Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:21
Haroddin schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:28:

We hebben nog een aantal ideeen voor onze tuin, maar die zijn door verbouwingen nog niet onmiddellijk prioritair. Dat betekent dat plaatsing van garage, elektriciteit, wifi etc nog niet definitief zal zijn, en mapping waarschijnlijk nog aangepast wordt in de toekomst.

Ik ben ervan overtuigd dat ze allemaal voor het grootste deel wel zullen voldoen, en de details dus een beslissing zullen moeten rechtvaardigen. Momenteel neig ik naar de Mammotion:
+ Dat lijkt me de enige die die tunnel over raakt.
+ Hij kan gras het hoogste maaien (65 mm tov 60 of 55). Nu maai ik op 7 cm.
+ Met zijn 4 wielen in lijn en ophanging lijkt het mij net wat interessanter op ons hobbelig gras dan maaiers met grote en kleine wielen.
- Ik heb nog geen dealer gevonden in de buurt (BE). Dat wil ik ergens wel, mochten er toch problemen opduiken wil ik zelf niet nodeloos veel tijd moeten gaan spenderen.
- Enkel de Husqvarna is (nog een heel stuk) duurder, beide andere een stuk goedkoper (voor zover verkrijgbaar).

Idealiter kan ik hem aan Home Assistant hangen. Dat sluit op dit moment de Segway uit, al zal dat nog wel veranderen.

Wat me voorlopig nog tegenhoudt? Dingen die je leest over customer service (hence dealer), geruchten over LiDAR op een mini, vrij jong merk (wat met onderdelen binnen X jaar?) en een gevoel dat ik misschien iets over het hoofd zie.

Wat zou hier de consensus zijn, en vooral, waarom?

Bij voorbaat dank!
Er zit een dealer in Schimmert vlak bij Maastricht, maar jij zit vast aan de andere kant van België.

In België weet wellicht de importeur meer?
Green Look (Exclusive distributor for Belgium)
Haachtsesteenweg 528
Kampenhout, Vlaams-Brabant 1910
Belgium
+3216222234
info@greenlook.be

Ik zelf ben erg tevreden met de Luba 2X, en onderdelen verwacht ik dan toch wel probleemloos te kunnen krijgen, zeker als je er 4 jaar garantie op hebt.
Is ook prima te integreren met Home Assistant of Alexa.

Wat me ook bevalt is dat de vogels er snel aan gewend zijn en alleen nog verkassen als de maaier er recht op af rijdt, of vlakblij een meerpuntsdraai doet.
En ook dat boterbloempjes en madeliefjes, op 7 cm maaihoogte, veel meer blijven staan dan met de maaitractoor het geval was.
Ondanks dat ik om de twee dagen maai heeft mijn veld nu veel meer te bieden voor insecten, en dus ook voor onze zwaluwen die over het veld scheren om ze te vangen.
En natuurlijk staan bloemetjes veel gezelliger dan alleen groen.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 02-06-2025 22:56 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-06 18:12
Teijgetje schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:39:
[...]

Er zit een dealer in Schimmert vlak bij Maastricht, maar jij zit vast aan de andere kant van België.

In België weet wellicht de importeur meer?
Green Look (Exclusive distributor for Belgium)
Haachtsesteenweg 528
Kampenhout, Vlaams-Brabant 1910
Belgium
+3216222234
info@greenlook.be

Ik zelf ben erg tevreden met de Luba 2X, en onderdelen verwacht ik dan toch wel probleemloos te kunnen krijgen, zeker als je er 4 jaar garantie op hebt.
Is ook prima te integreren met Home Assistant of Alexa.

Wat me ook bevalt is dat de vogels er snel aan gewend zijn en alleen nog verkassen als de maaier er recht op af rijdt, of vlakblij een meerpuntsdraai doet.
En ook dat boterbloempjes en madeliefjes, op 7 cm maaihoogte, veel meer blijven staan dan met de maaitractoor het geval was.
Ondanks dat ik om de twee dagen maai heeft mijn veld nu veel meer te bieden voor insecten, en dus ook voor onze zwaluwen die over het veld scheren om ze te vangen.
En natuurlijk staan bloemetjes veel gezelliger dan alleen groen.
Bedankt voor de info.

We zitten inderdaad aan de andere kant van het land (buurt van Gent), dat heb je goed voorspeld.

Je spreekt over 4 jaar garantie, heb je er dan 1 extra bijgekocht? Standaard is 3 voor zover ik zie?

Hoe zit het qua geluid? Ik vind er geen opgave van terug alvast, lijkt me dat dat wel moet meevallen als de vogels er bij blijven zitten... Heb je dat met andere merken kunnen vergelijken toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:28
Haroddin schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:38:
[...]

Bedankt voor de info.

We zitten inderdaad aan de andere kant van het land (buurt van Gent), dat heb je goed voorspeld.

Je spreekt over 4 jaar garantie, heb je er dan 1 extra bijgekocht? Standaard is 3 voor zover ik zie?

Hoe zit het qua geluid? Ik vind er geen opgave van terug alvast, lijkt me dat dat wel moet meevallen als de vogels er bij blijven zitten... Heb je dat met andere merken kunnen vergelijken toevallig?
Een stukje terug heeft hij een filmpje geplaatst. Van de segway kan ik alleen maar zeggen dat je er heel weinig van hoort, het ritselen van het mes door het gras.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Haroddin schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:38:
[...]

Bedankt voor de info.

Ik heb er inderdaad een jaar bijgekocht voor €319, mij leek me dan weinig meer te kunnen gebeuren.

Het geluid is op een meter of 8 overdag niet meer te horen, `s nachts wat verder maar dan is het hier doodstil.
Maar het komt uit op 60dBA begreep ik.

Dit is de Luba terugkerend naar het punt waar het pauzeerde aan de andere kant van het schuurtje.
Hij maait niet.

Hier keerde hij terug naar de lader, het is hetzelfde stukje veld, zelfde hortensia's.
Screenshots van de FPV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikkWto8H-f6ZNuqPhpGgmZvitDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lOZeq9yh0YiBOf8pMB1iOPjB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmCHoE88oxMNuAr3gGl0-B00rJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PQQcSHBZv4vUEkYWw55gtUqa.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0tv3R6Zlh917M72PM-jQ4T0iZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tInXVaEq6ht3J6ke9q8ibAqY.png?f=fotoalbum_large

Dit was de tweede keer dat hij het veld maaide.
Aan de hand van de omgevingsgeluiden kan je wel inschatten hoe hard het maaigeluid is, ik sta er haast bovenop als hij draait.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 03-06-2025 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:22
Teijgetje schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:51:
[...]

Ik heb er inderdaad een jaar bijgekocht voor €319, mij leek me dan weinig meer te kunnen gebeuren.

Het geluid is op een meter of 8 overdag niet meer te horen, `s nachts wat verder maar dan is het hier doodstil.
Maar het komt uit op 60dBA begreep ik.

Dit is de Luba terugkerend naar het punt waar het pauzeerde aan de andere kant van het schuurtje.
Hij maait niet.
[YouTube: Luba 2 5000 X and ducks]

Hier keerde hij terug naar de lader, het is hetzelfde stukje veld, zelfde hortensia's.
Screenshots van de FPV.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit was de tweede keer dat hij het veld maaide.
Aan de hand van de omgevingsgeluiden kan je wel inschatten hoe hard het maaigeluid is, ik sta er haast bovenop als hij draait.
[YouTube: Luba 2 5000 X second mow]
Geweldige machine! Ik heb de 3000 X en hij werkt fantastisch. Ik heb er weinig tot geen problemen mee gehad, en hij maait de velden super strak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:23
@Teijgetje Goede naam voor de maaier trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:43
Hm, zie net op amazon de luba yuka mini 500, toch een stuk goedkoper dan de Terramow S800.

Kan moeilijk vergelijkingen vinden. In de brochure doen ze precies hetzelfde. Iemand ook een vergelijk gemaakt en idee waarom voor de een of de ander te kiezen?

Gras is 500m. Dus beide kunnen.

[ Voor 0% gewijzigd door Artbij op 04-06-2025 20:13 . Reden: 500 niet de 600 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:06
Artbij schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:54:
Hm, zie net op amazon de luba yuka mini 600, toch een stuk goedkoper dan de Terramow S800.

Kan moeilijk vergelijkingen vinden. In de brochure doen ze precies hetzelfde. Iemand ook een vergelijk gemaakt en idee waarom voor de een of de ander te kiezen?

Is nogal een verschil de ene met RTK de andere zonder…

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MarcelGo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:29:
[...]

Is nogal een verschil de ene met RTK de andere zonder…
Is met GPS zonder RTK zender.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:06
Artbij schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:13:
[...]

Dan is het nog minder nuttig…dus de keus is alleen camera of een combi waarop bespaard is…

Edit: ik begrijp dat de RTK wel wordt meegeleverd maar niet nodig is :? Dan lijkt me de luba een betere keus omdat je meerdere opties voor locatiebepaling hebt?

[ Voor 25% gewijzigd door MarcelGo op 04-06-2025 22:31 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:28
Artbij schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:13:
[...]

Luba heeft toch rtk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:22
Klopt of inavi. Dat is zonder RTK. Werkt erg goed moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:39
Artbij schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:54:
Hm, zie net op amazon de luba yuka mini 500, toch een stuk goedkoper dan de Terramow S800.

Ik zit ook even rond te kijken. De Yuka mini 600 is nu met garage voor 899 bij Mammotion EU. Nog €50 korting als je je email achterlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-06 23:08
Is er helemaal niemand die kijkt naar de Sunseeker X7 Robotmaaier (GPS Draadloos) Max 3000 of in bezit heeft? Kan er hier namelijk niets over vinden, lijkt toch een geduchte concurrent van de Luba 2 (ook omdat ze bij Mammotion met de service/reserveonderdelen toch wat steken laten vallen). Ook vind ik de camera optie bij de Luba 2 wel een dingetje qua privacy (online kan je meekijken, dat is bij de X7 schijnbaar een stuk beperkter qua volledige view).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dat iNavi is wel betaald zoals ik het lees op de site. Alleen nog dit jaar gratis. Iemand daar meer info over?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpus
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:21
Artbij schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:21:
Dat iNavi is wel betaald zoals ik het lees op de site. Alleen nog dit jaar gratis. Iemand daar meer info over?
Ik kreeg een gratis jaarabonnement toen ik mijn Luba 2 weken geleden in gebruik nam. Persoonlijk zie ik de voordelen niet tov een RTK station dat netjes is opgesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyqdTaVQu8gbW2vJU7s83TjrfPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sy27AdjmPyWRftdgYer5zaO9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Artbij schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:21:
€49,99 per jaar.
Maar je kan kijken of mappen met RTK voldoende is, als je geen ingewikkelde tuin hebt, met veel bomen of satellietschaduwsteegjes, dan heb je iNavi niet nodig.
iNavi zorgt voor betere correcties onder moeilijke omstandigheden zoals onder bomen, tussen gebouwen etc.

Bij mij werkt dat perfect. Met RTK ging hij wat vaker over op AI/camera`s/sensoren dan dat hij met iNavi doet.
Ik heb er dan ook geen probleem mee om elk jaar 50 euro te betalen, dat vind ik schappelijk voor de service en gemak die dat geeft.

Ik zou voor het nieuwe model gaan, niet die van Amazon, dat is een Yuka mini 600 of 800, de 500 en 700 zijn oudere modellen.
En je zou aan de 600 genoeg hebben met 500m2.

En gewoon bij een dealer halen
mussov schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:58:
lijkt toch een geduchte concurrent van de Luba 2 (ook omdat ze bij Mammotion met de service/reserveonderdelen toch wat steken laten vallen). Ook vind ik de camera optie bij de Luba 2 wel een dingetje qua privacy (online kan je meekijken, dat is bij de X7 schijnbaar een stuk beperkter qua volledige view).
Welke onderdelen heb je het dan over?

En wie kan meekijken via de camera?

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 04-06-2025 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-06 23:08
Teijgetje schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:03:
[...]

Welke onderdelen heb je het dan over?

En wie kan meekijken via de camera?
De dealer vertelde dat ze heel moeilijk aan onderdelen kunnen komen de laatste tijd en dat het contact met Mammotion moeizaam gaat. De dealer kan (indien toegevoegd) met de camera meekijken. Wie zegt dat Mammotion of hackers (zeker na een paar jaar geen software updates) dat dan ook niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
mussov schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:08:
[...]

De dealer vertelde dat ze heel moeilijk aan onderdelen kunnen komen de laatste tijd en dat het contact met Mammotion moeizaam gaat. De dealer kan (indien toegevoegd) met de camera meekijken. Wie zegt dat Mammotion of hackers (zeker na een paar jaar geen software updates) dat dan ook niet kunnen.
Mammotion kon niet in mijn account, kon geen logs zien, kon geen maps zien en kon geen serienummer zien.
Dat moest ik zelf aanleveren. Geen toestemming geven, nee, de logs bewust via de app naar ze uploaden, de rest via email.
En ze kunnen ook niet meekijken met de camera.
Allemaal vanwege privacywetgeving.

De dealer heb ik op afstand via QR toegevoegd als gebruiker zodat ze de Luba konden testen.
En net zo makkelijk gooi ik ze er weer uit.
Om dan te beginnen over dat de dealer kan meekjken....ja, duhuh, dat stond je zelf toe. 8)7

En zo kan je meerdere mensen in jouw gezin/familie simpel controle geven.

Waarvandaan weet jij nu al dat ze binnenkort (enkele jaren) geen updates meer leveren?
En dat hackers er in kunnen dan?
Ik heb naast de initiële updates bij activering, daarna ik denk 3 of 4 updates gehad met fixes en extra features. Imo zitten er er pal op qua updates.

En over welke onderdelen gaat dat dan, en welke dealer, en over welke Luba`s gaat dat? Model 2X 2025?
Welke gaan dan zo vaak stuk volgens jou de dealer?
Buiten garantie natuurlijk dan ook nog. (Ik denk dat de Luba 1 uit 2022 nu aan het eind van zijn garantie komt als je dat jaar extra genomen had, op de accu zat standaard al drie jaar garantie)

@Artbij

Ik kreeg net deze voor mijn neus.

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 05-06-2025 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:37
mussov schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:08:
[...]

Als je twijfelt aan bepaalde merken, moet je die gewoon niet aanschaffen, Je zou kunnen wachten tot iemand hier jou heeft overuitgt om het wel te gaan doen, maar ja...

Wat betreft de hackers, die kans is er natuurlijk altijd, vooral bedrijven die het financieel wat moeilijker hebben/krijgen is er altijd de kans dat ineens alle gegevens zijn verkocht eeh gestolen bedoel ik natuurlijk.

afgezien van de bugs die er ineens zijn, dat bedrijven per ongeluk ineens kunnen meeluisteren/kijken (alexa etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:59
Zoals eerder in deze threat bediscussieert maakt iedereen zijn/haar afwegingen welke robotmaaier je koopt. De ene gaat voor kostprijs, de ander voor beste specificaties of laatste innovaties terwijl voor een ander de reputatie van een merk of het jarenlang toegang hebben tot reserve onderdelen doorslaggevend is. We maken daarin allemaal onze eigen afwegingen en het nuttige is dat we daarover informatie delen om zelf je eigen keuzes te maken. Daarom is de keuze van de ene niet perse een goede keuze voor de ander.

Ik vind het zelf, vanuit mijn beroepsmatige achtergrond, interessant om te weten in welk land & jurisdictie de gegevens worden opgeslagen. Een risico wat ik gemitigeert wil hebben is dat bepaalde statelijke actoren inzicht hebben in mijn persoonlijke data en/of kunnen besluiten (middels een backdoor) om dat ding uit te zetten, Ik heb het proberen te achterhalen voor Husqvarna en ik weet het niet 100% zeker maar ze lijken Europees hun data op te slaan bij Nordcloud. Weet iemand wat betreft de andere (Chinese) merken zoals Segway en mammotion waar ze hun data opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
akatar schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Als je twijfelt aan bepaalde merken, moet je die gewoon niet aanschaffen, Je zou kunnen wachten tot iemand hier jou heeft overuitgt om het wel te gaan doen, maar ja...

Wat betreft de hackers, die kans is er natuurlijk altijd, vooral bedrijven die het financieel wat moeilijker hebben/krijgen is er altijd de kans dat ineens alle gegevens zijn verkocht eeh gestolen bedoel ik natuurlijk.

afgezien van de bugs die er ineens zijn, dat bedrijven per ongeluk ineens kunnen meeluisteren/kijken (alexa etc)
Het allereerste zinnetje ben ik het mee eens, je moet aanschaffen waar je een goed gevoel bij hebt.

Maar wat impliceer je nu allemaal richting Mammotion vraag ik me dan af?
Ze hebben het financieel moeilijk?
Ze verkopen je gegevens?
Ze voeren bugs in zodat bedrijven via Alexa mee kunnen luisteren?

Of lees ik het verkeerd wat je probeert te zeggen?
En geldt dat in zijn algemeenheid terwijl de opmerking waar je op reageert over Mammotion ging?
Dus ook voor Husqvarna et al.

@Mad_Manic
Een backdoor kan natuurlijk overal in zitten, ook in software van bv Husqvarna of Segway.
Dat zullen we nooit weten, tenzij alle fabrikanten hun software openbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:59
Teijgetje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:43:
[...]

@Mad_Manic
Een backdoor kan natuurlijk overal in zitten, ook in software van bv Husqvarna of Segway.
Dat zullen we nooit weten, tenzij alle fabrikanten hun software openbaar maken.
Alle software kan in principe kwetsbaarheden (vulnerabilities) bevatten en het merk maakt daar niet bij uit. Een backdoor inbouwen is meestal een bewuste keuze omdat men ook andere doelen nastreeft of daar opdracht voor heeft gehad en verwacht ik daarom minder te zien bij Europese fabrikanten (met productie elders meestal). Mijn punt zit minder op vulnerabilities maar meer op inderdaad backdoors en de locatie van je gegevens opslag (lees binnen of buiten Europa) en uit welk land men toegang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Teijgetje

Lijkt me duidelijk genoeg? was je bang dat ik iets negatiefs schreef?

Niet nodig, was algemeen bedoeld.

Alexa had een soort van bug dat personeel kon meeluisteren of een feature, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@akatar
Ik was gewoon benieuwd hoe je dat bedoelde, het ging over Mammotion waar je op reageerde.

En natuurlijk mag je van alles negatiefs zeggen over Mammotion als je dat zelf zo ervaren hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Teijgetje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:26:
@akatar
Ik was gewoon benieuwd hoe je dat bedoelde, het ging over Mammotion waar je op reageerde.

En natuurlijk mag je van alles negatiefs zeggen over Mammotion als je dat zelf zo ervaren hebt. ;)
Ik heb alleen ervaring met worx en husqvarna, ik heb dus geen mening over mammotion oid.
Alleen als mensen twijfelen aan een merk of het merk niet vertrouwen moet je dat merk niet kopen. Anders is het bij elke kleinigheid: "Zie je wel, ik had gelijk blah blah blah'

De enige vraag die ik stel bij nieuwe merken is, zal deze er over een paar jaar nog zijn, omdat je soms hun cloud service of andere diensten nodig heb. Ik denk vaak (heel naief) dat bv een merk als husqvarna er al tig jaar is en waarschijnlijk de levensduur van mijn maaier er ook nog wel zou zijn.

Bj goedkope producten wil ik de gok nog wel eens wagen, bij dure producten niet.

mijn laatste slechte ervaring: Neeo Remote, kickstarter, betaald en na jaren gekregen. Na de levering heeft de eigenaar alles verkocht en ging na 2 jaar de stekker uit de neeo server. oftwel remote in de afvalbak.
Tuurlijk kon je voor een x bedrag mee naar de nieuwe eigenaar. nou nee, laat maar.
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste