Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 87 ... 89 Laatste
Acties:

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:23
Ruud1988 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:57:
[...]

Gewoon op de officiële site van Mammotion, dus wel legitiem lijkt mij.
Ik hoorde de verhalen van een lokale dealer, die heeft ze 1 jaar verkocht. Maar goed ik weet ook niet waarom hij ze niet meer verkoopt uiteraard... Misschien voor hem niet robuust genoeg of te vaak terug moeten naar klanten om te tweaken...?
Het fijne van Mammotion is dat je dat tweaken zelf kan doen, er is maar een enkeling waarbij alleen de dealer dat kan/komt doen.
Kom je wel onder alle omstandigheden uit met een tweewiel aangedreven robot?

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 17-04-2026 20:43 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:45
Ik heb hem (Yuka 3000) zelf vorige week donderdag besteld en afgelopen woensdag ontvangen. Ook voor de 949 euro met de 50 euro nieuwsbrief korting.

Gisteren ingesteld o.b.v. iNavi RTK. Werkt goed. Het eerste jaar zit er nog gratis 4G bij, dat zou vervolgens 50 euro per jaar kosten.
In de dock heeft hij gewoon Wifi, maar niet op het hele terrein. Volgend jaar maar eens testen of het zonder 4G ook prima verloopt.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:27
G33st schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:45:
[...]

Ik heb hem (Yuka 3000) zelf vorige week donderdag besteld en afgelopen woensdag ontvangen. Ook voor de 949 euro met de 50 euro nieuwsbrief korting.

Gisteren ingesteld o.b.v. iNavi RTK. Werkt goed. Het eerste jaar zit er nog gratis 4G bij, dat zou vervolgens 50 euro per jaar kosten.
In de dock heeft hij gewoon Wifi, maar niet op het hele terrein. Volgend jaar maar eens testen of het zonder 4G ook prima verloopt.
Of kijken of je WiFi beter dekkend kunt krijgen?

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:45
edwin2021 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:10:
[...]

Of kijken of je WiFi beter dekkend kunt krijgen?
Is dat niet heel erg overdreven?
Het te maaien oppervlak is 3000 a 3500m2. Vermoedelijk net teveel voor deze Yuka 3000. Een Ubiquiti U7 outdoor heeft een range van 500m2. Dus in het meest optimale geval heb ik 7 access points nodig voor een goede dekking?
Dan lijkt een investering van 50 euro per jaar, indien nodig, de betere keus?

Of zie jij dat anders?
Het te maaien oppervlak ligt namelijk niet persé allemaal rondom het huis, maar ook achter (leegstaande) schuren.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:32
Maaien jullie in de regen?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:17

• SecHyg
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-05 21:19
Met bladblazer bij elkaar blazen, op een hoop harken en opscheppen?
scheelt mij wel een hoop werk en inspanning.
nafofella schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:40:
Beetje half offtopic.
Wij verticuteren 1 a 2x pj. Dat gaat dan in totaal om 2500 m2.
Wat wij nu doen is na verticuteren er met de zitmaaier met opvangbak overheen. Wij hebben een forse husqvarna die dat probleemloos opzuigt.

Als ik dat moet harken en kruien ben ik een week bezig.

Wij willen graag de robotmaaier thuis. Die gaat wel komen. Maar om dan een zitmaaier er nog bij te hebben die best duur was en veel plek in neemt….

Ken iemand iets als een gazonstofzuiger of zo? Waarmee je verticuteer rotzooi en blad kan opzuigen?

Ik kan niks vinden… maar wellicht iemand een idee of apparaat?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
SecHyg schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:36:
Met bladblazer bij elkaar blazen, op een hoop harken en opscheppen?
scheelt mij wel een hoop werk en inspanning.

[...]
Als het echt mos is zal dat niet zo goed blazen, en 2500m2 is best de moeite.

Maar ik zou gewoon de zitmaaier aanhouden, de investering heb je toch al gedaan, onderhoud kan naar nihil, het enige is dat het ruimte blijft vreten die je waarschijnlijk toch op zou vullen met andere spullen.

• Running-Genius
  • Laatst online: 20:10
Weet iemand of de navimow x430 ook in NL te koop komt via de officiële shop? Zie hem wel online maar niet in de officiële shop. Weet iemand hoe dat kan? Buitenlands model? Online zijn ze in zwarte kleur te koop maar in de officiële shop zijn ze grijs, zijn dit andere modellen?

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:18
Beetje half offtopic.
Wat wij nu doen is na verticuteren er met de zitmaaier met opvangbak overheen. Wij hebben een forse husqvarna die dat probleemloos opzuigt.

Wij willen graag de robotmaaier thuis. Die gaat wel komen. Maar om dan een zitmaaier er nog bij te hebben die best duur was en veel plek in neemt….

Ken iemand iets als een gazonstofzuiger of zo? Waarmee je verticuteer rotzooi en blad kan opzuigen?

Ik gebruik hier een Parkside grasmaaier voor op standje 6 dan zuigt hij alles netjes op, helaas moet je hem dan wel veel legen maar het werkt verder prima.

• edwin2021
G33st schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:41:
[...]

Is dat niet heel erg overdreven?
Het te maaien oppervlak is 3000 a 3500m2. Vermoedelijk net teveel voor deze Yuka 3000. Een Ubiquiti U7 outdoor heeft een range van 500m2. Dus in het meest optimale geval heb ik 7 access points nodig voor een goede dekking?
Dan lijkt een investering van 50 euro per jaar, indien nodig, de betere keus?

Of zie jij dat anders?
Het te maaien oppervlak ligt namelijk niet persé allemaal rondom het huis, maar ook achter (leegstaande) schuren.
Tja, maar net wat je wilt en wat de maaier wil. Misschien is regelmatig WiFi contact al voldoende. Dit soort IoT spul heeft met name baat bij 2.4gHz (groter bereik) en ik zou dus een ouder model nemen. Tevens is de 500m2 slecht een indicatie. Bij een vriend heb ik met 3 AP's een redelijk dekkend WiFi op 10.000m2.
De 50,- is zeker voordeliger als je materiaal en arbeid telt echter wel elk jaar en aan indexering onderhevig. Tevens extra afhankelijk van leverancier. O ja, en je moet wel 3/4/5G dekking hebben van de provider die gebruikt wordt. Afhankelijk van lokatie is dat niet altijd een zekerheid, denk aan buitengebieden en Veluwe omgeving.

[ Voor 20% gewijzigd door edwin2021 op 18-04-2026 09:43 ]

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09
gjcvro schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:50:
[...]

Als het echt mos is zal dat niet zo goed blazen, en 2500m2 is best de moeite.

Maar ik zou gewoon de zitmaaier aanhouden, de investering heb je toch al gedaan, onderhoud kan naar nihil, het enige is dat het ruimte blijft vreten die je waarschijnlijk toch op zou vullen met andere spullen.
Same here. Zou altijd die zitmaaier erbij houden. Al is het maar om de eerste keer maaien te doen. Kan die fijn alle bladeren en takjes klein maken / vermalen. >:)

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Ruud1988
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:28
Dat idee had ik ook, dat je zelf veel kan instellen en regelen. Vind ik ook wel leuk om te doen.
Ik werd getriggerd door deze enorme aanbieding. Ik heb een goede zitmaaier en vind het maaien ook wel weer ontspanning met een muziekje erbij in de oorkleppen en zo kom je ook wekelijks overal in de tuin/boomgaard, dus je hoort nog wel enige twijfel.

Tweewiel afdrijving zou moeten lukken, alles is vlak behalve als er weer eens een das of haas een gat graaft, maar dat hou je niet tegen en gebeurt maar een paar keer per jaar.
Teijgetje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:38:
[...]

Het fijne van Mammotion is dat je dat tweaken zelf kan doen, er is maar een enkeling waarbij alleen de dealer dat kan/komt doen.
Kom je wel onder alle omstandigheden uit met een tweewiel aangedreven robot?

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:23
Running-Genius schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:53:
Weet iemand of de navimow x430 ook in NL te koop komt via de officiële shop? Zie hem wel online maar niet in de officiële shop. Weet iemand hoe dat kan? Buitenlands model? Online zijn ze in zwarte kleur te koop maar in de officiële shop zijn ze grijs, zijn dit andere modellen?
Ik heb net de x420 gekocht, volgens Bol de X420E. Ik vermoed dat grijs de Europese kleur is en zwart voor de US markt.

