WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Hier geen 4G maar werkt allemaal prima, achterin de tuin geen wifi merk ik niets van...Grolsch schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:52:
Bij mijn navimow verloopt binnenkort het 4G contract. Nu kan ik dit verlengen voor 30 euro per jaar, maar wat zijn de voordelen tov wifi? Volgens mij ben ik voor 90% wifi bereik in mijn tuin.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Correct, maar zodra die binnen bereik is wordt dat bijgewerktGrolsch schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:36:
Ik denk dat je in dat geval alleen de live voortgang niet kunt zien.
Wilde hem zo smal mogelijk, dit gaat nog prima.. 😁mvrooij schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:01:
[...]
Het ziet er netjes en prima uit, maar hoeft er geen vaseline op aan de zijkantenGeintje natuurlijk, lijkt erg strak erin te moeten haha.
Ik heb 4G wel verlengd.werkt namelijk ook tegen diefstal met plaatsbepaling.Grolsch schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:52:
Bij mijn navimow verloopt binnenkort het 4G contract. Nu kan ik dit verlengen voor 30 euro per jaar, maar wat zijn de voordelen tov wifi? Volgens mij ben ik voor 90% wifi bereik in mijn tuin.
En je kunt nooit weten met al die permanent
bewoonde vakantieparken in de omgeving

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Toch leuk om 800km van huis te kunnen zien hoe de robot zijn rondjes maakt.
Alleen de straat zal ik dan ff met de hand moeten doen, dat durfde ik niet aan.
Aan de andere kant, als hij gestolen wordt (waar ik bij ons in de buurt niet zo bang voor ben) dan bel ik de verzekering wel. Valt volgens unive onder de inboedel of opstal.
Ik ben al wel wezen navragen bij een dealer, die geeft (uiteraard) aan dat hij nog nooit heeft gehoord dat er een robotmaaier gestolen is.. maar helemaal geloven doe ik dat niet. Tot voor kort kwam ik eigenlijk uit op modellen van tegen de 10.000 euro, en dan rij ik voorlopig nog wel de rondjes met de (midi)trekker.
Nu kwam ik de Mammotion Luba 2 tegen, die naar eigen zeggen tot 5000m2 aan kan tegen een wat schappelijkere prijs. Ik lees hier en daar wel wat ervaringen, maar toch is er weinig over te vinden. Perimeter draad leggen is eigenlijk geen optie dus de GPS is een zekere noodzaak. Iemand nog een idee voor een vergelijkbare machine? Of ervaring met de Luba (2)?
Net ingezaaid gras en maaier als laten maaien.
Wat mij opvalt is dat de keerpunten op een bijzondere manier uitgevoerd worden, ervaren jullie dat ook?
Verder merk ik dat mijn H800E toch vaak een boom opzoekt en vastloopt terwijl ik dit als verboden eiland gemarkeerd heb.
Wat vind je er bijzonder aan?SecHyg schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:57:
Wat mij opvalt is dat de keerpunten op een bijzondere manier uitgevoerd worden, ervaren jullie dat ook?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Urine is best agressief. Ik zou het er wel even afspoelen. En komt hij echt steeds terug, dan wil azijn spuiten op die plek ook wel helpen. Maar dat zou ik dan toch 'nabij' doen, niet op de maaier zelf.
Heb je er wel visionfence opzitten?SecHyg schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:57:
Hier ook een nieuwe bezitter van een navimow.
Net ingezaaid gras en maaier als laten maaien.
Verder merk ik dat mijn H800E toch vaak een boom opzoekt en vastloopt terwijl ik dit als verboden eiland gemarkeerd heb.
En het keren doet hij inderdaad op een bepaalde manier, ben je daar last van dan?
Het vervelende is dat ik de dader nog niet op het moment suprême heb kunnen pakken.Gwaihir schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:46:
Hier vorige week een nieuwe kat weggejaagd. Was geurvlaggen aan het uitzetten inclusief tegen het verfwerk. Kwam nog wel een keer terug, geloof ik, maar toen verjoeg een van de vaste tuingasten 'm
. Eerder ook al een keer met succes een kat verjaagd die gemeen bleef doen. Kortom: twee à drie keer met zoveel mogelijk bombarie wegjagen helpt wel. (En aan de drie stamgasten hebben we ook echt voldoende kat in de tuin.)
Urine is best agressief. Ik zou het er wel even afspoelen. En komt hij echt steeds terug, dan wil azijn spuiten op die plek ook wel helpen. Maar dat zou ik dan toch 'nabij' doen, niet op de maaier zelf.
Zelfs op de camera die op de maaier gericht is nog niets kunnen zien.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Dat vind ik juist brilliant. Hij rijdt daardoor nergens tegenaan als hij vlak bij randen moet draaien en loopt nooit vast. Mijn Worx ging eigenlijk altijd de mist in bij het keren, heeft mijn Navimow tot nu toe (afkloppen) nog nooit gedaan.SecHyg schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:26:
Omslachtig, stukje omdraaien, achteruit, wwer een stukje omdraaien en weer achteruit.![]()
[...]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Gevoelsmatig zou het korter kunnen, zie wel dat er mooie lijnen gemaaid worden.
Af en toe loopt de maier vast met keren, het is een vrij zanderige grond waar nog niet overal voldoende gras gegroeid is waardoor het zan mul is en ingraven het gevolg is.
Naar mijn idee zal dit niet meer gebeuren met voldoende gras
Grolsch schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:47:
[...]
Heb je er wel visionfence opzitten?
En het keren doet hij inderdaad op een bepaalde manier, ben je daar last van dan?
Ik heb mijn voortuinen ook opnieuw ingezaaid begin dit jaar, en de plekken waar het gras niet goed op komt moet je inderdaad niet gaan maaien, helemaal niet als dit aan de rand is waar de robot keert.SecHyg schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:31:
Jep, met Visionfence.
Gevoelsmatig zou het korter kunnen, zie wel dat er mooie lijnen gemaaid worden.
Af en toe loopt de maier vast met keren, het is een vrij zanderige grond waar nog niet overal voldoende gras gegroeid is waardoor het zan mul is en ingraven het gevolg is.
