Dit zou voor veel laadpaal-zelfbouwers met een MID-gecertificeerde kWh-meter best wel eens interessant kunnen zijn. Sinds 1-jan-2026 kunnen door de invoering van de RED III-richtlijn particulieren namelijk ook aan voertuigen geleverde hernieuwbare elektriciteit inboeken en daarmee Emissiereductie-eenheden (ERE's) genereren. Omdat particulieren zelf doorgaans niet aan de drempelwaarde van 2 miljoen kWh per jaar komen, moet dit via een andere marktpartij gaan, een zogenaamde 'inboekdienstverlener'. De opbrengst voor een particulier met een laadpaal lijkt al snel om meer dan honderd euro per jaar te gaan.
Een harde eis in de regeling is dat de elektriciteit gemeten wordt door een geregeld meetinstrument als bedoeld in de Metrologiewet, voorzien van de voorgeschreven merktekens. In de praktijk betekent dit een MID-meter. Daarnaast moet deze meter onderdeel zijn van het bemeterde leverpunt en exclusief de stroom meten die naar de EV gaat.
Om aan deze eisen te voldoen, zou ik mijn huidige Eastron SDM630-ModbusV2 (die niet MID-gecertificeerd is) in mijn
zelfgebouwde laadpaal op basis van SmartEVSE kunnen vervangen door een exemplaar dat wel een geldige conformiteitsbeoordeling heeft, zoals de
Eastron SDM72D-M. Gezien de verwachte opbrengst uit de ERE's zou die investering van €61 zich wel eens heel snel kunnen terugverdienen.
Hét grote punt is dat je als zelfbouwer afhankelijk bent van een inboekdienstverlener. Dit is de marktpartij die namens jou de hernieuwbare elektriciteit registreert bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). We hebben als zelfbouwers een inboekdienstverlener nodig die:
- Het bemeterde leverpunt functioneel interpreteert. De regelgeving stelt namelijk dat de meter "onderdeel van het leverpunt" moet zijn. Bij zelfbouw is dat geen kant-en-klare paal, maar een samenstel van componenten (zoals de SmartEVSE en de kWh-meter) in een DIN-rail behuizing.
- Accepteert dat op basis van een foto of elektrisch schema wordt aangetoond dat er een geregeld meetinstrument (MID-meter) aanwezig is die voldoet aan de Metrologiewet.
- Verifieert en documenteert in het dossier dat dit meetinstrument exclusief de stroom registreert die aan het voertuig wordt geleverd. Het feit dat er andere componenten (zoals alamats voor PV of een warmtepomp in mijn geval) in dezelfde groepenkast zitten, hoeft technisch geen belemmering te zijn, zolang de verificateur kan vaststellen dat de kWh-meter uitsluitend de lader bemetert.
- Het operationele risico durft te dragen voor de verplichte inboekverificatie. Een onafhankelijke verificateur moet namelijk met een redelijke mate van zekerheid kunnen vaststellen dat de ingeboekte data geen materiële afwijkingen bevatten. Dit gebeurt op basis van een risicoanalyse en kan leiden tot steekproefsgewijze locatiebezoeken.
Ervaringen en oproep: Ik hoor graag of er al ervaringen zijn met inboekdienstverleners die dit zelfbouw-laadpalen accepteren (voordat ik die €61 aan een MID-meter uitgeef). Wordt er bijvoorbeeld gevraagd om een specifiek installatiebewijs of gedetailleerde foto's van de interne bedrading? En worden die dan ook geaccepteerd?
En mocht er nog geen zelfbouw-vriendelijke inboekdienstverlener zijn: zijn er hier wellicht ondernemende Tweakers die er lol in zien om zelf een zelfbouw-vriendelijke inboekdienstverlener op te richten? Voor registratie bij NEa moet je dan aannemelijk kunnen maken om minimaal 200 machtigingen van natuurlijke personen of ondernemingen (of minimaal 2 miljoen kWh per kalenderjaar) te gaan halen.
Bronnen:
-
https://www.emissieautori...boeken-elektriciteit-red3
-
https://www.internetconsu...6_implementatie_rediii/b1
[
Voor 2% gewijzigd door
hterhofte op 17-01-2026 17:45
. Reden: Typo ]