Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
RC Stuntpiloot schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:05:
Nou ik heb het voor mekaar hoor. Ik heb geprobeerd om de Modbus ID aan te passen van een Sinotimer DDS6619 energiemeter voor bij de SmartEVSE V3. Als volledige NOOB op Modbus gebied ben ik met een proef versie van Modbus Poll aan de slag gegaan. Ik kreeg communicatie op gang en heb een commando kunnen sturen om het ID aan te passen,. Helaas met de verkeerde parameter, want nu staat de ID op 000 en kan ik het apparaat niet meer benaderen omdat de software ID 0 niet toelaat...
Wie weet een oplossing of kan me misschien helpen? (Ik woon in Waalwijk)
Als je een meter met toetsen hebt, kun je toch hardwarematig het adres gewoon weer aanpassen?
1.11 Key menu operation instructions
This operation is for only the key type with keys, the first key is the turn key, the second key is the set key.
I .When it's not in the set state, short press the turn (turn) button, you can flip. Short press the set button, no action.
2.1n the setting state, long press the turn key to cancel the function, long press the set (set) key for the set function.
How to set parameters
I .Press the set button, enter the password on the screen interface, the password is 4 digits, you can use the short press (turn)
key to flash a bit plus a operation, with short press (set ) Key to toggle the flashing bits. After entering, use the long press set button to enter the setting parameter mode.
2. After entering the setup mode, use the short press the turn button to toggle the setting item. When you need to set an item,
press the Set key to enter this parameter. This parameter will flash. The operation is similar to step I.
3.When set up, you can press the set (set) button to set, set the correct will show good, set the unsuccessful display Err.
4. When setting the status, press the turn key to indicate exit or cancel, and the menu will return to the previous menu.
5.Enter the setup key to display the description
PASS 0000 login password
Addr 001 meter address

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC Stuntpiloot
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:03
Blackraven schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:31:
[...]

Als je een meter met toetsen hebt, kun je toch hardwarematig het adres gewoon weer aanpassen?

[...]
Als ik die optie had was ik niet met een USB adapter en software aan de slag gegaan. Mijn meter heeft maar één drukknopje en daarmee kan je enkel wisselen van pagina op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
@RC Stuntpiloot
Als ik je registerdocumentatie bekijk uit je eerder post:
RC Stuntpiloot in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Dan kun je helemaal geen mailadres 0 instellen, maar tussen 1-247, dus dan zou die Hex waarde '0' corresponderen met mailadres 1.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
RC Stuntpiloot schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Als ik die optie had was ik niet met een USB adapter en software aan de slag gegaan. Mijn meter heeft maar één drukknopje en daarmee kan je enkel wisselen van pagina op het display.
Je zou een modbus scanner kunnen proberen, die gaat alle adressen langs en ziet of er een device reageert.

Persoonlijk zou ik overigens het leven te kort vinden om te klooien met zo'n exotische Chinese meter en gewoon een ondersteunde kopen die wel een basale bediening heeft...

[ Voor 17% gewijzigd door THM0 op 15-01-2025 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:58
THM0 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:17:
[...]

Je zou een modbus scanner kunnen proberen, die gaat alle adressen langs en ziet of er een device reageert.

Persoonlijk zou ik overigens het leven te kort vinden om te klooien met zo'n exotische Chinese meter en gewoon een ondersteunde kopen die wel een basale bediening heeft...
We zijn toch Tweakers hier? Tuurlijk is dit leuk en zinvol 8) Als er een versie is met meerdere knoppen zou ik 'm uit elkaar schroeven om te kijken of deze toch niet op het logic board zitten als placeholders. Good luck :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RC Stuntpiloot
Blackraven schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:04:
@RC Stuntpiloot
Als ik je registerdocumentatie bekijk uit je eerder post:
RC Stuntpiloot in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Dan kun je helemaal geen mailadres 0 instellen, maar tussen 1-247, dus dan zou die Hex waarde '0' corresponderen met mailadres 1.
Af fabriek was het ID 1 en dat gaf het display ook aan. Nu staat er 000. Ik heb Modbus poll een scan laten doen van alle ID’s en kreeg nergens reactie. Nu begint die scan op ID 1, dus ik vrees dat het ding op een onmogelijk ID staat ingesteld. Foutje in de software, want dat zou niet moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC Stuntpiloot
THM0 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:17:
[...]

Welke zou je kiezen? De alternatieven die ik kon vinden zijn of veel te duur of moeten op dezelfde manier worden geprogrammeerd via Modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
RC Stuntpiloot schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:36:
[...]

Welke zou je kiezen? De alternatieven die ik kon vinden zijn of veel te duur of moeten op dezelfde manier worden geprogrammeerd via Modbus.
Eastron SDM120 Modbus voor 1-fase en SDM630 voor 3-fase (even opletten dat je de versies met Modbus neemt). Er is ook een SDM72D voor 3-fase, weet niet of ie overal mee werkt.
Voordeel van de Eastrons vind ik dat er veel libraries voor te vinden zijn op Github waardoor ze vaak ondersteund worden.

Kun je de meter trouwens niet gewoon resetten door de knop bijv 15 sec ingedrukt te houden of de meter spanningsloos maken en dan met de knop ingedrukt de spanning weer erop zetten oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
THM0 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Eastron SDM120 Modbus voor 1-fase en SDM630 voor 3-fase (even opletten dat je de versies met Modbus neemt). Er is ook een SDM72D voor 3-fase, weet niet of ie overal mee werkt.
Voordeel van de Eastrons vind ik dat er veel libraries voor te vinden zijn op Github waardoor ze vaak ondersteund worden.

Kun je de meter trouwens niet gewoon resetten door de knop bijv 15 sec ingedrukt te houden of de meter spanningsloos maken en dan met de knop ingedrukt de spanning weer erop zetten oid?
sdm72d-m v2 is volgens mij een goedkope optie (gebruik die zelf ook). Ongeveer 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:25

bjp

je vertelde met je kWh meter dan je maar 1 knop had. Is er mss een soort "fabrieksreset" door er heel lang op te drukken bijvoorbeeld?

dit om je modbus-adres terug te resetten.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:06
Goedemorgen,
Al jaren een tevreden gebruiker van de SmartEVSE v1, de sensorbox v2 en de residual DC sensor. Nu ga ik bij een werkgever aan de slag waar ik via OCPP moet declareren ipv een foto van mijn kwh meter in mijn groepenkast.

Nu heb ik de hele OCPP thread hier nagelezen, ik heb wat vragen. Mijn huidige smartevse is geinstalleerd in mijn schuur. Ik heb een cat6 kabel getrokken tbv modbus, ik heb een cat6 beschikbaar voor ethernet koppeling en ik heb een Wifi AP in de schuur. De smartevse v1 is op dit moment gekoppeld aan de sensorbox v2 in mijn meterkast. Is Wifi de beste manier om te verbinden of kan ik los van de koppeling naar de sensorbox ook daarnaast een modbus koppeling maken naar Home assistant?

Daarnaast was niet helemaal duidelijk hoe nu de kwh verbruiken worden geregistreerd? Ik ga een Tesla laden maar ook een Xpeng en een VW. Die laatste twee hebben geloof ik niet zelf een open API waar ik iets op kan uitlezen. Moet ik dan een 3fase kwm meter koppelen in mijn laadpaal?

Dank aan alle inzet hier afgelopen jaren, mooi werk @dingo35 @nvdbosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:18
superyupkent schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:15:
Daarnaast was niet helemaal duidelijk hoe nu de kwh verbruiken worden geregistreerd? Ik ga een Tesla laden maar ook een Xpeng en een VW. Die laatste twee hebben geloof ik niet zelf een open API waar ik iets op kan uitlezen. Moet ik dan een 3fase kwm meter koppelen in mijn laadpaal?
In mijn geval heb ik inderdaad de Eastron 3P direct gekoppeld met de SmartEVSE. De waarden worden netjes uitgelezen en via OCPP verstuurd naar TapElectric. Op basis van de aangemelde key worden de kWh door TapElectric gefactureerd aan de juiste partij en ik krijg maandelijks de door mij opgegeven kWh-prijs uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
superyupkent schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:15:
Goedemorgen,
Al jaren een tevreden gebruiker van de SmartEVSE v1, de sensorbox v2 en de residual DC sensor. Nu ga ik bij een werkgever aan de slag waar ik via OCPP moet declareren ipv een foto van mijn kwh meter in mijn groepenkast.

Nu heb ik de hele OCPP thread hier nagelezen, ik heb wat vragen. Mijn huidige smartevse is geinstalleerd in mijn schuur. Ik heb een cat6 kabel getrokken tbv modbus, ik heb een cat6 beschikbaar voor ethernet koppeling en ik heb een Wifi AP in de schuur. De smartevse v1 is op dit moment gekoppeld aan de sensorbox v2 in mijn meterkast. Is Wifi de beste manier om te verbinden of kan ik los van de koppeling naar de sensorbox ook daarnaast een modbus koppeling maken naar Home assistant?

Dank aan alle inzet hier afgelopen jaren, mooi werk @dingo35 @nvdbosch
Kan allebei sinds kort naar de sensorboxv2, modbus of wifi (maar niet allebei, blader even een paar pagina's terug). En je moet denk ik naar een nieuwe SmartEVSE voor OCPP ondersteuning?

Voor de auto heb je dan een 2e kWh meter nodig (in de rol van EVmeter voor de SmartEVSE) met MID-certificering. De Eastron SDM72 is dan veruit de goedkoopste optie.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Laatst online: 02:06
nvdbosch schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:04:
[...]

Op basis van de aangemelde key worden de kWh door TapElectric gefactureerd aan de juiste partij en ik krijg maandelijks de door mij opgegeven kWh-prijs uitbetaald.
Begrijp ik het goed dat jij als laadpaal eigenaar niets aan Tapeletric hoeft te betalen? En dat de laadpas gebruiker (dus de werkgever) een 10% marge over de kwh prijs moet betalen? Als je maandelijks een paar honderd euro declareert is het dan niet goedkoper om de eflux variant te doen? Die kost 5 euro per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:18
superyupkent schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Begrijp ik het goed dat jij als laadpaal eigenaar niets aan Tapeletric hoeft te betalen? En dat de laadpas gebruiker (dus de werkgever) een 10% marge over de kwh prijs moet betalen? Als je maandelijks een paar honderd euro declareert is het dan niet goedkoper om de eflux variant te doen? Die kost 5 euro per maand?
Dat klopt inderdaad. Bij TapElectric loop ik geen risico. Ik krijg altijd uitbetaald hetgeen ik heb verbruikt. Bij een maandelijkse fee moet je dit verrekenen in je kWh tarief en je verbruik is variabel per maand. Maar iedereen zal daarin zijn eigen afweging maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
superyupkent schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Gewoon 1ct erbovenop rekenen, klaar. Jij blij en de baas blij.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC Stuntpiloot
bjp schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:18:
je vertelde met je kWh meter dan je maar 1 knop had. Is er mss een soort "fabrieksreset" door er heel lang op te drukken bijvoorbeeld?

dit om je modbus-adres terug te resetten.
Er staat niets van in de handleiding en wat ik ook probeerde, het haalde niks uit. Ik heb de vraag bij de fabrikant uitstaan, mar verwacht daar eerlijk gezegd weinig van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RC Stuntpiloot
DanTm schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:59:
[...]

sdm72d-m v2 is volgens mij een goedkope optie (gebruik die zelf ook). Ongeveer 50 euro.
Heb deze maar meteen besteld, 55,- bij Amazon was de goedkoopste die ik kon vinden.
Hopelijk lukt het me wel om deze in te stellen, zo niet meld ik me weer. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
RC Stuntpiloot schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Heb deze maar meteen besteld, 55,- bij Amazon was de goedkoopste die ik kon vinden.
Hopelijk lukt het me wel om deze in te stellen, zo niet meld ik me weer. Dank voor het meedenken!
ik heb exact dezelfde bij amazon vandaan.. doet het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:00
RonJ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:09:
[...]

- RFID setting stond correct op Ext/OCPP en blijft daarop staan na een reboot en een harde power off.
- Auto Auth staat uit
- LastRFIDread staat er bij mij niet onder /settings (terwijl ie nu laadt dmv een rfid auth)

Anyway, ik heb de boel net weer ge-powercycled, firmware opnieuw geflashed, OCPP weer geactiveerd en vervolgens een tijdje gewacht totdat ik weer het laden getest heb en nu laadt ie iig weer goed op mét OCPP.

Wat me wel opvalt is dat er echt 0,0 voorbijkomt in de (verbose) logging op telnet hierover.

"(ocppLoop)(C1) OCPP set Access_bit" is letterlijk het enige dat ik hierover voorbij zie komen in de verbose logging. Verder echt geen enkele logmessage over OCPP communicatie of de RFID read of wat dan ook, dat maakt het ook een beetje lastig om nu te achterhalen wat er nou fout ging. Misschien kan je daar nog eens naar kijken. Dank voor het meedenken iig!
In platformio.ini kun je het debug level regelen met -D MO_DBG_LEVEL=X, staat default idd op 0.
Heb momenteel geen OCPP hier, wat is een werkbare default? Kan hem helaas niet dynamisch varieren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
dingo35 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:57:
[...]

In platformio.ini kun je het debug level regelen met -D MO_DBG_LEVEL=X, staat default idd op 0.
Heb momenteel geen OCPP hier, wat is een werkbare default? Kan hem helaas niet dynamisch varieren....
Geen idee waar ik precies uit kan kiezen :) maar ik zou verwachten dat ik bij verbose mode op telnet/de console, minimaal alle RFID-lezer events voorbij zie komen en alle OCPP messaging die in en uitgaat naar de backoffice.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 08-08 09:26
Heeft iemand toevallig ervaring met de ngardiner fork van TWCManager? Ik krijg de data feeds gewoon niet werkend en kan wel wat hulp gebruiken

https://github.com/ngardiner/TWCManager

[ Voor 15% gewijzigd door justice strike op 18-01-2025 22:48 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Heb je hier wat aan?

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
justice strike schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:48:
Heeft iemand toevallig ervaring met de ngardiner fork van TWCManager? Ik krijg de data feeds gewoon niet werkend en kan wel wat hulp gebruiken

https://github.com/ngardiner/TWCManager
Ik heb de originele fork destijds omgebouwd voor gebruik met DSMR Reader, zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
mukky schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Ik heb de originele fork destijds omgebouwd voor gebruik met DSMR Reader, zie hier
Ik heb gezien. Maar volgens mij is vrijwel alles fruit gehaald en kan je alleen de max amperage instellen (met/zonder solar) en geen scheduling meer doen of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
justice strike schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Ik heb gezien. Maar volgens mij is vrijwel alles fruit gehaald en kan je alleen de max amperage instellen (met/zonder solar) en geen scheduling meer doen of vergis ik me?
Klopt, dat schedulen werkte ook niet goed meer vanwege de aanpassingen door Tesla. Je moet inmiddels gebruik maken van de Tesla Fleet API. Ik weet niet of de laatste versie van TWCManager dat ondersteunt. In mijn versie had ik soms ook problemen met starten maar het P1 stuk werkte wel goed.

Uiteindelijk heb ik gewoon weer een SmartEVSE gebouwd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
mukky schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Klopt, dat schedulen werkte ook niet goed meer vanwege de aanpassingen door Tesla. Je moet inmiddels gebruik maken van de Tesla Fleet API. Ik weet niet of de laatste versie van TWCManager dat ondersteunt. In mijn versie had ik soms ook problemen met starten maar het P1 stuk werkte wel goed.

Uiteindelijk heb ik gewoon weer een SmartEVSE gebouwd 8)
fleet api is ingebouwd in de nieuwste versie van ngardiner in iedergeval. maar ik weet niet wat de toegevoegde waarde is van twcmanager als ik niet het schedulen gebruik. Mijn auto kan niet boven 11kw laden, dus ik kan hem gewoon daarop kappen en dan zijn we klaar.

Ik wil juist dat de twc het laden (op groene stroom) op zich neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
justice strike schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:29:
[...]

fleet api is ingebouwd in de nieuwste versie van ngardiner in iedergeval. maar ik weet niet wat de toegevoegde waarde is van twcmanager als ik niet het schedulen gebruik. Mijn auto kan niet boven 11kw laden, dus ik kan hem gewoon daarop kappen en dan zijn we klaar.

Ik wil juist dat de twc het laden (op groene stroom) op zich neemt.
Da's idd een andere use case dan die ik had. Ik wilde mijn 22 kw lader beter benutten (dus laden op 3*25A) zodat ik het maximale voordeel uit mijn dynamische energiecontract kon halen. TWCManager werkte destijds (nu nog?) niet met ampères maar met Watt waardoor de berekeningen onnodig complex waren. Ik heb mijn TWC verkocht want het was veel gedoe om het goed werkend te krijgen, hopelijk vergaat het jou beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
mukky schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:57:
[...]

Da's idd een andere use case dan die ik had. Ik wilde mijn 22 kw lader beter benutten (dus laden op 3*25A) zodat ik het maximale voordeel uit mijn dynamische energiecontract kon halen. TWCManager werkte destijds (nu nog?) niet met ampères maar met Watt waardoor de berekeningen onnodig complex waren. Ik heb mijn TWC verkocht want het was veel gedoe om het goed werkend te krijgen, hopelijk vergaat het jou beter :)
Smartevse was een optie. Maar die was wel wat duur. Ik wacht even tot de volgende versie er is die ook een modem heeft met de auto. Dan kun je er ook wat meer mee.

Huidige laadoplossingen zijn wel wat onhandig moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Netraam schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Ik heb daar niets aan veranderd en daar zou het openen van de app niet toch geen invloed op hebben?
In december heb ik wel een software update gekregen naar 3.7, misschien heeft het daarmee te maken.
Wellicht heb je last van het on board charger reset probleem:
Jitse H in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:39
Ik zou toch graag alsnog willen weten wat ik daadwerkelijk in de Ioniq laad. Als ik die Smart EVSE2 vervang voor een 3, is daar dan een webinterface voor die geladen kwh's toont? Of kan ik beter netzoals voor mijn zonnepanelen een 3 fase kwh meter bij homewizard halen? Wordt die dan aan de laadpaal kant aangesloten of beter in de meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
sigmundfreund schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:48:
Ik zou toch graag alsnog willen weten wat ik daadwerkelijk in de Ioniq laad. Als ik die Smart EVSE2 vervang voor een 3, is daar dan een webinterface voor die geladen kwh's toont? Of kan ik beter netzoals voor mijn zonnepanelen een 3 fase kwh meter bij homewizard halen? Wordt die dan aan de laadpaal kant aangesloten of beter in de meterkast?
Nee, aparte kwh meter nodig.
Als je de laadverliezen in de kabel van meterkast naar laadpaal mee wil tellen in verbruik, dan is de meterkast de beste plek, anders de kast van de laadpaal.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:39
BarryH schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Nee, aparte kwh meter nodig.
Als je de laadverliezen in de kabel van meterkast naar laadpaal mee wil tellen in verbruik, dan is de meterkast de beste plek, anders de kast van de laadpaal.
Top, doe ik dat. Heb nog net genoeg ruimte ervoor dus dat moet goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 21:23
dingo35 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 03:26:
[...]

Wellicht heb je last van het on board charger reset probleem:
Jitse H in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
Bedankt, vandaag uitgevoerd nu afwachten of het geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
  • Laatst online: 21:00
Afgelopen week is twee keer mijn hoofdzekering doorgebrand. Ons gasloze huis met warmtepomp, airco's en twee elektrische auto's verbruikt flink wat stroom. Als oplossing ben ik uitgekomen bij SmartEVSE.

Via Node-RED en de HomeWizard P1-meter update ik elke vijf seconden de MAINS METER van SmartEVSE via de API. In simulatie met een EVSE-tester werkt het goed, maar ik heb het nog niet in de praktijk getest.

Ik vraag me wel af waarom SmartEVSE de HomeWizard P1-meter niet rechtstreeks ondersteunt. Is hier weinig vraag naar, of is er een andere reden dat dit niet geïmplementeerd is? :|

Rechtstreekse ondersteuning zou een extra tussenstap schelen, wat het systeem minder complex en minder storingsgevoelig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
Robert-Jan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:56:
Ik vraag me wel af waarom SmartEVSE de HomeWizard P1-meter niet rechtstreeks ondersteunt. Is hier weinig vraag naar, of is er een andere reden dat dit niet geïmplementeerd is? :|
PRs zijn volgens mij altijd welkom: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
Inderdaad, ik ben het aan het onderzoeken. Maar het roept wel de vraag op: is er een specifieke reden waarom dit nog niet is toegevoegd? Het zou jammer zijn om tijd te investeren als het uiteindelijk niet wordt opgepakt, maar als er ruimte voor verbetering is, wil ik daar graag mijn steentje aan bijdragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:35
Robert-Jan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Inderdaad, ik ben het aan het onderzoeken. Maar het roept wel de vraag op: is er een specifieke reden waarom dit nog niet is toegevoegd? Het zou jammer zijn om tijd te investeren als het uiteindelijk niet wordt opgepakt, maar als er ruimte voor verbetering is, wil ik daar graag mijn steentje aan bijdragen.
Gokje…
1/ er was geen behoefte aan. Het is een open source project, enkel als iemand het nut ziet gebeurt het.
2/ smartevse ondersteunt via sensorbox al een directe p1 aansturing. Als je niet via de api werkt is dat een betere oplossing dan via de homewizard p1. Het gaat dan immers direct zonder tussen component naar de p1 van de meter. Je zal een p1 splitter moeten hebben voor de himewizard (nb.. homewizard info “gok” ik want die heb ik niet)
3/ je hebt kans dat “het niet past” recentelijk is de setup van de wifi drastisch versimpelt, via externe app. De reden was dat er geheugen space vrij gemaakt moest worden voor het supporter van facturen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Stefannn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Gokje…
1/ er was geen behoefte aan. Het is een open source project, enkel als iemand het nut ziet gebeurt het.
2/ smartevse ondersteunt via sensorbox al een directe p1 aansturing. Als je niet via de api werkt is dat een betere oplossing dan via de homewizard p1. Het gaat dan immers direct zonder tussen component naar de p1 van de meter. Je zal een p1 splitter moeten hebben voor de himewizard (nb.. homewizard info “gok” ik want die heb ik niet)
3/ je hebt kans dat “het niet past” recentelijk is de setup van de wifi drastisch versimpelt, via externe app. De reden was dat er geheugen space vrij gemaakt moest worden voor het supporter van facturen.
Lijken me de juiste punten idd. Ik heb ook wel even naar HW-P1 -> HA -> API gekeken als optie maar dat zijn me teveel externe afhankelijkheden. Ik wil dit soort dingen gewoon standalone werkend hebben, ook als de wifi een keer niet werkt oid.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:12
RonJ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:50:
[...]

Lijken me de juiste punten idd. Ik heb ook wel even naar HW-P1 -> HA -> API gekeken als optie maar dat zijn me teveel externe afhankelijkheden. Ik wil dit soort dingen gewoon standalone werkend hebben, ook als de wifi een keer niet werkt oid.
Idealiter is het direct HW-P1 -> API maar dan moet je P1 dongle dat wel aankunnen. Echter daar zit ws wel LAN (en in het geval van SmartEVSE dus ook WIFI) tussen.
Als het zonder LAN moet werken moet je via de sensorbox werken, wat wel weer een extra apparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:12
Robert-Jan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:56:
Afgelopen week is twee keer mijn hoofdzekering doorgebrand. Ons gasloze huis met warmtepomp, airco's en twee elektrische auto's verbruikt flink wat stroom. Als oplossing ben ik uitgekomen bij SmartEVSE.

Via Node-RED en de HomeWizard P1-meter update ik elke vijf seconden de MAINS METER van SmartEVSE via de API. In simulatie met een EVSE-tester werkt het goed, maar ik heb het nog niet in de praktijk getest.

Rechtstreekse ondersteuning zou een extra tussenstap schelen, wat het systeem minder complex en minder storingsgevoelig maakt.
Welke EVSE-tester heb je gebruikt? Ik wil bij aanleg van het laadpunt ook graag testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mukky
Robert-Jan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Ik weet dat Alfen vanaf versie 6 de Homewizard P1 lezer ook ondersteunt dus ik vind het geen gekke toevoeging. Dat gezegd hebbende draaien er hier veel Tweakers een slimmelezer module zodat je direct de SmartEVSE, dsmr reader en Home Assistant van gegevens kunt voorzien (dat is mijn setup iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
m.eddy schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:45:
Welke EVSE-tester heb je gebruikt? Ik wil bij aanleg van het laadpunt ook graag testen.
https://www.tindie.com/products/nsayer/evse-tester/

J1772 charging station tester - displays pilot frequency, duty cycle and ampacity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Ik merk op dat de SmartEVSE de Tesla veelvuldig laat terugregelen. Dat levert een nerveus laadgedrag op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzWvjx1t8qmAhC8LR4SmN7SxkgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DdTszJVi3Yzx6hstvmrqWGXz.png?f=fotoalbum_large

De hoofdoorzaak is de Quooker die iedere 30 min voor enkele seconden tussen de 3 en 6 ampere verbruikt om het vat warm te houden. Als ik zo naar de uitschakelkarakteristiek van een C25 automaat kijk is die 10 seconden bij 2x de stroom dus bij 50 ampere en daar kom ik dan niet bij in de buurt. Gewoon doorladen dus is makkelijker 8)

Ik zou graag de slimmelezer minder snel willen laten terugregelen door de code in de slimmelezer aan te passen (gemiddelde uitrekenen over 5 seconden en dat communiceren naar de SmartEVSE). Wat denken jullie daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
mukky schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:19:
Ik merk op dat de SmartEVSE de Tesla veelvuldig laat terugregelen. Dat levert een nerveus laadgedrag op:

[Afbeelding]

De hoofdoorzaak is de Quooker die iedere 30 min voor enkele seconden tussen de 3 en 6 ampere verbruikt om het vat warm te houden. Als ik zo naar de uitschakelkarakteristiek van een C25 automaat kijk is die 10 seconden bij 2x de stroom dus bij 50 ampere en daar kom ik dan niet bij in de buurt. Gewoon doorladen dus is makkelijker 8)

Ik zou graag de slimmelezer minder snel willen laten terugregelen door de code in de slimmelezer aan te passen (gemiddelde uitrekenen over 5 seconden en dat communiceren naar de SmartEVSE). Wat denken jullie daarvan?
Kan je doen.
Ik heb een oude meter die slechts 1x per 10 seconden data geeft en dan ook nog eens “niet per fase”. Ik gebruik de power management van de smartevse niet maar regel het volledig zelf in mijn home automation middels de override current.
Kortom…
- geen slecht idee
- je neemt daarmee wel “zelf risico”
- als je dat doet zou Ik denk ik de volledige control overnemen in plaats van een preprocessing te doen. De smartevse zal immers met updates komen en als die op de power control zitten heb je kans dat een combinatie die eerst goed werkte daarna tot overloads kan leiden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Bewust de uiteinden van een zekeringkarakteristiek gaan opzoeken lijkt me niet onder de noemer "geen slecht idee" te vallen. Kan je de Quooker niet gewoon achter een slim stopcontact hangen en deze uitschakelen als de wagen ('s nachts) laadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Driehoek schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 06:36:
Bewust de uiteinden van een zekeringkarakteristiek gaan opzoeken lijkt me niet onder de noemer "geen slecht idee" te vallen. Kan je de Quooker niet gewoon achter een slim stopcontact hangen en deze uitschakelen als de wagen ('s nachts) laadt?
@mukky
Zoals ik al aangaf, je neemt wel “zelf” het risico dat de zekering eruit klapt als je die grens opzoekt.
Of dat “slecht” is is daarmee uiteindelijk een persoonlijke beoordeling.
Kwa veiligheid zie ik niet echt een probleem:
- qoocker en laadpaal zitten op verschillende groep dus per groep heb je geen overbelasting
- de straat aansluiting wordt dus korte tijd wat hoger belast. Die kan dat waarschijnlijk gewoon aan. Tenzij je een heel oude aansluiting hebt is die waarschijnlijk wel op hogere stroom gedimensioneerd.
- en sowieso is het “risico” van belasting bij dit soort lage overschrijding thermisch hetgeen heel langzaam gaat (exact waarom de zekering een trage karakteristiek heeft)

Kortom… je moet weten wat je doet. Maar ik zou het gewoon doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Maare, wat is nu het eigenlijke probleem?

"nerveus laadgedrag" lijkt me een menselijke interpretatie; heeft je auto er last van? Issie niet op tijd vol?

Misschien een afwijkende mening, maar ik zou er gewoon niets aan doen. Alles werkt zoals het zou moeten werken, incl terug regelen als er vermogen gevraagd wordt door een andere verbruiker.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
Hmmbob schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:17:
Maare, wat is nu het eigenlijke probleem?

"nerveus laadgedrag" lijkt me een menselijke interpretatie; heeft je auto er last van? Issie niet op tijd vol?
Ik weet niet of mijn auto er last van heeft maar omdat het steeds even duurt voordat hij weer op vol vermogen laadt en daardoor duurt een laadcyclus langer dan nodig (wat zich weer vertaalt in hogere kosten vanwege mijn dynamische energiecontract
Misschien een afwijkende mening, maar ik zou er gewoon niets aan doen. Alles werkt zoals het zou moeten werken, incl terug regelen als er vermogen gevraagd wordt door een andere verbruiker.
Ik vond de suggestie van @Driehoek wel een goed idee, gewoon de Quooker uit tijdens het laden 8) Kwestie van een slimme stekker ertussen en die dan middels HA uitschakelen, dat ga ik eerst proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
mukky schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Ik vond de suggestie van @Driehoek wel een goed idee, gewoon de Quooker uit tijdens het laden 8) Kwestie van een slimme stekker ertussen en die dan middels HA uitschakelen, dat ga ik eerst proberen :)
Zorg dan wel dat je 'm alleen uitschakelt terwijl de quooker uit staat (dus neem een stekker met energiemeting). Als je onder belasting die stekker gaat schakelen geef ik m een maand of 2 voordat het relais vastgelast zit.

Je zou ook een echte energiemeter kunnen plaatsen. Ik gebruik een Eastron als "mainsmet" en die schakelt aanzienlijk sneller terug naar vol vermogen.

[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 28-01-2025 11:46 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

alweer een goeie reden om geen Quooker in huis te nemen :)

Het zou ook kunnen dat je deze in "doorstromer" mode kan zetten (dacht ik ergens gelezen te hebben), zodat er geen klein boilertje warm wordt gehouden.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online

[Afbeelding]

die gaten zien er niet uit als enkele seconden.
Je ziet hem aan het eind v/h dal ook steeds snel opregelen, hij kan dus prima snel reageren.
Ik vermoed toch dat er voor langer dan enkele seconde een belasting loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-Jan
mukky schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:36:
[...]
Je zou een vermogensregelaar (dimmer) kunnen plaatsen en deze op half vermogen of minder instellen. Ik weet niet zeker of dit werkt bij een Quooker, maar voor een close-in boiler in de bijkeuken heb ik hetzelfde gedaan, en dat functioneert prima. Dit helpt piekbelasting te voorkomen, al duurt het verwarmen uiteraard wel wat langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:07
Wij hebben ook een Quooker en ik zie deze gaten niet terug met laden, tis dan wel op maximaal 11 kW wat de auto kan, maar over het algemeen is het een redelijke strakke lijn. Ik zal bij de volgende laadsessie even de P1 gegevens / grafiekje delen, kan het zo even niet uit de historische data halen. Ik gebruik trouwens de Sensorbox voor LB.

@mukky De Tesla kan dus met max 22 kW laden? En de MAINS max staat op 25A ingesteld?

[ Voor 11% gewijzigd door bart155 op 28-01-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
bart155 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:58:
Wij hebben ook een Quooker en ik zie deze gaten niet terug met laden, tis dan wel op maximaal 11 kW wat de auto kan, maar over het algemeen is het een redelijke strakke lijn. Ik zal bij de volgende laadsessie even de P1 gegevens / grafiekje delen, kan het zo even niet uit de historische data halen. Ik gebruik trouwens de Sensorbox voor LB.

@mukky De Tesla kan dus met max 22 kW laden? En de MAINS max staat op 25A ingesteld?
Ik gebruik de slimmelezer maar die werkt voor mijn gevoel anders dan de sensorbox die ik eerst had. Kan idd met 22 kW laden. De mains staat op 25 en het circuit op 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24

Epsilon

Lurker hier: Niet alle Quookers hebben een vermogen van 2300W, maar sommige van 700W.

Die zal praktisch geen probleem veroorzaken in een 16A laadsnelheid bij 25A hoofdzekering.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Robert-Jan
Inmiddels heb ik een Pull Request ingediend om ondersteuning voor de HomeWizard P1 meter toe te voegen aan de SmartEVSE. Je kunt de HomeWizard P1 nu eenvoudig selecteren in het MainsMeter-menu, zonder verdere configuratie.

De SmartEVSE detecteert de HomeWizard automatisch binnen je lokale netwerk. Zodra de meter gevonden is, worden de stroomwaarden elke 5 seconden bijgewerkt.

Hierdoor is het nu bijzonder eenvoudig om een HomeWizard P1 meter te koppelen aan de SmartEVSE.

Dit is een eerste versie, en ik ontvang graag feedback over de werking en mogelijke verbeteringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Stefannn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:58:
[...]

Kan je doen.
Ik heb een oude meter die slechts 1x per 10 seconden data geeft en dan ook nog eens “niet per fase”. Ik gebruik de power management van de smartevse niet maar regel het volledig zelf in mijn home automation middels de override current.
Kortom…
- geen slecht idee
- je neemt daarmee wel “zelf risico”
- als je dat doet zou Ik denk ik de volledige control overnemen in plaats van een preprocessing te doen. De smartevse zal immers met updates komen en als die op de power control zitten heb je kans dat een combinatie die eerst goed werkte daarna tot overloads kan leiden.
Als je er goede controle over hebt kun je dat doen, bijvoorbeeld in een systeem waarin je continu het lopende gemiddelde berekend van de belasting per fase. Als je aansturing wegvalt wil je wel dat je SmartEVSE terug gaat naar een failsafe van bijv. 6A.

Bij een overbelasting met een factor twee schakelt een automaat nog snel af (vanaf ca. 10 seconden). Bij een factor anderhalf is het al >40 seconden en een factor 1,15 houdt hij in principe oneindig lang vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:20
Femme schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Bij een overbelasting met een factor twee schakelt een automaat nog snel af (vanaf ca. 10 seconden). Bij een factor anderhalf is het al >40 seconden en een factor 1,15 houdt hij in principe oneindig lang vol.
Bedoel je met automaat de installatie automaat of de hoofdzekering automaat? Ik heb de specs van de hoofdzekeringen opgezocht en als ik goed herinner mij zijn die zelfs nog trager dan dat.

Als je met 16A laad en de hoofdzekering is 25A dan heb nog nog wat meer speelruimte voor je in een overbelasting situatie komt. De zware verbruikers zoals wasmachines in huis zijn max 2400W, kookplaten en ovens kunnen wel de volle 3600W trekken. Als 1 van de 2 vol aan gaat zit je maar op 7A overbelasting, de kans dat beide vol aan gaan is nog kleiner en dan zit je nog net onder 2x nominaal.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
maarten_NL schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:29:
[...]

Bedoel je met automaat de installatie automaat of de hoofdzekering automaat? Ik heb de specs van de hoofdzekeringen opgezocht en als ik goed herinner mij zijn die zelfs nog trager dan dat.

Als je met 16A laad en de hoofdzekering is 25A dan heb nog nog wat meer speelruimte voor je in een overbelasting situatie komt. De zware verbruikers zoals wasmachines in huis zijn max 2400W, kookplaten en ovens kunnen wel de volle 3600W trekken. Als 1 van de 2 vol aan gaat zit je maar op 7A overbelasting, de kans dat beide vol aan gaan is nog kleiner en dan zit je nog net onder 2x nominaal.
En @Femme
Klopt.
Ik heb het nu een jaar draaiende en het werkt prima.
Vanuit eigen home automation aangestuurd.
Ik heb de laadstroom max op 14A staan en de mains Max op 24A zodat ik wat marge heb.
Het “probleem” is inderdaad dat ik maar 1x per 10sec data heb en daarmee zit je al heel dicht in de buurt van de reactiesnelheid van de automaat van 10 sec bij dubbele stroom.
Daar komt de http delay van “naar api schrijven” en reactiesnelheid van de auto nog bovenop. Maar goed… het werkt.
Klopt dat er bijna geen gebruiker is die in 1x 16A bijschakelt. Mijn sauna echter wel… die doet in 1 klap 2x 16A. Het gaat goed, maar bij voorkeur laad ik niet tijdens gebruik van sauna.

16A bijschakelen op 24A ingestelde max mains = 1.66x belasting. Ik heb geloof ik 20 secondes. Daarvan gebruik ik er ongeveer 12.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

maarten_NL schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:29:
[...]

Ik bedoel de hoofdzekering. Er is in de praktijk nogal wat variatie mogelijk in afschakeltijden. De hierboven genoemde afschakeltijden zitten aan de onderkant van de range. Voor een overbelasting met een factor twee is de range 10 tot ca. 50 seconden. Het verschil tussen B, C en D-karakteristiek is vooral van belang voor het weerstaan van kortstondige aanloopstromen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuaP15u0kzYCPfEVj4lFvJqq-nw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ujysKCQiKQE60UOp9b2OBIYe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:05:
[...]

En @Femme
Klopt.
Ik heb het nu een jaar draaiende en het werkt prima.
Vanuit eigen home automation aangestuurd.
Ik heb de laadstroom max op 14A staan en de mains Max op 24A zodat ik wat marge heb.
Het “probleem” is inderdaad dat ik maar 1x per 10sec data heb en daarmee zit je al heel dicht in de buurt van de reactiesnelheid van de automaat van 10 sec bij dubbele stroom.
Daar komt de http delay van “naar api schrijven” en reactiesnelheid van de auto nog bovenop. Maar goed… het werkt.
Klopt dat er bijna geen gebruiker is die in 1x 16A bijschakelt. Mijn sauna echter wel… die doet in 1 klap 2x 16A. Het gaat goed, maar bij voorkeur laad ik niet tijdens gebruik van sauna.

16A bijschakelen op 24A ingestelde max mains = 1.66x belasting. Ik heb geloof ik 20 secondes. Daarvan gebruik ik er ongeveer 12.
Kan je dat 10s probleem niet omzeilen met de stroomklemmen? Of een aparte stroommeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Driehoek schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Kan je dat 10s probleem niet omzeilen met de stroomklemmen? Of een aparte stroommeter?
Ik heb inderdaad ook een te oude slimme meter zonder fase informatie en maar eens per 10 seconden een waarde. Ik heb dit opgelost door een losse kWh meter te plaatsen en die lees ik uit via modbus en push dit meteen door naar en Home Assistant, en naar de SmartEvse via MQTT.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Driehoek schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Dat kan zeer zeker.
Maar ik vond het leuk om de boel aan de praat te krijgen met enkel een software inspanning. Zonder extra dingen te kopen.
Ieder zijn ding,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robert-Jan
Robert-Jan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Inmiddels heb ik een Pull Request ingediend om ondersteuning voor de HomeWizard P1 meter toe te voegen aan de SmartEVSE. Je kunt de HomeWizard P1 nu eenvoudig selecteren in het MainsMeter-menu, zonder verdere configuratie.
PR Accepted. :Y
dingo35: will be merged to master in next big release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarabeus
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-08 19:54
Hoi, lees hier al weer even mee, ( in totaal 25 jaar op tweakers), nu weer met een account zodat ik kan bedanken voor alle tips die ik hier gelezen heb en ook mijn vraag kan stellen.

Heb succesvol een newmotion advanced omgebouwd met SmartEvse. Laden werkt, wifi werkt. Alleen met loadbalancing loop ik tegen een issue aan, waarbij ik me afvraag waar de oorzaak ligt.

meter : landys+gyr e360 ( staat in het lijstje waar sensorbox-v2 mee overweg zou moeten kunnen)

p1 signaal over utp naar buiten, kabellengte ca 4 m. met kabeltester gemeten alle aders maken contact.

tussen de utp en de sensorbox-v2 een koppelblokje en de bijgeleverde RJ12 kabel zodat straight --> reverse wordt gerealiseerd.

de sensorbox knippert rood.
op de smartevse zie ik 0 en af en toe een negatieve waarde.

als ik de slimme meter via p1-->USB met P1 toolkit voor windows uitlees krijg ik naast af en toe een verwachte output ( voltage, amperage en opgenomen vermogen) heel veel CRC errors en daarna een vastloper.

kan het zijn dat landys+gyr e360 wel wordt gesupport, maar mijn exemplaar de verkeerde waardes geeft, of zijn er nog andere plekken waar het mogelijk misgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik heb bij Fluvius (Vlaanderen) mijn P1 poort moeten aanzetten via hun website. Ik denk dat ik dezelfde meter heb (uit geheugen).

Dat zou uitklaren waarom je ander "ruis" probeert te decoderen i.p.v. P1 data.

Oppassen dat je P1 en S1 niet mixt.

ref: https://support.mobilityp...t-van-mijn-digitale-meter

[ Voor 31% gewijzigd door bjp op 31-01-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarabeus
Dank je , de landis+gyr e360 heeft uitsluitend een P1 poort en geen verder aansluitingen, dus verkeerde poortje pakken kan het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
scarabeus schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:30:
Hoi, lees hier al weer even mee, ( in totaal 25 jaar op tweakers), nu weer met een account zodat ik kan bedanken voor alle tips die ik hier gelezen heb en ook mijn vraag kan stellen.

Heb succesvol een newmotion advanced omgebouwd met SmartEvse. Laden werkt, wifi werkt. Alleen met loadbalancing loop ik tegen een issue aan, waarbij ik me afvraag waar de oorzaak ligt.

meter : landys+gyr e360 ( staat in het lijstje waar sensorbox-v2 mee overweg zou moeten kunnen)

p1 signaal over utp naar buiten, kabellengte ca 4 m. met kabeltester gemeten alle aders maken contact.

tussen de utp en de sensorbox-v2 een koppelblokje en de bijgeleverde RJ12 kabel zodat straight --> reverse wordt gerealiseerd.

de sensorbox knippert rood.
op de smartevse zie ik 0 en af en toe een negatieve waarde.

als ik de slimme meter via p1-->USB met P1 toolkit voor windows uitlees krijg ik naast af en toe een verwachte output ( voltage, amperage en opgenomen vermogen) heel veel CRC errors en daarna een vastloper.

kan het zijn dat landys+gyr e360 wel wordt gesupport, maar mijn exemplaar de verkeerde waardes geeft, of zijn er nog andere plekken waar het mogelijk misgaat?
Waarom niet de sb bij de slimme meter houden en met modbus naar buiten zoals het bedoeld is?

Maargoed, dat verklaart niet waarom t met usb ook niet werkt. Ik zou t melden bij de netbeheerder dan.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 31-01-2025 21:51 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarabeus
RonJ schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:50:
[...]

Waarom niet de sb bij de slimme meter houden en met modbus naar buiten zoals het bedoeld is?

Maargoed, dat verklaart niet waarom t met usb ook niet werkt. Ik zou t melden bij de netbeheerder dan.
het leek de makkelijkste optie omdat die kabel er nog lag. vanuit newmotion was er een sensorbox geplaatst die volgens mij p1 simuleert, maar die werkt ook niet met sensorbox (had ik ook niet verwacht)

ga als eerste proberen
p1--korte kabel --> sensorbox --> modbus aansluiting evse via de utp die er ligt

als dat niet werkt blijven de routes via netbeheerder en overstappen op klemmen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarabeus
p1--meegeleverde kabel--> sensorbox --> modbusaansluiting werkt.

wel zie ik dat de sensorbox afwisselend groen en rood knippert en op het display dus ook periodiek even 0 A op alle fasen . Duurt dit te lang dan gaat het laden terug naar 6A.

lijkt er dus op dat het p1 signaal uit de meter niet helemaal ok is. Ga kijken hoever ik met de netbeheerder kom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn

[Afbeelding]

Kleine aanvulling…
- het terugregelen is eigenlijk helemaal geen probleem. Daar slijt helemaal niks van.
- veelvuldig uitschakelen daarentegen kan wel slijtage opleveren. Ik heb een ioniq5 en daar zitten enorm veel kapotte iccu’s op. En dat wordt veroorzaakt door de piek bij het uitschakelen.

Dan helpt het al om niet met 16A te laden, ik heb hem op 14A staan. Maar het helpt ook om niet bij 14A uit te schakelen maar eerst naar 6A terug te regelen. En… zoals jij opmerkt… dan is het helemaal niet zo erg om een paar minuten met minimale 6A laadstroom op 27A vanaf de hoofdstop te draaien.

Zoals ik eerder zei… ik regel het sowieso zelf vanuit mijn home automation. Ik ben nu een “marge integrator” aan het maken die bepaalt hoeveel geïntegreerde overbelasting ik heb. In principe regel ik gewoon op Max (ik heb de Max zelfs op 24A staan) maar als de daartoe toegestane laadstroom onder de 6A komt stel ik het afschakelen even uit als ik nog ruimte op die integraal heb.

Fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Stefannn schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:41:
[...]

Kleine aanvulling…
- het terugregelen is eigenlijk helemaal geen probleem. Daar slijt helemaal niks van.
- veelvuldig uitschakelen daarentegen kan wel slijtage opleveren. Ik heb een ioniq5 en daar zitten enorm veel kapotte iccu’s op. En dat wordt veroorzaakt door de piek bij het uitschakelen.

Dan helpt het al om niet met 16A te laden, ik heb hem op 14A staan. Maar het helpt ook om niet bij 14A uit te schakelen maar eerst naar 6A terug te regelen. En… zoals jij opmerkt… dan is het helemaal niet zo erg om een paar minuten met minimale 6A laadstroom op 27A vanaf de hoofdstop te draaien.

Zoals ik eerder zei… ik regel het sowieso zelf vanuit mijn home automation. Ik ben nu een “marge integrator” aan het maken die bepaalt hoeveel geïntegreerde overbelasting ik heb. In principe regel ik gewoon op Max (ik heb de Max zelfs op 24A staan) maar als de daartoe toegestane laadstroom onder de 6A komt stel ik het afschakelen even uit als ik nog ruimte op die integraal heb.

Fun.
Een "echte" laadpaal of SmartEVSE regelt eerst de stroom terug door het PWM signaal aan te passen en schakelt dan pas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Stefannn schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:41:
[...]

Kleine aanvulling…

Fun.
Keep me posted. Ik heb eerder altijd de max grid op 28 gehad (25*1,15=28,75) en dat werkte ook prima. Gaat hier niet helpen maar ik ga eerst eens testen met de Quooker uit. Dan overweeg ik zo’n powersplitter te kopen en uit te vlooien hoe die aan de Quooker laat weten dat-ie niet moet verwarmen en dat dan in te bouwen in HA.

Fun indeed. En waar blijft de v4 nou toch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

adjego schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:56:
[...]

Ik heb het zelf dan niet in een gevelmuur zitten maar in een schutting muur met behuizing voor de socket. De laadpaal komt van Fivari, en de roset zelf ontworpen en in rvs laten watersnijden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Reply op een vrij oude post maar ik probeer het toch. Op de foto van de achterkant van jouw socket lijkt het dat je er o.a. een wartel op hebt zitten en ook iets van bescherming er omheen?

Ik wil de socket inbouwen in een houten paal, zou wel prettig zijn om het elektrische deel fatsoenlijk af te kunnen schermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
Beekforel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:49:
[...]

Reply op een vrij oude post maar ik probeer het toch. Op de foto van de achterkant van jouw socket lijkt het dat je er o.a. een wartel op hebt zitten en ook iets van bescherming er omheen?

Ik wil de socket inbouwen in een houten paal, zou wel prettig zijn om het elektrische deel fatsoenlijk af te kunnen schermen.
De socket zit ingebouwd in een behuizing. En inderdaad gaat de kabel vanuit de socket via een wartel die behuizing uit, voor een waterdichte afsluiting. Socket-roset-behuizing is hoe het zeg maar gemonteerd zit. Wil je nog meer info, laat maar weten 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

adjego schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:31:
[...]

De socket zit ingebouwd in een behuizing. En inderdaad gaat de kabel vanuit de socket via een wartel die behuizing uit, voor een waterdichte afsluiting. Socket-roset-behuizing is hoe het zeg maar gemonteerd zit. Wil je nog meer info, laat maar weten 🙂
Ja, wat is het voor behuizing? En is dit socket met vergrendeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
Beekforel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:32:
[...]

Ja, wat is het voor behuizing? En is dit socket met vergrendeling?
Volgens mij was het deze: https://www.elektramat.nl...-9-to-spe-lege-behuizing/

De socket zit er aan de achterkant in gemaakt, anders kun je er geen roset meer tussen plaatsen en de deksel nog monteren. En ik heb gekozen voor geen vergrendeling maar dat zou wel kunnen passen in deze behuizing.

[ Voor 13% gewijzigd door adjego op 01-02-2025 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

adjego schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:03:
[...]

Volgens mij was het deze: https://www.elektramat.nl...-9-to-spe-lege-behuizing/

De socket zit er aan de achterkant in gemaakt, anders kun je er geen roset meer tussen plaatsen en de deksel nog monteren. En ik heb gekozen voor geen vergrendeling maar dat zou wel kunnen passen in deze behuizing.
Ah ok dan heb je het wel anders gedaan dan ik dacht. Thanks, ik ga even verder zoeken naar wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
mjvdzwet schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:44:
[...]

Een "echte" laadpaal of SmartEVSE regelt eerst de stroom terug door het PWM signaal aan te passen en schakelt dan pas af.
Klopt. Dat heb ik ook.
Ik ben nu echter een “blijf wat langer op 6A hangen” functie aan het maken.
Op dit moment schakelt hij namelijk nog best vaak uit als er andere belasters zijn terwijl op 6A blijven hangen eigenlijk vaak best moet kunnen.
Nb… ik heb wel een vrij stevig gelectrificeerd huis.
(En dan weet ik dus goed wat ik doe. Ik maak een bewuste keuze om wat meer risico te nemen op het doorslaan van de hoofdstroom versus afschakelpieken die een notaire failure mode oorzaak zijn op de ioniq5).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
Dat verhaal over afschakelpieken is echt onzin; zoals hier boven al eerder uitgelegd, de laadpaal meldt aan het EV dat er afgeschakeld gaat worden middels het CP signaal, het EV moet dan binnen gespecificeerde tijd het laden staken, en dan wordt het relais stroomloos afgeschakeld.

Dat alles geldt natuurlijk niet "voor hobbyisten die weten wat ze doen" en die het relais met een Chinese wifi schakelaar in- en uit-schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:38:
Dat verhaal over afschakelpieken is echt onzin; zoals hier boven al eerder uitgelegd, de laadpaal meldt aan het EV dat er afgeschakeld gaat worden middels het CP signaal, het EV moet dan binnen gespecificeerde tijd het laden staken, en dan wordt het relais stroomloos afgeschakeld.

Dat alles geldt natuurlijk niet "voor hobbyisten die weten wat ze doen" en die het relais met een Chinese wifi schakelaar in- en uit-schakelen...
Ehh… afschakelpiek is niet echt onzin. Maar is wel heel specifiek voor de ioniq5. Het klopt dat het afschakelen door de auto geregeld wordt maar “dat doet de ioniq5 dus niet zo goed”. Daar is in het ioniq5 item uitgebreid over gesproken. Er is via reverse engineering van de iccu power pcb ook geconstateerd waar het probleem zit. 1 a 2% van de auto’s krijgt een kapotte iccu.
Maar goed…
Je hebt compleet gelijk dat dit heel erg een “auto probleem” is en niet iets dat je in een standaard smartevse software wil hebben.

Maar goed… ik heb beiden… en tweaker… daarvoor zitten we hier.
Dus mijn homecontrol tweaken om dit risico te verlagen vind ik een goed idee.
Ik controleer alles trouwens gewoon via de api van de smartevse en heb een elektramat relais. En schakel het relais zeer zeker enkel stroomloos af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben een beetje in dubio wat nou wijsheid is qua P1 monitoring. Ik heb Home Assistant draaien met een P1 kabel en de DSMR integratie. Kan ik de SmartEVSE daar naar laten kijken, of is het beter die sensorbox aan te schaffen en dus ook een P1 splitter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirwinB
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 19:29
Beekforel schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:02:
Ik ben een beetje in dubio wat nou wijsheid is qua P1 monitoring. Ik heb Home Assistant draaien met een P1 kabel en de DSMR integratie. Kan ik de SmartEVSE daar naar laten kijken, of is het beter die sensorbox aan te schaffen en dus ook een P1 splitter?
Ik heb voor de splitter gekozen en de sensorbox. Home Assistant draait bij mij ook, en DSMR reader op een raspberry pi, maar ik ben nog steeds uitermate tevreden met deze keuze. De sensorbox (die ik *niet* geupgrade heb) draait vlekkeloos, en soms is het beter om niet te veel afhankelijkheden tussen de systemen te hebben, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

AirwinB schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:06:
[...]

Ik heb voor de splitter gekozen en de sensorbox. Home Assistant draait bij mij ook, en DSMR reader op een raspberry pi, maar ik ben nog steeds uitermate tevreden met deze keuze. De sensorbox (die ik *niet* geupgrade heb) draait vlekkeloos, en soms is het beter om niet te veel afhankelijkheden tussen de systemen te hebben, vind ik.
Ja, dat vind ik ook. Maar die sensorbox is toch ook weer 60 euro, een actieve P1 splitter ook iets van 20 volgens mij. Telt toch weer op. Mijn Home Assistant is snel en stabiel, m'n hele huis is er afhankelijk van. Maar ik zie in dit topic wat automation/scripts die dan via HA de data op MQTT zetten zodat de SmartEVSE het weer kan oppakken, al met al zit daar wel vertraging in natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 13:27

Smz

Een alternatief is om een ESP32 of ESP8266 met ESPhome te configureren als P1-lezer. Dit zorgt ervoor dat je slimme meterdata beschikbaar komt voor zowel Home Assistant als SmartEVSE.
Voordelen:
Flexibel: Je behoudt de vrijheid om de data zowel naar Home Assistant als rechtstreeks naar SmartEVSE, te sturen.

Nadelen:
Kennis vereist: Je moet een beetje bekend zijn met het configureren van ESPhome of bereid zijn dat te leren.

PVOutput: Almere 16800WP 22 Oost-West 18 zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Beekforel schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Ja, dat vind ik ook. Maar die sensorbox is toch ook weer 60 euro, een actieve P1 splitter ook iets van 20 volgens mij. Telt toch weer op. Mijn Home Assistant is snel en stabiel, m'n hele huis is er afhankelijk van. Maar ik zie in dit topic wat automation/scripts die dan via HA de data op MQTT zetten zodat de SmartEVSE het weer kan oppakken, al met al zit daar wel vertraging in natuurlijk.
Mocht je voor de sensorbox willen gaan, stuur me even een DM.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 11:01
Beekforel schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:02:
Je kan de data vanuit Home Assistant doorsturen via API naar de smartevese.
Werkt hier prima.

Voorbeeld:
https://github.com/SmartE...p1_dsmr_to_SmartEVSE_API/

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Smz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:30:
Een alternatief is om een ESP32 of ESP8266 met ESPhome te configureren als P1-lezer. Dit zorgt ervoor dat je slimme meterdata beschikbaar komt voor zowel Home Assistant als SmartEVSE.
Voordelen:
Flexibel: Je behoudt de vrijheid om de data zowel naar Home Assistant als rechtstreeks naar SmartEVSE, te sturen.

Nadelen:
Kennis vereist: Je moet een beetje bekend zijn met het configureren van ESPhome of bereid zijn dat te leren.
Dat kan prima, maar dan heb er juist weer een device bij wat onderhouden moet worden etc.

Als Home Assistant die functie zelf kan vervullen is dat prima.
Hvdbnl schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:45:
[...]

Je kan de data vanuit Home Assistant doorsturen via API naar de smartevese.
Werkt hier prima.

Voorbeeld:
https://github.com/SmartE...p1_dsmr_to_SmartEVSE_API/
Dat had ik gezien inderdaad, ik vind een automation met een interval van 1 seconden echter wel wat een nogo maar de trigger kan ook obv de update van de sensoren oid. Daar is wel wat voor te bedenken.

Dat gaat dus snel genoeg dan?

[ Voor 37% gewijzigd door Beekforel op 03-02-2025 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:20
@Beekforel

De P1 kan je ook gewoon met een Y stukje spkitten, dat werkt hier al jaren prima.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trainz2009
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:44
Hoi hoi,

Wij hebben een Shell Advanced 3.0 paal met vaste kabel. Helaas heeft de kabel het begeven. De partij die het heeft geïnstalleerd vraagt even €460 voor het vervangen van de kabel. 15 minuten werk....

Nu zag ik dat er gewoon kabels met open uiteinde te koop zijn. Heeft iemand een idee of dit dan ook gewoon compatibel is met die shell paal? Installatie laat ik dan uiteraard wel doen door een vakman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
trainz2009 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:14:
Hoi hoi,

Wij hebben een Shell Advanced 3.0 paal met vaste kabel. Helaas heeft de kabel het begeven. De partij die het heeft geïnstalleerd vraagt even €460 voor het vervangen van de kabel. 15 minuten werk....

Nu zag ik dat er gewoon kabels met open uiteinde te koop zijn. Heeft iemand een idee of dit dan ook gewoon compatibel is met die shell paal? Installatie laat ik dan uiteraard wel doen door een vakman.
Ja dat kan, heb er ook nog wel 1 te koop. Installatie is zeer eenvoudig, staat in de handleiding. Kun je een lamp ophangen dan lukt dit ook :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:09

Adze

CCNP !

Beekforel schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Ik maak ten volle tevredenheid gebruik van ESP32 DSMR reader, die alle GRID waarden naar Home Assistant stuurt. Vanuit HA stuur ik via MQTT weer aangepaste waarden naar 2 SmartEVSE palen. Beide SmartEVSE's zijn niet gekoppeld, hebben geen weet van elkaar en staan beide altijd in SMART mode. Door het tweaken van de MAINSMETER waarden kan ik het gedrag van het laadpunt beïnvloeden. Dit maakt het eenvoudig om enkel te laden bijvoorbeeld een combinatie van tijd + tarief + zon. Dit heb ik al goed werkend. Als er interesse is kan ik mijn HA automation hier wel delen, geef maar een gil...

Waar ik binnenkort mee wil gaan stoeien is met verschillende rfid druppels. Wanneer ik de blauwe druppel aanbiedt dan wil ik zo snel mogelijk laden. De rode druppel betekent morgenochtend auto weer vol, zo goedkoop mogelijk. Gele druppel enkel eigen zonne-energie & gratis stroom gebruiken. Wanneer ik de auto op de oprit aansluit, maak ik de keuze mbv kleur, doet HA op de achtergrond de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Adze via HA heeft wel het voordeel dat je de waardes kunt beïnvloeden, dat is wel een handig punt.

Heb net een NewMotion paal opgehaald als donor, eigenlijk hoeft hier dan alleen nog de SmartEVSE in. Hetgene jij noemt met verschillende druppels wil ik op basis van de agenda doen, ik denk dat de auto (vooral in de winter) eigenlijk altijd wel aan de kabel zal staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scarabeus
Beekforel schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:51:
@Adze via HA heeft wel het voordeel dat je de waardes kunt beïnvloeden, dat is wel een handig punt.

Heb net een NewMotion paal opgehaald als donor, eigenlijk hoeft hier dan alleen nog de SmartEVSE in. Hetgene jij noemt met verschillende druppels wil ik op basis van de agenda doen, ik denk dat de auto (vooral in de winter) eigenlijk altijd wel aan de kabel zal staan.
Hier ook net newmotion omgebouwd. Tip/waarschuwing: het relais van degene die ik had werkt niet samen met SmartEVSE waardoor relais gesloten blijft. Spanning blijft dus erop terwijl laadsessie gestopt is.

Degene die er bij mij in zat was de ABB ESB40-40N.

P1 perikelen lijken ook voorbij hier. Contact gehad met netbeheerder en afspraak gemaakt. Vermoed dat ze gelijk op afstand softwareupdate gedaan hebben want metingen komen nu zonder aanpassing aan mijn kant correct door. Even aankijken en dus mogelijk de afspraak afzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

scarabeus schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Hier ook net newmotion omgebouwd. Tip/waarschuwing: het relais van degene die ik had werkt niet samen met SmartEVSE waardoor relais gesloten blijft. Spanning blijft dus erop terwijl laadsessie gestopt is.

Degene die er bij mij in zat was de ABB ESB40-40N.

P1 perikelen lijken ook voorbij hier. Contact gehad met netbeheerder en afspraak gemaakt. Vermoed dat ze gelijk op afstand softwareupdate gedaan hebben want metingen komen nu zonder aanpassing aan mijn kant correct door. Even aankijken en dus mogelijk de afspraak afzeggen.
O dat zou wel jammer zijn als dat relais niet samenwerken kan. Lijkt bij mij hetzelfde relais in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:03
scarabeus schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:15:
[...]
P1 perikelen lijken ook voorbij hier. Contact gehad met netbeheerder en afspraak gemaakt. Vermoed dat ze gelijk op afstand softwareupdate gedaan hebben want metingen komen nu zonder aanpassing aan mijn kant correct door.
Wie is je netbeheerder? Ik hoor erg graag òf er een firmware update is geweest en wat je firmware versie nu is.

Reden: ons huidige open hardware ontwerp en firmware heeft problemen met het uitlezen van (sommige?) L+G modellen uit de E360 serie; zie ook hterhofte in "Slimme meter uitlezen via P1-poort" voor context. We hebben al een hardware herontwerp in gang gezet, maar dat ligt nu even stil. Als het met een firmware update door een netbeheerder opgelost kan worden zou ook heel prettig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarabeus
hterhofte schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:13:
[...]

Wie is je netbeheerder? Ik hoor erg graag òf er een firmware update is geweest en wat je firmware versie nu is.

Reden: ons huidige open hardware ontwerp en firmware heeft problemen met het uitlezen van (sommige?) L+G modellen uit de E360 serie; zie ook hterhofte in "Slimme meter uitlezen via P1-poort" voor context. We hebben al een hardware herontwerp in gang gezet, maar dat ligt nu even stil. Als het met een firmware update door een netbeheerder opgelost kan worden zou ook heel prettig zijn...
Netbeheerder is Stedin. Wat de firmware versie nu is weet ik niet , is deze uitleesbaar?

heb alleen een vermoeden op basis van het volgende:

-zowel met usb dongle via P1 toolkit (windows) als smartevse sensorbox fouten tot en met vanmorgen. Sensorbox knipperde ca 40% rood en 60% groen

vanmorgen gebeld met stedin, afspraak gemaakt en vanavond stond sensorbox groen te knipperen met nog heel af en toe een rood knippertje, denk 1 a 2 %.

usb dongle + p1 toolkit is nog wel 1 en al crc fouten en af en toe een goede waarneming, maar kan me even niet herinneren of dat ooit wel gewerkt heeft.

niet helemaal antwoord op je vraag , als ik antwoord van stedin heb laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:03
scarabeus schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:28:
[...]
Netbeheerder is Stedin. Wat de firmware versie nu is weet ik niet, is deze uitleesbaar?
[...], als ik antwoord van stedin heb laat ik het weten.
Firmware update mogelijkheid is verplicht via P3 poort, maar voor consumenten is het niet verplicht dat de firmware versie uitleesbaar via het scherm of via P1 telegrammen, zo concludeer ik na snelle scan van P1 companion standard via https://github.com/energi...e#dsmr-versions-standards. Ik had gehoop dat het misschien op het display zou verschijnen na een of meer keer op de knop drukken, maar bij mijn eigen Kaifa is dat in elk geval niet zo. Kan uit de E360 handledingen bij Stedin (https://www.stedin.net/slimme-meter/overzicht-handleidingen) het zo ook niet 1-2-3 achterhalen of het op het scherm getoond wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 20:46
Hoi,
weet iemand hoe de instelleningen moet zijn op een sdm630 modbus v2 icm EW11?
De ew11 meld zich netjes bij de mqtt broker dus dat is goedmaar ik krijg geen data vanuit de sdm630.
Ik wil dit graag in mijn homeassistend zodat ik het verbruik kan zien.
gr jos
Pagina: 1 ... 72 ... 88 Laatste