Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 20:29
ZpAz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:18:
[...]

Als je elk 750 euro zo'n beetje als 'persoonlijke / fun uitgaven' hebt verdien je natuurlijk wel behoorlijk bovenmodaal.
Altijd maar dat terugvallen op modaal schiet ook niet erg op. Gemiddeld inkomen (bruto/maand) wordt toch al wat relevanter, zeker op een tech forum.

LeeftijdTweeverdienersEenverdiener (man)Eenverdiener (vrouw)
25-30€ 4.352€ 2.912€ 2.323
31-35€ 5.384€ 3.807€ 2.544
36-40€ 6.002€ 4.499€ 2.425
41-45€ 6.231€ 4.757€ 2.378
46-50€ 6.400€ 4.930€ 2.372
51-55€ 6.461€ 4.928€ 2.472
56-60€ 6.155€ 4.789€ 2.203
60-65€ 4.678€ 3.591€ 1.754

bron: cbs.nl

https://opendata.cbs.nl/s...nl/dataset/83931NED/table
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ashboard-beroepsbevolking
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling

750 euro pp overhouden is dus niet zo heel spannend. Als beide full-time werken is het bijna gek als je geen 1500 over zou houden als speelgeld, ook niet na belasting en woonlasten. Voor 1100-1200 kun je prima in de randstad (Rotterdam, Utrecht, ...) huren a 100-120m2. Buiten de stad voor minder. Dat is dus al snel 3600-4000 euro netto per maand en dus 1600-2000 om te verdelen met gemiddelde inkomens na al je vaste lasten.

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 03-08-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 16:28
Paprika schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:52:
[...]

Altijd maar dat terugvallen op modaal schiet ook niet erg op. Gemiddeld inkomen wordt toch al wat relevanter, zeker op een tech forum.

LeeftijdTweeverdienersEenverdiener (man)Eenverdiener (vrouw)
25-30€ 4.352€ 2.912€ 2.323
31-35€ 5.384€ 3.807€ 2.544
36-40€ 6.002€ 4.499€ 2.425
41-45€ 6.231€ 4.757€ 2.378
46-50€ 6.400€ 4.930€ 2.372
51-55€ 6.461€ 4.928€ 2.472
56-60€ 6.155€ 4.789€ 2.203
60-65€ 4.678€ 3.591€ 1.754

750 euro pp overhouden is dus niet zo heel spannend. Als beide full-time werken is het bijna gek als je geen 1500 over zou houden als speelgeld.
Zijn dit netto of brutto bedragen? Per maand? Bron? ik bedoel: data zonder context..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
overhyped schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

Zijn dit netto of brutto bedragen? Per maand? Bron? ik bedoel: data zonder context..... ;)
Er staat bruto en over je hele leven (sarcasme) natuurlijk :p. Zal 't even bold maken en CBS toevoegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 03-08-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Paprika schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:55:
[...]

Er staat bruto en over je hele leven. Zal 't even bold maken en CBS toevoegen.
Het is duidelijk dat lezen af en toe moeilijk is voor mij..... #schaam.. Bron is lief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
overhyped schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Het is duidelijk dat lezen af en toe moeilijk is voor mij..... #schaam.. Bron is lief :)
Komt door je beroep. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

TMC

watercoolertje schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:47:
[...]
Je wederhelft (of hoe je het ook noemt) kan dus wel degelijk aanspraak maken op 50% van jullie gezamenlijke vermogen als dat contractueel vast staat, of hij/zij dat doet is een ander verhaal, dat hangt vaak samen met op wat voor manier je uit elkaar gaat.

Dus verplicht niet want als jullie er beide niks mee doen (naar de rechter stappen) dan kan je het doen zoals je wilt, maar als 1 van jullie dat wel doet is het wel moeten.
Ja, als je uit elkaar gaat. Maar hoe je in de praktjk je leven inricht ga je toch niet baseren op hoe het juridisch afgehandeld wordt als je ooit uit elkaar gaat? Dat slaat echt nergens op. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjust_mii
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-08-2024
Paprika schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:52:
[...]

Altijd maar dat terugvallen op modaal schiet ook niet erg op. Gemiddeld inkomen (bruto/maand) wordt toch al wat relevanter, zeker op een tech forum.

750 euro pp overhouden is dus niet zo heel spannend. Als beide full-time werken is het bijna gek als je geen 1500 over zou houden als speelgeld, ook niet na belasting en woonlasten. Voor 1100-1200 kun je prima in de randstad (Rotterdam, Utrecht, ...) huren a 100-120m2. Buiten de stad voor minder. Dat is dus al snel 3600-4000 euro netto per maand en dus 1600-2000 om te verdelen met gemiddelde inkomens na al je vaste lasten.
750 per persoon overhouden is inderdaad niet spannend. Dat hebben wij ook, maar dat sparen we op onze gezamenlijke rekening in plaats van dat we dat voor zakgeld gebruiken.

Maar we hebben beiden simpelweg niet zoveel zakgeld nodig en als je dat wel hebt, dan heb je meer dan geld genoeg om niet te sparen. Ik denk dat ZpAz daarop doelde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:19

watercoolertje

Untertitel

TMC schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:01:
[...]
Ja, als je uit elkaar gaat. Maar hoe je in de praktjk je leven inricht ga je toch niet baseren op hoe het juridisch afgehandeld wordt als je ooit uit elkaar gaat? Dat slaat echt nergens op. :')
Nergens stel ik dat jij of wie dan ook zijn leven daar naar moet leven 8)7

Misschien je eigen advies wat meer zelf toepassen:
TMC schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:26:
[...]
Misschien moet je beter lezen en wat minder aannames doen.

[ Voor 25% gewijzigd door watercoolertje op 03-08-2021 16:43 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ik ben gehuwd met scheiding van goederen. Voor ons huis betalen we de lening 50/50 terug, en de eigendom van het huis is in de akte geregistreerd volgens de uitgerekende percentages: mijn deel is (mijn spaargeld + helft lening)/totale kost, haar deel is (haar spaargeld + helft lening)/totale kost. Het kleinste percentage hebben we naar boven afgerond voor de gemakkelijkheid. Als we het huis ooit zouden (moeten) verkopen, erven, of een andere eigendomsoverdracht, ligt de eigendomsverdeling dus gewoon vast. Alle andere kosten (levensonderhoud, meubels, vakantie, kinderen, ...) verdelen we gewoon 50/50. Kleren en hobbies blijven eigen persoonlijke uitgave. Wat overblijft is spaargeld van ieder persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:37
Hier 18 jaar samen, sinds een jaar of 14 samenwonend en vanaf ongeveer die tijd alles op 1 rekening. De laatste 13 jaar verdiende ik meer en tegenwoordig verdient mijn vriendin weer meer. Nog nooit aan zakgeld o.i.d. gedaan, alles in overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
Sinds we getrouwd zijn en kinderen hebben (en in ons geval dus mijn vrouw 3 dagen is gaan werken) gaat al het salaris op 1 bult waar we alles van betalen en samen sparen. Wel zijn wij op huwelijkse voorwaarden getrouwd omdat ik een familie bedrijf heb over genomen, dus mijn holding en onderliggende bv's vallen buiten ons huwelijk.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

watercoolertje schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:32:
[...]
Nergens stel ik dat jij of wie dan ook zijn leven daar naar moet leven 8)7

Misschien je eigen advies wat meer zelf toepassen:

[...]
Ik zeg toch ook niet dat jij dat zegt? Dit topic gaat over mensen die wel samenwonen. Juridische uitleg over hoe het werkt als je uit elkaar gaat impliceert dat je denkt dat dit relevant is als je samenwoont. Vandaar dat ik het nogmaals met enige verbazing aanstip.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
TMC schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:44:
[...]
Ik zeg toch ook niet dat jij dat zegt? Dit topic gaat over mensen die wel samenwonen. Juridische uitleg over hoe het werkt als je uit elkaar gaat impliceert dat je denkt dat dit relevant is als je samenwoont. Vandaar dat ik het nogmaals met enige verbazing aanstip.
Je ziet heel vaak mensen die achteraf spijt hebben dat ze dat niet goed geregeld hebben toen ze nog samen waren. Daarom dat ik persoonlijk ook mensen adviseer om dat soort dingen juist eens goed te bespreken als je samen gaat wonen, dat is een uitstekend moment om dit soort dingen even op een rijtje te zetten. Je gaat vanaf dat moment toch veel gezamenlijke kosten maken en dingen aanschaffen.
Uiteindelijk is het maar een kleine moeite, maar het bespaart je wel een hoop elende mocht het toch niet helemaal te blijken te werken. Mensen kunnen veranderen, en soms werken dingen niet precies zoals je het had gehoopt. Het is voor beide partners dan fijn als je dingen vantevoren goed geregeld had zodat je er op dat moment niet mee bezig hoeft te zijn.

Het voelt op zo'n moment natuurlijk een beetje apart omdat je denkt dat het wel goed zit en niet meer fout kan gaan, maar voor je gemoedsrust is het ook dan niet zo vreemd om het even "zakelijk" te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
jmzeeman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

Dat is niet helemaal waar (toevallig gister bij de notaris geweest), bij bijvoorbeeld een huis kan je dat bijvoorbeeld niet meer op eigenhoutje verkopen of verpanden nadat je dat in de gemeenschap van goederen hebt gebracht en zal je dus beide moeten tekenen in zo'n geval.
Dat komt trouwens omdat de banken geen zin hebben om prenups te analyseren (elke prenup is anders, het is simpelweg een contract), dus ze willen die handtekening gewoon hebben alsof je in gemeenschap bent getrouwd. Better safe than sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

K0L3N schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:53:
[...]
Het voelt op zo'n moment natuurlijk een beetje apart omdat je denkt dat het wel goed zit en niet meer fout kan gaan, maar voor je gemoedsrust is het ook dan niet zo vreemd om het even "zakelijk" te bespreken.
grote knelpunten bij uit elkaar gaan zijn: gezamenlijke woning (verkoop of uitkoop) en zorgregeling kind(eren)+kinderalimentatie en in sommige gevallen partneralimentatie, pensioen- en erfenisaanspraken meen ik. In mindere mate inboedel verdeling. Zo'n lijst met inventaris bijhouden om te kunnen bewijzen wie wat heeft ingebracht is ook niet erg romantisch om te updaten na elke bestelling of aanschaf.
Hoe hiermee om te gaan valt nauwelijks te ondervangen op voorhand. Tenzij de woning al op 1 naam stond, houd dat dan zo.

ook afspraken om naar rato kosten te delen tijdens de relatie. alles is vermengd. bouw liever aan vertrouwen dat beide partners verantwoordelijk voelen voor een beetje budgetteren (balans in uitgaven en inkomsten). Als man mag je best wat meer de provider zijn maar laat je niet financieel uitkleden. Dat is iets om over in gesprek te blijven, niet om bij de notaris te regelen vind ik.

d:)b

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:57
Die hele zakgeld discussie, is gewoon een kwestie van cost control. Ik ben 37 en sinds ik samen ben met mijn vrouw hanteren we ‘zakgeld’. Mijn oom vond dat grappig om te horen toen we het er eens een keer over hadden op mannenweekend.

Het is volgens mij bedoeld om excessen tegen te gaan. Ik had vroeger een gat in mijn hand zo groot, waar een zevengaten boor niet tegenop kan.

Zoals ik zei, kocht ik voor zeker 2 jaar lang 300 eu per maand aan LP’s. Alles met een kleurtje of ltd. ed. van bands die ik goed vind staat bij mij in de kast. Ik had dslr als hobby en iets minder dan L lenzen kwamen er bij mij niet in. De gemiddelde tweaker neemt geen genoegen met minder dan het beste nietwaar?!

Waarom zou je vriendin/vrouw/partner op moeten draaien voor jouw spiegelreflex met lenzen met rode ringetjes of andere geldverslindende hobbies.

Ik ken iemand die alles naar rato doet, hij heeft een gameroom van ik denk alles bij elkaar tenminste zo’n 15k en z’n vrouw kan zo goed als op een houtje bijten. Als er iets nieuws op de markt is moet ie het hebben en koopt ie het ook, want ‘hij verdient meer’. Daarnaast haalt ie ook nog uit eigen zaak een behoorlijk inkomen waar hij ook dingen met name voor zichzelf van koopt. Dat vind ik persoonlijk niet erg fair. Achter iedere succesvolle man of vrouw, staat een partner die je steunt (als het goed is) of heb je het succes in je carrière ook alleen maar aan jezelf te danken. Hoezo naar rato?!! Ieder huishouden vult dat voor zich zelf in maar ik vind daar wat van, net als dat mijn oom iets vindt van zakgeld.

Zakgeld is voor mensen die materialistisch zijn, en het heeft me er vanaf geholpen. Ik hou nog steeds van mooie spullen, we kopen nog steeds dingen die we nodig hebben of willen, maar het heeft me wel minder gevoelig gemaakt voor impuls aankopen.

Ze zeggen wel eens (cliché): Bezit van de zaak, is het einde van het vermaak. En zo is het.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
...

[ Voor 100% gewijzigd door Paprika op 04-08-2021 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:13

Wailing_Banshee

You're Next

Louislouislouis schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:04:
Het valt me op dat het bij degenen die 'zakgeld' hebben vaak om hele kleine bedragen gaat (100-250). Mijn vriendin en ik zouden dat allebei nooit halen.

Maken jullie maandelijks dan echt zo weinig persoonlijke kosten? Buiten Covid om ben ik maandelijks al zeker 150 euro kwijt aan lunch, dat zou ik nooit van de gemeenschappelijke rekening betalen.

Een paar keer golfen en uit eten met vrienden en je bent nog eens 350 euro kwijt. Met andere losse dingen (boeken, sportspullen etc.) kom ik maandelijks toch wel rond de 750 euro aan uitgaven waar echt alleen ik zelf profijt van heb.

Daarom leggen we gewoon naar rato in voor hypotheek, boodschappen, belastingen & sparen op de gemeenschappelijke rekening. Wat mijn vriendin met de rest van haar geld doet hoef ik niet te weten (en vice versa).
Ja, wij maken heel weinig persoonlijke kosten. Aangezien wij vanaf de eerste salaris alles op de gezamenlijke rekening hebben gestort, hadden we in het begin dat zakgeld ook nodig om de (persoonlijke) studieschuld af te betalen. Daar hebben we oorspronkelijk het bedrag op afgestemd (beide evenveel zakgeld, alleen hield de ene iets meer over dan de andere omdat de ene een iets hogere schuld had dan de andere). Met invoering van de euro hebben we er weer een mooi bedrag van gemaakt (naar boven afgerond) wat uitkwam op 10% van ons toenmalig salaris (we hadden en hebben twee vergelijkbare salarissen).

Maar de bedragen die jij noemt zijn niet de bedragen die wij per maand uitgeven. Het zakgeld wat wij onszelf geven is natuurlijk wel gerelateerd aan wat wij gezamenlijk uitgeven. Ons budget voor "uit eten" bijv is 50 euro per maand... Lunch 0 euro, want dat zit bij het maandelijks boodschappenbudget in.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:25
Wij hebben elkaar pas laat in ons leven leren kennen, rond de 32 jaar. Op dit moment hebben we drie kinderen en hebben net de sleutel gekregen van een nieuwbouwwoning.

Mijn vriendin had in 2014 al een woning gekocht en die is nu met veel overwaarde gekocht. Al dit geld gaat direct in de nieuwe woning die van ons beide is.

In 2015 zijn we in haar huis gaan samen wonen. We hebben allebei onze eigen rekening waar ons salaris op binnenkomt en een gezamenlijke rekening waar we naar rato geld op storten. Van deze rekening betalen we alle gezamenlijke kosten, dus eigenlijk alles wat we samen doen/gebruiken.
Deze kosten evalueren we elk jaar en zetten we een bepaald bedrag voor.

Alle persoonlijke uitgaven (telefoon, kleding,, hobbies, etc.) gaan van de persoonlijke rekening.

Nu met het nieuwbouwhuis gaat eigenlijk al ons geld, dus ook eigen spaargeld, direct in het huis. Binnenkort gaan we verhuizen en daarna gaan we weer bedenken hoe we het geld gaan regelen. Misschien dat alles op een hoop gaat en dan naar rato 'zakgeld' uitkeren van het bedrag wat overblijft na vaste lasten/sparen.

Belangrijk detail, mijn vriendin verdient ruim 2.5x zoveel als ik. En ik verdien al ruim boven modaal.

En ik las hier ergens, achter elke succesvolle man/vrouw staat een partner (die dan blijkbaar minder verdient). Dat is bij ons dus niet zo, we hebben beide onze 'carriere' opgebouwd zonder de ander. Ook nu met kinderen hebben we de zorg ongeveer 50/50 verdeeld, met iets meer bij mij omdat ik wat flexibeler ben qua werk.

Dus waarom zou ik dan moeten profiteren van alles op 1 hoop gooien? We hebben dus nu allebei ons eigen geld waar we mee kunnen doen wat we willen. Het voelt goed om iets te kopen met geld wat ik zelf heb verdient en het voelt ook goed om hier geen toestemming voor te vragen/geven (als we maar 1 rekening hadden).

In de praktijk is deze verdeling helemaal niet zo zwart/wit en is het veel meer gemengd, zeker nu met een nieuw huis :D Vorig jaar een flinke ontslagvergoeding gekregen, vorige keer heb ik daar een motor van gekocht en andere leuke dingen. Nu gaat alles direct het huis in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
K0L3N schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:53:
[...]

Je ziet heel vaak mensen die achteraf spijt hebben dat ze dat niet goed geregeld hebben toen ze nog samen waren. Daarom dat ik persoonlijk ook mensen adviseer om dat soort dingen juist eens goed te bespreken als je samen gaat wonen, dat is een uitstekend moment om dit soort dingen even op een rijtje te zetten. Je gaat vanaf dat moment toch veel gezamenlijke kosten maken en dingen aanschaffen.
Uiteindelijk is het maar een kleine moeite, maar het bespaart je wel een hoop elende mocht het toch niet helemaal te blijken te werken. Mensen kunnen veranderen, en soms werken dingen niet precies zoals je het had gehoopt. Het is voor beide partners dan fijn als je dingen vantevoren goed geregeld had zodat je er op dat moment niet mee bezig hoeft te zijn.

Dit soort dingen hebben wij ook zeker besproken, we geven allebei niet veel uit ofzo .
Ja aan hobbys, maar dat is een 3 a 400 per maand dus valt mee.
Daarnaast mensen veranderen eens , maar als je lang bij elkaar bent accepteer je meestal ook meer de veranderingen omdat je samen ook veel hebt meegemaakt dus zal je minder snel uit elkaar gaan.
Het is ook in voor en tegenspoed, ik weet het veel mensen anno 2021 gaan makkelijker uit elkaar maar ik ben zo niet, mijn vrouw ook niet.
Dat kan je ook wel weten na 13 jaar samen zijn en moeilijke momenten tezamen hebben gehad en sterker uit gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Mark31 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:08:
[...]

Dit soort dingen hebben wij ook zeker besproken, we geven allebei niet veel uit ofzo .
Ik denk dat je met die laatste zin wel een goed punt hebt. Wanneer je beide hetzelfde uitgaven patroon hebt zal dat geen reden zijn om wrijving te genereren (kan mogelijk alleen problemen geven als je beide een gat in je hand hebt :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 15:21

GG85

.......

kepler schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:05:
Wij hebben elkaar pas laat in ons leven leren kennen, rond de 32 jaar. Op dit moment hebben we drie kinderen en hebben net de sleutel gekregen van een nieuwbouwwoning.

Mijn vriendin had in 2014 al een woning gekocht en die is nu met veel overwaarde gekocht. Al dit geld gaat direct in de nieuwe woning die van ons beide is.

In 2015 zijn we in haar huis gaan samen wonen. We hebben allebei onze eigen rekening waar ons salaris op binnenkomt en een gezamenlijke rekening waar we naar rato geld op storten. Van deze rekening betalen we alle gezamenlijke kosten, dus eigenlijk alles wat we samen doen/gebruiken.
Deze kosten evalueren we elk jaar en zetten we een bepaald bedrag voor.

Alle persoonlijke uitgaven (telefoon, kleding,, hobbies, etc.) gaan van de persoonlijke rekening.

Nu met het nieuwbouwhuis gaat eigenlijk al ons geld, dus ook eigen spaargeld, direct in het huis. Binnenkort gaan we verhuizen en daarna gaan we weer bedenken hoe we het geld gaan regelen. Misschien dat alles op een hoop gaat en dan naar rato 'zakgeld' uitkeren van het bedrag wat overblijft na vaste lasten/sparen.

Belangrijk detail, mijn vriendin verdient ruim 2.5x zoveel als ik. En ik verdien al ruim boven modaal.

En ik las hier ergens, achter elke succesvolle man/vrouw staat een partner (die dan blijkbaar minder verdient). Dat is bij ons dus niet zo, we hebben beide onze 'carriere' opgebouwd zonder de ander. Ook nu met kinderen hebben we de zorg ongeveer 50/50 verdeeld, met iets meer bij mij omdat ik wat flexibeler ben qua werk.

Dus waarom zou ik dan moeten profiteren van alles op 1 hoop gooien? We hebben dus nu allebei ons eigen geld waar we mee kunnen doen wat we willen. Het voelt goed om iets te kopen met geld wat ik zelf heb verdient en het voelt ook goed om hier geen toestemming voor te vragen/geven (als we maar 1 rekening hadden).

In de praktijk is deze verdeling helemaal niet zo zwart/wit en is het veel meer gemengd, zeker nu met een nieuw huis :D Vorig jaar een flinke ontslagvergoeding gekregen, vorige keer heb ik daar een motor van gekocht en andere leuke dingen. Nu gaat alles direct het huis in :D
Heb mijn eigen verhaal een stukje hierboven neergezet maar dit is ook zo ongeveer hoe wij het doen. Denk dat je dit soort situaties ook veel meer ziet bij stellen die een relatief hoog inkomen hebben.
Denk ook dat er een groot verschil is tussen hoe erg het 'loont' om allebei te blijven werken als er kinderen komen en hoe beladen het onderwerp geld is.
Kan me voorstellen dat als een van de 2 een parttime baan heeft op of net boven het minimumloon het aantrekkelijk is om dat thuis te blijven voor de kinderen. Als je allebei een relatief hoog salaris hebt ligt dat heel anders. En ik denk dat bij beter betaalde banen 'werk' over het algemeen ook een belangrijker deel van jezelf is qua voldoening die je er uit haalt. Bij vrienden werkt de partner 20 uur in de supermarkt omdat ze dan net wat extra geld hebben maar als het niet zou hoeven deed ze het niet. Kan me voorstellen dat je daar anders in staat bij een beter betaalde baan met meer verantwoordelijkheid.
Daarnaast is mijn ervaring dat geld voor veel mensen ook een behoorlijk beladen onderwerp is (net als nadenken over sparen/pensioen/uit elkaar gaan etc). Bij ons was dat vanaf het begin een stuk minder omdat we elkaar later hebben leren kennen en toen we een huis gingen kopen de een overwaarde had e de ander een schenking. Dat soort dingen is, als je elkaar net een paar jaar kent, gewoon iets wat je even op papier moet zetten en over moet hebben. De stap naar 'hoe gaan we de rest eigenlijk doen' is dan snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 15:21

GG85

.......

[...]
...
Daarnaast mensen veranderen eens , maar als je lang bij elkaar bent accepteer je meestal ook meer de veranderingen omdat je samen ook veel hebt meegemaakt dus zal je minder snel uit elkaar gaan.
Het is ook in voor en tegenspoed, ik weet het veel mensen anno 2021 gaan makkelijker uit elkaar maar ik ben zo niet, mijn vrouw ook niet.
Dat kan je ook wel weten na 13 jaar samen zijn en moeilijke momenten tezamen hebben gehad en sterker uit gekomen.
Sorry maar dat is echt heel makkelijk gezegd en ook nog eens (subtiel) veroordelend.
Daarnaast kijk je achteraf, in jouw geval na 13 jaar, een koe in zijn kont. Nu pakt het misschien goed uit voor jullie zoals je het doet maar dat wist je 13 jaar geleden niet.
Met je eens dat het er op lijkt dat mensen tegenwoordig een stuk individualistiser zijn en sneller uit elkaar lijken te gaan maar als je een paar jaar samen bent en dan besluit een huis te kopen kan je onmogelijk weten wat voor vlees je precies in de kuip hebt qua partner.
Zo zijn er bijvoorbeeld een heel aantal mensen met een vorm van een persoonlijkheidsstoornis (narcisme, borderline) waarvan je, zeker als je er geen ervaring mee hebt, de eerste jaren geen benul hebt. Zoiets kan bijvoorbeeld (m.i.) een hele valide reden zijn om uit elkaar te gaan.
In goede en slechte tijden kan ik me heel goed in vinden en je hoeft elkaar zeker niet bij het minst of geringste te 'laten vallen' maar bij elkaar blijven als na een aantal jaar blijkt dat je elkaar doodongelukkig maakt omdat dat nu eenmal afgesproken is slaat nergens op.
En als je elkaar net een paar jaar kent weet je dat niet en begrijp ik ook niet waarom je niet even na zou kunnen denken over eventuele gevolgen van uit elkaar gaan. Wat is de statistiek ook al weer, 1 op de 2 huwelijken strand? Weet zeker dat al die huwelijken van tevoren dachten "dat overkomt ons niet".
Neem van mij aan, die 'zakelijke' mensen hier hebben ook moeilijke momenten waar ze samen uit komen dus die link leggen slaat nergens op.

[ Voor 3% gewijzigd door GG85 op 04-08-2021 09:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GG85 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:58:
[...]

Met je eens dat het er op lijkt dat mensen tegenwoordig een stuk individualistiser zijn en sneller uit elkaar lijken te gaan maar als je een paar jaar samen bent en dan besluit een huis te kopen kan je onmogelijk weten wat voor vlees je precies in de kuip hebt qua partner.
Wij beginnen redelijk uitzonderlijk te worden :p Wij kennen elkaar nu al bijna 29 jaar (moest even nadenken!) en daarvan wonen we nu zo'n 26 jaar bij elkaar. En 21 jaar geleden hebben we samen ons eerste huis gekocht. Wel goed besproken wat we zouden doen met de financiën als we uit elkaar zouden gaan, maar vooral wat er met de partner zou gebeuren als een van de twee iets zou overkomen... Want vergeet niet, dat wanneer je samen iets koopt, en je verder niets op papier zet (op welke manier dan ook), dat de overlevende partner niet automatisch erfgenaam is en dus uit het huis gezet kan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Euh ja, zolang je samenwoond is alles gezamenlijke eigendom maar mijn hobby grut daar blijft m'n toekomstige partner lekker vanaf als hey stuk loopt. Dan zou je zeggen dat gebeurt niet zo snel maar ga nu wel op date met een vent die ook een verzamelwoede voor wargaming miniatures heeft. 8)7

Wil zelf ook kunnen sparen, dan ga je niet elke 2 maanden een nieuw leger aan poppetjes van €500 bestellen maal 2. Hij nog student, ik autowasser en beginnend hobby ondernemer...daar moet wel het één en ander over afgesproken worden aangezien de meesten van mijn leeftijd nog met een hogere opleiding bezig zijn.

Samen een huis, huur van m'n houthok, evt. zijn studie, als hij meer gaat verdienen vanwegen zijn hogere opleiding, als mijn plannen niet goed lopen, als hij achterblijft...tja als het een simpele situstie is dan doe je niet zo moeilijk maar ik zie het ook een beetje als wederzijds elkaar wat geruststelling gunnen. Als je gaat investeren in een gezamelijk bestaan is het ook vrij stresssvol als de ander een paar ton uit je portemonnee kan rukken als de relatie met goede of minder welgemeende intenties doodslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
Inmiddels een kleine tien jaar samen. Partner bij mij ingetrokken en vanaf de eerste maand een bijdrage naar rato inkomen geleverd in de vaste lasten. Stel de vaste lasten zijn 2000 euro, dan stortte ik maandelijks 1200 en mijn partner 800 op een gezamelijke rekening. Eén afwijking hierop was haar bijdrage aan de hypotheek. Hiervoor hebben we afgesproken dat ze alleen naar rato mee betaalde aan de rente en niet de aflossing.

Het idee hierachter was dat ze enerzijds geen aanspraak kan doen op de overwaarde/aflossing als we om wat voor reden uit elkaar zouden gaan, maar het anderzijds niet eerlijk zou zijn als de woonkosten (rente) enkel voor mij zouden zijn.

Wat betreft uitgaven was de afspraak dat we duurdere (enkele honderden euro's of meer) uitgaven die van de gezamelijke rekening worden betaald eerst met elkaar worden afgestemd. Niet dat mijn partner verrast wordt met een nieuwe 8K TV aan de muur als ze thuis komt zeg maar.

Onlangs hebben we samen een woning gekocht en hebben we hebben hiervoor beide evenveel eigen geld ingelegd, zij met spaargeld en ik met de overwaarde.

Nu mijn partner parttime is gaan werken is het verschil in inkomen dermate groot dat ik maandelijks veel meer overhoud. Dit i.c.m. met het feit dat we alweer even samen zijn heeft me doen besluiten om de financiën wat anders in te richten. Inmiddels worden beide inkomens op één rekening gestort en maken we beide maandelijks een gelijk bedrag aan 'eigen' geld over naar de privé rekeningen.

Motivaties voor deze aanpak zijn geweest:
- Mijn partner mag niet het gevoel hebben dat de verdelingen ongelijk zijn;
- Ik wil geen gezeur over eventuele tegoeden bij een beeindiging van relatie;
- Het is in mijn ogen niet fair als ik 2x meer kan sparen omdat ik toevallig in een andere sector werk;
- Ik wil geen gezeur als ik een keer een gadget koop van mijn 'eigen' geld;
- We hebben een vergelijkbaar uitgavepatroon

Hoe langer ik erover nadenk hoe beter dat ik me realiseer dat er geen 'one-size-fits-all' aanpak is. Zo zou ik nooit mijn geld op een gezamelijke rekening storten als m'n partner een gat in haar hand zou hebben. Ook vraag ik me oprecht af of ik deze situatie ook zou toepassen wanneer er een extreem verschil zou zitten in initieel spaargeld of in inkomen.

Het zou voor mij in ieder geval scheef voelen al ik geen spaargeld zou hebben, mijn partner 500k op de rekening heeft en ik vervolgens maandelijks een deel van mijn salaris naar haar spaarrekening overmaak..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TMC

TMC

[...]

Hoe vaak ga jij nog benadrukken dat anno 2021 niemand elkaar wat gunt en makkelijk uit elkaar gaat maar dat jij gelukkig de goedheid zelve bent? Ik vind dat echt fantastisch om elke keer weer te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
@TMC het is makkelijk praten :+

Veel mensen willen gewoon met elkaar verder tot ze tussen 6 planken naast elkaar liggen of een urn delen. We zijn geen klein christelijk landje meer, meneer pastoor houdt maar iets steviger z'n kruis vast. Van een ander verlangen dat ze bij iemand blijven als het niet werkt is best wreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 14:20
Wij hebben een gezamelijke rekening, hierop storten we elk maandelijks een vast bedrag. Alle kosten zijn 50/50. Ja ik verdien een stuk meer, maar ik moet er ook meer voor doen. (5 jaar avondschool gevolgd en in ploegen werken, nacht/weekend/feestdag... Wat overblijft op ieders persoonlijke rekening doet hij/zij mee wat hij wil.

Mijn vriendin zou ook niet anders willen. Toen ik haar leerde kennen(13 jaar geleden) zat zij op school en kreeg €40 zakgeld en ik had een mooi inkomen van €1800 netto omdat ik al werkte. Toch mocht ik haar cinema-ticket niet betalen want ze wou niet "profiteren" van mij. Bijna ruzie in de cinema, na wat onderhandelen mocht ik dan wel haar chips en frisdrank kopen. O-)

Ondertussen samen een huis gekocht, ik regel alles van verbouwingskosten en als ik zeg dat ze me deze maand €6000 moet overschrijven voor bouwmateriaal van het laatste jaar doet ze dat gewoon, hoeft zelfs geen facturen ofzo te zien.

Relaties werken op vertrouwen, niet op geld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Rakward schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:58:

ik vind dat dit dus echt niets met vertrouwen te maken heeft, ik snap ook niet zo goed wat je met deze zin wil zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 14:20
ansichtkaart schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:09:
[...]
ik vind dat dit dus echt niets met vertrouwen te maken heeft, ik snap ook niet zo goed wat je met deze zin wil zeggen?
Omdat ik veel collega's heb die enkel een gemeenschappelijke rekening hebben en je merkt dat er overal in kleine of grote mate wrijvingen zijn over de financiële situatie.

"Vertrouwen": mijn vriendin vetrouwt mij als ik zeg dat ze mij geld moet geven omdat ik met mijn rekening gemeenschappelijke kosten heb gemaakt.
"Niet op geld": mijn vriendin verwacht niet dat ik haar financiëel verzorg/verwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rakward schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:58:

Een beetje heel simpel. Relaties gaan wel degelijk stuk vanwege geld (meestal vanwege een gebrek eraan). Hetzelfde dat relaties stuk gaan op een gebrek van vertrouwen. een gebrek van trouw, een gebrek van respect, etc.

Nu zijn er een aantal zaken gewoon niet te voorspellen. Iemand kan gewoon iemand anders tegenkomen waar de vonk overspringt. We zijn allemaal mensen met gevoelens (ga ik gemakshalve maar vanuit :p) en we kunnen allemaal veranderen. Maar er is 1 zaak waar je wel gewoon regels voor vast kunt leggen en dat is geld. Daarom zou je er echt over MOETEN praten en het liefst zo vroeg mogelijk in de relatie om bepalen hoe alles verdeeld gaat worden. Juist als je dat aan het begin van een relatie doet, als die roze bril nog heel erg roze is, komt die "klap" minder hard aan dan wanneer die roze bril al een paar jaar in de prullenbak ligt en ergernissen makkelijker kunnen escaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingo76
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-10-2023
Wailing_Banshee schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:58:
[...]

Een beetje heel simpel. Relaties gaan wel degelijk stuk vanwege geld (meestal vanwege een gebrek eraan). Hetzelfde dat relaties stuk gaan op een gebrek van vertrouwen. een gebrek van trouw, een gebrek van respect, etc.
Dit X 1000 de persoon van wie je scheidt is nooit de persoon met wie je trouwt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wailing_Banshee schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:58:
[...]

Een beetje heel simpel. Relaties gaan wel degelijk stuk vanwege geld (meestal vanwege een gebrek eraan).
Als er een gebrek aan geld is valt er ook weinig te verdelen me dunkt :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:42:
[...]

Nee maar dan zijn de gevechten over die ene euro een stukje feller :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
BastaRhymez schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:24:
Net terug van een weekendje weg met vrienden, waarbij dit onderwerp ook ter tafel kwam.

Zij waren heel erg verbaasd dat wij maar 1 rekening hadden. Zij hadden alles gescheiden en nooit echt nagedacht om het anders te doen. Wat bij hun ook meespeelt, is dat zij een eigen bedrijfje heeft en daar ook (privé) in investeert. Niet dat een eigen bedrijfje anders is dan in loondienst zijn, maar dat was bij hun de keuze om het gescheiden te houden.

Ze vonden het wel interessant om onze beweegredenen aan te horen en wij die van hun. Het was een leuk en interessant gesprek, waarbij we allemaal wat inzichten kregen in hoe de ander het doet.

Belangrijkste is dat het voor ons goed werkt zoals wij het doen, maar dat het voor hun ook goed werkt zoals zij het hebben geregeld.
Hier ook alles hetzelfde gehouden als voor het huwelijk; gescheiden rekeningen aangehouden ook al is nu alles van ons beiden. De lopende kosten betaal ik, eenmalige grotere uitgaves zoals auto/vakantie vraag ik haar te betalen, zodat we aan het einde van de rit ongeveer hetzelfde kunnen sparen. Heeft voor ons altijd goed gewerkt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Oh, dan kan er best nog wel eens wat te verdelen vallen hoor. Het kan best zijn dat de ene partner gierig is en de andere een gat in de hand blijkt te hebben... Het hangt er in dat geval af van hoe lang dit al door duurt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

En schulden kunnen natuurlijk ook verdeeld worden. Bijvoorbeeld als het huis onder water is komen te staan.
En daar kun je ook ruzie over maken :P

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 05-08-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Hbeez schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

Hier ook alles hetzelfde gehouden als voor het huwelijk; gescheiden rekeningen aangehouden ook al is nu alles van ons beiden. De lopende kosten betaal ik, eenmalige grotere uitgaves zoals auto/vakantie vraag ik haar te betalen, zodat we aan het einde van de rit ongeveer hetzelfde kunnen sparen. Heeft voor ons altijd goed gewerkt zo.
Dit vind ik wel heel erg arbitrair. Je koopt niet elk jaar een auto, vakanties kunnen qua kosten verschillen, en wat definieer je precies als 'lopende kosten'? Prima als het voor jullie werkt, maar er zit in principe gewoon 0,0 logica achter en je kan dus ook niet toetsen of het eerlijk verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
TMC schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:24:
[...]
Dit vind ik wel heel erg arbitrair. Je koopt niet elk jaar een auto, vakanties kunnen qua kosten verschillen, en wat definieer je precies als 'lopende kosten'? Prima als het voor jullie werkt, maar er zit in principe gewoon 0,0 logica achter en je kan dus ook niet toetsen of het eerlijk verloopt.
Lopende kosten zijn gewoon de standaard dingen waar ik elke maand geld aan uitgeef, zoals abonnementen/hypotheek/boodschappen e.d. Ik heb ook nergens beweerd dat het een systeem is gebaseerd op logica ;) het is met name dat we het minste hoeven te regelen qua bankrekeningen samenvoegen en we het allebei fijn vinden om onze individuele financiën te kunnen zien/managen.

