Ik heb inmiddels de SmartEVSE ingesteld middels Home Assistant inclusief slim laden via EVCC en OCPP via Tap Electric. Was wel uitdagend, maar het lijkt te werken!
Het is een omgebouwde NewMotion 2.1 laadpaal inclusief PRO380-MOD, RFID & LED.
Ik heb de SmartEVSE via MQTT met HomeAssistant verbonden, waarbij ik nog een aantal handmatig moest toevoegen. Hieronder een lijstje:
- MQTT: EV Current L1, L2, L3, EV Charge Power, EV Energy Charged & EV Total Energy Charged (waren niet standaard aanwezig in HomeAssistant)
- HA Template Switch, voor Enabled / Disabled. Hierbij ingesteld, wanneer "On", zet dan "Mode = Normal". Wanneer "Off" zet dan mode op basis van of de EV Plug State nog "Connected" is op "Pause" of "Off" (dit ivm de OCPP transactie)
- HA Template Sensor, voor J1772 status, zodat EVCC ermee kan werken.
- HA Template Binary Sensor, of de paal "Enabled" / "Disabled" is obv de J1772 mode
- HA Automation voor forceren van "Off", wanneer EV Plug State "Disconnected" is (als de switch hem om "Pause" heeft gezet, wordt hij anders nooit meer "Off" en als je dan een andere EV inplugt, gaat hij verder op die transactie).
Dan heb ik alles van EVCC zo ingesteld dat alle data uit sensoren komt van Home Assistant, dus de HomeWizard P1 in HA schakelt alles door naar EVCC, zelfde geldt voor zonnepanelen, auto's (Volvo's), SmartEVSE. Tarieven komen direct van Tibber, gezien dit de makkelijkste manier was in EVCC.
Nu schakelt de EVCC de SmartEVSE. Dus wanneer hij op "PV" mode staat in EVCC, zet EVCC hem op de juiste current via de overwrite functie. Als hij moet stoppen, disabled hij de laadpaal en gaat hij dus in "Pause" als er niet genoeg zonne-energie is. Op "Fast" gaat hij direct op volle kracht laden, en "Uit" zet hij hem dus weer op "Pause".
Load balancing doet hij ook perfect aansturen vanuit EVCC, wanneer een fase boven de (geconfigureerde) 25A komt, zet hij weer de overwrite current op de juiste hoeveelheid, met minimaal 6A en max 16A.
Tot zover erg tevreden, want nu laadt de laadpaal slim op obv óf overschot zonne-energie, óf de dynamische tarieven als hij nog niet vol is. Er is namelijk ingesteld dat de auto wel om 07:00 vol moeten zijn, dus lukt dat niet met PV, dan pakt hij de goedkoopste tijden van Tibber en laadt de auto dan op zodat hij wel 100% is.
Wat nu nog op mijn to-do staat:
- Automatisch de goede RFID sturen naar Tap Electric (één auto is privé, andere zakelijk). Echter is dat (volgens mij) nog niet mogelijk, gezien ik niet via MQTT of REST een RFID kan sturen om een transactie te starten naar de SmartEVSE.
- LED schakelen obv modus EVCC (leuke gimmick, paars als het op PV is, groen als het op "Fast" is bijvoorbeeld

)