Kan mij sinds afgelopen weekend ook eigenaar noemen van een Nexus 5X 32G. Als ik zo dit topic doorlees kan ik mij eigenlijk totaal niet vinden in de minpunten, but then again, ik kom van een Samsung Galaxy S3, welke vorige week spontaan overleden is...
Ik was op zoek naar een telefoon met 32 of meer GB aan opslag, een scherm dat iets groter was als dat van de S3, maar zeker niet meer van 5,5". Een snelle soc, tenminste 2G aan RAM, wireless AC en NFC support.
Een snelle zoekactie in de PW leverde mij dit lijstje op:
- Nexus 5X
- Galaxy S6 32G
- Galaxy Note 4
- LG G4
- Moto X
- HTC One M9
- Nexus 6
De Note 4, Moto X en Nexus 6 vielen al af omdat ze voor mij te groot waren, de One M9 viel af omdat ik niet echt een HTC fan ben en dan bleven dus de S6, de 5X en de G4 over. Hier heb ik nog wel even over zitten twijfelen, maar het feit dat de 5X sowieso geupdate zal blijven voor de komende 1-2 jaar en dat bij Samsung vaak niet het geval is was al een pluspunt, samen met de rare knoppen op de G4 is het toch de Nexus geworden

Android 6 was overigens ook een plus, mijn S3 draaide hier ook al op via Cyanogenmod, dus een stap terug naar 5 was sowieso niet echt gewenst.
Voorlopige conclusie:
Fijn toestel, scherm is precies groot genoeg, camera maakt betere foto's dan mijn S3, speaker aan de voorkant is erg fijn en bied een beter en harder geluid dan die van de S3. Vingerafdrukscanner werkt voorlopig ook prima.
Opladen is echt heerlijk snel, na 15 min al rustig 10-20 procent erbij door te laden op 2,5A ipv de max ~1A die ik vroeger had

. Enige minpunt als het dan toch over laden gaat is de USB-C poort, waar ik nu een extra USB-C naar USB-A kabel voor moest aanschaffen, maar goed, direct voorbereid op de toekomst zullen we maar zeggen. Nog een laatste puntje, de GPS chip is echt amazing, midden in een gebouw gewoon nog een fix krijgen en buiten rustig 20+ satellieten oppikken is geen uitzondering. Groot contrast met de chip van de S3 welke buiten bovenop een berg max 15 satellieten oppikte en zodra je in een bus of trein zat sowieso geen fix meer kreeg.