Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 53 ... 74 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:00

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

@Voggy
De Segway Navimow met Vision Fence stopt automatisch als er een object (bal, dier of spelend kind) op de maairoute ligt. Zoekt dan zelf een weg er om heen.
Lost mogelijk je probleem op.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik maai niet tussen zonsondergang en zonsopgang. Beter voor de beestjes in de tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik kocht specifiek de NERA omdat die met z'n object ontwijken geacht wordt ook jonge egeltjes heel te laten. (Husqvarna scoort sowieso gewoon goed in egels heel laten, maar die onderzoeken keken wel wat meer naar de grotere exemplaren.)

De koplampen lijken me in deze niet relevant; daar gaat zoals al genoemd geen egel voor op de loop. En katten (etc.) gaan juist hoe dan ook wel op de loop.

De tweede helft van de nacht is hier sowieso voor de beregening. In hoeverre hij de eerste helft van de nacht in rijdt, ligt aan hoe hard het gras dat nodig heeft ('weertimer').

We hebben sinds we de maaier hebben één jong dood egeltje in het gras gevonden. Dat was duidelijk niet 'vers' en ook wel beschadigd. Ik hoop van harte dat het niet door de maaier gedood is. Ik houd het nieuwsgierig in de gaten, maar ik denk het niet; er leeft hier van alles en jongen halen het nu eenmaal nooit allemaal. Dode diertjes zijn dus ook normaal (en worden altijd binnen enkele dagen door kraaien, eksters e.d. weer opgeruimd).

Wel nieuwsgierig wanneer ik weer egels ga zien, trouwens. Ze zouden inmiddels toch wakker moeten zijn? En vooral de grotere zijn nauwelijks nog schuw te noemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Ik heb me denk ik vergist in de aankoop van een robot maaier. Heb een sileno city aangeschaft en nu ik de handleiding doorlees krijg ik t idee dat onze tuin niet helemaal geschikt is.

We hebben een smalle doorgang van 90 cm, met daaromheen hoge muren of struiken naar een smal hoekje wat omheind is met dezelfde hoge struiken.

Als ik de handleiding lees gaat de robot hier niet doorheen kunnen. Er blijft tenslotte niet voldoende afstand over tussen de begrenzing en begeleidingsdraad.

Daarnaast is de schuur het enige plekje met stroom. Dus ik was eigenlijk van plan het laadstation in dat hoekje tegen de schuur te plaatsen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt dit met een geleidingsdraad door het midden bijv??

Het gaat om linksboven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNO-AJG5r5U2_X3QPEu0Z1LZJ6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2jox5vMOYuZTqSueYo5gmFk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door massapeal op 07-04-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 15:58
Vraagje aan de Segway gebruikers…

Ik kan komende week mijn i105 installeren. Ik heb 3 zones gras.

Moet de basis in een zone geplaatst worden?
Of mag die er ook buiten staan?

Ik zou hem graag onder de overkapping zetten zodat die droog staat.
Rijdt die dan van de basis zelf naar de zones toe?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:47
refused81 schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:11:

Ik vraag me af of het verstandig is een GPS maairobot als de Segway onder een overkapping te zetten.
Heeft de robot dan wel GPS ontvangst :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 18:04

Kan prima buiten de zone. Heb je wel genoeg bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:42:
Ik vraag me af of het verstandig is een GPS maairobot als de Segway onder een overkapping te zetten.
Wellicht rijdt hij eerst een (instelbare) afstand van het dock weg en heeft hij dan pas goede ontvangst nodig?

(Dat is hoe Husqvarna EPOS deze tegenstrijdige wensen van beschutting en ontvangst oplost.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 17:17
@Grolsch Hangt dat niet sterk van de overkapping af? Een houten dakje zou toch geen beletsel zijn?
@refused81 Zoiets geldt voor mij ook. ALS ik er één aanschaf, zou hij op het verbindingsstuk tussen voor- (een meter of drie rijden) en achtertuin (een meter of tien) komen. Op de tegels, dat kost geen gras, uit het directe zicht vanaf de straat en daar zit al een stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:45
Ik heb een landroid M500.
Deze rijdt nu aan een kant zijn laadstation op en de andere kant eraf.
Nu wil ik het laadstation verzetten, echter is daar geen plaats om in te rijden aan de ene kant en af te rijden aan de andere.

Kan deze Landroid ook het laadstation aan een kant benaderen en dan achteruit aan dezelfde kant eraf? En hoe dan de kabels te leggen? En wat is het beste? Het laatstation op het gazon of op de tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
[...]

dat is een goede. Het is een houtenoverkapping.
mazzoop80 schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:49:
[...]

Kan prima buiten de zone. Heb je wel genoeg bereik?
De antenne zou ik strak naast de overkapping kunnen plaatsen. Moet de antenne op bepaalde afstand van de basis?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
refused81 schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:37:
[...]

dat is een goede. Het is een houtenoverkapping.

[...]

De antenne zou ik strak naast de overkapping kunnen plaatsen. Moet de antenne op bepaalde afstand van de basis?
Bij de H-serie zit een verlengkabel. Belangrijk is dat hij op een vaste plek zit met, bij voorkeur, vrij zicht op de zuidelijke hemel. Als dat niet lukt op het halfrond, waar de robot het beste zicht op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:50
[...]

Nu is het wel zo dat de meeste satellieten richting horizon zitten en niet recht naar boven, hoeveel je zelf kunt zien onder een afdak is best een goede graadmeter, als dat 180 graden naar links en rechts is en je ziet een stukje boven de horizon ziet de maaier ook nog wel wat satellieten

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:39
massapeal schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:58:

We hebben een smalle doorgang van 90 cm, met daaromheen hoge muren of struiken naar een smal hoekje wat omheind is met dezelfde hoge struiken.
bij mij (husqvarna) is 90cm genoeg, gewoon de grensdraden aan de zijkant op 10 cm bij de doorgang leggen. Hij zal dan af en toe tegen die muur botsen, maar dat moet geen probleem zijn. De begeleiding draad strak in het midden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23
Nou, de Indego 800 (1st gen) weer tot leven gewekt van t weekend. Dit wordt het achtste jaar dat hij rijdt.
Natuurlijk bij de eerste run meteen vastgelopen, zoals we gewend zijn inmiddels.
Als ik die verhalen over de Navimow series zie dan hoop ik stiekem dat het ding zich een keer figuurlijk de plomp in navigeert, maar dit is een taaie blijkbaar. Heeft ook al aardig wat donorparts nodig gehad. Kapotgelopen wielen, nieuw scherm met knoppen, voeding, etc. Omdat er geen betaalbare alternatieven waren die netjes baantjes rijden heb ik maar geprobeerd het uiterste eruit te halen.
Nu er steeds meer rtk gebaseerde maaiers op de markt komen en ook daar concurrentie ontstaat is er eindelijk zicht op een betere oplossing voor een redelijke prijs.
Ondertussen lees ik nog even mee, dank voor het delen van jullie ervaringen!

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 21:46

Hij kan zeker buiten een zone geplaatst worden. Bij mij staat hij ook een 5-tal meter van de zone af. Daar rijdt hij vanzelf naartoe.

De maaier staat ook onder een houten garage (maaier garage) en heeft daar geen problemen mee.
Belangrijk is wel dat je de antenne vrij zicht geeft. Behalve de antennekabel zelf, zit er nog een verlengsnoer van 10 meter bij. Dat geeft je wel wat mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
The Source schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:28:
Ik heb een landroid M500.
Deze rijdt nu aan een kant zijn laadstation op en de andere kant eraf.
Nu wil ik het laadstation verzetten, echter is daar geen plaats om in te rijden aan de ene kant en af te rijden aan de andere.

Kan deze Landroid ook het laadstation aan een kant benaderen en dan achteruit aan dezelfde kant eraf? En hoe dan de kabels te leggen? En wat is het beste? Het laatstation op het gazon of op de tegels?
Je kunt voor zover ik weet een Landroid, had zelf de M700, niet vertellen om achteruit weg te rijden. Als je kijkt hoe hij tegen de laadcontacten staat kun je zien dat hij ze dan stuk zou rijden.

De mijn ging wel met een latere firmware ineens een klein stukje (paar cm) achteruit en reed dan schuin naar voren weg. Maar de handleiding geeft volgens mij nog steeds aan dat het laadstation aan beide zijden een stukje rechtuit moet hebben.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 16:09
Ik gebruik de navimow i108 nu 2 weken en heb een paar rare dingen meegemaakt, wellicht meer mensen?

De eerste week werkte hij eigenlijk perfect. Omdat ik vrij perfectionistisch te werk ga in de tuin, was ik veel aan het stoeien met de randen. Eigenlijk moet je dat gewoon loslaten en de uiterste randjes zelf knippen eens in de paar weken. Resultaat is een heel gaaf en strak gemaaide mat!

De tweede week merk ik dat de voortgang in de app ineens niet meer werkt, daar zat soms een uur vertraging in, heel storend! We hebben best wel wat stapstenen in ons gazon, dus daar moet je met 'vision fence off zones' een zone voor aanmaken. Dat werkte heel goed. Sinds gisteren negeert het systeem deze zones, en denkt hij dus dat er een grens is bereikt, waardoor slechts een klein deel van ons veld herhalend wordt gemaaid in een oneindige loop.

Ik betrap de maaier er ook op dat de grens van het perceel soms verschuift als ik de kaart opnieuw instel, waardoor het toch erop lijkt dat de GPS module alleen niet genoeg is, en wellicht die 4g+ module voor assistentie van de positionering zal helpen.

Kortom, tegreden met de maaicapaciteit, maar nog veel te leren m.b.t. de positionering van het apparaat. Ik vind het feit dat het apparaat ineens de 'vision fence off zones' compleet negeert eerlijk gezegd wel een enorme domper, ik hoop maar dat dit een simpele firmware update is als oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonnyBBQ
mauwz schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:20:
...
De eerste week werkte hij eigenlijk perfect. Omdat ik vrij perfectionistisch te werk ga in de tuin, was ik veel aan het stoeien met de randen. Eigenlijk moet je dat gewoon loslaten en de uiterste randjes zelf knippen eens in de paar weken. Resultaat is een heel gaaf en strak gemaaide mat!
...
Dit herken ik ook. We hebben boordstenen van 15cm. Hierdoor zou de Navimow dus net de rand zelf kunnen meenemen. Maar de Navimow verwacht dat de rand van het gras perfect in het midden van de maaier valt. Nu gebeurt het dus dat het gras iets over de boordstenen valt en hij daardoor beslist dat er te weinig rand is en het randmaaien niet doet. Bijkomend nadeel is dat de maaier hierdoor best ver van de echte rand af blijft.
...
De tweede week merk ik dat de voortgang in de app ineens niet meer werkt, daar zat soms een uur vertraging in, heel storend! We hebben best wel wat stapstenen in ons gazon, dus daar moet je met 'vision fence off zones' een zone voor aanmaken. Dat werkte heel goed. Sinds gisteren negeert het systeem deze zones, en denkt hij dus dat er een grens is bereikt, waardoor slechts een klein deel van ons veld herhalend wordt gemaaid in een oneindige loop.
...
En - zoals hier eerder al aangegeven - dit probleem heb ik ook. De voortgang in de app werd steeds later weergegeven en nu pas lang na het maaien. De positie van de maaier is echter steeds accuraat zichtbaar in de app. Het is dus echt een software probleem.
Ik heb dit gemeld aan support (inclusief screenshots) en wacht nu op hun antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:45
KruidenTuin schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:09:
Goedemorgen. Weet dat deze reactie vooral een klaagzang wordt over de Landroid M500, dus wees gewaarschuwd.
Afgelopen weekend heb ik mijn Landroid M500 (gekocht via marktplaats) eindelijk geïnstalleerd. Ik keek hier al een hele tijd naar uit, maar jeetje wat valt het tegen. Het doet me onwijs denken aan de eerste generatie robotstofzuigers, de M500 is enorm random aan het werk en ik zie niet hoe hij de volledige oppervlakte (400m2) op een goede manier kan maaien. Op momenten dat hij niet vastloopt, vind ik hem telkens terug op dezelfde plekken. Ik had in ieder geval verwacht dat hij logische banen zou maken. Achteraf gezien heb ik wellicht niet genoeg onderzoek gedaan, maar ik ben verbaasd over hoe 'dom' het apparaat en de app werkt.
rant over.
Ik ga de M500 verkopen en ik denk dat ik voor de navimow i108e ga. Ik ben op zoek naar een winkel waar de navimow te zien is als demo, want ik wil niet nog eens een robotmaaier-fiasco
Dat willekeurig over je veld maaien, hoort bij dit type.
Wat betreft het vastlopen, je zou eens kunnen proberen om het kleine wieltje aan de voorzijde goed schoon te maken en de as goed in te spuiten met wd40. Dit heeft bij de mijne geholpen, bij een scherpe hoek draait het kleine wieltje niet om en blijven de grote wielen doordraaien en zichzelf hierdoor ingraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:30
Zijn er meer mensen die niet meer in de Husqvarna app kunnen inloggen? Krijg steeds de melding ‘onverwacht probleem’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:02
Peule_P schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:59:
Zijn er meer mensen die niet meer in de Husqvarna app kunnen inloggen? Krijg steeds de melding ‘onverwacht probleem’
Ja, in ieder geval op Mac. Ik heb de hele dag al verbindingsproblemen gehad, ze begonnen eerst op Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Dan zal er wel een probleem met hun servers zijn, hier op iOS ook geen mogelijkheid tot verbinding.
Merk dat de IFTTT integratie dan ook niet werkt en ze lekker doorhobbelen ondanks zonsondergang. Tenzij ik ze nu handmatig stop rijden zo door volgens programma welk tot 22:00 loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:02
Vreemd, developer Portal is gewoon bereikbaar. Dat wordt dus gewoon afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
  • Laatst online: 06-06 17:00
akatar schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:52:
[...]

Dat willekeurig over je veld maaien, hoort bij dit type.
Wat betreft het vastlopen, je zou eens kunnen proberen om het kleine wieltje aan de voorzijde goed schoon te maken en de as goed in te spuiten met wd40. Dit heeft bij de mijne geholpen, bij een scherpe hoek draait het kleine wieltje niet om en blijven de grote wielen doordraaien en zichzelf hierdoor ingraven.
Dank voor de tip! Ik zal hier even naar kijken.

Wellicht goed dat ik even een update schrijf hierover en mijn excuses aanbied aan onze Arnold (zo heb ik de M500 genoemd). We hebben nogmaals het gras gemaaid, deze keer echt goed kort, het perimeter draad gecorrigeerd en wat diepere kuilen gevuld. Gisteren heeft hij erg goed gedraaid en heeft urenlang gemaaid zonder vast te lopen. Ik heb nog steeds mijn twijfels of hij voldoende rijdt om het hele grasveld bij te kunnen houden, maar ik heb goede hoop. Ook heb ik nu de zones ingesteld waardoor hij vaker op de plekken is waar het gras over het algemeen wat hoger staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Eén van mijn Automower 320's is na bijna tien jaar in bedrijf en zo'n 14.000 bedrijfsuren het eind van zijn economische levensduur bereikt. De machine is volledig dood en het lijkt erop dat de hoofdprintplaat (voor de tweede keer) kapot is. Een nieuwe kost zo te zien € 350. Installatie is alleen mogelijk via de dealer omdat de software er nog op gezet moet worden en het ding gekoppeld moet worden aan de HMI, dus dat gaat een reparatie zijn van minimaal 500 euro en dan moet ik hopen dat er niet meer kapot is.

Ik heb inmiddels via mijn Husqvarna-dealer een gebruikte Automower 420 met 8600 uren op de kop getikt voor 850 euro.

Na tien jaar kan ik wel constateren dat de Automowers wat betreft onderhoud niet hebben gebracht waar ik op had gehoopt. Ik heb ooit gerekend met 375 euro onderhoudskosten en 500 euro afschrijving per jaar (voor drie robots). Met drie robots en onderhoud door de dealer ben je met gemak 900 euro per jaar kwijt om de robots aan het werk te houden. Sinds 2021 doe ik de reparaties zelf.

Inmiddels is wel gebleken dat werkelijk alles dat op of aan een Automower zit kapot kan. Uiteraard de accu's, lagers en wielmotoren die om de paar jaar vervangen moeten worden, maar ook alle sensoren, het laadstation, de voeding van het laadstation. Het is zo erg dat je op een gegeven moment de schroefdraden in de kunststof behuizing van de robot lam draait waardoor de dichting niet meer perfect is. Dit heeft er mogelijk voor gezorgd dat de 420 voor de tweede keer waterschade had. Opmerkelijk genoeg heb ik met een Automower 310 die in de voortuin draai (relatief kleine oppervlakte maar het ding loopt zich wel de hele tijd vast in de borders) weinig problemen gehad.

