• humulus
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Nuclears schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:43:
Het adres staat op 16 dat wordt hexadecimaal 10.
Ah, OK, de logging is dus niet consequent met aangeven of iets hex is |:(

• jfoverdijk
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08-08 10:46
Nuclears schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:44:
[...]

Na aanleiding van dit bericht ook de B23 112–10E gekocht en geinstalleerd. Echter blijft de smartevse de foutmelding geven "can't read EV meter."

De ABB aangesloten via het 1 fase aansluitschema want we wachten nog op onze 3 fase aansluiting.
RS485 aansluiting de A op B en de B op A, Voor de zekerheid ook nog de ground aangesloten.
ABB ingesteld op Modbus, Baudrate 9600, parity None, adres 15 ingesteld op de
Smartevse op ABB en adres 15.

de ABB geeft het icoontje met twee pijltjes weer dat hij dingen verzend / ontvangt.
Als ik wat aanpas verdwijnt dit icoontje geheel of een van de twee pijltjes

Wat ik heb geprobeerd:
- de kabel A en B omdraaien en een andere kabel
- Ander adres instellen op beide
- Andere baudrate en weer terug.
- Paar keer stroom eraf en er weer op.
- Parity veranderd van None naar even en naar odd.
- Smartevse op Normal, auto gaat laden en op de ABB zie ik de meter oplopen.

Zien jullie nog andere dingen die ik kan proberen?
Ik dacht zelf nog aan de terminatie weerstand, deze ga ik vanmiddag kopen, al is de kabel maar 10 cm.
Zijn SmartEVSE en ABB goed en éénzijdig geaard?

• Nuclears
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:54
Ik heb de smartevse met de aarde verbonden en de aarde die bij de rs485 poort hoort verbonden met de ABB

ik zal zo een foto maken van de opstelling en toevoegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlLiMMrZ5b2xgr9dNSyCTSnHd5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6cBtyvvSJDSXByvD5IdwqI7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Nuclears op 31-07-2026 17:47 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 23:36
Probeer eens een heel ander modbus adres?
En waarop staat de EVMETER in je SmartEVSE config ingesteld?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-08 17:44
Dat bevalt me niet. Er is dus communicatie, maar de CRC klopt niet. Zover ik weet kun je dat bij Modbus verder niet instellen. Één ding weet ik zeker: de EVSE moet op 'ABB' staan, en de enige overgebleven instelling daar is het address. dat klopt allemaal.
Welke instellingen he je op de ABB?
humulus schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:04:
Ah, OK, de logging is dus niet consequent met aangeven of iets hex is |:(
Toch wel; er staat toch 0x10...?

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Nuclears
ik heb ondertussen al meerdere adressen geprobeerd. De smart evse staat op ABB en adres 16.

In de ABB staat hij op modbus, baudrate 9600, parity None, adres 16. Meer kan je niet instellen in het rs485 menu. En als ik wat wijzig zie je eigelijk direct op de abb dat een of beide van de twee communicatie pijltjes verdwijnt

Draden tussen de abb en de smartevse heb ik ook al een keer vervangen om dat uit te sluiten.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:28
Maak de aarde draad naar de ABB meter eens los, in principe zouden de A en B aansluitingen genoeg moeten zijn.

• Nuclears
Ook met de aarde draad los krijg ik de E2 error. Nog altijd op register 0x5000 en 0x5b0c.
Ik kan verder ook geen specificaties vinden voor de B23 112-10E alleen voor de B23 in het algemeen.
code:
1
2
3
4
[0m [0;32m(V) (ModbusSend8)(C1) Sent packet address: 0x6a, function: 0x03, reg: 0x5000, token:0x6a035000, data: 0x0004.
[0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 6a, function: 03, reg: 5000.
[0m[0;32m(V) (ModbusSend8)(C1) Sent packet address: 0x6a, function: 0x03, reg: 0x5b0c, token:0x6a035b0c, data: 0x0010.
[0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 6a, function: 03, reg: 5b0c.
edit:
Net nog even alle draden losgetrokken dan krijg ik error E5 - Packet length error.
Copilot vermoed dat de Smartevse stuk is omdat ik geen E1 timeout error krijg, dat lijkt mij lastig uitsluiten zonder een andere meter te kopen. Als ik zelf door de code ga zie ik alleen een timeout voor de sensorbox lijkt erop dat copilot het ook niet weet.

[ Voor 21% gewijzigd door Nuclears op 31-07-2026 22:52 ]

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:46
Nuclears schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:33:
Ook met de aarde draad los krijg ik de E2 error. Nog altijd op register 0x5000 en 0x5b0c.
Ik kan verder ook geen specificaties vinden voor de B23 112-10E alleen voor de B23 in het algemeen.
code:
1
2
3
4
[0m [0;32m(V) (ModbusSend8)(C1) Sent packet address: 0x6a, function: 0x03, reg: 0x5000, token:0x6a035000, data: 0x0004.
[0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 6a, function: 03, reg: 5000.
[0m[0;32m(V) (ModbusSend8)(C1) Sent packet address: 0x6a, function: 0x03, reg: 0x5b0c, token:0x6a035b0c, data: 0x0010.
[0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 6a, function: 03, reg: 5b0c.
Zat nog even terug te lezen maar heb je nou A op B aangesloten en B op A op de RS485 aansluitingen?

Je hoort van alle apparaten op de bus de A’s met elkaar te verbinden op de ene kabel, en de B’s op de andere kabel.

Dus rood op de beide A’s en zwart op de beide B’s.

En dan de parity en adressen goed instellen.

• Conrado
THM0 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:12:
[...]

Zat nog even terug te lezen maar heb je nou A op B aangesloten en B op A op de RS485 aansluitingen?

Je hoort van alle apparaten op de bus de A’s met elkaar te verbinden op de ene kabel, en de B’s op de andere kabel.
Voor iedereen die het nog niet weet: ABB heeft A en B omgewisseld :)

• dingo35
Probeer adres 100decimaal eens; er zijn rapporten van gebruikers dat zo'n hoog adres wel werkte, en een laag adres niet. Vreemd maar het proberen waard....

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08 17:40
Bedrading voor de modbus aansluiting is exact zoals ik hem ook heb, ik heb inderdaad een hoog adres (wat @dingo35 ) voorstelt, namelijk 112 (decimaal).

• Nuclears
Helaas lost een hoger adres het ook niet op. Nog een paar keer herstart voor de zekerheid.
Ik heb een RS485 - usb adapter besteld om de ABB en de kabel te controleren.

wordt vervolgt...

[ Voor 5% gewijzigd door Nuclears op 01-08-2026 21:00 ]

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-08 21:27
probleem maandag al opgelost door de SmartEVSE te herstarten sinds dien weer een stabiele verbinding.

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 21:26
Nuclears schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:59:
Helaas lost een hoger adres het ook niet op. Nog een paar keer herstart voor de zekerheid.

wordt vervolgt...
Ik moet alles echt van de stroom halen (evse, mid) en een paar keer van adres wisselen voordat de mid meter en smart evse gingen communiceren…

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:42

ViezeVis

Sample Text

Hoi allemaal! Ik plaats mijn vraag hier even aangezien ik denk dat 'ie hier beter tot zijn recht komt dan in het ERE forum. Ik heb ik Marktplaats een reeds omgebouwde NewMotion laadpaal gekocht met daarin een MID-meter, EV Charge Controller (ETEK EKEPC2-C) en een Zigbee controller om de laadpaal in te schakelen (vb. op automation of handmatig).

