Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 00:00
Jazsie schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:41:
@dingo35: vraagje mbt de mode schakelaar "Off/Smart/Normal" in de Serkri fw.

Ik doe nu laden op tijd (goedkoopste uren), als de auto 3 uur nodig heeft doe ik dit gewoon in 1 sessie.
Nu ben ik aan het kijken of dit ook per uur kan, dus ipv dat ik 3 uur achter elkaar laad kan het ook zijn dat er een uur tussen zit waarbij niet geladen wordt.

Kan ik gewoon de mode veranderen naar "Off" en wanneer ik weer wil gaan laden naar "Smart/Normal"?

De reden waarom ik dit vraag is omdat contact relais direct uitschakelt wanneer ik naar "Off" wissel en vraag mij af of dit wel gezond is voor de auto? Of wordt eerst signaal gegeven aan de auto dat ie moet stoppen met laden voordat contact relais uitschakelt? (gaat zo snel dat ik dus twijfel/niet zeker weet).
De firmware gaat als je aan het laden bent (state C), en het access bit wordt op 0 gezet (door RFID reader of door "OFF" te geven via API, webserver of MQTT, naar een "tussenstatus" C1, waar de duty cycle uit wordt gezet, waarna 6s gewacht wordt tot de EV stopt met vragen. Volgens de standaard moet de EV binnen 3s stoppen met vragen, waarna (wederom met enige vertraging) naar state B (connected) of A (disconnected) geschakeld wordt.

Er wordt kortom "netjes" geschakeld (bugs voorbehouden uiteraard), dat is overigens niet mijn verdienste maar is allemaal het werk van Stegen, dat grotendeels onaangeraakt is in de serkri firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:14
Calamarain schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:36:
[...]

De API wordt gebruikt om via externe software de SmarteEVSE aan te sturen. Je kunt een maximumstroom instellen, of dat onder andere af laten hangen van de belasting je aansluiting aan het net of de opbrengst van zonnepanelen.

Het protocol waarmee het laadpunt met de auto communiceert is voor wisselspanning erg eenvoudig: het laadpunt vertelt de auto welke stroomstekte beschikbaar is, en de auto kiest zelf hoeveel daarvan te gebruiken.
Het staat best aardig uitgelegd op Wikipedia: SAE J1772.
@Calamarain Dank je voor je uitleg. Ik maak er uit op dat je laat communiceren tussen voertuig en lader. Mijn "domme" lader (TWC) kan ik dus niet inzetten om gebruik te kunnen maken van load balancing. Dat is jammer. Blijft dan voorlopig even behelpen tot de huidige ferrarismeter is vervangen door een slimme meter. Dat proces is in behandeling. Werken met currentmeters is ook tijdelijk.. De P1-aansluiting zal accurater zijn.

Ik ga me wat verder inlezen in de materie en parkeer mijn projectje maar even tot de slimme meter er hangt.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:54
dingo35 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:30:
[...]

De firmware gaat als je aan het laden bent (state C), en het access bit wordt op 0 gezet (door RFID reader of door "OFF" te geven via API, webserver of MQTT, naar een "tussenstatus" C1, waar de duty cycle uit wordt gezet, waarna 6s gewacht wordt tot de EV stopt met vragen. Volgens de standaard moet de EV binnen 3s stoppen met vragen, waarna (wederom met enige vertraging) naar state B (connected) of A (disconnected) geschakeld wordt.

Er wordt kortom "netjes" geschakeld (bugs voorbehouden uiteraard), dat is overigens niet mijn verdienste maar is allemaal het werk van Stegen, dat grotendeels onaangeraakt is in de serkri firmware.
Bedankt voor de uitleg. Bij mij gaat de relais -gegokt- binnen een seconden uit zodra ik de mode via HA/API op "Off" zet. Is niet te missen aan het geluid wat ie maakt 😋.
Zeker geen 6 seconden.

Van het weekend Serkri fw updaten en nog eens testen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hieke schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:44:
[...]

@Calamarain Dank je voor je uitleg. Ik maak er uit op dat je laat communiceren tussen voertuig en lader. Mijn "domme" lader (TWC) kan ik dus niet inzetten om gebruik te kunnen maken van load balancing. Dat is jammer. Blijft dan voorlopig even behelpen tot de huidige ferrarismeter is vervangen door een slimme meter. Dat proces is in behandeling. Werken met currentmeters is ook tijdelijk.. De P1-aansluiting zal accurater zijn.

Ik ga me wat verder inlezen in de materie en parkeer mijn projectje maar even tot de slimme meter er hangt.
Als je DSMR v5 meter hebt wel ja anders is het niet nauwkeuriger.

Ik heb v2 en die geeft om de 10sec telegram. De Sensorbox met CT sensor iedere seconden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
dingo35 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Dank voor de heel prettige uitleg!
Ik heb de loadbalancing nog niet actief (ik laad nu geknepen), de bedoeling is dat ik daar zelf wat voor maak in mijn home automation systeem. Rekening houdend met “alles dat ik aan gebruikers en op wekkers heb”.
Daarbij is deze informatie heel waardevol.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Jazsie schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:57:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Bij mij gaat de relais -gegokt- binnen een seconden uit zodra ik de mode via HA/API op "Off" zet. Is niet te missen aan het geluid wat ie maakt 😋.
Zeker geen 6 seconden.

Van het weekend Serkri fw updaten en nog eens testen.
Dat zijn maximum tijden; beetje EV reageert inderdaad in een fractie van een seconde.
Je zou het proces misschien kunnen volgen via een telnet sessie, als je geluk hebt wordt de C1 fase net gelogd; of je roept de printStatus routine wat vaker / conditioneel aan in de loop() functie aan het einde van evse.cpp .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 1.7.1 uitgebracht:

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.7.1

Changes in v1.7.1:
  • make mode and access bit persistent after reboot
  • make MQTT messages conditional on what meters are installed
  • add HA-select to MQTT topics thx to hmmbob
  • fix: Potential workaround for modem operation w/normal access off thx to arpiecodes
  • swagger.yml: correct doc on enable_C2
For MQTT users that used previous versions that have unused/unwanted topics in their config, you might want to remove all retained messages from your MQTT server:
mosquitto_sub -u username -P password -h 127.0.0.1 --remove-retained -t '#' -W 1

[ Voor 19% gewijzigd door dingo35 op 15-07-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Scatman_II schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Ik zie hetzelfde gedrag. Ik gebruik een WemosD1mini met DSMR die de currents naar de API van de Smart EVSE post.
Hoewel de WemosD1 nu elke 1.5 seconde een waarde post zie ik dat in de UI van Serkri niet updaten met die frequentie.

Het gevolg is dat de SmartEVSE de hele tijd (binnen 10 seconden opnieuw) van 6A naar max. A schiet,en weer terug...

Heb je al een oplossing gevonden?..

edit - iets verder gekeken dan m'n neus lang is. De log van de Wemos update wel elke seconde, maar de waarde verandert niet. Ik nam aan dat de slimme meter (SMR5.0, Gyr E350) dit interval triggererde met 1 seconde, maar blijkbaar is dat niet zo en zit het probleem in de uitlezing zelf.
Het display van de Landys Gyr update wel elke seconde..
Ik ben nog op zoek naar een oplossing voor mijn 'Solar mode schakelt current te snel omhoog' issue.

Op dit moment post mijn Wemos D1 elke 10 seconden een nieuwe current naar de API. Ik hoopte dat de EVSE dit interval zou gebruiken.

Elders vond ik dat dit regeltje daarvoor verantwoordelijk is:
Klopt. Regel in de code:
code:
code:
1
2
1
if (Idifference > 0) IsetBalanced += (Idifference / 4);
Deze lijkt op geheel eigen interval dit stapje te maken en dus nog steeds veel te snel hoge stromen toe te staan. Daarna komt de P1 waarde binnen en klapt de EVSE weer naar 6A. Repeat.

1. Kan ik dit verhoog- interval aanpassen
2. Of anders, Gaat het aanpassen van de '/4' naar een factor 10 kleiner ook een factor 10 trager opschakelen verzorgen?

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
10 seconden is te lang @Scatman_II. Inclusief "vertragingen" ga je er overheen en gaat SmartEVSE in "failsafe" mode.

Gewoon je Wemos aanpassen dat ie om de 5 seconden oid de data stuurt ook al veranderd de waardes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Dat gaat de "failsafe" wel voorkomen, maar het snelle opregelen niet.
Het algoritme stamt uit de Stegen firmware, waar er vanuit gegaan wordt dat met de Sensorbox of een kWh-meter zo'n beetje elke seconde een actuele waarde beschikbaar is. De aanpassing van Isetbalance gebeurt zo ongeveer een keer per seconde.

Ik ben toch wat huiverig om die interval aan te passen c.q. aanpasbaar te maken, de meeste gebruikers hebben niet zoveel ervaring met eerste/tweede orde regeltechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:02:
Ik ben toch wat huiverig om die interval aan te passen c.q. aanpasbaar te maken, de meeste gebruikers hebben niet zoveel ervaring met eerste/tweede orde regeltechniek.
Eens! Levensgrote kans dat je gaat “verdwalen” als je die kant op gaat.

Nb…
Ik heb ook een speciale situatie want mijn P1 poort heeft oud protocol en geeft geen current per fase. Ik heb geen zin in de sensorbox omdat het geld kost en ook weer extra complexiteit genereert. Daarom ga ik de loadbalancing volledig vanuit mijn eigen home automation besturen.
En eerlijk gezegd lijkt me dat de “correcte” manier:
- een recht toe recht aan robuuste manier in de evse. Gebaseerd op moderne P1 of sensorbox.
- en als je daarvan af wil wijken moet je het in de extreme applicatie zelf maken en besturen middels de api.

Ik ben blij met de api.

(Mijn software moet nog even wachten, eerst de warmtepomp en douche boiler upgraden. Voorlopig staat de evse zonder loadbalancing op 3x 13A met timer tussen 1 en 8 uur snachts. Dan gaat er echt niks mis.met dank aan @dingo35 voor de serkri software die dit aanbiedt).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:34
Stefannn schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Eens! Levensgrote kans dat je gaat “verdwalen” als je die kant op gaat.

Nb…
Ik heb ook een speciale situatie want mijn P1 poort heeft oud protocol en geeft geen current per fase. Ik heb geen zin in de sensorbox omdat het geld kost en ook weer extra complexiteit genereert.
Ik ben blij met de api.

(Mijn software moet nog even wachten, eerst de warmtepomp en douche boiler upgraden. Voorlopig staat de evse zonder loadbalancing op 3x 13A met timer tussen 1 en 8 uur snachts. Dan gaat er echt niks mis.met dank aan @dingo35 voor de serkri software die dit aanbiedt).
Xemex heeft een P1 din rail unit, die de oplossing biedt die jij nodig hebt. https://xemex.eu/nl/producten/meters-sensoren/csp1/

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
rvdgaag schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:47:
[...]

Xemex heeft een P1 din rail unit, die de oplossing biedt die jij nodig hebt. https://xemex.eu/nl/producten/meters-sensoren/csp1/
Dank, ik wil echter geen extra componenten.
Gaat me wel lukken.
Eerst alleen wat andere prioriteiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-03 07:50
dingo35 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:15:
[...]

Om firmware uit te sluiten zou ik eerst een v1.4.x of v1.5.x serkri versie flashen; als die hetzelfde beeld geven is het een hardware probleem.

Dan lijkt me een scope op je CP de meest zekere analyse-methode...

EDIT: wat voor auto?
Heb v1.4.4 geflashed deze geeft hetzelfde beeld. Hardware lijkt mij sterk, dan zouden beide SmartEVSE's hetzelfde defect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ok ik begrijp dat je 2 SmartEVSE's hebt en dat beide hetzelfde probleem met je Mercedes vertonen; je zou van de nieuwste versie v1.7.1 de debug variant kunnen flashen, en dan via telnet de log op verbose zetten, en dan maar wachten tot de fout optreedt; vervolgens log + /settings output hier posten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
dingo35 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:47:
Ok ik begrijp dat je 2 SmartEVSE's hebt en dat beide hetzelfde probleem met je Mercedes vertonen; je zou van de nieuwste versie v1.7.1 de debug variant kunnen flashen, en dan via telnet de log op verbose zetten, en dan maar wachten tot de fout optreedt; vervolgens log + /settings output hier posten....
Klopt, 2 SmartEVSE's en ook 2 dezelfde auto's. Een op master ander op slave. Beide een aparte Eastron meter.

Even terzijde: op de master geeft hij wel de A per fase aan, op de slave niet, wel het vermogen wat hij laad en de kWh die geladen zijn. Wordt die info bewust niet meegenomen op de slave?

Volgens mij komt er in de SmartEVSE zo geen fout. Die blijft gewoon op "laden" staan.
In de debugversie kun je de spanning van de CP pin niet zien. Als ik de SmartEVSE namelijk op "OFF" zet en dan weer op "Smart" of "Normal" is de fout weg en de SmartEVSE gaat dan op "connected to EV" staan.

Als de auto vol is blijft het relais bekrachtigd om vervolgens "fout bij opladen" te geven.

Logfile: https://pastebin.com/RDfkANWC na regel 931 stopt hij met laden.
Dit zijn de settings:

{"version":"SERKRI-1.7.1","mode":"NORMAL","mode_id":1,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"********","rssi":-45,"bssid":"7E:8A:20:4C:10:75","auto_connect":false,"auto_reconnect":true},"evse":{"temp":39,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":0,"loadbl":2,"pwm":238,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":140,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":14,"current_main":25,"solar_max_import":0,"solar_start_current":6,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Not present","modem":"Not present","mains_meter":"Eastron3P","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-51817","username":"","password_set":false,"status":"Unconfigured"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Eastron3P","address":17,"import_active_power":0,"total_kwh":18.3,"charged_kwh":0.1,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":18.3,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":2185.3,"export_active_energy":2584},"phase_currents":{"TOTAL":103,"L1":32,"L2":42,"L3":29,"last_data_update":1689458105,"charging_L1":true,"charging_L2":true,"charging_L3":true,"original_data":{"TOTAL":103,"L1":32,"L2":42,"L3":29}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"}}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
dingo35 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:29:
[...]

Dat zijn maximum tijden; beetje EV reageert inderdaad in een fractie van een seconde.
Je zou het proces misschien kunnen volgen via een telnet sessie, als je geluk hebt wordt de C1 fase net gelogd; of je roept de printStatus routine wat vaker / conditioneel aan in de loop() functie aan het einde van evse.cpp .
Ahh, als de relais pas uitschakelt wanneer ie signaal ontvangt van de EV dat het kan (EV stopt met vragen) dan moet het wel snor zitten.

Vandaag maar eens Serkri fw updaten, loopt wat updates achter was ook niet nodig want draait perfect.
MQTT is wel echt een aanwinst om te gaan updaten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@vicom147 Je stuurde een log van de SmartEVSE die als Slave geconfigureerd staat; die geeft niet alle info, bovendien is de master/slave configuratie wat minder getest omdat er minder gebruikers zijn die meerdere SmartEVSE's hebben (waaronder ikzelf).
Maar in de log is idd niets bijzonders te zien, hij is netjes in twee fasen aan het laden (maar dat klopt volgens Google wel bij Mercedes GLA250e), maar ik kan noch de phase detectie - fase in het begin, noch de bepaling van IsetBalance zien in de logs.

Ik zou als test bij de Master loadbalancing disablen, de Slave dan dus even niet gebruiken, en eenzelfde log maken; interessant of het probleem dan nog steeds optreedt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
@dingo35

De telnet verbinding klapt er na x tijd uit?

Heb nu de loadbalancing disabled. Heb het begin wel, met de phase detectie regel 853: https://pastebin.com/aCCZR3KY

en het einde:
https://pastebin.com/QVkHmtz6

Config is nu:
{"version":"SERKRI-1.7.1","mode":"SMART","mode_id":3,"car_connected":true,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"********","rssi":-31,"bssid":"7E:8A:20:4C:10:75","auto_connect":false,"auto_reconnect":true},"evse":{"temp":35,"temp_max":65,"connected":true,"access":true,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":238,"solar_stop_timer":0,"state":"Charging","state_id":2,"error":"None","error_id":0,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":140,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":14,"current_main":25,"solar_max_import":0,"solar_start_current":6,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Not present","modem":"Not present","mains_meter":"Eastron3P","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE-49223","username":"","password_set":false,"status":"Unconfigured"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Eastron3P","address":16,"import_active_power":6,"total_kwh":888.1,"charged_kwh":0.5,"currents":{"TOTAL":276,"L1":139,"L2":137,"L3":0},"import_active_energy":888.1,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":2195.4,"export_active_energy":2602},"phase_currents":{"TOTAL":191,"L1":144,"L2":122,"L3":-75,"last_data_update":1689508727,"charging_L1":true,"charging_L2":true,"charging_L3":false,"original_data":{"TOTAL":191,"L1":144,"L2":122,"L3":-75}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"}}

Na het opladen hoorde ik het relais afvallen dus nu geen fout. Enige wat niet helemaal goed zat waren de fasen. (L1 en L3 waren omgewisseld) De Eastron in de meterkast laadde op L2-L3 en de EV-meter op L1- L2. Dat heb ik nog hersteld. Zou dat het "euvel" geweest kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
@dingo35
Nog wat lopen proberen, kan de auto nl. voorverwarmen, dat pakt hij ook via de laadpaal.

In normale modus, dus zonder de loadbalancing lijkt het goed te gaan. Dan zie je ook de fase detectie terug in de log. Zet ik het voorverwarmen uit valt netjes het relais af en stopt alles met laden. Dit een paar keer geprobeerd.

Zet ik hem op loadbalancing master, zie je de fase detectie ook niet terug in de logfile en gaat het ook direct fout.
Er staan wel fouten in de log m.b.t. ModBus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
V) (ModbusDecode)(C0)  Register 0006(ModbusDecode)(C0)  Response
(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 1 Isetbalanced=14.0 A Imeasured=3.8 A MaxCircuit=16 Imeasured_EV=2.4 A, Battery Current = 0.0 A, mode=1.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 2 Isetbalanced=17.4 A, Idifference=13.6, mod=0.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 4 Isetbalanced=17.4 A.
(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 5 Isetbalanced=14.0 A.
(D) (CalcBalancedCurrent)(C1) Balance: EVSE0:C(14.0A),EVSE1:A(0.0A),EVSE2:A(0.0A),EVSE3:A(0.0A),EVSE4:A(0.0A),EVSE5:A(0.0A),EVSE6:A(0.0A),EVSE7:A(0.0A),
(D) (ModbusWriteMultipleRequest)(C1) Sent packet(ModbusWriteMultipleRequest)(C1) address: 09, function: 0x10, reg: 0020, count: 8, values: 008c 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 008c ffd2 0018 0026 0000 0000 008c 000e 0003 0002 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 .
(I) (printStatus)(C1) STATE: C Error: 0 StartCurrent: -6 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 3.8 A IsetBalanced: 14.0 A
(I) (printStatus)(C1) L1: 3.8 A L2: -1.8 A L3: -6.6 A Isum: -4.6 A
(MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 09, function: 10, reg: 0020.
(D) (Timer100ms)(C1) ModbusRequest 3: Request MainsMeter Measurement
(D) (ModbusSend8)(C1) Sent packet(ModbusSend8)(C1) address: 0f, function: 04, reg: 0006, data: 000c.
(D) (ModbusDecode)(C0) Received packet(ModbusDecode)(C0)  (27 bytes) 0f 04 18 40 7d 4f c3 3f bb c0 45 40 d3 d7 22 44 20 83 0e 43 2e 9f 74 c4 ab ac 8d
(V) (ModbusDecode)(C0)  valid Modbus packet: Address 0f Function 04
(V) (ModbusDecode)(C0)  Register 0006(ModbusDecode)(C0)  Response
(D) (Timer100ms)(C1) ModbusRequest 5: Request Energy Node 1
(D) (ModbusSend8)(C1) Sent packet(ModbusSend8)(C1) address: 11, function: 04, reg: 0048, data: 0002.
(D) (ModbusDecode)(C0) Received packet(ModbusDecode)(C0)  (7 bytes) 11 04 04 41 9d 3b 64
(V) (ModbusDecode)(C0)  valid Modbus packet: Address 11 Function 04
(V) (ModbusDecode)(C0)  Register 0048(ModbusDecode)(C0)  Response
(D) (ModbusSend8)(C1) Sent packet(ModbusSend8)(C1) address: 11, function: 04, reg: 0034, data: 0002.
(D) (ModbusDecode)(C0) Received packet(ModbusDecode)(C0)  (7 bytes) 11 04 04 00 00 00 00
(V) (ModbusDecode)(C0)  valid Modbus packet: Address 11 Function 04
(V) (ModbusDecode)(C0)  Register 0034(ModbusDecode)(C0)  Response
(D) (ModbusSend8)(C1) Sent packet(ModbusSend8)(C1) address: 02, function: 04, reg: 0000, data: 0008.
(D) (ModbusDecode)(C0) Received packet(ModbusDecode)(C0)  (19 bytes) 02 04 10 00 00 00 00 00 00 00 01 00 00 00 01 00 00 00 0e
(V) (ModbusDecode)(C0)  valid Modbus packet: Address 02 Function 04
(V) (ModbusDecode)(C0)  Register 0000(ModbusDecode)(C0)  Response
(D) (ModbusSend8)(C1) Sent packet(ModbusSend8)(C1) address: 03, function: 04, reg: 0000, data: 0008.
(D) (ModbusSend8)(C1) Sent packet(ModbusSend8)(C1) address: 04, function: 04, reg: 0000, data: 0008.
(V) (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 03, function: 04, reg: 0000.
(D) (ModbusSend8)(C1) Sent packet(ModbusSend8)(C1) address: 05, function: 04, reg: 0000, data: 0008.
(V) (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 04, function: 04, reg: 0000.
(D) (ModbusSend8)(C1) Sent packet(ModbusSend8)(C1) address: 06, function: 04, reg: 0000, data: 0008.
(V) (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 05, function: 04, reg: 0000.
(D) (ModbusSend8)(C1) Sent packet(ModbusSend8)(C1) address: 07, function: 04, reg: 0000, data: 0008.
(V) (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 06, function: 04, reg: 0000.
(D) (ModbusSend8)(C1) Sent packet(ModbusSend8)(C1) address: 08, function: 04, reg: 0000, data: 0008.
(V) (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 07, function: 04, reg: 0000.
(V) (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 08, function: 04, reg: 0000.
(D) (Timer100ms)(C1) ModbusRequest 21: Request EVMeter Current Measurement
(D) (ModbusSend8)(C1) Sent packet(ModbusSend8)(C1) address: 10, function: 04, reg: 0006, data: 000c.
(D) (ModbusDecode)(C0) Received packet(ModbusDecode)(C0)  (27 bytes) 10 04 18 40 67 aa e5 40 73 5b e6 00 00 00 00 44 45 97 4b 44 47 db d7 00 00 00 00
(V) (ModbusDecode)(C0)  valid Modbus packet: Address 10 Function 04
(V) (ModbusDecode)(C0)  Register 0006(ModbusDecode)(C0)  Response

De EV meters zitten op adres 16 (0x10) en 17(0x11). Mains op 15 (0x0f)

Het lijkt er dus op dat de loadbalancing functie niet lekker werkt.

De firmware crashed ook als je in het menu van Master > Node1 gaat. (kwam ik achter toen ik hem op disabled wilde zetten en per ongeluk op Node1 zette)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Wat vreemd is: in de log zie je dat hij naar addressen 2 tm 8 poll berichten stuurt over de modbus, terwijl volgens jou de loadbalancing uit staat. Ik kan dat hier niet reproduceren.....

Ik denk dat je gelijk hebt dat het aan de loadbalancing (tussen Master/Slave, niet zozeer mbt MainsMeter) ligt; maar dat wordt lastig debuggen; ik kan je probleem niet reproduceren omdat ik maar 1 SmartEVSE heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
In dit stukje log staat de loadbalancing aan, dus dan klopt die poll van 2 t/m 8 wel weer. Ben ook nog door de broncode geweest, als loadbalancing aan staat doet hij geen fase controle meer. Dat gaat er gewoon vanuit dat hij met 3 fasen laad. En die timeout op 2 t/m 8 hoort er gewoon bij.

Wat gebeurd er bij jou als je loadbalancing gewoon op master zet. Want de fout treed hier ook op met alleen de master. (zonder dat er een Node aan zit)

De meeste modbus fouten kan ik redelijk nagaan behalve deze: (MBhandleError)(C0) Error response: E0 - Timeout, address: 09, function: 10, reg: 0020.

Dat adres is er niet, maar kan ook niet vinden waar hij het vandaan heeft.

Wat ik nog ga proberen is alle EV meters eruit, wellicht dat het met timing te maken heeft. Want de lus die continu de checks uitvoert en de aansturing doet is dezelfde als bij loadbalancing disabled.

Is het mogelijk om de deze regel in de Pilot() functie aan te zetten:
code:
1
//_LOG_A("min:%u max:%u\n",Min ,Max);

Misschien dat daar nog iets uitkomt? Want die functie bepaald uiteindelijk de status van de auto en aansluitend of het relais aan/uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Natuurlijk kan dat regeltje aan, maar daar wordt je niet gelukkig van, je log wordt ogenblikkelijk overspoeld met die melding.

Als je al zo diep de techniek in duikt is zelf compileren waarschijnlijk de gemakkelijkste oplossing voor je:
Building the firmware

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Adres 0x09 wordt als "broadcast" adres gebruikt van de master naar alle slaves, dus het is ook logisch dat daar timeouts optreden.

Aanvullend op mijn vorige post: een alternatieve methode om de bug op te sporen (die al eens eerder succesvol is geweest in het opsporen van Master/Slave problemen) is:
-flash eerst de Stegen versie; vermoedelijk treedt daar het probleem niet op omdat hij de Master/Slave config uitvoerig getest en waarschijnlijk zelfs in gebruik heeft
-als die werkt, pak dan een van de eerste Serkri versies, bijv. deze
https://github.com/serkri...ases/tag/v1.0.0-serkri-v3
... en werk je weg naar de huidige versie totdat je de release gevonden heeft die het probleem introduceert.

Het is veel werk maar het brengt je wel gestructureerd en met vrij grote zekerheid naar de oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 09:21
Hallo @dingo35,

Toch nog een vraagje over de exacte solar werking.
Ik zou 's ochtends graag willen dat EVSE het laden start vanaf dat er -6A het net opgestuurd wordt (som stromen 3 fasen).
Mijn egolf laad op 2 fasen dus moet er 's ochtends even 6A bijkomend geïmporteerd worden van het net.
Dus nu heb ik bij zowel start current als import current 6A ingesteld.
Echter blijft hij dan de hele tijd bijregelen op 6A import ipv naar 0A import wanneer export stroom hoger is als de minimale laadstroom.
Kan ik niet zorgen dat hij enkel stroom importeert wanneer er te weinig zon is en vanaf dan 0 import?
Bij enkel start current -6A start hij wel maar gaat dan meteen beginnen aftellen om uit te schakelen omdat hij stroom moet importeren (als import op 0A staat).

Alvast bedankt voor je hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqpKyMHpHP8L-P6JAeh4AodewAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GgudDmyND6gtOSvrdrd2QbaW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Het is me niet duidelijk wat je wil; als je auto 2x6A laadt en je wil 0A importeren dan moet je de SolarStart op 12A zetten, en import op 0A.

Overigens zou ik altijd een paar ampere extra import geven (of SolarStart op 14A zetten) omdat hij anders bij elk wolkje begint af te tellen; je moet hem wel wat "regelruimte" geven voor een rustiger regelgedrag.

Als je wil dat hij 1x 6A laadt dan moet je een tweede relais inbouwen.

Overigens heeft al dat langzame laden nu nog tijdens salderen geen (financiele) zin, en verspil je stroom omdat je auto veel langer laadt en veel EV's dan een soort "basisverbruik" van 100-250W hebben. Dat verspil je dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 22:10
dingo35 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:37:
[...]

Ik zou in dat geval de SmartEVSE's en de relais zelf exact hetzelfde bedraden (dus L1=L1 etc), zodat het regelalgoritme van de juiste info uit gaat (als je bijv. een EVmeter aan zou sluiten).

En dan de laadkabels zodanig aansluiten op de relais dat de auto's op verschillende fasen laden. In dat geval zal de Master EVSE alleen terugregelen als 1 van de fasen de MaxMains setting overschrijdt.

Ik ga er dan wel van uit dat je MainsMeter data voedt (hetzij met een kWh meter op je hoofdaansluiting of via de API), zodat je in Smart of Solar mode laadt.

EDIT: Ik zou verder alles zoveel mogelijk 3 fasen aansluiten met het oog op de toekomst...
Hieraan gerelateerd maar een iets andere situatie; ik ben me op dit moment aan het oriënteren op een EV die ik met SmartEVSE wil gaan laden. We hebben een 3x25A aansluiting en 5 kW 3-fase PV omvormer, waarmee het idee is om zoveel mogelijk zonnestroom zelf te gaan benutten met het oog op afbouw saldering. Nu heb ik een aantal EV's op het oog die maar 1 fase kunnen laden, is het met SmartEVSE mogelijk om stroom van 3 fases te combineren naar 1 fase 16A richting de auto? Zo nee (wat ik denk), is het dan verstandiger om gelijk te gaan voor een EV die wel 3 fase kan laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

timovd

Voorsprong door techniek

@TorpedoX_88 Mijn 1-f EV laad ik thuis op met ca 25A. Met een 3-f gaat dat vaak maar met 3x16A. In een paar uur is de batterij vol en dat is snel genoeg. Kies de auto die bij jou(w budget) past.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaktrek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 09:21
dingo35 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:39:
Het is me niet duidelijk wat je wil; als je auto 2x6A laadt en je wil 0A importeren dan moet je de SolarStart op 12A zetten, en import op 0A.

Overigens zou ik altijd een paar ampere extra import geven (of SolarStart op 14A zetten) omdat hij anders bij elk wolkje begint af te tellen; je moet hem wel wat "regelruimte" geven voor een rustiger regelgedrag.

Als je wil dat hij 1x 6A laadt dan moet je een tweede relais inbouwen.

Overigens heeft al dat langzame laden nu nog tijdens salderen geen (financiele) zin, en verspil je stroom omdat je auto veel langer laadt en veel EV's dan een soort "basisverbruik" van 100-250W hebben. Dat verspil je dus.
Dag @dingo35 ,

Ik woon in België en heb een digitale meter zonder salderen.
Tweede relais staat klaar om in te bouwen.
De bedoeling is om ALLE stroom die ik teveel opwek in mijn auto te steken en dus niet pas te starten vanaf 6A (of 12A indien 2 fase) omdat de auto niet genoeg aan mijn lader kan hangen om volledig op zonnestroom op te laden.
Het is dus handig dat vanaf dat er bvb 1 ampere stroom naar het net vloeit 's ochtends de auto begint te laden en de resterende 5A uit het net importeert. Naarmate de zonne-instraling toe neemt zal er minder en minder stroom geïmporteerd moeten worden uit het net. Zodra er meer dan 6A netto productie over is stopt de EVSE met importeren uit het net.
's avonds het omgekeerde. EVSE blijft 0 ampère importeren uit het net tot er nog maar 6A zonnestroom over is. Vanaf dan begint de EVSE stroom te importeren uit het net tot bvb 1 ampere zonnestroom en vanaf dan schakelt hij uit.

Hopelijk is dit wat duidelijk alsook de beweegreden.
Als je de auto sowieso niet volledig opgeladen krijgt met zonnestroom is het jammer dat de EVSE nu uitschakelt onder 6A. En als je dan import current instelt dan blijft hij gedurende de hele dag stroom importeren ook al is er dan wel meer dan genoeg stroom van de zonnepanelen beschikbaar...

Groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
De aansturingen mbt zonnestroom zijn op dit moment nog zo specifiek, dat de meesten die in HomeAssistant bouwen.

Wat jij wil correspondeert volgens mij met SolarStartCurrent = 1 , importcurrent = 0 en een zeer lange stoptimer. Dat kun je instellen, of zelf in HA iets meer naar je zin bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Let overigens op dat je bij het inbouwen van het relais het schema uit de README.md gebruikt, anders kun je schade veroorzaken.

Bij correcte inbouw kun je enable_c2 op "solar_off" of "auto" zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
jaaktrek schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Dag @dingo35 ,

Ik woon in België en heb een digitale meter zonder salderen.
Tweede relais staat klaar om in te bouwen.
De bedoeling is om ALLE stroom die ik teveel opwek in mijn auto te steken en dus niet pas te starten vanaf 6A (of 12A indien 2 fase) omdat de auto niet genoeg aan mijn lader kan hangen om volledig op zonnestroom op te laden.
Het is dus handig dat vanaf dat er bvb 1 ampere stroom naar het net vloeit 's ochtends de auto begint te laden en de resterende 5A uit het net importeert. Naarmate de zonne-instraling toe neemt zal er minder en minder stroom geïmporteerd moeten worden uit het net. Zodra er meer dan 6A netto productie over is stopt de EVSE met importeren uit het net.
's avonds het omgekeerde. EVSE blijft 0 ampère importeren uit het net tot er nog maar 6A zonnestroom over is. Vanaf dan begint de EVSE stroom te importeren uit het net tot bvb 1 ampere zonnestroom en vanaf dan schakelt hij uit.

Hopelijk is dit wat duidelijk alsook de beweegreden.
Als je de auto sowieso niet volledig opgeladen krijgt met zonnestroom is het jammer dat de EVSE nu uitschakelt onder 6A. En als je dan import current instelt dan blijft hij gedurende de hele dag stroom importeren ook al is er dan wel meer dan genoeg stroom van de zonnepanelen beschikbaar...

Groeten,
Dit is niet hoe de standaard SOLAR functie werkt in SmartEVSE.

Wat jij wilt is eigenlijk dat ie niet terugschakelt bij <6A PV opwek iets wat standaard wel gebeurd.

Je zou dit in HA/Node-Red wel kunnen maken.

1) Starten met laden zodra je teruglevering 1A is, je start dan op 6A (minimum). 5A importeer je dan.
2) Blijven laden zolang er 1A of meer "teruglevering" is.
3a) Zodra er meer dan 6A "teruglevering" is, opschalen aan de hand van je PV opwekking tot aan max.
3b) Terug schalen wanneer er minder "teruglevering" is tot aan 6A.
4) Blijven laden als er minder dan 6A PV opwekking is, de rest wordt geimporteerd.
5) Pas stoppen met laden wanneer er minder dan 1A teruglevering is.

Leuk project voor op een zaterdag wanneer het regent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 20:46
Hallo,

Ik heb een smart evse met serkri software, nu merk ik dat mijn stekker eerder vrij gegeven word door de smart evse dan dat het relay afgeschakeld word is dit in te stellen?

gr jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 22:10
timovd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:06:
@TorpedoX_88 Mijn 1-f EV laad ik thuis op met ca 25A. Met een 3-f gaat dat vaak maar met 3x16A. In een paar uur is de batterij vol en dat is snel genoeg. Kies de auto die bij jou(w budget) past.
Laadtijd lijkt me inderdaad ook geen probleem, het gaat me meer om zoveel mogelijk zonnestroom vanuit de 3 fase omvormer direct benutten met laden. Voor in de toekomst zit ik eventueel te denken aan een Deye hybride omvormer die zover ik er van snap stroomsterkte per fase kan variëren, ik ben benieuwd of SmartEVSE iets soortgelijks kan.

Trouwens over dat 1 fase 25A laden, gaat dat wel met een 3 fase 25A aansluiting wat betreft afzekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@TorpedoX_88 Bij laden op zonnestroom wordt naar het totaal gekeken en niet per fase. Intern wordt er gesaldeerd op de meter. Dus op één fase trek je veel uit het net en dan op de andere twee fasen lever je nog terug.
Toevoeging: maar met 5kW zal het laden niet snel gaan en daarmee inefficient.

[ Voor 15% gewijzigd door timovd op 18-07-2023 14:57 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:58
De meter 'saldeert' altijd over de fasen heen. Je kunt dus bijv. 3*5A opwekken met je 3 fase omvormer en dat 'zelf' verbruiken door op 1 fase met 15A te laden.

Edit: @timovd was me net voor met dezelfde reactie.

[ Voor 15% gewijzigd door WillemI op 18-07-2023 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
timovd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:56:
@TorpedoX_88 Bij laden op zonnestroom wordt naar het totaal gekeken en niet per fase. Intern wordt er gesaldeerd op de meter. Dus op één fase trek je veel uit het net en dan op de andere twee fasen lever je nog terug.
Toevoeging: maar met 5kW zal het laden niet snel gaan en daarmee inefficient.
5 kW is inefficient? En als je 1 fase auto hebt met max 3.6 kW laad vermogen ;)?

Daarbij hoef 5 kW niet perse traag te zijn, dat ligt aan de situatie en gebruik van je EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Jazsie 5kW is piek op je omvormer. Het grootste deel van de tijd haal je dat niet. Daarnaast heb je ook nog andere verbruikers in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ohh, dacht dat je over laadvermogen sprak en niet PV omvormer.

Maar dan nog ligt het aan de situatie en EV gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
scholten45 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:23:
Hallo,

Ik heb een smart evse met serkri software, nu merk ik dat mijn stekker eerder vrij gegeven word door de smart evse dan dat het relay afgeschakeld word is dit in te stellen?

gr jos
Heb je een vaste kabel of een losse, met een socket en een lockmechanisme dat je op de SmartEVSE aangesloten hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Een losse kabel en een socket met lockinmechanisme aangesloten op de evse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ik ga er even vanuit dat je probleem betrekking heeft op het lockmechanisme, want het eind van de kabel dat in de auto gaat wordt gelocked/vrijgegeven door de auto.

Dit vind ik in de source code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    // One RFID card can Lock/Unlock the charging socket (like a public charging station)
    if (RFIDReader == 2) {
        if (Access_bit == 0) UnlockCable = 1;
        else UnlockCable = 0;
    // The charging socket is unlocked when charging stops.
    } else {
        if (State != STATE_C) UnlockCable = 1;
        else UnlockCable = 0;
    }
    // If the cable is connected to the EV, the cable will be locked.
   if (State == STATE_B || State == STATE_C) LockCable = 1;
   else LockCable = 0;

Dus je RFID reader moet op 2 staan ("EnableOne"), en dan zou hij pas na afloop van het laden (dat is State C) de lock vrij moeten geven.

Mocht het niet zo werken, flash dan een debugversie, maak een verbose log en post die hier, misschien zien we daar wat aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Ahammar
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 16:14
Hallo, het is al een tijdje gelden dat ik mijn laadpaal had aangesloten, maar helaas nooit kunnen testen.
Sinds vandaag heb ik een nissan Leaf type 1 2012 , en kan dus ook mijn laadpaal testen.
Je raad het al , hij laadt de auto niet op, Smart evse ziet de auto, elke handeling die ik doe reageert de auto ook op, gaat piepen en de laad lampjes knipperen een paar keer, maar gaat niet laden.
Smart evse schakelt het relais niet in, handmatig wel, wat doe ik verkeerd.

Handig om te weten, ik heb een type 2 kabel (3 fase )aan de laadpaal, aangezien de auto type 1 is , heb ik er een verloop adapter tussen zitten.

Wie heeft een idee , alvast bedankt

Net ook een update gedaan naar serkri -1.7.1. .
Zelfde gaat 2 sec. In laadmodus , en gaat weer naar ready to charge.
En relais wordt niet bekrachtigd

[ Voor 10% gewijzigd door M.Ahammar op 19-07-2023 23:31 . Reden: Aanpassing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Jazsie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:13:
Ohh, dacht dat je over laadvermogen sprak en niet PV omvormer.

Maar dan nog ligt het aan de situatie en EV gebruikt.
Met een omvormer van 5kW en alleen laden op zonnestroom gaat niet echt snel en daarmee niet efficiënt. Je hebt dan in verhouding erg veel stand-byverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dan kom ik weer met de opmerking "wat als je auto max 3,7 kW kan laden"?.

Dus wederom zeg ik dat het nog steeds ligt aan de situatie en EV gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
M.Ahammar schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:40:
Hallo, het is al een tijdje gelden dat ik mijn laadpaal had aangesloten, maar helaas nooit kunnen testen.
Sinds vandaag heb ik een nissan Leaf type 1 2012 , en kan dus ook mijn laadpaal testen.
Je raad het al , hij laadt de auto niet op, Smart evse ziet de auto, elke handeling die ik doe reageert de auto ook op, gaat piepen en de laad lampjes knipperen een paar keer, maar gaat niet laden.
Smart evse schakelt het relais niet in, handmatig wel, wat doe ik verkeerd.

Handig om te weten, ik heb een type 2 kabel (3 fase )aan de laadpaal, aangezien de auto type 1 is , heb ik er een verloop adapter tussen zitten.

Wie heeft een idee , alvast bedankt

Net ook een update gedaan naar serkri -1.7.1. .
Zelfde gaat 2 sec. In laadmodus , en gaat weer naar ready to charge.
En relais wordt niet bekrachtigd
Relais goed aangesloten, tussen C1 en N (en NIET tussen C1 en C2)?

Geen solid state relais gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Ahammar
dingo35 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 06:36:
[...]

Relais goed aangesloten, tussen C1 en N (en NIET tussen C1 en C2)?

Geen solid state relais gebruikt?
Relais goed aangesloten , ook gemeten op de smartevse, geeft geen spanning af.
Als ik spanning op c1 zet gaat het relais wel in.
Geen solid state relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Dan wordt t lastig; misschien eerst eens een auto met type2 testen om probleem met de adapter uit te sluiten?

Andere benadering: flash de debug versie en telnet naar je SmartEVSE, en kijk naar de state overgangen. State B = EV connected, State C = charging.

[ Voor 40% gewijzigd door dingo35 op 20-07-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
Helaas geeft ook de originele Stegen firmware de fout ook. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
vicom147 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:38:
Helaas geeft ook de originele Stegen firmware de fout ook. :(
Je weet zeker dat je modbus verder goed functioneert?

Dan kan ik je alleen maar aanraden contact met Stegen te zoeken, misschien dat hij een oplossing weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Ahammar
Intussen mailcontact met stegen gehad , die gaan er even naar kijken wat het probleem kan zijn .
Zelf heb ik de type 2 kabel met adapter weggehaald en een type 1 kabel gemonteerd aan de laadpaal. ( mischien dat het aan de adapter lag.
Maar ook nu niks . Van ready naar Smart en dan naar Charging , om er dan weer mee op te houden en naar ready te gaan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 08:00
Ik heb een SmartEVSE v3 draaien met Serkri. Hoe kan ik instellen dat deze een static ip adres krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:05

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

beffin schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:29:
Ik heb een SmartEVSE v3 draaien met Serkri. Hoe kan ik instellen dat deze een static ip adres krijgt?
Mac-adres koppelen aan IP-adres in de modem/router/dhcp-server. Eigenlijk een reservering maken voor een IP-adres voor het MAC-adres van de SmartEVSE. Dan deelt de DHCP-server altijd hetzelfde adres uit aan het apparaat met dat MAC-adres.

[ Voor 24% gewijzigd door rene037 op 21-07-2023 09:53 . Reden: verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
rene037 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:51:
[...]

Mac-adres koppelen aan IP-adres in de modem/router/dhcp-server. Eigenlijk een reservering maken voor een IP-adres voor het MAC-adres van de SmartEVSE. Dan deelt de DHCP-server altijd hetzelfde adres uit aan het apparaat met dat MAC-adres.
Klopt op zich. Ik heb nu een ziggo modem en dat heb ik daarin ook gedaan. Je moet dan wel een enigszins moderne modem hebben, voorheen had je die optie niet (of ik heb ze nooit gevonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Stefannn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:15:
[...]

Klopt op zich. Ik heb nu een ziggo modem en dat heb ik daarin ook gedaan. Je moet dan wel een enigszins moderne modem hebben, voorheen had je die optie niet (of ik heb ze nooit gevonden).
Ik heb zo'n oude witte connectbox, ik schat toch al 10 jaar, bij geavanceerde instellingen/DHCP staat onderin 'gereserveerd IP-adres'.
Die je daar toevoegt hoeft/hoeven niet in de DHCP-reeeks te liggen. Zo kun je je vaste IP-adressen groeperen per apparaatsoort en mobiele apparaten met DHCP uit de pool serveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 16:07
Heb mijn eigen vraag beantwoord.

[ Voor 96% gewijzigd door VicSmurf op 25-07-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
beffin schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:29:
Naast de al eerder genoemde oplossingen met je modem kun je ook, als je opnieuw de wifi setup doorloopt op het LCD scherm in combinatie met je telefoon, in de config portal een statisch ip adres, netmask en gateway ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
rene037 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Ik heb zo'n oude witte connectbox, ik schat toch al 10 jaar, bij geavanceerde instellingen/DHCP staat onderin 'gereserveerd IP-adres'.
Die je daar toevoegt hoeft/hoeven niet in de DHCP-reeeks te liggen. Zo kun je je vaste IP-adressen groeperen per apparaatsoort en mobiele apparaten met DHCP uit de pool serveren.
Klopt, op connectbox kan dat, die heb ik ook.
Ik herinner me dat het bij voorgangers niet kon. En daarmee weet ik dus ook niet of dat bij niet-ziggo gangers gaat.
Eigenlijk bedoel ik….
Het advies is compleet OK voor ziggo-gangers,
Maar als je geen ziggo hebt kan het zomaar zo zijn dat je je wezenloos zoekt naar een functie die er niet is.
(Maar misschien is deze functie inmiddels wel super gangbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
dingo35 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Je weet zeker dat je modbus verder goed functioneert?

Dan kan ik je alleen maar aanraden contact met Stegen te zoeken, misschien dat hij een oplossing weet...
Eerst verder gezocht, modbus werkt prima. Het is temperatuur gerelateerd, heb de schakelkast open met een fan erop. SmartEVSE blijft dan onder de 30 graden, geen problemen meer. Heb net de Serkri nog weer geflashed, ook die doet het dan ook gewoon.

Het zit hem dus niet zozeer in de firmware maar in de hardware. Ik wacht de reactie van Stegen af.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzRZ23Xj7lPesVtI_eJ7JqEti58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2AjDpXYbgx2AwrU1ZW58qWi.jpg?f=fotoalbum_large
Zou deze rfid aangesloten kunnen worden op de smart evse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@scholten45 Je moet een RFID lezer hebben die 1-Wire / OneWire ondersteunt. Die moet je dan aansluiten op de SW aansluiting. Zo te zien heb je zowel een transmit als receive data lijn, dus dit is geen goede.

Maar eerlijk gezegd weet ik ook niet of zo maar alle 1-Wire / OneWire RFID lezers werken, maar die je bij Stegen kan kopen zal het wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 09:11
scholten45 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:17:
[Afbeelding]
Zou deze rfid aangesloten kunnen worden op de smart evse?
Ik ben ook op zoek naar een RFID lezer voor mijn Tesla Wall Connector. Bestaat een dergelijke mogelijkheid?? Interessant!

Hoe werkt zoiets? Dus een Smart Evse icm een RFID reader zou mij de mogelijkheid bieden om mijn laadkosten te declareren met mijn werkgever?

[ Voor 12% gewijzigd door turkeyhakan op 24-07-2023 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
turkeyhakan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:16:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een RFID lezer voor mijn Tesla Wall Connector. Bestaat een dergelijke mogelijkheid?? Interessant!

Hoe werkt zoiets? Dus een Smart Evse icm een RFID reader zou mij de mogelijkheid bieden om mijn laadkosten te declareren met mijn werkgever?
Nee zo simpel werkt het niet. De RFID geeft je de mogelijkheid om de SmartEVSE te starten met een RFID token, zodat niet iedereen zomaar bij je paal kan gaan laden. Dat heeft niets met facturering te maken. De automatische facturering met een laadpas werkt niet ivm SmartEVSE. Enige optie die je hebt is een kWh meter plaatsen en de standen doorgeven maar daar zal de gem werkgever niet op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 09:11
THM0 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Nee zo simpel werkt het niet. De RFID geeft je de mogelijkheid om de SmartEVSE te starten met een RFID token, zodat niet iedereen zomaar bij je paal kan gaan laden. Dat heeft niets met facturering te maken. De automatische facturering met een laadpas werkt niet ivm SmartEVSE. Enige optie die je hebt is een kWh meter plaatsen en de standen doorgeven maar daar zal de gem werkgever niet op zitten te wachten.
Helder, dank je wel! Dat gaat hem dus niet worden helaas :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Misschien zoek ik niet goed :( maar is er ergens een uitleg / document hoe de verschillende modes werken en welke settings van invloed zijn op welke modes ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Die ken ik :)
En dat is de standaard firmware. Ik gebruik nu jou firmware.

Zo wil ik het verschil tussen Solar en Smart begrijpen en de parameters die gebruikt kunnen worden. Met mijn auto doe ik liever niet Trial-on-Error , dus wil begrijpen wat ik instel

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
In Smart mode wordt rekening gehouden met de waarde van je MainsMeter, zodat je hoofdzekering er niet uit knalt.

In Solar mode wordt er daarnaast pas gestart met laden zodra Startcurrent, gesommeerd over de fasen, teruggeleverd wordt aan het net. Daarbij wordt maximaal de ingestelde SolarImportCurrent gebruikt; zodra dat niet voldoende is om te laden (EVs hebben minimaal 6A per fase nodig) gaat de Stoptimer lopen; als die afloopt stopt het laden, tenzij er tussentijds weer genoeg stroom voorhanden is om te laden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Ahammar
Zoals eerder vermeld wou mijn auto niet laden ,
Op de smart evse v3 , na van alles te hebben geprobeerd , de handdoek in de ring gegooid en contact met stegen gehad ,
Gister heeft stegen mij een nieuwe smartevse opgestuurd , vandaag direkt gemonteerd, en ja hoor de auto begint te laden.
Gelukkig zeer goed geholpen door Stegen en het probleem opgelost.
Het is en blijft electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
dingo35 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:26:
In Smart mode wordt rekening gehouden met de waarde van je MainsMeter, zodat je hoofdzekering er niet uit knalt.

In Solar mode wordt er daarnaast pas gestart met laden zodra Startcurrent, gesommeerd over de fasen, teruggeleverd wordt aan het net. Daarbij wordt maximaal de ingestelde SolarImportCurrent gebruikt; zodra dat niet voldoende is om te laden (EVs hebben minimaal 6A per fase nodig) gaat de Stoptimer lopen; als die afloopt stopt het laden, tenzij er tussentijds weer genoeg stroom voorhanden is om te laden....
Dank je (y)
Solar en/of Smart optimaliseren dus niet Max Charge Current aan beschikbare teruglevering ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Niet MaxCurrent, maar wel de beschikbare current.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Ik heb nu dus ook een laadpaal via Stegen gebouwd en werkend.
Draait op 16 Ampere.

Hoe warm wordt alles bij jullie?
Ik zie dat de relevante automaten e.d. waar de stroom doorheen gaat rond de 30 graden zitten.
Er zijn echter de contactpunten zelf, dus letterlijk de schroefjes van de automaat en het relais, worden tegen de 40 graden. Dit bij langdurig 16 Ampere.
Ik heb wel overal 6mm2 gebruikt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Adereindhulzen gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Ja en nee. Combinatie van aansluitdraden, sommige met adereindhulzen, andere aangedrukt, zodat ze mooi plat contact maken (en zitten er ook recht in)

Het blijft ook stabiel op 40 graden, het wordt niet warmer. En dat zijn dan echt de contactpunten, gezien met warmtebeeld camera.

Dat zo'n groep 30 graden is, lijkt me niet zo vreemd.
De al aanwezige PV groep was dat trouwens ook.

Overigens worden de 6mm2 kabels niet erg warm zoals verwacht.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 27-07-2023 14:13 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 11:38
Eenn delta van 20 graden op de contactpunten is vrij normaal mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Vanmorgen lag mijn smart evse eruit. Aardlek was getript.
Nou heeft het allemaal wel flink geregend, maar als het goed is zit alles toch dicht genoeg dat dat geen probleem mag zijn.
De auto hing er wel aan en was van 70 tot 100% opgeladen (ik ga vandaag een trip maken). Het zou dus kunnen zijn dat de aardlek getript is bij het afschakelen van de auto, maar ik heb geen logging waarmee ik het trip-moment kan terug vinden.

Vraag…
Anderen die dit ook meegemaakt hebben?
Tips?

(Nb, sowieso,… maak dit weekend een trip maar zal maandag de aansluit doos en stekker open schroeven op zoek naar vocht)

[ Voor 11% gewijzigd door Stefannn op 29-07-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:03
dingo35 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:23:
[...]
En neem in je beschouwingen ook het verbruik van je auto tijdens het laden mee; aanvankelijk dacht ik net als jij, zo langzaam mogelijk laden om zo lang mogelijk surplus zonnestroom te gebruiken; nu ik weet dat mijn EV ca. 200-220W tijdens het laden verbruikt, blijkt het (zeker nu saldering nog geldt) veel aantrekkelijker te zijn de in de piek van het zonnestroom-surplus, zo kort mogelijk te laden...
Dit intrigeert me; mooie illustratie van 'spanning' tussen diverse manieren om naar een optimalisatieprobleem uit de energietransitie te kijken. Welke benadering is 'beter' en vanuit welk frame redeneer je? (Energy Case, Carbon Case, Business Case? En op welke schaal? Woning / Buurt / Land / Planeet?) Bijv.
- 'eigen stroom eerst'? of
- zo weinig mogelijk verbruiken is goed, dus relatief snel laden?l en gun je buren daarna ook wat zonnestroom?
- vooral laden op goedkope stroom of vooral laden op groene stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Hoe je het ook bekijkt, het dissiperen van 220W helpt noch je buren, noch het milieu, noch jezelf.

Je merkt dat EV's toch nog door oude ICE ontwerpers ontworpen zijn, met talloze componenten die relatief veel stroom gebruiken omdat ze bekend/goedkoop zijn. M.n. de CANbus rommel is berucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:03
dingo35 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:37:
Hoe je het ook bekijkt, het dissiperen van 220W helpt noch je buren, noch het milieu, noch jezelf.
Ik ben benieuwd of onze Tesla M3 SR+ ook ca 200 á 220W meer verbruikt awake&charging (excl 'echte' laadstroom) dan tov asleep&idle.
Het afschaffen van salderen in Nederland maakt het - als dat ooit door de 1e kamer bekrachtigd wordt - voor sommige mensen (financieel) aantrekkelijk om meer van eigen zonnestroom te gebruiken.
Ik ben benieuwd waar het financiële omslagpunt ligt en hoeveel het echt scheelt. Gewapend met dat inzicht hoop ik de focus op Business Case om te kunnen zetten naar meer focus op Energy Case en Carbon Case van "slim" laden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
hterhofte schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Ik ben benieuwd of onze Tesla M3 SR+ ook ca 200 á 220W meer verbruikt awake&charging (excl 'echte' laadstroom) dan tov asleep&idle.
Dat is te bepalen als je een SmartEVSE met een kWh meter als EVmeter hebt.

Als je dan steeds van bijv. 40% naar 60% laadt, maar met verschillende stromen (3x6A, 3x10A, 3x13A, 3x16A) en je zet de duur en het stroomverbruik uit in een tabel of grafiek, dan zie je vrij snel een vaste component. Dat is dan het "sluipverbruik" van je EV.

Ik verwacht dat Tesla, gezien het afwijkende ontwerpproces, een stuk zuiniger is. Maar meten is weten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:00
In voorbereiding op het afschaffen van het salderen ben ik ook aan de SmartEVSE gegaan. Alles werkt als een zonnetje, mijn auto (golf hybrid) begon meteen te laden. De SmartEVSE heb ik compleet 3 fase gemaakt, maar door luiheid en het ontbreken van de noodzaak heb ik alleen 1 fase aangesloten (auto kan maar 1 fase laden). In de praktijk is dit L3, maar dat maakt voor de werking niet uit. Als EV meter heb ik de SDM630 gemonteerd, en voor de MainsMeter een P1 meter (DSMR 4.2) met daaraan een https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/. Die DSMR4.2 geeft maar 1x 10 sec een meting maar dat lijkt de pret niet te drukken (als je zoals het voorbeeld om de 5 sec een update naar SmartEVSE stuurt). In de avond zag ik dat hij net wel, net niet genoeg stroom heeft om te starten. Na een nachtje slapen en me herinneren dat er alleen hele Amperes naar de SmartEVSE gaan dacht ik dat kan misschien beter en bleek ook het geval te zijn door de volgende esphome config-snip te gebruiken:
(LET OP: klopt niet helemaal gezien de stroom niet altijd netjes 230V is)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
interval:
  - interval: 5sec
    then:
      - http_request.post:
          url: !lambda |-
              std::string url;
              float l1 = id(returnedl1).state > 0 ? - id(returnedl1).state : id(producedl1).state;
              float l2 = id(returnedl2).state > 0 ? - id(returnedl2).state : id(producedl2).state;
              float l3 = id(returnedl3).state > 0 ? - id(returnedl3).state : id(producedl3).state;
              url.append("http://192.168.10.143/currents?L1=");
              url.append(to_string(l1*1000/23));
              url.append("&L2=");
              url.append(to_string(l2*1000/23));
              url.append("&L3=");
              url.append(to_string(l3*1000/23));
              return url.c_str();

Verder viel me op dat de MQTT homeassistant config voor EVEnergyCharged geen "state_class":"total_increasing" bevat, met deze setting kan hij ook in het energy dashboard opgenomen worden. Ik heb er een mini-patch voor gemaakt: (zou een Pull-Request gewaardeerd worden?)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
diff --git a/SmartEVSE-3/src/evse.cpp b/SmartEVSE-3/src/evse.cpp
index 7f7a1dd..1f38acd 100644
--- a/SmartEVSE-3/src/evse.cpp
+++ b/SmartEVSE-3/src/evse.cpp
@@ -2447,7 +2447,7 @@ void SetupMQTTClient() {
         //set the parameters for and announce other sensor entities:
         optional_payload = jsna("device_class","power") + jsna("unit_of_measurement","W");
         announce("EV Charge Power", "sensor");
-        optional_payload = jsna("device_class","energy") + jsna("unit_of_measurement","Wh");
+        optional_payload = jsna("device_class","energy") + jsna("unit_of_measurement","Wh") + jsna("state_class","total_increasing");
         announce("EV Energy Charged", "sensor");
     }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
copy-paste schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:24:
Verder viel me op dat de MQTT homeassistant config voor EVEnergyCharged geen "state_class":"total_increasing" bevat, met deze setting kan hij ook in het energy dashboard opgenomen worden. Ik heb er een mini-patch voor gemaakt: (zou een Pull-Request gewaardeerd worden?)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
diff --git a/SmartEVSE-3/src/evse.cpp b/SmartEVSE-3/src/evse.cpp
index 7f7a1dd..1f38acd 100644
--- a/SmartEVSE-3/src/evse.cpp
+++ b/SmartEVSE-3/src/evse.cpp
@@ -2447,7 +2447,7 @@ void SetupMQTTClient() {
         //set the parameters for and announce other sensor entities:
         optional_payload = jsna("device_class","power") + jsna("unit_of_measurement","W");
         announce("EV Charge Power", "sensor");
-        optional_payload = jsna("device_class","energy") + jsna("unit_of_measurement","Wh");
+        optional_payload = jsna("device_class","energy") + jsna("unit_of_measurement","Wh") + jsna("state_class","total_increasing");
         announce("EV Energy Charged", "sensor");
     }
Ja!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
dingo35 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:37:
M.n. de CANbus rommel is berucht...
Je hebt blijkbaar geen idee waar je over praat :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
De laatste keer dat ik er naar keek, was hier:
https://www.can-cia.org/f...eedings/2012_polfliet.pdf

nog weinig van geimplementeerd in de chips van de auto's die ik tegen kom. Ik zie consequent keuzes voor (iets) lagere kosten i.p.v. (veel) betere, snellere, efficientere technologie. Mijn ervaring m.n. bij de Duitse fabrikanten....

Maar misschien (hopelijk) is mijn ervaring verouderd...

[ Voor 22% gewijzigd door dingo35 op 02-08-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
Weer een les geleerd!
'EV Energy Charged' word iedere sessie gereset! Gelukkig is @dingo35 een goede beheerder en heeft mijn verkeerde aanname gespot.

Ik heb een nieuwe poging gedaan door een nieuw topic te maken die EnergyEV gebruikt in https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/pull/190

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
dingo35 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:48:
De laatste keer dat ik er naar keek, was hier:
----
Maar misschien (hopelijk) is mijn ervaring verouderd...
Ja hallo, dat is een paper uit 2012 :)

Los van EV, door de strenge CO2-eisen - en maximale uitstoot van de totale productie - wordt elke kans benut om CO2 te drukken. Één van die zaken zijn afschakelbare CAN-nodes in auto's om energie te sparen. In vergelijk met andere automotive netwerken zoals FlexRay, single-pair Ethernet is CAN sowieso een lage energiebus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ik had nog niet zo lang geleden een Mercedes uit het duurdere segment (zo een die met servo's de laatste centimeter van deuren en kofferbak dichttrekt), met een relatief nieuwe accu. De auto had drie weken stilgestaan in de haven waar de eigenaar zijn jacht had liggen; accu leeg.

We rekenden uit dat er een reststroom van 100-120mA heeft gelopen om de accu zo ver uit te putten.

De eigenaar verkocht zijn dure Mercedes vrijwel direct.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:12
dingo35 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:38:
Ik had nog niet zo lang geleden een Mercedes uit het duurdere segment (zo een die met servo's de laatste centimeter van deuren en kofferbak dichttrekt), met een relatief nieuwe accu. De auto had drie weken stilgestaan in de haven waar de eigenaar zijn jacht had liggen; accu leeg.

We rekenden uit dat er een reststroom van 100-120mA heeft gelopen om de accu zo ver uit te putten.

De eigenaar verkocht zijn dure Mercedes vrijwel direct.....
Interessante discussie - ook bij Tesla natuurlijk.
Die geven aan:
Why does estimated range decrease overnight while my car is off?

It is expected for a Tesla car to consume around 1% of charge per day while parked. In some cases, you may notice that consumption is higher. We recommend deactivating features such as preconditioning, Sentry Mode, Keep Climate On and any aftermarket equipment when not needed. It’s best to keep the vehicle plugged in when using those features when possible.

Dus een paar maanden parkeren = afslepen. Jammer dat je zo'n ding niet echt uit kan zetten. Maarja hij doet ook aan zelf onderhoud zoals de batterij in shape houden en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
dingo35 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:38:
Mercedes staat ongeveer 1 mA max. toe, geen idee wat hier aan de hand was, of wat er after sales nog aangebouwd is. Een auto moet simpelweg weken geparkeerd kunnen worden.

Los daarvan, het heeft niets met CAN-bus te maken. De gemiddelde middenklasser heeft tegenwoordig 5 of meer CAN-bussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Alleen al de eindweerstanden van 120ohm geven bij een signaalspanning van 2,4V een stroom van 40mA. Maal 5 bussen is 200mA nutteloos energieverbruik als de auto in normaal bedrijf is....

De auto-industrie is gewoon héél slecht in het ontwerpen van electronica...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dat is 0,48 Watt. bij (Bijv) 50kWh accu is dat 104167 uur ofwel 11 jaar. Puur theoretisch, bovendien zullen niet alle 5 de CAN-bussen actief zijn als auto geparkeerd en uit. Nog wat extra verliezen (De microprocessors verbruiken veelvoud van die 0,48Watt, maar ik bedoel te zeggen dat die afsluitweerstanden er niet toe doen.
Bovendien bereken ik net dat het 20mA is, niet 200...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Dan maak je toch een rekenfout: 2x120ohm parallel is 60ohm, 2,4V/60=40mA x 5 bussen = 200mA.

En als dat nu netjes via een dc/dc converter werd geleverd dan was het idd 0,48W + rendementsverlies van de converter, maar hoogstwaarschijnlijk wordt dit via een ordinaire spanningsregelaar vanuit 12V teruggeregeld dus wordt er 2,5W gedissipeerd. Dat lijkt heel weinig maar daar heb je toch weer een halve raspberry pi voor draaien (die wél iets nuttigs kan doen).

Het is maar één voorbeeld, die hele auto zit vol met dit soort ontwerp-missers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:46
Hi, weet iemand hier toevallig waar in NL je zo'n stofkap kan kopen voor op de laadkabel?

Zoals dit https://ecoharmony.co.uk/...cables/products/dust-caps

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

dingo35 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:15:
Dan maak je toch een rekenfout: 2x120ohm parallel is 60ohm, 2,4V/60=40mA x 5 bussen = 200mA.

En als dat nu netjes via een dc/dc converter werd geleverd dan was het idd 0,48W + rendementsverlies van de converter, maar hoogstwaarschijnlijk wordt dit via een ordinaire spanningsregelaar vanuit 12V teruggeregeld dus wordt er 2,5W gedissipeerd. Dat lijkt heel weinig maar daar heb je toch weer een halve raspberry pi voor draaien (die wél iets nuttigs kan doen).

Het is maar één voorbeeld, die hele auto zit vol met dit soort ontwerp-missers....
Het wordt een beetje off-topic. Maar Wat je zegt klopt (Rekenfoutje van mij). Ik was even in de war wat betreft de constructie van de CAN-bus. Zouden ze nog steeds lineaire spanningsregelaars gebruiken? Dat is dan wel onzinnig idd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FotoRic
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-12-2023
Projectje laadbox voor de E-tron is ready.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfQ50S97xWRVzm5DknW_lsXQiNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f25mG55Lbc40mVsInXwNgqCw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dj1yBFqJ_lbUhfctUQACmh7AW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bLbdJyoGKOb8symarlYaDjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-09 09:56
Kort vraagje. Kan de residual current ook voor het relais/contractor? Zou de kast bouw wat makkelijker maken.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@sailor_dg Als je niet de RCD van Stegen neemt, maar een losse type B ALS, zit 'ie ook vóór het relais. Trek zelf je conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Heel mooi! Maar persoonlijk word ik vrolijker van foto's van de binnenkant. Waar zijn de knoppen/LED's voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist nieuwe release 1.7.2 uitgebracht:

https://github.com/serkri/SmartEVSE-3/releases/tag/v1.7.2

Changes in v1.7.2:
  • now you can Stop and Start charging from the LCD screen by long-pressing < or >, respectively
  • clarify firmware flashing messages
  • several MQTT improvements
  • fix timeout problem of telnet server for debugging
  • Some more modem fixes, including improvement of soc calculation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-09 09:56
Ik ga morgen Sekri installeren en vroeg me af of er iets meer documentatie is voor het flashen dan de volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Building the firmware
Install platformio-core https://docs.platformio.org/en/latest/core/installation/methods/index.html
Clone this github project, cd to the smartevse directory where platformio.ini is located
Compile firmware.bin: platformio run
Compile spiffs.bin: platformio run -t buildfs
If you are not using the webserver /update endpoint:

Upload via USB configured in platformio.ini: platformio run --target upload

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Pagina: 1 ... 42 ... 88 Laatste