Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 69 ... 73 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emorge
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-05 17:15
Acidrain schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:46:
[...]

Geen 430 euro, was dat maar waar, de 450x voor de prijs van de 430x ;)

Ik heb het zelf zonder afspraak gedaan. Zelf de boel opgehangen en zelf de kaart ingetekend. Stelde niet zo veel voor. moeilijkste was een goed punt voor het referentiestation (ik heb de RS1) vinden zodat er geen bomen of huis in de weg zitten richting de lucht.

Die vijver zou ik me geen zorgen over maken, ik heb dat zelfde hier met een sloot. Die kun je gewoon als rode zonne omcirkelen en daar blijft hij dan buiten.
Dat doet hij tot op 2cm nauwkeurig op de gps dus je kunt behoorlijk dicht er op maaien.
Haha :) Interessant! 2cm nauwkeurig is wel echt ideaal. Ik ga even verder kijken naar de Husqvarna! Mochten anderen nog ervaring hebben met andere maaiers: ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:26
emorge schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:48:
[...]

Haha :) Interessant! 2cm nauwkeurig is wel echt ideaal. Ik ga even verder kijken naar de Husqvarna! Mochten anderen nog ervaring hebben met andere maaiers: ik hoor het graag.
Qua Husqvarna kun je al goed verzuipen in de verschillende versies.
Als je voor GPS gaat heb je een X Nera versie nodig waar je dan nog los een GPS "petje" bij moet bestellen en een los referentiestation. (Je hebt de RS1 en de RS5).

Er is nu een actie voor de 430x bij Wolfswinkel (tip van mede Tweaker hier in dit topic) die best compleet is.

https://gathering.tweaker...message/82052710#82052710

[ Voor 28% gewijzigd door Acidrain op 01-04-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:01
Acidrain schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:52:
[...]

Qua Husqvarna kun je al goed verzuipen in de verschillende versies.
Als je voor GPS gaat heb je een X Nera versie nodig waar je dan nog los een GPS "petje" bij moet bestellen en een los referentiestation. (Je hebt de RS1 en de RS5).

Er is nu een actie voor de 430x bij Wolfswinkel (tip van mede Tweaker hier in dit topic) die best compleet is.

https://gathering.tweaker...message/82052710#82052710
Hier nog een 430X Nera en 450X Nera in gebruik, beide met grensdraad. Ten tijde van installatie met de dealer bewust gekozen voor draad ivm de vele hoge bomen in en rondom onze tuin.
Heeft er al iemand ervaring met de hybride oplossing van Husqvarna met grensdraad + GPS?

En dan nog de vraag wat het verschil is tussen de RS1 en RS5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Peule_P schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:40:
[...]

Hier nog een 430X Nera en 450X Nera in gebruik, beide met grensdraad. Ten tijde van installatie met de dealer bewust gekozen voor draad ivm de vele hoge bomen in en rondom onze tuin.
Heeft er al iemand ervaring met de hybride oplossing van Husqvarna met grensdraad + GPS?

En dan nog de vraag wat het verschil is tussen de RS1 en RS5?
De RS1 heeft een bereik van 100meter. Dat wil zeggen dat de maaier zijn werk moet doen binnen een straal van 100 meter van het referentiestation.
De RS5 heeft een bereik van 500 meter.

Bij mij is hij er maximaal 60 meter vanaf en dat gaat tot nu toe goed met de RS1.

Ik heb helemaal geen grensdraden dus kan je niets zeggen over de hybride werking.

Je zou een keer een RS1 kunnen testen (kopen en is het niets dan binnen 30dagen in doos compleet retourneren) om te kijken of het wat voor je is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tot nu toe zeer tevreden over de Navimow X330, ding gaat rijden, trekt zijn strepen en komt weer terug.

Ook achter het huis waarbij het huis en een loods van 8M hoog tussen de Navimow en de antenne staat, ook geen Wifi daar dus puur op 4G.

Alleen vlak langs het huis, zeg op 60cm langs het huis rijden, waarbij het dak boven de maaier over steekt, geeft hij af en toe een lampje dat hij wat minder GPS heeft, maar ondanks dat komt hij erlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Acidrain schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:50:
[...]

De RS1 heeft een bereik van 100meter. Dat wil zeggen dat de maaier zijn werk moet doen binnen een straal van 100 meter van het referentiestation.
De RS5 heeft een bereik van 500 meter.

Bij mij is hij er maximaal 60 meter vanaf en dat gaat tot nu toe goed met de RS1.

Ik heb helemaal geen grensdraden dus kan je niets zeggen over de hybride werking.

Je zou een keer een RS1 kunnen testen (kopen en is het niets dan binnen 30dagen in doos compleet retourneren) om te kijken of het wat voor je is?
Mijn perceel is ca. 100m diep, gezien de maaier zijn hok ongeveer in het midden heeft achter het tuinhuisje zou ik met een RS1 ook goed uitkomen dan lijkt me als ik deze op het tuinhuisje monteer.
Met Google maps gemeten vanuit het tuinhuisje tot de verste uithoek in de tuin is het ca. 70m

Dus ik heb dan een RS1 nodig en een EPOS plug-in voor de maaier zelf.

Weet je toevallig ook of je meerdere maaiers op hetzelfde referentie station kunt gebruiken of moet ik dan ook 2x de RS1 aanschaffen?
Bij de RS5 zie ik wel op de website staan dat het geschikt is voor meerdere maaiers.

[ Voor 3% gewijzigd door Peule_P op 01-04-2025 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Peule_P schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:02:
[...]

Mijn perceel is ca. 100m diep, gezien de maaier zijn hok ongeveer in het midden heeft achter het tuinhuisje zou ik met een RS1 ook goed uitkomen dan lijkt me als ik deze op het tuinhuisje monteer.
Met Google maps gemeten vanuit het tuinhuisje tot de verste uithoek in de tuin is het ca. 70m

Dus ik heb dan een RS1 nodig en een EPOS plug-in voor de maaier zelf.

Weet je toevallig ook of je meerdere maaiers op hetzelfde referentie station kunt gebruiken of moet ik dan ook 2x de RS1 aanschaffen?
Bij de RS5 zie ik wel op de website staan dat het geschikt is voor meerdere maaiers.
Ik had iets geks tijdens de installatie van het referentiestation en daarom vermoed ik dat het wel kan met meerdere maaiers.
Ik had tijdens de installatie het referentiestation van de buren geselecteerd. Die hebben een RS5 en zit op 400 meter afstand. :o
Mijn referentiestation was nog aan het zoeken naar satellieten en werd daarom nog niet weergegeven tijdens het zoeken naar stations.
Ik vermoed dat het dus niet uitmaakt hoeveel maaiers je er aan koppelt omdat je het blijkbaar ook account overkoepelend kan gebruiken.
Ik had dus gewoon het station van de buren kunnen blijven gebruiken alleen ben ik dan van hen afhankelijk en als ze hem verplaatsen of uitzetten rijd mijn maaier de sloot in :+

Een (1) Rs1 en een Epos plugin (let op dat je de juiste besteld die bij jou maaier hoort) zal in jou geval dan genoeg zijn.

Let er wel op dat er niet teveel tussen je basisstation en het verste punt moet staan. Ik had er een tijdje een caravan tussen staan maar dat vond hij echt niet leuk. Terwijl hij wel gewoon dwars door mijn huis heen bleef werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Thanks, kan dan ook altijd nog eens proberen of het werkt op 'full' GPS of terugvallen op de hybride oplossing met grensdraad mochten er plekken zijn met tegenvallend bereik.

Zal iig vele malen efficiënter zijn om mooi baantjes te maken op de plekken waar wel GPS voorhanden is ipv maar wat rond te hobbelen de hele dag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Peule_P schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:28:
Thanks, kan dan ook altijd nog eens proberen of het werkt op 'full' GPS of terugvallen op de hybride oplossing met grensdraad mochten er plekken zijn met tegenvallend bereik.

Zal iig vele malen efficiënter zijn om mooi baantjes te maken op de plekken waar wel GPS voorhanden is ipv maar wat rond te hobbelen de hele dag ;)
ik heb hem juist express op random rond hobbelen gezet. Ik maaide eerst zelf in patronen maar dan krijg je al snel last van "karrespoor". Random banen ziet er in eerste instantie niet uit maar als het allemaal eenmaal egaal is merk je er niets meer van en houdt hij het mooi allemaal op hoogte. Bijkomend voordeel ten opzicht van patroon maaien is dat hij een graspol vanaf meerdere kanten overmaaid en het gras dus niet snel 1 kant op plat slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Acidrain schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:46:
[...]

ik heb hem juist express op random rond hobbelen gezet. Ik maaide eerst zelf in patronen maar dan krijg je al snel last van "karrespoor". Random banen ziet er in eerste instantie niet uit maar als het allemaal eenmaal egaal is merk je er niets meer van en houdt hij het mooi allemaal op hoogte. Bijkomend voordeel ten opzicht van patroon maaien is dat hij een graspol vanaf meerdere kanten overmaaid en het gras dus niet snel 1 kant op plat slaat.
In de voortuin heb ik nog een Segway Navimow i105 lopen, deze pakt iedere dag een andere oriëntatie, is dit met de Husqvarna ook mogelijk? Of pakt die iedere dag dezelfde richting?

In dat geval kan ik hem net zo goed met de grensdraad laten rond hobbelen, dan voegt de GPS weinig toe, tenzij ik natuurlijk de indeling van de tuin verander, dat is met een draad weer lastiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acidrain
Peule_P schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:56:
[...]

In de voortuin heb ik nog een Segway Navimow i105 lopen, deze pakt iedere dag een andere oriëntatie, is dit met de Husqvarna ook mogelijk? Of pakt die iedere dag dezelfde richting?

In dat geval kan ik hem net zo goed met de grensdraad laten rond hobbelen, dan voegt de GPS weinig toe, tenzij ik natuurlijk de indeling van de tuin verander, dat is met een draad weer lastiger.
Als het je puur om het patroon maaien te doen is en je bent tevreden over hoe hij nu maait zou ik het niet doen. Het meeste werk van de draden trekken heb je immers al gedaan.

Patroon maaien is 1malig instellen en dat patroon zal hij dan aanhouden waardoor je (vermoed ik) tzt een karrespoor trekt.
Plaatjes van hoe het er in de app uit ziet:
De opties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ax_1fsldnGijhVt-TbHGiqI85d0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jyuCrNgqDQblQi0M5a2gTXDc.png?f=fotoalbum_large

Richting van het patroon kiezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrKN5BGcLwdLbyYcVIEXTQOXSh0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SqqqOsKgDLiGcoyJMzbeujZ8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:01
Ben bezig met de aanleg van een tuin. Op advies van de hovenier en winkel leg ik een rij stenen aan de rand van het gras als afscheiding met de borden. Ik ga daar een klinker (10 duimer) voor inmetselen. Is dit voldoende en heeft iemand nog andere tips? Kreeg ook het advies van een opsluitband maar die is smaller en veel meer werk ivm diepte.

Wat betreft behuizing zie ik op pinterest hele creatieve oplossingen voorbij komen waarbij er veel energie en creativiteit gestoken is in het maken van een leuke behuizing. Benieuwd of iemand hier ook zoiets gedaan heeft of met soortgelijke ideeen rondloopt. Het blijf hier op tweakers natuurlijk altijd een techniek discussie ;-)

Wat betreft maaiers orienteer ik me nu nog. Ik heb een kleine 600m2 aan gazon straks liggen. Twijfel tussen een Husqvarna en Segway en belangrijk dat ik straks eigenaar van mij eigen data ben (daarom geen Kress).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
Kwam zojuist deze aanbieding tegen, die kon ik niet laten liggen.
1x besteld voor de maaier achter in de wei (450X Nera), dat gebied is redelijk open, als het bevalt bestel ik er nog een bij voor de 430X Nera voor rondom het huis en ook nog een RS1 station.
Nu eerst maar eens proberen met Epos Cloud icm grensdraad :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOJW0e5lb3T4MHG8k4fVLmHsKso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g91uC3qSvsxhhR4QZlszccEg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
Mad_Manic schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:29:
Ben bezig met de aanleg van een tuin. Op advies van de hovenier en winkel leg ik een rij stenen aan de rand van het gras als afscheiding met de borden. Ik ga daar een klinker (10 duimer) voor inmetselen. Is dit voldoende en heeft iemand nog andere tips? Kreeg ook het advies van een opsluitband maar die is smaller en veel meer werk ivm diepte.

Wat betreft behuizing zie ik op pinterest hele creatieve oplossingen voorbij komen waarbij er veel energie en creativiteit gestoken is in het maken van een leuke behuizing. Benieuwd of iemand hier ook zoiets gedaan heeft of met soortgelijke ideeen rondloopt. Het blijf hier op tweakers natuurlijk altijd een techniek discussie ;-)

Wat betreft maaiers orienteer ik me nu nog. Ik heb een kleine 600m2 aan gazon straks liggen. Twijfel tussen een Husqvarna en Segway en belangrijk dat ik straks eigenaar van mij eigen data ben (daarom geen Kress).
Er zijn ook opsluitbanden van 12cm breed ipv de reguliere 5cm brede banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Mad_Manic schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:29:

Wil je die rand hebben als stootrand voor de maaier? Dat zou ik namelijk niet doen. De maaier kan niet tot aan het eind van zijn eigen behuizing maaien en dat betekend dat hij een randje gras voor de stenen zal laten staan die je dan zelf met een kantjesmaaier mag gaan maaien. Daarnaast zal de bumper het niet leuk vinden om steeds op steen te botsen. Daar krijg je vrij snel hele lelijke krassen en vegen van op de bumper.

Ik zou de border inkaderen op iets dat de zelfde hoogte heeft als het gras zodat de maaier er iets in kan rijden. Dit is zowel met grensdraden als met gps wel te doen al zal met gps makkelijker aanpassen zijn. (cm naar voren of naar achter in de app ten opzichte van grensdraad weer opgraven om te verplaatsen.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Heb het verschil +10% terug gekregen vwb de Navimow. 778,50 betaald.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
@Acidrain gezien jij de installatie zelf gedaan hebt, volgens dit filmpje moet je de FW nog updaten na installatie?

YouTube: How to install EPOS™ Plug-in - Husqvarna Automower®

Geen zin om naar de dealer te gaan na installatie, of werkt het ook met een OTA update denk je?

EDIT;
Volgens deze video volgt de FW update vanzelf OTA na installatie;
YouTube: Husqvarna Automower® robotic mower virtual boundary installation guide

[ Voor 25% gewijzigd door Peule_P op 01-04-2025 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Peule_P schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:45:
@Acidrain gezien jij de installatie zelf gedaan hebt, volgens dit filmpje moet je de FW nog updaten na installatie?

YouTube: How to install EPOS™ Plug-in - Husqvarna Automower®

Geen zin om naar de dealer te gaan na installatie, of werkt het ook met een OTA update denk je?
Qua open schroeven heb ik dit filmpje ook gebruikt maar verder heb ik volgens mij de aanwijzingen in de app gevolgd. Ik heb nooit mijn laptop er aan gehad. Updates waren (en zijn) OTA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-05 17:49
Artbij schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:23:
Hier een Hookii. Ding doet het bovenverwachting goed.
Ik ben nog steeds aan het wachten op de levering.
Normaal ging ik hem begin maart ontvangen, we zijn nu al een maand verder.

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-05 08:20
Dean Martin schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:10:
Heb het verschil +10% terug gekregen vwb de Navimow. 778,50 betaald.
Nice! Moet je daarvoor langs de balie? Of kun je'm ook online bestellen en via formulier het aanvragen? Hoe heb jij dit geregeld?
(Hornbach zit hier namelijk niet echt om de hoek..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Fethoz69 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:27:
[...]

Nice! Moet je daarvoor langs de balie? Of kun je'm ook online bestellen en via formulier het aanvragen? Hoe heb jij dit geregeld?
Nouja, als je nog moet bestellen ben je te laat, want zij hebben de prijs nu gelijk aan die van Bauhaus. Ik had hem echter zaterdag al gekocht, voor de prijsverlaging.

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Fethoz69 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:27:
[...]

Vandaag gebeld door Hornbach nav mijn online bestelling gister en melding. Krijg verschil + 10% korting terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 21:48
Yaay schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:47:
[...]

Goed om te horen!
Ik heb de mijne sinds najaar 2024, maar heb zo nu en dan dat de bumper na een botsing blijft hangen, waardoor hij in storing gaat.
De grotere objecten heb ik van een no-go zone voorzien maar ik heb bijv niet om de palen van een speeltoestel een no-go zone gemaakt.
Vreemd genoeg lijkt de visual obstacle avoidance dit ook niet goed te herkennen, al lijkt het er wel op dat hij onthoudt als ergens eerder tegenaan gebotst is.

Hoe is jouw ervaring met objecten in de tuin?

Behoudens dit issue ben ik zelf ook erg tevreden!
Wel wordt mijn maaier nu opgehaald voor reparatie van bovengenoemde, wel jammer dat ik hem daardoor, net nu het maai seizoen begint een maand kwijt ben.
Lage objecten herkent hij niet, bijvoorbeeld de liggen paal van een voetbaldoeltje. Schommels etc rijdt hij wel doorheen. Ik heb ook al veel schade aan de maaier. Ben bezig om hem vervangen te krijgen. Ik denk dat in het transport veel mis gegaan is.

Ik heb:
- Deuken in de grijze behuizing.
- Laadpunten zaten vast in de lader.
- Schaaf/kras op de radar.
- Scheef achterwiel.

Al met al genoeg schade om niet heel veel vertrouwen in een langdurige werking van de maaier te hebben.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
Acidrain schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:45:
[...]

Wil je die rand hebben als stootrand voor de maaier? Dat zou ik namelijk niet doen. De maaier kan niet tot aan het eind van zijn eigen behuizing maaien en dat betekend dat hij een randje gras voor de stenen zal laten staan die je dan zelf met een kantjesmaaier mag gaan maaien. Daarnaast zal de bumper het niet leuk vinden om steeds op steen te botsen. Daar krijg je vrij snel hele lelijke krassen en vegen van op de bumper.

Ik zou de border inkaderen op iets dat de zelfde hoogte heeft als het gras zodat de maaier er iets in kan rijden. Dit is zowel met grensdraden als met gps wel te doen al zal met gps makkelijker aanpassen zijn. (cm naar voren of naar achter in de app ten opzichte van grensdraad weer opgraven om te verplaatsen.)
Inderdaad inkaderen op dezelfde hoogte van het gras zodat het wieltje van maaier eroverheen kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stef CB
Vandaag mijn Hookii neomow X ontvangen.
Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Acidrain schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:10:
[...]

Als het je puur om het patroon maaien te doen is en je bent tevreden over hoe hij nu maait zou ik het niet doen. Het meeste werk van de draden trekken heb je immers al gedaan.

Patroon maaien is 1malig instellen en dat patroon zal hij dan aanhouden waardoor je (vermoed ik) tzt een karrespoor trekt.
Plaatjes van hoe het er in de app uit ziet:
De opties
[Afbeelding]

Richting van het patroon kiezen
[Afbeelding]
Nog een vraag, als je hem op 'onregelmatig' patroon zet, volgt ie dan ook de maaivoortgang en is ie 'klaar' met 100%?
Of hobbelt ie vrolijk rond op de gezette tijden in het schema net zoals ik nu heb met grensdraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Peule_P schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:05:
[...]

Nog een vraag, als je hem op 'onregelmatig' patroon zet, volgt ie dan ook de maaivoortgang en is ie 'klaar' met 100%?
Of hobbelt ie vrolijk rond op de gezette tijden in het schema net zoals ik nu heb met grensdraad?
Hij volgt voortgang, dat weet ik want ik heb hem tot nu toe 1 keer op zn laadstation zien zitten terwijl hij vol was en er een schema actief was. Er stond toen iets dergelijks als niets meer te maaien in het scherm op de maaier zelf. Maar ik zie in de app nergens voortgang.
Tot nu toe rijd hij verder zijn rondjes tijdens het schema, als hij rond 25% is zoekt hij zijn dok om op te laden en als hij vol is gaat hij weer het stukje maaien wat hij volgens schema zou moeten maaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Stef CB schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:49:
Vandaag mijn Hookii neomow X ontvangen.
Wordt vervolgd
Gefeliciteerd! Ben erg benieuwd naar je eerste ervaringen! Wil je deze hier ook delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfske
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 23:33
Johnnygo schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:15:
Dat er communicatie nodig is tussen de RTK en de robot weet ik, maar werkt dat bij de luba2 ook via wifi?

Als hij de hoek om gaat om te maaien is de line-of-sight natuurlijk ook weg.

[...]
Je hebt bij de luba2 3 verschillende mogelijkheden om het RTK signaal te ontvangen. Je kunt het het signaal van de eigen antenne ontvangen via een eigen radio signaal of via wifi. Een derde mogelijkheid is om gebruik te maken van iNavi functie waarbij je geen antenne nodig hebt maar gebruik maakt van hun eigen antennes. Maar dit is wel een betaalde service die het eerste jaar gratis is

Zie dit filmpje op 13:21min YouTube: Mammotion Luba 2 AWD 5000 X – Jetzt auch ohne RTK Antenne (iNavi) & ...

Zie voor de iNavi functie ook dit artikel: https://eu.mammotion.com/blogs/news/mammotion-inavi-service

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stef CB
Yaay schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:12:
[...]

Gefeliciteerd! Ben erg benieuwd naar je eerste ervaringen! Wil je deze hier ook delen?
Mijn eerste ervaring: onder de indruk!

Installatie:
uitpakken, laadstation plaatsen en monteren aan de grond, voeding aansluiten.
Vervolgens de robot op het station gezet, verbonden met de app en een update uitgevoerd (10min).
De robot laten opladen tot 100% (aangeraden bij eerste gebruik).

Als laatste het maaigebied aangemaakt (1e keer gaf hij aan "te klein maaigebied")
> nog eens geprobeerd, deze keer zonder problemen, het is wel een beetje draaien en keren en zoeken om toch zo fijn mogelijk de randen af te rijden.

Hij is nu aan het maaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ab6a1OiXFoR0KV6e71u2ltwdYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naKzJSKJTJGKj8wq7rDfZJWs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoHRtKcjV_H0v5mFw_mlM8RdQlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rW6d97lDKlbkqHKr7pcPge7q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 21:46
Nieuwe firmwire voor de navimow i108 kan op internet nog geen release notes vinden maar dit zegt de app Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2IQox22f1AR2QpTGpF21lfS_6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4cx2Z81t9MQJpsdSXpFLQGvH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-05 15:29
Johnnygo schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:52:
Even een vraag tussendoor. Ik heb de Luba2 besteld samen met de muurbeugel voor de RTK. Nu was ik van plan die gewoon tegen de muur te schroeven. Maar vandaag heb ik de beugel al binnen gekregen, en dat is best wel een groot ding. Dus nu wil ik die eigenlijk wat minder in het zicht hangen. Is voor het voor het TRK station nodig om line-of-sight te hebben met de robot? Of is alleen goed zicht en een wifi verbinding voldoende? Dan kan ik hem op het platte dak tegen de schoorsteen schroeven. Mooi uit het zicht (en dus ook uit het zicht van de robot) en vrij zicht naar boven.
Weet iemand of dat mogelijk is?
Inavi is nu ook beschikbaar in Nederland oa voor de Luba 2 2025 model, waardoor een RTK-antenne niet langer nodig is. Een nadeel is echter dat je wel een 4G abonnement of perfecte wifi dekking nodig hebt. Zelf heb ik de RTK-antenne aan de schuur bevestigd, en dat werkt uitstekend. Ik las ook dat sommige mensen ervoor kiezen om hem bijvoorbeeld op zolder op te hangen. Hoewel Mammotion dit niet toe juicht, blijkt het voor veel mensen toch goed te functioneren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2FGUKMHNqrFhdUEvDkCJ-MRIKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cxj8kHgp9xYqO5L2am8pfIMy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_x63YYMTyGbXcUdpOvSX_B_Izv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2xtJXdnZf9fOWHvF3y9uaZQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Bacteria1980 op 04-04-2025 13:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peule_P
Gisteren de EPOS Plug-In module in de 450X Nera gemonteerd en de eerste indruk is goed!
Duurde na installatie van de module een tijdje voordat de FW binnenkomt, accu moet 100% zijn en dan gaat ie pas zoeken/downloaden lijkt het ,maar na een uurtje of wat stond de FW erop en moest ik een nieuwe kaart maken. (De oude kaart met grensdraad ben je automatisch kwijt).

Na een rondje handmatig te hebben gereden aan het werk gezet en heeft de taak mooi voltooid tot 100%.
Op een stuk gras/wei van 2500m2 met diverse opstakels, appelboompjes en 2 voetbalgoals doet ie gemiddeld 10% per uur en red ik het dus makkelijk van zonsopgang tot zonsondergang om alles gemaaid te krijgen.
Dit met het driehoek patroon, vanochtend starte ie dan ook mooi in een andere richting.

Nu even een paar dagen monitoren en als het echt goed werkt met de EPOS Cloud ben ik aan het overwegen om weer een nieuwe kaart te maken (of een 2e werkgebeid erbij) voor het stuk welk nu door de 430X Nera wordt gedaan.
Als de 450X Nera dit dan gecombineerd haalt op 1 dag door het systematisch maaien kan de 430X Nera misschien zelfs de deur uit.
Wellicht zelf nog een 3e werkgebied voor de voortuin en de Navimow i105 met pensioen, maar dat is misschien teveel van het goeie en haal je het niet overdag. Ik wil de maaier in de nacht niet laten werken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaN643wN1VfSwESzQ4PzmcKM9fY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLfLStx1jiMHg4CCkzJF6nGY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Peule_P op 04-04-2025 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
Peule_P schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:01:
Gisteren de EPOS Plug-In module in de 450X Nera gemonteerd en de eerste indruk is goed!
Duurde na installatie van de module een tijdje voordat de FW binnenkomt, accu moet 100% zijn en dan gaat ie pas zoeken/downloaden lijkt het ,maar na een uurtje of wat stond de FW erop en moest ik een nieuwe kaart maken. (De oude kaart met grensdraad ben je automatisch kwijt).

Na een rondje handmatig te hebben gereden aan het werk gezet en heeft de taak mooi voltooid tot 100%.
Op een stuk gras/wei van 2500m2 met diverse opstakels, appelboompjes en 2 voetbalgoals doet ie gemiddeld 10% per uur en red ik het dus makkelijk van zonsopgang tot zonsondergang om alles gemaaid te krijgen.
Dit met het driehoek patroon, vanochtend starte ie dan ook mooi in een andere richting.

Nu even een paar dagen monitoren en als het echt goed werkt met de EPOS Cloud ben ik aan het overwegen om weer een nieuwe kaart te maken (of een 2e werkgebeid erbij) voor het stuk welk nu door de 430X Nera wordt gedaan.
Als de 450X Nera dit dan gecombineerd haalt op 1 dag door het systematisch maaien kan de 430X Nera misschien zelfs de deur uit.
Wellicht zelf nog een 3e werkgebied voor de voortuin en de Navimow i105 met pensioen, maar dat is misschien teveel van het goeie en haal je het niet overdag. Ik wil de maaier in de nacht niet laten werken :)

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Gezien je ervaringen met zowel Husqvarna als Segway welke zou je dan kiezen als je een gazon hebt van iets minder dan 700m2? De 410x of de i108?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
Mad_Manic schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:23:
[...]

Gezien je ervaringen met zowel Husqvarna als Segway welke zou je dan kiezen als je een gazon hebt van iets minder dan 700m2? De 410x of de i108?
De Husqvarna kost dacht ik 2x zoveel dan de Segway en als je de EPOS plug-in nog erbij koopt om via GPS te maaien zelf 3x zoveel?
Als ik vergelijk dan steekt de Husqvarna er wel met kop en schouders uit qua robuustheid en bouwkwaliteit hoor! ;)
De bediening van de apps is van beide relatief straight forward, de Segway wellicht iets moderner/nieuwer/frisser en iets meer gericht op het grote publiek?

Maar de meeste vrienden en bekenden raad ik ook de Segway aan overigens, zeer betaalbaar en doet gewoon wat het moet doen, gewoon veel bang for the buck :)

Dus wil je gewoon een goede maaier die alles in 1 pakket heeft (Visionfence etc op de Segway), of ga je voor een meer premium product waar een prijskaartje aanhangt?
Zo denk ik erover ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
Peule_P schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:36:
[...]

De Husqvarna kost dacht ik 2x zoveel dan de Segway en als je de EPOS plug-in nog erbij koopt om via GPS te maaien zelf 3x zoveel?
Als ik vergelijk dan steekt de Husqvarna er wel met kop en schouders uit qua robuustheid en bouwkwaliteit hoor! ;)
De bediening van de apps is van beide relatief straight forward, de Segway wellicht iets moderner/nieuwer/frisser en iets meer gericht op het grote publiek?

Maar de meeste vrienden en bekenden raad ik ook de Segway aan overigens, zeer betaalbaar en doet gewoon wat het moet doen, gewoon veel bang for the buck :)

Dus wil je gewoon een goede maaier die alles in 1 pakket heeft (Visionfence etc op de Segway), of ga je voor een meer premium product waar een prijskaartje aanhangt?
Zo denk ik erover ;)
Met de tijdelijk gratis EPOS plugin actie bij een husqvarna is het nu inderdaad een dubbeling ten opzichte van de Segway. Ik zou me kunnen voorstellen dat het service netwerk, toekomstige beschikbaarheid van onderdelen bij een Husqvarna beter is. De vraag is inderdaad of deze premium componenten een dubbeling rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Mad_Manic schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:08:
[...]

Met de tijdelijk gratis EPOS plugin actie bij een husqvarna is het nu inderdaad een dubbeling ten opzichte van de Segway. Ik zou me kunnen voorstellen dat het service netwerk, toekomstige beschikbaarheid van onderdelen bij een Husqvarna beter is. De vraag is inderdaad of deze premium componenten een dubbeling rechtvaardigen.
Ik weet niet hoe het met de 4G dekking van de 410 zit, maar bij de 430/450X Nera's die ik heb is dit 'gratis' en inclusief, voor de Navimow is het wel weer een extra kastje met jaarabonnement etc.
Dit zou wellicht ook nog een overweging voor je kunnen zijn of het premium prijskaartje het waard is of niet gezien je anders volledig van wifi afhankelijk bent in je tuin.

Ook elektrische vs. handmatige hoogteverstelling etc is nogal een verschil in prijs lijkt me, voor een goed vergelijk zou je de Husqvarna dan ook een naast de Navimow H-serie of X-serie moeten zetten ipv de i-serie wellicht?

[ Voor 12% gewijzigd door Peule_P op 04-04-2025 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
Peule_P schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:15:
[...]

Ik weet niet hoe het met de 4G dekking van de 410 zit, maar bij de 430/450X Nera's die ik heb is dit 'gratis' en inclusief, voor de Navimow is het wel weer een extra kastje met jaarabonnement etc.
Dit zou wellicht ook nog een overweging voor je kunnen zijn of het premium prijskaartje het waard is of niet gezien je anders volledig van wifi afhankelijk bent in je tuin.

Ook elektrische vs. handmatige hoogteverstelling etc is nogal een verschil in prijs lijkt me, voor een goed vergelijk zou je de Husqvarna dan ook een naast de Navimow H-serie of X-serie moeten zetten ipv de i-serie wellicht?
Dat is inderdaad een eerlijker vergelijk en als je prijs van de Segway X315E pakt (2499) dan is er nog maar nauwelijks verschil. Daar zit 1 jaar 4g bij lees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Peule_P schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:01:

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Heb je er ook een RS1 of 5 bijgekocht of is dit puur op basis van de cloud en heb je alleen het "petje" gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
Acidrain schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:22:
[...]

Heb je er ook een RS1 of 5 bijgekocht of is dit puur op basis van de cloud en heb je alleen het "petje" gekocht?
Enkel het 'petje' en via EPOS Cloud, heb wel ook die support-by-wire funtie aanstaan in de app maar weet niet of dat nodig is of niet, dat zie je helaas niet in de app op de kaart of ergens minder dekking is.
Wil hem nu een paar dagen zo laten draaien en als ik geen problemen heb zal ik de support-by-wire functie eens uitzetten en kijken of ie dan ook probleemloos door blijft maaien.

Maar als ik nu al zie hoe netjes hij maait en hoe het werkt sluit ik niet uit dat ik de RS1 deze maand nog erbij bestel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:27
Hoi, op de Segway navimow i105e is in de nieuwe firmware een optie om een alarm af te laten gaan als deze opgetild wordt. Mooie feature, heb die dan ook even getest maar is het nou alleen mogelijk het alarm uit te zetten op de robot met de code? In de app kon ik niet terugvinden hoe ik het alarm stop. Iemand die dit wel gevonden heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greendragon
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-05 19:11
Ik heb inmiddels de gok gewaagd en de Ecovacs O800 RTK staan.

Installeren was goed te doen, goede dekking en snel mijn grasveld kunnen mappen. Heeft nu al meerdere keren z'n rondjes gedraaid en prima tevreden.

Om even een beetje tegenwicht te geven aan de Segway geluiden. Die was mijn tweede optie geweest, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:37

bjp

Greendragon schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:41:

Installeren was goed te doen, goede dekking en snel mijn grasveld kunnen mappen. Heeft nu al meerdere keren z'n rondjes gedraaid en prima tevreden.

Om even een beetje tegenwicht te geven aan de Segway geluiden. Die was mijn tweede optie geweest, overigens.
lees ik juist dat dit een 800m2 model is? er bestaat ook een 1200m2 model (O1200).

Heb je een software limiet ervaart?

maait het mooi tot aan de rand (volgens ecovacs website kan hij dat)?

[ Voor 9% gewijzigd door bjp op 04-04-2025 12:52 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddy0365
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 10:42
hallo,
iemand ervaring met de oasa r1 .
zowel positieve als negatieve zijn welkom.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greendragon
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-05 19:11
bjp schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:50:
[...]

lees ik juist dat dit een 800m2 model is? er bestaat ook een 1200m2 model (O1200).

Heb je een software limiet ervaart?

maait het mooi tot aan de rand (volgens ecovacs website kan hij dat)?
Dit is de 800 m2 model inderdaad. Er is een ook 500, maar die werkt niet met RTK en alleen met de camera's.
Ik heb geen 800m2 maai oppervlak dus kom niet aan de limiet.

Tot nu toe heel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Greendragon schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:41:

En hoe kwam hij dan bovenaan jouw lijst, ondanks al die Segway geluiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Hmz. Gisteren m'n Landroid M500 Plus WR165E uit de winterstalling gehaald. Nieuwe mesjes erop. Geen stroom op het basisstation meer. Voeding lijkt defect. Anderhalf jaar oud, gelukkig dus nog in de garantie, en ik lees dat de adapter relatief vaak kapot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jefstaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-05 17:32
Vaez schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:30:
Hoi, op de Segway navimow i105e is in de nieuwe firmware een optie om een alarm af te laten gaan als deze opgetild wordt. Mooie feature, heb die dan ook even getest maar is het nou alleen mogelijk het alarm uit te zetten op de robot met de code? In de app kon ik niet terugvinden hoe ik het alarm stop. Iemand die dit wel gevonden heeft?
Ik kreeg het alarm via de app ook niet uit, door de optie "Alarm maaier opgetild" weer uit te zetten in de app stopt hij wel, maar dan schakel je de hele optie weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 08:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T_YdwKYE10-DdavOKMJ8rbYQfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3mPUpxeJjyhNgjYTPv7DkNj.jpg?f=fotoalbum_large
Juij, eindelijk van de grensdraad Gardena af 😊 Installeren van de Navimow ging vlot. Alleen was het nog een dingetje om die oude grensdraad te verwijderen, na iets minder dan de helft maar gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddy0365
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 10:42
Kan de segway i105e 350m2 in een beurt doen wat zijn jullie ervaringen .
Het perceel ligt in een rechthoek zonder hellingen of obstakels.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Zit toch te twijfelen over de garage. Niet zozeer voor de regen maar meer voor de zon.
Ik dacht dat hij meer beschut zou staan, maar staat toch vanaf een uurtje of 13h in de volle zon.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:29

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Garage vind ik onnodig.
Ding is gemaakt om van maart tot november buiten te staan.
Ik zie geen verkleuring in 3e jaar.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:00
964C2 schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:58:
Garage vind ik onnodig.
Ding is gemaakt om van maart tot november buiten te staan.
Ik zie geen verkleuring in 3e jaar.
Gaat mij niet om de verkleuring maar om de hitte, de i108 is zwart en wordt erg warm, en de accu dus ook. En er zijn twee dingen die accu’s niet leuk vinden, erge kou en langdurige hitte. Dus de mijne heeft ook een afdakje tegen de zon. De regen zou mij ook niks uitmaken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DubbelU
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:24
daddy0365 schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:13:

mvg
Hier 320m2 haalt hij net niet in 1 keer. Volgens gaat hij onder 20% batterij terug naar laadstation. Maar pas 6 x rondje gedaan, mss bij 25 x wat efficienter? Iig erg tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Himalaya schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:38:
[...]

Gaat mij niet om de verkleuring maar om de hitte, de i108 is zwart en wordt erg warm, en de accu dus ook. En er zijn twee dingen die accu’s niet leuk vinden, erge kou en langdurige hitte. Dus de mijne heeft ook een afdakje tegen de zon. De regen zou mij ook niks uitmaken.
Dat was dus ook mijn gedachte.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op zondag 6 april 2025 @ 06:06:
Hmz. Gisteren m'n Landroid M500 Plus WR165E uit de winterstalling gehaald. Nieuwe mesjes erop. Geen stroom op het basisstation meer. Voeding lijkt defect. Anderhalf jaar oud, gelukkig dus nog in de garantie, en ik lees dat de adapter relatief vaak kapot gaat.
Is 't hier mensen wel gelukt een log bestand op een usb stick te krijgen? Inmiddels geprobeerd met twee sticks. Fat32 geformatteerd, 2GB. Bij beide gebeurt niets.

https://wiki.worx.com/nl/...landroid-m-en-l-2019/2020

Maaier aan, USB stick erin. Niets..

\\Edit: Nog 3 USB sticks verder, paar keer de robot aan/uit gezet, en ineens begon 't alsnog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zl2JAlwPYKvLpcb0Mij4YD275g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bNsH7XNDsbf3LeqBJQAzJLLS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-bbx5evkWbrMpVA7Fnbbuo3eo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDS8LDFknZOnQvTWyyDpV6Ho.png?f=fotoalbum_large

De titel van die pagina vond ik dan wel weer geinig.

[ Voor 47% gewijzigd door JBS op 06-04-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

daddy0365 schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:13:

mvg
Is het een probleem als de maaier ondertussen een keer stroom gaat tanken ?
Bij mij heeft de H1500e ook meerdere laadmomenten nodig om ongeveer 1600m2 te maaien. Opladen gaat lekker snel.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 22:05
Dalike schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:23:
[Afbeelding]
Juij, eindelijk van de grensdraad Gardena af 😊 Installeren van de Navimow ging vlot. Alleen was het nog een dingetje om die oude grensdraad te verwijderen, na iets minder dan de helft maar gestopt.
Waarom moest de oude grensdraad eruit?
Ik heb het hier laten liggen en kan/kon geen reden bedenken om deze weg te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:40

Sandyman538

SandstorM [148839]

Himalaya schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:38:
[...]

Ook de reden waarom ik vorige week toch de officiele garage van Segway gekocht heb. Mooi professioneel dakje wat goed in elkaar zit (beter dan de garage die ik had bij mijn vorige robot de robomow).

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:14
Heeft zo'n officiële garage van welk merk nou nog iets meer te bieden dan alleen beschutting? Met prijzen tot ver boven de 200 euro zoek ik nog de meerwaarde boven een plaat aluminium van 3 tientjes of een stukje golfplaat van 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieskek
  • Laatst online: 27-05 10:39
Ik ben aan het rond kijken voor een nieuwe maaier ter vervanging van de Gardena. Nu is mijn oog gevallen op de navimow x315 omdat dat i108 qua maai oppervlakte net te klein zou zijn +/-850m2 en tiental bomen, meerdere speeltoestellen en verschillende zones).

Nu lees ik dat de software matige capaciteit 960m2 is van de i108 waardoor de misschien toch in aanmerking komt. Denken jullie dat de i108 voldoende is om 850/900m2 te maaien met vele opstakels en complexe indeling? Dit is overigens de achtertuin de voortuin komt er nog bij en is zon 150/200m2 gras, maar deze zal na verbouwing wat kleiner worden.

De x315 is 2x zo duur en ik kan mijn geld maar 1x uitgeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:09

YJB

964C2 schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:35:
[...]

Is het een probleem als de maaier ondertussen een keer stroom gaat tanken ?
Bij mij heeft de H1500e ook meerdere laadmomenten nodig om ongeveer 1600m2 te maaien. Opladen gaat lekker snel.
Onze H3000 heeft ook meerdere laadmomenten nodig, zeker op de zones waar ie geen meters kan maken. Hellingen doen ook een aanslag op de accucapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:44
Ik zou de maaier niet op het maximum van zijn capaciteit willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 08:13
akatar schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:15:
[...]

Waarom moest de oude grensdraad eruit?
Ik heb het hier laten liggen en kan/kon geen reden bedenken om deze weg te halen.
Ik dacht dat het handig was als ik wil gaan verticuteren. Had ze twee jaar geleden gewoon op het gras gelegd, maar ze ligt er ondertussen genoeg onder denk ik. Heb de rest ook maar laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieskek
  • Laatst online: 27-05 10:39
gjcvro schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:48:
Heeft zo'n officiële garage van welk merk nou nog iets meer te bieden dan alleen beschutting? Met prijzen tot ver boven de 200 euro zoek ik nog de meerwaarde boven een plaat aluminium van 3 tientjes of een stukje golfplaat van 5 euro.
Ze raden het gebruik van metaal af i.v.m. verstoren/blokkeren van gps signalen.
"If you prefer DIY or third party garage/shelter, please ensure the material is metal-free to avoid GNSS signal interference. Plastic is preferred when building the DIY garage/shelter."
https://segway-navimow.my...-Navimow-i?language=en_US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:42
Bacteria1980 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:43:
[...]

Inavi is nu ook beschikbaar in Nederland oa voor de Luba 2 2025 model, waardoor een RTK-antenne niet langer nodig is. Een nadeel is echter dat je wel een 4G abonnement of perfecte wifi dekking nodig hebt. Zelf heb ik de RTK-antenne aan de schuur bevestigd, en dat werkt uitstekend. Ik las ook dat sommige mensen ervoor kiezen om hem bijvoorbeeld op zolder op te hangen. Hoewel Mammotion dit niet toe juicht, blijkt het voor veel mensen toch goed te functioneren.
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb de RTK gewoon op het dak aan de schoorsteen bevestigd. Er is geen line-of-sight, en een directe verbinding werkt matig. Maar via de optie om de verbinding via internet te laten verlopen werkt het prima. Heb alleen helaas geen geluk met de Luba2 zelf. Die wil niet meer laden. Staat nu alweer een paar dagen op de lader. De app geeft aan dat ie aan het laden is, maar accu blijft op 0% staan :( Dat is wel erg snel weer terug naar de handmaaier. Nu even kijken hoe snel support dit kan oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:13
thieskek schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:55:
Ik ben aan het rond kijken voor een nieuwe maaier ter vervanging van de Gardena. Nu is mijn oog gevallen op de navimow x315 omdat dat i108 qua maai oppervlakte net te klein zou zijn +/-850m2 en tiental bomen, meerdere speeltoestellen en verschillende zones).

Nu lees ik dat de software matige capaciteit 960m2 is van de i108 waardoor de misschien toch in aanmerking komt. Denken jullie dat de i108 voldoende is om 850/900m2 te maaien met vele opstakels en complexe indeling? Dit is overigens de achtertuin de voortuin komt er nog bij en is zon 150/200m2 gras, maar deze zal na verbouwing wat kleiner worden.

Je kunt niet de voortuin erbij doen, het totaal in kaart gebrachte oppervlakte is max 960m2 en hij rekent teveel dus dat gaat niet werken.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 09:08

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

JBS schreef op zondag 6 april 2025 @ 06:06:
Tip van Flip: Vervang de originele voeding door (bijvoorbeeld) een Mean Well 150W IP67. In combinatie met de 8Ah accu echt ideaal.

Laden duurt iets meer dan een uur en daarna kan hij ruim 4 uur aan de slag. Alleen even de connector aan de nieuwe voeding solderen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Rimco schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:33:
[...]

Tip van Flip: Vervang de originele voeding door (bijvoorbeeld) een Mean Well 150W IP67. In combinatie met de 8Ah accu echt ideaal.

Laden duurt iets meer dan een uur en daarna kan hij ruim 4 uur aan de slag. Alleen even de connector aan de nieuwe voeding solderen.
Dank voor de tip! Heb echter nog garantie, dus laat de voeding liever onder garantie vervangen. De voeding die je linkt is overigens wel aanzienlijk goedkoper dan 'n originele, dus mocht het euvel zich ook nog eens buiten garantie voordoen, dan is dat zeker een goede optie.
Gezien m'n beperkte oppervlak aan gras, is de standaard accu eigenlijk ook wel prima :)

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 07-04-2025 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@JBS De originele zijn bij mij eigenlijk altijd gesneuveld na een paar jaar, ook omdat deze buiten zit terwijl dat eigenlijk niet kan/mag. Met wat plastic er omheen ging het wel wat beter, maar de vervanger is ook gewoon een stuk zwaarder en van zichzelf netjes waterdicht.

De vele rondjes langs de rand waren hier een heikel punt met >500m2 en 200m omtrek. Nu met de grotere accu, snellere lader en ook shortcuts dmv de off limits module is het een stuk beter. Dat is vooral relevant voor de momenten dat het zo nu en dan regent en je dus niet elke dag de tijd krijgt om te maaien. Dan is het fijn als hij in 1 dag uren achter elkaar door kan gaan. Ik zie net dat hij het gisteren zelfs 5h30m lang heeft volgehouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rimco op 07-04-2025 13:21 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:14
thieskek schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:20:
[...]

Ze raden het gebruik van metaal af i.v.m. verstoren/blokkeren van gps signalen.
"If you prefer DIY or third party garage/shelter, please ensure the material is metal-free to avoid GNSS signal interference. Plastic is preferred when building the DIY garage/shelter."
https://segway-navimow.my...-Navimow-i?language=en_US
Ah, dan blijft de (kunststof) golfplaat van 5 euro over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
gjcvro schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:22:
[...]

Ah, dan blijft de (kunststof) golfplaat van 5 euro over.
ja of een houten bekisting met een dakleertje alla honden/kippen/konijnenhok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:46
thieskek schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:55:

Ik heb 716m2 en hij maait dat in ongeveer 7uur (4u maaien, 1,5u laden en daarna weer 3u maaien). Ik denk dat hij 850m2 net niet red in 2 ladingen.

Neemt niet weg dat het geen probleem is, ik zou een i108e kopen voor 850-900m2, de Navimow maait in banen en is daardoor heel efficient. Een ouderwetse kriskras robotmaaier, daarmee zeggen ze dat je dubbele capaciteit moet hebben omdat hij kris kras maait en anders stukje kan laten staan, maar daar heb je met de Navimow geen last van.

Mijn vorige Gardena had een capaciteit van 1200m2, maar die moest ik bijna elke dag laten lopen omdat ik anders hoge plukjes kreeg. De i108e loopt 3 dagen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvR1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:45
Wilbert de Vries schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:47:
[...]

Tot op heden heb ik altijd Gardena met grensdraad gehad en heb dezelfde zoektocht gedaan, alhoewel mijn eisen qua complexiteit wel lager liggen gok ik. Eerder deze week heb ik de gok genomen en de nieuwe Eufy E15 grasmaaier in de preorder besteld. Deze kan tot 800m2, de iets duurdere E18 kan tot 1200m2 maar dat is voor mijn grasveldje echt overkill.

Reden voor mijn keuze is geen grensdraad, meerdere zones, automatische mapping, geen RTK, goede ervaringen met Eufy zelf en de integratie met mijn reeds aanwezige eufy spullen (camera’s en robotstofzuiger).

De grasmaaier is nieuw op de markt dus ik kan een verkeerde gok nemen, maar de slimme zaken op de camera’s die ik heb werken goed. Ik gok/hoop dat ze soortgelijke slimme dingen ook in hun grasmaaier stoppen.
@Wilbert de Vries Heb je de Eufy E15 al binnen?
Ik zit er ook over na te denken om deze aan te schaffen.
Je kan hem nu ook bij de Gamma en Karwei kopen.
Ben benieuwd naar jouw ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:49
Hier vandaag een gevalletje met een vraag.

Blijkbaar last van een overactieve mol waardoor mijn Segway H1500 vastgelopen was.

Hij liep gewoon "in programma".

Mijn zoontje heeft hem "bevrijd" en op de maaiknop gedrukt.
Nu maait hij dus "zonder programma", dus tot zonsondergang, op zich niet zo erg, maar wat ik vervelender vind is dat hij bij zonsopkomst ook weer verder gaat met maaien omdat hij nog in dat handmatige programma zit.

Wat is dan verstandig om te doen :?

Bevrijden en op de "home" knop drukken?

En als hij handmatig is gestart hoe stop je dan die handmatige actie zonder de algehele voortang te annuleren :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Grolsch schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:35:

Nu maait hij dus "zonder programma", dus tot zonsondergang, op zich niet zo erg, maar wat ik vervelender vind is dat hij bij zonsopkomst ook weer verder gaat met maaien omdat hij nog in dat handmatige programma zit.
Zit er geen mogelijkheid tot kinderslot op de maaier? Dit is wel beschikbaar op de i108, dan kun je hem alleen weer aanzetten via de app, dan zou je dit in de toekomst voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Hier een gevalletje dat ik niet snap.
De Navimow is vandaag zoals gepland zijn taak gestart. Ik krijg de melding dat de taak voltooid is omdat 100% gemaaid is, echter wanneer ik de kaart bekijk is er een stuk overgeslagen, maar ook hier staat 100% gemaaid.

Er zijn geen obstakels o.i.d.
Dit stuk maait 'ie normaal wel gewoon.

Iemand een idee waarom dit gebeurd?

[ Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 08-04-2025 20:57 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Grolsch schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:35:
Hier vandaag een gevalletje met een vraag.

Blijkbaar last van een overactieve mol waardoor mijn Segway H1500 vastgelopen was.

Hij liep gewoon "in programma".

Wat is dan verstandig om te doen :?

Bevrijden en op de "home" knop drukken?

En als hij handmatig is gestart hoe stop je dan die handmatige actie zonder de algehele voortang te annuleren :?
toon volledige bericht
@Grolsch
Hi Grolsch,

Gewoon op de Stop knop drukken en daarna op Home.
Morgen kun je hem dan weer starten door Mow Now in te drukken. Je selecteert dan eventueel de zone en dan kun je de maaier laten starten waar deze vandaag geëindigd is.
Andere optie is vanaf Nul te starten morgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-05 12:10

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
RvR1 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:26:
[...]

@Wilbert de Vries Heb je de Eufy E15 al binnen?
Ik zit er ook over na te denken om deze aan te schaffen.
Je kan hem nu ook bij de Gamma en Karwei kopen.
Ben benieuwd naar jouw ervaring.
Yes, deze staat inmiddels geïnstalleerd en wel te shinen in de tuin. Qua model was het heel even wennen, maar ik ben verkocht hoor :) Installatie was eigenlijk niet meer dan neerzetten. Ik was aangenaam verrast door de aanwezigheid van een dak voor het basisstation en de meegeleverde extra lange stroomkabel indien nodig.

De maaier heeft inmiddels enkele keren gemaaid en doet dat prima. Mapping gaat ook goed, al heb ik het gevoel dat dit automatisch wordt bijgewerkt tijdens de eerste keren gebruik. Ik heb nog geen minpunten kunnen ontdekken, maar als ik er een moet noemen dan is het dat je qua instellingen ‘maar’ tot 15cm over de ‘padgrens’ heen kunt gaan. Dit heb ik opgelost door de mapping te customizen en enkel zones iets breder te maken.

Je kunt zowel reissnelheid als messnelheid instellen. Die staan bij mij op ‘standaard’.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLel8b1fwTtDw-78pw1AEJI_Drw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NKtULQ18V6Oz8rHJh8bfkgpc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Wilbert de Vries op 09-04-2025 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Weet er toevallig iemand wat de afmetingen zijn van de doos van de navimow 105?

edit: 82cm x 59cm x 36cm

[ Voor 15% gewijzigd door Driehoek op 09-04-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:02
Pablamor schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:45:
Een draadbreuk in het begrenzingsdraad ("perimeter") van een robotmaaier is soms lastig te vinden. Als het een echte breuk is (dus finaal door midden) kan je de breuk eenvoudig vinden met behulp van een AM radio:
  1. Verbreek de verbinding met het perimeterdraad van één kant van het laadstation. Dit zorgt ervoor dat de kant waar de breuk zit geen signaal meer afgeeft.
  2. Zet de AM radio op een frequentie waar geen radiostation op zit (dus dat je alleen statisch geluid of ruis hoort).
  3. Loop met de antenne van de radio langs het draad, net zolang tot je geen signaal geluid meer hoort.
Het basisstation levert ca. 24 volt (bij Landroid Worx althans). Deze spanning moet op de gehele draad staan. Bij een gedeeltelijke draadbreuk kan de spanning terugvallen naar ca. 7 volt. Dit kan niet (heel) goed met een AM radio gemeten worden omdat het signaal er nog steeds is (alhoewel wel zwakker). Je kan dan evt. een multimeter gebruiken en telkens gedeeltes van de lus doormeten, bv. ter hoogte van een kabelverbinder of verbindingspunt als die er al zit.
  1. Pak uit je schuur een los stuk draad met voldoende lengte en sluit die aan op een kant van het laadstation
  2. Knip het bestaande draad ergens door ter hoogte van de vermoedelijke breuk
  3. Sluit het losse stuk draad aan op de ene pen van de multimeter en het doorgeknipte deel op de andere pen. Het doorgeknipte deel moet natuurlijk ook op het laadstation zijn aangesloten. Je hebt nu een gesloten lus.
  4. Zet de multimeter op 200v. Als hij nu zo'n 22-24v aangeeft dan weet je zeker dat in deze draden geen breuk zit en moet je verder zoeken in het andere gedeelte. Geeft hij echter beduidend minder aan (bv. 7-8volt) dan weet je zeker dat in dit gedeelte een breuk zit.
De ervaring leert dat draadbreuken meestal voorkomen daar waar tuinwerkzaamheden hebben plaatsgevonden (wieden, schoffelen, afsteken, verticuteren) of soms waar de maaier is stil blijven staan (omdat ie zelf de draad heeft beschadigd).
toon volledige bericht
In mijn honderden meters langer perimeter draad blijkt na de winter een breuk te zitten :( . Alleen waar :? ? Ik heb de radio truc geprobeerd, maar de draad zit veel te diep om een verstoring in het signaal te geven. En een simpel detectieapparaat werkt (daardoor) ook niet goed. Bovendien is het een enorm gedoe om een 15 cm diep gelegen perimeterdraad op te sporen en vrij te graven in harde kleigrond, zonder dat je bij het graven de draad beschadigt.

Ik heb echter geen flauw idee waar de breuk zit en heb mij dus al een breuk gezocht. Heeft iemand nog een goede tip wat ik zou kunnen doen zonder mijn hele draad opnieuw te moeten uitgraven?

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Sandyman538 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:59:
[...]

Zit er geen mogelijkheid tot kinderslot op de maaier? Dit is wel beschikbaar op de i108, dan kun je hem alleen weer aanzetten via de app, dan zou je dit in de toekomst voorkomen.
Dat zit er wel op maar is niet nodig, ik ben gewoon benieuwd hoe het hoort te werken.
Als ik mijn zoon zeg dat hij eraf moet blijven blijft hij eraf, daar heb ik geen kinderslot voor nodig :P
964C2 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:41:
[...]

@Grolsch
Hi Grolsch,

Gewoon op de Stop knop drukken en daarna op Home.
Morgen kun je hem dan weer starten door Mow Now in te drukken. Je selecteert dan eventueel de zone en dan kun je de maaier laten starten waar deze vandaag geëindigd is.
Andere optie is vanaf Nul te starten morgen.
De beste stap zou denk ik inderdaad zijn stop knop > home.
Als de accu dan weer vol zit, en het schema is actief zal hij verder gaan maaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 09-04-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

dirkjesdirk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:49:
[...]
Ik heb echter geen flauw idee waar de breuk zit en heb mij dus al een breuk gezocht. Heeft iemand nog een goede tip wat ik zou kunnen doen zonder mijn hele draad opnieuw te moeten uitgraven?
Een maaier op GPS kopen haha, maar dat is natuurlijk niet het antwoord wat je zoekt.

Zelf heb ik ook zulke grensdraad problemen gehad. Ik heb toen de keuze gemaakt voor mezelf hoeveel pijn ik er van wilde hebben. Dus als al je zelf geopperde zaken niet werken, zou ik de draad na een x aantal meter vanaf de basis zelf doorknippen en de lus (met ander draad) terug maken naar het basisstation. Signaal weer goed dan zit je probleem niet in de eerste x meters. En dan zo verder langs de rand totdat je het foute stuk gevonden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

In mijn honderden meters langer perimeter draad blijkt na de winter een breuk te zitten :( . Alleen waar :? ? Ik heb de radio truc geprobeerd, maar de draad zit veel te diep om een verstoring in het signaal te geven. En een simpel detectieapparaat werkt (daardoor) ook niet goed. Bovendien is het een enorm gedoe om een 15 cm diep gelegen perimeterdraad op te sporen en vrij te graven in harde kleigrond, zonder dat je bij het graven de draad beschadigt.

Helaas had ik bijna 2 jaar geleden hetzelfde probleem, en dat heeft erin geresulteerd dat ik sinds bijna 2 jaar een Navimow GPS maaier heb.

Wat een verademing, had ik 5 jaar eerder moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Sandyman538 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:44:
[...]

Een maaier op GPS kopen haha, maar dat is natuurlijk niet het antwoord wat je zoekt.

Zelf heb ik ook zulke grensdraad problemen gehad. Ik heb toen de keuze gemaakt voor mezelf hoeveel pijn ik er van wilde hebben. Dus als al je zelf geopperde zaken niet werken, zou ik de draad na een x aantal meter vanaf de basis zelf doorknippen en de lus (met ander draad) terug maken naar het basisstation. Signaal weer goed dan zit je probleem niet in de eerste x meters. En dan zo verder langs de rand totdat je het foute stuk gevonden hebt.
Telkens op de helft doorknippen is dan de snelste aanpak (idee van binary search).

@dirkjesdirk Wat voor mij tot nu toe nog prima heeft gewerkt is de rebranded Amazon draadtester. Daarbij doe ik het volgende:

1. De zwarte testdraad aan de aarde (zoals het hoort volgens de handleiding).
2. De rode testdraad aan een kant van de grensdraad.
3. De andere kant van de grensdraad ook aan de aarde (samen met zwarte testdraad).

Stap 3 zorgt er voor dat bij een gedeeltelijke breuk het signaal wordt gedempt na de breuk en je beter een verandering kunt detecteren. Wie weet werkt dit ook voor de tester die je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter P
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-04 13:02
Acidrain schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Onzin, dit kun je gewoon zelf doen in de app.
Eerste keer uitstippelen is met de maaier zelf.
Aanpassingen gaan gewoon heel simpel in de app, je kunt gps punten zelf verplaatsen of binnen een lijn extra gps punten zetten (en ook weer verplaatsen)
Ben je dit zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Ja, uit eigen ervaring. De foto's die je ziet in mijn posts zijn screenshots van mijn eigen foon.
Ik heb er nooit een installateur bij gehad. Gewoon gekocht bij een online webshop en zelf geinstalleerd.

En meer dan tevreden, ik had het weiland een jaar niet gemaaid en die is hij nu stukje bij beetje aan het herclaimen :D

Ik dam het wel in met nogo gebieden want toen ik hem op het hele weiland los liet verslikte hij zich en kon ik er elke keer heen om hem los te trekken. Nu geef ik hem telkens een extra meter door het nogo gebied een meter op te schuiven en dat gaat prima.
Gras van meer dan 20 cm hoog soms. Hij werkt er prima mee af Alleen de mesjes gaan wel ff wat sneller maar als hij hem straks op lengte heeft zal dat ook wel weer beter gaan.

Huidige kaart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MhE0fl-F7D6HG70FmpeT7eoQek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2xe6IF0XlVLWujHVX9uuLQuS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Acidrain op 09-04-2025 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peule_P
Net als @Acidrain hier ook zelf gedaan op een reeds bestaande installatie met grensdraad.
De EPOS plug-in gekocht, erin gezet en firmware laten updaten.
Vervolgens zelf een map gemaakt op soortgelijke wijze als dat bij de Segway Navimow in de voortuin werkt en het werkt als een trein.

Maairesultaat ook uiterst content mee na de eerste paar dagen :D
Komend weekend net voor de voorspelde regen nog de voorjaarsbemesting erop en dan moet het helemaal goed komen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTf1f8UPm9X1byPRghWwS4iAXNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcKOt6y529lBs30oANZ2TtPf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Peule_P schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:42:
Net als @Acidrain hier ook zelf gedaan op een reeds bestaande installatie met grensdraad.
De EPOS plug-in gekocht, erin gezet en firmware laten updaten.
Vervolgens zelf een map gemaakt op soortgelijke wijze als dat bij de Segway Navimow in de voortuin werkt en het werkt als een trein.

Maairesultaat ook uiterst content mee na de eerste paar dagen :D
Komend weekend net voor de voorspelde regen nog de voorjaarsbemesting erop en dan moet het helemaal goed komen ;)

[Afbeelding]
Zo dat ziet er wel strak uit, zover ben ik nog lang niet. Maarja dat krijg je er van als je een jaar niet maait...
Zo ziet het er bij mij nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYEKoICaIYATNbIgM6l0-_x3fBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDTfwYd0YYJLVGOqTTnLb0af.jpg?f=fotoalbum_large
Die gele plekken zijn met 1 regenbui weer weg dus daar maak ik me niet druk om.
Links bij de knotwilgen ben ik begonnen met maaien paar weken terug en dat ziet er nu al weer strak uit.

Hier zie je heel goed het verschil tussen gemaaid en nog niet gemaaid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6X5x45fRkqEdN5K91MDgRVSZwIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDJqF1e8RrzzKsorcpVUUdIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jowz
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-05 09:03
Acidrain schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:43:
[...]

ja of een houten bekisting met een dakleertje alla honden/kippen/konijnenhok
Dit werkt ook!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPQA89NG2I0zQxyhdXf16FuijGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVfWTJkaHWKRfd2oqlbxRl6A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eager
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-05 21:11
Koop een kabelbreukdetector: https://www.btpameide.nl/...ester-kabelbreukdetector/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-05 21:23
[...]

Ik heb ook een draadbreuk gehad en toen bij mijn Husqvarna een professionele draadbreukdetector geleend. De breuk was zo gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:02
Rimco schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:00:
[...]

Telkens op de helft doorknippen is dan de snelste aanpak (idee van binary search).

@dirkjesdirk Wat voor mij tot nu toe nog prima heeft gewerkt is de rebranded Amazon draadtester. Daarbij doe ik het volgende:

1. De zwarte testdraad aan de aarde (zoals het hoort volgens de handleiding).
2. De rode testdraad aan een kant van de grensdraad.
3. De andere kant van de grensdraad ook aan de aarde (samen met zwarte testdraad).

Stap 3 zorgt er voor dat bij een gedeeltelijke breuk het signaal wordt gedempt na de breuk en je beter een verandering kunt detecteren. Wie weet werkt dit ook voor de tester die je al hebt.
Ik heb dus de draadbreuktester die in onderstaande post wordt genoemd.
De draad zit te diep voor dit systeem. Bovendien moet je die goed vrijgraven en dat is een behoorlijke klus, zeker als je dat tig keer moet doen.
Sandyman538 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:44:
[...]

GPS is (nog) geen optie vanwege de vele bomen en het bijzonder grillige verloop van de tuin.
Jouw optie om door te knippen vind ik nogal bewerkelijk. Daarom dus maar onderstaande optie gekozen.
Hassebassie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:42:
[...]

Ik heb ook een draadbreuk gehad en toen bij mijn Husqvarna een professionele draadbreukdetector geleend. De breuk was zo gevonden!
Ja, de dealer heb ik inmiddels uitgenodigd. Zijn er vergelijkbare dingen los te koop?

[ Voor 20% gewijzigd door dirkjesdirk op 09-04-2025 22:50 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-05 21:23
dirkjesdirk schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:48:
[...]

Ja, de dealer heb ik inmiddels uitgenodigd. Zijn er vergelijkbare dingen los te koop?
Ik had hem geleend bij mijn dealer: https://meiburgtuinenpark.nl/product/automower-draadtester/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:44
De Navimow heef5 zijn eerste rondjes weer gedraaid. Firmware is geüpdatet - hij kan nu zelfs praten. Koppeling met Google Assistent is geregeld.

Sproeisysteem weer in gebruik genomen; we kunnen er weer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:16
Rallye schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:36:
De Navimow heef5 zijn eerste rondjes weer gedraaid. Firmware is geüpdatet - hij kan nu zelfs praten. Koppeling met Google Assistent is geregeld.

Sproeisysteem weer in gebruik genomen; we kunnen er weer tegen.
Ik zag de praatfunctie ook voorbijkomen in de app maar heb het nog niet aangezet.
Wat zegt ie dan juist? :P

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:39
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Altijd gemaaid ben benzine maaiers, maar ben er helemaal klaar mee, kan je weet dat ding wegbrengen omdat de carburateur weer schoon moet enzo.

Ik dacht laat ik eens kijken naar een robot maaier.

Ik hoop dat jullie mij de juiste richting in kunnen sturen.

Wij hebben zijn beetje 500 a 600m2 gras oppervlak.
Nu ben ik aan het kijken voor een robot maaier, maar geen idee wat nou kwalitatief goed is voor een normale prijs.

Ik heb al een beetje gelezen dat je er eigenlijk een met gps moet hebben, en dat een lijnen maaier mooier is dan een zigzag maaier (allemaal uit het topic hier gehaald)

Wat heb ik gezien, de husqvarna active r4
De sewgway i105e.

Veel verder ben ik niet, er is behoorlijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:46
500 a 600m2? Als het 600m2 zou ik een segway i108e pakken. Fijnste robotmaaier die ik heb gehad (en dit is mijn 4e)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:52
sjurres schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:38:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Altijd gemaaid ben benzine maaiers, maar ben er helemaal klaar mee, kan je weet dat ding wegbrengen omdat de carburateur weer schoon moet enzo.

Ik dacht laat ik eens kijken naar een robot maaier.

Ik hoop dat jullie mij de juiste richting in kunnen sturen.

Wij hebben zijn beetje 500 a 600m2 gras oppervlak.
Nu ben ik aan het kijken voor een robot maaier, maar geen idee wat nou kwalitatief goed is voor een normale prijs.

Ik heb al een beetje gelezen dat je er eigenlijk een met gps moet hebben, en dat een lijnen maaier mooier is dan een zigzag maaier (allemaal uit het topic hier gehaald)

Wat heb ik gezien, de husqvarna active r4
De sewgway i105e.

Veel verder ben ik niet, er is behoorlijk wat.
toon volledige bericht
Ben mij ook aan het verdiepen. Veel reviews gekeken en vergeleken. Wat ik tot nu toe concludeer is dat er veel verschillende modellen en merken zijn en nog maar weinig reviews van kopers. Daarnaast de reviews door youtubers zijn vaak erg gekleurd en weinig onafhankelijk. Of doen juist niet de interessante modellen vergelijken of zijn zelfs tegenstrijdig met elkaar.

Merken die ik veel positief zie langskomen en mijn eigen bedenkingen erbij:
Mammotion - Chinees, snel met nieuwe iteraties, onduidelijk wat ondersteuning en mogelijkheden voor reparatie is op lange termijn. Kwaliteit lijkt best goed.
Segway Navimow - prijs kwaliteit lijkt erg goed. Heeft wat mindere puntjes zoals matige object detectie, bouwkwaliteit van de I- modellen tegenover andere modellen, abonnement nodig na 1 jaar voor 4g connectiviteit maar voor de rest erg goed.
Husqvarna: speler met 30 jaar ervaring, zeer goede bouwkwaliteit en uitgebreide features. Veel lokale dealers waar je terecht kunt voor ondersteuning/onderhoud. Heeft vele gebruikers die oudere modellen al 5+ jaar hebben rondrijden. Daar staat tegenover dat deze ook meteen 1000 euro duurder is dan bijvoorbeeld een vergelijkbare navimow.

Nu zit ik zelf in mijn afweging toch meer richting een Husqvarna. De EdgeCut functie spreekt mij erg aan, de bouwkwaliteit en ondersteuning is gewoon erg goed. Het idee is dat het hogere prijskaartje zich weer terugverdiend omdat hij ook een aantal jaar langer meegaat. Dat er ook geen abonnement aan vast zit vind ik een pre.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
Mirved schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:08:
[...]

Ben mij ook aan het verdiepen. Veel reviews gekeken en vergeleken. Wat ik tot nu toe concludeer is dat er veel verschillende modellen en merken zijn en nog maar weinig reviews van kopers. Daarnaast de reviews door youtubers zijn vaak erg gekleurd en weinig onafhankelijk. Of doen juist niet de interessante modellen vergelijken of zijn zelfs tegenstrijdig met elkaar.

Merken die ik veel positief zie langskomen en mijn eigen bedenkingen erbij:
Mammotion - Chinees, snel met nieuwe iteraties, onduidelijk wat ondersteuning en mogelijkheden voor reparatie is op lange termijn. Kwaliteit lijkt best goed.
Segway Navimow - prijs kwaliteit lijkt erg goed. Heeft wat mindere puntjes zoals matige object detectie, bouwkwaliteit van de I- modellen tegenover andere modellen, abonnement nodig na 1 jaar voor 4g connectiviteit maar voor de rest erg goed.
Husqvarna: speler met 30 jaar ervaring, zeer goede bouwkwaliteit en uitgebreide features. Veel lokale dealers waar je terecht kunt voor ondersteuning/onderhoud. Heeft vele gebruikers die oudere modellen al 5+ jaar hebben rondrijden. Daar staat tegenover dat deze ook meteen 1000 euro duurder is dan bijvoorbeeld een vergelijkbare navimow.

Nu zit ik zelf in mijn afweging toch meer richting een Husqvarna. De EdgeCut functie spreekt mij erg aan, de bouwkwaliteit en ondersteuning is gewoon erg goed. Het idee is dat het hogere prijskaartje zich weer terugverdiend omdat hij ook een aantal jaar langer meegaat. Dat er ook geen abonnement aan vast zit vind ik een pre.
toon volledige bericht
En in aanvulling daarvan vind ik het data model ook wel een interessante.
Beschik je zelf over je data en kun je aanpassingen doen zonder dealer (Navimow/Husqvarna) of heb je altijd een dealer nodig (Kress). En daarnaast een interessante waar je data opgeslagen wordt en wie er toegang tot heeft? Heb zelf meer vertrouwen in Husqvarna cloud dan de chinese varianten.
Pagina: 1 ... 69 ... 73 Laatste