NitSuA schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:01:
Mag ik jullie een vraagje tussendoor stellen? :-)
Ik heb nu twee 685 S1 boekenplank boxen, maar wil graag wat anders. Ik merk dat ik een soort 'irritatie' heb bij deze boxen. Ik weet niet wat het is, ik vind de warmheid opzich wel fijn, maar ik mis ook een beetje frisheid. Het komt allemaal een beetje 'zwaar' op mij over, waardoor ik het toch vermoeiend vind om naar te luisteren. Ook zou ik graag kleine feestjes willen geven, maar bij normaal gebruik niet willen dat mijn buren veel last van een zware bass ondervinden.
Wat ik overweeg (2e hands):
- 683 S1: Mooie boxen (kevlar vind ik er gewoon stoer uitzien), maar ik denk te fors voor mijn nieuwe (kleine) appartement
- 683 S2: Mooi, hopenlijk wat meer gebalanceerd dan de S1, maar ik denk te groot voor een klein appartement?
- 684 S1: Mooie boxen, maar ik denk dat ik dezelfde 'irritatie' ga krijgen als bij de 685 S1 die ik nu heb.
- 684 S2: Zouden wat mij betreft ideaal zijn, maar genoeg bass?
Het probleem met de 684 S2 is dat ik graag techno setjes luister (bijv. Boris Brechja) en hem soms even lekker wil open draaien (ook voor kleine feestjes op zijn tijd). Ik lees dat de 684 toch behoorlijk wat bass kan missen, al hoewel ik zeker ook niet wil dat bij normale muziek (angst bij de 683) mijn buren veel hinder ondervinden.
Tijdens mijn studententijd had ik oude BOSE 401 speakers, geen high end, maar qua volume / bass voldeed dat prima om een kamer met mensen van muziek te voorzien.
Als alternatief dacht ik nog aan de CM8, maar die zijn voor mij weer vrij groot..
Wat zijn jullie tips?
Met de 683 S1 zal je er waarschijnlijk niet op vooruit gaan, alleen zal je wat meer bass hebben. Je kan
hier in de metingen zien dat deze serie een onregelmatig verloopt heeft met een flinke piek op 4kHz. Verder loopt de off-axis niet in stap met de on-axis, wat ervoor zorgt dat je een erg onrustig geluidsbeeld hebt (op je luisterpositie hoor je de combinatie van het directe geluid en de eerste reflecties). Stel een instrument speelt op 2kHz en gaat naar de 4kHz toe, dan is ineens de energie in mix van het directe en gereflecteerde geluid anders op je luisterpositie.
Omdat de midrange en tweeter bezetting volgens mij het zelfde is in de 683 S1, 684 S1 en 685 S1 zullen deze allemaal dit probleem hebben. Het frisse wat je mist heeft vermoedelijk te maken de dip rond 2kHz. Daar zit heel veel energie in de muziek.
Van de 683 S2 kan je
hier de metingen zien. Ook daar zien we een extreem grillig frequentieverloop on-axis én off-axis. Dus ook met die luidspreker zal je dezelfde problemen hebben.
Van de CM8 kan ik zo snel geen metingen vinden maar de CM9 wel. En die vertoont een flinke dip tussen de 1.5kHz en 10kHz, waardoor deze ook niet het frisse zal hebben wat je zoekt.
Als je een luidspreker zoekt die aan jouw eisen moet voldoen, dan moet je op zoek naar een luidspreker met een vlak on-axis frequentieverloop met een off-axis die hetzelfde frequentieverloop heeft (loopt in het hoog wel af, maar je wil geen gekke pieken en dalen). Op zich stel je geen gekke eisen, want de negatieve punten die je noemt zijn typisch symptomen van luidsprekers die niet aan deze eisen voldoen. Overigens hoeven luidsprekers die aan deze eisen voldoen echt niet duur te zijn, voordat je denkt dat je in de high-end beland.
Als het je allemaal wat teveel is, raad ik je aan dit te kijken. Toole is dé man op het gebied van luidspreker voorkeuren en heeft hier zijn
hele carrière aan besteed.
Erin's audio corner heeft ook een
goede serie video's hierover gemaakt.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 10-06-2021 16:45
]