oh, heel tof! Zie ik 't goed dat je daarmee kan wisselen tussen smart en solar?Robert-Jan schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:36:
[...]
https://github.com/kozmoz/smartevse-display
Ik heb een externe display ontwikkeld voor de SmartEVSE. Het is nog een proof-of-concept, maar in de praktijk werkt het al goed. De software draait op een ESP32; zelf gebruik ik hiervoor de waterdichte M5Stack Tough.
Nieuwe ideeën en verbeteringen zijn welkom! Pull requests worden gewaardeerd.
[Afbeelding]
Klopt! Omdat mijn Smart EVSE is weggewerkt in een kunststof verdeelkast, kan ik op deze manier eenvoudig schakelen tussen solar en smart. Best handig nu het volladen met uitsluitend zonne-energie niet altijd meer haalbaar is.jpiscaer schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:15:
[...]
oh, heel tof! Zie ik 't goed dat je daarmee kan wisselen tussen smart en solar?
Ik heb twee laadpalen (een master en een slave). Een nadeel is dat ze allebei tegelijk omschakelen naar smart of solar. Dat is niet helemaal wat ik verwachtte of gehoopt had, maar goed, zo is het momenteel door Smart EVSE geïmplementeerd.
Nog een vraag: de afstand tussen de meterkast, waar ik overweeg de evse te hangen en de auto is een 16 meter.
Ik begreep van Stegen dat de max afstand zon 15 meter is ivm de data kabel (waar ik utp kabel voor ga gebruiken).
Ik zou nu nog relatief makkelijk het kunnen omgooien en een buiten meterkastje kunnen plaatsen waar de smart evse en het relais in kunnen.
Wat is jullie ervaring? En wat zouden jullie mij aanraden?
Alvast hartelijk dank.
Ik begreep van Stegen dat de max afstand zon 15 meter is ivm de data kabel (waar ik utp kabel voor ga gebruiken).
Ik zou nu nog relatief makkelijk het kunnen omgooien en een buiten meterkastje kunnen plaatsen waar de smart evse en het relais in kunnen.
Wat is jullie ervaring? En wat zouden jullie mij aanraden?
Alvast hartelijk dank.
Maak gebruik van FTP en je kan met gemak 20+ doen.
Zit zelf op ~18m en dat gaat prima. Dit is wel inclusief de 7.5m laadkabel.
Als die 16m ex laadkabel is, dan voor de zekerheid FTP nemen.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Als je wifi in orde is, kun je ook gewoon draadloos met de P1 HomeWizard dongle werken. Bij mij werkt dit prima.
Ik heb hem vandaag aangesloten, met een gewone ftp kabel. Dat lijkt goed te werken.Jazsie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:12:
Maak gebruik van FTP en je kan met gemak 20+ doen.
Totale lengte komt nu op een 18 meter uit.
Ik heb een api voor de tarieven, en nu dus die smartevse hacs integratie toegevoegd (helaas werk ik nog niet via mqqt).
Heeft iemand hier de smartevse al zo kunnen instellen met een automation in home assistant dat deze kan laden tijdens de goedkope uren van een dynamisch energie contract?
Kijk even in hacs naar ev smart charging. Ik gebruik die en ben daar erg tevreden over.Coder71 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:53:
[...]
Ik heb hem vandaag aangesloten, met een gewone ftp kabel. Dat lijkt goed te werken.
Totale lengte komt nu op een 18 meter uit.
Ik heb een api voor de tarieven, en nu dus die smartevse hacs integratie toegevoegd (helaas werk ik nog niet via mqqt).
Heeft iemand hier de smartevse al zo kunnen instellen met een automation in home assistant dat deze kan laden tijdens de goedkope uren van een dynamisch energie contract?
Dank!Mister I schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:00:
[...]
Kijk even in hacs naar ev smart charging. Ik gebruik die en ben daar erg tevreden over.
Ik snap even iets niet… auto lijkt niet te laden.
De smartevse tekent wel het kabeltje naar de auto, en ik zie het stroomgebruik van de p1 poort. De lader staat op smart, maar ook als ik hem op normal zet zie ik geen laad activiteit. Hoe kan ik zien wat er mis is? (Misschien toch die data kabel?)
Gevonden! Ik had de aansluiting naar het relais niet goed

Vriendelijke en goede support gekregen van Stegen! Aanrader.
Nu nog kijken of ik de ev smartcharging goed kan krijgen.
[ Voor 15% gewijzigd door Coder71 op 25-09-2025 10:37 . Reden: Aanvulling ]
Ik heb een smart EVSE in de groepenkast ingebouwd, samen met een kWh meter (ABB B23) voor het EV circuit. Eergisteren is de slimme meter geplaatst (een KFM5KAIFA). Ik lees de P1 data uit met een slimmelezer (de ethernet versie).
Dit zijn gelijk mijn allereerste stappen in esphome en yaml configs. ff wennen...
Ik dacht eerst dat er geen stroom per fase op de P1 poort te lezen viel, maar dat blijkt alleen in hele amperes te zijn... de smart EVSE wil graag stroom per fase in deci-amperes.
Ik heb dus nu de yaml aangepast zodat de stroom per fase berekend wordt (P/V) ipv uitgelezen van de P1.
Is dat een rare oplossing?
Waarom wil die smart EVSE eigenlijk stroom in deci-amps weten, terwijl de EV laadstroom slechts in stappen van hele Amperes geregeld kan worden? Ik neem aan om beter te kunnen regelen?
Volgende week is er een EV. Kan ik kijken of het ook echt werkt, dat laden
Dit zijn gelijk mijn allereerste stappen in esphome en yaml configs. ff wennen...
Ik dacht eerst dat er geen stroom per fase op de P1 poort te lezen viel, maar dat blijkt alleen in hele amperes te zijn... de smart EVSE wil graag stroom per fase in deci-amperes.
Ik heb dus nu de yaml aangepast zodat de stroom per fase berekend wordt (P/V) ipv uitgelezen van de P1.
Waarom wil die smart EVSE eigenlijk stroom in deci-amps weten, terwijl de EV laadstroom slechts in stappen van hele Amperes geregeld kan worden? Ik neem aan om beter te kunnen regelen?
In de SmartEVSE repo staat een aangepaste yaml file voor de SlimmeLezer WT32-ETH01 (precies degene die jij hebt denk ik) waarmee de SlimmeLezer het actuele verbruik rechtstreeks aan de SmartEVSE stuurt: https://github.com/SmartE...ons/slimmelezer/sl32.yamlSoepvlieg schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:59:
Ik heb een smart EVSE in de groepenkast ingebouwd, samen met een kWh meter (ABB B23) voor het EV circuit. Eergisteren is de slimme meter geplaatst (een KFM5KAIFA). Ik lees de P1 data uit met een slimmelezer (de ethernet versie).
Met de nieuwste esphome “headers:” even vervangen door “request_headers:”
[ Voor 6% gewijzigd door ruud76 op 26-09-2025 09:26 ]
Heb nog een oude Smart EVSE 2.2 in gebruik met sensorbox tegen overloading van de zekeringen.
Mbv home assistant geef ik de auto instructie hoeveel hij mag laden afhankelijk van de zonneproductie. Nu worden de dagen echter korter en haal ik niet meer de >12A teruglevering om op 3 fase 4A te kunnen laden.
Is het mogelijk om de laadpaal voor de winterperiode om te zetten naar 1 fase lader? 6A haal ik nog wel makkelijk uit de panelen namelijk.
Is dat een kwestie van 2 fasen uit het relais halen?
Let op: Ik doe dus niets met de solar mogelijkheid (als die er al op zit bij mijn versie) van de Smart EVSE, de laadstroom wordt ingeregeld door naar de auto een commando te sturen via APIs.
Mbv home assistant geef ik de auto instructie hoeveel hij mag laden afhankelijk van de zonneproductie. Nu worden de dagen echter korter en haal ik niet meer de >12A teruglevering om op 3 fase 4A te kunnen laden.
Is het mogelijk om de laadpaal voor de winterperiode om te zetten naar 1 fase lader? 6A haal ik nog wel makkelijk uit de panelen namelijk.
Let op: Ik doe dus niets met de solar mogelijkheid (als die er al op zit bij mijn versie) van de Smart EVSE, de laadstroom wordt ingeregeld door naar de auto een commando te sturen via APIs.
