our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Dat is niet te voorspellen uiteraard. Maar ik weet niet waarom je een apparaat van 450 zou kopen? Ook zonder die KPN WiFi versterker zou ik je hebben aangeraden om alleen Accesspoints op te hangen op de eerste en tweede verdieping en die bedraad aan te sluiten op je Netgear of de Experiabox bijv. Een tweede router is gewoon niet nuttig. Je kan ook 2 stuks Ubiquiti Accesspoints kopen van 120 euro per stuk.AlexSaxoMusic schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:30:
[...]
En een KPN WiFi versterker van €50,- werkt dan net zo goed als een hyper modern apparaat van €450,-?
Maar wat ik ervan weet is dat die WiFi versterker echt een hele goede deal is voor wat ie allemaal kan. En scheelt toch echt een beste duit. En die extra LAN poorten zijn ook wel erg handig ja. Meteen een switch (met IGMP snooping) erbij.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Met bv. Ubiquiti AP's, liefst één per verdieping, is de kans groot dat je een erg goed presterend wifi netwerk krijgt. 5 GHz voor snelle verbindingen zonder last van de buren, 2.4 GHz voor de apparaten die nog geen 5 GHz kunnen.
Dus overal goede verbinding en automatisch roamen (vanzelf sterkste AP kiezen zodra je bv. de trap oploopt).
Je hebt dan niet het gezeur dat je telefoon op het AP beneden blijft hangen terwijl je op zolder zit met minimaal signaal en beroerde snelheid.
Ik heb dat zelf onlangs zo gedaan en heb spijt dat ik er zo lang mee gewacht heb. Niet de goedkoopste optie, ook niet de makkelijkste en je moet er een beetje induiken, maar dan heb je wat.
Wat jij nu aangeeft werkt met de KPN versterkers (ik blijf ze maar even zo noemen alhoewel ze het niet echt zijn) net zo. Het zijn geen losse accespoints of repeaters alhoewel je ze natuurlijk wel zo kan gebruiken.Joepla schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 10:49:
Als je toch overweegt om kabels te (laten) aanleggen: mijn ervaring is dat het plaatsen van allerlei losse accesspoints, repeaters e.d. (al dan niet bekabeld) wel kan werken, maar nooit echt optimaal wordt.
Met bv. Ubiquiti AP's, liefst één per verdieping, is de kans groot dat je een erg goed presterend wifi netwerk krijgt. 5 GHz voor snelle verbindingen zonder last van de buren, 2.4 GHz voor de apparaten die nog geen 5 GHz kunnen.
Dus overal goede verbinding en automatisch roamen (vanzelf sterkste AP kiezen zodra je bv. de trap oploopt).
Je hebt dan niet het gezeur dat je telefoon op het AP beneden blijft hangen terwijl je op zolder zit met minimaal signaal en beroerde snelheid.
Ik heb dat zelf onlangs zo gedaan en heb spijt dat ik er zo lang mee gewacht heb. Niet de goedkoopste optie, ook niet de makkelijkste en je moet er een beetje induiken, maar dan heb je wat.
Voorwaarde is wel dat je ze bekabeld aansluit op de Experiabox waarmee ze daarna 1 groot netwerk vormen. Met 5 en 2.4 Ghz, met bandsteering, met IGMP snooping voor de switchfunctie, en met 4 extra poorten voor bedrade apparaten.
En deze versterkers zijn 50 euro per stuk. Ik zou het zelf wel weten...
@AlexSaxoMusic: Als je een kabel naar de zolder trekt, kan je daar dan niet beter 1 van die KPN versterkers plaatsen in plaats van die op de tweede verdieping? Dat zal de tweede verdieping ook wel van voldoende Wifi voorzien denk ik. En dan kan je de PS3 meteen bedraad aansluiten op die KPN versterker (op 1 van de 4 Gbit poorten).
Verwijderd
Wie heeft goede ervaringen met een (min 12 poorten) ethernet switch achter een experiabox v10
Ik heb 2 oudjes hier liggen die heel vreemd gedrag vertonen. De ene (3com) lijkt wel te werken (uplink) maar er komt geen data doorheen.
En de ander (goedkope) heeft maar 10 mbit verbinding naar de experiabox...
Wat adviseren jullie?
Groeten,
Jeroen
Dat kan ik me maar moeilijk voorstellen... Kunnen zij er bv. voor zorgen dat jouw devices naar een ander AP op zoek moeten zodra de signaalsterkte onder een bepaald nivo komt?Barre73 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:25:
[...]Wat jij nu aangeeft werkt met de KPN versterkers (ik blijf ze maar even zo noemen alhoewel ze het niet echt zijn) net zo. Het zijn geen losse accespoints of repeaters alhoewel je ze natuurlijk wel zo kan gebruiken.
Juist dat is een zeer handige feature die voorkomt dat je spulletjes op een AP ver weg blijven hangen terwijl jij bij wijze van spreken pal naast een ander AP staat. En laat dat nu net een van de meest voorkomende ergernissen zijn bij wifi thuis...
Ik wil absoluut niets afdoen aan de KPN versterkers (of wat het ook zijn): je kunt vast best iets leuks maken met dit soort zaken en voor velen zal het wellicht voldoende zijn, maar de investering in semi-profi spul dat écht lekker werkt is zeker het overwegen waard
Dan is alleen de vraag welke ik moet kiezen. Is de Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO direct overkill en is de UBIQUITI UNIFI AP-AC-LR voldoende? Opvallend is alleen dat de Ubiquiti UniFi AP-AC-LR met 5Ghz wordt omschreven op alle websites maar op de website van Ubiquiti zelf staat bij de LR in vergelijking met de rest N/A bij 5Ghz Througput. Lees ik het verkeerd of is de informatie op de andere websites niet kloppend?
Welke AP er ook komt. Deze gaan in elk geval bedraad gekoppeld worden aan de Experiabox van KPN. Ben alleen nu bezig om deze V9 om te laten ruilen naar een V10.
Je zit in het verkeerde topicAlexSaxoMusic schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:43:
Ik ben inderdaad ook aan het kijken naar twee AP van UBIQUITI.
Dan is alleen de vraag welke ik moet kiezen. Is de Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO direct overkill en is de UBIQUITI UNIFI AP-AC-LR voldoende? Opvallend is alleen dat de Ubiquiti UniFi AP-AC-LR met 5Ghz wordt omschreven op alle websites maar op de website van Ubiquiti zelf staat bij de LR in vergelijking met de rest N/A bij 5Ghz Througput. Lees ik het verkeerd of is de informatie op de andere websites niet kloppend?
Welke AP er ook komt. Deze gaan in elk geval bedraad gekoppeld worden aan de Experiabox van KPN. Ben alleen nu bezig om deze V9 om te laten ruilen naar een V10.
Maar je hebt de LR en de AC-LR. Zit verschil in
LR: https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/
AC-LR: https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/
[ Voor 8% gewijzigd door Tylen op 13-10-2016 15:54 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Persoonlijk heb ik alleen ervaring met de AC-Lite (ook dual band/dual radio). Destijds heb ik de verschillende modellen vergeleken en de andere/duurdere hadden eigenlijk geen voordelen voor mij. Voor jou kan dat anders zijn natuurlijk.AlexSaxoMusic schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:43:
De Pro heeft bv. "zero hands off", dat een naadloze overgang van AP naar AP mogelijk moet maken. Maar dat heeft ook nadelen, waaronder een veel langzamere verbinding. Weet niet of dit inmiddels opgelost is.
Zonder dit werkt het overigens ook prima. Ik kan bv. een VoIP-verbinding opzetten en van AP naar AP wandelen waarbij je geen enkele onderbreking merkt.
De LR (Long Range) lijkt aantrekkelijk, maar in je huis wil je eigenlijk niet veel vermogen/range hebben, om te voorkomen dat devices op een zeker AP blijven "plakken". Beter is om kleinere "celletjes" te creëren, zo mogelijk op minimaal vermogen, waarbij je ervoor zorgt dat het AP je eraf schopt zodra je verbindingskwaliteit te laag wordt. Dat principe werkt echt uit de kunst en is de reden waarom ik gestopt ben met prutsen met allerlei halfbakken oplossingen (die prima leken, maar het steeds net niet waren).