Kwalitatief is het dus zeer matig. Het goede nieuws is dat je voor schappelijke prijzen een gebruikte kunt kopen en dan kun je gewoon vrolijk doorgaan met repareren waarbij je de oude kunt slachten voor onderdelen. De tweedehands prijzen variëren overigens wel sterk waarbij sommigen nog 2000 euro durven te vragen voor een Automower 430x met 8000 uren. Tenzij de accu's, lagers en wielmotoren nieuw zijn zou ik daar niet aan begonnen voor zo'n prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Peule_P schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:37:
Dan zal er wel een probleem met hun servers zijn, hier op iOS ook geen mogelijkheid tot verbinding.
Merk dat de IFTTT integratie dan ook niet werkt en ze lekker doorhobbelen ondanks zonsondergang. Tenzij ik ze nu handmatig stop rijden zo door volgens programma welk tot 22:00 loopt.
Vanochtend werkte alles weer overigens, IFTTT houdt ook weer netjes rekening met zonsopgang/ondergang en ook regen en heeft ze vanochtend netjes tot iets na 11 aan de kant laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-06 10:28
KruidenTuin schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 07:26:
[...]

Dank voor de tip! Ik zal hier even naar kijken.

Wellicht goed dat ik even een update schrijf hierover en mijn excuses aanbied aan onze Arnold (zo heb ik de M500 genoemd). We hebben nogmaals het gras gemaaid, deze keer echt goed kort, het perimeter draad gecorrigeerd en wat diepere kuilen gevuld. Gisteren heeft hij erg goed gedraaid en heeft urenlang gemaaid zonder vast te lopen. Ik heb nog steeds mijn twijfels of hij voldoende rijdt om het hele grasveld bij te kunnen houden, maar ik heb goede hoop. Ook heb ik nu de zones ingesteld waardoor hij vaker op de plekken is waar het gras over het algemeen wat hoger staat.
Ik heb sinds kort ook de M500 en herken opzich de dingen die je zegt wel. Maar overal ben ik voor de prijs best tevreden. De Navimow die je als alternatief noemde is namelijk wel een stuk duurder. En als je de perimeter draad goed insteekt in je gras maait die best goed. En hij hoeft ook niet elke dag je volledige grasmat helemaal te raken he. De robot maait zo vaak dat hij, natuurlijk afhankelijk hoe vaak je m laat maaien, in een week je hele mat wel dekt. Maar het is zeker geen topmodel nee, daarvoor zal je toch iets dieper in de buidel moeten tasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Femme schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:03:
Eén van mijn Automower 320's is na bijna tien jaar in bedrijf en zo'n 14.000 bedrijfsuren het eind van zijn economische levensduur bereikt. De machine is volledig dood en het lijkt erop dat de hoofdprintplaat (voor de tweede keer) kapot is. Een nieuwe kost zo te zien € 350. Installatie is alleen mogelijk via de dealer omdat de software er nog op gezet moet worden en het ding gekoppeld moet worden aan de HMI, dus dat gaat een reparatie zijn van minimaal 500 euro en dan moet ik hopen dat er niet meer kapot is.

Ik heb inmiddels via mijn Husqvarna-dealer een gebruikte Automower 420 met 8600 uren op de kop getikt voor 850 euro.

Na tien jaar kan ik wel constateren dat de Automowers wat betreft onderhoud niet hebben gebracht waar ik op had gehoopt. Ik heb ooit gerekend met 375 euro onderhoudskosten en 500 euro afschrijving per jaar (voor drie robots). Met drie robots en onderhoud door de dealer ben je met gemak 900 euro per jaar kwijt om de robots aan het werk te houden. Sinds 2021 doe ik de reparaties zelf.

Inmiddels is wel gebleken dat werkelijk alles dat op of aan een Automower zit kapot kan. Uiteraard de accu's, lagers en wielmotoren die om de paar jaar vervangen moeten worden, maar ook alle sensoren, het laadstation, de voeding van het laadstation. Het is zo erg dat je op een gegeven moment de schroefdraden in de kunststof behuizing van de robot lam draait waardoor de dichting niet meer perfect is. Dit heeft er mogelijk voor gezorgd dat de 420 voor de tweede keer waterschade had. Opmerkelijk genoeg heb ik met een Automower 310 die in de voortuin draai (relatief kleine oppervlakte maar het ding loopt zich wel de hele tijd vast in de borders) weinig problemen gehad.

Kwalitatief is het dus zeer matig. Het goede nieuws is dat je voor schappelijke prijzen een gebruikte kunt kopen en dan kun je gewoon vrolijk doorgaan met repareren waarbij je de oude kunt slachten voor onderdelen. De tweedehands prijzen variëren overigens wel sterk waarbij sommigen nog 2000 euro durven te vragen voor een Automower 430x met 8000 uren. Tenzij de accu's, lagers en wielmotoren nieuw zijn zou ik daar niet aan begonnen voor zo'n prijs.
Niet om het een of ander maar "gebruik" je ze wel optimaal?
Ik lees waterschade, vastlopen in borders, veel schroeven, voedingen stuk etc.

Mijn basis station staat op een goed bereikbare plek, de voedingskabel (20m gekocht) gaat via een PVC pijp de grond in en komt in een dubbelwandige overkapping wand in een buitenstopcontact en er is daar dus geen direct vocht/regen. De aansluitingen in het basis station vet ik elk jaar in en laat ik nu het hele jaar zitten. Ik maai niet als het gras nog nat is en heb de borders, perken en trampolines goed afgeschermd met het grensdraad. Na ruim 4 jaar heb ik mijn Husqvarna 310 nu laatst weggebracht voor zijn eerste onderhoud beurt en op 2 pakkingen na en een of andere veer en 2 contactpunten waren er geen bijzonderheden. Ik wissel elke 2 maanden mesjes en maak hem af en toe schoon van het gras, in de winter berg ik hem op in de vol geïsoleerde garage die grenst aan mijn woning en waar het dus niet kouder wordt dan een graad of 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:02
Hier even korte update over mijn Navimow H3000E-VF.

Erg tevreden, werkt uiterst goed. Bij mij is de maaier in de app wel up to date en werkt het wel vlot bij. Laten we hopen dat dit zo blijft.

Wat ik wel merk is dat 2 dagen niet maaien te lang is het met het huidige weer, het groeit echt te hard dus moet om de dag maaien anders merk ik dat het verschl echt te groot is en hij harder moet werken.

Ik heb 6 bomen in het gras staan, ik ga deze bomen komend weekend zo instellen dat VF deze niet opmerkt. Ik vind dat hij nu namelijk teveel eromheen gaat en hij mag er gerust tegen aan botsen. Hopelijk krijgt hij het dan dichter op de boom gemaaid.

Verder is het bereik altijd top, ik moet zeggen dat bij mijn 1500m2 op iedere punt volledig groen GPS bereik heb (gelukkig). Enige wat ik soms merk is dat mijn regensensor zegt dat het regent terwijl het droog is maar waarschijnlijk zal dit condens of nog druppels van de nacht zijn. Tijdje later begint hij gewoon weer dus prima.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
Ik zag de navimow i105 op de Duitse Amazon beschikbaar is voor 999,-

https://www.amazon.de/i10...ge=de_DE&ref_=as_li_ss_tl

Wat dan onpraktisch is als je schakeld naar de NL site van Amazon staat die op 'niet beschikbaar'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
SonnyBBQ schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:33:
[...]

En - zoals hier eerder al aangegeven - dit probleem heb ik ook. De voortgang in de app werd steeds later weergegeven en nu pas lang na het maaien. De positie van de maaier is echter steeds accuraat zichtbaar in de app. Het is dus echt een software probleem.
Ik heb dit gemeld aan support (inclusief screenshots) en wacht nu op hun antwoord.
Ondertussen antwoord gehad van support en het even aangekeken. Probleem is opgelost 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
SonnyBBQ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:19:
[...]

Ondertussen antwoord gehad van support en het even aangekeken. Probleem is opgelost 👍🏼
Hoe is het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mvrooij schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:29:
Hier even korte update over mijn Navimow H3000E-VF.

Erg tevreden, werkt uiterst goed. Bij mij is de maaier in de app wel up to date en werkt het wel vlot bij. Laten we hopen dat dit zo blijft.

Wat ik wel merk is dat 2 dagen niet maaien te lang is het met het huidige weer, het groeit echt te hard dus moet om de dag maaien anders merk ik dat het verschl echt te groot is en hij harder moet werken.

Ik heb 6 bomen in het gras staan, ik ga deze bomen komend weekend zo instellen dat VF deze niet opmerkt. Ik vind dat hij nu namelijk teveel eromheen gaat en hij mag er gerust tegen aan botsen. Hopelijk krijgt hij het dan dichter op de boom gemaaid.

Verder is het bereik altijd top, ik moet zeggen dat bij mijn 1500m2 op iedere punt volledig groen GPS bereik heb (gelukkig). Enige wat ik soms merk is dat mijn regensensor zegt dat het regent terwijl het droog is maar waarschijnlijk zal dit condens of nog druppels van de nacht zijn. Tijdje later begint hij gewoon weer dus prima.
Kun je er niet een verboden zone van maken? Die kun je zo krap instellen als je zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Grolsch schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:30:
[...]

Kun je er niet een verboden zone van maken? Die kun je zo krap instellen als je zelf wil.
Verboden zone is toch dat hij er helemaal niet mag komen, of hoe bedoel je dit precies?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mvrooij schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:36:
[...]

Verboden zone is toch dat hij er helemaal niet mag komen, of hoe bedoel je dit precies?
Inderdaad, de boomstam namelijk. Daar rij je dan strak rondom heen en dan maait hij daar voortaan strak om heen.

Zo doe ik het met mijn bomen en dat werkt goed.

Ook houdt hij rekening met verboden zones met maken van je programma, dat werkt veel sneller dan VF.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 10-04-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
Het was een softwareprobleem aan hun kant. Zelf niets moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Laatst online: 23:45
Ik heb een M500 en een uitdagende tuin. Veel mos/zachte grond en heuvels waar hij met de stock wielen meermaals zichzelf vastreed. Vorig seizoen grensdraad en gazon-layout getuned naar wat we acceptabel vinden aan plekken die hij mag overslaan, daarbij redelijke resultaten maar als het nog licht vochtig was en op de zachte delen had ie alsnog veel wheelspin.

Ik heb daarna geëxperimenteerd met andere wielen. Eerst de WA0950 off-road wheels wat al heel wat verbetering gaf tegenover stock maar als hij dan in een mollenhoop of zachter gedeelte vast liep dan werd het ook meteen ingraven. Laatst de WA0952 er op gezet en sindsdien heb ik hem eigenlijk geen een keer moeten redden. Wat mij betreft de aanrader qua wielen.

Verder heb ik ook de ACS add-on er op maar had hier meer verwacht. Hij ontwijkt niet zo secuur als bijvoorbeeld een goedkope Xiaomi robotmaaier met Lidar en maar gaat alleen opzij voor echt grote massieve objecten. De hond heeft ie schijt aan (en vice versa, wat soms nog wel spannend werd en vraag me dan af of onze hond niet ook doof begint te worden :') ) maar ook als ik er zijwaarts voor ga staan om te testen bumpt ie toch tegen m'n voet/been aan. Was de meerprijs wat mij betreft niet waard maar het zit er nu eenmaal op dus ik laat het er ook op. Heeft ie een beetje Johnny 5 uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Grolsch schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:48:
[...]

Inderdaad, de boomstam namelijk. Daar rij je dan strak rondom heen en dan maait hij daar voortaan strak om heen.

Zo doe ik het met mijn bomen en dat werkt goed.

Ook houdt hij rekening met verboden zones met maken van je programma, dat werkt veel sneller dan VF.
Ah maar het is maar een redelijk kleine boomstam, eens kijken hoe ik deze dan perfect ingetekend krijg. De maaier er strak tegen aanrijden en dan tekenen? En ik zou toch VF ook uit moeten zetten anders stopt hij alsnog?

Ik ga maar eens testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
mazzoop80 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:05:

Wat dan onpraktisch is als je schakeld naar de NL site van Amazon staat die op 'niet beschikbaar'
Goede tip, tnx. Was juist aan het zoeken.

Ik heb een Indego +500 maar moet nu voor mijn ouders een robotmaaier installeren. De Indego met 2G is einde verhaal dunkt me maar ik ben ook gefrustreerd door dat constant vastlopen. Dus dat wil ik mijn ouders niet aan doen.

Na veel lezen blijft toch die Navimow wel eruit springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
vasndaag mijn navimow i105 geïnstalleerd.

Moet zeggen het leren van de zones in de app is super makkelijk.
Maaien deed die ook goed (moet zones/randen nog beetje tweaken).

Alleen terug in de basis gaan was een issue, waarschijnlijk door de GPS bereik onder mijn overkapping of door niet geheel kloppende baan terug naar basis in de kaart. Even meespelen...anders moet ik hem maar centraal plaatsen met vrij zicht op de satellieten.

Bij het terug gaan naar basis was die af en toe heel dichtbij maar toch ging het mis. Had ik mee van verwacht. Maar wellicht komt het door bovenstaande.

Vraagje...kan je de verlichting helemaal uitzetten (basis en led-ring maaier)? Ik heb hem gedimd nu in de app....maar dan nog...vrij veel licht?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
refused81 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:54:

Bij het terug gaan naar basis was die af en toe heel dichtbij maar toch ging het mis. Had ik mee van verwacht. Maar wellicht komt het door bovenstaande.
Heeft hij het uiteindelijk gehaald of helemaal niet? Bij mij was dit namelijk ook zo de eerste keer, ondanks goede GPS. Het leek alsof hij niet helemaal juist uitgelijnd was op de basis en dan terug achteruit ging om te corrigeren. Uiteindelijk vond hij de basis wel.
Maar nu gaat dit gewoon goed. Soms moet hij nog eens een keer corrigeren, maar hij vindt de basis snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
SonnyBBQ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:59:
[...]

Heeft hij het uiteindelijk gehaald of helemaal niet? Bij mij was dit namelijk ook zo de eerste keer, ondanks goede GPS. Het leek alsof hij niet helemaal juist uitgelijnd was op de basis en dan terug achteruit ging om te corrigeren. Uiteindelijk vond hij de basis wel.
Maar nu gaat dit gewoon goed. Soms moet hij nog eens een keer corrigeren, maar hij vindt de basis snel terug.
na 5-10 minuten rondjes en pogingen en toekijken maar zelf er ingedrukt. De GPS op die lokatie zegt zwak/zwak/goed. Als ik hem midden in de tuin zet dan is het bereik beter en kon die het wel ok vinden.

wellicht de kans geven om het te leren nog even onder de overkapping.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mvrooij schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:23:
[...]

Ah maar het is maar een redelijk kleine boomstam, eens kijken hoe ik deze dan perfect ingetekend krijg. De maaier er strak tegen aanrijden en dan tekenen? En ik zou toch VF ook uit moeten zetten anders stopt hij alsnog?

Ik ga maar eens testen!
Ik heb ook kleine boomstammen, en werkt beter dan regelen met visionfence, want door de camera en rijrichting laat hij zo meer staan dan met een verboden zone.

Je moet een rondje om de boom rijden (linksom) en het maaimes zit ook links, dus op deze manier maai je het dichtste om de boom heen.

Maar met bomen waar gras tegenaan groeit ontkom je niet aan een strimrondje af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Grolsch schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:13:
[...]

Ik heb ook kleine boomstammen, en werkt beter dan regelen met visionfence, want door de camera en rijrichting laat hij zo meer staan dan met een verboden zone.

Je moet een rondje om de boom rijden (linksom) en het maaimes zit ook links, dus op deze manier maai je het dichtste om de boom heen.

Maar met bomen waar gras tegenaan groeit ontkom je niet aan een strimrondje af en toe.
Top bedankt voor de tip. Ga dit eens testen. Maar je bedoeld rechtsom? Maaimes zit aan de rechtsekant. Tenminste ik moest mijn grens ook in kaart brengen door tegen de klok in de lopen (mes aan de rechtse kant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
mvrooij schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:59:
[...]

Top bedankt voor de tip. Ga dit eens testen. Maar je bedoeld rechtsom? Maaimes zit aan de rechtsekant. Tenminste ik moest mijn grens ook in kaart brengen door tegen de klok in de lopen (mes aan de rechtse kant).
Dat werkt wel zo met de grens, want daar zit de grens aan de buitenkant.

Volgens mij werkt het met een eiland net andersom, dan zit de grens (boom) aan de binnenkant van de draaicircel, dus dan zou je hem met de klok mee om de boom moeten instellen.

Gewoon ff proberen, dan kom je er vanzelf achter.

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 12-04-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Grolsch schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:16:
[...]

Volgens mij werkt het met een eiland net andersom, dan zit de grens (boom) aan de binnenkant van de draaicircel, dus dan zou je hem met de klok mee om de boom moeten instellen.

Ja hier nog even gekeken en dit kwam ook voorbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrFqMAyyKeYgyP-AAt0XFv0gzUU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tymP0XJQRMgSTB4omIUOOwLs.webp?f=user_large

Dus wel rechts aanhouden maar ik zal even beide proberen dan is het altijd goed! Dank voor de tip, vandaag eens even doen!

[ Voor 3% gewijzigd door mvrooij op 12-04-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsje
  • Laatst online: 25-05 14:06
Inmiddels hebben wij onze Navimow 1,5 jaar in gebruik. We hebben wel een uitdagende tuin met een verdiept liggende vijver waar het taluud voor uitdagingen zorgt tijdens keren van richting. Daarom wil ik graag gebruik maken van de richtingen optie. Maar ik snap niet hoe ik die moet gebruiken bewaren.
Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
sjorsje schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:36:
Inmiddels hebben wij onze Navimow 1,5 jaar in gebruik. We hebben wel een uitdagende tuin met een verdiept liggende vijver waar het taluud voor uitdagingen zorgt tijdens keren van richting. Daarom wil ik graag gebruik maken van de richtingen optie. Maar ik snap niet hoe ik die moet gebruiken bewaren.
Weet iemand dat?
in kaartbeheer -> zone selecteren -> bewerken -> daar is per zone de instelling te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsje
  • Laatst online: 25-05 14:06
Die plek had ik gevonden, maar als ik een richting selecteer of deselecteer , na opslaan, lijkt er niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
sjorsje schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:13:
Die plek had ik gevonden, maar als ik een richting selecteer of deselecteer , na opslaan, lijkt er niets veranderd.
Reset je ook de voortgang van het maaien door de knop 'MOW NOW' 3 seconden ingedrukt te houden? De app vraagt dan om de maai-voortgang te resetten.

Als je daarna nogmaals op 'MOW NOW' drukt om te starten, zou de robot de geselecteerde zone opnieuw beginnen te maaien vanaf 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17

ko9

Ik ben aan het oriënteren. Heb een relatief kleine tuin (100m2 gras) en niet heel complex. Ik denk nu aan een Sileno Minimo 250 of Navimow 105e

Ik vraag me wel af hoe robotmaaiers omgaan met stapstenen in gras. De stapstenen liggen verzonken. Rijdt de maaier daar gewoon overheen zonder messen te beschadigen en maait ie de randjes netjes kort? En maakt een model met/zonder draad dan nog wat uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88bnPC3Q7wWoGILE9FnNjm_yAqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxoi1LVaSA8oRgudQPxgWEBW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ko9 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:14:
Ik ben aan het oriënteren. Heb een relatief kleine tuin (100m2 gras) en niet heel complex. Ik denk nu aan een Sileno Minimo 250 of Navimow 105e

Ik vraag me wel af hoe robotmaaiers omgaan met stapstenen in gras. De stapstenen liggen verzonken. Rijdt de maaier daar gewoon overheen zonder messen te beschadigen en maait ie de randjes netjes kort? En maakt een model met/zonder draad dan nog wat uit?

[Afbeelding]
Hmm lastig, die stenen zijn wel net van het formaat dat de neus erop kan rijden (vanuit een bepaalde hoek) en de wielen niet waardoor het mes ze zou kunnen raken.

Zou denk ik een maaier nemen met iets vision achtigs, dan heb je kans dat hij de stenen zien en er omheen rijd.

Niet de oude Landroids met ACS, die zien pas vanaf 10cm hoog. Misschien dat de Navimow of Landroid vision dit beter zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@ko9 niet eens met @Navi eerlijk gezegd. Zo op de foto's te zien gaat mijn Husqvarna 310 daar gewoon netjes overheen hoor zonder zijn mesjes te beschadigen. Ze liggen prima verzonken zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
Navi schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:22:
[...]

Hmm lastig, die stenen zijn wel net van het formaat dat de neus erop kan rijden (vanuit een bepaalde hoek) en de wielen niet waardoor het mes ze zou kunnen raken.

Zou denk ik een maaier nemen met iets vision achtigs, dan heb je kans dat hij de stenen zien en er omheen rijd.

Niet de oude Landroids met ACS, die zien pas vanaf 10cm hoog. Misschien dat de Navimow of Landroid vision dit beter zouden doen.
Foto is erg vertekend zo op hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 14:12
iemand een idee waarom de maaier in onderstaand filmpje steeds maar niet in z'n laadstation rijdt? (Husqvarna automower 230 axc)

YouTube: @husqvarna any idea why my automower 230acx cant enter the charging ...

[ Voor 9% gewijzigd door BasZer op 14-04-2024 10:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pH73
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
We hebben best wel wat stapstenen in ons gazon, dus daar moet je met 'vision fence off zones' een zone voor aanmaken. Dat werkte heel goed.
Wij hebben dit weekend ook een Navimow i108e besteld. Het wordt onze eerste robotmaaier. De verkoper heeft meerdere keren expliciet aangegeven dat de i-serie niet overweg kan met stapstenen/-tegels. Het is volgens hem niet mogelijk om VisionFence-off zones in te stellen zoals bij de H-serie omdat de i-serie geen bumpersensoren en blade halt-sensor heeft. Uit veiligheidsoverwegingen moet volgens hem de camera daarom altijd aanstaan/kan VisionFence niet worden uitgeschakeld.

Bij ons liggen er ook behoorlijk wat staptegels in de tuin (iets verzonken/zelfde hoogte als gazon). Dus voor ons was dat een behoorlijke tegenvaller en waren we al aan het nadenken over aanpassingen aan de tuin. Nu lees ik dat @mauwz wel VisionFence-off zones heeft ingesteld op de i108. Dat zou voor ons heel goed nieuws zijn *O* Zijn er hier meer mensen die (goeie) ervaringen hebben met de i105e of i108e i.c.m. staptegels?

Update 16:42 uur: contact gehad met Navimow Support. Instellen VisionFence-off zones is idd mogelijk. Wel opletten dat de stapstenen niet hoger liggen dan het gazon. Ik zal het de verkoper laten weten. Wij gaan het iig proberen!

[ Voor 9% gewijzigd door pH73 op 14-04-2024 17:35 . Reden: Update ]

PV: 16.81kWp O/W + SMA STP10.0-3SE-40 + Elwa 2; WP: ME PUD-SHWM100YAA + EHSD-VMD2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BasZer schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:01:
iemand een idee waarom de maaier in onderstaand filmpje steeds maar niet in z'n laadstation rijdt? (Husqvarna automower 230 axc)

YouTube: @husqvarna any idea why my automower 230acx cant enter the charging ...
Dit geeft een aardig overzicht: Husqvarna 315x raakt vlak voor laadstation het spoor bijster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Ah super, dank!

[ Voor 90% gewijzigd door BasZer op 14-04-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
wjmeijer1986 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 06:36:
[...]

Uiteindelijk was het een sensor voorin Henkie
Ik heb precies hetzelfde probleem, ook al een nieuw laadstation, dus wellicht ook de sensor kapot. Weet jij om welke sensor het gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 21:37
mazzoop80 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:05:

Ook op de Franse Amazon pagina.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatels
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-04-2024
Ik ben in bezit van works Landroid maar naar de winterstop rijdt hij vaak zijn laadstation voor en en rijdt hij heel schokkerig over het gras
Alles na gekeken of er vuil tussen zit maar zit er goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
Ter info. Ik heb de Segway navimow i108e
Gras oppervlakte is ongeveer 230 m2.
Na één maaibeurt staat de accu op ongeveer 40%.
Ben benieuwd hoe die dan 800 m2 zou moeten maaien.
Ben blij dat ik niet de 105 heb gekocht.

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
Turbodesk617 schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:20:
Het is net hoe je zelf wil rekenen en hoe je pet staat.

Je hebt feitelijk een te grote accu, zou jij de 105 gekocht hebben heb je exact dezelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:50
Turbodesk617 schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:20:
Na een half uurtje is weer bijna vol toch? ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 18:40
Dat is het idee toch? Hij hoeft niet perse 800m2 op 1 lading, zolang hij het maar rond krijgt. Hier zelfde verhaal met de i108e en 250m2 gras. Al denk ik dat hij met het vele draaien en keren wel meer stroom verbruikt, dus grote velden zijn gunstiger omdat hij dan lekker door hobbelt.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:59
Mensen nog ervaringen met de Parkside robotmaaier? Onlangs aangeschaft of al een zomer laten draaien? Ik heb een tuin van ca 50m2 met voornamelijk rechte stukken. Lijkt mij een prima robot voor een prima prijs. Of zie ik iets over het hoofd? :)

Ik heb op zich niet zoveel eisen aan een maaier, wil graag mijn gras continue kort houden :)

Via de search optie zie ik alleen dat @Burnd er 1 gekocht heeft maar deze ook weer terug gestuurd heeft :)

@marty830 heb jij hem uiteindelijk nog aangeschaft?

[ Voor 5% gewijzigd door hk12nl op 15-04-2024 13:54 ]

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Grolsch schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:16:
[...]

Bedankt voor de tip, dit weekend de verboden gebieden rondom de stammen aangemaakt. Vandaag is hij begonnen met maaien en hij doet eerst deze gebieden perfect. Hij maait nu strak langs de bomen heen. Benieuwd hoe strak het nu blijft.

Top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
mvrooij schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:02:
[...]

Bedankt voor de tip, dit weekend de verboden gebieden rondom de stammen aangemaakt. Vandaag is hij begonnen met maaien en hij doet eerst deze gebieden perfect. Hij maait nu strak langs de bomen heen. Benieuwd hoe strak het nu blijft.

Top!
Mooi hé, dat ze daar bij Segway over nagedacht hebben O-) O-) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-06 14:22
hk12nl schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:51:
Mensen nog ervaringen met de Parkside robotmaaier? Onlangs aangeschaft of al een zomer laten draaien? Ik heb een tuin van ca 50m2 met voornamelijk rechte stukken. Lijkt mij een prima robot voor een prima prijs. Of zie ik iets over het hoofd? :)

Ik heb op zich niet zoveel eisen aan een maaier, wil graag mijn gras continue kort houden :)

Via de search optie zie ik alleen dat @Burnd er 1 gekocht heeft maar deze ook weer terug gestuurd heeft :)

Ik kon er ook maar weinig over vinden. Op youtube staan wel een aantal filmpjes, maar of we daar blij van moeten worden? Ik heb er twee besteld een domme, en die slimme, Heb een siertuin daar plaats ik die domme. (Beetje recht toe en recht aan) En heb nog een grasveld van ruim 1500 m2 daar wil ik die slimme plaatsen met wifi, heb daarvoor ook een 8Mah accu extra bij besteld. Dat die dat grasveld ruim aan kan. voor dat geld wel de moeiete waard om eens te proberen... Is het niks gaat het zo weer retour.. (Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Bacteria1980 schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:21:
[...]

Ik kon er ook maar weinig over vinden. Op youtube staan wel een aantal filmpjes, maar of we daar blij van moeten worden? Ik heb er twee besteld een domme, en die slimme, Heb een siertuin daar plaats ik die domme. (Beetje recht toe en recht aan) En heb nog een grasveld van ruim 1500 m2 daar wil ik die slimme plaatsen met wifi, heb daarvoor ook een 8Mah accu extra bij besteld. Dat die dat grasveld ruim aan kan. voor dat geld wel de moeiete waard om eens te proberen... Is het niks gaat het zo weer retour.. (Y)
Kan je hem na gebruik retour sturen nog dan? Ben benieuwd hoe 'slim' de slimme is. Of hij ook iets meer met een map werkt. Of kan je hem dan alleen met de app besturen? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk..

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
hk12nl schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:29:
[...]

Kan je hem na gebruik retour sturen nog dan? Ben benieuwd hoe 'slim' de slimme is. Of hij ook iets meer met een map werkt. Of kan je hem dan alleen met de app besturen? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk..
Ik zie veel filmpjes dat de robot moeite heeft met aanmeren op de dicking. Als dat niet werkt neem ik aan dat die retour kan binnen die 30 dagen? Hij werkt niet met kaarten. Je kan via de app bv schema s aanmaken etc. Heel simpel allemaal. Maar het is ook een domme robot. Als die het gras maar kort houd 😅👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 12:50

Jag

Overweeg een robot grasmaaier voor onze bescheiden rechtoe rechtaan grasmat van ongeveer 60m2. Aan één zijde begrensd door een boomschors pad wat wellicht nog lastig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fr8JdS1o7xrjPL0zxDe0XQrhbYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7l8xa0XLa9aZciyicJx1sD4.jpg?f=fotoalbum_large

Kom uit op een Gardena Sileno minimo, ware het niet dat ik in dit topic lees over dat deze toch wel een beetje dommig is en random maait waardoor stukken overbemaaid worden.

Zijn er wat jullie betreft betere keuzes te maken dan de Gardena voor deze niet al te moeilijke mat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Voor de al langdurige gebruikers van een maai robot; hebben jullie helemaal geen traditionele grasmaaier meer?

Zo nee, hoe doen jullie het in situaties na de winter of als het langdurig geregend heeft en het gras dus een stuk langer is?

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
hk12nl schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:04:
Voor de al langdurige gebruikers van een maai robot; hebben jullie helemaal geen traditionele grasmaaier meer?

Zo nee, hoe doen jullie het in situaties na de winter of als het langdurig geregend heeft en het gras dus een stuk langer is?
Ik maai gewoon als het gras lang is, regen of winter maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
DanTm schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:23:
[...]

Ik maai gewoon als het gras lang is, regen of winter maakt niet uit.
Dus alleen een maairobot en geen ‘gewone’ meer?

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online

Ik heb mijn benzinemaaier de deur uitgedaan en een Makita accumaaier aangeschaft die opgevouwen in een hoekje staat en ik er af en toe ff bij pak om de kantjes te doen of helemaal aan het begin van het seizoen het gras op 60mm te brengen voor de robot aan het werk gaat. Bevalt tot nu toe prima.

Makita gekozen omdat ik de accu’s al had voor ander (tuin)gereedschap.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:04
nu de robotmaaier bij de lidl weer terug te krijgen is en ook de smart versie vraag ik mij eigenlijk af wat het voor zin heeft om de smart versie te pakken
het enige is dat je via de app hem kan starten? maar in de praktijk stel je hem in en vergeet je het
het nut van die app lijkt me niet echt zinvol
daaarnaast lijkt het me dat de "smart"? maaier behalve wifi niet echt smart is en gewoon willekeurig rondrijd
dus je moet hem gewoon elke dat een milimeter laten doen en uiteindelijk heeftf hij alles wel eens gedaan zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Bacteria1980 schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:15:
[...]

Ik zie veel filmpjes dat de robot moeite heeft met aanmeren op de dicking. Als dat niet werkt neem ik aan dat die retour kan binnen die 30 dagen? Hij werkt niet met kaarten. Je kan via de app bv schema s aanmaken etc. Heel simpel allemaal. Maar het is ook een domme robot. Als die het gras maar kort houd 😅👍
eigenlijk is het best een domme die smart
alleen wifi en verder rijd hij als het goed is willekeurig rond dus als je hem niet vaak genoeg laat draaien dan kan het zijn dat hij een stuk mist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Burnd schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:48:
Gardena is het 'dochtermerk' van Husqvarna, vandaar de gedeelde componenten.

Ik ben zelf ook op zoek naar een robotmaaier voor ca 500m2. En ik vind ze eigenlijk allemaal veel te duur (voor wat ze kunnen).

- Bosch Indego 750 - smart en maait in lijnen (dus weet je hoe 'ver' hij is, lijkt me handig) ca €1000
- Gardena smart Sileno 750 - smart en erg stil maar maait kris-kras, ca €1200

Ik kwam toen een van de Lidl van Parkside tegen. Iemand daar ervaringen mee? --> geschikt voor 1000m2 en €399 en lijkt heel erg veel op de Bosch

https://www.lidl.nl/p/par...grasmaaier-20v/p100325200
een jaar geleden was de smart dus 399? nu 299? dus dan is dat best een goed erprijs nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:00

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Heb naast de Segway 1500H nog steeds mijn 2 cylinder zitmaaier met een maaibreedte van 122 cm en een Viking motormaaier met 55 cm maaibreedte.
Die eten geen brood ( alleen wat E98 benzine) en zijn handig in de herfst om blad van het gras te halen en na de winter om naar een grashoogte van 6 cm terug te maaien. Daarna neemt de Segway het maaiwerk weer over in de tuin.
Zitmaaier wordt soms ook nog gebruikt om de schapenweide te fatsoeneren, maar de schapen houden dit verder zelf keurig bij.
De Stihl bosmaaier blijft heel handig voor de kantjes van de tuin, rond bomen en uiteraard de slootkanten.
Gelukkig heb ik voldoende ruimte om het allemaal droog en achter slot en grendel te stallen.

[ Voor 8% gewijzigd door 964C2 op 15-04-2024 19:21 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
hk12nl schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:24:
[...]

Dus alleen een maairobot en geen ‘gewone’ meer?
Alleen een bosmaaier voor de kantjes. Met een handmaaier is 1500m2 niet te doen, en het hele idee van de robotmaaier is dat ik geen zitmaaier hoef te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
Maxwp schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:30:
nu de robotmaaier bij de lidl weer terug te krijgen is en ook de smart versie vraag ik mij eigenlijk af wat het voor zin heeft om de smart versie te pakken
het enige is dat je via de app hem kan starten? maar in de praktijk stel je hem in en vergeet je het
het nut van die app lijkt me niet echt zinvol
daaarnaast lijkt het me dat de "smart"? maaier behalve wifi niet echt smart is en gewoon willekeurig rondrijd
dus je moet hem gewoon elke dat een milimeter laten doen en uiteindelijk heeftf hij alles wel eens gedaan zeg maar
Ik vroeg mij dit ook af maar het lijkt erop dat je hem alleen maar kan starten en inplannen via de app. Dus ik vraag mij ook af of het die 100 euro extra echt waard is.

Aangezien het bij mij ‘maar’ om ongeveer 50m2 gaat en ik hier tuinen voorbij hoor komen met een veelvoud hiervan is 200 euro denk ik een prima prijs voor mijn tuintje. Ik had eigenlijk de maaier op accu’s besteld van de Lidl maar ik denk dat die retour gaat en ik een robot ga bestellen 😄

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
964C2 schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:45:
[...]

Heb naast de Segway 1500H nog steeds mijn 2 cylinder zitmaaier met een maaibreedte van 122 cm en een Viking motormaaier met 55 cm maaibreedte.
Die eten geen brood ( alleen wat E98 benzine) en zijn handig in de herfst om blad van het gras te halen en na de winter om naar een grashoogte van 6 cm terug te maaien. Daarna neemt de Segway het maaiwerk weer over in de tuin.
Zitmaaier wordt soms ook nog gebruikt om de schapenweide te fatsoeneren, maar de schapen houden dit verder zelf keurig bij.
De Stihl bosmaaier blijft heel handig voor de kantjes van de tuin, rond bomen en uiteraard de slootkanten.
Gelukkig heb ik voldoende ruimte om het allemaal droog en achter slot en grendel te stallen.
Ik heb 1600 m2. Jij gebruikt de Segway 1500H. Kan die in een dag jou gras land aan? Ik heb verschillende filmpjes gekeken naar die grasmaaier. Hoe doet hij de kanten? En om de bomen? Deze robot maaier lijkt mijn ook interessant omdat je geen permit draad meer nodig heb. Kan je hem bv ook in een andere zone inzetten? Of kan die daar zelf heen rijden over het grind pad bv? Alvast bedankt voor je antwoorden 😅👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
@Maxwp hier nog een filmpje in het Frans. Met ondertiteling best aardig te doen:

https://youtu.be/D5D4x6Q-Umo?si=2qUwKrTksB_uR9Ph

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Himalaya schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:29:
[...]

Ik heb mijn benzinemaaier de deur uitgedaan en een Makita accumaaier aangeschaft die opgevouwen in een hoekje staat en ik er af en toe ff bij pak om de kantjes te doen of helemaal aan het begin van het seizoen het gras op 60mm te brengen voor de robot aan het werk gaat. Bevalt tot nu toe prima.

Makita gekozen omdat ik de accu’s al had voor ander (tuin)gereedschap.
Hier exact hetzelfde. Voor een strook aan de voorkant (gemeente grond aan de weg) moet ik helaas de Makita 1x in de 2 weken gebruiken. Is zo gedaan. Plus soms voor kantjes of in nood. Met 2 accu's werkt dit perfect, deze gebruik ik ook voor ander tuingereedschap (heb 6 accu's dus altijd volle).

Ik zorg dat ik hem op tijd uit de garage haal in Maart, mocht er alsnog een dag vorst komen dan kan hij naar binnen. Heb natuurlijk pas sinds kort de Navimow maar hiervoor een Gardena Sileno. Zelfde idee.

Makita spul blijft geweldig als je 't mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Bacteria1980 schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:04:
[...]

Ik heb 1600 m2. Jij gebruikt de Segway 1500H. Kan die in een dag jou gras land aan? Ik heb verschillende filmpjes gekeken naar die grasmaaier. Hoe doet hij de kanten? En om de bomen? Deze robot maaier lijkt mijn ook interessant omdat je geen permit draad meer nodig heb. Kan je hem bv ook in een andere zone inzetten? Of kan die daar zelf heen rijden over het grind pad bv? Alvast bedankt voor je antwoorden 😅👍
Ik heb 1500m2 en ben voor de H3000E-VF gegaan. Ik zag op meerdere sites dat het advies is om de 1500 te nemen voor +/- 1000m2.

Mijn H3000E-VF kan (mits je in daglicht wilt maaien) net de hele tuin doen mits er geen regen is. Of je moet de regensensor uitzetten. Het hangt ook echt van je tuin af wat het verbruik is, bij de eene tuin zijn het kortere stukjes waardoor hij meet moet draaien. Bij sommige tuinen heb je meerdere zones waardoor hij verder moet rijden. Het hangt van alle soort facturen af naar mijn mening.

Stel hij heeft het maaischema van die dag niet afkunnen maken dan zal hij dit de volgende keer dat je hem inpland hem eerst afmaken op exact het punt waar hij ook gestopt is. Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larenvan
  • Laatst online: 25-03 23:33
Ik heb een robotmaaier: GARDENA SILENO City 250. Hij doet goed z'n werk in m'n eenvoudige tuin. De app werkt prima op mijn iPhone 15 Pro. Maarrrr, als ik de app ook wil installeren op de iPhone van m'n vriendin (iPhone 11 Pro), wil hij niet pairen. De app ziet meteen de robotmaaier wel, toont z'n naam, maar dan laat hij onderstaande melding zien. Lastig, want als ik niet thuis ben, kan m'n vriendin de robotmaaier niet bedienen (althans, niet op afstand).

Heeft iemand een oplossing? Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xFee0cVpXH_YfnzVVhsW2G_M2s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DUjA51Gl8foqRmrJyut8l5V1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Laatst online: 06-06 17:17
Wat is het verschil tussen jouw telefoon en die van haar? Bedrijfstelefoon met VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larenvan
  • Laatst online: 25-03 23:33
Rallye schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 06:51:
Wat is het verschil tussen jouw telefoon en die van haar? Bedrijfstelefoon met VPN?
Helemaal niks. Alletwee op de laatste iOS-versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
hk12nl schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:51:

Klopt weer teruggestuurd. Ik heb veel ronde vormen in mn tuin, dus grensdraad is dan gewoon niet handig. Segway Navimow gekocht uiteindelijk. Wel stuk duurder, maar wel heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezer
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 27-04-2024
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en heb me al wat ingelezen omdat ik een robotmaaier wil aanschaffen. Er zijn 2 modellen die nog in de running zijn maar waar ik vrees dat beiden serieuze nadelen hebben en ik zie niet direct een ander toestel dat alle nadelen weg gewerkt krijgt . Totale oppervlakte is minder dan 250 m² en tuin bestaat uit 2 zones.

1) De Robomow RK1000. Wat me vooral aanspreekt is de kantenfunctie waarbij de rand mooi wordt gemaaid door het excentrisch geplaatst mes zonder dat de maaier met de wielen over de tegels rijdt. Echter, ik zit met 2 zones waarbij hij dus manueel over de klinkers tussen de zones moet geplaatst worden, én bovenal 1 van die 2 zones is een smalle L-strook naast het zwembad die slechts 2 meter breed is en meer dan 15 meter lang met dan na een rechte hoek nog eens 7 meter. De ene kant is dus zwembad, de andere zijkant is een klimophaag. Ik vrees dat de robomow door zijn kris kras patroon die smalle strook niet aankan.

2) de Segway Navimow i108e tja die kan alles aan en kan ook probleemloos zelf over de klinkers naar de andere zone rijden. Daar zit ik in mijn maag met het feit dat hij geen kanten kan maaien, rond het zwembad liggen naast een zwembadboord (30cm) ook rondom lichtgrijze ruwe (lees moeilijk poetsbare) keramische tegels (60cm) en de gazon die momenteel opnieuw aangelegd gaat worden komt mooi op dezelfde hoogte te liggen van deze tegels. Ik zou de Segway dus perfect 20cm over deze keramische tegels kunnen laten rijden om de randen mee te nemen, maar mijn grote vraag/angst: Ga ik geen verschrikkelijke groene sporen van de banden op mijn keramische tegels krijgen ????

Over vervuiling van klinkers of tegels door bandensporen lees ik nergens iets. Indien dit niet het geval zou zijn dan zou ik ongetwijfeld direct de segway bestellen.

Grote vraag dus: Gaan mijn tegels rond het zwembad groene aanslag krijgen van de wielen van de Navimow ? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb op mijn tegels nog nooit groene sporen gezien, maar er zal vast en zeker wel eens een plukje gras op de tegel terecht komen.

Ik heb ruim 6 jaar een robomow gehad, en heb sinds vorig jaar een Segway Navimow, maar ik ga niet meer terug.

Het verschil voelt als paard en wagen (Robomow) vs Ferrari (Segway).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:51:
Het verschil voelt als paard en wagen (Robomow) vs Ferrari (Segway).
Degelijk en betrouwbaar vs. fancy maar verre van geschikt voor dagelijks gebruik dus? (Verbaast me :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Gwaihir schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:16:
[...]

Degelijk en betrouwbaar vs. fancy maar verre van geschikt voor dagelijks gebruik dus? (Verbaast me :+ )
OK, dat was niet zo'n gelukkig voorbeeld van mij :+ Misschien had ik beter een hypermoderne Toyota kunnen pakken als voorbeeld, modern en rete betrouwbaar.

Ik heb best wel wat problemen met de Robomow gehad, en dat valt het met die van mij nog mee in vergelijking met andere Robomow eigenaren.

Nadelen van Robomow
- Perimeterdraad blijft een drama
- Vast graven van de robot, ik moest hem toch eens in de 2 á 3 weken ergens uit de tuin plukken en met de hand weer aanzetten
- "dom kriskras maaien", door de methodiek van Segway (maaien van Patronen) is de maaitijd zeker met een factor 3 afgenomen
- Het lopen naar andere zones ging niet altijd goed, en soms ontsnapt hij uit een zone
- Messen zijn best duur
- Ik heb al diverse maaimotoren en wielmotoren vervangen, nu kan de Segway dat ook nog krijgen natuurlijk, die heb ik nog maar een half jaar

Ik heb met de Segway welgeteld 0 vastlopers gehad, en ik heb echt geen gemakkelijke tuin. Vol met objecten, erg hobbelig gras.

Tot nu toe ben ik erg enthousiast over de Segway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01

Ik heb een Makita accumaaier erbij die ik eigenlijk steeds vaker (moet) gebruiken. Vooral in voor/najaar blijft de regensensor te lang nat, waardoor de robotmaaier te weinig doet. Ook bij lang gras wil je niet de robot gebruiken.

De grasmaaier is ook een soort stofzuiger om van alles van het gras te krijgen.

@Grolsch
Dat klinkt bemoedigend. Ik word gek van mijn Worx maaier die om de haverklap ontsnapt, ingraaft, ergens blijft haken of weer af en toe (letterlijk) de draad kwijt is. Vorige week aangezet en binnen een uur was ie ergens het terras opgereden.

[ Voor 58% gewijzigd door Señor Sjon op 16-04-2024 13:55 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Breezer schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:24:
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en heb me al wat ingelezen omdat ik een robotmaaier wil aanschaffen. Er zijn 2 modellen die nog in de running zijn maar waar ik vrees dat beiden serieuze nadelen hebben en ik zie niet direct een ander toestel dat alle nadelen weg gewerkt krijgt . Totale oppervlakte is minder dan 250 m² en tuin bestaat uit 2 zones.

1) De Robomow RK1000. Wat me vooral aanspreekt is de kantenfunctie waarbij de rand mooi wordt gemaaid door het excentrisch geplaatst mes zonder dat de maaier met de wielen over de tegels rijdt. Echter, ik zit met 2 zones waarbij hij dus manueel over de klinkers tussen de zones moet geplaatst worden, én bovenal 1 van die 2 zones is een smalle L-strook naast het zwembad die slechts 2 meter breed is en meer dan 15 meter lang met dan na een rechte hoek nog eens 7 meter. De ene kant is dus zwembad, de andere zijkant is een klimophaag. Ik vrees dat de robomow door zijn kris kras patroon die smalle strook niet aankan.

2) de Segway Navimow i108e tja die kan alles aan en kan ook probleemloos zelf over de klinkers naar de andere zone rijden. Daar zit ik in mijn maag met het feit dat hij geen kanten kan maaien, rond het zwembad liggen naast een zwembadboord (30cm) ook rondom lichtgrijze ruwe (lees moeilijk poetsbare) keramische tegels (60cm) en de gazon die momenteel opnieuw aangelegd gaat worden komt mooi op dezelfde hoogte te liggen van deze tegels. Ik zou de Segway dus perfect 20cm over deze keramische tegels kunnen laten rijden om de randen mee te nemen, maar mijn grote vraag/angst: Ga ik geen verschrikkelijke groene sporen van de banden op mijn keramische tegels krijgen ????

Over vervuiling van klinkers of tegels door bandensporen lees ik nergens iets. Indien dit niet het geval zou zijn dan zou ik ongetwijfeld direct de segway bestellen.

Grote vraag dus: Gaan mijn tegels rond het zwembad groene aanslag krijgen van de wielen van de Navimow ? :?
Ook al een jaar heel tevreden over de Navimow. Ik heb me ook heel lang blind gestaard op die kantjes. Mijn conclusie is; er is geen een die die kanten ook probleemloos maait. Wat je het beste kunt doen (en ik nu ook doe) is accepteren dat je randjes niet super strak gemaakt worden, en een accu kanten maaier kopen, en af en toe eens 5min die kantenmaaier er langs, en klaar ben je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Laatst online: 09:03
Ik neig door al jullie posts ook naar de Navimow i serie. Ik heb ongeveer 400m2 en het is geen complexe tuin. Dit zou voldoende moeten zijn voor de i105 neem ik aan. Is het mogelijk om de accu van de i105 te vervangen voor eentje met een hogere capaciteit?

Alternatief voor mij is de worx landroid M700, dan ben ik voor 700 euro klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
Waarschijnlijk moet de Navimow dan tussendoor laden om de 400m2 te maaien. Als je dat geen probleem vind.
Op een Duits forum las ik dat de accu`s van de i serie niet zelf gewisseld kunnen worden.

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
hk12nl schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:42:
[...]

Ik vroeg mij dit ook af maar het lijkt erop dat je hem alleen maar kan starten en inplannen via de app. Dus ik vraag mij ook af of het die 100 euro extra echt waard is.

Aangezien het bij mij ‘maar’ om ongeveer 50m2 gaat en ik hier tuinen voorbij hoor komen met een veelvoud hiervan is 200 euro denk ik een prima prijs voor mijn tuintje. Ik had eigenlijk de maaier op accu’s besteld van de Lidl maar ik denk dat die retour gaat en ik een robot ga bestellen 😄
dus denk ik knoop de hak door en bestel hem is hij al weer utiverkocht...

edit
a hij is er weer? maar goed wat te doen moet hem binnen 30 deagen testen en met dit weer van elke dag regen kom ik er niet aan toe te installeren of goed te testen
dus wachten tot beter weer en hij weer uitverkocht is hahah

[ Voor 14% gewijzigd door Maxwp op 16-04-2024 16:00 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 74 Laatste