Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank. Ik had hiervoor een Lezyne Mini GPS die een enorm trage fix had en vaak signaal verloor in beschutte bossen, dus die vergelijking is wellicht zinvol om te vermelden. Zin in haakjes weggehaald aangezien het inderdaad weinig zegt.
Ik doelde inderdaad op de zin tussen de haakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
tomtom137 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:40:
Ik vond het overigens eens tijd om een (weliswaar redelijk beknopte maar hopelijk toch informatieve) review te schrijven over de Bolt. Er stond er nog geen op T.net namelijk:

productreview: Wahoo Fitness ELEMNT BOLT (Wereldwijd) review door tomtom137

Kijk uit naar jullie feedback en of ik nog zaken onderbelicht heb gelaten die een plekje verdienen :)
In verband met de take me anywhere functie:
Op mijn Android telefoon (Nokia 8 ), moet ik in de Elemnt app "Routes" openen op de startpagina en daar op de + knop (blauwe cirkel) duwen. Daar staat dan tussen de opties "Take me to...".

Ik kan me niet voorstellen dat er een andere app voor Huawei telefoons is dan die voor Samsung/Oneplus/etc. Er zijn misschien wat verschillen afhankelijk van de Android versie, maar ik denk dat hier vooral de optie nogal onduidelijk weggestopt is.

Bij het stukje bediening zou ik nog een omschrijving van de LEDs toevoegen, dat deze gebruikt worden voor TBT navigatie (staat al wel ergens tussenin maar moest ik zelf geen Bolt hebben zou ik niet weten wat je bedoelde, en het is ook niet alleen om je te waarschuwen dat je de route verlaten hebt), en dat je ze kunt instellen voor hartslagzones of powerzones. Bij gebruik op een trainer geven de LEDs ook je power doel aan, afhankelijk van de training die je doet (denk ik, ik heb mijn Bolt nu nog maar één keer gebruikt met mijn Direto, het is er niet echt het seizoen voor :) ).

Misschien ook nog een foto toevoegen van de Bolt gemonteerd op de houder en met iets meer van je stuur er bij op, om een beter idee te krijgen van de grootte? Voor mij is de weergave met 9 velden bv weinig bruikbaar omdat ik niet met versterkte glazen fiets. Ik heb gelukkig genoeg aan 4 of 7 velden. En door mijn hartslag op de LEDs weer te geven spaar ik nog een dataveld uit.

Verder top initiatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10
joint_me schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:23:
[...]

Sinds laatste update werkt Komoot sync bij mij niet meer, alleen de eerste keer als ik mijn bolt aanmeld bij Komoot. Erg irritant :(
Vooir de iPhone is zojuist de nieuwe versie van de Companion app vrijgegeven. Hiermee zou het probleem verholpen moeten zijn. Een kleine test zojuist liet de nieuwste routes zien. In de app moest ik wel de inloggegevens van Komoot opnieuw invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:37

Kluus

Gang is alles

Heeft iemand ervaring met het gebruiken van bepaalde kwaliteit cassettes op een direct drive trainer? Ik heb een oude 9-speed fiets op mijn Neo staan maar ik wil graag een nieuwe cassette plaatsen in plaats van de versleten Ultegra 6500 cassette die ik van mijn achterwiel heb gedraaid.

Nu vind ik 9-speed Ultegra 6500 cassettes nogal prijzig:

https://www.mantel.com/sh...wZWNbXT0xNzUwI3N0YXJ0Mw==

En ik zit er dus over te denken gewoon deze aan te schaffen:

https://www.mantel.com/sh...wZWNbXT0xNzUwI3N0YXJ0MQ==

Zal er een verschil zitten in schakelprestaties of andere dingen?

Oja en dan is deze er ook nog:
https://www.mantel.com/sh...wZWNbXT0xNzUwI3N0YXJ0Mg==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:15

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Kluus schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:59:
Heeft iemand ervaring met het gebruiken van bepaalde kwaliteit cassettes op een direct drive trainer? Ik heb een oude 9-speed fiets op mijn Neo staan maar ik wil graag een nieuwe cassette plaatsen in plaats van de versleten Ultegra 6500 cassette die ik van mijn achterwiel heb gedraaid.

Nu vind ik 9-speed Ultegra 6500 cassettes nogal prijzig:

https://www.mantel.com/sh...wZWNbXT0xNzUwI3N0YXJ0Mw==

En ik zit er dus over te denken gewoon deze aan te schaffen:

https://www.mantel.com/sh...wZWNbXT0xNzUwI3N0YXJ0MQ==

Zal er een verschil zitten in schakelprestaties of andere dingen?

Oja en dan is deze er ook nog:
https://www.mantel.com/sh...wZWNbXT0xNzUwI3N0YXJ0Mg==
Lijkt me een uitstekende vraag voor het indoor cycling topic want de vraag heeft niet veel met fietscomputers te maken.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rockhopper schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:28:
[...]

Lijkt me een uitstekende vraag voor het indoor cycling topic want de vraag heeft niet veel met fietscomputers te maken.
Ah klopt, dat was ook precies mijn bedoeling, maar verkeerde topic genomen.... Excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is voor mij toch de Garmin Edge Explore geworden. Over het algemeen doet hij het goed, maar Garmin zou Garmin niet zijn als ze wat qua software weten te verkloten: Ik heb al mijn routes in de laatste versie Basecamp zitten, en Basecamp klaagt dat hij niet met dit device overweg kan, en weigert routes ernaar te sturen. Gezien ik altijd met Basecamp alles deed moest ik dus even uitzoeken hoe het handmatig moet: GPX exporteren en in de new files directory gooien. Serieus Garmin, hoe weet je dat te verkloten in Basecamp? Dat moet toch automatisch gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-10 20:55

McMiGHtY

- burp -

Heeft iemand de "Direct X-Lock Mount" van Lezyne al ergens in Nederland in een winkel gespot toevallig? Of een soortgelijke tegengekomen (met een Lezyne mount dan) op chinese websites?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
  • Laatst online: 28-07 14:33
McMiGHtY schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:51:
Heeft iemand de "Direct X-Lock Mount" van Lezyne al ergens in Nederland in een winkel gespot toevallig? Of een soortgelijke tegengekomen (met een Lezyne mount dan) op chinese websites?
Direct bij Lezyne NL bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Fuck me sideways...

MIssed that completly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Kluus schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:56:
[...]

Ik krijg nu sinds de update (die bij mij niet in één keer goed ging door geen wifi bereik) de melding "Crashes found upload?" wat ik kan beantwoorden met yes of no. Ik krijg dit iedere eerste keer dat mijn Elemnt bolt probeert te synchroniseren met Strava en Komoot. Vervolg syncs geven deze melding niet maar als ik de Bolt uit en aan heb gezet komt de melding weer bij de eerste sync.

Inmiddels al een reset naar fabrieksinstellingen geprobeerd en geprobeerd alléén Strava of alléén Komoot te koppelen. Maar dit had geen effect. Als ik helemaal geen externe services koppel krijg ik de melding niet.

Overigens lijkt die eerste sync wel succesvol af te ronden en kan ik ook meer dan 10 routes hebben...
Vandaag was er een update WB09-1985 waarmee dit probleem is opgelost voor mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
  • Laatst online: 28-07 14:33
Voor de mensen die een fietscomputer willen aanschaffen met korting, Futurumshop biedt vandaag 25€ korting bij een besteding van 125€ met de code FUT-WOW25 (geldig tot donderdag 16-08 10 uur). Dan heb je bijv. de ELEMNT Bolt voor 215€ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Over de bolt gesproken, ik reed dit weekend m'n eerste gran fondo. Ik was vergeten de bolt op te laden dus ergens rond 2/3e van de rit viel deze opeens uit. Nu ben ik niet iemand die veel op het scherm kijkt (eigenlijk alleen bij route twijfel / nabij afslagen) maar ik heb geen enkele "battery low" waarschuwing gezien. Toeval of ontbreekt deze nuttige melding op het toestel?
Meestal kom ik niet in de buurt van een leeg toestel (kortere ritten of gewoon goed opgeladen) dus ik hoor graag wat de anderen hierover te melden hebben. Moet ik iets speciaal aanzetten hiervoor? Alvast bedankt.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
rockhopper schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:55:
Over de bolt gesproken, ik reed dit weekend m'n eerste gran fondo. Ik was vergeten de bolt op te laden dus ergens rond 2/3e van de rit viel deze opeens uit. Nu ben ik niet iemand die veel op het scherm kijkt (eigenlijk alleen bij route twijfel / nabij afslagen) maar ik heb geen enkele "battery low" waarschuwing gezien. Toeval of ontbreekt deze nuttige melding op het toestel?
Meestal kom ik niet in de buurt van een leeg toestel (kortere ritten of gewoon goed opgeladen) dus ik hoor graag wat de anderen hierover te melden hebben. Moet ik iets speciaal aanzetten hiervoor? Alvast bedankt.
Zowel in je app als op de Bolt kun je het batterijpercentage aanzetten. Bovendien krijg ik op de iPhone regelmatig pushmeldingen na een rit dat ik niet moet vergeten mijn Bolt weer aan de draad te hangen. Mij is het dus nog niet overkomen dat ik met een lege Bolt zit en gezien bovenstaande denk ik dat het meer een kwestie van awareness bij jou is dan een gebrek van de Bolt, als ik zo vrij mag zijn :)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

coelho schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:26:
[...]

