Als een luidspreker geen vlakke response heeft met een dip in het midden bereik en een piek in de treble dan is dat toch gewoon zo? Behalve als je er andere definities op nahoud qua welke frequentie samenhangt met welke omschrijving daarvan. Als jij 1kHz het laag wil noemen en 10kHz de middentonen is dat je goed recht, maar het maakt de discussie alleen een beetje zinloos. Daarom praat ik liever over frequenties dan over wollige taal zoals "warm", "voorwaarts" of "luchtig". Je ziet dat ook vaak terug op fora, waar men de verkeerde eigenschappen aan luidsprekers toekent waardoor er een hoop verwarring ontstaat.bpierey schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:12:
[...]
Je bedoelt de eigenschappen van de luidspreker zoals jij ze ziet en meet. Ik zie ze anders. Dat mag toch?
:fill(white):strip_exif()/f/image/MZu5QESE4LkP0ylNcvCn9aZ1.png?f=user_large)
Een luidspreker met een dip in de 2-2.5kHz regio (hoge middentonen) is dus ingetogen. Terwijl een piek rond de 9-10kHz fel in het hoog is. Kan mij voorstellen dat dit lastig is voor je om te bepalen, zeker als je geen referentiekader hebt.
Dat mag je best anders zien natuurlijk, heeft alleen geen invloed op de werkelijkheid. Het is jouw geld , en als jij graag een BioStabil om je nekt hangt en je beter erbij voelt dan is dat niet mijn probleem. Maar als je anderen adviseert om een BioStabil te kopen dan is dat simpelweg waardeloos advies en mag je daar op aangesproken worden. Geluidsreproductie is en blijft wetenschap, en GoT blijft een techforum.En versterking zie ik ook net wat anders dan jij. Voor mij is dat juist wel erg belangrijk.
Verschillen zijn er gelukkig in smaak en meningen en dat is goed.
Bedankt voor je feedback.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2022 13:54 ]