Nu is het ding dus dat deze laadpaal niet is omgebouwd naar de nieuwste standaard die straks gaat gelden voor ERE's, namelijk dat de MID controller direct uitgelezen moet worden. Bijvoorbeeld via OCPP. Ik heb Home Assistant draaien en kan met DNS ook port 9000 openzetten etc. Alleen heb ik daarmee de HA-kant en nog niet de laadpaalkant. En ik was dus benieuwd; hoe krijg ik deze laadpaal zo gebouwd dat ik wel via OCPP de waarden kan laten ophalen door het ERE-loket?

Ik ben overigens vrij nieuw hiermee, dus het is wel ff zoeken soms :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQlHbrR6aH82gAKPV6g_V77tmX0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8xNrHosG6KtYgMiUJR0SQ0t.jpg?f=fotoalbum_tile
/edit

Mijn vermoeden is dat de EKEPC2-C dan vervangen moet worden voor een Smartevse? En oja: ik laad op max 10A 1 fase. Dat komt omdat wij een hybrid auto hebben die op een gedeelde groep oplaad en ook maar tot max 3.7kW ondersteunt. Een heel nieuwe kabel en groep aanleggen was geen hele eenvoudige optie.

[ Voor 9% gewijzigd door ViezeVis op 02-08-2026 20:57 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Daantjezoveel
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10-08 14:20
ViezeVis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:22:
Hoi allemaal! Ik plaats mijn vraag hier even aangezien ik denk dat 'ie hier beter tot zijn recht komt dan in het ERE forum. Ik heb ik Marktplaats een reeds omgebouwde NewMotion laadpaal gekocht met daarin een MID-meter, EV Charge Controller (ETEK EKEPC2-C) en een Zigbee controller om de laadpaal in te schakelen (vb. op automation of handmatig).

Nu is het ding dus dat deze laadpaal niet is omgebouwd naar de nieuwste standaard die straks gaat gelden voor ERE's, namelijk dat de MID controller direct uitgelezen moet worden. Bijvoorbeeld via OCPP. Ik heb Home Assistant draaien en kan met DNS ook port 9000 openzetten etc. Alleen heb ik daarmee de HA-kant en nog niet de laadpaalkant. En ik was dus benieuwd; hoe krijg ik deze laadpaal zo gebouwd dat ik wel via OCPP de waarden kan laten ophalen door het ERE-loket?

Ik ben overigens vrij nieuw hiermee, dus het is wel ff zoeken soms :S
[Afbeelding]
/edit

Mijn vermoeden is dat de EKEPC2-C dan vervangen moet worden voor een Smartevse? En oja: ik laad op max 10A 1 fase. Dat komt omdat wij een hybrid auto hebben die op een gedeelde groep oplaad en ook maar tot max 3.7kW ondersteunt. Een heel nieuwe kabel en groep aanleggen was geen hele eenvoudige optie.
Het is geen verplichting om via occp te werken, Ik boek mijn ERE's via een CSV bij de inboeker in.
in de voorlopige toekomst is er geen verplichting dat dit automatisch ingeboekt moet worden, het moet alleen aantoonbaar zijn dat de KWH's naar een voertuig zijn gegaan.
Dit is een verzonnen regel van de inboekverlener zodat die minder hoeft te controleren dus meer geld bij de inboeker blijft hangen.
Dus via HA of een andere manier een automatisch kwartaalbestand CSV mag bij enkele inboekdienstverleners.

Kona EV 2025 (15.4Kwh/100km doet gewoon mee met persoonlijk record 12.2kwh per 100km) V-moto CPx 2 025

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Daantjezoveel schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:09:
[...]

Het is geen verplichting om via occp te werken, Ik boek mijn ERE's via een CSV bij de inboeker in.
in de voorlopige toekomst is er geen verplichting dat dit automatisch ingeboekt moet worden, het moet alleen aantoonbaar zijn dat de KWH's naar een voertuig zijn gegaan.
Dit is een verzonnen regel van de inboekverlener zodat die minder hoeft te controleren dus meer geld bij de inboeker blijft hangen.
Dus via HA of een andere manier een automatisch kwartaalbestand CSV mag bij enkele inboekdienstverleners.
Hmmm. Dat verandert de zaak voor mijn relatief 'domme' opzet van de laadpaal :). Met andere woorden, gewoon een inboeker hebben die handmatig inboeken toestaat.