Het wordt inderdaad nogal offtopic, misschien handig om naar het Ubiquiti apparatuur draadje te gaan hier op GoT als je meer vragen hebt.
Nu lees ik dat er verschillende soorten verbindingen zijn mbt het "ten koste" van je internetsnelheid gaan van de tv zenders. Blijkbaar kan het zo zijn dat het tv-kijken van je i-netsnelheid afgaat, maar ook dat het niet van je i-netsnelheid afgaat. Zie ook: Verwijderd in 'nieuws: KPN verhoogt bitrate hd-kanalen glasvezelklanten tot 12...
Is er een manier om erachter te komen welke strategie bij mijn nieuwe adres wordt gebruikt? (anders dan het te testen als ik er woon?)
[ Voor 13% gewijzigd door Raymond op 13-10-2016 17:03 ]
Als er 500Mbit/s op jouw adres mogelijk is, dan is de kans groot dat het niet van jouw snelheid af gaat wanneer je bijvoorbeeld 100/100 neemt. Je kunt voor de zekerheid 1 maandje 500/500 nemen om er zeker van te zijn om op een gigbait lijn aangesloten te worden. Dan heb je er 100% geen last van.Raymond schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 17:03:
Met een maandje krijg ik ook kpn-glasvezel.
Nu lees ik dat er verschillende soorten verbindingen zijn mbt het "ten koste" van je internetsnelheid gaan van de tv zenders. Blijkbaar kan het zo zijn dat het tv-kijken van je i-netsnelheid afgaat, maar ook dat het niet van je i-netsnelheid afgaat. Zie ook: Verwijderd in 'nieuws: KPN verhoogt bitrate hd-kanalen glasvezelklanten tot 12...
Is er een manier om erachter te komen welke strategie bij mijn nieuwe adres wordt gebruikt? (anders dan het te testen als ik er woon?)
Indien je geen 500Mbit/s kan krijgen weet je zeker dat bij een 100/100 abonnement het TV signaal van je snelheid af gaat.
De website geeft aan dat er 500mbit beschikbaar is, dus dan gaat het hopelijk goed.
(ik heb 100mbit aangevraagd, maar we krijgen 3 tv's. Beetje zonde als we meteen weer 30mbit inleveren op de internetsnelheid als die aanstaan
Als je 500Mbit hebt, dan is er nog 500Mbit over die niet gebruikt wordtRaymond schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 17:16:
Thanks voor de tip!
De website geeft aan dat er 500mbit beschikbaar is, dus dan gaat het hopelijk goed.
(ik heb 100mbit aangevraagd, maar we krijgen 3 tv's. Beetje zonde als we meteen weer 30mbit inleveren op de internetsnelheid als die aanstaan)
Er zijn veel PoPs waar zowel Gbit als 100 Mbit poorten zijn. Daar sluit KPN regelmatig klanten met een 100 Mbit aan op een 100 Mbit poort. En dan is er dus niks over en gaat de tv toch af van je internetsnelheid.Dj-sannieboy schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 17:46:
[...]
Als je 500Mbit hebt, dan is er nog 500Mbit over die niet gebruikt wordt
Ja. Dan wordt je uiteraard op een Gbit poort gepatcht.Raymond schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:21:
En dat valt dus te voorkomen door eerst 500mbit aan te vragen?
En een maand later is een downgrade alleen nog softwarematig. Er gaat echt niemand terug naar de PoP om je om te patchen naar een 100 Mbit poort, alleen voor een lagere snelheid.
Vooropgesteld dat de Ubiquiti accespoints zeker beter zullen zijn, maar ze kosten ook 2 tot 3 keer meer.Joepla schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 14:18:
[...]
Dat kan ik me maar moeilijk voorstellen... Kunnen zij er bv. voor zorgen dat jouw devices naar een ander AP op zoek moeten zodra de signaalsterkte onder een bepaald nivo komt?
Juist dat is een zeer handige feature die voorkomt dat je spulletjes op een AP ver weg blijven hangen terwijl jij bij wijze van spreken pal naast een ander AP staat. En laat dat nu net een van de meest voorkomende ergernissen zijn bij wifi thuis...
Ik wil absoluut niets afdoen aan de KPN versterkers (of wat het ook zijn): je kunt vast best iets leuks maken met dit soort zaken en voor velen zal het wellicht voldoende zijn, maar de investering in semi-profi spul dat écht lekker werkt is zeker het overwegen waard
Voor wie het interessant vindt, hier de specs van de wifiversterker van KPN:
Hardware Specifications
Interfaces
5-port autosensing 10/100/1000Base-T & auto MDI/MDI-X Ethernet switch including 1 dedicated uplink port
1 x USB 2.0 1000mA
1 x USB 3.0 1000mA
WiFi complies with IEEE 802.11ac, IEEE 802.11n and 802.11b/g standards
Buttons
1 restore factory default button (pinhole)
1 push button for WPS
Power Adapter
100 – 240 VAC (switch mode) power adapter
European power plug
Operating Temperature
0 – 40 °C (32 – 104 F)
Humidity
Operating: 10 – 85% non-condensing
Storing: 5 – 95% non-condensing
Dimensions (H x D x W)
180mm x 33mm x 174.5mm
Software Specifications
WAN Connection
DHCP Client with automatic activation / deactivation based on physical link connectivity
Enabling Technologies
Automatic Firmware Update
WMM QoS
DHCP Server
IGMP Snooping
Smart Channel Selection
Dual Operation Modes: AP & Extender
Wireless Performance and Security
WiFi 11ac CERTIFIED
WiFi 11b/g/n CERTIFIED
WiFi WPS 2.0 CERTIFIED
WiFi WMM (multimedia) CERTIFIED
WPA-PSK/WPA2-PSKwith TKIP/AES encryption
Manual/auto radio channel selection
Management Features
User Friendly GUI via HTTP
Firmware remote upgrading
Extra Functionalities and Services
USB charger via USB ports
In de praktijk merk je geen reet van het verschil.Raymond schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 17:03:
Met een maandje krijg ik ook kpn-glasvezel.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Wat Barre zegt klopt gewoon.....(en die is tamelijk ingewijd)
Een flink aantal maanden geleden heb ik al eens een lofzang gehouden over de combinatie van de V10 met de KPN wifi versterker (wat dus voor de mensen die niet kunnen lezen of luisteren een zeer compleet Access Point is voor slechts 50 Euro) dat die samenstelling TOP is.
Het ding doet alles wat je maar wilt. En ja, schakelt bij mij automatisch over op het sterkste signaal als ik de trap op loop. Hangt wel van je device af natuurlijk.
Wel bekabeld aansluiten.
Duh......
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Je moet gaan voor die met AC, dus de AP AC lite, AP AC LR. Waarbij de pro wen overkill is meestal. De LR een groter bereik heeft zeggen ze. Maar ik heb zelf prima ervaring met de AP AC LiteAlexSaxoMusic schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:43:
De LR en de andere zonder AC zijn van de "oude" serie en krijgen geen updates meer qua firmware.
ESET software nodig? Let me know 😄
Wacht... dan moet je me toch even uitleggen waarom ze op 19 september dit jaar nog firmware gereleased hebben? Dat is overigens dezelfde datum als de release van de firmware van de "nieuwe" serie.TPA schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 23:03:
[...]
Je moet gaan voor die met AC, dus de AP AC lite, AP AC LR. Waarbij de pro wen overkill is meestal. De LR een groter bereik heeft zeggen ze. Maar ik heb zelf prima ervaring met de AP AC Lite
De LR en de andere zonder AC zijn van de "oude" serie en krijgen geen updates meer qua firmware.
Graag even iets beter inlezen.
