inderdaad! gesloten versie is wel in wit verkrijgbaar
Reeds een aantal jaar geniet ik dagelijks van mijn B&W DM601 S3's, maar ik zit te twijfelen om toch te upgraden. Wellicht zitten hier mensen die mij van advies/ervaring kunnen voorzien.
Kleine toelichting: ik gebruik de 601's als front/main speakers, hiertussen staat een LCR 60 S3 als center en de achterspeakers zijn niet noemenswaardige Sony speakers. Dit alles wordt aangestuurd door een Denon AVR-X3000. Gebruik muziek/films etc. is 50/50.
Nu zit ik te denken om een paar 603 S3's aan te schaffen en dan de 601's als achterspeakers te gaan gebruiken, maar ik weet niet helemaal zeker of dit de moeite (lees: geld) waard is? Laten we voorop stellen dat ik heel tevreden ben met de 601's en ze een heel fijn geluid vind geven, het enige wat ik mis is een beetje extra in het laag.
Reden dat ik voor de 603 S3 zou gaan is dat dit goed aan zou sluiten bij de andere speakers en de center, zowel qua geluid als qua kleur. (moet ik ze wel in sorrento vinden natuurlijk.)
Heeft iemand ervaring met beide speakers en is het de moeite om te upgraden? Qua laag en algeheel geluidsbeeld?
En, niet onbelangrijk, zou mijn huidige receiver de 603's goed kunnen aansturen of is het daardoor al niet de moeite waard?
Lange tekst dus plaatje bij het praatje:
Kleine toelichting: ik gebruik de 601's als front/main speakers, hiertussen staat een LCR 60 S3 als center en de achterspeakers zijn niet noemenswaardige Sony speakers. Dit alles wordt aangestuurd door een Denon AVR-X3000. Gebruik muziek/films etc. is 50/50.
Nu zit ik te denken om een paar 603 S3's aan te schaffen en dan de 601's als achterspeakers te gaan gebruiken, maar ik weet niet helemaal zeker of dit de moeite (lees: geld) waard is? Laten we voorop stellen dat ik heel tevreden ben met de 601's en ze een heel fijn geluid vind geven, het enige wat ik mis is een beetje extra in het laag.
Reden dat ik voor de 603 S3 zou gaan is dat dit goed aan zou sluiten bij de andere speakers en de center, zowel qua geluid als qua kleur. (moet ik ze wel in sorrento vinden natuurlijk.)
Heeft iemand ervaring met beide speakers en is het de moeite om te upgraden? Qua laag en algeheel geluidsbeeld?
En, niet onbelangrijk, zou mijn huidige receiver de 603's goed kunnen aansturen of is het daardoor al niet de moeite waard?
Lange tekst dus plaatje bij het praatje:

Hi,
ik heb met beide ervaring, heb de 601 s1 en s3 gehad, en de 603 s1 en s3. ook dezelfde center gehad. Ik kan je vertellen dat je er om 2 redenen geen spijt van zult hebben: Het geluid krijgt bij zowel films als bij muziek een flinke upgrade, de 601 is toch echt een stuk kleiner dat verschil is duidelijk hoorbaar.
De tweede reden is dat de b&w 's zeer waarde vast zijn. bevalt het na een tijdje toch niet, dan verkoop je ze voor dezelfde prijs (om die reden heb ik er al zoveel versleten; ik heb ook de 604 s1 en 604 s3 gehad, nu de CM6 S2)
tip's:
- ga ook voor de grote center (je hebt nu de kleine).
- ga voor de 604 s3 (zo van 'doe het meteen goed')
- ik weet ook niet of mijn marantz sr 7000 serie voldoende power heeft, ik wil er ooit een eindversterker achter hangen maar vind geen fijne die binnen mijn budget valt (500). Tot die tijd heb ik een prima geluid haha. Dus afhankelijk van je budget kun je een losse eindversterker er achter hangen die de fronts aanstuurt. We belanden hiermee in de 'voldoende power'' discussie; mensen die redenen vanaf papier dat een versterker altijd alleen maar het geluid doorvoert dus extra versterkers onzin vinden, en mensen die zweren dat een versterker met meer power een betere balans / controle geeft en daardoor fijner is. Elke discussie eindigt dan in de opmerking dat je het beste zelf kunt uitproberen
ik heb met beide ervaring, heb de 601 s1 en s3 gehad, en de 603 s1 en s3. ook dezelfde center gehad. Ik kan je vertellen dat je er om 2 redenen geen spijt van zult hebben: Het geluid krijgt bij zowel films als bij muziek een flinke upgrade, de 601 is toch echt een stuk kleiner dat verschil is duidelijk hoorbaar.
De tweede reden is dat de b&w 's zeer waarde vast zijn. bevalt het na een tijdje toch niet, dan verkoop je ze voor dezelfde prijs (om die reden heb ik er al zoveel versleten; ik heb ook de 604 s1 en 604 s3 gehad, nu de CM6 S2)
tip's:
- ik weet ook niet of mijn marantz sr 7000 serie voldoende power heeft, ik wil er ooit een eindversterker achter hangen maar vind geen fijne die binnen mijn budget valt (500). Tot die tijd heb ik een prima geluid haha. Dus afhankelijk van je budget kun je een losse eindversterker er achter hangen die de fronts aanstuurt. We belanden hiermee in de 'voldoende power'' discussie; mensen die redenen vanaf papier dat een versterker altijd alleen maar het geluid doorvoert dus extra versterkers onzin vinden, en mensen die zweren dat een versterker met meer power een betere balans / controle geeft en daardoor fijner is. Elke discussie eindigt dan in de opmerking dat je het beste zelf kunt uitproberen
Verwijderd
Helaas, zwarter dan mijn sub worden ze niet gemaaktPjotr22 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:40:
[...]
Sub nog staan? ben wel geïnteresseerd, mits wit
@JAHRASTAFARI Na opnieuw inregelen XT32 voor films en handmatig de gain en plaatsing van de sub te hebben aangepakt klinkt het inmiddels een stuk prettiger inderdaad.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2019 12:22 ]
Bedankt voor de adviezen! Zal ook met een schuin oog de 604 S3 in de gaten houden, maar denk dat deze gemiddeld wel boven budget zullen komen.Pjotr22 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 07:40:
Hi,
tip's:
Ik heb ervaring met diverse B&W's, ook de 602 s3 603 s3 en nog vele anderen.Mattor schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:43:
[...]
Bedankt voor de adviezen! Zal ook met een schuin oog de 604 S3 in de gaten houden, maar denk dat deze gemiddeld wel boven budget zullen komen.
De 603 zuilen zijn vrij groot, terwijl je nu mooie slanke speakers hebt.
Heb de 603 s3 nog op zolder staan in de woonkamer nu CM10 s2 en DB4s sub. De 603 is bij het plaatsen van mijn aquarium aangetikt en voorover gevallen, wat het kunststof voorpaneel niet leuk vond (lek). Dit heb ik hersteld, maar is wel te zien, zit een barst in.
In jouw geval zou ik toch ook eens kijken of je een bijpassende subwoofer kan vinden om het laag aan te vullen. Ik denk dat je daarmee een mooi geheel kan maken.
Eventueel koop je (evt 2e hands) een Umik-1 meetmicrofoon om de boel goed op elkaar aan te sluiten qua crossover en fase etc.
[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 09-07-2019 10:21 ]
Sinds 2002 heb ik een 4-tal DM303's met een LCR3 en de bijbehorende ASW300 als stereo/surround-set. Dit alles is gekoppeld aan een Denon1910. De receiver zal binnenkort wel een keer vervangen worden door een andere receiver, vanwege 4k-televisie en ARC en dat moderne spul van tegenwoordig.
Eigenlijk mis ik alleen een beetje volume, maar ik denk dat dit vooral de receiver is die power mist. Ik denk al geruime tijd aan vervanging van de front-speakers, maar de set bevalt me gewoon nog steeds. Het geluid van deze speakers bevalt me wel, ik ben er ook al 17 jaar aan gewend natuurlijk, maar wat zou dan een upgrade zijn: de 600-serie, of toch meteen de 700-serie?
Eigenlijk mis ik alleen een beetje volume, maar ik denk dat dit vooral de receiver is die power mist. Ik denk al geruime tijd aan vervanging van de front-speakers, maar de set bevalt me gewoon nog steeds. Het geluid van deze speakers bevalt me wel, ik ben er ook al 17 jaar aan gewend natuurlijk, maar wat zou dan een upgrade zijn: de 600-serie, of toch meteen de 700-serie?
Je kan beoordelen of dat het geval is door te luisteren naar vervorming in het geluid. Klinkt het zwaar vervormd met de volumeknop open, dan heeft de versterker te weinig vermogen. Zo niet, dan is het ingangssignaal te zacht.
[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 09-07-2019 16:49 ]
Als het volume helemaal opengaat (wel met limiet op -10dB), dan lijkt het alsof de speakers nog maar half open staan en veel harder kunnen. De 1910 zou hier toch geen moeite mee moeten hebben. Dan toch maar eens kijken naar dat input-signaal...TBTL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:48:
Je kan beoordelen of dat het geval is door te luisteren naar vervorming in het geluid. Klinkt het zwaar vervormd met de volumeknop open, dan heeft de versterker te weinig vermogen. Zo niet, dan is het ingangssignaal te zacht.
Ja, de vloerstaanders zullen inderdaad wat meer aanwezig zijn dan de huidige speakers, maar heb daar zelf geen probleem mee en vind het persoonlijk ook wel mooi staan.Fairy schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:16:
[...]
Ik heb ervaring met diverse B&W's, ook de 602 s3 603 s3 en nog vele anderen.
De 603 zuilen zijn vrij groot, terwijl je nu mooie slanke speakers hebt.
Heb de 603 s3 nog op zolder staan in de woonkamer nu CM10 s2 en DB4s sub. De 603 is bij het plaatsen van mijn aquarium aangetikt en voorover gevallen, wat het kunststof voorpaneel niet leuk vond (lek). Dit heb ik hersteld, maar is wel te zien, zit een barst in.
In jouw geval zou ik toch ook eens kijken of je een bijpassende subwoofer kan vinden om het laag aan te vullen. Ik denk dat je daarmee een mooi geheel kan maken.
Eventueel koop je (evt 2e hands) een Umik-1 meetmicrofoon om de boel goed op elkaar aan te sluiten qua crossover en fase etc.
Subwoofer is op zich geen gek idee (kan ook natuurlijk met de vloerstaanders), in het verleden wel eens naar gekeken maar is wel weer een studie op zichzelf. Ga mij er weer eens in verdiepen!
Een sub kan over het algemeen nog lager dan de vloerstaanders, dus ik zou zeker een sub overwegen.Mattor schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:27:
[...]
Ja, de vloerstaanders zullen inderdaad wat meer aanwezig zijn dan de huidige speakers, maar heb daar zelf geen probleem mee en vind het persoonlijk ook wel mooi staan.
Subwoofer is op zich geen gek idee (kan ook natuurlijk met de vloerstaanders), in het verleden wel eens naar gekeken maar is wel weer een studie op zichzelf. Ga mij er weer eens in verdiepen!
Ik heb CM10 s2's en daarbij zelfs nog een sub
[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 09-07-2019 19:55 ]
Wat bedoel je met -10 dB? Dat je de volumeknop niet helemaal open hebt?Kenny_NL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:00:
Als het volume helemaal opengaat (wel met limiet op -10dB)
Waarschijnlijk een grens ingesteld dat de receiver niet harder kan, mijn oude Denon had geloof ik ook zo'n optie. Maar op -10 dB moet je toch nog steeds een aanzienlijk geluid hebben. We hebben het hier niet over lastig aan te sturen speakers. Ingangssignaal niet volledig kan inderdaad of wellicht in de Room EQ de kanalen te veel in de min.TBTL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:59:
[...]
Wat bedoel je met -10 dB? Dat je de volumeknop niet helemaal open hebt?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Die grens is aan te passen volgens mij. Heb ook een Denon gehad en die ging volgens mij tot +12dB, maar was wel lager in te stellen als limiet.FeaR schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:45:
[...]
Waarschijnlijk een grens ingesteld dat de receiver niet harder kan, mijn oude Denon had geloof ik ook zo'n optie. Maar op -10 dB moet je toch nog steeds een aanzienlijk geluid hebben. We hebben het hier niet over lastig aan te sturen speakers. Ingangssignaal niet volledig kan inderdaad of wellicht in de Room EQ de kanalen te veel in de min.
REW ziet er behoorlijk ingewikkeld uit en kan ook heel veel, maar eenmaal correct ingesteld is het niet zo heel moeilijk om een sweep te laten doen en daar een plot uit te laten komen. Ik deinsde er in eerste instantie ook een beetje voor terug, maar na de nodige Youtube instructiefilmpjes werd me al een heel stuk duidelijk en kan ik er redelijk mee uit de voeten. Gebruikt echter maar 10% van de capaciteiten van het programma in eerste instantie.Pjotr22 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 06:56:
[...]
Hoe pak je dat aan als je daar geen kaas van hebt gegeten?
Probeer je wel te beperken tot de onderkant van het spectrum als je met DSP aan de slag gaat aan het eind van de rit. Ik wilde zelf eerst alles zo plat als een dubbeltje maken, maar dan klinkt alles ook letterlijk plat.
De meest simpele optie is de calibratie van de receiver gebruiken, maar dit geeft meestal niet het allerbeste resultaat. Ik vond de calibratie persoonlijk niet echt lekker klinken bij mijn Denon B&W combinatie.
[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 10-07-2019 07:59 ]
De Audissey calibratie van de Denon heb ik (met deze speakers) ook gedaan, nadat ik de receiver had gekocht. Totaal niet tevreden met het resultaat en alles weer op default gezet. Vind ik toch het fijnst klinken.Fairy schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:58:
[...]
De meest simpele optie is de calibratie van de receiver gebruiken, maar dit geeft meestal niet het allerbeste resultaat. Ik vond de calibratie persoonlijk niet echt lekker klinken bij mijn Denon B&W combinatie.
Ten aanzien van de speakers en het volume: het zijn natuurlijk ook maar kleine boekenkast-speakertjes. Wellicht is de ruimte te groot voor de speakers om dit goed te kunnen vullen. De huidige woonkamer 2x zo groot als de woonkamer in het vorige huis. Ik denk dat dat van grotere invloed is eigenlijk dan het input-level, als ik erover nadenk. Toch maar naar andere speakers gaan kijken dan...
Vorige week voor 375,- een 2e hands Marantz SR 7008 gekocht. Van de week de Audessey xt32 uitgevoerd, klinkt waanzinnig.
Mijn SR7005 gaat naar de HT ruimte. Ik realiseerde mij namelijk laatst dat mijn SR5002 die daar staat (met meer dan prima geluid) geen full hd doorgeeft en ik al 3 jaar HD ready kijk in die ruimte
. Kan dus met de SR7005 full hd, 3D kijken en dts HD en db True HD luisteren. OOk super audio cd's zal iets fijner zijn door de betere controle van de 7005 tov de 5002. Boven geen B&W trouwens maar combi van Klipsch met Bostons Accoustics
Mijn SR7005 gaat naar de HT ruimte. Ik realiseerde mij namelijk laatst dat mijn SR5002 die daar staat (met meer dan prima geluid) geen full hd doorgeeft en ik al 3 jaar HD ready kijk in die ruimte

Sinds begin deze week mijn Misson 735 vervangen voor een set Bowers & Wilkins 683s2.
Nog even wel goed testen hoe het als totaal klinkt, maar geen verkeerde vervanging zo
Nog even wel goed testen hoe het als totaal klinkt, maar geen verkeerde vervanging zo

Hallo allemaal!
Zelf een (groot) Fan de B&W lineup. Ben in het verleden (7 jaar terug) begonnen met de B&W M1 surround set gecombineerd met de PV1D Sub.
Later zijn de fronts vervangen voor B&W CM6S2 en de back speaker met de CM1 speakers.
Op dit moment bestaat mijn home cinema uit:
Front speakers: B&W 705 S2
Center speaker : B&W HTM71S2
Surround speakers: B&W 707 S2
Subwoofer: B&W DB3D
Surround Processor: Rotel RSP-1576
Eindversterker: Rotel RMB-1585
De Voorversterker wordt binnenkort (als deze verkocht is) vervangen voor een Marantz AVR-8805. Ik kom toch een heleboel analoge aansluitingen tekort voor mijn Retro devices.
Hieronder een foto van de setup
Zelf een (groot) Fan de B&W lineup. Ben in het verleden (7 jaar terug) begonnen met de B&W M1 surround set gecombineerd met de PV1D Sub.
Later zijn de fronts vervangen voor B&W CM6S2 en de back speaker met de CM1 speakers.
Op dit moment bestaat mijn home cinema uit:
Front speakers: B&W 705 S2
Center speaker : B&W HTM71S2
Surround speakers: B&W 707 S2
Subwoofer: B&W DB3D
Surround Processor: Rotel RSP-1576
Eindversterker: Rotel RMB-1585
De Voorversterker wordt binnenkort (als deze verkocht is) vervangen voor een Marantz AVR-8805. Ik kom toch een heleboel analoge aansluitingen tekort voor mijn Retro devices.
Hieronder een foto van de setup

Jaren een set Bowers & Wilkins DM640i mogen hebben. Begonnen met eerst een stereo opstelling, later uitgebreid met 2 achter speakers, DM610i en een sub, Rel Queke 2.
Alles verzameld 2e hands, leuk maar ergens was de wens om een set Bowers & Wilkins nieuw te kopen. Geen 6 serie, want die had ik al, het moest een upgrade worden.
Enkele maanden geleden begonnen met luisteren. Wordt het een 702 s2, stereo of surround? De 804 d3 was wel veel mooier (uiterlijk) maar ook wel duurder, dat zou sowieso een stereo opstelling worden.
Ik had een Marantz 7012, zou die deze setup aan kunnen of moest er toch een nieuwe versterker komen?
Bij diverse audio winkels wezen luisteren naar wat ik mooi vond. 702 warm maar niet open, geluid kwam echt uit de speaker. Versterker had relatief weinig invloed, duidelijk was dat de Marantz deze speaker met moeite aan kon. De 804's waren geen match voor de Marantz, het was duidelijk er zou sowieso een nieuwe versterker komen.
De 804's klonken erg ruim maar steriel, geen warmte en vermoeiend naar te luisteren op een Macintosh. De combinatie met een Rotel 1592 was al beter, maar ik was nog niet overtuigd.
Vervolgens deze combinaties beluisterd op een Arcam. Beter maar nog niet wat ik zocht, wel open maar nog niet warm genoeg op de 804. Wat wel duidelijk was, de voorkeur ging uit naar de 804 3d, een veel betere speaker dan de 702.
Toch had ik het gevoel dat er in de 804 meer zat, wat er met de beluisterde versterkers niet uit kwam. Het was open, helder en dynamisch, maar toch te kil. Tot ik een review last over de Moon Neo 340i, een goede versterker met een beetje warme kleuring. Die moet ik eens luisteren.
Een afspraak gemaakt en voor mij was dit de combinatie. Het open geluid van de 804's gecombineerd met de warmte van de Moon. Heerlijk rustig luisteren met veel detail en dynamiek.
Voor sommige muziek en films mocht de combinatie iets meer laag. Daarom als extra een Bowers & Wilkins DB02 sub toegevoegd.
Wat mij tijdens deze zoek tocht opviel is dat winkels erg hun eigen voorkeur hebben en weinig alternatieven serieus bieden, je moet er zelf echt naar vragen. Als ik de review niet had gelezen was er een grote kans geweest dat ik nooit de Moon had beluisterd en gekocht.
Wat een prachtige opstelling zo! Mooi meubel ook, Ikea of laten maken?
En qua audio is dat wel een heel groot ding ja... Bepaalde voorkeuren of merken die ze liever verkopen, ergens wel jammer.
En qua audio is dat wel een heel groot ding ja... Bepaalde voorkeuren of merken die ze liever verkopen, ergens wel jammer.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Het is een Ikea kast, met een eigen ombouw en de nodige modificaties.Joopieboy schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:40:
Wat een prachtige opstelling zo! Mooi meubel ook, Ikea of laten maken?
Hier maar eens om advies vragen.
Momenteel beluister ik bij mijn computer alles met een set Dali Zensor 7's gecombineerd met een Denon AVR-X2000 receiver. Echter zit ik al langere tijd te twijfelen om te switchen naar een set boekenplank speakers als vervanging van de Dali's. Deel van de reden is dat het maar een kamer van circa 5x3m is en de Dali's relatief veel ruimte daarbij innemen.
Ik zit hierdoor de kijken naar een set B&W 606 of B&W 707 S2, het prijsverschil is prima te overzien. Beiden zou ik hoe dan ook in een winkel uitgebreid beluisteren. Mijn vraag is echter vooral: zijn deze, of één van beiden ook te combineren met mijn X2000? Of komt deze receiver toch echt kracht tekort? Wat zou anders een eventueel goed, niet al te duur alternatief zijn (aansturing via HDMI een must)?
Momenteel beluister ik bij mijn computer alles met een set Dali Zensor 7's gecombineerd met een Denon AVR-X2000 receiver. Echter zit ik al langere tijd te twijfelen om te switchen naar een set boekenplank speakers als vervanging van de Dali's. Deel van de reden is dat het maar een kamer van circa 5x3m is en de Dali's relatief veel ruimte daarbij innemen.
Ik zit hierdoor de kijken naar een set B&W 606 of B&W 707 S2, het prijsverschil is prima te overzien. Beiden zou ik hoe dan ook in een winkel uitgebreid beluisteren. Mijn vraag is echter vooral: zijn deze, of één van beiden ook te combineren met mijn X2000? Of komt deze receiver toch echt kracht tekort? Wat zou anders een eventueel goed, niet al te duur alternatief zijn (aansturing via HDMI een must)?
Hi,
wat je het allerbeste kunt doen is je receiver meenemen naar de luistersessies. zorg wel voor een ruimte die qua akoestiek en formaat etc een beetje gelijk is als jouw luisterruimte
wat je het allerbeste kunt doen is je receiver meenemen naar de luistersessies. zorg wel voor een ruimte die qua akoestiek en formaat etc een beetje gelijk is als jouw luisterruimte
Wat je het allerbeste kunt doen is de speakers in je eigen kamer testen.Pjotr22 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:00:
Hi,
Helemaal eens. Misschien dat HOBO of een dergelijke winkel daaraan wil meewerken.Jinge schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:06:
[...]
Wat je het allerbeste kunt doen is de speakers in je eigen kamer testen.
Het enige juiste antwoord, want de kamer bepaald voor het overgrote deel de klank.Jinge schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:06:
[...]
Wat je het allerbeste kunt doen is de speakers in je eigen kamer testen.
Bij boekenplank speakers is dit prima te doen om een demo mee te nemen. Ik heb in de winkel mijn zuilen getest, maar die klinken thuis een stuk beter omdat de luisterruimte heel suboptimaal was. Je kan echter de pech hebben dat het andersom is.
Los daarvan heb ik in het laag wel een correctie toegepast met een DSP. Dat is los van de luisterruimte de allergrootste verbetering die ik ooit heb toegepast (MiniDSP DDRC-24 Dirac 2 processor).
[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 21-09-2019 11:13 ]
Ik ben momenteel ook aan het zien voor nieuwe speakers en de B&W 606 stonden me in de winkel met mijn muziek wel aan. Gaven een mooi breed stereo beeld met genoeg definitie in de bass.
Alleen zou ik ze initieel op mijn bureau zetten, en pas later in mijn woonkamer gebruiken.
Zijn de 606's aan te raden voor near field? Of kan ik dat beter helemaal vermijden?
Alleen zou ik ze initieel op mijn bureau zetten, en pas later in mijn woonkamer gebruiken.
Zijn de 606's aan te raden voor near field? Of kan ik dat beter helemaal vermijden?
Veel mensen zullen dit niet lezen maar ik vond het leuk om op te schrijven 
De B&W 202i. Gekocht met korting voor 250 gulden per stuk.

Deze speaker komt dus uit de jaren negentig. Op bovenstaande foto waren ze al vijftien jaar oud. Ik kocht ze toen ik (obviously) nog op een kleine kamer bij mijn ouders woonde.
Na ruim twintig jaar heb ik besloten om een nieuwe set speakers te kopen. Het geluid van mijn 202i's van destijds was beter dan de goedkope plastic stereotoren setjes van welleer.
De speakers hebben de tand destijds niet goed weerstaan. De frontjes zijn zwaar beschadigd, gebroken en gelijmd, de kast is flink beschadigd. Maar ze klinken nog altijd het zelfde.
Maar naarmate ik ook wel eens wat andere en ook nieuwere speakers hoorde bij andere mensen besefte ik dat het flink beter kan. En ik wilde ook wel een setje mooie zuil speakers, ik heb nu veel meer ruimte.
Een hoogbejaarde tante van mij heeft een setje Magnat speakerst staan en die klinken naar 40+ jaar nog fantastisch goed. Een stuk beter dan die 202i's. Waarom zou ik dan nieuwe speakers kopen en een godsvermogen uitgeven?
Ik ben gek op muziek en ik ben kritisch op het geluid maar ik ben zeker geen audiofiel. Ik heb wederom voor B&W gekozen omdat ik dat kende. En toen ben ik marktplaats afgegaan en andersom gaan werken: wat is het aanbod en zou dat iets kunnen zijn wat mij aanspreekt?
. Ze bleken nog in uitmuntende staat.
Ik weet niet of dit een super goede prijs is of niet, ik denk dat het wel redelijk is. Het maakt me uiteindelijk niet zoveel uit.
Het is niet zo goed te zien maar ze zijn bijna een meter hoog, best diep en loodzwaar.
Mijn hemel, wat een verbetering van het geluid. De 683's die ik nu heb zijn van een totaal andere orde dan mijn oude speakers. Het laag is dieper, mid en hoog is veel opener, helderder. Ik beleef mijn muziek opnieuw
Alles klinkt zoveel beter, zoveel ruimtelijker. Zoveel 'echter'. 
Mijn achtergrond
Mijn eerste setje speakers heb ik gekocht toen ik 14 of 15 jaar was.De B&W 202i. Gekocht met korting voor 250 gulden per stuk.

Deze speaker komt dus uit de jaren negentig. Op bovenstaande foto waren ze al vijftien jaar oud. Ik kocht ze toen ik (obviously) nog op een kleine kamer bij mijn ouders woonde.
Na ruim twintig jaar heb ik besloten om een nieuwe set speakers te kopen. Het geluid van mijn 202i's van destijds was beter dan de goedkope plastic stereotoren setjes van welleer.
De speakers hebben de tand destijds niet goed weerstaan. De frontjes zijn zwaar beschadigd, gebroken en gelijmd, de kast is flink beschadigd. Maar ze klinken nog altijd het zelfde.
Maar naarmate ik ook wel eens wat andere en ook nieuwere speakers hoorde bij andere mensen besefte ik dat het flink beter kan. En ik wilde ook wel een setje mooie zuil speakers, ik heb nu veel meer ruimte.
Een setje nieuwe speakers?
Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt om nieuwe speakers te kopen. Veel avonden aan research besteed om vervolgens het onderwerp weer te laten rusten. Van de prijzen van een mooie set wordt je niet blij.Een hoogbejaarde tante van mij heeft een setje Magnat speakerst staan en die klinken naar 40+ jaar nog fantastisch goed. Een stuk beter dan die 202i's. Waarom zou ik dan nieuwe speakers kopen en een godsvermogen uitgeven?
Ik ben gek op muziek en ik ben kritisch op het geluid maar ik ben zeker geen audiofiel. Ik heb wederom voor B&W gekozen omdat ik dat kende. En toen ben ik marktplaats afgegaan en andersom gaan werken: wat is het aanbod en zou dat iets kunnen zijn wat mij aanspreekt?
Een tweedehands setje B&W 683's
Op deze manier ben ik een setje B&W 683's van de eerste generatie tegengekomen, tweedehands, op marktplaats. De prijs, niet 250 gulden per speaker, maar 250 euro![]() | ![]() |
Ik weet niet of dit een super goede prijs is of niet, ik denk dat het wel redelijk is. Het maakt me uiteindelijk niet zoveel uit.
Het is niet zo goed te zien maar ze zijn bijna een meter hoog, best diep en loodzwaar.
Mijn hemel, wat een verbetering van het geluid. De 683's die ik nu heb zijn van een totaal andere orde dan mijn oude speakers. Het laag is dieper, mid en hoog is veel opener, helderder. Ik beleef mijn muziek opnieuw
Conclusie
Mijn motto is: als je graag een setje goede speakers zoekt, kan het erg lonen om voor een tweedehands te gaan. Waar computers na 10 jaar echt zwaar verouderd zijn, kunnen speakers makkelijk tientallen jaren mee en kun je zo erg veel geld besparen.[ Voor 3% gewijzigd door Q op 09-12-2019 00:59 ]
Mijn eerste stap in serieuze audio was ook de B&W 683. Ik heb er zeer veel plezier aan gehad en ze hebben me bijna 10 jaar iedere dag veel vreugde opgeleverd. Destijds (2008) was het zo'n beetje de beste speaker voor het geld.
In de jaren erna zijn er wel speakers in dezelfde prijsrange gekomen die iets beter klonken, echter was het verschil klein. Het grote verschil zat 'm voornamelijk in de afwerking en magnetische kap.
1,5 jaar geleden de 683's aan de overburen verkocht en sindsdien de 704 S2. Een speaker die op elk vlak superieur is, maar daar is de prijs ook na.
De 600-serie is en blijft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding hebben, waarbij de nieuwe 600-serie er weer een schepje bovenop heeft gedaan.
Ik weet zeker dat je nog jaren gaat genieten van de 683's!
In de jaren erna zijn er wel speakers in dezelfde prijsrange gekomen die iets beter klonken, echter was het verschil klein. Het grote verschil zat 'm voornamelijk in de afwerking en magnetische kap.
1,5 jaar geleden de 683's aan de overburen verkocht en sindsdien de 704 S2. Een speaker die op elk vlak superieur is, maar daar is de prijs ook na.
De 600-serie is en blijft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding hebben, waarbij de nieuwe 600-serie er weer een schepje bovenop heeft gedaan.
Ik weet zeker dat je nog jaren gaat genieten van de 683's!
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Dank je wel, de 704 S2 is inderdaad van een andere (prijs) categorie. Maar je mag jezelf af en toe wel eens verwennen
.
Het enige wat ik me afvraag: Wanneer zou B&W met een opvolger voor de M-1 komen?
Ik ben al een tijdje op zoek naar goeie satellietspeakers maar die M-1’s gaan al zodanig lang mee dat ik liever wacht tot ze geüpdate worden.
Ik ben al een tijdje op zoek naar goeie satellietspeakers maar die M-1’s gaan al zodanig lang mee dat ik liever wacht tot ze geüpdate worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Willem G. op 16-12-2019 20:31 ]
Maar waarom? Als ze goed klinken (en dat doen ze) klinken ze goed toch?Willem G. schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:30:
Het enige wat ik me afvraag: Wanneer zou B&W met een opvolger voor de M-1 komen?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik heb de M1 (als rears) en ik ben er echt ontzettend tevreden over!
[ Voor 188% gewijzigd door menno_m op 04-01-2020 20:26 ]
@DennusB Hij @Willem G. wacht gewoon op een magisch toverspreukje van de marketing afdeling @ B&W. Zo'n vaart loopt het trouwens niet in de luidspreker techniek. Hout blijft hout, kevlar blijft kevlar oh nee papier blijft papier. En luidsprekers met passief(!) scheidingsfilter blijven nog steeds wiskundige objecten met(!) afrondingsfouten, die inherent is aan de techniek an sich. 
@Twijfels Je X2000 zal vooral minder mogelijkheden hebben voor correcties aan de gemeten frequency response op de ingemeten zit posities voor de frequency curves music & movie. Audyssey Laboratories, Inc.zit waarschijnlijk ook niet stil, en heeft misschien sinds de aanschaf van je X2000 al een paar iteraties achter de rug. De meest uitgebreide versie van Audyssey voor consumers is trouwens XT32.
Wil je echt een (mega) grote slag maken, met verbetering van de geluidsweergave en is je huidige receiver nog in goede staat. En moet je perse, wat nieuws kopen. Dan kan je beter de Audyssey roomcorrectie links laten liggen en aan de slag gaan met een MiniDSP 2x4 (HD), de MiniDSP UMIK-1 en enkele subwoofers i.c.m room eq wizard. Met deze geschenken van de audio goden, ligt een snaar strakke bas weergave in het verschiet. Het vergt wel wat vallen en opstaan, want het gaat niet meer allemaal vanzelf. @Jag heeft er hier iets over geschreven.
