DjoeC schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:39:
Wat observaties: Daarnaast heeft ie wat moeite met de stelen van paardebloemen (of is het paardenbloemen).
Deze best wel robuuste en zware maaier moet het qua maaikwaliteit en kostenplaatje dus echt afleggen tegen een goede cirkel of zitmaaier.
En toch ben ik blij dat ik m heb aangeschaft. Scheelt mij veel tijd EN hij kan maaien op momenten dat ik er niet aan toe kom waardoor het "gazon" er redelijk netjes uit blijft zien.
Veel hangt af van je instellingen en de maaifrequentie.
Paardenbloemstelen hebben waarschijnlijk alle robots moeite mee, simpelweg omdat ze te snel de hoogte in gaan en dan platbuigen als de maaier er over heen gaat.
Onze Luba 2X heeft daar ook moeite mee, maar door de maaipadafstand elke keer te veranderen zit er vanzelf een stand bij waarbij de steel wel binnen de behuizing op kan veren om afgesneden te worden.
Ik maai overigens op 35 mm hoogte, dat geeft een prima resultaat, beter dan de 50 mm die ik eerder had. Doordat het gras korter is staat het rechter op waardoor de aangroei beter gemaaid wordt. Bij langer gras valt het gras en onkruid om, en krijg je daardoor een minder strak resultaat.
Je hebt hem net, laat de robot zijn werk doen en stel bij waar nodig, eenmaal goed ingesteld maait hij netter dan de cirkelmaaier doordat de frequentie veel hoger is.
Overigens is die maaihoogte anders dan van mijn maaitractor, als ik daarop 3,5 cm instel (1,5") dan maait hij op veel plekken met de grond gelijk. Meestal zit ik daarmee op 6-7 cm (2,5"-2,75").
Mesjes hoeven niet superscherp te zijn, maaimessen op cirkelmaaiers zijn dat meestal ook niet, het hangt af van de snelheid, laat de messen dus zo snel mogelijk ronddraaien.
Enige echte nadeel vindt ik hoog(er) gras, als het interval te groot wordt, bv door te veel regen, dan mulcht de robot niet meer maar laat een rand gras liggen, wat ik zelf minder mooi vind.
Dan krijg ik de neiging om het met de maaitractor allemaal op te gaan zuigen en af te voeren.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.