Ik beleg en zij spaart, als er weinig eenmalige kosten zijn dan spaart ze wat harder en als haar spaarbedrag wat uitloopt dan maakt ze weer wat over naar mij zodat ik dat kan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:33
TMC schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:24:
[...]
Is het woord eerlijk ook niet heel erg arbitrair? Vind daar maar eens een definitie voor waar velen zo niet de meeste het mee eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:23
[...]

Maar wanner er dan een extraatje is wat de één (vrijwel) volledig wil besteden aan iets voor het hele gezin en de ander wil gewoon de helft voor zichzelf (hobby oid) dan zorgt dat voor strijd. Wanneer er genoeg geld is om zowel datgene voor het hele gezin te kopen, als dat hobby object voor die ene partner zal er minder snel ruzie om geld zijn. Dan doe je gewoon beide uitgaven.

Wanneer er weinig geld is, maar duidelijk is welk deel voor de gezamenlijke pot van vaste lasten en huishoudelijke uitgaven is en hoeveel er voor elke partner 'vrij' te besteden is zonder verantwoording aan de ander af te leggen, zal er minder snel strijd ontstaan. Dan is bijv 60% van het extraatje voor de gezamenlijke spaarpot en krijgen beide partners elk 20% voor hun 'eigen' potje.
En let wel: 'weinig geld' is hierbij relatief. Er zijn genoeg huishoudens waar elke maand een goed inkomen binnen komt, maar waar de uitgaven dusdanig hoog zijn dat er nooit echt iets 'over' blijft. Ook bij een stel met goede inkomens kan er zodanig 'weinig geld' beschikbaar zijn dat er strijd ontstaat over geld.

Een pot met eigen geld zorgt er bij ons voor dat we geen strijd hoeven te voeren over geld en waar we dat aan uitgeven. Ik heb een hobby die zo nu en dan best wat geld kost, en dat kan ik gewoon betalen van 'mijn' geld. Doordat ik mijn geld daaraan uit geef, blijft er voor mij wel minder budget over om bijvoorbeeld kleding te kopen of uitstapjes met vrienden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

ninjazx9r98 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

Is het woord eerlijk ook niet heel erg arbitrair? Vind daar maar eens een definitie voor waar velen zo niet de meeste het mee eens zijn.
'Eerlijk' kan je op zich logisch definiëren, bijv: 'ik vind het eerlijk om alle vasten lasten naar ratio van inkomen te verdelen'. Maar 'eerlijk' definiëren als "ik betaal alle random grote uitgaves en de ander alleen de vaste lasten" is op zich een definitie, alleen zonder logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
TMC schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:36:
[...]
'Eerlijk' kan je op zich logisch definiëren, bijv: 'ik vind het eerlijk om alle vasten lasten naar ratio van inkomen te verdelen'. Maar 'eerlijk' definiëren als "ik betaal alle random grote uitgaves en de ander alleen de vaste lasten" is op zich een definitie, alleen zonder logica.
De logica is dat we op deze manier van verdelen we gemiddeld genomen ongeveer evenveel overhouden aan het einde van de rit op elke individuele rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Hbeez schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

De logica is dat we op deze manier van verdelen we gemiddeld genomen ongeveer evenveel overhouden aan het einde van de rit op elke individuele rekening.
Dat is waar. Maar dan is het toch praktischer (minder omslachtig) om alles op 1 rekening te storten en een gelijk bedrag naar de individuele rekening over te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
TMC schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:46:
[...]
Dat is waar. Maar dan is het toch praktischer (minder omslachtig) om alles op 1 rekening te storten en een gelijk bedrag naar de individuele rekening over te maken?
Ja daar heb je gelijk in, wel een goed idee opzich.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Hbeez schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:48:
[...]

Ja daar heb je gelijk in, wel een goed idee opzich.
Wat fijn, Twee mensen die een andere mening hadden, wisselden beleefd inzichten uit, en er is geleerd... Dit stemt mij toch wel weer hoopvol voor discussies op het internet :) Terug naar het topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Hbeez schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

bijkomende logica: als het ooit tot een boedelverdeling komt kan eenvoudig bewezen worden aan wie de gehele inventaris toekomt :+

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
JJ Le Funk schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:01:
[...]

bijkomende logica: als het ooit tot een boedelverdeling komt kan eenvoudig bewezen worden aan wie de gehele inventaris toekomt :+
Ik snap zelf de hele nadruk op de boedel nooit zo. tuurlijk auto's, boten, huizen en motoren moeten even goed geregeld worden, maar als ik me toen ik ging scheiden ergens niet druk om maakte was 't wel de inboedel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
@overhyped zeker als er voor (in elk geval) één van de partijen niet veel geld overblijft na de scheiding, heeft een boedel van een beetje kwaliteit ook gewoon een significante waarde. Ook al is de dagwaarde van meubels bijna niks, je zal maar alles nieuw moeten kopen. Dat loopt snel in de duizenden euro's.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Ivow85 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:55:
@overhyped zeker als er voor (in elk geval) één van de partijen niet veel geld overblijft na de scheiding, heeft een boedel van een beetje kwaliteit ook gewoon een significante waarde. Ook al is de dagwaarde van meubels bijna niks, je zal maar alles nieuw moeten kopen. Dat loopt snel in de duizenden euro's.
True, dat is waar. Hecht er gewoon zelf weinig waarde aan, ikea en kringloop zijn voor de eerste tijd ook prima en dan kan je alsnog stukje bij beetje alles vervangen. maargoed, we dwalen af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Zo kun je ook redeneren voor die auto's, boten en motoren. Met een goedkoop tweedehandsje kom je de eerste tijd ook wel op je werk.

De inrichting van onze woonkamer heeft in aanschaf meer gekost dan de aanschafprijs van onze beide auto's bij elkaar opgeteld. En die auto's rijden we nu ook alweer 2,5 en 4 jaar mee en gaan naar verwachting nog wel een paar jaar mee. En we hebben echt geen absurd dure inrichting.

Helemaal off-topic is dit onderwerp niet. Net zoals een goede verdeling van de financiën belangrijk is in een relatie, is het nadenken over 'what if' situaties dat ook.
Wat als de liefde niet voor altijd is en we uit elkaar gaan?
Wat als één van beiden jong komt te overlijden?
Wat als één van beiden langdurig zonder inkomsten komt te zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 06-08-2021 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Ik heb het topic al een tijdje gevolgd en moet bekennen dat ik diep zat na te denken over de waarde van dit topic.

Buiten dat het wat handige insights geeft, is het niet erg veel meer dan iedereen zijn argumenten proberen te onderbouwen. Dan rijst bij mij de vraag "waarom post je dit?". Ik denk toch dat men elkaar wil overtuigen van hun visie op dingen, maar wel telkens schrijft "dit is onze verdeling, wat iedereen doet moeten ze zelf weten". Blijkbaar moeten ze dat niet zelf weten, want eenieder wil elkaar toch wel een beetje overtuigen - zo lijkt het.

Toch wil ik het "mijne" ook even delen.
Volgend jaar gaan mijn vriendin en ik trouwen. We hebben hier veel over gesproken en we voelen allebei een hele natuurlijke aantrekking tot het "alles op een hoop"-principe. We werken allebei hard en gunnen elkaar gewoon de helft - van wie ook meer verdient. Mocht het onverhoopt spaak lopen, dan wil ik dat zij meegeniet in mijn winstgevendheid, zonder haar was dit niet gelukt. En vice versa.

Financieel ziet het er rooskleurig uit.
Zij heeft twee masters en een PhD. Is net in april begonnen met haar baan in de industrie.
Ik rond mijn twee masters af in januari en start daarna met werken.

We zullen beide zo een 3000 (zij) en 2350 (ik) netto binnenhalen. Ik heb dan waarschijnlijk een leaseauto, dus een uiteindelijk verschil is er ook helemaal niet zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Phyrozi op 14-10-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:34
Phyrozi schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:55:
Ik heb het topic al een tijdje gevolgd en moet bekennen dat ik diep zat na te denken over de waarde van dit topic.

Buiten dat het wat handige insights geeft, is het niet erg veel meer dan iedereen zijn argumenten proberen te onderbouwen. Dan rijst bij mij de vraag "waarom post je dit?". Ik denk toch dat men elkaar wil overtuigen van hun visie op dingen, maar wel telkens schrijft "dit is onze verdeling, wat iedereen doet moeten ze zelf weten". Blijkbaar moeten ze dat niet zelf weten, want eenieder wil elkaar toch wel een beetje overtuigen - zo lijkt het.

Toch wil ik het "mijne" ook even delen.
Volgend jaar gaan mijn vriendin en ik trouwen. We hebben hier veel over gesproken en we voelen allebei een hele natuurlijke aantrekking tot het "alles op een hoop"-principe. We werken allebei hard en gunnen elkaar gewoon de helft - van wie ook meer verdient. Mocht het onverhoopt spaak lopen, dan wil ik dat zij meegeniet in mijn winstgevendheid, zonder haar was dit niet gelukt. En vice versa.

Financieel ziet het er rooskleurig uit.
Zij heeft twee masters en een PhD. Is net in april begonnen met haar baan in de industrie.
Ik rond mijn twee masters af in januari en start daarna met werken.

We zullen beide zo een 3000 (zij) en 2350 (ik) netto binnenhalen. Ik heb dan waarschijnlijk een leaseauto, dus een uiteindelijk verschil is er ook helemaal niet zo.
Die "handige insights" gaat het juist om, als je net een relatie hebt en start met werken/wonen e.d. is het fijn om te kijken hoe een ander het doet.

Dus erg tof dat je ook je situatie deelt. d:)b

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 14-10-2021 11:10 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:35
Bij ons gaat alles 50/50. Bruto verdienen we om en nabij hetzelfde per maand bij fulltime.
Ik werk nu echter 80%. Zij 100%. Over een paar maanden is dat weer omgedraait dus dat wisselt elkaar een beetje af.

Ik heb een dikkere studieschuld. Zij heeft een (koopauto) en een telefoonabonnement waar ik aan meebetaal. Zo is vrijwel alles uitruilbaar.

We gaan niet navelstaren op een paar tientjes. Als je dat doet dan moet je je volgens mij afvragen of je wel in de juiste relatie zit.

1200 gaat naar gezamenlijke spaarrekening.
300 pp naar persoonlijke spaarrekening
rest gaat op aan gezamenlijke kosten.

De enige frustratie is dat die 300 pp bij haar iedere maand opgaat (and then some) en ik 'm doorgaans spaar. Waardoor persoonlijk spaar/beleggingsvermogen wel een beetje scheef loopt.

[ Voor 24% gewijzigd door MagniArtistique op 14-10-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Workaholic schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:51:
Waar wij nog wel mee worstelen is dat mijn vrouw weinig over heeft voor haar eigen uitgaven met vriendinnen etc en ik meer dan genoeg heb voor sparen, beleggen en leuke dingen.
Ja, en daar zou ik dan moeite mee hebben. Het zou voor mij niet prettig aanvoelen in een relatie als dat soort dingen toch ergens gaan broeien wellicht in een vorm van frustratie misschien als de ene een groter spaarpotje heeft dan de ander. en daardoor luxe aankopen doen.

Zo werkt een goede relatie voor mij in ieder geval niet, maar blijkbaar voor anderen wel. (al zal het hier op dit forum vaak voorkomen dat de mannelijke poster meer verdient dan zijn vrouwelijke partner.

Ik ben wel benieuwd hoe er dan bijvoorbeeld omgegaan wordt bij vervangen van bijvoorbeeld een auto of huishoudelijke apparatuur. Moet je dan ook naar rato bijdragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik denk dat het een stuk eenvoudiger is als men ongeveer hetzelfde zou verdienen maar bij ons is het verschil zo groot dat je er naar mijn inziens JUIST wel over moet denken. Ik ken helaas genoeg voorbeelden waarbij het mis gaat en we zijn dan nu ook bezig met de Notaris om dit op te vangen. Maar dit gaat dan meer over het vermogen opbouw, spaarrekening, pensioen en minder over de vaste kosten.

Members only:
RodeStabilo schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Ja, en daar zou ik dan moeite mee hebben. Het zou voor mij niet prettig aanvoelen in een relatie als dat soort dingen toch ergens gaan broeien wellicht in een vorm van frustratie misschien als de ene een groter spaarpotje heeft dan de ander. en daardoor luxe aankopen doen.

Zo werkt een goede relatie voor mij in ieder geval niet, maar blijkbaar voor anderen wel. (al zal het hier op dit forum vaak voorkomen dat de mannelijke poster meer verdient dan zijn vrouwelijke partner.

Ik ben wel benieuwd hoe er dan bijvoorbeeld omgegaan wordt bij vervangen van bijvoorbeeld een auto of huishoudelijke apparatuur. Moet je dan ook naar rato bijdragen?
Members only:

[ Voor 60% gewijzigd door Workaholic op 14-10-2021 11:24 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:34
Wij hebben het ook naar rato verdeeld met een gezamenlijke rekening en onze eigen rekeningen, in eerste instantie gekeken wat we gezamenlijk nodig hebben. Daarna gekeken wat we voor onszelf nodig hebben, dit allemaal overzichtelijk in een excel lijstje gezet. Bij ons is het aardig in balans, en mocht één van ons te weinig hebben of te veel dan passen we het overzicht aan.

Members only:

We hebben beide een auto, mocht er bijvoorbeeld een auto kapot gaan dan betalen we de reparatie zelf. Een andere auto/grote uitgaven gaan van de gezamenlijke spaar, al dan niet aangevuld met eigen geld.

De key tot succes is transparantie, ik hou m'n excel lijstje regelmatig bij en we kijken er samen naar.
Dus ondanks dat we verschillende rekeningen hebben is het uiteindelijk toch ook één grote hoop.

[ Voor 23% gewijzigd door fredhuizinga op 14-10-2021 11:32 ]

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Workaholic schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:06:
Ik denk dat het een stuk eenvoudiger is als men ongeveer hetzelfde zou verdienen maar bij ons is het verschil zo groot dat je er naar mijn inziens JUIST wel over moet denken. Ik ken helaas genoeg voorbeelden waarbij het mis gaat en we zijn dan nu ook bezig met de Notaris om dit op te vangen. Maar dit gaat dan meer over het vermogen opbouw, spaarrekening, pensioen en minder over de vaste kosten.

***members only***
Ik zou gewoon met haar het gesprek aan gaan en kijken wat nou ongeveer een bedrag per maand zou zijn waarmee zij alles kan doen wat ze wil. En dan gewoon realistisch he, niet met een 'ik heb een gat in mn hand en ik wil 50 paar schoenen kunnen kopen'. Gewoon dat je af en toe uit eten kan, lunchen met vriendinnen, nieuwe kleren kopen, hier en daar een impulsaankoop.

Als dat verder realistisch en behapbaar is, dan kun je er voor kiezen dat dan gewoon als 'zakgeld' af te spreken.

Dan wel met het risico dat de scheefgroei er blijft als jij daar nog (ver) boven blijft zitten).

Mijn vriendin en ik hebben gewoon een vast bedrag zakgeld afgesproken waarvan wij allebei prima leuke dingen kunnen doen en kopen wat we willen.

Is precies gelijk aan elkaar en geen scheve gezichten. En dat terwijl de verschillen netto gezien een ratio heeft van 1.35 : 1. Zij verdient meer dan ik maar zou niet willen dat ik minder mogelijkheden heb dan zijn.

Ik denk een klein beetje in je post te bespeuren dat dat laatste er voor jou niet in zit, die zienswijze, omdat je vindt dat de financiële verschillen tussen jullie te groot zijn.

Mijn vriendin staat daar gelukkig anders in, wat verder over is na de vaste gezamenlijke + persoonlijke lasten & het persoonlijke zakgeld, gaat allemaal naar de gezamenlijke rekening, spaarpotjes en doelen voor ons allebei.

Ik zou het andersom precies hetzelfde hebben gewild en gedaan als ik de meer verdienende was.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
fredhuizinga schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:21:
[...]

Die "handige insights" gaat het juist om, als je net een relatie hebt en start met werken/wonen e.d. is het fijn om te kijken hoe een ander het doet.

Dus erg tof dat je ook je situatie deelt. d:)b
Klopt helemaal.
Graag gedaan!

Nog een kleine toevoeging. We geven onszelf een "allowance" van 300e per maand. Als je dus iets groters wil kopen kun je een beetje sparen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
RodeStabilo schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Bij ons is het andersom en mijn vriendin verdient bijna 3x zoveel als ik.

We hadden het in het begin naar rato verdeeld, qua vaste lasten en een deel spaargeld. Alles wat we samen deden gaat van de gezamenlijke rekening, alles alleen van je eigen rekening. Grote uitgaven gingen via de gezamenlijke rekening en dus automatisch ook naar rato.

Echter in de praktijk betaald zij vaak extra mee aan grote uitgaven, omdat ze ook gewoon meer kan sparen. Dat is eigenlijk nooit een probleem geweest. Grote meevallers gaan altijd naar de persoon (in mijn geval bv een ontslagvergoeding, waar ik een motor en auto van heb gekocht).

Nu zijn we een paar jaar verder, hebben we 3 kinderen en vorig jaar een huis gekocht. Sindsdien gaat eigenlijk alles op 1 hoop naar het huis/gezin :D Vorig jaar weer een ontslagvergoeding gekregen, maar dat is eigenlijk ook weer direct in het huis gegaan.

Kortom, onze financiële relatie evalueert vanzelf mee met onze emotionele relatie.

Edit: ik verdien zelf al ruim 2x modaal, dus wel andere situatie. Ik heb dus wel minder eigen geld te besteden dan mijn vriendin, maar meer dan genoeg om leuke dingen te doen. Voor ons was/is dat verschil geen probleem. Ze heeft er hard voor gewerkt en werkt er nu ook hard voor, dus wmb prima.

[ Voor 7% gewijzigd door kepler op 14-10-2021 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 00:08
MagniArtistique schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:55:

300 pp naar persoonlijke spaarrekening

De enige frustratie is dat die 300 pp bij haar iedere maand opgaat (and then some) en ik 'm doorgaans spaar. Waardoor persoonlijk spaar/beleggingsvermogen wel een beetje scheef loopt.
Waarom frustreert het als het persoonlijk geld is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
PLAE schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:59:
[...]

Waarom frustreert het als het persoonlijk geld is?
Ik denk omdat het haaks staat op wat ik als 'verantwoordelijk' beschouw?

Dat persoonlijke zakgeld hebben we geintroduceerd omdat ze niet met geld om kan gaan. Voorheen trok ze gewoon de gezamenlijke spaarrekening leeg. 200 euro naar de kapper, schoonheidsbehandelingetje 80 euro, 3 nieuwe jurken (terwijl er 8 nieuwe in de kast hangen) dat geouwehoer. En dan maandelijks.Soms kregen we ineens een AfterPay (vervloek dat bedrijf) rekening van 400 euro die ze even vergeten was.

Toen we het huis kochten moest ook vanalles notarieel vastgelegd worden omdat zij, ondanks dat ze al 4 jaar een vaste baan had en op kamers woonde (200e per maand) NUL spaargeld. En ik kon 20k privevermogen aftikken.

Het getuigd gewoon niet van volwassenheid.. Ik denk dat dat t is. Ik vind het infantiel. Plus ik zie de bui al hangen de eerstvolgende keer dat zij door rood rijdt en 0 reserves heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door MagniArtistique op 14-10-2021 12:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phyrozi
@MagniArtistique Wow. Klinkt alsof er veel frustratie is. Lijkt me niet lekker leven.

Dat je het moeilijk vindt dat ze dat "persoonlijk budget" opmaakt komt voort uit dat jij je eraan ergert denk ik. Want in principe is het juist daarvoor bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Phyrozi schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:09:
@MagniArtistique Wow. Klinkt alsof er veel frustratie is. Lijkt me niet lekker leven.

Dat je het moeilijk vindt dat ze dat "persoonlijk budget" opmaakt komt voort uit dat jij je eraan ergert denk ik. Want in principe is het juist daarvoor bedoelt.
Ik denk ook niet dat ik me er terecht aan erger hoor :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 20:41

mwa

MagniArtistique schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Dat persoonlijke zakgeld hebben we geintroduceerd omdat ze niet met geld om kan gaan. Voorheen trok ze gewoon de gezamenlijke spaarrekening leeg. 200 euro naar de kapper, schoonheidsbehandelingetje 80 euro, 3 nieuwe jurken (terwijl er 8 nieuwe in de kast hangen) dat geouwehoer. En dan maandelijks.Soms kregen we ineens een AfterPay (vervloek dat bedrijf) rekening van 400 euro die ze even vergeten was.

Toen we het huis kochten moest ook vanalles notarieel vastgelegd worden omdat zij, ondanks dat ze al 4 jaar een vaste baan had en op kamers woonde (200e per maand) NUL spaargeld. En ik kon 20k privevermogen aftikken.

Het getuigd gewoon niet van volwassenheid.. Ik denk dat dat t is. Ik vind het infantiel. Plus ik zie de bui al hangen de eerstvolgende keer dat zij door rood rijdt en 0 reserves heeft.
Zo, dat klinkt gezellig bij jullie ! Maar ik begrijp je punt hoor, ik zou dat ook niet trekken. Maar dan zou dat voor mij ook een reden zijn om geen relatie aan te gaan/door te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
@MagniArtistique herkenbaar.. die van mij heeft ook 0 spaargeld en wil minder werken... werk moet leuk zijn en gezellig (misschien schop ik nu tegen iemand zijn schenen aan.. maar ik probeer haar al jaren uit te leggen dat het niet altijd leuk en gezellig kan zijn.. je moet toch ook echt "werken"). Voor mij allemaal prima, ik bedoel ik verplicht haar niet om te werken of net zoals ik een workaholic te zijn haha.. maar om haar nou elke maand zakgeld uit te betalen voor haar eigen keuzes vind ik dan niet eerlijk :D.

PS: verder zijn we gelukkig hoor.. en ik gun haar heel veel (ze profiteert er ook van) maar het blijft alleen lastig / gevoelig topic en is extra pijnlijk omdat het verschil in inkomen, spaargeld etc zo groot is. Daarnaast hebben vrouwen er ook een handje van om elkaar op te stoken, ja bij ons gaat het niet zo (maar daar verdienen ze allemaal gelijk).

[ Voor 52% gewijzigd door Workaholic op 14-10-2021 12:33 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Phyrozi
Met dit alles krijg ik een déjà vu. Vorige relatie(s) waren zo. Jeetje, wat een struggles gehad jarenlang.

Totdat ik de vrouw ontmoette waarmee echt elk detail natuurlijk verliep. En nog steeds. Daarom volgend jaar trouwen.

Sterkte mannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Workaholic schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:27:
@MagniArtistique herkenbaar.. die van mij heeft ook 0 spaargeld en wil minder werken... werk moet leuk zijn en gezellig (misschien schop ik nu tegen iemand zijn schenen aan.. maar ik probeer haar al jaren uit te leggen dat het niet altijd leuk en gezellig kan zijn.. je moet toch ook echt "werken"). Voor mij allemaal prima, ik bedoel ik verplicht haar niet om te werken of net zoals ik een workaholic te zijn haha.. maar om haar nou elke maand zakgeld uit te betalen voor haar eigen keuzes vind ik dan niet eerlijk :D
Ik zeg altijd je hebt leuke en minder leuke dingen aan ieder werk.
Je moet een baan vinden waarbij je meer dingen leuk vind dan niet leuk.
Voorbeeld, ik ben goed in cijfers , iedereen zei dat ik daar iets mee moest doen.
Maar ik heb daarentegen ook teveel energie, die je niet kwijt kan op een kantoor..
Je moet een combinatie daarin vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

50/50 hier met een gelijk stukje zakgeld naar beide. Ik verdien wel een paar honderd euro (~600) meer in de maand, maar daar ga ik echt niet moeilijk over doen. Vroegah was het verschil nog groter, dat heeft me soms wel eens gefrustreerd, maar tegenwoordig heb ik alles wat m'n hartje begeerd dus heb ook niet echt veel geld voor mezelf nodig in de maand.
En als ik wel wat nieuws wil, dan koop ik het toch.. maar ik zou ook niet weten wat ik echt voor mij alleen zou willen kopen, wat ik niet kan betalen van mijn 'zakgeld'.

Maar goed, ik ben ook al 15 jaar samen met mijn vrouw. Denk dat ik het in een nieuwe situatie anders zou doen, maar ik ga er niet vanuit dat die anytime soon komt.

[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 14-10-2021 12:44 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:00
@Workaholic
Ik begrijp dan zeker dat je de verhouding naar rato aanhoudt. Ergens hoop ik dat mensen op een gegeven moment leren dat leven geld kost en dat leuke dingen ook geld kosten waar je voor moet werken.
Ik begrijp de houding dan ook dat je niet als "Sponsor" gezien wilt worden. Ik zou je daarom ook niet heel veel advies kunnen geven wat hiermee te doen. Misschien dat je nog af kan spreken dat je 1x per maand een uitje voor haar betaald?

Volgens mij zijn dit soort situaties altijd erg lastig als het denkbeeld zo verschilt tussen 2 partners en dan zou ik toch ergens ook moeite mee hebben om alles op een hoop te gooien als de ander eigenlijk liever niet werkt.
Dan heb ik het trouwens niet over huiswerk en zorg voor kinderen. Als een van de 2 besluit minder te werken om meer taken in het huishouden/gezin om zich te nemen vind ik eigenlijk op 1 hoop de enige realistische keuze of je moet je partner 'loon' gaan betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Waar wij nog wel mee worstelen is dat mijn vrouw weinig over heeft voor haar eigen uitgaven met vriendinnen etc en ik meer dan genoeg heb voor sparen, beleggen en leuke dingen. Zijn er tweakers hier met dezelfde uitdaging en hoe lossen jullie dit op? Momenteel is het verschil in netto salaris +- factor 3.
Dat ligt er wat mij betreft heel erg aan hoe en waarom dat verschil er is.

Heb je kinderen en kies je er samen voor dat één van de partners bij de komst van de kinderen van fulltime terug gaat naar 2 dagen per week werken om de rest van de week voor de kinderen en het huishouden te zorgen, dan draagt die minst verdienende partner nog wel 'fulltime' bij aan de totale huishouding en is dat in principe ook in het belang van de loopbaan van degene die fulltime blijft werken. Is dit de situatie, dan neig ik er naar om te zorgen dat beiden ongeveer evenveel vrij te besteden geld overhouden na het betalen van de gezamenlijk lasten (of gewoon alles op één hoop).

Zijn de huishoudelijke taken en zorgtaken min of meer gelijk verdeeld, maar vindt één partners het gewoon niet leuk om 4-5 dagen te werken (wie wel?) waardoor de ander min of meer de mogelijkheid ontnomen wordt om minder dan fulltime te werken, dan zou ik zeggen: prima dat je minder werkt, consequentie is dan ook dat je minder over houdt.

Is er door verschil in uurloon een groot verschil in inkomen, dan neig ik weer naar onderling nivelleren.

Is er één van beiden (deels) arbeidsongeschikt, dan neig ik ook weer naar onderling nivelleren.

In beginsel zorg je in een langdurige relatie voor elkaar. Alleen wanneer dus één van beiden "voor de leuk" weinig werkt, dan hoeft de ander dat niet te sponsoren wat mij betreft. Keuzes die je "voor de leuk" maakt, zijn voor eigen rekening. Of je dat nu is in de vorm van een dure aankoop, snoepreisje met vriend(inn)en of het 'kopen' van vrije tijd maakt wat mij betreft niet uit. Elke uitgave voor de leuk resulteert in minder geld overhouden voor andere leuke dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
MagniArtistique schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Dat lijkt me een erg lastige relatie, zij heeft nooit goed leren omgaan met geld. Waarschijnlijk altijd iemand gehad (vorige partner, ouders) die haar weer uit de problemen kon halen en daardoor nooit geleerd om verstandig te worden met geld. En nu doe jij hetzelfde, want door haar af te schermen van jullie gezamenlijke geld, gaat ze er altijd vanuit dat jij wel een oplossing hebt voor als ze door rood rijdt.

Eigenlijk moet iedereen een tijdje alleen hebben gewoond en geleefd, zonder financiele achtervang. Dan leer je welke situaties je uit weg moet blijven. En dan leer je ook dat het spaargeld dat je opzij zet voor een nieuwe auto, koelkast, of voor onderhoud aan het huis, niet bedoeld is voor de kapper. Bedrijven als Afterpay moet je helemaal ver van weg blijven. Als je ergens geen geld voor hebt, dan moet je het niet kopen.

Het valt me op dat er ook volwassenen zijn die dit gewoon niet kunnen. Wat is er dan toch mis gegaan in de opvoeding? Ik ben het ook niet altijd eens met het uitgavenpatroon van m'n kinderen (veel gaat op aan energydrink, wat vinden ze daar toch lekker aan?) maar ze laten wel zien dat ze geld opzij kunnen zetten om te sparen voor iets duurs. En ze zien ook dat veel energydrinks kopen betekent dat je langer moet wachten op je game-pc. Dat is toch allemaal niet zo moeilijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
PhilipsFan schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:01:
[...]
Bedrijven als Afterpay moet je helemaal ver van weg blijven. Als je ergens geen geld voor hebt, dan moet je het niet kopen.
Dat ligt ook maar net aan de koper toch? Dat is hetzelfde als zeggen dat een creditcard per definitie geen goede optie is. Soms heb je geen reader bij de hand en dan is een creditcard of AfterPay wel zo makkelijk. Betalen achteraf is verder extra handig voor kleding die je potentieel verwacht terug te sturen. De betaalmethode staat los van je aankoop discipline.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 14-10-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Paprika schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:07:
[...]

Dat ligt ook maar net aan de koper toch? Dat is hetzelfde als zeggen dat een creditcard per definitie geen goede optie is. Soms heb je geen reader bij de hand en dan is een creditcard of AfterPay wel zo makkelijk. Betalen achteraf is verder extra handig voor kleding die je potentieel verwacht terug te sturen. De betaalmethode staat los van je aankoop discipline.
Een creditcard is een prima optie als betaalmethode, maar moet eigenlijk niet worden gebruikt om een betaling uit te stellen van iets dat je zonder de creditcard niet had kunnen kopen. Dat soort bedrijven zijn erg goed in het minder overzichtelijk maken van je financien. Heb je net uitgerekend dat je deze maand mooi uitkomt met je geld, oeps, kwam er nog een rekening van de creditcard van vorige maand. Als je zelf al niet zo goed bent in overzicht houden, maak het jezelf dan niet onnodig moeilijker...

Sowieso zijn de financien een probleem als je een relatie met iemand begint. Ik heb wel eens iemand gesproken die getrouwd was en de nieuwe partner bleek tot over z'n oren in de schulden te zitten. Waarom is er nergens een loket waar je van je toekomstige partner de kredietstatus kunt opvragen? Dat gaat jou ook aan! En dat is te belangrijk om er vanuit te gaan dat de partner daar eerlijk over is. Er zijn zelfs mensen die het bewust verzwijgen om op die manier financieel van een nieuwe partner te kunnen profiteren...

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 14-10-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

PhilipsFan schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:19:
[...]
Sowieso zijn de financien een probleem als je een relatie met iemand begint. Ik heb wel eens iemand gesproken die getrouwd was en de nieuwe partner bleek tot over z'n oren in de schulden te zitten. Waarom is er nergens een loket waar je van je toekomstige partner de kredietstatus kunt opvragen? Dat gaat jou ook aan! En dat is te belangrijk om er vanuit te gaan dat de partner daar eerlijk over is. Er zijn zelfs mensen die het bewust verzwijgen om op die manier financieel van een nieuwe partner te kunnen profiteren...
Ja, dat is wel het voordeel van al jong bij elkaar komen (jong = aan het begin van je studie carrière). We hadden beiden niets toen wel elkaar als eerstejaars leerden kennen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Phyrozi schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:29:
Met dit alles krijg ik een déjà vu. Vorige relatie(s) waren zo. Jeetje, wat een struggles gehad jarenlang.

Totdat ik de vrouw ontmoette waarmee echt elk detail natuurlijk verliep. En nog steeds. Daarom volgend jaar trouwen.

Sterkte mannen.
Haha. Nou, dat valt wel mee hoor. Die 300 is peanuts als je ondanks een vrij hoge levensstandaard 1200 weg kunt zetten in de maand. Dus nee, sterkte hoef je me niet te wensen, we zijn verder erg gelukkig ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
PhilipsFan schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:01:
[...]

Dat lijkt me een erg lastige relatie, zij heeft nooit goed leren omgaan met geld. Waarschijnlijk altijd iemand gehad (vorige partner, ouders) die haar weer uit de problemen kon halen en daardoor nooit geleerd om verstandig te worden met geld. En nu doe jij hetzelfde, want door haar af te schermen van jullie gezamenlijke geld, gaat ze er altijd vanuit dat jij wel een oplossing hebt voor als ze door rood rijdt.

Eigenlijk moet iedereen een tijdje alleen hebben gewoond en geleefd, zonder financiele achtervang. Dan leer je welke situaties je uit weg moet blijven. En dan leer je ook dat het spaargeld dat je opzij zet voor een nieuwe auto, koelkast, of voor onderhoud aan het huis, niet bedoeld is voor de kapper. Bedrijven als Afterpay moet je helemaal ver van weg blijven. Als je ergens geen geld voor hebt, dan moet je het niet kopen.

Het valt me op dat er ook volwassenen zijn die dit gewoon niet kunnen. Wat is er dan toch mis gegaan in de opvoeding? Ik ben het ook niet altijd eens met het uitgavenpatroon van m'n kinderen (veel gaat op aan energydrink, wat vinden ze daar toch lekker aan?) maar ze laten wel zien dat ze geld opzij kunnen zetten om te sparen voor iets duurs. En ze zien ook dat veel energydrinks kopen betekent dat je langer moet wachten op je game-pc. Dat is toch allemaal niet zo moeilijk?
Nou, de grap is dat pedagogisch die ouders alles goed gedaan hebben. Ze heeft altijd bijbaantjes gehad, heeft haar eigen studie betaald en niet bijgeleend. Heeft jaren op zichzelf gewoond. Maar zich gewoon nooit bekommerd over spaargeld. En nu is het excuus dat ze wel degelijk spaart omdat de gezamenlijke spaargelden voor 50% van haar zijn ;)

Soms ontstaat er irritatie, maar dat is dan voornamelijk als ik een opmerking maak dat zoonlief (2 jaar oud) meer spaargeld heeft dan zij. })

[ Voor 3% gewijzigd door MagniArtistique op 14-10-2021 13:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Brazos schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:52:
[...]

Klinkt een beetje alsof je je geluk meet in de hoeveelheid geld dat je maandelijks spaart. Of ik moet het verkeerd lezen natuurlijk. Persoonlijk heb ik toch hele andere ideeën bij geluk. Sparen en een buffer is noodzakelijk en verstandig, maar ik word er niet gelukkig van of zo. Wel interessant dat dat voor jou het tegenovergestelde is dan.
Dan zoek je er teveel achter ;). Het gaat meer ter indicatie hoeveel frustratie het oplevert. Zojuist leek het even alsof de relatie om geldproblemen op knappen stond.

[ Voor 6% gewijzigd door MagniArtistique op 14-10-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AyurVeda
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-08 22:01
MagniArtistique schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:02:
[...]

Dan zoek je er teveel achter ;). Het gaat meer ter indicatie hoeveel frustratie het oplevert. Zojuist leek het even alsof de relatie om geldproblemen op knappen stond.
Ziet ze überhaupt in dat het een probleem zou kunnen zijn? Mijn vrouw was ook altijd wel makkelijk met geld uitgeven, we hebben ook voldoende, maar ik ben wat anders opgevoed dan zij. We hebben daar een hele tijd geleden goed ruzie over gehad, waarbij ik heb aangegeven dat we misschien wel voldoende hebben, maar dat ik niet wil dat als ik overlijd, zij het hele vermogen in korte tijd verbrast, wat ten koste gaat van de kinderen. Zij gaf vervolgens aan dat ze zich wel realiseert dat ze niet goed is in financiële planning, maar dat ze het heel vervelend vindt dat ik daar steeds over klaag en dat ze liever heeft dat ik haar ermee help. Daarna zijn we overgegaan naar een zakgeldsysteem (alles op een hoop en daarna elk evenveel zakgeld) en heb ik haar geholpen met haar financiële planning. Eerst zaten we elke week bij elkaar om het door te nemen, daarna elke maand en al snel was het geen probleem meer en bleef ze binnen haar budget. Wat haar het meest heeft geholpen is continu bijhouden wat je uitgeeft. Inmiddels krijgt zij trouwens meer zakgeld dan ik, we liepen er ook tegenaan dat ik enorm veel geld over hield elke maand, terwijl het sparen bij haar moeizamer ging. Had er mee te maken dat ze bv duurdere hobbies had (beiden gingen we een muziekinstrument leren spelen, maar waar ik voor de gitaar meer dan genoeg goedkope onlinelessen kan vinden, is dat voor haar instrument lastiger en krijgt ze dus persoonlijk les), maar vooral ook dat vrouwenkleding echt wel duurder is dan mannenkleding. Waar ik eens in de 2 jaar een stapel tshirt in de aanbieding koop, eens in de 3 jaar een zooi boxers voor 3 euro per stuk en eens in de 5 jaar een stapel spijkerbroeken als ze afgeprijsd zijn, zijn rokken, broeken, jurkjes toch echt moeilijker goedkoop te krijgen, als je ook wil dat ze er een beetje leuk uitzien. En dan hebben we het nog niet eens over ondergoed, ik laat alles lekker hangen in mn boxer, maar een goed ondersteunende BH kost een fortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
AyurVeda schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:21:
[...]

Ziet ze überhaupt in dat het een probleem zou kunnen zijn? Mijn vrouw was ook altijd wel makkelijk met geld uitgeven, we hebben ook voldoende, maar ik ben wat anders opgevoed dan zij. We hebben daar een hele tijd geleden goed ruzie over gehad, waarbij ik heb aangegeven dat we misschien wel voldoende hebben, maar dat ik niet wil dat als ik overlijd, zij het hele vermogen in korte tijd verbrast, wat ten koste gaat van de kinderen. Zij gaf vervolgens aan dat ze zich wel realiseert dat ze niet goed is in financiële planning, maar dat ze het heel vervelend vindt dat ik daar steeds over klaag en dat ze liever heeft dat ik haar ermee help. Daarna zijn we overgegaan naar een zakgeldsysteem (alles op een hoop en daarna elk evenveel zakgeld) en heb ik haar geholpen met haar financiële planning. Eerst zaten we elke week bij elkaar om het door te nemen, daarna elke maand en al snel was het geen probleem meer en bleef ze binnen haar budget. Wat haar het meest heeft geholpen is continu bijhouden wat je uitgeeft. Inmiddels krijgt zij trouwens meer zakgeld dan ik, we liepen er ook tegenaan dat ik enorm veel geld over hield elke maand, terwijl het sparen bij haar moeizamer ging. Had er mee te maken dat ze bv duurdere hobbies had (beiden gingen we een muziekinstrument leren spelen, maar waar ik voor de gitaar meer dan genoeg goedkope onlinelessen kan vinden, is dat voor haar instrument lastiger en krijgt ze dus persoonlijk les), maar vooral ook dat vrouwenkleding echt wel duurder is dan mannenkleding. Waar ik eens in de 2 jaar een stapel tshirt in de aanbieding koop, eens in de 3 jaar een zooi boxers voor 3 euro per stuk en eens in de 5 jaar een stapel spijkerbroeken als ze afgeprijsd zijn, zijn rokken, broeken, jurkjes toch echt moeilijker goedkoop te krijgen, als je ook wil dat ze er een beetje leuk uitzien. En dan hebben we het nog niet eens over ondergoed, ik laat alles lekker hangen in mn boxer, maar een goed ondersteunende BH kost een fortuin.
Jazeker. Ze weet dat ze een ‘probleem’ heeft. Vandaar ook haar akkoord met dat zakgeld per maand. Eigenlijk hebben we een beetje hetzelfde gedaan 😉

Dat je er fraai bij wil lopen snap ik hoor. Ik loop ook wel met tailored jacob cohen broeken en italiaanse overhemden van 150 e/st, maar die koop ik als het seizoen af is, tegen 50 of 70% korting. Dan ben ik voor een rooie het hele jaar de man. Maar daar spaar ik voor, daar wacht ik op en daar doe ik dan lang mee omdat het kwalitatief goed spul is.

Niet van de costes/omoda/zara troep die je tegen hoofdprijs koopt omdat dat ‘de kleuren van het seizoen zijn’ waar na 3x wassen de gaten in vallen. Dat koopt zij dan weer wel waardoor ze iedere maand die 300 euro op heeft. Ik koop haar wel eens een mooie kwalitatief goede jurk (oger oid) en daar is ze dan blij mee en sommige jurken doet ze dan ook gewoon 2 jaar mee. Maar zelf lijkt ze liever te willen consumeren dan dat ze a. Duurzaam en b. Kwalitatief spul koopt. Het zit echt in die dopamine rush.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
maar vooral ook dat vrouwenkleding echt wel duurder is dan mannenkleding. Waar ik eens in de 2 jaar een stapel tshirt in de aanbieding koop, eens in de 3 jaar een zooi boxers voor 3 euro per stuk en eens in de 5 jaar een stapel spijkerbroeken als ze afgeprijsd zijn, zijn rokken, broeken, jurkjes toch echt moeilijker goedkoop te krijgen, als je ook wil dat ze er een beetje leuk uitzien. En dan hebben we het nog niet eens over ondergoed, ik laat alles lekker hangen in mn boxer, maar een goed ondersteunende BH kost een fortuin.
Wij geven toch beiden ongeveer even veel uit aan kleding hoor. Niet alle mannen en vrouwen zijn gelijk qua koopgedrag! (je laatste punt klopt wel...) Bij ons is het bijv dat hij meer schoenen heeft dan ik :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Eigenlijk naar rato maar toch op een hoop. Gaat natuurlijk. Niet heel zinvol antwoord. Toch een beetje gescheiden rekeningen.. zal wel gevoel van zelfstandigheid zijn.. maar als puntje bij paaltje komt dus niet..

Ook niet echt een onderwerp van gesprek. Zou ook soort van natuurlijk moeten gaan m.i.. Indien dit hét gesprek van de relatie is wellicht investeren in de niet-financiële zaken van een relatie !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...] maar vooral ook dat vrouwenkleding echt wel duurder is dan mannenkleding. Waar ik eens in de 2 jaar een stapel tshirt in de aanbieding koop, eens in de 3 jaar een zooi boxers voor 3 euro per stuk en eens in de 5 jaar een stapel spijkerbroeken als ze afgeprijsd zijn, zijn rokken, broeken, jurkjes toch echt moeilijker goedkoop te krijgen, als je ook wil dat ze er een beetje leuk uitzien. En dan hebben we het nog niet eens over ondergoed, ik laat alles lekker hangen in mn boxer, maar een goed ondersteunende BH kost een fortuin.
Maar het is dan ook scheef om een spijkerbroek + t-shirt outfit te vergelijken met jurkjes-outfits die er ook 'een beetje leuk uitzien'. Vrouwen kunnen ook in een spijkerbroek + t-shirt uit de sale rondlopen. En mannen kunnen ook een hoop geld stukslaan op pantalons, overhemden, leren schoenen en accessoires, zeker 'als je ook wil dat ze er een beetje leuk uitzien'.

Dat verschil in jouw geval is dus gewoon het gevolg van een verschil in smaak/stijl/luxe, niet van mannen vs. vrouwen. Behalve de BH's dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Deruxian schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:49:
Eigenlijk naar rato maar toch op een hoop. Gaat natuurlijk. Niet heel zinvol antwoord. Toch een beetje gescheiden rekeningen.. zal wel gevoel van zelfstandigheid zijn.. maar als puntje bij paaltje komt dus niet..

Ook niet echt een onderwerp van gesprek. Zou ook soort van natuurlijk moeten gaan m.i.. Indien dit hét gesprek van de relatie is wellicht investeren in de niet-financiële zaken van een relatie !
Dat is bij ons denk ik de onderliggende reden. Met een gescheiden rekening ben je toch soort van zelfstandig, alsin je verdient je eigen geld en kan daar mee doen wat je wil. (Wel nadat je hebt bijgedragen aan de gezamenlijke rekening :P).

Ik zal ook bijna nooit commentaar hebben op haar uitgaven, het is immers haar eigen geld. En andersom gelukkig ook niet, als ik weer geld uitgeef aan (in haar ogen) onzinnige gadgets :P

Eens in de zoveel tijd hebben we een gesprek over het bedrag dat we overmaken en passen we dat aan (meestal omhoog).

Ik moet er wel bij zeggen dat we elkaar pas leerden kennen toen we 30+ waren, en dus al een heel leven en carrière hadden voor onze relatie. Ik ga er vanuit dat het heel anders is als je elkaar vanaf de studietijd of eerder kent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 21:29
Hier gaat nog steeds ons salaris minus 500 euro op een hoop. We houden dan hetzelfde geld over voor zaken zoals kleding, uitjes, hobby's, telefoon en dergelijke. De gezamenlijke dingen en huishouden gaan van de grote hoop af, evenals gezamenlijke uitjes en vakanties. Ik verdien bruto ruim 2000 euro meer dan haar, maar geld is ook maar geld. Ik zit er ook niet op te wachten dat ik van alles kan en dat zij veel minder kan. Heel soms kopen we wat van de gezamenlijke wat meer mijn hobby is (Kamado BBQ en een OLED tv), maar dat is incidenteel en zij geniet er uiteindelijk ook van :) . Mijn vrouw (ja, vorig jaar in de echt verbonden) werkt part time (32 uur in de week), in ruil daarvoor doet ze iets meer in het huishouden op haar vrije dag, maar ook dat verdelen we gewoon samen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Wij hebben een gezamenlijke rekening waar we beiden hetzelfde op storten.
Ik verdien iets meer dan hij, maar hij wil dit graag gelijk houden. Nouja, helemaal goed.
Alles op 1 hoop zou ik niet snel doen.

Opzich hebben we niets te zeggen over ons eigen geld en dat doen we ook niet echt. Ja als ik een keer extra schoenen wil kopen zegt van "Alweeeeer?!!" , maar dat doet hij al als je 1 paar schoenen paar jaar koopt :+

Ben blij dat we verder geen financiele problemen hebben. Hij heeft nog een studieschuld, maar kan hij goed afbetalen. En we kunnen gewoon de dingen doen die weg graag willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 16:27
Dat was vroegah bij ons ook insteek, maar nu zijn we wel iets meer gaan nivelleren, ook om de reden die jij noemt. Net even uitgerekend en nu ligt het zo;

Totaal inkomen (excl HRA) --- 70.59% --- 29.41%
Totaal inkomen (incl HRA) --- 68.07% --- 31.93%
Totaal vaste lasten gezamenlijk --- 80.08% --- 19.92%
Totaal vaste lasten (alles) --- 71.11% --- 28.89%

Waar ik links ben en mijn partner rechts. In percentages houd ik uiteindelijk zo'n 27% van m'n salaris over om vrij te besteden, zij 37%, echter is dat voor mij in harde euro's nog steeds bijna 400 euro meer. Het is een beetje nattevingerwerk verder óf en hoe je nivelleert. We hebben de vaste lasten opgesplitst in 'gezamenlijke' vaste lasten (huis, boodschappen, kinderen, verzekeringen, gezamenlijk sparen, dat soort dingen) en prive vaste lasten (mobiele telefoon abo, autoverzekering, studieschuld, etc.). Zij heeft nog een studieschuld en ik niet, maar zij mag wel flink afbetalen doordat mijn inkomen meegerekend wordt. Dan kan ik heel star zeggen 'niet mijn probleem', maar dat is dus de reden waarom we een beetje scheef gaan terwijl de verhouding qua inkomen ongeveer 70/30 is. Ik hoef bv. ook geen zorgverzekering aangezien dat via m'n werkgever loopt, kost mijn vrouw ook 100+ in de maand. Dat zijn toch de dingen waarom het 'onder de streep' uiteindelijk anders kan uitpakken als je echt alleen focust op de verhouding tussen inkomen en gezamenlijke lasten.

EDIT: Wel mooi hoe het eigenlijk qua 'alle vasten lasten op een hoop' toch nog aardig lijkt te matchen met de verhouding in inkomen _/-\o_ We waren wel bewust wat aan het schuiven maar wist niet dat we uiteindelijk toch vrij dicht tegen die verhouding aanzaten. Wel netjes, denk dat dat wel een beetje de 'eerlijkste' verdeelsleutel is, maar het blijft altijd lastig, zeker als één van de twee partners bv. bewust minder werkt ivm kinderen of huishouden oid.

[ Voor 18% gewijzigd door The_Admin op 15-10-2021 13:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
Als er kinderen zijn is het een ander verhaal. Vaak is het zo dat de ene alleen zoveel geld kan binnenharken, omdat de ander een deel van de (onbetaalde) taken overneemt. Denk aan de zorg voor de kinderen, dag en nacht en alles wat daarbij hoort, het huishouden, de emotionele load en de eerste, tweede en derde shift.

Ik vind het vreemd als de ene een stuk meer te besteden heeft, terwijl je allebei van 's ochtends tot' s avonds aan het werk bent in het belang van het gezin.

Mijn man en ik houden allebei 500 euro per maand op onze eigen rekening, daarmee kunnen we doen wat we willen, voor onszelf. De rest maken we over naar een gezamenlijke rekening. Dat werkt prima voor ons.

Bedenk ook dat de minst verdienende partner andere keuzes zou maken wanneer deze alleen zou zijn, of met iemand zou zijn met een lager inkomen. Ook heb je dan recht op toeslagen en hogere subsidies en een goedkopere woning. Dit soort voordeeltjes vervallen als je fiscaal partner bent met iemand die veel verdient. Alles 50/50 willen doen is dan onhoudbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustFerro
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 21:31
Wij hebben de kosten in 3 categorieën verdeeld. Gezamenlijke lasten (hypotheek, verzekeringen, boodschappen, internet, etc), Eigen kosten (kleding, telefoon, fun, etc) en sparen/vermogensopbouw.

Voor de gezamenlijke lasten verdelen we het naar rato van inkomen. Voor de individuele lasten hebben we gewoon een gelijk bedrag gereserveerd. Dat zorgt ervoor dat je dezelfde leefstandaard hebt maar toch de kosten wat eerlijker deelt. Het geld dat dan overblijft gaat naar vermogensopbouw waarbij we allebei voor ons eigen deel bepalen waar het heen gaat (uiteraard in goed overleg). Ik wil graag meer beleggen vanwege het rendement. Zij wil graag aflossen op de hypotheek en investeren in lasten vermindering. Werkt prima voor ons allebei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:20
Hier alles op 1 hoop en eigenlijk nooit gedoe. Over grotere uitgaven hebben we het vaak even maar aangezien we beiden niet heel veel geven om spullen komen we daar pas mee als we er al echt goed over na hebben gedacht.
Ook niet echt de behoefte aan "eigen" geld. Of ik nu in een café een rondje geef van mijn rekening of de gezamenlijke rekening, voor mij is het om het even. Ik zal er ook echt niets van zeggen als mijn vriendin uit eten gaat.

Wel goed om toe te voegen, we hebben vanaf studietijd een relatie en verdienen op 150 euro na hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Livi
superkoex9 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:17:
Hier alles op 1 hoop en eigenlijk nooit gedoe. Over grotere uitgaven hebben we het vaak even maar aangezien we beiden niet heel veel geven om spullen komen we daar pas mee als we er al echt goed over na hebben gedacht.
Ook niet echt de behoefte aan "eigen" geld. Of ik nu in een café een rondje geef van mijn rekening of de gezamenlijke rekening, voor mij is het om het even. Ik zal er ook echt niets van zeggen als mijn vriendin uit eten gaat.

Wel goed om toe te voegen, we hebben vanaf studietijd een relatie en verdienen op 150 euro na hetzelfde.
Wij hebben aparte rekeningen, omdat we die al hadden toen we een relatie kregen. Daar stond bij ons allebei nog geld op van overleden familieleden en van onze ouders, dus het voelde goed om allebei die rekening aan te houden.

Gek misschien maar die rekening heeft voor mij ook wat emotionele waarde, omdat mijn ouders deze voor mij afsloten bij mijn geboorte.

Nu voelt het goed om elkaar bijvoorbeeld een cadeautje te kunnen geven of onverwacht weekendje weg, zonder dat de ander direct ziet wat je doet ;) We vinden het allebei fijn dat het duidelijk is dat die 500 euro vrij te besteden is, of je er nu een dure gadget voor koopt, kleding, ermee gaat gokken, of elke week uit eten gaat met vrienden maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Livi schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:37:
Als er kinderen zijn is het een ander verhaal. Vaak is het zo dat de ene alleen zoveel geld kan binnenharken, omdat de ander een deel van de (onbetaalde) taken overneemt. Denk aan de zorg voor de kinderen, dag en nacht en alles wat daarbij hoort, het huishouden, de emotionele load en de eerste, tweede en derde shift.

Ik vind het vreemd als de ene een stuk meer te besteden heeft, terwijl je allebei van 's ochtends tot' s avonds aan het werk bent in het belang van het gezin.

Mijn man en ik houden allebei 500 euro per maand op onze eigen rekening, daarmee kunnen we doen wat we willen, voor onszelf. De rest maken we over naar een gezamenlijke rekening. Dat werkt prima voor ons.

Bedenk ook dat de minst verdienende partner andere keuzes zou maken wanneer deze alleen zou zijn, of met iemand zou zijn met een lager inkomen. Ook heb je dan recht op toeslagen en hogere subsidies en een goedkopere woning. Dit soort voordeeltjes vervallen als je fiscaal partner bent met iemand die veel verdient. Alles 50/50 willen doen is dan onhoudbaar.
bij ons is het dus anders. Beiden een carrière opgebouwd voor we elkaar kenden, en daar toen de mogelijkheid gehad om vol voor te gaan. Allebei in het verleden bepaalde keuzes gemaakt, waardoor zij nu veel meer verdient dan ik. Waarom zou ik daar perse van moeten profiteren?
Nu er kinderen zijn proberen we alle taken zo veel mogelijk te verdelen, dat lukt prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

kepler schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:43:
[...]
Waarom zou ik daar perse van moeten profiteren?
Dat je dit benoemt dat je van haar zou 'profiteren' vind ik veelzeggend.

In een relatie, met je vrouw/man, eventueel de moeder/vader van je kinderen, met wie je gelukkig bent en hopelijk ook samen oud wil worden.... gun je elkaar dan toch alles? Dus ook dat je even veel leuke dingen kan doen? Zowel samen, of dit dan uit gezamenlijke middelen komt, als in apart van elkaar (dus echt dingen voor je zelf, of met je eigen vrienden); ook even los of dit in goed overleg uit gezamenlijke middelen komt ofwel uit een eigen potje wat je met elkaar ook in goede afstemming hebt afgesproken.

Oke als jij er echt zo over denkt dat jij minder mogelijkheden verdient omdat zij meer verdient vanwege keuzes, dan is dat zo, maar ik vind het wel opmerkelijk.

Mijn vriendin verdient ook meer dan ik maar we zouden allebei niet willen (ook niet als het andersom was) dat de een elk dubbeltje moet omdraaien of dingen niet kunnen doen terwijl de andere dat wel kan.

Vind ik alleen maar vanzelfsprekend in een gelijkwaardige relatie...

maar that's just me :) Het is al vaker geconstateerd dat er meerdere wegen dan Rome leiden en ieder beleeft zijn eigen relatie op zn eigen manier en als iedereen maar tevreden is en er achter staat hoe het geregeld is, prima :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
LuNaTiC schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:00:
[...]

Dat je dit benoemt dat je van haar zou 'profiteren' vind ik veelzeggend.

In een relatie, met je vrouw/man, eventueel de moeder/vader van je kinderen, met wie je gelukkig bent en hopelijk ook samen oud wil worden.... gun je elkaar dan toch alles? Dus ook dat je even veel leuke dingen kan doen? Zowel samen, of dit dan uit gezamenlijke middelen komt, als in apart van elkaar (dus echt dingen voor je zelf, of met je eigen vrienden); ook even los of dit in goed overleg uit gezamenlijke middelen komt ofwel uit een eigen potje wat je met elkaar ook in goede afstemming hebt afgesproken.

Oke als jij er echt zo over denkt dat jij minder mogelijkheden verdient omdat zij meer verdient vanwege keuzes, dan is dat zo, maar ik vind het wel opmerkelijk.

Mijn vriendin verdient ook meer dan ik maar we zouden allebei niet willen (ook niet als het andersom was) dat de een elk dubbeltje moet omdraaien of dingen niet kunnen doen terwijl de andere dat wel kan.

Vind ik alleen maar vanzelfsprekend in een gelijkwaardige relatie...

maar that's just me :) Het is al vaker geconstateerd dat er meerdere wegen dan Rome leiden en ieder beleeft zijn eigen relatie op zn eigen manier en als iedereen maar tevreden is en er achter staat hoe het geregeld is, prima :)
Het is vooral ook vanuit mezelf, ik heb tot m'n 32e het prima alleen kunnen doen dus ik accepteer niet graag geld van haar.
Zoals eerder uitgelegd is de grens heel erg vervaagd en komt het er in de praktijk op neer dat bijna alles op 1 hoop gaat. Maar dit is dan wel een bewuste keuze van allebei, als zij haar geld liever aan iets anders uitgeeft prima. Dat doet ze niet, want we staan allebei op dezelfde manier in het leven :D
De meest grote uitgaven zijn toch voor ons samen, dus daar gaat het meeste geld heen.

En ik verdien al ruim 2x modaal, dus we hoeven echt geen dubbeltje om te draaien. Dat maakt de situatie ook weer anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livi
Het valt me op dat je heel erg denkt vanuit het principe mijn geld/haar geld. Misschien komt dat omdat jullie pas op latere leeftijd zijn samen gekomen, maar dat is wel een verschil met hoe mijn man en ik onze financiën hebben geregeld.

Voor mij voelt het allang niet meer als geld dat ik uitgeef maar dat eigenlijk van mijn man is. Dat is veranderd sinds we kinderen hebben samen.

Mijn man kan alleen maar zoveel werken en verdienen, omdat ik er ben voor de kinderen en heel veel thuis regel en doe. Mijn man moet bijvoorbeeld regelmatig naar het buitenland voor zijn werk. Hij krijgt dan een telefoontje dat hij dezelfde of de volgende dag het vliegtuig moet nemen. Zonder mij zou zijn werk dus niet te combineren zijn met het ouderschap.

Zelf verdien ik overigens ruim genoeg om zelfstandig te kunnen wonen en leven met mijn kinderen, mocht ons huwelijk ooit stranden. Financiële ahankelijkheid is nooit een issue geweest in onze relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Livi schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:33:
Het valt me op dat je heel erg denkt vanuit het principe mijn geld/haar geld. Misschien komt dat omdat jullie pas op latere leeftijd zijn samen gekomen, maar dat is wel een verschil met hoe mijn man en ik onze financiën hebben geregeld.

Voor mij voelt het allang niet meer als geld dat ik uitgeef maar dat eigenlijk van mijn man is. Dat is veranderd sinds we kinderen hebben samen.

Mijn man kan alleen maar zoveel werken en verdienen, omdat ik er ben voor de kinderen en heel veel thuis regel en doe. Mijn man moet bijvoorbeeld regelmatig naar het buitenland voor zijn werk. Hij krijgt dan een telefoontje dat hij dezelfde of de volgende dag het vliegtuig moet nemen. Zonder mij zou zijn werk dus niet te combineren zijn met het ouderschap.

Zelf verdien ik overigens ruim genoeg om zelfstandig te kunnen wonen en leven met mijn kinderen, mocht ons huwelijk ooit stranden. Financiële ahankelijkheid is nooit een issue geweest in onze relatie.
Voor de duidelijkheid, wij hebben een gezamenlijke rekening waar het overgrote deel van ons geld naar toe gaat. Dus het is lang niet volledig gesplitst.

En er werd net ook gezegd dat men het elkaar gunt, maar dat werkt andersom ook natuurlijk. Ik gun haar om meer over te houden van het geld dat ze zelf verdient. Uiteindelijk stopt ze ook daar het grootste deel weer terug in de gezamenlijke rekening/uitgaven, maar dat is haar eigen keuze.

Omdat we elkaar later hebben leren kennen hebben we dus ons eigen succes gemaakt, zonder hulp van de ander. Het is nog steeds zo dat we beiden evenveel voor de kinderen zorgen, het is niet zo dat 1 van ons daardoor beperkt wordt in onze carrière.

Als we elkaar veel eerder hadden leren kennen was het vast anders geweest, maar dit voelt voor ons het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
Paprika schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:07:
[...]

Afterpay, achteraf betalen, Klarna etc. zijn prima betaalmethodes. Het is een stukje gemak wat deze diensten verzorgen.

Maar; als je inderdaad het geld er niet voor hebt (zoals @PhilipsFan schetst), dan moet je er geen misbruik van maken. Maar dat is gewoon je logisch verstand gebruiken imho.

OT:

Qua financiën ben ik redelijk makkelijk. Voordat we kinderen hadden, alles 50/50. Zij werkte 24 uur en ik 40 uur. Als we samen een huis hadden gekocht, was dit ook 50/50 geweest. Ik had echter nog een koophuis uit een vorige relatie, dus die hebben we tijdelijk aangehouden om samen te wonen. Ik had de vaste lasten, maar mijn vriendin betaalde wat vaker de boodschappen etc. Geen harde regels, maar gewoon kijken wat het budget toeliet.

Toen bleek dat het wel een blijvertje was en we aan kinderen begonnen, ging alles op 1 hoop. We hebben na de geboorte van onze eerste dochter het huis verkocht met 15k overwaarde. Dit geld is direct in ons nieuwe huis gegaan en zij is gestopt met werken.

Ondertussen zijn we in totaal met 3 kids en wonen we nog steeds gelukkig samen. Zij werkt thuis voor ons gezin en ik werk voor mijn baas, Nog steeds alles op 1 hoop en ik moet er niet aan denken om dit te splitsen. Die 15K had ik apart kunnen benoemen of voor mezelf kunnen houden. En dan? Zelf leuke dingen van doen, hobby's uitoefenen of op de spaarrekening laten staan? Nee dank je. Ik heb gekozen voor een groot gezin en dat heeft financiële gevolgen. Het geld wat ik verdien is net zoveel van mij als van mijn vrouw en kinderen.

Iedereen staat hier anders in en moet dit invullen hoe hij/zij zich er prettig bij voelen. Bij mij is dat op deze manier en ik word hier gelukkig van. Dat is voor mij onbetaalbaar en niet in geld uit te drukken.

[ Voor 48% gewijzigd door StealthyPeanut op 27-10-2021 06:55 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 28 Laatste