Het audio land geeft snel het gevoel van door d bomen het bos niet meer zien.
Jaren lang een Harmon Kardon AVR gehad met een jbl set. Gekocht van het eerste echte salaris. Nu 14 jaar verder werd het wel eens tijd voor wat anders.
Grootste ding is dat ik qua woonkamer inrichting 5.1 niet echt zie zitten, gedoe met kabels juist positioneren. Ivm verbouwing thuis eigenlijk de pc speaker (edifier 2.0) set aan de tv gehangen en was eigenlijk wel verkocht aan het gemak van een fijne stereo set voor beetje streamen en netflix/films kijken.
Qua speaker ben ik beperkt tot boekenplank model ivm ruimte, pilaren zijn niet gewenst door de baas thuis, dus kom vrij snel richting een 685 set.
Deze zou ik nog kunnen uitbreiden met een losse sub voor bijvoorbeeld met serie en films, hoewel ik persoonlijk denk dat dit in mijn situatie niet zou hoeven wil ik de optie wel openhouden.
Specs qua versterker (moet nog luisteren) kom ik op papier richting een Rotel a-12v2 // Nad C338. Hoewel reviews aangeven dat een zwaardere set vaak weer beter klinkt (NAD C368) Of een rotel a-14. Het lastige hierin is uiteraard je moet het gaan luisteren, maar wil eerst een degelijk short list hebben qua specs en functionaliteiten.
1: Rotel a-12
Ja zat reviews te vinden, hele degelijke versterker. Die ook goed uit te breiden is in de vorm met extra eind versterker.
Wel handige features voor afspelen, maar een aparte streamer is wel beter.
2: Nad C338:
Als versterker goed uit de voeten, en qua features een hele uitgebreide (niet volwaardig streamer) maar wel meer mogelijkheden dan de a-12.
Nadeel is dat de versterker meer stand-alone is. (uitbreiden is beperkt).
3: Nad C368:
Qua prijs overeen met de Rotel a-12, maar wel meer power. En iet smeer basis features. Net als de A-12 uitbreidbaar + de MDC modules waarmee je een volwaardige streamer kan toevoegen.
4: Rotel a-14:
Tegenhanger van de C368, maar wel dik 400 euro duurder. En hiermee wel erg buiten mijn initieel scope qua prijs een versterker. Zeker omdat de streaming functionaliteiten ontbreken en dus de c368 alsnog met mdc uitbreiding goedkoper zou zijn.
Nu ik dit zo opschrijf is eigenlijk de conclusie dat qua papieren specs (prijs mee begrepen) de C368 de betere keuze zou zijn voor nu en toekomst.
Zit ik qua versterker op deze speakers aan de juiste kant, of zit ik behoorlijk in de overkill, of is er een goede wildcard die ik eigenlijk moet bekijken.
Grootste antwoord blijft, ga luisteren en dat ga ik ook zeker doen. Maar hou er van om vooraf wel een degelijke short list te hebben waarmee ik wil gaan vergelijken.
In de winkel wordt je snel genoeg verleid voor andere spullen (soms beter soms slechter). Eerst even huiswerk gedaan hebben :-).
[
Voor 5% gewijzigd door
maartendd op 14-08-2018 14:10
]