Met recht kan ik zeggen dat de producten van MiniDSP, met paal en perk de beste upgrades zullen of kunnen zijn die je kan aanschaffen
@Twijfels Je X2000 zal vooral minder mogelijkheden hebben voor correcties aan de gemeten frequency response op de ingemeten zit posities voor de frequency curves music & movie. Audyssey Laboratories, Inc.zit waarschijnlijk ook niet stil, en heeft misschien sinds de aanschaf van je X2000 al een paar iteraties achter de rug. De meest uitgebreide versie van Audyssey voor consumers is trouwens XT32.
Wil je echt een (mega) grote slag maken, met verbetering van de geluidsweergave en is je huidige receiver nog in goede staat. En moet je perse, wat nieuws kopen. Dan kan je beter de Audyssey roomcorrectie links laten liggen en aan de slag gaan met een MiniDSP 2x4 (HD), de MiniDSP UMIK-1 en enkele subwoofers i.c.m room eq wizard. Met deze geschenken van de audio goden, ligt een snaar strakke bas weergave in het verschiet. Het vergt wel wat vallen en opstaan, want het gaat niet meer allemaal vanzelf. @Jag heeft er hier iets over geschreven.
Met recht kan ik zeggen dat de producten van MiniDSP, met paal en perk de beste upgrades zullen of kunnen zijn die je kan aanschaffen
[ Voor 70% gewijzigd door Lip op 05-01-2020 00:06 ]
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Sinds afgelopen weekend in het bezit van een B&W Formation Duo set in combinatie met de Formation Audio. Wat een geluid komt hier vanaf. In de winkel al onder de indruk maar redelijk sceptisch toen ik het thuis aan ging sluiten en voor de eerste keer ging proberen. Na-ja, veel aansluiten was er niet bij, 3x stroom en 1 keer toslink de TV in.
Zit nu te wachten op de native TIDAL ondersteuning, dit doe ik nu via de Chromecast maar deze kan geen master audio verwerken,
Iemand al nieuws over deze Formation update? Laatste nieuws is van December.
Zit nu te wachten op de native TIDAL ondersteuning, dit doe ik nu via de Chromecast maar deze kan geen master audio verwerken,
Iemand al nieuws over deze Formation update? Laatste nieuws is van December.
@mr.DJ95 Knappe speakers die formation DUO.
Speel thuis sinds een jaar over een setje 704 S2 over een 2de hands rotel ra1570 en nog steeds tevreden.
Speel thuis Tidal over een bluesound node 2, vrij tevreden van misschien is dit een optie ? Hebben ook een 'gebruiksvriendelijke' app.
Speel thuis sinds een jaar over een setje 704 S2 over een 2de hands rotel ra1570 en nog steeds tevreden.
Speel thuis Tidal over een bluesound node 2, vrij tevreden van misschien is dit een optie ? Hebben ook een 'gebruiksvriendelijke' app.
Ik bedoelde de update waar ze in alle reviews overspreken. Volgens mij ook een hele andere tak van B&W als de reguliere audio. Bluesound schijnt ook echt wel de shit te zijn inderdaad maar zou als het goed is gewoon naar de Formation set moeten komen.Toosh schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:37:
@mr.DJ95 Knappe speakers die formation DUO.
https://www.trustedreview...ion-home-app-2020-3964057
Heb trouwens zelf nog een set CM8S2 aan een Rotel 1552Mk2 hangen, gouden combinatie maar zou eventueel wel willen upgraden naar CM10S2 of vergelijkbaar van B&W.
Al jaren een 5.1 set in gebruik bestaande uit cm8, cmc2 center, pv1d sub en m1 rear. Receiver is een marantz sr7008. Inmiddels ben ik aan het rondkijken voor een mogelijke upgrade van de fronts.
Ik overweeg ook de mogelijkheid om in plaats van vloerstaanders over te stappen naar monitor speakers en dan zouden de 805d3 een optie zijn. Om alles wat netter in huis te krijgen, overweeg ik een strak spectral meubel (ameno of scala) welke ik dan graag aan de muur zou laten bevestigen. De 805d3 zou ik dan op het meubel willen plaatsen en dus niet op stands maar bijvoorbeeld gebruik te maken van isoacoustics voetjes. Ik zag een paar mooie impressies bij een winkel in Engeland:
:strip_exif()/f/image/EOOsX80Fm2bq33JYDTFZulkD.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er mensen met ervaring met een soortgelijke opstelling?
Ik overweeg ook de mogelijkheid om in plaats van vloerstaanders over te stappen naar monitor speakers en dan zouden de 805d3 een optie zijn. Om alles wat netter in huis te krijgen, overweeg ik een strak spectral meubel (ameno of scala) welke ik dan graag aan de muur zou laten bevestigen. De 805d3 zou ik dan op het meubel willen plaatsen en dus niet op stands maar bijvoorbeeld gebruik te maken van isoacoustics voetjes. Ik zag een paar mooie impressies bij een winkel in Engeland:
:strip_exif()/f/image/EOOsX80Fm2bq33JYDTFZulkD.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er mensen met ervaring met een soortgelijke opstelling?
Ja, ik. 

Ik ben 'terug' gegaan van 2 Magnat Monitor 1000 zuilen naar een setje B&W 685 speakers. Op alle fronten een enorme vooruitgang, mis iets laag maar de rest is een wereld van verschil.
Persoonlijk zou ik ook niet meer terug willen.

Ik ben 'terug' gegaan van 2 Magnat Monitor 1000 zuilen naar een setje B&W 685 speakers. Op alle fronten een enorme vooruitgang, mis iets laag maar de rest is een wereld van verschil.
Persoonlijk zou ik ook niet meer terug willen.
En de goedkeuring van je vriendin/vrouw, aangenomen dat je die hebt... 
Heb zelf de 706s2, en die kan best diep laag gaan, moet wel zeggen dat ze op staanders staan (weetniet of dat veel uitmaakt).
Heb zelf de 706s2, en die kan best diep laag gaan, moet wel zeggen dat ze op staanders staan (weetniet of dat veel uitmaakt).
Mijn bedoeling is wel om een 5.1 opstelling te houden en de fronts dus te vervangen voor monitor speakers. Is dan net iets minder massief. Opstelling van @Joopieboy Ziet er ook netjes uit. Heb je een stereo opstelling of ook surround? Mijn vrouw zal het ook fijn vinden als de vloerstaanders worden vervangen door monitors denk ik 😋.
Ik heb alleen een stereo opstelling.
Voor muziek en tv kijken is dat meer dan goed, en omdat de speakers zo goed zijn mis ik het niet echt met films.
En idd, de WAF is wel een belangrijke ja.
Vandaar dat ook de versterker en alles in een kastje staat nu. PlayStation en HTPC mag nog net. 
En idd, de WAF is wel een belangrijke ja.

[ Voor 14% gewijzigd door Joopieboy op 28-03-2020 20:35 ]
Afgelopen dinsdag de HTM71 s2 besteld en verwacht ‘m begin volgende week in huis te hebben.
Ben erg benieuwd, zeker omdat het de grootste is en ik echt geen idee heb of het door de WAF komt. Ik heb er in ieder geval al rekening mee gehouden door feitelijk ook voor een scherpe prijs de HTM72 s2 te kunnen kopen en de 71 een week op proef te hebben.
Besteld bij Stassen die een zeer nette prijs van €990 vragen. Een flink verschil met de adviesprijs van €1199 (was tot een paar maanden terug nog €1149).
Ik denk dat ik wel preventie de besteklade dicht ga plakken want ik verwacht een reële kans dat de wederhelft echt niet akkoord gaat met het formaat...
Ben erg benieuwd, zeker omdat het de grootste is en ik echt geen idee heb of het door de WAF komt. Ik heb er in ieder geval al rekening mee gehouden door feitelijk ook voor een scherpe prijs de HTM72 s2 te kunnen kopen en de 71 een week op proef te hebben.
Besteld bij Stassen die een zeer nette prijs van €990 vragen. Een flink verschil met de adviesprijs van €1199 (was tot een paar maanden terug nog €1149).
Ik denk dat ik wel preventie de besteklade dicht ga plakken want ik verwacht een reële kans dat de wederhelft echt niet akkoord gaat met het formaat...
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Vanmiddag de HTM71 opgehaald en eigenlijk zoals ik verwacht had is ie (veel) te groot. Qua geluid is het wel erg goed, maar ik ga dit nooit door de commissie krijgen...
Ik ga 'm dus omruilen voor een HTM72. Hopelijk werkt de tactiek van: "altijd met het grootste/lelijkste komen en dan een compromis zoeken"
Ik ga 'm dus omruilen voor een HTM72. Hopelijk werkt de tactiek van: "altijd met het grootste/lelijkste komen en dan een compromis zoeken"
Haha, herkenbaar. Eigenlijk heel hypocriet. Sommige dingen moeten zo groot mogelijk als het maar niet in de woonkamer is...MazeWing schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:32:
Vanmiddag de HTM71 opgehaald en eigenlijk zoals ik verwacht had is ie (veel) te groot. Qua geluid is het wel erg goed, maar ik ga dit nooit door de commissie krijgen...
Ander dingetje. Update voor de Formation B&W laten ook wel erg lang op zich wachten voor iets wat voor Q1 2020 stond gepland. Ik wil native Tidal kunnen stream
.
[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:15 ]
Inmiddels de HTM71 omgeruild voor een black gloss HTM72. Dit staat een stuk beter in verhouding. Qua geluid merk ik nauwelijks verschil (en we hebben de afgelopen week 5 films gekeken met die 71 als center). De reden voor zwart is dat wit toch een andere kleur wit is dan het meubel en het er, zeker overdag, nogal raar uit zag.
Nu alleen nog een keer de rears (zijn nu Boston Acoustics A25) naar 707’s...
:strip_exif()/f/image/x1nZ02DkmwdMWZvcVXeiULQg.jpg?f=fotoalbum_large)
En de te grote HTM71
Nu alleen nog een keer de rears (zijn nu Boston Acoustics A25) naar 707’s...
:strip_exif()/f/image/x1nZ02DkmwdMWZvcVXeiULQg.jpg?f=fotoalbum_large)
En de te grote HTM71
:strip_exif()/f/image/PSZrAEvgoyNYAKF4sIbblDxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
B&W is overgenomen door Sound United (bekend van onder andere Marantz, Denon, Classé en Polk)
https://www.strata-gee.co...acquired-by-sound-united/
Benieuwd wat dit voor positieve invloed op het bedrijf gaat hebben. In 2016 werd het bedrijf gekocht door Eva Auomation (een startup van een ex-facebook hoge pief) en kwam toen met multi room audio (de Formation-serie), die volgens mij niet heel succesvol is, mede gezien de prijs.
Hoe dan ook lijkt het met voor B&W zelf beter om deel uit te maken van een groot bedrijf gericht op audio dan 1 of andere startup...
https://www.strata-gee.co...acquired-by-sound-united/
Benieuwd wat dit voor positieve invloed op het bedrijf gaat hebben. In 2016 werd het bedrijf gekocht door Eva Auomation (een startup van een ex-facebook hoge pief) en kwam toen met multi room audio (de Formation-serie), die volgens mij niet heel succesvol is, mede gezien de prijs.
Hoe dan ook lijkt het met voor B&W zelf beter om deel uit te maken van een groot bedrijf gericht op audio dan 1 of andere startup...
Ik las het inderdaad op What Hifi. Ben benieuwd wat het op de lange termijn gaat betekenen voor het merk.
https://www.whathifi.com/...-acquired-by-sound-united
https://www.whathifi.com/...-acquired-by-sound-united
Vraag:
Ik ben benieuwd hoe een 2de hands b&w 804s zich verhoudt tot b&w 703 s2. Beide zitten in dezelfde prijsklasse gebruikte audio.
Ik ben van plan mijn huidige 7nt set te upgraden.
Ik ben benieuwd hoe een 2de hands b&w 804s zich verhoudt tot b&w 703 s2. Beide zitten in dezelfde prijsklasse gebruikte audio.
Ik ben van plan mijn huidige 7nt set te upgraden.
Welke 804? Ik denk dat de 804d2 beter zal zijn. Een oudere weet ik nog zo net niet. Zeker omdat er een boel nieuwe techniek in de 700 s2 zit zoals de continum drivers...
De 804D2 zit in een andere prijsklasse die mijn budget voor audio te boven gaan.
Deze 804S en 703 S2 zitten rond €2300
Deze 804S en 703 S2 zitten rond €2300
Sorry dat ik nu pas reageer. Zie namelijk pas net je post.
Ik weet bijna zeker dat een 703 S2 in dat geval beter zal zijn. Hij heeft aardig wat technieken van de D2 en D3 gekregen. De 804S is toch echt heel wat generaties ouder en mist de Diamond tweeter. Dat is nu net hetgeen de D2 en D3 een klasse hoger maken. Het enige echte verschil zal de ontkoppelde tweeter zijn. Maar of dat nu zo'n verschil gaat maken, zeker nu B&W overgestapt is op ander materiaal, is het maar de vraag...
Ik weet bijna zeker dat een 703 S2 in dat geval beter zal zijn. Hij heeft aardig wat technieken van de D2 en D3 gekregen. De 804S is toch echt heel wat generaties ouder en mist de Diamond tweeter. Dat is nu net hetgeen de D2 en D3 een klasse hoger maken. Het enige echte verschil zal de ontkoppelde tweeter zijn. Maar of dat nu zo'n verschil gaat maken, zeker nu B&W overgestapt is op ander materiaal, is het maar de vraag...
Ben benieuwd of er hier B&W DB4s (subwoofer) eigenaren zijn die onderstaande herkennen en/of hier een oplossing voor hebben gevonden....anders dan work-around; aanzetten via de app.
Quote van mijn eigen vraag aan B&W:
Dear B&W,
Even on the low sensitivity setting, my DB4s spontaneously turns on without a signal. Since the receiver is turned off, I think it might confuse environmental interference (noise) and detects it as signal.
Strangely enough this noise is not strong enough to prevent the auto-off to work. The sub successfully turns off after 20 min of no signal input.
To me it seems strange a signal can be low enough to allow auto-off to work and at the same time high enough to trigger auto-on...at low sensitivity even.
I tried solving my situation by using a (stereo for lack of any mono jack cable available anywhere) 12v trigger cable between the sub and the receiver. This however results in a ground loop(?), creating a buzzing sound from my speakers.
Could you please update the DB4s firmware to reduce this strange oversensitivity of the auto-on functionality?
I've tried searching for a way to update the firmware, but did not find instructions anywhere.
Kind regards,
<redacted>
Herken mijn DB4S hier niet in. Althans wellicht valt het niet op dat de sub aan staat.Propheticus schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:45:
Ben benieuwd of er hier B&W DB4s (subwoofer) eigenaren zijn die onderstaande herkennen en/of hier een oplossing voor hebben gevonden....anders dan work-around; aanzetten via de app.
[...]
Wat ik wel heb zijn harde poppen bij het wisselen van DSP modus en het wisselen van kanaal op mijn receiver.
Goedenavond allen.
Ik ben me aan het inlezen, en probeer info te vinden over de bookshelfs door de jaren heen.
Ik denk er over om 685 s2's oid te beluisteren en kopen.
Maar waar kan ik info vinden over de 6-serie door de jaren heen? Vanaf de DM zeg maar...
Hoe oud zijn de modellen, en wat zijn de kwaliteitsverschillen?
Is daar een handig overzicht van te vinden?
Ik ben me aan het inlezen, en probeer info te vinden over de bookshelfs door de jaren heen.
Ik denk er over om 685 s2's oid te beluisteren en kopen.
Maar waar kan ik info vinden over de 6-serie door de jaren heen? Vanaf de DM zeg maar...
Hoe oud zijn de modellen, en wat zijn de kwaliteitsverschillen?
Is daar een handig overzicht van te vinden?
[ Voor 3% gewijzigd door teake op 20-11-2020 19:27 ]
Ik ken geen handig overzicht maar B&W heeft wel onder support alle documentatie van oudere speakers staan en zoveel zijn er ook niet geweest de afgelopen 20 jaar.
Ik kwam deze net tegen.
https://bwgroupsupport.com/archives/bw
Even sorteren op jaargang uitgifte, geeft al aardig beeld.
https://bwgroupsupport.com/archives/bw
Even sorteren op jaargang uitgifte, geeft al aardig beeld.
Heuj, leuk om te zien dat hier ook een topic voor is.
Heb nu een jaartje terug de 603 S2's tweedehands aangeschaft, en nog steeds regelmatig onder de indruk. Wordt door een NAD C316BEE aangestuurd, en dat gaat uitstekend. Heerlijke tweeters, die voor aanschaf net gereviseerd waren (uitgedeukt en ferrofluid vervangen)
Heb nu een jaartje terug de 603 S2's tweedehands aangeschaft, en nog steeds regelmatig onder de indruk. Wordt door een NAD C316BEE aangestuurd, en dat gaat uitstekend. Heerlijke tweeters, die voor aanschaf net gereviseerd waren (uitgedeukt en ferrofluid vervangen)
Share and Enjoy!
Leuke bijkomstigheid is wanneer je wilt veranderen van speakers (up/downgraden) je de tweedehands gekochte B&W's vaak voor hetzelfde bedrag weer kunt verkopen. Ooit begonnen met de 604S1, en bijna alles uit de 600 serie gehad.WCA schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:36:
Heuj, leuk om te zien dat hier ook een topic voor is.
Heerlijke speakertjes hoor, hebben ook niet een bijzonder krachtige versterker nodig. Strak in het laag en die tweetersteake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:21:
Whoehoe! Ik ben ondertussen ook aan de B&W begonnen. Setje DM602 S3. Klinkt prima![Afbeelding]
Share and Enjoy!
Hi allemaal,
sinds een klein half jaar hebben wij een Formation Bar maar hij heeft nu een identiteitscrisis hij denkt namelijk dat hij een olifant is.
Er zit een enorme toeter in de Formation Bar die pas ophoudt als je de stroom eraf haalt.
Check het filmpje voor meer duidelijkheid...kun je onder deze post vinden op een andere forum:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=178283.0
Dit gebeurt dus te pas en te onpas en of de Bar in gebruik is of uit staat maakt geen verschil...zelfs na meerdere keren een factory reset blijft het probleem aanhouden.
Heb met B&W contact gehad en een ''oplossing'' gekregen waar ik het niet mee eens ben maar wel uitgevoerd. De oplossing zou zijn de Bar bekabeld aansluiten.
Als je een draadloos multiroom product koopt kan de oplossing nooit een kabel zijn (ik ben me er wel van bewust dat een kabel altijd stabieler is maar kom op....).
Helaas is dat ook niet de oplossing voor het probleem...
De winkel wilt hem graag opsturen ter reparatie (ben ik het ook niet mee eens...1300 EUR voor een Soundbar binnen een half jaar kuren en dan maar repareren...lekker klantvriendelijk maar ik heb geen andere keus) wellicht dat jullie nog ideeën hebben?
sinds een klein half jaar hebben wij een Formation Bar maar hij heeft nu een identiteitscrisis hij denkt namelijk dat hij een olifant is.
Er zit een enorme toeter in de Formation Bar die pas ophoudt als je de stroom eraf haalt.
Check het filmpje voor meer duidelijkheid...kun je onder deze post vinden op een andere forum:
Dit gebeurt dus te pas en te onpas en of de Bar in gebruik is of uit staat maakt geen verschil...zelfs na meerdere keren een factory reset blijft het probleem aanhouden.
Heb met B&W contact gehad en een ''oplossing'' gekregen waar ik het niet mee eens ben maar wel uitgevoerd. De oplossing zou zijn de Bar bekabeld aansluiten.
Als je een draadloos multiroom product koopt kan de oplossing nooit een kabel zijn (ik ben me er wel van bewust dat een kabel altijd stabieler is maar kom op....).
De winkel wilt hem graag opsturen ter reparatie (ben ik het ook niet mee eens...1300 EUR voor een Soundbar binnen een half jaar kuren en dan maar repareren...lekker klantvriendelijk maar ik heb geen andere keus) wellicht dat jullie nog ideeën hebben?
Verwijderd
Gewoon opsturen ter reparatie, het is onredelijk te verwachten dat je direct een nieuwe krijgt als je het product al een half jaar gebruikt hebt. Dit is precies de reden dat je garantie hebt. Als na reparatie het probleem blijft bestaan dán kan je met de verkoper overleggen voor een andere oplossing.relst89 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:42:
Hi allemaal,
Het gaat erom of jullie een oplossing weten voor de Formation Bar.
Dat ik mijn frustratie uit over hoe de winkel iets oplost staat hier los van...bepaalde producten komen nu eenmaal met bepaalde verwachtingen zeker als het van gerenommeerde winkels komt. Maar goed dat is een discussie voor een andere dag, ik heb veel liever dat mijn Formation Bar het weer doet en het allerliefst natuurlijk zonder dat hij opgestuurd wordt.
Dat ik mijn frustratie uit over hoe de winkel iets oplost staat hier los van...bepaalde producten komen nu eenmaal met bepaalde verwachtingen zeker als het van gerenommeerde winkels komt. Maar goed dat is een discussie voor een andere dag, ik heb veel liever dat mijn Formation Bar het weer doet en het allerliefst natuurlijk zonder dat hij opgestuurd wordt.
Mijn b&w 220i leverden 25 - 30 jaar na aankoop nog 50% van het oorspronkelijke bedrag op. Ze zagen er wel nog erg goed uit. Ik kan me geen andere audio apparatuur voorstellen met zo'n hoge restwaarde.Pjotr22 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:45:
[...]
Leuke bijkomstigheid is wanneer je wilt veranderen van speakers (up/downgraden) je de tweedehands gekochte B&W's vaak voor hetzelfde bedrag weer kunt verkopen. Ooit begonnen met de 604S1, en bijna alles uit de 600 serie gehad.
Al meer mensen hebben geklaagd dat de update van de app voor de Formation er nog steeds niet is. Deezer en Tidal implementatie ontbreekt en Airplay gaat niet zonder problemen. Wijziging van de instellingen voor bass/treble van in mijn geval de Wedge via de app werkt tijdelijk. Als je vanaf een andere app streamt of een dag later staan de sliders van bass en treble nog in de gewijzigde stand, maar het geluid is weer standaard. En de sliders werken niet meer. Alleen restart werkt dan nog. En dat moet dagelijks.
Hoe is dat te voorkomen? Lijkt me een enorme bug. Ik gebruik een ipad voor streamen via airplay, maar ook bij bluetooth gaat het fout en bij iphones. Customer Support van B&W reageert niet. Knap slecht voor zo'n pretentieus merk.
Hoe is dat te voorkomen? Lijkt me een enorme bug. Ik gebruik een ipad voor streamen via airplay, maar ook bij bluetooth gaat het fout en bij iphones. Customer Support van B&W reageert niet. Knap slecht voor zo'n pretentieus merk.
Misschien dat iemand mij kan adviseren. Ik gebruikte een tijd lang een set B&W M1 in 2.1 opstelling met een ASW608. Op zich prima maar toen ik voor een goede prijs een nieuwe set 607 kon kopen heb ik dat gedaan. Prachtig geluid! Zeker als je bedenkt dat ik er nog geen 350 euro heb betaald. Ik twijfel alleen steeds over de sub. Met muziek vind ik zonder meestal beter klinken. Maar met films met. Nu zit ik denken om de subwoofer via de high level aan te sluiten en de speakers in de receiver als large in te stellen zodat ze het hele spectrum afspelen. Zodat ik de subwoofer desgewenst aan kan zetten. Is dat een optie die aan te raden is? Een andere optie die ik overweeg is om de 608 te vervangen voor T-Zero van REL. Ik heb het overigens op een vrij basis receiver van Yamaha, de RX-V481 aangesloten. Een upgrade naar de Bluesound powernode behoort ook nog tot de mogelijkheden. Daar kun je geloof ik de subwoofer sneller aan of uit zetten.
Verwijderd
Je wil niet het LFE kanaal over je fronts knallen tenzij je 801D's hebt staan. De ASW608 is ook geen geweldige subwoofer, maar de vervorming van dat ding zal nog steeds velen malen lager zijn dan van je 607's.Maurice_1984 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:31:
Misschien dat iemand mij kan adviseren. Ik gebruikte een tijd lang een set B&W M1 in 2.1 opstelling met een ASW608. Op zich prima maar toen ik voor een goede prijs een nieuwe set 607 kon kopen heb ik dat gedaan. Prachtig geluid! Zeker als je bedenkt dat ik er nog geen 350 euro heb betaald. Ik twijfel alleen steeds over de sub. Met muziek vind ik zonder meestal beter klinken. Maar met films met. Nu zit ik denken om de subwoofer via de high level aan te sluiten en de speakers in de receiver als large in te stellen zodat ze het hele spectrum afspelen. Zodat ik de subwoofer desgewenst aan kan zetten. Is dat een optie die aan te raden is? Een andere optie die ik overweeg is om de 608 te vervangen voor T-Zero van REL. Ik heb het overigens op een vrij basis receiver van Yamaha, de RX-V481 aangesloten. Een upgrade naar de Bluesound powernode behoort ook nog tot de mogelijkheden. Daar kun je geloof ik de subwoofer sneller aan of uit zetten.
Qua subwoofer zou ik REL negeren en kijken voor een SVS (aangezien Rythmik niet goed te krijgen is in Europa). Andere opties zijn XTZ, BK of Arendal.
Hij is er eindelijkandre00 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:38:
Al meer mensen hebben geklaagd dat de update van de app voor de Formation er nog steeds niet is. Deezer en Tidal implementatie ontbreekt en Airplay gaat niet zonder problemen. Wijziging van de instellingen voor bass/treble van in mijn geval de Wedge via de app werkt tijdelijk. Als je vanaf een andere app streamt of een dag later staan de sliders van bass en treble nog in de gewijzigde stand, maar het geluid is weer standaard. En de sliders werken niet meer. Alleen restart werkt dan nog. En dat moet dagelijks.
https://www.whathifi.com/...ontrol-to-formation-range
Hi,
Heeft er iemand ervaring met de 803D3? Qua amping?
Momenteel heb ik een 100watt @ 4ohm (Array S-1) versterker, erg precies maar geen echte punch.
Of tenminste, ik vind m'n Marantz met een ander B&W set warmer. Ik lees veel over Mcintosh en Classe maar dat zijn recensies en naar mijn ervaring aapt men elkaar al snel na dus iedereen met de 800 series zit in deze categorie te kijken. Terecht?
Mijn plan voor de nieuwe 803D3's is mogelijk een Lyngdorf TDAI 3400 maar ergens ben ik bang dat het geluid (vol klasse D) te scherp wordt. En dat trekken m'n oren niet zo. De eerste impressie was goed, maar geen wow.
Overigens ga ik de set puur in stereo zetten, ben geen fan van suround. Wellicht een goede 2e hands ergens vinden? Er komen ook geen subs er bij.
Ben overigens zeer onder de indruk over de performance van 705S2's en de 805D3
Momenteel heb ik een 100watt @ 4ohm (Array S-1) versterker, erg precies maar geen echte punch.
Of tenminste, ik vind m'n Marantz met een ander B&W set warmer. Ik lees veel over Mcintosh en Classe maar dat zijn recensies en naar mijn ervaring aapt men elkaar al snel na dus iedereen met de 800 series zit in deze categorie te kijken. Terecht?
Mijn plan voor de nieuwe 803D3's is mogelijk een Lyngdorf TDAI 3400 maar ergens ben ik bang dat het geluid (vol klasse D) te scherp wordt. En dat trekken m'n oren niet zo. De eerste impressie was goed, maar geen wow.
Overigens ga ik de set puur in stereo zetten, ben geen fan van suround. Wellicht een goede 2e hands ergens vinden? Er komen ook geen subs er bij.
[ Voor 29% gewijzigd door Roberto op 13-02-2021 00:08 ]
In deze prijsklasse zijn er genoeg winkels die je de versterkers thuis laten uitproberen. Daarnaast is het ook niet een prijsklasse waar veel mensen ervaring mee hebben of over mee kunnen praten en als dat al kan, dan is het zo persoonlijk dat het maar de vraag is of het ook bij jou past. Kortom: ga naar een goede dealer. Vraag hun advies en of je een paar versterkers thuis (of op locatie als ze de 803’s ook hebben staan) uit mag proberen. Ken geen pro-dealer die daar moeilijk over zou doen.Roberto schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:57:
Hi,
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Eens met wat @RobbieB aangeeft, maar ik heb de 800 serie beluisterd met een Luxman versterker en dat is denk ik voor mij wel de beste combinatie die ik gehoord heb. Wellicht kun je die ook meenemen in je selectieRoberto schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:57:
Hi,
(PS: Ik heb deze versterker zelf niet, hier staat een CXR200 die het werk doet
Verwijderd
NCore, Purifi en Benchmark is wat je zoekt. Dat is de beste versterking die je kan kopen (als je het niet te exotisch wil maken, er zullen vast nog wat klasse A bakken zijn van 50K plus die vergelijkbaar zijn).Roberto schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:57:
Hi,
Die Lyngdorf is trouwens een erg slechte versterker, dus om op basis van dat Klasse D af te schrijven gaat wat ver. Ding is vergelijkbaar met een instapmodel PA versterker, wat prima kan zijn maar niet wat je zoekt denk ik. De klasse D techniek die wordt gebruikt in deze versterker is prehistorisch. Klasse D hierdoor afschrijven is hetzelfde als moderne diesels afschrijven op basis van een diesel uit de jaren 80.
Schel hoog heeft niets met de versterker te maken maar is een gevolg van de luidspreker, los van eventuele extreme vervorming in het hoog. De 803D3 is een luidspreker die gewoon schel is (of beter gezegd die een ongebalanceerde treble range heeft). Als je dus op zoek bent naar echt grote stappen kan je beter overwegen je luidsprekers te vervangen. Ik denk dat je er met gemak op vooruit kan gaan zonder geld bij te hoeven leggen.
Heb je een meting van op je luisterplek? Dan kunnen we zien wat je hoort.
Ik denk wat het eerste is dat je je moet afvragen: wil je upgraden om het upgraden, of wil je er daadwerkelijk op vooruit qua geluid.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2021 11:00 ]
Blij mee. De bug met de hoog/laag-instelling bestaat nog steeds maar die zit misschien in de oude app die straks komt te vervallen. Misschien een gekke vraag maar als ik vanuit de nieuwe app bijv een radiostation in TuneIn afspeel, hoe regel ik dan het volume?? De +/- volumeknoppen aan de zijkant van mijn iPad en iPhone doen in elk geval niets.....B.A.L. schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:20:
[...]
Hij is er eindelijk
https://www.whathifi.com/...ontrol-to-formation-range
Update: met versie 1.4 van de app kan ik het volume via de app regelen. Nog niet via de volumeknoppen aan de zijkant maar misschien is dat normaal bij dit soort apps.andre00 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:04:
[...]
Blij mee. De bug met de hoog/laag-instelling bestaat nog steeds maar die zit misschien in de oude app die straks komt te vervallen. Misschien een gekke vraag maar als ik vanuit de nieuwe app bijv een radiostation in TuneIn afspeel, hoe regel ik dan het volume?? De +/- volumeknoppen aan de zijkant van mijn iPad en iPhone doen in elk geval niets.....
Bedankt (en ook de twee heren / dames / personen boven je) voor de reactieVerwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:24:
[...]
NCore, Purifi en Benchmark is wat je zoekt. Dat is de beste versterking die je kan kopen (als je het niet te exotisch wil maken, er zullen vast nog wat klasse A bakken zijn van 50K plus die vergelijkbaar zijn).
Die Lyngdorf is trouwens een erg slechte versterker, dus om op basis van dat Klasse D af te schrijven gaat wat ver. Ding is vergelijkbaar met een instapmodel PA versterker, wat prima kan zijn maar niet wat je zoekt denk ik. De klasse D techniek die wordt gebruikt in deze versterker is prehistorisch. Klasse D hierdoor afschrijven is hetzelfde als moderne diesels afschrijven op basis van een diesel uit de jaren 80.
Schel hoog heeft niets met de versterker te maken maar is een gevolg van de luidspreker, los van eventuele extreme vervorming in het hoog. De 803D3 is een luidspreker die gewoon schel is (of beter gezegd die een ongebalanceerde treble range heeft). Als je dus op zoek bent naar echt grote stappen kan je beter overwegen je luidsprekers te vervangen. Ik denk dat je er met gemak op vooruit kan gaan zonder geld bij te hoeven leggen.
Heb je een meting van op je luisterplek? Dan kunnen we zien wat je hoort.
Ik denk wat het eerste is dat je je moet afvragen: wil je upgraden om het upgraden, of wil je er daadwerkelijk op vooruit qua geluid.
Grappig genoeg was ik zelf al op de nCore NC400 / NC1200 (maar die laatste is niet als bouw zelf kit te vinden) gekomen. Het is fascinerend om te zien hoe dit onderdeel in soms veel duurdere "Premium" versterkers terug komt. Toch vergruizen velen een klasse D amp. Aan de andere kant zeggen velen dat dit soort speakers veel vermogen nodig hebben omdat je anders dynamiek in het laag mist. En anderen zeggen weer dat eigenlijk enkel de pre-amp warmte of koude levert en de eindbakken juist 1:1 maar signaal doorzetten.
Snake-oil?
Maar wat brengt je op dat de Lyndorf slecht is? Die ene recensie van audio aficionado's?
Purifi lijkt - op sommige fora - als beter dan de NC400 serie amps (Nord, of dus zelfbouw, alleen wat is nou het nut van Nord?) te worden beschreven ja. Maar heb nog geen pre-built (ja VTV uit de USA) of asemble your self kit gevonden. Zeker interessant om eens te proberen,.
Maar een 803D3 schel? Bedoel je niet de D2? Hoe rate je dan bijv. de 705S2? Die heeft ook de Continium driver en D series tweeter. Zelf na uren met een Marantz PM6005 wordt je nog niet luistermoe.
Verwijderd
De metingen van die Lyngdorf zijn niet verschrikkelijk slecht, maar voor het geld mag je zeker beter verwachten:
https://www.audiosciencer...-3400-amp-eq-part-1.6738/
Echter is die reviewer wel positief over de EQ-sofware.
Echter is die reviewer wel positief over de EQ-sofware.
Verwijderd
Goede versterker, pre en eind, heeft geen kleuring.Roberto schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:21:
[...]
Bedankt (en ook de twee heren / dames / personen boven je) voor de reactie
Grappig genoeg was ik zelf al op de nCore NC400 / NC1200 (maar die laatste is niet als bouw zelf kit te vinden) gekomen. Het is fascinerend om te zien hoe dit onderdeel in soms veel duurdere "Premium" versterkers terug komt. Toch vergruizen velen een klasse D amp. Aan de andere kant zeggen velen dat dit soort speakers veel vermogen nodig hebben omdat je anders dynamiek in het laag mist. En anderen zeggen weer dat eigenlijk enkel de pre-amp warmte of koude levert en de eindbakken juist 1:1 maar signaal doorzetten.
Snake-oil?
https://www.audiosciencer...-3400-amp-eq-part-1.6738/Maar wat brengt je op dat de Lyndorf slecht is? Die ene recensie van audio aficionado's?
Gewoon oude techniek, de DAC is op het niveau van een Denon receiver en de versterker is slechter dan de meeste surround receivers. Die Lyndorf produceert 25x meer vervorming dan een Purifi versterker.
Purifi lijkt - op sommige fora - als beter dan de NC400 serie amps (Nord, of dus zelfbouw, alleen wat is nou het nut van Nord?) te worden beschreven ja. Maar heb nog geen pre-built (ja VTV uit de USA) of asemble your self kit gevonden. Zeker interessant om eens te proberen,.
Maar een 803D3 schel? Bedoel je niet de D2? Hoe rate je dan bijv. de 705S2? Die heeft ook de Continium driver en D series tweeter. Zelf na uren met een Marantz PM6005 wordt je nog niet luistermoe.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kTznSlMAHsSslIRprQjiUEwL.png?f=user_large)
De 803D3 heeft een flinke piek op 10Khz. De piek in het laag kan je negeren, komt door de manier van meten.
Dit is wat de concurrentie doet voor helft van het geld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YLGmxQzLASJaE7HTkRaOCP35.png?f=user_large)
Ik kan geen metingen vinden van de 705S2 specifiek, maar de 702S2 is een drama. Serieus een schande dat ze zoveel geld voor dit soort onzin durven te vragen

Bowers & Wilkins 702 S2, anechoic response on tweeter axis at 50" (blue) and on midrange axis (red), both averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response, with complex sum of nearfield responses of midrange unit, woofers, and port plotted below 300Hz.
:fill(white):strip_exif()/f/image/quOhCMwDeE9y2M1SEhrnpnIa.png?f=user_large)
De 705 Signature zou een geupgrade versie van de 705 S2 moeten zijn, maar ook die zet waardeloze prestaties meer. Ik zou het niet eens meer hifi willen noemen (wederom moet je het laag negeren, komt door de manier van meten).
:fill(white):strip_exif()/f/image/O51MB1uhev8wMIIZFZas7qg2.png?f=user_large)
Dit alles wil niet zeggen dat je niet kan genieten van B&W, kwestie van gewenning. Maar persoonlijk heb ik zelden een B&W luidspreker gehoord waarvan ik onder de indruk was. Alleen de 801 klonk een beetje lekker. Andere modellen uit de 300, 600, 700 en 800 serie konden mij niet bekoren. Over het algemeen teveel midbass en teveel treble, wat elke generatie toe lijkt te nemen. Volgens mij tunen ze hun luidsprekers om zo indrukwekkend mogelijk te klinken in de winkel.
Overigens maakt het type driver niet zoveel uit, het gaat om de implementatie.
Ding kost €6500 en presteert slechter dan een Denon receiver die een kwart van de prijs is. Ik denk dat we best mogen zeggen dat dit product geen bestaansrecht heeft. Als room correction belangrijk is zijn er gewoon high-end producten zoals de MiniDSP SHD die dat voor je oplossen.Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:38:
De metingen van die Lyngdorf zijn niet verschrikkelijk slecht, maar voor het geld mag je zeker beter verwachten:
Echt is die reviewer wel positief over de EQ-sofware.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2021 02:09 ]
Ik heb ook zo'n lastig te vergelijken vraag.
Normaal gesproken ga je naar een audiozaak om te vergelijken, maar nu lees je dan maar veel reviews.....
Ik heb DM602 s3's staan. In hoeverre zijn nieuwere bookshelfs als CM5, 685s2, of geheel nieuw 606 een hoorbare upgrade?
Normaal gesproken ga je naar een audiozaak om te vergelijken, maar nu lees je dan maar veel reviews.....
Ik heb DM602 s3's staan. In hoeverre zijn nieuwere bookshelfs als CM5, 685s2, of geheel nieuw 606 een hoorbare upgrade?
In theorie zou ik zeggen, ja het is een hoorbare upgrade. Of je het mooier vindt, is een tweede vraag. Persoonlijk zou ik wachten totdat de winkels weer open gaan, zodat je kan luisteren of de upgrade wel hetgeen is wat je er van verwachtteake schreef op maandag 15 februari 2021 @ 07:03:
Verwijderd
Je gaat sowieso een verschil horen, maar de vraag is of het een upgrade is. Nieuwer is niet altijd beter, zeker bij een merk dat geen gebruik maakt van de huidige wetenschappelijke kennis over luidspreker design. Daar is het vooral een toevalstreffer als er wat goed uit komt rollen. Ik heb alle luidsprekers in je post opgezocht en zie hier in ieder geval geen upgrade pad. De nieuwere zien er qua design wel leuk uit, dus als je daar €200 voor over hebt moet je het vooral doen. Qua geluid ga je er in ieder geval niet op vooruit, maar misschien is dat ook niet wat je zoekt?teake schreef op maandag 15 februari 2021 @ 07:03:
Overigens zou ik je afraden reviews te lezen, de enige toegevoegde waarde die subjectieve reviews hebben zijn opmerkingen over de bouwkwaliteit en hoe hard de luidspreker kan spelen. Hoewel dat laatste natuurlijk ook subjectief is, maar SPL metingen zijn helaas nog niet veel te vinden. Wat je moet opzoeken zijn metingen die op een goede manier zijn gedaan. In-room metingen heb je niet zoveel aan. Het liefst metingen in een dode kamer of met een Klippel NFS. Als dat niet te vinden is dan is anechoic voor de tweeter en nearfield voor de woofer met wat berekeningen ook goed (Stereopile doet het bijv. al jaren zo).
Als je niet weet waar je op moet letten raad ik je aan een uur van je tijd te besteden aan het kijken van onderstaande presentatie. Dan kan je in ieder geval de echte draken er zo uit halen:
Verwijderd
@Verwijderd Bestaansrecht is een wat onhandig begrip in een relatief vrije markt waar marketing regelmatig de boventoon voert. Ik zou het ding echter ook niet kopen.
To upgrade or not......?
Ondertussen heb ik nu al een jaar of 4 tot volle tevredenheid een paar CDM 7NT's in een grote hoge woonkamer staan
:strip_exif()/f/image/aheoogD54ldQP1SxrpIM46Mh.jpg?f=fotoalbum_medium)
Deze waren in eerste instantie aangesloten op een NAD C336 maar bij lage volumes kwam deze versterker toch iets te kort. De opvolger was een NAD C368 met BluOS module, klanktechnisch een vooruitgang, maar BluOS en ik waren geen vrienden... Deze NAD met gesloten beurs geruild voor een nieuwe Sonos AMP & Twee Sonos ONE's, ik vind het een goede match met de CDM 7NT's, de Sonos App werkt geweldig en met de One's ook nog eens een soort van surround aangevuld met een REL q200 sub
Maar na 4 jaar kriebelt er wel weer iets en speel ik met de gedachte om de speakers te gaan vervangen door bv een set nieuwe 603 S2 Anniversary Edition of een set gebruikte 804s of 804n speakers. Ik vraag me wel af of dit een zinvolle investering is en of de Sonos Amp de potentie van deze speakers kan benutten en hoe een nieuwe set 603's gepositioneerd wordt tov een toch al weer >10 jaar oude 800 series..
Esthetisch vind ik de afgeronde vorm van een 800 series heel gaaf..
Ondertussen heb ik nu al een jaar of 4 tot volle tevredenheid een paar CDM 7NT's in een grote hoge woonkamer staan
:strip_exif()/f/image/aheoogD54ldQP1SxrpIM46Mh.jpg?f=fotoalbum_medium)
Deze waren in eerste instantie aangesloten op een NAD C336 maar bij lage volumes kwam deze versterker toch iets te kort. De opvolger was een NAD C368 met BluOS module, klanktechnisch een vooruitgang, maar BluOS en ik waren geen vrienden... Deze NAD met gesloten beurs geruild voor een nieuwe Sonos AMP & Twee Sonos ONE's, ik vind het een goede match met de CDM 7NT's, de Sonos App werkt geweldig en met de One's ook nog eens een soort van surround aangevuld met een REL q200 sub
Maar na 4 jaar kriebelt er wel weer iets en speel ik met de gedachte om de speakers te gaan vervangen door bv een set nieuwe 603 S2 Anniversary Edition of een set gebruikte 804s of 804n speakers. Ik vraag me wel af of dit een zinvolle investering is en of de Sonos Amp de potentie van deze speakers kan benutten en hoe een nieuwe set 603's gepositioneerd wordt tov een toch al weer >10 jaar oude 800 series..
[ Voor 11% gewijzigd door ransbal op 15-02-2021 11:12 ]
Verwijderd
Ik denk dat alle modellen die je noemt geen significance upgrade zijn qua geluidskwaliteit. Is je doel om er qua geluid op vooruit te gaan, of wil je ook gewoon wat anders qua uiterlijk?ransbal schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:04:
To upgrade or not......?
[Afbeelding]
Maar na 4 jaar kriebelt er wel weer iets en speel ik met de gedachte om de speakers te gaan vervangen door bv een set nieuwe 603 S2 Anniversary Edition of een set gebruikte 804s of 804n speakers. Ik vraag me wel af of dit een zinvolle investering is en of de Sonos Amp de potentie van deze speakers kan benutten en hoe een nieuwe set 603's gepositioneerd wordt tev een toch al weer >10 jaar oude 800 series..
Uiterlijk speelt inderdaad mee, maar vooral vanwege de WAF. Voor mezelf is klank het belangrijkste. De helderheid, en strakheid van de DM602 S3 bevalt me goed.
Uiterlijk is een (kleinere) jongere speaker fijner.
Waarbij de CM5 vooral op uiterlijk vertoon lijkt te gaan. Maar goed, ik wacht nog wel een tijdje :-)
Dank voor je info, ik zal er eens induiken.
Waarbij de CM5 vooral op uiterlijk vertoon lijkt te gaan. Maar goed, ik wacht nog wel een tijdje :-)
Verwijderd
Ik zou dan gewoon houden wat je hebt, aangezien de helderheid wordt veroorzaakt door de oneven response in de treble range en je moet maar net een luidspreker hebben die hetzelfde gedrag vertoond. Als je er echt op vooruit wil qua kwaliteit zal het echt heel anders klinken dan het nu bij je klinkt. Dat is in het begin misschien even gek, omdat je gewoon gewend bent aan niet optimaal geluid. Maar ik durf met grote zekerheid te zeggen dat je in een dubbelblind test niet op een DM602 D3 of CM5 uit gaat komenteake schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:41:
Uiterlijk speelt inderdaad mee, maar vooral vanwege de WAF. Voor mezelf is klank het belangrijkste. De helderheid, en strakheid van de DM602 S3 bevalt me goed.
Ik heb momenteel 2 CM5 frontspeakers, surround, sub en center zijn JBL SCS-178.
Ik wil de rest langzaamaan ook gaan upgraden en wil beginnen met de subwoofer en center. Nu is de CM5 centre S2 niet meer te koop oa, zou ik voor elke center kunnen gaan van B&W of zijn er toch modellen waar ik bij voorbaat al niet naar hoef te kijken, zelfde geldt voor de subwoofer?
Ik wil de rest langzaamaan ook gaan upgraden en wil beginnen met de subwoofer en center. Nu is de CM5 centre S2 niet meer te koop oa, zou ik voor elke center kunnen gaan van B&W of zijn er toch modellen waar ik bij voorbaat al niet naar hoef te kijken, zelfde geldt voor de subwoofer?
Het mooiste is om een center te vinden uit de CMC *S2 serie. Ben afgelopen zomer ook geslaagd voor een upgrade van CMCS2 naar CMC2S2 dus zo nu en dan zijn ze wel te vinden op de 2e hands markt. Helaas is de huidige 700 serie voorzien van donkere ringen en schijnt deze anders te klinken.Veertien14 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:54:
Ik heb momenteel 2 CM5 frontspeakers, surround, sub en center zijn JBL SCS-178.
Paar weken terug was het dan zo ver...
Ik kon mijn 805 D3's inruilen tegen een set 802 D3. Ik kreeg een mooi bedrag terug voor de 805 en thuis was alles al enige tijd gereed om de 802 te ontvangen.
Op de dag van levering zat ik als een klein jongetje op de bank, het gevoel dat iets machtigs op je af komt dat is niet te beschrijven, de speakers die ik al 4 jaar op het oog had komen dan eindelijk in de woonkamer.
En toen waren ze gearriveerd, in grote dozen met een handig uitrij-systeem, stonden de speakers ineens in de woonkamer. Wat een mega kanonnen qua speakers!
Ik heb ze aangesloten op mijn Marantz PM11-S3 in combinatie met AudioQuest Robin Hood Zero 3m speakerkabel.
Het geluid is fenomenaal, ondanks dat ik mijn woonkamer nog niet heb voorzien van akoestische verbeteringen, is het nu al prachtig.
Ik kon mijn 805 D3's inruilen tegen een set 802 D3. Ik kreeg een mooi bedrag terug voor de 805 en thuis was alles al enige tijd gereed om de 802 te ontvangen.
Op de dag van levering zat ik als een klein jongetje op de bank, het gevoel dat iets machtigs op je af komt dat is niet te beschrijven, de speakers die ik al 4 jaar op het oog had komen dan eindelijk in de woonkamer.
En toen waren ze gearriveerd, in grote dozen met een handig uitrij-systeem, stonden de speakers ineens in de woonkamer. Wat een mega kanonnen qua speakers!
Ik heb ze aangesloten op mijn Marantz PM11-S3 in combinatie met AudioQuest Robin Hood Zero 3m speakerkabel.
Het geluid is fenomenaal, ondanks dat ik mijn woonkamer nog niet heb voorzien van akoestische verbeteringen, is het nu al prachtig.
:strip_exif()/f/image/GQKkxq7oKrHOvrmogywQRUpA.jpg?f=fotoalbum_large)
Apple | Marantz | B&W
Verwijderd
Ik zou inderdaad nu naar de akoestiek gaan kijken en eventueel iets van actieve room correction. Deze luidsprekers hebben een oneven response in het hoog die eigenlijk wel gecorrigeerd moet worden om het goed te krijgen. Met akoestische aanpassingen is dat helaas niet goed te krijgen, aangezien het pieken en dalen zijn en je niet specifiek de frequenties eruit kan absorberen. Met een DSP oplossing kan je 10kHz zo'n 5dB omlaag schroeven en op 4 kHz 3db omlaag. Dat maakt het wat minder piekerig in het hoog, deze luidspreker is zo vanuit de fabriek getuned omdat het lekker pakkend is in de eerste paar minuten luisteren (goed voor een demo bij een dealer, lijkt of er veel detail is).
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2021 13:51 ]
Wow, van boekenplank modellen naar deze unitsRon_Tweaker schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:38:
Paar weken terug was het dan zo ver...
Wel héél gaaf hoor, laat dat voorop staan!
Hallo,
Ik ben wijnfreak, muziekliefhebber en audio enthousiasteling.
Ik ken er dus niet zoveel van (als men pakweg over Hz en impedantie begint kan ik al niet meer volgen) maar hou wel van een zuiver geluid.
Lang geleden kocht ik een paar B&W CDM7 nt en stuurde die een hele tijd aan met een Yamaha versterker.
Nooit echt enorm onder de indruk geweest van speakers van 80duizend bf destijds
Zoals ik hier een aantal keer las, te hoog in de tweeter en te weinig laag.
Een jaar of zes terug kocht ik een Music hall versterker maar ook daarmee vond ik het geluid niet warm genoeg.
Gelukkig maakte het prachtige design veel goed, ze stonden in de woonkamer.
Nu mijn dochters het huis uit zijn ga ik echter een vroegere slaapkamer gebruiken als mancave/muziekkamer.
Ik plaatste er al mijn B&W s en sloot ze aan op een stokoude (40 jaar oud, nog door mijn ouders gekocht) Technics SA 400.
En kijk, daar had ik plots een veel warmer geluid. Solitary Man van Johnny Cash bvb klinkt magistraal. Hij staat precies voor me.
Misschien komt dit door de kleinere kamer? (14 m2)
Of toch die ouwe Technics amp?
Heb ook (één van) mijn oude Technics platenspeler weer aangesloten en dat klinkt mooi maar af en toe valt er een speaker weg. Tot ik wat op de main en remote knop duw, of andere knopjes en het weer goed,komt.
Oxidatie waarschijnlijk..?
Enfin, ik zou dus tóch voor een nieuwe versterker gaan.
Een hifi specialist (Stevens) in de buurt verzekerde me dat Marantz veel warmer zou klinken icm met de B&W s. En dan zou ik eventueel kiezen voor de Marantz pm8006. Volledig analoog (ongeveer toch) maar ik wil van die kamer wel degelijk een analoge kamer maken...
Heeft iemand eventueel een kijk op deze combinatie?
Alvast dank, sorry voor het wat lange bericht.
Ik ben wijnfreak, muziekliefhebber en audio enthousiasteling.
Ik ken er dus niet zoveel van (als men pakweg over Hz en impedantie begint kan ik al niet meer volgen) maar hou wel van een zuiver geluid.
Lang geleden kocht ik een paar B&W CDM7 nt en stuurde die een hele tijd aan met een Yamaha versterker.
Nooit echt enorm onder de indruk geweest van speakers van 80duizend bf destijds
Zoals ik hier een aantal keer las, te hoog in de tweeter en te weinig laag.
Een jaar of zes terug kocht ik een Music hall versterker maar ook daarmee vond ik het geluid niet warm genoeg.
Gelukkig maakte het prachtige design veel goed, ze stonden in de woonkamer.
Nu mijn dochters het huis uit zijn ga ik echter een vroegere slaapkamer gebruiken als mancave/muziekkamer.
Ik plaatste er al mijn B&W s en sloot ze aan op een stokoude (40 jaar oud, nog door mijn ouders gekocht) Technics SA 400.
En kijk, daar had ik plots een veel warmer geluid. Solitary Man van Johnny Cash bvb klinkt magistraal. Hij staat precies voor me.
Misschien komt dit door de kleinere kamer? (14 m2)
Of toch die ouwe Technics amp?
Heb ook (één van) mijn oude Technics platenspeler weer aangesloten en dat klinkt mooi maar af en toe valt er een speaker weg. Tot ik wat op de main en remote knop duw, of andere knopjes en het weer goed,komt.
Oxidatie waarschijnlijk..?
Enfin, ik zou dus tóch voor een nieuwe versterker gaan.
Een hifi specialist (Stevens) in de buurt verzekerde me dat Marantz veel warmer zou klinken icm met de B&W s. En dan zou ik eventueel kiezen voor de Marantz pm8006. Volledig analoog (ongeveer toch) maar ik wil van die kamer wel degelijk een analoge kamer maken...
Heeft iemand eventueel een kijk op deze combinatie?
Alvast dank, sorry voor het wat lange bericht.