Met EVCC kun je dit prima oplossen, je kunt dan namelijk instellen:buiter schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:47:
Sinds een tijdje heb ik een SmartEVSE thuis
Nu wil voorbereid zijn op einde saldering/dynamisch contract.
Tot nu toe werk ik met de SMART modus om de auto te laden.
Ik loop met mijn thuisaccu tegen het probleem aan dat in de SMART modus er geen overschot is om het laadproces te starten. Mijn thuisaccu zorgt er namelijk voor dat de meter op 0 (nul) staat.
Nu heb ik in HA zelf een omschakelaar gemaakt die de thuisaccu tijdelijk op ontladen zet zodat er overcapaciteit is om het laadproces te activeren.
Het zou misschien veel slimmer zijn dat je in de EVSE een vinkje hebt waarmee je aangeeft dat je een thuisbatterij hebt. En dat de EVSE automatisch op en afschaalt afhankelijk van of som van alle fases op 0 (nul) uitkomt.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
- Onder welke SoC van de thuisaccu het zonne-overschot naar de thuisaccu moet
- Vanaf welke SoC van de thuisaccu het zonneoverschot naar de auto mag
- Of de thuisaccu mag bijspringen bij het laden van de auto uit PV als er even te weinig overschot is (dan blijft de auto dus langer doorladen
- Of de thuisaccu mag ontladen als de auto gepland aan het laden is uit het net of op vol vermogen aan het laden is uit het net
Met een thuisaccu heb je vast ook dynamische tarieven, dat pakt EVCC ook heel mooi op.
Ik ben persoonlijk van mening dat de verschillende laadstrategiën en voorkeuren dusdanig complex worden dat dat niet meer in de laadpaal zelf thuishoort, ook omdat het andere systemen in huis raakt.
/f/image/Z8wdnaLHHmiGjJkAD7HeRbMO.png?f=fotoalbum_large)