alexbl69 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:29:
[...]
Het instellen van safe-havens is de enige humanitaire oplossing uit deze crisis. Dat, of alle grenzen zullen binnen afzienbare periode potdicht zitten. Weg Europees ideaal. Als dat de bijl aan de wortel van Brussel zou zijn is dat in ieder geval een lichtpuntje, maar dat is een andere discussie.
Met het verdwijnen van de dictators is het hele bestaande machtsevenwicht in het Midden Oosten ge-herschikt. En waar voorheen één bovenliggende partij de rest er met repressie onder hield, is de geloofsstrijd tussen de verschillende (sub-) godsdiensten nu in alle hevigheid losgebarsten.
Is herschikt niet wat optimistisch? Het machtsevenwicht is verdwenen. Recht van de sterkste regeert, en momenteel heeft IS / ISWAP en noem ze maar op de sterkste kaarten omdat ze het wreedst en meest meedogenloos te werk gaan.
Ik vraag me ook af of het überhaupt een geloofsstrijd is. Ik neig naar ordinaire machtsstrijd, waarbij enkele partijen dat onder het vaandel "geloof" pretenderen te doen. Ik kan als enige oprechte partij de Koerden bedenken. Ik denk ook dat zij de sleutel zijn voor Irak, en dat zij onze maximale steun verdienen (de Peshmerga, niet de PKK, dat zijn gewoon terroristen).
Praten met deze mensen is zinloos. Ten eerste zijn ze veel te divers en met veel te veel. Er is niet één 'centraal commando' voor de soennieten of de sjiieten. Je praat hier over letterlijk duizenden bendes met elk hun eigen agenda en gradatie van geloofsbelijdenis. Onbegonnen werk.
En dan nog... wie moet met ze praten? Ze verachten en vermoorden eenieder die hun eigen interpretatie van hun geloof niet voor de volle 100% ondersteunt. Onderhandelen is absoluut onmogelijk. Denk dat daar geen discussie over gevoerd hoeft te worden.
Dit dus. Het kan niet door ons opgelost worden, en ik vindt het moeilijk te behapstukken dat zelfs veel zeer intelligente mensen beweren dat dat wel zo is.
Er blijven 3 opties over:
- Iedereen die zijn land ontvlucht toelaten tot Europa;
- Alle grenzen dicht onder het motto 'ze zoeken het zelf maar uit';
- Het militair afdwingen van veilige gebieden in de regio, alwaar vluchtelingen een nieuw bestaan op kunnen bouwen.
Punt 1 en 2 lijken me politiek en maatschappelijk onhoudbaar. De Europese landen proberen nu - al naar gelang hun politieke richting en verleden - een 'werkbare' variant te vinden voor optie 1 of 2 (of een combinatie van beiden), maar de toestroom van vluchtelingen (waarbij ik even geen onderscheid maak tussen politiek of economisch) is momenteel zo massaal (en zal ook massaal blijven) dat we op zeer korte termijn gedwongen zullen worden een keuze te maken. En aangezien geen enkele 'mainstream' politicus volledig voor hetzij optie 1, hetzij optie 2 zal kunnen kiezen zal de noodzaak voor optie 3 langzaam evident worden.
De vergelijking met Srebrenica gaat m.i. niet op. Daar zijn de militairen in een politiek moeras beland. Als dit plan serieus wordt uitgevoerd zal dat op grofweg de volgende basis moeten gebeuren:
- Het veroveren van relatief grote gebieden in Syrië en Libië.
- Een zeer zwaar bewapend leger (hoogste geweldsspectrum) om deze gebieden te bewaken. De politici krijgen hier niets over te zeggen want dan moeten de militairen 'pang' gaan roepen.
- Het lastigste punt: de supervisie zal moeten liggen bij gematigde krachten uit het Midden Oosten. Dit om beschuldigen als kolonisatie 2.0 te kunnen pareren.
Hopelijk kunnen in die gebieden dan gematigde samenlevingen worden opgebouwd (van ons ontwikkelingsgeld) die zich steeds verder in de regio verspreiden. Kennis en toekomstperspectief is het meest effectieve wapen tegen religieuze achterlijkheid. We moeten proberen die waarden in dat gebied op te zetten.
toon volledige bericht
Ik onderschrijf je analyse, maar ik zie niet hoe we het in de praktijk voor elkaar zouden kunnen krijgen. De veilige regio's vervallen weer in chaos zodra we weg zijn. Het is eigenlijk heel simpel: West-Europese waarden, denkbeelden, en overtuigingen kun je niet exporteren naar MO of Afrika. Ze zullen ze zelf moeten willen en die verandering zelf moeten initiëren en doorzetten, zodat het ook iets van henzelf wordt. Een schier onmogelijk perspectief, ik weet het.
