Atomsk schreef op donderdag 1 december 2022 @ 02:04:
Elfenlied is een trucje. Het gebruikt wat over the top bombastisch geweld. Effect bij 14 jarige kijker: Wow! Mind blown! The best ever for always!

En dat gaat zo iemand hele verhalen verzinnen over diepere lagen om zichzelf voor de gek te houden dat het niet een simpel clichématig verhaaltje is met weinig logica. En dat houden ze 20 jaar later dan nog steeds vol.

Mee eens, ik vond zelf Elfenlied ook enorm tegen vallen. 14 jarige kijkers zullen verbaast staan van het geweld, maar onder dit oppervlakte bied het niet veel en is het zelfs best saai.
Atomsk schreef op donderdag 1 december 2022 @ 02:04:
Wat is dan een niet-normale shounen? Ik denk dat Chainsaw man wat in de richting zit van Shingeki no Kyojin en dat was toch ook wel een goede serie (al ben ik afgehaakt op het eind). Bij standaard shounen denk ik toch meer aan Naruto, Bleach e.d. waar er weinig verhaal is behalve vechten en sterker worden.
Dingen als Shounen zijn altijd moeilijk te definieren, maar met een "normale" shounen refereer ik voornamelijk naar een anime waar het verhaal eigenlijk een frame is voor de actie, en waarvan het duidelijk is dat tiener jongens de doelgroep zijn. De
voornaamste focus van de serie is niet echt emotionele momenten, karakterontwikkeling of themas, maar deze actie onderbouwen. Dit betekent niet dat zulke shounen puur en alleen "domme" actie zijn, maar het is meer een soort "fibe" die ik ervan krijg. Alweer, hier is ook niks mis mee. Hunter x Hunter is bijvoorbeeld echt op en top een shounen, en het is echt een geweldige anime.
Een niet-normale shounen is dan iets wat hier vanaf stapt. Het ontkracht sommige van de tropes, je wordt hierdoor verrast welke richting het op gaat, de actie is niet
de centrale focus, en het heeft iets unieks zoals een wat verder uitgewerkt verhaal. Zelf vind ik verhaaltechnische thema's hierin belangrijk. Thema's van shounen zijn vaak standaard dingen zoals jezelf pushen, doorzetten, en vriendschap tegen kwaad. Waarschijnlijk herken je wel wat ik bedoel, niet-standaard shounen gaan in op thema's die je niet per direct zou verwachten.
Een voorbeeld is zoals je zelf al zei Shingeki no Kyojin, maar zelf vind ik perfecte voorbeeld hiervan Katanagatari. Dit is een verhaal over een meester zwaardvechter, die vecht zonder zwaard (het is expres raar hahaha). In 12 afleveringen moet hij 12 zwaarden ophalen, elk in handen van een andere meester zwaardvechter met een unieke techniek, dus elke aflevering eindigt in een gevecht. Je verwacht door de shounen tropes dat dit dan een soort frame is om elke aflevering een epic gevecht te laten zien, maar dit verrast dit elke keer. De gevechten zijn goed gemaakt, leuk en spannend, maar eigenlijk is de actie helemaal niet zo heel belangrijk. Elke aflevering gaat veel meer in op unieke thema's, en het is soms een soort deconstructie van het genre.
In de eerste 6 afleveringen van Chainsaw Man kreeg ik erg de impressie dat het wel zo'n standaard shounen zou worden. De actie was spectaculair en erg leuk, maar het kwam wel echt over als de voornaamste focus. Ik kreeg toen nog niet echt de indruk dat het verhaal een uniek wending zou krijgen, dieper zou worden, of iets unieks met thema's deed. Echter, de laatste 2 afleveringen hebben me positief verrast, dus ik kijk uit naar wat het meer gaat doen.