaan kijken zullen we wel betere en officiëlere afspraken moeten gaan maken, maar voor nu lijkt me dit een prima opzet.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alles wat over is op de eigen rekening voor eigen uitgaven, kadootjes en sparen (voor een huis).
Alles wat over is op de gezamenlijke rekening voor gezamenlijke uitgaven, inboedel en sparen voor vakanties.

Om aan te sluiten bij de discussie hierboven, grote uitgaven worden hier eigenlijk ook altijd besproken. Niet zozeer om toestemming te vragen maar wel open communicatie (soms pas na de betaling). Ze heeft er geen problemen mee als ik een paar honderd euro uitgeef aan hobby/gereedschap en we weten van elkaar dat we sowieso elke maand geld opzij zetten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Paprika schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

[...]

Hmmm. I see what I did there. 8)

(Maar nee, de situatie was dat ik toen al redelijk zeker was van een nieuwe baan en graag wat tijd wilde hebben werkelijk met het spul te spelen, dus toch maar heb besteld. Het was ook geen impulsaankoop, ik heb maanden, zo niet 1-2 jaar nagedacht over de aankoop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
unezra schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:19:
[...]

Hmmm. I see what I did there. 8)

(Maar nee, de situatie was dat ik toen al redelijk zeker was van een nieuwe baan en graag wat tijd wilde hebben werkelijk met het spul te spelen, dus toch maar heb besteld. Het was ook geen impulsaankoop, ik heb maanden, zo niet 1-2 jaar nagedacht over de aankoop.)
Niet te serieus nemen. Ik kan mij goed de situatie voorstellen hoor. Het staat alleen grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
[...]

Formeel niet. Maar je kunt toch prima afspreken dat ieder binnen die gemeenschap een potje heeft wat volledig naar eigen inzicht te besteden is?

Ja ga je uit elkaar en is er de situatie dat de één zijn 'eigen' potje altijd volledig opgemaakt heeft, terwijl de ander het altijd gespaard heeft dan heeft de spaarder dikke pech, want dat 'eigen' potje wordt dan in de boedelverdeling op de gezamenlijke hoop gegooid.
Maar zolang er geen sprake is van uit elkaar gaan, dan kun je toch binnen de gemeenschap prima ieder een eigen potje toekennen waarover verder geen wederzijdse verantwoording afgelegd hoeft te worden? Dat is gewoon een praktische invulling van de gemeenschap.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ivow85 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:24:
[...]

Formeel niet. Maar je kunt toch prima afspreken dat ieder binnen die gemeenschap een potje heeft wat volledig naar eigen inzicht te besteden is?

Ja ga je uit elkaar en is er de situatie dat de één zijn 'eigen' potje altijd volledig opgemaakt heeft, terwijl de ander het altijd gespaard heeft dan heeft de spaarder dikke pech, want dat 'eigen' potje wordt dan in de boedelverdeling op de gezamenlijke hoop gegooid.
Maar zolang er geen sprake is van uit elkaar gaan, dan kun je toch binnen de gemeenschap prima ieder een eigen potje toekennen waarover verder geen wederzijdse verantwoording afgelegd hoeft te worden? Dat is gewoon een praktische invulling van de gemeenschap.
Zeker. Ja dat kan. Ik begrijp alleen niet waarom je dat zou willen want je houdt jezelf voor de gek lijkt me. Regel dan dat formeel en onofficiële afspraken in lijn zijn met elkaar, om gedoe te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 14:28

dragonhaertt

@_'.'

de Peer schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Zeker. Ja dat kan. Ik begrijp alleen niet waarom je dat zou willen want je houdt jezelf voor de gek lijkt me. Regel dan dat formeel en onofficiële afspraken in lijn zijn met elkaar, om gedoe te voorkomen.
Het verschil hier is dat, als één zijn potje op heeft gemaakt, die persoon niet meer uitgeeft.
als je alleen gezamenlijk een potje hebt kan het net zo goed zijn dat die één het hele gezamenlijke deel opmaakt.

Als je je eigen potje bewaard, heb je tenminste de helft daarvan nog over aan het einde.