Zowel in je app als op de Bolt kun je het batterijpercentage aanzetten. Bovendien krijg ik op de iPhone regelmatig pushmeldingen na een rit dat ik niet moet vergeten mijn Bolt weer aan de draad te hangen. Mij is het dus nog niet overkomen dat ik met een lege Bolt zit en gezien bovenstaande denk ik dat het meer een kwestie van awareness bij jou is dan een gebrek van de Bolt, als ik zo vrij mag zijn :)
Dat mag zeker, kijk ik ben er vanuit gegaan dat hij net zoals m'n garmin toestellen vanaf 25% begint met mekkeren. Als dat zo is heb ik dat gemist want ik heb dat niet gezien. Maar als ie dat dus niet doet, kan ik het niet gemist hebben, maar hoe weet je zoiets? Door het te vragen dus :)
Die telefoon melding en melding op de app zijn niet relevant voor me helaas. De fiets en telefoon is geen combi optie voor mij. Die telefoon zit of in de achterzak waar ik 'm niet zie, of in de zadeltas/fietstas, waar ik 'm ook niet zie en tenzij je een telefoon mount hebt zou ik willen dat iedere fietser er zo over denkt. Verder is na de rit is ook niet relevant, want dan ben ik immers al klaar.

Maar ik had 'm tijdens afgelopen rit makkelijk aan een lader kunnen hangen als er een duidelijke waarschuwing was geweest. Ik zal eens kijken hoe ik het batterijpercentage goed in beeld krijg en dan met name op de kaart (navigatie, remember?) zonder dat het ten koste gaat van een data veld (zal wel weer niet). Bedankt voor je feedback in ieder geval. Ik ben er nu alleen nog steeds niet achter of er ook een low battery waarschuwing op het toestel zelf komt tijdens een activiteit, dus als iemand hier nog wat over wilt melden hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
rockhopper schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:15:
[...]

Dat mag zeker, kijk ik ben er vanuit gegaan dat hij net zoals m'n garmin toestellen vanaf 25% begint met mekkeren. Als dat zo is heb ik dat gemist want ik heb dat niet gezien. Maar als ie dat dus niet doet, kan ik het niet gemist hebben, maar hoe weet je zoiets? Door het te vragen dus :)
Die telefoon melding en melding op de app zijn niet relevant voor me helaas. De fiets en telefoon is geen combi optie voor mij. Die telefoon zit of in de achterzak waar ik 'm niet zie, of in de zadeltas/fietstas, waar ik 'm ook niet zie en tenzij je een telefoon mount hebt zou ik willen dat iedere fietser er zo over denkt. Verder is na de rit is ook niet relevant, want dan ben ik immers al klaar.

Maar ik had 'm tijdens afgelopen rit makkelijk aan een lader kunnen hangen als er een duidelijke waarschuwing was geweest. Ik zal eens kijken hoe ik het batterijpercentage goed in beeld krijg en dan met name op de kaart (navigatie, remember?) zonder dat het ten koste gaat van een data veld (zal wel weer niet). Bedankt voor je feedback in ieder geval. Ik ben er nu alleen nog steeds niet achter of er ook een low battery waarschuwing op het toestel zelf komt tijdens een activiteit, dus als iemand hier nog wat over wilt melden hou ik me aanbevolen.
Die low battery melding heb IK nog niet in beeld gezien. Maar de melding op mijn telefoon komt altijd een tijdje NA je activiteit, dus op een moment dat je weer thuis bent en de Bolt aan de stroom kunt hangen :) Succes d:)b

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ja dat is dus wel een puntje, ik wil gewoon een waarschuwing in beeld die zeurt dat de accu bijna leeg is. Dan weet ik dat ik of snel naar huis moet of even bij moet laden bij een terrasje of 'm gewoon aan de lader moet hangen. Ik begrijp eigenlijk niet dat zoiets basic zou ontbreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rockhopper Vind het maar flauw dat je niet gewoon toegeeft dat je hem vergeten opladen bent en dat je niet alles van de grand fondo hebt kunnen loggen. Gewoon ff op de aan/uit knop drukken en je zag wat de batterij status was van uw Bolt. Nogmaals: flauw! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 21:28

Barbas

Gallego!

Eerste rit gemaakt met de Garmin Edge Explore. Goed bevallen! Prima toestel, compact, scherm goed leesbaar tijdens de rit, synchroniseert direct na het opslaan, maakt snel connectie met de hartslagmeter van Wahoo, snel ook GPS locatie vastgesteld. Al met al prima bevallen!

Mejor así

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

RigolleM schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 23:15:
@rockhopper Vind het maar flauw dat je niet gewoon toegeeft dat je hem vergeten opladen bent en dat je niet alles van de grand fondo hebt kunnen loggen. Gewoon ff op de aan/uit knop drukken en je zag wat de batterij status was van uw Bolt. Nogmaals: flauw! >:)
Ik rij nagenoeg altijd met minimaal 3 devices, dus de gran fondo is vastgelegd. Het was alleen jammer dat ik onverwacht uitval had van de bolt. De Karoo was backup, die had zichzelf van 95% in anderhalf uur standby naar 0% getrokken. Wat daar gebeurt is begreep ik niet goed, maar dat was in mijn ogen veel te snel.
-mogelijk wifi en/of bluetooth te veel te lang gezocht, gps bleef aan, scherm bleef aan, maar dan nog zou het toch langer mee moeten gaan dan anderhalf uur als je op 90% + lading zit...

De karoo na vertrek weer aan de lader gehangen en tijdens de rit opgeladen. Werkt eigenlijk perfect zoals ik het wil als navigatie, twee nadelen blijven het logge formaat en het gebrek aan geluid.

De enige die als altijd geen problemen gaf en alles keurig heeft vastgelegd is mijn oude vertrouwde Fenix 3 (die wel opgeladen was ;) )

Nog altijd niet kunnen vinden of er überhaupt een mogelijk tot een low battery alert bestaat bij de bolt trouwens. Iemand die daar uitsluitsel kan geven? Ik heb het batterij percentage nu wel aan als dataveld, maar is wel jammer dat het één van de 4 velden inneemt.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Even een vraag m.b.t. Bluetooth en Fietscomputers in het algemeen en een Lezyne Super GPS in het bijzonder.

- Ik heb een ANT+ Cadans sensor.
- Een BT Hartslag sensor (Polar)

Als ik m'n telefoon koppel, om mijn rit te live tracken (dat vind mijn vrouw wel makkelijk), dan werkt dit in bijna 100% van de gevallen niet.

Zou dit kunnen komen omdat BT maar 1 connectie aankan?

(If so, goedkoper ANT+ hartslagband, tips?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
McMiGHtY schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:13:
Even een vraag m.b.t. Bluetooth en Fietscomputers in het algemeen en een Lezyne Super GPS in het bijzonder.

- Ik heb een ANT+ Cadans sensor.
- Een BT Hartslag sensor (Polar)

Als ik m'n telefoon koppel, om mijn rit te live tracken (dat vind mijn vrouw wel makkelijk), dan werkt dit in bijna 100% van de gevallen niet.

Zou dit kunnen komen omdat BT maar 1 connectie aankan?

(If so, goedkoper ANT+ hartslagband, tips?)
Uw Lezyne Super GPS wordt via BT gekoppeld aan uw telefoon, en de live tracking gebeurt (toch bij Garmin/Wahoo) op de smartphone. Ik kan ondertussen mijn iPhone koppelen met mijn earpods en de live tracking blijft verder werken. Uw Lezyne kan je koppelen via BT aan een hartslag-, snelheid, cadans en/of powermetersensor. Waarom de live tracking niet werkt op uw Lezyne kan ik niet beantwoorden, maar heb je al eens op de support pagina's van Lezyne gekeken of daar gelijkaardige gevallen zijn.

Kleine voetnoot: het geeft mijn vrouw ook een veiliger gevoel als mijn live tracking actief is. Maar de laatste keer heb ik haar toch moeten bellen dat ik onderweg was naar de spoedafdeling, madam was rustig aan het shoppen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

RigolleM schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:44:
[...]

Kleine voetnoot: het geeft mijn vrouw ook een veiliger gevoel als mijn live tracking actief is. Maar de laatste keer heb ik haar toch moeten bellen dat ik onderweg was naar de spoedafdeling, madam was rustig aan het shoppen :o
*sucht*... vrouwen

• Crazy D
  • Laatst online: 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

RigolleM schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:44:
Zoek Mijn Vrienden op de iPhone? :)

Exact expert nodig?

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik heb geen iPhone? Zet nu mn "Share Live Location" in WhatsApp aan :)

• Zapato
  • Laatst online: 12:42
Ik ben gisteren tegen veloviewer.com aangelopen. Een aanrader om te spelen met je Strava data.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:00

ZieMaar!

Moderator General Chat
Yup, alleen helaas niet gratis. Voor Chrome is er ook een goede plug-in beschikbaar die ook veel toevoegd.

Ik heb een Bolt, met dus een temperatuursensor, maar van de week fietste ik met iemand met een Garmin Edge 1000 en we hadden toch wel erg grote temperatuurverschillen...die van mij is veel nieuwer, zou dat betekenen dat de mijne ook accurater is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zapato schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:57:
Ik ben gisteren tegen veloviewer.com aangelopen. Een aanrader om te spelen met je Strava data.
Ik maak al jaren gebruik (betalend) van Veloviewer, is echt een meerwaarde voor uw Strava data.

Op fietsfora kan je dan uw stats als handtekening plaatsen, als je dat interessant zou vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazy D schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:23:
[...]

Zoek Mijn Vrienden op de iPhone? :)
Toen ze keek lag ik onder de MRI scanner 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:25
ZieMaar! schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:05:
Yup, alleen helaas niet gratis. Voor Chrome is er ook een goede plug-in beschikbaar die ook veel toevoegd.

Ik heb een Bolt, met dus een temperatuursensor, maar van de week fietste ik met iemand met een Garmin Edge 1000 en we hadden toch wel erg grote temperatuurverschillen...die van mij is veel nieuwer, zou dat betekenen dat de mijne ook accurater is?
Niet perse. Temperatuur is ook niet meer dan een indicatie omdat zon, wind, interne componenten allemaal invloed hebben. Het ene apparaat koelt weer wat sneller dan 't andere. Ik zou 't met een grote korrel zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou 't met een grote korrel zout nemen.
Als ik van thuis vertrek duurt het toch een tijd eer de (correcte) temperatuur wordt gemeten. En inderdaad de zon heeft ook invloed op de temperatuur, terwijl het in werkelijkheid minder is. Was bij Garmin zo en is bij mijn Bolt niet veel beter. Gelukkig passeer ik genoeg apotherkers waar de temperatuur iets geloofwaardiger is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kan iemand hier een goed advies geven over de meerwaarde van navigatie inclusief achterliggende kaart in het bos? Ik zoek een Garmin fietscomputer en twijfel erg over de meerwaarde en meerprijs van de 820, 520 plus en 820 explore tegenover een 520 of 130.

Voor wielrennen gebruik ik tot heden mijn Fenix 5 horloge dat courses kan navigeren maar geen achterliggende kaart heeft. Dat gaat best prima tenzij je op bijvoorbeeld een rotonde komt met veel afslagen. Door gebrek aan achtergrond kaart wil je dan nog wel eens de verkeerde afslag gokken. Komt echter sporadisch voor dus navigatie voor op de racefiets is een nice to have voor mij.

Op de MTB wil ik mijn Fenix niet gebruiken in verband met risico op beschadiging door vallen en modder en daarom twijfel ik welke nieuwe fietscomputer voor mij goed aansluit. Echt navigeren hoeft niet maar ik wil nog wel eens een bordje missen en daardoor de route kwijt raken.

Vanwege mijn jarenlange gebruik van Garmin wil ik liefst in dat ecosysteem blijven, zeker nu TrueUp beschikbaar is met mijn Fenix 5. Heb ervaring met de Edge 500, die deed alles wat ik destijds wilde.

Een paar vragen die ik heb:
- zijn de Edge 8xx kaarten ook in het bos gedetailleerd dat je MTB-routes/bospaden ziet?
- zo nee, is dit met een andere kaart op te lossen of is bospad navigatie kansloos?
- de trainingsinfo functies (VO2max etc.) werken alleen met Power meter voor zover ik weet?
- is de gewone Edge 520, wanneer je deze met de OSM kaarten laadt, net zo duidelijk als de 820/explore?
- Ik heb ook naar Wahoo gekeken maar lees op review websites dat je een abonnement voor turn by turn nagivatie nodig hebt. Geldt dat ook als je een course (GPX) laadt? Verder vond ik in een YouTube review het gebrek aan kleurenscherm niet prettig bij navigeren, hoe is dat in de praktijk?

Ik twijfel erg of de meerprijs van de 820/520 plus het waard is. Veel navigeren doe ik sowieso niet maar de keer dat ik het nodig heb vind ik het wel erg prettig. Irritant genoeg liggen al deze modellen in een range van ongeveer 100 euro van elkaar, dat maakt de keuze niet eenvoudiger.

Bij de 820 zit ik safe maar heb ik touchscreen, de 820 explore heeft geen Strava Live Segments, de 520plus is bijna net zo duur als de 820 en de 520 is toch al weer verouderd (updates?). De 130 is nieuw en kan ook courses volgen met broodkruimel zoals mijn Fenix maar is dan weer ongeveer even duur als de 520. Een 2e hands 510 is ook een optie maar die heeft weer mindere reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Edge 520 met openstreetmap kaarten zou je volgens mij ver mee moeten komen.

Heb hier een keer beschreven hoe ik dat doe: MrAcid in "Het grote fietscomputer topic"

Formaat wat je handig vindt kun je hier uitzoeken: https://extract.bbbike.org/extract-screenshots.html

Voor de 520 download je de 'latin1' formats, niet UFT-8 want die geeft een error (cannot unlock maps).

[ Voor 15% gewijzigd door MrAcid op 20-08-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
RigolleM schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:48:
[...]

Als ik van thuis vertrek duurt het toch een tijd eer de (correcte) temperatuur wordt gemeten. En inderdaad de zon heeft ook invloed op de temperatuur, terwijl het in werkelijkheid minder is. Was bij Garmin zo en is bij mijn Bolt niet veel beter. Gelukkig passeer ik genoeg apotherkers waar de temperatuur iets geloofwaardiger is :-)
Ja dat laatste (de zon) merk ik ook. Even stilstaan of een terras zitten de temp stijgt flink! Overigens zijn de temperaturen tijdens het fietsen wel redelijk vergelijkbaar met wat de weersites zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
@Aghanim, ik gebruik mijn Garmin in het bos (minpuntje van nieuwe Edge Explore: Hij waarschuwt bij scherpe bochten. Oftewel op single tracks is het één stroom piepjes voor waarschuwingen. Zelfde feature kan bij de 1030 uitgeschakeld worden, dus hopelijk veranderen ze dat ook nog bij de Edge Explore).

Als het gewoon een nieuwe is met Open Street Maps (weet niet vanaf welke versie ze die standaard zijn gaan leveren) dan staan ook bospaden erop. Ik heb echter toch Open Fiets Maps erop gezet, puur voor mountainbiken: OFM is op OSM gebaseerd, en op de weg is OSM ook prima, maar mountainbike routes zijn in OFM 'redelijk' getekend. Het is niet perfect, maar beter dan niks. Ik gebruik dit puur voor als ik een voor mij onbekende route fiets als extra'tje bovenop de bewegwijzering. Dat is nog mijn primaire methode om de route te volgen, maar daar wil ook nog weleens wat aan ontbreken, en dan is het lekker met een blik op je kaartje te zien of je nog op de route zit of niet.

Een route bijvoorbeeld downloaden en dan puur met navigatie / kaartje die te rijden heb ik ook wel gedaan. Ik denk dat mijn nieuwe er beter voor moet zijn als mijn oude 810. Mijn oude ging bij een afslag inzoomen op de afslag, en dan was het regelmatig dat mijn huidige positie van de kaart af viel. Mijn nieuwe doet dat veel subtieler. Onder de streep ligt het aan de omgeving waarin je fietst of dit te doen is. Sommige routes probleemloos, en ja dan mis je misschien een keertje een afslag, maar goed anders had je die hele route niet kunnen fietsen. Bij echter degene waar het één doolhof van single tracks is en waar je elke 50m een afslag neemt, dan heb je simpelweg niet de tijd om op je device te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 18:26:
@Aghanim, ik gebruik mijn Garmin in het bos (minpuntje van nieuwe Edge Explore: Hij waarschuwt bij scherpe bochten. Oftewel op single tracks is het één stroom piepjes voor waarschuwingen. Zelfde feature kan bij de 1030 uitgeschakeld worden, dus hopelijk veranderen ze dat ook nog bij de Edge Explore).

Als het gewoon een nieuwe is met Open Street Maps (weet niet vanaf welke versie ze die standaard zijn gaan leveren) dan staan ook bospaden erop. Ik heb echter toch Open Fiets Maps erop gezet, puur voor mountainbiken: OFM is op OSM gebaseerd, en op de weg is OSM ook prima, maar mountainbike routes zijn in OFM 'redelijk' getekend. Het is niet perfect, maar beter dan niks. Ik gebruik dit puur voor als ik een voor mij onbekende route fiets als extra'tje bovenop de bewegwijzering. Dat is nog mijn primaire methode om de route te volgen, maar daar wil ook nog weleens wat aan ontbreken, en dan is het lekker met een blik op je kaartje te zien of je nog op de route zit of niet.

Een route bijvoorbeeld downloaden en dan puur met navigatie / kaartje die te rijden heb ik ook wel gedaan. Ik denk dat mijn nieuwe er beter voor moet zijn als mijn oude 810. Mijn oude ging bij een afslag inzoomen op de afslag, en dan was het regelmatig dat mijn huidige positie van de kaart af viel. Mijn nieuwe doet dat veel subtieler. Onder de streep ligt het aan de omgeving waarin je fietst of dit te doen is. Sommige routes probleemloos, en ja dan mis je misschien een keertje een afslag, maar goed anders had je die hele route niet kunnen fietsen. Bij echter degene waar het één doolhof van single tracks is en waar je elke 50m een afslag neemt, dan heb je simpelweg niet de tijd om op je device te kijken.
Thx. Precies wat ik wilde weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:48
ZieMaar! schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:05:
Voor Chrome is er ook een goede plug-in beschikbaar die ook veel toevoegd.
Is dat deze: StravistiX for Strava

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Aghanim schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:28:
Een paar vragen die ik heb:
- Ik heb ook naar Wahoo gekeken maar lees op review websites dat je een abonnement voor turn by turn nagivatie nodig hebt. Geldt dat ook als je een course (GPX) laadt? Verder vond ik in een YouTube review het gebrek aan kleurenscherm niet prettig bij navigeren, hoe is dat in de praktijk?
Je hebt bij de bolt in ieder geval geen abonnement nodig. Zeker niet voor een track (gpx) maar ook turn by turn kan zonder abonnement. Ik doe dat laatste via komoot, daar zit wel een eenmalig aanschaf bedrag aan vast, 20€ als je de korting meepakt, maar dan heb je gewoon toegang tot de wereld en op al je toestellen die komoot ondersteunen (daar vallen ook garmins onder).
Overigens zijn er óók varianten met abonnement, maar die vind ik niet interessant. Ik hou niet van permanente kosten voor navigatie.
Voor mij werkt dit (bolt / via komoot route maken) duidelijk, zowel geluid signaal, op het scherm waarschuwing xx afslag over xx meter en lichtsignaal via leds. Route kan je gewoon maken door een track / gpx te importeren in komoot en aanpassen naar gebruik (racefiets, tourfiets, mountainbike) Wel moet je vervolgens de routes inladen vanuit de telefoon (bolt companian app), dus de telefoon is wel nodig bij aanvang / om aanpassingen te doen, iets dat je bij de garmin niet hoeft. Ik heb verder geen ervaring met de edge serie, dus daar doe ik geen uitspraken over.
Verder heb ik wel veel ervaring met de grotere outdoor oregon serie. Maar die is nogal bulky zeker voor wielren/mtb standaarden. Mocht je hier vragen over hebben, stel ze gerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Yes dat is em!

Over de tbt navigatie, ik gebruik ook komoot (omdat je dan een vrij betrouwbaar beeld hebt van het soort wegdek) en je kan je routes ook selecteren in de Bolt zelf. Hij moet (denk ik) wel ergens aanstaan binnen je wifi bereik, maar synchroniseert dan vanzelf. Op de pagina met routes kun je dan de route selecteren. Iemand in dit topic wees me erop en ik gebruik dat sindsdien altijd.

Abonnementen heb je niet nodig, komoot kost geld (als je alle regio’s wil), maar dat is inderdaad eenmalig. Livesegmenten kunnen alleen met een strava abo, maar dat is een strava ding, niet een een edge of bolt ding.

Ik heb geen enkel probleem met de navigatie. Ik mis geen enkele afslag en vind het monochrome prima werken. Bij lange straatnamen zijn de letters soms wat klein, maar het kruimelspoor is eigenlijk al wel voldoende. Ik vind het heel handig om de gpx bestanden van de lokale wielerclub in te lezen in komoot en dan iets aan te passen (zij starten aan de andere kant van de stad). Dit zorgt ervoor dat ik veel mooie routes in de omgeving fiets, die vaak ook echt racefiets vriendelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Misschien toch nog eens beter naar Komoot kijken dan. Gisteren snel even de app bekeken maar vond die niet zo duidelijk en het lukte ook niet om echt de MTB paden op de kaart te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Daar gebruik ik hem overigens dus niet voor, maar juist voor wielrennen. Ik weet ook niet hoe goed Komoot daar in is. Misschien dat dat dan zou kunnen via Strava (en dan even naar de segmenten kijken), de gpx in Komoot knallen en dan via Wahoo rijden. Is al wel gelijk wat omslachtiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Aghanim schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:15:
Misschien toch nog eens beter naar Komoot kijken dan. Gisteren snel even de app bekeken maar vond die niet zo duidelijk en het lukte ook niet om echt de MTB paden op de kaart te vinden.
Je zou misschien beter via de website kunnen kijken, daar zijn meer opties te zien. Je kan dan ook makkelijk van kaart veranderen keuze uit default (komoot) open street map, open cycle map, google streets en google satellite. Misschien dat het in de app ook kan, maar dat heb ik dan alvast niet kunnen ontdekken.
OSM en OCM zouden de mtb paden wel moeten hebben (al weet ik zelf van mtb niks, ik zie ze wel regelmatig op de open fiets map voorbij komen) volgens mij.
Verder kan je altijd een route exporteren als gpx vanuit strava en inderdaad dan importeren in komoot en dan inderdaad weer importeren in wahoo. Het zijn wat stappen, maar het werkt wel altijd, iets dat bij garmin niet opgaat. En je zit niet aan een suf abonnement af. Maar het kan zeker beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Komoot past heel soms routes wel zelf iets als je een gpx uploadt, maar ik vind het verder zelf fijn werken om bestaande routes iets aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik gebruik inmiddels eigenlijk alleen nog maar Komoot, zie ik een leuk rondje op Strava dan pak ik de GPX en zet ik die in Komoot zodat ik hem zelf kan aanpassen met gewenst begin en eindpunt. Op die manier al heel wat routes gereden en werkt prima, bijv vorige week een route van A naar B van 150km gewoon zo gepland en eigenlijk onaangepast gereden met weinig aanmerkingen.

Wat minder is aan Komoot (maar dat heeft Strava nog erger) is dat ook "Road Cycling" profiel regelmatig toch nog relatief kleine weggetjes door het bos pakt die niet altijd goed verhard zijn. Ik kijk m'n routes dus wel altijd even goed na op dat soort dingen, maar is amper te voorkomen. Hoorde zelfs een aantal senioren op e-bikes op de pont klagen hierover voor een fietsknooppunten route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Sander Je kan jezelf daarbij natuurlijk afvragen of dat aan komoot ligt of het kaartmateriaal. Je kan in ieder geval -altijd- in het overzicht zien hoeveel je van welk "wegdek" aandoet, bv 3% gravel/onverhard 90% asfalt en 7% kasseien om maar een voorbeeldje te noemen. Dus je kan al het een en ander zien voordat je begint zodat je misschien net een afslag eerder of later bij zo'n onverhard stukje pakt.

• Sander
  • Niet online
rockhopper schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:18:
@Sander Je kan jezelf daarbij natuurlijk afvragen of dat aan komoot ligt of het kaartmateriaal. Je kan in ieder geval -altijd- in het overzicht zien hoeveel je van welk "wegdek" aandoet, bv 3% gravel/onverhard 90% asfalt en 7% kasseien om maar een voorbeeldje te noemen. Dus je kan al het een en ander zien voordat je begint zodat je misschien net een afslag eerder of later bij zo'n onverhard stukje pakt.
Die informatie moet je soms ook met een korrel zout nemen. Ik heb stukken die aangeduid waren als "Paved" gewoon op grindpaadjes gereden, ook bij wegtypes stond geen "Path" oid. Dus het is echt niet altijd even accuraat.

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 23-08-2018 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rockhopper schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 00:37:
[...]

Je zou misschien beter via de website kunnen kijken, daar zijn meer opties te zien. Je kan dan ook makkelijk van kaart veranderen keuze uit default (komoot) open street map, open cycle map, google streets en google satellite. Misschien dat het in de app ook kan, maar dat heb ik dan alvast niet kunnen ontdekken.
OSM en OCM zouden de mtb paden wel moeten hebben (al weet ik zelf van mtb niks, ik zie ze wel regelmatig op de open fiets map voorbij komen) volgens mij.
Verder kan je altijd een route exporteren als gpx vanuit strava en inderdaad dan importeren in komoot en dan inderdaad weer importeren in wahoo. Het zijn wat stappen, maar het werkt wel altijd, iets dat bij garmin niet opgaat. En je zit niet aan een suf abonnement af. Maar het kan zeker beter.
Nu zal ik normaal de laatste zijn die Garmin software kwaliteit wil verdedigen. En ik doe niet vaak routes vanuit Strava, maar dat werkt toch gewoon prima als je dat rechtstreeks naar je Garmin overzet? Danwel via een tussenstap.

Edit: Eens een Komoot account aangemaakt, want hoor er regelmatig wat over. Ik zit nog geen eens bij de Duitse grens in de buurt, maar bijna alle 'speciale' dingen hier in de buurt zijn in het Duits gelabelled. Qua mountainbiken kent hij ook geen enkele route hier in de buurt. Op eerste gezicht lijkt zijn route planner wel fatsoenlijk te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 23-08-2018 08:34 ]

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb geen edge, wel oregons van garmin. Ik kan op de recenste oregon direct komoot "routes" importeren, maar deze blijken in de praktijk meer als een track te werken. Geen turn by turn info of waarschuwingen. Ik tel rerouting niet mee (die niet ondersteund wordt) omdat die op de bolt ook niet werkt.

Maar het is ook niet zozeer een garmin vs wahoo verhaal. Ik ben op een bolt uitgekomen en voor dat toestel zocht ik de beste oplossing, dat is voor mij komoot geworden. Niets meer en niets minder. Ik vind het wel apart dat iedereen het als een strijd vs merk 1 vs merk 2 of hun persoonlijke voorkeur ofzo ziet. Ik kraak garmin verder ook niet af. Ik geef slechts feedback over mijn gebruik en mijn ervaringen in navigatieland en hopelijk helpt dit mensen om een goede of in ieder geval een betere keuze te maken.

Qua software:
Voor garmin gebruik ik meestal nog altijd het gedateerde mapsource programma als ik een route alleen voor garmin maak. Een hele goede oplossing heb ik nog niet gevonden, basecamp blijf ik ruk vinden hoe vaak ik het mezelf ook probeer aan te leren. Onnodig uitgebreid en complex en het zit voor mij ook niet heel logisch en intuitief in elkaar.

Ondertussen begin ik meer gecharmeerd te raken van de Karoo nu het toestel wat volwassener aan het worden is in de software. Let wel dat dit voor mij met 95% focus is op navigatie en weinig rekening houdt met de sport toeters en bellen en ook niet heel veel belang hecht aan het formaat. Is het al perfect?Nee zeker niet door afwezigheid geluid (groot gemis) en de batterijduur mag zeker beter, eigenlijk veel beter als je rekening houdt met hoe bulky het toestel is. Verder zit er geen spontane route generator op, die de oregon weer wel heeft (en de bolt ook niet) Nogmaals puur als "tomtom op de fiets" en dan strikt op mijn dikke banden toerfiets waar ik eigenlijk zonder gezeur de geplande route fiets is op dit moment de karoo eigenlijk het beste toestel voor mijn wensen.
Mooi groot duidelijk scherm, het laat goed duidelijk de route zien, als je er vanaf wijkt blijft de originele route staan als track en komt er een "rerouting" die je weer terug leidt naar de route-track in beeld in een andere kleur. Iets dat garmin ook zou moeten doen, maar als die eenmaal een route herrekend ben je je originele gewoon kwijt in de rit. Helaas is de karoo nog niet heel betrouwbaar (kleine stappen voorwaarts) en is ie ongeschikt voor op de racefiets, waardoor hij minder gebruikt wordt dan beoogt. Tot slot is komoot wel ondersteunt (kennelijk?) maar in de praktijk heb ik het nog niet werkend gekregen, dus nog een faalpuntje dat verbeterd kan/mag worden.

Op de racefiets wordt het een heel ander verhaal. Daar heeft de bolt op bijna alle fronten de voorkeur voor mij. De Karoo neem ik -nooit- mee op de racefiets, zo ongeschikt vind ik die daarvoor. De oregon is hier goede tweede, ondersteunt ook alles, kan iets meer met de routering en ik kan makkelijker dingen zoals datavelden veranderen op de fiets zonder dat ik meteen moet stoppen en de telefoon pakken (verplicht bij de bolt)

• Sissors
  • Niet online
rockhopper schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:56:

Maar het is ook niet zozeer een garmin vs wahoo verhaal. Ik ben op een bolt uitgekomen en voor dat toestel zocht ik de beste oplossing, dat is voor mij komoot geworden. Niets meer en niets minder. Ik vind het wel apart dat iedereen het als een strijd vs merk 1 vs merk 2 of hun persoonlijke voorkeur ofzo ziet. Ik kraak garmin verder ook niet af. Ik geef slechts feedback over mijn gebruik en mijn ervaringen in navigatieland en hopelijk helpt dit mensen om een goede of in ieder geval een betere keuze te maken.
Ik hoop dat dit niet specifiek op mij is gericht, gezien mijn enige punt is dat ik een Strava route naar Garmin overzetten best lukt, al dan niet met tussenstap. Zoals ik zelf ook al schreef is er verder genoeg op Garmin software af te dingen. Ik heb alles in Basecamp staan, en kan daar wel redelijk mee uit de voeten, maar ik zou dat ook zelf geen goede software noemen, en een online versie die voor mij lekkerder werkt zou ik nog steeds wel willen, maar veel hebben toch wel weer minpunten ook.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 22:29

mvds

Totally awesome!

Sissors schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 18:26:

Jij gebruikt de nieuwe Explore? Zou je een review willen schrijven daarvan? Ik ben erg benieuwd naar dat apparaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
@mvds Misschien heb je ondertussen hier iets aan: https://www.dcrainmaker.c...-edge-explore-review.html

• marinos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:43
Sander schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:11:
Ik gebruik inmiddels eigenlijk alleen nog maar Komoot, zie ik een leuk rondje op Strava dan pak ik de GPX en zet ik die in Komoot zodat ik hem zelf kan aanpassen met gewenst begin en eindpunt. Op die manier al heel wat routes gereden en werkt prima, bijv vorige week een route van A naar B van 150km gewoon zo gepland en eigenlijk onaangepast gereden met weinig aanmerkingen.
Mag ik vragen hoe je een gpx download uit Strava? Ik kan die optie niet vinden als een van mijn vrienden een leuke ronde in de buurt gefietst heeft.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 09:19
marinos88 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:31:
[...]

Mag ik vragen hoe je een gpx download uit Strava? Ik kan die optie niet vinden als een van mijn vrienden een leuke ronde in de buurt gefietst heeft.
Betalen voor een abonnementje of de Hollandse methode https://mapstogpx.com/strava/

[ Voor 7% gewijzigd door joint_me op 23-08-2018 14:40 ]

Hello fellow humans

• Sander
  • Niet online
marinos88 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:31:
[...]

Yep, stappen:
- Ga naar de activity pagina en klik op de moersleutel linksonderaan het menu (Onder Overview / Analysis / Summit knoppen)
- Klik op Create Route.
- Save de route.
- Bovenaan de route page > Export GPX (of TCX).

Je kunt de route in Strava eigenlijk niet editten, daarvoor export ik vaak via GPX naar Komoot. En mocht je een Wahoo hebben dan is de Strava GPX wel zonder TBT navigatie, voor rondjes in de buurt is dat wat mij betreft prima, doe ik rondjes op plekken waar ik niet vaak kom (of als ik dus wil editten) dan ga ik dus via Komoot en wordt dat min of meer automatisch toegevoegd bij de import in komoot.
Bovenstaand werkt vziw ook prima met gratis versie, maar deze plugin is misschien net wat makkelijker

[ Voor 13% gewijzigd door Sander op 23-08-2018 14:42 ]

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Sissors schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:28:
[...]
Ik hoop dat dit niet specifiek op mij is gericht,
Nee hoor. Excuses als het zo overkwam.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Die had ik gezien inderdaad, echter zegt hij eerst dat BT Smart niet werkt, dan zegt hij dan het wel zou moeten werken (volgens Garmin) en dan staat er in de specs dat het apparaat het niet kan. Tevens zegt hij niks over het (on)gemak bij het gebruik van de PC software (ik hoor veel mensen zeggen dat die slecht is).

En waar ik erg benieuwd naar ben is of je als recreatieve fietser nou echt wat mist op het apparaat. Ik zie bijvoorbeeld dat je geen intervaltraining kan doen, maar zo te zien kan de Bolt dat ook niet, maar mis je dat nou? Ik wil ook intervaltrainingen doen, maar hoe doe je dat dan, als je fietscomputer er geen ondersteuning voor heeft.

• Crazy D
  • Laatst online: 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

mvds schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:42:
En waar ik erg benieuwd naar ben is of je als recreatieve fietser nou echt wat mist op het apparaat. Ik zie bijvoorbeeld dat je geen intervaltraining kan doen, maar zo te zien kan de Bolt dat ook niet, maar mis je dat nou? Ik wil ook intervaltrainingen doen, maar hoe doe je dat dan, als je fietscomputer er geen ondersteuning voor heeft.
Gewoon zelf in de gaten houden :) Op m'n Garmin zet ik ook niet altijd een schema, als ik weet dat ik bepaalde blokken ga doen onthou ik dat en gebruik ik de ronde-knop om een blok te beginnen. Als je die niet hebt wordt t wellicht wel iets lastiger.

Exact expert nodig?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
[...]

Ik zie bijvoorbeeld dat je geen intervaltraining kan doen, maar zo te zien kan de Bolt dat ook niet
Gebruik het zelf niet, maar volgens mij kan de Bolt dat wel. Bron

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Die had ik gezien inderdaad, echter zegt hij eerst dat BT Smart niet werkt, dan zegt hij dan het wel zou moeten werken (volgens Garmin) en dan staat er in de specs dat het apparaat het niet kan. Tevens zegt hij niks over het (on)gemak bij het gebruik van de PC software (ik hoor veel mensen zeggen dat die slecht is).

Ik heb inderdaad de Edge Explore. Complete review kost veel tijd, vooral gezien de eerder gelinkte wat in principe een prima review is. Maar vragen kan ik uiteraard beantwoorden.

Geen idee wat BT Smart inhoudt, maar Bluetooth werkt in principe gewoon. Momenteel staat hij uit op mijn device, omdat ik het nog nergens voor gebruik, maar ik had wel gewoon mijn telefoon ermee gepaired.

Op Garmin Express na is alle Garmin PC software ruk. Des te verrassender dat Garmin Express gewoon precies doet wat het moet doen (duw je Garmin in je PC, en je gereden routes worden naar Garmin Connect gepushed (die het weer naar Strava kan doorzetten als je wil), en firmware / kaart updates worden geinstalleerd). Desondanks gebruik ik nog wel Basecamp om routes te maken. Dat is ook begonnen omdat toen we nog geen EU brede roaming had ik niet een methode wilde gebruiken die internet nodig heeft.

Onder de streep werkt Basecamp (al geeft hij errors als ik mijn Garmin Express aan mijn computer heeft, handmatig de GPX in het juiste mapje exporteren werkt wel), maar gebruiksvriendelijk is anders. Je kan ook online Garmin Connect gebruiken om routes uit te stippelen. Ik heb er weinig ervaring mee, maar het loopt iig wel een stuk vloeiender allemaal als Basecamp. Maar verder kan je ook andere online opties gebruiken om routes te maken.

Als recreatieve fietser doe ik geen interval training :P. Ik kom van een 810 af, die niet meer echt lekker was, dus voor mij werd het zoeken naar een nieuwe. De 820 was een optie, maar versus de Edge Explore was het de vraag of ik een wat groter, of een wat kleiner, scherm wilde als mijn oude 810. Voor navigatie was die groot genoeg, maar als je er iets op wil doen tijdens het fietsen waren knopjes vaak wel klein. Dus liever wat groter, en dan viel de 820 (en 520) weg. De 1030 is simpelweg erg duur.
Andere merken ook wel overwogen, maar vaak hebben die ook wel weer hun puntjes, en voordeel van Garmin (wat ik toen eigenlijk nog geen eens had meegenomen) is dat je andere kaarten erop kan zetten. Standaard kaart is prima, ga je mountainbiken dan is OFM toch wel handig, vooral in combinatie met een kleurenscherm, wat sommige andere ook missen.

Primaire voordeel van Edge Explore is dat je een moderne Garmin krijgt voor een heel aantrekkelijk prijskaartje. Grootste nadelen (uit mijn hoofd):

Geen vermogensmeter ondersteuning (heb ik niet)
Geen barometrische hoogtemeter (oftewel enkel op GPS, wat niet zo nauwkeurig is)
Alleen GPS, geen Glonass/Galileo (prima zat voor navigeren, voor nauwkeurigere hoogte was het misschien handig geweest)
Geen temperatuur sensor (het is leuk achteraf de temperatuur te kunnen terug zien, maar zoals hier ook besproken, die dingen zijn behoorlijk onnauwkeurig)
Geen live segmenten en traningsschema mogelijkheden.
Niks meegeleverd aan sensoren (had ik allemaal nog van mijn oude, dus was ook mijn wens).
Wat mindere accuduur (de opgegeven duur is wel realistisch, en voor mij meer dan genoeg. Ga je 200km fietsen dan zou ik hem wel als je op terrasje zit in slaapstand zetten).

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Sissors schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:27:
Primaire voordeel van Edge Explore is dat je een moderne Garmin krijgt voor een heel aantrekkelijk prijskaartje. Grootste nadelen (uit mijn hoofd):

Alleen GPS, geen Glonass/Galileo (prima zat voor navigeren, voor nauwkeurigere hoogte was het misschien handig geweest)
Geen temperatuur sensor (het is leuk achteraf de temperatuur te kunnen terug zien, maar zoals hier ook besproken, die dingen zijn behoorlijk onnauwkeurig)
De toevoeging van glonass dan wel galileo zal voor de hoogtenauwkeurigheid weinig doen. In het beste geval zit je er misschien 5% minder veel naast, wat nog altijd veel te veel is.

Qua temperatuur, ze willen natuurlijk dat je de tempe koopt en koppelt (ik ga er vanuit dat dat wel kan). Deze is redelijk nauwkeurig mits je 'm uit de zon houdt (dus onder je zadel / zadeltas monteren) Maar dan nog zal het in de volle zon warmer zijn dan wat de weerkaarten laten zien, wat nogal obvious is omdat de weermensen altijd in de schaduw meten. Het is maar net wat je leuk vind, maar als ik in de zon fiets en het voelt als 45 graden en die tempe sensor zegt ook zoiets dan heb ik voor mezelf in 45 graden gefietst 8) (ook al is het in de schaduw maar 30 graden)

• Sissors
  • Niet online
In hoeverre Galileo / Glonass erbij helpt durf ik niet te zeggen, ik ging ervan uit dat het meer zou doen, maar misschien is dat een onjuiste aanname. Als ik kijk op mijn ritjes tot nu toe, dan is er duidelijk significant meer uitslag. Twee ritjes die ik beide al ruwweg eerder heb gedaan:

Mountainbike: 30m hoogteverschil volgens huidige, 10m volgens oude (die wel barometer had). 120 hoogtemeters vs 47 hoogtemeters.
Racefiets (deze had ik al twee keer eerder): 45m hoogteverschil vs 10m/15m. 180 hoogtemeters vs 60/110.

Als ik kijk naar het profiel dat lijkt het alsof hij op en neer gaat waar het gewoon vlak is (overal hier :P). Uiteraard kan ik Strava hem laten herberekenen om het op te lossen. Ga je echt in de bergen fietsen dan komt hij en heel eind. Is het vlak zoals hierzo dan maakt het niet veel. Is het echt heuvellandschappen, dan kom je wel wat te kort. Overigens ook dan kan je Strava laten herberekenen, en hij moet ook een hoogteprofiel van de rit kunnen laten zien gebaseerd op je huidige locatie, dus daarmee weet je hoeveel je nog moet klimmen naar de top. Echter die doet momenteel niks met mijn vanuit Basecamp geexporteerde routes. Ik heb al wel wat gegoogled erna, en mogelijke oplossingen gevonden, maar zolang de hoogste 'heuvels' hier op de racefiets een viaduct is en op de MTB een oude vuilstort heb ik niet echt een hoogteprofiel nodig :P.

Toch wel een minpuntje. Maar eigenlijk is dat mijn hele samenvatting / review van de Garmin Edge: Het is een redelijke reeks (voor mij) kleine minpuntjes voor iets wat overall een erg interessante prijs/kwaliteit verhouding heeft. En het is aan geinteresseerde om te bedenken hoe significant/relevant ze die minpunten vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 23-08-2018 20:06 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Sissors schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:27:
Geen idee wat BT Smart inhoudt, maar Bluetooth werkt in principe gewoon. Momenteel staat hij uit op mijn device, omdat ik het nog nergens voor gebruik, maar ik had wel gewoon mijn telefoon ermee gepaired.
Dat je een telefoon met Bluetooth kan koppelen dat weet ik, maar ik het bijvoorbeeld een borstband die op Bluetooth LE/Smart/4.0 werkt en die kan ik zover ik kan vinden niet koppelen ermee. Verdere sensoren heb ik toch niet, dus moet ik nog aanschaffen. Dan koop ik gewoon een setje sensoren die er wel mee samen kunnen werken.

Wat voor steun/beugel zit er standaard bij? Geen forward steun denk ik toch? Die zou ik wel willen hebben...

Verder zal ik er weinig aan missen, ik ga toch geen power sensor kopen... En ik kan ook prima zonder Live Segments

• Sissors
  • Niet online
Ah op die fiets. Al mijn sensoren zijn ANT+, dus nooit geprobeerd of hij iets anders pakt. Zou uit gaan van niet dan :).

En alleen de standaard beugeltjes zitten erbij, niet de forward steun inderdaad.

• goerriaan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:07
Bluetooth smart zal het wel moeten doen op de Edge Explore, veel hartslagmeters zijn zowel ANT+ als Bluetooth compatibel. Daarom heb ik een Wahoo Tickr, werkt ook op de ipad met Zwift.
Heb zelf ook de Edge Explore na een Edge 520, mis zelf bijna niks behoudens klimpercentage.

De laatste week komen er steeds meer apps/datavelden bij. De app Dozencycle maakt het mogelijk om meer dan 10 datavelden tevoorschijn te toveren. De app Accuweather laat de actuele temperatuur en gevoelstemperatuur zien en daarnaast windrichting/snelheid en regenverwachting.
Komoot en Trailforks werken goed. Zal komende maand ook wel een update komen om de eerste foutjes eruit te halen en wat datavelden toe te voegen.
Prima apparaat voor de weinig vermogende (woordgrapje), niet Strava segment jagende fietser die zijn workout nog met een ouderwetse timer en een papiertje doet 😉.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 21:43

Galois

1811 - 1832

Sander schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:11:
Ik gebruik inmiddels eigenlijk alleen nog maar Komoot, zie ik een leuk rondje op Strava dan pak ik de GPX en zet ik die in Komoot zodat ik hem zelf kan aanpassen met gewenst begin en eindpunt.
Is dat makkelijk te doen? Ik heb veel software getest maar nog geen enkele tegengekomen die eenvoudig start/eindpunt van een gpx kan aanpassen?

Ik bedoel dus als ik een gpx heb van een rondje die in plaats A begint en eindigt, maar ik in plaats B wil starten (die ook op de route ligt), dat ik dit niet eenvoudig en snel voor elkaar kan krijgen.

Idealiter zou zijn ‘klik met rechtermuisknop en kies voor “maak hier startpunt” ‘. En dat de software van het andere oorspronkelijk start/eindpunt de route aan elkaar plakt.

In software waar ik tot nu toe mee gewerkt heb, moet ik altijd met knip en plak werken wat altijd wel veel tijd kost (juiste punten vinden enz).

Zou mooi zijn als Komoot dit kan :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ja bij komoot versleep je gewoon t startpunt (en het eindpunt) en hij past het aan. Als die route niet bevalt, sleep je de route gewoon zo dat ie wel bevalt. Werkt echt heel makkelijk, veel, veel beter dan bij rwgps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Precies, startpunt heet altijd A en eindpunt B, kan je naar eigen inzicht verslepen. Dit gaat overigens wel makkelijker op pc dan op mobiel. Qua route maken en editten is komoot voor mij de standaard waar andere modellen naar toe mogen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ja, maar houdt hij dan wel de bestaande route aan? Of berekent hij dan een nieuwe? Want met Strava kan je ook met beginpunt slepen, alleen dan wordt de route herberekend zonder rekening te houden met de bestaande route. En heb je er dus niets aan als je de bestaande route exact wilt gebruiken op het startpunt na. Ook het omkeren van een route is niet mogelijk met Strava.

Klinkt goed. Ik heb al veel goede verhalen gehoord. Gebruik momenteel altijd Strava Routes om routes te maken, bevalt verder goed, juist omdat er gebruik wordt gemaakt van de veel gefietste routes. Nadeel is ook wel dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen verhard en onverhard, dus dat er ook MTB-routes mee worden genomen. Ik check bij twijfel altijd met Streetview een en ander. En dat de aanpasmogelijkheden beperkt zijn dus...

De route staat ook zo om m’n Garmin via de IQ-app, maar zag dat Komoot dat ook had.

Ik ga Komoot eens testen.

EDIT: ben nu wat met Komoot aan het testen en volgens mij kan je niet datgene wat ik wil: een bestaande route exact volgen, alleen het begin/eindpunt op een andere plek laten beginnen.

Als ik in Komoot het begin/eindpunt versleep, dan wordt gewoon (net zoals met Strava) een andere route berekend.

Wat ik dus zou willen is als er een bestaand rondje is, dat ik exact dat rondje kan fietsen, met alleen een ander start/beginpunt (dus bv. starten in Emmen ipv in Enkhuizen en verder exact de route volgen).
Dat lijkt met Komoot ook niet te kunnen... :(

[ Voor 43% gewijzigd door Galois op 24-08-2018 08:17 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ben benieuwd naar je bevindingen over Komoot. Ik vind voor de MTB de risico's dat je echt goed kunt navigeren te groot om voor een device met navigatie te gaan en daarbij de meerprijs te verantwoorden. Op de racefiets heb ik het niet echt nodig, dan volg ik gewoon een course. Omdat ik er nog niet echt uit kom wat een goed device zou zijn voor mij ben ik eens opnieuw naar mijn Fenix 5 gaan kijken. Die biedt qua functionaliteit sowieso weinig minder dan bijvoorbeeld een Edge 520:

- courses met broodkruimel navigatie
- barometrische hoogtemeter
- Strava live segments
- ondersteuning sensoren en vermogensmeter
- trainingsfunctionaliteit (intervals, workouts etc.)
- trainingsinformatie (VO2max, hersteltijd, trainingseffect etc.)

Nadelen zijn wel het kleinere scherm waardoor je niet meer dan 4 datavelden kunt presenteren per scherm en
de kwetsbaarheid van een horloge in de modder of bij een val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Galois schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:29:
...
Als ik in Komoot het begin/eindpunt versleep, dan wordt gewoon (net zoals met Strava) een andere route berekend.
...
Je kan toch gewoon een begin/eindpunt toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Meestal werkt a en b verslepen voldoende, anders inderdaad een punt toevoegen en de volgorde even veranderen. Dit werkt wel echt het beste op een desktop/laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Mijn Garmin Edge 820 heeft de mooie functie dat deze een route herberekent als ik van de route afwijk. Ik vind die functie echter irritant en wil ervan af. Gisteren bijvoorbeeld een route gefietst waarbij ik bij het maken van de route per ongeluk een stukje parkeerterrein heb meegepakt. Ik fiets gewoon rechtdoor en vervolgens slaat de Garmin op hol en begint driftig met herberekenen. De Garmin blijft kilometers lang aangeven dat ik toch echt een U-bocht moet gaan maken. De route afbreken en opnieuw opstarten was de enige manier om de Garmin weer tot rust te brengen. Nu staat de functie herberekenen al op 'uit' (instellingen/activiteitenprofielen/navigatie/routebepaling/herberekenen), maar de Garmin blijft stug doorgaan met herberekenen. Iemand hiermee bekend? Hoe zet ik herberekenen echt uit?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ZieMaar! schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:28:
Meestal werkt a en b verslepen voldoende, anders inderdaad een punt toevoegen en de volgorde even veranderen. Dit werkt wel echt het beste op een desktop/laptop.
A en/of B verslepen verandert bij mij in vrijwel 100% van de gevallen het rondje (niet dat dat in de meeste gevallen een ramp is, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Om dat foolproof te voorkomen kan je beter een track fietsen. Normaal gesproken zou het herberekenen vrij snel klaar moeten zijn (althans zo is het bij m'n oregon) en je hebt dan een nieuwe route die grotendeels overeen komt met je oude route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Ik heb het zelfde op mijn 1030. Sinds lange tijd is het her-berekenen van een route een punt. Ik moest gisteren door wegwerkzaamheden van mijn route afwijken. De Garmin gaat dan helemaal raar doen. Ik reed stug door naar de donkerpaarse streep op de kaart. Dat is het vervolg van de route. De licht paarse is wat Garmin denkt dat de beste route is.

In de 1000 sersie zat een bug dat je de meldingen niet kon uitzetten. Zou me niets verbazen dat die bug ook in de 1030 zit en andere versies.

De 1030 bevalt wel goed. Twee grote voordelen, heerlijk lange batterij (20 uur) en groot scherm.
Daarom kocht ik hem. Ik rij wel eens langer dan 9 uur en eerdere modellen waren leeg ik ga niet altijd een powerbank meenemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
begintmeta schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:41:
[...]

A en/of B verslepen verandert bij mij in vrijwel 100% van de gevallen het rondje (niet dat dat in de meeste gevallen een ramp is, maar toch)
Waarschijnlijk berekent ie dan inderdaad vanaf a de snelste weg naar het eerste cue point, daar zal het dan wel misgaan? Ik pas sowieso altijd het eerste stuk wel iets aan, de voorgestelde route vanuit komoot door onze wijk is niet de fijnste. Al met al vind ik het wel prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind Komoot ook prima werken, per computer routes aanpassen is wel het comfortabelst.

[ Voor 71% gewijzigd door begintmeta op 24-08-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

begintmeta schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:45:
Ik vind Komoot ook prima werken, per computer routes aanpassen is wel het comfortabelst.
Een tip is om A (start) een stukje te verslepen nabij het echte startpunt, maar wel zo dat de nieuwe route -NIET- over het oorspronkelijke startpunt gaat. Vervolgens klik je op de kaart waar je oorspronkelijk wilde starten (oude A positie dus) en kiest dan "include on route", zorg dan dat de route weer als vanouds loopt, meestal vrij makkelijk te doen. Daarna kan je vrijwel vrijuit A verslepen zonder dat de oorspronkelijke ronde veranderd. B verplaatsen is in principe niet nodig omdat je altijd je einddoel kan aanklikken en zeggen "set as new destination"

En inderdaad alleen op PC doen.

[ Voor 11% gewijzigd door rockhopper op 24-08-2018 10:49 . Reden: verduidelijking uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij rondjes heb ik doorgaans geen punt B trouwens (wel een laatste genummerd waypoint uiteraard). IMHO is het aanpassen van routes bij Komoot een fluitje van een cent. De kaarten zijn ook prima, af en toe klopt het hier in de regio niet (met name na veranderingen uiteraard), de wegdekken zijn hier aardig in kaart (het is dan ook een populaire fietsstreek), met name wat dat laatste betreft heb ik het in wat minder populaire streken ook anders meegemaakt.

[ Voor 44% gewijzigd door begintmeta op 24-08-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Je kan ook beter niet een "rondje" editten als rondje, maar beter als one way track die rond loopt. Maakt voor je navigatie niet veel uit. De rondje optie is meer bedoelt als snelle manier om een leuk rondje te maken. Door bv in Zandvoort je startpunt te hebben, klik je het damrak aan in Amsterdam en presto je krijgt een rondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
rockhopper schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:05:
... in Zandvoort je startpunt te hebben, klik je het damrak aan in Amsterdam en presto je krijgt een rondje.
Met twee punten krijg is dan vrijwel altijd een streep trouwens, met drie wel een rondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

begintmeta schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:28:
[...]

Je kan toch gewoon een begin/eindpunt toevoegen?
ZieMaar! schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:28:
Ja, dat kan allemaal, maar dan gebeurt er niet wat ik wil.

Wat ik dus wil is als ik een bestaande GPX-bestand heb met een route en deze wil fietsen, dat ik deze zo aan kan passen, dat ik een ander beginpunt kies. En dat hij dus de rest van de route gewoon exact gelijk houdt...

Niet dat ik dit zo vaak nodig heb, maar het lijkt mij een eenvoudig softwarematig op te lossen probleem. Maar kennelijk is er geen enkel programma dat dit doet.

Een knullige manier die ik dan gebruik als ik dit nodig heb is in Basecamp. Stel ik heb een GPX-bestand met 1000 regels en regel nummer 456 is de plek waar ik wil starten. Dan knip ik regel 1 t/m 455 en plak ik die weer na (de oude) regel 1000.
Ik zou zeggen dat je ook de optie zou moeten hebben door bv. rechts te klikken en dan te kiezen voor 'start route hier. Dit kan natuurlijk alleen bij een 'rondje'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Galois schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:31:

Ja, dat kan allemaal, maar dan gebeurt er niet wat ik wil.

Wat ik dus wil is als ik een bestaande GPX-bestand heb met een route en deze wil fietsen, dat ik deze zo aan kan passen, dat ik een ander beginpunt kies. En dat hij dus de rest van de route gewoon exact gelijk houdt...
...
Ik had je verkeerd begrepen, je wil dus een ander punt op de route als startpunt kiezen als ik het nu goed begrijp.

Op de Komoot-site kan je het volgende doen:
Onder 'Planned Tours' selecteer je de te rijden ronde, vervolgens kies je "Replan This Route" en dan "Select Starting Point". Je krijgt dan het rondje in het rood op de kaart. Op die kaart kan je dan een nieuw startpunt aanmaken, leg een punt op de gewenste plek op rode lijn als nieuw startpunt, en sla de boel op.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 24-08-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

begintmeta schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:43:
[...]

Ik had je verkeerd begrepen, je wil dus een ander punt op de route als startpunt kiezen als ik het nu goed begrijp.

Op de Komoot-site kan je het volgende doen:
Onder 'Planned Tours' selecteer je de te rijden ronde, vervolgens kies je "Replan This Route" en dan "Select Starting Point". Je krijgt dan het rondje in het rood op de kaart. Op die kaart kan je dan een nieuw startpunt aanmaken, leg een punt op de gewenste plek op rode lijn als nieuw startpunt, en sla de boel op.
Top! Dat is inderdaad wat ik bedoelde! Hij lijkt dan de route gewoon te houden zoals deze is, met alleen een ander beginpunt...

(5 minuten later) Hmmm... toch niet helemaal. Ik test wat met een ander GPX-bestand. De Amstel Gold Race Lus 2. Deze ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gZzYrcyAuSp50Js58pf4Kd6C/full.png

Als ik dan een ander startpunt kies. Bv. als ik in Maastricht zou willen starten, dan maakt Komoot er dit van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w00CN0Bx4p3R2FjcAajRdTW4/full.png

Dat extra stukje bedenkt hij dus zelf, want staat niet in het oorspronkelijke GPX-bestand...

Hmmm... jammer dit. Het lijkt erop dat met deze optie er gewoon een 'nieuw' beginpunt gemaakt wordt en vanaf dat nieuwe punt er een route berekend wordt naar het 'echte' beginpunt om de route te beginnen...
Of doe ik iets verkeerd?

(excuses dat in 'Het grote fietscomputer topic' dit wat offtopic lijkt... grensgevalletje 8))

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik vaak doe is inspringen op een track en van thuis uit naar het inspringpunt rij, m.a.w. vanaf thuis wordt een route berekent naar het inspringpunt, vanaf inspringpunt volg ik de track, op het einde van de track terug een route berekenen naar huis.
Momenteel doe ik dit via Mapsource:
- ik voeg begin- en startpunt samen
- ik maak een knip op het inspringpunt, verwijder een paar trackpoints om de afstand tussen start- en eindpunt wat uit elkaar te houden
- ik maak een route vanaf thuis naar het inspringpunt
- ik maak terug een route van eindpunt naar huis
- ik zet die routes om naar tracks
- ik voeg nu alle tracks samen tot één track

Is dit iets wat via Komoot mogelijk is, want ik heb het nog niet gevonden hoe dit moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Omdat jullie kennelijk allemaal graag naar een evenement met een vaste route willen rijden vanuit huis, is het misschien een idee om gewoon 2 routes te maken? Eentje met zoals die door de organisatie gemaakt wordt (bv rondje amstel gold race) en een aparte vanaf thuis naar het startpunt? Ik snap dat het niet helemaal netjes is, maar dat werkt toch net zo goed en je hebt meestal bij het startpunt van zo'n tour toch tijd zat om even de andere route in te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

rockhopper schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:39:
Omdat jullie kennelijk allemaal graag naar een evenement met een vaste route willen rijden vanuit huis, is het misschien een idee om gewoon 2 routes te maken? Eentje met zoals die door de organisatie gemaakt wordt (bv rondje amstel gold race) en een aparte vanaf thuis naar het startpunt? Ik snap dat het niet helemaal netjes is, maar dat werkt toch net zo goed en je hebt meestal bij het startpunt van zo'n tour toch tijd zat om even de andere route in te laden.
Nee, dat is niet handig.

Stel je hebt een route die begint in Amsterdam, die gaat via Amersfoort, Utrecht, Alphen aan de Rijn en eindigt weer in Amsterdam. Stel je vindt deze route heel leuk en wilt 'm gaan fietsen :)
Maar goed... je woont in Utrecht. Daar waar de route langsgaat... Dus wil je deze route rijden, maar dan in Utrecht beginnen en eindigen.

Het is dan niet handig om een route te maken die naar Amsterdam gaat, daar de route te beginnen die weer in Amsterdam eindigt en dan weer naar huis in Utrecht te moeten...

En uiteraard.. er zijn meerdere opties om dit op te lossen, maar de chique-ste in mijn ogen zou zijn dat de software dit zou doen. De eenvoudigste is gewoon de route in je GPS te laden, gewoon in Utrecht te beginnen en als je in Amsterdam bent, de route weer opnieuw in te laden om weer 'door te gaan'. Maar goed, zoals ik zei: chique is het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Galois schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:12:
...
(5 minuten later) Hmmm... toch niet helemaal. Ik test wat met een ander GPX-bestand. De Amstel Gold Race Lus 2. ...
De route na importeren is vermoedelijk geen rondje, maar een route van A naar B. Maak daar in Komoot eerst een 'round trip' van (edit), dan kan je probleemloos de kruising bij de Bemelerweg kiezen als startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

begintmeta schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:38:
[...]

De route na importeren is vermoedelijk geen rondje, maar een route van A naar B. Maak daar in Komoot eerst een 'round trip' van (edit), dan kan je probleemloos de kruising bij de Bemelerweg kiezen als startpunt.
Ja, dat klopte! Ik heb er nu een 'round trip' van gemaakt en dan gaat het wel een stuk beter. Alleen helaas om voor mij onduidelijke redenen, niet helemaal goed.

Als ik bijvoorbeeld de route in Simpelveld (rechtsboven) wil laten starten, dan gaat Komoot daar iets heel raars doen... Uiteraard versleep ik het startpunt exact óp de route (eerst ingezoomd). Komoot geeft ook aan dat de nieuwe route 6,05 km langer is...

Er gebeurt daar iets heel raars...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vrGcVgegWY9o7BIc1b747Gxn/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Galois schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:12:
[...]

Ja, dat klopte! Ik heb er nu een 'round trip' van gemaakt en dan gaat het wel een stuk beter. Alleen helaas om voor mij onduidelijke redenen, niet helemaal goed.

Als ik bijvoorbeeld de route in Simpelveld (rechtsboven) wil laten starten, dan gaat Komoot daar iets heel raars doen... Uiteraard versleep ik het startpunt exact óp de route (eerst ingezoomd). Komoot geeft ook aan dat de nieuwe route 6,05 km langer is...

Er gebeurt daar iets heel raars...

[afbeelding]
Het lijkt erop dat het in de positie van waypoint 31 zit, als dat net iets verder richting centrum T-splitsing wordt gesleept werkt het volgens mij weer, anders gebeuren inderdaad vreemde dingen rond dat stukje. Ik had nog andere G&TPXen van die ronde liggen, die hadden dat probleem (daar) allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb inmiddels een Wahoo ELEMNT Bolt aangeschaft in een bundel samen met de sensoren. Meteen gekeken wat het apparaatje allemaal kan, wat mij meteen opviel is hoe klein hij is!

Ik zat nog erg te twijfelen tussen de nieuwe Garmin Edge Explore en de Bolt. Uiteindelijk dus toch de bolt geworden.

Vraag1: Welke tool/app kan ik nou het beste gebruiken om (interval)trainingen te maken en op mijn Bolt te gebruiken?
Vraag 2: Kan ik routes die ik maak in Strava gebruiken op de Bolt incl de routeaanwijzingen?

[ Voor 10% gewijzigd door mvds op 25-08-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Antwoord op vraag 2: de routes kan je gebruiken, alleen zonder turn-by-turn (dus alleen spoor volgen). De routes gemaakt met Komoot (bv) doen wel tbt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ach, dat is voorlopig ook prima. Komoot moet je betalen toch? (Die €29,99 om alles te ontgrendelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik vind TBT erg irritant en volg op de fiets altijd het spoor. Duidelijk genoeg.

Komoot is inderdaad (eenmalig) 29,99 euro (maar begrijp dat er vaak kortingen zijn en dan maar 19,99).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
mvds schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:03:
Ach, dat is voorlopig ook prima. Komoot moet je betalen toch? (Die €29,99 om alles te ontgrendelen)
Komoot werkt met regios. Na gratis registratie krijg je gratis één regio, vergelijkbaar met een provincie waarin je woont (vrij te kiezen). Je kunt tegen betaling nog een paar omliggende regio's er bij kopen, maar het meest aantrekkelijke aanbod is voor 20 Euro de hele wereld te kopen (na registratie krijg je nl. dat aanbod).
Je kunt ook nog gebruik maken van RideWithGPS. Gratis voor alle regios. Nadeel is dat deze minder rekening houdt met het type weg (kans op onverharde wegen). Zowel bij Komoot als RideWithGPS krijg je turnbyturn navigatie op de Bolt (niet bij Strava).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Aangezien ik nog steeds twijfel over de meerwaarde van een Edge 520/820 tegenover een Fenix5 vandaag eens mijn telefoon met tiewraps op mijn stuur gemonteerd om te kijken hoe het rijden van GPX files met kaarten werkt. Mijn Fenix ondersteunt het volgen van een koers maar heeft geen achtergrond kaarten.

Heb de app OsmAND gebruikt. Deze heeft OSM maps en is gratis te updaten en heeft een enorme hoeveelheid instellingen. Werkte prima om een GPX te navigeren, alsook slechts een deel ervan (start- en eindpunt kiezen op GPX route). Ik merk dat het hebben van kaarten vooral meer context geeft en dat is op drukke plekken wel handig.

Mijn Fenix5 ernaast op de bike mount voor ligging en HR data.

Eerste indruk is erg prima. Met een fatsoenlijke mount voor de telefoon is zo ook wel te doen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Galois schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:07:
Ik vind TBT erg irritant en volg op de fiets altijd het spoor. Duidelijk genoeg.

Komoot is inderdaad (eenmalig) 29,99 euro (maar begrijp dat er vaak kortingen zijn en dan maar 19,99).
Vandaag ook het spoort gevolgd en dat gaat inderdaad prima :)

Kan je trouwens bij de Bolt ook de live segment pagina weghalen? Ik doe daar niks mee en ik vind het vervelend dat ik wel steeds die pagina tegenkom. (Ik wil de koppeling met Strava wel houden!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat je in de companion app wel livetracks uit kan zetten en dat daarmee die pagina wel verdwijnt? Op zich vind ik het wel een leuke feature, die live tracks, maar je bent dan wel even het overzicht van de rest kwijt. Ik zal zo zelf nog eens kijken wat er kan!

Andere vraag: ik loop enorm te klooien met de wielomtrek instelling. Ik had hem, per ongeluk, verkeerd staan. Dat was irritant, want ik was dan volgens de data altijd wat langzamer dan de rest en als ik bij Strave de route herberekende dan werd ik altijd sneller (en fietste ik verder). Ik heb hem dus goed gezet (700cx25), maar nu had ik zogenaamd een kilometer meer dan mijn vriendin en die kilometer was bij het herberekenen ook gelijk weer weg.

Ik heb nu dus maar op automatisch staan (dan berekent hij hem denk ik zelf obv GPS), maar ik dacht dat de voordelen van een sensor vooral zaten in het niet hebben van die gps onnauwkeurigheid. Of kan ik dan sowieso toch beter echt mijn wielomtrek meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mvds schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:03:
ik heb vandaag voor het eerst met de bolt gefietst en een route in strava gemaakt.
Dus lijntje volgen. Ging echt perfect. Geen TBT nodig hoor

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
degroot schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:29:
[...]

ik heb vandaag voor het eerst met de bolt gefietst en een route in strava gemaakt.
Dus lijntje volgen. Ging echt perfect. Geen TBT nodig hoor
Zelf vind ik het maken van routes best omslachtig. Als je niet 100% zelf wilt bepalen waar je rijdt dan kun je bijvoorbeeld op ridewithgps.com gratis routes downloaden. Die zijn over het algemeen erg goed en scheelt een hoop geklik :)
Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste