Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 61 ... 80 Laatste
Acties:

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Peule_P schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:42:
Husqvarna 450X Nera, rolde vanmiddag ineens wat mank over het veld….
Iemand al een meegemaakt?
Nou, ik, nu dus, met onze 430X Nera :|.

Heb jij nog ooit een oorzaak weten aan te wijzen? En / of van je dealer gehoord of het vaak voorkomt?

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-10 11:51
pieter-v schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:10:
Ik twijfel ook over een robotmaaier. Tot nu toe lijk een Segway het meest geschikt. Mijn gazon is achter zo’n 200m2. Aan de randen zitten nogal wat hindernissen: een deel is er een iets verhoogde borden met cortenstaal. Tussen gras en opstaande rand liggen 2 rijtjes klinkers, totaal 12cm. Een ander deel staan aan de rand palen van een pergola, ook hier is de afstand 12cm. Bij de husqvarna dealer geweest en die zegt dat bv de husqvarna 305 20 cm afstand houdt tot de rand.

Tot hoeveel afstand maait de Segway tot een opstaande rand? Iemand daar ervaring mee?
Bij de 500e zitten de messen iets aan de zijkant, bij de i105e/i108e niet. Scheelt dat veel in de afstand die hij tot de rand maait?
De 105i laat zon 10-15cm staan als je aangeeft dat het niet niet overrijdbare rand is. Anders maait hij hem helemaal, tot over de rand. Hij keert dan echter ook wel bovenop die rand, dus met die cortenstaal bakken kan hij wel eens een probleem hebben.
Dan moet ik die rand nog steeds zelf maaien en kan ik net zo goed het hele gazon maaien…
Dat is wel een beetje overdreven niet? Normaal gesproken kost het maaien van 300m2. mij 1-1,5 uur als ik het met de benzinemaaier doe. Nu hoef ik alleen de randjes en om de tuinset die in het gras staat en dat kost me welgeteld 8 minuten! (doe ik 1x per week.)

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 12:02
Gwaihir schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:42:
[...]

Nou, ik, nu dus, met onze 430X Nera :|.

Heb jij nog ooit een oorzaak weten aan te wijzen? En / of van je dealer gehoord of het vaak voorkomt?
Geen duidelijke oorzaak, dealer een nieuwe pendelarm/as gemonteerd en ding hobbelt weer vrolijk verder.
Het stuk gras/wei waar de 450X Nera bij ons loopt is dan ook niet helemaal vlak, hobbelt wel wat, staan ook wat appelbomen dus zal regelmatig ook wel ergens tegenaan botsen.

Was dan ook geen garantie, was totaal €116 kwijt aan materiaal en arbeidsloon, benieuwd wat ze bij jou zeggen.

• Hdhont
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-10 10:38
Dag iedereen

Ik ben in het bezit van een Husqvarna Automower 310 Mark II.

Recentelijk ging het laadstation kapot. Volgens de dealer is de printplaat stuk door mieren.

Husqvarna geeft hier blijkbaar geen garantie op. Bij de dealer zien ze dit het laatste jaar zeer veel.

Zijn er nog mensen die hier last van hebben?
Ga ik nu elk jaar een nieuwe printplaat mogen aanschaffen?
Waarom is een toestel dat elke dag buiten staat hier niet tegen bestand?

Graag hoor ik jullie reacties.

Mvg

• janomill
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 12:37
Ik heb vandaag bij Hornbach de Worx Landroid Vision M600 gekocht. Kost daar ruim €1200. Heb toen laten zien dat hij bij Amazone €1000 kostte. De prijs werd voor mij aangepast en vervolgens 10% extra korting. Kortom ik heb m nu voor €900 kunnen kopen.
Misschien bruikbare tip voor iemand?

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:12

bebopper

I'm an absolute beginner...

RobinFoot schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Ik zit ook te kijken naar tweak-mogelijkheden. Toevallig al die 6-blade disc gekocht?
Heb hier zelf nog niets mee gedaan. Maar wel nog steeds nieuwsgierig :)
964C2 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:42:
[...]

Gisteravond een 6 blade disc op de 1500H gezet en vandaag maait ie voor de eerste keer.
Vriend van mij heeft het sinds gisteren op een I-105 draaien
En... heeft jouw 1500H of de i105 van de vriend al wat rondjes gereden? Is er een verschil te merken?

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-10 23:50
pieter-v schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:10:
Ik twijfel ook over een robotmaaier. […] Bij de husqvarna dealer geweest en die zegt dat bv de husqvarna 305 20 cm afstand houdt tot de rand. Dan moet ik die rand nog steeds zelf maaien en kan ik net zo goed het hele gazon maaien…
Nette randjes!

Mijn Husqvarna automower laat tot de randen afgelijnd met azobe waar hij niet over kan ong. 30cm ongemaaid. Dan moet ik inderdaad wekelijks of om de twee weken met een boordjesmaaier rond de tuin (in mijn geval is dat een half uurtje). Het blijft een extra handeling maar het is in verhouding tot de totaliteit van de tuin beperkt.

• DDOS
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-10 12:01
In de app van de Segway Navimow i105 is het niet mogelijk om meerdere zones te maken. Ik kan er maar 1 aanmaken en als je kiest voor nieuwe zone dan krijg je het scherm te zien voor grensdraad etc. Is dit een bug of zie ik iets over het hoofd?

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-10 13:30
No Hands schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:52:
Is er een off grid oplossing voor robotmaaiers? Maaier op zonne energie? Ik wil een stuk gras kort houden op een erg afgelegen locatie waar geen stroom aansluiting is. Dan hoeft ik niet elke keer dat ik daar kom eerst te gaan maaien met de handmaaier.
Slechts 1 zoekresultaat voor "zonne-energie" in dit topic. Een post van 2021 :*)

Is dit dan zo'n unicorn? Ik kan me best voorstellen dat er genoeg mensen zijn die geen elektriciteit hebben liggen in hun tuin. (Zelfs geen buitenstopcontact aan de achtergevel hier.)

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50

bjp

iqcgubon schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:18:
[...]

Slechts 1 zoekresultaat voor "zonne-energie" in dit topic. Een post van 2021 :*)

Is dit dan zo'n unicorn? Ik kan me best voorstellen dat er genoeg mensen zijn die geen elektriciteit hebben liggen in hun tuin. (Zelfs geen buitenstopcontact aan de achtergevel hier.)
bij de Worx Landroid en een paar andere, kan je batterijen delen met tuingereedschap. Ik denk bij Bosch ook, goed nakijken.

Dan zou je deze batterijen "in huis" kunnen laden, en dan ze gaan verwisselen op regelmatige basis.

Off-grid setup om 230V AC te maken bestaan ook, batterijtje en zonnepaneeltje. Maar je moet genoeg vermogen hebben dat je robot effectief laad, zou moeten meevallen.

[ Voor 12% gewijzigd door bjp op 23-07-2024 13:21 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:24
(jarig!)
DDOS schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:10:
In de app van de Segway Navimow i105 is het niet mogelijk om meerdere zones te maken. Ik kan er maar 1 aanmaken en als je kiest voor nieuwe zone dan krijg je het scherm te zien voor grensdraad etc. Is dit een bug of zie ik iets over het hoofd?
In kaartbeheer terwijl verbonden met de maaier kun je nieuw toevoegen en dan werkt het hier gewoon...grensdraad lijkt me niet met de i105?

Edit. Ah de term is nogal verwarrend er staat inderdaad niet nieuwe zone maar het werkt wel...

[ Voor 12% gewijzigd door MarcelGo op 23-07-2024 13:30 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57
iqcgubon schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:18:

Als je zelf een beetje handig bent stelt dat niets voor.
Mijn Bosch heeft enkel een 24V voeding nodig. Die spanning kun je met simpel off-grid PV-systeem (met accu uiteraard) gemakkelijk maken.
Bij andere fabrikanten moet je even checken hoe daar de voeding is geregeld, maar bij elk systeem met externe voeding lijkt me dit gemakkelijk te realiseren.

