• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:27
buiter schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:47:
Sinds een tijdje heb ik een SmartEVSE thuis
Nu wil voorbereid zijn op einde saldering/dynamisch contract.

Tot nu toe werk ik met de SMART modus om de auto te laden.
Ik loop met mijn thuisaccu tegen het probleem aan dat in de SMART modus er geen overschot is om het laadproces te starten. Mijn thuisaccu zorgt er namelijk voor dat de meter op 0 (nul) staat.
Nu heb ik in HA zelf een omschakelaar gemaakt die de thuisaccu tijdelijk op ontladen zet zodat er overcapaciteit is om het laadproces te activeren.

Het zou misschien veel slimmer zijn dat je in de EVSE een vinkje hebt waarmee je aangeeft dat je een thuisbatterij hebt. En dat de EVSE automatisch op en afschaalt afhankelijk van of som van alle fases op 0 (nul) uitkomt.

Hoe hebben jullie dit opgelost?
Met EVCC kun je dit prima oplossen, je kunt dan namelijk instellen:

- Onder welke SoC van de thuisaccu het zonne-overschot naar de thuisaccu moet
- Vanaf welke SoC van de thuisaccu het zonneoverschot naar de auto mag
- Of de thuisaccu mag bijspringen bij het laden van de auto uit PV als er even te weinig overschot is (dan blijft de auto dus langer doorladen
- Of de thuisaccu mag ontladen als de auto gepland aan het laden is uit het net of op vol vermogen aan het laden is uit het net

Met een thuisaccu heb je vast ook dynamische tarieven, dat pakt EVCC ook heel mooi op.

Ik ben persoonlijk van mening dat de verschillende laadstrategiën en voorkeuren dusdanig complex worden dat dat niet meer in de laadpaal zelf thuishoort, ook omdat het andere systemen in huis raakt.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:30
THM0 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:25:
[...]

Met EVCC kun je dit prima oplossen, je kunt dan namelijk instellen:

- Onder welke SoC van de thuisaccu het zonne-overschot naar de thuisaccu moet
- Vanaf welke SoC van de thuisaccu het zonneoverschot naar de auto mag
- Of de thuisaccu mag bijspringen bij het laden van de auto uit PV als er even te weinig overschot is (dan blijft de auto dus langer doorladen
- Of de thuisaccu mag ontladen als de auto gepland aan het laden is uit het net of op vol vermogen aan het laden is uit het net

Met een thuisaccu heb je vast ook dynamische tarieven, dat pakt EVCC ook heel mooi op.

Ik ben persoonlijk van mening dat de verschillende laadstrategiën en voorkeuren dusdanig complex worden dat dat niet meer in de laadpaal zelf thuishoort, ook omdat het andere systemen in huis raakt.
Met het aansturen van energie in de woning ben ik het met je eens.
Dat wil ik buiten de laadpaal organiseren met HA + plugin.

Wel vind ik dat de laadpaal autonoom moet werken, ipluggen en laden meer niet.
En dat kan met SMART of SOLAR modus niet in combinatie met een thuisaccu (instelling 0 op de meter).

• THM0
buiter schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:34:
[...]

Met het aansturen van energie in de woning ben ik het met je eens.
Dat wil ik buiten de laadpaal organiseren met HA + plugin.

Wel vind ik dat de laadpaal autonoom moet werken, ipluggen en laden meer niet.
En dat kan met SMART of SOLAR modus niet in combinatie met een thuisaccu (instelling 0 op de meter).
Als de laadpaal de thuisaccu mee moet nemen dan is het al niet meer autonoom... Je kunt wel de laadstroom en stroomrichting van de accu naar de laadpaal sturen, dan weet de laadpaal het daadwerkelijke PV overschot tbv Solar modus. Doe je dat al?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:44

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@buiter Als je wil dat alle componenten (thuisbatterij en laadpaal) zelfstandig moeten werken krijg je direct met conflicten te maken. Beide gaan reageren op dezelfde signalen (maximale stroom door de meter en zon) en daarmee beïnvloeden ze elkaar. Dat gaat niet goed.

Je zult dus één kapitein op je schip moeten aanstellen: HA. En die deelt de orders uit aan de anderen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:09
@buiter : @10us10 heeft volledig gelijk, je verhaal klopt niet.

Je thuisbatterij houdt nul op de meter (NOM); als je de SmartEVSE nu op Smart zet, gaat hij op MaxCurrent laden; de thuisbatterij zorgt er immers voor dat de MainsMeter ongeveer op 0 staat, dus hij xal nooit beperkt worden door de bewaking van de hoofdzekering; de thuisbatterij zal laden of ontladen om NOM te houden.

Als dit niet zo werkt dan heb je iets raar aangesloten (Mainsmeter niet op de hoofdschakelaar o.i.d.) of je voedt de SmartEVSE met verkeerde accu-informatie; in jouw geval moet je dat deel van de API niet gebruiken, die is om te voorkomen dat je je EV laadt vanuit de thuisbatterij; jij wil dat vanuit jouw use case juist wel. Of je hebt niet door dat je in Solar mode zit in plaats van Smart Mode.

OT: Overigens is NOM niet zo'n heel slimme strategie, slimmer is een dynamisch contract te nemen en op de goedkope uren te laden en op de dure uren te ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door dingo35 op 08-10-2026 11:28 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:44

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

dingo35 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:26:
[…] slimmer is een dynamisch contract te nemen en op de goedkope uren te laden en op de dure uren te ontladen.
Tot 1 januari. Daarna niet meer (extreme situaties uitgezonderd).

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• THM0
Hippe Lip schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:35:
[...]

Tot 1 januari. Daarna niet meer (extreme situaties uitgezonderd).
Dan nog steeds is het verstandig om op goedkope uren te laden. :)

Alleen moet je ook mee gaan rekenen dat de thuisaccu op die momenten wellicht ook wilt laden, en dat je dus moet uitrekenen hoeveel energie je totaal wilt importeren voor laadpalen en thuisaccu's, en dan dáár de goedkoopste uren voor kiezen en het laden starten/stoppen.

• dingo35
Nee ook na 1 januari, alleen krijg je dan je energiebelasting (ca. 11ct/kWh) niet terug, dus gaat het pas lonen vanaf een spread van zeg 20 eurocent. Niemand weet hoe die spread zich na 1 jan gaat ontwikkelen, maar bijv. vandaag inkoop 20,7 eurocent allin verkoop 42 eurocent allin, dan kun je dat verlies aan energie belasting wel dragen.

Ik schat dat ik met deze strategie "nul op de factuur" bereik, dus incl. alle netkosten en het laden van mijn EV. Maar zoals gezegd, niemand weet hoe inkoop/verkoop er in 2027 uit gaat zien..

• buiter
@dingo35 Hier thuis vraagt de SMART modus om een bepaalde hoeveelheid beschikbare energie.
Tot die tijd laadt de auto niet.
Geen idee of dit zo hoort, misschien heb ik iets verkeerd geconfigureerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hajxtp1_VSud6Bhfw2M5_53EuCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z8wdnaLHHmiGjJkAD7HeRbMO.png?f=fotoalbum_large

Hier werkt het als volgt met een thuisbatterij "0 op de meter" en modus SMART op de SmartEVSE:
- Auto wordt ingeplugt
- Display: WAITING FOR POWER , State: Charging Stopped - No Power Available
- Thuisaccu krijgt opdracht om stroom terug te leveren*
- EVSE gaat aftellen van 1 minuut naar 0
- Na 1 minuut begin het laden van de auto
- Met de maximale stroom wordt er geladen en afgeschaald indien nodig

* Hiervan weet ik niet exact wat de drempel is om te starten met aftellen.
Vanavond kan ik testen (indien nodig) welke drempel dit is.

Bovenstaande stappen heb ik nu afgevangen.
Zodra de laadkabel ingeplugd is, gaat de thuisaccu al terugleveren zodat er direct geladen wordt.
Na het scannen van de rfid.

Of de NOM zinvol is speculatief, toch een praktisch voorbeeldje:
  • Stel je hebt een thuisaccu zoals ik (60kWh)
  • Overdag niet thuis, dus auto kan niet laden.
  • Overdag wel veel zon, dat gaat dan grotendeels naar de thuisaccu (stroomprijs €0,00)
  • S'avonds bij thuiskomst auto inpluggen en laden o ja, ook nog koken en warmtepomp stookt ook nog bij (stroomprijs €0,40)
Om die reden wil ik graag dat SmartEVSE ook NOM aanhoudt.
Hoe wil je anders niet onbedoeld stroom van het net afnemen omdat je te veel apparaten aan hebt staan.
Als het echt een rare gedachtegoed is verneem ik het graag.

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-10 22:35
buiter schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:22:
@dingo35 Hier thuis vraagt de SMART modus om een bepaalde hoeveelheid beschikbare energie.

[Afbeelding]

Hier werkt het als volgt met een thuisbatterij "0 op de meter" en modus SMART op de SmartEVSE:
- Auto wordt ingeplugt

Zodra de laadkabel ingeplugd is, gaat de thuisaccu al terugleveren zodat er direct geladen wordt.

• Overdag wel veel zon, dat gaat dan grotendeels naar de thuisaccu (stroomprijs €0,00)
  • S'avonds bij thuiskomst auto inpluggen en laden o ja, ook nog koken en warmtepomp stookt ook nog bij (stroomprijs €0,40)
Hoe wil je anders niet onbedoeld stroom van het net afnemen omdat je te veel apparaten aan hebt staan.
Hier weer een voorbeeld waarom je altijd de juiste informatie moet delen om een passend antwoord te krijgen.

Jouw usecase is niet gelijk aan 99% van de ander mensen met een SmartEVSE en een thuisaccu. Allereerst omdat bijna niemand 60kWh opslag capaciteit heeft. En ten tweede omdat veel mensen niet de dubbele verliezen willen hebben bij het overzetten van stroom van de ene accu naar de andere accu.

Dat gezegd hebbende laad ik het aan de experts over hoe / of je vraag beantwoord kan worden.

• buiter
fishman schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:49:
[...]

Hier weer een voorbeeld waarom je altijd de juiste informatie moet delen om een passend antwoord te krijgen.

Jouw usecase is niet gelijk aan 99% van de ander mensen met een SmartEVSE en een thuisaccu. Allereerst omdat bijna niemand 60kWh opslag capaciteit heeft. En ten tweede omdat veel mensen niet de dubbele verliezen willen hebben bij het overzetten van stroom van de ene accu naar de andere accu.

Dat gezegd hebbende laad ik het aan de experts over hoe / of je vraag beantwoord kan worden.
Het klopt, ik had meer details kunnen delen maar mijn oorspronkelijk vraag blijft gewoon staan.
SmartEVSE is sowieso een niche/DIY product waar je juist zoiets zou verwachten.
Over de verliezen maak ik me niet druk, dat zit in de marge van de zonnepanelen.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:09
Je smartevse op solar zetten en een fake netmeter waarde toespelen via mqtt. Et viola, de evse ziet ruimte en gaat laden, de batterij ziet load en gaat compenseren.

[ Voor 21% gewijzigd door P5ycho op 08-10-2026 18:36 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
buiter schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:22:

[Afbeelding]

- Auto wordt ingeplugt

Deel je settings even. Daar staat vermoedelijk iets niet juist ingesteld. Als je MAINS boven 6A staat ingesteld zou hij gewoon moeten starten. Is de lader enkelfasig of driefasig?

• buiter
Driehoek schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:26:
[...]

Deel je settings even. Daar staat vermoedelijk iets niet juist ingesteld. Als je MAINS boven 6A staat ingesteld zou hij gewoon moeten starten. Is de lader enkelfasig of driefasig?
Doet wachten op power doet zich na aanpassingen niet meer voor.
Met andere woorden, laden via SMART start nu meteen.

• dingo35
Dus het probleem bevond zich tussen keyboard en stoel?

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:54
tukker999 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:52:
Ik heb een omgebouwde EVBox laadpaal die is ingericht voor 16A omgebouwd met een SmartEVSE. Dat draait al bijna 3 jaar prima.

De laadstroom wordt aangestuurd met MQTT vanuit Domoticz. In huis heb ik de max stroom in mijn 1-fase aansluiting van 35A ingesteld op 25A. Daarboven wordt het laden van de EV 'afgeknepen'.

Zoals gezegd tot nu toe max 16A laden. Kan ik het laden straffeloos instellen op 20A 4600 W?

De zonnepanelen leveren op 1 fase max 5000 W en het basis huisgebruik is 150 Wh
Inmiddels is de SmartEVSE ingesteld op 20A.

Ik zag op de laadkabel dat deze geschikt is voor 1 fase 20A. De auto ingesteld op 20A en laden maar.
Komt het huis boven de 25A dan schakelt de SmartEVSE in eerste instantie terug van 20A naar 16A en als dat nog te veel is dan schakelt de siftware de SmarteEVSE naar 0.

21,9 kWh/100km

• buiter
dingo35 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:53:
Dus het probleem bevond zich tussen keyboard en stoel?
Dat denk ik niet.
Als je kijkt naar de screenshot dan gebeurt er iets vreemd.
Het is 0 op de meter en toch wacht SMART op stroom.
Welke instelling zou dat in SMART kunnen veroorzaken?

Fase instelling kan niet lager dan 10A.
En som van de fase kan ook niet lager dan 10A.
Dus zeg maar hoe het kan.

• dingo35
buiter schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:47:
[...]

Doet wachten op power doet zich na aanpassingen niet meer voor.
Met andere woorden, laden via SMART start nu meteen.
Welke aanpassing heb je gedaan? Uit je vage formulering kunnen we helemaal niets leren...

• buiter
dingo35 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 08:10:
[...]

Welke aanpassing heb je gedaan? Uit je vage formulering kunnen we helemaal niets leren...
Aanpassingen: geswitcht van SMART naar SOLAR en van SOLAR naar SMART en reboot SmartEVSE.
Misschien dat het lukt om het te reproduceren.

• dingo35
Sowieso is het beter om in een 1 fase installatie C2 op "Always Off" te zetten.

• buiter
dingo35 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 08:51:
Sowieso is het beter om in een 1 fase installatie C2 op "Always Off" te zetten.
Deze instelling heb ik aangepast.

Het is wel heel jammer dat NOM niet ingesteld kan worden en dat de nut hiervan niet wordt ingezien.
  • Het past volledig in het straatje van een slimme laadpaal
  • Het komt de energie-efficiënte in huis met een thuisaccu ten goede
  • Het staat andere modi en instellingen niet in de weg
  • Ook bij kleinere thuisaccu's heeft deze functie nut (o.a. bij wisselend bewolkte dagen)
De functie past misschien beter bij de SOLAR modus omdat daar het op en afschalen per stap al is ingebouwd.
Dan is een simpele aan/uit functie voor NOM voldoende.

• dingo35
Je begrijpt het niet: NOM wordt al door je thuisaccu afgedwongen, daar is helemaal geen setting voor de SmartEVSE voor nodig; die maakt het geen bal uit of het EV gevoed wordt uit het net, uit PV of uit de thuisaccu; sterker nog, dat weet hij helemaal niet, hoeft hij ook niet te weten, het enige dat hij moet bewaken is dat de hoofdzekering niet overbelast wordt, en dat zal bij NOM sowieso niet gebeuren.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:41
buiter schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:15:
[...]

Deze instelling heb ik aangepast.

Het is wel heel jammer dat NOM niet ingesteld kan worden en dat de nut hiervan niet wordt ingezien.
  • Het past volledig in het straatje van een slimme laadpaal
  • Het komt de energie-efficiënte in huis met een thuisaccu ten goede
  • Het staat andere modi en instellingen niet in de weg
  • Ook bij kleinere thuisaccu's heeft deze functie nut (o.a. bij wisselend bewolkte dagen)
De functie past misschien beter bij de SOLAR modus omdat daar het op en afschalen per stap al is ingebouwd.
Dan is een simpele aan/uit functie voor NOM voldoende.
Er lijkt spraakverwarring te zijn met NOM in combinatie met een laadpaal? Zonder dat die laadpaal stroom terug kan leveren aan het net (die bestaan ook wel, maar zijn nog niet veel toegepast en SmartEVSE is daar geen van) en de 6A limiet in het laadprotocol is NOM operatie gerealiseerd door een laadpaal niet voor de hand liggend. Oftewel niet het juiste apparaat om dat te bereiken.

Het klinkt mij eerder alsof je bedoelt dat het laden met een laadpaal jouw NOM operatie (gestuurd met jouw thuisbatterij) niet mag ontregelen (of juist nog extra stroom uit het net halen terwijl je eerder die dag voldoende zonnestroom opgeslagen hebt in de batterij). Daar heeft de SmartEVSE wel functionaliteit voor als ik het goed begrijp. Dit lijkt dan meer van toepassing op jouw use case: https://github.com/dingo3...#home-battery-integration

• buiter
tsjoender schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:04:
[...]

Er lijkt spraakverwarring te zijn met NOM in combinatie met een laadpaal? Zonder dat die laadpaal stroom terug kan leveren aan het net (die bestaan ook wel, maar zijn nog niet veel toegepast en SmartEVSE is daar geen van) en de 6A limiet in het laadprotocol is NOM operatie gerealiseerd door een laadpaal niet voor de hand liggend. Oftewel niet het juiste apparaat om dat te bereiken.

Het klinkt mij eerder alsof je bedoelt dat het laden met een laadpaal jouw NOM operatie (gestuurd met jouw thuisbatterij) niet mag ontregelen (of juist nog extra stroom uit het net halen terwijl je eerder die dag voldoende zonnestroom opgeslagen hebt in de batterij). Daar heeft de SmartEVSE wel functionaliteit voor als ik het goed begrijp. Dit lijkt dan meer van toepassing op jouw use case: https://github.com/dingo3...#home-battery-integration
Dit is wel een link waar ik wat mee kan.
Het moet dan wel (weer) extern aangestuurd worden.

Als ik het heb over een NOM instelling op een laadpaal, dan heb ik het logischerwijs over het respecteren van de NOM door een EMS/thuisbatterij.
Ik had niet het idee dat daar spraakverwarring over was.

• dingo35
Het aanleveren van laad/ontlaadstromen werkt alleen in Solar mode en is om te voorkomen dat de thuisbatterij de EV batterij gaat laden; sommige gebruikers willen dat niet i.v.m. efficiency.

Dat is dus precies het tegenovergestelde van wat je wil bereiken met NOM.
Pagina: 1 ... 114 115 Laatste