pdukers schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:35:
[...]
Zoals Borft al schreef zal Strava bijna altijd de hoogte overschatten omdat er gebruik gemaakt wordt van hoogtekaarten die niet fijnmazig genoeg zijn. Een Garmin, en ik neem aan ook je Mio, meten de hoogte op basis van luchtdrukverschillen tijdens je rit. Ik zou in iedergeval niet twijfelen aan je Mio.
Thanks voor jullie reacties. Dat van afstanden en gemiddeldes anders berekenen is mij ook een keer opgevallen. Dus zo nu en dan upload ik ook mijn activiteiten handmatig.
Ik heb naar aanleiding van de reacties, gezocht hoe Strava hoogtemeters berekent. Ik kwam al snel
dit artikel tegen.
Kortom, ze gebruiken de data van onze luchtdrukmeters om de hoogtekaart bij te stellen, omdat er in de oude manier met publiek beschikbare data veel fouten zaten wat tot grote verschillen leidde. Als je device een hoogtemeter heeft die door Strava erkent is, dan komt er onder elke activiteit bij hoogtemeters "Elevation(?)" te staan. Dit vraagteken gaf bij mij de impressie dat Strava twijfelt aan je hoogtemeters / geïmporteerde data en dit beter kan heranalyseren. Dat is dus niet zo.
Op het moment dat je op de knop drukt om je hoogtemeters te laten analyseren, gooit Strava de data van de luchtdrukmeter weg en gebruikt de publiek beschikbare data met bijbehorende fouten. Dus dan blijven we met een foutieve hoogtekaart zitten. De data van de erkende hoogtemeters wordt namelijk gebruikt om een nieuwe database op te bouwen.
Het mysterie van gisteren heb ik ook opgelost. Ik heb de gpx file geopend in een track editor, in de eerste seconden is er een daling van 46 meter. Laat dit nu net het verschil zijn in de totale daling en totale stijging in Mio Share. In de nieuwe software van Mio (mss een foutje in de beta) wordt alles vanaf het moment dat je de device aanzet in de track opgenomen, ook als je nog niet op 'rit opnemen' hebt gedrukt. 1x raden wat die 46 meter was... ik heb de gps alvast opgestart in de lift (woon op de 21ste).

Dus dan klinkt in totaal 44 meter stijgen voor een rit van 50 km door het Westland heel plausibel