Maar nagenoeg iedereen in dit topic gebruikt de robotmaaier voor het gazon bij het huis. Dan is een tuinstopcontact veel makkelijker te maken dan een off-grid PV-systeem.

[ Voor 51% gewijzigd door Andrehj op 23-07-2024 15:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-10 10:04
Iemand anders ook problemen met het wegslippen van de i108 op het basisstation? Hij wil dan beginnen met zijn ronde, maar komt niet van zijn plaats. Misschien iets van griptape op de ondergrond plakken?

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:55
frankpaul1 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:46:
Iemand anders ook problemen met het wegslippen van de i108 op het basisstation? Hij wil dan beginnen met zijn ronde, maar komt niet van zijn plaats. Misschien iets van griptape op de ondergrond plakken?
En je hebt hem niet op een helling staan? Nee, de mijne komt elke dag zonder problemen weg. Heel soms bij het docken bij terugkeer dat je ziet dat hij een klein beetje wielspin heeft bij het aandrukken op de lader.

Zit er niet iets in het gat waardoor hij een beetje vast wordt gehouden, slak of iets dergelijks?

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-10 10:04
Nee vlak op de grond en geen zaken in het laadgat. Ook vrij van gras. Ik ga een beetje experimenteren.

• Thomsas
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik zou graag de Navimow i105e kopen op de volgende website, maar hij zegt dat hij niet wil leveren naar België. Hoe deden jullie dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnYR405H639RSVISCw0i8nNn9_A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V4b6EEpUAJb0MhUlRVdMe6QL.png?f=user_large

https://www.amazon.fr/i10...105e%2Cgarden%2C84&sr=1-2

• Gwaihir
  • Niet online
Peule_P schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:48:
Geen duidelijke oorzaak, dealer een nieuwe pendelarm/as gemonteerd en ding hobbelt weer vrolijk verder.
Het stuk gras/wei waar de 450X Nera bij ons loopt is dan ook niet helemaal vlak, hobbelt wel wat, staan ook wat appelbomen dus zal regelmatig ook wel ergens tegenaan botsen.

Was dan ook geen garantie, was totaal €116 kwijt aan materiaal en arbeidsloon, benieuwd wat ze bij jou zeggen.
Nou, dat zou ik wellicht nog even navragen. Snap op basis van wat je schrijft al niet waarom het geen garantie zou zijn.

En die van mij wordt zo weer hier gebracht. Gerepareerd onder garantie. En daarbij heeft Husqvarna inmiddels vastgesteld dat gedurende een bepaalde periode (serienummers kan de dealer zo opvragen) pendelassen van onvoldoende kwaliteit zijn gebruikt. Bij uitstek geval van garantie dus.

Tevens is mijn dealer nu even aan het kijken of hij nog zulke exemplaren heeft staan en wisselt hij het asje dan al voor uitlevering om. Kortom: vrij recente info die hij ook pas hoorde toen hij naar aanleiding van mijn maaier vragen stelde en die kennelijk vrijwel de hele uitgeleverde serie betreft. (Ik had een van de vroegste regulier in Nederland geleverde exemplaren en mijn dealer heeft volgens mij geen maanden oude voorraad staan; daarvoor loopt het nog te hard.)

Tevens heb jij met een beetje pech nog net een vervangingsexemplaar eronder zitten dat eveneens nog niet 'up to spec' is?

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 24-07-2024 13:52 ]

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 12:02
Gwaihir schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:51:
[...]

Nou, dat zou ik wellicht nog even navragen. Snap op basis van wat je schrijft al niet waarom het geen garantie zou zijn.

En die van mij wordt zo weer hier gebracht. Gerepareerd onder garantie. En daarbij heeft Husqvarna inmiddels vastgesteld dat gedurende een bepaalde periode (serienummers kan de dealer zo opvragen) pendelassen van onvoldoende kwaliteit zijn gebruikt. Bij uitstek geval van garantie dus.

Tevens is mijn dealer nu even aan het kijken of hij nog zulke exemplaren heeft staan en wisselt hij het asje dan al voor uitlevering om. Kortom: vrij recente info die hij ook pas hoorde toen hij naar aanleiding van mijn maaier vragen stelde en die kennelijk vrijwel de hele uitgeleverde serie betreft. (Ik had een van de vroegste regulier in Nederland geleverde exemplaren en mijn dealer heeft volgens mij geen maanden oude voorraad staan; daarvoor loopt het nog te hard.)

Tevens heb jij met een beetje pech nog net een vervangingsexemplaar eronder zitten dat eveneens nog niet 'up to spec' is?
Ik ga dan eens bij mijn dealer informeren en dit aankaarten, onze 430X Nera en 450X Nera zijn beide geleverd in Augustus 2023 en dus wellicht ook onderdeel van deze batch?

• Gwaihir
  • Niet online
Ja. wellicht ja. Hier eind juni '23 gekomen. Maar kennelijk loopt 'de batch' dus dusdanig lang door dat ze ook huidige voorraad toch maar even nalopen.

Educated guess: erin geslopen toen het van 'zwaar gecontroleerde eerste productie-exemplaren' naar 'normale productie' was gegaan en pas recentelijk ontdekt. Al hebben ze 't misschien wel tot enkele specifieke toeleveranties daarbinnen kunnen tracen..

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 20:54
https://www.zitmaaiersvan...1-robotmaaier-tot-1100-m2

KRESS KR101 Robotmaaier tot 1100 m2
€ 1.189,00
-50%
€ 594,00
incl. btw, excl. levering

Alleen niet online te bestellen schijnbaar.

• equisetum
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 11:26
Even over de Oasa R1 robotmaaier. Het voordeel van een kooimaaier is dat het gras heel netjes wordt afgesneden wat een mooier maaibeeld geeft en ook gezonder is voor het gras. Veel robotmaaiers maken gebruikt van een draaischijf waar een aantal mesjes op bevestigd zijn die snel ronddraaien en eigenlijk een stukje van het gras afslaan. Het resultaat is dat het gras meer gekarteld wordt af gesneden wat erger wordt als de mesjes bot zijn. De meeste robot maaiers hebben een draaischijf met een maaibreedte van tussen de 16 en 22 cm. Sommige duurdere modellen hebben 2 of meer draaischijven en daarmee ook een grotere maaibreedte. De Oasa kooimaaier heeft een maaibreedte van 33,5 cm en het maaigedeelte is relatief breed tov van de buitenafmetingen waarmee het maaien van de graskanten relatief goed mogelijk is. Dit in tegenstelling tot de robotmaaiers met een draaischijf in het midden die altijd een rand laten staan. Met als gevolg dat je nog steeds zelf regelmatig de kanten moet maaien.

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:33
echthard schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:09:

€ 1.189,00
-50%
€ 594,00

Wij versturen i.v.m. service en installatie geen robotmaaiers !!! Dus ook niet online bestellen.

Ze zitten ook niet echt in de buurt…

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:38

YJB

equisetum schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:09:
Even over de Oasa R1 robotmaaier. Het voordeel van een kooimaaier is dat het gras heel netjes wordt afgesneden wat een mooier maaibeeld geeft en ook gezonder is voor het gras. Veel robotmaaiers maken gebruikt van een draaischijf waar een aantal mesjes op bevestigd zijn die snel ronddraaien en eigenlijk een stukje van het gras afslaan. Het resultaat is dat het gras meer gekarteld wordt af gesneden wat erger wordt als de mesjes bot zijn.
Ik ben het er mee eens dat een kooimaaier theoretisch een betere oplossing is, maar het is volgens mij ook een veel zwaardere oplossing dus dat zal wel tot uitdrukking komen in het energieverbruik en de potentiële hellingen die de maaier kan beklimmen/afdalen.

• Gwaihir
  • Niet online
equisetum schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:09:
Het voordeel van een kooimaaier is dat het gras heel netjes wordt afgesneden wat een mooier maaibeeld geeft en ook gezonder is voor het gras. Veel robotmaaiers maken gebruikt van een draaischijf waar een aantal mesjes op bevestigd zijn die snel ronddraaien en eigenlijk een stukje van het gras afslaan. Het resultaat is dat het gras meer gekarteld wordt af gesneden wat erger wordt als de mesjes bot zijn.
Hmm.. dat acht ik niet helemaal juist. Dat eraf slaan is juist wat een zwaarder, dikker blad doet, zoals een cirkelmaaier of een vast blad (bijv. zo'n ster) onder een robotmaaier. De dunne, relatief scherpe, beweegbare mesjes zijn juist wel in staat het gras af te snijden.

Die kartel kun je inderdaad gaan zien als je mesjes te bot zijn. Dan zijn ze dus te bot..

Al met al denk ik dus dat de robotmaaiers juist hierom onderhand bijna allen van die 'scheermesjes' hebben en zo'n kooimaaier dus geen meerwaarde biedt.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-10 07:31
Vandaag de garage s voor de Navimow binnen gekregen, maar dat ding is nogal groot en lomp. In die zin dat als ik hem aan de rand van het gazon zet hij nogal wat plek inneemt. Dus ik wil hem naast het tuinhuis zetten, op de bestrating. Alleen er zitten van die pluggen bij die bedoeld zijn voor gras.

Is er iemand die zijn ‘garage’ ook op de bestrating heeft staan en hoe heb je dat vastgezet?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:23
Met een plug, schroef en carosoriering ?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:20
echthard schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:09:

€ 1.189,00
-50%
€ 594,00

Beste prijsverlagingen… belangrijker vind ik eigenlijk de kwaliteit van dat merk. Heeft iemand hier ervaring mee? -50 procent geeft mij een gevoel dat ze die dingen niet verkocht krijgen.

Edit: ohja en ik zie dat je hem moet laten installeren door een dealer? Of is dat niet meer zo?

[ Voor 8% gewijzigd door Sunri5e op 25-07-2024 08:09 ]

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:09

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

bebopper schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Heb hier zelf nog niets mee gedaan. Maar wel nog steeds nieuwsgierig :)

[...]

En... heeft jouw 1500H of de i105 van de vriend al wat rondjes gereden? Is er een verschil te merken?
Mijn eerste ervaringen met de nieuwe maaischotel met 6 mesjes op de H 1500 zijn positief.
Ik vind het maairesultaat net iets vlakker en daardoor mooier.
Hoor wel iets meer geluid tijdens het maaien.
Kan nog niets zeggen over verbruik en duurzaamheid van de mesjes.
Vriend van mij met de I-105 heeft ook positieve ervaring totnutoe.

Maar N = 2 zegt natuurlijk nog niets :w

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• 964C2

964C2

Mijn voorrad mesjes die ik had voor de maaischotel met 3 mesjes kan ik niet gebruiken voor de maaischotel met 6 mesjes.
Worden met mesjes met 2 gaten geleverd dus kunnen aan 2 kanten gebruikt worden.
Nog geen ervaring mee.
Zijn volgens mij mesjes van Worx.

[ Voor 8% gewijzigd door 964C2 op 25-07-2024 07:57 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-10 22:15
964C2 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:56:
Mijn voorrad mesjes die ik had voor de maaischotel met 3 mesjes kan ik niet gebruiken voor de maaischotel met 6 mesjes.
Worden met mesjes met 2 gaten geleverd dus kunnen aan 2 kanten gebruikt worden.
Nog geen ervaring mee.
Zijn volgens mij mesjes van Worx.
Ik heb contact gehad met de verkoper en die geeft aan dat de originele mesjes gebruikt kunnen worden.
https://www.etsy.com/nl/l...essen-voor-segway-navimow

• equisetum
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 11:26
Sunri5e schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:23:
[...]

Beste prijsverlagingen… belangrijker vind ik eigenlijk de kwaliteit van dat merk. Heeft iemand hier ervaring mee? -50 procent geeft mij een gevoel dat ze die dingen niet verkocht krijgen.

Edit: ohja en ik zie dat je hem moet laten installeren door een dealer? Of is dat niet meer zo?
Dat geldt naar mijn weten alleen voor de RTK modellen van Kress. Verder heeft Kress technisch veel gelijkenis met de Worx Landroid modellen. Beide merken zijn onderdeel van de Positec Tool Company.

• 964C2

964C2

RobinFoot schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:48:
[...]

Ik heb contact gehad met de verkoper en die geeft aan dat de originele mesjes gebruikt kunnen worden.
https://www.etsy.com/nl/l...essen-voor-segway-navimow
Ik heb deze versie met 2 schroefgaten :

https://www.amazon.nl/Sch...vimow+%2Caps%2C268&sr=8-9

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:20
equisetum schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:23:
[...]

Dat geldt naar mijn weten alleen voor de RTK modellen van Kress. Verder heeft Kress technisch veel gelijkenis met de Worx Landroid modellen. Beide merken zijn onderdeel van de Positec Tool Company.
Ik zie het idd. Met draad dat wilt toch niemand meer?

• Plato
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-10 13:31
Ik heb een boomgaard met erg hobbelig terrein. Er zijn kuilen, er liggen takjes en het gras is wat stugger. Ik twijfel tussen de Segway Navimow i of h serie.

De I-serie heeft de nieuwste techniek dus zou mijn voorkeur hebben. Ook de voorwielaandrijving lijkt mij logischer op hobbelig terrein.

De h-serie zou robuuster gebouwd zijn, kan stijlere hellingen aan en zou gebouwd zijn voor grotere oppervlaktes, dus zwaarder werk. Echter de achterwielaandrijving lijkt mij erg gevoelig voor oneffenheden.

Welke zou het beste presteren op zo’n grasveld? Is er iemand die ervaring met beide heeft?

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:08
Plato schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:41:
Ik heb een boomgaard met erg hobbelig terrein. Er zijn kuilen, er liggen takjes en het gras is wat stugger. Ik twijfel tussen de Segway Navimow i of h serie.

De I-serie heeft de nieuwste techniek dus zou mijn voorkeur hebben. Ook de voorwielaandrijving lijkt mij logischer op hobbelig terrein.

De h-serie zou robuuster gebouwd zijn, kan stijlere hellingen aan en zou gebouwd zijn voor grotere oppervlaktes, dus zwaarder werk. Echter de achterwielaandrijving lijkt mij erg gevoelig voor oneffenheden.

Welke zou het beste presteren op zo’n grasveld? Is er iemand die ervaring met beide heeft?
Is een grasmaaier met AWD zoals bijvoorbeeld Husqvarna of Mammotion geen betere keuze? Helaas ook duurder volgens mij..

Edit: of van Navimow zelf maar weet niet of die bestaat.

[ Voor 3% gewijzigd door TheKerremenke op 26-07-2024 07:44 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• MarcelGo
(jarig!)

Hier ook een ongelijk boomgaard(je) met hellingen erin, tot nu heeft de i108 hier geen moeite mee.

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:38

YJB

Ik heb een h3000 en had niet echt een keus vanwege het oppervlak.
Mijn terrein is hobbelig en daar heeft ie geen problemen mee. Ik heb tot nu toe 1 kuil moeten opvullen omdat ie daar in vat kwam te zitten na het klimmen op een 30° helling.
Verder is het terrein voor 30% hellend kwa oppervlakte met 1 stuk wat rond de 40° is. Dat gedeelte laat ik maar in 2 richtingen maaien omdat de maaier anders soms het gras stuk trekt.
Voor de steile stukken ga ik kijken of spikes helpen, want als het gras nat is gaat het manoeuvreren lastiger.

• Grolsch

De I-serie is volgens mij vooral de goedkopere lijn t.o.v. de H-serie.

