mvds schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:39:
Heeft er al iemand ervaring met de Wahoo ELEMNT MINI? Ik ben benieuwd naar hoe de samenwerking verloopt met bijv Strava en hoeveel impact de koppeling tussen de Wahoo en je telefoon heeft op de batterij van de telefoon. Ik gebruik nu mijn telefoon als fietscomputer (met het scherm dus aan en Strava open) en na een rit van ongeveer 2 uur begint mijn telefoon al te mopperen dat de batterij bijna leeg is.
Ik heb de Elemnt Mini heel even gehad, maar na het inschakelen meteen weer terug gebracht naar de winkel, voornamelijk omdat ik bij het configureren vond dat 3 datavelden toch te weinig is. Ik dacht eerst dat het voldoende was, omdat de klok altijd in beeld is, maar die is toch te klein om te lezen voor mij. Mijn Elemnt Bolt is niet zoveel groter maar laat me veel meer vrijheid hoeveel velden ik in beeld wil hebben. En de (basic) navigatie is uiteindelijk toch van toegevoegde waarde gebleken, ook al was dat voor mij geen vereiste.
Ik heb de Mini dus nooit echt gebruikt, maar ik lees wel nogal wat negatieve consumentenreviews. De batterij van het toestel zelf zou niet zo lang mee gaan (dan laad ik liever op ipv regelmatig een CR232 te moeten vervangen, de schroefjes daarvoor los maken zou ook een drama zijn, de batterij van mijn Bolt hoef ik met mijn gebruik minder dan eens in de 2 weken op te laden). Kan zijn dat dat alleen de negatieve verhalen zijn die online verschijnen en dat er ook veel positieve verhalen zijn. Maar je ziet zelfs terug op Wahoo's eigen webshop.
De Mini is ook alleen compatibel met Wahoo sensoren (je krijgt er wel een snelheidssensor bij), omdat de eigenlijke tracking op je telefoon gebeurt en de fietscomputer alleen een weergave geeft. De computer verbindt met de sensoren met de ANT+ verbinding, je telefoon moet verbinden met Bluetooth Smart. Dat vormde bij mij ook al een probleem, verbinding van mijn telefoon met die sensoren was niet altijd even stabiel. Het hing er wat vanaf waar ik de telefoon hield, op het stuur had ik minder problemen dan in een achterzakje, dat kan natuurlijk door de telefoon komen, maar is uiteindelijk toch iets wat je met een standalone fietscomputer niet zou mogen hebben.
Het verhaal van die sensoren brengt me dan bij hoe het uploaden naar Strava werkt: gewoon zoals het met de Wahoo Fitness app al werkt. Je zou dat al eens kunnen proberen dus (of je gebruikt die app misschien al?). De batterij van je telefoon zal uiteindelijk even snel leeggaan als wanneer je op je telefoon trackt met het scherm uit, maar dan ook nog eens via Bluetooth verbinden met een head unit en snelheidssensor (zal uiteindelijk een klein beetje extra verbruiken). Voor ik een fietscomputer had, reed ik ook met mijn telefoon (en de Wahoo Fitness app), voor langere ritten met het scherm uit, en daar kon ik ook geen fietstocht van een halve dag mee maken. Een powerbank meenemen vind ik teveel gedoe, en je telefoon wordt heet van het opladen, niet zo aangenaam als je je telefoon in één van je achterzakjes rug wilt steken.
Het scherm heeft ook geen achtergrondverlichting (omdat de batterij anders te snel leeg zou gaan waarschijnlijk), nu in de zomer lijkt dat geen probleem maar is voor mij eigenlijk essentieel gedurende de andere helft van het jaar.
Het is vind ik teveel een compromis. Voor dit geld kun je ook een fietscomputer kopen die wél GPS heeft (dan wel nog snelheidssensor bij te kopen of te vertrouwen op GPS, de weergave van je snelheid kan onder bomen dan wel eens fout zijn, op de totale rit maakt het niet zo uit). Qua ecosysteem is Wahoo nu ook niet zo bijzonder (er is er eigenlijk geen, het is de bedoeling dat je je data uploadt naar een andere dienst zoals Strava), dan kun je net zo goed een Lezyne of een Bryton nemen. De Wahoo apps zijn wel wat meer van deze tijd. Volgens mij is de Bryton Rider 310 op dit moment nog wel een aanrader, zeker de bundel met sensoren (310T), de 410 die die moet opvolgen is nog niet leverbaar (denk ik?). Wil je maximum €100 uitgeven, dan is er ook de Rider 10, die ook nog zou kiezen boven de Elemnt Mini (heeft eigen GPS, synct ook naar Strava). Lezyne heeft ook interessante modellen in dit segment, maar de Mini/Micro/Macro zijn ook moeilijk (/niet meer?) leverbaar, de nieuwere Mega modellen zitten qua prijs voor mij te dicht bij een Elemnt Bolt of een Edge 130 en de Super kost dan weer ongeveer evenveel of meer als een Bryton 310T maar dan zonder sensoren. Garmin modellen zijn relatief duurder dan Wahoo/Bryton/Lezyne, maar je hebt daar dan wel het Garmin Connect platfom. Ik zie bv het nut van Strava Premium niet zo als je een Edge 130 of beter hebt. Voor mij dient Strava uiteindelijk alleen voor het sociale aspect.
Edit:
Een ANT+ snelheidssensor kun je trouwens voor minder dan €20 bestellen vanuit China (AliExpress bv). Ik gebruik zelf een snelheids- en cadanssensor van Wahoo, maar €70 voor die kleine dingetjes (pakket voor de twee samen dan) is wel behoorlijk duur, zeker bij een GPS die dan maar ongeveer even veel kost.
[
Voor 3% gewijzigd door
MacPoedel op 31-07-2018 15:12
]