[Speakers] Het Grote Bowers & Wilkins Ervaringen Topic

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bpierey schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:12:
[...]

Je bedoelt de eigenschappen van de luidspreker zoals jij ze ziet en meet. Ik zie ze anders. Dat mag toch?
Als een luidspreker geen vlakke response heeft met een dip in het midden bereik en een piek in de treble dan is dat toch gewoon zo? Behalve als je er andere definities op nahoud qua welke frequentie samenhangt met welke omschrijving daarvan. Als jij 1kHz het laag wil noemen en 10kHz de middentonen is dat je goed recht, maar het maakt de discussie alleen een beetje zinloos. Daarom praat ik liever over frequenties dan over wollige taal zoals "warm", "voorwaarts" of "luchtig". Je ziet dat ook vaak terug op fora, waar men de verkeerde eigenschappen aan luidsprekers toekent waardoor er een hoop verwarring ontstaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTlJ0TDM-yrLKlaPpo33MIcX1to=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MZu5QESE4LkP0ylNcvCn9aZ1.png?f=user_large

Een luidspreker met een dip in de 2-2.5kHz regio (hoge middentonen) is dus ingetogen. Terwijl een piek rond de 9-10kHz fel in het hoog is. Kan mij voorstellen dat dit lastig is voor je om te bepalen, zeker als je geen referentiekader hebt.
En versterking zie ik ook net wat anders dan jij. Voor mij is dat juist wel erg belangrijk.

Verschillen zijn er gelukkig in smaak en meningen en dat is goed.
Bedankt voor je feedback.
Dat mag je best anders zien natuurlijk, heeft alleen geen invloed op de werkelijkheid. Het is jouw geld , en als jij graag een BioStabil om je nekt hangt en je beter erbij voelt dan is dat niet mijn probleem. Maar als je anderen adviseert om een BioStabil te kopen dan is dat simpelweg waardeloos advies en mag je daar op aangesproken worden. Geluidsreproductie is en blijft wetenschap, en GoT blijft een techforum.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:57:
[...]

Ze behoren overigens niet echt meer tot de top qua luidspreker design, ze gebruiken op het moment oude design principes. Je haalt populariteit en kwaliteit door elkaar. Iedereen die bekend is met luidsprekerdesign zal dit bevestigen.
Ik heb zelf ook de B&W boxjes en ben fan van klassieke design (met nog de uitgekauwde gele kevlar woofertjes)…

Ben wel ah rondkijken voor iets nieuws, kefjes en dynaudio heb ik op het oog… die Deviolos zijn ook prachtig, alleen ander concept.
Benieuwd wat jij ziet als “de top van luidsprekerdesign” (in combi met mooi luidsprekerdesign dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

OmeRobbie schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:04:
[...]

Ik heb zelf ook de B&W boxjes en ben fan van klassieke design (met nog de uitgekauwde gele kevlar woofertjes)…

Ben wel ah rondkijken voor iets nieuws, kefjes en dynaudio heb ik op het oog… die Deviolos zijn ook prachtig, alleen ander concept.
Benieuwd wat jij ziet als “de top van luidsprekerdesign” (in combi met mooi luidsprekerdesign dan)
Die met de gele woofers is denk ik een oude 600 serie? Dat is denk ik nog een van de laatste betere luidsprekers van B&W.

KEF is een goed mainstream voorbeeld van een luidspreker fabrikant die de state of the art volgt qua design. Hun coaxiale drivers zorgen er sowieso voor dat de afstraling zeer uniform is, en we weten dankzij onderzoek dat dit één van de belangrijkste indicatoren is qua geluidskwaliteit. Afstraling is het verloop van omni directioneel (in het laag) naar steeds meer directioneel (het hoog). Dat wil je mooi geleidelijk laten gebeuren. Het zorgt er ook voor dat de luidspreker minder gevoelig is voor de ruimte, omdat je binnenshuis naar een combinatie van direct en gereflecteerd geluid luistert (behalve als je nearfield luistert). KEF is wat smaller qua afstraling, en bijvoorbeeld Revel wat breder, maar het is nog niet helemaal duidelijk wat het beste is. Het enige wat we weten is dat het uniform moet zijn. Bijkomend voordeel is dat een gelijkmatige afstraling ervoor zorgt dat je ook goed het geluid nog kan corrigeren met een equalizer of room correction. Als je gereflecteerd geluid anders is dan het directe geluid dan kan je dat nooit rechttrekken.

Overigens is het niet zo gek dat KEF het zo goed doet, de huidige hoofdontwerper daar is daar ooit begonnen tijdens zijn PhD en heeft zich daarna opgewerkt tot Head of Acoustics. Dus die hele tent heeft sowieso een wetenschappelijke benadering van geluid. Maar ze bouwen voort op het onderzoek van o.a. Revel. Andere merken naast KEF en Revel zijn JBL (de nieuwe HDI serie), Genelec, Neumann, Magico, Dutch&Dutch, Kii. Dynaudio is niet bijzonder goed of slecht volgens mij.

Wist je trouwens dat je op basis van goede metingen (in een grote anechoïsche of met een Klippel near field scanner) je een zeer accurate inschatting kan maken van hoe een luidspreker gaat klinken in een kamer vanaf 500hz+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bpierey
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-04-2022
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:50:
[...]

Als een luidspreker geen vlakke response heeft met een dip in het midden bereik en een piek in de treble dan is dat toch gewoon zo? Behalve als je er andere definities op nahoud qua welke frequentie samenhangt met welke omschrijving daarvan. Als jij 1kHz het laag wil noemen en 10kHz de middentonen is dat je goed recht, maar het maakt de discussie alleen een beetje zinloos. Daarom praat ik liever over frequenties dan over wollige taal zoals "warm", "voorwaarts" of "luchtig". Je ziet dat ook vaak terug op fora, waar men de verkeerde eigenschappen aan luidsprekers toekent waardoor er een hoop verwarring ontstaat.

[Afbeelding]

Een luidspreker met een dip in de 2-2.5kHz regio (hoge middentonen) is dus ingetogen. Terwijl een piek rond de 9-10kHz fel in het hoog is. Kan mij voorstellen dat dit lastig is voor je om te bepalen, zeker als je geen referentiekader hebt.

[...]

Dat mag je best anders zien natuurlijk, heeft alleen geen invloed op de werkelijkheid. Het is jouw geld , en als jij graag een BioStabil om je nekt hangt en je beter erbij voelt dan is dat niet mijn probleem. Maar als je anderen adviseert om een BioStabil te kopen dan is dat simpelweg waardeloos advies en mag je daar op aangesproken worden. Geluidsreproductie is en blijft wetenschap, en GoT blijft een techforum.
Mijn werkelijkheid is anders dan die van jou. Das ok toch?
Ik kan ook met grafiekjes komen, jij bent het er toch iet mee eens.
Zoals gezegd is dat orima, dus laat ik het nu rusten ok? Jij jouw ding en ik de mijne, en hier gaat het nu even om mijn wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bpierey
En jij mag meten en theorie bekijken.. ik luister liever. En dan stop ik. Net als ik de auto kies de me beleving geeft en dus geen Tesla die sneller is.

En dan stop ik nu met jouw reacties.
Sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bpierey schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:34:
[...]

Mijn werkelijkheid is anders dan die van jou. Das ok toch?
Ja en nee. We weten uit onderzoek dat de voorkeuren van luisteraars behoorlijk met elkaar overeen komen. En die correlatie is te vinden in alle groepen luisteraars, van getrainde luisteraars tot aan audiofielen en je buurman.

Wat jij echter stelt heeft daar niets mee te maken. De hogere midrange zit op een frequentie van 2-2.5kHz. Als dat vervolgens op -3dB zit ten opzichte van de rest van de luidspreker dan noemen sommige mensen dat ingetogen. Als je echter aangeeft dat je dit een volle midrange vind die er uitspringt, dan komt dat overeen met een mooie rijpe tomaat zien en zeggen dat die blauw is en niet rood.
Ik kan ook met grafiekjes komen, jij bent het er toch iet mee eens.
Zoals gezegd is dat orima, dus laat ik het nu rusten ok? Jij jouw ding en ik de mijne, en hier gaat het nu even om mijn wensen.
Ik wil het ook helemaal niet over midrange en treble enzovoorts hebben, want dat wekt alleen maar verwarring op. Als jij graag wat meer midrange in je luidspreker wil, dan kan je beter zeggen dat je een luidspreker zoekt met een 2dB boost tussen de 1 en 2kHz. Daar is geen enkele verwarring over mogelijk.
bpierey schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:36:
En jij mag meten en theorie bekijken.. ik luister liever. En dan stop ik. Net als ik de auto kies de me beleving geeft en dus geen Tesla die sneller is.

En dan stop ik nu met jouw reacties.
Sorry
Niemand zegt dat je niet moet luisteren. Zou je aanraden om deze video eens te kijken. De spreker is een van de autoriteiten op het gebied van voorkeuren bij luidsprekers. Hij heeft decennia aan onderzoek en peer reviewed publicaties op zijn CV staan op gebied van akoestiek en psycho-akoestiek. Zijn boek Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms is ook een absolute aanrader voor iedereen die de beste geluidskwaliteit in huis wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 10:00

Tijn96

In speed we trust

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:32:
[...]

Die met de gele woofers is denk ik een oude 600 serie? Dat is denk ik nog een van de laatste betere luidsprekers van B&W.

KEF is een goed mainstream voorbeeld van een luidspreker fabrikant die de state of the art volgt qua design. Hun coaxiale drivers zorgen er sowieso voor dat de afstraling zeer uniform is, en we weten dankzij onderzoek dat dit één van de belangrijkste indicatoren is qua geluidskwaliteit. Afstraling is het verloop van omni directioneel (in het laag) naar steeds meer directioneel (het hoog). Dat wil je mooi geleidelijk laten gebeuren. Het zorgt er ook voor dat de luidspreker minder gevoelig is voor de ruimte, omdat je binnenshuis naar een combinatie van direct en gereflecteerd geluid luistert (behalve als je nearfield luistert). KEF is wat smaller qua afstraling, en bijvoorbeeld Revel wat breder, maar het is nog niet helemaal duidelijk wat het beste is. Het enige wat we weten is dat het uniform moet zijn. Bijkomend voordeel is dat een gelijkmatige afstraling ervoor zorgt dat je ook goed het geluid nog kan corrigeren met een equalizer of room correction. Als je gereflecteerd geluid anders is dan het directe geluid dan kan je dat nooit rechttrekken.

Overigens is het niet zo gek dat KEF het zo goed doet, de huidige hoofdontwerper daar is daar ooit begonnen tijdens zijn PhD en heeft zich daarna opgewerkt tot Head of Acoustics. Dus die hele tent heeft sowieso een wetenschappelijke benadering van geluid. Maar ze bouwen voort op het onderzoek van o.a. Revel. Andere merken naast KEF en Revel zijn JBL (de nieuwe HDI serie), Genelec, Neumann, Magico, Dutch&Dutch, Kii. Dynaudio is niet bijzonder goed of slecht volgens mij.

Wist je trouwens dat je op basis van goede metingen (in een grote anechoïsche of met een Klippel near field scanner) je een zeer accurate inschatting kan maken van hoe een luidspreker gaat klinken in een kamer vanaf 500hz+?
Wat vindt je dan bijv van Audiovector? Aangezien jouw mening gebaseerd is op feiten durf ik die vraag wel te stellen. En zijn er metingen van de dynaudio contour 30(i)?
Zelf namelijk op zoek naar wat nieuws en B&W al enige tijd achter me gelaten

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tijn96 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:38:
[...]

Wat vindt je dan bijv van Audiovector? Aangezien jouw mening gebaseerd is op feiten durf ik die vraag wel te stellen. En zijn er metingen van de dynaudio contour 30(i)?
Zelf namelijk op zoek naar wat nieuws en B&W al enige tijd achter me gelaten
Audiovector ben ik niet mee bekend, maar als ik de nieuwe metingen van de nieuwe R 8 Arreté zie wordt ik daar niet warm van, en dat is hun topmodel die net zoveel kost als een leuke auto. Op basis van de metingen zou ik zeggen dat dit een vloerstander is van rond de €1K, niet €35K.

Als je dan kijkt wat de oude KEF Reference 5 doet voor minder dan een derde(!) van de prijs dan weet ik genoeg. Vermoed dat de nieuwe Reference Meta's nog wel een stapje beter zijn.

Van de Dynaudio Contour 30 kan ik niets vinden, maar de 20 ziet er op zich wel ok uit. Maar voor mijn gevoel te prijzig voor wat je krijgt, gewoon een standaard luidspreker zonder grote plus of minpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:32:
[...]

Andere merken naast KEF en Revel zijn JBL (de nieuwe HDI serie), Genelec, Neumann, Magico, Dutch&Dutch, Kii. Dynaudio is niet bijzonder goed of slecht volgens mij.
Nope, ik heb de eerste CM serie in het wit. Beetje lastig aan te sturen met versterker maar ik vind het design gewoon heel mooi. Wel rond aan het kijken zoals gezegd want ik wil weer stapje hogerop. Maar geen haast.

Van de door jouw genoemde merken ken ik er op Kef na geeneen, Tijd dus om wat research te doen van de nieuwe eilte design luidsprekerfabrikanten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
@bpierey Ga vooral je vooraf niet blindstaren op 1 merk of type en ga vergelijken.
Dan haal je er zo uit of B&W 703 of 704 de beste keuze is of toch een ander lijn of merk. B&W is in de loop van de jaren veranderd, mogelijk heb je nu een heel andere voorkeur. Ook monitoren is een optie, eventueel met een sub.

Zelf ben ik na jarenlang B&W ook een Sonus Faber fan geworden. Beiden merken staan nu in huis en zijn behoorlijk verschillend. De B&W is meer laid back, de Sonus Faber heel gedetailleerd en helder.

Bijvoorbeeld:
B&W 705 S2 of 705 Signature monitoren
Sonus Faber Lumina V, Sonetto II of de III.
Dynaudio Evoke 30 of de Special Forty monitoren

Er is zoveel keuze, laat je daar niet door afschrikken. Versterkers zoals de Naim Nait 5Si, Rega Elex-R, Arcam SA20. Een Sub kan je later altijd nog toevoegen.

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 12-04-2022 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bpierey
Voor degenen die nog willen weten, mijn keuze is gemaakt na bijna alle reviews gelezen te hebben en veel geluisterd in diverse winkels. Bevestiging van experts en mijn eigen oren dat B&W gewoon echt tot de top hoort en perfect geluid heeft. Geen dip te horen nergens over het hele beriek. En meer wil ik er niet over zeggen, het klinkt voor mij perfect.

Alles staat nu lekker te draaien. Gisteren opgehaald. Simpele combi maar wel kwaliteit is het geworden:

B&W 702 S2 in satijn wit
Hegel H190 versterker

Met dank aan audio expert in Den Bosch…met name Hans daar bedankt. Geweldige service, prachtige winkel en vooral erg goede prijzen. Denk niet dat het ergens goedkoper is. NAD M33 is ook een echte aanrader voor deze speakers, klonk echt super, maar ging mij nu nog even financieel te ver. Wellicht later nog. De Hegel is ook perfect voor deze set.

Sub lijkt niet nodig thuis. Als ik ik Vangelis Moxica and the horse draai op halve kracht dan trilt de hele vloer al met zuivere bassen. Geen vervorming.

Ook TV klinkt prima zonder surround nog. Weet nog niet of ik dat wel wil; ik houd van zuiver en dan zijn de B&Ws perfect in stereo.

Ben lekker aan het luisteren nu. Spotify premium heb ik alles en wat ouderwetse CD’s die nog steeds perfect klinken.
Voor mensen die twijfelen.. deze combi is prima in orde.
Thanks voor alle adviezen en commentaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OmeRobbie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:29:
[...]

Nope, ik heb de eerste CM serie in het wit. Beetje lastig aan te sturen met versterker maar ik vind het design gewoon heel mooi. Wel rond aan het kijken zoals gezegd want ik wil weer stapje hogerop. Maar geen haast.

Van de door jouw genoemde merken ken ik er op Kef na geeneen, Tijd dus om wat research te doen van de nieuwe eilte design luidsprekerfabrikanten!
Ah ja, helemaal vergeten dat die serie ook nog bestond. Helaas een van de nieuwe generatie B&W's, met zeer duidelijke directiviteits problemen (behuizing met rechte hoeken, en geen waveguide) en een frequentiebereik dat meer op een achtbaan lijkt dan een mooi linear resultaat (haalt niet eens gestelde +/-3dB specificatie van de fabrikant :X). Springt er in de showroom wel uit, met een compleet andere klank dan merken die zich wat meer op een natuurgetrouwe weergave richten. Had gehoopt dat je de oude 600 serie had, die zijn een stuk beter.

Snap overigens ook nog steeds niet dat B&W kiest om hun tweeters bij een aantal modellen bovenop de behuizing te plaatsen. Volgens mij levert dat alleen maar directiviteitsproblemen op rond de crossover frequentie (wat je ook terugziet in de metingen). Oudere modellen zoals de DM603 s1 hebben wel een waveguide zo te zien. Waarom zouden ze daar vanaf gestapt zijn, terwijl alle state-of-the-art luidsprekers tegenwoordig een of andere vorm van directivity control gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2022 00:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 17:34
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2022 @ 00:13:
[...]

Ah ja, helemaal vergeten dat die serie ook nog bestond. Helaas een van de nieuwe generatie B&W's, met zeer duidelijke directiviteits problemen (behuizing met rechte hoeken, en geen waveguide) en een frequentiebereik dat meer op een achtbaan lijkt dan een mooi linear resultaat (haalt niet eens gestelde +/-3dB specificatie van de fabrikant :X). Springt er in de showroom wel uit, met een compleet andere klank dan merken die zich wat meer op een natuurgetrouwe weergave richten. Had gehoopt dat je de oude 600 serie had, die zijn een stuk beter.

Snap overigens ook nog steeds niet dat B&W kiest om hun tweeters bij een aantal modellen bovenop de behuizing te plaatsen. Volgens mij levert dat alleen maar directiviteitsproblemen op rond de crossover frequentie (wat je ook terugziet in de metingen). Oudere modellen zoals de DM603 s1 hebben wel een waveguide zo te zien. Waarom zouden ze daar vanaf gestapt zijn, terwijl alle state-of-the-art luidsprekers tegenwoordig een of andere vorm van directivity control gebruiken.
Ik behoor tot de groep die luistert naar muziek ipv kijkt naar grafieken en dan is de tweeter on top gewoon een mooie bijkomstigheid wat de fantastische speaker alleen maar perfecter maakt. Het zal ongetwijfeld dat andere speakers er in metingen beter uitkomen, maar waarom hebben die me dan nog niet zo kunnen bekoren als B&W? Ik geef toe dat ik nooit een blinde test heb gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pjotr22 schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:22:
[...]

Ik behoor tot de groep die luistert naar muziek ipv kijkt naar grafieken en dan is de tweeter on top gewoon een mooie bijkomstigheid wat de fantastische speaker alleen maar perfecter maakt. Het zal ongetwijfeld dat andere speakers er in metingen beter uitkomen, maar waarom hebben die me dan nog niet zo kunnen bekoren als B&W? Ik geef toe dat ik nooit een blinde test heb gedaan :)
En dat is dus precies het punt en waarom je ervaring haaks staat op wat de huidige state-of-the-art zegt. Je verwacht dat een bepaald merk wel goed moet zijn door hun reputatie of door het prijskaartje en dat beïnvloed vervolgens je waarneming. Dat de tonaliteit waar B&W de laatste jaren voor gekozen heeft gemaakt is om eruit te springen en anders te klinken in een showroom dan de rest helpt natuurlijk ook. Veel hoog, veel laag, weinig mids: de klassieke V-shape. Kan je ding zijn, maar het is geen hifi. En dat is jammer, want van origine hield B&W zich daar wel mee bezig.

Voor de rest prima natuurlijk, niemand ontkend jouw persoonlijke ervaringen. Plaatst je alleen wel in dezelfde groep als mensen die zich beter voelen door kristallen in hun woonkamer om straling te weren of een BioStabil om hun nek. Zorgt er ook voor dat je advies niet veel waard is, omdat het kaarsrecht tegenover staat wat peer-reviewed onderzoek zegt over de luidspreker voorkeuren van mensen. Je kan kan best die 1% zijn die er net wat anders tegenaan kijkt, maar voor 99% van de mensen zal een luidspreker die naar jouw smaak is niet de voorkeur genieten.

En het "ik luister naar de muziek en niet de grafiekjes" is natuurlijk een stropopargument van heb ik me jouw daar 8)7 .

Edit, iemand anders wees mij op een post van Floyd Toole (als er 1 persoon de grootste bijdrage heeft geleverd aan fact-based luidsprekerontwerpen en de interactie met de luisterruimte in de afgelopen 40 jaar dan is hij het) over de plaatsing van de tweeter:
A feature of the 800 series not commonly appreciated is that its behavior is predictable from visual inspection. The midrange speaker is quite large, meaning that it is becoming significantly directional before it crosses over to the tweeter. When the tweeter comes on, it has wide dispersion which is enhanced by its unbaffled mounting, which aggravates the problem. Today, it is becoming common to see tweeters on baffles with waveguides to improve the directivity match with the midrange speaker at the crossover frequency - thereby achieving what is widely regarded as a desirably smooth directivity index as a function of frequency.

I am confident that the B&W engineers know all of this, but by now the 800 has achieved a certain status among consumers and professionals and the attractive physical form and appearance are iconic symbols. Sadly they make good acoustical design very challenging. Wise studios would have an alternative, neutral loudspeaker, to audition as well, and many do.
Denk dat zijn conclusie de juiste is: het is een marketingkeuze.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2022 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Met jouw insteek kan je blijven zeiken, Er bestaat geen perfecte speaker in de perfecte ruimte en als dat wel bestaat wil je er niet in zitten.
En zolang er variatie is zal er altijd een wisselende mening zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

h4ze schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:23:
Met jouw insteek kan je blijven zeiken, Er bestaat geen perfecte speaker in de perfecte ruimte en als dat wel bestaat wil je er niet in zitten.
En zolang er variatie is zal er altijd een wisselende mening zijn.
Nee hoor, want op een gegeven moment heb je gewoon een goede luidsprekers staan. We hebben het hier over een 4/10 naar een 9/10, dat soort orde van grootte. Het is verschil tussen naar de supermarkt gaan voor de kiloknallers van de week en de slager. Dat eerste is ook gewoon binnen te houden, dus waarom zou je zeiken? Het perfecte stukje vlees bestaat toch niet.

Bij betere luidsprekers doet de ruimte er ook minder toe. Betere controle over de afstraling zorgt daarvoor. Dus juist als je je zorgen maakt hoe een luidspreker bij jou thuis gaat klinken zal je hieraan aandacht moeten schenken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:13:
[...]

En dat is dus precies het punt en waarom je ervaring haaks staat op wat de huidige state-of-the-art zegt. Je verwacht dat een bepaald merk wel goed moet zijn door hun reputatie of door het prijskaartje en dat beïnvloed vervolgens je waarneming. Dat de tonaliteit waar B&W de laatste jaren voor gekozen heeft gemaakt is om eruit te springen en anders te klinken in een showroom dan de rest helpt natuurlijk ook. Veel hoog, veel laag, weinig mids: de klassieke V-shape. Kan je ding zijn, maar het is geen hifi. En dat is jammer, want van origine hield B&W zich daar wel mee bezig.

Voor de rest prima natuurlijk, niemand ontkend jouw persoonlijke ervaringen. Plaatst je alleen wel in dezelfde groep als mensen die zich beter voelen door kristallen in hun woonkamer om straling te weren of een BioStabil om hun nek. Zorgt er ook voor dat je advies niet veel waard is, omdat het kaarsrecht tegenover staat wat peer-reviewed onderzoek zegt over de luidspreker voorkeuren van mensen. Je kan kan best die 1% zijn die er net wat anders tegenaan kijkt, maar voor 99% van de mensen zal een luidspreker die naar jouw smaak is niet de voorkeur genieten.

En het "ik luister naar de muziek en niet de grafiekjes" is natuurlijk een stropopargument van heb ik me jouw daar 8)7 .

Edit, iemand anders wees mij op een post van Floyd Toole (als er 1 persoon de grootste bijdrage heeft geleverd aan fact-based luidsprekerontwerpen en de interactie met de luisterruimte in de afgelopen 40 jaar dan is hij het) over de plaatsing van de tweeter:

[...]

Denk dat zijn conclusie de juiste is: het is een marketingkeuze.
Kan zijn dat het marketing keuze is, en dat is dan ook heel slim en verdient respect. Het hele verhaal hierboven geldt waarschijnlijk ook in bepaalde mate voor jou: omdát jij overtuigt bent dat het niet slim is de tweeter om top te monteren, en omdat experts zeggen dat het niet goed is, onderbouwd met metingen, die je alleen kan zien en niet kan horen, vind je het geluid waarschijnlijk ook niks en laat jij je smaak ws daardoor beïnvloeden. En zo zijn we allemaal in bepaalde mate bevooroordeeld. Dat is niet goed of fout, het enige van belang is of je van je audio kan genieten. Voor mij geldt dat het esthetische aspect daar invloed op heeft. Ik geniet er nl ook van als er geen enkel apparaat staat te draaien en het doodstil in huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pjotr22 schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:46:
[...]

Kan zijn dat het marketing keuze is, en dat is dan ook heel slim en verdient respect. Het hele verhaal hierboven geldt waarschijnlijk ook in bepaalde mate voor jou: omdát jij overtuigt bent dat het niet slim is de tweeter om top te monteren, en omdat experts zeggen dat het niet goed is, onderbouwd met metingen, die je alleen kan zien en niet kan horen, vind je het geluid waarschijnlijk ook niks en laat jij je smaak ws daardoor beïnvloeden. En zo zijn we allemaal in bepaalde mate bevooroordeeld. Dat is niet goed of fout, het enige van belang is of je van je audio kan genieten. Voor mij geldt dat het esthetische aspect daar invloed op heeft. Ik geniet er nl ook van als er geen enkel apparaat staat te draaien en het doodstil in huis is.
Je laat hier duidelijk zien dat je geen idee hebt dat metingen een voorspellende waarde hebben met betrekking tot hoe de geluidskwaliteit wordt ervaringen. Hier is al decennia lang onderzoek naar gedaan inclusief een hele stapel gepubliceerd peer-reviewed onderzoek. Jouw stelling komt is hier vergelijkbaar met mensen die zeggen dat roken niet schadelijk is want Ome Piet is 95 geworden en die rookte als een ketter!

Maar als het primaire doel is dat je luidspreker er mooi uitziet dan zit je met B&W in ieder geval goed, want qua afwerking valt er weinig te klagen daar. Die is de laatste jaren steeds beter geworden.

Voor mij draait het in de basis om de muziek, en ik heb dan ook voor luidsprekers gekozen waarbij de weergave daarvan centraal staat. Ik had daarbij een aantal opties en heb die uiteindelijk ingekort door de luidsprekers eruit te halen die ik niet mooi vond. Dat is zo te horen de tegenovergestelde benadering van jou.

Overigens is er ook een pad waarbij design en geluidskwaliteit elkaar ontmoeten. B&O en Devialet laten dat zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2022 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:14

Major_ton

Shoot!

Wat een heerlijke discussie hierboven d:)b Beide partijen hebben namelijk gelijk, alleen voor de ene kant is dat objectief en voor de andere kant subjectief. Ik heb jaren lang de retail gedaan voor HiFi (waaronder B&W) en mijn conclusie is dat luidsprekers aan de hand van 3 factoren worden gekocht. Deze 3 factoren kennen ook een specifieke volgorde, namelijk;

1 - De prijs. Soms zit daar wat rek in als iemand erg enthousiast raakt, maar het budget staat op nr.1.
2 - Het uiterlijk. Luidsprekers kunnen nog zo goed klinken, maar als ze visueel niet mooi gevonden worden of als ze niet in het interieur passen, dan is het jammer maar helaas.
3 - Last but not least, de klank. Als er gefilterd is op het budget en het uitlijker, dan blijft de klank over.

En hoewel men meestal aangeeft dat de klank het belangrijkste is, laat de praktijk een heel ander resultaat zien. En vanwege deze volgorde in kiezen wordt de klankbeleving ook beinvloedt door factor 1 en met name factor 2. Op zo'n moment zijn we het station van objectieve redevoering van bijvoorbeeld metingen ook gepasseerd.

Het is dan ook naar goed dat er zoveel keuze is (al zijn er helaas heel veel opportunistische merken actief die allemaal beweren dat zij de beste zijn), zodat zowel de objectieve als subjectieve luisteraar plezier kan beleven aan zijn/haar aankoop. Het is in mijn optiek dan ook zinloos om elkaar ervan te proberen te overtuigen wat beter is. Het is een kwestie van smaak en vooral de voorkeur waar je de meeste waarde aan hecht. En tot op zekere hoogte heeft iedereen gelijk. Anders waren we allemaal veroordeeld tot het sparen voor de Revel Performa BE modellen. En hoezeer ik graag een set F226Be's zou willen voor de prestaties, houdt niet eens de prijs, maar wél het uiterlijk mij tegen om ze te kopen. Mijn compromis is dus een set JBL HDI 3600's. Objectief gezien niet perfect, maar subjectief voor mij wel perfect.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Major_ton schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:52:

Het is dan ook naar goed dat er zoveel keuze is (al zijn er helaas heel veel opportunistische merken actief die allemaal beweren dat zij de beste zijn), zodat zowel de objectieve als subjectieve luisteraar plezier kan beleven aan zijn/haar aankoop. Het is in mijn optiek dan ook zinloos om elkaar ervan te proberen te overtuigen wat beter is. Het is een kwestie van smaak en vooral de voorkeur waar je de meeste waarde aan hecht. En tot op zekere hoogte heeft iedereen gelijk. Anders waren we allemaal veroordeeld tot het sparen voor de Revel Performa BE modellen. En hoezeer ik graag een set F226Be's zou willen voor de prestaties, houdt niet eens de prijs, maar wél het uiterlijk mij tegen om ze te kopen. Mijn compromis is dus een set JBL HDI 3600's. Objectief gezien niet perfect, maar subjectief voor mij wel perfect.
De perfecte luidspreker bestaat sowieso niet, het is altijd een compromis. Echter vertonen alle goede luidsprekers wel dezelfde karakteristieken. Jouw JBLs, mijn Performa3, KEF R/Reference/LS, Genelec, Neumann, Kii, Dutch&Dutch etc.

En je hebt gelijk, een ander overtuigen heeft geen zin. Het is erg lastig om een goede luidspreker luistertest uit te voeren, en als het niet blind is dat is het voor 99% van de mensen te lastig om te herkennen waar de problemen zitten bij een luidspreker. Vaak voel je wel dat er iets mis is, zoals ik heb gehad met mijn PMC Twenty serie luidsprekers. Die klonken gewoon nooit goed nadat ik over mijn enthousiasme heen was. Jaren later heb ik de metingen gezien en kon ineens de vinger op de zere plek leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:04:
[...]

De perfecte luidspreker bestaat sowieso niet, het is altijd een compromis. Echter vertonen alle goede luidsprekers wel dezelfde karakteristieken. Jouw JBLs, mijn Performa3, KEF R/Reference/LS, Genelec, Neumann, Kii, Dutch&Dutch etc.

En je hebt gelijk, een ander overtuigen heeft geen zin. Het is erg lastig om een goede luidspreker luistertest uit te voeren, en als het niet blind is dat is het voor 99% van de mensen te lastig om te herkennen waar de problemen zitten bij een luidspreker. Vaak voel je wel dat er iets mis is, zoals ik heb gehad met mijn PMC Twenty serie luidsprekers. Die klonken gewoon nooit goed nadat ik over mijn enthousiasme heen was. Jaren later heb ik de metingen gezien en kon ineens de vinger op de zere plek leggen.
Wat de HiFi branche vooral heel erg goed doet is inspelen op gevoel en emotie. Daarnaast merk je toch dat het ook 'rage' onderhevig is als je kijkt naar de wisselende populariteit van de merken. NAD is al een paar jaar erg populair, maar er is een hele lange tijd geweest dat dat niet zo was en dat het vooral bekend stond om de onbetrouwbaarheid. NAD stond voor 'Niet Altijd Defect' of 'Niet Aan Doen' en ik denk dat Audio Service in Elst er nog van gaat bibberen als ze terugdenken aan die tsunami van NAD producten die ze jaren lang hebben moeten repareren. Hegel is nu ook zo'n populair merk, maar vroeger was dat bijvoorbeeld Musical Fidelity. Veel betalen voor weinig inhoud, maar je wel het gevoel geven dat je iets bijzonders koopt (al heeft Musical Fidelity echt nog wel mooie spullen gebouwd). En nou hoeft dat helemaal niet erg te zijn, zolang je maar weet wat je doet en je jezelf niet laat belazeren. Mijn versterker is een PrimaLuna notabene. Ik zou het weinig mensen aanraden, maar ik ben er blij mee!

En terugkomend op B&W, mijn merk is het ook niet per se, maar een paar modellen zou ik toch wel plezier aan beleven. Dat zijn de CM1, CM6, 805S en 802D (de eerste Diamond generatie die je nog in black ash fineer kon krijgen <3). Objectief gezien niet de beste speakers, maar wel met een fijn karakter wat mij aanspreekt!

Het punt is dat wanneer je echt kennis wilt hebben, je vooral veel ervaring nodig hebt. Iets wat de gemiddelde consument niet heeft (geen waardeoordeel overigens). Dus dan verval je al snel in 'forum wijsheid' en dat wat de verkoper je verteld heeft. Daar is helemaal niks mis mee, maar het is wel jammer dat er vaak na anderhalve luistersessie en 3 avonden forum lezen gedacht wordt alles wel te weten _O-

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bpierey
Koei, stop er nu mee. Jouw betoog is echt onzin. Bewezen door experts, die jij echt niet bent.
B&W zit in de top, of je dat nu leuk vind of niet. Zielig leven moet jij hebben zeg om zo fel tegen een merk te zijn en met onzin argumentatie komt. Zou bijna denken dat je niets anders te doen hebt. Laat het gaan,

Gelukkig heb ik de juiste keuze gemaakt en ben ik er klaar mee. Hoop dat anderen niet naar jouw onizin luisteren, zoals in de vele andere posts hier op de site van jouw al vaak bewezen is.
Ik heb je al geblokkeerd.. ben er nu klaar mee zeg.

[ Voor 13% gewijzigd door bpierey op 17-04-2022 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr22
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:57:
[...]

Je laat hier duidelijk zien dat je geen idee hebt dat metingen een voorspellende waarde hebben met betrekking tot hoe de geluidskwaliteit wordt ervaringen. Hier is al decennia lang onderzoek naar gedaan inclusief een hele stapel gepubliceerd peer-reviewed onderzoek. Jouw stelling komt is hier vergelijkbaar met mensen die zeggen dat roken niet schadelijk is want Ome Piet is 95 geworden en die rookte als een ketter!

Maar als het primaire doel is dat je luidspreker er mooi uitziet dan zit je met B&W in ieder geval goed, want qua afwerking valt er weinig te klagen daar. Die is de laatste jaren steeds beter geworden.

Voor mij draait het in de basis om de muziek, en ik heb dan ook voor luidsprekers gekozen waarbij de weergave daarvan centraal staat. Ik had daarbij een aantal opties en heb die uiteindelijk ingekort door de luidsprekers eruit te halen die ik niet mooi vond. Dat is zo te horen de tegenovergestelde benadering van jou.

Overigens is er ook een pad waarbij design en geluidskwaliteit elkaar ontmoeten. B&O en Devialet laten dat zien.
Het zit je kennelijk hoog dat andere audio liefhebbers voor (nieuwere) Bowers en Wilkins kiezen en daar hun redenen voor hebben. Laten we het beschaafd houden en elkaars mening respecteren en elkaars woorden niet verdraaien. Ik wil je vriendelijk verzoeken een ander forum te zoeken als je dit niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben heel tevreden met mijn setje CM10 S2’s van €2000 tesamen (demo model een jaar of 4 terug, net voor de 700 serie de nieuwe CM werd).

Maar ik besef inmiddels ook wel dat speakers beter/perfect maken onzin is. Dus ja, uiterlijk telde hard mee bij aanschaf. Maar geluid blijft 1 ;)

Daarnaast heb ik een MiniDSP Flex met Dirac besteld en ga ik nu echt eens werk maken daarvan en wellicht wat kleine kamer aanpassingen.

Ik denk dat dat veel meer gaat doen dan nu m’n CMs van €2k inwisselen voor weet-ik-veel-wat van €20k zonder room correction.

Mijn ervaring is dat je oren (in zekere mate) wennen aan geluidsinstallaties en de wet van diminishing returns zeker ook voor audio geld.

Daarnaast ben ik ook gaan omarmen dat geluid subjectief is. Als je in de DSP wereld gaat kijken is er een universele mening dat je speakers nooit compleet vlak afregelt, maar altijd een bass boost erop zet ivm menselijk gehoor.

Zo is elk oor anders, dus als jij een draai aan wat andere dingen wil geven, of van mijn part je speakers op z’n kop wil zetten omdat dat voor jou beter klinkt. Doen!

Gewoon niet claimen dat dat de universele-waarheid-enige-manier-om-dit-goed-te-doen is. }:O

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 13:34

Jag

Pjotr22 schreef op maandag 18 april 2022 @ 07:31:
[...]

Het zit je kennelijk hoog dat andere audio liefhebbers voor (nieuwere) Bowers en Wilkins kiezen en daar hun redenen voor hebben. Laten we het beschaafd houden en elkaars mening respecteren en elkaars woorden niet verdraaien. Ik wil je vriendelijk verzoeken een ander forum te zoeken als je dit niet kan.
Ja @Verwijderd is daar wellicht wat activistisch in. En om hier in het topic mensen v

Natuurlijk is welke speakers je kiest uiteindelijk een persoonlijke. Echter is het voor de voortgang van de audio wel van belang dat er ook zijn die op objectieve wijze kijken, zoals Toole onder andere zo effectief gedaan heeft. Uiteindelijk leidt dat tot nieuwe inzichten en zo is het gekomen dat nu bijna elke serieuze speaker bouwer directivity controle onderdeel van het ontwerp maakt. Dat geeft zeker een verbetering in klank en maakt de luidspreker minder afhankelijk van de ruimte.

Maar goed, uiteindelijk moeten luidsprekers ook verkopen. En voor verkopen gelden ook andere eigenschappen dan alleen klank, zoals uiterlijk en reputatie ed. En daar maakt iedereen zijn eigen afweging in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pjotr22 schreef op maandag 18 april 2022 @ 07:31:
[...]

Voor mij is het geen probleem dat jij plezier haalt uit jouw luidsprekers, het probleem zit 'm in het advies wat hier verkondigd wordt. Dat is vaak feitelijk onjuist en waardeloos voor 95%+ van de luisteraars. Het advies hier regelmatig vergelijkbaar met het aanraden van een RTX2080 voor dezelfde prijs als een RTX3080, omdat de eigenaar van de RTX2080 zo tevreden is met zijn kaart. Dit is en blijft een techforum en als je met zweverig "advies" komt dan zal je afgerekend worden op basis van de huidige kennis op het gebied van luidsprekerdesign. Je kan hoog en laag springen, maar geluidsreproductie is en blijft een wetenschap.
Jag schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:21:
[...]

Ja @Verwijderd is daar wellicht wat activistisch in. En om hier in het topic mensen v

Natuurlijk is welke speakers je kiest uiteindelijk een persoonlijke. Echter is het voor de voortgang van de audio wel van belang dat er ook zijn die op objectieve wijze kijken, zoals Toole onder andere zo effectief gedaan heeft. Uiteindelijk leidt dat tot nieuwe inzichten en zo is het gekomen dat nu bijna elke serieuze speaker bouwer directivity controle onderdeel van het ontwerp maakt. Dat geeft zeker een verbetering in klank en maakt de luidspreker minder afhankelijk van de ruimte.

Maar goed, uiteindelijk moeten luidsprekers ook verkopen. En voor verkopen gelden ook andere eigenschappen dan alleen klank, zoals uiterlijk en reputatie ed. En daar maakt iedereen zijn eigen afweging in.
Voor mij is het probleem dat mensen advies geven dat nieuwe kopers een hoop ontevredenheid kan opleveren. Ik ben daar zelf ook een keer voor gevallen en heb luidsprekers gekocht die overal de hemel in werden geprezen. Gelukkig had ik als referentie daarvoor wel een betere luidspreker staan en had na een paar dagen al snel door dat er iets niet goed zat met mijn mooie nieuwe dure luidsprekers. Het is dan lastig om zelfreflectie toe te passen en te erkennen dat je zelf fout zat. Uiteindelijk die luidsprekers verkocht en mijn oude gehouden. Jaren later heb ik toen de objectieve data gezien van het kleinere broertje van de luidspreker die ik had gekocht en daar zag je direct waarom het gewoon niet klopte.

En je hebt volkomen gelijk dat luidsprekers ook moeten verkopen. Dat is ook de reden dat B&W deze keuzes maakt, het zorgt er namelijk voor dat hun luidsprekers eruit springen in de showroom. Bose doet hetzelfde. En het is echt niet alsof deze merken niet weten hoe ze wel een goede luidspreker moeten maken, want die kennis hebben ze zeker in huis. Echter zal in een showroom die piek rond de 9kHz net dat gevoel geven dat het geluid meer detail heeft en wat sprankelender is dan de concurrentie. Het is jammer, want je kan er ook op een andere manier eruit springen in de showroom, zie bijvoorbeeld B&O en Devialet (hun versterkers zijn niet zo geweldig, maar qua luidsprekers weten ze zeker wel wat ze doen).

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2022 14:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Modbreak:Bij deze graag weer on-topic. Bovenstaande discussie is al (te) vaak gevoerd. We weten ondertussen wel hoe iedereen in de wedstrijd zit. Blijven drammen is niet nodig. Het is bij deze wel weer genoeg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:48:
Ik zou inderdaad nu naar de akoestiek gaan kijken en eventueel iets van actieve room correction. Deze luidsprekers hebben een oneven response in het hoog die eigenlijk wel gecorrigeerd moet worden om het goed te krijgen. Met akoestische aanpassingen is dat helaas niet goed te krijgen, aangezien het pieken en dalen zijn en je niet specifiek de frequenties eruit kan absorberen. Met een DSP oplossing kan je 10kHz zo'n 5dB omlaag schroeven en op 4 kHz 3db omlaag. Dat maakt het wat minder piekerig in het hoog, deze luidspreker is zo vanuit de fabriek getuned omdat het lekker pakkend is in de eerste paar minuten luisteren (goed voor een demo bij een dealer, lijkt of er veel detail is).
Wat voor DSP zou je adviseren?

Ik heb een Audioquest Niagara 1200 met Audioquest Robin Hood Zero speakerkabels, deze combinatie maakt het inderdaad mooier, maar het hoog is nu best schel.

Als een DSP soelaas biedt, zou ik er weleens naar willen kijken en uitproberen.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ron_Tweaker schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:09:
[...]

Wat voor DSP zou je adviseren?

Ik heb een Audioquest Niagara 1200 met Audioquest Robin Hood Zero speakerkabels, deze combinatie maakt het inderdaad mooier, maar het hoog is nu best schel.

Als een DSP soelaas biedt, zou ik er weleens naar willen kijken en uitproberen.
MiniDSP met Dirac, maar het kan nog best wel eens lastig om het goed te krijgen omdat de afstraling van je luidsprekers niet uniform is. Maar je kan in ieder geval de treble vanaf 9kHz+ een paar dB omlaag trekken. En uit m'n hoofd zou ik rond de 3kHz er ook wat bij doen, om de teruggetrokken midrange wat naar boven te halen. Dat maakt het ook wat minder schel.

Je kan die ook al in Roon eens proberen, daar zou je dat ook al kunnen instellen als je Roon hebt. Ben er voor de rest niet mee bekend, alleen dat Roon ook wat instellingen heeft ervoor.

Edit:
Nog een aanvulling @Ron_Tweaker, het is sowieso slim om eens met een MiniDSP mic te meten wat het resultaat is op je luisterplek, dan weet je direct wat er aan de hand is. Idealiter zou je een aflopende lijn moeten zien vanaf 500hz naar 20kHz. Die 500hz is even een willekeurige frequentie, want die varieert per ruimte. Dit is de frequentie waaronder de ruimte de klank bepaald door room modes, en daarboven de luidspreker en de reflecties.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Zonet de hele discussie over b&w en hun hedendaagse kwaliteit gelezen.

Vandaag geluisterd naar de cm9 s1, 704,s2 en ik heb zelf momenteel de 685s2. Diverse keren de 600, 700 en cm series beluisterd

Wat me enorm opvalt is dat sinds de 70x en 60x reeks totaal anders klinkt en totaal niet b&w meer.

De 68x en de cm serie ken ik als speakers met solide laag, vol en sterk middengebied en iets terughoudend hoog. De CM serie aanzienlijk minder gekleurd/helderder dan de 68x (alhoewel de 68x s2 significant beter was dan de s1 op dit gebied)

Vandaag geluisterd naar de cm9, kef r500, en de nieuwe 704s2.

Cm9: typisch b&w zoals ik het ken, warm, solide midden en tikje donker gekleurd geluid. Erg fijne speaker die je midden in de muziek zet.

R500: zeer neutraal. Meer alsof je naar de muziek luistert inplaats van dat je erin staat. Hoog iets helderder en gedetailleerder. Laag wat minder strak. Technisch denk ik correcter dan de b&w, gewoon "anders" maar beide zeer goed.

704s2 alsof ik naar een oude bose party speaker luisterde. Veel laag (niet al te strak maar ook niet slecht), heel weinig mid en heeeeeel veel hoog. En het hoog was erg "metallic" , schreeuwerig. Het typische b&w mid was volledig weg. Het was wel een heel breed geluid, dat wel.

Dit alles in dezelfde ruimte met dezelfde apparatuur

Dit heb ik zelf ook ervaren met een luistertest tussen de oude 685 en de nieuwe 600 serie

Is dit herkenbaar? Ik kan bijna niet geloven hoe slecht de huidige b&w speakers zijn t.o.v. de oudere (met gele driver) modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
Ik heb alleen de CM9 beluisterd in een luistersessie een aantal jaren geleden. Dat vond ik helemaal niets. Het geluid bleef aan de speaker plakken, alsof je met je hand voor je mond praat. Wellicht teveel mid en te weinig hoog, geen idee, ik vond het echt niet prettig. Alle andere speakers in de luistersessie (Dali, Focal, Triangle, Phonar, KEF, Monitor Audio) hadden dat niet/in mindere mate (KEF). Hier op af gaand kleurde de CM9 het geluid ook al enorm.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gastje13 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:15:

Vandaag geluisterd naar de cm9 s1, 704,s2 en ik heb zelf momenteel de 685s2. Diverse keren de 600, 700 en cm series beluisterd

Wat me enorm opvalt is dat sinds de 70x en 60x reeks totaal anders klinkt en totaal niet b&w meer.

De 68x en de cm serie ken ik als speakers met solide laag, vol en sterk middengebied en iets terughoudend hoog. De CM serie aanzienlijk minder gekleurd/helderder dan de 68x (alhoewel de 68x s2 significant beter was dan de s1 op dit gebied)

Vandaag geluisterd naar de cm9, kef r500, en de nieuwe 704s2.

Cm9: typisch b&w zoals ik het ken, warm, solide midden en tikje donker gekleurd geluid. Erg fijne speaker die je midden in de muziek zet.

R500: zeer neutraal. Meer alsof je naar de muziek luistert inplaats van dat je erin staat. Hoog iets helderder en gedetailleerder. Laag wat minder strak. Technisch denk ik correcter dan de b&w, gewoon "anders" maar beide zeer goed.

704s2 alsof ik naar een oude bose party speaker luisterde. Veel laag (niet al te strak maar ook niet slecht), heel weinig mid en heeeeeel veel hoog. En het hoog was erg "metallic" , schreeuwerig. Het typische b&w mid was volledig weg. Het was wel een heel breed geluid, dat wel.

Dit alles in dezelfde ruimte met dezelfde apparatuur

Dit heb ik zelf ook ervaren met een luistertest tussen de oude 685 en de nieuwe 600 serie

Is dit herkenbaar? Ik kan bijna niet geloven hoe slecht de huidige b&w speakers zijn t.o.v. de oudere (met gele driver) modellen.
Je kan een hoop metingen online vinden van B&W luidsprekers waarmee je zelf de trends kan zien qua tonaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:20:
[...]

MiniDSP met Dirac, maar het kan nog best wel eens lastig om het goed te krijgen omdat de afstraling van je luidsprekers niet uniform is. Maar je kan in ieder geval de treble vanaf 9kHz+ een paar dB omlaag trekken. En uit m'n hoofd zou ik rond de 3kHz er ook wat bij doen, om de teruggetrokken midrange wat naar boven te halen. Dat maakt het ook wat minder schel.
Hoe sluit ik zo'n MiniDSP überhaupt aan? Ik heb een Marantz PM11S3 versterker en daarop aangesloten (analoog bekabeld) een Marantz NA11S1 netwerkspeler.

Welke MIniDSP moet ik überhaupt hiervoor inzetten?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ron_Tweaker schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:30:
[...]

Hoe sluit ik zo'n MiniDSP überhaupt aan? Ik heb een Marantz PM11S3 versterker en daarop aangesloten (analoog bekabeld) een Marantz NA11S1 netwerkspeler.

MiniDSP zou ertussen gaan, en dus AD/DA conversie doen om het te verwerken. Idealiter zou je de correctie in het digitale domein doen (dus digital out - MiniDSP - DAC ) of de netwerkspeler vervangen door een MiniDSP SHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ron_Tweaker schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:30:
Een MiniDSP 2x4 HD (niet de 'kit'-versie) is standaard voor stereo. Hij komt na het apparaat dat de bron selecteert en voor de eindversterker. Op een geïntegreerde versterker kan je hem dus niet altijd aansluiten zoals je wilt.

[ Voor 30% gewijzigd door TBTL op 29-04-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:12:
[...]

Je kan een hoop metingen online vinden van B&W luidsprekers waarmee je zelf de trends kan zien qua tonaliteit.
Maar is b&w ook niet overgenomen door een ander moederbedrijf een aantal jaar terug? Mogelijk dat ze hier een andere weg in zijn gegaan.

Afijn, sinds enkele uurtjes trotse eigenaar van een paar cm9's S1. Ter vervanging van een paar dynaudio focus 220. Een grote verbetering, de dynaudio's vond ik veel te teruggetrokken/traag in het midden. Hebben deze b&w's zeker geen last van! Heerlijk geluidje, meer upfront maar zeker niet scherp of fel.

Heb de cm6s2 ook nog gehoord met de tweeter op de top. Deze is qua hoog een verbetering(fel maar wel kwalitatief), maar miste hier laag in.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LZwNu6w_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

[ Voor 5% gewijzigd door gastje13 op 29-04-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gastje13 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:51:
[...]
Afijn, sinds enkele uurtjes trotse eigenaar van een paar cm9's S1. Ter vervanging van een paar dynaudio focus 220. Een grote verbetering, de dynaudio's vond ik veel te teruggetrokken/traag in het midden. Hebben deze b&w's zeker geen last van! Heerlijk geluidje, meer upfront maar zeker niet scherp of fel.
Denk niet dat de midrange meer teruggetrokken is dan die van je B&W's, want de 220 heeft zeker geen teruggetrokken midrange. Vermoed dat je gewoon meer bas en treble wilde in verhouding tot de midrange als je dit beter vindt klinken. Je voorbeeld laat in ieder geval goed zien dat veel mensen moeite hebben om tonaliteit te beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
Interessant, juist de cm9 vind ik rustiger in het hoog. Laag is niet heel anders, ietsjes dieper en iets minder midlaag (wel erg akoestiek afhankelijk wellicht).

De dynaudio's zetten stemmen heel erg op de achtergrond naar mijn idee. Verschil Kef(r300/r500)/b&w(cm9) en Dynaudio was dag en nacht in vergelijk met kef en b&w . . Die laatste twee hebben redelijk wat gemeen.

Blijft subjectief uiteraard . .

[ Voor 9% gewijzigd door gastje13 op 29-04-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gastje13 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:06:
Interessant, juist de cm9 vind ik rustiger in het hoog. Laag is niet heel anders, ietsjes dieper en iets minder midlaag (wel erg akoestiek afhankelijk wellicht).

De dynaudio's zetten stemmen heel erg op de achtergrond naar mijn idee. Verschil Kef(r300/r500)/b&w(cm9) en Dynaudio was dag en nacht in vergelijk met kef en b&w . . Die laatste twee hebben redelijk wat gemeen.

Blijft subjectief uiteraard . .
KEF komt over het algemeen meer overeen met Dynaudio. Maar het kan best dat het bij jou in huis net wat anders klinkt dan bij anderen, omdat de afstraling van B&W totaal niet uniform is kan het zo zijn dat de eerste reflecties toevallig bij jou een klankkleur produceren die jou aanstaat. Luidsprekers met een uniforme afstraling zoals KEF zullen in de meeste ruimtes hun tonaliteit behouden. KEF is zo ongeveer de antithesis van wat B&W doet op luidspreker gebied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
Ik heb vandaag de dyns nog met de b&w's vergeleken in de luisterruimte. Deze ruimte was aanzienlijk meer gedempt dan bij mij thuis, maar ook hier hoorde ik duidelijk de karakteristieken van de speakers die ik ook van thuis ken (van kef de r300 thuis gehad, in de luisterruimte stond een zet r500 dat wel). Nu met de cm9's thuis klinken ze ook niet super anders. b&w had juist een super herkenbaar mid en hoog waardoor je ze er overal zo tussen uit haalde. Dit geeft wel aan dat ze duidelijk een eigen kleuring hebben dat wel.

Hier metingen van de dynaudio focus 220, wel van een poolse site maar grafieken zijn uiteraard bruikbaar. Het lijkt me juist een wat V gevormde karakteristiek.

https://audio.com.pl/test...-glosnikowe/160-focus-220

Ik heb wel een tijdje een set dynaudio dm 2/6 gehad die het gesloten midden veel minder hadden, die klonken veel meer als de kef R serie.

Edit: ter info ook metingen van de cm9

https://audio-com-pl.tran...r_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp

[ Voor 23% gewijzigd door gastje13 op 29-04-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpnsvn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-07 02:18
Ik weet niet of ik dit hier in de juiste topic plaats. Ik heb al jaren een B&W M1 5.1 set icm met de SVS PC-12.

De laatste 4 jaar heb ik naar volle tevredenheid deze aangesloten gehad op een Denon avr x2400h. Nu ben ik aan het overwegen om over te stappen naar de AVR-X1700H en wil ik een andere sub aanschaffen. Ik overwoog ook de X2700H, maar die heeft maar 1x hdcp 2.3 input en de X1700H namelijk 3 inputs. Helaas is de receiver amper beschikbaar en dus geen demo mogelijkheid.

Qua subwoofer ben ik aan het twijfelen tussen een SVS PC2000 pro, B&W DB4S of een B&W PV1D. Alleen die laatste is nieuw niet verkrijgbaar meer en lees dat bepaalde modeljaren voedingsproblemen kan vertonen. Echter heeft de PV1D wel een enorme waf.

Nu ben ik onlangs bij een hifi specialist hier in de buurt geweest en gewoon open en transparant aangegeven wat ik overweeg. Opeens krijg ik te horen dat ik met deze setup minimaal voor een X4700H receiver moet gaan want anders is mijn configuratie compleet scheef. Argument was De 1700H zou te zwak zijn met de M1’s icm met een dergelijke sub (db4s of svs pc2000 pro). Dat is scheef en zou een zwaardere, ik hoorde eerder duurdere receiver ernaast moeten staan.

Ik heb wel wat ervaring met hifi, maar ik krijg bij dit verhaal toch sterk het gevoel dat deze beste verkoper/adviseur gewoon z’n dure receiver probeert te verkopen aangezien de ‘betaalbare’ receivers niet aan te slepen zijn met de huidige markt en de voorraad bestaat uit receivers van minimaal €1700 en hoger. Of zie ik dit compleet verkeerd?

AVR-X1700H | 5x B&W M1 | SVS PC12 NSD-DSP | LG OLED 65C8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

kpnsvn schreef op zondag 1 mei 2022 @ 03:35:
Ik weet niet of ik dit hier in de juiste topic plaats. Ik heb al jaren een B&W M1 5.1 set icm met de SVS PC-12.

De laatste 4 jaar heb ik naar volle tevredenheid deze aangesloten gehad op een Denon avr x2400h. Nu ben ik aan het overwegen om over te stappen naar de AVR-X1700H en wil ik een andere sub aanschaffen. Ik overwoog ook de X2700H, maar die heeft maar 1x hdcp 2.3 input en de X1700H namelijk 3 inputs. Helaas is de receiver amper beschikbaar en dus geen demo mogelijkheid.

Qua subwoofer ben ik aan het twijfelen tussen een SVS PC2000 pro, B&W DB4S of een B&W PV1D. Alleen die laatste is nieuw niet verkrijgbaar meer en lees dat bepaalde modeljaren voedingsproblemen kan vertonen. Echter heeft de PV1D wel een enorme waf.

Nu ben ik onlangs bij een hifi specialist hier in de buurt geweest en gewoon open en transparant aangegeven wat ik overweeg. Opeens krijg ik te horen dat ik met deze setup minimaal voor een X4700H receiver moet gaan want anders is mijn configuratie compleet scheef. Argument was De 1700H zou te zwak zijn met de M1’s icm met een dergelijke sub (db4s of svs pc2000 pro). Dat is scheef en zou een zwaardere, ik hoorde eerder duurdere receiver ernaast moeten staan.

Ik heb wel wat ervaring met hifi, maar ik krijg bij dit verhaal toch sterk het gevoel dat deze beste verkoper/adviseur gewoon z’n dure receiver probeert te verkopen aangezien de ‘betaalbare’ receivers niet aan te slepen zijn met de huidige markt en de voorraad bestaat uit receivers van minimaal €1700 en hoger. Of zie ik dit compleet verkeerd?
Met de M1's (een meeste andere luidsprekers) is de X1700H inderdaad meer dan voldoende, dat heb je goed aangevoeld. Het kan zijn dat een duurder model meer functies biedt, maar als je die niet nodig hebt is er geen enkele reden om meer geld uit te geven.

De subwoofer die je nu hebt is natuurlijk prima, maar het kan zijn dat je weer eens wat anders wilt. Die PV1D zou ik 100% laten staan. Veel problemen met dat model en een THD die door het dak vliegt. Stijlvolle subwoofers zijn veelal te duur en presteren ondermaats in vergelijk met de conventioneel gevormde varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vledermauser
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-10 20:08
De B&W M-1 is met 84-85Db erg ongevoelig. Met een NAD T778 moet ik al flink het volume openzetten om behoorlijk volume te krijgen. Dus ik verbaas me niet over het advies om een 1700 links te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
gastje13 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:15:

Vandaag geluisterd naar ........

cm9, kef r500, en de nieuwe 704s2.

Gefeliciteerd met die fantastische speakers! Jaren terug uitgebreid beluisterd en vergeleken bij HOBO. Ik vroeg de verkoper niet te vertellen welke hij steeds aan zette. Na lang luisteren kwam ik steeds terug op de CM9 zo bleek. In latere luistersessies moet ik bekennen dat die voorkeur mijn ervaring behoorlijk kleurde zoals ik in de discussie in dit topic al eerder aangaf.

Nu staan hier de CM6 S2's ook vanwege de looks. Mis geen laag maar ik denk dat ik niet weet wat ik mis. Ben wel benieuwd wanneer ik hier zoals koeitje aangeeft KEF zou aansluiten hoe dat dan klinkt.

Nu staan de B&W's niet aangesloten want ik ben op zoek naar een goede stereo versterker / combi. Ons nieuwe huis een enorme galmbak dus denk dat ik ook een goede DSP moet hebben.

Iemand tips voor tweede hands combi versterker - dsp? voor bij de CM6 S2's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pjotr22 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:20:
[...]

Gefeliciteerd met die fantastische speakers! Jaren terug uitgebreid beluisterd en vergeleken bij HOBO. Ik vroeg de verkoper niet te vertellen welke hij steeds aan zette. Na lang luisteren kwam ik steeds terug op de CM9 zo bleek. In latere luistersessies moet ik bekennen dat die voorkeur mijn ervaring behoorlijk kleurde zoals ik in de discussie in dit topic al eerder aangaf.

Nu staan hier de CM6 S2's ook vanwege de looks. Mis geen laag maar ik denk dat ik niet weet wat ik mis. Ben wel benieuwd wanneer ik hier zoals koeitje aangeeft KEF zou aansluiten hoe dat dan klinkt.

Nu staan de B&W's niet aangesloten want ik ben op zoek naar een goede stereo versterker / combi. Ons nieuwe huis een enorme galmbak dus denk dat ik ook een goede DSP moet hebben.

DSP gaat je niet helpen met galm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
Pjotr22 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:20:
[...]

Thnx!

Ik heb de CM6S2 ook gehoord en het is een super speaker, maar de combinatie met bescheiden laag en aanwezig (maar wel kwaliteit zeer goed) hoog kan ik me voorstellen dat in een galmbak dit niet de ideale speaker is. Ik vrees ook dat je dit niet met DSP en zeker niet met een andere versterker goed gaat krijgen. Akoestiek aanpassen zal het beste zijn, of een andere speaker zoeken met een milder hoog. Heb je ze al eens geprobeerd in je nieuwe huis? Misschien valt het wel mee!

De KEF R serie vind ik zelf rustiger in het hoog (maar nog steeds zeer gedetailleerd) en hebben ook een steviger laag. Een B&W CM5(S2) heeft ook een rustiger hoog maar is minder gedetailleerd dan zowel de CM6 als de Kef. Beide speaker series vind ik zeer goed. Kef is wat ronder van klank, B&W wat meer levendig in het algemeen naar mijn beleving.

Ik zou zeggen neem je B&W tjes is een keer mee naar waar de KEF verkopen! Al dan niet ergens 2ehands.

Nog even over lineariteit/neutraliteit: het klopt dat bijvoorbeeld de CM9 niet de meest recht metende speaker is. Maar er is nog veel meer van belang:

- Afstraalgedrag van de speaker
- Fasegedrag
- Snelheid/impulsresponsie
- Energiespectrum (stel je zet een toon van 1KHz uit, hoeveel milliseconden duurt het dan voordat de speaker echt stil is)
- Hoe goed ze omgaan met complexe signalen. Komt een 1KHz toon er nog net zo zuiver uit als je een 500Hz bijzet? Ofwel hoe goed is de instrumentscheiding in muzikale termen.
- Hoe dit alles in de akoestiek matcht

Ik denk dat de meest "recht" metende speaker qua frequentie niet gelijk ook de beste speaker is. Dit nog buiten persoonlijke voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 15:52
Interessante discussie.
Nou hier is iemand heel blij met zijn CM9 S2’s,
en dan een Elac center speaker,
B&W M1 monitor speakers
en Elac sub2050 subwoofer.
En een Anthem MRX 520 versterker.

Of het grafiekmatig klopt weet ik niet, maar het geluid is heerlijk. 😀
Zowel stereo als bij films (nu vooral met Atmos, lees True-HD).
Rijk, vol, overdonderend mooi.

Alles bij HOBO gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Iemand al iets gehoord over een nieuwe 700 serie? De CM S2 serie werd eind 2014 aangekondigd en de huidige 700 serie eind 2017. Dan zou je denken dat een nieuwe serie in het verschiet ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry20
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-07-2024
Hallo
Ik zoek ook vervangers voor mijn DM603 uit jaren 90 en een denon AVR1804 omdat ziggo is gestopt met analoge radio
Laatst wezen luisteren en nu zeer veel gelezen over tevhnische metingen enzo daarna verdwaal jd gewoon dus hier het luisterverslag van maart verkoper hifi keten
Ik gaf aan. Toen ik mijn Denon DRA350stereo verruilde. Voor de 1804. Surround was het stereo geluid vele malen minder
Advies 1 ga voor stereo ipv surround
Heb geluisterd naar NAD c399 en combi c298+ c658. Ik vond de meerprijs en 2 bakken erger dan het geluidsverschil.
Dan de speakers.hij gaf van te voren aan welke speaker ik ging horen. Beginnen met dali (advies verkoper) van prijs laag oberon naar hoog rubicon; sprak me niet aan. nog ander, weet niet meer merk. Uiteindelijk toch B&W aangekoppeld ( hadden miet zijn voorkeur). 704. Vlak en geluid kwam niet van de speaker. 703 echt veel mooier en in balans. Later ook 702 signature.. kippevel ( verkoper kon een positieve glimlach niet onderdrukken),maar veel te duur. Na pauze heeft hij nog boekenplank + sub combis gedaan ivm bluesound advies. Ik heb nog multiroom wensen en bluesound makkelijk te integreren naar surround met een stereoversterker
Daarna blind sessies terug naar de vloerstaanders. Conclusie in mijn aantekening. 703 of 702Sig. Of je later in huis het verschil nog herrinnert tov meerprijs?
Ben beetje overdonderd van de info middag naar huis gestuurd om eea te laten bezinken.
Op dit moment denk ik na over marantz model40N. NAD lees ik teveel negatieve reakties iemand nog andere tips?
Welke av receivers is vergelijkbaar Met geluid van c399 of N40 ik blijf wel steeds terugkomen op 703 vs 702. Maar welke versterker selectie ga ik nemen voor vervolg luistersessies

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

Je post eerst doorlezen voordat je op "Verstuur" klikt. Dit komt over als één grote woordenbrij met lukraak interpunctie en enters.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle versterkers en receivers zullen hetzelfde klinken mits te opereren in hun bedoelde bereik (dus niet een 2x20W versterker gebruiken voor je Ziggo dome concert) en ze geen grove ontwerpfouten hebben. De verschillen die je gehoord hebt zijn vrijwel zeker toe te kennen aan verschillen in gain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry20
  • Laatst online: 17-07-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:32:
Alle versterkers en receivers zullen hetzelfde klinken mits te opereren in hun bedoelde bereik (dus niet een 2x20W versterker gebruiken voor je Ziggo dome concert) en ze geen grove ontwerpfouten hebben. De verschillen die je gehoord hebt zijn vrijwel zeker toe te kennen aan verschillen in gain.
Tnx. Dit snap ik niet.
Het enige verschil zijn andere speakers op de installatie. Aan inputkant verandert er niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

berry20 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Tnx. Dit snap ik niet.
Het enige verschil zijn andere speakers op de installatie. Aan inputkant verandert er niets?
Klopt, onder twee voorwaarden:

1. De apparatuur moet fouten (vervorming, ruis, kanaalscheiding, frequentieverloop etc.) buiten het gehoorbereik hebben. Dit is voor line-level apparatuur (DACs, streamers, etc) appeltje-eitje. Voor versterkers kan het wat lastiger zijn.

En

2. De apparatuur moet binnen zijn grenzen opereren. Dit eigenlijk alleen van belang voor versterkers. Je hebt simpelweg een x hoeveelheid vermogen nodig (i.c.m. voorwaarde 1) om een bepaald geluidsniveau te bereiken op de luisterplek. Hiermee moet je wel rekening houden met dynamische pieken, want een gemiddeld luisterniveau zegt niet zoveel. Dus als je bijvoorbeeld op 80dB luistert en er komt een piek in de muziek langs van 10dB dan heb je ruim 3 keer zoveel vermogen nodig als wat je op 80dB nodig had. 15dB piek? 5.6 keer zoveel vermogen. Hoeveel watt je voor die 80dB en de pieken nodig hebt, hangt af van de luidspreker, gevoeligheid van de luidspreker, afstand en de plaatsing van de luidspreker. Een versterker van 20W zal luidsprekers met een gevoeligheid van 82dB nooit naar pieken van 95dB krijgen op 5 meter afstand bijvoorbeeld. Dan ga je wel verschil horen tussen de 20W en 500W versterker ;).

Je kan hier eens mee spelen:

https://mehlau.net/audio/spl/

Met bijvoorbeeld 82 dB SPL (1W/1m) luidsprekers en 20W heb je bij luidsprekers die dichtbij een muur staan op 5 meter afstand een SPL van 84dB met een enkele luidspreker (met twee is dat +3dB). Maar gooi je er 500W tegenaan dan kom je aan 98dB met een enkele luidspreker in dezelfde situatie.

En dit is de moeite van het lezen waard:

https://www.audiosciencer...nd-dac-measurements.5734/
Recap of thresholds
Lenient
Dynamic range, linearity: 96 dB
THD, IMD: -66 dBFS / 0.05%
Noise: -85 dBFS / 0.005%
SINAD: 85 dB
Crosstalk: -60 dBFS
Jitter: -110 dBFS, -100 dBFS around the main tone
Frequency response: ±0.5 dB
Channel balance: 1 dB
Output impedance: 2 ohms

Strict
Dynamic range, linearity, SINAD: 120 dB
THD, IMD, noise, crosstalk, jitter: -120 dBFS / 0.0001%
Frequency response, channel balance: ±0.1 dB
Output impedance: 0.16 ohms

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 10:08

Spockz

Live and Let Live

Mij is als vervanging van een HTM71 S2 een HTM71 S3 aangeboden omdat de S2 niet meer leverbaar is. Nu kan ik niets vinden over de S3 die in september uit zou komen en doorgaans zijn de nieuwere generaties wel beter maar ben huiverig om dit blind te accepteren. Weet iemand meer over de aanstaande S3?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-10 19:34
Spockz schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:14:
Mij is als vervanging van een HTM71 S2 een HTM71 S3 aangeboden omdat de S2 niet meer leverbaar is. Nu kan ik niets vinden over de S3 die in september uit zou komen en doorgaans zijn de nieuwere generaties wel beter maar ben huiverig om dit blind te accepteren. Weet iemand meer over de aanstaande S3?
Ik ben al enige tijd aan het overwegen de 702S2 te kopen, tot ik hoorde over de S3. Vond net via de Wayback machine deze verwijderde pagina. De prijzen lijken fors hoger te gaan liggen, dus klinkt als een goede deal als je een S3 kan krijgen voor dezelfde prijs.
Het ster van de show is natuurlijk de 700-serie. De “S3” versie. Alle modellen behalve de 706S3 stonden opgesteld. En ja: het oogt veel moderner en fraaier dan de S2. Net als de 800-serie komt de unit een beetje ‘uit de kast’, zullen we maar zeggen. Met de zilveren omlijsting oogt dat chique. Het front is ook wat gebold wat diffractie moet tegengaan. Ook de tweeter on top is weer verbeterd wat het complete niveau van de 700-serie weer wat moet verhogen.

De demo in de luister / demo-ruimte was goed op de Rotel Diamond-serie. Met name de 705S3 speelde erg prettig, gecontroleerd en luchtig.

We hebben begrepen dat de 702S3 rond de 6500 Euro per paar gaat kosten en de 703S3 rond de 5500 Euro per paar. De 707 komt op 1500 euro per paar, 705S3 op 3000 per paar, 704S3 op 3500 per paar. Dat is rond de 50% verhoging ten opzichte van de vorige serie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAjZ03ktBsdhmSb2Zr-1aRyxpgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYKB9oNjZxUJ26iPxmXaKNgZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Evanesco op 16-09-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 14:55
Ik heb mijn Kef Q7 verkocht en een set B&W DM604 S2 er voor terug gekocht. Wat een verschil zeg. Erg tevreden over.

Nu kijken voor een nieuwe receiver. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 11:58
Hi mede tweakers en B&W fanaten! Na fantastisch advies van jullie in het verleden, ben ik nu heel blij met mijn gereviseerde DM603 S3 zuilen i.c.m. gereviseerde QUAD 33 voorversterker en QUAD 405 eindversterker.

Enige waar ik nu tegenaan loop is dat ik graag een aanvullende subwoofer wil, omdat ik veel elektronische muziek luister. Mijn stereo eindversterker heeft echter enkel stereo uit en geen subwoofer uitgang.

Ik zag dat de B&W AS300 (op marktrplaats) een stereo-in ingang en stereo-uit uitgang heeft. Dit zou dan denk ik moeten werken.

Mijn vragen:
- Wat vinden jullie van de B&W AS300
- Wanneer ik de subwoofer via het knopje achterop uitzet, wordt het filter dan ook weer uitgeschakeld en krijgen mijn boxen dan weer het volledige bereik, of blijft het filter werken?
- Hebben jullie advies wat mij wellicht nog beter gaat helpen?

Veel dank alvast voor jullie inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:48
NitSuA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:47:

Mijn vragen:
- Wat vinden jullie van de B&W AS300
- Wanneer ik de subwoofer via het knopje achterop uitzet, wordt het filter dan ook weer uitgeschakeld en krijgen mijn boxen dan weer het volledige bereik, of blijft het filter werken?
- Hebben jullie advies wat mij wellicht nog beter gaat helpen?

Veel dank alvast voor jullie inzichten!
- Die ASW300 is een prima ding, ik heb 'm zelf ook (overigens is dit model wel al 20 jaar oud en de mijne heb ik ook al zo lang), maar schakelt alleen in bij films met LFE of als ik 'm aanzet bij gewoon stereo. Verder gebruik ik 'm eigenlijk niet voor muziek (ik weet ook niet of dat veel toevoegd, aangezien je zuilen gebruikt en die gaan vast wat lager dan mijn boekenplank-speakers (B&W DM303, uit dezelfde serie als de ASW300 en zijn inmiddels net zo oud).
- Ik weet niet helemaal of ik snap wat je bedoeld met de tweede vraag
- Of een subwoofer je echt meer zal brengen bij het luisteren van jouw muziek, dat kun je eigenlijk alleen zelf bepalen. Heb je het gevoel dat je iets mist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:03
Gisteren het nieuwste modelletje van B&W opgehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqKQ7dmHZ_wUmCAgES9riYAd_W4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyrWX9bW658s5UqYgTce27Rl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Kenny_NL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:32:
[...]

- Die ASW300 is een prima ding, ik heb 'm zelf ook (overigens is dit model wel al 20 jaar oud en de mijne heb ik ook al zo lang), maar schakelt alleen in bij films met LFE of als ik 'm aanzet bij gewoon stereo. Verder gebruik ik 'm eigenlijk niet voor muziek (ik weet ook niet of dat veel toevoegd, aangezien je zuilen gebruikt en die gaan vast wat lager dan mijn boekenplank-speakers (B&W DM303, uit dezelfde serie als de ASW300 en zijn inmiddels net zo oud).
- Ik weet niet helemaal of ik snap wat je bedoeld met de tweede vraag
- Of een subwoofer je echt meer zal brengen bij het luisteren van jouw muziek, dat kun je eigenlijk alleen zelf bepalen. Heb je het gevoel dat je iets mist?
Hi Kenny_NL, dank voor je antwoord!

Als ik naar de specs van mijn DM603 zuilen kijk, zie ik idd de volgende freq. range: 34Hz and 42kHz
De ASW300 heeft een freq. range van 40 - 140 Hz

Dus mijn zuilen kunnen lager.
Betekent dit dan ook dat ik bij het toevoegen van de sub niet meer bass ga horen / ervaren?

ps. Met mijn tweede vraag bedoelde ik: wanneer je de speakers via de sub aansluit, zullen de speakers over een cross-over filter lopen zodat de lage tonen naar de sub gaan, en de hogere tonen naar de zuilen. Wanneer ik de sub dan uitzet met het knopje, krijgen de speakers dan weer de full freq range als input (lees: wordt het filter dan uitgeschakeld), of blijft het filter er tussen zitten en mis ik vervolgens gewoon een hoop bass in mijn zuilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NitSuA schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
De ASW300 heeft een freq. range van 40 - 140 Hz
Zit je niet naar de instelbare crossover te kijken bij die waardes? De genoemde subwoofer is zeker geen power house met een 8" woofer en 100 Watt versterker maar lager dan 40 Hz moet daarmee zeker lukken.

Edit:
Inderdaad niet de frequentie range maar de instelbare crossover:

Uit de spec sheet:
Description: Active vented-box subwoofer system
Amplifier power output: 100W continuous
Frequency range (-6dB): 23Hz and 180Hz
Dimension: (including feet)
H 405mm W 330mm D 375mm
H 16” W 13” D 14.8”
Frequency response(±3dB): 27Hz and 150Hz
Weight: 15kg / 33 lbs.
Betreffende het doorsturen van signaal als de subwoofer uit staat. Ik wil daar een derde optie aan toevoegen naast het gehele signaal doorsturen dan wel een signaal min ingestelde crossover doorsturen. Namelijk geen signaal doorsturen als de subwoofer uit staat. Geen idee wat de juiste optie is maar ik zou de derde ook meenemen als mogelijkheid om teleurstelling te voorkomen.

[ Voor 50% gewijzigd door FeaR op 15-10-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
ah, je hebt gelijk, als ik google zie ik dit:

Weet niet precies welke waarde ik moet aanhouden, maar hij gaat iig lager. Maar is dat hoorbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NitSuA schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:56:
ah, je hebt gelijk, als ik google zie ik dit:

Weet niet precies welke waarde ik moet aanhouden, maar hij gaat iig lager. Maar is dat hoorbaar?
De waarde van 27 Hz is de betere om aan te houden. Of het hoorbaar is is een tweede. Het hangt ook van de plaatsing en ruimte af (en dan vooral wat dat doet met de lage frequenties). Maar dat geldt ook voor het laag van de speaker. Dat bereik is overigens ook gemeten bij een verzwakking. De speakers zal je hoger afkappen dan het laagst opgegeven punt.

Persoonlijk zou ik nooit een subwoofer onder de 10“ nemen.

Verder, check mijn aanvulling hierboven over de crossover.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 15-10-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Dank je wel!
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik heb in ieder geval een echte vintage versterker (voor- en eindversterker) zonder aparte sub uitgang. Dus ik zal het moeten doen met de stereo-out die erop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NitSuA schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:35:
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik heb in ieder geval een echte vintage versterker (voor- en eindversterker) zonder aparte sub uitgang. Dus ik zal het moeten doen met de stereo-out die erop zit.
Je stelde zelf de vraag over wat er met het filter van de subwoofer gebeurt als je de subwoofer uit zet. Je had zelf twee opties bedacht. Als eerste dat het filter uit wordt geschakeld en de speakers weer full range signaal krijgen. Tweede optie dat het filter toch bleef werken en dat met de subwoofer uitgeschakeld het signaal alsnog af wordt gekapt. Ik voeg daar een eventuele derde optie aan toe: speakers krijgen helemaal geen signaal. Jij gaat er met beide mogelijkheden van uit dat het signaal alsnog door de subwoofer gaat wanneer deze uit is geschakeld. Ik vraag me af of er überhaupt signaal doorheen gaat wanneer uitgeschakeld. Geen idee welke de juiste optie is, puur als aanvulling.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 15-10-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
ah ja, zeker terecht punt! Weet iemand dat?

edit: ben er al achter hoe ik mijn sub moet aansluiten.. gewoon vanuit de voorversterker op de line-in, en de line-out van de sub naar de eindversterker. En van daaruit naar de boxen.

[ Voor 68% gewijzigd door NitSuA op 03-11-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Nog even een (laatste) vraag voor de kenners hier..

Ik heb dus twee gereviseerde zuilen, B&W 603 S3 die mooi warm geluid geven, maar voor techno en elektronische muziek mis ik wat bass (ook op laag volume). Ik kan nu een mooie B&W 675 (10 inch) subwoofer kopen.

Online lees ik dat hij mooi zuivere bass geeft, maar niet echt die 'punch' omdat hij geef bass reflex port heeft.

Mijn vriendin heeft een significant goedkopere 5.1 set van Yamaha, echt een home cinema set, maar damn.. die geeft zo een lekkere warme kamervullende bass bij techno muziek, ook op laag volume.

Nu hou ik gewoon van mooie spullen en kwaliteit, en zou ik het liefst voor de B&W 675 (hij ziet er ook prachtig uit), maar denken jullie dat ik teleurgesteld ga zijn in de mate van lage tonen, kamer vullende weergave van de bass en die lekkere punch (ook op laag volume)?

Idealiter zou ik eea gaan luisteren, maar deze apparatuur is in winkels niet meer te beluisteren en te vergelijken helaas. En bij iemand anders thuis vind ik het altijd heel moeilijk beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NitSuA schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:36:
Mijn vriendin heeft een significant goedkopere 5.1 set van Yamaha, echt een home cinema set, maar damn.. die geeft zo een lekkere warme kamervullende bass bij techno muziek, ook op laag volume.
Zo'n kant en klare set met kleine speakers? Dan is het appels met peren vergelijken. Subwoofers doen naast het LFE kanaal ook het bereik wat een speaker niet weer kan geven. Veelal zal dat zo rond de 60-80 Hz liggen, bij kleinere speakers zoals van all-in-one setjes ligt die grens (crossover) veel hoger. Ergo, de subwoofer moet veel meer tonen voor zijn rekening nemen en klinkt daardoor al meer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Ja dank, dat verklaart inderdaad wel een hoop. Maar toch blijf ik vinden dat de bass, ook al staat het volume laag, heel vol en kamervullend klinkt. Mijn ervaring tot nu toe met B&W is dat ik ze vrij veel op het middelgebied vind gefocust, dus wat primair in het vocale gebied. Juist daarom heb ik voor de wat oudere 603 S3 serie gekozen (op jullie advies, dank daarvoor). Maar ik vind de (nieuwe) B&W speakers daardoor een beetje saai worden, de spanning / lol gaat er voor mij zo een beetje vanaf.

Vandaar de toevoeging van de subwoofer. Maar ik lees dus ook dat de ASW675 vrij audiofiel is, en dus naadloos opgaat in de 603's, maar dat je hem daardoor qua beleving niet meer zo hoort, hij is wat onzichtbaar, omdat hij niet overheerst. Is dat een mening die jullie delen? Want ik juister geen pop muziek of ander soort muziek dat zich primair in het vocale gebied begeeft en wil juist die lekkere feestelijke techno bass. Zou ik met deze speaker teleurgesteld kunnen raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:11
NitSuA schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:59:
Ja dank, dat verklaart inderdaad wel een hoop. Maar toch blijf ik vinden dat de bass, ook al staat het volume laag, heel vol en kamervullend klinkt. Mijn ervaring tot nu toe met B&W is dat ik ze vrij veel op het middelgebied vind gefocust, dus wat primair in het vocale gebied. Juist daarom heb ik voor de wat oudere 603 S3 serie gekozen (op jullie advies, dank daarvoor). Maar ik vind de (nieuwe) B&W speakers daardoor een beetje saai worden, de spanning / lol gaat er voor mij zo een beetje vanaf.

Vandaar de toevoeging van de subwoofer. Maar ik lees dus ook dat de ASW675 vrij audiofiel is, en dus naadloos opgaat in de 603's, maar dat je hem daardoor qua beleving niet meer zo hoort, hij is wat onzichtbaar, omdat hij niet overheerst. Is dat een mening die jullie delen? Want ik juister geen pop muziek of ander soort muziek dat zich primair in het vocale gebied begeeft en wil juist die lekkere feestelijke techno bass. Zou ik met deze speaker teleurgesteld kunnen raken?
Zoals eerder ook is aangekaart is het verschil in kwaliteit tussen de Yamaha set en je B&W's vrij groot. Ze zijn ook bedoeld voor een andere doelgroep.

Wat ik mijn afvraag is ben je niet gewoon opzoek naar een grote PA of studio subwoofer. Blijkbaar wil je geen kwaliteit maar vooral body en volume. Het is in dit topic wat vloeken in de kerk maar ga is luisteren naar bijvoorbeeld een KRK S8.4. Ik heb zelf mijn KRK setup weggedaan omdat ik moe werd van het luisteren. Een ASW675 is getuned om inderdaad naadloos op te gaan in je fronts. Het is dus echt smaak als het gaat om bass. Ben nu volledig over op mijn B&W CM10S2 met DB1D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NitSuA schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:59:
...ook al staat het volume laag, heel vol en kamervullend klinkt.
Omdat de subwoofer dus meer doet dan alleen waar deze voor is gemaakt. Het effect van een all-in-one subwoofer afzetten tegen de subwoofer bij een set bestaande uit boekenplankspeakers of groter gaat niet op. Als je een dergelijke aanwezige subwoofer mooi vind zou ik op mijn gevoel iets aanraden met een poort en geen gesloten exemplaar. Waarbij je (ook even vloeken in de audiofiele kerk) altijd nog kan kiezen om de crossover op een 150 Hz te zetten zodat je het gedrag van een all-in-one setje na kan bootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Ja dank voor de tips! Een PA systeem is voor mij dan weer een stapje te ver, maar ik las wel dat de lagere series, zoals de asw650 en asw600 wellicht wat voller klinken en meer voor HT doeleinden zijn. Delen jullie die mening? Want misschien moet ik dat anders doen. Of wat meer uitgeven voor een nieuwe ASW608. Wellicht dat die ook wat meer voor HT gebruikt kan worden en echt die bass ‘punch’ kan geven?

Hier zijn ze ook niet bepaald lovend: http://www.audioreview.co...fers/b-and-w/asw-675.html

[ Voor 12% gewijzigd door NitSuA op 04-11-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:46

Canon23

>>MY<< world

Mijn huidige set is
Bw dm604 s2 als front
Cc6 center
Bw solid als rears ( ivm ruimte)

Nu denk ik dat de center speaker beter kan.
Op marktplaats staat nu 1 lcr60 s2 te koop en een 2tal goedkopere! Lcr600 s3.
Is de lcr600 veel beter dan de lcr60 en maakt dat s3 vs s2 veel uit in geleuidsbeeld?
Ik snap dat het met name persoonlijk is, maar de speakers zijn allemaal 100km plus rijden.

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitSuA
Oke, update van mijn kant, gisteren de ASW675 opgehaald in België via marktplaats. Mijn twijfel was echt ongegrond. Wat een heerlijke basspeaker!! ik ben er waanzinnig blij mee en het geluid is echt wel kamer vullend en vol. Een andere kast met een basreflex poort is echt niet nodig, het klinkt echt super.

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
Ook als je een periode niet spamt over F&D, is het na die periode nog steeds ongewenst.

[ Voor 90% gewijzigd door FeaR op 10-11-2022 19:25 ]

• mr.DJ95
Don't feed the troll ;)

[ Voor 99% gewijzigd door FeaR op 10-11-2022 19:25 ]

• FateTrap
Het was niet als een troll bericht bedoeld maar niet meer dan mijn ervaring met B&W systemen die ik al gehoord heb. Daar gaat het topic over voor zover ik begrijp.

Laatst heb ik nog met iemand van een Hi-Fi speciaalzaak gesproken en die heeft me gezegd dat klanten vaak twijfelen tussen Klipsch en B&W. Wanneer hij dan een demonstratie doet dan kiezen de klanten meestal Klipsch omdat ze het geluid beter vinden.

De kern van wat ik in mijn vorig bericht wou zeggen is dat B&W een uitgebreide klank heeft (extra geluiden erbijgeplakt) maar dat dit een beetje ten koste gaat van de zuiverheid van de stemmen (vocals).

Ook vind ik de bass van B&W systemen te weinig detail en dynamiek hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

FateTrap schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:57:
[...]
Het was niet als een troll bericht bedoeld maar niet meer dan mijn ervaring met B&W systemen die ik al gehoord heb. Daar gaat het topic over voor zover ik begrijp.
Leuke insteek maar helaas spreekt je post geschiedenis je tegen. Jouw "ervaring" met welk merk speaker dan ook is alleen om binnen een paar regels F&D aan te prijzen. Zoals via PM al gezegd: stop daarmee (of accepteer de consequenties).

Einde discussie.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 10-11-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
Wat was er niet duidelijk aan "einde discussie"?

[ Voor 94% gewijzigd door FeaR op 10-11-2022 20:56 ]

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Canon23 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:07:
Mijn huidige set is
Bw dm604 s2 als front
Cc6 center
Bw solid als rears ( ivm ruimte)

Nu denk ik dat de center speaker beter kan.
Op marktplaats staat nu 1 lcr60 s2 te koop en een 2tal goedkopere! Lcr600 s3.
Is de lcr600 veel beter dan de lcr60 en maakt dat s3 vs s2 veel uit in geluidsbeeld?
Ik snap dat het met name persoonlijk is, maar de speakers zijn allemaal 100km plus rijden.
Iemand input?

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 13:33
Een week of twee geleden bij Hobo Hifi Den Haag naar de nieuwe B&W 702 S3 geluisterd. Ik dacht laat ik mijn bescheiden ervaring delen in dit gezellige? topic ;)

Huidige set 5 jaar in bezit:
B&W CM10 S2
B&W center 2 S2
B&W Subwoofer en surrounds
Yamaha RX3080 + audioquest biwiring kabels

Beluisterde set:
702 S3 + McIntosch MA7200
703 S3 + Mitchi X3
704 S3 = Moon versterker

Was met name geïnteresseerd naar de ontwikkeling van de speakers over de jaren heen in deze serie en de Michi versterker. De 703 S3 en de Mitchi vond ik gelijk dan wel op veel vlakken een mooier geluid geven dan mijn huidige set. Al is dit lastig te vergelijken omdat mijn YAMAHA versterker ondanks 150watt RMS meer voor surround doeleinden geschikt is natuurlijk.

De Mcintosh is mij erg goed bevallen en de theater passtrough erg interessant waarbij ik de Yamaha ernaast kan houden om voor films te gebruiken met als voordeel dat de McIntosh dan de front speakers kan versterken met 200 watt per kanaal. Dan de 702 S3..wat een mooie afwerking en de downfiring bass reflexport naar beneden geeft een mooie strakke bass weergave naar mijn bescheiden mening. Alle bezoekers waren erg onder de indruk van die combinatie. Volgende stap voor mij zou een luistersessie bij
stassen zijn waarbij ik tijdens het luisteren kan switchen tussen de B&W 804 D4 en de 702 S3 beide op een Rotel en of Michi X3/X5 combinatie. En dan zou ik op advies van de verkoper natuurlijk concurrerende speakers van andere fabrikanten ernaast zetten want het blijft een hoop geld natuurlijk.
Tot nu toe erg verrast dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
De nieuwe 700S3 serie is echt een goede stap vooruit in zowel uiterlijk als klank. Bij mij jeukt het ook op de CM10S2 te ruimen en te vervangen voor de nieuwe 700 serie. Dat zal dan wel in combinatie blijven met mijn Yamaha voor en eind versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
Zijn hier toevallig al meer mensen met ervaringen met de nieuwe 70x S3 serie van B&W? Een korte luistersessie heeft mij overtuigd om met een leuke Black Friday deal de 707 S3's aan te schaffen, ter vervanging van mijn huidig set 607's. Verder kan ik nog maar weinig ervaringen vinden, maar wellicht zijn hier mensen die ze inmiddels ook al in hun bezit hebben?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-10 21:18
Vergelijkbare vraag: Ik heb 685 S2's aan mijn yamaha R-N803D hangen op de A-groep als frontspeakers. En, op de B-groep een paar oude interaudio Bèta's. (Als back-speakers).
Die laatste zijn véél lekkerder voor zangstemmen, en tv-show stemmen.
En ja.... dan gaat het jeuken hè. Jullie kennen het... dat wil ik óók in mijn hoofd(-front) speakers.

Welke front speakers (bookshelf) zijn net zo gedetailleerd en strak als mijn B&W 685 S2's, maar duidelijker, helderder met stemmen, in vergelijkbaar, of eventueel iets hoger prijsniveau? Ik denk daarbij ook prima aan gebruikte speakers.
KEF R3? Wat voor zinvolle suggesties zijn er nog meer?

ps: Front en Rear wisselen werkt niet, dan heb ik voor wel lekkere stemmen, maar mis ik duidelijk bas, timing, snelheid. De 685S2's zijn goed in heel veel dingen, maar ik mis toch wat zangstem. Alsof er een doekje voor hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:09
Ik heb zelf ook de 685s2. Ik herken wel wat je zegt. Een beetje extra treble doet voor mij al wonderen.
Daar al mee gespeeld?
Verder lees ik dat de opvolgers hiervan, de 606, juist op dit vlak een stuk beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teake
Dank voor je reactie. Ik heb al wel wat gespeeld, maar ben dan ook nog wel zo'n eikel dat de knopjes eigenlijk recht moeten staan :-) Meer treble zet het knopje scheef...
[Avond update; daar blijk ik 's avonds niks van te zien, zwart op zwarte versterker. En... het verbetert inderdaad stemmen meer dan ik verwacht had.]

Maar goed, eens wat speakers vergelijken lijkt de enige oplossing. 606's, of bv Kef Q150 lijkt een goede optie. Of Dali?? (Darko Audio had die Dali als favoriete "budget-bookshelf", maar kiest nu voor de Q150)

[ Voor 16% gewijzigd door teake op 02-12-2022 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teake
[zomaar tussendoor]
laptop op schoot, gedichten maken, terwijl ik luister naar lekkere muziek via m'n 685 s2's (met treble wat omhoog gedraaid dus, want dat zie je toch nauwelijks in het donker).

GENIETEN...

Ik ben weer even heel tevreden met m'n speakerts en receivert.

Laat me maar even met rust hahaha!

[/zomaar tussendoor]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:37
teake schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:55:
[zomaar tussendoor]
laptop op schoot, gedichten maken, terwijl ik luister naar lekkere muziek via m'n 685 s2's (met treble wat omhoog gedraaid dus, want dat zie je toch nauwelijks in het donker).

GENIETEN...

Ik ben weer even heel tevreden met m'n speakerts en receivert.

Laat me maar even met rust hahaha!

[/zomaar tussendoor]
Ik heb dezelfde speakers en het jeukte laatst ook om ze te upgraden naar zuilen. Daarom een luisterrondje gedaan in een audiozaak, maar dat viel behoorlijk tegen. Veel speakers klinken tegenwoordig zo schel in het hoog. Leuk dat je veel detail kan horen, maar niet als de maker van de muziek dat nooit zo bedoeld heeft. Ook vond ik veel speakers pas lekker gaan klinken op hoog volume, wat ik zelf maar zelden doe.

Kortom, ik houd mijn 685 S2 nog even. Het zijn gewoon erg fijne speakers. Maar mocht iemand succesvol een upgrade hebben gedaan hoor ik het natuurlijk graag ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theone098
  • Laatst online: 22:38
Ik sluit mij ook even aan bij dit topic. Van de week een luistersessie gehad en onder de indruk van de 603 S2 AE.Volgende week worden ze geleverd en dan kan ik ze mooi vergelijken met mijn 20 jaar oude JBL's, die ook fantastisch klinken. Maar ja, soms wil je wat nieuws :P :Y .

Dat allemaal dankzij de upgrade naar mijn Marantz receiver.

[ Voor 3% gewijzigd door Theone098 op 12-12-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-10 21:13
Good day,

Beetje lange intro, sorry :)

De B&W 600 serie bestaat 25 jaar, wij hebben de eerste set in een nu nog 5.1 opstelling. Deze set was toen een rib uit ons lijf, maar na weer uren actief luisteren (Dire Straights, Nora Jones achtige muziek) wordt ik toch weer blij van de huidige set.

Gisteren naar de jubileum uitvoering van de 600 serie wezen luisteren met als referentie de 704 s3. Beide sets zeer plezierig om te horen, maar een duidelijk waarneembaar verschil in geluid in het voordeel van de 700 serie. Volledig subjectief, maar laat ik het zo zeggen, wanneer mijn echtgenote een speaker set aanwijst boven een ander, dan is er een groot verschil. We kunnen alleen niet naar elkaar goed beschrijven waarom we beiden de 700 serie de voorkeur geven. In ieder geval vulde de 700 serie voor ons gevoel de luisterruimte meer dan de 600 serie.

Ik lees her en der dat fabrikanten de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld het hogere en lage bereikt te benadrukken ten kosten van het middengebied. Het bronmateriaal wordt dan mogelijk niet exact weergegeven zoals de 'artiest' het bedoeld heeft, maar voelt voor een specifieke doelgroep prettiger aan.

Stel dat dit zo is, in welke mate kan je dan met je EQ (al dan niet in combinatie met Audyssey app) dat middengebied juist weer meer naar voren halen?

Bedankt vast voor jullie feedback.

Gr Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 19:19
Beauty1010 schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:13:
Good day,

Ik lees her en der dat fabrikanten de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld het hogere en lage bereikt te benadrukken ten kosten van het middengebied. Het bronmateriaal wordt dan mogelijk niet exact weergegeven zoals de 'artiest' het bedoeld heeft, maar voelt voor een specifieke doelgroep prettiger aan.

Stel dat dit zo is, in welke mate kan je dan met je EQ (al dan niet in combinatie met Audyssey app) dat middengebied juist weer meer naar voren halen?

Bedankt vast voor jullie feedback.

Gr Michel
Hoi Michel,

ik weet niet precies wat je bedoelt, maar wellicht de "loudness knop"? Aangezien daar de bas en treble wordt gepushed. In het algemeen kan ik erover zeggen dat aanpassingen van geluid door een equalizer vaak een vermindering van de kwaliteit geeft. Ik ben zelf van mening dat je het beste weinig kan draaien aan de equalizer. Uitzonderingen zijn:
- het verminderen van lage tonen bij resonantie in de kamer
- het ophogen van treble bij oude tweeters met stoffen membranen die wat coating hebben verloren
- een perfecte aanpassing van de equalizer over het hele spectrum ahv de frequentiekarakteristiek van een luidspreker, zoals de app Wavelet doet voor android telefoons. Mogelijk doet Audissey dit ook, maar dat kan iemand anders wellicht aanvullen?

Bij B&W speakers zou ik uberhaupt niet zo bang zijn omdat ze bekend staan om het neutrale karakter. Zeker bij 3-weg speakers zoals de 704 s3 die een dedicated mid-driver heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-10 21:13
@RemiB dank voor je reply

Weet je wat het stomme is, ik lees me suf, krijg 99%van de vragen beantwoord door het spitten in dit soort topics maar soms blijft er een vraag over. Die stel ik dan, en ben even later vergeten wat ik exact bedoelde. Dat gebeurt hier, wat idioot.

Waar ik ondertussen wel van overtuigd ben geraakt is het 'bi-ampen' van mijn luidsprekers (ander topic). Niet meer doen! Dat is geen reden (meer) om de 6700 aan te schaffen boven de 4700. Dat scheelt alweer sparen voor inderdaad de 704s3.

Gr Michel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

RemiB schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:00:
Bij B&W speakers zou ik uberhaupt niet zo bang zijn omdat ze bekend staan om het neutrale karakter.
Volgens mij is het juist het tegenovergestelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sansui
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-11-2023
Wie kan helpen?

Ik heb een Yamaha RX-V617 HDMI versterker en twee Frontspeakers Keff Q7
Ik zoek daar een Center en Rear speakers bij voor muziek te beluisteren en als surround set voor de TV.

Ik heb bij een audiozaak gevraagd wat goed bij de Configuratie past.
Men kwam met
Front : Bowers & Wilkins HTM6 S2
Back : Bowers & Wilkins 606 S2

Een vriend van mij heeft zijn setje meegenomen
Teufel center UL C Mk3
Teufel back ULTIMA 20

Deze set klonk best redelijk en kost 1/3 van de B@W set.

Kan iemand een advies geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 13:33
Hoi @Sansui . In jouw situatie zou ik voor de Teufel set gaan gezien de B&W speakers bekend staan om de vraag naar een stevig vermogen. Meer dan de 90 watt per kanaal op 8Ohm die nu je Yamaha levert.
Daarnaast is het toch het belangrijkste dat jij het lekker vindt klinken? Misschien ook even verdiepen in andere merken zoals Klipsch die ook leuke instap modellen hebben en daarna gewoon gaan luisteren in een audio zaak :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Sansui schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:13:
Wie kan helpen?

Ik heb een Yamaha RX-V617 HDMI versterker en twee Frontspeakers Keff Q7
Ik zoek daar een Center en Rear speakers bij voor muziek te beluisteren en als surround set voor de TV.

Ik heb bij een audiozaak gevraagd wat goed bij de Configuratie past.
Men kwam met
Front : Bowers & Wilkins HTM6 S2
Back : Bowers & Wilkins 606 S2

Een vriend van mij heeft zijn setje meegenomen
Teufel center UL C Mk3
Teufel back ULTIMA 20

Deze set klonk best redelijk en kost 1/3 van de B@W set.

Kan iemand een advies geven?
Alles kan maar waarom de center en surround niet binnen kef houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
original4u schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:43:
Hoi @Sansui . In jouw situatie zou ik voor de Teufel set gaan gezien de B&W speakers bekend staan om de vraag naar een stevig vermogen. Meer dan de 90 watt per kanaal op 8Ohm die nu je Yamaha levert.
Daarnaast is het toch het belangrijkste dat jij het lekker vindt klinken? Misschien ook even verdiepen in andere merken zoals Klipsch die ook leuke instap modellen hebben en daarna gewoon gaan luisteren in een audio zaak :).
Mag ik hier wat over vragen: hoe komt dat dan dat de B&W veel vermogen vragen? Deze 6 series hebben iets van 87db gevoeligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sansui
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-11-2023
Beste original4u.
Dank voor je advies en ik ga ook zeker nog luisteren.
Alleen zijn verkopers ook meestal "gekleurd"
Vandaar mijn vraag op dit forum.

Beste Canon23
Kan je dan type Keff aangeven aangezien mijn oude Q7 inmiddels niet meer geleverd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Sansui schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:05:
Beste original4u.
Dank voor je advies en ik ga ook zeker nog luisteren.
Alleen zijn verkopers ook meestal "gekleurd"
Vandaar mijn vraag op dit forum.

Beste Canon23
Kan je dan type Keff aangeven aangezien mijn oude Q7 inmiddels niet meer geleverd wordt?
Dan zou ik marktplaats afstruinen. Zo heb ik ook mijn 600serie cc6 opgewaardeerd naar de lcr60 s2.
Speakers zijn bij uitstek geschikt om 2e hands te halen. More bang for the buck.
En anders de nieuwe serie van kef neer zetten en als dat je niet bevalt die q7 verkopen.
Maar merken combineren geeft niet het meest homogenen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 19:19
FeaR schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:25:
[...]

Volgens mij is het juist het tegenovergestelde?
Ik ken B&W speakers als zo natuurgetrouw mogelijk gemaakt, ik hoor/lees niet dat B&W juist te sterke bassen of treble heeft oid. Wel misschien wat bovengemiddelde mid? In ieder geval ken de speakers van de jaren +/-2005 en terug redelijk goed. De nieuwere heb ik minder ervaring mee. Of begrijp ik je verkeerd?
Natuurlijk is/zou een natuurlijke weergave voor alle fabrikanten een doel (moeten zijn), maar sommige fabrikanten staan erop bekend dat ze meer geschikt zijn voor bijvoorbeeld elektronische muziek met hun woofers die meer punch geven.

[ Voor 16% gewijzigd door RemiB op 14-12-2022 20:42 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste