Je kan voor de zekerheid de klantenservice bellen natuurlijkcoelho schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:42:
Wegens change of plans zit ik vanmiddag thuis ipv bij een vriend om Ajax-PSV te kijken. Nu heb ik vanwege KPN Compleet een extra pakket gratis. Vanwege kinderen en extra kinderzenders staat die bij ons ongesteld op het Pluspakket.
Kan ik nu nog switchen naar Fox om vanmiddag voetbal te kijken? Is dat instant doorgevoerd? En na hoe lang kan ik weer terugswitchen naar het Pluspakket?
Graag antwoord op een vraag die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen.
Ik heb een witte gigabit NT op de glasvezel zitten.
Als ik de ethernet kabel uit de NT haal, moet het "Glas" lampje dan blijven knipperen of moet deze dan constant branden.
In mijn beleving knippert het "Glas"lampje normaal gesproken in het zelfde ritme als het Ethernetlampje als er een kabel en modem achter zit. Zodra er geen ethernetkabel meer in zit zou in mijn beleving het Glaslampje gewoon constant moeten branden.
Hoe zit dit?
Als ik de ethernet kabel uit de NT haal, moet het "Glas" lampje dan blijven knipperen of moet deze dan constant branden.
In mijn beleving knippert het "Glas"lampje normaal gesproken in het zelfde ritme als het Ethernetlampje als er een kabel en modem achter zit. Zodra er geen ethernetkabel meer in zit zou in mijn beleving het Glaslampje gewoon constant moeten branden.
Hoe zit dit?
Ik heb net even voor de lol m'n kabel losgetrokken. Het glas lampje is daarna nog wat aan het knipperen. Ik heb er niet echt een patroon in kunnen ontdekken, maar het is in ieder geval niet zomaar 100% constant aanAthome schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:49:
Graag antwoord op een vraag die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen.
Hoe zit dit?
Overigens heb ik de kabel na zo'n 10 seconden weer teruggestoken om m'n Spotify buffer niet leeg te hebben (zucht).
UNOX: The worst operating system
Hmm.. gisteren mijn 100 mbit glas omgezet naar 500 mbit. Kreeg na een tijdje een mail dat het pas 10 januari word omgezet en dat onze vaste lijn dan naar internet bellen word omgezet. Het rare is dat ik nu ook al Voip heb.
Is het normaal dat dit zolang duurt?
Ik heb de juiste apparatuur in huis ( V10 modem en gbit glasconverter ), wijkcentrale is ook al x geupgrade naar gigabit.
Is het normaal dat dit zolang duurt?
Ik heb de juiste apparatuur in huis ( V10 modem en gbit glasconverter ), wijkcentrale is ook al x geupgrade naar gigabit.
[ Voor 19% gewijzigd door Motion2 op 19-12-2016 17:15 ]
Kan zo zijn dat je om 100mbit kaart zit dan moet er iemand nar de pop om je over te zetten en dat kan idd eventjes duren helaas.
Volgens KPN wholesale postcode check is het al 500 mbit.Jan-man schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:23:
Kan zo zijn dat je om 100mbit kaart zit dan moet er iemand nar de pop om je over te zetten en dat kan idd eventjes duren helaas.
Wat
FttH
Beschikbaar
Distributiepunt(en)
Dnt-AAF/1
Internet Snelheid
500
Dat het beschikbaar is wil niet zeggen dat jij ook op een kaart in de centrale zit die Gbit-snelheden aan kan.
Je kunt het zien op de NT, als het glas-lampje oranje is zit je op een 100Mbit kaart, is het lampje groen dan zit je op een Gbit-kaart....
Je kunt het zien op de NT, als het glas-lampje oranje is zit je op een 100Mbit kaart, is het lampje groen dan zit je op een Gbit-kaart....
Beide lampjes zijn groen dus in theorie een gigabitroches schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:36:
Dat het beschikbaar is wil niet zeggen dat jij ook op een kaart in de centrale zit die Gbit-snelheden aan kan.
Misschien is er dan administratief niet helemaal in orde, dus maar ff wachten tot 10 januari....
Met 100 Mbit gaat het ook snel genoeg tot die tijd....
Met 100 Mbit gaat het ook snel genoeg tot die tijd....
Ook net even gebeld met KPN maar er zit geen aanbieding in voor volgend jaar met de redenatie dat men gaat investeren in het netwerk
nou helaas dan maar overstappen.

Heb je wel de afdeling opzeggingen gebeld? Anders nog een keer bellen.antonief schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:43:
Ook net even gebeld met KPN maar er zit geen aanbieding in voor volgend jaar met de redenatie dat men gaat investeren in het netwerknou helaas dan maar overstappen.
Ik heb ook net gebeld met de afdeling opzeggingen en wel een aanbieding voor 6 maanden korting gekregen.
Mijn contract loopt wel 4 januari af.
In eerste instantie was het 3 maanden, maar gaf toen aan dat ik had gezien dat nieuwe klanten 6 maanden kregen ging ze even overleggen en kreeg ik ook 6 maanden korting.
Helaas geen verdere aanbieding zoals snelheidsverhoging of extra pakket, maar deze 6 maanden korting is genoeg voor mij.
[ Voor 4% gewijzigd door barber op 20-12-2016 11:30 ]
De mijne loopt op 28 januari af misschien dat dat meespeelde probeer het later nog wel een keer bij de afdeling opzeggingen.
Er wordt altijd geïnvesteerd in het netwerk. Je hebt echter om de zoveel tijd dat een "golf" aan investeringen worden gedaan (introductie VDSL op buitenring bijv.). Onzin verhaal dus en probeer het gewoon nog een x.antonief schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:43:
Ook net even gebeld met KPN maar er zit geen aanbieding in voor volgend jaar met de redenatie dat men gaat investeren in het netwerknou helaas dan maar overstappen.
It ain't stupid if it works!
Ja inderdaad je zou alleen al om zo'n stupide reactie opzeggen....vr6-only schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:09:
[...]
Er wordt altijd geïnvesteerd in het netwerk. Je hebt echter om de zoveel tijd dat een "golf" aan investeringen worden gedaan (introductie VDSL op buitenring bijv.). Onzin verhaal dus en probeer het gewoon nog een x.
Verwijderd
KPN verwijdert door klanten opgenomen films en series van HBO na 31 december
http://www.totaaltv.nl/ni...-films-en-series-van-hbo/
Op zich is dit niks nieuws, opgenomen programma's van zenders die in een pakket zitten wat je niet meer afneemt zijn ook niet meer af te spelen. Wel vervelend voor de gebruiker uiteraard, maar dit komt voor mij niet als verrassing.Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:27:
KPN verwijdert door klanten opgenomen films en series van HBO na 31 december
Inderdaad, gewoon logisch. Alles verloopt dus ook licenties en dergelijkeP-ter schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:12:
[...]
Op zich is dit niks nieuws, opgenomen programma's van zenders die in een pakket zitten wat je niet meer afneemt zijn ook niet meer af te spelen. Wel vervelend voor de gebruiker uiteraard, maar dit komt voor mij niet als verrassing.
Weet iemand of KPN wat veranderd heeft aan het voip vlan, ik heb sinds gisteren met mijn Edgerouter Lite geen voip meer. Sluit ik de experiabox aan dan heb ik wel voip.
Zojuist even gecheckt, vond het al wat verdacht stil met de vaste lijnemeulman schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:07:
Weet iemand of KPN wat veranderd heeft aan het voip vlan, ik heb sinds gisteren met mijn Edgerouter Lite geen voip meer. Sluit ik de experiabox aan dan heb ik wel voip.
Een volledige config die Routed IPTV en IPv6 op 500/500 zou ik zeker op prijs stellen.xbeam schreef op woensdag 30 november 2016 @ 23:27:
[...]
Sorry ik heb niet helemaal mee gelezen maar wat is het probleem. 500 up en down haalt een ERL (edgerouter lite) makelijk. Volgens de specs moet hij meer dan 1gbit up en down kunnen. De lite is in zij prijs klassen de snelste router op de markt.
Als de config het probleem is dan mag je mijne hebben. En er staan er genoeg in het ubiquitie topic op tweakers.
Heb het al vaker geprobeerd werkend te krijgen met verschillende guides, maar steeds werkt er één onderdeel niet (Om gek van te worden

Ik was net aan het zoeken naar een windows client die wel op deze manier verbinding maakt, maar ik nog niets vinden. Iemand een idee?RobinF schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 18:52:
[...]
Ja en nee. De V10 reageert niet op pings op zijn WAN adres. De implementatie van de standaard Windows 10 L2TP Client vereist dat dit wel gebeurt (even zoeken op NAT-T voor een workaround met registry keys). Op o.a. Android zal je geen probleem hebben met L2TP via de V10 naar een VPN Server
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Mijn alles in 1 abbo + mobiele abbo loopt ook binnenkort af en zou daarom graag ook die 6 maanden korting willen. Alleen snap ik niet waar je vandaan hebt gehaald dat nieuwe klanten van kpn 6 maanden korting krijgen? Dit kan ik nergens vinden namelijk.barber schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:29:
[...]
Heb je wel de afdeling opzeggingen gebeld? Anders nog een keer bellen.
Ik heb ook net gebeld met de afdeling opzeggingen en wel een aanbieding voor 6 maanden korting gekregen.
Mijn contract loopt wel 4 januari af.
In eerste instantie was het 3 maanden, maar gaf toen aan dat ik had gezien dat nieuwe klanten 6 maanden kregen ging ze even overleggen en kreeg ik ook 6 maanden korting.
Helaas geen verdere aanbieding zoals snelheidsverhoging of extra pakket, maar deze 6 maanden korting is genoeg voor mij.
Is natuurlijk fijn als ik dit kan aanhalen tijden de "onderhandeling".
Als je bij het invullen van de postcodechecker een adres gebruikt waarvan je zeker weet dat er nu geen KPN abonnement loopt maar bijv Ziggo, dan zie je 6 maanden.poffin schreef op zondag 25 december 2016 @ 18:59:
[...]
Mijn alles in 1 abbo + mobiele abbo loopt ook binnenkort af en zou daarom graag ook die 6 maanden korting willen. Alleen snap ik niet waar je vandaan hebt gehaald dat nieuwe klanten van kpn 6 maanden korting krijgen? Dit kan ik nergens vinden namelijk.
Is natuurlijk fijn als ik dit kan aanhalen tijden de "onderhandeling".
Anders zie je 3 maanden korting.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Shrew Soft misschien?T.Kreeftmeijer schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:26:
[...]
Ik was net aan het zoeken naar een windows client die wel op deze manier verbinding maakt, maar ik nog niets vinden. Iemand een idee?
Ik heb uiteindelijk maar een OpenVPN server gemaakt en dan heb ik verbinding gemaakt via de QnapCloudConnect app, het werkt nu redelijk. Het werkt nog niet perfect, maar het is een begin.
L2TP werkt overigens prima op android en apple apparaten, maar niet op windows.
[ Voor 7% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 26-12-2016 19:05 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Goedemorgen!
Mijn Netgear WNDR3700 lijkt een beetje de geest te gaan geven en nu heb ik (uiteraard) ook nog een ExperiaBox V9 in de meterkast hangen (maar niet in gebruik).
Nu denk ik al een tijd na over netwerk-inrichting en hoe ik e.e.a. wil gaan doen (zie ook mijn eerdere posts hierover), maar ik vraag mij eigenlijk nu af of het de moeite wel waard is.
Wij willen ook weer onze vaste telefoonlijn gaan gebruiken, dus dan zit ik, volgens mij, sowieso vast aan de ExperiaBox.
Nu draai ik mijn eigen server, dus die moet altijd vanaf buitenaf bereikbaar zijn. Toen ik mijn server tijdelijk bij mijn broer had staan, gebeurde het nog wel eens dat er een update van de ExperiaBox kwam, waardoor alle port-forwards verloren gingen. Dat wil ik natuurlijk voorkomen (de reden ook dat ik de Netgear heb ingezet).
Ook willen wij een abonnement op Netflix gaan nemen, en dat kan tegenwoordig blijkbaar via Routed IPTV via de ExperiaBox. Om niet daar zelf heel moeilijk mee te gaan doen, is het het handigste om de EB in te gaan zetten.
Dus eigenlijk heb ik de volgende vragen:
Mijn Netgear WNDR3700 lijkt een beetje de geest te gaan geven en nu heb ik (uiteraard) ook nog een ExperiaBox V9 in de meterkast hangen (maar niet in gebruik).
Nu denk ik al een tijd na over netwerk-inrichting en hoe ik e.e.a. wil gaan doen (zie ook mijn eerdere posts hierover), maar ik vraag mij eigenlijk nu af of het de moeite wel waard is.
Wij willen ook weer onze vaste telefoonlijn gaan gebruiken, dus dan zit ik, volgens mij, sowieso vast aan de ExperiaBox.
Nu draai ik mijn eigen server, dus die moet altijd vanaf buitenaf bereikbaar zijn. Toen ik mijn server tijdelijk bij mijn broer had staan, gebeurde het nog wel eens dat er een update van de ExperiaBox kwam, waardoor alle port-forwards verloren gingen. Dat wil ik natuurlijk voorkomen (de reden ook dat ik de Netgear heb ingezet).
Ook willen wij een abonnement op Netflix gaan nemen, en dat kan tegenwoordig blijkbaar via Routed IPTV via de ExperiaBox. Om niet daar zelf heel moeilijk mee te gaan doen, is het het handigste om de EB in te gaan zetten.
Dus eigenlijk heb ik de volgende vragen:
- Zijn er mensen die de ExperiaBox als primaire router in gebruik hebben met een server erachter?
- Zo ja, in hoeverre "verliest" de ExperiaBox zijn instellingen?
- Hoe goed is het WiFi-bereik van de ExperiaBox?
- Is het aan te raden om de V9 voor een V10 om te (laten) ruilen?
- Is het mogelijk om je DHCP range aan te geven in de EB én om adressen toe te wijzen aan MAC-adressen?
Wat betreft het vast zitten aan de Experiabox voor telefonie: Wellicht is dit recente topic interessant voor je:Ben.Hahlen schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:01:
Goedemorgen!
Dus eigenlijk heb ik de volgende vragen:Alvast hartelijk dank voor de antwoorden!
- Zijn er mensen die de ExperiaBox als primaire router in gebruik hebben met een server erachter?
- Is het mogelijk om je DHCP range aan te geven in de EB én om adressen toe te wijzen aan MAC-adressen?
Vrije router keuze - hulp van je provider obv besluit ACM
Interessant, maar het beantwoord niet al mijn vragen ;-)Barre73 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:53:
[...]
Wat betreft het vast zitten aan de Experiabox voor telefonie: Wellicht is dit recente topic interessant voor je:
Vrije router keuze - hulp van je provider obv besluit ACM
De vraag is natuurlijk maar hoe lang het duurt voordat e.e.a. ook daadwerkelijk vrijgegeven wordt.
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:01:
- Yep, heb voor de rest geen andere routers of zo. Port forwardings werken prima.
- Is jaren geleden 1 keer gebeurd, daarna eigenlijk nooit meer
- V9 = Matig, V10 al iets beter. Maar bij mij staat deze in de meterkast en omringt door inbouwapparatuur in de keuken, CV verdeler en de meterkast zelf, niet echt de ideale omgeving voor een accesspoint. Dus wifi staat uit in EB en heb op betere plekken accesspoints staan.
- Beide zijn prima en halen je volledige snelheid, V10 heeft 5GHz wifi, maar zoals bovenstaande gebruik ik dat niet van de EB.
- Yep, je kan de range aangeven en ook mac bindings doen.
Dank!barber schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:41:
[...]
- Yep, heb voor de rest geen andere routers of zo. Port forwardings werken prima.
- Is jaren geleden 1 keer gebeurd, daarna eigenlijk nooit meer
- V9 = Matig, V10 al iets beter. Maar bij mij staat deze in de meterkast en omringt door inbouwapparatuur in de keuken, CV verdeler en de meterkast zelf, niet echt de ideale omgeving voor een accesspoint. Dus wifi staat uit in EB en heb op betere plekken accesspoints staan.
- Beide zijn prima en halen je volledige snelheid, V10 heeft 5GHz wifi, maar zoals bovenstaande gebruik ik dat niet van de EB.
- Yep, je kan de range aangeven en ook mac bindings doen.
Ik kan in mijn V9 alleen maar aangeven wat de range is binnen het 192.168.2.xxx gedeelte.
Ik wil het graag aanpassen zodat het 192.168.xxx.xxx kan worden (want zo is mijn netwerk nu ingericht, en ja, zo moet dat blijven ;-) )
Maar goed, maar eens kijken wat WebCare daar van zegt...
Mijn ervaring was dat zodra ik de range veranderde in de V10, TV het niet meer deed. Mogelijk was dat een firmwareprobleem, maar reken je voor de zekerheid niet alvast rijk met het kunnen aanpassen van de range..
Met V9 inderdaad de range alleen binnen dat. Bij V10 kan je zelf IP adres en range kiezen. Maar heb dat zelf nooit veranderd.Ben.Hahlen schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:00:
[...]
Dank!
Ik kan in mijn V9 alleen maar aangeven wat de range is binnen het 192.168.2.xxx gedeelte.
Ik wil het graag aanpassen zodat het 192.168.xxx.xxx kan worden (want zo is mijn netwerk nu ingericht, en ja, zo moet dat blijven ;-) )
Maar goed, maar eens kijken wat WebCare daar van zegt...
[ Voor 3% gewijzigd door barber op 27-12-2016 16:07 ]
Tsja... Het zijn wat "aparte" zaken soms, bij KPN.Korvaag schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:04:
Mijn ervaring was dat zodra ik de range veranderde in de V10, TV het niet meer deed. Mogelijk was dat een firmwareprobleem, maar reken je voor de zekerheid niet alvast rijk met het kunnen aanpassen van de range..
Ik ga het binnenkort maar eens proberen met de V9, hopen dat e.e.a. soepel genoeg werkt. WebCare is iig niet voornemens deze om te ruilen (wat ik ook wel snap, want niet defect, maar voor de meer gevorderde gebruikers is KPN niet altijd even handig...)
Volgens Webcare ondersteunen ze geen DHCP aanpassing, wel vreemd, als dat standaard functionaliteit is ;-)barber schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:06:
[...]
Met V9 inderdaad de range alleen binnen dat. Bij V10 kan je zelf IP adres en range kiezen. Maar heb dat zelf nooit veranderd.
Maar goed... Just my little gripes... :-)
Binnenkort loopt mijn al-in-1 abonnement af.
Nu lees ik op de site van KPN de volgende tekst.
Met name de laatste regel over "aanbiedingen".
Echter op MijnKPN is niets te vinden over een verlengingsaanbod.
Wat nu?
Al klant van KPN?
Direct je pakket aanpassen in MijnKPN!
Via MijnKPN hoef je niet opnieuw al je gegevens in te vullen.
Je kunt direct je pakket up- of downgraden, HD tv-ontvangers bijbestellen of je extra’s zoals internetsnelheid of zenderpakketten aanpassen.
Ook zie je direct alle aanbiedingen die voor jou gelden!
Nu lees ik op de site van KPN de volgende tekst.
Met name de laatste regel over "aanbiedingen".
Echter op MijnKPN is niets te vinden over een verlengingsaanbod.
Wat nu?
Al klant van KPN?
Direct je pakket aanpassen in MijnKPN!
Via MijnKPN hoef je niet opnieuw al je gegevens in te vullen.
Je kunt direct je pakket up- of downgraden, HD tv-ontvangers bijbestellen of je extra’s zoals internetsnelheid of zenderpakketten aanpassen.
Ook zie je direct alle aanbiedingen die voor jou gelden!
Aanpassen range gaat prima met de V10, niet met de V9, zoals al vaak gemeldt hier. TV heeft er geen last van. Gewoon jezelf wel rijk rekenen dus. Tenzij je geen V10 hebt, dan zul je daar aan moeten zien te komen of een heel eigen oplossing inzetten (bv. Ubiquiti router).Korvaag schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:04:
KPN gaat waarschijnlijk uit van de standaardconfiguratie vwb support. Zodra je IP adressen gaat aanpassen (en gateway/dns...), kan ik me voorstellen dat ze dat niet ondersteunen. Als je het nodig vindt om dat aan te passen (zoals ik bv.), dan moet je eigenlijk ook evt. probleempjes zelf kunnen oplossen.Ben.Hahlen schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:26:
Volgens Webcare ondersteunen ze geen DHCP aanpassing, wel vreemd, als dat standaard functionaliteit is ;-)
Maar goed... Just my little gripes... :-)
Ja en ik meld dus dat het niet altijd werkt omdat ik een geval heb gehad waarbij het niet werkte. Dat mag je prima negeren natuurlijk, maar het is toch heus een geval waarbij het niet werkte. Wederom, het is mogelijk dat het een firmware specifiek probleem was, maar zowel de monteur als ik hebben uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en ik heb mijn interne netwerk omgenummerd naar KPN-default.Joepla schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:55:
Aanpassen range gaat prima met de V10, niet met de V9, zoals al vaak gemeldt hier. TV heeft er geen last van. Gewoon jezelf wel rijk rekenen dus. Tenzij je geen V10 hebt, dan zul je daar aan moeten zien te
Apart... We zijn inmiddels vast wel wat firmware versies verder, zin om je modem even op 192.168.0.1 te zetten en checken of de TV het doet?Korvaag schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:22:
[...]
Ja en ik meld dus dat het niet altijd werkt omdat ik een geval heb gehad waarbij het niet werkte. Dat mag je prima negeren natuurlijk, maar het is toch heus een geval waarbij het niet werkte. Wederom, het is mogelijk dat het een firmware specifiek probleem was, maar zowel de monteur als ik hebben uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en ik heb mijn interne netwerk omgenummerd naar KPN-default.
Weten we meteen of dat we daar rekening mee moeten houden.
Die eigen oplossing kan ik prima doen en ondersteunen, maar ik heb er eigenlijk geen zin. En ik wil juist met zo min mogelijk apparatuur in mijn meterkast ook telefonie en routed IPTV ondersteunen.Joepla schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:55:
[...]
Aanpassen range gaat prima met de V10, niet met de V9, zoals al vaak gemeldt hier. TV heeft er geen last van. Gewoon jezelf wel rijk rekenen dus. Tenzij je geen V10 hebt, dan zul je daar aan moeten zien te komen of een heel eigen oplossing inzetten (bv. Ubiquiti router).
[...]
KPN gaat waarschijnlijk uit van de standaardconfiguratie vwb support. Zodra je IP adressen gaat aanpassen (en gateway/dns...), kan ik me voorstellen dat ze dat niet ondersteunen. Als je het nodig vindt om dat aan te passen (zoals ik bv.), dan moet je eigenlijk ook evt. probleempjes zelf kunnen oplossen.
Daarbij wil ik "slechts" mijn DHCP range veranderen van 192.168.2.x naar 192.168.10.x
Gateway/DNS hoef ik niet per se aan te komen.
Maar goed, als gezegd, ik ga het met de V9 proberen, want mijn Netgear (met OpenWRT) lijkt echt wat moeite te krijgen.
Duidelijk. Mocht je toch behoefte hebben aan een V10: proberen bij KPN kan altijd (met de juiste argumenten, ik laat het daarbij, om te voorkomen dat er hieronder een welles/nietes discussie start).Ben.Hahlen schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 21:15:
[...]
Maar goed, als gezegd, ik ga het met de V9 proberen, want mijn Netgear (met OpenWRT) lijkt echt wat moeite te krijgen.
Op MP staan er ook altijd wel een paar te koop, mocht het een probleem zijn. Al kan ik me voorstellen dat je -als je al Netgear ervaring hebt- mogelijk bezwaren hebt om voor een Experiabox te moeten betalen
Dat is door de omnummering momenteel even niet zo makkelijk te realiseren omdat die range nu al aan wat anders is toegewezenJoepla schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:31:
[...]
Apart... We zijn inmiddels vast wel wat firmware versies verder, zin om je modem even op 192.168.0.1 te zetten en checken of de TV het doet?(Rest van je netwerk hoeft niet meteen "om").
Weten we meteen of dat we daar rekening mee moeten houden.
Ik had het via de Twitter webcare geprobeerd, maar niet met de juiste argumenten :-)Joepla schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 21:35:
[...]
Duidelijk. Mocht je toch behoefte hebben aan een V10: proberen bij KPN kan altijd (met de juiste argumenten, ik laat het daarbij, om te voorkomen dat er hieronder een welles/nietes discussie start).
Op MP staan er ook altijd wel een paar te koop, mocht het een probleem zijn. Al kan ik me voorstellen dat je -als je al Netgear ervaring hebt- mogelijk bezwaren hebt om voor een Experiabox te moeten betalen
Oh well, ik zie het wel. Eerst maar eens wat tijd vinden om zaken om te pluggen.
Ik blijf het aanbod van 3 maanden zien, wanneer ik een postcode opgeef waar alleen ziggo actief is.Barre73 schreef op zondag 25 december 2016 @ 23:49:
[...]
Als je bij het invullen van de postcodechecker een adres gebruikt waarvan je zeker weet dat er nu geen KPN abonnement loopt maar bijv Ziggo, dan zie je 6 maanden.
Anders zie je 3 maanden korting.
Bestaat het aanbod van 6 maanden nog wel?
Verwijderd
Wanneer ik de postcode van mijn ouders invul (die een abonnement bij Ziggo hebben) krijg ik nog gewoon 6 maanden te zien. Wel moet je Compleet zijn voor de 6 maanden korting. Dus je moet ook aangeven dat er een KPN mobiel abonnement actief is.Yazoo schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:46:
[...]
Ik blijf het aanbod van 3 maanden zien, wanneer ik een postcode opgeef waar alleen ziggo actief is.
Bel KPN, meldt dat je wilt opzeggen (keuze 5 uit mijn hoofd) en leg het daar voor. Gegarandeerd dat je die 6 maanden korting krijgt.Yazoo schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:46:
[...]
Ik blijf het aanbod van 3 maanden zien, wanneer ik een postcode opgeef waar alleen ziggo actief is.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Bestaat inderdaad. N.a.v. deze posts zelf ook maar net gebeld, al sinds 2014 hetzelfde abbonnement, dus werd ook wel tijd. Nu ook 6 maanden €27,50 korting, en nog €2,50 euro extra korting zolang het contract loopt omdat ik 100/100 had voor €7,50 en op de site dit €5,- was. Moesten eerst wel even overleggen voor de 6 maanden, maar omdat ik alles al van KPN had kon ze me wel de 6 maanden korting bieden.SpoekGTi schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:47:
[...]
Bel KPN, meldt dat je wilt opzeggen (keuze 5 uit mijn hoofd) en leg het daar voor. Gegarandeerd dat je die 6 maanden korting krijgt.

Zit er kwaliteitsverschil tussen het beeld van Ziggo en KPN glasvezel?
Volgens mij is het beeld bij KPN een stuk beter geworden in de tussen tijd,Sunri5e schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:32:
heeft ook te maken omdat Ziggo/UPC hun beeld kwaliteit gedowngraded heeft op een aantal zenders.
Ik vond een jaar of 1-2 geleden er weinig diepte in zitten en het beeld en niet zo super strak zoals met Ziggo.
En wat ik in de KPN winkels zie hangen vind ik ook niet echt super strak.
Geloof wel dat KPN nog steeds alleen 2.0 Audio doorstuurt.
Als het niet klopt word het wel verbeterd door iemand anders
[ Voor 16% gewijzigd door TRaSH op 28-12-2016 18:38 . Reden: Quote toegevoegd ]
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Verwijderd
Minimaal. HD TV van Ziggo geeft de beelden door met een variabele bitrate tussen de 6 en 12 Mbits. KPN HD Glas zenders worden uitgezonden met een bitrate van 12,75 Mbits. De feiten spreken dus in het voordeel van KPN.Sunri5e schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:32:
Ik ben afgelopen zomer overgestapt van Ziggo naar KPN. Ik maak nog altijd gebruik van dezelfde full HD tv. In mijn situatie is het verschil verwaarloosbaar klein. Pas als ik echt heel erg goed ga kijken zie ik op sommige beelden ietsje meer details op HD Glas van KPN. Met name in gezichten van mensen op TV. Maar daar blijft het ook wel bij.
Mijn gratis 100/100 maanden waren voorbij afgelopen week, en heb als test de snelheden van mijn abonnement verlaagd naar 60/6. Erg prettig dat deze wijziging binnen een paar minuten al door werd gevoerd, en (zoals wel vaker vermeld hier) de werkelijke snelheid van ongeveer 66/35 valt tot nu toe in ieder geval niet tegen.
Ik ga het maar een tijdje aanzien, maar afgezien dat ik zo heel soms eens een groot bestand (van een paar gigabyte) host via mijn webserver zie ik even niet waarom ik die €7,50 extra per maand zou gaan betalen om weer naar 100/100 te gaan...
Ik ga het maar een tijdje aanzien, maar afgezien dat ik zo heel soms eens een groot bestand (van een paar gigabyte) host via mijn webserver zie ik even niet waarom ik die €7,50 extra per maand zou gaan betalen om weer naar 100/100 te gaan...
Verwijderd
Goedemorgen allemaal,
Ik ben opzoek naar iemand die of deze setup heeft, of er verstand van heeft en mij kan uitleggen wat verstandig is.
Op het moment heb ik een KPN abbonoment, en hangt er een V10 in de meterkast. Graag zou ik een tweede router aanschaffen om;
- Achter de V10 te hangen (graag zou ik zelf dingen willen beheren zoals gasten netwerk etc)
- V10 helemaal vervangen
Iemand die de voor/nadelen kan opnoemen? Ik wil niet bijvoorbeeld een netwerk via de V10 en eentje via de andere router..
Ik ben opzoek naar iemand die of deze setup heeft, of er verstand van heeft en mij kan uitleggen wat verstandig is.
Op het moment heb ik een KPN abbonoment, en hangt er een V10 in de meterkast. Graag zou ik een tweede router aanschaffen om;
- Achter de V10 te hangen (graag zou ik zelf dingen willen beheren zoals gasten netwerk etc)
- V10 helemaal vervangen
Iemand die de voor/nadelen kan opnoemen? Ik wil niet bijvoorbeeld een netwerk via de V10 en eentje via de andere router..
Bovenstaande kan ik enigszins bevestigen. Gisteren gebeld, abo vervalt februari, heb alles bij KPN behalve mobiel. Dus mij konden ze alleen maar 3 maanden €27,50 korting bieden en mijn 100/100 van € 7,50 naar € 5,00 gedurende de looptijd van het contract. Op zich een prima deal, als ik kijk naar mijn ouders bij chello/upc/ziggo die al 20 jaar klant zijn en nooit een mooi verleng aanbod krijgen (iets met monopolie op de kabel in Amsterdam). Ben blij dat ik glasvezel heb en zo nodig kan switchen van aanbieder.Xaero schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:36:
[...]
Bestaat inderdaad. N.a.v. deze posts zelf ook maar net gebeld, al sinds 2014 hetzelfde abbonnement, dus werd ook wel tijd. Nu ook 6 maanden €27,50 korting, en nog €2,50 euro extra korting zolang het contract loopt omdat ik 100/100 had voor €7,50 en op de site dit €5,- was. Moesten eerst wel even overleggen voor de 6 maanden, maar omdat ik alles al van KPN had kon ze me wel de 6 maanden korting bieden.
Waarom twee routers achter elkaar?Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:13:
Goedemorgen allemaal,
- V10 helemaal vervangen
En met een router kan je geen gasten netwerk maken, dat doe je met een wifi access point (assuming gasten wifi netwerk).
Wat je kan doen is de V10 uitzetten en terug in de doos stoppen. Dan een ubiquiti edgerouter halen en die installeren. Dan kan je ook nog ubiquiti access points halen en daarmee je wifi maken zoals jij het wilt (inclusief gasten wifi netwerk).
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Veel routers met wifi kunnen dit, al dan niet met bv. DD-WRT, maar je Ubiquiti-oplossing is inderdaad een stuk mooier (heb dat hier in huis zo gedaan), maar ook duurder als je 2 of meer APs nodig hebt. Voor mij persoonlijk is de vele malen betere wifiverbinding (met meerdere devices gelijktijdig op 2,4 en 5 GHz op vaak 1 AP) belangrijker dan eenmalig kosten maken, maar dat kan voor iedereen anders zijn.Tylen schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:00:
[...]
En met een router kan je geen gasten netwerk maken, dat doe je met een wifi access point (assuming gasten wifi netwerk).
Ik heb mijn eb enkel voor telefoon. De rest gaat via een ubiquiti edgerouter lite en voor WiFi heb ik 2 ap hangen van ubiquiti unifi. Werkt stukken stabieler. En een gast netwerk uiteraard op een apart vlan.Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:13:
Goedemorgen allemaal,
- V10 helemaal vervangen
ESET software nodig? Let me know 😄
Een router kan die niet. Een wifi access point wel. Dat er all-in-1 apparaten zijn is een ander verhaal.Joepla schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:16:
[...]
Veel routers met wifi kunnen dit, al dan niet met bv. DD-WRT, maar je Ubiquiti-oplossing is inderdaad een stuk mooier (heb dat hier in huis zo gedaan), maar ook duurder als je 2 of meer APs nodig hebt. Voor mij persoonlijk is de vele malen betere wifiverbinding (met meerdere devices gelijktijdig op 2,4 en 5 GHz op vaak 1 AP) belangrijker dan eenmalig kosten maken, maar dat kan voor iedereen anders zijn.
Zorgen powerline adapters voor een minder tv signaal dan dat ik het signaal via een utp kabel naar de tv stuur? Ik heb namelijk niet zo'n zin om nieuwe kabels te trekken.
[ Voor 20% gewijzigd door Sunri5e op 29-12-2016 16:50 ]
Nee signaal blijft hetzelfde qua bitrate, alleen op het gebied van stabiliteit is het een stuk minder dan utp kabel. Als je de mogelijk hebt zou ik zeker een kabel aanraden ipv die adapters.Sunri5e schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:50:
Zorgen powerline adapters voor een minder tv signaal dan dat ik het signaal via een utp kabel naar de tv stuur? Ik heb namelijk niet zo'n zin om nieuwe kabels te trekken.
Field Service Engineer Mobile
Weet iemand of het met de interactieve TV app van KPN mogelijk is om via Chromecast naar een extra tv te streamen?
Sup
Ik heb sinds vandaag IPv6 ingeregeld, en dat werkt nu allemaal prima alleen merk ik dat mijn snelheid lager is via IPv6 dan via IPv4. Zijn er meer mensen die met dat bijltje gehakt hebben? Zelfs als ik alle firewall regels uitzet is IPv6 nog steeds een stuk langzamer dan IPv4:
IPv4:
IPv6:
Ik heb de MTU voor de PPPoE client inmiddels op 1500 gezet in mijn Mikrotik, en dit adverteer ik ook via het ND protocol naar de clients alleen dat maakt dus niet echt verschil. Ik zie bij resources dat de CPU van de mikrotik naar 99% gaat tijdens de speedtest, dus hij moet duidelijk iets doen waar hij moeite mee heeft.
Iemand de gouden tip?
Ik had verwacht dat het sneller zou zijn omdat NAT niet langer noodzakelijk is.
IPv4:

IPv6:

Ik heb de MTU voor de PPPoE client inmiddels op 1500 gezet in mijn Mikrotik, en dit adverteer ik ook via het ND protocol naar de clients alleen dat maakt dus niet echt verschil. Ik zie bij resources dat de CPU van de mikrotik naar 99% gaat tijdens de speedtest, dus hij moet duidelijk iets doen waar hij moeite mee heeft.
Iemand de gouden tip?
[ Voor 7% gewijzigd door BastiaanN op 29-12-2016 22:09 ]
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Ik heb het nagezocht maar het lijkt er niet op momenteel. KPN heeft ook de Play app en die heeft het wel, maar dat is bewust gedaan omdat dat een OTT dienst is waardoor je alleen op een computer/tablet/telefoon zou kunnen kijken. En dan is chromecast ondersteuning wel fijn.Harrie21 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 22:02:
Weet iemand of het met de interactieve TV app van KPN mogelijk is om via Chromecast naar een extra tv te streamen?
Maar als je de ITV app hebt dan heb je ook een decoder en dus kan je al op een TV kijken. Op een tweede TV kijken zou KPN graag via een tweede decoder laten lopen dus ik kan me ook niet voorstellen dat de ITV app chromecast ondersteuning heeft of krijgt.
NB: Google zelf vermeldt de ITV app niet in de lijst van ondersteuningen (wel de Play van KPN app)
https://www.google.com/in...utm_source=chromecast.com
[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 30-12-2016 12:32 ]
Ik heb een IP camera (FosBaby van Foscam) aangesloten op het 2,4GHz wifi netwerk van mijn V10. Ik kan de camera bereiken via een IP adres, echter komt dit IP adres niet terug in de wifi client lijst in de V10. Portforward werkt ook niet. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Om een of andere reden duurt het soms een tijdje voordat een device zichtbaar wordt, maar uiteindelijk verschijnt hij wel, dat is mijn ervaring tenminste.barrymossel schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:16:
Ik heb een IP camera (FosBaby van Foscam) aangesloten op het 2,4GHz wifi netwerk van mijn V10. Ik kan de camera bereiken via een IP adres, echter komt dit IP adres niet terug in de wifi client lijst in de V10. Portforward werkt ook niet. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Je hebt toevallig geen vast IP gegeven? Dan staat hij niet in de lijst.
Wat is een tijdje? Hij is nu nog niet te zien iig.Joepla schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:15:
[...]
Om een of andere reden duurt het soms een tijdje voordat een device zichtbaar wordt, maar uiteindelijk verschijnt hij wel, dat is mijn ervaring tenminste.
Je hebt toevallig geen vast IP gegeven? Dan staat hij niet in de lijst.
In de instellingen van de camera staat dat ie de dhcp moet aanhouden.
Als er al coax ligt:ktkaas schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:54:
[...]
Nee signaal blijft hetzelfde qua bitrate, alleen op het gebied van stabiliteit is het een stuk minder dan utp kabel. Als je de mogelijk hebt zou ik zeker een kabel aanraden ipv die adapters.
http://www.hirschmann-multimedia.nl/MOKA-32
Lees er itt powerline adapters alleen maar enthousiaste verhalen over. Ervaring mee?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Tsja, ik heb er nooit een stopwatch bij gehouden, maar ik denk eerder aan max. een half uur ofzo. Blijkbaar is hier iets anders aan de hand.barrymossel schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:37:
[...]
Wat is een tijdje? Hij is nu nog niet te zien iig.
In de instellingen van de camera staat dat ie de dhcp moet aanhouden.
Portforwarding met andere apparaten lukt wel?
Ik moest even wennen aan de manier waarop dit ingesteld moet worden in de EB. Ik hou meer van simpel: source IP/port, destination IP/port. KPN is al een tijdje fan van allerlei voorgedefinieerde sh*t waar je je eigen regels tussen mag zetten
Bedankt voor je reactie. Jammer dat ITV dit niet ondersteunt. We hebben drie tv's thuis, maar kijken op twee ervan voornamelijk netflix. Het zou handig zijn als we hier ook live TV naar toe konden streamen (sommige kleine providers ondersteunen dit wel). Nog maar eens goed de opties afwegen dusBarre73 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:28:
[...]
Ik heb het nagezocht maar het lijkt er niet op momenteel. KPN heeft ook de Play app en die heeft het wel, maar dat is bewust gedaan omdat dat een OTT dienst is waardoor je alleen op een computer/tablet/telefoon zou kunnen kijken. En dan is chromecast ondersteuning wel fijn.
Maar als je de ITV app hebt dan heb je ook een decoder en dus kan je al op een TV kijken. Op een tweede TV kijken zou KPN graag via een tweede decoder laten lopen dus ik kan me ook niet voorstellen dat de ITV app chromecast ondersteuning heeft of krijgt.
NB: Google zelf vermeldt de ITV app niet in de lijst van ondersteuningen (wel de Play van KPN app)
https://www.google.com/in...utm_source=chromecast.com
Sup
Ik heb na het lezen van jouw bericht ook eens een speedtest via die KPN site gedaan, en ik heb inderdaad hetzelfde probleem. Ik heb een ook een Mikrotik RB2011UAS-2HnD.BastiaanN schreef op donderdag 29 december 2016 @ 22:04:
Ik heb sinds vandaag IPv6 ingeregeld, en dat werkt nu allemaal prima alleen merk ik dat mijn snelheid lager is via IPv6 dan via IPv4. Zijn er meer mensen die met dat bijltje gehakt hebben? Zelfs als ik alle firewall regels uitzet is IPv6 nog steeds een stuk langzamer dan IPv4:
IPv4: [afbeelding]
IPv6: [afbeelding]
Iemand de gouden tip?Ik had verwacht dat het sneller zou zijn omdat NAT niet langer noodzakelijk is.
Ik ben meteen zelf onderzoek gaan doen waarom IPv6 dan trager zou zijn, er hoeft immers geen NAT te worden verricht.
Door de profiler er bij te houden zie ik dat het voornamelijk de firewall is die de CPU zwaar belast.
Ik verdachtte meteen dat het de connection tracking moest zijn..
Er is blijkbaar geen mogelijkheid om connection tracking uit te schakelen voor alleen IPv6. Je kan het wel globaal uitzetten door het uit te vinken onder de gewone IPv4 firewall, maar dan werkt NAT voor IPv4 niet meer, dus dat is geen optie.
Fasttracking, een feature van Mikrotik om automatisch netwerkverkeer met connection tracking te accelereren, werkt alleen voor IPv4, en is ook de reden waarom het met IPv4 wel veel sneller gaat (voordat ze met deze feature kwamen een paar versies terug was de snelheid voor IPv4 met NAT ook maar beperkt tot ~250 mbps)
Ik heb alsnog een manier gevonden om connection tracking voor IPv6 te praktisch uit te schakelen.
Onder IPv6 > Firewall, tabblad Raw, een nieuwe entry aanmaken met chain 'prerouting', en als action 'no track'.
Enige bijkomstigheid is dat je geen connection states (zoals established/related/new) kan gebruiken in IPv6 firewall regels, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je deze niet gebruikt.
Je kan de regel ook toevoegen door het volgende commando uit te voeren op de Mikrotik:
code:
1
| /ipv6 firewall raw add chain=prerouting action=notrack comment="Disable connection tracking" |
Hierna kwam de snelheid voor IPv6 rond de 450 mbps te liggen.
Yup portforwards lukken gewoon. Maar vooral vreemd dat hij dus niet terugkomt in de client list. Ook niet na herhaaldelijk verversen. Misschien is de verbinding naar de babykamer gewoon te slecht. Ik zal binnenkort eens beneden naast de V10 testen.Joepla schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:39:
[...]
Tsja, ik heb er nooit een stopwatch bij gehouden, maar ik denk eerder aan max. een half uur ofzo. Blijkbaar is hier iets anders aan de hand.
Portforwarding met andere apparaten lukt wel?
Ik moest even wennen aan de manier waarop dit ingesteld moet worden in de EB. Ik hou meer van simpel: source IP/port, destination IP/port. KPN is al een tijdje fan van allerlei voorgedefinieerde sh*t waar je je eigen regels tussen mag zetten![]()
Zoals van de week hier gemeld, heb ik mijn Netgear WNDR3700 vervangen door de EB V9.
Nu ging dit verrassend soepel en leek het allemaal prima te werken.
Leek? Ja, leek, want toen ik zojuist mijn laptop openklapte, bleek DNS-name resolving "ineens" niet meer te werken...
Nu heb ik er een snelle Google op los gelaten en dit lijkt een bekend probleem te zijn. Alleen sommige mensen rapporteren dan ook weer dat het bij hen blijkbaar wel werkt...
Zijn er mensen die dit ook hebben? Zijn er ook mensen die dit opgelost hebben? Of ben ik SOL en moet ik toch mijn Netgear weer terugplaatsen?
Leek? Ja, leek, want toen ik zojuist mijn laptop openklapte, bleek DNS-name resolving "ineens" niet meer te werken...
Nu heb ik er een snelle Google op los gelaten en dit lijkt een bekend probleem te zijn. Alleen sommige mensen rapporteren dan ook weer dat het bij hen blijkbaar wel werkt...
Zijn er mensen die dit ook hebben? Zijn er ook mensen die dit opgelost hebben? Of ben ik SOL en moet ik toch mijn Netgear weer terugplaatsen?
Zo bekend lijkt me dit probleem ook niet. Ik zie weinig issues in dit topic over DNS. Ik zou dan heel wat meer verwachten. Ik heb eigenlijk nooit issues met de DNS gehad.Ben.Hahlen schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 14:30:
Zoals van de week hier gemeld, heb ik mijn Netgear WNDR3700 vervangen door de EB V9.
Je krijgt wel de dns van EB via DHCP?
Hoe heb je getest of DNS het wel of niet doet?
Het gaat om de interne name resolving. Naar het internet toe geen problemen.barber schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 14:59:
[...]
Zo bekend lijkt me dit probleem ook niet. Ik zie weinig issues in dit topic over DNS. Ik zou dan heel wat meer verwachten. Ik heb eigenlijk nooit issues met de DNS gehad.
Je krijgt wel de dns van EB via DHCP?
Hoe heb je getest of DNS het wel of niet doet?
Ik heb een aantal IP's (10, want dat is het maximum dat de EB aankan) vastgezet middels DHCP binding.
Nu kon ik donderdag (toen ik alles omgeprikt heb) nog e.e.a via de hostname benaderen. De hostnames worden ook netjes weergegeven in de web interface van de EB.
Echter werkt een "ping xbian-lr" bv niet meer. Dan krijg ik terug "name or address not known".
Een nslookup werkt ook niet, geeft ook een error.
En welke dns server gebruikt de nachine vanwaar je de ping doet?
Je weet ongetwijfeld wat je doet, maar omdat er hier regelmatig configuraties as-is worden overgenomen: tenzij je heel goed weet wat je doet wil je absoluut een stateful IPv6 firewall tussen je thuisnetwerk en het internet.Xylios schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 03:41:
Enige bijkomstigheid is dat je geen connection states (zoals established/related/new) kan gebruiken in IPv6 firewall regels, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je deze niet gebruikt.
Inderdaad, ik hoop ook dus dat Mikrotik snel met Fasttrack voor IPv6 komt, hiervoor gebruikte ik ook een stateful firewall.
Die gebruikte de DNS die hij toegewezen krijgt van de EB. Ergo: 192.168.2.254 (de standaard instelling van de EB V9 die niet aan te passen is).Tylen schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:57:
En welke dns server gebruikt de nachine vanwaar je de ping doet?
Die dus, blijkbaar, geen interne resolving doet.
Dus dan heb ik nu de optie om een extra DNS te gaan draaien voor mijn eigen netwerk, of toch weer terug te switchen naar de Netgear (of een andere router), maar dan moet ik nog gaan uitzoeken hoe routed IPTV precies werkt...
EDIT: Overigens, ter volledigheid:
Mijn server (CentOS), en Windows VM kunnen ook niks meer op naam pingen, terwijl dit wel mogelijk wás, want mijn Windows VM heeft nog, op server-naam gemapte, Samba-shares in de lijst staan.
[ Voor 16% gewijzigd door Ben.Hahlen op 01-01-2017 20:30 ]
Mijn zonnepanelenmonitor (ZeverComWifi) maakt sinds 20 december geen verbinding meer met de Zevercloud, waar hij alle info op registreert. Ik heb al contact gezocht met de leverancier en het moederbedrijf, van beide krijg ik geen gehoor.
ik ben zelf al sindsdien op onderzoek gegaan.Heb alles wat ik kon resetten, gereset en opnieuw ingesteld.
Vandaag weer eens diep in de handleidingen gedoken en vond het volgende:
"ZeverCom/ZeverCom WiFi gebruikt poort #6655 en #80 om
met de Zevercloud te communiceren. Beide poorten moeten
geopend zijn, omdat de ZeverCom/ZeverCom WiFi anders geen
verbinding kan maken met de Zevercloud om data te uploaden"
via een poortscanner site gekeken of deze poorten open staan, 80 wel, 6655 niet. Ik weet echter niet of beide tot de 20e wel open hebben gestaan. Ik heb het in ieder geval nooit handmatig zelf gedaan. Nu wilde ik deze handmatig openzetten, maar het lijkt niet te kunnen. ik bezit de experiabox v9. Vul alles juist in bij de portforwarding maar hij lijkt niet open te gaan.
Inmiddels al in contact geweest met kpnhelpdesk. Deze kunnen helaas niet vertellen of deze poort te openen is en/of er rond de 20e iets is veranderd. Zij verwezen mij door naar het forum, waar mensen met meer kennis zich bevinden, wie wellicht zaken kunnen verklaren waar kpn zelf geen kennis mag of weet te verstrekken.
Echter kan ik om 1 of andere rede niet op dat forum komen, hij kent mijn gebruikersnaam niet meer en ik krijg maar geen mail met mijn nieuwe wachtwoord. Dus vandaar dat ik het hier voorleg.
Het hoeft natuurlijk geen poortissue te zijn waarom mijn monitor geen verbinding meer maakt, maar ik wil in ieder geval alles kunnen uit sluiten, voordat ik mijn panelenboer wie het geinstalleerd heeeft, ga contacteren
ik ben zelf al sindsdien op onderzoek gegaan.Heb alles wat ik kon resetten, gereset en opnieuw ingesteld.
Vandaag weer eens diep in de handleidingen gedoken en vond het volgende:
"ZeverCom/ZeverCom WiFi gebruikt poort #6655 en #80 om
met de Zevercloud te communiceren. Beide poorten moeten
geopend zijn, omdat de ZeverCom/ZeverCom WiFi anders geen
verbinding kan maken met de Zevercloud om data te uploaden"
via een poortscanner site gekeken of deze poorten open staan, 80 wel, 6655 niet. Ik weet echter niet of beide tot de 20e wel open hebben gestaan. Ik heb het in ieder geval nooit handmatig zelf gedaan. Nu wilde ik deze handmatig openzetten, maar het lijkt niet te kunnen. ik bezit de experiabox v9. Vul alles juist in bij de portforwarding maar hij lijkt niet open te gaan.
Inmiddels al in contact geweest met kpnhelpdesk. Deze kunnen helaas niet vertellen of deze poort te openen is en/of er rond de 20e iets is veranderd. Zij verwezen mij door naar het forum, waar mensen met meer kennis zich bevinden, wie wellicht zaken kunnen verklaren waar kpn zelf geen kennis mag of weet te verstrekken.
Echter kan ik om 1 of andere rede niet op dat forum komen, hij kent mijn gebruikersnaam niet meer en ik krijg maar geen mail met mijn nieuwe wachtwoord. Dus vandaar dat ik het hier voorleg.
Het hoeft natuurlijk geen poortissue te zijn waarom mijn monitor geen verbinding meer maakt, maar ik wil in ieder geval alles kunnen uit sluiten, voordat ik mijn panelenboer wie het geinstalleerd heeeft, ga contacteren
wagenveld schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:32:
Dat is uitgaand he, port forwarding heeft daar niks mee te maken.

zou dit dan toch de rede zijn, http://www.websitenotworking.com/zevercloud.com
maar ik lees nergens anderen met problemen. ik ben toch niet de enige met dit monitoringsapparaat.
Ik heb dat ook eens met een klant gehad maar weet niet of dat het zelfde systeem was. Die had een stroom storing gehad en deed het ook niet meer.
Was installateur van de panelen al bijgeweest en kon het niet vinden.
Uiteindelijk heb ik na wat zoek en giswerk van het wachtwoord de webserver een update gegeven naar de nieuwste versie waarna hij weer gegevens doorgaf.
Bleek dat ie na de storing geen gegevens meer wou versturen omdat het systeem 1 of meerdere versies achterlag.
Was installateur van de panelen al bijgeweest en kon het niet vinden.
Uiteindelijk heb ik na wat zoek en giswerk van het wachtwoord de webserver een update gegeven naar de nieuwste versie waarna hij weer gegevens doorgaf.
Bleek dat ie na de storing geen gegevens meer wou versturen omdat het systeem 1 of meerdere versies achterlag.
[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 02-01-2017 20:23 ]
Leuk experiment!Xylios schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 03:41:
[...]
Ik ben meteen zelf onderzoek gaan doen waarom IPv6 dan trager zou zijn, er hoeft immers geen NAT te worden verricht.
Door de profiler er bij te houden zie ik dat het voornamelijk de firewall is die de CPU zwaar belast.
Ik verdachtte meteen dat het de connection tracking moest zijn..
....
Je kan de regel ook toevoegen door het volgende commando uit te voeren op de Mikrotik:
code:
1 /ipv6 firewall raw add chain=prerouting action=notrack comment="Disable connection tracking"
Hierna kwam de snelheid voor IPv6 rond de 450 mbps te liggen.
Mikrotik heeft gezegd dat ze nog niet bezig zijn met fasttrack voor IPv6. En ik wil er ook niet op wachten, mijn RB2011 staat inmiddels op V&A en ik heb een RB3011 aangeschaft. Daarmee kan ik de volledige snelheid op IPv6 halen mét firewall regels op ongeveer 60% CPU
Heb een van m'n 2 TV ontvangers tijdelijk bij een kennis neergezet, die heeft even behoefte aan een extra ontvanger en wij gebruikten hem eigenlijk niet/nauwelijks.
Ontvanger had behoorlijk tijd nodig om te initialiseren, maar werkte daarna prima. Vraag me af of dit goed blijft gaan. Er wordt gewoon voor betaald, maar wel op een ander adres gebruikt. Hoe zou dit bijgehouden worden? Aantal ontvangers per aansluiting (blijkbaar niet) of bv. s/n van ontvangers (lijkt me administratief onhandig)?
Ontvanger had behoorlijk tijd nodig om te initialiseren, maar werkte daarna prima. Vraag me af of dit goed blijft gaan. Er wordt gewoon voor betaald, maar wel op een ander adres gebruikt. Hoe zou dit bijgehouden worden? Aantal ontvangers per aansluiting (blijkbaar niet) of bv. s/n van ontvangers (lijkt me administratief onhandig)?
Even een kleine bump voor mijn probleem, want het is wel enigszins irritant.Ben.Hahlen schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:58:
[...]
Die gebruikte de DNS die hij toegewezen krijgt van de EB. Ergo: 192.168.2.254 (de standaard instelling van de EB V9 die niet aan te passen is).
Die dus, blijkbaar, geen interne resolving doet.
Dus dan heb ik nu de optie om een extra DNS te gaan draaien voor mijn eigen netwerk, of toch weer terug te switchen naar de Netgear (of een andere router), maar dan moet ik nog gaan uitzoeken hoe routed IPTV precies werkt...
EDIT: Overigens, ter volledigheid:
Mijn server (CentOS), en Windows VM kunnen ook niks meer op naam pingen, terwijl dit wel mogelijk wás, want mijn Windows VM heeft nog, op server-naam gemapte, Samba-shares in de lijst staan.
Ook nog iets uitgevonden: in mijn /etc/resolv.conf op mijn server staat:
code:
1
2
3
| # Generated by NetworkManager search home nameserver 192.168.2.254 |
Dit zou, volgens mij, moeten betekenen dat ik hosts kan zoeken door de suffix .home mee te geven.
Maar helaas werkt dat ook niet.
Iemand nog ideeën?
Probleem is opgelost...
Wat blijkt: na een reboot van de ExperiaBox registreerden de machines zich niet automatisch meer bij de DNS. Volledig overheen gekeken.
De entries kwamen dus niet in de DHCP lijst voor. Na het verversen van de IP's (herstarten van de netwerk-services op de Linux machines, en het releasen en renewen van het IP op de Windows VM), zijn ze weer allemaal geregistreerd.
Wat blijkt: na een reboot van de ExperiaBox registreerden de machines zich niet automatisch meer bij de DNS. Volledig overheen gekeken.
De entries kwamen dus niet in de DHCP lijst voor. Na het verversen van de IP's (herstarten van de netwerk-services op de Linux machines, en het releasen en renewen van het IP op de Windows VM), zijn ze weer allemaal geregistreerd.
Als ik de AR9344 datasheet (RB2011, RB951G) mag geloven kan dat ook helemaal niet. RB3011 of RB750Gr3 is dan inderdaad een betere oplossing voor 500/500.BastiaanN schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:57:
Mikrotik heeft gezegd dat ze nog niet bezig zijn met fasttrack voor IPv6.
Binnen 72 uur maar meestal de zelfde dag nog zal het login venster tevoorschijn komen en dienen de gegevens van de kennis zelf te worden ingegeven.Joepla schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:21:
Heb een van m'n 2 TV ontvangers tijdelijk bij een kennis neergezet, die heeft even behoefte aan een extra ontvanger en wij gebruikten hem eigenlijk niet/nauwelijks.
Zo vandaag een bezoekje gehad van de monteur om mijn glasvezelmodem aan te passen (kom van Telfort oude propositie) en alles te installeren. Moet zeggen prima service gehad! Had zelf het meeste al wel omgezet maargoed
Ik had een V9 opgestuurd gekregen en was eigenlijk al bezig geweest om mijn eigen router achter de EB te zetten ivm 5g wifi.
De monteur kwam binnen keek in de meterkast (waar ik de v9 al gemonteerd had) en vroeg gelijk of ik deze niet wilde omwisselen voor een V10 modem omdat ik dan 5g kon gebruiken en omdat ik de 500/500 verbinding had besteld
Heb nu alles weer online zonder mijn eigen router. nu nog even kijken hoe de wifi dekking is de komende dagen. Anders komt de router er weer bij. Ik kan deze dan het makkelijkst als repeater instellen toch? (Asus N66U)
Tot nu toe zeer tevreden!
Ik had een V9 opgestuurd gekregen en was eigenlijk al bezig geweest om mijn eigen router achter de EB te zetten ivm 5g wifi.
De monteur kwam binnen keek in de meterkast (waar ik de v9 al gemonteerd had) en vroeg gelijk of ik deze niet wilde omwisselen voor een V10 modem omdat ik dan 5g kon gebruiken en omdat ik de 500/500 verbinding had besteld
Heb nu alles weer online zonder mijn eigen router. nu nog even kijken hoe de wifi dekking is de komende dagen. Anders komt de router er weer bij. Ik kan deze dan het makkelijkst als repeater instellen toch? (Asus N66U)
Tot nu toe zeer tevreden!
Die RB750Gr3 is overigens ook nog leuk geprijsd voor een 5 poorts dual-core router. Het enigste wat deze niet heeft is wifi, maar dat heeft het huidige RB3011 model ook niet (en die is 3x zo duur als de RB750Gr3Thralas schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:04:
[...]
Als ik de AR9344 datasheet (RB2011, RB951G) mag geloven kan dat ook helemaal niet. RB3011 of RB750Gr3 is dan inderdaad een betere oplossing voor 500/500.

Is het mogelijk om >1 pppoe sessies per aansluiting te hebben? Ik was net aan het testen met de ex-box en een losse router en 1 tegelijk ging wel, maar beide tegelijk niet. Dus ik ben bang van niet.

Nu is het een stuk minder interessant om een eigen router aan te sluiten, want ik wil graag tv via de ex-box met alle internet functies.
Nu is het een stuk minder interessant om een eigen router aan te sluiten, want ik wil graag tv via de ex-box met alle internet functies.

Het is met sommige routers mogelijk on routed-iptv te gebruiken. Dan kun je gewoon alle functies gebruiken zonder ExperiaBoxT.Kreeftmeijer schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:41:
Is het mogelijk om >1 pppoe sessies per aansluiting te hebben? Ik was net aan het testen met de ex-box en een losse router en 1 tegelijk ging wel, maar beide tegelijk niet. Dus ik ben bang van niet.![]()
![]()
Dat weet ik, maar het liefst heb ik tv buiten het privé netwerk. Ikgeloof dat een ERL ook pppoe server kan zijn.xh3adshotx schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:43:
[...]
Het is met sommige routers mogelijk on routed-iptv te gebruiken. Dan kun je gewoon alle functies gebruiken zonder ExperiaBox
waarom maak je in dat geval niet gewoon een 2e (intern) vlan aan?T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:41:
Is het mogelijk om >1 pppoe sessies per aansluiting te hebben? Ik was net aan het testen met de ex-box en een losse router en 1 tegelijk ging wel, maar beide tegelijk niet. Dus ik ben bang van niet.![]()
![]()
dan heb je twee interne netwerken en is het issue opgelost.
Is niet mogelijk (waarschijnlijk omdat je dan 2 externe IP adressen hebt toch?). Dit limiet kan je misbruiken om eerst een router (die routed iTV kan) aan te sluiten en daarna de EB op te starten. De EB zal dan automatisch alleen telefonie doen.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:41:
![]()
VLANs is denk ik het beste inderdaad.RobinF schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:27:
[...]
Is niet mogelijk (waarschijnlijk omdat je dan 2 externe IP adressen hebt toch?). Dit limiet kan je misbruiken om eerst een router (die routed iTV kan) aan te sluiten en daarna de EB op te starten. De EB zal dan automatisch alleen telefonie doen.
[ Voor 22% gewijzigd door RobinF op 04-01-2017 22:27 ]
Ik had al zo'n vermoeden...RobinF schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:27:
[...]
Is niet mogelijk (waarschijnlijk omdat je dan 2 externe IP adressen hebt toch?).
Ik ga er eens over na denken. Ik wilde dit vooral om het gastnetwerk volledig te scheiden van het privé netwerk. Nu een dubbel nat situatie.Dit limiet kan je misbruiken om eerst een router (die routed iTV kan) aan te sluiten en daarna de EB op te starten. De EB zal dan automatisch alleen telefonie doen.
[...]
VLANs is denk ik het beste inderdaad. Samen met een pppoe server op de ERL.
Het ww voor de pppoe sessie is bij mij: welkom.
Weet iemand van jullie wat TV Connect precies inhoudt? Het is een optie in het menu van de settop box van KPN, die standaard actief is. Heb al wat ge-Googled, maar het wordt niet echt duidelijker wat het nu is.
Mijn snelle google geeft dit:mawi schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 08:36:
Weet iemand van jullie wat TV Connect precies inhoudt? Het is een optie in het menu van de settop box van KPN, die standaard actief is. Heb al wat ge-Googled, maar het wordt niet echt duidelijker wat het nu is.
TV-Connect is niets meer dan jouw TV ontvanger zich met een herkenbare naam te laten aanmelden op de Experia Box.
Meer-TV maakt "gebruik" van deze aanmelding.
Meer-TV is een set van apps die op een TV-ontvanger draaien waarmee een "domme TV" omgetoverd kan worden in een "smart TV".
Ah helder, niet echt spannend dus. Beetje vaag dat KPN daar zo geheimzinnig over doet/deedTylen schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:02:
[...]
TV-Connect is niets meer dan jouw TV ontvanger zich met een herkenbare naam te laten aanmelden op de Experia Box.
Meer-TV maakt "gebruik" van deze aanmelding.
Meer-TV is een set van apps die op een TV-ontvanger draaien waarmee een "domme TV" omgetoverd kan worden in een "smart TV".
[...]
Afgelopen week heeft KPN Alles-in-1 geïnstalleerd bij ons. Nu werd ik gisteren gebeld dat ze de modem niet kunnen bereiken en ik daarvoor een harde reset moet uitvoeren. En dit moest ASAP. Echter staat de modem in onze nieuwe woning en daar kom ik komende dagen niet. Later begon ik me af te vragen waarom ze dat eigenlijk zo snel willen. Iemand een idee?
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Dat heeft te maken met het feit dat er geen koppeling is tussen de activatie server van kpn en jou modem. Gevolg is dat er in geval van een storing niks gedaan kan worden. Ook lopen telefonie porteringen niet door en kunnen er provisioning problemen ontstaan.VidaR-9 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:13:
Afgelopen week heeft KPN Alles-in-1 geïnstalleerd bij ons. Nu werd ik gisteren gebeld dat ze de modem niet kunnen bereiken en ik daarvoor een harde reset moet uitvoeren. En dit moest ASAP. Echter staat de modem in onze nieuwe woning en daar kom ik komende dagen niet. Later begon ik me af te vragen waarom ze dat eigenlijk zo snel willen. Iemand een idee?
Ook vervolg orders (zoals wijzigingen of andere soorten orders) blijven op waiting staan omdat de hoofd order (het alles in 1 abonnement) nog openstaat omdat de activatie niet volledig is afgerond.
Er kan namelijk maar 1 order door de leverstraat tegelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door White_Collar op 06-01-2017 11:23 ]
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Merken jullie ook dat bij de Glas HD zenders met ondertiteling (bijvoorbeeld NPO 1, 2 of 3 op 661, 662 en 663) de ondertiteling 'scheef' loopt terwijl dit bij de normale HD zenders wel goed gaat?
Ik heb steeds vaker dat mijn settopbox opeens gaat rebooten als ik Netflix aan het kijken ben.
Hebben meer mensen hier last van?
weet iemand trouwens of software updates voor de settopbox doorkomen als je hele netwerk achter een ERL zit? ik gebruik de hele EB niet meer namelijk..
Hebben meer mensen hier last van?
weet iemand trouwens of software updates voor de settopbox doorkomen als je hele netwerk achter een ERL zit? ik gebruik de hele EB niet meer namelijk..
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie