Vecodo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:51:
Mijn dochters (9 jaar, tweeling) vinden anima erg leuk, tekenen het ook vaak. Ik wil deze hobby graag met ze oppakken maar weet niet zo goed wat een leuke serie is (Nederlands is een niet).
Pokemon kennen ze (ik ook) maar zijn dus opzoek naar iets anders wat we samen kunnen kijken. Hoeft niet perse op streaming diensten te staan, maar is wel handig

Nederlandstalige anime is inderdaad vrij lastig te vinden, met een paar uitzonderingen zoals Pokémon en Digimion. Vroeger (rond het jaar 2000) had je op Yorin het "Yor'kiddin" blok met een Nederlandstalige Cardcaptor Sakura en Sailor Moon. Helaas zijn die series nergens meer terug te vinden. Van Sailor Moon schijnen er wel bestanden op internet rond te zwerven, maar ik heb ze nog nooit gezien (mocht iemand een link hebben dan hou ik me aanbevolen).
Als je ook interesse hebt in Japans-Franse co-producties dan zou je Oban Star Racers kunnen proberen. Deze is een stuk recenter dan de vorige twee, en Sav! The World Productions heeft recent een
Kickstarter gehouden voor een Blu-Ray set waar ook de Nederlandse dub op staat. Het verzenden naar de backers begint binnenkort, en je kan de set ook los bestellen.
Als je ook manga zoekt dan zou je naar de oude uitgaves van
uitgeverij Kana kunnen kijken (o.a. Naruto en Bleach) of naar de series van uitgeverij Glénat zoals
Battle Angel Alita of
Fruits Basket. Uitgeverij Panini (van de voetbalplaatjes) is recent ook begonnen met het uitgeven van de Pokémon Special manga als "
Pokémon: Het Grote Avontuur". Hiervan kan je het meest recente nummer zelfs gewoon bij de supermarkt vinden.
Uiteraard zijn er nog wat meer Nederlandstalige series die in Japan zijn geanimeerd zoals de eerder genoemde Alfred Jodocus Kwak en Boes, maar ook Sinbad de Zeeman, Alleen op de Wereld en De Familie Robinson. Ik denk echter niet dat dit is wat je dochters zoeken.