Het gras bij ons is ook verre van ideaal, en mijn H1500E is nog nooit vastgelopen.

Ook takjes, appels, peren, kuilen aanwezig bij ons.

De I-serie heb ik geen ervaring mee, maar wat ik hier lees doet deze zijn werk ook goed.
Mijn gevoel zegt dat achterwielaandrijving mee grip geeft, maar dat wil niet zeggen dat dit echt zo is :P

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 26-07-2024 09:52 ]

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:42
Voor de navimow is er ook een offroad setje wielen. Die heb ik gezien van navimow zelf als ook menig DIY oplossing.

Ik vindt dan persoonlijk de offroad term wat onduidelijk, omdat l elke robotmaaier in de basis offroad rijdt... Maar anyhoe, de upgraded wielen van navimow zijn er voor het echte ruwe terein (zelf geen ervaring mee, wel wat gezien erover)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nou ik zie door de bomen het bos (of gras) ook niet meer...
Het is bij ons echt wel een wirwar van allerlei obstakels voor dat ding, dus ik hoop dat er een maaier is die hiermee om kan gaan.

• Er zit ongeveer 60 meter waterkant langs het perceel. Op de beschoeing ligt een 15cm Azobe plank. Het gras ligt iets onder de bovenkant van deze plank.
• Corten staal opsluitbanden rondom, cm of 6 boven maaiveld.
• Houtsnippers die naadloos over gaan in het gras, wat niet echt ideaal is...

Ik las hierboven al verhalen van robots die zijn gaan zwemmen, dat willen we natuurlijk voorkomen.
En het liefste ook meteen de kantjes die worden meegenomen, maarja, is dat een utopie?

Iemand de gouden tip? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• bjp

bjp

@Atlas eventueel paar dingen aanpassen voor de robotmaaier? zoals betere afscheiding van de houtsnippers met een rand of zo? Zelfde mindset, ook een stootrand maken langs de waterkant voor de robot?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• mazzoop80
Atlas schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:25:
Nou ik zie door de bomen het bos (of gras) ook niet meer...
Het is bij ons echt wel een wirwar van allerlei obstakels voor dat ding, dus ik hoop dat er een maaier is die hiermee om kan gaan.

• Er zit ongeveer 60 meter waterkant langs het perceel. Op de beschoeing ligt een 15cm Azobe plank. Het gras ligt iets onder de bovenkant van deze plank.
• Corten staal opsluitbanden rondom, cm of 6 boven maaiveld.
• Houtsnippers die naadloos over gaan in het gras, wat niet echt ideaal is...

Ik las hierboven al verhalen van robots die zijn gaan zwemmen, dat willen we natuurlijk voorkomen.
En het liefste ook meteen de kantjes die worden meegenomen, maarja, is dat een utopie?

Iemand de gouden tip? :)
Hoe maai je op dit moment langs de rand van corten staal opsluitbanden?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

bjp schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:29:
@Atlas eventueel paar dingen aanpassen voor de robotmaaier? zoals betere afscheiding van de houtsnippers met een rand of zo? Zelfde mindset, ook een stootrand maken langs de waterkant voor de robot?
Die betere afscheiding voor de houtsnippers is inderdaad mogelijk. Een stootrand voor de waterkant ziet er eigenlijk niet uit dus wil ik ook proberen te voorkomen :)
mazzoop80 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:32:
[...]

Hoe maai je op dit moment langs de rand van corten staal opsluitbanden?
Met een kantenmaaier op accu, maar daar wil ik dus vanaf :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• mazzoop80
Atlas schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:35:
[...]

Met een kantenmaaier op accu, maar daar wil ik dus vanaf :P
Dan is die type grensafscheiding nooit praktisch geweest dus.

Als je de grensafscheiding op dezelfde hoogte maakt als het gras is het perfect. Een kantsteen of ander type wat je hebt kan ook. Zodra je grasmaaier of een robotmaaier over de kant rijdt het perfect en heb je geen manueel werk voor je kantjes.

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-10 14:41
Is het mogelijk om met de i105E of de i108E zones in te stellen die je op verschillende tijden laat maaien? Daarnaast ben ik ook nieuws gierig of je zone 1 op vaste tijden kan laten maaien en zone 2 alleen als je daar handmatig opdracht voor geeft?

Ben benieuwd of iemand mij daar iets over kan vertellen.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:51
Ja, je kunt voor “aangepaste zone” kiezen.

• Du7ch Maniac
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-10 11:22
Neptunus schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:26:
Is het mogelijk om met de i105E of de i108E zones in te stellen die je op verschillende tijden laat maaien? Daarnaast ben ik ook nieuws gierig of je zone 1 op vaste tijden kan laten maaien en zone 2 alleen als je daar handmatig opdracht voor geeft?

Ben benieuwd of iemand mij daar iets over kan vertellen.
Yup, ik doe dat met mijn tuin en i105. Een deel ligt onder bomen en het gras groeit daar niet zo snel als de rest van de tuin. Dus ik heb 2 zones gemaakt die eigenlijk gewoon langs elkaar liggen. In het maai schema is het dan om de 2 dagen die zone onder de bomen en de rest elke dag.
Maar je kan dus ook manueel als je wenst dan laat je die zone gewoon uit het schema en start je ze manueel wanneer je wil.

Intel i7 5820k | Asus RAMPAGE V EXTREME | Corsair Vengeance LPX 16GB | Asus GTX1080 | Recom 850W | Crucial m4 | Samsung 850 EVO | Thermaltake Chaser mk-1

• rimave
De Navimow heeft z’n eerste rondje erop zitten. Heb hem netjes uitgelaten langs de rand van het grasveld om te laten zien wat z’n speelveld is. Hij heeft mooi strak gemaaid en heeft, dankzij de geupgrade wielen, ook geen moeite met de helling in m’n grasveld. Ik heb ooit een Worx gehad en die kwam er niet bij omhoog.

Toch is er 1 minpunt. Hij zegt dat ie 100% heeft gedaan, maar dat klopt niet. Hij is een hoekje vergeten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPMst_NKkQl0tQsf6CBVy81RsbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bs5IkIennMPdNVr7gChg6C7o.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem daar netjes langs de rand gereden bij het mappen, dus dit gemiste hoekje valt binnen de zone.
Je ziet ook het spoor langs de haag waar hij wel geweest is.
Iemand tips hoe te voorkomen dat ie dit stukje in het vervolg ook meepakt?
En kun je Navimow ook dichter langs de kant laten maaien zonder opnieuw te mappen?

Waar de Worx wel beter in was is onder laaghangende planten door rijden. Die denderende gewoon dom door tot aan de grensdraad. De Navimow ziet een blaadje voor de sensor en gaat er (helaas) omheen.

Snap ook niet helemaal waarom de Navimow diagonaal maait. Mijn grasveld is geen strak vierkant, maar heeft allerlei uitlopen. Met de hand maai ik daarom van zuid naar noord. Dat maait het gunstigste. Met diagonaal maaien maakt ie het zichzelf alleen maar moeilijker.

Navimow is dus de i105E. ;)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• MarcelGo
(jarig!)
rimave schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:46:
De robomow heeft z’n eerste rondje erop zitten. Heb hem netjes uitgelaten langs de rand van het grasveld om te laten zien wat z’n speelveld is. Hij heeft mooi strak gemaaid en heeft, dankzij de geupgrade wielen, ook geen moeite met de helling in m’n grasveld. Ik heb ooit een Worx gehad en die kwam er niet bij omhoog.

Toch is er 1 minpunt. Hij zegt dat ie 100% heeft gedaan, maar dat klopt niet. Hij is een hoekje vergeten:

[Afbeelding]

Ik heb hem daar netjes langs de rand gereden bij het mappen, dus dit gemiste hoekje valt binnen de zone.
En kun je robomow ook dichter langs de kant laten maaien zonder opnieuw te mappen?

Waar de Worx wel beter in was is onder laaghangende planten door rijden. Die denderende gewoon dom door tot aan de grensdraad. De robomow ziet een blaadje voor de sensor en gaat er (helaas) omheen.

Snap ook niet helemaal waarom de robomow diagonaal maait. Mijn grasveld is geen strak vierkant, maar heeft allerlei uitlopen. Met de hand maai ik daarom van zuid naar noord. Dat maait het gunstigste. Met diagonaal maaien maakt ie het zichzelf alleen maar moeilijker.
Zou jij niet een Navimow kopen??

• rimave
MarcelGo schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:28:
[...]

Zou jij niet een Navimow kopen??
Ja, die bedoel ik ook. Ik pas m’n bericht even aan. 😂

• MarcelGo
(jarig!)
Diagonaal kan ie mooier afwisselen tussen maaibeurten en is het resultaat dat je de richting bijna niet meer ziet?

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:55

Snap ook niet helemaal waarom de Navimow diagonaal maait. Mijn grasveld is geen strak vierkant, maar heeft allerlei uitlopen. Met de hand maai ik daarom van zuid naar noord. Dat maait het gunstigste. Met diagonaal maaien maakt ie het zichzelf alleen maar moeilijker.
De maairichting veranderd elke keer dat hij gaat maaien. Vind dat zelf erg prettig, met een speeltoestel heeft hij bij elke hoek wel een ander punt wat lastig te maaien is. Wat hij de ene dag dus moet overslaan kan hij mogelijk de volgende keer wel maaien.

Gewoon nog een keer aanzetten dus, mogelijk neemt hij dat het punt mee wat hij de vorige keer is overgeslagen ;)

• rimave
Tonkey schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:21:
[...]

De maairichting veranderd elke keer dat hij gaat maaien. Vind dat zelf erg prettig, met een speeltoestel heeft hij bij elke hoek wel een ander punt wat lastig te maaien is. Wat hij de ene dag dus moet overslaan kan hij mogelijk de volgende keer wel maaien.

Gewoon nog een keer aanzetten dus, mogelijk neemt hij dat het punt mee wat hij de vorige keer is overgeslagen ;)
Hij mag morgenmiddag weer, dus ik ben benieuwd.
Trouwens, ik zie op de map ook dat ie dat hoekje gemist heeft… en dan geeft ie wel gewoon aan dat hij 100% gemaaid heeft. 8)7

• Rallye
De Navimow wisselt diagonaal en recht af, waarschijnlijk om te voorkomen dat je “spoorvorming” in je gazon krijgt.

Ik heb overigens net zo’n hoekje. Zit te denken om de mapping maar eens opnieuw te doen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:50
De Navimow heeft z’n eerste rondje erop zitten. Heb hem netjes uitgelaten langs de rand van het grasveld om te laten zien wat z’n speelveld is. Hij heeft mooi strak gemaaid en heeft, dankzij de geupgrade wielen, ook geen moeite met de helling in m’n grasveld. Ik heb ooit een Worx gehad en die kwam er niet bij omhoog.

[Afbeelding]

En kun je Navimow ook dichter langs de kant laten maaien zonder opnieuw te mappen?

Waar de Worx wel beter in was is onder laaghangende planten door rijden. Die denderende gewoon dom door tot aan de grensdraad. De Navimow ziet een blaadje voor de sensor en gaat er (helaas) omheen.

De navimow heeft meer tijd dan jij om te maaien. Minder effectief maaien is daarom geen probleem voor hem.

Afwisseling in richtingen zorgen ook voor minder spoorvorming en voor het beter maaien van obstakels en hoekjes.

Heb je randmaaien aan staan?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Rallye
Ik denk dat het erom gaat dat hij dat hoekje altijd overslaat.

• Bazztardo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:17
Als dit niet de plek is om deze vraag te stellen, laat het dan vooral weten... maar:

ik wil deze zomer de overstap maken van een zitmaaier naar de Novimow-serie. Echter, met de i105 ga ik het niet redden qua vierkante meters. Nou lijkt het erop dat de i108 nog niet leverbaar is, maar niet geschoten is altijd mis.... weet iemand misschien een plek waar 'ie nog wel te krijgen is?

• Himalaya
Rallye schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:44:
Ik denk dat het erom gaat dat hij dat hoekje altijd overslaat.
Maar dat weten we dus nog niet, hij heeft net gisteren z’n allereerste maaisessie gedaan. Nog 5 sessies en hij heeft alle richtingen gehad en we weten het.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• KypDurron
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-10 12:35
Bazztardo schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:46:
Als dit niet de plek is om deze vraag te stellen, laat het dan vooral weten... maar:

ik wil deze zomer de overstap maken van een zitmaaier naar de Novimow-serie. Echter, met de i105 ga ik het niet redden qua vierkante meters. Nou lijkt het erop dat de i108 nog niet leverbaar is, maar niet geschoten is altijd mis.... weet iemand misschien een plek waar 'ie nog wel te krijgen is?
Heb tijdje geleden de tuin in orde gebracht, maar het gras groeit momenteel wel heel snel, en wou na wat verschillende modellen te onderzoeken ook een Navimow i108 kopen. Veel verder dan "midden augustus terug leverbaar" kom ik helaas niet.

• Plato
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-10 13:31
Dit is vorige week naar de dealers gestuurd:

Beste Segway-dealer,

De container met daarin de i108e robotmaaiers is helaas verlaat en wordt pas rond 27/7 in de haven van Antwerpen verwacht. Tel daar 2 weken bij op voor o.a. het inklaren en uitleveren, dus dat zal waarschijnlijk de 2e week van augustus worden. We zullen dus nog even geduld moeten hebben.

Met vriendelijke groet,

• Bazztardo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:17
Plato schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:42:
Dit is vorige week naar de dealers gestuurd:

Beste Segway-dealer,

De container met daarin de i108e robotmaaiers is helaas verlaat en wordt pas rond 27/7 in de haven van Antwerpen verwacht. Tel daar 2 weken bij op voor o.a. het inklaren en uitleveren, dus dat zal waarschijnlijk de 2e week van augustus worden. We zullen dus nog even geduld moeten hebben.

Met vriendelijke groet,
Dankjewel! Dat is een duidelijk verhaal! Het lijkt bijna dezelfde situatie als toen ik in december '19 op m'n tesla wachtte :+

Jammer dat ik net de Prime-Days aanbieding heb gemist... dan waren het twee 105'en geworden

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

Mbt. maairichting, je kan instellen wat de maairichting moet zijn. Hij heeft ze standaard allemaal aan staan.

Afbeeldingslocatie: https://navimow.org/wp-content/uploads/2022/07/Maehrichtung-Navimow.jpeg

Je kiest dit bij de map aanpassen. Je klikt erop dan gaat die maairichting uit.

Mbt. 100% maaien, je kan vision-fence (ook in de map edit) over dit stukje leggen, dan rijdt hij wat de struiken in maar door vision-fence niet te breed te maken, rijdt hij niet al je klanten kapot.

Ander ding zou kunnen zijn dat de GPS positie iets is gaan afwijken, dat was bij mij het geval. Na dat je de map maakt, gaat hij zelf nog "slim" doen en dan zie je dus dat hij gewoon deel van de zijkanten 'verkleint'. Je kan dit ook uitzetten of breder rijden. Ik heb de hele zijkanten afgereden, BUITEN het gras, en dat lijkt perfect te werken.

• rimave
Joris748 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:31:
[...]

De navimow heeft meer tijd dan jij om te maaien. Minder effectief maaien is daarom geen probleem voor hem.

Afwisseling in richtingen zorgen ook voor minder spoorvorming en voor het beter maaien van obstakels en hoekjes.

Heb je randmaaien aan staan?
Randmaaien staat aan idd.

• rimave
graceful schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:02:
[...]

Mbt. maairichting, je kan instellen wat de maairichting moet zijn. Hij heeft ze standaard allemaal aan staan.

[Afbeelding]

Je kiest dit bij de map aanpassen. Je klikt erop dan gaat die maairichting uit.

Mbt. 100% maaien, je kan vision-fence (ook in de map edit) over dit stukje leggen, dan rijdt hij wat de struiken in maar door vision-fence niet te breed te maken, rijdt hij niet al je klanten kapot.

Ander ding zou kunnen zijn dat de GPS positie iets is gaan afwijken, dat was bij mij het geval. Na dat je de map maakt, gaat hij zelf nog "slim" doen en dan zie je dus dat hij gewoon deel van de zijkanten 'verkleint'. Je kan dit ook uitzetten of breder rijden. Ik heb de hele zijkanten afgereden, BUITEN het gras, en dat lijkt perfect te werken.
Ik kan helaas niet buiten de grens/ gras rijden. Gras loopt strak tegen borders en schutting aan. Ik kan de map misschien nog wel eens opnieuw maken en dan strakker bij de rand langs.

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10 12:30
JoepieJoepie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:47:
Ik ben op zich gecharmeerd van de Navimow. met 375m (beetje ruim gemeten) en intenties om op termijn toch iets minder gras te krijgen zou de i105e met een max van 500m² het toch moeten kunnen redden.

Te koop in Nederland meestal voor 1150/1200. Zag hem bij de OBI in duitsland voor €999,- en Bauhaus €989,-. Ik voel me genegen om zodra ik eens in de buurt van de grens ben er eentje op te pikken. In Nederland namelijk niet leverbaar bij de goedkoopste partij die ik gevonden heb.
Al goed kunnen testen met 375m2?
Is de batterij voldoende naar jouw idee? Moet deze meerdere keren opladen om het gehele oppervlak te maaien?

• Restyler
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-08 13:21
subsonik schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:12:
Na een ruime week ervaring met de navimow i108 is mijn enthousiasme toch wel wat bekoeld.

Zoals @Voggy hierboven berekende, zit het maaimes een goeie 10cm naar binnen ten op zichte van de rand van de robot (i105 en i108 lijken op dat vlak identiek). Dat is de minimale ongemaaide rand als de robot met zijn wielen tegen de border schuurt. In de praktijk blijft mijn i108 op de meeste plaatsen ruim 15cm van de borders (ca 10cm verder dan ingeleerd) waardoor dus een ongemaaide rand van > 25cm overblijft. Dat is echt teveel om vlot met de trimmer te doen en bovendien geen zicht, dat blijft dus elk weekend met de cirkelmaaier passeren én nog eens met de trimmer om het netjes te maken. Echt veel tijdswinst is het niet.

Ik heb de tip van @refused81 uitgeprobeerd om een visionfence-off zone te maken bij een rand. Dat lijkt het iets te verbeteren, dus goede tip _/-\o_ maar wegens vele ronde randen lastig te doen voor de hele tuin (de visionfence-off-zones zijn altijd rechthoekig).

Daarnaast blijf je ook bezig met vastlopers. De robot heeft tot nu toe 6x alles gemaaid. Vandaag was de eerste keer dat dit lukte zonder bij het draaien ergens met een achterwiel over een border te rijden en te blijven hangen, maar dan liep ging het ding uiteindelijk 15cm uit center op z'n dock rijden en ging dat weer mis.

Mijn map is natuurlijk niet de eenvoudigste. Ik heb in het geel de plaatsen gemarkeerd waar hij vaak vast komt te met de achterwielen in een border.

[Afbeelding]

Ik heb de indruk dat het vastloopt zodra hij niet parallel met de rand rijdt. Misschien moet ik aparte zones maken en de maairichting parallel met de border instellen? Of net eens een visionfence-off zone maken bij die borders (rijdt hij verder dan de ingeleerde rand omdat hij denkt dat de groene haag ook gras is?)

Tips welkom :)
Hoe bevalt de maairobot nu na enkele maanden?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-10 14:29
Restyler schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:19:
[...]

Hoe bevalt de maairobot nu na enkele maanden?
Ha, ik bedacht me gisteren dat ik misschien eens een update moest plaatsen hier. Telepathie? :)

Het is nu 6 weken geleden sinds de laatste vastloper van de Segway i108e. Ik heb nauwelijks wijzigingen gedaan aan de map, dus misschien is het verbeterd met de laatste firmware update, of de software is zelflerend over de plekjes waar hij vast komt te zitten. In ieder geval, prima resultaat!

Ik twijfel nu een beetje of ik het zou aandurven de Segway te laten maaien tijdens onze vakantie. Mocht hij zich dan vastrijden, zou ik liever niet de buren moeten optrommelen om de robot te "bevrijden". Maar in vastgereden positie loopt de accu wel leeg en dan is je diefstalbescherming ook weg... Wat doen jullie?

De navigatie is overigens verrassend slim. Als ie tijdens een maaibeurt een plekje overslaat omdat er bv. een speeltoestel op het gras staat, dan kan je tijdens de maaibeurt dat speeltoestel gaan verzetten, net voor het einde neemt hij dat plekje dan alsnog mee.

Wat wel blijft, zijn de enorme randstroken van 20 à 30 cm ongemaaid gras (naast een muur of border waar hij niet over kan rijden). Dat ziet er snel idioot uit, waardoor je dus minstens een keer per week toch weer de cirkelmaaier moet bovenhalen. Ik wist dat er randstroken gingen zijn, maar dit is wel heel veel (te veel om vlot met de bosmaaier te doen).

Al bij al wel tevreden met de aanschaf!

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 15:32
Heb even gezocht maar kan niets vinden op tweakers.
Iemand toevallig al gekeken naar Terramow?

Na alle perikelen thuis met mijn Gardena Sileno ben ik serieus aan het overwegen over te stappen erop.

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 15:58
Ik merk dat mijn Gardena Smart Sileno standaard bij 40% resterende accu capaciteit naar z'n huisje gaat. Ik vind dat best snel, aangezien de maaier zo in z'n huisje is. Past de maaier dit nog aan, zodra hij weet hoe lang de weg naar huis is, of istie daar te 'dom' voor?

• rene_prins
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-10 22:35
bjp schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:14:
iemand deze al ?

https://www.dreametech.co...me-smart-roboticmower-a1#

Het bedrijfje is o.a. gekend van huis-dweil/stofzuiger-robots.
Sinds vorige week heb ik de Dreame A1 op mijn stuk rijden (~600m2), het gras ziet er echt goed uit. De robot doet het werkelijk fantastisch, ook het instellen was zo gedaan. Enige nadeel is dat de robot de scherpe hoeken overslaat, dus daar moet ik nog even naar kijken hoe ik dat oplos.
Hiervoor had ik een Robomow, daarmee had ik zoveel problemen dat ik heb besloten om een nieuwe robotgrasmaaier aan te schaffen.

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-10 17:42
Sinds dinsdag heb ik de Luba 2 3000m2, hij maait een veld van ongeveer 2800m2. Op dat veld staan ook een aantal stroken en groepjes laagstam appel en peren boompjes.

Ik ben echt blij verrast hoe goed hij hier mee om gaat. Als er een boompje op zijn pad komt gaat hij er helemaal netjes rond omheen om het zo strak mogelijk te maaien. Ook een aantal no go zones die ik best strak heb afgemeten en tot nu toe geen enkele vastloper gehad.

De software en bediening werkt ook erg fijn!
Hiervoor reed er op dit veld een Landroid L2000 met permiter draad en die kon niet door alle boomgaard delen en reed daardoor op een stuk van 1800m2. Deze had wekelijks vastlopers op de paar boompjes die er nog stonden en op sommige oneffenheden op het veld. Ook het permiterdraad had meerdere malen per seizoen problemen door breuken of te diep weg zakken.

De Luba 2 is tot nu toe echt een aanrader!

• Polemic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-10 17:30
Ik ga hier morgen de Navimow i108 installeren. Heb al even uitgetest waar er het beste satelliet ontvangst is. Echter twijfel ik of de maaier op het gras zelf of op de terrastegels zou installeren. Ik zie veel mensen dit op de maaier op het gras zetten, maar dan sterft het gras eronder denk ik? Ook kan het veranderen in een modderpoel bij hevige regen. Wat is jullie advies op terrastegel of gewoon in het grasperk?

• Himalaya
Polemic schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:19:
Ik ga hier morgen de Navimow i108 installeren. Heb al even uitgetest waar er het beste satelliet ontvangst is. Echter twijfel ik of de maaier op het gras zelf of op de terrastegels zou installeren. Ik zie veel mensen dit op de maaier op het gras zetten, maar dan sterft het gras eronder denk ik? Ook kan het veranderen in een modderpoel bij hevige regen. Wat is jullie advies op terrastegel of gewoon in het grasperk?
Hij staat niet op het gras maar op z’n laadstation. En dat is gewoon dicht van onderen. Gras gaat daar wel dood van ja. Maar het wordt geen modderpoel, want gewoon dicht kunststof.

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-10 19:06
Polemic schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:19:
Hier staat de i105 naast het gras in de border. De base staat met het einde tegen de grasrand aan. Werkt perfect.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik denk wel dat ie dan rondom je laadstation een randje gras laat staan, daar heb je geen last van als ie buiten het te maaien gras laadt.

• JoepieJoepie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-10 20:50
GigaPixels schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:43:
[...]

Is de batterij voldoende naar jouw idee? Moet deze meerdere keren opladen om het gehele oppervlak te maaien?
Helaas aftocht moeten blazen voor de aanschaf van de robotmaaier, word volgend seizoen of een najaarsdeal. Vrouwtje stak er een stok voor helaas, hebben ondertussen andere grote uitgaven gedaan voor aanpassen tuin, vakantie en nog wat zaken. We wachten nog enkele paydays af, intentie is nog steeds deze robotmaaier te kopen al sta ik altijd open voor een andere die beter past in onze situatie.

• pieter-v
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-08 14:30
GigaPixels schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:43:
[...]

Ik heb een paar dagen terug de Navimow i105 gekocht via Amazon.de. Ik heb hem even snel geïnstalleerd en een rondje gereden. De raden zijn nog niet helemaal goed ingesteld, het regende donderdag bijna de hele dag. Maar bij mij maait hij 195m2 en dan is de accu op 40%. En dat duurt naar schatting 45 minuten.
Hij zal dus ongeveer 300m2 maaien met 1 accu lading. En wellicht na een jaar wat minder als de accu wat minder wordt. Laden gaat overigens heel snel.

Na mijn vakantie mag hij ook voor het huis een strook langs de weg gaan maaien.

Maar wat een genot dat hij rechte stroken rijdt! Ik wordt helemaal zenuwachtig als ik bij mijn moeder in de tijd een husqvarna kris/kros rond zie rijden.

En hij maakt bijna geen geluid. De Robotmaaier van de achterburen hoor ik beter. En die maait veel langer per dag…

Tot nu toe heel tevreden met de aankoop, iedereen hartelijk dank met het vullen van dit forum de laatste maanden.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Heeft hier iemand ook een stuk tuin met een stuk stevige heuvel? Wij hebben ~1000m gras, waarvan een goed stuk de heuvel op gaat. Nu lees ik dat de meeste ook wel tot 30 graden kunnen, maar het kunnen en het echt goed kunnen is natuurlijk nogal een verschil.

Iemand dus met een wat meer heuvelachtige tuin en een maaier?

/edit ik had wel een paar eerdere berichten gezien, maar HUSQVARNA AUTOMOWER® 435XAWD is niet echt in budget.

[ Voor 14% gewijzigd door swtimmer op 03-08-2024 19:08 ]

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:26
De. Mammotion Luba 2 schijnt hellingen van 80% aan te kunnen. Het is een 4 wiel aangedreven robot.
Ik heb hem vandaag gekocht omdat we een nieuw huis hebben gekocht met 3500m2 gras in de tuin. Vanavond even geprobeerd op onze huidige kleine tuin van 100m2 en ik moet zeggen het ziet er goed uit. Zonder draad en op de GPS maait hij op de cm nauwkeurig.

• Rikkie8
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:05
Vaez schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:42:
[...]

Hier staat de i105 naast het gras in de border. De base staat met het einde tegen de grasrand aan. Werkt perfect.
Dit, staat hier sinds afgelopen week ook in de border. Moet nog even een huisje in elkaar flansen. Wel even kijken naar de randjes van 20cm, daar moet vast nog iets aan te doen zijn..

• DubbelU
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-10 09:02
Ha allen! Nu in het bezit van een honda miimo hrm40, welke totaal niet slim is. Loopt vaak vast en kan eigen thuisstation niet vinden. Nu lees ik af en toe dat dit door het cortenstaal komt! Mijn gehele grasmat (320m2) ligt opgesloten in een cortenstaal rand. Ik denk dat deze storing veroorzaakt bij deze begrenzingskabel maaier. Ik lees veel goeds over de Navimow op GPS. Heeft iemand ervaring met deze incl cortenstaal randen? Rijdt deze er tegenaan en blijft dan hangen? Geen storingen incl cortenstaal?

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:54
ahjwinth schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:25:
De. Mammotion Luba 2 schijnt hellingen van 80% aan te kunnen. Het is een 4 wiel aangedreven robot.
Ik heb hem vandaag gekocht omdat we een nieuw huis hebben gekocht met 3500m2 gras in de tuin. Vanavond even geprobeerd op onze huidige kleine tuin van 100m2 en ik moet zeggen het ziet er goed uit. Zonder draad en op de GPS maait hij op de cm nauwkeurig.
Bedankt voor het delen van de ervaring. Ik heb de Luba 2 zelf ook op het oog. Ben benieuwd om je ervaringen te lezen als hij aan het echte werk mag beginnen :)

• MarcelGo
(jarig!)
DubbelU schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:02:
Ha allen! Nu in het bezit van een honda miimo hrm40, welke totaal niet slim is. Loopt vaak vast en kan eigen thuisstation niet vinden. Nu lees ik af en toe dat dit door het cortenstaal komt! Mijn gehele grasmat (320m2) ligt opgesloten in een cortenstaal rand. Ik denk dat deze storing veroorzaakt bij deze begrenzingskabel maaier. Ik lees veel goeds over de Navimow op GPS. Heeft iemand ervaring met deze incl cortenstaal randen? Rijdt deze er tegenaan en blijft dan hangen? Geen storingen incl cortenstaal?
Het is een rand, en waarvan gemaakt is voor de Navimow niet van belang, door de keuze voor een Navimow met camera zal deze hier geen probleem mee hebben, je zult echter wel een randje ongemaaid houden omdat de messen het laatste stukje niet kunnen bereiken.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:58
Ik zocht op robotmaaier icm diefstal danwel voortuin. Niets kunnen vinden. Tijd voor een rechtstreekse vraag.. Mijn voortuin is nog in de stijl van de vorige eigenaar. Daarin wil ik gras zaaien. Mijn achtertuin is via een betegeld pad op zich te bereiken, maar daarin heb ik geen gras (althans 3 traptreden lager een postzegeltje). Ik wil dus het liefst een maaier in mijn voortuin, met laadstation in de voortuin. In dat geval moet ik voor ik begin met alles een leiding leggen om ergens een stroompunt te maken. Dat lukt op zich prima. Maar hoe kan ik voorkomen dat onverlaten mijn maaier met laadstation oppakken en wegwandelen? Moet ik een betonnen voet storten waaraan ik het laadstation bevestig? Een kettingslot om 'm aan een mastvoet te bevestigen? Wie heeft tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Jailhouse op 06-08-2024 11:26 ]

• bjp

bjp

er zijn modellen met GPS tracking (inclusief 3g kaartje erin)... anders een air-tag erin verstoppen ;) maar dat is "hulp" na diefstal, geen preventie.

Ter preventie: stickers erop (opgepast, GPS tracking), veiligheidscamera (echt of fake), ...

vaak heb je ook een pin-code nodig om ze te kunnen aanpassen...

[ Voor 17% gewijzigd door bjp op 06-08-2024 11:32 ]

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10 13:44
Iemand die kan assisteren met een ouder model van worx?
Ik heb een WG791E.1 maaier en ik probeer 2 zones te configureren.
Ik heb onderstaande bekabeling aangelegd als test, later ga ik de volledige tuin doen met een bekabelingsmachine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qS1a_fw61E4iltqHXUcEKgX5K2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SwCN3Vp6m2clBnQd1ejuoIpm.png?f=fotoalbum_large

De bedoeling zou zijn om de robot 2 zones te laten maaien omdat er een pad tussen ligt.
Ik heb de 2 begrenzingsdraaden 15cm uit elkaar gelegd.
De paden zijn al wat aangepast zodat hij vanuit zone 2 via de grensdraad naar zone 1 kan rijden.

In de landroid heb ik volgende zones aangegeven.
Area1: 0 m, %work area: 50%
Area2: 9 m, %work area: 50%

Het lijkt echter niet echt te werken want hij geraakt soms per ongeluk in zone 2 en blijft daar dan hangen en keert terug als de batterij plat is.

mijn eerste vraag: zijn mijn zones goed aangegeven( het aantal m naar de volgende zone)
mijn tweede vraag: zijn mijn paden goed?

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:30:
er zijn modellen met GPS tracking (inclusief 3g kaartje erin)...
Hopelijk in Nederland alleen nog in de verkoop met 4G of al 5G? Het einde van het laatste 3G netwerk is inmiddels aangekondigd en een nieuwe robotmaaier zou langer mee moeten gaan.
anders een air-tag erin verstoppen ;) maar dat is "hulp" na diefstal, geen preventie.
Inderdaad. Bij een ingebouwde diefstalbeveiliging gaat óók het apparaat een hoop herrie maken - dat loopt voor de dief hopelijk niet zo lekker met dat ding onder de arm - en krijg je direct een melding van de bijbehorende app.
vaak heb je ook een pin-code nodig om ze te kunnen aanpassen...
Altijd, hoop ik. Een beveiliging die je als dief gewoon uit kunt zetten lijkt me niet zinnig.

Zonder die pincode accepteert mijn Husqvarna ook alleen z'n eigen lus. Maar al het basisstation mee gestolen wordt, biedt dat natuurlijk niets extra's.

@Jailhouse

• bjp

bjp

ik meende "een mobiele verbinding" eerder dat strict enkel 3G, wat ook een fallback naar 2G heeft (toch nog genoeg) :-)

idd alarm functie van de maaier zelf is ook mooi meegenomen, zo'n luid ding valt direct op!

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:26
MrN86 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:10:
[...]

Bedankt voor het delen van de ervaring. Ik heb de Luba 2 zelf ook op het oog. Ben benieuwd om je ervaringen te lezen als hij aan het echte werk mag beginnen :)
Dat gaat nog even duren, 29 nov krijgen we de sleutel en tegen die tijd groeit het gras niet. Dus mijn ervaring kan ik waarschijnlijk pas over een jaar delen omdat dan de Luba pas een tijdje rond rijd. Zo ver ben ik er wel tevreden over. Ik kreeg de tip van een collega uit Ierland die er ook een heeft rondrijden op zijn stuk grond wat tegen en helling is. Hij was er ook tevreden over en heeft hem nu 6 maanden in gebruik.

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-10 14:05
Hier is een Segway Navimow H3000E-VF nu een weekje aan het maaien via een maaischema.
Vandaag bij een regenbui keert hij midden in een activiteit terug naar het laadstation.
Maar wat is nu het vervolg? Start hij automatisch weer nadat het een tijdje droog is of moet ik hem handmatig weer de taak laten hervatten?

[ Voor 3% gewijzigd door Red_Baron op 09-08-2024 13:43 ]

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

• Rallye
Ja, als die tijd binnen de aangegeven maaitijd ligt.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Iemand zelf al een afdakje gemaakt voor de Navimow (i105)? Misschien zoek ik niet goed maar ik kan geen ervaring vinden. dacht eraan eentje van simpel hout te maken. Heeft dat nog impact op de ontvangst ?

Een kant en klare voor 150 piek vind ik echt teveel geld.

• Rallye
En ik wacht er al twee maanden op……

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-10 22:41
Waypoint schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:15:
Iemand zelf al een afdakje gemaakt voor de Navimow (i105)? Misschien zoek ik niet goed maar ik kan geen ervaring vinden. dacht eraan eentje van simpel hout te maken. Heeft dat nog impact op de ontvangst ?

Op reddit zijn er verschillende draadjes en hier zelfs een youtube voorbeeld: YouTube: Segway Navimow Garage Shelter DIY Build

Wat volgens mij belangrijk is, is dat het dak van pvc is.

• MarcelGo
(jarig!)
sir_huxley schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

Op reddit zijn er verschillende draadjes en hier zelfs een youtube voorbeeld: YouTube: Segway Navimow Garage Shelter DIY Build

Wat volgens mij belangrijk is, is dat het dak van pvc is.
@Waypoint
Als je zoekt op garage in dit draadje en dan even gaat lezen vanaf maart 2024 zie je dat er ook mensen zijn die m onder de vlonder parkeren of een stalen/aluminium huisje gebruiken, als ie maar niet te groot is volgens mij geen probleem ;)

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10 15:44
Mocht iemand willen weten hoe een maaier eruit ziet nadat een PostNL bus er overheen gereden is; bij deze.
Vrijdag thuis gekomen uit het werk en trof mijn maaier zo aan. Op beelden zag ik al snel dat PostNL de boosdoener was geweest. Chauffeur heeft zich overigens gemeld dus ga er vanuit dat t netjes opgelost wordt.

Maaier gister weggebracht naar de dealer maar kans is vrij groot dat hij total loss is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkSaGaND6T-Xj7--gJSRQSP_LU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taS7jVuWTGd3KdDkt5sEyDSg.jpg?f=fotoalbum_large

• 964C2

964C2

Dan zullen de tarieven wel weer omhoog gaan bij Post.nl

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
We gaan een nieuw terras en paden aanleggen, daarom ben ik dit topic wat aan het doorlezen. Dat heeft mijn interesse voor de Navimow I-reeks gewekt. Deze kan tegen of (ideaal) op het terras rijden om te maaien (er zijn uiteraard nog andere merken).

Nu zit ik met vraag voor de grind paden, deze zullen een 3cm lager liggen. dan het gras. De boordsteen zit wel gelijk met het gras. Gaat die hierover kunnen rijden met maai hoogte van 5-6 cm?

Zelf de vraag voor het terras, mag dat 2cm hoger liggen dan het gras om er over te rijden?

[ Voor 9% gewijzigd door poing op 13-08-2024 10:28 ]

• Grolsch
Bij mijn navimow verloopt binnenkort het 4G contract. Nu kan ik dit verlengen voor 30 euro per jaar, maar wat zijn de voordelen tov wifi? Volgens mij ben ik voor 90% wifi bereik in mijn tuin.

• Rikkie8
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:05
Waypoint schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:15:

Yup, sinds paar weken hoor ik ook bij de nNavimow bezitters, vorige week van nog wat vlonderhout huisje gemaakt, stelt niet zoveel voor. Dakje moet nog even waterdicht gemaakt wordenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nACsebsOyqGu2Tqd7tfrqyhWEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BReg1tNVPCQCIffKuYNNI9Hl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLQiRYvDMUXvAZjb7wUZu-nRQ3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpVeprh1GJAS0PTURXN1WXEY.jpg?f=fotoalbum_large
😁
Pagina: 1 ... 61 ... 80 Laatste