Naar mijn idee zal dit niet meer gebeuren met voldoende gras
[...]
Pas je border aan zodat dit niet gemaaid wordt, en pas bij voldoende gras border aanpassen.
Het grasmaaien kost me echter teveel tijd, en aangezien er nu meer keus is voor multizone robot grasmaaiers daar toch maar eens naar gekeken. Ik had de keus voor de Segway Navimow i108e eigenlijk al gemaakt. Maar toen zag ik de Oasa R1. Dit is een multizone kooimaaier. Met Lidar brengt hij de tuin in kaart. Maaier is nog niet leverbaar, zal naar verwachting februari 2025 worden. De eerste reviews op YT zijn wel positief.
De Navimow i108e is uitgeleverd. Zojuist een opgehaald bij een dealer. De voorraden blijven wel beperkt, deze dealer had er slecht 4 binnen gekregen.Plato schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:42:
Dit is vorige week naar de dealers gestuurd:
Beste Segway-dealer,
De container met daarin de i108e robotmaaiers is helaas verlaat en wordt pas rond 27/7 in de haven van Antwerpen verwacht. Tel daar 2 weken bij op voor o.a. het inklaren en uitleveren, dus dat zal waarschijnlijk de 2e week van augustus worden. We zullen dus nog even geduld moeten hebben.
Met vriendelijke groet,
Vorig jaar heb ik de wielmotoren moeten vervangen want er kwam teveel speling op de lagers waardoor de wielen vast liepen.
Nu precies een jaar verder heb ik alweer hetzelfde probleem. Waarschijnlijk ook met hondenharen te maken, want tsja, onze hond loopt veel buiten en die hondenharen gaan echt overal tussen zitten.
250 euro aan wielmotoren gaan we niet weer doen, dus er zal iets anders moeten komen.
Ik heb 650 m2 gras en de navimow i108E lijkt me wel wat, nu lees ik echter in de handleiding ervan, dat de gps sensor vrij moet komen te staan. En dat wordt voor mij vrij lastig.
Komt het echt zo nauwkeurig met die gps sensor? Ik heb rondom mijn gras bomen, heg of onze woning (met daartussen 2 meter straatwerk)
gisteren even globaal de tuin op gemeten deze was behoorlijk groter dan ik dacht. Het idee was om een Navimow i108 aan te kopen. Echter zal het er omhangen als deze de hele tuin zou kunnen doen
ik zie op de website van navimow deze limitatie staan Kaartcapaciteit in de app 960 m²
weet iemand hoe dit precies werkt is dit alleen wat hij moet maaien of tellen de zones die niet gemaaid kunnen worden ook mee?
en is er een goede manier om het echt te meten van te voren?
de 2 langste punten gemeten tot nu toe en dat is ongeveer 50 meter en 30 meter wat neer komt op 1500 m²
maar daar valt nog best wat vanaf omdat het geen blok is
hier onder een kleine schets van de tuin denk dat in het echt de niet maai zones nog iets groeten zijn.
alles binnen de oranje lijn zou gemaaid moeten worden met uit zondering van de rode gebieden.
:strip_exif()/f/image/KGnmxvJeGpqHPQwcWtDguxJs.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is dus een softwarematige grens...zo naar je schets kijkend blijf je net onder de 960m2
[ Voor 11% gewijzigd door MarcelGo op 18-08-2024 09:42 ]
Kwam deze online tegen. Ziet er wat mij betreft wel erg netjes uit.
:strip_exif()/f/image/jgwV4RzQHY2PWJS8bwtvC0gx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door JBS op 18-08-2024 10:49 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Er zijn websites waar je middels google maps de oppervlakte kan berekenen.hjvg schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:25:
…
…
Bijvoorbeeld deze: https://www.calcmaps.com/map-area/
[ Voor 25% gewijzigd door sir_huxley op 18-08-2024 17:27 ]
Ik heb na diverse Husqvarna’s nu de Luba 5000, niet de 2 maar er zit niet veel verschil in.gjcvro schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:17:
Ik ben me een klein beetje aan het oriënteren op een robotmaaier. We hebben een behoorlijke grasmat van bijna 5000m2. De ligging is vrij open langs een doorgaande weg, dus maak ik me wat zorgen over diefstal.
Ik ben al wel wezen navragen bij een dealer, die geeft (uiteraard) aan dat hij nog nooit heeft gehoord dat er een robotmaaier gestolen is.. maar helemaal geloven doe ik dat niet. Tot voor kort kwam ik eigenlijk uit op modellen van tegen de 10.000 euro, en dan rij ik voorlopig nog wel de rondjes met de (midi)trekker.
Nu kwam ik de Mammotion Luba 2 tegen, die naar eigen zeggen tot 5000m2 aan kan tegen een wat schappelijkere prijs. Ik lees hier en daar wel wat ervaringen, maar toch is er weinig over te vinden. Perimeter draad leggen is eigenlijk geen optie dus de GPS is een zekere noodzaak. Iemand nog een idee voor een vergelijkbare machine? Of ervaring met de Luba (2)?
Hij bevalt me uitstekend, hij is wat gevoeliger voor nat gras en dan gaan de mesjes vastzitten. Maar je kunt er makkelijk bijkomen.
We hebben hier zandgrond en de Luba maakt door zijn bewegingen op punten waar hij veel keert gaten.
Op die plek ga ik nu tegels leggen dan is dat ook weer verholpen.
De software werkt ook goed, je hebt binnen een vloek en een zucht een nieuw gebied aangemaakt. Ik heb hier 5 zones en het blijft een apart gezicht hoe hij daar naar toe rijdt.
De gps werkt feilloos, op de cm. nauwkeurig.
De 2 heeft wat verbeteringen t.o.v. de 1 o.a. een 4G simkaart en de camera, het maaidek is ook wat anders en je kunt er letters en logo’s mee schrijven, maar dat lijkt me overdreven.
Google maps heeft geen hoge resolutie, dat is daarom lastig.sir_huxley schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:12:
[...]
Er zijn websites waar je middels google maps de oppervlakte kan berekenen.
Bijvoorbeeld deze: https://www.calcmaps.com/map-area/
Ik zou pdok viewer gebruiken: https://www.pdok.nl/
Naar viewer: links een laag kiezen. Dan zoek je op foto (luchtfoto 8cm), rechts bij meetgereedschap polygon meten.
Ik ben alleen nog wat huiverig voor de ondergrond. Ik heb hier kleigrond, maar vooral een niet heel mooi gecultiveerd gazonnetje. Voorheen was het een paardewei die ik ben gaan maaien met een 1,8 meter brede weidebloter achter een miditrekker. 'T is dus wat ruw.RonaldPr schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:13:
[...]
Ik heb na diverse Husqvarna’s nu de Luba 5000, niet de 2 maar er zit niet veel verschil in.
Hij bevalt me uitstekend, hij is wat gevoeliger voor nat gras en dan gaan de mesjes vastzitten. Maar je kunt er makkelijk bijkomen.
We hebben hier zandgrond en de Luba maakt door zijn bewegingen op punten waar hij veel keert gaten.
Op die plek ga ik nu tegels leggen dan is dat ook weer verholpen.
De software werkt ook goed, je hebt binnen een vloek en een zucht een nieuw gebied aangemaakt. Ik heb hier 5 zones en het blijft een apart gezicht hoe hij daar naar toe rijdt.
De gps werkt feilloos, op de cm. nauwkeurig.
De 2 heeft wat verbeteringen t.o.v. de 1 o.a. een 4G simkaart en de camera, het maaidek is ook wat anders en je kunt er letters en logo’s mee schrijven, maar dat lijkt me overdreven.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
het delen is eerder bedoel tussen accounts, typisch (ik vergelijk met dweilrobots / connected keukentoestellen).
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Om die reden de app op iPad geïnstalleerd omdat die altijd thus ligt. heeft weer als nadeel dat je op afstand niet veel kan/kon.
Dat is dus nu verbeterd (met de nieuwe FW en de de nieuwe app), je maakt een nieuwe account aan voor je vrouw en daarna deel je de maaier (Apparaat delen).SecHyg schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:22:
Helaas, afgelopen donderdag geprobeerd. vrouw thuis aan het werk en wilde grasmaaier starten. Lukte niet. Na installeren app werd ik uitgelogd en vice versa.
Om die reden de app op iPad geïnstalleerd omdat die altijd thus ligt. heeft weer als nadeel dat je op afstand niet veel kan/kon.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yLQMZ3zmnXwa9z3PVaMOnygt.png?f=user_large)
Edit: inmiddels zowel voor mijzelf als een andere gerechtigde een extra account aangemaakt en dat gedeeld. Lijkt goed te werken.
[ Voor 47% gewijzigd door Rallye op 19-08-2024 16:07 ]
Hij kan wel wat hebben, maar grote molshopen en bulten moeilijk.gjcvro schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:24:
[...]
Ik ben alleen nog wat huiverig voor de ondergrond. Ik heb hier kleigrond, maar vooral een niet heel mooi gecultiveerd gazonnetje. Voorheen was het een paardewei die ik ben gaan maaien met een 1,8 meter brede weidebloter achter een miditrekker. 'T is dus wat ruw.
Misschien het terrein eerst redelijk vlak (laten) maken met een weidesleep en een wals? En met de trekker zo kort mogelijk maaien.
De bloter ligt aan de achterkant op de grond, dus als de grond wat zachter (natter) is, dan smeer ik het daarmee glad, meer je krijgt toch een soort van rijsporen. Hoogte van maaien is vergelijkbaar met de zitmaaier en de loopmaaier, dus gras is net na het maaien wel kort ;-). Molshopen, tsja, af en toe zit er een molletje, maar dat kan overal wel gebeuren.RonaldPr schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:39:
[...]
Hij kan wel wat hebben, maar grote molshopen en bulten moeilijk.
Misschien het terrein eerst redelijk vlak (laten) maken met een weidesleep en een wals? En met de trekker zo kort mogelijk maaien.
Puntjes waar ik nog wel mee zit..
Hoe hard is een garage nodig?
En hoe werk ik netjes de voeding en overbodige meters kabel van de voeding en antenne weg, liefst op een droge plek. Dat zou natuurlijk in de garage kunnen als ik een wat ruimere garage koop, maar die dingen zijn vaak zo enorm groot. In de standaard navimow garage is dan weer helemaal geen plek.
Had hem binnen 45min geïnstalleerd en aan het lopen, fijn!
Dit is een hele vooruitgang qua techniek, hiervoor 4,5 jaar een gardena en daarvoor robomow ellende gehad, kris kras erover heen. Deze maait echt mooi in lijnen, top.
Was bang voor slecht gps ontvangst maar heb een nieuw stopcontact aangelegd bij de garage en het basis station op een plek gezet waar geen bomen of woning in de weg zit zodat de gps antenne er direct naast kon.
Ik heb de i108e nu in een veld met fruitbomen aan het werk en dat gaat verrassend goed. Het terrein is hobbelig, er ligt fruit en takken maar dat gaat prima. Wel doet die er veel langer over omdat die regelmatig een object moet vermijden, dus hij heeft soms een hele dag nodig voor alleen deze zone. Waar de maaier op vast loopt is als er 2 kleine kuilen in het gras zitten op dezelfde afstand als de wielen, maar dat komt weinig voor en is snel te verhelpen door de gaten te dichten.gjcvro schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:24:
[...]
Ik ben alleen nog wat huiverig voor de ondergrond. Ik heb hier kleigrond, maar vooral een niet heel mooi gecultiveerd gazonnetje. Voorheen was het een paardewei die ik ben gaan maaien met een 1,8 meter brede weidebloter achter een miditrekker. 'T is dus wat ruw.
Ik heb www.planviewer.nl/kaart gebruikt om te meten, je moet hier een gratis account aanmaken om de meetfunctionaliteit te kunnen gebruiken.hjvg schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:25:
al een tijdje aan het na denken over een robot maaier bij mijn ouders.
gisteren even globaal de tuin op gemeten deze was behoorlijk groter dan ik dacht. Het idee was om een Navimow i108 aan te kopen. Echter zal het er omhangen als deze de hele tuin zou kunnen doen
ik zie op de website van navimow deze limitatie staan Kaartcapaciteit in de app 960 m²
weet iemand hoe dit precies werkt is dit alleen wat hij moet maaien of tellen de zones die niet gemaaid kunnen worden ook mee?
de 2 langste punten gemeten tot nu toe en dat is ongeveer 50 meter en 30 meter wat neer komt op 1500 m²
maar daar valt nog best wat vanaf omdat het geen blok is
hier onder een kleine schets van de tuin denk dat in het echt de niet maai zones nog iets groeten zijn.
alles binnen de oranje lijn zou gemaaid moeten worden met uit zondering van de rode gebieden.
[Afbeelding]?
Ik had 1200m2 gemeten, dus ik wist al dat de i108e niet alles zou kunnen maaien. Maar uiteindelijk viel het daadwerkelijke oppervlakte mee omdat er toch wat gebieden met struiken niet gemaaid hoefden te worden, ook heb ik de stukken naast water niet meegenomen, ik wil niet het risico lopen dat die toch de sloot in rijdt, deze stukken doe ik wel met de hand.
De grens ligt inderdaad bij 960m2.
:strip_exif()/f/image/UJ1svcBcmxAYUfnYHQSWRV88.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is ook een Navimow 1500H te koop om wat ruimer in je capaciteit te zittenPlato schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:11:
[...]
Ik heb www.planviewer.nl/kaart gebruikt om te meten, je moet hier een gratis account aanmaken om de meetfunctionaliteit te kunnen gebruiken.
Ik had 1200m2 gemeten, dus ik wist al dat de i108e niet alles zou kunnen maaien. Maar uiteindelijk viel het daadwerkelijke oppervlakte mee omdat er toch wat gebieden met struiken niet gemaaid hoefden te worden, ook heb ik de stukken naast water niet meegenomen, ik wil niet het risico lopen dat die toch de sloot in rijdt, deze stukken doe ik wel met de hand.
[Afbeelding]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
heb ondertussen het maaigebied met een app op de telefoon (oppervlakte berekenen ofzo iets) de rand van het maaigebied gemeten en kom op 940m2 dus moet net kunnenPlato schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:11:
[...]
Ik heb www.planviewer.nl/kaart gebruikt om te meten, je moet hier een gratis account aanmaken om de meetfunctionaliteit te kunnen gebruiken.
[Afbeelding]
Ik heb ook een stuk met wat fruitbomen, die wilde ik over laten slaan, zeker als er fruit aan hangt. De segway zou een optie zijn, maar kom niet uit met de m2 (5000).Plato schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:53:
[...]
Ik heb de i108e nu in een veld met fruitbomen aan het werk en dat gaat verrassend goed. Het terrein is hobbelig, er ligt fruit en takken maar dat gaat prima. Wel doet die er veel langer over omdat die regelmatig een object moet vermijden, dus hij heeft soms een hele dag nodig voor alleen deze zone. Waar de maaier op vast loopt is als er 2 kleine kuilen in het gras zitten op dezelfde afstand als de wielen, maar dat komt weinig voor en is snel te verhelpen door de gaten te dichten.
Dan zou je het net redden met een Luba 2 5000.gjcvro schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:35:
[...]
Ik heb ook een stuk met wat fruitbomen, die wilde ik over laten slaan, zeker als er fruit aan hangt. De segway zou een optie zijn, maar kom niet uit met de m2 (5000).
Er is ook een 10.000 uitvoering maar die is flink duurder.
Klopt. Bijzonderder is dat het enige verschil de software is tussen die versies. Maar ik zit net onder de grens.RonaldPr schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:56:
[...]
Dan zou je het net redden met een Luba 2 5000.
Er is ook een 10.000 uitvoering maar die is flink duurder.
- zelf maaien mbv je telefoon
- overlappende zones
- splitten van zones
- mergen van zones
Mijn oog is gevallen op de i105e, maar waar kun je die (liefst in NL) het beste halen? Ik zie overal alleen de i108e, bij navraag bij de dealers zeggen ze dat de i105e een "bouwmarkt" model is en dat je beter voor de i108e kunt gaan.
Voor zover ik kan zien is het verschil alleen de grootte van de accu en daarmee het maaibereik. Ik heb zelf 'maar' 250 m² gras, dus de i105e zou volgens mij prima volstaan, of zie ik dat verkeerd?
P.S. dat met het logo maaien van de Luba is ook vet, kan dat ook op een goedkopere maaier?
Robbshop bijvoorbeeld, meerdere tuinmachinezaken hebben hem ook gewoon op voorraad in NL.KypDurron schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:41:
waar kan je de 108 vinden dan ? overal in Belgie zie ik staan dat die pas eind augustus opnieuw verkrijgbaar is
Zelf de 105 hier en voor zover ik weet inderdaad enkel de accu als verschil. Met een gazon van 150m2 nog geen problemen ervaren...joosie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:26:
Ik ben mij ook aan het oriënteren voor een maaier.
Mijn oog is gevallen op de i105e, maar waar kun je die (liefst in NL) het beste halen? Ik zie overal alleen de i108e, bij navraag bij de dealers zeggen ze dat de i105e een "bouwmarkt" model is en dat je beter voor de i108e kunt gaan.
Voor zover ik kan zien is het verschil alleen de grootte van de accu en daarmee het maaibereik. Ik heb zelf 'maar' 250 m² gras, dus de i105e zou volgens mij prima volstaan, of zie ik dat verkeerd?
P.S. dat met het logo maaien van de Luba is ook vet, kan dat ook op een goedkopere maaier?
Gecombineerd met een grastrimmer elke 2 weken blijft het hier aardig netjes!
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Afgelopen weekend ook de Navimow geinstalleerd en een luifel bij bol.com aangeschaft als garage.Britske schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:24:
Vandaag mijn navimow i108e geinstalleerd. Het ging eigenlijk meteen vrij goed, hoewel ik zo dom was om niet op startpositie te klikken bij het uitzetten van de rand, dus ik mocht nog een rondje rijden. Het laadstation staat ergens in een border aan de rand van het gazon, ver van bebouwing.