• Daantjezoveel
ViezeVis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:10:
[...]

Hmmm. Dat verandert de zaak voor mijn relatief 'domme' opzet van de laadpaal :). Met andere woorden, gewoon een inboeker hebben die handmatig inboeken toestaat.
Zoals ik het heb wordt het geaccepteerd.
vanuit mijn smartevse of HA of Domoticz een correct CSV bestand halen, deze via een upload uploaden en geregeld voor een kwartaal, maar je hebt er per kwartaal wel werk aan, 5 minuten inboeken/uploaden.
Geen moeilijk gedoe of de controle van de laadpaal uit handen geven via occp.
Er bestaan ook scripts welke automatisch een kwartaal csv maken in node-red,

Kona EV 2025 (15.4Kwh/100km doet gewoon mee met persoonlijk record 12.2kwh per 100km) V-moto CPx 2 025

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Daantjezoveel schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:13:
[...]

Zoals ik het heb wordt het geaccepteerd.
vanuit mijn smartevse of HA of Domoticz een correct CSV bestand halen, deze via een upload uploaden en geregeld voor een kwartaal, maar je hebt er per kwartaal wel werk aan, 5 minuten inboeken/uploaden.
Geen moeilijk gedoe of de controle van de laadpaal uit handen geven via occp.
Er bestaan ook scripts welke automatisch een kwartaal csv maken in node-red,
Ja alleen heb ik dus nu helemaal geen integratie met de laadpaal in HA dus dat is wel wat onhandig. Dan moet ik alsnog een Smartevse overwegen.

• Daantjezoveel
ViezeVis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:29:
[...]

Ja alleen heb ik dus nu helemaal geen integratie met de laadpaal in HA dus dat is wel wat onhandig. Dan moet ik alsnog een Smartevse overwegen.
denk het niet, is een abb energiemeter.
of rs232 485 of S0 teller opzetten met een ESP32. voor de esp32 heb je wel een extra module nodig om de RS485 door te zetten.
deze kan je dan laten landen in HA of ander systeem via de wifi.
S0 teller kan ook, maar wel rekening houden dat deze een handmatige correctie nodig heeft + of - na een tijdje. zolang je abb energiemeter maar MID goedgekeurd blijft, niet openen of tweaken.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Daantjezoveel schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:33:
[...]

denk het niet, is een abb energiemeter.
of rs232 485 of S0 teller opzetten met een ESP32. voor de esp32 heb je wel een extra module nodig om de RS485 door te zetten.
deze kan je dan laten landen in HA of ander systeem via de wifi.
S0 teller kan ook, maar wel rekening houden dat deze een handmatige correctie nodig heeft + of - na een tijdje. zolang je abb energiemeter maar MID goedgekeurd blijft, niet openen of tweaken.
EP32 met een RS485 module kreeg ik ook als tip van wie ik de paal had. Ik heb alleen werkelijk geen idee wat ik dan precies nodig heb, hoe ik het aansluit en moet configureren :/. Zijn daar online instructies voor te vinden?

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 02-08-2026 22:04 ]

• Daantjezoveel
ViezeVis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:38:
[...]

EP32 met een RS385 module kreeg ik ook als tip van wie ik de paal had. Ik heb alleen werkelijk geen idee wat ik dan precies nodig heb, hoe ik het aansluit en moet configureren :/. Zijn daar online instructies voor te vinden?
Onderdelen zijn redelijk goed te verkrijgen.
Script is met Chatgpt te maken inclusief een mogelijke koppeling met een HA of MQTT.
Ook zou dan je draadloze schakelaar opgenomen kunnen worden in de ESP32.

Software om op de ESP32 te zetten kan zijn ESPHome of Tasmota, zelf maken doet ook mee maar is veel werk

[ Voor 9% gewijzigd door Daantjezoveel op 02-08-2026 21:56 ]

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Daantjezoveel schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:47:
[...]

Onderdelen zijn redelijk goed te verkrijgen.
Script is met Chatgpt te maken inclusief een mogelijke koppeling met een HA of MQTT.
Ook zou dan je draadloze schakelaar opgenomen kunnen worden in de ESP32.

Software om op de ESP32 te zetten kan zijn ESPHome of Tasmota, zelf maken doet ook mee maar is veel werk
Meh, die laadpaal ombouwen gaat me denk ik niet lukken en daar ga ik ws iemand voor nodig hebben dan. Tot die tijd maar even handmatig.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:05
ViezeVis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:05:
[...]

Meh, die laadpaal ombouwen gaat me denk ik niet lukken en daar ga ik ws iemand voor nodig hebben dan. Tot die tijd maar even handmatig.
We zitten op tweakers… dus veel mensen die van alles knutselen.
Maar…. Ook zonder knutselen kan je een heel eind komen…

Wat je kan doen:
- elk kwartaal handmatig, dus van het display, de sessie opschrijven
- in een spreadsheet zetten
- exporteren als csv en opsturen.

Dat is elk kwartaal even werk, maar als je “in grote blokken eens in de paar dagen laadt” valt dat wel mee. Als je automatisch op dynamisch tarief of zon -productie draait wordt het wel erg veel schrijven, maar die modus operandus hoort ook wel weer bij “meer connected meter”.

Nb… automatische koppeling knutselen is waarschijnlijk net zoveel werk als 3 jaar handmatig indienen :)

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Nuclears
Nuclears schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:59:

wordt vervolgt...
Ik kan alle registers gewoon uitlezen met de USB - RS485 adapter. Toch blijft de smart evse CRC check errors gooien. Nu weet ik helemaal niet meer wat ik nog kan proberen behalve een andere smartevse of kwh-meter.

• dingo35
@Nuclears Misschien heb je het al zo aangepakt, maar een gestructureerde aanpak voor foutzoeken: dingo35 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Als je in kale Normal Mode nog steeds CRC errors hebt, lijkt het een hardware probleem van je SmartEVSE. Als het één van de eerste, oudere v3.1 SmartEVSE's is dan mis je misschien een weerstandje, zie een van de issues in de repo voor details.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 23:36
dingo35 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:05:

Als je in kale Normal Mode nog steeds CRC errors hebt, lijkt het een hardware probleem van je SmartEVSE. Als het één van de eerste, oudere v3.1 SmartEVSE's is dan mis je misschien een weerstandje, zie een van de issues in de repo voor details.
Dat zou dan deze moeten zijn: https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/issues/262

Sometimes you need to plan for coincidence

• Nuclears
Goede vondst

Ik heb de smartevse opengemaakt en zie geen pullup weerstand zoals beschreven. Ik zal contact opnemen met Stegens het is voor mij iets te klein om daar een weerstand tussen te solderen.

• Conrado
Fijn dat er een oorzaak gevonden is, het begon wel een heel vervelend verhaal te worden...

• dingo35
@Nuclears geeft je SmartEVSE bij het opstarten een piepje, dan heb je v3.1 hardware versie; geeft hij geen piepje dan heb je hardware versie v3 en speelt het issue dus niet

[ Voor 4% gewijzigd door dingo35 op 05-08-2026 09:25 ]

• dooiedodo
  • Laatst online: 08:32
Even toch maar keertje mijn setup delen, maanden geleden hier wat rond gevraagd en nu is het klaar en al tijdje in gebruik naar wens.

1 Fase 32A setup (upgrade naar 3x32 mogelijk als hoofdaansluiting gewijzigd wordt ooit). Was even lastig om te vinden of mijn auto wel 7kw op 1fase zou gaan laden, informatie was erg karig daaromtrent. Maar met 6mm2 kabel doet ie het helemaal prima.

Uiteindelijk de socket zo kunnen plaatsen, wens van de wife ,maximale WAF.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDA5-l7DNnM4VO24Ysv24L6z2ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IKOH6hT2DrxAvFOYrXpIQt0.jpg?f=fotoalbum_large

Besturing en voeding via kastje in de garage om de hoek (het boren door de muur was wel tikje spannend, maar kwam prima uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jdt9mMZbeiwqktPqyGaA6tt9v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlxuraYwPsjjkSPE3s3qBBdM.jpg?f=fotoalbum_large

Gat in de muur was klote klus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEF1zUicpIpHCu6fnCrPwctU5K0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8eAh80T3n7lWt4G91Gvyvki.jpg?f=fotoalbum_large

inhoud kastje, komt nog een mid meter erbij en dan maar zien dat ze het gaan accepteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vH-v52HmvKfZS2271njrpd7EYbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2IgosixvmQio7QrMk8Jjzqx.jpg?f=fotoalbum_large

• Nuclears
dingo35 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:24:
@Nuclears geeft je SmartEVSE bij het opstarten een piepje, dan heb je v3.1 hardware versie; geeft hij geen piepje dan heb je hardware versie v3 en speelt het issue dus niet
Volgens mijn orderbevestiging heb ik een v3.1 van januari 2026.

Ik heb michael een email gestuurd maar volgens de website zijn ze tot 15 agustus op vakantie. Ik zal nog even geduld moeten hebben.

Het enige wat mij tegenstaat is dat de issue een oplossing had in augustus. Het lijkt mij raar dat het in een order van januari niet opgelost zou zijn.

edit: Net nog even gekeken naar de github issue en ik heb inderdaad ook de versie met een ESP-1-mini

[ Voor 20% gewijzigd door Nuclears op 05-08-2026 11:39 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:51
dooiedodo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:03:
Even toch maar keertje mijn setup delen, maanden geleden hier wat rond gevraagd en nu is het klaar en al tijdje in gebruik naar wens.

1 Fase 32A setup. Was even lastig om te vinden of mijn auto wel 7kw op 1fase zou gaan laden, informatie was erg karig daaromtrent. Maar met 6mm2 kabel doet ie het helemaal prima.

Uiteindelijk de socket zo kunnen plaatsen, wens van de wife ,maximale WAF.

[Afbeelding]

Besturing en voeding via kastje in de garage om de hoek (het boren door de muur was wel tikje spannend, maar kwam prima uit)

[Afbeelding]

Gat in de muur was klote klus

[Afbeelding]

inhoud kastje, komt nog een mid meter erbij en dan maar zien dat ze het gaan accepteren.

[Afbeelding]
Netjes gedaan, zo wordt de WAF wel bediend :-)

1 puntje van kritiek, die automaat van emat zou ik gelijk in de kliko gooien en er een goede kwaliteit automaat voor in de plaatst zetten, Hager, Eaton, ABB ofzo.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08 17:40
rvdgaag schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:47:
1 puntje van kritiek, die automaat van emat zou ik gelijk in de kliko gooien en er een goede kwaliteit automaat voor in de plaatst zetten, Hager, Eaton, ABB ofzo.
Da's een B10 die voor de SmartEVSE, daar zou ik niet zo'n punt van maken.

Als de SmartEVSE 10A trekt is er sowieso al iets goed defect en bij kortsluiting spring die Emat er echt wel uit.

• dooiedodo
  • Laatst online: 08:32
Geim schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:22:
[...]

Da's een B10 die voor de SmartEVSE, daar zou ik niet zo'n punt van maken.

Als de SmartEVSE 10A trekt is er sowieso al iets goed defect en bij kortsluiting spring die Emat er echt wel uit.
goed gezien, is inderdaad niet voor de EV stroom
Pagina: 1 ... 111 112 Laatste