kroonen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:49:
Hoi.
Ik heb een vraag. Ik wil graag speakers van B&W kopen, en dan de 603 S3.
Nu ga ik ze aansluiten op een marantz nr1509.
Nu lees ik dat ze minimaal 30 wat moeten hebben, en de marantz heeft 50watt.
Nu lees ik ook wel eens dat B&W wat zwaardere versterkers nodig hebben, is dat zo?? En zijn er ook die B&W spekaers hebben met de marantz NR serie, en hoe werkt dit?
groet RIchard
Hoi Richard,
Het kan, maar het is in mijn ogen wel een lichtgewicht combinatie. Deze versterker is eigenlijk bedoeld voor kleinere speakers, zoals boekenplank modellen of iets als bijvoorbeeld de M1 serie van B&W.
Ik heb verschillende zuilen van B&W gehad en de 5.1 versterkers die daaraan gekoppeld waren hadden toch wel 100 watt per kanaal. Of het waren stereo versterkers met 80 watt of meer. B&W zuilen zijn inderdaad wat lastiger aan te sturen, daar staan ze om bekend. Wat meer power kan zeker geen kwaad in ieder geval.
Je kan ook naar een audio zaak gaan en aangeven dat je nu een versterker hebt die 50 watt levert en vragen of je naar iets vergelijkbaars kan luisteren met de 603. En dan ook met een zwaardere versterker, model wat ze e.v.t. adviseren. Dan weet je wat het verschil is en of dit acceptabel is om mee te starten en wellicht op een later moment ook de versterker te upgraden. Of toch voor bijvoorbeeld de 606/607 te kiezen met deze versterker, wat een betere combinatie is.