Borry schreef op donderdag 17 december 2015 @ 22:59:
Wat is in hemelsnaam een "SoC"?
En ten tweede word ik een beetje flauw van het gezeur over de vp9 codec, in de specs wordt deze niet genoemd, dus wordt het niet ondersteund, punt.
Als je dat zo belangrijk vind, koop deze TV dan niet maar ga er achteraf niet over zeiken.
Ik ga bij Samsung toch ook niet drammen dat er geen ambilight op zit.
SoC = System on a chip. Dus CPU, GPU, I/O, eventueel wifi, geheugencontroller etc allemaal op 1 chip om een compact en zuinig systeem the hebben (quasi alle functies op 1 chip)
Over VP9 en youtube 4k kunnen we kort zijn:
Na aida 64 op de TV gezet te hebben kan ik afleiden dat er een quadcore ARM cortex A9 in zit op 1.2GHz. En van Marvell komt. Als ik kijk op de Marvell site is de Armada 1500 4k Pro de enige die aan de eisen quadcore A9, Marvell en 4k voldoet. DIe heeft h.264 (HEVC) maar ontbreekt VP9 (wel VP8). Dus Youtube in 4k zal er niet komen zolang Youtube geen 4k h.264 (AVC) of h.265 (HEVC) aanbiedt.
Marvell heeft wel een variant met een nieuweere A53 CPU en VP9, maar die zit hier dus niet in.
De Android TV interface wordt in 1080p gerendered, btw.
Zelf vindt ik het niet erg een gemis. De smart TV 4k support zou op zich wel leuk zijn, maar binnen een paar jaar loopt heel het systeem al niet meer mee met de laatste zaken en zal je toch een externe media player nodig hebben of 4k chromecast nodig hebben om allerhande andere diensten en content af te kunnen spelen in HD. Dus dan boeit het allemaal niet meer zo. En een TV gaat hier een heel pak langer mee dan ik denk dat de smart functionaliteiten bijblijven. Dus het idee dat er later een 4k chromecast bij komt had ik van het begin al wel verwacht.
De software en snelheid is hier echt wel goed. Het gaat niet zo snel als browsen tussen apps op een smartphone of tablet, maar het is meer dan snel genoeg dat het niet storend wordt.
Van de bugs die hier allemaal weinig last van gehad, tot vanavond, Netflix viel twee keer uit met een reboot van Android tot gevolg. Dan de update maar geinstalleerd en tot nu toe geen problemen.