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:57
Vandaag kwam een kennis de zitmaaier lenen omdat hij net geverticuteerd had :+
Dus die zal wel moeten blijven.

Ik twijfel nog heel erg tussen de dreame a3 pro 3500 en de luba 3 awd 3000

De dreame is 2400 en heeft edgecut.
wat ik dan wel weer jammer vind is dat hij geen netrtk heeft en maar 3 mesjes per schijf.
Op robotstofzuigervlak zijn ze schijnbaar extreem goed dus ik verwacht met de robotmaaiers ook wel.

De luba3 heeft wel netrtk, 6 mesjes maar geen edgecutting. Al wel jaren praktijk ervaring. Maar is 2700 euro.

moeilijk, moeilijk....

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:20
Voor de Navimow i210 LiDAR Pro blijft de gratis garage altijd doorlopen via de website? Of is dit een tijdelijk aanbod?

• gjcvro
  • Nu online
jee_r schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:14:
Voor de Navimow i210 LiDAR Pro blijft de gratis garage altijd doorlopen via de website? Of is dit een tijdelijk aanbod?
Een tijdelijke actie die zo vaak voor komt dat het bijna permanent is denk ik.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik heb met mijn Navimow '(H1500) de laatste tijd dat de mesjes vrij snel "vast" blijven zitten en niet meer vrij ronddraaien.

Deze mesjes zitten er nog maar +- 20 uur in en zijn nog niet echt versleten.

Ik heb de Navimow al bijna 3 jaar, en normaal eigenlijk nooit geen problemen.
Wat is jullie ervaring hiermee en wat kan ik er aan doen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• gjcvro
  • Nu online
Grolsch schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:46:
Ik heb met mijn Navimow '(H1500) de laatste tijd dat de mesjes vrij snel "vast" blijven zitten en niet meer vrij ronddraaien.

Zonder meer informatie over waarom ze vast zitten moeilijk te beantwoorden. Hangen ze wel goed vrij om de schroefjes heen en maak je tijdens het monteren de schijven wel goed schoon? Evt de schijf inspuiten met iets waardoor gras minder snel plakt? Niet maaien als het gras nog nat is?

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:39
Grolsch schreef op zondag 19 april 2026 @ 07:46:

Bij mijn oude Robomow zaten ze ook altijd binnen no-time muurvast, maar heb daarvan eigenlijk nooit een probleem ervaren. Ding maaide prima. Heb jij maai problemen met vaste mesjes?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:28
michaelvo schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:15:
[...]

Bij mijn oude Robomow zaten ze ook altijd binnen no-time muurvast, maar heb daarvan eigenlijk nooit een probleem ervaren. Ding maaide prima. Heb jij maai problemen met vaste mesjes?
Bij mijn navimow i108 zitten ze ook zo vast maar is op zich geen probleem.
Wel zie ik met de 3 messen vaker dat er een sprietje blijft staan, nu was ik aan het kijken voor een maaischijf met 6 messen, kwam deze tegen die ook zou beschermen tegen vast zittende mesjes, zou zoiets werken:
https://trivando.de/nl/me...71C69CszeFk4aAnP5EALw_wcB

Of een normale maaischijf kopen met 6 messen? Iemand goede ervaring met een bepaald merk?

[ Voor 4% gewijzigd door TheMystery op 19-04-2026 12:25 ]

• CK3v1N
jee_r schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:14:
Tot 30 juni 2026

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:35

de Peer

under peer review

Waarna vaak wel weer een nieuwe actie volgt. Zeker rondom black Friday

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Iemand nog interesse in een Husqvarna 305 ?
Ik knal de mijne nu online, wederom de lus onderbroken en ben er nu klaar mee.
Ligt dus niet aan de maaier maar wel aan ik vermoed de mollen in de buurt :P .

Ik heb 2 separate stukken gras en de grensdraad is doorgetrokken (k klus) en nu is er dus weer ergens een onderbreking zonder dat er in de tuin gewerkt is door mensen.

Ik lees de laatste pagina's wel weer even door maar ik wil dus nu een maaier op gps met wifi (liefst zonder abo om dat ding te besturen) en geschikt om dus 2 zones aan te kunnen en totaal 250-300m2 gras moet kunnen doen. (Ik heb het liefst wat overschot dus een maaier die 4-600m2 doet is ook prima).

Ik kijk nu naar :
Mammotion Yuka 2 800 (vriend mij heeft er 1 en bevalt goed maar heeft wel een extra zender staan ondanks vrijstaande woning)
Navimow i205 (buurman heeft hem en is tevreden)
Navimow i210 (ivm Lidar, ik heb regelmatig speelgoed van de kinderen op het gras)

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 19-04-2026 20:53 ]

• CK3v1N
de Peer schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:53:
[...]

Waarna vaak wel weer een nieuwe actie volgt. Zeker rondom black Friday
Hoogstwaarschijnlijk wel. En volgend jaar komt er een nieuw model en wordt het oude goedkoper. Ik kijk op het moment van aankoop of ik een goede deal gedaan heb. En nadien kijk ik niet meer naar de prijs 😅

• Grolsch
gjcvro schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:20:
[...]

Zonder meer informatie over waarom ze vast zitten moeilijk te beantwoorden. Hangen ze wel goed vrij om de schroefjes heen en maak je tijdens het monteren de schijven wel goed schoon? Evt de schijf inspuiten met iets waardoor gras minder snel plakt? Niet maaien als het gras nog nat is?
Het is inderdaad vaak gras wat er tussen zit, ik maai niet als het regent.
De schijf maak ik normaal wel schoon met zo'n "onkruidhaak / voegenkrabber" waar ik de robot altijd mee schoonmaak.

Ook zit er bij montage voldoende speling tussen de mesjes/schijf/boutje, dat controleer ik altijd.

Opschuren met scotch brite ofzo lijkt mij ook niet verstandig, daar maak je de schijf alleen maar ruwer mee waardoor er nog meer aan blijft plakken.

Ik zal hem de volgende keer eens inspuiten met siliconenspray, in de hoop dat het gras minder snel blijft plakken.

• gjcvro
  • Nu online
Grolsch schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:39:
[...]

Het is inderdaad vaak gras wat er tussen zit, ik maai niet als het regent.
De schijf maak ik normaal wel schoon met zo'n "onkruidhaak / voegenkrabber" waar ik de robot altijd mee schoonmaak.

Ook zit er bij montage voldoende speling tussen de mesjes/schijf/boutje, dat controleer ik altijd.

Opschuren met scotch brite ofzo lijkt mij ook niet verstandig, daar maak je de schijf alleen maar ruwer mee waardoor er nog meer aan blijft plakken.

Ik zal hem de volgende keer eens inspuiten met siliconenspray, in de hoop dat het gras minder snel blijft plakken.
Of kijken of de hele maaischijf te vervangen is. Wellicht toch ruwer door veroudering en wellicht beschadigingen. In het uiterste geval zou het kunnen dat de motor minder snel draait tegenwoordig door slijtage of een minder goede accu. Kan zo verder weinig bedenken als oorzaak

• edwin2021
Wel originele mesjes foutjes en ringetjes gebruikt en op de voorgeschreven wijze gemonteerd?

• gjcvro
  • Nu online
edwin2021 schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:01:
Wel originele mesjes foutjes en ringetjes gebruikt en op de voorgeschreven wijze gemonteerd?
Gniffel :+

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 16:47
Om dat drop achtige gras wat tussen je mesjes en de schijf gaat zitten weg te krijgen kun je het beste juist wel nat gras maaien. 's ochtends de ochtentdauw meepakken zorgt er voor dat de mesjes weer schoon en vrij kunnen bewegen. De rest van de maaier ziet er dan alleen niet uit omdat dat natte gras wel blijft plakken maar dat spoel je er redelijk makkelijk weer af met een tuinslang 1 keer in de week.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Grolsch
Ik maai al bijna 10 jaar met "imitatie" mesjes van tothesouth, dat zou nu toch niet ineens een probleem moeten zijn :P

Ik ga eens wat proberen de komende tijd.

• TheKerremenke
Na een jaar hier af en toe mee lezen, geregeld wat reviews op YouTube bekeken te hebben. Heb ik gisteren besloten dat het een Yarbo m20i Mow and Snow variant (Met lidar) gaat worden. De eerdere Y serie van Yarbo vond ik te duur. Maar de M series is wel relatief betaalbaar..

Het te maaien oppervlakte is nu een kleine 2500m2. Kan zijn dat dit in de nabije toekomst verdubbeld naar 5000m2.

Waarom deze ipv de Lymow One Plus of de Mammotion Luba 3?

Het is de enigste met een sneeuw schuif functie. (Niet onbelangrijk voor ons ivm sneeuwval van november tot april 🇸🇪 )

Daarnaast heeft Lymow nog teveel software problemen zoals ik het lees. De Mammotion is wat dat betreft meer softwarematig doorontwikkeld. Echter die werkt met razor blade mesjes. Waarbij onze tuin te ruw kwa terrein voor is. (alhoewel tuin -> meer wei/bos)…

Oftewel benieuwd als die er uiteindelijk is. Dat gaat nog wel even duren. :')

[ Voor 27% gewijzigd door TheKerremenke op 20-04-2026 10:06 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:03
GeeMoney schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:36:
Iemand nog interesse in een Husqvarna 305 ?
Ik knal de mijne nu online, wederom de lus onderbroken en ben er nu klaar mee.
Ligt dus niet aan de maaier maar wel aan ik vermoed de mollen in de buurt :P .

Ik heb 2 separate stukken gras en de grensdraad is doorgetrokken (k klus) en nu is er dus weer ergens een onderbreking zonder dat er in de tuin gewerkt is door mensen.

Ik lees de laatste pagina's wel weer even door maar ik wil dus nu een maaier op gps met wifi (liefst zonder abo om dat ding te besturen) en geschikt om dus 2 zones aan te kunnen en totaal 250-300m2 gras moet kunnen doen. (Ik heb het liefst wat overschot dus een maaier die 4-600m2 doet is ook prima).

Ik kijk nu naar :
Mammotion Yuka 2 800 (vriend mij heeft er 1 en bevalt goed maar heeft wel een extra zender staan ondanks vrijstaande woning)
Navimow i205 (buurman heeft hem en is tevreden)
Navimow i210 (ivm Lidar, ik heb regelmatig speelgoed van de kinderen op het gras)
Weet er weinig van, maar op advies hier binnen een dag een Navimow 2010i besteld (480m2 - gras). Echt toppertje. Geen gedoe met touwtjes etc. Ontwijkt ook prima

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01
Mijn Mammotion Luba is laatst de sloot in gereden, enkel de camera stond nog boven water. Hij heeft ongeveer er 2 uur in gelegen voordat ik hem er uit kon halen. Het water droop er uit maar de maaier deed het nog zonder problemen. Omdat ik zeker wilde zijn dat er geen water in de electronica zat heb ik de Luba maar opengeschroefd. Mijn gedachte was ik kan hem beter drogen en schoonmaken ipv gokken dat er geen water in zit. Maar bij openen was alles nog droog van binnen. De maaier is erg goed afgedicht en ik was aardig onder de indruk van de kwaliteit. Inmiddels is het 2 weken geleden en functioneert hij nog steeds probleemloos.

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• gjcvro
  • Nu online
ahjwinth schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:34:
Mijn Mammotion Luba is laatst de sloot in gereden, enkel de camera stond nog boven water. Hij heeft ongeveer er 2 uur in gelegen voordat ik hem er uit kon halen. Het water droop er uit maar de maaier deed het nog zonder problemen. Omdat ik zeker wilde zijn dat er geen water in de electronica zat heb ik de Luba maar opengeschroefd. Mijn gedachte was ik kan hem beter drogen en schoonmaken ipv gokken dat er geen water in zit. Maar bij openen was alles nog droog van binnen. De maaier is erg goed afgedicht en ik was aardig onder de indruk van de kwaliteit. Inmiddels is het 2 weken geleden en functioneert hij nog steeds probleemloos.
Dat is de 2e mammotion al die zijn zwemdiploma heeft gehaald _/-\o_

• ahjwinth
En geslaagd is voor zijn duikdiploma.

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:57
welke
Luba heb je? Ik heb zelf al de luba2 mini maar ik twijfel nog voor hier thuis tussen een luba3 en een dreame a3

Er zijn weinig vergelijkende reviews en ik heb het idee weinig onafhankelijke dreame 3 reviews.

Ik vond deze. Bij ongeveer 4.15 minuten zie je verschil tussen maaidek/onderkant.
Ik vind de Luba er toch robuuster uit zien.

YouTube: Luba 3 VS Dreame A3 Pro : Comparatif et Lequel est le Meilleur Robot...

[ Voor 21% gewijzigd door nafofella op 20-04-2026 19:23 ]

• GeeMoney
  • Nu online
Ik heb de Navimow i210 zojuist besteld!
Morgen in huis en de Husqvarna zojuist verkocht voor toch nog €250,- . Bij de navimow zit nu een actie voor een gratis garage dus komt de totaal investering op een kleine €750,- .
En nooit meer last van draadbreuken, kan niet wachten :+ .

@STIMPPYYY trok mij over de streep, dus oh wee als hij tegen valt :9 .
Gekkigheid, na 10 reviews tussen de Mammotion en de Navimow series werd mij 1 ding duidelijk, die zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd. Uiterlijk mee laten spelen en prijs is momenteel de Navimow de betere deal in mijn geval.

De Mammotion Yuka Mini2 1000 is de eerste met Lidar en komt met garage op €1219,- tegenover de €999,- voor de Navimow en die laatste vinden wij hier net even “mooier”.

Dochter heeft nog wat moeite dat de “ladybug” ons gaat verlaten maar het is niet anders, dat hoort ook bij het leven :+.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
"Goodbye"

[ Voor 62% gewijzigd door GeeMoney op 20-04-2026 20:44 ]

• ahjwinth
nafofella schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:20:
[...]
welke
Luba heb je? Ik heb zelf al de luba2 mini maar ik twijfel nog voor hier thuis tussen een luba3 en een dreame a3

Er zijn weinig vergelijkende reviews en ik heb het idee weinig onafhankelijke dreame 3 reviews.

Ik vond deze. Bij ongeveer 4.15 minuten zie je verschil tussen maaidek/onderkant.
Ik vind de Luba er toch robuuster uit zien.

YouTube: Luba 3 VS Dreame A3 Pro : Comparatif et Lequel est le Meilleur Robot...
Ik heb de Luba 2, 5000m2. De reden dat hij bij mij in de sloot is gekomen heeft te maken met de grens die hij moest maaien, daar zat een knik in van ongeveer 20 tot 40cm lang, de robot probeerde de knik te maaien maar doordat het nat was, de grond van klei is en het grasveld in een flauwe helling loopt probeert hij precies de knik te volgen maar glijd dus weg. Het “domme” ding blijft proberen om precies het lijntje te volgen maar glijd verder richting de sloot totdat hij er in ligt. Nu de grens recht gemaakt en het probleem is verholpen.

Het maai dek ziet er gelijk uit. Enkel na 2 jaar maaien en een heel wat keer een omhoogstekende stoeprand geraakt te hebben is 1 disk gebroken. Deze nu vervangen voor een met 7 mesjes ipv 4 mesjes. Ik merk geen verschil, accu duur is hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door ahjwinth op 20-04-2026 21:06 ]

• edwin2021
Nu is alleen de vraag of de maaier na deze actie nog steeds waterdicht is 😉

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ik wil mijn worx 141e vervangen
Hij graaft gaten en de grensdraad is al regelmatig kapot geweest
Eisen : geen grensdraad en geen molgedrag 😁
Is vier wielen beter?
Ideeën?

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:13
Lees een de afgelopen 5 pagina's terug ;)

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-05 11:58
Is er een verschil tussen de navimow i208 lidar en i210 lidar behalve oppervlakte?

In Nederlandse webshops (Coolblue en zo) vind ik alleen de i210 en en i220 maar op de segway site staat geen i210 (behalve de pro) maar i208, i215 en i220.

Uiteraard zijn het allemaal de i2 lidar serie (niet de i2 awd of zo) maar het is niet heel duidelijk of dit dan toch andere versies zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door LOTG op 21-04-2026 21:45 ]

• GeeMoney
  • Nu online
LOTG schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:44:
Is er een verschil tussen de navimow i208 lidar en i210 lidar behalve oppervlakte?

In Nederlandse webshops (Coolblue en zo) vind ik alleen de i210 en en i220 maar op de segway site staat geen i210 (behalve de pro) maar i208, i215 en i220.

Uiteraard zijn het allemaal de i2 lidar serie (niet de i2 awd of zo) maar het is niet heel duidelijk of dit dan toch andere versies zijn.
De i208 lijkt hier gewoon niet te krijgen en puur en alleen verschil 800 vs 1000m2.
Ik heb dus een i210 en vanmiddag geïnstalleerd.
Valt mij vooral op hoe stil hij is vergeleken met mijn oude Husqvarna 305.
App werkt perfect, na zijn eerste ronde keurig de 2 gazons in kaart gebracht alleen in 1 zone wat grenzen moeten verleggen.

Ik heb alleen een verlengkabel nodig omdat mijn stroompunt zich 15m verderop bevindt en de standaard kabel slechts 10m lang is. Overal hebben ze het echter over een antenne verlengkabel, is dat degene die ik moet hebben ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnje07VA2wVNGVAw2JKNSS-wwis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSEjaXOvs4ibIMxl02p9GpAQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 21-04-2026 22:58 ]

• Ruud1988
Hallo, en hoe bevalt hij tot op heden?
iNavi RTK houdt in dat je de antenne niet gebruikt en het puur met de internetverbinding van de maaier doet, toch? Of maak je wel gebruik van de antenne? Ik dacht begrepen te hebben dat er meerdere manieren zijn om de RTK te gebruiken.

Gr
G33st schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:45:
[...]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nog steeds heel tevreden met mijn Navimow X330.

Standaard zit er een blade guard aan de onderkant waardoor er slechts een heel klein puntje mes uitsteekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw29WY2Y8PTvpICMi7P_s5CVTY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ClT5kJdZeCHnR9Y16jnB6T9z.webp?f=fotoalbum_large

Ik heb deze er nu afgehaald waardoor het hele mes gewoon vrij is en het maairesultaat is volgens mij beter, eens even een seizoen aankijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P36uarvMwZLOX5g4kPBawZA7-oA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gDNiK5rl0TEiO61TZ7lcU4WR.jpg?f=user_large

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:47:
[...]

De i208 lijkt hier gewoon niet te krijgen en puur en alleen verschil 800 vs 1000m2.
App werkt perfect, na zijn eerste ronde keurig de 2 gazons in kaart gebracht alleen in 1 zone wat grenzen moeten verleggen.

Ik heb alleen een verlengkabel nodig omdat mijn stroompunt zich 15m verderop bevindt en de standaard kabel slechts 10m lang is. Overal hebben ze het echter over een antenne verlengkabel, is dat degene die ik moet hebben ?

[Afbeelding]
Niks gelogen toch :). Kan je niet een verlengkabel gebruiken? Overigens kan je die verlengkabels waar jij het over hebt los kopen, vermoed wel bij de bouwmarkt. Ik heb ze recent een keer van Temu gehaald voor een paar cent. Garage kun je ook gelijk aanvragen (best raar, want kan die maairobot ook gewoon terugsturen).

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 22-04-2026 11:17 ]

• GeeMoney
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:16:
[...]

Niks gelogen toch :). Kan je niet een verlengkabel gebruiken? Overigens kan je die verlengkabels waar jij het over hebt los kopen, vermoed wel bij de bouwmarkt. Ik heb ze recent een keer van Temu gehaald voor een paar cent. Garage kun je ook gelijk aanvragen (best raar, want kan die maairobot ook gewoon terugsturen).
Nee hoor, maaier doet perfect zijn werk !
Ik ben benieuwd, ik kan de verlengkabels niet vinden namelijk.
De meeste bouwmarkten hebben 12V verlichting verlengkabels maar die passen niet.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 22-04-2026 11:37 ]

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:33
@GeeMoney Volgens mij hebben de contacten voor power en satelliet verschillende aansluitingen. Dan wordt het dus een gewoon verlengsnoer, netjes een buitenstopcontact aanleggen of de maaier verplaatsen.

• GeeMoney
  • Nu online
Rallye schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:38:
@GeeMoney Volgens mij hebben de contacten voor power en satelliet verschillende aansluitingen. Dan wordt het dus een gewoon verlengsnoer, netjes een buitenstopcontact aanleggen of de maaier verplaatsen.
Dat gaat niet want de voeding heeft al die speciale stekker. Die hangt dus in mijn overkapping en het basis station staat 15m verderop. Die adapter ga ik niet buiten leggen in ieder geval.

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-05 11:58
Ik heb voor mijn huidige maaier een stopcontact gemaakt op bij het grasveld. Grondkabel en dan een waterdichte kabeldoos waar de stekker dan in steekt.

Adapter zou daar ook in kunnen al zou die gewoon buiten moeten kunnen liggen verwacht ik.

Er zijn ook wat mooiere opties, maar dit was simpel en vereiste geen speciale kabels etc.

[ Voor 17% gewijzigd door LOTG op 22-04-2026 13:16 ]

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:13
Ik merk dat mijn Navimow H3000 steeds meer problemen met zijn ontvangst heeft lijkt wel. Vaker de weg kwijt waardoor hij rondjes maakt en aan het zoeken is. Waar kan dit mee te maken hebben? Ik zie dan dat hij pas 20% gedaan heeft en dan zie ik op de camera's dat hij gewoon lange tijd aan het zoeken en draaien is..

Vorig jaar een nieuwe GPS zender gehad vanuit Navimow omdat hij kapot was, en de positionering is exact hetzelfde als de andere jaren.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• Teijgetje
Ruud1988 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:44:
Hallo, en hoe bevalt hij tot op heden?
iNavi RTK houdt in dat je de antenne niet gebruikt en het puur met de internetverbinding van de maaier doet, toch? Of maak je wel gebruik van de antenne? Ik dacht begrepen te hebben dat er meerdere manieren zijn om de RTK te gebruiken.

Gr

[...]
Je hebt iNavi en Vision+RTK.

Vision + RTK is een kaart die via RTK gepositioneerd is en waarbij bij slechte satellietontvangst , onder bomen bv, de maaier op Vision een stuk door kan totdat hij weer genoeg satellieten ziet.

iNavi is iets geheel anders, hierbij kan je de RTK uit zetten. Werd mij zelfs aanbevolen om geen problemen met de RTK te krijgen, de robot zal anders steeds schakelen wanneer hij contact kan maken met de RTK.
Dus met iNavi heeft hij gewoon via 4G die exacte positionering, daarnaast gebruikt hij ook Vision als 4G even wegvalt.

Het is dus of of, niet en en, dan blijft hij zoeken wat meer stroom kost ook.

• Ruud1988
Ahh ok helder verhaal!
Dus de RTK antenne heb je bij gebruik van iNavi geheel niet nodig behalve wanneer je op termijn geen 4g abbo wil hebben. Dus ook geen gedoe met t positioneren van de antenne en het regelen van een stroom punt etc.
Teijgetje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:45:
[...]

Je hebt iNavi en Vision+RTK.

Vision + RTK is een kaart die via RTK gepositioneerd is en waarbij bij slechte satellietontvangst , onder bomen bv, de maaier op Vision een stuk door kan totdat hij weer genoeg satellieten ziet.

iNavi is iets geheel anders, hierbij kan je de RTK uit zetten. Werd mij zelfs aanbevolen om geen problemen met de RTK te krijgen, de robot zal anders steeds schakelen wanneer hij contact kan maken met de RTK.
Dus met iNavi heeft hij gewoon via 4G die exacte positionering, daarnaast gebruikt hij ook Vision als 4G even wegvalt.

Het is dus of of, niet en en, dan blijft hij zoeken wat meer stroom kost ook.

• edwin2021
GeeMoney schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:59:
[...]

Dat gaat niet want de voeding heeft al die speciale stekker. Die hangt dus in mijn overkapping en het basis station staat 15m verderop. Die adapter ga ik niet buiten leggen in ieder geval.
Ik heb de voeding in zo'n tuinbox liggen past voeding in en stekkerdoos.
Bv https://www.conrad.nl/nl/...-met-4-stopc-2799084.html
Ligt nu al 4 jaar in de tuin voor een Worx Landroid die toch berucht is voor zijn voedingen.

[ Voor 7% gewijzigd door edwin2021 op 22-04-2026 15:09 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Beetje half offtopic.

Toen ik nog een zitmaaier had deed ik af en toe verticuteren en beluchten (met getrokken machines). Sinds ik robotmaaiers heb (nu 11 jaar) en de zitmaaier weg is niet meer. Het is niet nodig behalve op plekken waar er te kort wordt gemaaid met de loopmaaier.

Het blad weg krijgen met de bladblazer is wel meer werk dan er overheen rijden met een zitmaaier+opvang.

• Teijgetje
Ruud1988 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:04:
Ahh ok helder verhaal!
Dus de RTK antenne heb je bij gebruik van iNavi geheel niet nodig behalve wanneer je op termijn geen 4g abbo wil hebben. Dus ook geen gedoe met t positioneren van de antenne en het regelen van een stroom punt etc.

[...]
Inderdaad.
De 4g en eventuele Wifi zorgt voor de positiecorrectie tot op de cm.

Handleiding iNavi

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 22-04-2026 18:02 ]

• SecHyg
Mij H800 heeft hier ook last van. het ene moment kan ie niet starten vanwege slecht positioneringssignaal, een paar uur later is er niets aan de hand. Om zich vervolgens in te graven in een willekeurige plek vanwege het vele keren en daar niet uit lijkt te komen.
Soms rijdt hij over een cortenstalen borderrand waar hij normaal vandaan blijft (10CM afstand).
Ik overweeg de antenne te verplaatsen. deze staat bij een dubbel staafmat hekwerk, twee jaar lang geeen laste van gehad....
Misschien dat vepaatsen gaat helpen.
MvRtje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:36:
Ik merk dat mijn Navimow H3000 steeds meer problemen met zijn ontvangst heeft lijkt wel. Vaker de weg kwijt waardoor hij rondjes maakt en aan het zoeken is. Waar kan dit mee te maken hebben? Ik zie dan dat hij pas 20% gedaan heeft en dan zie ik op de camera's dat hij gewoon lange tijd aan het zoeken en draaien is..

Vorig jaar een nieuwe GPS zender gehad vanuit Navimow omdat hij kapot was, en de positionering is exact hetzelfde als de andere jaren.

• Twentefan
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 21:27
GeeMoney schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:47:
[...]

[Afbeelding]
Hoe maait de Navimow rondom de trampoline. Maait ie de rand mooi strak?

• GeeMoney
  • Nu online
Twentefan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:52:
[...]

Hoe maait de Navimow rondom de trampoline. Maait ie de rand mooi strak?
Ja, ik heb daarvoor de Edge Sense op “extreem” gezet. Hij gaat nu voorzichtig super dicht langs de rand. Ik verwacht daar nu niet meer de kanten maaier elke week nodig te hebben. Hij doet dit veel beter dan de vorige Husqvarna met perimeter draad. Die kreeg ik nooit helemaal mooi rond en vlak.

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:13
SecHyg schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:00:
Mij H800 heeft hier ook last van. het ene moment kan ie niet starten vanwege slecht positioneringssignaal, een paar uur later is er niets aan de hand. Om zich vervolgens in te graven in een willekeurige plek vanwege het vele keren en daar niet uit lijkt te komen.
Soms rijdt hij over een cortenstalen borderrand waar hij normaal vandaan blijft (10CM afstand).
Ik overweeg de antenne te verplaatsen. deze staat bij een dubbel staafmat hekwerk, twee jaar lang geeen laste van gehad....
Misschien dat vepaatsen gaat helpen.

[...]
Heel apart idd. Nooit last gehad, alleen merk ik dat de laatste weken het slechter geworden is. Misschien dat nu alles vol gebloeid is en daardoor wat minder goed signaal is bij mij (door bomen etc.) maar hier heb ik andere jaren niks van gemerkt en als ik het signaal check dan is het overal groen rondom al mijn zones.

Gisteren heb ik de antenne iets aangepast, vandaag eens aankijken zodra hij de andere zones gaat doen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• SecHyg
MvRtje schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:17:
[...]

Heel apart idd. Nooit last gehad, alleen merk ik dat de laatste weken het slechter geworden is. Misschien dat nu alles vol gebloeid is en daardoor wat minder goed signaal is bij mij (door bomen etc.) maar hier heb ik andere jaren niks van gemerkt en als ik het signaal check dan is het overal groen rondom al mijn zones.

Gisteren heb ik de antenne iets aangepast, vandaag eens aankijken zodra hij de andere zones gaat doen.
Klinkt logisch, maar het is allemaal niet volgroeid en recentelijk gesnoeid.
Ik zal van het weekend de antenne verplaatsen, nu wil ik het weten ook. :)
Ik had vorig jaar wel een stoere garage voor de maaire gebouwd van restanten van de overkapping.
So far so good, totdat ik er een sedum dakje van gemaakt had. Dat beviel Maaiestro zo goed dat ie er niet meer uit kwam. Sedum is een goede gps jammer. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qW7_09RctVejKuevEpNvpLAhrWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6aTnRnyCtlvyMNC8IA9JKZb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuZQGziw2_H27LE4cQEiDf91oKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jeZMK9pJDkpL8YFXPN3w0jV.jpg?f=fotoalbum_large

• TheKerremenke
@SecHyg Vraag van een noob. (Heb nog geen robotmaaier) Maar moet zo’n rtk antenne niet veel hoger staan ivm vrije ontvangst van satelliet signaal? spuit 11 8)7 je gaf zelf al eerder aan om deze eventueel te verplaatsen. 7(8)7

Edit: mooie Aqara G5 pro camera. Poe of WiFi?

[ Voor 32% gewijzigd door TheKerremenke op 23-04-2026 09:13 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

TheKerremenke schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:10:
@SecHyg Vraag van een noob. (Heb nog geen robotmaaier) Maar moet zo’n rtk antenne niet veel hoger staan ivm vrije ontvangst van satelliet signaal? spuit 11 8)7 je gaf zelf al eerder aan om deze eventueel te verplaatsen. 7(8)7
ja hoger en vrijer zicht is altijd beter. Maar het is ook een afweging natuurlijk. Als hij het ook gewoon doet terwijl hij iets meer 'verstopt' is, zou ik daar ook voor kiezen.

• SecHyg
TheKerremenke schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:10:

Edit: mooie Aqara G5 pro camera. Poe of WiFi?
@TheKerremenke
Ik denk dat hoger altijd beter is , maar heeft tot nu toe goed gewerkt. Dat is ook de reden dat ik ga verplaatsen.
Blijft apart dat na 2 jaar er signaal issues lijken te komen.
Yep, Wi-Fi, was proefopstelling om te zien of de rest van de tuin goed in beeld gebracht werd en signaal goed bleef.
Deze nu onopvallend in een vogelhuisje hangen. Af een toe een rondhanger melding. Zijn dan weer vogels die de camera spinnen vrij houden. :*)

• SecHyg
de Peer schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:13:
[...]

ja hoger en vrijer zicht is altijd beter. Maar het is ook een afweging natuurlijk. Als hij het ook gewoon doet terwijl hij iets meer 'verstopt' is, zou ik daar ook voor kiezen.
Mee eens, de reden dat ik het ledje ook afgeplakt heb. Een hoge antenne en een felgroen ledje laten zien; kijk mij eens een Segway maaier hebben.

• breagor
  • Laatst online: 19:57
LOTG schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:44:

verschil is idd alleen de accu omvang.
Ik heb de i208 via de site gekocht, puur omdat dan de gratis garage meteen mee verzonden wordt en dit niet via bonnetjes oid hoeft, en 800m ruim voldoende is voor mij.
Echter de garage was binnen 2 dagen binnen, maar de unit zelf is na een week nog steeds onderweg en de verzend status blijft op "gegevens ontvangen" staan :-/. Via Amazon staat ook een levertijd van begin mei. Dus als ik het opnieuw zou doen zou ik gewoon naar de winkel lopen en het ding daar op halen, want de levertijd is dus niet best via hun site.

• Teijgetje
SecHyg schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:08:

Ik zal van het weekend de antenne verplaatsen, nu wil ik het weten ook. :)
Normaal gesproken moet je een nieuw kaart aanmaken als je de RTK verplaatst.

En hoger is beter gaat op voor de vrije hoek die de RTK "ziet" qua satellietontvangst.
Als die hoek lager hetzelfde is maakt het niets uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 23-04-2026 09:44 ]

• Sunri5e
Ik heb volgens mij onhandigheid gezien in de software van Navimow. Ik wil dat de maaier in de avond op 21:00 start. Dan kan ik de planning maken op diezelfde dag tot 00:00 uur. Omdat hij in 3 uur tijd niet het hele gazon gemaaid krijgt
plan ik hem de dag daarna van 00:00 uur tot 09:00 uur door. Echter wat gebeurd er nou…. Om 00:00 uur gaat hij terug naar de basisstation. Om daar vervolgens om 00:00 uur en 15 seconden later de volgende melding te geven: “Locatie voor het laadstation gewijzigd
Het kan voorkomen dat de locatie van het laadstation verandert. Of het kan een andere kant op wijzen. Ga naar "Instellingen > Laadstation verplaatsen" om de locatie bij te werken. Anders werkt de grasmaaier mogelijk niet goed.”. Hij staat dan vervolgens niets te doen pal naast het laadstation om vervolgens niet verder te gaan met het maaien. Ik krijg deze melding elke keer een paar seconden na 00:00 uur. Iemand een idee hoe dat kan?

De weg naar het laadstation is hij niet kwijt want als ik in de app de opdracht handmatig geef om naar het laadstation te gaan dan vindt hij hem gewoon.

Hij lijkt niet overweg te kunnen met de overgang van 00:00 uur.

[ Voor 9% gewijzigd door Sunri5e op 23-04-2026 09:44 ]

• TheKerremenke
Teijgetje schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:41:
[...]

Normaal gesproken moet je een nieuw kaart aanmaken als je de RTK verplaatst.
Zeg maar gerust altijd. 9 van de 10 problemen komen later hierdoor..

• de Peer

de Peer

under peer review

Sunri5e schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:42:
Ik heb volgens mij onhandigheid gezien in de software van Navimow. Ik wil dat de maaier in de avond op 21:00 start. Dan kan ik de planning maken op diezelfde dag tot 00:00 uur. Omdat hij in 3 uur tijd niet het hele gazon gemaaid krijgt
plan ik hem de dag daarna van 00:00 uur tot 09:00 uur door. Echter wat gebeurd er nou…. Om 00:00 uur gaat hij terug naar de basisstation. Om daar vervolgens om 00:00 uur en 15 seconden later de volgende melding te geven: “Locatie voor het laadstation gewijzigd
Het kan voorkomen dat de locatie van het laadstation verandert. Of het kan een andere kant op wijzen. Ga naar "Instellingen > Laadstation verplaatsen" om de locatie bij te werken. Anders werkt de grasmaaier mogelijk niet goed.”. Hij staat dan vervolgens niets te doen pal naast het laadstation om vervolgens niet verder te gaan met het maaien. Ik krijg deze melding elke keer een paar seconden na 00:00 uur. Iemand een idee hoe dat kan?

De weg naar het laadstation is hij niet kwijt want als ik in de app de opdracht handmatig geef om naar het laadstation te gaan dan vindt hij hem gewoon.

Hij lijkt niet overweg te kunnen met de overgang van 00:00 uur.
ik krijg die melding ook vaak en negeer hem altijd. Maaier lijkt nergens last van te hebben

• Teijgetje
TheKerremenke schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:44:
[...]

Zeg maar gerust altijd. 9 van de 10 problemen komen later hierdoor..
Inderdaad, je kan wel simpel het laadstation verplaatsen binnen de software, maar de RTK bepaalt elke centimeter correctie, zodra je die verplaatst klopt de positie van de kaart niet meer.
Omdat er gesproken werd over RTK verplaatsing zónder erbij te melden dat je dan opnieuw moet mappen dacht ik het maar even te melden.

• Sunri5e
de Peer schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:47:
[...]

ik krijg die melding ook vaak en negeer hem altijd. Maaier lijkt nergens last van te hebben
Ik wil hem ook graag negeren maar wat dan de uitwerking is is dat ik maar een deels gemaaid gazon heb, omdat hij niets meer doet tot dat ik hem weer handmatig in de app activeer.

• SecHyg
Teijgetje schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:48:
[...]

Inderdaad, je kan wel simpel het laadstation verplaatsen binnen de software, maar de RTK bepaald elke centimeter correctie, zodra je die verplaatst klopt de positie van de kaart niet meer.
Omdat er gesproken werd over RTK verplaatsing zónder erbij te melden dat je dan opnieuw moet mappen dacht ik het maar even te melden.
Thanks, is mij ook bekend dat de kaart opneuw gemaakt moet worden.
Heeft al eerder problemen verholpen. Is ook de reden dat ik het van het weekend wil doen.

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:00:
[...]

Ja, ik heb daarvoor de Edge Sense op “extreem” gezet. Hij gaat nu voorzichtig super dicht langs de rand. Ik verwacht daar nu niet meer de kanten maaier elke week nodig te hebben. Hij doet dit veel beter dan de vorige Husqvarna met perimeter draad. Die kreeg ik nooit helemaal mooi rond en vlak.
Ik heb handmatig de kaart gemaakt, heb jij AUTO gebruikt hiervoor? Zelf te maken met:

-Vrij uitzicht achtertuin (is open, komt uit op WADI met helling)
-Terras loopt over in gras, dus mappen van terras gaat niet goedkomen - staan bomen op de rand van gras/terrras
-Zijdelings beuken (takken zijn vrij hard)
-Inground trampoline - 15cm boven de grond

Maaien werkt nu goed, maar heb nu bijvoorbeeld om de bomen heen dat hij er niet strak langs maait. Ook de trampoline heb ik een no-go zone van gemaakt. Dit kan ook veel strakker. Dus ben benieuwd of zo'n auto-mapping dat beter doet. Alleen ik ben bang dat hij dan terras mapt en de WADI inrijdt bijvoorbeeld (staat vrijwel nooit water in, maar dan nog).

• GeeMoney
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:01:
[...]

Ik heb handmatig de kaart gemaakt, heb jij AUTO gebruikt hiervoor? Zelf te maken met:

-Vrij uitzicht achtertuin (is open, komt uit op WADI met helling)
-Terras loopt over in gras, dus mappen van terras gaat niet goedkomen - staan bomen op de rand van gras/terrras
-Zijdelings beuken (takken zijn vrij hard)
-Inground trampoline - 15cm boven de grond

Maaien werkt nu goed, maar heb nu bijvoorbeeld om de bomen heen dat hij er niet strak langs maait. Ook de trampoline heb ik een no-go zone van gemaakt. Dit kan ook veel strakker. Dus ben benieuwd of zo'n auto-mapping dat beter doet. Alleen ik ben bang dat hij dan terras mapt en de WADI inrijdt bijvoorbeeld (staat vrijwel nooit water in, maar dan nog).
Ik heb de Auto mapping gebruikt inderdaad en heb zelf eigenlijk 2 correcties moeten maken omdat ik grote staptegels heb liggen in de tuin zag hij een deel van de tuin niet en had hij dus het vlak een stuk kleiner gemaakt. En ik had een bloemperk ondanks een betonnen bandje waarop hij dacht die zal ik even een deel meenemen :+ om na 30cm tot de conclusie te komen dat het geen gras is en om te keren. Ik heb dus de grens van het bloemperkje wat naar buiten moeten leggen en ik heb de grote staptegels meegenomen in het grote vlak zodat hij ook het gras wat daarachter nog lag mee zou nemen.

Daarnaast heb ik dus onder de Lab optie die Edge op extreem gezet omdat hij ook naar mijn anders wel erg veel niet meeneemt langs de kanten (gok zo’n 25cm niet). Nu lijkt dat ook een stuk beter.

De trampoline ligt hier vlak met het maaiveld en daar gaat hij nu snaarstrak omheen. Ik zal even foto’s maken. Let niet op de kwaliteit van het gras, ik ben daar mee bezig :+ .

Op de eerste foto zie je achterin het bloemperkje waar hij dus een deel overheen ging.
De trampolinerand is nu veel strakker dan met de Husqvarna en de perimeter draad.

Op foto 2 zie je langs een schutting waar hij eerst zeker een strook van 25cm niet maaide, hij is op deze foto er 1 keer overheen geweest sinds de setting "extreem" voor de randen.

De laatste foto zie je de grote stoptegels, het gras rechts sloeg hij over omdat hij bij het rijden over de 2e stoptegel dacht, hier kom ik geen gras meer tegen. Je ziet ook de maaier met het basis station, die moet dus nog meer naar links net naast de verste stoptegel, oude basis station is nog zichtbaar qua plek op het gras. Ik heb Segway nu gemaild voor een verlengkabel. Als die er niet is dan zal ik als last resort het stopcontact verplaatsen maar ik houd het liever allemaal binnen mijn overkapping.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 40% gewijzigd door GeeMoney op 23-04-2026 12:09 ]

• Grolsch
gjcvro schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:47:
[...]

Of kijken of de hele maaischijf te vervangen is. Wellicht toch ruwer door veroudering en wellicht beschadigingen. In het uiterste geval zou het kunnen dat de motor minder snel draait tegenwoordig door slijtage of een minder goede accu. Kan zo verder weinig bedenken als oorzaak
Ik heb de schijf helemaal gedemonteerd, compleet 100% schoongemaakt met ontvetter / dasty.
Vervolgens volgespoten met Siliconenspray, eens kijken of dat helpt.

Helaas heeft de kop van inbusboutje M4 het begeven met demonteren van de schijf, deze dus moeten uitboren, daar moet een nieuw M4 boutje in, maar die heb ik al gevonden, dus ga vanavond testen :P

• edwin2021
Grolsch schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:27:
[...]

Ik heb de schijf helemaal gedemonteerd, compleet 100% schoongemaakt met ontvetter / dasty.
Vervolgens volgespoten met Siliconenspray, eens kijken of dat helpt.

Helaas heeft de kop van inbusboutje M4 het begeven met demonteren van de schijf, deze dus moeten uitboren, daar moet een nieuw M4 boutje in, maar die heb ik al gevonden, dus ga vanavond testen :P
Zitten er geen kunstof ringetjes ophet boutje?

• Grolsch
Nee, sluitring en veerring (staal)

• Twentefan
  • Laatst online: 21:27
GeeMoney schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:00:
[...]

Ik heb de Auto mapping gebruikt inderdaad en heb zelf eigenlijk 2 correcties moeten maken omdat ik grote staptegels heb liggen in de tuin zag hij een deel van de tuin niet en had hij dus het vlak een stuk kleiner gemaakt. En ik had een bloemperk ondanks een betonnen bandje waarop hij dacht die zal ik even een deel meenemen :+ om na 30cm tot de conclusie te komen dat het geen gras is en om te keren. Ik heb dus de grens van het bloemperkje wat naar buiten moeten leggen en ik heb de grote staptegels meegenomen in het grote vlak zodat hij ook het gras wat daarachter nog lag mee zou nemen.

Daarnaast heb ik dus onder de Lab optie die Edge op extreem gezet omdat hij ook naar mijn anders wel erg veel niet meeneemt langs de kanten (gok zo’n 25cm niet). Nu lijkt dat ook een stuk beter.

De trampoline ligt hier vlak met het maaiveld en daar gaat hij nu snaarstrak omheen. Ik zal even foto’s maken. Let niet op de kwaliteit van het gras, ik ben daar mee bezig :+ .

Op de eerste foto zie je achterin het bloemperkje waar hij dus een deel overheen ging.
De trampolinerand is nu veel strakker dan met de Husqvarna en de perimeter draad.

Op foto 2 zie je langs een schutting waar hij eerst zeker een strook van 25cm niet maaide, hij is op deze foto er 1 keer overheen geweest sinds de setting "extreem" voor de randen.

De laatste foto zie je de grote stoptegels, het gras rechts sloeg hij over omdat hij bij het rijden over de 2e stoptegel dacht, hier kom ik geen gras meer tegen. Je ziet ook de maaier met het basis station, die moet dus nog meer naar links net naast de verste stoptegel, oude basis station is nog zichtbaar qua plek op het gras. Ik heb Segway nu gemaild voor een verlengkabel. Als die er niet is dan zal ik als last resort het stopcontact verplaatsen maar ik houd het liever allemaal binnen mijn overkapping.

***members only***
Je trampolinerand en de tegels zien er strak uit. Doet ie heel netjes. Maar langs de schutting (foto 2) staat nog wel een beste rand vind ik. Kan ie dat niet strakker?

• edwin2021
Grolsch schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:39:
Nee, sluitring en veerring (staal)
Bijzonder. Sluiting oxideerd door bocht (gras) en vervolgens zitten mesjes vast. Bij mijn worx zijn het kunstof ringetjes met in het midden een opstaand randje wat in het mesje valt zodat mesje geheel vrij draait op kunstof (maar gaan door vervuiling ook vast zitten)

• GeeMoney
  • Nu online
Twentefan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:42:
[...]

Je trampolinerand en de tegels zien er strak uit. Doet ie heel netjes. Maar langs de schutting (foto 2) staat nog wel een beste rand vind ik. Kan ie dat niet strakker?
Verwacht van niet, de Husqvarna liet dit ook ongeveer staan. Ik heb de edge settings al op extreem namelijk.

• Grolsch
edwin2021 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:55:
[...]

Bijzonder. Sluiting oxideerd door bocht (gras) en vervolgens zitten mesjes vast. Bij mijn worx zijn het kunstof ringetjes met in het midden een opstaand randje wat in het mesje valt zodat mesje geheel vrij draait op kunstof (maar gaan door vervuiling ook vast zitten)
Wij hebben het over verschillende boutjes.
De bout die bij mij afgeknapt was is 1 van de 3 stalen boutjes waarmee de schijf aan de robot is bevestigd.
Dit is een stalen M4 inbus bout met een sluitring en veerring.

De mesjes zitten vast met een RVS boutje met borst op de draaischijf.
Het mesje draait vrij over de borst van dit RVS boutje.

Onderstaande foto maakt meer duidelijk

Afbeeldingslocatie: https://robotmaaier-mesjes.nl/wp-content/uploads/2025/09/Robotmaaier-mesjes-voor-Segway-Navimow-titanium-gecoat-afmetingen.jpg

• edwin2021
Grolsch schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:24:
[...]

Wij hebben het over verschillende boutjes.
De bout die bij mij afgeknapt was is 1 van de 3 stalen boutjes waarmee de schijf aan de robot is bevestigd.
Dit is een stalen M4 inbus bout met een sluitring en veerring.

De mesjes zitten vast met een RVS boutje met borst op de draaischijf.
Het mesje draait vrij over de borst van dit RVS boutje.

Onderstaande foto maakt meer duidelijk

[Afbeelding]
Aha, de mesjes bevestiging lijkt erg veel op die bij mij alleen zit er bij mij nog een kunstof ring bij. De draaiplaat zelf zit met verzonken boutjes die geborgd zijn met loctite o.i.d.

• Tukkertje85
  • Laatst online: 25-04 00:37
-knip-. Spam.

[ Voor 89% gewijzigd door rens-br op 27-04-2026 22:26 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:56
Ik ben voorzichtig op zoek naar een robot maaier voor een flink gazon met wat hellingen en kan wat hulp gebruiken....

Zijn er (bij voorkeur AWD) robotmaaiers die een duik in een sloot overleven? Ik zie vrijwel overal IPx6 staan en dat lijkt onvoldoende. Nou zou zoiets niet voor moeten komen vanwege de "centimeter nauwleurigheid" maar toch... Er ligt bijna 100m sloot langs het "gazon" en op sommige plekken is het best wel steil. NB: Het is niet de bedoeling om de slootkant te maaien, dat doe ik een paas keer per jaar met een bosmaaier, de helling die gemaaid moet worden ligt ook niet lands de sloot maar het is wel belangrijk om "zo dicht mogelijk" langs de slootkant te gaan.

Als ik zo'n maaier https://nl.mammotion.com/...wd?variant=42940330279001 zie dan denk ik: die wieltjes kunnen glijden en dus floep de sloot in. https://www.kress.com/nl-nl/kr283e/ heeft een heel ander profiel en zal naar mijn idee minder snel glijden maar hoe nauwkeurig moet ik me "RKT" voorstellen? Zijn er nog andere modellen (2000-3000m2) die geschikt zouden zijn?

Een rand langs de slootkant opzetten is ook niet zo geslaagd vanwege de lengte en er zijn nogal wat waterdieren die regelmatig de tuin opzoeken om te zonnebaden. Ook breek ik liever niet mijn nek als ik met de bosmaaier aan de gang moet ;)

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
@DjoeC de mammotion kan blijkbaar ook als duikboot gebruikt worden…..is hier al 2 maal bewezen 😎

Zonder enige schade of problemen achteraf zijn er 2 verhalen van mammotions die in de sloot kopje onder zijn gegaan. Zoek even op @Teijgetje

• TheKerremenke
@DjoeC Die rand langs het water af hoeft natuurlijk geen twee meter hoog te zijn om de maairobot tegen te houden. Gok dat een stenen wall van 30 cm hoog ook voldoende is. Meeste dieren kunnen daar gewoon overheen komen mits die niet pal langs de waterlijn staat.

Je zou ook kunnen kijken naar de rupsmaaimodellen (soort tank model). Te denken aan Lymow of Yarbo.

• gjcvro
  • Nu online
DjoeC schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:42:
Ik ben voorzichtig op zoek naar een robot maaier voor een flink gazon met wat hellingen en kan wat hulp gebruiken....

Zijn er (bij voorkeur AWD) robotmaaiers die een duik in een sloot overleven? Ik zie vrijwel overal IPx6 staan en dat lijkt onvoldoende. Nou zou zoiets niet voor moeten komen vanwege de "centimeter nauwleurigheid" maar toch... Er ligt bijna 100m sloot langs het "gazon" en op sommige plekken is het best wel steil. NB: Het is niet de bedoeling om de slootkant te maaien, dat doe ik een paas keer per jaar met een bosmaaier, de helling die gemaaid moet worden ligt ook niet lands de sloot maar het is wel belangrijk om "zo dicht mogelijk" langs de slootkant te gaan.

Als ik zo'n maaier https://nl.mammotion.com/...wd?variant=42940330279001 zie dan denk ik: die wieltjes kunnen glijden en dus floep de sloot in. https://www.kress.com/nl-nl/kr283e/ heeft een heel ander profiel en zal naar mijn idee minder snel glijden maar hoe nauwkeurig moet ik me "RKT" voorstellen? Zijn er nog andere modellen (2000-3000m2) die geschikt zouden zijn?

Een rand langs de slootkant opzetten is ook niet zo geslaagd vanwege de lengte en er zijn nogal wat waterdieren die regelmatig de tuin opzoeken om te zonnebaden. Ook breek ik liever niet mijn nek als ik met de bosmaaier aan de gang moet ;)
De segway loopt hier langs een slootkant van ongeveer 80 meter. Omdat ik de slootkant (bijna) niet maai komt daar vanzelf een soort groene kant te staan waar die niet zo maar in duikt. Dus op een jaar is het maar een paar weken link in mijn ogen. Als die hier over de rand gaat is het bijna 60 graden naar beneden, de kant is zelfs te voet onbegaanbaar stijl.

• Sunri5e
Vraagje: Ik krijg bijna wekelijks een paar firmware updates van mijn Navimow. Waar kan ik zien wat de verbetering zijn in die frimware?

• Ruud1988
Vakantie is voorbij, zojuist weer 2 uurtjes op de zitmaaier rondgereden. Niet vervelend om te doen, maar ander werk blijft liggen dus ik heb de knoop definitief doorgehakt en de bestelling is geplaatst (Mammotion Yuka 3000)!
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen!
Ik zal een berichtje van mijn bevindingen plaatsen.
Teijgetje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:58:
[...]

Inderdaad.
De 4g en eventuele Wifi zorgt voor de positiecorrectie tot op de cm.

Handleiding iNavi

• Sunri5e
Ik heb sinds een paar dagen Edge Sense aanstaan op extreem op mijn Navimow h230. Ik heb wel het idee dat hij veel langer over een maaibuurt doet. Meer mensen die ervaring?

• GeeMoney
  • Nu online
Sunri5e schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:26:
Ik heb sinds een paar dagen Edge Sense aanstaan op extreem op mijn Navimow h230. Ik heb wel het idee dat hij veel langer over een maaibuurt doet. Meer mensen die ervaring?
Hij doet er bij mij ook iets langer over maar ik heb maar 200m2 gras dus het is geen uren verschil maar denk dat het kan kloppen ja.

En inderdaad, het barst van de updates op de Navimow. Ik heb hem nu een week en vandaag update nummer 7. Nu wel een change log trouwens dat edge sense nu apart wordt bijgehouden en er zijn talen toegevoegd.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 27-04-2026 09:44 ]

• Sunri5e
GeeMoney schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:28:
[...]

Hij doet er bij mij ook iets langer over maar ik heb maar 200m2 gras dus het is geen uren verschil maar denk dat het kan kloppen ja.

En inderdaad, het barst van de updates op de Navimow. Ik heb hem nu een week en vandaag update nummer 7. Nu wel een change log trouwens dat edge sense nu apart wordt bijgehouden en er zijn talen toegevoegd.
Hier nu 865 m2 in bijna 12 uur (inclusief laden). Ben wel benieuwd naar het resultaat. Ik ben op vakantie dus nog geen idee maar het effect van Edge Sense.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:56
Een vervolgvraagje. Ik heb nu in beeld de MAMMOTION LUBA 3 AWD, de Kress EyePilot® 4×4 RTKⁿ KR283E en de Segway Navimow X420 4 AWD . Allemaal AWD vanwege een stukje redelijk steile helling waar ze overheen moeten. Misschien mis ik nog wat modellen - maag goed.

De vraag: Ik zie Lidar, RTK en nRTK (of RTKn) waarbij vooral de laatste me niet aanspreekt vanwege de abonnementskosten. Daarbij heb een bloedhekel aan (externe) toegang van IOT apparaten en bijbehorende apps. Welke maaier kan eigenlijk nauwkeurig de lijntjes volgen (lees: rijdt niet in de sloot) zonder externe netwerk verbinding? Home-Assistant zou wel handig zijn. Ik loop hier een beetje op vast en de zoekfunctie levert me nog niet heel veel op.

• TheKerremenke
@DjoeC Volgens mij is technisch gezien RTK ook een netwerk verbinding. Ik ben bang dat geen enkel robotmaaier goed kan functioneren zonder netwerk verbinding via een app. Misschien niet het antwoord dat je wilde horen. :(:) Maar ik wordt graag gecorrigeerd over dit onderwerp. ;)

Je vergeet trouwens de Lymow One Plus. Op rupsbanden dus ook geschikte voor hellingen.

[ Voor 26% gewijzigd door TheKerremenke op 27-04-2026 12:41 ]

• Sunri5e
Sunri5e schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:24:
[...]

Hier nu 865 m2 in bijna 12 uur (inclusief laden). Ben wel benieuwd naar het resultaat. Ik ben op vakantie dus nog geen idee maar het effect van Edge Sense.
Inmiddels 2,5 uur verder en maar 100 m2 gemaaid. Over open stukken gras doet hij nu heel erg lang.

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-04 19:18
ik ben aan het kijken voor een Mammotion Luba wini 2 awd (model 2026) ofwel de luba mini awd lidar...

welke zouden jullie aanbevelen ?
tuin: 450m2,
wens: AWD, 2 zone's nodig, mos aanwezig, huisdieren, hoge borders voor de bloemperkjes, een paar bomen, soms een stukje los zand (door de hond...) , ik heb volledige wifi dekking in de tuin. wat op termijn hopelijk géén extra 4G kosten mag meebrengen, tuin is deels wat ingesloten door woning, garagemuur... moet ik hierdoor rekening houden met gps / RTK ontvangst of neemt de wifi dekking dit dan over ..?

• gjcvro
  • Nu online
grindal81 schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:55:
ik ben aan het kijken voor een Mammotion Luba wini 2 awd (model 2026) ofwel de luba mini awd lidar...

welke zouden jullie aanbevelen ?
tuin: 450m2,
wens: AWD, 2 zone's nodig, mos aanwezig, huisdieren, hoge borders voor de bloemperkjes, een paar bomen, soms een stukje los zand (door de hond...) , ik heb volledige wifi dekking in de tuin. wat op termijn hopelijk géén extra 4G kosten mag meebrengen, tuin is deels wat ingesloten door woning, garagemuur... moet ik hierdoor rekening houden met gps / RTK ontvangst of neemt de wifi dekking dit dan over ..?
gps rtk is vooral recht naar boven vrij zicht nodig.
Pagina: 1 ... 87 ... 89 Laatste