sanderb2001 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:48:
Mijn zelfbouw-laadpaalproject heeft weer wat aandacht gekregen, maar ik krijg het helaas nog steeds niet werkend zoals ik denk dat het zou moeten/kunnen. Misschien kunnen jullie nog eens meedenken.
Ik loop tegen het probleem aan dat ik de koppeling met TAP niet goed werkend krijg. Tenminste, er is wel een koppeling, maar de RFID-communicatie lijkt niet goed te gaan. Er was eerder een andere user @
Adze die ongeveer hetzelfde probleem had. Dit is op GitHub verder uitgezocht en hiervoor is een "fix" geplaatst (
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/247). Helaas heeft dit bij mij ook niet geholpen. Ik ben net wat gaan experimenteren en zie daarbij wat vreemd gedrag waar ik jullie feedback op wil vragen.
Als ik alle RFID’s verwijder via het menu en "DeleteAll" doe, accepteert hij nog steeds alle RFID’s. Zelfs als ik de instelling op "EnableOne" zet, accepteert hij nog steeds alle kaarten. Wat ik ook apart vind, is dat ik SWITCH op Disabled heb staan. In de help docs staat: A push button can be used to stop charging.
Maar met de instelling op Disabled kan ik alsnog het laden starten via de push button. Ook kan ik het laden stoppen met elke willekeurige RFID-kaart...
Klopt dit gedrag?
Ik herinner me nog dat toen ik alles bij Stegen had besteld en wat aan het testen was, ik ook problemen had met de RFID-lezer. Toen kreeg ik in Home Assistant bij RFIDLastRead alleen FFFFFFFFFFFF. Stegen heeft toen voor mij een custom firmware gemaakt. Daarna leek het goed te werken. Nu krijg ik bij RFIDLastRead echter alleen nog maar 00000000000000.
Ik heb de laatste firmware erop staan, en de push button en RFID-lezer zijn direct bij Stegen gekocht.
Het zou fijn zijn als ik het toch ooit werkend krijg :-)
Alvast bedankt!
Mijn update over het 1-Wire probleem
Ik denk dat ik eindelijk weet waar mijn issues vandaan komen: de kabels. Misschien heb ik de extremen wat opgezocht.
Ik heb de socket, drukknop en RFID-lezer in een apart kastje zitten, met ±20 m kabel ertussen.
Voor de knop en RFID gebruik ik deze Cat6 F/UTP grondkabel:
https://www.elektramat.nl...at-6-grondkabel-per-meter
Voor PP, CP en de lockmotor gebruik ik deze signaalkabel:
https://www.elektramat.nl...-s2-d0-a3-groen-per-meter
Op de werkbank, vóór het trekken van de kabels door de mantelbuis, werkte alles prima.
Maar omdat het gedrag zo vreemd was ben ik eerst gaan uitzoeken hoe een 1-Wire signaal er normaal uitziet. Het blijkt een soort PWM-achtig patroon te zijn waarbij een ‘1’ een korte LOW-puls is (~6 µs) en een ‘0’ een langere. Dat triggerde me om de scoop erbij te pakken.
Eerst heb ik besloten om de boel te resetten en opnieuw te beginnen, met de RFID-lezer direct (kort kabeltje) op de SmartEVSE aangesloten. Toen werkte het ook meteen prima.
Met de PicoScope kon ik de pulsen netjes zien: korte kabel → mooi signaal.
Met 20 m UTP ertussen → de opgaande flank werd te traag. De puls haalt soms de 3,3 V niet binnen het tijdslot → bit wordt niet herkend?
Belangrijk: mijn probe is 1× (dus voegt zelf ook capacitantie toe). Met een 10× probe zou het beeld waarschijnlijk iets beter zijn.
Wat me verbaast:
Met een simpel huishoudsnoer van 10 m werkte het ineens wél.
Die heeft een lagere weerstand (0,8 Ω over 10 m) dan de UTP (2,5 Ω over 20 m), maar mijn gevoel zegt dat vooral de capaciteit van de kabel het verschil maakt.
In theorie: de tijdconstante is τ = R·C. Na 3·τ zit je pas rond 95% van de uiteindelijke spanning.
Bij hoge capaciteit → trage stijgflank → signaal haalt logische “1” niet op tijd.
Ik heb geprobeerd de capaciteit van de UTP te meten met mijn Fluke, maar daar kwam niks bruikbaars uit (te laag voor dat toestel?).
Vraag:
Ik snap nog niet helemaal waarom de UTP het zoveel slechter doet dan dat simpele snoertje. Ligt het inderdaad aan een hogere capaciteit? Of doe ik iets anders verkeerd? En belangrijker: wat zou een goede oplossing zijn?
Alle tips zijn welkom!