(Nee, natuurlijk is dit geen juiste of gezonde manier van samen financieren voeren, maar het kan zeker wel een meerwaarde hebben voor de inzichtelijkheid van uitgaven)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
[...]

uhhh nee, ik snap echt niet wat er erg aan is om dat niet vast te leggen ik wil namelijk helemaal niet voorkomen dat mijn man er bij kan of er recht op zou hebben bij relatie breuk. we hebben het geld op mijn rekening ook samen op weten te bouwen. ik wil dat het nu gewoon het geld is waar ik van mag beslissen wat ik er mee doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Je kan dat willen zodat je elkaar binnen de gemeenschap ook gewoon enige vrijheid geeft om tot een bepaalde limiet geen verantwoording aan elkaar te hoeven afleggen voor uitgaven die je doet. De een geeft het geld liever uit aan dure kleding of gadgets, de ander aan een weekendje weg met vriend(in)en. Wanneer je in gemeenschap van goederen bij elkaar bent moet het uitgangspunt van zo'n potje natuurlijk niet zijn dat het 'eigen' spaargeld is om op te potten (want dat is het niet), maar juist zakgeld om lekker naar eigen inzicht uit te geven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wij werken ook met 1 hoop, maar 2 losse potjes voor eigen hobbies en dergelijke. Als de een elke maand dat geld wil opmaken prima, wil die sparen voor iets van 3000 ook prima. Zou niet weten waarom die voor dat laatste opeens toestemming zou moeten hebben. Juist om dat soort verschillen op te vangen zijn 2 losse prive potjes gewoon zo makkelijk.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Mwah.

Ze wist dat ik het ging kopen en het duur was, niet hoe duur. Was ook niet relevant. Het was geen geheim, maar zoals wij het hebben ingericht kunnen dat soort dingen gewoon.

Wij hebben het geborgd door onderliggende afspraken te maken over wat er over moet blijven en waarvoor. Natuurlijk vráág ik soms naar haar mening, maar dat is beperkt afhankelijk van het bedrag, maar heeft meer te maken met of we twijfelen over het nut van een specifieke aanschaf.

[...]

Irrelevant.

Dan heb je het er dus toch over gehad. Het exacte bedrag is meestal irrelevant inderdaad. Maar bij grote uitgave gaat het inderdaad meer over het wel of niet nuttig zijn van de uitgave. Conclusie kan uiteindelijk zijn dat ik het niet nuttig vind, maar zij wel, en dat ze het dan toch koopt, wat dan prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Zolang er geen sprake is van een echtscheiding, is er geen gedoe.
(En als je wel in die situatie komt, dan gaat al het geld op 1 hoop, verdeel je het en klaar.)

Voor de dagelijkse gang van zaken en zolang je nog bij elkaar bent maakt het helemaal niet uit of het formeel gezamelijk of gescheiden is.

Bij een echtscheiding lijkt het me qua aangekochte goederen ook niet zo spannend. Gezamelijke boedel verdeel je eerlijk, privé aankopen zijn toch snel de hobby van de een óf van de ander. Ik ben niet heel bang dat mijn vrouw, mochten we ooit uit elkaar gaan, opeens mijn muziekinstrumenten wil hebben. (Plus dat diegenen die voor mij écht waardevol zijn, sowieso geoormerkd zijn en/of van voor ons trouwen al in mijn bezig waren. Waarmee het bezit ongewijzigd blijft. "In gemeenschap van goederen", gaat niet over goederen of geld dat voor het trouwen al van iemand was, of geld dat geoormerkt is en, wegens bijvoorbeeld erfenis, expliciet aan 1 van 2 is toebedeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Z___Z schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

Dan heb je het er dus toch over gehad. Het exacte bedrag is meestal irrelevant inderdaad. Maar bij grote uitgave gaat het inderdaad meer over het wel of niet nuttig zijn van de uitgave. Conclusie kan uiteindelijk zijn dat ik het niet nuttig vind, maar zij wel, en dat ze het dan toch koopt, wat dan prima is.
Dat is dus de grap.

Het gaat bij ons meestal niet om de grootte van een uitgave. Als ik een nieuwe laptop wil kopen, toets ik dat in de basis niet. Ik weet zelf prima wat ik nodig heb en hoe veel het mag kosten. Wil ik een nieuwe printer kopen, dan overleg ik dat wel. (Niet eens omdat de printer effectief gezamelijk gebruik is, maar omdat ik twijfel welk bedrag ik daar voor over wil hebben.)

In the end kost een nieuwe printer minder dan een laptop en tóch overleg ik over die eerste sneller dan over de laatste. (Tot op zekere hoogte, want met de 2e hands printer die ik heb gekocht, heb ik de deal domweg zonder overleg gesloten en was het "ik ga dan en dan een nieuwe printer ophalen".)

Maar goed, het is allemaal niet zwart-wit hier. Wil zij een jurkje of schoenen kopen, vraagt ze soms wat ik er van vind, soms zie ik haar opeens in een nieuw jurkje of schoenen. Waarde is irrelevant. Bij twijfel vragen we soms gewoon elkaars mening. Ook al is financieel, het informeel zo geregeld dat we ieder ons eigen geld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
unezra schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

"In gemeenschap van goederen", gaat niet over goederen of geld dat voor het trouwen al van iemand was, of geld dat geoormerkt is en, wegens bijvoorbeeld erfenis, expliciet aan 1 van 2 is toebedeeld.)
Bij trouwen in algehele gemeenschap van goederen vallen de bezittingen en schulden van voor het huwelijk juist wel onder de gemeenschap. Dat is nu net die 'gemeenschap van goederen'. Dat is ook precies de reden waarom onze regering enkele jaren terug besloten heeft om de algehele gemeenschap van goederen niet meer de 'standaard' te laten zijn. Het kwam voor dat een partner die voor het huwelijk een klein spaarpotje had, een paar jaar later na scheiding opgezadeld zat met een deel van de schuld van de ex-huwelijkspartner.

Giften of erfenissen die geoormerkt zijn door de gever danwel erflater vallen inderdaad buiten de gemeenschap. Maar wanneer bijvoorbeeld je beide ouders overlijden zonder dat er een testament is en je erft van rechtswege een aardig bedrag van hen, dan valt ook die erfenis binnen de gemeenschap. In een testament of schenkingsovereenkomst kan het geld geoormerkt worden. In een samenlevingsovereenkomst of huwelijkse voorwaarden kunnen bezittingen die je voor het aangaan van het samenleven/trouwen had ook geoormerkt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
unezra schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:15:
[...]

Dat is dus de grap.

Het gaat bij ons meestal niet om de grootte van een uitgave. Als ik een nieuwe laptop wil kopen, toets ik dat in de basis niet. Ik weet zelf prima wat ik nodig heb en hoe veel het mag kosten. Wil ik een nieuwe printer kopen, dan overleg ik dat wel. (Niet eens omdat de printer effectief gezamelijk gebruik is, maar omdat ik twijfel welk bedrag ik daar voor over wil hebben.)

In the end kost een nieuwe printer minder dan een laptop en tóch overleg ik over die eerste sneller dan over de laatste. (Tot op zekere hoogte, want met de 2e hands printer die ik heb gekocht, heb ik de deal domweg zonder overleg gesloten en was het "ik ga dan en dan een nieuwe printer ophalen".)

Maar goed, het is allemaal niet zwart-wit hier. Wil zij een jurkje of schoenen kopen, vraagt ze soms wat ik er van vind, soms zie ik haar opeens in een nieuw jurkje of schoenen. Waarde is irrelevant. Bij twijfel vragen we soms gewoon elkaars mening. Ook al is financieel, het informeel zo geregeld dat we ieder ons eigen geld hebben.
Ik gebruik mijn vriendin als mijn geweten :P. Als ik weer eens denk aan een dure gadget en daarover twijfel, heb ik het er met haar over of ik dat wel moet kopen (van mijn eigen geld). Ze stelt dan de normale vragen, heb je het echt nodig, ga je het wel echt gebruiken, etc :D
Het maakt haar echt niet of ik het koop of niet, meestal heeft ze er echt weinig interesse in, maar ze zorgt er wel voor dat ik verder nadenk over een aankoop en soms dan ook niet doe :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 00:16
Gewoon alles op 1 hoop, hebben we eigenlijk al heel snel gedaan, zijn nu bijna 20jaar getrouwd. Wat gaat de tijd toch snel :) Heb je wat nodig...(bv nieuwe tv of ander leuk hebbe dingetje) even in overleg werkt prima.. nooit geen problemen mee gehad. Kan het... dan gewoon kopen, komt het niet uit dan even uitstellen...We hebben ook nog 3 kinderen en 2 honden :)

Alles op 1 hoop maakt het gewoon makkelijker, wat maakt het uit dat de een wat meer verdient dan de ander.

Je woont samen deelt alles behalve het geld? het is maar geld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
DennisH schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:29:
Gewoon alles op 1 hoop, hebben we eigenlijk al heel snel gedaan, zijn nu bijna 20jaar getrouwd. Wat gaat de tijd toch snel :) Heb je wat nodig...(bv nieuwe tv of ander leuk hebbe dingetje) even in overleg werkt prima.. nooit geen problemen mee gehad. Kan het... dan gewoon kopen, komt het niet uit dan even uitstellen...We hebben ook nog 3 kinderen en 2 honden :)

Alles op 1 hoop maakt het gewoon makkelijker, wat maakt het uit dat de een wat meer verdient dan de ander.

Ik deel helemaal niet alles :D We hebben ook nog onze eigen hobbies, vrienden en activiteiten.

Het is inderdaad maar geld, dus wat ons betreft hoeft niet alles op 1 hoop. Zeker niet als die gezamenlijke hoop al meer dan voldoende is om met het gezin van te leven.

Zolang je maar samen gelukkig bent!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisH
kepler schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:11:
[...]

Ik deel helemaal niet alles :D We hebben ook nog onze eigen hobbies, vrienden en activiteiten.

Het is inderdaad maar geld, dus wat ons betreft hoeft niet alles op 1 hoop. Zeker niet als die gezamenlijke hoop al meer dan voldoende is om met het gezin van te leven.

Zolang je maar samen gelukkig bent!
Iedereen mag het natuurlijk doen op zijn eigen manier :) maar wij hebben het al heel vroeg zo gedaan en eigenlijk als ik zo terug denk nooit issues over gehad..

Maar hobbies etc kan ook allemaal hoor....

en het gaat al ruim 20 jaar goed zo dus dat zegt ook wel wat toch :)
daarnaast hebben we natuurlijk wel nog een spaarrekening

Het is gewoon makkelijk (voor ons dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Het op deze manier verdelen, scheelt in ons geval iig voor een hoop onenigheid. :)

(Plus, als ik nu een cadeautje voor haar koop, is dat werkelijk én van mijn eigen geld en rekening én onzichtbaar voor haar. Houd de verrassing er een beetje in zeg maar.)

We delen ook niet alles. Ik heb mijn eigen hobbies, eigen vrienden, eigen werk, eigen spullen, eigen kantoor thuis, dus ook eigen geld. (Oh ja, en natuurlijk ieder onze eigen kant van het bed.) Juist die autonomie die we hebben maakt voor ons het samen zijn en samen leven leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisH
Zoals ik al zei iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:39

TwoR

Gekleurde stippen

(jarig!)

Herkenbaar!

Ook bijna 20 jaar getrouwd hier en al voordat we getrouwd waren hadden we alle op 1 hoop.
1 rekening en alles komt daar binnen. Grootste nadeel is dat als je een cadeautje koopt dat de ander dat dan ook kan zien.

En zeker waar wat je zegt, het is maar geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisH
TwoR schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:41:
[...]

Herkenbaar!

Ook bijna 20 jaar getrouwd hier en al voordat we getrouwd waren hadden we alle op 1 hoop.
1 rekening en alles komt daar binnen. Grootste nadeel is dat als je een cadeautje koopt dat de ander dat dan ook kan zien.

ja dat is het enige nadeel een cadeautje maar zijn weer andere manieren voor hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 16:28
TwoR schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:41:
[...]

Maar ook naief in mijn ogen. Helaas zijn er erg veel ruzies vanwege geld, vaak omdat er niet over gepraat wordt of omdat mensen toch niet iets anders over zaken denken, maarja "niet romantisch"

Ook is nog steeds een groot deel van (met name) vrouwen financieel volledig afhankelijk van de partner.

Dat gaat tot op het niveau dat in een crisis situatie er niet een paar honderd euro "onzichtbaar" beschikbaar is om in een taxi te stappen en naar een hotel te gaan.

Iedere relatie begint mooi, maar je weet nooit waar die strand. Liever wat extra zelfstandigheid ingebouwd door middel van een eigen rekening en een beetje eigen geld waar je over kan beschikken in geval van nood dan te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisH
overhyped schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Maar ook naief in mijn ogen. Helaas zijn er erg veel ruzies vanwege geld, vaak omdat er niet over gepraat wordt of omdat mensen toch niet iets anders over zaken denken, maarja "niet romantisch"

Ook is nog steeds een groot deel van (met name) vrouwen financieel volledig afhankelijk van de partner.

Dat gaat tot op het niveau dat in een crisis situatie er niet een paar honderd euro "onzichtbaar" beschikbaar is om in een taxi te stappen en naar een hotel te gaan.

Iedere relatie begint mooi, maar je weet nooit waar die strand. Liever wat extra zelfstandigheid ingebouwd door middel van een eigen rekening en een beetje eigen geld waar je over kan beschikken in geval van nood dan te weinig.
Toen ik die zin zag " Helaas zijn er erg veel ruzies vanwege geld "

geloof het of niet maar we hebben nog nooit ruzie gemaakt om geld... en eigenlijk nooit bij stil gestaan..

Maar het zal ongetwijfeld vaker voorkomen dan je denkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Hier zorgt dit wel voor discussie.

Mijn vriendin is opgegroeid in een gezin waarin de moeder altijd thuisgebleven is.

Nu is ze ook geneigd om dit te doen. En daar ben ik eigenlijk niet mee akkoord. Ze moet van mij niet fulltime werken en/of veel geld verdienen maar deels een eigen inkomen vind ik wel belangrijk, ik heb niet graag het gevoel dat een partner afhankelijk is van mij. (ze heeft wel eigen geld omdat haar vader dat goed geregeld heeft, maar dan nog).

Ik heb zelf 2 zussen en die gaan gewoon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:41

mwa

Wozmro schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:38:
Hier zorgt dit wel voor discussie.

Mijn vriendin is opgegroeid in een gezin waarin de moeder altijd thuisgebleven is.

Nu is ze ook geneigd om dit te doen. En daar ben ik eigenlijk niet mee akkoord. Ze moet van mij niet fulltime werken en/of veel geld verdienen maar deels een eigen inkomen vind ik wel belangrijk, ik heb niet graag het gevoel dat een partner afhankelijk is van mij. (ze heeft wel eigen geld omdat haar vader dat goed geregeld heeft, maar dan nog).

Ik heb zelf 2 zussen en die gaan gewoon werken.
Wat lijkt mij dit een ouderwetse gedachte. En ze wil thuisblijven om op jullie kinderen te passen, of gewoon thuis chillen zonder kinderen? 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mark31
Wat maakt het uit joh, ik ben ook aan het twijfelen om van 26 naar 20 uur te werken gaan.
Mijn vrouw zou dat prima vinden , snap ook niet waarom er zo een Taboe heerst op niet of minder werken.
Ik houd van vrijheid, werken moet als je het financieel niet kan bijbenen, maar als je genoeg hebt prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
overhyped schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
unezra schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:29:
[...]

Het op deze manier verdelen, scheelt in ons geval iig voor een hoop onenigheid. :)

(Plus, als ik nu een cadeautje voor haar koop, is dat werkelijk én van mijn eigen geld en rekening én onzichtbaar voor haar. Houd de verrassing er een beetje in zeg maar.)

We delen ook niet alles. Ik heb mijn eigen hobbies, eigen vrienden, eigen werk, eigen spullen, eigen kantoor thuis, dus ook eigen geld. (Oh ja, en natuurlijk ieder onze eigen kant van het bed.) Juist die autonomie die we hebben maakt voor ons het samen zijn en samen leven leuker.
Die eigen hobby, vrienden, werk en eigen spullen kun je ook allemaal hebben als je een gezamenlijke rekening hebt. Ik denk dat het ene weinig met het andere te maken heeft.
Pagina: 1 ... 20 ... 28 Laatste