Overigens, de LR range is alleen leuk als je apparaten hebt die net zo hard terug babbelen, anders krijg je prima signaal van je AP alleen is er geen weg terug meer. De kracht van een mesh netwerk is juist meerdere access points met een lager zendvermogen.
Bron: https://www.ubnt.com/download/unifi/unifi-ap
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Misschien moet je de link hieronder over de firmware revert even lezen.chickpoint schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 23:10:
[...]
Wacht... dan moet je me toch even uitleggen waarom ze op 19 september dit jaar nog firmware gereleased hebben? Dat is overigens dezelfde datum als de release van de firmware van de "nieuwe" serie.
Graag even iets beter inlezen.
Overigens, de LR range is alleen leuk als je apparaten hebt die net zo hard terug babbelen, anders krijg je prima signaal van je AP alleen is er geen weg terug meer. De kracht van een mesh netwerk is juist meerdere access points met een lager zendvermogen.
Bron: https://www.ubnt.com/download/unifi/unifi-ap
Wat ik verder uit forums begrijp is dat er geen nieuwe meer komt.
http://community.ubnt.com...1st-gen-UAPs/ba-p/1688606
[ Voor 3% gewijzigd door TPA op 14-10-2016 08:24 ]
Daar staat alleen dat er met de nieuwe firmware problemen zijn waardoor ze de firmware die ze standaard meeleveren bij de controller terugdraaien naar een oudere versie. In dit bericht staat er niks over dat ze stoppen met de firmware voor deze modellen. Het lijkt me ook gek als ze hiereens mee stoppen na 1 berichtje en zonder duidelijke aankondiging. Het is namelijk een 'enterprise' product, dat zal je dan niet in dank afgenomen worden.TPA schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:17:
[...]
Misschien moet je de link hieronder over de firmware revert even lezen.
Wat ik verder uit forums begrijp is dat er geen nieuwe meer komt.
http://community.ubnt.com...1st-gen-UAPs/ba-p/1688606
[ Voor 24% gewijzigd door chickpoint op 14-10-2016 08:52 ]
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Time Will tellchickpoint schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:41:
[...]
Daar staat alleen dat er met de nieuwe firmware problemen zijn waardoor ze de firmware die ze standaard meeleveren bij de controller terugdraaien naar een oudere versie. In dit bericht staat er niks over dat ze stoppen met de firmware voor deze modellen. Het lijkt me ook gek als ze hiereens mee stoppen na 1 berichtje en zonder duidelijke aankondiging. Het is namelijk een 'enterprise' product, dat zal je dan niet in dank afgenomen worden.
Ga het me meteen makkelijk maken door m'n RT-AC87u als router te willen gebruiken - zal me alvast gaan inlezen
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
ik ben ook van ziggo naar kpn overgestapt en kreeg enkele dagen nadat kpn alles werkend had opgeleverd bericht dat mijn abbo werd beëindigd. tot 2-3 dagen erna nog een signaal. daarna niet meer.
gebruik eigen router heb ik als volgt gedaan.
https://forum.kpn.com/int...ter-de-experia-box-164983
Werkt bij mij probleemloos
Moet dus wel als de wiedeweerga extra UTP trekken naar de tv, wil voor het gemak de tv een eigen UTP kabel geven. Max flexibiliteit met eigen router kunnen pielen.
Installatie datum is al gepland - KPN is wel veranderd zeg, in de afgelopen paar jaar
Edit: inmiddels heb ik de config gevonden voor m'n Asus router (bericht Simon Jansen, iets naar beneden).
Samenvattend:
- WAN kabel in WAN poort ASUS.
- PPPoE instellingen goed zetten.
- VLAN instellingen goed zetten; waarbij je aangeeft welk VLAN internet is en welk VoiP of ipTV en die laatste twee koppelt aan een eigen poort.
Nu heb ik over de laatste stap een vraag (overigens gebruik ik geen VoiP, dus geen probleem daar). Als ik ipTV over 1 poort naar buiten laat komen dan heb ik daar dus een eigen UTP kabel voor nodig die direct naar de ipTV ontvanger gaat. En over de internet poortjes die je configureert komt dus geen ipTV meer naar buiten toe - ergo, alles wordt vanaf de ASUS untagged?
Zou voor mij prima zijn, wilde toch al een nieuwe kabel trekken voor tv en voorzie dat m'n Asus z'n handjes hier niet voor omdraait. Alleen even op zoek naar bevestiging dat ik het goed begrepen heb.
Edit2: Ene 'Kartale' heeft het al voor me geprobeerd, onderin het zelfde topic op het KPN forum. Antwoord is inderdaad nee - geen internet en ipTV over dezelfde kabel, de Asus kan het alleen splitsen. Prima, daar kan ik mee uit de voeten
Edit3: de 500/500 optie is van de site gehaald na mijn bestelling. Alleen 60mbit is nog te bestellen. Foutje, of..? Vond het in ieder geval opmerkelijk.
[ Voor 57% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-10-2016 19:05 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Heeft iemand ervering met de draadloze verbindingsset via stopcontact van KPN en een switch hierachter. Binnenkort krijg ik KPN glasvezel alles in 1. Drie iptv kastjes. Een beneden en twee boven. Wil dit graag via een draadloze verbindingsset doen. Kabel trekken helaas geen optie.
Kan je achter een verbindingset ook een switch plaatsen om zo via een netwerkkabel ook de playstation en een pc bekabeld aan te sluiten?
Ja dat kan, maar bedenk wel dat de bandbreedte die je via die draadloze verbindingsets haalt nogal kan dalen afhankelijk van de afstand tussen die twee plugs (en of ze bijv. op een andere groep zitten). Op zolder haal ik doorgaans niet eens genoeg om HD TV te kijken. SD loopt soms zelfs vast. Dus meerdere verbindingen aan de switch tegelijk gebruiken kan "teveel" zijn. (Op dezelfde groep nooit problemen gehad overigens.)Yazoo schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:13:
Hallo,
Heeft iemand ervering met de draadloze verbindingsset via stopcontact van KPN en een switch hierachter. Binnenkort krijg ik KPN glasvezel alles in 1. Drie iptv kastjes. Een beneden en twee boven. Wil dit graag via een draadloze verbindingsset doen. Kabel trekken helaas geen optie.
Kan je achter een verbindingset ook een switch plaatsen om zo via een netwerkkabel ook de playstation en een pc bekabeld aan te sluiten?
Wat ik wel vervelend vind is dat de Netflix app om de zoveel tijd even buffert. Dan zie ik een rood rondje en na een paar seconden gaat de serie dan weer verder. Hebben meer mensen hier last van? Ik heb 500/500 glasvezel, dus daar kan het niet aan liggen. Volgens KPN ligt dit aan Netflix zelf.
Snel even switchen naar 661 en verder, dat zijn namelijk de HD-glaszenders (ja, je hebt een aantal kanalen 3x, in SD, HD en HD-glas)Teletekst schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:12:
Ik heb nu een paar weken KPN Glasvezel. Ik moet er nog wel een beetje aan wennen. Ik vind het bijvoorbeeld erg raar dat de hd zenders op 701 beginnen en niet gewoon op 1. Maar dat zal wel wennen zijn.
Je wil met glas naar 66x zender.Teletekst schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:12:
Ik heb nu een paar weken KPN Glasvezel. Ik moet er nog wel een beetje aan wennen. Ik vind het bijvoorbeeld erg raar dat de hd zenders op 701 beginnen en niet gewoon op 1. Maar dat zal wel wennen zijn.
Het is overigens ronduit belachelijk dat de beste kwaliteit niet gewoon op 1, 2 en 3 etc zit. Ik vind het vrij storend in elk geval. Ook zelf een zenderlijst aanmaken helpt je niet, dan nog is het zendernummer 661 ipv gewoon 1.
Het is iets waar KPN Webcare lange tijd geleden (meer dan jaar) al eens op antwoord van "We zijn ernaar aan het kijken", maar er gebeurd gewoon niets mee.
Wat is eigenlijk het verschil tussen HD en HD-glas? Doen ze een hogere bitrate oid over glas?Thralas schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:27:
[...]
Snel even switchen naar 661 en verder, dat zijn namelijk de HD-glaszenders (ja, je hebt een aantal kanalen 3x, in SD, HD en HD-glas)
Het valt me overigens op dat de kwaliteit van de HD zenders in het algemeen zeer sterk verbeterd is vergeleken met de beginperiode van ons glasnetwerk. Jaartje of 7 geleden schat ik. Toen hadden buren HD van KPN (beperkt), maar dat zag er werkelijk niet uit. Dat was voor mij toen een reden om de schotel te houden.
[EDIT 2] TV valt wel af en toe weg. Soms na paar minuten soms pas na een uur. Nu net 16:20 viel de TV weg en ook na reboot decoder wil het geen verbinding meer maken, moet dan de EdgeRouter rebooten waarna het weer werkt.
Ik ben sinds vandaag van Telfort glas overgestapt op KPN. Nieuwe Genexis gekregen enzovoort.
Heb nu internet en TV werkend zonder de Experiabox v10 via mijn EdgeRouter PoE, alleen telefonie wil het niet doen en TV valt soms weg.
Ik heb de How To van kriegsman.io gevolgd en de wijzigingen van Pim Widdershoven ook.
Ik heb het nu zo aangesloten:
- Genexis > eth0 router
- eth1 router naar switch waar PC,s AccessPoints en decoders in zitten. Alles zit in 1 VLAN.
- eth2 router naar WAN port Experiabox v10
Mijn config: https://gist.github.com/F...d05fae8b6e6614eb18058fff5
Iemand enig idee?
TCPDump op VLAN 4 (IPTV): http://kopy.io/RNKhB
Ik zie soms ook voorbij komen dat 1 decoder naar 192.168.2.5 wil. Dat is het subnet van de Experiabox maar geen IP van de EB zelf:
1
| 16:37:01.701863 IP 10.20.30.110.35819 > 192.168.2.5.49153: Flags [S], seq 2857105650, win 14600, options [mss 1460,sackOK,TS val 401109 ecr 0,nop,wscale 7], length 0 |
MvG,
Bento
@Joepla HD Glas heeft een hogere bitrate. Ik meen 12 megabit tegenover 8 oid.
[ Voor 209% gewijzigd door bento1 op 21-10-2016 17:16 ]
Kop spijker raak. Het is al zo vaak aangekaart gedrag van een monopolist.Suicyder schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:30:
[...]
Je wil met glas naar 66x zender.
Het is overigens ronduit belachelijk dat de beste kwaliteit niet gewoon op 1, 2 en 3 etc zit. Ik vind het vrij storend in elk geval. Ook zelf een zenderlijst aanmaken helpt je niet, dan nog is het zendernummer 661 ipv gewoon 1.
Het is iets waar KPN Webcare lange tijd geleden (meer dan jaar) al eens op antwoord van "We zijn ernaar aan het kijken", maar er gebeurd gewoon niets mee.
Valt wel mee. Direct na afloop van de "pilot" ging het er al over:el flaco schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 19:10:
[...]
Kop spijker raak. Het is al zo vaak aangekaart gedrag van een monopolist.
Er is dus nog eventjes tijdNa de zomer beginnen we met het uitrollen van het project waarbij iedereen altijd de beste kwaliteit krijgt gelijk vanaf zender 1. De uitrol zal in groepen plaatsvinden, afhankelijk van een aantal technische parameters bij de klanten.
Het overgrote deel van de klanten zal dit al voor de kerst krijgen, een klein deel volgt na de kerst in het eerste kwartaal van het komend jaar.
Ok thx, goed om te weten.bento1 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:55:
@Joepla HD Glas heeft een hogere bitrate. Ik meen 12 megabit tegenover 8 oid.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Heb ik de telefonie goed aangesloten? VLAN 7 op eth2 van de edgerouter en dan een kabel richting de WAN port van de Experiabox v10. Lijkt erop dat die EB niet volledig opstart dan ofzo. Iemand wel al een werkende setup met telefonie?
http://www.multigesture.n...-router-on-kpn-glasvezel/
De enige problemen die ik nu heb:
Geen uitzending gemist
Geen ITV Online
Nu komt dit wellicht omdat het "internet" signaal via de router loopt i.p.v. de Experiabox v10.
Lampjes op Experiabox: services=oranje, internet=rood.
Iemand wellicht een idee what to do? Thanks!
Lees je even in op routed iptv, je gebruikt nu bridged iptv.MasteryShade schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:44:
Ik heb een vraag, onderstaand uitgevoerd:
Geen uitzending gemist
Geen ITV Online
Nu komt dit wellicht omdat het "internet" signaal via de router loopt i.p.v. de Experiabox v10.
[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 23-10-2016 21:58 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Heb je nu wel telefonie?MasteryShade schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:44:
Ik heb een vraag, onderstaand uitgevoerd:
Geen uitzending gemist
Geen ITV Online
Neem deze 1 op 1 over en het zou moeten werken:bento1 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 09:29:
Nondeju ik snap niet waarom het bij mij niet werkt met de Experiabox v10.
Krijg je het helemaal niet aan de praat, of alleen de telefoon?
Alles werkt perfect behalve de telefoon. Ik gebruik dus de "routed" methode zonder vlans splitsen op de switch dus alles op de router. Net nog even een tcpdump aangezet op eth2 van de Edgerouter (gekoppeld aan WAN van EB) en zie dan t volgende:MasteryShade schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:41:
[...]
Neem deze 1 op 1 over en het zou moeten werken:
Krijg je het helemaal niet aan de praat, of alleen de telefoon?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| 17:11:06.682780 40:00:40:11:41:3c > 45:00:00:20:d0:7f, ethertype Unknown (0x0a14), length 32: 0x0000: 1efe ffff ffff d40f 2711 000c daa3 0100 ........'....... 0x0010: 0000 .. 17:11:06.691422 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype IPv4 (0x0800), length 46: 10.20.30.254.48016 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:11:06.692104 80:2a:a8:8d:06:67 > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.55056 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:11:06.692678 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.41314 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:11:37.669916 40:00:40:11:41:21 > 45:00:00:20:d0:9a, ethertype Unknown (0x0a14), length 32: 0x0000: 1efe ffff ffff ae18 2711 000c 009b 0100 ........'....... 0x0010: 0000 .. 17:11:37.671427 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype IPv4 (0x0800), length 46: 10.20.30.254.53585 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:11:37.672827 80:2a:a8:8d:06:67 > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.58932 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:11:37.674236 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.40044 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:12:01.656569 78:96:82:70:68:5a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 60: vlan 6, p 1, ethertype PPPoE D, PPPoE PADI [Service-Name] [Host-Uniq 0x3B110000] 17:12:01.659558 78:96:82:70:68:5a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 60: vlan 7, p 5, ethertype PPPoE D, PPPoE PADI [Service-Name] [Host-Uniq 0x3E110000] 17:12:01.664473 34:00:a3:04:6b:5c > 78:96:82:70:68:5a, ethertype 802.1Q (0x8100), length 64: vlan 7, p 0, ethertype PPPoE D, PPPoE PADO [Service-Name] [Host-Uniq 0x3E110000] [AC-Name "195.190.228.3"] [EOL] 17:12:08.697409 40:00:40:11:41:07 > 45:00:00:20:d0:b4, ethertype Unknown (0x0a14), length 32: 0x0000: 1efe ffff ffff 9d2d 2711 000c 1186 0100 .......-'....... 0x0010: 0000 .. 17:12:08.698960 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype IPv4 (0x0800), length 46: 10.20.30.254.35065 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:12:08.700427 80:2a:a8:8d:06:67 > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.60444 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:12:08.701867 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.46860 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:12:39.679359 40:00:40:11:40:ec > 45:00:00:20:d0:cf, ethertype Unknown (0x0a14), length 32: 0x0000: 1efe ffff ffff 9908 2711 000c 15ab 0100 ........'....... 0x0010: 0000 .. 17:12:39.680928 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype IPv4 (0x0800), length 46: 10.20.30.254.60135 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:12:39.682363 80:2a:a8:8d:06:67 > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.39508 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:12:39.683748 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.58319 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 |
78:96:82:70:68:5a = ExperiaBox v10
80:2a:a8:8d:06:6a = EdgeRouter
De EB probeert een PPPoE login te doen, dat lukt niet omdat deze alleen VLAN 7 tagged krijgt uit de EdgeRouter. Ik zie ook wat VLAN4 en VLAN6 voorbij komen vanaf de EB maar dat klopt wel lijkt me in dit geval. Meer gebeurd er niet. Als ik de EB direct op de NTU aansluit en even 5 min wacht dan kan ik uiteraard wel bellen.
[ Voor 3% gewijzigd door bento1 op 26-10-2016 17:18 ]
Volgens mij is het niet mogelijk om telefonie van KPN glasvezel werkend te krijgen, zonder het gebruik van de EB. http://netwerkje.com/telefonie.
"De SIP gegevens zijn niet zichtbaar in de Experiabox en KPN geeft deze informatie niet vrij. Met andere woorden, op dit moment is het niet mogelijk om zonder Experiabox gebruik te maken van de telefoniediensten van KPN Glasvezel."
Gr Ivo
Heb hem in de gangkast staan met een draadje (vlan 7 gebridged vanuit de ERL)...maar gebruik de telefoon bijna niet, dus denk dat ik hem maar uit ga zetten..
Zelf heb ik ervoor gekozen om de EB te houden en de tv+tel via de eb te laten lopen. Daarnaast heb ik de ubiquity usg waar alle lan verkeer over heen loopt. Puur omdat ik regelmatig hier lees dat de tv eruit ligt via de eigen router en het scheeld weer een hoop geconfig

Hieronder de settings zoals ik deze in mijn router heb ingesteld:
https://d1b6tx2agdphz5.cl...2509i409AD4A6D22AE3FB.png
https://d1b6tx2agdphz5.cl...2510iE12735C2313725D2.jpg
Iemand suggesties om dit tegen te gaan?
Alvast bedankt!
Misschien even spelen met igmp snooping en proxy en je account gegevens uit je plaatje verwijderenMasteryShade schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 18:00:
Ik heb eindelijk voor elkaar om zowel internet als tv via mijn eigen router ASUS RT-N66U te laten lopen via een routed IPTV opstelling. Het enige nadeel: het beeld stottert, waarschijnlijk wordt mijn bandbreedte volgetrokken...![]()
Hieronder de settings zoals ik deze in mijn router heb ingesteld:
https://d1b6tx2agdphz5.cl...2509i409AD4A6D22AE3FB.png
https://d1b6tx2agdphz5.cl...2510iE12735C2313725D2.jpg
Iemand suggesties om dit tegen te gaan?
Alvast bedankt!
Daarin staat de volgende tekst.
Ik al blij, zou ik nu eindelijk mijn gemaakte opnames op de iPhone of iPad kunnen bekijken?
NEE dus!! 😡
Ik kan de opnames wel zien staan in een overzicht maar afspelen ho maar.
Wanneer gaat KPN dit nu eens oplossen?
Zie laatste regel in de tekst....
Kent u de Interactieve TV app al? Met onze vernieuwde en verbeterde app kijkt u nu nog makkelijker live televisie op uw smartphone en tablet. Bent u veel onderweg en hebt u geen tijd om uw favoriete opgenomen serie te kijken? Met de app kunt u ook overal in Nederland uw opnames inplannen en terug kijken.
Ik wil het zeker niet goed praten maar volgens mij kan je de opnames wel terug kijken in de app als je deze als SD hebt opgenomen op je decoder. Dus op de SD zenders.HoppyF schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:27:
Vandaag een email van KPN.
Ik al blij, zou ik nu eindelijk mijn gemaakte opnames op de iPhone of iPad kunnen bekijken?
NEE dus!! 😡
Kent u de Interactieve TV app al? Met onze vernieuwde en verbeterde app kijkt u nu nog makkelijker live televisie op uw smartphone en tablet. Bent u veel onderweg en hebt u geen tijd om uw favoriete opgenomen serie te kijken? Met de app kunt u ook overal in Nederland uw opnames inplannen en terug kijken.
Kan best maar dat staat dus NIET in de email...Barre73 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:36:
[...]
Ik wil het zeker niet goed praten maar volgens mij kan je de opnames wel terug kijken in de app als je deze als SD hebt opgenomen op je decoder. Dus op de SD zenders.
Ik begrijp niet waarom KPN een simpele functie nog niet heeft opgelost.
Je maakt één keer een opname via de afstandsbediening op je interactieve box of via de App.
Daarna besluit je later wanneer en waar je de opname wilt bekijken op de TV of via de App.
Meer niet.
Niet geen gedoe met SD of HD nodig.
Dat snap ik ook wel maar het probleem is juist dat KPN de HD en de SD zenders als aparte zenders heeft opgenomen in het hele netwerk. Dus als jij kanaal 661 of 701 opneemt, dan moet je dat terug kunnen zien op je app. Je kan alleen opnames kijken op de app van zenders die je ook op de app kan kijken. Maar die app kent geen >700 of >661 zenders dus die kan jij ook niet terug kijken daaropHoppyF schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:38:
[...]
Kan best maar dat staat dus NIET in de email...
Ik begrijp niet waarom KPN een simpele functie nog niet heeft opgelost.
Je maakt één keer een opname via de afstandsbediening op je interactieve box of via de App.
Daarna besluit je later wanneer en waar je de opname wilt bekijken op de TV of via de App.
Meer niet.
Niet geen gedoe met SD of HD nodig.
Laten we hopen dat met de integratie van HD zenders op de normale kanalen (HD-op-1), dit ook meteen in de app mee gaat waardoor het probleem zou moeten zijn verholpen.
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 27-10-2016 22:34 ]
Verwijderd
Als KPN de SD opnames ook voor de app gebruikt omdat deze rond de 3 Mbit liggen is HD op 1 van weinig invloed omdat de bitrate gewoon te hoog om via de app van te spelen Maar als KPN alle streams van de app ook in een lage bitrate nog apart opslaat dan zou je verwachten dat het nu al zal werkenBarre73 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:33:
[...]
Laten we hopen dat met de integratie van HD zenders op de normale kanalen (HD-op-1), dit ook meteen in de app mee gaat waardoor het probleem zou moeten zijn verholpen.
Ik zou niet weten waarom de bitrate van een HD zender van KPN te hoog zou zijn voor de app.Misschien dat KPN ons wil behoeden voor het verbranden van je databundel als je niet via Wifi kijkt maar via 3G/4G, maar daar heb ik geen behoefte aan. Dat hou ik zelf wel in de gaten.Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:14:
[...]
Als KPN de SD opnames ook voor de app gebruikt omdat deze rond de 3 Mbit liggen is HD op 1 van weinig invloed omdat de bitrate gewoon te hoog om via de app van te spelen Maar als KPN alle streams van de app ook in een lage bitrate nog apart opslaat dan zou je verwachten dat het nu al zal werken
Ik kreeg daarnet ook een maai van ze. Maar zorg dan eerst voor een app voor WP, anders heb ik er helemaal niets aan. Er is wel een app voor de pc, maar daar heb je niet zoveel aan aangezien de browser beter werkt.HoppyF schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:27:
Vandaag een email van KPN.
NEE dus!! 😡

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Er is gewoon verhoudingsgewijs te weinig animo voor om geld en tijd te steken in een WP app.
En dat zie je meer voor WP.
Hoe lullig dit ook klinkt,
Dat had je kunnen weten dat de support,
Een aantal apps beperkt is.
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dat weet ik, heb er niet heel veel last van. Ik gebruik gewoon de onofficiële NPO app, en die werkt prima. Zowel Live als uitzending gemist.TRaSH schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:01:
Da's gewoon een nadeel van WP,
Er is gewoon verhoudingsgewijs te weinig animo voor om geld en tijd te steken in een WP app.
En dat zie je meer voor WP.
Hoe lullig dit ook klinkt,
Dat had je kunnen weten dat de support,
Een aantal apps beperkt is.
We hebben helemaal geen opnemen pakket. Dus van de beperking heb ik geen last. Alleen ik vindt het raar dat er wel een desktop app is en geen mobiele app.
[ Voor 13% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-10-2016 10:00 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
[ Voor 90% gewijzigd door janbal op 28-10-2016 11:09 ]
Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature
Wat denken jullie, zal die me meteen helpen te activeren op mijn Asus router of gaat ie het gewoon op de v9 experiabox achter laten (en dus laat ik die niet toe op mijn LAN
Twijfel of ik mijn intenties duidelijk moet maken
Waarschijnlijk zal hij de boel installeren en werkend opleveren volgens de KPN 'normen'. Of jij dat op je LAN toelaat of niet zal hem worst zijn. Tenzij je toevallig een Tweaker treft natuurlijk......NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:15:
Spann0nd, de monteur is onderweg.
Wat denken jullie, zal die me meteen helpen te activeren op mijn Asus router of gaat ie het gewoon op de v9 experiabox achter laten (en dus laat ik die niet toe op mijn LAN)?
Twijfel of ik mijn intenties duidelijk moet maken
Ga ik ook vanuit, dan issie in 2 minuutjes klaar.AvK schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:22:
[...]
Waarschijnlijk zal hij de boel installeren en werkend opleveren volgens de KPN 'normen'. Of jij dat op je LAN toelaat of niet zal hem worst zijn. Tenzij je toevallig een Tweaker treft natuurlijk......
Edit: Ah, de vezel doet het niet, dus voorlopig nog geen KPN glasvezel hier zoals het er nu naar uit ziet.
Redgefibre is onderweg, dat gaat snel in ieder geval.
[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 28-10-2016 12:00 ]
Een probleem, deze zijn momenteel niet voorradig en ik moet over een week maar weer eens contact opnemen (lekkere service...) Er bestaat ook geen verzendlijst of verwachting van nieuwe voorraad dus de bal ligt weer bij mij.
Hebben jullie dit ook meegemaakt / of zou een willekeurige winkel deze wel hebben liggen?
#geïrriteerd
Heeft inderdaad niets te maken met de App die geen HD of hoge bitrate zou aankunnen.Barre73 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:17:
[...]
Ik zou niet weten waarom de bitrate van een HD zender van KPN te hoog zou zijn voor de app.Misschien dat KPN ons wil behoeden voor het verbranden van je databundel als je niet via Wifi kijkt maar via 3G/4G, maar daar heb ik geen behoefte aan. Dat hou ik zelf wel in de gaten.
Vodafone glas kan dit immers wel.
Het "probleem" van streamen via 3G/4G is simpel te ondervangen door een optie 3G/4G in de App op te nemen die wel of niet streamen toelaat.
Kortom, het zal wel met de onlogische kanalen te maken hebben waar de App niet mee overweg kan.
Er is nog hoop als de nummering aangepast gaat worden.
Ben benieuwd wanneer de eerste fase hiervan start en wat de resultaten zullen zijn.
Tweakers zullen dit vast snel opmerken en hier plaatsen.
Verwijderd
De meeste live streams voor apps zittten tussen de 1 -3 Mbit. Bij 7 Mbit moet alle apparatuur waar de app opdraadt en wifi het maar aankunnen en verder is profiel van de h264 codec van belang. Een hoger profiel vraagd meer van de cpu.Barre73 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:17:
[...]
Ik zou niet weten waarom de bitrate van een HD zender van KPN te hoog zou zijn voor de app.Misschien dat KPN ons wil behoeden voor het verbranden van je databundel als je niet via Wifi kijkt maar via 3G/4G, maar daar heb ik geen behoefte aan. Dat hou ik zelf wel in de gaten.
Gelukkig heeft de alleraardigste KPN monteur de zware taak van het opklikken van het NTU kastje al afgerond, dus daar hoeft ie niet voor terug te komen.
Waar was de kabel stuk dan? Je zou verwachten dat hij dat ook moet kunnen repareren. Tenzij het buiten is of zo, dan zou ik me kunnen voorstellen dat hij niet alle benodigde spullen mee hadNiGeLaToR schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:27:
Redgefiber monteur ook geweest. Kabel stuk, kapot en non-existent. Gok dat het nog wel een poosje gaat duren alvorens ik glasvezel heb.
Gelukkig heeft de alleraardigste KPN monteur de zware taak van het opklikken van het NTU kastje al afgerond, dus daar hoeft ie niet voor terug te komen.
Ik heb alles via de Edgerouter lopen. Telefoon weer terug naar de eb uiteraard. En ik heb nog nooit problemen gehad met tv. Dat is 1 x instellen en als er iets niet werkt moet je de next hop checken. Maar dat is eigenlijk alleen als je de boel van het stroom haalt en weer opstart. Overigens niet op dezelfde dag. Het scheelt mij kabels trekken 😉Jan-man schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:13:
Telefonie zonder EB is simpelweg niet mogelijk omdat kpn de logins gegevens niet vrijgeeft dus je zal de eb ernaast moeten hebben voor de telefonie.
Zelf heb ik ervoor gekozen om de EB te houden en de tv+tel via de eb te laten lopen. Daarnaast heb ik de ubiquity usg waar alle lan verkeer over heen loopt. Puur omdat ik regelmatig hier lees dat de tv eruit ligt via de eigen router en het scheeld weer een hoop geconfig.
Wat is je config? Kan je die sharen eventueel via PM of doe het in de ubiquiti (TPA in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur")bento1 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:13:
[...]
Alles werkt perfect behalve de telefoon. Ik gebruik dus de "routed" methode zonder vlans splitsen op de switch dus alles op de router. Net nog even een tcpdump aangezet op eth2 van de Edgerouter (gekoppeld aan WAN van EB) en zie dan t volgende:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 17:11:06.682780 40:00:40:11:41:3c > 45:00:00:20:d0:7f, ethertype Unknown (0x0a14), length 32: 0x0000: 1efe ffff ffff d40f 2711 000c daa3 0100 ........'....... 0x0010: 0000 .. 17:11:06.691422 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype IPv4 (0x0800), length 46: 10.20.30.254.48016 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:11:06.692104 80:2a:a8:8d:06:67 > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.55056 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:11:06.692678 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.41314 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:11:37.669916 40:00:40:11:41:21 > 45:00:00:20:d0:9a, ethertype Unknown (0x0a14), length 32: 0x0000: 1efe ffff ffff ae18 2711 000c 009b 0100 ........'....... 0x0010: 0000 .. 17:11:37.671427 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype IPv4 (0x0800), length 46: 10.20.30.254.53585 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:11:37.672827 80:2a:a8:8d:06:67 > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.58932 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:11:37.674236 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.40044 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:12:01.656569 78:96:82:70:68:5a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 60: vlan 6, p 1, ethertype PPPoE D, PPPoE PADI [Service-Name] [Host-Uniq 0x3B110000] 17:12:01.659558 78:96:82:70:68:5a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 60: vlan 7, p 5, ethertype PPPoE D, PPPoE PADI [Service-Name] [Host-Uniq 0x3E110000] 17:12:01.664473 34:00:a3:04:6b:5c > 78:96:82:70:68:5a, ethertype 802.1Q (0x8100), length 64: vlan 7, p 0, ethertype PPPoE D, PPPoE PADO [Service-Name] [Host-Uniq 0x3E110000] [AC-Name "195.190.228.3"] [EOL] 17:12:08.697409 40:00:40:11:41:07 > 45:00:00:20:d0:b4, ethertype Unknown (0x0a14), length 32: 0x0000: 1efe ffff ffff 9d2d 2711 000c 1186 0100 .......-'....... 0x0010: 0000 .. 17:12:08.698960 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype IPv4 (0x0800), length 46: 10.20.30.254.35065 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:12:08.700427 80:2a:a8:8d:06:67 > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.60444 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:12:08.701867 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.46860 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:12:39.679359 40:00:40:11:40:ec > 45:00:00:20:d0:cf, ethertype Unknown (0x0a14), length 32: 0x0000: 1efe ffff ffff 9908 2711 000c 15ab 0100 ........'....... 0x0010: 0000 .. 17:12:39.680928 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype IPv4 (0x0800), length 46: 10.20.30.254.60135 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:12:39.682363 80:2a:a8:8d:06:67 > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.39508 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4 17:12:39.683748 80:2a:a8:8d:06:6a > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype 802.1Q (0x8100), length 50: vlan 7, p 0, ethertype IPv4, 10.20.30.254.58319 > 255.255.255.255.10001: UDP, length 4
78:96:82:70:68:5a = ExperiaBox v10
80:2a:a8:8d:06:6a = EdgeRouter
De EB probeert een PPPoE login te doen, dat lukt niet omdat deze alleen VLAN 7 tagged krijgt uit de EdgeRouter. Ik zie ook wat VLAN4 en VLAN6 voorbij komen vanaf de EB maar dat klopt wel lijkt me in dit geval. Meer gebeurd er niet. Als ik de EB direct op de NTU aansluit en even 5 min wacht dan kan ik uiteraard wel bellen.
