PCSO schreef op woensdag 30 september 2015 @ 17:06:
[...]
Exact dit dus. Ben enorme fan van kale android op mijn Nexus 5. Ik hoef niet perse de snelste hardware maar wil eigenlijk maximaal € 400 betalen voor een smartphone.
Het alternatief is een Samsung s6 met Samsung Touchwiz.. of, in mijn ogen lelijk, een Motorola smartphone.
Hopelijk komt Mediamarkt volgend jaar weer met de btw-vrije dagen en doen de Nexus toestellen mee zoals 2 jaar geleden
.
Nou ja, al zou de Nexus 5X voor 399 in de winkel liggen had ik hem nog niet gehaald. Het gaat mij er gewoon om dat je na 2 jaar wachten vrijwel niks beters krijgt dan eerst. De Nexus 5 had destijds (en nu eigenlijk nog) high-end specs met een Snapdragon 800 die stukken beter was dan de S4 Pro uit de Nexus 4, daarnaast kreeg je een prachtig 1080p IPS scherm en dat voor een relatief lage prijs.
Nu ligt dit ook deels aan Qualcomm, maar een 808 is echt niet zoveel beter dan een 800. In de video van Tweakers wordt aangegeven dat 2GB RAM geen enkel bezwaar is, maar dit vind ik net een groot bezwaar. Met een half uurtje testen krijg je inderdaad geen 2GB RAM vol, maar door het ding een aantal dagen achter elkaar aan te hebben begint het RAM geheugen wel moeilijk te doen en ben je min of meer verplicht het ding te rebooten wil je een werkbare telefoon hebben.
Daarnaast zijn we op scherm niet echt vooruitgegaan, nu maakt mij de resolutie nog het minste uit. Ik heb liever een 1080P paneel dan een 1440P of zelfs 4K paneel, maar we gaan niet eens vooruit op technologie... IPS is prima, maar dat was 2 jaar geleden ook geen gemeengoed (nu overigens nog steeds niet, maar goed), had men aangekomen met een OLED display dan was het al een ander verhaal geweest.
Ik blijf erbij dat de camera van de Nexus 5 helemaal niet zo slecht is, waarom iedereen dit meent snap ik dan ook nog steeds niet. Natuurlijk, het zijn geen plaatjes van wereldklasse, maar vaak nog wel stukken en stukken beter dan wat andere telefoons maken. We vergeten dat het een telefoon is, geen camera. Het is fysiek onmogelijk om dezelfde of betere plaatjes te maken met een minuscule sensor en lens op een telefoon dan een spiegelreflex of compact. Als je een telefoon als "echte camera" vervanger gebruikt ben je op dit moment simpelweg verkeerd bezig imho.
Begrijp me niet verkeerd, als er iemand is die weinig van Samsung moet hebben ben ik het wel, maar ze hebben op dit moment gewoon een betere keuze beschikbaar dan Google heeft. Software heet niet voor niets zo en kan met een simpele Root en flash veranderd worden naar stock Android om die draak van een Touchwiz weg te krijgen. Neem daarbij in overweging dat Samsung een 75 euro cashback heeft en je hebt het feest helemaal compleet.
Daarnaast zou ik nog eerder voor een Moto X Play gaan dan een N5X, ook al is de SoC niet supersterk (in tegendeel...) krijg je wel uitbreidbare opslag, een fatsoenlijke accu (ik sleep nu 2 Xiaomi powerbanks mee naar school) en een leuke camera. Punt is dus wel dat de SoC nog een paar graad erger is dan een SD800 en dat je geen Wifi AC meer hebt voor zover dat leuk is om te hebben op een telefoon. De prijs is ook een stuk aardiger, maar naar mijn mening nog steeds te hoog.
Ik denk dat ik beter een nieuwe of tweedehands Nexus 5 koop
Ik heb hier héél lang naar uitgekeken en het enige wat ik terug krijg is 1 grote brok verdriet in de vorm van de N5X ben ik bang...