Puntjes waar ik nog wel mee zit..
Hoe hard is een garage nodig?
En hoe werk ik netjes de voeding en overbodige meters kabel van de voeding en antenne weg, liefst op een droge plek. Dat zou natuurlijk in de garage kunnen als ik een wat ruimere garage koop, maar die dingen zijn vaak zo enorm groot. In de standaard navimow garage is dan weer helemaal geen plek.
:strip_exif()/f/image/pZVN9rH2SAvt9j0dZWjoOsmB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1OJ8Gak76WiZOLStKpmKvprQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2usZkcJn4srLgp86d8GU1pQN.jpg?f=fotoalbum_large)
EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24
Ziet er gaaf uit. Heb je een productlinkje?MacFan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:45:
[...]
Afgelopen weekend ook de Navimow geinstalleerd en een luifel bij bol.com aangeschaft als garage.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.bol.com/nl/nl...1fbiZbEAQYAyABEgK0mfD_BwEjoosie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 06:27:
[...]
Ziet er gaaf uit. Heb je een productlinkje?
Blijkbaar is het laadstation defect.
Is er iemand die soms een WA4002 laadstation heeft in de buurt van Gent(België)?
Bedoeling is om de maaier te kunnen testen op correcte werking.
Als dat volledig werkt dan kan ik kijken wat de mogelijkheden zijn om het laadstation te fixen
Ziet er tof uit, goed gevonden oplossing zo. Voor mij werkt dat niet echt omdat ik niets heb om het aan vast te maken.MacFan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:45:
[...]
Afgelopen weekend ook de Navimow geinstalleerd en een luifel bij bol.com aangeschaft als garage.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze zijn er ook met voetjes om los op het gras te plaatsen!Britske schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:08:
[...]
Ziet er tof uit, goed gevonden oplossing zo. Voor mij werkt dat niet echt omdat ik niets heb om het aan vast te maken.
Heb hier sinds juli vorig jaar een husqvarna automower 450x nera met klassieke perimiterdraad lopen. Sinds kort heb ik echter 2 problemen:
- stopt vaak wegens "botsing" terwijl er nergens iets te zien is. Staat dan gewoon midden in het grasveld en ik kan hem herstarten.
- als hij in error gaat kan ik op het bedieningspaneel mijn code niet meer intikken: er staat dan dat ik stop moet drukken en dan kan ik via het draaiwiel de 4-cijfer code ingeven, maar van zodra je het eerste cijfer bevestigt keert hij terug naar de melding en dat ik "stop" moet drukken.
Hij heeft al zijn firmware updates gehad maar nu dus zijn kuren.
Toestel al oppervlakkig schoongemaakt. Mogelijks een probleem met een botssensor ivm het 1e probleem?
Iemand ervaring mee?
Gr,
Nick
Ik heb gisteren in de chat aan Segway gevraagd of die updates ook naar i-serie komen.Rallye schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:52:
Zitten leuke dingen in, waarvan ik verwacht dat ze ook naar de i gaan komen. Heeft iemand dat toestaan van verschillende gebruikers al geprobeerd? Ik zou zelf graag zowel vanaf de iPhone als vanaf de iPad de maaier bedienen, maar dat gaat niet. Dit zou een work around zijn.
Vandaag deze reactie ontvangen:
Hallo,
Bedankt dat u contact hebt opgenomen met Segway Navimow.
Houd er rekening mee dat de i-serie ook wordt bijgewerkt. De nieuwe versie 2.2.0 wordt binnen twee dagen uitgebracht. Ja, de update voor H en i is ongeveer hetzelfde.
Als u nog andere vragen hebt, neem dan gerust contact met ons op.
Best Regards
Navimow Support Team
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
alvast bedankt voor de reacties
of over kalk strooien...
Valt wel mee. Als het gras nat is neem je wel wat mee, maar als het droog is heb je er totaal geen last van.leonvharen schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:42:
Ik overweeg om een robotmaaier aan te schaffen maar heb echter een vraag, als je het gras 2 tot 3 keer week laat maaien door de robot blijft er dan veel gras liggen door het mulchen met de kans dat je het mee naar binnen loopt of is dit helemaal niet het geval omdat het gemaaide gras zo kort is dat het in het gras valt?
alvast bedankt voor de reacties
Ja maar wel even als no vision zone markeren dan, want die camera kijkt ook of er wel gras te maaien valt.leonvharen schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:36:
Ivm waarschijnlijke aanschaf Segway navimow i108e: Gaat deze zonder problemen over staptegels heen van 60x60 met gras ertussen?
[Afbeelding]
Ik heb hem sinds dinsdag, heb al 9 jaar robotmaaiers(inclusief ellende, vooral met robomow), maar die navimow is echt indrukwekkend zo op gps. Heb nog nooit zo'n mooi gemaaide mat gehad (gewoon rechte lijnen, ongekend!)
Ik wou eens zoeken naar verdelers hier in de buurt…
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
Hier laadt de site ook niet.nujtrug schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:58:
Nog mensen waar https://navimow.segway.com/nl niet wil laden?
Ik wou eens zoeken naar verdelers hier in de buurt…
(geen idee waar je zit maar heb de mijne in Holten opgehaald afgelopen dinsdag)
[ Voor 13% gewijzigd door martijn k. op 24-08-2024 14:02 ]
Gisteren een 108i opgehaald in Staphorst hadden vorige week 20 binnen gekregen.
op google kun je de meeste dealers ook wel vinden
Hij ‘weet’ dat deze er is, als je de voeding uit de basis trekt dan stopt het maaien en meldt de maaier dat er geen signaal is. Als de draad er wel is, ontsnapt de maaier op plekken waar dat kan, soms resulterend in het vastlopen in de planten, en soms als ie een paadje gevonden heeft vrolijk rondrijdend op het terras.
Vanmorgen alle componenten uit elkaar geklikt en de zaak eens goed schoon geblazen met de compressor, zonder positief resultaat. De hoop was een beetje op viezigheid op de print waardoor de sensoren of de sensordata van slag waren, maar helaas.
Iemand die dit gedrag herkent en een oplossing weet?
(Behalve dan fysiek afkaderen van de tuin…)
Herkenbaar. Ik had dat destijds ook. 3x opgestuurd en ze kregen het niet opgelost. Service was om te janken, misschien dat dat tegenwoordig beter is.Davey400 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:10:
Wij hebben een Robomow RC304 Pro die sinds een tijdje de grensdraad niet meer respecteert.
Hij ‘weet’ dat deze er is, als je de voeding uit de basis trekt dan stopt het maaien en meldt de maaier dat er geen signaal is. Als de draad er wel is, ontsnapt de maaier op plekken waar dat kan, soms resulterend in het vastlopen in de planten, en soms als ie een paadje gevonden heeft vrolijk rondrijdend op het terras.
Vanmorgen alle componenten uit elkaar geklikt en de zaak eens goed schoon geblazen met de compressor, zonder positief resultaat. De hoop was een beetje op viezigheid op de print waardoor de sensoren of de sensordata van slag waren, maar helaas.
Heb je nog garantie?
Binnen garantie wel ooit een ding gehad; wat een ellende is dat bij Robomow. Dit is de eerste en de laatste van dit merk; leek toen een goed apparaat (volgens reviews).
Inderdaad blijven ontkennen en heen- en weer sturen.
Volgende reparaties (zoals tandwielen vervangen) zelf gedaan m.b.v. een op MP gevonden exemplaar met waterschade.
greensdraad terug leggen om de plekken waar hij erdoor geraakt?Davey400 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:10:
Wij hebben een Robomow RC304 Pro die sinds een tijdje de grensdraad niet meer respecteert.
Dan ligt de perimeterdraad wellicht te diep op sommige plekken.Davey400 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:10:
Ligt gewoon zichtbaar.
Even een update: ik heb de Navimow H1500E inclusief VisionFence module dit weekend (in Duitsland) besteld voor €2068. M'n ouders hadden wat overtuiging nodig maar zijn intussen ook tot het inzicht gekomen dat de tuin teveel werk voor ze aan het worden is. Ik hoop dat de maaier deze week binnenkomt zodat ik hem dit weekend bij ze kan komen installeren.Grolsch schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:51:
[...]
Volgens mij heb ik er destijds een dikke 2K voor betaald, adviesprijs in NL staat op 2099 (excl. visionfence) en die prijs is overal hetzelfde.
Dus 1843 is een nette prijs.
Situatie:
gazon achter 190m2
Gazon voor 45m2
Ik wil voor een Segway novimow gaan type i105e of i108e.
i105e kan makkelijk ivm het aantal m2 wat gemaaid moet worden maar is de accu capaciteit genoeg om alles in een paar uur te maaien? Of voor de i108e gaan ivm grotere accu capaciteit? Ik woon op 15 min van de Duitse grens dus kleine moeite om daar heen te rijden voor de i105e.
Alvast bedankt voor de reacties
Ik heb ongeveer hetzelfde oppervlak met een i105e. Hij gaat na ca 200m2 even (ca half uur) laden en daarna verder. Ik vind dat zo prima.leonvharen schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:19:
Hulp voor aanschaf 1e robotmaaier gevraagd van Segway navimow i105e bezitters:
Situatie:
gazon achter 190m2
Gazon voor 45m2
Ik wil voor een Segway novimow gaan type i105e of i108e.
i105e kan makkelijk ivm het aantal m2 wat gemaaid moet worden maar is de accu capaciteit genoeg om alles in een paar uur te maaien? Of voor de i108e gaan ivm grotere accu capaciteit? Ik woon op 15 min van de Duitse grens dus kleine moeite om daar heen te rijden voor de i105e.
Alvast bedankt voor de reacties
Ik denk dat de i108e wel in een keer doorwerkt, maar hij rijdt niet harder of is niet breder dus hij maait netto even lang. Dus je bespaart een half uur "bijtanken".
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Hier inmiddels ook om; Robomow beschouw ik als total loss en ook wij gaan voor de Navimow i.
Nu is dat niet mijn primaire doel of eis, maar ik begrijp dat deze ook over een pad naar een ander grasveldje kan rijden. Heeft iemand hier er ervaring mee hoe en of dat ook werkt over grind heen?
(En dan bedoel ik niet van die ronde kiezels, maar echt van dat grove split-achtig spul.)
Daarnaast kwam 'de garage' ter sprake. Er werd vermeld dat alles wat er boven hangt een probleem is, behalve het originele afdak. Mijn huidige beschutting bestaat uit een combinatie van houten latten en een soort worteldoek.
Wat zijn jullie ervaringen met niet-originele 'garages' in combinatie met een Navimow uit de i reeks?
[ Voor 28% gewijzigd door Davey400 op 27-08-2024 07:42 ]
Heb er in het voorjaar een gekocht bij Praxis. Wat mij betreft werkt het prima voor een kleiner gazon, tot 100m2 of 200m2, met de 4Ah accu maait hij 2 tot 3 uur. Wel maait hij niet helemaal tot de rand van het gazon, laat zo'n 20cm over. De camera werkt goed, hij is nog nooit het terras opgereden. Af en toe rijdt hij wel het perkje naast het gazon in als er wat onkruid staat. Soms komt hij dan vast te zitten en stopt met maaien, andere keren draait hij om en gaat verder. Je planten zijn veilig, hij maait zelfs om een paardenbloem heen.supercrazy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 01:04:
Iemand ervaring met de LawnMaster VBRM16? Kwam geen reacties tegen dusver, en het lijkt mij 1 van de, in die prijsklasse, betere zonder draad.
Door de camera hoef je niks te installeren, accu erin en maaien maar. Deze maaier heeft geen laadstation je moet zelf iedere keer de accu erin doen, op het gazon zetten en starten. En na afloop accu eruit halen en opladen. Handig als je meerdere gazons wilt maaien, en je hebt geen buitenstopcontact nodig.
Bedankt voor je reactie! Jij bent er dus wel tevreden over begrijp ikTweakPino schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:39:
[...]
Heb er in het voorjaar een gekocht bij Praxis. Wat mij betreft werkt het prima voor een kleiner gazon, tot 100m2 of 200m2, met de 4Ah accu maait hij 2 tot 3 uur. Wel maait hij niet helemaal tot de rand van het gazon, laat zo'n 20cm over. De camera werkt goed, hij is nog nooit het terras opgereden. Af en toe rijdt hij wel het perkje naast het gazon in als er wat onkruid staat. Soms komt hij dan vast te zitten en stopt met maaien, andere keren draait hij om en gaat verder. Je planten zijn veilig, hij maait zelfs om een paardenbloem heen.
Door de camera hoef je niks te installeren, accu erin en maaien maar. Deze maaier heeft geen laadstation je moet zelf iedere keer de accu erin doen, op het gazon zetten en starten. En na afloop accu eruit halen en opladen. Handig als je meerdere gazons wilt maaien, en je hebt geen buitenstopcontact nodig.
Hoe vaak laat je hem rond rijden? We krijgen 20 dec de sleutel van ons huis, maar ik heb geen zin om een "grote" grasmaaier neer te zetten ivm de plek die deze inneemt. Een kantenmaaier wil ik toch aanschaffen maar voor het "grotere" maaiwerk wil ik een robot neerzetten.
Ik zie dat op Amazon de VBRM16 verkocht wordt en bij Praxis de VRM16. Wat zat er in de doos bij jouw model?
[ Voor 3% gewijzigd door supercrazy op 27-08-2024 09:11 ]
Pad tussen voortuin en achtertuin...gaat prima (slingert een beetje ala snollebollekes) maar komt er welDavey400 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 06:50:
Handig, zo’n Segway topic. 🤪
Hier inmiddels ook om; Robomow beschouw ik als total loss en ook wij gaan voor de Navimow i.
Nu is dat niet mijn primaire doel of eis, maar ik begrijp dat deze ook over een pad naar een ander grasveldje kan rijden. Heeft iemand hier er ervaring mee hoe en of dat ook werkt over grind heen?
(En dan bedoel ik niet van die ronde kiezels, maar echt van dat grove split-achtig spul.)
Daarnaast kwam 'de garage' ter sprake. Er werd vermeld dat alles wat er boven hangt een probleem is, behalve het originele afdak. Mijn huidige beschutting bestaat uit een combinatie van houten latten en een soort worteldoek.
Wat zijn jullie ervaringen met niet-originele 'garages' in combinatie met een Navimow uit de i reeks?
:strip_exif()/f/image/Bw0xc8kMPgOIE9jni8Eybm9e.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor je bericht, dan is die 300 euro extra inderdaad niet echt nodig voor de i108e.KC27 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:38:
[...]
Ik heb ongeveer hetzelfde oppervlak met een i105e. Hij gaat na ca 200m2 even (ca half uur) laden en daarna verder. Ik vind dat zo prima.
Ik denk dat de i108e wel in een keer doorwerkt, maar hij rijdt niet harder of is niet breder dus hij maait netto even lang. Dus je bespaart een half uur "bijtanken".
Ik gebruik de maaier maar 1x per week, en dan zie je wel banen gemaaid gras liggen (even met de bezem verspreiden en het is weg). 2x per week zou beter zijn, maar is nu niet nodig.supercrazy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:53:
[...]
Bedankt voor je reactie! Jij bent er dus wel tevreden over begrijp ik? Ik wist niet eens dat hij bij de Praxis te koop is, ik kwam alleen Amazon en sites uit de UK tegen.
Hoe vaak laat je hem rond rijden? We krijgen 20 dec de sleutel van ons huis, maar ik heb geen zin om een "grote" grasmaaier neer te zetten ivm de plek die deze inneemt. Een kantenmaaier wil ik toch aanschaffen maar voor het "grotere" maaiwerk wil ik een robot neerzetten.
Ik zie dat op Amazon de VBRM16 verkocht wordt en bij Praxis de VRM16. Wat zat er in de doos bij jouw model?
Volgens mij is het enige verschil tussen de VBRM16 en VRM16 (die heb ik) een UK of EU stekker aan de lader, ik kon geen andere verschillen vinden.
Zat er bij jouw doos ook een magneetstrip bijgeleverd?TweakPino schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:24:
[...]
Ik gebruik de maaier maar 1x per week, en dan zie je wel banen gemaaid gras liggen (even met de bezem verspreiden en het is weg). 2x per week zou beter zijn, maar is nu niet nodig.
Volgens mij is het enige verschil tussen de VBRM16 en VRM16 (die heb ik) een UK of EU stekker aan de lader, ik kon geen andere verschillen vinden.
Nee, zat er niet bij. Maar de VBRM16/VRM16 heeft ook geen magneetsensor, waar is de magneetstrip voor?supercrazy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:28:
[...]
Zat er bij jouw doos ook een magneetstrip bijgeleverd?
Nu staat de dock op de rand van het gazon, vanwege hoe de maaier de dock inrijdt, is daar ook mogelijk met de navimow (dus gewoon 1 op 1 vervangen qua plek)? En hoe cruciaal is de plaatsing van de antenne, er staan wat bomen, maar met voldoende draad kan ik wil wat "clear sky" regelen, mits gebouwen binnen een paar meter ok zijn.
Hoe bevalt draadloos eigenlijk, ik verwacht geen wonderen, maar is het een verbetering t.o.v. draad?
Dit topic kan wat mij betreft weer op slot. 🤪
locatie van de garage moet prima kunnen hij wil graag open zicht niet heel erg veel geprobeerd onder bomen omdat ik makkelijk vrij zicht kon krijgen de 108i heeft 10m kabel er bij zitten maar dat hebben ze niet allemaalFly-guy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:55:
Ik ben een beetje klaar met mijn landroid die of constant over de draad "glipt", of nu weer een kabelbreuk zegt te hebben. Dus op zoek naar een maaier zonder draad, waarschijnlijk een navimow H1500e.
Nu staat de dock op de rand van het gazon, vanwege hoe de maaier de dock inrijdt, is daar ook mogelijk met de navimow (dus gewoon 1 op 1 vervangen qua plek)? En hoe cruciaal is de plaatsing van de antenne, er staan wat bomen, maar met voldoende draad kan ik wil wat "clear sky" regelen, mits gebouwen binnen een paar meter ok zijn.
Hoe bevalt draadloos eigenlijk, ik verwacht geen wonderen, maar is het een verbetering t.o.v. draad?
grootste voordeel ten opzicht van draad is makkelijker zone`s wijzigen geen kans op kabel breuken. in mijn ogen.
Ik heb een i108E. Wat een verademing vergeleken bij wat ik hiervoor heb gehad, hij draait nu ruim een week. Rechte lijnen(telkens onder een andere hoek, instelbaar ook) , ontwijkt kinder en hondenspeelgoed, probeert die plek later alsnog te maaien.Fly-guy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:55:
Ik ben een beetje klaar met mijn landroid die of constant over de draad "glipt", of nu weer een kabelbreuk zegt te hebben. Dus op zoek naar een maaier zonder draad, waarschijnlijk een navimow H1500e.
Heb 740m2 gras, hij maait dit in ongeveer 6,5u. Tussendoor 1x laden. Dus met ongeveer 8u heb ik weer een strakke mat.
Vooral dat die niet kriskras maait scheelt veel maaitijd. Ik ben er echt heel erg tevreden over tot nu toe.
Het basisstation kan gewoon op dezelfde manier, maar vrije lucht is wel fijn schijnbaar. Ik zat dicht bij de heg en heb een nieuwe plek gekozen voor het basisstation, maar je kunt de gps antenne er een stuk vanaf zetten mocht dat voldoende zijn voor je. In de app kun je aflezen hoe het ontvangst is.
Wel de visionfence erbij bestellen.Fly-guy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:55:
Je verwacht geen wonderen, maar je krijgt ze wel
Ik heb hiervoor 7 jaar een robomow gehad, maar wat een verademing.
Mijn tuin ligt als een L om het huis en er staat een drietal bomen in het midden.
Er zijn plekken waar er geen directe lijn is tussen maaier en beoogde plek voor de lader/antenne.
Nee, de maaier hoeft geen zicht te hebben op de antenne.Fly-guy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:23:
Bedankt voor de reacties, laatste vraag, moet de maaier altijd zicht hebben op de antenne?
Mijn tuin ligt als een L om het huis en er staat een drietal bomen in het midden.
Er zijn plekken waar er geen directe lijn is tussen maaier en beoogde plek voor de lader/antenne.
Ik weet niet wat de maximale afstand is, maar bij mij zit er 85 meter tussen antenne en uiterste puntje van de tuin, en dan staat ook mijn huis daar nog tussen.
Ik zou er wel voor zorgen dat de antenne van het basisstation zo veel mogelijk zich heeft op de "vrije" lucht.
Wat ik gelezen heb bevinden de meeste satellieten zich in zuidelijke richting
Mijn basisstation staat op +- 1 meter afstand van een 2 meter hoge heg.
De antenne heb ik wel op de paal van een 1,8 meter hoge duikelrek gezet, die heeft wel redelijk vrij zicht.
Dat is vooral van toepassing op geo-stationaire satellieten.Grolsch schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:39:
[...]
Wat ik gelezen heb bevinden de meeste sattelieten zich in zuidelijke richting
Maar dat zijn de meeste GPS satellieten toch?Davey400 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:41:
[...]
Dat is vooral van toepassing op geo-stationaire satellieten.
Nee, integendeel. Die draaien met zijn allen in allerlei richtingen rondjes om de aarde.Himalaya schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:59:
[...]
Maar dat zijn de meeste GPS satellieten toch?
Als consument had je er vroeger vooral mee te maken met satelliet-televisie, dus met je eigen schoteltje. Die kon (en kun) je dan precies mikken op zo’n satelliet; die staat immers altijd op dezelfde plek.
Nadeel: de hoogte is ongeveer 36.000 km. Round-trip dus minimaal het dubbele. Voor moderne communicatie zijn er dus tegenwoordig betere oplossingen.
Dan voor GPS: voor een locatie heb je er minimaal 3 nodig, incl. hoogte minimaal 4. Meer is beter voor de nauwkeurigheid.
Jouw ontvanger weet wanneer welke satelliet waar staat, en de satellieten zelf weten dat ook. Gecombineerd met uiterst nauwkeurige klokken aan boord en slimme algoritmen is dan op basis van al die signalen en informatie de vrij exacte plaats van jouw device te berekenen. Met alleen geostationair zou dat lang niet zo nauwkeurig gaan en zelfs bepaling of je op het Noordelijk of Zuidelijk halfrond staat wordt lastig.
Dit werkt volgens het RTK principe https://nl.wikipedia.org/wiki/RTK.
Dat principe wordt vaak gebruikt in de landbouw om accuraat tractors te sturen.
Line-of-sight is niet echt nodig.
Ik heb deze zomer mijn Landroid L2000 vervangen voor een Mammotion Luba 2 3000m2, hij rijd nu een maand rond zonder "problemen" op een divers gazon met een flink aantal fruit bomen, zonnepanelen op de grond, terras. Het laadstation staat bij mij ook tegen het gazon aan en hij parkeert achteruit in het laadstation.Fly-guy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:55:
Wat ik vooral top vind aan deze is dat hij 4 wiel aandrijving heeft, obstakel sensoren, en 2 camera's voor diepte. Als hij een object tegen komt kan je hem instellen dat hij hem niet raakt dan rijd hij er rustig op af, of je laat hem zachtjes botsen, echter de bots sensor aan de voorkant geeft standaard een irritante harde piep.
Dat is eigenijk het enige nadeel.
Enige opstart problemen die ik heb gehad waren iets te teveel graspollen langs de boompjes daar heeft hij zich een paar keer op vast gelopen die heb ik allemaal moeten trimmen. En de vallende appels moet je wel opruimen
Verder wat ik erg fijn vind is dat je meerdere zones kan maken en als die met paden gescheiden zijn dan kan je virtuele tunnels maken hoe hij moet rijden naar een ander gazon.
De RTK antenne kan je los plaatsen van je laadstation, ik heb die bij mijn zonnepanelen geplaatst die in het midden liggen van het grootste gazon (2500m2) het verste punt op een ander gezon is 70 meter verder met flinke bossage eromheen. Hij heeft daar nog nooit problemen mee gehad