In de meterkast zelf en op 127m van m'n huis. Die laatste ging 'm vanmiddag niet lukken dus.Barre73 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:32:
[...]
Waar was de kabel stuk dan? Je zou verwachten dat hij dat ook moet kunnen repareren. Tenzij het buiten is of zo, dan zou ik me kunnen voorstellen dat hij niet alle benodigde spullen mee had
It ain't stupid if it works!
Dat heb ik inderdaad ook nog nooit gehoord. Of het moet een bepaald gebied in Almere zijn waar het bestaande netwerk is overgenomen.vr6-only schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 09:29:
Vezelbreuk in de FTU en, waarschijnlijk, distributiepunt. Uniek. Kan natuurlijk een grondige reden voor zijn.
Hi TPA,TPA schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:58:
[...]
Ik heb alles via de Edgerouter lopen. Telefoon weer terug naar de eb uiteraard. En ik heb nog nooit problemen gehad met tv. Dat is 1 x instellen en als er iets niet werkt moet je de next hop checken. Maar dat is eigenlijk alleen als je de boel van het stroom haalt en weer opstart. Overigens niet op dezelfde dag. Het scheelt mij kabels trekken 😉
Zelfs dat hoeft niet als je gebruik maakt van een script die bij elke reboot de next hop checkt en instelt. Zie hier: http://www.pimwiddershove...te-lessons-learned-part-2
Werkt perfect bij mij!
I know 😄 heb ik nog niet de tijd in gestoken ivm andere prioriteiten en het komt zo weinig voor dat ik er ook nog geen tijd voor wilde vrijmaken1975Mark30 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 10:58:
[...]
Hi TPA,
Zelfs dat hoeft niet als je gebruik maakt van een script die bij elke reboot de next hop checkt en instelt. Zie hier: http://www.pimwiddershove...te-lessons-learned-part-2
Werkt perfect bij mij!
deze hetzelfde?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| sudo vbash -c 'cat > /config/scripts/tvroute.sh' << EOF #!/bin/vbash # configured static route target CUR_IP=$(cat /config/config.boot | grep 213.75.112.0/21 -A1 | grep next-hop | awk '{ print $2}'); # static route target NEW_IP=$(show dhcp client leases | grep router | awk '{ print $3 }'); if [ "\$CUR_IP" = "\$NEW_IP" ]; then echo Addresses the same exit 1; fi source /opt/vyatta/etc/functions/script-template configure delete protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop \$CUR_IP set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop \$NEW_IP commit save exit restart igmp-proxy EOF |
dan executable maken:
1
| sudo chmod +x /config/scripts/tvroute.sh |
voeg het script toe aan de task scheduler voor automatiche check/update van de static route
1
2
3
4
5
6
| configure set system task-scheduler task updateIPTVroute executable path /config/scripts/tvroute.sh set system task-scheduler task updateIPTVroute interval 5m commit save exit |
[ Voor 41% gewijzigd door TPA op 29-10-2016 12:28 ]
vr6-only schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 09:29:
Vezelbreuk in de FTU en, waarschijnlijk, distributiepunt. Uniek. Kan natuurlijk een grondige reden voor zijn.
Niet Almere nee; maar ex-Reggefiber in nieuwbouw, waarbij de originele installateur failliet ging, reggefiber glas naar de woningen heeft geblazen maar hiervoor maanden lang alle straten heeft open gebroken. Vervolgens werkte het bij veel buren ook al niet, mijn buurman bijvoorbeeld had een knik in de kabel dus daar moesten ze midden op de weg de buis opgraven.Barre73 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 09:40:
[...]
Dat heb ik inderdaad ook nog nooit gehoord. Of het moet een bepaald gebied in Almere zijn waar het bestaande netwerk is overgenomen.
Defect in de FTU is ook opmerkelijk, omdat dit is afgemonteerd, getest (meetwaarden van 2 jaar terug hingen er nog) en nu is het weer allemaal defect. Kwetsbaar?
tijdje geleden ook bij een nieuwbouw project gezien daar was een buis met 40+ vezels gepakt door een graafmachine en bij enkele huizen was de vezel daardoor tevens ook in de ftu afgebroken.
https://gist.github.com/F...d05fae8b6e6614eb18058fff5TPA schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 20:01:
[...]
Wat is je config? Kan je die sharen eventueel via PM of doe het in de ubiquiti (TPA in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur")
Kan allemaal. Breuk zat wel 4 cm onder de connector, zou 'm dan juist dichtbij de vezel verwachten die de buis in gaat. Wat ik wel weet is dat de monteurs zichzelf en elkaar goed bezig houden en er dus nog steeds gegraven zal worden in de wijk om eea op te graven. Ze doen dat steeds per woning - wellicht is er een groter probleem.Jan-man schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:38:
kan ook zijn dat de kabel kapot is getrokken en dat daarbij de vezel aangetrokken is en daarom er ook een breuk in je ftu zit.
tijdje geleden ook bij een nieuwbouw project gezien daar was een buis met 40+ vezels gepakt door een graafmachine en bij enkele huizen was de vezel daardoor tevens ook in de ftu afgebroken.
Ik gebruik dus het volgende script.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| #!/bin/vbash source /opt/vyatta/etc/functions/script-template r_ip=$(run show dhcp client leases | grep router | awk '{ print $3 }'); iptv_static=$(echo "set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop $r_ip") configure delete protocols static route 213.75.112.0/21 eval $iptv_static commit save exit |
TPA schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:15:
[...]
I know 😄 heb ik nog niet de tijd in gestoken ivm andere prioriteiten en het komt zo weinig voor dat ik er ook nog geen tijd voor wilde vrijmakenheb het pas 2 keer gehad, 1x omdat ik ben verhuisd en 1 keer omdat KPN mijn abo eruit gooide door een administratieve fout
en misschien wel een 3e keer toen ik kortsluiting had veroorzaakt maar verder nooit
deze hetzelfde?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 sudo vbash -c 'cat > /config/scripts/tvroute.sh' << EOF #!/bin/vbash # configured static route target CUR_IP=$(cat /config/config.boot | grep 213.75.112.0/21 -A1 | grep next-hop | awk '{ print $2}'); # static route target NEW_IP=$(show dhcp client leases | grep router | awk '{ print $3 }'); if [ "\$CUR_IP" = "\$NEW_IP" ]; then echo Addresses the same exit 1; fi source /opt/vyatta/etc/functions/script-template configure delete protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop \$CUR_IP set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop \$NEW_IP commit save exit restart igmp-proxy EOF
dan executable maken:
code:
1 sudo chmod +x /config/scripts/tvroute.sh
voeg het script toe aan de task scheduler voor automatiche check/update van de static route
code:
1 2 3 4 5 6 configure set system task-scheduler task updateIPTVroute executable path /config/scripts/tvroute.sh set system task-scheduler task updateIPTVroute interval 5m commit save exit
[ Voor 9% gewijzigd door 1975Mark30 op 30-10-2016 11:36 ]
Zat zojuist even de blogpost van Pi Wi door te lezen.
En heb toen bij de comments sectie door zitten lezen.
Een van de users daar kwam met een (mogelijke) oplossing voor de haperingen;
Heb het meteen aangepast, vanavond maar eens kijken of het werkt.Dit kan via config tree-->protocols-->igmp-proxy-->disable quickleave.
(toch handig, je router beheren vanaf je werk via RDP naar je thuisserver
Hoe heb je dat beveiligd?tmaniac schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:06:
(toch handig, je router beheren vanaf je werk via RDP naar je thuisserver)
Zeker.tmaniac schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:06:
Maar OpenVPN via een RPI is misschien nóg handiger: kun je behalve je hele netwerk remote beheren ook meteen beveiligd online vanaf het onbeveiligde wifi netwerk in de kroeg/terras/AH/etc.
Op dit moment nog user/pass..
Maar ben aan het kijken of ik dit kan implementeren, Two-Factor authentication op RDP login
Voor personal use is het gratis, ziet er interessant uit.
[edit]
Nou, heb het meteen maar even geïmplementeerd (na testen op een verse server), werkt best aardig en voor personal use is het voor 10 gebruikers gratis.
[ Voor 43% gewijzigd door tmaniac op 31-10-2016 15:03 ]
Ik had daarover al een keer een topic gestart en daar kwam eigenlijk uit dat je nooit een RDP poort direct moet openzetten, maar het via een vpn moet doen.tmaniac schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:45:
[...]
Op dit moment nog user/pass..
Maar ben aan het kijken of ik dit kan implementeren, Two-Factor authentication op RDP login
Voor personal use is het gratis, ziet er interessant uit.
[edit]
Nou, heb het meteen maar even geïmplementeerd (na testen op een verse server), werkt best aardig en voor personal use is het voor 10 gebruikers gratis.
Je kan op werk of school pc's niet altijd een vpn verbinding starten en meestal wel een RDP verbinding. Daarom vroeg ik naar de manier van beveiliging. Ik gebruik RDP ook wel eens, die school pc's bij ons zijn zo traag.Joepla schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:37:
[...]
Zeker.
Maar OpenVPN via een RPI is misschien nóg handiger: kun je behalve je hele netwerk remote beheren ook meteen beveiligd online vanaf het onbeveiligde wifi netwerk in de kroeg/terras/AH/etc.
Ben ik ook met je eens.T.Kreeftmeijer schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:09:
[...]
Ik had daarover al een keer een topic gestart en daar kwam eigenlijk uit dat je nooit een RDP poort direct moet openzetten, maar het via een vpn moet doen.
[...]
Bij m'n vorige werkgever rolde ik netwerken alleen uit met RDP op de VPN, niet de publieke port.
(maar nu een interne serverbeheerder-functie dus hoef geen netwerken meer uit te rollen
Maar voor thuis gebruik kies ik voor het gemak en niet zozeer de 100% veiligheid.
Tuurlijk zie ik in m'n event-logs constante dictionary attacks maar ben nu wel tevreden met m'n huidige 2-factor authentication
Met een 500Mbit glas ben je natuurlijk wel een aantrekkelijk target dus zal iets beter moeten op letten
[ Voor 6% gewijzigd door tmaniac op 31-10-2016 16:22 ]
Daar heb je zeker gelijk in. Ook veel bedrijven blokkeren VPN. Soms helpt het om de VPN poort te veranderen, vaak wordt er ook op protocol gefilterd helaas. Op zich begrijpelijk, behalve als het een openbaar wifi netwerk betreft. Wil je zelf eea aan beveiliging doen, wordt het onmogelijk gemaaktT.Kreeftmeijer schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:09:
[...]
Je kan op werk of school pc's niet altijd een vpn verbinding starten en meestal wel een RDP verbinding. Daarom vroeg ik naar de manier van beveiliging. Ik gebruik RDP ook wel eens, die school pc's bij ons zijn zo traag.
Zoveel data waar andere wat aan hebben, hebben we ook weer niet. En de schijf met productcodes is met bit locker beveiligd.tmaniac schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:21:
[...]
Ben ik ook met je eens.
Bij m'n vorige werkgever rolde ik netwerken alleen uit met RDP op de VPN, niet de publieke port.
(maar nu een interne serverbeheerder-functie dus hoef geen netwerken meer uit te rollen)
Maar voor thuis gebruik kies ik voor het gemak en niet zozeer de 100% veiligheid.
Tuurlijk zie ik in m'n event-logs constante dictionary attacks maar ben nu wel tevreden met m'n huidige 2-factor authentication
Ik had een tijdje de ftp poort naar de nas open en kreeg geregeld meldingen van foute inlogpogingen IP-adressen uit Parijs, die zijn nu allemaal geblokkeerd.Met een 500Mbit glas ben je natuurlijk wel een aantrekkelijk target dus zal iets beter moeten op letten
Zo ook bij mij op school, heb ik gehoort van andere. Heb zelf nog niet kunne testen, maar het zal ook bij mij wel niet werken. Gelukkig kan ik wel met een LAN kabel direct op de glasvezel zonder blokkering.Joepla schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:29:
[...]
Daar heb je zeker gelijk in. Ook veel bedrijven blokkeren VPN. Soms helpt het om de VPN poort te veranderen, vaak wordt er ook op protocol gefilterd helaas. Op zich begrijpelijk, behalve als het een openbaar wifi netwerk betreft. Wil je zelf eea aan beveiliging doen, wordt het onmogelijk gemaakt
Ik krijg ook de inlogpagina niet van de wifi, dus dat is nog een puzzeltje
[ Voor 29% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 31-10-2016 17:02 ]
Ben benieuwd of dit het oplost!tmaniac schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:06:
ik heb al een tijdje last van sporadische haperingen tijdens live-tv en veel haperingen tijdens het terugkijken van recorded tv.
Zat zojuist even de blogpost van Pi Wi door te lezen.
En heb toen bij de comments sectie door zitten lezen.
Een van de users daar kwam met een (mogelijke) oplossing voor de haperingen;
[...]
Heb het meteen aangepast, vanavond maar eens kijken of het werkt.
Ik zag nog een enkele verdwaalde hapering maar verder lijkt het wel effect te hebben!
Ik kon gisteravond zonder schokken Rundfunk kijken
Ik heb verder niet zoveel tv gekeken nog dus time will tell....
Ik heb namelijk interesse in het volgende internet abonnement van KPN:
https://bestellen.kpn.com/pakket/basis/internet/
En dan de variant met een internetsnelheid van 20 Mbits/sec.
Nu vraag ik mij af of dit type abonnement mogelijk is als je een glasvezelkabel gebruikt. En kan je bij KPN een dergelijk abonnement ook afsluiten voor een half jaar?
Heb je de postcodecheck die op die pagina staat al ingevuld? Dan zal je het antwoord op je vraag al zien...MasterTweaker schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:08:
Weet iemand hier trouwens of je met een glasvezel connectie ook nog gewoon een KPN abonnement kan nemen van 20 MB/s?
Ik heb namelijk interesse in het volgende internet abonnement van KPN:
https://bestellen.kpn.com/pakket/basis/internet/
En dan de variant met een internetsnelheid van 20 Mbits/sec.
Nu vraag ik mij af of dit type abonnement mogelijk is als je een glasvezelkabel gebruikt. En kan je bij KPN een dergelijk abonnement ook afsluiten voor een half jaar?
En het antwoord op je andere vraag staat ook op de pagina die je zelf linkt: "Minimale contractduur: 12 maanden"
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie