Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Nu voor 279 bij https://www.bol.com/nl/p/...omputer/9200000110440566/tomtom137 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:34:
12GO biking heeft de ROAM in de aanbieding voor €299,-
https://www.12gobiking.nl/wahoo-elemnt-roam-fietsnavigatie
Wahoo ELEMNT Bolt
Ik rij er nu en paar weken mee en ben er erg blij mee vooral in de polder boven Amsterdam. Zoals al heel vaak gezegd het neemt niet weg dat je alert moet blijven, maar je wordt ook minder verrast als er op smalle wegen een auto achter je zit terwijl de wind alle geluiden wegneemt. Als je dan naast een grote weg fietst krijg je natuurlijk continu meldingen maar zet ik m gewoon op mute. Ik gebruik m samen met een Bolt en gelijk gekocht toen die update van Wahoo kwam.MrAngry schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 14:15:
Ik ben erg geinteresseerd in die Garmin Radar (de varia). Wie heeft er ervaring met dat ding? Tevreden?
Tevens, als iemand die in een black friday aanbieding langs ziet komen dan hoor ik het graag.
Erg prettig, eerst denk je dat je het niet nodig hebt maar als je er een hebt ben je er zeker blij mee.MrAngry schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 14:15:
Ik ben erg geinteresseerd in die Garmin Radar (de varia). Wie heeft er ervaring met dat ding? Tevreden?
Tevens, als iemand die in een black friday aanbieding langs ziet komen dan hoor ik het graag.
Op verlaten weggetjes en dijken weet je lang van tevoren dat er achteropkomend verkeer is.
Gebruik hem elke rit, voor de veiligheid.
Aanbieding:
https://www.wiggle.nl/garmin-varia-radar-rtl510-achterlamp/
Bedankt voor de tip.
Samen met de nieuwe klant korting kwam ik uit op een mooie 111 euro. Koopje.
Idd, rij er nu een maandje mee en bevalt erg goed.goerriaan schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:04:
[...]
Erg prettig, eerst denk je dat je het niet nodig hebt maar als je er een hebt ben je er zeker blij mee.
Op verlaten weggetjes en dijken weet je lang van tevoren dat er achteropkomend verkeer is.
Gebruik hem elke rit, voor de veiligheid.
Zeker op dijkweggetjes, zit je niet steeds om te kijken of er misschien een auto aankomt.
Wat is alleen mis is een optie om even paar minuten te muten, als je naast een n weg rijd, want dan krijg je continu alarm.
Je kan radar disconnecten (al is dat nog best wat klikjes), maar dan gaat verlichting ook uit.
[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 25-11-2019 16:42 ]
Zoiets:
https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i13312!8i6656
Ja absoluut, je krijgt denk alarm tot 20 meter naast je ofzo.oNo schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:26:
Krijg je met de Garmin Varia veel "vals alarm" als je over een parallelweg rijdt met een smalle groene strook van een paar meter er tussen?
Zoiets:
https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i13312!8i6656
edit: en zelfs alarm door een geluidswall heen merkte ik vandaag.
maargoed op zo'n moment negeer je die piepjes, de andere momenten is het gewoon erg prettig.
(maar een mute optie zou erg welkom zijn)
[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 30-11-2019 22:03 ]
Ik heb een vraag die voor mij op het eerste gezicht redelijk simpel lijkt, maar ik krijg niet gezocht wat ik zoek.
Een tijdje geleden was ik bij Mantel en zag ik deze fietscomputer van Sigma:
https://www.mantel.com/sigma-pure-gps-fietscomputer
Ik dacht: Ideaal! Ik meende namelijk dat het GPS gedeelte een verbinding was met Google Maps, en op die manier de route laat zien op het scherm adhv pijlen en een afstandsindicatie. Dit bleek niet zo te zijn, maar bestaat zoiets wel? Ik zoek qua GPS eigenlijk puur een schermpje dat aangeeft waar ik af moet slaan en hoe ver het is naar de volgende afslag, geen tierlantijnen verder behalve de normale functies van een fietscomputer. Maar bestaat zoiets?
Het lijkt erop dat bijna alle computers werken met losse programma's, opzich is dat geen ramp, maar dat maakt het plug-en-play aspect weer wat lastiger.
Ik zie wel fietscomputers die verbinden met de telefoon en dan berichten weer kunnen geven, maar dat werkt wat mij betreft juist afleidend van het fietsen.
Mijn telefoon heb ik om die reden ook niet op mijn stuur zitten, ivm afleiding en ook het feit dat bij een val de telefoon vlug beschadigd kan raken.
Ben ik zo'n moeilijke klant, of zoek ik iets dat niet bestaat?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Uiteraard, maar wel in een andere prijsklasse... Van Garmin heb je de edge 130 (150 euro), die kan enkel een navigatie lijntje laten zien, zonder kaart. Daarna komt de 530 (280 euro), die kan wel kaart navigatie doen. Van wahoo heb je kaart navigatie bij de elemnt bolt (200 euro).Maarten_E schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:24:
Hoi iedereen.
Ik heb een vraag die voor mij op het eerste gezicht redelijk simpel lijkt, maar ik krijg niet gezocht wat ik zoek.
Ik dacht: Ideaal! Ik meende namelijk dat het GPS gedeelte een verbinding was met Google Maps, en op die manier de route laat zien op het scherm adhv pijlen en een afstandsindicatie. Dit bleek niet zo te zijn, maar bestaat zoiets wel? Ik zoek qua GPS eigenlijk puur een schermpje dat aangeeft waar ik af moet slaan en hoe ver het is naar de volgende afslag, geen tierlantijnen verder behalve de normale functies van een fietscomputer. Maar bestaat zoiets?
Het lijkt erop dat bijna alle computers werken met losse programma's, opzich is dat geen ramp, maar dat maakt het plug-en-play aspect weer wat lastiger.
Ik zie wel fietscomputers die verbinden met de telefoon en dan berichten weer kunnen geven, maar dat werkt wat mij betreft juist afleidend van het fietsen.
Mijn telefoon heb ik om die reden ook niet op mijn stuur zitten, ivm afleiding en ook het feit dat bij een val de telefoon vlug beschadigd kan raken.
Er zijn ook andere merken, minder gericht op sport, zoals Mio, dan heb je navigatie vanaf 150 euro
Of het allemaal beter/sneller/soepeler werkt bij de "instapmodellen" tov een midrange telefoon... Denk het niet als het puur om navigatie gaat. De meeste fiets computers zijn vooral gemaakt voor een combinatie van rit registratie, data weergave + navigatie. Die combinatie + bedieningsgemak, formaat, waterdichtheid etc zijn de argumenten voor een Garmin of Wahoo.
Dit lijkt erop denk ik: https://beeline.co/Maarten_E schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:24:
...
Ik dacht: Ideaal! Ik meende namelijk dat het GPS gedeelte een verbinding was met Google Maps, en op die manier de route laat zien op het scherm adhv pijlen en een afstandsindicatie.
Persoonlijk zou ik dan ook wel eerder voor de EDGE 130 gaan.
@Maarten_E Het zal je verbazen maar de perfecte fiets navigatie moet nog uitgevonden worden, en dat zal nog wel een tijdje duren voor die er is. Alle toestellen hebben zo hun eigen sterke en zwakke punten. Als je afgeleid wordt door berichten, dit -hoef- je niet aan te zetten. Ik heb het zelf ook uitstaan, behalve echt gebeld worden. Als ik fiets of sport is het een moment om juist los te staan van de dagelijkse berichten.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Een fietscomputer die out of the box alleen de instructies van Google Maps weergeeft, bestaat bij mijn weten niet. De meeste doen de navigatie helemaal op het toestel, of tonen een vooraf gedefinieerde route (als lijn) met eventueel instructies.Maarten_E schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:24:
Hoi iedereen.
Wat je lijkt te willen doet me nog het meest denken aan de hierboven genoemde Beeline of de SmartHalo, de bedoeling van die toestellen is ook om je niet af te leiden. Maar bij mijn weten moet je daar ook de route instellen met hun eigen app. Maar of het nu echt een nadeel is dat die route niet van Google Maps komt ... mijn ervaring met Google Maps en fietsen is dat die je alleen langs drukke wegen stuurt en nooit langs echte fietsroutes. Bovendien is voor mij bij het (sportief) fietsen het eindpunt bijna steeds ook het startpunt, gebeurt maar zelden dat ik sportief ergens anders naartoe fiets, terwijl standaard Google Maps toch vooral dient om van punt A naar punt B te geraken.
Behalve een extra app om te installeren zijn de meeste fietscomputers behoorlijk plug&play. Garmin fietscomputers moet je wel configureren op het toestel zelf, Wahoo fietscomputers kun je helemaal configurereren vanuit de app.
Nu is er voor Connect IQ wel een app genaamd Nav Garmin (https://play.google.com/s...nfeld.nav.garmin&hl=en_US, alleen op Android, met bijhorende de Connect IQ app https://apps.garmin.com/e...-4515-a1e5-1c2164c05202#0, je moet beide installeren), die wel de instructies van Google Maps naar een compatibel Garmin horloge kan sturen, dat heb ik al getest op een Garmin Vivoactive 3 en nu op mijn Forerunner 935. Nadeel daarbij is dat je op dat moment de activiteit niet kunt loggen als sport. Behalve de richtingsaanwijzingen krijg je ook helemaal geen andere data meer te zien. Dus om te sporten eigenlijk waardeloos en je doet de mogelijkheden van het apparaat teniet. Ik gebruik die app vooral omdat het makkelijker en sneller is een museum of restaurant te vinden in Google Maps dan om in Garmin Connect er een route naartoe aan te maken. Moest het je wel interesseren, zo'n horloge kun je met een accessoire aan je stuur hangen, en de goedkopere compatibele horloges kosten minder dan €200, bv Forerunner 230 of Vivoactive HR.
Als het sportieve niet je focus is en eerder de navigatie, zou ik kijken naar zo'n Mio of een Garmin Edge Explore, afhankelijk van wat je budget is.
Betreft de notificaties die sommige fietscomputers kunnen weergeven, die zet je dan toch gewoon uit? Mijn Wahoo Bolt kan alleen waarschuwen bij telefoonoproepen en SMS-berichten. Die SMS berichten zijn redelijk nutteloos want ik krijg er nooit, en er is geen ondersteuning voor Whatsapp, maar als ik opgebeld word, weet ik het wel graag (ook al stoort het inderdaad wel, het gebeurt niet zo vaak en meestal neem ik niet op).
Ik vind sowieso niet dat mijn Wahoo Bolt mij afleidt bij het fietsen, ook al toon ik daarop (op meerdere pagina's) een kaart met route, hartslag, snelheid, cadans, de afgelegde afstand, tijd onderweg en de afstand tot de volgende afslag.
Wil je echt een lofi oplossing, fiets dan langs een fietsknooppuntennetwerk en hang een papiertje met de knooppunten er op geschreven aan je stuur, zo doet mijn vriendin het
Maar goed, tijdens het wachten op de update was ik aan het googlen of het probleem bekend was en hoe ik 'm op kon lossen.
Ik kwam daarbij op http://garmin.openstreetmap.nl/ (wat ik natuurlijk al kende) en de eenvoud om gewenste kaarten op het apparaat te krijgen (gewoon de gedownloade gmapsupp.img in de Garmin map op het apparaat stoppen).
Erg handig dus als je bv. naar de VS toegaat en daar ook fietskaarten wilt (een in de EU gekocht apparaat, bevat de EU kaarten). Maar voor mij, voldoen de voorgeïnstalleerde kaarten die via de Garmin Express update gaan, omdat ik dan gelijk noordoost en zuidwest Europa erop krijg (heel Europa dus?).
Inmiddels is de update gelukt en ben ik weer tevreden, maar ik vroeg mij wel af wat het verschil was tussen de voorgeïnstalleerde kaarten die via Garmin Express geupdate worden en de kaarten die je via openstreetmap download. In hoeverre zijn ze gelijk, verschillend, de ene beter dan de andere, wat zijn de verschillen?
In ieder geval is het niet mogelijk om 'North East' en 'South West' te downloaden van openstreetmaps (de kaarten die dus voorgeïnstalleerd zijn), vandaar dat ik denk dat ze wel (enigszins?) verschillend zijn.
Edit: zijn het deze kaarten die via Garmin Express (gratis) geupdate worden?
[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 09-12-2019 09:42 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik ben zelf niet bekend met gebruik van de garmin open street maps. Ze zullen niet identiek zijn, want garmin verkoopt kaarten en ze checken echt wel of hun copyright wordt geschonden.
Ik heb zelf veel ervaring met de open fiets map (de beneluxdld 'open street' kaart heel specifiek gemaakt voor fietsers) en ik kan wel zeggen dat het detail hierop (veel) beter is dan bij garmin. Ook ligt deze kaart niet zover achter met de huidige toestand. Tegen de tijd dat garmin een kaart uitbrengt zijn de gegevens daarop alweer bijna een jaar tot anderhalf jaar oud, bij de open source kaarten is dit veel minder. Al hangt het natuurlijk ook af van hoeveel er lokaal bijgewerkt wordt door de bewoners van het gebied.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik ben vooral benieuwd naar de invloed op de levensduur van de smartphone in dit geval.
Zelf heb ik een iPhone 11 Pro Max, en ik vraag me af of de trillingen kwaad kunnen.
Zou voor mij enkel gaan om gebruik op een racefiets en derhalve fietsen op verharde wegen, liefst zo glad mogelijk ( ;-) ).
En mocht iemand een vergelijk kunnen maken, dan ben ik uiteraard ook benieuwd naar de verschillen tussen Quad Lock en SP Connect.
Ik heb een quad lock maar enkel voor het frame op de tacx. Maar naar mijn idee is het een zeer degelijke mount die niet los kan komen. Je gsm is veilig imo maar ik zou er nooit mee fietsen om het simpele feit dat een valpartij dan een kostelijke aangelegenheid wordt, voor zover het dat al niet is.smoken schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:04:
Ik heb in het topic gezocht, maar zie geen echte ervaringen: zijn er mensen die een Quad Lock OF een SP Connect gebruiken om hu smartphone te bevestigen?
Ik ben vooral benieuwd naar de invloed op de levensduur van de smartphone in dit geval.
Zelf heb ik een iPhone 11 Pro Max, en ik vraag me af of de trillingen kwaad kunnen.
Zou voor mij enkel gaan om gebruik op een racefiets en derhalve fietsen op verharde wegen, liefst zo glad mogelijk ( ;-) ).
En mocht iemand een vergelijk kunnen maken, dan ben ik uiteraard ook benieuwd naar de verschillen tussen Quad Lock en SP Connect.
Tx voor je reactie! Klopt helemaal ... als ik die telefoon stuk val dan is het niet goedkoop.Jpjedi schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:31:
[...]
Ik heb een quad lock maar enkel voor het frame op de tacx. Maar naar mijn idee is het een zeer degelijke mount die niet los kan komen. Je gsm is veilig imo maar ik zou er nooit mee fietsen om het simpele feit dat een valpartij dan een kostelijke aangelegenheid wordt, voor zover het dat al niet is.
Heb intussen ook aardig wat reacties op the interwebs gevonden waarbij men aangeeft dat de optische zoom niet heel erg blij is met de trillingen die de telefoon krijgt. Dus nog even een nachtje over slapen.
een edge 130 is al een erg functioneel apparaat als je geen full map navigatie zoekt (ik heb zelf een edge 25, die nog kleiner is, maar de broodkruimel navigatie is vergelijkbaar). Een edge 530 bied al wel gelijk full map navigatie, maar je kan ook een 2e hands 520 opsnorren. Die mounts waar je nu naar kijkt zijn namelijk ook niet goedkoop....
Gisteren voor het eerst op mijn nieuwe 2e hands fiets gereden (heerlijk, voor het eerst in 11 jaar weer tegen de wind in proberen te stoempen ;-) ) en toen miste ik een schermpje toch wel.
Nu kan ik een mount maken/kopen voor mijn Apple Watch, maar ik heb nog een versie 2 en daar blijft het scherm nu continu van aan. En de gegevens die de Endomondo app me achteraf gaf, die vond ik toch wel gaaf ..dus dacht ik "dan gewoon toch die telefoon op het stuur", tot dat ik last dat de lenzen in de telefoon dat niet lekker vinden. Dus al me al weet ik het nog niet ;-)
- je horloge aan je stuur is te klein en lastig te bedienen
- je telefoon aan je stuur is kwetsbaar, niet handig qua accu, afleesbaarheid (in de zon), interface, koppelen met extra sensoren, ...
een horloge mount is misschien goedkoop genoeg om te proberen, maar 60 of meer voor een goede GSM mount is wat mij betreft geldverspilling, hou dat geld in je zak en spaar voor een dedicated gps computer
[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 16-12-2019 16:53 ]
A'dam PVOutput
[ Voor 0% gewijzigd door smoken op 02-01-2020 16:59 . Reden: Bokt = Bolt ;-) ]
Mooie keuze, al ken ik de wahoo bokt (goede naam, dat wel) niet, je zal wel de bolt bedoelen.smoken schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:58:
@prulleman gisteren de Wahoo Elemnt Bokt besteld. Na 4 ritjes kwam ik erachter dat geen / weinig info op mijn stuur niet werkt. En aangezien ik ook al een paar keer een verkeerde afslag gekozen had, bleek een stukje navigatie toch wel wijs ;-)
Zelf met navigatie gaat het ook wel eens mis. Ik kwam gisteren tijdens een rit in de mist weer op een stukje waar ik toch zeker al een keer of twintig langs was gereden, alleen was het alweer een jaar of twee geleden sinds de laatste keer.
Uiteraard was daar een heel fietspad verdwenen (liep parallel aan een drukke N-weg met een oversteek over een snelweg), ik had toch echt even een meer recente versie (online dus) van een kaart nodig om te zien dat ze aan de andere kant van de tunnel een nieuw stuk hadden aangelegd die ik nodig had. (Ja daar was ik waarschijnlijk ook wel achter gekomen zonder internet, maar in de mist valt oriënteren altijd tegen, zeker als je toch zeker bent dat je vroeger toch echt op bepaalde plaatsen gereden hebt)
Anyway veel plezier met je speeltje, je gaat er geen spijt van krijgen.
[ Voor 15% gewijzigd door MrAngry op 02-01-2020 15:45 ]
En dan nog, op dat moment heb je er natuurlijk niks aan, als je een pad zoekt wat er dan niet op staat
Conclusie: neem altijd je mobiel mee.
Persoonlijk motto: 1 navigatie = geen navigatie, dus ook hier gaan er altijd ten minste twee van mee.
@MrAngry Ik denk zelfs dat OSM kaarten dagelijks vernieuwd worden/kunnen worden, afhankelijk van de plek. Daar valt natuurlijk niet tegen op te programmeren. De kaarten van wahoo zijn verder prima, maar van tijd tot kom je dus zelfs met navi niet altijd precies uit zoals je denkt. Geheel volgens de wet van murphy is het dan ook slecht zicht
Thx! Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat bevallen.rockhopper schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:30:
[...]
Mooie keuze, al ken ik de wahoo bokt (goede naam, dat wel) niet, je zal wel de bolt bedoelen.
Zelf met navigatie gaat het ook wel eens mis. Ik kwam gisteren tijdens een rit in de mist weer op een stukje waar ik toch zeker al een keer of twintig langs was gereden, alleen was het alweer een jaar of twee geleden sinds de laatste keer.
Uiteraard was daar een heel fietspad verdwenen (liep parallel aan een drukke N-weg met een oversteek over een snelweg), ik had toch echt even een meer recente versie (online dus) van een kaart nodig om te zien dat ze aan de andere kant van de tunnel een nieuw stuk hadden aangelegd die ik nodig had. (Ja daar was ik waarschijnlijk ook wel achter gekomen zonder internet, maar in de mist valt oriënteren altijd tegen, zeker als je toch zeker bent dat je vroeger toch echt op bepaalde plaatsen gereden hebt)
Anyway veel plezier met je speeltje, je gaat er geen spijt van krijgen.
Ik was afgelopen weekend "verdwaald" tijdens een ritje dat ik vroeger ongeveer 50x per jaar deed ... maar blijkbaar veranderd er toch best veel in 11 jaar ;-)
En wat is dan dubieuzer? Een update van teleatlas of andere tussenpartij die gecontroleerd is, maar flink achterloopt op de realiteit of de amateur aanpassingen (amateur als in onbetaald op vrijwillige basis en zonder controles)? Ik merk in alle versies die ik heb fouten, betaalde kaarten, osm en ofm, die van wahoo, karoo en garmin. Maar die neem je voor lief, blind gaan op navigatie alleen is nooit heel verstandig
In mijn dagelijkse ritten is navigatie meestal (als het niet mist
Op vakantie is het ander verhaal.
Primair gebruik ik dan (dus op vakantie) de karoo hammerhead, beste scherm, beste rerouting met de roam als backup en fenix 5xplus als backup voor de backup.
Vrouwlief gebruikt dan meestal de garmin oregon met Open fiets map en een bolt als backup, hiermee dek je eigenlijk alle mogelijkheden en kaartsmaakjes op de fiets. Nu heeft ieder systeem zijn voor en nadelen en als ze allemaal falen is er altijd nog de telefoon.
In de praktijk valt er tijdens een tocht van een week of meer altijd wel eentje een keer uit, soms zelfs twee tegelijk. Daarom zou ik nooit op één enkel toestel willen vertrouwen. Gelukkig heb ik nog niet echt zonder gezeten, maar ook in die gevallen heb ik -in het buitenland- een kaart bij. Maar dat is allemaal wat meer richting "op avontuur / tijdens vakantie" en wat minder 'dagelijks gebruik'. Daarvoor volstaat één gps eigenlijk altijd, al draai ik de tweede (meestal fenix) er naast zodat er bij fouten / stroomuitval er altijd een complete trip is. Dat is dus meer voor mijn persoonlijke archief.
Van de winkel waar ik hem besteld heb kreeg ik al door dat hij enige vertraging op heeft gelopen en ook bij andere winkels (Futurumshop en Coolblue) lijkt hij uitverkocht te zijn.. besteld op 1-1-2020.
edit 5-1-2020: ik had onderstaande eerder moeten plaatsen, krijg net een berichtje van PostNL dat het pakket morgen afgeleverd zou moeten worden ;-)
edit 7-1-2020: blijkbaar toch een lever issue vanuit Wahoo of zo .... verkoper is nog aan het wachten op voorraad, dus helaas ben ik nog aan het wachten op mijn Wahoo Bolt 😢
[ Voor 65% gewijzigd door smoken op 08-01-2020 17:03 ]
Lastig lastig...
Touchscreen en extra navigatie opties... Daar komt het een beetje op neer.. touchscreen is handig bij het inrichten van je profielen en dataschermen, want op de 530 klik je je een ongeluk op die knopjes. Als alles eenmaal is ingericht mis je het touchscreen niet (op de fiets dus). Qua navigatie kom je een heel eind met de 530, je kan punten zoals thuis of waar je vaak naar toe wilt opslaan en makkelijk gebruiken als bestemming. En je kan altijd een punt op de kaart kiezen om naar toe te gaan (al is zoomen en pannen omslachtig zonder touch). Op de 830 kan je adressen invoeren of poi's zoeken. Verder doen ze hetzelfde.Smok3yNL schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:19:
Ik zit nog steeds zo ontzettend te twijfelen tussen een wahoo roam of toch een edge 530/830...
Lastig lastig...
Ik heb de 530 gekozen
/Edit, ik zie nu pas dat je de roam ook nog noemt... Daar weet ik niet zoveel vanaf.
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 07-01-2020 20:13 ]
Helpt dit?Smok3yNL schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:19:
Ik zit nog steeds zo ontzettend te twijfelen tussen een wahoo roam of toch een edge 530/830...
Lastig lastig...
https://www.dcrainmaker.c...2%2C97701%2C98775#results
Het is dus steeds minder nuttig om alleen daar naar te kijken, wel jammer want een paar jaar geleden kon je er wel veel nuttige info uithalen voor je toestelkeuze. Het geeft natuurlijk ook aan dat de markt redelijk volwassen aan het worden is en alle toestellen goed voorzien zijn van alle essentiële dingen.
Voor de keuze zelf: Ik heb geen ervaring met de edge serie, wel met zowel de bolt als de roam. De roam vind ik te duur (adviesprijs) voor wat het levert in vergelijking met de bolt. Ik vind het eigenlijk niet meer waard dan 300€ en ik zou er alleen voor kiezen (boven de bolt) als je per se navigatie wilt of een groter scherm. Dat hele kleuren verhaal is een gimmick, ik zie het als een zwart wit scherm en de opslag is sterk beperkt. Verder werkt het toestel wel fijn, de correcties als je van de route afwijkt zijn snel en goed. De knoppen blijven een zwakker punt. Ik vermoed dat ik daar nog wel een probleem mee ga krijgen na verloop. Dan heb ik het over de drie knoppen onder het scherm.
Ik hecht veel waarde aan een groter scherm, dus als ik opnieuw nu zou moeten kiezen: zou ik uiteindelijk toch voor de roam gaan. Maar dan alleen tijdens een actie / sale / kortingscode zodat de prijs beter is.
Wat is de doorslaggevende factor geweest om voor de roam te kiezen. Los van de fan boy Wahoo postings in dit topic?Smok3yNL schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:19:
Het is de roam geworden😉
Wat betreft de leercurve van de Garmin Edge. Als je met een gsm telefoon om kunt gaan moet dat geen probleem zijn of je moet in de categorie vallen die nog in het stoom tijdperk leven.
[ Voor 26% gewijzigd door TecTo op 11-01-2020 12:19 ]
Ben al in het bezit van een Garmin Forerunner 245 dus gaat het gevoel iets meer naar een Garmin maar nog steeds niet met overtuiging.
Benieuwd waarom jij @Smok3yNL de roam hebt gekozen?
En ik vind het gebruiksgemak icm met de app van de wahoo echt fantastisch!
Ook hoe je alles zelf naar eigen wens wilt instellen..
10 seconden werk en gaan.
Ik vond de garmin ook een erg mooi apparaat hoor.
Maar vond het persoonlijk toch een beetje omslachtig en zag ook veel functies die ik waarschijnlijk toch nooit ga gebruiken.
Heb nu een paar ritjes gemaakt met de roam en alles werkt goed en snel.
Verkeerd gereden? Hop 2 sec herberekenen en we gaan weer.
Ook werkt de automatische verlichting toch wel erg goed en snel.
Natuurlijk zal de wahoo roam niet voor iedereen perfect zijn.
Maar voor mij waren de nuttige functies, de handige app en het gebruiksgemak doorslag gevend.
Maar de argumenten voor de app van wahoo, of het on the fly instellen van de edge kan je beide weerleggen met het feit dat je het zelden nodig hebt.
Persoonlijk houd ik wel van de vele (optionele) mogelijkheden van de Garmin, ook met de IQ apps kan je van alles toevoegen.
ik heb verder geen ervaring met de wahoo serie,maar ik denk dat je met beide geen slechte koop hebt, kwestie van voorkeur voor eindeloze opties op gebruiksgemak (die zijn natuurlijk ook een beetje tegenstrijdig)
Weet niet hoe het tegenwoordig met Garmin werkt, maar toen ik mijn Elemnt kocht, was het gebruikersgemak bij Wahoo veel groter. Dingen als automatisch activiteiten uploaden (direct via wifi, of via bluetooth op je telefoon, wel handig op vakantie), zonder rare garmin connect clouds, USB kabels, etc. Verder heb ik nog nooit reboots gehad tijdens een rit (in meer dan 3 jaar tijd), zie ik bij Garmins van andere mensen regelmatig gebeuren.Dirk0s schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:07:
Ik zit in de zelfde twijfel, Wahoo elemnt roam of Garmin edge 530/830.
Ben al in het bezit van een Garmin Forerunner 245 dus gaat het gevoel iets meer naar een Garmin maar nog steeds niet met overtuiging.
Benieuwd waarom jij @Smok3yNL de roam hebt gekozen?
That said, de Elemnt heeft geen touchscreen, meeste configuratie verloopt via de app. Ik vind het een voordeel, touchscreen terwijl je fietst heb je imho toch niet veel aan, maar sommige mensen vinden dat fijn.
Dus je hebt helemaal geen app nodig op je telefoon? Ik dacht dat juist alles via je telefoon moest op Wahoo. Misschien wordt het dan toch interessant.
Ik heb eigenlijk 'blind' de Edge 530 gekocht omdat ik met mijn horloge al op het Garmin eco systeem zit. Qua routes inladen, snelheid, gps etc geloof ik het wel. Maar ik vond het zelf vooral leuk dat de Edge 530 (inmiddels) redelijk samenwerkt met de Fenix 5 en dat activiteiten via beide apparaten meetellen in dingen als trainingstatus.
Om die reden eigenlijk niet echt gekeken naar Wahoo...
Die heb ik alleen gebruikt om het kaartmateriaal te updatenPrulleman schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:20:
Ik heb de desktop app nog niet nodig gehad bij de 530, uploaden/syncen gaat via bt en telefoon of wifi

Each breath you take coded into your heart rate variability (HRV). The length of time between consecutive heartbeats shortens slightly as you inhale and lengthens as you exhale. The term for this biological phenomenon is respiratory sinus arrhythmia (RSA).

(ook bij fietsen dus)Terwijl u hardloopt, analyseert Prestatieconditie uw tempo, hartslag en uw hartslagwisselingen om een real-time meting uit te voeren van uw prestatieniveau in vergelijking met uw gemiddelde fitnessniveau. Gedurende de eerste 6 tot 20 minuten van een activiteit, wordt de score van uw prestatieconditie op uw horloge weergegeven. De prestatieconditie kan ook een indicator van het vermoeidheidsniveau zijn, vooral aan het einde van een lange hardloopsesie.
dus als je dit soort stats (en vo2max, trainings status, dus teveel of te weinig) interessant vind, dan ben je beter af bij Garmin
Je hebt de app nodig om je fietscomputer te configureren (welke screens wil je hebben, welke velden wil je zien, etc), maar je hebt hem niet nodig om te syncen. Dat kan ie zelf, over wifi, en gaat direct naar bv Strava, RideWithGPS, etc.Zapato schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:24:
[...]
Dus je hebt helemaal geen app nodig op je telefoon? Ik dacht dat juist alles via je telefoon moest op Wahoo. Misschien wordt het dan toch interessant.
Tegenwoordig is het bij Garmin zo te horen ook goed voor mekaar (vroeger moet je met de hand naar Garmin Connect syncen, en dan van daaruit weer naar Strava, en iets soortgelijks voor routes) Dus wat dat betreft is er weinig verschil.
Met de Wahoo companion app kan je ook uw kaarten op uw toestel plaatsen en dat gaat vliegensvlug...borft schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:19:
[...]
Je hebt de app nodig om je fietscomputer te configureren (welke screens wil je hebben, welke velden wil je zien, etc), maar je hebt hem niet nodig om te syncen. Dat kan ie zelf, over wifi, en gaat direct naar bv Strava, RideWithGPS, etc.
Maar goed dat ze dit hebben ingezien, want dat was toch voor velen een kluwen van jewelste om uberhaupt een track of route op hun toestel te krijgen. Ik kreeg het maar niet uitgelegd aan een fietsbuddy van mij. Gewoon drag & drop in de Garmin folder was al te moeilijk voor meneerTegenwoordig is het bij Garmin zo te horen ook goed voor mekaar (vroeger moet je met de hand naar Garmin Connect syncen, en dan van daaruit weer naar Strava, en iets soortgelijks voor routes) Dus wat dat betreft is er weinig verschil.

Maar al vrij snel kwamen er verschillende updates, met name voor de mobiele connect app, het is dus nu al een hele tijd (2 jaar ofzo??) mogelijk om gewoon een gpx bestand van een willekeurige bron te downloaden op je mobiel (android in mijn geval), als je deze dan opent/aantikt kiezen voor openen met connect, en dat kan je de gpx als koers opslaan en aanvinken dat ie met je edge gesynced moet worden.
(en dat allemaal met de edge 25 van 120 euro, wel zonder kaart, maar navigeren was prima mogelijk, ditzelfde kan uiteraard ook met de nieuwere edge 130, supermooie gps computer als je geen full map navigatie wilt).
Met de 530 en 830 zijn ze nog een stapje verder, want ik kan nu gewoon overal ter wereld trailforks (mtb) routes in de buurt opzoeken, op de garmin zelf, zonder mobiel of laptop. Hier in nederland niet zo bekend, maar als je naar het buitenland gaat met je MTB zeker de moeite waard.
(en uploaden naar strava gaat bij Garmin echt al heel lang automatisch)
Door de vele opties een minder cleane of duidelijke user experience dan bij wahoo, maar dus wel enorm uitgebreid. Wat je voorkeur heeft is erg persoonlijk, als de wahoo genoeg bied dan is dat misschien de betere optie voor je.
Zonder een off topic discussie te starten over iOS en android, is dat wel een redelijke vergelijking, of in ieder geval een paar jaar terug, iOS is nameljk ook een stuk uitgebreider geworden. iOS was/is een stuk minder te customizen dan android, denk aan custom launchers, thema's, whatever.. ben je meer een iOS liefhebber, dan past wahoo wellicht beter bij je, ben je meer fan van android waarbij je alles kan tweaken en aanpassen naar eigen voorkeur, dan is Garmin wellicht een betere keus.*
*) lekker generalisered, maar misschien wat om over na te denken als je twijfelt tussen wahoo en garmin, zelf ben ik ook echt een android en garmin liefhebber
Nu heb ik de cadans-sensor en de snelheids-sensor geïnstalleerd op mijn racefiets, echter heeft die een beetje een vreemd lopende achtervork, waardoor het altijd priegelen is om de twee netjes uit te lijnen.
Nu zat ik lekker in Het grote mountainbike topic (deel 14) te lurken en daar kwam ik JvS tegen die het had over een speedsensor van Ali.
Nu is er behoorlijk veel keuze in sensoren, hebben jullie een advies over welke goed zijn of juist welke niet? Voor de Garmin heb ik ANT+ nodig, dit kan ook met mijn telefoon verbinden voor Strava (die heb ik er meestal nog naast, dan hoef ik de pc niet aan te zetten voor het uploaden.)
Afhankelijk van de prijs wil ik een speedsensor en misschien ook een cadanssensor voor de mountainbike. Heeeel misschien van allebei wel twee, zodat ik van dat gepriegel op de racefiets af ben. Die sensoren kan ik altijd nog op mijn toerfiets zetten
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Er zijn ook sensoren die geen magneetjes nodig hebben, die hoef je dus ook niet uit te lijnen. oa Wahoo heeft ze in het assortiment: https://eu.wahoofitness.c...nd-cadence-sensors-bundle maar volgens mij heeft Garmin ze zelf ook.Sherlock schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:47:
Ik heb een Garmin Edge 800 die ik gebruik voor mijn racefiets, mountainbike en toerfiets.
Nu heb ik de cadans-sensor en de snelheids-sensor geïnstalleerd op mijn racefiets, echter heeft die een beetje een vreemd lopende achtervork, waardoor het altijd priegelen is om de twee netjes uit te lijnen.
Nu zat ik lekker in Het grote mountainbike topic (deel 14) te lurken en daar kwam ik JvS tegen die het had over een speedsensor van Ali.
Nu is er behoorlijk veel keuze in sensoren, hebben jullie een advies over welke goed zijn of juist welke niet? Voor de Garmin heb ik ANT+ nodig, dit kan ook met mijn telefoon verbinden voor Strava (die heb ik er meestal nog naast, dan hoef ik de pc niet aan te zetten voor het uploaden.)
Afhankelijk van de prijs wil ik een speedsensor en misschien ook een cadanssensor voor de mountainbike. Heeeel misschien van allebei wel twee, zodat ik van dat gepriegel op de racefiets af ben. Die sensoren kan ik altijd nog op mijn toerfiets zetten
Kan je edge 800 niet gewoon via BT en Garmin connect met Strava syncen? Ik neem aan dat ook een oudere edge wel draadloos via bt net connect op je telefoon werkt?
Garmin heeft inderdaad zelf ook nieuwe sensoren die zonder magneten werken (de "2" variant van de snelheids en cadans sensor). Ali is een stuk goedkoper (10 vs 40 euro) en het is geen rocket science onderdeel, gewoon een kantel sensor en ANT+ werkt behoorlijk betrouwbaar universeel. Ik heb zelf een cadans sensor van Ali en die doet het prima.
Maar dat is verder een keuze/afweging die je zelf moet maken
/edit, zie dat connect alleen werkt met BT Smart / BLE en dus vanaf de edge 810.
(tijd voor een upgrade, mooie bundel met de nieuwe sensoren bv
[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 21-01-2020 11:37 ]
Ik heb nu een houder aan het stuur bevestigd maar ben daar niet zo tevreden over.
De normale wahoo mount werkt niet vanwege de diameter van de G5 stuur.
Heeft iemand een tip?
Misschien dat een stem houder wel toegepast kan worden zodat de Bolt voor het stuur hangt zoals bij de racefiets.
[ Voor 21% gewijzigd door murphylee op 24-01-2020 13:15 ]
I bad beat my meat by busting my nuts!
je zou wel zoiets kunnen proberen:
https://nl.aliexpress.com...1602_4,searchweb201603_53
misschien eentje zoeken waar de afmetingen van de schroefjes bij staan, maar ik vermoed dat dat wel gaat passen.
Met mijn Wahoo Bolt gebruik ik een cadans en snelheidssensor van Ali, de Gemini 210. Ik kan er weinig op aanmerken, prima prijs / kwaliteit.Sherlock schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:47:
Ik heb een Garmin Edge 800 die ik gebruik voor mijn racefiets, mountainbike en toerfiets.
Ik heb ook de hartslagsensor en band, ook daar geld hetzelfde voor. Goed spul voor een nette prijs.
Verrek ja, dat was ik al weer vergeten! Blijft een vreemde beslissing om niet de bug eruit te halen, maar de functionaliteit.Prulleman schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:22:
@Sherlock Strava is gestopt met sensor support.. dus een extra sensor aan je telefoon koppelen kan wel maar niet met Strava.
Die upgrade zie ik wel zitten, alleen mijn portemonnee nog niet...Garmin heeft inderdaad zelf ook nieuwe sensoren die zonder magneten werken (de "2" variant van de snelheids en cadans sensor). Ali is een stuk goedkoper (10 vs 40 euro) en het is geen rocket science onderdeel, gewoon een kantel sensor en ANT+ werkt behoorlijk betrouwbaar universeel. Ik heb zelf een cadans sensor van Ali en die doet het prima.
Maar dat is verder een keuze/afweging die je zelf moet maken
/edit, zie dat connect alleen werkt met BT Smart / BLE en dus vanaf de edge 810.
(tijd voor een upgrade, mooie bundel met de nieuwe sensoren bv)
Thanks, ik ga er eens naar kijken!chielmi schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:10:
[...]
Met mijn Wahoo Bolt gebruik ik een cadans en snelheidssensor van Ali, de Gemini 210. Ik kan er weinig op aanmerken, prima prijs / kwaliteit.
Ik heb ook de hartslagsensor en band, ook daar geld hetzelfde voor. Goed spul voor een nette prijs.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
van onze club hebben ook al een paar mensen deze gehaald en zijn er tevreden over want ze doen wat ze moeten doen
Bedankt voor de tip. Heb de speed sensor gelijk besteld, want deze is wel een heel stuk vriendelijker geprijsd dan de originele van Garmin. Ik gebruikte tot nu toe alleen gps voor de snelheid op mijn Edge Explore 820. Ik vond dat nog best redelijk werken, behalve af en toe onder bomen bijvoorbeeld. Ben benieuwd of het met de sensor nu toch veel accurater gaat zijn. Heb nu de indruk dat de aangegeven snelheid via gps wat te laag is. Dus dat ik volgens de gps snelheid 30 rijd, maar dat dit in werkelijkheid bijvoorbeeld 30,5 of 31 zou moeten zijn.chielmi schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:10:
[...]
Met mijn Wahoo Bolt gebruik ik een cadans en snelheidssensor van Ali, de Gemini 210. Ik kan er weinig op aanmerken, prima prijs / kwaliteit.
Sterker nog, je Garmin ijkt de sensor via GPS normaal gesproken
maar nadat je je rit upload naar bv strava, wordt je rit "gesnapt" naar de kaart/weg, en zal de afstand (en dus je gemiddelde) gewoon kloppen. Overigens heb ik ook een snelheidssensor, want ik werd een beetje moe van de vertraging van snelheid via GPS, daarnaast, als je onder bv bomen rijdt, dan fluctueert het best wel veel. Met een snelheidssensor heb ik daar geen last meer van.cordonbleu schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:46:
De afwijking zal dan met name ook in de gemiddelde snelheid zitten waarschijnlijk, omdat de gps soms heel even wegvalt en hij daardoor bochten ook wat afsnijdt. Dan is de gemeten afstand dus lager dan de werkelijk gereden afstand.
Snelheidssensor is ook niet perfect. Op sommige metalen bruggen heb ik iedere keer last van storing waardoor de snelheid te laag wordt aangegeven.borft schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:32:
[...]
maar nadat je je rit upload naar bv strava, wordt je rit "gesnapt" naar de kaart/weg, en zal de afstand (en dus je gemiddelde) gewoon kloppen. Overigens heb ik ook een snelheidssensor, want ik werd een beetje moe van de vertraging van snelheid via GPS, daarnaast, als je onder bv bomen rijdt, dan fluctueert het best wel veel. Met een snelheidssensor heb ik daar geen last meer van.
hmm dat is vreemd... wat voor sensor heb je? eentje met een magneet? Ik heb er een zonder magneet (dus alleen een sensor om mijn voor-as), maar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad, behalve toen de batterij leeg waspdukers schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:04:
[...]
Snelheidssensor is ook niet perfect. Op sommige metalen bruggen heb ik iedere keer last van storing waardoor de snelheid te laag wordt aangegeven.
Overigens heb ik op huurfietsen (op vakantie ofzo) ook wel gewoon op GPS only gereden, omdat ik geen zin had om alles los te maken een mee te nemen
Garmin magneetloos. Ik vermoed dat de communicatie met mijn Edge810 verstoord wordt.borft schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:07:
[...]
hmm dat is vreemd... wat voor sensor heb je? eentje met een magneet? Ik heb er een zonder magneet (dus alleen een sensor om mijn voor-as), maar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad, behalve toen de batterij leeg was
Het ligt niet aan mijn sensor want mijn fietsmaat heeft het ook (ook een Edge810 toevallig).
https://www.quadlockcase....nlfaWQiOiAiTVZreXFQIn0%3D
A'dam PVOutput
Ik zit in twijfel om ook de Edge 530 te gaan kopen en heb de forerunner 245 al in bezit. Zag dit "probleem" voorbij komen, heb je dit inmiddels opgelost gekregen?Darkzell schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:05:
Ik heb een Edge 530 en Forerunner 245, als ik op de Edge naar sensoren zoek kan ik de Forerunner toevoegen als hartslag sensor. Dit wordt allemaal goed herkend, maar ik krijg tijdens een rit geen hartslag te zien in het dataveld. De Forerunner deelt de hartslag, en de Edge geeft aan de hartslagsensor te hebben gevonden. Vanmiddag heb ik met een borstband gefietst, daar kreeg ik gewoon netjes de hartslag van te zien tijdens de rit.
Iemand enig idee hoe ik de Forerunner wel werkend krijg op de Edge als sensor?
pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz
Een paar maanden geleden had ik een cadens sensor gekocht van ome Ali van Magene die werkt via ANT+ en BT. Mijn telefoon heeft helaas geen ANT+ dus doe ik het via BT. Helaas krijg ik daar gigantisch veel spikes op. Dus het signaal is niet zo best. Misschien dat het een simpele batterij is die op is, nog niet getest. Maar eigenlijk zou ik het liefste de ANT+ functie gebruiken van die sensor omdat dat zuiniger is, en misschien dat het signaal ook beter is.
Zover ik het zie heb ik 2 opties globaal gezien: een (2e hands) smartphone met ANT+ en die waterdicht is (denk aan een S6 of S7), of een fietscomputer. Ik had de iGPSport 618 en 620 gevonden (http://www.igpsport.com/home/ProductInfo?ProId=36) die wel prima lijken. Heeft de meeste/alle functies van de duurdere Garmins zonder belachelijk duur te zijn. Dit is alsnog zo'n 150 euro voor een simpel klein fietscomputertje. Blijft veel geld, en meer dan dit vind ik ook echt zonde van het geld.
Wat is nou slim? Een 2e hands S6 of S7 kan je al voor onder 100 euro op de kop tikken, en dan heb je ook gewoon navigatie met je favoriete app met nog een boel andere mooie functies natuurlijk. Daar kan ik vervolgens mijn HR en cadens sensor op aansluiten en mogelijk ooit nog andere sensoren.
Fanaleds.com
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is de reden waarom ik voor zo een dure Garmin of Wahoo moet gaan in plaats van een telefoon met een groot scherm voor navigatie of een goedkopere iGPSport 618/620? Ik heb het idee dat die fietscomputers (vooral de dure) enorm achterlopen op techniek en al snel achterhaald zijn. Want in mijn ogen doet het uiteindelijk hetzelfde (navigatie, BT/ANT+ sensoren koppelen, workouts bijhouden). Mijn broer had een paar jaar geleden een dure Garmin gekocht die 500 euro nieuw was, en die wilde nu niet meer opstarten en er kon verder niks meer mee, en firmware flashen maakte ook niet uit. En omdat hij ouder is dan 3-4 jaar was er 0 support en 0 garantie meer, maar vervolgens kan je wel dat ding weggooien. Dit kan natuurlijk altijd gebeuren, maar in mijn ogen zijn die fietscomputers toch altijd een beetje ouderwets en omslachtiger qua techniek.Prulleman schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:55:
Ff sparen voor een Garmin of Wahoo, dat is mijn advies.
Bij rosé heb je nu een edge 130 voor 126 euro, enkel broodkruimel navigatie, maar als je full map wilt moet je door sparen of 2ehands kijken
Weet iemand toevallig of er ook fietscomputers zijn die zowel BT als ANT+ sensoren kunnen koppelen? Gebruik momenteel een Miband 4 die ik altijd om heb voor HR tracking, en dat werkt prima. Ik vind het te veel moeite om elke dag voor naar werk/huis een aparte ANT+ te dragen als ik al een HR tracker draag. Ik geloof best dat ze misschien nauwkeuriger zijn hoor.
Die Edge 130 ziet er op zich wel oke uit. 150 euro vind ik net mooi voor zoiets. De navigatie lijkt wel oke, vraag me alleen af hoe dat werkt (is dat puur op .gpx route, of download je alsnog wel een soort kaart?). Zolang ik ANT+ en BT sensoren kan koppelen vind ik het wel al prima.
[ Voor 8% gewijzigd door Bose321 op 30-01-2020 11:08 ]
Fanaleds.com
Een fietscomputer (even een edge 530 Ter referentie, die heb ik zelf) kost 250 euro, 500 is echt niet nodig. Je hebt veel meer opties voor het weergeven van data velden. Alles wat je kan bedenken of toevoegen met sensoren kan je laten zien op verschillende manieren. Heb weleens wat apps gezien, maar zo uitgebreid als een Garmin kan je de weergave niet instellen.
Verder kan je eenvoudig een rit starten, stoppen en uploaden, zonder dat je verschillende apps nodig hebt voor verschillende doelen (strava, data weergave, navigatie, Strava kan niet meer met sensoren overweg).
Je accu gaat langer mee (15-20 uur), je toestel is meer robuust, waterdicht, scherm beter afleesbaar, hardware buttons die ook met handschoenen goed te bedienen zijn zonder dat je goed hoeft te kijken waar je drukt.
Een edge 530 heeft ook nog een hoop geavanceerde trainings metrics (vo2max berekeningen als je ook een powermeter hebt, trainingstatus, en nog een hoop)
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 30-01-2020 11:20 ]
Wat is nou een mooie fietscomputer die een goede bang voor mijn buck geeft? Ik lees dat de Edge Explore goed is voor het geld. Momenteel 199 euro als ik zo snel kijk. Dat is wel een acceptabele prijs denk ik om het gewoon eens te proberen. Hoe werkt het uploaden/syncen van mijn workouts? Ik gebruik vanaf nu eigenlijk alleen nog maar Strava, mede dankzij het sociale aspect. Maar record alles met Endomondo/MapMyRide en sync het later naar Strava. Het makkelijke van mijn telefoon app is dat ik het daarop start, de telefoon in een (rug)zak gaat en als ik klaar ben druk ik op stop en het staat online.
Hoe werkt dat op een gemiddelde fietscomputer? Ik heb namelijk geen zin om een kabeltje of ingewikkelde apps te werken om het te syncen naar een Garmin app ofzo, en daarna weer exporteren naar Strava of wat dan ook.
Het liefst heb ik gewoon volledige navigatie over de weg, en als het kan ook buiten wegen voor als ik MTB of in het buitenland op niet-geregistreerde wegen zit maar een .gpx bestand volg. Is een temperatuur sensor ook gemeengoed, of is dat een zeldzame feature? Ook is een wat groter scherm (dus geen 2 inch geneuzel) wel erg fijn denk ik.
Fanaleds.com
Daar heb je normaal gesproken geen omkijken naar.
De edge 530 heeft ook een temperatuur sensor (en een barometer voor hoogtemeters).
de 530 heeft een 2.6" scherm, kan zijn dat je dat te klein vind, maar daar kan je pas over oordelen als je er een rit mee hebt gereden, de interface is namelijk wel aangepast op het formaat van het scherm. Een telefoon is niet gemaakt om met 30 km/uur op je stuur te bedienen, een hoop bedienings elementen zullen eigenlijk te klein zijn om lekker te werken (in google maps bv). Of dit een probleem is, is afhankelijk van hoe je de boel gebruikt. Ga je stil staan om wat in te stellen of op te zoeken, dan is het een ander verhaal.
Google maps navigatie is beter dan de navigatie op de edge, maar is de edge daarmee slecht?? ik vind van niet.
Het klinkt een beetje of je het goed zit te praten om het met een telefoon te doen.. dat is prima, maar ik denk echt nog steeds dat je veel beter af bent met een garmin of wahoo. De explore is een aardig toestel, maar ik ken de details niet, je zou even een vergelijking moeten maken met bv een 530 en 830 (als je touchscreen echt belangrijk vind). deze laatste 2 hebben aardig wat hardware en software uprades/updates tov ouderen modellen, waardoor ze een stuk sneller en uitgebreider zijn. Of de explore daarop mee is gelift betwijfel ik.
Touchscreen lijkt mij niet zo interessant, en vraag me ook af of dat dus wel werkt met handschoenen en regen, en dat is de meerprijs ook niet waard dan denk ik. Zo te zien is de Edge 530 ook nog recent, dus dat is ook wel fijn met updates en ondersteuning.
Het uploaden van workouts klinkt ook super via BT of wifi.
Ik zat het inderdaad goed te praten, hoewel het ook wel echt voldoende is voor de forens ritjes, maar op vakantie in een onbekend gebied waar je moet navigeren met een telefoon op je stuur toch niet zo ideaal is. Het blijft wel veel geld vind ik, maar als het mij kan helpen is het wel een goede investering, een het is toch al een dure hobby...
Wat is de makkelijkste/mooiste manier om dit te mounten? Mijn gegevens van mijn stuur en stuurpen:
Stuur: Bontrager Race Lite IsoZone, VR-CF, 31.8mm
Stuurpen: Bontrager Blendr Elite, w/computer & light mounts, 31.8mm, 7 degree
Ik zie soms zo een standaard die iets uitsteekt waar hij op zit, maar zie ook foto's dat hij op het verticale stukje van de stuurpen zit, dit lijkt mij wel het mooiste, maar weet niet of dat ook het handigste in gebruik is?
[ Voor 18% gewijzigd door Bose321 op 30-01-2020 11:55 ]
Fanaleds.com
Ik heb de 530 ook, erg blij. Fijn dat het geen touch screen is.
De UI is erg ouderwets als je een iphone / smartwatch / tablet gewend bent, maar het is wel robuust. Erg veel opties, leuke trainingsdata en werkt goed qua batterijduur en routering.
Heb ook wel eens stukjes met mn telefoon geprobeerd te fietsen, maar dat werkt echt minder prettig (slecht zicht met zon, phone te warm, onhandig qua apps, batterijduur, gebrek aan functies binnen 1 app).
Voor mij is fietsen echt leuker geworden met het volgende:
Edge 530
Hartslagmeter
Powermeter
Is HR/power meter nodig? Is een fietscomputer 'meer nodig', denk het wel
Fanaleds.com
De Hammerhead is een joekel van een ding maar wel volledig. Op het ontbreken van geluid maken na dan als je moet afslaan. Rond black Friday had hij een prijs van om de 179€. Ik zit op een aanbieding te wachten van de Wahoo Elemnt Bolt.Bose321 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:54:
De Edge 530 klinkt wel prima. Mijn broer heeft een Hammerhead Karoo gekocht en die is daar laaiend enthousiast over. Hij kwam van een Garmin ook af hiervoor. Ook de dingen die ik lees zijn erg positief. Ik moet het nog even laten bezinken denk ik, en denken wat voor mij qua prijs en functies en werkbaarheid het beste is voor mij.
a backup is a man's best friend
Dat is een onwijs goede prijs! Ik hoop dat ik hem binnenkort nog voor zo een dergelijke prijs kan kopen! Het gaat zeker alleen maar via de Hammerhead website? Hij is ook uitverkocht momenteel. Jammer, lijkt mij een onwijs mooi apparaat. Als hij rond de 200 zit zal ik hem zeker kopen denk ik! De standaard 370 euro is wel erg hoog.Heyster schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:10:
[...]
De Hammerhead is een joekel van een ding maar wel volledig. Op het ontbreken van geluid maken na dan als je moet afslaan. Rond black Friday had hij een prijs van om de 179€. Ik zit op een aanbieding te wachten van de Wahoo Elemnt Bolt.
Fanaleds.com
Ik begrijp dat je redelijk nieuw bent in de wereld van fietscomputers, wat niet erg is, maar wat ik je even mee wil geven is dat je even op moet letten of je een bundel aanschaft, of alleen een losse unit.Bose321 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:11:
[...]
Dat is een onwijs goede prijs! Ik hoop dat ik hem binnenkort nog voor zo een dergelijke prijs kan kopen! Het gaat zeker alleen maar via de Hammerhead website? Hij is ook uitverkocht momenteel. Jammer, lijkt mij een onwijs mooi apparaat. Als hij rond de 200 zit zal ik hem zeker kopen denk ik! De standaard 370 euro is wel erg hoog.
Losse unit = de fietscomputer
Bundel = fietscomputer + HR band + snelheid/cadanssensor (voorbeeld: https://www.futurumshop.nl/garmin-edge-530.phtml)
Scheelt nogal in de prijs. Niet dat je denkt dat een het complete setje bestelt voor mooie prijs X, terwijl je vervolgens alleen een losse unit geleverd krijgt. Kijk dus even goed bij het kopje "Dit pakket bevat:" zoals Futurum dat noemt op hun site.
Thanks voor de uitleg. Gelukkig heb ik al een HR en cadens sensor, dus ben ik ook alleen op zoek naar een losse fietscomputer, tenzij het heel weinig scheelt in prijs. Ik ben nu aan het hopen/wachten op een mooie aanbieding van de Karoo!BreadFan schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:11:
[...]
Ik begrijp dat je redelijk nieuw bent in de wereld van fietscomputers, wat niet erg is, maar wat ik je even mee wil geven is dat je even op moet letten of je een bundel aanschaft, of alleen een losse unit.
Losse unit = de fietscomputer(voorbeeld: https://www.futurumshop.n...-performance-bundel.phtml)
Bundel = fietscomputer + HR band + snelheid/cadanssensor (voorbeeld: https://www.futurumshop.nl/garmin-edge-530.phtml)
Scheelt nogal in de prijs. Niet dat je denkt dat een het complete setje bestelt voor mooie prijs X, terwijl je vervolgens alleen een losse unit geleverd krijgt. Kijk dus even goed bij het kopje "Dit pakket bevat:" zoals Futurum dat noemt op hun site.
Fanaleds.com
Houd er even rekening mee dat Explore modellen niet (altijd) trainingsmogelijkheden hebben. Dat is soms het verschil met 'gewone' Edge modellen. Volledige navigatie werkt naar mijn mening uitstekend met Garmin modellen, route inladen via de app op je telefoon naar de Edge en gaan. Ook routes niet over de weg zijn geen enkel probleem. Op de meegeleverde kaarten van de Edge 820 staan ook heel veel MTB paden etc, veel modellen zijn ook te voorzien van OpenStreetmap kaarten. Bij Garmin is het wel een kwestie van echt even goed opletten of het model wat je kiest alle functies heeft die je wilt, daar zijn ze soms niet al te duidelijk in.Bose321 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:27:
Dat van bediening met handschoenen en regen is zeker waar ja. Ik heb eigenlijk nog nooit echt trainingen geprobeerd, ik ga gewoon altijd zo hard als ik kan en wil. Maar het lijkt mij wel interessant, hoewel ik het nog niet helemaal voor me zie momenteel hoe zo een fietscomputer mij daar in helpt.
Wat is nou een mooie fietscomputer die een goede bang voor mijn buck geeft? Ik lees dat de Edge Explore goed is voor het geld. Momenteel 199 euro als ik zo snel kijk. Dat is wel een acceptabele prijs denk ik om het gewoon eens te proberen. Hoe werkt het uploaden/syncen van mijn workouts? Ik gebruik vanaf nu eigenlijk alleen nog maar Strava, mede dankzij het sociale aspect. Maar record alles met Endomondo/MapMyRide en sync het later naar Strava. Het makkelijke van mijn telefoon app is dat ik het daarop start, de telefoon in een (rug)zak gaat en als ik klaar ben druk ik op stop en het staat online.
Hoe werkt dat op een gemiddelde fietscomputer? Ik heb namelijk geen zin om een kabeltje of ingewikkelde apps te werken om het te syncen naar een Garmin app ofzo, en daarna weer exporteren naar Strava of wat dan ook.
Het liefst heb ik gewoon volledige navigatie over de weg, en als het kan ook buiten wegen voor als ik MTB of in het buitenland op niet-geregistreerde wegen zit maar een .gpx bestand volg. Is een temperatuur sensor ook gemeengoed, of is dat een zeldzame feature? Ook is een wat groter scherm (dus geen 2 inch geneuzel) wel erg fijn denk ik.
Dat zou de methode moeten zijn. Heeft je Roam wel een werkende wifi verbinding?
De Karoo is het toestel met in mijn ogen de beste navigatie en het beste scherm, maar het is een verre van perfect toestel. De drie grootste nadelen in mijn ogen zijn de prijs (€200 is prima voor het toestel, maar niet de standaard prijs), het ontbreken van geluid vanuit het toestel zelf (op te lossen via BT speaker/koptelefoon, niet echt een oplossing op de fiets) en als je hardware support nodig hebt zit je met verzending omdat er zover ik weet nog geen Benelux dealer is, (al heb ik dat recentelijk niet gecontroleerd)Bose321 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:13:
[...]
Thanks voor de uitleg. Gelukkig heb ik al een HR en cadens sensor, dus ben ik ook alleen op zoek naar een losse fietscomputer, tenzij het heel weinig scheelt in prijs. Ik ben nu aan het hopen/wachten op een mooie aanbieding van de Karoo!
Het formaat is een 50-50 voordeel nadeel, het is lomp, robuust, goed leesbaar en relatief zwaar.
In de praktijk gebruik ik liever de wahoo roam/bolt behalve op vakantie dan is het de hammerhead karoo die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Wat die aanbieding betreft, schrijf je in op de nieuwsbrief, ze sturen regelmatig update info en soms aanbiedingen, waarbij early adopters nog extra voordeel krijgen. Regelmatig is overigens niet wekelijks, dus geen spam achtige praktijken.
Mijn advies: ga voor jezelf na wat je precies belangrijk vind en wat je ermee gaat doen. Het komt op mij over dat je dit nog niet goed weet. Prima dat je een gadget haalt voor je fiets
Bedankt voor de toevoeging. Het scherm en de navigatie zijn wat mij betreft echt een USP om de Karoo te kopen. Zeker op vakantie inderdaad op een onbekende plek. Ook de vele updates per jaar lijken mij erg interessant. Ik lees over andere merken toch vooral dat ze elk jaar 1-2 nieuwe devices op de markt brengen per jaar en dat je features over het algemeen kan vergeten. Dat lijkt niet het geval bij de Karoo.rockhopper schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:06:
[...]
De Karoo is het toestel met in mijn ogen de beste navigatie en het beste scherm, maar het is een verre van perfect toestel. De drie grootste nadelen in mijn ogen zijn de prijs (€200 is prima voor het toestel, maar niet de standaard prijs), het ontbreken van geluid vanuit het toestel zelf (op te lossen via BT speaker/koptelefoon, niet echt een oplossing op de fiets) en als je hardware support nodig hebt zit je met verzending omdat er zover ik weet nog geen Benelux dealer is, (al heb ik dat recentelijk niet gecontroleerd)
Het formaat is een 50-50 voordeel nadeel, het is lomp, robuust, goed leesbaar en relatief zwaar.
In de praktijk gebruik ik liever de wahoo roam/bolt behalve op vakantie dan is het de hammerhead karoo die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Wat die aanbieding betreft, schrijf je in op de nieuwsbrief, ze sturen regelmatig update info en soms aanbiedingen, waarbij early adopters nog extra voordeel krijgen. Regelmatig is overigens niet wekelijks, dus geen spam achtige praktijken.
Mijn advies: ga voor jezelf na wat je precies belangrijk vind en wat je ermee gaat doen. Het komt op mij over dat je dit nog niet goed weet. Prima dat je een gadget haalt voor je fietszeker als je het kan betalen, maar er zitten fijne nuances in toestellen die juist het prijsverschil veroorzaken. Als je die niet nodig hebt ben je met een bolt meestal al prima klaar. Of zoals DC het ooit eens schreef, de garmin edge 1000 serie heeft alles maar niemand gebruikt daar alle features, je komt alleen op dit toestel uit als je iets mist in de lagere modellen dat je per se nodig hebt. (of je moet natuurlijk veel geld er voor over hebben / gesponsored worden)
Ja hij is groter en zwaarder dan de meeste anderen, maar dat lijkt mij juist fijn, en die paar tientallen grammen ga je echt niet merken, en je zal er zeker niet een wedstrijd van verliezen lijkt mij.
Ik ben het er mee eens dat je veel features niet eens gebruikt van een gemiddelde fietscomputer, maar die prehistorische devices van Garmin en Wahoo vind ik echt totaal niet meer interessant na het hebben gezien van de Karoo. Ik heb een beetje het idee van dat ik moet kiezen tussen de eerste iPhone en een oude Nokia. Ik heb mij op Twitter en Medium en Facebook geabonneerd op hun updates, dus hopelijk is hij snel weer leverbaar, en het liefste ook met wat korting natuurlijk. De 366 euro voor de standaard prijs is echt veel te hoog.
Fanaleds.com
niet altijdrockhopper schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:06:
[...]
....
(of je moet natuurlijk veel geld er voor over hebben / gesponsored worden)
https://www.dcrainmaker.c...our-peloton.html#the-listI saw more Edge 130’s than I expected out there.
als je de navigatie niet nodig hebt is de 130 een super mooi compact en licht toestel, en zeker niet ongeschikt voor pro level.
Ik heb uiteindelijk mijn hele telefoon maar gereset, moest toch gebeuren. Toen ik opnieuw probeerde de twee apps te koppelen, kreeg ik de optie om naar de Strava-website te gaan. Daar lukte het in één keer. Alles is dus in orde! Bedankt voor de hulp!BreadFan schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:36:
https://support.strava.co...8-Wahoo-ELEMNT-and-Strava
Dat zou de methode moeten zijn. Heeft je Roam wel een werkende wifi verbinding?
Het koppelen van mijn Tickr X was heel eenvoudig. Nu kan ik voorlopig even vooruit.
De Karoo heeft wel een inhaalslag moeten maken, want pas na een tijd en vele updates later is het het toestel wat het nu is. Eigenlijk waren we allemaal betalende beta testers in het begin. Zo waren er problemen met de sensoren en sensoren. Dit zijn stappen die de "prehistorische" wahoo & garmin toestellen al doorlopen hebben. Let wel dat deze twee merken echt wel marktleider zijn en karoo op goede dagen "volgt" maar nog niet echt innovatief is.Bose321 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:24:
[...]
Bedankt voor de toevoeging. Het scherm en de navigatie zijn wat mij betreft echt een USP om de Karoo te kopen. Zeker op vakantie inderdaad op een onbekende plek. Ook de vele updates per jaar lijken mij erg interessant. Ik lees over andere merken toch vooral dat ze elk jaar 1-2 nieuwe devices op de markt brengen per jaar en dat je features over het algemeen kan vergeten. Dat lijkt niet het geval bij de Karoo.
Ja hij is groter en zwaarder dan de meeste anderen, maar dat lijkt mij juist fijn, en die paar tientallen grammen ga je echt niet merken, en je zal er zeker niet een wedstrijd van verliezen lijkt mij.
Ik ben het er mee eens dat je veel features niet eens gebruikt van een gemiddelde fietscomputer, maar die prehistorische devices van Garmin en Wahoo vind ik echt totaal niet meer interessant na het hebben gezien van de Karoo. Ik heb een beetje het idee van dat ik moet kiezen tussen de eerste iPhone en een oude Nokia. Ik heb mij op Twitter en Medium en Facebook geabonneerd op hun updates, dus hopelijk is hij snel weer leverbaar, en het liefste ook met wat korting natuurlijk. De 366 euro voor de standaard prijs is echt veel te hoog.
Of een toestel te groot is, is een kwestie van smaak. Maar zelfs de grote scherm fan die ik ben vind het een logge bak die wel op dieet mag. Dus mijn advies bekijk ze eens naast elkaar in de winkel mocht je in de gelegenheid zijn en maak dan je definitieve oordeel. Het is niet voor niks dat het toestel niet op de racefiets meegaat maar wel op de toerfiets bij mij.
Sta zelf op het punt om te gaan voor een 1030, maar twijfel om nog te wachten, gaan speculaties over een opvolger (prijsdrop vs opvolger?). Maarja, wat is wijsheid...?
Zolang het nog geen echt koersweer is, kijk ik sowieso nog even de kat uit de boom.
Ik heb de mijne nog intact, maar ik heb geloof ik niet de originele mount in verband met pasproblemen al weet ik het niet zeker. Momenteel op de toerfiets en daar wordt hij eigenlijk altijd op gebruikt is het in ieder geval een barfly mount en nog geen breuk of stabiliteits problemen mee gehad.RigolleM schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 09:32:
@rockhopper Hoe zit het met het afbreken van de houder? Ik volg al een tijdje de Karoo niet meer op, en ik las vaak dat die gemakkelijk afbraken, zelfs mijn collega op het werk heeft er één met afgebroken steun gehad.
Op zich past het toestel ook met een houder direct op het stuur (mits er ruimte is, dat is nagenoeg onbreekbaar, of je moet een stuurbreuk oplopen)
Het is zoals ik al aangaf zelfs voor mijn smaak een groot lomp toestel. Maar een heerlijk scherm, dat dan weer wel.
Nu heb ik alleen ergens gelezen dat als je GPX routes laadt op een Garmin Edge, dat het toestel de route gaat herberekenen? Dat is iets waar ik natuurlijk niet op zit te wachten als ik juist een route inlaad. Kan iemand mij hier misschien iets meer over vertellen? En kun je dit uit zetten?
Nog een andere (misschien beetje rare) vraag, maar kun je het apparaat ook gebruiken om een wandeling te tracken?
Andere tips/suggesties zijn natuurlijk ook van harte welkom
Weet iemand een goedkope maar ook goed functionerende fietscomputer die met Strava werkt?
Ik heb ook gelezen dat dit met je mobiel kan, maar mensen ondervinden dat het niet accuraat is met hoogte verschillen en afstanden.
En wat gebruiken jullie?