Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• rockhopper
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:12
quote:
ZieMaar! schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:55:
Andere vraag: ik loop enorm te klooien met de wielomtrek instelling. Ik had hem, per ongeluk, verkeerd staan. Dat was irritant, want ik was dan volgens de data altijd wat langzamer dan de rest en als ik bij Strave de route herberekende dan werd ik altijd sneller (en fietste ik verder). Ik heb hem dus goed gezet (700cx25), maar nu had ik zogenaamd een kilometer meer dan mijn vriendin en die kilometer was bij het herberekenen ook gelijk weer weg.

Ik heb nu dus maar op automatisch staan (dan berekent hij hem denk ik zelf obv GPS), maar ik dacht dat de voordelen van een sensor vooral zaten in het niet hebben van die gps onnauwkeurigheid. Of kan ik dan sowieso toch beter echt mijn wielomtrek meten?
Je hebt het over een sensor, het helpt als je vertelt welke sensor je bedoelt, want er zijn meer mogelijkheden.

Qua wielomtrek, ik doe er zelf weinig mee. Die omtrek kan ook gaan variëren naarmate jij zwaarder of lichter bent en aan de hand van hoeveel druk je in de banden hebt zitten. Dus ik zou dit niet als een absoluut getal zien. Om het heel exact te doen zou je in principe voor iedere je fiets één wielomtrek moeten afrollen met jou op die fiets en deze afstand dan dus opmeten. Maar dat is een hoop werk dus dat doet natuurlijk niemand of hooguit maar één keer ;) Mocht je de standaard waarde klakkeloos overnemen die bij je band past 700cx25 dus, loop je dus het risico dat er een kleine afwijking is met de werkelijkheid.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:56
quote:
ZieMaar! schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:55:
Ik heb nu dus maar op automatisch staan (dan berekent hij hem denk ik zelf obv GPS), maar ik dacht dat de voordelen van een sensor vooral zaten in het niet hebben van die gps onnauwkeurigheid. Of kan ik dan sowieso toch beter echt mijn wielomtrek meten?
Je hebt een snelheidssensor op je wiel? Je kan dan beter de wielomtrek bij de sensorinstellingen op Automatisch laten staan. Het voordeel van deze snelheidssensor is dat je snelheid die je op dat moment rijdt, altijd goed wordt weergegeven, ongeacht het GPS signaal. Je wielomtrek wordt dan berekend aan de hand van de omwentelingen en GPS gegevens. Er zijn situaties denkbaar waarbij je even geen goede ontvangst hebt. Dit kan onder de bomen zijn, maar ook als je tussen hoge (kantoor-)gebouwen rijdt.

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:15

Galois

1811 - 1832

quote:
EdwinW schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 10:44:
[...]

Komoot werkt met regios. Na gratis registratie krijg je gratis één regio, vergelijkbaar met een provincie waarin je woont (vrij te kiezen). Je kunt tegen betaling nog een paar omliggende regio's er bij kopen, maar het meest aantrekkelijke aanbod is voor 20 Euro de hele wereld te kopen (na registratie krijg je nl. dat aanbod).
Ik wacht nog steeds op dat aanbod van 20€... vrijdag geregistreerd...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16:07

coelho

VanTheManFan

Ik zet mijn routes die ik maak met Strava heatmaps altijd om met de JaVaWa RTWtool zoals eerder in dit topic beschreven. Slechts een paar klikjes om TBT routes te krijgen en tot nu toe heb ik betere ervaringen met heatmaps dan met Komoot om routes van scratch te maken. Ik gebruik Komoot dan weer wel om te zien wat voor type ondergrond ik tegenkom en in geval van onverhard nog even een omweg te zoeken. Het voordeel van GPX is tenslotte dat je het van het ene in het andere programma kunt gooien en wijzigen. Als de route finaal is zet ik 'm om via genoemde tool om turn informatie te krijgen.

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
quote:
rockhopper schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:00:
[...]

Je hebt het over een sensor, het helpt als je vertelt welke sensor je bedoelt, want er zijn meer mogelijkheden.

Qua wielomtrek, ik doe er zelf weinig mee. Die omtrek kan ook gaan variëren naarmate jij zwaarder of lichter bent en aan de hand van hoeveel druk je in de banden hebt zitten. Dus ik zou dit niet als een absoluut getal zien. Om het heel exact te doen zou je in principe voor iedere je fiets één wielomtrek moeten afrollen met jou op die fiets en deze afstand dan dus opmeten. Maar dat is een hoop werk dus dat doet natuurlijk niemand of hooguit maar één keer ;) Mocht je de standaard waarde klakkeloos overnemen die bij je band past 700cx25 dus, loop je dus het risico dat er een kleine afwijking is met de werkelijkheid.
Ah ik wist niet dat er meerdere sensoren waren die iets met wielomtrek doen :). Het gaat om de standaardsnelheidssensor van Wahoo, die je op de naaf monteert. Ik had hem dus hard ingesteld, maar ga dus nu maar eens kijken wat er met automatisch gebeurt.
quote:
EdwinW schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:22:
[...]

Je hebt een snelheidssensor op je wiel? Je kan dan beter de wielomtrek bij de sensorinstellingen op Automatisch laten staan. Het voordeel van deze snelheidssensor is dat je snelheid die je op dat moment rijdt, altijd goed wordt weergegeven, ongeacht het GPS signaal. Je wielomtrek wordt dan berekend aan de hand van de omwentelingen en GPS gegevens. Er zijn situaties denkbaar waarbij je even geen goede ontvangst hebt. Dit kan onder de bomen zijn, maar ook als je tussen hoge (kantoor-)gebouwen rijdt.
Ja dat ga ik dan maar eens doen. GPS valt hier in de bossen af en toe iets weg, dus dan is die sensor wel fijn. Ook had ik met GPS (toen nog Tomtom horloge) altijd erg rare waarden in Strava, dat is met de Wahoo al niet meer het geval.

• EdwinW
quote:
Galois schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:48:
[...]

Na 7 dagen na registratie was ik ingelogd op de website en keek bij de pagina om regios aan te schaffen. Toen was de prijs ineens 20 Euro, terwijl de gebruikelijke prijs altijd 30 Euro is.

• rockhopper
Een week klinkt inderdaad bekend als 'wachtperiode'. Af en toe zijn er trouwens echte sales zodat je niet een hele week hoeft te wachten op een persoonlijk aanbod.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Galois

Galois

1811 - 1832

quote:
rockhopper schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:59:
Een week klinkt inderdaad bekend als 'wachtperiode'. Af en toe zijn er trouwens echte sales zodat je niet een hele week hoeft te wachten op een persoonlijk aanbod.
NL bestaat uit 4 regio's en hier zijn vier codes die bij mij werkten:

1 Region Paket nach Wahl kostenlos: FRED-BRAN-HRUK-S898
1 Region Paket nach Wahl kostenlos: FRED-BAYR-WTEA
1 Region Paket nach Wahl kostenlos: FRED-STSE-FXWT
1 Region Paket nach Wahl kostenlos: RDE

Kunnen via https://www.komoot.de/account/gift ingewisseld worden...

(al verdient deze app wel dat iedereen die 20/30 euro betaalt :) )

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• argon007
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-02 23:32
Hoe geraakte je aan deze codes? Toevallig iets voor Belgie gevonden ? ;-)

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:03
Met die codes kun je zelf de regio's uitkiezen. Het zijn geen codes voor Nederland.

Wisselwerking Flickr Strava

• EdwinW
Als je een geregistreerde gebruiker bent van Komoot, kun je ook een regio bundel t.w.v. € 8,99 aan een ander weggeven. Rechts bovenaan op je profielnaam klikken en dan heb je de optie Give away a free region. Nog niet geprobeerd.

EdwinW wijzigde deze reactie 27-08-2018 16:11 (4%)

• rockhopper
Voor de niet Duitstaligen onder ons: 1 Region Paket nach Wahl kostenlos
betekent: 1 regio naar keuze kostenloos. Goed dat je de regio codes deelt! Maar ik sluit me bij @Galois aan dat de app de 20€ zeker verdient en de 30€ ook wel.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:32
Op welke manier is hij dan superieur aan bijvoorbeeld Strava tool, Garmin connect, Ride with GPS, etc? Dat hij de ondergrond laat zien lijkt me een pré, maar is dat niet gewoon gebaseerd op OSM?