Zou een globaal Marshall-plan voor deze regio's wat kunnen uithalen om de mind-set van de bevolkingsgroepen te veranderen (even los van de vraag hoe je die operatie lokaal überhaupt zou kunnen beveiligen)?
downtime schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:25:
[...]
Safe havens hebben geen zin. Je kan onmogelijk de deur open houden voor vluchtelingen en tegelijk de deur sluiten voor terroristen. De terroristen mengen zich onder de stroom vluchtelingen en plegen ook daar aanslagen. Het verschil dat onder de slachtoffers nu ook westerse militairen zullen zijn die toch moesten proberen om de stroom te controleren. Syrië is geen Joegoslavië. Joegoslavië had geen groot probleem met zelfmoordterroristen.
Daar ben ik ook bang voor. Het importeren van die lui zal, op termijn, onze maatschappij wel eens erger kunnen ontwrichten dan velen nu voor mogelijk houden. Dat heb ik er niet voor over, de goeden ten spijt. Voor nu: niemand erin die niet gescreend kan worden.
Valt mee. Het is de Amerikanen ook in Irak en Afghanistan gelukt om afspraken met stammen en milities te maken, die een vinger in de pap te geven, en partijen als Al-Qaeda zo te ondermijnen. De relatieve rust toen de Amerikaanse troepen Irak verlieten was daaraan te danken.
Maar het meteen weer opveren van de onrust na hun vertrek (Afghanistan idem) zie ik als bewijs dat wij lokaal geen bijdrage kunnen leveren aan
blijvende stabiliteit.
Dat geldt voor sommige groepen. Met IS valt inderdaad niet te praten. Dat zijn mensen die voor een groot deel niet uit de regio komen, globaal denken en maar één doel hebben. Maar lokale strijders hebben andere belangen, denken lokaal en zijn vaker pragmatisch als het op geloof aankomt. Als je die groepen kunt overtuigen dat samenwerking met het Westen meer oplevert, kun je IS verzwakken. Zo is de situatie in Irak ook onder controle gebracht.
[...]
Wie garandeert dat er in Syrië niet een nieuw politiek moeras ontstaat? Ook in Syrië dreigt dat omdat niet iedereen dezelfde belangen heeft. Niet iedereen is tegen Assad, sommige landen lijken IS als een beheersbaar probleem te zien, andere willen dat "gematigde groepen" het land overnemen. Meer dan genoeg mogelijkheden voor een nieuw politiek moeras.
Inderdaad, 80-er jaren Libanon
2. Ben trouwens benieuwd wanneer dat kruidvat weer eens afgaat.
Je kunt in een "safe haven" (noem het gewoon een vluchtelingenkamp) geen "gematigde samenleving" opbouwen. Vaak zijn vluchtelingenkampen broedplaatsen van extremisme (denk aan Gaza) omdat die safe havens nooit de miljarden zullen hebben om iets op te bouwen, en het met een minimum aan "humanitaire hulp" moeten stellen. Wat daar opgroeit is een kansloze generatie.
Kort samengevat: Ik denk dat safe havens (in Syrië zelf) geen goed idee zijn. Niet omdat het niet kan, maar omdat het westen te verdeeld is over de toekomst van Syrië, en we de prijs in geld en mensenlevens niet willen betalen die gemoeid is met het brengen van rust in die landen.
Daarnaast zullen we er nooit volledige rust kunnen brengen, dat kregen we op ons eigen continent niet eens voor elkaar, in gebieden als Noord-Ierland en Baskenland, waar decennia lang geweld is geweest.
Beetje off-topic maar met raakvlak: Ik heb een tijdje gedacht dat het in Noord-Ierland weer best aardig gaat, maar zag een docu en ben wat gaan lezen. Ik schrok dat de verdeeldheid daar nog net zo erg is als als destijds, en dat alleen hoge muren die als een blusdeken over het smeulende conflict zijn gelegd erger voorkomen. Alweer zogenaamd om religieus onderscheidt en gebeurtenissen van honderden jaren geleden waar ze het nu nog over hebben

Mijn god, en dat zijn relatief hoog opgeleide mensen met 'normale' levens. Als het dáár al niet lukt?
[
Voor 28% gewijzigd door
Anoniem: 257719 op 02-09-2015 13:10
]