Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 56 ... 79 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:56
Nog een vraagje aan de Navimow gebruikers: Hoe dicht kan dit ding naast een schutting/muur maaien? Ik heb weinig zin om hier met de (bedrade) grastrimmer nog langs te moeten elke week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
kisik schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:50:
en tav Visionfence: ik heb wat staptegels in mijn gazon. Zoals ik begrijp, kan je middels Visionsfence een zone aangeven waar hij gewoon doorrijdt, ook al heeft de camera een obstakel gezien. In bijgaande foto, kan ik de tegels als visionfence aangeven. Hoe zal de maaier omgaan met de lampjes? Komt hij daar dicht in de buurt? Zou ik het beste om de lampjes nog een randje klinkers oid leggen, zodat ik niet handmatig iedere keer rond de lampjes moet? Nu met de motormaaier hoef ik nooit wat handmatig te doen.
[Afbeelding]
Benieuwd naar het maaien tussen de tegels, ik heb een soortgelijke situatie, maar dan zonder lampjes.

Is er iemand al in geslaagd een garage te vinden voor de i-serie? De garages die ik op diverse sites zie (Robocleaners, Amazon) lijken allemaal voor de h-serie te zijn.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
coelho schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:57:
[...]

Benieuwd naar het maaien tussen de tegels, ik heb een soortgelijke situatie, maar dan zonder lampjes.

Is er iemand al in geslaagd een garage te vinden voor de i-serie? De garages die ik op diverse sites zie (Robocleaners, Amazon) lijken allemaal voor de h-serie te zijn.
Volgens mij komt Segway met een eigen garage die past op het laadstation.
Ik wacht die af, anders timmer ik er zelf een.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
coelho schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:57:
[...]

Ik heb hem in een “IDEA MOWER Navimow Möbius I series garage” staan. Past mooi en valt amper op door het doorzichtige kunststof.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 18:43
Himalaya schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:31:
[...]

Ik heb hem in een “IDEA MOWER Navimow Möbius I series garage” staan. Past mooi en valt amper op door het doorzichtige kunststof.
mooi ding ook iet goedkoop
zelf zoek ik iets waar ik een klep op kan maken en ij helemaal binnen staat.
zodat ij niet zichtbaar is ook wat ati diefstal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
graceful schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:45:
[...]

Dat moet heftig waterpistool gevecht zijn geweest :+

Jemig, de mesjes missen ook? Met wat heeft dat ding staan stoeien...
Lijkt doorgezakt? Iemand op gaan staan ofzo
Geen idee, waren een dagje naar de Efteling en toen ik net in de rij stond voor de achtbaan kreeg ik een appje; kan laadstation niet bereiken, snap ik wel als ie met 1 wiel minder er niet recht op kan rijden, stond dan ook dwars voor het laadstation toen ik thuiskwam.

Dat de mesjes missen (ja alle 3!) is al vreemd maar zou nog enigzins te verklaren kunnen zijn dat het gras nu vrij hoog stond, had een tijdje terug geverticulteerd en om 3000m2 met de hand bij elkaar te harken duurt het wel even (lees 3 weekeinden :P ) in de tussentijd was het gras op sommige punten dus wel alweer flink gegroeid, vandaag denk ik ook behoorlijk veel troep ertussen.
Als ik vergelijk met de 430X Nera die op een ander stuk rijdt is die vele malen schoner van onderen.

Afijn, hoog gras en veel afval mag er nog niet toe leiden dat een wieltje gewoon compleet bij de pendelarm/vooras afbreekt.
Wieltje las ook gewoon ergens midden in de wei, niet dat die ergens in een gat vastzat o.i.d.

Vanochtend ook even met het losse wieltje bij de lokale dealer geweest en had verwacht ze bestellen gewoon een nieuwe, maar ze hadden toch graag de hele maaier gehad voor inspectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Peule_P schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:37:
Afijn, hoog gras en veel afval mag er nog niet toe leiden dat een wieltje gewoon compleet bij de pendelarm/vooras afbreekt.
Wieltje las ook gewoon ergens midden in de wei, niet dat die ergens in een gat vastzat o.i.d.

Vanochtend ook even met het losse wieltje bij de lokale dealer geweest en had verwacht ze bestellen gewoon een nieuwe, maar ze hadden toch graag de hele maaier gehad voor inspectie.
Da's toch zo gek niet? Als het onverklaard blijft, krijg je neem ik aan onder garantie weer een pico bello maaier (arm, mesjes, en wat ze eventueel nog tegen komen). Want dan wordt een slecht onderdeel de verklaring. Lijkt me logisch dat zo'n dealer dat moet beoordelen, voor hij gratis reparatie kan aanbieden. Wellicht ook omdat Husqvarna meer wil weten van zulke gevallen, om de onderdelen goed te kunnen ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Gwaihir schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:40:
[...]

Da's toch zo gek niet? Als het onverklaard blijft, krijg je neem ik aan onder garantie weer een pico bello maaier (arm, mesjes, en wat ze eventueel nog tegen komen). Want dan wordt een slecht onderdeel de verklaring. Lijkt me logisch dat zo'n dealer dat moet beoordelen, voor hij gratis reparatie kan aanbieden. Wellicht ook omdat Husqvarna meer wil weten van zulke gevallen, om de onderdelen goed te kunnen ontwerpen.
Nou had verwacht bestellen me gewoon een nieuwe pendelarm (kost €21 had ik al opgezocht) en weer gaan met die banaan, had ook geen garantie o.i.d. verwacht en het verder geen probleem gevonden om gewoon te betalen.
Maar prima dat ze de hele maaier willen inspecteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 14:38
Laten jullie de robotmaaier elke dag rijden ? Mijn navimow doet ongeveer 2u voor heel de gazon ? Welk maaischa raden jullie aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:08
SteffanS schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:31:
Laten jullie de robotmaaier elke dag rijden ? Mijn navimow doet ongeveer 2u voor heel de gazon ? Welk maaischa raden jullie aan ?
Mijne is werkelijk vanaf 07:00 bezig tot 23:00 om het gehele gazon te doen (1200m2 zoiets met de H3000). Dit is verschillend op basis van de maairichting.

Meestal heb ik 1 rustdag er tussen maar het gras groeit aardig hard afgelopen weken door de natte grond en de vele zon die er nu op staat. Hij is dus sinds deze week iedere dag aan t maaien.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:18
Zojuist de i105e besteld via https://www.amazon.de.

De garage lijkt een probleem te worden - die is nergens op voorrraad. Tenzij jullie beter kunnen zoeken dan ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Rallye schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:57:
Zojuist de i105e besteld via https://www.amazon.de.

De garage lijkt een probleem te worden - die is nergens op voorrraad. Tenzij jullie beter kunnen zoeken dan ik?
Het is overal een drama, ik weet dat mijn garage voor de H versie volgende week komt. Zijn vandaag binnen gekomen bij Robocleaners.Ik weet niet hoe dit voor de i series geregeld is.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Robocleaners meldt 28 mei. Ik heb nog een vraag elders uitstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsarre
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:50
Ik vraag me af of je überhaupt een garage moet nemen...de dealer vond het niet echt noodzakelijk en aan zijn toon te horen meer een hebbedingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 16:09
Tsarre schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:21:
Ik vraag me af of je überhaupt een garage moet nemen...de dealer vond het niet echt noodzakelijk en aan zijn toon te horen meer een hebbedingetje...
Die van mij zei juist er wel eentje te nemen. De accu wordt warm door het opladen en als hij niet onder dak staat staat, kan dat door de zon nog warmer worden. Je kan ook zelf iets fabriceren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
kisik schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Die van mij zei juist er wel eentje te nemen. De accu wordt warm door het opladen en als hij niet onder dak staat staat, kan dat door de zon nog warmer worden. Je kan ook zelf iets fabriceren natuurlijk.
Ging mij inderdaad meer om de warmte dan om regenbuitjes. Mijn vorige robot ( een Worx Landroid) heeft gewoon altijd open en bloot gestaan maar daar was het wisselen van de accu een fluitje van een cent, en ik had er ook twee van dus deed het regelmatig.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D100
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-08 06:48
RobEppink schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:09:
Vraag.

Voor de installatie van een Gardena met draad.
Is het voldoende om de draad, cf. handleiding over de bodem aan te leggen of biedt het voordelen de draad een paar cm. onder het maaiveld te frezen?
Beide kunnen uiteraard:
- draad op de bodem: eerst goed kort maaien zodanig dat de draad echt op de bodem en niet op het gras komt te liggen. Na enkele weken is dat onzichtbaar en de draad zakt sowieso een klein beetje in de grond. Het nadeel is dat op plaatsen waar de draad wat te hoog naar boven steekt, de robotmessen de draad kunnen beschadigen.

- Een paar cm in de grond heeft als voordeel dat je bijvb kan vertikuteren zonder risico op schade. Het nadeel is als er ooit een breuk komt, het moeilijker kan zijn om de breuk te vinden (er bestaan toestelletjes die daarbij helpen). Het plaatsen in de grond is vrij lastig. Als je geen speciaal toestel gebruikt: maak een gleuf met een spade en met een stuk hout of dergelijk trek je die gleuf goed door. Neem een klein balkje hout (of plastic), en maak inkeping aan het uiteinde. Je kan nu de draad in de gleuf drukken, af en toe vast zetten zodat die niet terug naar boven schiet.

Ik verkies enkele cm in de grond, omdat dat in het begin een betere bescherming geeft tegen oppervlakteschade. Maar het is niet zwart-wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:51

Toppe

Oké ✅

Zijn er hier mensen met een trampoline in de tuin?

Hebben ongeveer 130m2 gras en we hangen de trampoline nu aan de schommel zodat hij van de grond is.

Niet ideaal, maar weinig andere keus. Maar de huidige trampoline begint wat op te raken dus wellicht voor volgend jaar een nieuw model.

Het liefst zou ik er 1 aanschaffen die op losse poten staat zonder dat die onderling verbonden zijn. Maar die zijn zo schaars dat ik denk dat dit de kwaliteit niet ten goede komt.

In de grond is absoluut geen optie dus hij moet echt op het gras staan.

Ik zit nu zelf te denken aan een nieuwe trampoline met wat hogere poten om dan de poten een stuk in te graven zodat de maaier er overheen kan.

Nadeel is dan weer dat ik totaal niet flexibel ben als hij weg moet, al is het tijdelijk.

Hoe doen jullie dit??

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuycky
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-05-2024
Turbodesk617 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:57:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde inrichting als jij als ik dat zo lees. Een paar bomen is niet zo erg.
Het allerbelangrijkste is dat de maaier in het laadstation en de losse ontvanger beide goed zicht hebben op de satellieten op hetzelfde moment. Dat de rest van de tuin wat minder qua ontvangst is, maakt niet zo veel uit. De losse ontvanger heeft via een andere verbinding weer contact met de maaier als deze rond rijd.
Het mooiste is als de maaier en de ontvanger zicht op het zuiden hebben. Dan heb je de beste ontvangst.
Het enige wat me nog tegenhoudt om de Navimow i105e aan te schaffen is naast hem te pakken te krijgen in België :-), de ontvangst in de tuin. Er is een deel in de tuin waar 3 lage fruitbomen in het gras achter elkaar staan met langs de noordzijde een hoge haag van 3,5m.

De externe ontvanger kunnen we voldoende hoog plaatsen via de extension kit. Begrijp ik het goed dat het volstaat dat het laadstation en de externe ontvanger dezelfde satellieten kunnen zien? Het is toch de maaier zelf die minimaal 5 van dezelfde satellieten moet kunnen zien? Bedankt voor je toelichting _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
Stuycky schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Het enige wat me nog tegenhoudt om de Navimow i105e aan te schaffen is naast hem te pakken te krijgen in België :-), de ontvangst in de tuin. Er is een deel in de tuin waar 3 lage fruitbomen in het gras achter elkaar staan met langs de noordzijde een hoge haag van 3,5m.

De externe ontvanger kunnen we voldoende hoog plaatsen via de extension kit. Begrijp ik het goed dat het volstaat dat het laadstation en de externe ontvanger dezelfde satellieten kunnen zien? Het is toch de maaier zelf die minimaal 5 van dezelfde satellieten moet kunnen zien? Bedankt voor je toelichting _/-\o_
De maaier en de externe antenne. Het laadstation is niets anders dan een laadstation en heeft geen antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:41
Toppe schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:10:

Hebben ongeveer 130m2 gras en we hangen de trampoline nu aan de schommel zodat hij van de grond is.

Niet ideaal, maar weinig andere keus. Maar de huidige trampoline begint wat op te raken dus wellicht voor volgend jaar een nieuw model.

Het liefst zou ik er 1 aanschaffen die op losse poten staat zonder dat die onderling verbonden zijn. Maar die zijn zo schaars dat ik denk dat dit de kwaliteit niet ten goede komt.

In de grond is absoluut geen optie dus hij moet echt op het gras staan.

Ik zit nu zelf te denken aan een nieuwe trampoline met wat hogere poten om dan de poten een stuk in te graven zodat de maaier er overheen kan.

Nadeel is dan weer dat ik totaal niet flexibel ben als hij weg moet, al is het tijdelijk.

Hoe doen jullie dit??
Waarom is in de grond geen optie?
Als je een bestaande trampoline op poten (deels) gaat ingraven heb je kans dat als er gesprongen wordt ze de grond gaan raken. Die poten hebben niet voor niets die bepaalde hoogte natuurlijk ;) .

Je hebt ook rechthoekige trampolines daar kan een maaier redelijk doorheen en omheen verwacht ik, makkelijker dan bij een ronde.

Bijvoorbeeld:
https://www.trampolinewin...PrY1xJJPbbAhoCng0QAvD_BwE

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 11-05-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-08 11:17
Toppe schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:10:

Hoe doen jullie dit??
Ik heb het gras weg gedaan van het stuk van mijn tuin waar de trampoline staat. Er groeide sowieso amper gras. Een afbaking boordje gemaakt, worteldoek gelegd en erna schors er over. Veel properder zo (in mijn geval toch).

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:21:
[...]

Waarom is in de grond geen optie?
Als je een bestaande trampoline op poten (deels) gaat ingraven heb je kans dat als er gesprongen wordt ze de grond gaan raken. Die poten hebben niet voor niets die bepaalde hoogte natuurlijk ;) .

Je hebt ook rechthoekige trampolines daar kan een maaier redelijk doorheen en omheen verwacht ik, makkelijker dan bij een ronde.

Bijvoorbeeld:
https://www.trampolinewin...PrY1xJJPbbAhoCng0QAvD_BwE
- grond is kneiter hard
- ligt drainage en leidingen in
- staat een keerwand

Het ‘ingraven’ van de poten is maximaal 5/6cm. Het hoogste lpunt moet net niet zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Toppe schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:40:
[...]

- grond is kneiter hard
- ligt drainage en leidingen in
- staat een keerwand

Het ‘ingraven’ van de poten is maximaal 5/6cm. Het hoogste lpunt moet net niet zichtbaar zijn.
Zoiets? Als je even op Google zoekt zijn er meerdere vergelijkbare opties van diverse webshops verkrijgbaar:

https://hermie.com/nl-nl/...oor-trampolines-set-van-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Voggy schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:39:
Nog een vraagje aan de Navimow gebruikers: Hoe dicht kan dit ding naast een schutting/muur maaien? Ik heb weinig zin om hier met de (bedrade) grastrimmer nog langs te moeten elke week.
Hebben jullie hier nog een antwoord op? Ik lees op internet 15 cm? Ik heb een flink deel schutting in de tuin. Ik zou tegels oid langs de schutting kunnen leggen om dit op te lossen. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Voggy schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:29:
[...]

Hebben jullie hier nog een antwoord op? Ik lees op internet 15 cm? Ik heb een flink deel schutting in de tuin. Ik zou tegels oid langs de schutting kunnen leggen om dit op te lossen. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Welkoop heeft met regelmaat de Stiga trimmer in de actie op accu. Gebruik ik hier ook, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Peule_P schreef op zondag 12 mei 2024 @ 06:33:
[...]

Zoiets? Als je even op Google zoekt zijn er meerdere vergelijkbare opties van diverse webshops verkrijgbaar:

https://hermie.com/nl-nl/...oor-trampolines-set-van-2
Gezien inderdaad. Maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat er niet gemaaid wordt onder de trampoline of maak ik me daar te druk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Toppe schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:10:
[...]

Gezien inderdaad. Maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat er niet gemaaid wordt onder de trampoline of maak ik me daar te druk over?
Weet niet hoe jullie trampoline eruit zit en welke poten, maar ik had zoiets in gedachten;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50vBq_JMj6jqus2KomzsR76xaz0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eJpvPF8P2fk7x3mHHqIX30oY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
@Stuycky Werkt Amazon.de niet in België? Zie https://www.amazon.de/sto...5223C2C7B845?ref_=ast_bln

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25
Iemand ook ervaring met de Einhell Freelexo CAM 500?
Deze werkt ook met GPS en zonder perimeterdraad.
Echter met 650 euro een stuk goedkoper.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Peule_P schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:08:
[...]

Weet niet hoe jullie trampoline eruit zit en welke poten, maar ik had zoiets in gedachten;

[Afbeelding]
Correct. Een ‘slimme’ maaier zou hier wellicht mee om kunnen gaan maar heb een Gardena, dat is nou niet de meest slimme zeg maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISRHBmyuuIha-HVMqGG_iNRMOY4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kfgPBhRmmD8jK2d0k2kOy8QE.jpg?f=user_large

Ook naar deze gekeken met het idee dat de robot onder die cirkel door kan maar dat is net te laag. Die ring hoger monteren lijkt niet te kunnen

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 12-05-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
Voggy schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:29:
[...]

Drama met de i serie. Rond de 15 cm blijft er staan wat ik ook doe. Dus minimaal één keer in de week met de trimmer er langs.

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:28
Voggy schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:39:
Langs muur zal elke maaier moeite hebben om tot de uiterste rand te komen.

Ik heb kantstenen aan uiterste rand van het gras zodat een maaier deze kantstenen gebruiken als marge, hij kan er 15cm over heen rijden, ik heb 20cm breed kantstenen aan de kant liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsch
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb een defecte Wiper Runner S (kloon van Ambrogio) die aangeeft "code 302, please restart".

Nu betekent dit na een rondje zoeken op deze code óf een defect moederbord, of de firmware moet opnieuw geflashed worden.

Nu heeft dit ding alleen een seriële ingang, dus ik heb geen flauw benul hoe ik die firmware opnieuw moet flashen. Heeft iemand hier ervaring mee? Naar de dealer gaan is waarschijnlijk heel prijzig, dus ik wil kijken wat ik zelf kan doen.

"Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Ik twijfel tussen de Segway Navimow i105E (€1000) en de ECOVACS GOAT G1-800 (momenteel €1100).
Mijn tuin is maar +-200m²
Beide zijn maaiers zonder draad.

Mensen hier die een ECOVACS hebben? Deze lijkt mij op het eerste zicht interessanter dan de i105E.

Edit: Kleine vergelijking gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ej_JWbDj9i06Z09-i7lS_Q_32hQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jfLscMPwNowU6A4AWpnUQmWR.jpg?f=user_large

Maar dat zegt natuurlijk niets over het gebruiksgemak e.d.

[ Voor 36% gewijzigd door CoNsPiRaCyBE op 13-05-2024 14:55 ]

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jefstaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 18:59
Voor de geïnteresseerde. Zojuist bij OBI Oldenburg een i105e opgehaald na reservering. Ik was voor werk in de buurt.
Bij aanmelden nieuwsbrief 1% korting. Via de app ook nog eens 5 % korting. Uiteindelijk heb ik 940,49 betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
Jefstaal schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:58:
Voor de geïnteresseerde. Zojuist bij OBI Oldenburg een i105e opgehaald na reservering. Ik was voor werk in de buurt.
Bij aanmelden nieuwsbrief 1% korting. Via de app ook nog eens 5 % korting. Uiteindelijk heb ik 940,49 betaald.
Dat is een erg mooie deal zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Jefstaal schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:58:
Netjes gedaan! Ik wacht helaas nog steeds op mijn bestelling bij omnimatic voor de i108e :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
mazzoop80 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:14:
[...]

Langs muur zal elke maaier moeite hebben om tot de uiterste rand te komen.

Ik heb kantstenen aan uiterste rand van het gras zodat een maaier deze kantstenen gebruiken als marge, hij kan er 15cm over heen rijden, ik heb 20cm breed kantstenen aan de kant liggen.
En met die 15 cm krijgt hij alles weg? Ik dacht ook aan zoiets. Is op korte termijn wat meer werk maar op lange termijn profijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Laatst online: 14-03 13:14
En het gras groeit zeker niet door die kantstenen? Kan je daar ook gras tussenuit plukken.

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
CoNsPiRaCyBE schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:18:
Ik twijfel tussen de Segway Navimow i105E (€1000) en de ECOVACS GOAT G1-800 (momenteel €1100).

Mensen hier die een ECOVACS hebben? Deze lijkt mij op het eerste zicht interessanter dan de i105E.

[Afbeelding]

Technisch (hardware) kunnen ze mekaar wel hebben zo lijkt het. Denk dat je jezelf vooral moet afvragen welke van beide fabrikanten je de meeste ontwikkelpower toekent, althans zo heb ik naar de verschillende opties gekeken. En daar vond ik Segway wel een innovatief en eigenwijze durfal die al een tijdje bestaat met spraakmakende producten en waarbij ik ook wel vertrouwen heb dat ze de software blijven doorontwikkelen en onderhouden. Ik ken ECOVACS niet echt en dat kan zowel veelzeggend als nietszeggend zijn maar wellicht dat anderen al de stap hebben aangedurfd.

Ik zou zeggen probeer de ECOVACS uit en maak ons enthousiast :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasse
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-08 12:21
CoNsPiRaCyBE schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:18:

[Afbeelding]

Ik kreeg de opmerking van een verkoper dat de batterij van de i105 het maar een uurtje uithoud en dat hij in die tijd 100 vierkante meter gemaaid heeft, dat het daarom beter zou zijn om de i108 te kopen. Ikzelf zit met ongeveer 250 vierkante meter gras wat zou betekenen dat hij 2,5 keer moet laden om de klus te klaren. Op die manier zou de batterij na 3 jaar al vervangen moeten worden, van de i108 zou dit pas na 7,5 jaar zijn. Verkoopspraat of goed advies volgens jullie? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasse
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-08 12:21
Voggy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:26:
[...]

En met die 15 cm krijgt hij alles weg? Ik dacht ook aan zoiets. Is op korte termijn wat meer werk maar op lange termijn profijt.
Ik las op het internet dat de i105 tot op 10 cm van de rand kon? ikzelf heb een steentje van 10 cm diep rondom de tuin liggen speciaal om geen grasboorden te moeten trimmen na het maaien. Zou dit niet voldoende zijn voor de i105 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Kan je producten van Amazon.de (die niet naar België/Nederland verzonden worden) bestellen en laten leveren in een afhaalpunt aan de grens? Wat ik kan terug vinden is dat dit enkel mogelijk is voor producten die door Amazon zelf verzonden worden. Niet via externe verkopers.

Ik stel de vraag voor deze Ecovacs Goat G1-800 die nu €1100 kost en nog een extra promo heeft voor 2 extra gratis beacons: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0CQRC6V91

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsarre
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:50
Dasse schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:26:
[...]

Ik kreeg de opmerking van een verkoper dat de batterij van de i105 het maar een uurtje uithoud en dat hij in die tijd 100 vierkante meter gemaaid heeft, dat het daarom beter zou zijn om de i108 te kopen. Ikzelf zit met ongeveer 250 vierkante meter gras wat zou betekenen dat hij 2,5 keer moet laden om de klus te klaren. Op die manier zou de batterij na 3 jaar al vervangen moeten worden, van de i108 zou dit pas na 7,5 jaar zijn. Verkoopspraat of goed advies volgens jullie? :?
Kan ik bevestigen (heb zelf de i108) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dabJs98dMfAycTA2TIrdZIREMYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWKCfcNHXlQowpmokNxtItxS.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna stond de batterij nog op 15% !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:31
Toppe schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:38:
[...]

Correct. Een ‘slimme’ maaier zou hier wellicht mee om kunnen gaan maar heb een Gardena, dat is nou niet de meest slimme zeg maar.

[Afbeelding]

Ook naar deze gekeken met het idee dat de robot onder die cirkel door kan maar dat is net te laag. Die ring hoger monteren lijkt niet te kunnen
Ik heb een gardena en een trampoline met van die irritante horizontale balken tussen de poten. De grasmaaier beukte in mijn test er over heen, dus niet ideaal.

Gardena heeft zoneprotect als oplossing. Daarmee kun je een gebied afbakenen.
https://www.gardena.com/n...oneprotect/970525601.html

Dan heb je ook nog partijen die dit aanbieden;
https://www.exittoys.nl/e...r-trampolines-in-het-gras

Ik ga kijken of ik dar concept van die laatste zelf kan maken.

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

PTish schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Ik heb een gardena en een trampoline met van die irritante horizontale balken tussen de poten. De grasmaaier beukte in mijn test er over heen, dus niet ideaal.

Gardena heeft zoneprotect als oplossing. Daarmee kun je een gebied afbakenen.
https://www.gardena.com/n...oneprotect/970525601.html

Dan heb je ook nog partijen die dit aanbieden;
https://www.exittoys.nl/e...r-trampolines-in-het-gras

Ik ga kijken of ik dar concept van die laatste zelf kan maken.
Ben ik dan lui als ik wil dat hij ook er onder maait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Voor onze tuin (ruim 250m2 gras) zijn we ook op zoek naar een robotmaaier. Voorkeur daarbij is een die zonder perimeterdraad werkt en na eigen onderzoek zijn we bij de Segway Navimow serie uitgekomen.

Uiteindelijk ben ik op de H800E uitgekomen met een VisionFence sensor en de Garage M. Heb nog sterk getwijfeld over de i108E, maar las overal dat de bouwkwaliteit van de H-serie wel echt beter is (daar komt ook het prijsverschil vandaan). Ook heb ik nog getwijfeld over de versie voor 500m2 (H500E / i105E) - maar wat overcapaciteit kan geen kwaad (minder laadcycli).

Wat ik mij nog afvroeg; het H model is al een aantal jaren op de markt. Zijn hier nog iteraties van geweest? Oftewel - is een model geproduceerd in 2024 nog anders dan een van 2022? Je weet namelijk nooit hoe lang een product op voorraad heeft gestaan bij een leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:08
Volgens mij wel, de eerste hadden volgens mij ook geen wifi :?

Hoe je dit kunt zien weet ik dan weer niet, misschien aan het serienummer / sticker?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
Toppe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:07:
[...]

Ben ik dan lui als ik wil dat hij ook er onder maait?
Nee ik heb hetzelfde probleem, maar je weet dat hij nooit tot bij de poten komt en je daar altijd zelf iets moet doen. Ik denk dat ik dan ook enkel de balken bij de poten afscherm zodat hij er wel tussendoor kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cricque
  • Laatst online: 16-08 15:44
Wij hebben hier de gewone trampoline (was 2de hands) terug weggedaan en eentje gekocht om in te graven. Die staat nu zo een 10 cm ofzo max boven het gras. De draad van de robotmaaier ligt er rond en buiten aan de palen 1x per week met de trimmer, geen enkel probleem. De vorige trampoline hadden we al weg gedaan, dus kan niet zeggen hoe het was. De draad bij ons is met een machine de grond ingestoken geweest. (Hele harde grond)

Ondertussen draait mijn worx nog altijd (m500). Gekocht in 2018. Zelfs nog met de originele batterij. Af en toe eens mesjes vervangen en that's it. Vorig jaar heeft hij wel een "serieuze put gegraven" niet zo ver van waar hij start. Maar die heb ik terug toegemaakt, we zullen zien.

Ik heb ook nog een paar upgrades gekocht ondertussen: de off limits module en die acs sensor.
Die acs sensor heeft goede detectie om rond objecten rond te gaan. Enige minpuntje is misschien bijvoorbeeld hij houdt niet echt rekening met het wiel. Hij kan bijvoorbeeld rechtdoor rijden ... maar het wiel komt tegen de paal te zitten van het speeltoestel (toren met zandbak, schommel, schuifaf). Onder de strap ging hij zich nog wel als soms eens vastrijden. Daar gebruik ik de off limits module voor. Dat staat beschreven dat dit een cirkel moet zijn, maar kleine rechthoek werkt. Maar het mag niet te klein zijn. Dus iets afbakenen van 40 of 40 mag je wel vergeten.

Ook nog een rubber gekocht om het voorwiel wat meer tractie te geven, was een ramp om erop te krijgen, maar ik denk dat het gemakkelijker is om te rijden nu. En dan nog een blad met 6 mesjes ipv 3. Dat blad heb ik nog maar 3 weken in gebruik.

Mijn vriend rijdt tijdens de week rond de middag uit, en in de avond tussen 19 en 21u. Op zondagavond & vrijagavond even de kanten ook. In het weekend alleen in de avond.

Wel heb ik al 2x het laadstation moeten stutten. Hier steken nu "ecolat"/"ecoborder" onder. Dit was al serieus ingezakt. Maar als je bekijkt ik heb in 2018 5-600 euro betaald. Doet het nog altijd, Toch een hele goede koop geweest. Hij staat ook tijdens de zomer gewoon buiten zonder afdak. Als het maaiseizoen gedaan is zet ik hem gewoon binnen. De batterij verliest in de winter binnen maximaal 1%. Maar je begint wel te zien dat de batterij begint te minderen. Vroeger was dat vlot +-2u rijden op mijn 200m². Dat is nu 1u40-45 maximaal. Maar dat is gewoon eens simpelweg de batterij te vervangen.

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:17
Rebunted schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:28:
Voor onze tuin (ruim 250m2 gras) zijn we ook op zoek naar een robotmaaier. Voorkeur daarbij is een die zonder perimeterdraad werkt en na eigen onderzoek zijn we bij de Segway Navimow serie uitgekomen.

Uiteindelijk ben ik op de H800E uitgekomen met een VisionFence sensor en de Garage M. Heb nog sterk getwijfeld over de i108E, maar las overal dat de bouwkwaliteit van de H-serie wel echt beter is (daar komt ook het prijsverschil vandaan). Ook heb ik nog getwijfeld over de versie voor 500m2 (H500E / i105E) - maar wat overcapaciteit kan geen kwaad (minder laadcycli).

Wat ik mij nog afvroeg; het H model is al een aantal jaren op de markt. Zijn hier nog iteraties van geweest? Oftewel - is een model geproduceerd in 2024 nog anders dan een van 2022? Je weet namelijk nooit hoe lang een product op voorraad heeft gestaan bij een leverancier.
Als je een recht-toe-recht-aan grasveldje hebt, heb je met H500 of i105E al ruim voldoende capaciteit. Als hij veel moet draaien en keren, dan zou ik pas de H800E of i108E overwegen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
Rebunted schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:28:

De H500 en H800 hebben dezelfde accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
mazzoop80 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:08:
[...]

De H500 en H800 hebben dezelfde accu
Dat klopt, maar gek genoeg kan de een dus wel meer m2 doen dan de andere. Ander verschil is dat de H800 ook ondersteuning voor 4G heeft en de H500 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:05:
[...]

Als je een recht-toe-recht-aan grasveldje hebt, heb je met H500 of i105E al ruim voldoende capaciteit. Als hij veel moet draaien en keren, dan zou ik pas de H800E of i108E overwegen.
Hij moet bij ons wel wat gaan draaien en keren. Snap je gedachte (die hadden wij ook), maar ik geef nu liever iets meer uit (en zeker zijn) - dan nu proberen te besparen en straks je mogelijk gaan ergeren omdat je toch 4G mist of dat hij te vaak moet laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rebunted op 14-05-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
Rebunted schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:20:
[...]

Dat klopt, maar gek genoeg kan de een dus wel meer m2 doen dan de andere. Ander verschil is dat de H800 ook ondersteuning voor 4G heeft en de H500 niet.
Maar je benoemde grotere capaciteit (zodoende triggerde ik over de accu)... maar bruto 800m2 gras capaciteit inderdaad. Ik vindt 800m2 met deze kleinste accu ook best een opgave.

PS de 4g is ook betaald abbonement, ik heb bespaard op die kosten en nu een accesspoint extra in de tuin gehangen :-) als je namelijk Wifi bij het basisstation hebt werkt het ding prima zonder 4g.

Ik hoop dat er nog feature komt om een bestaande zone te splitsen, door de kleinere accu heb je dus soms dat die gaat laden terwijl de zone nog niet geheel klaar is. Ik zou zelf graag zones hebben tot de groote waarvan de maaier bijvoorbeeld in 1 accu lading zou halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
mazzoop80 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:31:
[...]

Maar je benoemde grotere capaciteit (zodoende triggerde ik over de accu)... maar bruto 800m2 gras capaciteit inderdaad. Ik vindt 800m2 met deze kleinste accu ook best een opgave.

PS de 4g is ook betaald abbonement, ik heb bespaard op die kosten en nu een accesspoint extra in de tuin gehangen :-) als je namelijk Wifi bij het basisstation hebt werkt het ding prima zonder 4g.

Ik hoop dat er nog feature komt om een bestaande zone te splitsen, door de kleinere accu heb je dus soms dat die gaat laden terwijl de zone nog niet geheel klaar is. Ik zou zelf graag zones hebben tot de groote waarvan de maaier bijvoorbeeld in 1 accu lading zou halen.
De navimow gaat gewoon verder waar hij voor de laadbeurt gebleven was. Dus daarvoor heb je die functie niet persé nodig.

Splitsen van zones zou ik nuttiger vinden om een specifieke instelling te kunnen maken voor een deel van de zone (bijvoorbeeld maairichting of maaihoogte).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
Joris748 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:40:
[...]

De navimow gaat gewoon verder waar hij voor de laadbeurt gebleven was. Dus daarvoor heb je die functie niet persé nodig.

Splitsen van zones zou ik nuttiger vinden om een specifieke instelling te kunnen maken voor een deel van de zone (bijvoorbeeld maairichting of maaihoogte).
Klopt, mijn instelling zou dus zijn 1 kleinere zone per maaibeurt in het maaischema.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Segway Navimow news _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/52fQAlR.jpeg

Dat is wel een hele aangename update, vooral omdat ik binnenkort mijn basisstation ga verplaatsen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Dasse schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:28:
[...]

Ik las op het internet dat de i105 tot op 10 cm van de rand kon? ikzelf heb een steentje van 10 cm diep rondom de tuin liggen speciaal om geen grasboorden te moeten trimmen na het maaien. Zou dit niet voldoende zijn voor de i105 dan?
De robot zelf is 385 mm breed. De cutting width is 180 mm. Ervan uitgaande dat het mes exact in het midden zit (volgens mij is dit zo) dan is de minimale ruimte tussen het mes en de schutting 102,5 mm. Dan staat de maaier dus met de zijkant TEGEN de schutting aan. 10 Centimeter lijkt mij sowieso aan de krappe kant.

Hoe veel vrije ruimte de robot nodig heeft tussen zichzelf en een muur/schutting weet ik niet. Ik kan dit ook zo 123 niet in de handleiding vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
Grolsch schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:12:

[Afbeelding]

Dat is wel een hele aangename update, vooral omdat ik binnenkort mijn basisstation ga verplaatsen _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oCaIOC7CGUQB-0fMM3spM2B0UI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iRUmANvr4oBfWzUncV3K4Oww.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PTish
Voor diegene die een robotmaaier van Husqvarna / Gardena / McCulloch / Flymo hebben die op bluetooth werkt ipv wifi is het wellicht interessant om te weten dat iemand het bluetooth signaal heeft gereverse engineered.

Ik zag dat in het verleden deze vraag is gesteld in het topic. Ik heb zelf nu mijn gardena aan Home Assistant kunnen koppelen en kan in ieder geval wat basis aansturing doen. Het is nog niet super stabiel en het is nog work in progress, maar het begin is er :D

https://github.com/alistair23/AutoMower-BLE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Himalaya schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Technisch (hardware) kunnen ze mekaar wel hebben zo lijkt het. Denk dat je jezelf vooral moet afvragen welke van beide fabrikanten je de meeste ontwikkelpower toekent, althans zo heb ik naar de verschillende opties gekeken. En daar vond ik Segway wel een innovatief en eigenwijze durfal die al een tijdje bestaat met spraakmakende producten en waarbij ik ook wel vertrouwen heb dat ze de software blijven doorontwikkelen en onderhouden. Ik ken ECOVACS niet echt en dat kan zowel veelzeggend als nietszeggend zijn maar wellicht dat anderen al de stap hebben aangedurfd.

Ik zou zeggen probeer de ECOVACS uit en maak ons enthousiast :*)
Ik ben dan toch maar voor de Ecovacs GOAT G1-800 gegaan ipv de Segway Navimow.
Lijkt me op meerdere gebieden een beter toestel.
Krijgt ook best goeie reviews. In het begin waren er wel wat problemen met de software, maar zou ondertussen toch in orde zijn door updates.

Hier is een review indien iemand interesse heeft:
YouTube: Ecovacs GOAT G1 Review - Robotic Mower with AI

Ik zal nadien mijn bevindingen hier posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Voggy schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:37:
[...]

De robot zelf is 385 mm breed. De cutting width is 180 mm. Ervan uitgaande dat het mes exact in het midden zit (volgens mij is dit zo) dan is de minimale ruimte tussen het mes en de schutting 102,5 mm. Dan staat de maaier dus met de zijkant TEGEN de schutting aan. 10 Centimeter lijkt mij sowieso aan de krappe kant.

Hoe veel vrije ruimte de robot nodig heeft tussen zichzelf en een muur/schutting weet ik niet. Ik kan dit ook zo 123 niet in de handleiding vinden.
Bij inleren van de H-series wordt een afstand van 15 cm vanaf de rand geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij

[Afbeelding]

Erg mooie update, ik ga eens de optie gas geven aanzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Voggy schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:37:
[...]

Bij de i105 lijkt het maaigedeelte links te zitten, bij mijn H1500 zit deze rechts.
Maar hij zit dus niet in het midden.
Die ga ik ook eens proberen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Hier staat het nu aan maar ik weet niet zo heel goed hoe ik het moet lezen. Vooral die laatste regel betreft 30% verhoging van snelheid voor bochten. Hoe lezen jullie dit?

8% meer snelheid toch mooi meegenomen, mijn H3000 heeft nu deze functie actief. Ben niet thuis, maar zie op de camera's niet zo 123 of hij sneller gaat en meer geluid maakt maar zal vanmiddag eens checken.

Ben positief verast hoe actief Navimow (Segway) is met updates en verbeteringen. Echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
mvrooij schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:41:
[...]

Hier staat het nu aan maar ik weet niet zo heel goed hoe ik het moet lezen. Vooral die laatste regel betreft 30% verhoging van snelheid voor bochten. Hoe lezen jullie dit?

8% meer snelheid toch mooi meegenomen, mijn H3000 heeft nu deze functie actief. Ben niet thuis, maar zie op de camera's niet zo 123 of hij sneller gaat en meer geluid maakt maar zal vanmiddag eens checken.

Ben positief verast hoe actief Navimow (Segway) is met updates en verbeteringen. Echt top!
Ow ik zie wel degelijk verschil, hij draait veel sneller/soepeler nu. Dat valt wel erg goed op naar mijn idee.
Mijn bomen die ik als verboden gebied heb daar draait hij veel sneller nu omheen, leuk om te zien.

Oké nog een update. Hij rijd inderdaad stuk sneller over rechte stuk, valt mij nu goed op. Benieuwd of ik nu sneller klaar ben met alle zones maaien.

[ Voor 14% gewijzigd door mvrooij op 14-05-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dat harder (kunnen) rijden als er minder werk is, doet mijn Husqvarna zelf. D.w.z. als hij weinig werk heeft (gemeten aan de weerstand van het gras tegen de maaischijf), gaat hij harder rijden. Hoe je dus niet aan en uit te zetten :).
PTish schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:41:
Ik zag dat in het verleden deze vraag is gesteld in het topic. Ik heb zelf nu mijn gardena aan Home Assistant kunnen koppelen en kan in ieder geval wat basis aansturing doen. Het is nog niet super stabiel en het is nog work in progress, maar het begin is er :D

https://github.com/alistair23/AutoMower-BLE
Jij hoeft niet bij elke koppeling via Bluetooth de pincode in te geven op de machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
Gwaihir schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:41:
Jij hoeft niet bij elke koppeling via Bluetooth de pincode in te geven op de machine?
De eerste keer verbinden loopt niet altijd soepel en heb ik hem moeten invoeren op de machine. Ik heb hem daarna ook even hardcoded in de code gezet gezien er toen wel al support voor de pincode was maar nog niet in de config flow van Home Assistant.

Tot op heden kan ik mijn maaier gewoon bedienen vanuit HA zonder fysiek iets te doen aan de maaier. Alleen de verbinding is nog niet heel stabiel wanneer hij docked is. Als hij maait dan heb ik geen meldingen dat hij onbeschikbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ed4rNl3ohedOZzuT-ZCfMLBlzw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EOGapcLjrDzSfi6art33Oith.png?f=fotoalbum_large

Overigens zijn de Home Assistant instructies waar her en der naar verwezen wordt wel wat oud. Er is best wat verbeterd de afgelopen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@PTish Dank. Mijn maaier ondersteund ook WiFi en ik wil toch op termijn nog wel 'n AP ophangen (voldoende) nabij z'n docking. (En dan verwacht ik dekking op (vrijwel) het hele gazon.) Enig idee of dat ook zo'n (bijna dezelfde) lokale interface beschikbaar zou maken?

Bluetooth lijkt me tamelijk kansloos, qua bereik. Jouw tuin is zo te lezen 'n stuk kleiner er toch verbaast het me al al dat jij er zo'n beetje je hele tuin mee weg komt.

(Wat gebruik jij daar eigenlijk voor? Een BT dongle hiervoor gekocht?)

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 14-05-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55

[Afbeelding]

net zelf ook gedaan..helaas werkt het alleen als je de basisstation verplaatst....
als je ook je GPS paal moet verplaatsen mag je overnieuw beginnen met je kaart :X

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
Gwaihir schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:54:
@PTish Dank. Mijn maaier ondersteund ook WiFi en ik wil toch op termijn nog wel 'n AP ophangen (voldoende) nabij z'n docking. (En dan verwacht ik dekking op (vrijwel) het hele gazon.) Enig idee of dat ook zo'n (bijna dezelfde) lokale interface beschikbaar zou maken?

Bluetooth lijkt me tamelijk kansloos, qua bereik. Jouw tuin is zo te lezen 'n stuk kleiner er toch verbaast het me al al dat jij er zo'n beetje je hele tuin mee weg komt.

(Wat gebruik jij daar eigenlijk voor? Een BT dongle hiervoor gekocht?)
Als je wifi hebt zou ik daar inderdaad op in zetten. Ik heb helaas enkel BT ;)
Mijn dock staat redelijk in het midden en daar hangt ook mijn BT proxy, dus hij beslaat denk ik wel het hele gazon. Wat vooral voor mij van belang is, is dat ik het schema in de maaier straks hopelijk kan negeren en zelf mijn schema kan maken in Home Assistant op basis van weer of andere variabelen. Daarom is opzich ook enkel bereik van belang bij de dock, denk ik. Mocht hij buiten bereik rijden dan is er geen man over boord als dat ik hem kwijt ben :)

Ik heb een Atom M5 Lite als BL proxy. Puur eigenlijk omdat die bij ESPHome wordt gesuggereerd en er eigenlijk meteen een case om heen zit en ik voor een tientje klaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25
Iemand ook ervaring met de Einhell Freelexo CAM 500?
Deze werkt ook met GPS en zonder perimeterdraad.
En is een stuk goedkoper.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
PTish schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:36:
Als je wifi hebt zou ik daar inderdaad op in zetten. Ik heb helaas enkel BT ;)
Mijn dock staat redelijk in het midden en daar hangt ook mijn BT proxy, dus hij beslaat denk ik wel het hele gazon. Wat vooral voor mij van belang is, is dat ik het schema in de maaier straks hopelijk kan negeren en zelf mijn schema kan maken in Home Assistant op basis van weer of andere variabelen. Daarom is opzich ook enkel bereik van belang bij de dock, denk ik. Mocht hij buiten bereik rijden dan is er geen man over boord als dat ik hem kwijt ben :)

Ik heb een Atom M5 Lite als BL proxy. Puur eigenlijk omdat die bij ESPHome wordt gesuggereerd en er eigenlijk meteen een case om heen zit en ik voor een tientje klaar was.
Tot nu toe nog niet echt WiFi nodig gehad daar. Maar het idee van aansturen via een cloud heb ik nooit gemogen. Dus altijd het beeld er wel ooit een AP heen te schuiven, wanneer ik er eentje over heb door een wens te upgraden.

Zou het (o.a.) fijn vinden zeker te weten dat hij 't dock heeft bereikt voor de beregening start en 'm met pauze te kunnen sturen bij (flinke) regen. (Hij slipt dan vaker en maakt beschadigingen in het gras. En hij wordt erg vies, wat er dan later in te grote stukken weer af valt.) Verder heb ik graag één interface, in plaats van specifiek voor de maaier zo'n app op te starten. En tot slot zou ik soms het laden graag uitstellen, om te profiteren van voordelige stroom. Maar dat zit nog niet eens in de app en dus waarschijnlijk ook niet in een interface. Hopelijk komt 't weldra..

Afijn, misschien kan het er dan weldra van gekomen. Al heb heb er eerlijk gezegd 'n hard hoofd in dat dit ook via WiFi kan. Maar .. wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
Na een ruime week ervaring met de navimow i108 is mijn enthousiasme toch wel wat bekoeld.

Zoals @Voggy hierboven berekende, zit het maaimes een goeie 10cm naar binnen ten op zichte van de rand van de robot (i105 en i108 lijken op dat vlak identiek). Dat is de minimale ongemaaide rand als de robot met zijn wielen tegen de border schuurt. In de praktijk blijft mijn i108 op de meeste plaatsen ruim 15cm van de borders (ca 10cm verder dan ingeleerd) waardoor dus een ongemaaide rand van > 25cm overblijft. Dat is echt teveel om vlot met de trimmer te doen en bovendien geen zicht, dat blijft dus elk weekend met de cirkelmaaier passeren én nog eens met de trimmer om het netjes te maken. Echt veel tijdswinst is het niet.

Ik heb de tip van @refused81 uitgeprobeerd om een visionfence-off zone te maken bij een rand. Dat lijkt het iets te verbeteren, dus goede tip _/-\o_ maar wegens vele ronde randen lastig te doen voor de hele tuin (de visionfence-off-zones zijn altijd rechthoekig).

Daarnaast blijf je ook bezig met vastlopers. De robot heeft tot nu toe 6x alles gemaaid. Vandaag was de eerste keer dat dit lukte zonder bij het draaien ergens met een achterwiel over een border te rijden en te blijven hangen, maar dan liep ging het ding uiteindelijk 15cm uit center op z'n dock rijden en ging dat weer mis.

Mijn map is natuurlijk niet de eenvoudigste. Ik heb in het geel de plaatsen gemarkeerd waar hij vaak vast komt te met de achterwielen in een border.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t3U63RHJk_c0PF3lbptXKtI498=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3pIyIFCBXkkfJmGstqiFWXTI.png?f=user_large

Ik heb de indruk dat het vastloopt zodra hij niet parallel met de rand rijdt. Misschien moet ik aparte zones maken en de maairichting parallel met de border instellen? Of net eens een visionfence-off zone maken bij die borders (rijdt hij verder dan de ingeleerde rand omdat hij denkt dat de groene haag ook gras is?)

Tips welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
De tip vd week is dat je bij een robot eigenijk geen opstaande rand wilt, in welke vorm dan ook.

Daar heb je niet zoveel aan als je tuin al klaar is, maar wij hebben hier rekening mee gehouden met het tuin ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
refused81 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:56:
[...]

net zelf ook gedaan..helaas werkt het alleen als je de basisstation verplaatst....
als je ook je GPS paal moet verplaatsen mag je overnieuw beginnen met je kaart :X
Daar kwam ik ook met achter :(

Dat wordt tzt toch opnieuw zones aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-07 10:05
Iemand ook ervaring met een stukje border waarbij naast de border wel een opsluitbandje zit (ter hoogte van gras) met daarnaast een bak met grove steentjes? Zou hij daar in vastlopen, of hebben de wieltjes wel enigszins grip? Het is vergelijkbaar met de normale maat alpengrind/betongrind. De steentjes zijn bijna vlak met borderrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Honnes schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:26:
Iemand ook ervaring met een stukje border waarbij naast de border wel een opsluitbandje zit (ter hoogte van gras) met daarnaast een bak met grove steentjes? Zou hij daar in vastlopen, of hebben de wieltjes wel enigszins grip? Het is vergelijkbaar met de normale maat alpengrind/betongrind. De steentjes zijn bijna vlak met borderrand.
Bij mij is dit bij een deel in de voortuin en het gaat 90% van de tijd goed hij is nu meerdere malen langs het bandje geschoten zodat 1 wiel over het grind ging. Dit gaat bij droog weer altijd goed, enkel lijkt het als het extreem nat was dat hij er soms moeite mee had dus heb hem iets minder scherp afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
subsonik schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:12:
Na een ruime week ervaring met de navimow i108 is mijn enthousiasme toch wel wat bekoeld.

Zoals @Voggy hierboven berekende, zit het maaimes een goeie 10cm naar binnen ten op zichte van de rand van de robot (i105 en i108 lijken op dat vlak identiek). Dat is de minimale ongemaaide rand als de robot met zijn wielen tegen de border schuurt. In de praktijk blijft mijn i108 op de meeste plaatsen ruim 15cm van de borders (ca 10cm verder dan ingeleerd) waardoor dus een ongemaaide rand van > 25cm overblijft. Dat is echt teveel om vlot met de trimmer te doen en bovendien geen zicht, dat blijft dus elk weekend met de cirkelmaaier passeren én nog eens met de trimmer om het netjes te maken. Echt veel tijdswinst is het niet.

Ik heb de tip van @refused81 uitgeprobeerd om een visionfence-off zone te maken bij een rand. Dat lijkt het iets te verbeteren, dus goede tip _/-\o_ maar wegens vele ronde randen lastig te doen voor de hele tuin (de visionfence-off-zones zijn altijd rechthoekig).

Daarnaast blijf je ook bezig met vastlopers. De robot heeft tot nu toe 6x alles gemaaid. Vandaag was de eerste keer dat dit lukte zonder bij het draaien ergens met een achterwiel over een border te rijden en te blijven hangen, maar dan liep ging het ding uiteindelijk 15cm uit center op z'n dock rijden en ging dat weer mis.

Mijn map is natuurlijk niet de eenvoudigste. Ik heb in het geel de plaatsen gemarkeerd waar hij vaak vast komt te met de achterwielen in een border.

[Afbeelding]

Ik heb de indruk dat het vastloopt zodra hij niet parallel met de rand rijdt. Misschien moet ik aparte zones maken en de maairichting parallel met de border instellen? Of net eens een visionfence-off zone maken bij die borders (rijdt hij verder dan de ingeleerde rand omdat hij denkt dat de groene haag ook gras is?)

Tips welkom :)
Ik heb bij 70% van mijn gras een haag eromheen waar het zand ook iets dieper ligt. Ik heb in het begin mijn maaier veel te scherp afgesteld waardoor hij met 1 wiel door het zand rijd. Soms had hij hier echt moeite mee maar ik deed ook iets wat helemaal niet kan. Ik merk dat nu het droog weer is dit wel goed gaat en ik eigelijk geen kantjes hoef te maaien maar ideaal is het nog niet. Ik ben aan het twijfelen om of meer zand erin te gooien of hem iets minder scherp af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Ik had mijn gras een week naar 3,5cm gezet, merk dat dit bij mijn gras net iets te kort is waardoor het niet perse mooier wordt. Ga nu weer terug naar 4cm, dit lijkt me een perfecte hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-07 10:05
Bedankt voor je feedback, zo te horen is mijn border met alpen/betongrind vrij vergelijkbaar met jouw situatie en had inderdaad dan ook het '1 cm over de rand'-idee wanneer ik zo'n ding aan ga schaffen.
mvrooij schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:29:
Ik had mijn gras een week naar 3,5cm gezet, merk dat dit bij mijn gras net iets te kort is waardoor het niet perse mooier wordt. Ga nu weer terug naar 4cm, dit lijkt me een perfecte hoogte.
In verschillende reviews en ook van (boeren)advies schijnt 4cm een goede en gezonde lengte te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Gisteren de garage voor mijn H3000 geïnstalleerd. Erg mooi en makkelijk, ik ben er blij mee. Nu blijft hij meer uit de zon en regen.

Meerprijs was voor mij 75 euro dus was een erg makkelijke keuze en ik ben er erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb onlangs een Gardena Sileno City 600 besteld, maar heb me zo te zien niet goed genoeg voorbereid. Ik heb namelijk gezien dat deze perimeterdraad gebruikt en toen ben ik eens gaan berekenen en de 200m draad die ik erbij heb zitten heb ik niet genoeg aan blijkt. Dit komt omdat je alle boompjes, perkjes en dergelijke af moet bakenen en we hebben in totaal 5 bomen in de tuin staan, 2 achterin staan op 4 meter van de erfgrens en met een diameter van ±100cm waar geen gras groeit heb je dus zo voor 1 boompje al een meter of 12 aan draad nodig. Om dat allemaal in te gaan graven... ik zie dat niet zitten.

Kortom: ik wil deze retour sturen en heb al even gelezen over de Segway Navimov modellen die volledig draadloos werken, eigenlijk wat ook mijn verwachting van de Gardena was. Nu is ons kavel (incl. huis) een kleine 700m2 dus vandaar dat ik voor de 600m2 variant was gegaan. Los van het huis en een stukje terras achter, een border met leibomen voor en een betegeld zijpad is er veel gras. Wel is bijv. voor rondom de border met leibomen een strook van 100 en 125cm aan beide kanten over de breedte van de woning en daarna loopt het door naar achter met zij en achter veel gras en erfgrens is vanaf de voorgevelrooilijn een laurierhaag. Voorin pikethekjes en een lage haag.

Verder zijn op dit moment onze enige stopcontacten buiten tegen de gevel van de woning achter. Kan de Segway reeks over een stukje betegeling rijden naar z'n dock? Dat gaat om maximaal 2 meter. En mag/kan die in een hoek staan? Bij Gardena kan dat bijv. niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:55
Gisteren de navimow i108 geïnstalleerd en vandaag de map aangemaakt. Wat werkt het allemaal fijn zeg, met bluetooth en wifi. Ik kom van een robomow die alsmaar LOOP meldingen gaf met de peridraad. Maar eindelijk van die draad af! Tot nu toe heel blij! Moet alleen nog ff alles goed instellen qua map en bekijken hoe ik alles het beste zet voor mijn tuin. De Robomow kan op MP.

[ Voor 3% gewijzigd door carpebios op 15-05-2024 18:20 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
De i105e is binnen. Garage is besteld bij Knoll. Eerste pinksterdag maar eens aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Vandaag zag ik dat mijn H3000 de hele tijd offline is, nu blijkt dat de 4G onderhoud heeft. Heb op die plek namelijk net geen Wifi dat is dus het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
MooDyBLueS schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:12:
Ik heb onlangs een Gardena Sileno City 600 besteld, maar heb me zo te zien niet goed genoeg voorbereid. Ik heb namelijk gezien dat deze perimeterdraad gebruikt en toen ben ik eens gaan berekenen en de 200m draad die ik erbij heb zitten heb ik niet genoeg aan blijkt. Dit komt omdat je alle boompjes, perkjes en dergelijke af moet bakenen en we hebben in totaal 5 bomen in de tuin staan, 2 achterin staan op 4 meter van de erfgrens en met een diameter van ±100cm waar geen gras groeit heb je dus zo voor 1 boompje al een meter of 12 aan draad nodig. Om dat allemaal in te gaan graven... ik zie dat niet zitten.

Kortom: ik wil deze retour sturen en heb al even gelezen over de Segway Navimov modellen die volledig draadloos werken, eigenlijk wat ook mijn verwachting van de Gardena was. Nu is ons kavel (incl. huis) een kleine 700m2 dus vandaar dat ik voor de 600m2 variant was gegaan. Los van het huis en een stukje terras achter, een border met leibomen voor en een betegeld zijpad is er veel gras. Wel is bijv. voor rondom de border met leibomen een strook van 100 en 125cm aan beide kanten over de breedte van de woning en daarna loopt het door naar achter met zij en achter veel gras en erfgrens is vanaf de voorgevelrooilijn een laurierhaag. Voorin pikethekjes en een lage haag.

Verder zijn op dit moment onze enige stopcontacten buiten tegen de gevel van de woning achter. Kan de Segway reeks over een stukje betegeling rijden naar z'n dock? Dat gaat om maximaal 2 meter. En mag/kan die in een hoek staan? Bij Gardena kan dat bijv. niet.
Ja hoor dit is zeker geen probleem. Mijne staat ook in een smalle gang achter een heg en moet hij 1 meter eerst naar voren rijden. Als hij de draai maar kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
mvrooij schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:39:
[...]

Ja hoor dit is zeker geen probleem. Mijne staat ook in een smalle gang achter een heg en moet hij 1 meter eerst naar voren rijden. Als hij de draai maar kan maken.
Top, thanks! Dat geeft me zoveel meer een goed gevoel erbij dan de Gardena.

Ondertussen was ik aan het kijken wat de verschillen grofweg zijn tussen de Navimow H500e en i105E/i108E. Beide voor 500m2 geschikt (i108E voor 800m2) en verder zie ik de volgende voornamelijk verschillen:
- Lokalisatiesysteem bij i-reeks RTK+Vision ipv alleen RTK bij H-reeks
- Assist Mapping voor i-reeks
- "Aanpasbaar aan het weer": regensensor H-reeks / 'zelfaanpassend' i-reeks

Los van de regensensor lijkt op papier de i-reeks dus beter? Waarom zou ik volgens jullie voor de een of de ander moeten kiezen?

Daarnaast zie ik bij de 500m2 versies dat de app 600m2 aan visualisatie op kan slaan, is dat puur het deel dat hij qua gras in kaart brengt? Of alles eromheen/ertussen zoals zeg maar waar je huis staat ook? Want ons kavel is 685m2 maar uiteraard minus huis, minus 2 parkeerplaatsen no way dat het nog 600 m2 overhoudt. Denk eerder ergens tussen 400 en 500 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_Tass
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-09 15:43
Inmiddels 1 week ervaring met de Sagway Navimow I108E.

Op zich ben ik er heel tevreden van. Hij wisselt mooi zijn maaibeeld waardoor er geen strepen ontstaan, neemt alles mooi mee en blijft behoorlijk tegen de rand (al moet de laatste 10 cm wel wekelijks eens met de kastenmaaier gedaan worden).

Minpunt is wat mij betreft de batterijcapaciteit. De I108E zou in principe 800m2 moeten aankunnen. Mijn grasveld is 380 m2. Als hij het gras maait dan haalt hij dit nipt. Onze tuin is geen rechthoek, zodat hij zich wel regelmatig eens moet draaien en keren, maar de batterijduur lijkt mij toch echt wel 'karig' te noemen.

Zijn er hier mensen die hetzelfde ervaren? Is er een instelling die ik misschien over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
Jeroen_Tass schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:03:

Op zich ben ik er heel tevreden van. Hij wisselt mooi zijn maaibeeld waardoor er geen strepen ontstaan, neemt alles mooi mee en blijft behoorlijk tegen de rand (al moet de laatste 10 cm wel wekelijks eens met de kastenmaaier gedaan worden).

Minpunt is wat mij betreft de batterijcapaciteit. De I108E zou in principe 800m2 moeten aankunnen. Mijn grasveld is 380 m2. Als hij het gras maait dan haalt hij dit nipt. Onze tuin is geen rechthoek, zodat hij zich wel regelmatig eens moet draaien en keren, maar de batterijduur lijkt mij toch echt wel 'karig' te noemen.

Zijn er hier mensen die hetzelfde ervaren? Is er een instelling die ik misschien over het hoofd zie?
Ik weet niet hoe de opgaaf van Segway is, maar weet bijvoorbeeld mijn Husqvarna 450X Nera welke tot 5000m2 geschikt is, dit is per 24 uur, niet op een acculading zeggen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 12:21
Heeft er iemand ervaring met de Kress machines? Met name de Kress RTK series, dus de GPS gestuurde maaiers.

Aangezien wij steeds minder gras hebben en meer tuin, hebben we onze zitmaaier verkocht en hebben nu alleen nog een benzinemaaier. De volgende stap is een robotmaaier. Ik rij dagelijks langs een kleine hovenier die op z'n eigen gazon een Kress heeft rijden. Ik dacht een pro die een Kress in z'n tuin heeft rijden zegt toch wat (of meneer is gesponsort).

Ik zit zelf aan de : https://www.kress.com/nl-nl/kress-kr172-rtk%e2%81%bf-600-m2-robotmaaier-kr160e/
te denken, of deze versie met Obstacle Avoidance.

Ik twijfel trouwens tussen een Kress of een Segway. M'n vader heeft een Husqvarna met draad, dat is dus iets wat ik absoluut niet wil. Ook signaalpalen her en der in de tuin vindt ik maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 17:40
Heeft iemand ervaring met plastieken grasdallen en een robotmaaier?
Ik vermoed dat de wielen van de meeste robotmaaiers groot genoeg zijn. Specifiek denk ik aan de Navimow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torcane
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-05 10:30
Gisteren ook begonnen met het installeren van m'n Navimow i108e. Ik kon geen verbinding leggen met m'n Unifi LR Wifi AP om een of andere reden. Blijkt dat de standaard instelling WPA2/WPA3 aan staat terwijl de i108e hier niet mee om kan gaan (blijbkaar?).
Nadat ik in de Unifi instellingen naar "WPA2 only" had ingesteld, kon ik gelukkig gewoon connecten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Analamoebe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:30:
Heeft er iemand ervaring met de Kress machines? Met name de Kress RTK series, dus de GPS gestuurde maaiers.

Aangezien wij steeds minder gras hebben en meer tuin, hebben we onze zitmaaier verkocht en hebben nu alleen nog een benzinemaaier. De volgende stap is een robotmaaier. Ik rij dagelijks langs een kleine hovenier die op z'n eigen gazon een Kress heeft rijden. Ik dacht een pro die een Kress in z'n tuin heeft rijden zegt toch wat (of meneer is gesponsort).

Ik zit zelf aan de : https://www.kress.com/nl-nl/kress-kr172-rtk%e2%81%bf-600-m2-robotmaaier-kr160e/
te denken, of deze versie met Obstacle Avoidance.

Ik twijfel trouwens tussen een Kress of een Segway. M'n vader heeft een Husqvarna met draad, dat is dus iets wat ik absoluut niet wil. Ook signaalpalen her en der in de tuin vindt ik maar niks.
Ik heb dit zelf ook bekeken voor ik mijn keuze maakte. Toen ik hoorde dat Kress enkel door een dealer geinstalleerd mag worden was ik er al klaar mee. Daarom voor de Segway Navimow gegaan. 0 spijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Jeroen_Tass schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:03:

Mijn H3000 dient (op moment nog) 1200m2 te maaien ongeveer terwijl hij voor 3000m2 gemaakt is. Hier begint hij in de ochtend nu rond 07:00 aan en hij dient daarvoor 2x op te laden dus is hij pas rond 23:00 in de avond (pas) klaar. Het is niet berekend om de m2's per acculading te halen maar volgens mij zoals hier al aangegeven wordt op basis van wat hij in 24h kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 12:21
mvrooij schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Ik heb dit zelf ook bekeken voor ik mijn keuze maakte. Toen ik hoorde dat Kress enkel door een dealer geinstalleerd mag worden was ik er al klaar mee. Daarom voor de Segway Navimow gegaan. 0 spijt.
Hoe kom je er bij dat Kress enkel door de dealer geïnstalleerd mag worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Peule_P schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Ik weet niet hoe de opgaaf van Segway is, maar weet bijvoorbeeld mijn Husqvarna 450X Nera welke tot 5000m2 geschikt is, dit is per 24 uur, niet op een acculading zeggen ze.
Zelfs dat niet eens. Het is het gazon wat hij kort kan houden als hij 24x7 mag maaien. Lijkt me dat hij elke m2 daarvoor pakweg eens per drie dagen aan moet doen.

@Jeroen_Tass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Analamoebe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Hoe kom je er bij dat Kress enkel door de dealer geïnstalleerd mag worden?
Omdat ik dit bij 3 leveranciers nagevraagd heb. Dit mag blijkbaar niet door particulier zelf gedaan worden terwijl het niks voorstelt. Je moet het "inmeten" van je tuin met een apparaat/karretje doen.

Pagina: 1 ... 56 ... 79 Laatste