Hiervoor moet je een tweede relais aansluiten die de 2 fase kan uitschakelen
Zie ook:
https://github.com/SmartE...on.md#second-contactor-c2
Zie ook:
[ Voor 40% gewijzigd door Netraam op 26-09-2025 11:33 ]
Daar komt het technisch op neer. Zorg dat L2 + L3 niet meer actief zijn. Om niet 2x per jaar je aansluiting te moeten veranderen kan je of een handmatige schakelaar ertussen plaatsen of een relais welke je kan aansturen met HA zodat je je eigen 1F -> 3F schakeling kan opzetten.Wolly schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:15:
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Je geeft een Smart EVSE 3 instructie voor een Smart EVSE 2.2 versie! Wat voor de v3 geldt hoeft niet zo te zijn voor de v2 !Netraam schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:32:
Hiervoor moet je een tweede relais aansluiten die de 2 fase kan uitschakelen
Zie ook:
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Klopt, dit zit er volgens mij niet op. Maar het idee is wel interessant, ik zou zo'n relais ook via home assistant kunnen laten schakelen bij te laag vermogen.sandergar schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:42:
[...]
Je geeft een Smart EVSE 3 instructie voor een Smart EVSE 2.2 versie! Wat voor de v3 geldt hoeft niet zo te zijn voor de v2 !
Let wel : bij de V3 heeft het lang geduurd om dit softwarematig goed te krijgen. Je kan niet schakelen tijdens het laden bijv. Als je dus gaat automatiseren dan wel goed opletten wat je precies gaat doen. Automatisch overschakelen tijdens laden betekent sessie stoppen, relais overhalen, sessie weer starten.Wolly schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:52:
[...]
Klopt, dit zit er volgens mij niet op. Maar het idee is wel interessant, ik zou zo'n relais ook via home assistant kunnen laten schakelen bij te laag vermogen.
Ja thnx die had ik gevonden inderdaad. Maar die stuurt dus alleen hele amperes door (uit de dsmr data). Ik heb die aagepast zodat er amperes berekend worden uit vermogen / spanning en in deci-amps doorgestuurd worden.ruud76 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:20:
[...]
In de SmartEVSE repo staat een aangepaste yaml file voor de SlimmeLezer WT32-ETH01 (precies degene die jij hebt denk ik) waarmee de SlimmeLezer het actuele verbruik rechtstreeks aan de SmartEVSE stuurt: https://github.com/SmartE...ons/slimmelezer/sl32.yaml
Met de nieuwste esphome “headers:” even vervangen door “request_headers:”
Ik denk het wel.Wolly schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:15:
Heb nog een oude Smart EVSE 2.2 in gebruik met sensorbox tegen overloading van de zekeringen.
Maar ik nu zou goed testen of de stroombewaking goed blijft werken. V2 heeft ook geen updates meer op dat algoritme. In principe kan je overshoot of undershoot krijgen omdat je 3x minder stroom afneemt dan wat hij verwacht.
Het zijn verschillende fases dus zal wel goed gaan. Maar ik zou het goed testen.
Dat kan door de Max veel lager te zetten en waterkoker of oven aan te zetten.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Que? De SmartEVSE heeft toch geen kennis of het een 1F of een 3F aansluiting is? Bij de v3 Solar modus worden de 3 fasen getotaliseerd voor de juiste aansturing. Bij load balancing wordt elke fase afzonderlijk bewaakt en wordt er gestuurd op de meest belaste fase.Stefannn schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:48:
[...]
In principe kan je overshoot of undershoot krijgen omdat je 3x minder stroom afneemt dan wat hij verwacht.
Ik denk dat het goed gaat, om precies die reden. Maar je gebruikt het niet zoals bedoeld of getest. Dan zou ik het testen.sandergar schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:08:
[...]
Que? De SmartEVSE heeft toch geen kennis of het een 1F of een 3F aansluiting is? Bij de v3 Solar modus worden de 3 fasen getotaliseerd voor de juiste aansturing. Bij load balancing wordt elke fase afzonderlijk bewaakt en wordt er gestuurd op de meest belaste fase.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Toevallig is er afgelopen maand wel een firmware update voor de V2 uitgekomen (fw versie 2.40). Zie deze comments voor een overzicht van de vele wijzigingen.Stefannn schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:48:
[...]
Ik denk het wel.
Maar ik nu zou goed testen of de stroombewaking goed blijft werken. V2 heeft ook geen updates meer op dat algoritme. In principe kan je overshoot of undershoot krijgen omdat je 3x minder stroom afneemt dan wat hij verwacht.
Het zijn verschillende fases dus zal wel goed gaan. Maar ik zou het goed testen.
Dat kan door de Max veel lager te zetten en waterkoker of oven aan te zetten.
Hier zit ook een aanpassing tussen waarmee de start current per fase wordt gecontroleerd, dit kan in het geval van @Wolly denk ik helpen. De uitleg is dat hierdoor het gedrag hetzelfde wordt voor auto's die op 1 fase laden als voor auto's die op 3 fasen laden. Door met een relais 2 fases af te koppelen (waar de SmartEVSE geen weet van heeft) gedraagt je auto zich als een auto die maar op 1 fase kan laden.
Mijn slimme meter geeft het in hele amperes door terwijl het wel een komma getal is (bv 2.0). Ik heb in Home Assistant dit nu zelf berekend m.b.v. het voltage van de betreffende fase. Dit stuur ik nu door naar mijn SmartEVSE en nu wordt het ook goed geregeld in stapjes van 0.1 ampere. In Solar mode is mijn verbruik nu echt bijna 0.Soepvlieg schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:59:
:strip_exif()/f/image/FBd1WkwsgyLtEOrKlSNWZNXy.png?f=user_large)
De auto is hier niet aan het laden, maar je kunt zien dat het nu in stapjes van 0.1 richting de SmartEVSE wordt gestuurd.
Ja vandaag met een zonnetje op de PV de bevestiging dat deci-amps en +/- teken goed doorkomt naar de evse.silvanverschuur schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:07:
[...]
De auto is hier niet aan het laden, maar je kunt zien dat het nu in stapjes van 0.1 richting de SmartEVSE wordt gestuurd.
:strip_exif()/f/image/85HtuYk17VIz6lkuzYHBNSlE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik probeer dit ook, maar mijn ha yaml skill is onvoldoende:silvanverschuur schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:07:
[...]
Mijn slimme meter geeft het in hele amperes door terwijl het wel een komma getal is (bv 2.0). Ik heb in Home Assistant dit nu zelf berekend m.b.v. het voltage van de betreffende fase. Dit stuur ik nu door naar mijn SmartEVSE en nu wordt het ook goed geregeld in stapjes van 0.1 ampere. In Solar mode is mijn verbruik nu echt bijna 0.
[Afbeelding]
Wat is fout aan onderstaande, ik krijg nu heel veel cijfers achter de ,
{% set currentl1 = (
(states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1') | float(0)) -
(states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1') | float(0))
) / (states('sensor.electricity_meter_voltage_phase_l1') | float(0)) %}
oude regel was:
{% set currentl1 = states('sensor.electricity_meter_current_phase_l1') | float(0) %}
bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dit gebruik ik in HA:BarryH schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:02:
[...]
Ik probeer dit ook, maar mijn ha yaml skill is onvoldoende:
Wat is fout aan onderstaande, ik krijg nu heel veel cijfers achter de ,
{% set currentl1 = (
(states('sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1') | float(0)) -
(states('sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1') | float(0))
) / (states('sensor.electricity_meter_voltage_phase_l1') | float(0)) %}
oude regel was:
{% set currentl1 = states('sensor.electricity_meter_current_phase_l1') | float(0) %}
bedankt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - service: mqtt.publish data: topic: SmartEVSE/Set/MainsMeter payload: |- {% set current1 = ((states('sensor.power_consumed_phase_1') | float(0) * 1000 - states('sensor.power_produced_phase_1') | float(0) * 1000) / states('sensor.voltage_phase_1') | float(2)) | round(1) * 10 %} {% set current2 = ((states('sensor.power_consumed_phase_2') | float(0) * 1000 - states('sensor.power_produced_phase_2') | float(0) * 1000) / states('sensor.voltage_phase_2') | float(2)) | round(1) * 10 %} {% set current3 = ((states('sensor.power_consumed_phase_3') | float(0) * 1000 - states('sensor.power_produced_phase_3') | float(0) * 1000) / states('sensor.voltage_phase_3') | float(2)) | round(1) * 10 %} {{current1 | round(0)}}:{{current2 | round(0)}}:{{current3 | round(0)}} |
Mooie oplossing.
Echter.... aangezien deze data nogal vaak ververst, gebruik je nu ook mega veel cycles om de berekening steeds opnieuw uit te voeren. Weegt dat op tegen de "winst" ten opzichte van het 1:1 doorzetten van de amperages vanuit je slimme meter?
Wat is de winst eigenlijk van deze manier t.o.v. de hele amperes die rechtstreeks uit de DSMR komen? Gewoon "omdat het kan"?
(disclaimer: oprechte interesse, niet bedoeld als afzeik ofzo)
Echter.... aangezien deze data nogal vaak ververst, gebruik je nu ook mega veel cycles om de berekening steeds opnieuw uit te voeren. Weegt dat op tegen de "winst" ten opzichte van het 1:1 doorzetten van de amperages vanuit je slimme meter?
Wat is de winst eigenlijk van deze manier t.o.v. de hele amperes die rechtstreeks uit de DSMR komen? Gewoon "omdat het kan"?
Sometimes you need to plan for coincidence
Iets nauwkeuriger volgen van de E meterHmmbob schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:27:
Mooie oplossing.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb niet heel veel zonnepanelen en nu wordt echt alle zonnestroom gebruikt om de auto te laden. Dus net iets nauwkeuriger.Hmmbob schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:27:
Mooie oplossing.
Kwestie van je instellingen nalopen. Waarschijnlijk mag je SmartEVSE tot 6A extra laden (solar_max_import). Post anders je instellingen (http://<SmartEVSE-ip>/settings) hier.Coder71 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:06:
Ik heb mijn smartevse nu aan de praat, en heb deze gister laten laden. Deze staat op solar, maar ik zie dat deze blijft doorladen ook als is er geen zonnestroom opbrengst meer. Is dat normaal? Of kan ik dat beter via home assistant schakelen?
Ps mijn auto laad maar op 1 fase op.
[Afbeelding]
Mijn settings:sandergar schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:21:
[...]
Kwestie van je instellingen nalopen. Waarschijnlijk mag je SmartEVSE tot 6A extra laden (solar_max_import). Post anders je instellingen (http://<SmartEVSE-ip>/settings) hier.
{"version":"v3.8.5","serialnr":8218,"mode":"SOLAR","mode_id":2,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"NETGEAR15","rssi":-45,"bssid":"0E:EA:14:18:5D:BA"},"evse":{"temp":35,"temp_max":65,"connected":false,"access":1,"mode":2,"loadbl":0,"pwm":1024,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"None","error_id":0,"rfidreader":"Disabled","rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":60,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":14,"current_main":25,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":0,"max_sum_mains_time":0,"solar_max_import":0,"solar_start_current":6,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Not present","mains_meter":"Sensorbox","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE/8218","username":"","password_set":false,"status":"Disconnected"},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":-1,"L1":-1,"L2":8,"L3":-8,"last_data_update":1759238695,"original_data":{"TOTAL":-1,"L1":-1,"L2":8,"L3":-8}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}
Coder71 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:06:
Ik heb mijn smartevse nu aan de praat, en heb deze gister laten laden. Deze staat op solar, maar ik zie dat deze blijft doorladen ook als is er geen zonnestroom opbrengst meer. Is dat normaal? Of kan ik dat beter via home assistant schakelen?
[Afbeelding]
Er gaat een timer lopen zodra er minder teruglevering is dan 6A. Die timer is in je instellingen 10 minuten. Is er in die 10 minuten wel weer genoeg teruglevering wordt die timer weer gereset. Dus het kan zijn dat er inderdaad doorgeladen wordt, ook al is je opbrengst even wat lager maar dit komt door die timer. Je wilt ook niet bij ieder wolkje dat het laden meteen volledig stopt. Dan ben je onnodig de contactor aan het schakelen, en is er ook niet echt bevordelijk voor.Coder71 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:25:
[...]
Mijn settings:
{"version":"v3.8.5","serialnr":8218,"mode":"SOLAR","mode_id":2,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"NETGEAR15","rssi":-45,"bssid":"0E:EA:14:18:5D:BA"},"evse":{"temp":35,"temp_max":65,"connected":false,"access":1,"mode":2,"loadbl":0,"pwm":1024,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"None","error_id":0,"rfidreader":"Disabled","rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":60,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":14,"current_main":25,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":0,"max_sum_mains_time":0,"solar_max_import":0,"solar_start_current":6,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Not present","mains_meter":"Sensorbox","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE/8218","username":"","password_set":false,"status":"Disconnected"},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":12,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":-1,"L1":-1,"L2":8,"L3":-8,"last_data_update":1759238695,"original_data":{"TOTAL":-1,"L1":-1,"L2":8,"L3":-8}},"backlight":{"timer":0,"status":"OFF"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Er lijkt na - wat is het 7 uur? - totaal geen opwek meer te zijn in de grafiek. Dus dan zou de 10 minuten timer echt wel klaar zijn. Ik ken niet alle release notes van alle tussenliggende versies maar er is wel ontwikkeling geweest op Solar. Probeer eens een nieuwere versie. Ik draai 3.9.0 en hier stopt de Solar gewoon. Ik heb niet veel PV dus ik sta wel iets Solar Max Import toe.adjego schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:38:
[...]
[...]
Er gaat een timer lopen zodra er minder teruglevering is dan 6A. Die timer is in je instellingen 10 minuten. Is er in die 10 minuten wel weer genoeg teruglevering wordt die timer weer gereset. Dus het kan zijn dat er inderdaad doorgeladen wordt, ook al is je opbrengst even wat lager maar dit komt door die timer. Je wilt ook niet bij ieder wolkje dat het laden meteen volledig stopt. Dan ben je onnodig de contactor aan het schakelen, en is er ook niet echt bevordelijk voor.
Staat je start current niet op +6 ampère ingesteld ipv negatieve waarde?Coder71 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:25:
[...]
Mijn settings:
Ik ging ervanuit dat dit positieve waardes zouden moeten zijn... Maar dat was een aanname. Kan iemand anders zijn config delen, zodat ik dat kan vergelijken? Ik zit op de laatste public versie 3.8.5 wat firmware betreft.Driehoek schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:54:
[...]
Staat je start current niet op +6 ampère ingesteld ipv negatieve waarde?
Aanvulling: Negatieve waarden zijn daar niet in te vullen.
[ Voor 6% gewijzigd door Coder71 op 30-09-2025 16:03 ]
"version": "v3.9.2",Coder71 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:01:
[...]
Ik ging ervanuit dat dit positieve waardes zouden moeten zijn... Maar dat was een aanname. Kan iemand anders zijn config delen, zodat ik dat kan vergelijken? Ik zit op de laatste public versie 3.8.5 wat firmware betreft.
Aanvulling: Negatieve waarden zijn daar niet in te vullen.
"settings": {
"charge_current": 67,
"override_current": 0,
"current_min": 6,
"current_max": 13,
"current_main": 23,
"current_max_circuit": 15,
"current_max_sum_mains": 0,
"max_sum_mains_time": 0,
"solar_max_import": 0,
"solar_start_current": 5,
"solar_stop_time": 15,
"enable_C2": "Solar Off",
"mains_meter": "Sensorbox",
"starttime": 0,
"stoptime": 0,
"repeat": 0,
"lcdlock": 0,
"lock": 0,
"cablelock": 0
},
Ik heb dit zelfde gedrag, maar dat komt door mijn settings. Mijn eigen auto laad ook op maar 1 fase op, maar mijn laadpaal ondersteunt 3 fase, en die wordt ook enkele keren gebruikt door autos die 3 fase laden.Coder71 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:06:
[Afbeelding]
Volgens mij rekent hij zolang de paal op 3 fase staat altijd met een verbruik van 18A als ie op minimum draait, en gaat hij daar ook mee rekenen met wat er weg zou vallen als laden zou stoppen. De berekening meent dan dat als je zou stoppen met laden dat hij dan direct weer teveel stroom beschikbaar heeft over de fases verdeeld en weer zou beginnen met laden.
Als ik de paal op 1 fase instel en dan mijn 1 fase auto laad gaat wel alles goed (Maar dan klopt het allemaal niet als ik een 3 fase auto eraan hang). Ik heb geen relais om te wisselen
Sinds release 3.8.5. is er veel verbeterd aan het solar laden. Met v3.9.2 heb ik nog geen rare dingen ontdekt (helaas is er sindsdien ook te weinig PV productie geweest voor het testen van de Auto 3P).
Als je op 3.9.2 zit, dit heb ik nu 1 keer gehad. Ga terug naar 3.8.5.Coder71 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:06:
[Afbeelding]
Ik heb een issue geopend, want bij mij start hij nu helemaal niet.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/288
Ik ben aan het puzzelen op de volgende situatie:
- Ouders hebben een EV gekocht (max 11kW laden, mag ook trager) en laden nu met een grannycharger met instelbaarvermogen + displaytje waarop geladen kWh te zien is.
- De meterkast is 3 fasen en er draait een (flinke) warmtepomp mee; load balancing is welkom. Maar: er is géén connected slimme meter en géén P1 poort beschikbaar. Dus géén live verbruiksdata.
- Ik wil de paal qua loadbalancing draadloos kunnen aansluiten.
- Er zijn zonnepanelen, maar de inverters worden niet online uitgelezen.
- Er is géén domoticasysteem aanwezig om als 'middle man' te werken.
- De hoofdmeterkast is in het huis, een tweede meterkast zit in de schuur en hier komt de laadpaal aan te hangen (ook 3 fasen).
Kortom, alle condities die het thuis makkelijk maakten (korte afstanden, Home Assistant al beschikbaar, P1 poort) heb ik daar níet.
Wensen:
- veilig qua overbelasting
- laden op de zon
- inzicht in laadsnelheid & hoeveelheid (tenminste zoals de granny met display nu aangeeft) is fijn.
Dus, richtingen die ik zie:
1a. Overtuigen toch een nieuwe meter te laten plaatsen, Arduino met P1 draadje installeren en deze direct via de API het verbruik naar een EVSE V3 te laten posten. Dit is hoe ik het thuis doe.
Con: Hoog hobby-gehalte, nieuwe meter laten plaatsen kost overtuigen + levertijd.
Pro: Bekend.
1b: Arduino met CT klemmen uitrusten, kalibreren en dan verder zoals boven.
Con: Heb ik de tijd niet voor + nog hoger hobbygehalte
2. Semi of the shelf oplossingen zoals
- Shelly: Shelly PRO 3 EM serie met CT klemmen in de hoofdmeterkast, over Wifi.
- Homewizard 3 fasen Wifi meter toevoegen in de hoofd-meterkast, over Wifi.
Zover mij bekend kunnen beide niet direct naar de API van een EVSE sturen - of kan dit inmiddels wel?
Er lijkt ESPhome op een (oude?) 3EM te kunnen draaien maar niet op de nieuwere varianten: https://devices.esphome.io/devices/Shelly-3EM . Gebruikt iemand dit?
Zo niet dan hebben deze oplossingen ook een Home Assistant nodig ertussen.
3. Zappi met draadloze 'Harvi' met CT klemmen. Toegeven aan de commercie en flink de portemonnee trekken
Dus in het kort: Zonder P1 aansluiting en zonder HA, direct live hoofdzekering load kunnen doorsturen naar een EVSE V3. Mis ik opties?
- Ouders hebben een EV gekocht (max 11kW laden, mag ook trager) en laden nu met een grannycharger met instelbaarvermogen + displaytje waarop geladen kWh te zien is.
- De meterkast is 3 fasen en er draait een (flinke) warmtepomp mee; load balancing is welkom. Maar: er is géén connected slimme meter en géén P1 poort beschikbaar. Dus géén live verbruiksdata.
- De hoofdmeterkast is in het huis, een tweede meterkast zit in de schuur en hier komt de laadpaal aan te hangen (ook 3 fasen).
Kortom, alle condities die het thuis makkelijk maakten (korte afstanden, Home Assistant al beschikbaar, P1 poort) heb ik daar níet.
Wensen:
- laden op de zon
- inzicht in laadsnelheid & hoeveelheid (tenminste zoals de granny met display nu aangeeft) is fijn.
1a. Overtuigen toch een nieuwe meter te laten plaatsen, Arduino met P1 draadje installeren en deze direct via de API het verbruik naar een EVSE V3 te laten posten. Dit is hoe ik het thuis doe.
Con: Hoog hobby-gehalte, nieuwe meter laten plaatsen kost overtuigen + levertijd.
Zover mij bekend kunnen beide niet direct naar de API van een EVSE sturen - of kan dit inmiddels wel?
Er lijkt ESPhome op een (oude?) 3EM te kunnen draaien maar niet op de nieuwere varianten: https://devices.esphome.io/devices/Shelly-3EM . Gebruikt iemand dit?
3. Zappi met draadloze 'Harvi' met CT klemmen. Toegeven aan de commercie en flink de portemonnee trekken
Dus in het kort: Zonder P1 aansluiting en zonder HA, direct live hoofdzekering load kunnen doorsturen naar een EVSE V3. Mis ik opties?
OC / CM - Begint eer ge Bezint
In theorie werkt dit met een Shelly Pro 3EM. Je kunt deze programmeren met ShellyScript (JavaScript). Stel hem zo in dat hij elke paar seconden de meetwaarden doorstuurt naar het SmartEVSE-endpoint. Je hebt dan inderdaad geen extra middleware of hardware, zoals Home Assistant, nodig.Scatman_II schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:34:
Of voeg ondersteuning voor de Shelly Pro 3EM toe aan SmartEVSE. Dat zal er vrijwel hetzelfde uitzien als de code voor de HomeWizard P1-meter. Je kunt hiervoor een Pull Request indienen: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/pulls
Enige kennis van programmeertalen is nodig om met de huidige opstelling verder te komen.
Succes
Waarom niet gewoon een Sensorbox 2 met CT klemmen? Scheelt gedoe en werkt goed. Evt een extra kWh meter met Modbus om bij te houden hoeveel er geladen isScatman_II schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:34:
Ik ben aan het puzzelen op de volgende situatie:
Wensen:
- laden op de zon
Inderdaad, gewoon de Sensorbox toepassen. Als je als zoon een keer niet beschikbaar bent kan een andere electricien hier ook gewoon ondersteuning op bieden. De sensorbox zie ik niet als hobby oplossing. De sensorbox is gewoon bedraad aangesloten en heeft geen programmeerwerk nodig.mukky schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:23:
[...]
Waarom niet gewoon een Sensorbox 2 met CT klemmen? Scheelt gedoe en werkt goed. Evt een extra kWh meter met Modbus om bij te houden hoeveel er geladen is
Dat maakt toch niets uit, als je het verbruik onder de hoofdschakelaar meet?Scatman_II schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:34:
...
...
Hier maak je het jezelf lastiger, omdat je rekening moet houden met twee zekeringen; van de ovk en de zekeringen van de netbeheerder.- De hoofdmeterkast is in het huis, een tweede meterkast zit in de schuur en hier komt de laadpaal aan te hangen (ook 3 fasen).
...
Als ze zonnepanelen hebben, moeten ze toch sowieso naar een digitale meter (met P1-poort)? Of hebben ze nu al 4 telwerken?
ocaj heeft gelijk:
https://www.rdi.nl/onderw...mme-of-digitale-meter/faq
Hoe weet ik of ik een analoge, digitale of slimme meter heb?
"Een slimme meter heeft echter ook een p1-poort..."
impliceert dat digitale meters geen p1-poort hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door timovd op 02-10-2025 15:50 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Nee hoor. Het is met zonnepanelen wel verplicht om een digitale meter te hebben die verschillende telwerken heeft voor afname en teruglevering, maar er is géén verplichting voor een digitale meter met communicatiemogelijkheid (ook wel "slimme" meter genoemd).timovd schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:23:
Als ze zonnepanelen hebben, moeten ze toch sowieso naar een digitale meter (met P1-poort)? Of hebben ze nu al 4 telwerken?
De digitale meter zonder communicatiemogelijkheid heeft helaas ook geen P1-poort.
(en sinds het TF-signaal uitgefaseerd is/wordt waarmee er tussen dag/nachttarief geschakeld werd heeft zo'n digitale meter zonder communicatiemogelijkheid dus weliswaar 4 telwerken, maar 2 van die tellers blijven altijd op 0 staan)
Dankjewel, mooie aanvulling want ShellyScript was mij onbekend! Ik heb wat (andere) shelly units liggen, dus even kijken of ik dat kan leren voordat ik op zoek ga naar een 3EM.Robert-Jan schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:21:
[...]
In theorie werkt dit met een Shelly Pro 3EM. Je kunt deze programmeren met ShellyScript (JavaScript). Stel hem zo in dat hij elke paar seconden de meetwaarden doorstuurt naar het SmartEVSE-endpoint. Je hebt dan inderdaad geen extra middleware of hardware, zoals Home Assistant, nodig.
Of voeg ondersteuning voor de Shelly Pro 3EM toe aan SmartEVSE. Dat zal er vrijwel hetzelfde uitzien als de code voor de HomeWizard P1-meter. Je kunt hiervoor een Pull Request indienen: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/pulls
Enige kennis van programmeertalen is nodig om met de huidige opstelling verder te komen.
Succes
Wat jouw opmerking over de Homewizard P1 meter; Ik zie nu inderdaad in deze doc één verwijzing naar een Homewizard P1 meter: https://github.com/dingo3...ter/docs/configuration.md - maar hoe dit werkt moet dan in de code opgezocht worden neem ik aan (vind geen verdere text en uitleg)?
Omdat de laatste keer dat ik keek deze altijd via UTP moet worden aangesloten, en dan moet ik 20 meter gaan graven onder bloemperken en een oprit... Draadloos heeft zeer sterk de voorkeur.mukky schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:23:
[...]
Waarom niet gewoon een Sensorbox 2 met CT klemmen? Scheelt gedoe en werkt goed. Evt een extra kWh meter met Modbus om bij te houden hoeveel er geladen is
Een Sensorbox met 3 CT klemmen is ook ~€100 dus als ik een Shelly voor hetzelfde geld, maar dan draadloos zou kunnen inzetten leek me dat handig.
Ik lees nu in dit topic een verwijzing naar een nieuwe firmware op de sensorbox die wel Wifi ondersteunt, maar geen documentatie hierover - als dit kan, heeft er iemand een linkje naar wat leesvoer?
Die HomeWizard P1-meter is gewoon plug-and-play. Je hoeft ‘m alleen maar te selecteren in de configuratie van de SmartEVSE en het werkt. Ik heb ooit de basis hiervoor toegevoegd en inmiddels is het door anderen ook nog verder verbeterd (het mooie aan open source!).Scatman_II schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:28:
[...]
Wat jouw opmerking over de Homewizard P1 meter; Ik zie nu inderdaad in deze doc één verwijzing naar een Homewizard P1 meter: https://github.com/dingo3...ter/docs/configuration.md - maar hoe dit werkt moet dan in de code opgezocht worden neem ik aan (vind geen verdere text en uitleg)?
De Shelly Pro 3EM werkt technisch gezien bijna hetzelfde als de HomeWizard P1-meter. Een integratie met SmartEVSE is dus prima te doen, mits je een beetje handig bent met C en ervaring hebt met het programmeren van ESP32’s. Zonder programmeerervaring wordt het denk ik wel een lastig verhaal.
De source code van SmartEVSE vind je hier:
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5
Wie heeft er ervaring in het ombouwen van een EVbox?
Ik heb een EVbox Alsop de foto aan de muur hangen.
Het enige wat ik wil is:
Dat de paal zonder pasje of wat dan ook gewoon werkt.
Ik wil dus de communicatie/activatie via GPS uitschakelen, aangezien EVbox er mee gaat stoppen.
Gewoon stekker erin en laden.
Echter moet de laadbox wel communiceren met de auto; en dat zit nu allemaal in het hars gegoten.
Is er een eenvoudige manier om dit te verwezenlijken, of moet er bv. een SmartEVSE ingebouwd worden?
Wellicht iemand ervaring hiermee?
F
Het enige wat ik wil is:
Ik wil dus de communicatie/activatie via GPS uitschakelen, aangezien EVbox er mee gaat stoppen.
Echter moet de laadbox wel communiceren met de auto; en dat zit nu allemaal in het hars gegoten.
Is er een eenvoudige manier om dit te verwezenlijken, of moet er bv. een SmartEVSE ingebouwd worden?
F
:strip_exif()/f/image/faj4627kT3sXTTEYdqTEjSS6.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zegt EVbox hier zelf over? Ik heb een oude Lolo bij mn schoonvader hangen en shell stopt de ondersteuning daarvan wat betekent dat die vrijgeschakeld wordt. Dus : altijd aan,Frankzelf schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:50:
Het enige wat ik wil is:
F
[Afbeelding]
Ik heb dit type EVBox omgebouwd naar SmartEVSE.
Heel veel er uit en weinig er weer in.
Communicatie met de Volvo Plugin voor Domoticz en de SmartEVSE aansturen met MQTT.
Loopt als een zonnetje.
Communicatie met de Volvo Plugin voor Domoticz en de SmartEVSE aansturen met MQTT.
Loopt als een zonnetje.
:strip_exif()/f/image/W53GUrnw7xbFadyQ6MJeFwqk.png?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door tukker999 op 03-10-2025 22:56 ]
Zoals @BarryH al zei, door EVbox laten vrijschakelen en dan is het een standaard "plug&charge" laadpunt geworden, zonder backend communicatie. Hopelijk werken ze mee, aangezien er geen financieel gewin meer voor ze is.Frankzelf schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:50:
Het enige wat ik wil is:
F
[Afbeelding]
Ik heb exact deze laadpaal van marktplaats gekocht (voordat EV box stopte, ~2 maanden geleden), getest (werkte), en bij mijn ouders opgehangen eergisteren. En toen deed ie het nietFrankzelf schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:50:
Het enige wat ik wil is:
F
[Afbeelding]
De marktplaats verkoper was helaas niet heel snel met z'n antwoorden, de Everon dienst is ergens vorige maand gestopt en hoewel de oud-eigenaar mij meldde dat de paal al in 'offline-modus' zou staan reageert ie nou niet meer op de gekoppelde laaddruppels, en is dat bij deze paal ook niet lokaal in te stellen (oud model, geen bluetooth of wifi, en de backend van EVbox is dus volgens mij gestopt).
Kortom, ik sta nu ook voor de keuze om deze paal om te bouwen of een alternatief te gaan zoeken want hij doet nu niks.
Volgens mij is er minimaal nodig:
- EVSE
- Lekstroombeveiliging
Niet bruikbaar lijken mij:
- Gehele PCB met RFID lezer, GPS/GRPS module
- 12V voeding
- Heel misschien: LED ring
Waar ik nog niet uit ben:
- Is de vergrendelmotor van deze unit aan te sturen door de SmartEVSE? Kan deze evt. domweg niet gebruikt worden of kan er dan niet geladen worden met een losse kabel?
/f/image/EtMRrihnLbK5g0K9gtAWFCGa.png?f=fotoalbum_large)
Wat mooi dat dit gelukt is!tukker999 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:53:
Ik heb dit type EVBox omgebouwd naar SmartEVSE.
Loopt als een zonnetje.
[Afbeelding]
Zou je een foto van de omgebouwde box (binnenkant natuurlijk
Ik zou verder ook niet weten hoe. Maar….Scatman_II schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:46:
[...]
Ik heb exact deze laadpaal van marktplaats gekocht (voordat EV box stopte, ~2 maanden geleden), getest (werkte), en bij mijn ouders opgehangen eergisteren. En toen deed ie het niet![]()
De marktplaats verkoper was helaas niet heel snel met z'n antwoorden, de Everon dienst is ergens vorige maand gestopt en hoewel de oud-eigenaar mij meldde dat de paal al in 'offline-modus' zou staan reageert ie nou niet meer op de gekoppelde laaddruppels, en is dat bij deze paal ook niet lokaal in te stellen (oud model, geen bluetooth of wifi, en de backend van EVbox is dus volgens mij gestopt).
Kortom, ik sta nu ook voor de keuze om deze paal om te bouwen of een alternatief te gaan zoeken want hij doet nu niks.
- EVSE
- Lekstroombeveiliging
- Gehele PCB met RFID lezer, GPS/GRPS module
- 12V voeding
- Is de vergrendelmotor van deze unit aan te sturen door de SmartEVSE? Kan deze evt. domweg niet gebruikt worden of kan er dan niet geladen worden met een losse kabel?
[Afbeelding]
Heeft zo’n ding niet ergens een “reset to factory settings” knopje?
Ik heb een EVBox G2 omgebouwd naar SmartEVSE.Scatman_II schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:46:
[...]
- EVSE
- Lekstroombeveiliging
[...]
[...]
[Afbeelding]
De vergrendelmotor werkt met LOCK=Solenoid, maar was wel even trial and error om te vinden op welke volgorde de pins moesten worden aangesloten.
De meter heb ik vervangen met een SDM630-Modbus V2. De twee contactors heb ik behouden voor schakelen tussen 1 of 3 fase laden. Voor lekstroombeveiliging heb ik een 3-fase type A aardlekschakelaar in de meterkast voor de krachtgroep, en in de EVSE een DC RCD van de webshop van Stegen.
De LED-ring (bij mij goed versleten) heeft omgekeerde polariteit t.o.v. SmartEVSE en kreeg ik dus niet rechtstreeks aan de praat. Ik heb de rode LED niet aangesloten, de blauwe via een NO hulpcontact van de eerste contactor, en de groene via een NC hulpcontact van de tweede contactor. Je krijgt dan groen bij idle, cyaan bij 1-fase laden en blauw bij 3-fase laden.
Ik heb even geen recente foto, maar dit was toen ik nog nèt niet helemaal klaar was met afwerken. Achter de EVSE zie je nog net een Unifi AP zitten voor het WiFi signaal. De RSSI is -6 dBm op de SmartEVSE
:strip_exif()/f/image/JZx0A2TQpsLmELb5mwY3mj9S.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, zover ik kon vinden niet, en volgens mij wil je dit ook niet gebruiken want 1) de ingeleerde RFID tags zouden dan vergeten worden en 2) er is geen backend-server meer (want EV box bestaat niet meer) waar dat ding mee geconfigureerd kan worden.Stefannn schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:13:
[...]
Ik zou verder ook niet weten hoe. Maar….
Heeft zo’n ding niet ergens een “reset to factory settings” knopje?
Bovenstaande post van @PimDoos en deze wijzen er in elk geval op dat het ombouwen te doen is, al is de pinout van socket vergrendeling solenoid en het aansluiten van de LED dus even puzzelen..
Als nou nog blijkt dat de Sensorbox v2 draadloos met de SmartEVSE kan praten zou het helemaal fantastisch zijn
Voor mijzelf en anderen die deze informatie over een EVbox businessline (ik heb de G2 van marktplaats gehaald schijnt) laadpaal zoeken..
De actuator: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81974320
Actuator draadjes: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81976094
Mogelijke volgorde van deze draadjes: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81974704
Tweede SmartEVSE inmiddels besteld...Instellen als ratio lock, text uit handleiding:
The Ratio lock has 3 wires, connect them as follows:
B: Blue R: Black W: Red
Set the Lock option in the menu to SOLENOID
Bij mij stonden er witte streepjes op de blauwe draadjes, de volgorde van links naar rechts op de smartevse hoe ik het had gedaan was
2,1,3 (aantal witte streepjes)
[ Voor 30% gewijzigd door Scatman_II op 04-10-2025 16:09 ]
Ja, het heeft weer even geduurt, maar hij liet de kabel niet los. Wat ik zie dat hij in state B1 blijft staan met error 0. Maar ik kan niet uit de logging halen waarom? Moet ik naar debug level of verbose, met welke zou ik dit kunnen achterhalen?Ferrox1 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:19:
[...]
Net zelf deze riedel herhaald met de debug er aan. Valt het niet te reproduceren![]()
Wat me wel opviel is dat de volgende regels eenmalig dubbel is weggeschreven:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 t:106530561ms) (ProximityPin)(C0) PP pin: 728 (1358 mV) :106530561ms) (ProximityPin)(C0) PP pin: 728 (1358 mV) (I t:106530565ms) (write_settings)(C1) settings saved t:106530569ms) (setState)(C0) 19:02:07 STATE A -> B t:106530570ms) (setState)(C0) @MSG: Switching Contactor1 OFF. t:106530570ms) (setState)(C0) @MSG: Switching Contactor2 OFF. t:106530601ms) (Timer10ms_singlerun)(C1) Diode OK :106530569ms) (setState)(C0) 19:02:07 STATE A -> B t:106530570ms) (setState)(C0) @MSG: Switching Contactor1 OFF. t:106530570ms) (setState)(C0) @MSG: Switching Contactor2 OFF. t:106530601ms) (Timer10ms_singlerun)(C1) Diode OK :106530625ms) (Timer100ms_singlerun)(C0) Locking Actuator. (D t:106531188ms) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=28.0A, saveActiveEVSE=0. (D t:106531458ms) (CalcBalancedCurrent)(C0) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=28.0A, saveActiveEVSE=0. t:106531463ms) (setState)(C1) 19:02:07 STATE B -> C t:106531463ms) (setState)(C1) @MSG: Switching Contactor1 ON.
Maar ik heb een stuk of 5 keer getest, alle keren liet hij de kabel gewoon los. Ook met de HASS automatisering actief.
Nu vroeg ik me af, ik kan de live feed zien, maar zit hier ook een historie in? (ik verwacht van niet maar vraag het toch)
Anders moet ik iets bedenken om die log continu weg te schrijven voor het geval het nog eens voorkomt (wellicht is daar een docker container voor?).
Na een reset met de zekering schiet hij naar state A. Dan schakel ik een keer tussen smart en terug naar off, en dan laat hij de kabel los.
Ik zie wel heel vaak dit voorbij komen met het inpluggen van de auto:
En hij blijft dus veel schakelen tussen B1 en B. dat duurt tot 17:46:23. Ik zie ook voorbeelden waar dit meteen goed gaat en dus 1 keer van B naar B1 gaat. De kabel meten gaat dus goed, maar de auto er aan is wat problematisch? Zeker als je niet meteen gaat laden?2025-10-04 17:45:55 | [0m(setState)(C1) 19:45:55 STATE A -> B
2025-10-04 17:45:55 | [0m(setState)(C1) @MSG: Switching Contactor1 OFF.
2025-10-04 17:45:55 | [0m(setState)(C1) @MSG: Switching Contactor2 OFF.
2025-10-04 17:45:55 | [0m(Timer10ms_singlerun)(C0) Diode OK
2025-10-04 17:45:55 | [0m(Timer100ms_singlerun)(C0) Locking Actuator.
2025-10-04 17:45:55 | [0m(setState)(C1) 19:45:55 STATE B -> B1
2025-10-04 17:45:55 | [0m(ProximityPin)(C0) PP pin: 734 (1368 mV)
2025-10-04 17:45:55 | [0m[1;33m(I) (Timer10ms_singlerun)(C1) Cable limit: 16A Max: 16A
2025-10-04 17:45:55 | [0m(setState)(C0) 19:45:55 STATE B1 -> B
2025-10-04 17:45:55 | [0m(setState)(C0) @MSG: Switching Contactor1 OFF.
2025-10-04 17:45:55 | [0m(setState)(C0) @MSG: Switching Contactor2 OFF.
2025-10-04 17:45:55 | [0m(setState)(C1) 19:45:55 STATE B -> B1
2025-10-04 17:45:55 | [0m(ProximityPin)(C0) PP pin: 735 (1370 mV)
2025-10-04 17:45:55 | [0m[1;33m(I) (Timer10ms_singlerun)(C1) Cable limit: 16A Max: 16A
2025-10-04 17:45:55 | [0m(setState)(C1) 19:45:55 STATE B1 -> B
Of is dit de tijd tussen de kabel in de socket tot hij in de auto zit? Dan zou hij toch in B moeten blijven en niet proberen naar B1 te schakelen of snap ik het niet?

Maar bij het loskoppelen lijkt hij dus niet terug te schakelen van B1 naar B, met als gevolg niet naar A om de actuator te unlocken?
Ik zit nu op versie 3.9.2
Frankzelf schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:50:
Het enige wat ik wil is:
Een aantal posts geleden heb ik ook de binnenkant van mijn EVBox gepost. Ik heb een 2012 kast, maar vergelijkbaar model. Deze was fabriek-af dom, dit is voor het laadpaal met abbo tijdperk.F
Ik heb deze begin van het jaar voorzien van een SmartEVSE regeleenheid met hergebruik van de bestaande contactors. Als je zelf niet comfortabel bent met het werken met elektriciteit kan je overwegen de stroomkabel af te laten monteren op een blauwe of rode Mennekes plug. Dan is het daarna makkelijker om een andere laadkabel erop aan te sluiten zonder elektricien.
Er staan al laadboxen te koop met blauwe of rode stekker op AliExpress voor 130 euro. Geen pasje of iets nodig. Het is lastig concurreren ten opzichte van zelfbouw.
Veel van de mensen hier bouwen deze met name om met bijvoorbeeld de SmartEVSE voor een sturende laadpaal. zonnestroom laden of integratie met andere koppelingen.
Voor gewoon simpel laden kan je ook prima uit met een aanbieding van de Lidl of iets dergelijks.
Dit. Op iBood verschijnen ook regelmatig laadpalen voor < EUR 200. Allemaal prima voor diegenen die gewoon een stekker erin willen stoppen en op 3 fase 16 ampere willen laden. Zelfbouw is inmiddels niet meer goedkoop, eerder voor de non-standard projecten (zoals bijv. 4 laadstations op 1 aansluiting of integratie met je smarthome). Heb je zin om te knutselen, wees welkom. Wil je gewoon laden dan kun je beter iets off-the-shelf pakkendatabeestje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:07:
Voor gewoon simpel laden kan je ook prima uit met een aanbieding van de Lidl of iets dergelijks.
Hallo allemaal,
Mede dankzij de enorme hoeveelheid aan informatie op dit forum heb ik mijn eigen laadpaal met Smartevse kunnen realiseren.
Gisteren de paal voor het eerst in werking genomen. Op een happerend ratio lock na, ging alles goed en werkte naar behoren. Ook de load balancing werkte prima.
Vandaag tijdens het aansluiten van de auto gebeurd er niks. Zowel de smartevse, als de auto herkent de verbinding, maar er word niet geladen.
Op de Smartevse blijft staan Ready, maar welke modus ik ook probeer er word niet geladen.
Wat ik al heb geprobeerd:
Smartevse opnieuw opgestart.
Alle bedrading nog een keer nagelopen.
CP doorgemeten (12v). PP krijg ik niet doorgemeten met een gewone multimeter.
Maar aangezien dit gisteren allemaal nog werkte verwacht ik daar geen problemen mee.
Geprobeerd vanuit de auto de laadsessie te starten, maar dat werkt ook niet.
Vervolgens de auto bij een laadpaal in de straat aangesloten en dan begint hij wel gewoon te laden.
Kan iemand mij helpen in welke richting ik moet zoeken?
Alvast bedankt!
Groetjes Jos
Mede dankzij de enorme hoeveelheid aan informatie op dit forum heb ik mijn eigen laadpaal met Smartevse kunnen realiseren.
Gisteren de paal voor het eerst in werking genomen. Op een happerend ratio lock na, ging alles goed en werkte naar behoren. Ook de load balancing werkte prima.
Vandaag tijdens het aansluiten van de auto gebeurd er niks. Zowel de smartevse, als de auto herkent de verbinding, maar er word niet geladen.
Op de Smartevse blijft staan Ready, maar welke modus ik ook probeer er word niet geladen.
Maar aangezien dit gisteren allemaal nog werkte verwacht ik daar geen problemen mee.
Vervolgens de auto bij een laadpaal in de straat aangesloten en dan begint hij wel gewoon te laden.
Alvast bedankt!
Groetjes Jos
SmartEVSE al eens een reboot gegeven?
Sometimes you need to plan for coincidence
Zeker. Via de webinterface en door de stroom eraf te halen.Hmmbob schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:19:
SmartEVSE al eens een reboot gegeven?
Wat opvalt is op het moment dat de auto is losgekoppeld het op de smartevse nog wel lijkt alsof de auto is aangesloten.
:strip_exif()/f/image/gPX1dBaq8X5GgFDvFL4dLtW8.jpg?f=fotoalbum_large)
Tussen PP en aarde moet je een weerstand van 220 of 630 meten. Is die er niet dan begint het laden niet. Probleem zit dan in je stekkerKramertje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:03:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Groetjes Jos
De weerstand tussen de PP en aarde gemeten. Deze is volgens mijn multimeter 10kOhm.mukky schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:28:
[...]
Tussen PP en aarde moet je een weerstand van 220 of 630 meten. Is die er niet dan begint het laden niet. Probleem zit dan in je stekker
Vele malen te hoog dus.
Alle aansluitingen gecontroleerd, maar die lijken allemaal goed te zitten. Zal ze nog eens opnieuw bevestigen en kijken of dat het verschil maakt
Kun je een foto plaatsen van je installatie waarbij alle bedrading ook zichtbaar is in je behuizing van de laadpaal?Kramertje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
De weerstand tussen de PP en aarde gemeten. Deze is volgens mijn multimeter 10kOhm.
Vele malen te hoog dus.
Alle aansluitingen gecontroleerd, maar die lijken allemaal goed te zitten. Zal ze nog eens opnieuw bevestigen en kijken of dat het verschil maakt
Gokje: Je hebt vermoedelijk een (dc of low energy) relais wat blijft hangen.Kramertje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:27:
[...]
Zeker. Via de webinterface en door de stroom eraf te halen.
Wat opvalt is op het moment dat de auto is losgekoppeld het op de smartevse nog wel lijkt alsof de auto is aangesloten.
[Afbeelding]
Maar natuurlijk. Ik heb zelf een wallboxbehuzing gemaakt. Vanuit de meterkast alle bedrading doorgetrokken. De auto die ik nu heb is een hybride met een 1 fase lader. Vandaar dat de andere fasen nog los liggen, maar met het oog op de toekomst wel vast 3 fasen aangelegdadjego schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:30:
[...]
Kun je een foto plaatsen van je installatie waarbij alle bedrading ook zichtbaar is in je behuizing van de laadpaal?
Bij het controleren van de aansluitingen bleek de PP aansluiting een draadbreuk te hebben.
Het probleem met de te hoge weerstand is nu opgelost, maar het onderliggende probleem nog niet.
Als ik de stekker aansluit gaat de achtergrond verlichting van de smartevse wel branden, dus de kabel word wel herkent.
Hierbij de foto's van de opstelling.
Qua bekabeling moet ik alles nog netjes wegwerken.
:strip_exif()/f/image/dMBOQzy9tICR4li4k0DL0AKs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JGrUuIp7x55iDmhUyYajOcCj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Kramertje op 09-10-2025 16:08 ]
Die fases kun je prima aansluiten, want daar doet de auto gewoon niks mee. Maar is dit de huidige situatie of de situatie tijdens het bouwen? Want ik zie van alles losliggen en kan niet helemaal plaatsen waar alle draden voor dienen. Kun je misschien een foto maken recht van voren met alle bedrading zichtbaar?Kramertje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:07:
[...]
Maar natuurlijk. Ik heb zelf een wallboxbehuzing gemaakt. Vanuit de meterkast alle bedrading doorgetrokken. De auto die ik nu heb is een hybride met een 1 fase lader. Vandaar dat de andere fasen nog los liggen, maar met het oog op de toekomst wel vast 3 fasen aangelegd
Bij het controleren van de aansluitingen bleek de PP aansluiting een draadbreuk te hebben.
Het probleem met de te hoge weerstand is nu opgelost, maar het onderliggende probleem nog niet.
Als ik de stekker aansluit gaat de achtergrond verlichting van de smartevse wel branden, dus de kabel word wel herkent.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie de aankomende fase en nul bovenin, maar die zitten met 2 draden onder 1 terminal. Dit mag niet, gebruik hier de connectieblokjes voor, of eventueel een Wago als connectieblok.Kramertje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:07:
[...]
Maar natuurlijk. Ik heb zelf een wallboxbehuzing gemaakt. Vanuit de meterkast alle bedrading doorgetrokken. De auto die ik nu heb is een hybride met een 1 fase lader. Vandaar dat de andere fasen nog los liggen, maar met het oog op de toekomst wel vast 3 fasen aangelegd
Let op dat je de laadkabel wel voorziet van fase 1 en de nul op de juiste pin, ik zie zwart en grijs door de RCD heen gaan. Bruin fase 1, zwarte fase 2, grijs fase 3. Dus sluit alles aan en door de RCD.
Ik denk dat de auto het EVSE signaal ziet op de CP, maar doordat de spanning niet op pin L1 van de mennekes komt niet kan laden.
Dank voor de reacties heren.
@adjego De situatie is zoals die nu is. Zoals al aangegeven moet er nog wat gedaan worden om alles netjes weg te werken, maar op de 2 fase draden die nu niet gebruikt worden na, is alles aangesloten.
Ik zal nog een foto van de voorzijde toevoegen.
@databeestje
Het klopt dat er 2 draden zichtbaar zijn in de 4 polige instalatieautomaat, maar deze zitten niet onder dezelfde terminal. Die zijn bevestigd middels een ringkabelschoen in de sleuf zoals te zien op bijgeleverde foto.
Daarnaast zijn de juiste draden wel aangesloten op L1 en de N. Ik heb voor het gemak deze draden gepakt, omdat die makkelijke toegankelijk waren.
Wat misschien nog wel het belangrijkste is, is dat gisteren bij de 1e testrun alles het deed zoals gewenst.
Vanmorgen liep ik dus tegen dit probleem aan zonder dat er iets veranderd is
:strip_exif()/f/image/SJFU79qZ52O1o1okoMQqTmJ4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dvh3Lhk6AL1E9zybEnTg38Zj.jpg?f=fotoalbum_large)
Nogmaals dank voor jullie hulp!
@adjego De situatie is zoals die nu is. Zoals al aangegeven moet er nog wat gedaan worden om alles netjes weg te werken, maar op de 2 fase draden die nu niet gebruikt worden na, is alles aangesloten.
@databeestje
Het klopt dat er 2 draden zichtbaar zijn in de 4 polige instalatieautomaat, maar deze zitten niet onder dezelfde terminal. Die zijn bevestigd middels een ringkabelschoen in de sleuf zoals te zien op bijgeleverde foto.
Daarnaast zijn de juiste draden wel aangesloten op L1 en de N. Ik heb voor het gemak deze draden gepakt, omdat die makkelijke toegankelijk waren.
Wat misschien nog wel het belangrijkste is, is dat gisteren bij de 1e testrun alles het deed zoals gewenst.
:strip_exif()/f/image/SJFU79qZ52O1o1okoMQqTmJ4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dvh3Lhk6AL1E9zybEnTg38Zj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nu een paar dagen verder en heb gezien dat smart (3p) en solar (1p) naar behoren werken en goed reageren op opwek en ander verbuik in huis. In mode smart staat er wel nog steeds 1p op het schermpje, maar het is toch echt 3p dan, maakt me verder niet zoveel uit.
Wat ik nog niet helemaal snap: Als ik nu een schema instel (smart vanaf 2u 's nachts) dan gaat de smart EVSE tot die tijd in de off stand. De app van mijn auto (Skoda elroq) vind dan dat de kabel niet ingeplugd is?
En wat is dan het verschil tussen Off en Pause?
Ik denk er over om EVCC in te gaan zetten, zodat ik ook de actuele laadstatus van de auto kan meenemen in laadstrategie. Of is er een andere makkelijke route om de auto uit te lezen?
En ik moet iets van een laad-sessie-log gaan bijhouden voor de declaraties van de kWh'en. Eens kijken of ik mijn eigen OCPP BackOffice kan draaien (hoewel ik dan ook weer ergens gelezen dacht te hebben dat Smart en OCPP niet samengaan... maar kan dat niet meer vinden)
Kortom, goede start, maar ben nog niet helemaal klaar.
Wat ik nog niet helemaal snap: Als ik nu een schema instel (smart vanaf 2u 's nachts) dan gaat de smart EVSE tot die tijd in de off stand. De app van mijn auto (Skoda elroq) vind dan dat de kabel niet ingeplugd is?
En wat is dan het verschil tussen Off en Pause?
Ik denk er over om EVCC in te gaan zetten, zodat ik ook de actuele laadstatus van de auto kan meenemen in laadstrategie. Of is er een andere makkelijke route om de auto uit te lezen?
En ik moet iets van een laad-sessie-log gaan bijhouden voor de declaraties van de kWh'en. Eens kijken of ik mijn eigen OCPP BackOffice kan draaien (hoewel ik dan ook weer ergens gelezen dacht te hebben dat Smart en OCPP niet samengaan... maar kan dat niet meer vinden)
Kortom, goede start, maar ben nog niet helemaal klaar.
Ik zou eens een data dump doen (ik weet niet meer precies hoe dat heet en ik ben op vakantie), dan kan je in ieder geval zien “wat de smart evse denkt dat er aan de hand is”.Kramertje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:55:
@databeestje
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk je je het verkeerd begrijpt. In de groepenkast zit het wel op L1 (zoals je zegt), maar naar de auto to zie ik toch echt bruin los hangen. Of heb je in de stekker bruin niet op L1 zitten?Kramertje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:55:
@databeestje
(En zoals al opgemerkt, sluit ze gewoon aan, maar dan wel in de juiste volgorde.)
Maar wel vreemd dat het gisteren dan wel zou werken en nu niet. Ik weet ook niet of en zo ja welke auto's het niet uitmaakt op welke fase je spanning aanbiedt als je 1 fase laadt. Weet je ook hoe de draadbreuk in je signaalleiding is ontstaan? Dat gebeurt toch ook niet zomaar.
@Kramertjerene037 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:20:
[...]
Ik denk je je het verkeerd begrijpt. In de groepenkast zit het wel op L1 (zoals je zegt), maar naar de auto to zie ik toch echt bruin los hangen. Of heb je in de stekker bruin niet op L1 zitten?
(En zoals al opgemerkt, sluit ze gewoon aan, maar dan wel in de juiste volgorde.)
Maar wel vreemd dat het gisteren dan wel zou werken en nu niet. Ik weet ook niet of en zo ja welke auto's het niet uitmaakt op welke fase je spanning aanbiedt als je 1 fase laadt. Weet je ook hoe de draadbreuk in je signaalleiding is ontstaan? Dat gebeurt toch ook niet zomaar.
Wat @rene037 hier zegt…
Als je de auto op 1 fase aansluit moet je wel zorgen dat de L1 van de stekker naar de auto spanning krijgt. Dus niet de L2 of L3 van de stekker.
Het maakt niet uit of dat L1, 2 of 3 van je huis installatie is. Het moet de L1 van de CSS stekker zijn.
Gokje van @rene037 dat de CSS stekker L1 op bruin heeft zitten. De grijze draad die je wel hebt aangesloten is dan dus verkeerd.
Daarnaast is het ook veel logischer om blauw netjes voor nul te gebruiken en niet ineens grijs. De kleurkeuzes hier maakt het in ieder geval erg onoverzichtelijk.Stefannn schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:41:
[...]
@Kramertje
Wat @rene037 hier zegt…
Als je de auto op 1 fase aansluit moet je wel zorgen dat de L1 van de stekker naar de auto spanning krijgt. Dus niet de L2 of L3 van de stekker.
Het maakt niet uit of dat L1, 2 of 3 van je huis installatie is. Het moet de L1 van de CSS stekker zijn.
Gokje van @rene037 dat de CSS stekker L1 op bruin heeft zitten. De grijze draad die je wel hebt aangesloten is dan dus verkeerd.
Wie kan mij vertellen hoe ik de addon EV Smart Charging (home assistant) goed kan instellen voor de smartevse?
Ik heb daar de elektra prijs en de EV SOC (die kon ik vinden). De EV Target SOC kan ik leeg laten (100%). Tot slot vraagt deze een Charger control entity.
Wat is handig? Laat je die switchen tussen smart en solar? En laat je dan de optie EV integration will control start/stop of charging uit?
Ik heb daar de elektra prijs en de EV SOC (die kon ik vinden). De EV Target SOC kan ik leeg laten (100%). Tot slot vraagt deze een Charger control entity.
Wat is handig? Laat je die switchen tussen smart en solar? En laat je dan de optie EV integration will control start/stop of charging uit?
Ik heb een automation met de volgende condition die de lader switched tussen Off en Smart:Coder71 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:26:
Wie kan mij vertellen hoe ik de addon EV Smart Charging (home assistant) goed kan instellen voor de smartevse?
code:
1
2
3
| condition: state entity_id: sensor.ev_smart_charging_charging state: "on" |
En dan als actie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| alias: SmartEVSE to Smart action: select.select_option metadata: {} data: option: Smart target: entity_id: - select.smartevse_59497_mode |
ik zou ook willen schakelen afhankelijk van tijd. tussen 16:00 en 21:00 niet opladen, snacht smart, overdag solar bv. Hoe weer ik in welke mode de SMARTEVSE begint als ik de RFID duppel er langs haal? Kan ik dit vooraf instellen? API/MQTT/..?
Omdat ik ook stroom mag verrekenen; Hoe werk het schakelen tussen modes icm een RFID reader? Blijft het 1 laadsessie op de laast gelezen druppel zolang de auto maar is aangesloten?
Omdat ik ook stroom mag verrekenen; Hoe werk het schakelen tussen modes icm een RFID reader? Blijft het 1 laadsessie op de laast gelezen druppel zolang de auto maar is aangesloten?
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Ik kan me voorstellen dat dit voor onduidelijkheid zorgt. Ik ben ook bekend met de kleurcodering. Echter verklaart dat niet waarom hij nu opeens niet meer wil laden, terwijl hij het de dag ervoor gewoon deed.adjego schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:51:
[...]
Daarnaast is het ook veel logischer om blauw netjes voor nul te gebruiken en niet ineens grijs. De kleurkeuzes hier maakt het in ieder geval erg onoverzichtelijk.
Ik weet dus ook zeker dat de draden juist op N en L1 zijn aangesloten.
Voor de duidelijkheid zal ik dit gelijk wisselen en de overige fasen alvast aansluiten.
Ik zal vandaag proberen een data dump te doen, (even uitvogelen hoe dat moet) en kijken of dat iets oplevert.