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb redelijk wat ervaring met Strava (routes) en net begonnen met Komoot. Het is 'anders', maar dat het beter is, wil ik absoluut niet zeggen.

Een gemis van Strava is dat als je een route laat maken voor de racefiets op basis van populariteit (wat je eigenlijk altijd doet) dat je ook langs een MTB-route gestuurd kunt worden, aangezien daar ook veel gefietst wordt. Komoot doet dat niet (voor zover ik dat heb kunnen zien) en geeft redelijk goed aan wat voor soort weg het is. Dit zou Strava ook moeten kunnen en het lijkt mij dan ook een kwestie van tijd voordat Strava dit doet...

Persoonlijk vind ik het ook prettig om over een vrijliggend fietspad te fietsen, dit geeft Komoot ook aan. En inderdaad, dit lijkt mij gewoon OSM info (wat Strava, Garmin, enz ook hebben, maar kennelijk niet gebruiken?).

• tomtom137
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19-01 12:53
quote:
Galois schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:48:
[...]

Voor zover ik weet doen ze gewoon een periodieke aanbieding, de laatste keer was dat geloof ik tussen 28 juli en 7 augustus (oid), ik denk dat er in september nog wel een keer iets voorbij komt. Even de website in de gaten houden dus :)
quote:
coelho schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:25:
Ik zet mijn routes die ik maak met Strava heatmaps altijd om met de JaVaWa RTWtool zoals eerder in dit topic beschreven. Slechts een paar klikjes om TBT routes te krijgen en tot nu toe heb ik betere ervaringen met heatmaps dan met Komoot om routes van scratch te maken. Ik gebruik Komoot dan weer wel om te zien wat voor type ondergrond ik tegenkom en in geval van onverhard nog even een omweg te zoeken. Het voordeel van GPX is tenslotte dat je het van het ene in het andere programma kunt gooien en wijzigen. Als de route finaal is zet ik 'm om via genoemde tool om turn informatie te krijgen.
Ik denk dat je zelfs met één stapje minder af kan (-RTWtool):

1. Route maken in Strava o.b.v. heatmap
2. Exporteren naar gpx
3. Importeren in Komoot voor een surface check
4. Exporteren/syncen, etc. - naar je eigen voorkeur

Voor zover ik weet voegt Komoot namelijk automatisch een cuesheet toe.

tomtom137 wijzigde deze reactie 27-08-2018 19:15 (54%)

• coelho

coelho

VanTheManFan

quote:
tomtom137 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:11:
Ik denk dat je zelfs met één stapje minder af kan (-RTWtool):

1. Route maken in Strava o.b.v. heatmap
2. Exporteren naar gpx
3. Importeren in Komoot voor een surface check
4. Exporteren/syncen, etc. - naar je eigen voorkeur

Voor zover ik weet voegt Komoot namelijk automatisch een cuesheet toe.
Dat zou helemaal handig zijn. Ik ga het proberen!

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:29
quote:
Galois schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:45:
[...]

NL bestaat uit 4 regio's en hier zijn vier codes die bij mij werkten:

1 Region Paket nach Wahl kostenlos: FRED-BRAN-HRUK-S898
1 Region Paket nach Wahl kostenlos: FRED-BAYR-WTEA
1 Region Paket nach Wahl kostenlos: FRED-STSE-FXWT
1 Region Paket nach Wahl kostenlos: RDE

Kunnen via https://www.komoot.de/account/gift ingewisseld worden...

(al verdient deze app wel dat iedereen die 20/30 euro betaalt :) )
Die codes inwisselen lukt wel, maar nu die gratis regio nog..... Wat doe ik fout?

• Galois

Galois

1811 - 1832

In dat eerste scherm dat je krijgt na het invullen van de code, staat helemaal onderaan een link om door te gaan (er staat iets anders, maar weet niet meer precies wat). En dan kom je in Komoot zelf en staat er 'unlock your region' (oid).

• coelho

coelho

VanTheManFan

quote:
coelho schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:36:
[...]

Dat zou helemaal handig zijn. Ik ga het proberen!
Ik kan inderdaad bevestigen dat het werkt! Bedankt voor de tip.

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:56
Misschien interessant voor iemand hier, maar ik liep toevallig tegen deze tool aan van Strava Labs: https://labs.strava.com/gpx-to-route/#12/-122.44503/37.73651

Hiermee zou je als het goed is een route van GPX (dus evt ook gedownload van een andere strava ride voor non premium members) weer moeten kunnen editten in Strava's route builder. Heb het nog niet uitgebreid geprobeerd maar ga er binnenkort zeker even mee spelen.

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-02 15:32

mvds

Totally awesome!

Ik heb gisteren een rit gedaan met mijn Bolt en ik heb daarvoor een training ingeladen die ik gemaakt heb in TrainingPeaks. Echter zag ik geen rpm (cadans) staan terwijl ik die wel in de training heb ingevuld. Is dat een bekend iets, dat die niet meegenomen word of staat er ergens een instelling niet goed?

Steun mij voor Alpe d'HuZes 2019!

• Crazy D
  • Laatst online: 18:55

Crazy D

I think we should take a look.

quote:
mvds schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:15:
Ik heb gisteren een rit gedaan met mijn Bolt en ik heb daarvoor een training ingeladen die ik gemaakt heb in TrainingPeaks. Echter zag ik geen rpm (cadans) staan terwijl ik die wel in de training heb ingevuld. Is dat een bekend iets, dat die niet meegenomen word of staat er ergens een instelling niet goed?
Garmin kent maar 1 doel in een training, dus of hartslag, of cadans. Misschien geldt dat bij de Bolt ook? Even handmatig een training maken dan zie je snel genoeg de opties.

Exact expert nodig? itwize.nl

• BreadFan
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

BreadFan

Semi-professioneel amateur

Ik mag me inmiddels ook onder de Elemnt Bolt bezitters scharen. Met name het getrut met een kabeltje begon me te irriteren op de Edge 500, en daarnaast vind ik de navigatiemogelijkheid wel erg fijn. Lukt over het algemeen redelijk zonder, maar eenmaal in onbekend gebied ging er toch best weleens wat tijd verloren aan het zoeken / google maps kijken / verkeerd rijden.

Vind de Nederlandse vertaling wel behoorlijk gaar trouwens. Hopelijk wordt dat nog eens verbeterd.

• rockhopper
Gefeliciteerd met je nieuwe speeltje! Ik heb me er in het begin behoorlijk tegen verzet in verband met het zwart wit scherm, ik ben behoorlijk kleur-fan, maar inmiddels ben ik helemaal om en vind het een top toestel als je kijkt naar waar voor je geld. Het is niet perfect, maar dat toestel bestaat nog niet en zal er waarschijnlijk ook nooit komen gezien de diverse gebruikers doelen en belangenconflicten die daarbij ontstaan (neem bijvoorbeeld aero / gewicht versus scherm formaat)

Ik heb me eigenlijk nooit gestoord aan de vertaling, het zal wellicht niet 100% zijn, maar waar erger je aan? (gewoon uit nieuwsgierigheid, zodat ik me er ook aan kan gaan ergeren)

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
rockhopper schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:18:
zodat ik me er ook aan kan gaan ergeren
:o

• mvds

mvds

Totally awesome!

Heeft er iemand ervaring met het koppelen van een Wahoo ELEMNT Bolt met smart verlichting? En dan specifiek de Bontrager Ion 450 RT? Wat kan je met die koppeling?

• tomtom137
Volgens mij kun je daarmee je lichten aan en uitzetten? Echter lees ik hier dat Wahoo het ANT+ LGT profiel nog niet steunt:

https://groups.google.com...-elemnt-users/lvGsxMe5j_0

• edwardmila
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17:56
Ik wil gaan voor een garmin fenix 5

Iemand ervaring?

Er zijn verschillende versies: 5, 5plus, 5x, enz

Tips?

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Xiaomi Mi A2 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• dreamscape
  • Laatst online: 00:25
Nah, ik zou hier beginnen:
Het grote Sporthorloge met GPS topic ;)

Punctuality is the politeness of kings

• rockhopper
edwardmila schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:36:
Ik wil gaan voor een garmin fenix 5

Iemand ervaring?

Er zijn verschillende versies: 5, 5plus, 5x, enz

Tips?
Zie ander topic, bedenk wel dat een horloge in de regel aan je arm/pols zit en dat erop kijken tijdens het fietsen meestal indirect inhoudt dat je je stuur nog maar met een hand vasthoud of dat je je hoofd draait.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:45
Daar is een bike mount voor uitgevonden ;)
Dat werkt prima is mijn eigen ervaring. Het scherm is wel wat kleiner dan een Edge maar nog steeds prima leesbaar. Omdat ik ook hardloop kan ik op deze manier met 1 apparaat werken.

Voor navigatie met kaarten (racefiets) mount ik mijn mobiele telefoon ernaast en gebruik is OSMAND waarmee ik gpx tracks kan navigeren, werkt prima.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Smultie
  • Niet online
XeNeRgY schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:48:
Daar is een bike mount voor uitgevonden ;)
Dat werkt prima is mijn eigen ervaring. Het scherm is wel wat kleiner dan een Edge maar nog steeds prima leesbaar. Omdat ik ook hardloop kan ik op deze manier met 1 apparaat werken.

Voor navigatie met kaarten (racefiets) mount ik mijn mobiele telefoon ernaast en gebruik is OSMAND waarmee ik gpx tracks kan navigeren, werkt prima.
Dan kan het toch geen hartslag meer aflezen?

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Xiaomi Mi A2 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:56
Smultie schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:47:
[...]

Ik gebruik nu mijn Forerunner 235 als Ant+ HRM en de Wahoo Bolt voor de route en verdere data, werkt top. Een horloge gebruiken puur om zaken te tracken en achteraf terug te kijken is leuk, maar aflezen van bijv snelheid of HR tijdens de rit is imho niet relaxed en op aantal momenten ook gewoon niet handig (als je gaat bladeren door de pagina's met beide handen los). Telefoon aan het stuur kan dan een handige oplossing zijn, maar voor mij was de Bolt een betere :-)

• XeNeRgY
  • Laatst online: 22:45
Smultie schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:47:
[...]

Klopt, maar daar heb ik de borstband voor. De MTB heeft naar mijn mening een dusdanig interval karakter dat OHR toch niet betrouwbaar is.
Sander schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:19:
[...]

Ik gebruik nu mijn Forerunner 235 als Ant+ HRM en de Wahoo Bolt voor de route en verdere data, werkt top. Een horloge gebruiken puur om zaken te tracken en achteraf terug te kijken is leuk, maar aflezen van bijv snelheid of HR tijdens de rit is imho niet relaxed en op aantal momenten ook gewoon niet handig (als je gaat bladeren door de pagina's met beide handen los). Telefoon aan het stuur kan dan een handige oplossing zijn, maar voor mij was de Bolt een betere :-)
Op zich met je eens en een veel gehoord argument tegen een horloge op het stuur. Zelf ben ik het er niet zo mee eens. Ik gebruik 3 schermen:
1) afstand + tijd + gemiddelde hartslag
2) snelheid
3) hartslag

Mijn Fenix 5 kan automatisch scrollen door deze 3 schermen dus ik heb geen handen nodig. Door 2 en 3 als 1 veld te tonen is het bij mij zichtbaar genoeg. Komt bij dat ik op de MTB vooral op het pad focus en niet regelmatig op mijn scherm moet kijken. Ik durf zelfs nog wel te stellen dat snelheid voor mij totaal niet relevant is, die schommelt dusdanig dat er ook weinig uit af te leiden is.

XeNeRgY wijzigde deze reactie 13-09-2018 10:45 (66%)

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• hansie18
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18-02 17:30
Wie heeft er een goeie tip om tijdens het fietsen de lokale temperatuur en windkracht en -richting te zien? Ik heb al een simpele fietscomputer, dus ik zoek het eigenlijk in een Android applicatie, een widget voor op de smartphone die ik dan ook op mijn stuur plaats. Bestaat er zo'n applicatie? Liefst gratis en die ook in te stellen is op bijvoorbeeld automatisch om de minuut updaten of om de halve minuut.

Bedankt alvast.

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 22-02 15:40
Ok, waarschijnlijk een domme vraag maar goed.

Als ik een lightning-naar-micro USB kabeltje tussen mijn iPhone en m'n Bolt hang. Kan ik dan de Bolt hiermee opladen?

Maar ik kan het mis hebben

• Smultie
  • Niet online
Geloof niet dat lightning dat ondersteunt, maar zeker weten doe ik het ook niet....

• rockhopper
De bolt kan in ieder geval zeker opgeladen worden tijdens een activiteit via een normale usb kabel (usb > usb micro). Dus als het niet werkt ligt het niet aan de bolt (tenzij deze natuurlijk defect is ;) )
hansie18 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 04:42:
Wie heeft er een goeie tip om tijdens het fietsen de lokale temperatuur en windkracht en -richting te zien? Ik heb al een simpele fietscomputer, dus ik zoek het eigenlijk in een Android applicatie, een widget voor op de smartphone die ik dan ook op mijn stuur plaats. Bestaat er zo'n applicatie? Liefst gratis en die ook in te stellen is op bijvoorbeeld automatisch om de minuut updaten of om de halve minuut.

Bedankt alvast.
Welke had je zelf al gevonden en geprobeerd? Er zijn werkelijk duizenden weer apps sommige gratis en sommige betaald en zelfs met abonnement systeem. Buiten dat kan je je natuurlijk afvragen wat het nut is als je toch al met de route bezig bent, je weet dan immers al hoe de weersomstandigheden zijn ;)
Maar ik ben de beroerste niet, ongehinderd door widget kennis kan ik in ieder geval windfinder, weatherpro en buienradar aanraden. Tot slot het advies om dit ook in een android topic te vragen, want dit valt lichtelijk buiten het topic, waarschijnlijk krijg en vind je daar betere antwoorden.

rockhopper wijzigde deze reactie 15-09-2018 12:14 (73%)
Reden: stuk voor hansie erbij

• hansie18
  • Laatst online: 18-02 17:30
[...]

Welke had je zelf al gevonden en geprobeerd? Er zijn werkelijk duizenden weer apps sommige gratis en sommige betaald en zelfs met abonnement systeem. Buiten dat kan je je natuurlijk afvragen wat het nut is als je toch al met de route bezig bent, je weet dan immers al hoe de weersomstandigheden zijn ;)
Maar ik ben de beroerste niet, ongehinderd door widget kennis kan ik in ieder geval windfinder, weatherpro en buienradar aanraden. Tot slot het advies om dit ook in een android topic te vragen, want dit valt lichtelijk buiten het topic, waarschijnlijk krijg en vind je daar betere antwoorden.
[/quote]

Van alles al geprobeerd, maar het is allemaal niet zoveel bijzonders of je moet ervoor betalen. Ik zal eens kijken bij jouw suggesties en Android forums. Thanks.

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23-02 14:50
hansie18 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:03:
[...]
Van alles al geprobeerd, maar het is allemaal niet zoveel bijzonders of je moet ervoor betalen. Ik zal eens kijken bij jouw suggesties en Android forums. Thanks.
Ik begrijp ook de meerwaarde niet van apps als je op de fiets zit. Temperatuur kan je aflezen van uw fietscomputer, windrichting en kracht voel je toch onmiddellijk als je aan het fietsen bent.
Net zoals @rockhopper gebruik ik Windfinder, standaard temp app op de iPhone en Buienradar, om informatie te vergaren om mijn rit te bepalen. Buienradar laat ik soms wel achterwege, want deze heeft bij een maat van mij al uren 'niet fietsen' gekost :)

MS SP3 i5/8Gb/256Gb - Fujifilm X-T1/X70

• Crazy D

Crazy D

RigolleM schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:22:
[...]

Ik begrijp ook de meerwaarde niet van apps als je op de fiets zit. Temperatuur kan je aflezen van uw fietscomputer, windrichting en kracht voel je toch onmiddellijk als je aan het fietsen bent.
Net zoals @rockhopper gebruik ik Windfinder, standaard temp app op de iPhone en Buienradar, om informatie te vergaren om mijn rit te bepalen. Buienradar laat ik soms wel achterwege, want deze heeft bij een maat van mij al uren 'niet fietsen' gekost :)
Nou ja, als jij naar het noorden rijdt en de voorspelling is dat vanuit het noorden er een berg regen aan komt zou ik dat op zich van te voren wel willen weten. Maar goed, daarom kijk ik ook op 3 apps (Buienrader, Windfinder en World Weather (die gebruikt Noorde meteo data en die is vaak accurater dan buienrader en windfiner bij elkaar...).

• RigolleM
  • Laatst online: 23-02 14:50
Crazy D schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:35:
[...]

Nou ja, als jij naar het noorden rijdt en de voorspelling is dat vanuit het noorden er een berg regen aan komt zou ik dat op zich van te voren wel willen weten. Maar goed, daarom kijk ik ook op 3 apps (Buienrader, Windfinder en World Weather (die gebruikt Noorde meteo data en die is vaak accurater dan buienrader en windfiner bij elkaar...).
Ik ben al vaak op de fiets gekropen terwijl buienradar aangaf dat het ging regenen onderweg, terwijl ik het helemaal droog heb gehouden. Omgekeerd heb ik het ook al meegemaakt hoor, buienradar voor de komende 2 uur droog en na een uur fietsen zat ik in een regenvloed.
Windfinder heeft mij nog nooit bedrogen, die gegevens kloppen altijd. Je moet wel een weerstation in de buurt kiezen. Deze die ik volg ligt zo'n 10km (vogelvlucht) van mijn woonplaats en is zeer accuraat.

MS SP3 i5/8Gb/256Gb - Fujifilm X-T1/X70

• wisselwerking
Buienradar vind ik inderdaad niet zo betrouwbaar en daar laat ik mij tegenwoordig ook niet meer door weerhouden om te gaan fietsen. Ik check het nog wel, maar het is niet doorslaggevend voor het wel of niet gaan fietsen.

• tomtom137
Klein dingetje waar ik me aan stoorde dit weekend wat betreft de ELEMNT + Strava Live Segments (een combi die over het algemeen goed werkt): als je een route uitzet (die je logischerwijs gaat volgen), en je komt op een gegeven moment op een Live Segment die je gemarkeerd hebt maar die niet in zijn geheelheid op je plotted route ligt, dan geeft de ELEMNT alsnog je de headsup met bijbehorend overzichtsscherm, je tijd vs. je PR, etc. Ondanks dat ie dus logischerwijs kan beredeneren dat je het segment hoogstwaarschijnlijk niet gaat afmaken. Beetje een first world problem, maar toch jammer als je afkoerst op een PR maar dan net voor het einde een afslag moet maken omdat dat nu eenmaal je route is :9

• Smultie
  • Niet online
tomtom137 schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:33:
Klein dingetje waar ik me aan stoorde dit weekend wat betreft de ELEMNT + Strava Live Segments (een combi die over het algemeen goed werkt): als je een route uitzet (die je logischerwijs gaat volgen), en je komt op een gegeven moment op een Live Segment die je gemarkeerd hebt maar die niet in zijn geheelheid op je plotted route ligt, dan geeft de ELEMNT alsnog je de headsup met bijbehorend overzichtsscherm, je tijd vs. je PR, etc. Ondanks dat ie dus logischerwijs kan beredeneren dat je het segment hoogstwaarschijnlijk niet gaat afmaken. Beetje een first world problem, maar toch jammer als je afkoerst op een PR maar dan net voor het einde een afslag moet maken omdat dat nu eenmaal je route is :9
Misschien moet je ff het segment afmaken als je op een PR afstevent :)

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:42
@DDX Jij hebt je Bolt ooit omgeruild vanwege het rubbertje bij de page knop toch? Ik heb die nu ook los hangen namelijk. Heb je dat toen gedaan via de winkel (Mantel bij mij) of direct via Wahoo?

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 22:49
MrAngry schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:20:
@DDX Jij hebt je Bolt ooit omgeruild vanwege het rubbertje bij de page knop toch? Ik heb die nu ook los hangen namelijk. Heb je dat toen gedaan via de winkel (Mantel bij mij) of direct via Wahoo?
Eerste keer via winkel.
2e keer direct via Wahoo, 2 dagen zonder gezeten.

Blijft een zwak punt, zeker als je die knop regelmatig indrukt.

DDX wijzigde deze reactie 17-09-2018 21:58 (7%)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• BreadFan
  • Niet online

BreadFan

Semi-professioneel amateur

Heb de Bolt inmiddels een week of 3 en had nog steeds de navigatie niet uitgeprobeerd. Gisteren een route getekend en om 7 uur 's avonds nog snel op de fiets gesprongen voor een uurtje. Was snel weggefietst om geen tijd te verliezen en start al fietsend na een halve kilometer de route die ik gepland had.

BIEP BIEP BIEEP

Was ik toch de tegengestelde kant op gefietst :+ 8)7. Ben maar doorgereden omdat ik het zonde van de tijd vond om om te keren.

Wat nu wel werkte, en laatst tijdens een MTB rondje niet waren de LED's die mijn HR zones aangeven. Dat werkt best leuk.

Gisteravond na het ritje de kaarten nog eens doorgelopen. Wow wat een exotische locaties. Maar aangezien ik niet verwacht binnen afzienbare tijd in Georgie, Uruguay of Samoa te fietsen heb ik maar het een en ander opgeruimd zodat er wel ruimte was om de kaarten van wat West-Europese landen te updaten.

• MrAngry
Je kan de route ook omkeren op de Bolt. Die van mij is even terug naar Wahoo, maar er is een optie bij het laden van de route. Heet geloof ik "Rev" in de interface.

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:08
ja, maar dan draait hij hem exact om. Hierdoor fiets je dus soms eenrichtingsstraten in van de verkeerde kant. In NL redelijk geaccepteerd, maar in Spanje leverde dit mij veel geclaxonneer en verwijtende gebaren op..

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

• MrAngry
DDX schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:57:
[...]

Eerste keer via winkel.
2e keer direct via Wahoo, 2 dagen zonder gezeten.

Blijft een zwak punt, zeker als je die knop regelmatig indrukt.
Direct via Wahoo omgeruild, uiteindelijk 6 dagen zonder gezeten, maar kwam ook door dat het afgeven aan de koerier me niet goed uit kwam. Ik heb een geheel nieuwe, inclusief nieuwe mounts en alles, dus dat is wel dikke service. Echt klote dat je alles opnieuw in moet stellen, dat zou toch te vermijden moeten zijn.

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 22:49
Ja dat is heel irritant, zou erg handig zijn als je die settings kan opslaan.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• tomtom137
Kan je de settings niet bewaren via een Wahoo account?

• ahlers
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22-02 21:07
De hartslag band voor de Wahoo Tickr, die wordt geleverd bij de Wahoo Elemnt Bolt, is inmiddels voor de 2de keert kapot gegaan(kliksysteem laat los).

Zijn hiervoor andere/betere alternatieven dan de standaard band die wordt geleverd bij de bolt/tickr?

• edwardmila
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17:56
Garmin fenix 5; welke activiteit is het beste om te selecteren in de sportschool?

Cardio?

• Thorgrem
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
ahlers schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:09:
De hartslag band voor de Wahoo Tickr, die wordt geleverd bij de Wahoo Elemnt Bolt, is inmiddels voor de 2de keert kapot gegaan(kliksysteem laat los).

Zijn hiervoor andere/betere alternatieven dan de standaard band die wordt geleverd bij de bolt/tickr?
Ik heb als vervanger voor mijn Sigma band (die ik tijdens verhuizing ergens ben kwijtgeraakt) bij de Decathlon een hartslagband gekocht. 3 tientjes. De band en zo'n ding wat je er op moet klikken. Werkt al tijden probleemloos, hetzelfde model van Sigma ging ook al jaren mee voor ik hem kwijt raakte.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16:47
Hier ook tickr die defect is, gebruik nu ook tijdje die van de Decathlon doet het prima

Spec:Intel 2600K |P8P67 rev 3.1| Corsair Vengence 4x4GB ||Asus GTX560Ti||Audigy II ZS ||Intel 520 240GB SSD, WD 300GB Velociraptor||OCZ GameX 700W

• Flipmo
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22-02 16:58

Flipmo

OMG !!

Mio hartslagband overleden na 3 jaar, nu sinds een paar maand ook de band van de Decathlon. doet het prima idd!

• Storm-Fox
  • Laatst online: 22-02 11:38
Goedemorgen,

Al ruim een jaar ben ik aan het dobben geweest om een betere fietscomputer te kopen, maar
vond het ontzettend moeilijk om een keuze te maken. In de tussentijd maakte ik gebruik van de TomTom Multisport wat eigenlijk voldoende is, maar het gemis van navigatie werd een steeds groter probleem en ook dat de accu van mijn TomTom na 5 uur fietsen op is.

Enfin, afgelopen weekend heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en de Garmin Edge Explore gekocht.
Komend van een simpele tomtom kan ik niet oordelen hoe de Explore is vergeleken met de andere
units van Garmin, maar dit zijn mijn bevindingen tot nu toe na het doen van een enkele rit.

Pro's
- zeer goed geprijst (250 euro)
- zeer groot en helder 240x400px kleurenscherm dat goed reageert
- turn by turn navigatie
- zeer uitgebreide features
- smarthphone notificaties
- voelt degelijk aan
- rit syncen naar strava is al klaar voordat ik van mijn fiets ben afgestapt
- ANT+/bluethooth
- incident detection (zeer fijn voor mevr. Storm-Fox)
- support voor third party widgets en apps

Con's
- geen sensoren en lange mount bijgeleverd (wel meerder simpele houders)
- geen powermeter support (heb ik toch niet)
- geen live segmenten
- geen wifi (geen gemis gezien bluethooth)
- geen workout support
- unit oogt groot op het stuur, vergeleken met de kleinere sexy garmins

Er zijn nog een hoop dingen die ik moet uitzoeken, waaronder hoe ik extra kaarten (gratis) kan
uploaden en welke apps en widgets voor mij handig zijn.
Ik hoop deze week ondanks het slechte weer veel km's te maken.
Zijn er medetweakers die ook de Explore hebben?

PSN: StormFox81

• Storm-Fox
  • Laatst online: 22-02 11:38

Bij aliexpress zijn de hartslagbanden voor 3 euro (inc. vezendkosten) te bestellen:
https://nl.aliexpress.com...ae803_5&priceBeautifyAB=0

Ik moet dit binnenkort gaan doen aangezien die van mij kuren heeft.

Met een multimeter is makkelijk vast te stellen of de band kapot is, zie:
http://fellrnr.com/wiki/Fixing_Heart_Rate_Monitor_Problems

Storm-Fox wijzigde deze reactie 01-10-2018 10:16 (27%)

PSN: StormFox81

• wisselwerking

Ik heb een hartslagmeter via Aliexpress gekocht (https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3da24c4dvWcG1p). Ik had hem vrij snel binnen en die werkt prima. Wat mij betreft een aanrader.

Maar als het alleen om de band zelf gaat dan is de optie van de poster boven mij een goed altenatie

wisselwerking wijzigde deze reactie 01-10-2018 10:30 (6%)

• Sissors
Storm-Fox schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:41:
Goedemorgen,

Al ruim een jaar ben ik aan het dobben geweest om een betere fietscomputer te kopen, maar
vond het ontzettend moeilijk om een keuze te maken. In de tussentijd maakte ik gebruik van de TomTom Multisport wat eigenlijk voldoende is, maar het gemis van navigatie werd een steeds groter probleem en ook dat de accu van mijn TomTom na 5 uur fietsen op is.

Enfin, afgelopen weekend heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en de Garmin Edge Explore gekocht.
Komend van een simpele tomtom kan ik niet oordelen hoe de Explore is vergeleken met de andere
units van Garmin, maar dit zijn mijn bevindingen tot nu toe na het doen van een enkele rit.

Pro's
- zeer goed geprijst (250 euro)
- zeer groot en helder 240x400px kleurenscherm dat goed reageert
- turn by turn navigatie
- zeer uitgebreide features
- smarthphone notificaties
- voelt degelijk aan
- rit syncen naar strava is al klaar voordat ik van mijn fiets ben afgestapt
- ANT+/bluethooth
- incident detection (zeer fijn voor mevr. Storm-Fox)
- support voor third party widgets en apps

Con's
- geen sensoren en lange mount bijgeleverd (wel meerder simpele houders)
- geen powermeter support (heb ik toch niet)
- geen live segmenten
- geen wifi (geen gemis gezien bluethooth)
- geen workout support
- unit oogt groot op het stuur, vergeleken met de kleinere sexy garmins

Er zijn nog een hoop dingen die ik moet uitzoeken, waaronder hoe ik extra kaarten (gratis) kan
Ik hoop deze week ondanks het slechte weer veel km's te maken.
Zijn er medetweakers die ook de Explore hebben?

[Afbeelding]
Yep, heb hem ook. In principe zijn volgens mij voor op de racefiets standaard kaarten die erop staan prima. Ik gebruik Open Fiets Maps omdat mountainbike routes daarin zijn getekend. Widgets heb ik weleens naar gekeken, maar eigenlijk nog nooit eentje op gezet. Nog eens naar kijken of er nou wat tussen zit wat ik echt als pré zie. (Ik synchroniseer nu ook via USB, omdat ik hem toch laat opladen na een ritje).

Grootste nadeel voor mij: Scherpe bochten waarschuwingen. Sowieso een compleet nutteloze feature gezien hoe inconsistent het werkt (zowel hoever vantevoren hij het aankondigt, als je al niet in de bocht zit, als welke bochten hij als scherp ziet), maar irritanter nog is dat op een single track het één rij piepjes is om me te waarschuwen voor de bochten. Voorlopig is dat nog niet uit te zetten, en ik hoop echt van harte dat dat nog gewijzigd gaat worden (er zijn op hun forum ook meerdere klachten over).

Verder is mijn samenvatting dat het een high-end Garmin toestel is voor een hele aantrekkelijke prijs, met een hele rits al dan niet kleine nadelen. Je hebt ook bijvoorbeeld geen barometrische hoogtemeter en temperatuursensor (allebei voor mij jammer, maar niet echt belangrijk). Dingen als geen powermeter support en geen sensoren meegeleverd maken me niks uit (ene heb ik niet, andere heb ik al juist wel). Dus als die minpunten zaken zijn die je niet nodig hebt is het onder de streep gewoon een hele goede optie. Wil je wel livesegmenten doen met je powermeter, ja dan moet je toch nog verder zoeken.

• Smultie
  • Niet online
Mijn Wahoo cadansmeter doet al een aantal weken moeilijk. Hij/(zij?) geeft geen signaal door naar m'n Elemnt Bolt. Zodra ik de meter van m'n crank afhaal, het batterijtje er opnieuw in doe, werkt de boel weer om een dag later hetzelfde probleem te hebben.
Na de eerste keer gaf ik de schuld aan de AliExpress-CR2032's, maar ook met gloednieuwe Varta's heb ik hetzelfde probleem.

Bekend probleem?

• tomtom137
Smultie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:14:
Mijn Wahoo cadansmeter doet al een aantal weken moeilijk. Hij/(zij?) geeft geen signaal door naar m'n Elemnt Bolt. Zodra ik de meter van m'n crank afhaal, het batterijtje er opnieuw in doe, werkt de boel weer om een dag later hetzelfde probleem te hebben.
Na de eerste keer gaf ik de schuld aan de AliExpress-CR2032's, maar ook met gloednieuwe Varta's heb ik hetzelfde probleem.

Bekend probleem?
Je moet de sensor 'wakker maken' door je crankarmen te bewegen (na langdurige inactiviteit schakelt de sensor zich automatisch uit). Of geeft hij ook geen signaal tijdens het fietsen?

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:08
Smultie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:14:

Bekend probleem?
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn snelheidssensor, al leek het daar meer alsof de batterij erg snel leeg ging. Dit was binnen een week na aanschaf, toen heb ik via de winkel een nieuwe sensor toegestuurd gekregen die perfect werkt.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

• Smultie
  • Niet online
tomtom137 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

Je moet de sensor 'wakker maken' door je crankarmen te bewegen (na langdurige inactiviteit schakelt de sensor zich automatisch uit). Of geeft hij ook geen signaal tijdens het fietsen?
Dat laatste inderdaad.
Noisia schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:11:
[...]

Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn snelheidssensor, al leek het daar meer alsof de batterij erg snel leeg ging. Dit was binnen een week na aanschaf, toen heb ik via de winkel een nieuwe sensor toegestuurd gekregen die perfect werkt.
Heb via Coolblue een warranty lopen nu. Hopelijk een nieuwe inderdaad!

Smultie wijzigde deze reactie 01-10-2018 17:46 (39%)

• Microkid
  • Laatst online: 00:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

Topicstarter
Storm-Fox schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:41:

http://garmin.openstreetmap.nl/

Hier kan je een kaart bouwen (Routable Bicycle (Openfietsmap Lite)) en via USB naar je Garmin kopieren. Geef de kaart een naam die je zelf handig vindt, zolang het maar op *.IMG eindigt (bijv. frankrijk.img). Na het kopieren is de kaart zichtbaar in je lijstje van kaarten. Garmin kaart uitzetten, nieuwe kaart inschakelen, klaar. Appeltje eitje :)
1) Set your unit into mass storage mode (connect it with a computer via USB), or take out the card and copy the file with a cardreader onto it (see 2).
2) copy the GMAPSUPP.IMG file to the folder GARMIN (or create this folder if not available) with your operating system (you do not need Mapsource or any other dedicated software for this step).
3) unmount the USB-Device from your computer (eject in the filemanager)

Microkid wijzigde deze reactie 01-10-2018 18:09 (45%)

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ahlers
Ik loop er met de Wahoo Elemnt Bolt tegen aan dat het gps signaal in de bossen te zwak is waardoor er geen activiteit wordt geregistreerd. De Wahoo speed sensor werkt daarnaast ook niet goed op onverharde wegen.

Iemand tips om het gps signaal te verbeteren of welke speed sensor wel geschikt is voor in het bos?

Edit: ik lees op andere fora, dat het automatisch bepalen van de wielomtrek gebeurt op basis van gps signaal. En zodra als je de wielomtrek handmatig invult dat dit probleem over is. Is er iemand dit kan bevestigen?

ahlers wijzigde deze reactie 06-10-2018 21:32 (26%)

• rockhopper
Als je connectie issues hebt dan zal het handmatig invoeren van de wielomtrek hier weinig aan meehelpen. Het voordeel van de ijking via gps ontvangst is dat je in principe een meer nauwkeurige meting krijgt, je hoeft immers niet te corrigeren voor bandendruk. Echter staat en valt deze nauwkeurigheid weer met de gps ontvangst.

Gps ontvangst hoort eigenlijk altijd goed te zijn, mits je wacht tot je een goede fix hebt voordat je begint met rijden. Ik heb op al mijn ritten dit jaar die ik met de bolt gemaakt hebt goede ontvangst gehad, hier zaten meerdere ritten bij in bosrijke gebieden. Geheel foutloos zal het wel niet geweest zijn, maar meer dan goed genoeg om een duidelijk beeld te krijgen waar ik was en hoeveel ik heb afgelegd. Als je echt veel gps ontvangst problemen hebt is er misschien iets met je toestel.

Tot slot meet een speed sensor alleen het aantal omwentelingen van je wiel (rotaties). Dit heeft nooit iets te maken op welke ondergrond je dit doet, de sensor kan dit immers niet zien. De enige keer dat je hier afwijkingen bij kan krijgen is bij het weg slippen van het betreffende wiel doordat je door heel los zand rijdt. Of omdat de verbinding niet goed is, dit kan aan meerdere dingen liggen, maar niet aan of je verhard of onverhard rijdt.

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 23-02 09:58
Toevallig meer mensen met een Lezyne gps en een Huawei telefoon waarbij de BT Connectie niet heel erg stabiel is? (syncen van rides naar telefoon mislukken vaak, wanneer je de telefoon gekoppeld hebt en je wilt livetracking doen verbreekt de BT connectie 9 van de 10 keer na korte tijd)

https://www.homeride.nl/nl/homerider/martijn-rouwen

• JorisM
  • Laatst online: 21-02 12:56

JorisM

Rare vogel...

McMiGHtY schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:54:
Toevallig meer mensen met een Lezyne gps en een Huawei telefoon waarbij de BT Connectie niet heel erg stabiel is? (syncen van rides naar telefoon mislukken vaak, wanneer je de telefoon gekoppeld hebt en je wilt livetracking doen verbreekt de BT connectie 9 van de 10 keer na korte tijd)
Ik weet van de Huawei P9 (heb ik zelf) en de P10 dat deze problemen gaven met het verbinden en het stabiel houden van de verbinding met Bluetooth devices (Elemnt en Fitbit Charge 2).
Ook scheed GPS er met het loggen in Strava er vaak mee uit, en kreeg je in de app de melding dat deze modellen bekend stonden als niet stabiel voor het loggen van activiteiten in Strava.

Weet niet welk model telefoon je hebt of van welke BT/GPS chipset gebruik gemaakt wordt?

• Sissors
Sissors schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:52:
[...]

Grootste nadeel voor mij: Scherpe bochten waarschuwingen. Sowieso een compleet nutteloze feature gezien hoe inconsistent het werkt (zowel hoever vantevoren hij het aankondigt, als je al niet in de bocht zit, als welke bochten hij als scherp ziet), maar irritanter nog is dat op een single track het één rij piepjes is om me te waarschuwen voor de bochten. Voorlopig is dat nog niet uit te zetten, en ik hoop echt van harte dat dat nog gewijzigd gaat worden (er zijn op hun forum ook meerdere klachten over).
En een update van het Garmin forum:
We have reported the concern about Sharp Bend warnings and the request to disable them on the device. We plan on addressing the inability to disable the warning with a software update.
Woohoo :)

• MrAngry
ahlers schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:48:
Ik loop er met de Wahoo Elemnt Bolt tegen aan dat het gps signaal in de bossen te zwak is waardoor er geen activiteit wordt geregistreerd.
Volgens mij is dit gewoon wel echt een ding met de Bolt hoor. Het moet gezegd worden, de GPS ontvangst lijdt als er een paar bomen of hoge gebouwen zijn. Ik zit nu aan mijn 2e Bolt en moet constateren dat het dus iets van de hele serie is.

• retlaw
  • Laatst online: 22-02 14:46

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Kan de Garmin 520 nu wel of niet navigeren? Ik lees via DC rainmaker, dat er wel kaarten op gezet kunnen worden. Op een andere site weer van niet. Hier zitten vast gebruikers van dit apparaat die het antwoord hebben.

Wat ik nu heb is een TomTom Spark3, die ik af en toe gebruik als ik een route wil fietsen. Hier kun je een gpx bestand op inladen en dit wordt dan weergeven als een breadcrumb. Dit op een zwarte achtergrond, het enige wat je zit is een lijntje en een driehoekje(dat ben je zelf). Dit werkt op zich aardig, behalve bij kruisingen die dicht op elkaar zitten. Nu heb ik sinds kort een Garmin 235 als horloge en wil ik graag ook een fietscomputer van Garmin. Zo blijf ik op het zelfde platform.

Als ik het goed begrijp heeft de 520 geen volledige turn by turn navigatie, maar kun je er wel een gpx op inladen. En je kunt er een OSM kaart opzetten. Maar dan weer geen hele grote, want dat zou dan niet passen. Wat voor een regio moet ik dan aan denken? En hoe werkt de navigatie dan wel?

Wat ik zoek is dat ik zo af en toe eens een route pak en deze wil kunnen volgen via de fietscomputer. Kan dit met de 520 of kan ik dan beter een andere apparaat aanschaffen?

Battle.net || Strava

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:48

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Zijn er mensen hier met een Polar v650 die een antwoord hebben op mijn vraag? ;)

Ik heb dus de v650 al een tijdje. Maar ik fiets nu veel in het donker en wil graag een zwarte achtergrond en dat de letters/cijfers wit zijn. Ik weet dat dit kan maar ik kan het nergens vinden. Mijn maar heeft ook een v650 en die heeft op een bepaald scherm wel deze instelling. Maar we kunnen niet vinden hoe het zo gekomen is.

Deze setting bedoel ik:

Tylen wijzigde deze reactie 17-10-2018 13:01 (11%)

A wise man once said: 'Work is not a place."

• pelsluis
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 25-10-2018
Tylen schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:51:
Zijn er mensen hier met een Polar v650 die een antwoord hebben op mijn vraag? ;)

Ik heb dus de v650 al een tijdje. Maar ik fiets nu veel in het donker en wil graag een zwarte achtergrond en dat de letters/cijfers wit zijn. Ik weet dat dit kan maar ik kan het nergens vinden. Mijn maar heeft ook een v650 en die heeft op een bepaald scherm wel deze instelling. Maar we kunnen niet vinden hoe het zo gekomen is.

Deze setting bedoel ik:

[Afbeelding]
De omschrijving is niet erg precies en ik vraag me af hoe het met het RTFM zit maar als ie verandert als het donker wordt is het een scherminstelling. Maar mijn laatste Polar is al jaar of 25 geleden...

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:48

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Ben er onderussen uit. Alleen het “rondescherm” heeft een zwarte achtergrond. Heb een feature request ingeschoten.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Unito
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:54
retlaw schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:47:
Kan de Garmin 520 nu wel of niet navigeren? Ik lees via DC rainmaker, dat er wel kaarten op gezet kunnen worden. Op een andere site weer van niet. Hier zitten vast gebruikers van dit apparaat die het antwoord hebben.

Wat ik nu heb is een TomTom Spark3, die ik af en toe gebruik als ik een route wil fietsen. Hier kun je een gpx bestand op inladen en dit wordt dan weergeven als een breadcrumb. Dit op een zwarte achtergrond, het enige wat je zit is een lijntje en een driehoekje(dat ben je zelf). Dit werkt op zich aardig, behalve bij kruisingen die dicht op elkaar zitten. Nu heb ik sinds kort een Garmin 235 als horloge en wil ik graag ook een fietscomputer van Garmin. Zo blijf ik op het zelfde platform.

Als ik het goed begrijp heeft de 520 geen volledige turn by turn navigatie, maar kun je er wel een gpx op inladen. En je kunt er een OSM kaart opzetten. Maar dan weer geen hele grote, want dat zou dan niet passen. Wat voor een regio moet ik dan aan denken? En hoe werkt de navigatie dan wel?

Wat ik zoek is dat ik zo af en toe eens een route pak en deze wil kunnen volgen via de fietscomputer. Kan dit met de 520 of kan ik dan beter een andere apparaat aanschaffen?
De 520 geeft je route als een lijntje weer. De 520+ doet ook turn by turn navigate. Die laatste heb ik zelf. Deze gebruik ik in combinatie met de app strava routes zodat je makkelijk je routes van strava kan rijden. Zie voor uitgebreide reviews dcrainmaker.com.

• tweakerharrie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-02 10:36
De 520 heeft geen geheugen genoeg voor grote kaarten. Een lijntje volgen kan wel maar je ziet geen zijwegen.

Ik heb nu de GARMIN 1030, groter scherm en met ruimte voor geheugenkaart. En een zeer behoorlijke verbetering van de batterij levensduur.

Hij is al wel 2 keer vastgelopen, 1 keer midden in een rit en 1 keer bij starten. Toen kon alleen een factory reset hem helpen. Waarschijnlijk heb ik hem aan laten staan en is hij corrupt geworden toen hij helemaal leeg was.

• dreamscape
Je kunt op een 520 wel kaarten laden van OpenStreetMap. Dan zie je wel wegen en zijwegen. Maar navigeren blijft idd een breadcrumb trail. Voor incidenteel gebruik met vooraf bedachte routes werkt het best, maar daar houdt het wel zo'n beetje op.

• Crazy D

Crazy D

Tjah of een broodkruimelpad voldoende is hangt erg van de gebruiker af. Ik heb een jaar lang heel veel routes op die manier gereden. Ja, bij kruispunten/rotondes met veel wegen vlak bij elkaar ging dat weleens mis. Maar dat gaat op mijn Garmin 1030 nu ook mis simpelweg omdat ik niet altijd goed snap welk weggetje dat ding nu bedoelt...... Wat ik het grooste voordeel van de 1030 vind (of met kaart en navigatie in zijn algemeenheid) is niet zozeer het volgen van de route, maar een Surprise Me route genereren (die functie vind ik geweldig op de Garmin superleuke routes mee gereden), en gewoon navigeren naar een punt (terwijl je al onderweg bent, of vanaf huis maar zonder voor alles een route te moeten maken).

• retlaw
  • Laatst online: 22-02 14:46

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Inmiddels de 520 aangeschaft icm een bundel (HR, snelheid- en cadanssensor). De bundel was aantrekkelijk geprijsd (225).

Afgelopen vrijdag met het 'broodkruimelpad' gereden. Dit werkt in principe ook gewoon prima. De meeste routes rijd ik op bekende wegen en in de buurt dus de navigatie optie is meestal uit. Afgelopen zondag gereden met een ingeladen route, nadat ik een openstreetmap kaartje op de 520 heb gezet. Dit werkt ook helemaal goed. Niet altijd route aanwijzingen, wel een kaartje met alle wegen. Best handig, werkt voor mij prima zo.

Alhoewel de polar m460 ook een prima apparaat is, is het hebben van meer datavelden toch wel erg leuk. En daarboven dan nog de mogelijkheid tot het volgen van een route/track, maakt de 520 een goede upgrade :).

@Crazy D
Surprise Me heb ik niet, wel kan ik in de GC app een random koers maken. Ik kan dan een sport selecteren, een afstand een een richting. Deze kan dan weer naar de 520 worden verzonden. Dat levert inderdaad beste leuke resultaten op. Je vervalt zelf toch in je standaard routes, best leuk om eens wat anders te fietsen :)

Battle.net || Strava

• Crazy D

Crazy D

retlaw schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:41:
@Crazy D
Surprise Me heb ik niet, wel kan ik in de GC app een random koers maken. Ik kan dan een sport selecteren, een afstand een een richting. Deze kan dan weer naar de 520 worden verzonden. Dat levert inderdaad beste leuke resultaten op. Je vervalt zelf toch in je standaard routes, best leuk om eens wat anders te fietsen :)
Oh nooit opgevallen dat dat via connect ook kan. op zich wel handig, als die echt leuk is kun je m gewoon bewaren. RouteYou kent trouwens die functionaliteit ook, ook wel een paar keer bijzondere routes mee gehad die echt leuker waren dan we ooit zelf blind hadden gereden :)

• tweakerharrie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-02 10:36
dreamscape schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:28:
Je kunt op een 520 wel kaarten laden van OpenStreetMap. Dan zie je wel wegen en zijwegen. Maar navigeren blijft idd een breadcrumb trail. Voor incidenteel gebruik met vooraf bedachte routes werkt het best, maar daar houdt het wel zo'n beetje op.
Tuurlijk kan op het geheugen van de 520 een kaart geladen van Openstreetmap maar het interne geheugen is zeer beperkt. Er kan alleen een kaart op van de regio waar je bent. Nederland past niet.

• dreamscape
Klopt. Maar meestal fiets je wel in een bepaalde regio die wel op een kaart past. Je moet dan idd wel een andere regio laden voor een weekendje weg, vakantie of gewoon een fietstocht elders. Dat kan wel een nadeel zijn, ja.

Ik gebruik het zelf nauwelijks. Volgens mij heb ik regio Zeeland nog op mijn Edge staan, terwijl ik daar maanden geleden was. ;)

• HBSVDK
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:06
Ik wilde altijd een Garmin edge met ook volledige navigatie functies. Nu een forerunner 645 waar ik best veel breadcrum mee heb gefietst. Vaak prima. Liep ook tegen 2 dingen aan: ingeladen route afwijken omdat je je halverwege de tocht bedenkt of lusje erbij wilt doen ->helaas,gaat niet. Je kunt ook geen nieuwe route inladen omdat Garmin connect niet kan synchroniseren als je een tocht aan het loggen bent. Onhandig dus.
Tweede: idd soms is door Y vormige afslag niet geheel duidelijk of je links of rechts aan moet houden , wat best vaak resultteert in foutfietsen en omdraaien.

On the fly route aanpassen of nieuwe tocht maken tijdens het fietsen lukt dacht ik alleen met de 1030 (en 820?), welke reeds >1 jaar uit is, eigenlijk te groot is, touch issues zou hebben, lage resolutie en zeker te duur voor dit alles.
Er zat maar 1 ding op: telefoon op t stuur. Van AliExpress een top houder gekocht, mi6 op t stuur geplakt en komoot geïnstalleerd. Hiermee heb ik op vakantieadressen sinds deze maand superideaal (ook door de regen) mee kunnen navigeren. Is de tocht lang, powerbank mee in toptube, 30cm usbc kabel mee en tijdens t fietsen gewoon bijladen. De forerunner doet wat die t best kan: loggen en hr tonen en ik blijf binnen Garmin connect wereld. Telefoon doet navigeren, omleiden bij foutfietsen en via komoot kun je door het sociale karakter de mooiste preplanned routes zo openen en of aanpassen. Ik snapte eerst niks van de app maar inmiddels heb ik m door en hoef ik niks anders meer.. oh en trouwens, denk niet dat een edge 1030 a 550 euro opkan tegen een snappy mi 6 (300euro) met SD835 en 1080p scherm. :). Belachelijk eigenlijk.

• ahlers
Ik merk dat tijdens ritjes door het bos de Wahoo ELEMNT Bolt zijn GPS signaal zwak is tot af en toe helemaal geen signaal. Nu gebruik ik ook een snelheidssensor, die dit probleem zou moeten verhelpen.
Alleen zodra ik de snelheidssensor automatisch de "wiel grootte" laat bepalen, is er GPS signaal vereist om deze bepaling uit te voeren blijkt. Dit lukt dan ook niet altijd aangezien er op dat moment geen GPS signaal. Het resultaat is dat er geen snelheid wordt gemeten.

Ik heb nu een aantal ritjes de wielgrootte handmatig ingevoerd maar dit heeft een afwijking in totaal gereden kilometers (1 km meer op 30km). Zijn er meer mensen die tegen dit probleem aanlopen en hier evt een oplossing voor hebben?

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:45
Een kleinere wielgrootte ingeven?

• Zeddicius
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:07

Zeddicius

Conscience do cost

De Wahoo Elemnt Bolt nu met 40 euro korting bij Futurumshop, tempting.....Goed moment om te kopen of zijn er wel eens betere aanbiedingen geweest?

• Rhapsody
  • Laatst online: 01:07

Rhapsody

In Metal We Trust

Zeddicius schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:51:
De Wahoo Elemnt Bolt nu met 40 euro korting bij Futurumshop, tempting.....Goed moment om te kopen of zijn er wel eens betere aanbiedingen geweest?
Die Elemnt is regelmatig in de aanbieding, maar volgens mij altijd voor diezelfde prijs.

• Zeddicius
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:07

Zeddicius

Conscience do cost

Ik heb geen haast, dus ik kan nog even wachten dan :)

• JorisM
  • Laatst online: 21-02 12:56

JorisM

Rare vogel...

Rhapsody schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:52:
[...]

Die Elemnt is regelmatig in de aanbieding, maar volgens mij altijd voor diezelfde prijs.
Daarnaast hebben ze dit weekend:

"20% KORTING OP CASTELLI
Gebruik kortingscode FHF-CS4RT. Alléén dit weekend bij een minimale orderwaarde van € 100.-"

Maar een tijdje na het verlopen van de actie kun je dezelfde kleding vaak al voor dezelfde prijs bij ze krijgen zonder kortingscode. Gewoon even een mailtje sturen of ze tegemoet kunnen komen in de prijs en dan is 20% korting goed haalbaar. Zal voor t electronische spul ook wel zo werken denk ik :)

JorisM wijzigde deze reactie 27-10-2018 15:01 (4%)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Crazy D schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:48:
Tjah of een broodkruimelpad voldoende is hangt erg van de gebruiker af. Ik heb een jaar lang heel veel routes op die manier gereden. Ja, bij kruispunten/rotondes met veel wegen vlak bij elkaar ging dat weleens mis. Maar dat gaat op mijn Garmin 1030 nu ook mis simpelweg omdat ik niet altijd goed snap welk weggetje dat ding nu bedoelt...... Wat ik het grooste voordeel van de 1030 vind (of met kaart en navigatie in zijn algemeenheid) is niet zozeer het volgen van de route, maar een Surprise Me route genereren (die functie vind ik geweldig op de Garmin superleuke routes mee gereden), en gewoon navigeren naar een punt (terwijl je al onderweg bent, of vanaf huis maar zonder voor alles een route te moeten maken).
Ik ben juist helemaal niet gecharmeerd van die Surprise Me functie. Heb het gevoel dat Garmin mij veel meer langs 'doorgaande wegen' en drukke kruispunten met stoplichten stuurt, dan bv. een app als Komoot of Strava Routes (al hebben die geen Surprise Me functie).

Ik heb het vaak gebruikt, maar ben er helemaal van afgestapt. Wat ik tegenwoordig doe is met Komoot een route maken, dan klik ik gewoon een 'willekeurig' driehoekje aan en pas dat aan zodat de gewenste afstand uit komt. Is wel meer werk dan met die Surprise Me functie, maar mijn ervaring is dat ik er veel mooiere routes uit krijg.

Ik deed het voorheen ook vaak met Strava Routes, die is vind ik net zo goed als Komoot, met als enig nadeel dat Strava Routes niet in de app werkt en Komoot wel. Voor Strava Routes moet je via een browser wat achter een computer perfect werkt, maar op een mobiel een crime is.

• wisselwerking
DDX schreef op maandag 23 juli 2018 @ 16:57:
[...]

Hmms gemiste kans, maar denk dat ik er wel op wacht om tegen die tijd te testen.
Zie dat de 410 inmiddels wel leverbaar is :
https://www.bike24.de/1.p...88393;menu=1400,1420,1421
Heb afgelopen week de Bryton 450 binnen gekregen. Eerste indruk. Fijn! Hij is niet zo groot, een zelf gemaakte route (via Komoot) volgen gaat beter dan ik had verwacht. Ik ben namelijk ook een mountainbiker dus ik was benieuwd hoe hij zich in het bos zou gedragen. Erg goed. Door de navigatie kwam ik nu op allerlei paadjes die ik nog niet eerder had gezien.
De app van Bryton is niet optimaal. Ik heb wat schermen aangepast, maar het navigatiescherm lukt nog niet, waardoor er 2 velden worden gebruikt door mijn energie verbruik. Edit: gelukkig kan dit ook direct op het apparaat.
Binnenkort wel een uitgebreidere review

• Koploper07
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21-02 18:27
Ik ben in het bezit van een Wahoo Elemnt Bolt en wil een mount gebruiken waar ik ook mijn Lezyne 500xl/GoPro aan kan bevestigen. Iemand tips welke mount hij/zij gebruikt?

• CuttingStorm
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-02 16:48
@Koploper07

Niet zelf in bezit, maar dit zou kunnen met de Hide My Bell

https://hidemybell.cc/assortiment/

• MacPoedel
  • Laatst online: 22-02 17:36
Koploper07 schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:54:
Ik ben in het bezit van een Wahoo Elemnt Bolt en wil een mount gebruiken waar ik ook mijn Lezyne 500xl/GoPro aan kan bevestigen. Iemand tips welke mount hij/zij gebruikt?
Ik gebruik een Bar Fly 4 Prime: https://www.amazon.de/Bar..._NL&qid=1541449552&sr=8-1. Komt met houders voor Wahoo, Garmin, GoPro, en nog wat andere.

Ik koos voor de Prime omdat ik een sukkel voor aluminium ben :), voor mij is het die +-€50 wel waard. De Bar Fly 4 Max zou echter ook werken en de 4 Mini voor de Bolt in elk geval ook, maar weet niet of die lang genoeg is voor je lamp. Je hebt dan wel de adapter om deze aan een GoPro mount te kunnen hangen?

Als lamp heb ik een Blackburn Central 300, die heeft een GoPro mount ingebouwd.

• Lulukai
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20-02 23:03

Lulukai

God's gift to women

Is er een manier om op Strava enkel vermogen te tonen indien het gemeten is met een powermeter, en niet de schattingen van Strava? Ik heb recent een powermeter aangeschaft, en de schattingen in het verleden van Strava zijn duidelijk waardeloos. Ik zie ritten (van 5 uur) met een gemiddeld geschat vermogen dat hoger ligt dan mijn geteste FTP 8)7

Lulukai wijzigde deze reactie 13-11-2018 17:52 (17%)

.

• zeeg
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21-02 13:24
Lulukai schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:52:
Is er een manier om op Strava enkel vermogen te tonen indien het gemeten is met een powermeter, en niet de schattingen van Strava? Ik heb recent een powermeter aangeschaft, en de schattingen in het verleden van Strava zijn duidelijk waardeloos. Ik zie ritten (van 5 uur) met een gemiddeld geschat vermogen dat hoger ligt dan mijn geteste FTP 8)7
Niet dat ik weet, maar je ziet het toch wel duidelijk het verschil tussen meter en schatting?
Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True