Deze week mijn eerste robotmaaier ooit aangeschaft, de Navimow i108e is het geworden. Ik heb ongeveer 200m2 gras en twijfelde tussen de Luba en de Navimow. Gezien het relatief kleine grasveld, en de goede ervaringen hier voor de Navimow gekozen! De 1e indruk is goed, hij is lekker stil en super eenvoudig geinstalleerd. Nu is voor mij de belangrijkste uitdaging om de kanten zo mooi mogelijk gemaaid te krijgen, hij gaat er op zich redelijk netjes langs, maar zou nog wel iets 'strakker' erlangs mogen rijden. Dit lijkt me een kwestie van de kaart op sommige plekken iets wijder zetten, dus daar ga ik mee rommelen de komende tijd. Benieuwd naar de lange termijn! Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb gevonden is de herkenning van 'staptegels' in het gras. Als je overal de vision fence actief houdt, herkent hij staptegels als grens. Je moet dus op deze locatie een vrije zone aanmaken, zodat hij daar geen gebruik maakt van de vision fence, wat even puzzelen was aan het begin. Nu rijdt hij er netjes overheen
Dat is (zo ongeveer) wat Husqvarna daarvoor voorschrijft.aa4ever schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:56:
Binnenkort krijg ik mijn Luba 2 robotmaaier en nu ben ik nog op zoek naar iets dat ervoor zorgt dat de robot niet de sloot in gaat. Nu zit ik eventueel te denken aan een staaldraad te spannen op 15 cm hoogte tussen de tuin en het talud van de sloot. Heeft iemand hier ervaring mee of andere tips?
Dealer begon daarover toen hij de vijver zag op Google maps, maar bleek hier uiteindelijk niet nodig. Heb er dus ook niet verder naar gekeken, maar herinner me vagelijk dat het ook in de handleiding staat. Die zou je dus 'ns kunnen downloaden (bijv. van de 430X Nera). Daarna je plan natuurlijk nog wel bijstellen op basis van de fysieke maatverschillen met jouw Luba
Of is de Luba er zo eentje met forse wielen op de hoeken? Dan zou 't kunnen dat z'n 'over elke hindernis' vaardigheden hier tegen je werken en dat je meer hek nodig hebt.
Iemand ooit een garage gemaakt voor de robotmaaier? Bij mij moet hij onder de vlonder komen.
Welk mechanisme kan ik gebruiken om een luik te laten openen als de robotmaaier dichtbij is?
Welk mechanisme kan ik gebruiken om een luik te laten openen als de robotmaaier dichtbij is?
Kijk eens naar automatische deuren voor kippenhokken.achterop23 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:07:
Iemand ooit een garage gemaakt voor de robotmaaier? Bij mij moet hij onder de vlonder komen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
De voorste 2 wielen (de zwenkwielen inclusief verticale as) van mijn 450X automower moeten vervangen worden. Het verwijderen lukt prima, maar voor de montage van de wielen moeten lockwashers op de verticale assen geplaatst worden. Deze laten zich niet makkelijk plaatsen.
Zijn hier speciale tangen voor, of heeft iemand een handige manier om dit goed te doen?
Zijn hier speciale tangen voor, of heeft iemand een handige manier om dit goed te doen?
Bedoel je circlips of borgveren, dus van die verende ringetjes die in een groef van de as grijpen? Dan zoek je denk ik naar een borgveertang.
Zijn er hier mee mensen die problemen hebben met zomer-/wintertijd met hun Husqvarna 430X/450X Nera?
In de app netjes een programma ingesteld, op vrijdagochtend bijvoorbeeld starten om 8:30 en terug zijn hok in vanaf 12:00 (omdat de kinderen dan uit school komen en vaak voetballen), nu zie ik hem dus rijden vanaf 7:30 tot 11:00.
Lijkt me na volgende week geen probleem meer met de zomertijd, maar kan in de app ook nergens een optie vinden om iets dergelijks in te stellen zodat ie er rekening mee houdt?
In de app netjes een programma ingesteld, op vrijdagochtend bijvoorbeeld starten om 8:30 en terug zijn hok in vanaf 12:00 (omdat de kinderen dan uit school komen en vaak voetballen), nu zie ik hem dus rijden vanaf 7:30 tot 11:00.
Lijkt me na volgende week geen probleem meer met de zomertijd, maar kan in de app ook nergens een optie vinden om iets dergelijks in te stellen zodat ie er rekening mee houdt?
Na het vinden van de correcte zoektermen kan ik zeggen dat het gaat om Starlock borgveren (locking washer) in de maat 15,25mm. Er bestaat gereedschap voor, en dat kost ongeveer € 50subsonik schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:42:
Bedoel je circlips of borgveren, dus van die verende ringetjes die in een groef van de as grijpen? Dan zoek je denk ik naar een borgveertang.
Kun je die niet met een dop (uit je doppendoos) erop duwen?bankrupcy schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:54:
[...]
Na het vinden van de correcte zoektermen kan ik zeggen dat het gaat om Starlock borgveren (locking washer) in de maat 15,25mm. Er bestaat gereedschap voor, en dat kost ongeveer € 50
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Met geduld, beleid en grof geweld lukt heel veel, maar deze keer wilde ik het volgens het boekje doen. Dat gaat blijkbaar niet lukken zonder veel geld uit te geven.Joris748 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:55:
[...]
Kun je die niet met een dop (uit je doppendoos) erop duwen?
[ Voor 4% gewijzigd door bankrupcy op 22-03-2024 12:06 ]
Mijn vraag past misschien niet helemaal in dit topic, dus ik hoor graag als ik hem ergens anders moet stellen.
Ik ben op zoek naar een manier om de kantjes nog even na te lopen nadat de robot een rondje heeft gemaakt. Hoe doen jullie de kantjes na de robot?
Ik zat zelf te denken aan een accu-trimmer met misschien een wieltje zoals degene hieronder. In theorie kun je dan overal even langslopen en is de hoogte meteen goed. Maar ik weet niet of dit goed werkt. Het is een 'ingewikkeld grasveld', dus het gaat om best wat kantjes
Ik ben op zoek naar een manier om de kantjes nog even na te lopen nadat de robot een rondje heeft gemaakt. Hoe doen jullie de kantjes na de robot?
Ik zat zelf te denken aan een accu-trimmer met misschien een wieltje zoals degene hieronder. In theorie kun je dan overal even langslopen en is de hoogte meteen goed. Maar ik weet niet of dit goed werkt. Het is een 'ingewikkeld grasveld', dus het gaat om best wat kantjes
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hV0ehs8wJkVO6RCVELvhvy3r.jpg?f=user_large)
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen.
Ik heb vorig jaar een Bosch Indego s+500 aangeschaft. We zijn pas geleden verhuisd naar een woning met een voor- en achtertuin die alleen verbinding hebben via een pad langs het huis, +- 1 mtr breed.
Is er een mogelijkheid de robot via dit pad van achtertuin naar voortuin te dirigeren? Of zijn er robotmaaiers die dit eventueel wel kunnen?
Alvast bedankt!
Ik heb vorig jaar een Bosch Indego s+500 aangeschaft. We zijn pas geleden verhuisd naar een woning met een voor- en achtertuin die alleen verbinding hebben via een pad langs het huis, +- 1 mtr breed.
Is er een mogelijkheid de robot via dit pad van achtertuin naar voortuin te dirigeren? Of zijn er robotmaaiers die dit eventueel wel kunnen?
Alvast bedankt!
Ik heb een vraagje..
Ik heb een behoorlijk kleine tuin..en een nog kleiner gazon..circa 50m2.
Ja..het klinkt redelijk idioot maar mijn vrouw wil perse een robotmaaier. Pogingen om ze daar vanaf te houden heb ik wel gestaakt inmiddels. Dus maar een zoektocht gestart..
Ik ben erg gecharmeerd van de navimow 105..hopelijk komt die snel beschikbaar ergens.
Ik maak me alleen beetje zorgen om de gps ontvangst..zoals gezegd is onze tuin klein en staat er een overkapping langs het gras. Het gras zelf is niet overkapt natuurlijk.
Gaat zo'n segway mijn tuin begrijpen? Of raakt die het spoor bijster door de matige ontvangst?
Nu bestaat er ook zon extentie antenne..lost die eventuele ontvangstproblemen op?
Of heeft de navimow zelf ook ingebouwde gps of communiceert die met het basisstation?
Ja..het klinkt redelijk idioot maar mijn vrouw wil perse een robotmaaier. Pogingen om ze daar vanaf te houden heb ik wel gestaakt inmiddels. Dus maar een zoektocht gestart..
Ik ben erg gecharmeerd van de navimow 105..hopelijk komt die snel beschikbaar ergens.
Ik maak me alleen beetje zorgen om de gps ontvangst..zoals gezegd is onze tuin klein en staat er een overkapping langs het gras. Het gras zelf is niet overkapt natuurlijk.
Gaat zo'n segway mijn tuin begrijpen? Of raakt die het spoor bijster door de matige ontvangst?
Nu bestaat er ook zon extentie antenne..lost die eventuele ontvangstproblemen op?
Of heeft de navimow zelf ook ingebouwde gps of communiceert die met het basisstation?
Die extensie is een verlengsnoer om de basisantenne op een betere plek te kunnen zetten. Vooral handig als de antenne 360 graden zicht moet hebben, omdat er bijv om het huis gemaaid moet worden.tiesvts schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:54:
Ik heb een vraagje..
De maairobot heeft een eigen GPS-ontvanger, die moet (een aantal van) de satellieten kunnen zien, die de basisantenne ook ziet.
Dus ja, het kan helpen. Maar het hoeft niet. Bij een vierkante postzegel zal het waarschijnlijk nauwelijks effect hebben.
Is simpele robot met perimeterdraad niet veel praktischer (en goedkoper) in jouw geval?
Navimow kan heel goed langs een muur of overkapping grens rijden.tiesvts schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:54:
Ik heb een vraagje..
Wat moeilijk is een situatie waarbij navimow tussen 2 muren(of hoge Haag b.v.) gaat of waar een muur in L hoek gesitueerd is.
Ik heb een lidl florabest robotmaaier. Die heeft 2 seizoenen redelijk goed zijn best gedaan. Toen leek het of ie de geest gaf. Hij starte gewoon, maar na een klein eindje rijden stopt ie en hoor je hem als het ware elke keer opstarten, maar er gebeurt verder niets. Nu dacht ik dat ik pech had en heb van iemand anders dezelfde maaier kunnen overnemen voor die hem nooit geïnstalleerd had. Die maaier heeft het 1 seizoen goed gedaan, maar heeft nu exact hetzelfde probleem. Heeft iemand een idee wat dat kan zijn?
Mijn Husqvarna kan 2 gebieden maaien en de grensdraad kan je dus door laten lopen het tweede gebied in. Betekend dus wel dat je op 1 of andere manier je grensdraad door/onder je huidige pad moet zien te krijgen.Mastehose schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:51:
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen.
Alvast bedankt!
Dankjewel voor je antwoord. Daar ligt nu grind, dus dat zal denk ik vervangen moeten worden.GeeMoney schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 23:22:
[...]
Mijn Husqvarna kan 2 gebieden maaien en de grensdraad kan je dus door laten lopen het tweede gebied in. Betekend dus wel dat je op 1 of andere manier je grensdraad door/onder je huidige pad moet zien te krijgen.
Welke Husqvarna heb jij? Of zijn alle modellen mogelijk?
@Mastehose Vermoed dat je blij wordt van een model dat twee geleidedraden aan kan, waarvan je er eentje onder dat tuinpad door legt. Zou zo maar kunnen dat ze dat allemaal kunnen. Oppervlakte en ingewikkeldheid van 't geheel* zijn sowieso meest bepalend voor welk model je hebben moet.
.w.z. hoe ver je al met al afwijkt van één rechthoekig veld zonder iets bijzonders, waarop de m2 aanduidingen steevast gebaseerd worden.
Ik denk in NL of BE dat er bijna niemand isYaay schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:32:
Zijn er hier nog meer mensen die meedoen aan de bètatest van Hookii Neomow? (Inschrijven was enkel mogelijk bij deelname aan de kickstarter).
Ik kreeg bericht dat ik ben geselecteerd en heb vandaag de formulieren teruggestuurd. Vanwege de getekende NDA mag ik helaas mijn ervaringen niet delen (zonder toestemming van Hookii) maar ben wel heel erg benieuwd hoe de robotmaaier presteert!
Wanneer krijg je je beta maaier toegestuurd?
We zitten op facebook in een groep met backers (20-tal leden momenteel), alleen nog niet veel activiteit wegens het wachten op de robotmaaier
☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?
Als ik had geweten dat ze zo laat pas de beta maaiers zouden uitsturen, dan had ik me ook wel ingeschreven, het gras kan wel een maaibeurt gebruiken ondertussenStef CB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:48:
[...]
Ik denk in NL of BE dat er bijna niemand is
We zitten op facebook in een groep met backers (20-tal leden momenteel), alleen nog niet veel activiteit wegens het wachten op de robotmaaier
Ik heb een paar weken geleden geïnformeerd en kreeg te horen dat de levering van de bèta test maaiers eind april zou plaatsvinden. Nu is me niet geheel duidelijk of dat het moment van versturen of ontvangst is.Stef CB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:48:
[...]
Ik denk in NL of BE dat er bijna niemand is
De laatste update vanuit kickstarter liet zien dat er toen (14 maart) 35 verstuurd waren waarvan een deel nu dus door testers in gebruik is (enkel US en AU/NZ
In de laatste vlog hebben ze het over 30 units die verstuurd worden naar Europa.
Ik heb voor de zekerheid even contact gehad met Bosch hierover. De Indego heeft minimaal 135cm nodig om van A naar B te komen. Helaas is ons pad op z’n smalst 70cm.Gwaihir schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:35:
@Mastehose Vermoed dat je blij wordt van een model dat twee geleidedraden aan kan, waarvan je er eentje onder dat tuinpad door legt. Zou zo maar kunnen dat ze dat allemaal kunnen. Oppervlakte en ingewikkeldheid van 't geheel* zijn sowieso meest bepalend voor welk model je hebben moet.
.w.z. hoe ver je al met al afwijkt van één rechthoekig veld zonder iets bijzonders, waarop de m2 aanduidingen steevast gebaseerd worden.
De ‘oplossing’; wel een draad trekken en twee tuinkaarten uploaden. Vervolgens wanneer de maaier klaar is bij A, deze handmatig naar B verplaatsen. Dit schiet mijns inziens een beetje het doel voorbij.
Iemand bekend met maaiers die bovenstaand probleem wel aankunnen? Dus, mogelijkheid om via een pad van +- 10 meter lang en 70cm breed, van A naar B te rijden?
Sinds vorig weekend een Navimow H1500E met vision fence in de tuin. Na het in kaart brengen van de 3 maaizones en de verboden zones, blijft er volgens de app 680 m2 over om te maaien. Had misschien ook met een H800E toegekunt, maar de afstanden tot het basisstation zijn best groot.
Ingebruikname is een fluitje van een cent. Alles bij elkaar ben ik er 2,5 uur mee bezig geweest. De instructies in de app zijn erg duidelijk.
Zit nog wel te wachten op het dakje voor het basisstation, die was niet op voorraad. Dakje is toch wel erg fijn, vannochtend startte hij niet omdat de regensensor nog geactivieerd was. Het water blijft erg lang op de regensensor liggen.
Enige minpuntje wat ik tot nu toe gevonden heb, is dat het niet mogelijk is om overlappende zones te maken. Die worden automatisch samengevoegd tot 1 zone.
Ingebruikname is een fluitje van een cent. Alles bij elkaar ben ik er 2,5 uur mee bezig geweest. De instructies in de app zijn erg duidelijk.
Zit nog wel te wachten op het dakje voor het basisstation, die was niet op voorraad. Dakje is toch wel erg fijn, vannochtend startte hij niet omdat de regensensor nog geactivieerd was. Het water blijft erg lang op de regensensor liggen.
Enige minpuntje wat ik tot nu toe gevonden heb, is dat het niet mogelijk is om overlappende zones te maken. Die worden automatisch samengevoegd tot 1 zone.
ik heb een eigen dakje gemaakt van HPL platen, omdat het basisstation zelf ook niet bestand is tegen extreem weer, ik wilde toch wat meer bescherming voor beide...
Vandaag iets vreemd aan de hand: zaterdag heeft mijn 108E blijkbaar 5-10% van de tuin niet gedaan, ook al beweerde hij wel terug naar huis te rijden met melding dat hij alles gemaaid had.
Vanochtend is hij gestard volgens schema, heeft hij enkel dat ontbrekend stukje gereden en is dan terug naar huis gereden "omdat hij alles gemaaid had".
Vervolgens heb ik hem manueel opgestart, en nu heeft hij opnieuw alles gemaaid behalve die laatste 5-10% van de tuin...
Volgens Segway zou dat komen omdat het stuk dat hij niet gedaan heeft nogal kaal staat, ik heb het vorig jaar daar laten uitgroeien (beetje verwildering in de tuin) en daardoor zou hij het volgens Segway nu herkennen als obstakel en dus vermijden te maaien. Jammer wel gezien het vorige week prima ging daar.
Vandaag iets vreemd aan de hand: zaterdag heeft mijn 108E blijkbaar 5-10% van de tuin niet gedaan, ook al beweerde hij wel terug naar huis te rijden met melding dat hij alles gemaaid had.
Vanochtend is hij gestard volgens schema, heeft hij enkel dat ontbrekend stukje gereden en is dan terug naar huis gereden "omdat hij alles gemaaid had".
Vervolgens heb ik hem manueel opgestart, en nu heeft hij opnieuw alles gemaaid behalve die laatste 5-10% van de tuin...
Volgens Segway zou dat komen omdat het stuk dat hij niet gedaan heeft nogal kaal staat, ik heb het vorig jaar daar laten uitgroeien (beetje verwildering in de tuin) en daardoor zou hij het volgens Segway nu herkennen als obstakel en dus vermijden te maaien. Jammer wel gezien het vorige week prima ging daar.
[ Voor 19% gewijzigd door massis op 25-03-2024 13:30 ]
PSN: massis87
Hier vandaag ook voor een nieuwe Segway H3000E-VF gegaan via Robocleaners nu erg mooie aanbieding incl. de nieuwste garage.
Ik maak nu gebruik van een Gardena sileno+ 1600 smart. Apparaat werkt perfect maar loop tegen wat dingen aan waar ik helemaal klaar mee ben. En deze ergernissen heeft de Segway niet (losse smallen stroken als zone's laten maaien, verschillende maaihoogtes per zone, bij obstakels niet doorrijden, nette banen maken).
Ik ben erg benieuwd! Nu hopen op een API koppeling via HomeAssistant in de toekomst.
Ik maak nu gebruik van een Gardena sileno+ 1600 smart. Apparaat werkt perfect maar loop tegen wat dingen aan waar ik helemaal klaar mee ben. En deze ergernissen heeft de Segway niet (losse smallen stroken als zone's laten maaien, verschillende maaihoogtes per zone, bij obstakels niet doorrijden, nette banen maken).
Ik ben erg benieuwd! Nu hopen op een API koppeling via HomeAssistant in de toekomst.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Hier de i108e besteld. Heb nu niets en maar iets van 250m2 gras maar ben benieuwd. Een open API is hier ook zeer welkom maar vooral voor de leuk.
Leeg
Ik heb de beta gepast omdat ik nog geen gazon hebMathieuT schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:43:
[...]
Als ik had geweten dat ze zo laat pas de beta maaiers zouden uitsturen, dan had ik me ook wel ingeschreven, het gras kan wel een maaibeurt gebruiken ondertussen
Over een maandje gaan ze hier gras zaaien en nog eens een maand later verwacht ik pas een robotmaaier erop te kunnen laten rijden. Geen haast dus
Ik verwacht levering pas ergens in oktober ongeveer, voor die paar maand leen ik wel de grasmaaier van de buren haha
[ Voor 4% gewijzigd door Stef CB op 26-03-2024 18:08 ]
☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?
Ergens in mei op de gazons in Europa vermoed ik?Yaay schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:35:
[...]
Ik heb een paar weken geleden geïnformeerd en kreeg te horen dat de levering van de bèta test maaiers eind april zou plaatsvinden. Nu is me niet geheel duidelijk of dat het moment van versturen of ontvangst is.
De laatste update vanuit kickstarter liet zien dat er toen (14 maart) 35 verstuurd waren waarvan een deel nu dus door testers in gebruik is (enkel US en AU/NZ
In de laatste vlog hebben ze het over 30 units die verstuurd worden naar Europa.
nog een maandje of 2 finetunen en dan hopelijk de massa productie rond juli. Ben benieuwd
edit: 4 dagen geleden spraken ze over "zo snel mogelijk verzenden naar Europa". Laten we hopen dat dit binnen enkele weken zal gebeuren.
[ Voor 8% gewijzigd door Stef CB op 26-03-2024 18:17 ]
Sneller als verwacht, Vandaag de i105e Segway kunnen ophalen bij de OBI vestiging in Borken.refused81 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:28:
voor mensen die net zoals ik in de markt zijn voor de Navimow i105e.
Zoals al aangegeven in dit topic verwacht men in BE (Robocleaners) deze begin mei.
NL shops zeggen dat die niet beschikbaar is dit jaar.
In DLD is de verkoop al begonnen, daar kan je hem keurig voor 999 bestellen in de Segway (DE) webshop, helaas met alleen verzending binnen DLD.
In sommige OBI winkels is die direct af te halen (geen vestiging in de buurt van NL grens).
Ik heb hem daar besteld voor 999 bij een vestiging net over de grens bij Enschede, verwachte levertijd 8-april.
De meeste OBI winkels verwachten deze begin April binnen te krijgen.
Wellicht interessante optie voor de mensen die in de buurt van de grens wonen.
Scheelt toch weer 250-300 euro tov de i108e. En met 250m2 gras voor mij goed genoeg.
Met paasweekend en zonnetje maar even mee spelen
Om mijn Segway Navimow i108E te beschermen heb ik een mooie garage gekocht. Zie afbeelding. Ik vind 150 euro voor een plastic kap overdreven duur. Daarbij denk ik dat met zo`n garage de maaier beter beschermd is.
Nu lees ik (te laat) in de gebruiksaanwijzing dat de maaier in de docking vrij zicht moet hebben voor de gps.
Ik kan het nog niet uitproberen, moet eerst nog met de tuin bezig.
Zijn er ervaringen met zo`n garage? Gaat dit wel of niet werken?
Nu lees ik (te laat) in de gebruiksaanwijzing dat de maaier in de docking vrij zicht moet hebben voor de gps.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lWBCtph1RwotWubcUdqfW8Hf.jpg?f=user_large)
Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.
@Turbodesk617 Ik had er zelf een gemaakt met veel plexiglas voor de Luba, dit gaat mijns inziens inderdaad niet werken...maar ik zou het gewoon proberen
[ Voor 12% gewijzigd door MarcelGo op 26-03-2024 20:34 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
De mijne is gemaakt van HPL plaat, die is ook niet transparant ofzo, al weet ik niet hoeveel signaal hij blokkeert, het lijkt vooralsnog prima te werken...Turbodesk617 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:24:
Om mijn Segway Navimow i108E te beschermen heb ik een mooie garage gekocht. Zie afbeelding. Ik vind 150 euro voor een plastic kap overdreven duur. Daarbij denk ik dat met zo`n garage de maaier beter beschermd is.
[Afbeelding]
Bij RoboCleaners is nu een promo tot 1 April waardoor je voor 79 euro de nieuwe garage erbij krijgt. Hier dus voor gekozen!Turbodesk617 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:24:
[Afbeelding]
Enig nadeel is dat deze niet direct leverbaar was, is helaas niet anders. Komt weekje later.
[ Voor 4% gewijzigd door mvrooij op 27-03-2024 08:43 ]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Dit staat in de handleiding:Turbodesk617 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:24:
[Afbeelding]
Het is aanbevolen om onze officiële Navimow-i garage aan te schaffen om beschutting en extra bescherming te krijgen voor de Navimow-i robotmaaier.
Als je de voorkeur geeft aan een doe-het-zelf garage/schuilplaats of een garage/schuilplaats van derden, zorg er dan voor dat het materiaal metaalvrij is om storing van het GNSS-signaal te voorkomen. Plastic heeft de voorkeur bij het bouwen van een doe-het-zelf garage/schuilplaats.
FYI: Mijn reactie ging niet over Bosch. Je vroeg welk Husqvarna model dit zou kunnen..Mastehose schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:03:
Ik heb voor de zekerheid even contact gehad met Bosch hierover.
[..]
Iemand bekend met maaiers die bovenstaand probleem wel aankunnen? Dus, mogelijkheid om via een pad van +- 10 meter lang en 70cm breed, van A naar B te rijden?
Hoe weet de Segway Navimow i108E eigenlijk wanneer het regent ? heeft hij deze functie ?
Hij zou dat van het internet moeten halen, maar dat lukt hier nog niet heel goed. Maar dat is tot nu toe nog het enige minpuntje de afgelopen weken.SteffanS schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:26:
Hoe weet de Segway Navimow i108E eigenlijk wanneer het regent ? heeft hij deze functie ?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik heb dat niet zien staan. En net weer gekeken, zie het nog steeds niet staan. Wel voor 99 euro.mvrooij schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:43:
[...]
Bij RoboCleaners is nu een promo tot 1 April waardoor je voor 79 euro de nieuwe garage erbij krijgt. Hier dus voor gekozen!
Enig nadeel is dat deze niet direct leverbaar was, is helaas niet anders. Komt weekje later.
Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.
Wel zonde dat die geen sensor heeft.... nu sla ik weer tot twijfelHimalaya schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:27:
[...]
Hij zou dat van het internet moeten halen, maar dat lukt hier nog niet heel goed. Maar dat is tot nu toe nog het enige minpuntje de afgelopen weken.
Tja, ik kan alleen zeggen dat ik ondanks dit minpuntje zeer tevreden ben en er op het uurtje installeren nog geen omkijken naar heb gehad, dat was bij mijn Landroid wel anders, en die had wel een regensensorSteffanS schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:24:
[...]
Wel zonde dat die geen sensor heeft.... nu sla ik weer tot twijfel
Maar de beslissing kun je hier alleen zelf nemen
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik heb wel de H3000E-VF, weet niet of je ook bij die kijkt?Turbodesk617 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:17:
[...]
Ik heb dat niet zien staan. En net weer gekeken, zie het nog steeds niet staan. Wel voor 99 euro.
Vandaag binnen gekregen, net even binnen volledig aangesloten zodat ik alles vast up to date kon maken en zodat hij vast volledig kan opladen. Zaterdagochtend maar eens installeren.. Tuin is 1500m3 dus moet aardig wat meters en zones maken maar ben erg benieuwd!
[ Voor 31% gewijzigd door mvrooij op 27-03-2024 20:26 ]
Vraagje aan de Navimow eigenaars:
Mijn i108e unit doet hier netjes zijn werk maar ik heb gemerkt dat ik elke keer het wifi wachtwoord opnieuw moet ingeven nadat de maaier uitgeschakeld is geweest… is dit normale functionaliteit?
In ieder geval niet zo handig.
Mijn i108e unit doet hier netjes zijn werk maar ik heb gemerkt dat ik elke keer het wifi wachtwoord opnieuw moet ingeven nadat de maaier uitgeschakeld is geweest… is dit normale functionaliteit?
Mijn Luba 2 (3000) heb ik nu ruim een week geinstalleerd. De App (en instellingen er omheen) zijn wel echt een rommeltje (beta niveau). De chat support is erg fijn en die helpt redelijk vlot met zaken. Tot nu toe geen grote problemen. Hij heeft tot nu toe 2 vastlopers gehad op zo'n 1000m2. Deze 2 zouden niet nodig zijn, maar is dus een dingetje als je hem op "High Grass" zet en dus geen sensoren gebruikt. Dan wil hij door obstakels heen die dicht langs de perimeter liggen en stopt danolii1507 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:58:
[...]
Hier ook een luba2 (5000) in bestelling. Ik wil er mijn wei ook mee maaien dus daarmee sprak de AWD mij vooral aan. De 430x nero sprak me ook aan maar het prijsverschil vond ik nogal stevig. Levercier verwacht hem eind van de maand te kunnen versturen, ik ben benieuwd!
Belangrijk: Het gras ziet er supernetjes geknipt uit. Strak op de grens zoals ik de route heb gemaakt. De hoeveelheid 3000 van de maaier is echt ruimschoots als je hem op zigzag zet, maar voor checkerboard moet hij denk ik in groeiseizoen wel lang door laten maaien en zal je de zones goed moeten inrichten om het 2-3x per week alles te raken. Denk zelf dat ZigZag voldoende is in de zomer, dan kan hij om de dag alles wel makkelijk aan.
Tot nu toe erg tevreden. Jammer dat de App en documentatie, beneden maats is, maar het maaien is echt super. Heb het idee dat dit ding flink wat traktie heeft op hellingen en hobbels (hoog gras kan hij niet lekker draaien).
Hier nog niet gezienDaVa schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:00:
Ik zal hem zaterdag maar eens gaan halenHimalaya schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:14:
[...]
Tja, ik kan alleen zeggen dat ik ondanks dit minpuntje zeer tevreden ben en er op het uurtje installeren nog geen omkijken naar heb gehad, dat was bij mijn Landroid wel anders, en die had wel een regensensor![]()
Maar de beslissing kun je hier alleen zelf nemen
Ik ben erg aan het twijfelen tussen de Segway Navimow i105 of i108. Het gaat om een gazon van circa 400m2 verdeel in 2 zones (80m2 en 300m2) zonder obstakels/complexitiet. Kan iemand toelichten welke verstandig is om aan te schaffen, misschien zelfs uit ervaring? Bedankt alvast!
Ik heb dezelfde situatie en ben voor de i108 gegaan. Reden was vooral dat ik graag alles een beetje overbemeten neem zodat ook als de accu wat minder wordt dit nog steeds genoeg kan zijn. Daarnaast had ik haast en kon ik de i105 nergens vinden en vond ik de i108 al niet eens zo prijzig.koenbeerendonk schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:40:
Ik ben erg aan het twijfelen tussen de Segway Navimow i105 of i108. Het gaat om een gazon van circa 400m2 verdeel in 2 zones (80m2 en 300m2) zonder obstakels/complexitiet. Kan iemand toelichten welke verstandig is om aan te schaffen, misschien zelfs uit ervaring? Bedankt alvast!
Maar dat gezegd hebbende kun je natuurlijk prima met een 105 uit met zo’n grasmat, door het baantjes maaien gaat het behoorlijk efficient en de mijne is voor de hele tuin ca een uur bezig op het moment. En je kunt in je schedule ook aangeven welke zone (voortuin/achtertuin bij mij) je op welk moment gemaaid wilt hebben. Dus ook prima om eind van de ochtend de ene zone en later in de middag de andere en tussentijds nog ff bijladen.
Technisch zijn ze op de accu en kleur na geheel gelijk volgens mij.
Maar die keus, die kan alleen jij maken
Ik denk niet beter, anders. Ze positioneren hem ook niet als opvolger maar als aanvulling. Is wat minder krachtig, geen automatische maaihoogteinstelling en maaibreedte is iets kleiner en de H serie heeft volgens mij wel een regensensor.SteffanS schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:54:
[...]
Ik zal hem zaterdag maar eens gaan halenanders komt het er nooit van
is de nieuwe eigenlijk beter dan het vorige model ?
De “i” serie heeft weer standaard de Vision optie en verbeterde positiebepaling als je het mag geloven.
Weet iemand wanneer je Segway Navimow I-serie tussen 2 maaigebieden laat rijden of hij dan z’n messen uitschakelt tijdens het rijden?
Reden voor mijn vraag is dat de maaier over een stuk wat oneffen stoep moet rijden en het zou wat zuur zijn wanneer de messen na 1 tochtje de messen bot heeft.
Reden voor mijn vraag is dat de maaier over een stuk wat oneffen stoep moet rijden en het zou wat zuur zijn wanneer de messen na 1 tochtje de messen bot heeft.
Ja, dan draaien de messen nietS1985S schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:55:
Weet iemand wanneer je Segway Navimow I-serie tussen 2 maaigebieden laat rijden of hij dan z’n messen uitschakelt tijdens het rijden?
Ik ben sinds deze week ook eigenaar van een Navimow i108e, tot zover helemaal prima. Alleen zit ik met de app, die prima werkt op mijn telefoon maar hoe kan je de app fatsoenlijk gebruiken op meerdere telefoons? Zodra ik op een ander device inlog, logt mijn telefoon weer uit.
Leeg
Dat kan dus niet oa ivm diefstal beveiliging?reskobon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:08:
Ik ben sinds deze week ook eigenaar van een Navimow i108e, tot zover helemaal prima. Alleen zit ik met de app, die prima werkt op mijn telefoon maar hoe kan je de app fatsoenlijk gebruiken op meerdere telefoons? Zodra ik op een ander device inlog, logt mijn telefoon weer uit.
dat klopt, je kan het slechts op 1 telefoon gebruiken.reskobon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:08:
of dus uit en inloggen, maar praktisch is dat zeker niet.
Wat heeft dat met diefstal beveiliging van doen? Zou dan juist inloggen op een ander toestel niet onmogelijk moeten zijn? Nu logt de 'dief' jou uit..?MarcelGo schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:24:
[...]
Dat kan dus niet oa ivm diefstal beveiliging?
Hallo allemaal. Ik ben nieuw op Tweakers dus weet niet of ik mijn vraag op de juiste plek stel...
Sindskort in het bezit van een robotmaaier Worx vision M600. Iemand hier die mij hiermee op weg kan helpen?
Ik heb nogal wat vragen over de werktijd / werkschema's van de Worx Vision M600.
Gazon info: Grootte 345 /omtrek 115 m (berekent met gazon calculator app).
Tijd niet actief - uit.
Red de egels - aan
Robot staat op automatisch schema - maximaal.
De robot maait nu 5 keer per week 30 min, waarvan 2 dagen randroutine is. Dit is echt te weinig want het gras staat te hoog en wij blijven daardoor maaistrepen houden. Via het plusje staat het automatische schema al op maximaal.
- Op basis waarvan bepaalt de robot zijn maaitijd en hoe kan ik zorgen dat hij via de automatische modus langer maait zonder dat hij doelloos rond blijft rijden?
Ik lees bij andere gebruikers dat een robot op een gazon van 200 m2 wel 13 uur in de week maait. Bij ons nu dus maar totaal 2,5 uur per week. Terwijl ik vorige week in de app aangegeven heb dat ik het gazon gemest heb.
- Wat is een beetje een normale maai routine?
- Verlengt de robot zijn maaitijd tijdens het seizoen (zomer) automatisch?
Ik ben er inmiddels achter dat wanneer de robot op automatisch staat hij zelf een schema maakt welke ik terug kan vinden onder het handmatige schema. Fijn om te weten wat de robot wanneer doet.
- Het handmatige schema en automatische schema blijken dus onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld?
Ook ben ik er achter dat wanneer ik het automatische schema uitzet en via het handmatige schema de werktijd aanpas naar een uur per dag en het schema dan weer op automatisch zet de robot dit in het automatische schema overneemt.
- Herberekent de robotmaaier daarbij ook nog zelf hoe lang en hoe vaak hij per week moet maaien of gaat hij alleen rondrijden omdat ik een langere werktijd ingesteld heb in het onderliggende handmatige schema?
Ook valt het mij op dat wanneer ik de robot via de app middels een eenmalige schema de opdracht geef 2 uur te maaien hij zijn accu leeg rijdt (1 uur) maar na het opladen niet opnieuw vertrekt.
- Komt dit omdat het opladen ook in die 2 uur valt? Om hem effectief 2 uur te laten maaien moet ik dan bijvoorbeeld een eenmalig schema van 4 uur instellen?
Helaas kan online weinig info vinden om de robot zo goed en effectief mogelijk aan de gang te krijgen. Kan iemand mij op weg helpen en uitleggen hoe de schema's exact werken?
Sindskort in het bezit van een robotmaaier Worx vision M600. Iemand hier die mij hiermee op weg kan helpen?
Ik heb nogal wat vragen over de werktijd / werkschema's van de Worx Vision M600.
Gazon info: Grootte 345 /omtrek 115 m (berekent met gazon calculator app).
Tijd niet actief - uit.
Red de egels - aan
Robot staat op automatisch schema - maximaal.
De robot maait nu 5 keer per week 30 min, waarvan 2 dagen randroutine is. Dit is echt te weinig want het gras staat te hoog en wij blijven daardoor maaistrepen houden. Via het plusje staat het automatische schema al op maximaal.
- Op basis waarvan bepaalt de robot zijn maaitijd en hoe kan ik zorgen dat hij via de automatische modus langer maait zonder dat hij doelloos rond blijft rijden?
Ik lees bij andere gebruikers dat een robot op een gazon van 200 m2 wel 13 uur in de week maait. Bij ons nu dus maar totaal 2,5 uur per week. Terwijl ik vorige week in de app aangegeven heb dat ik het gazon gemest heb.
- Wat is een beetje een normale maai routine?
- Verlengt de robot zijn maaitijd tijdens het seizoen (zomer) automatisch?
Ik ben er inmiddels achter dat wanneer de robot op automatisch staat hij zelf een schema maakt welke ik terug kan vinden onder het handmatige schema. Fijn om te weten wat de robot wanneer doet.
- Het handmatige schema en automatische schema blijken dus onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld?
Ook ben ik er achter dat wanneer ik het automatische schema uitzet en via het handmatige schema de werktijd aanpas naar een uur per dag en het schema dan weer op automatisch zet de robot dit in het automatische schema overneemt.
- Herberekent de robotmaaier daarbij ook nog zelf hoe lang en hoe vaak hij per week moet maaien of gaat hij alleen rondrijden omdat ik een langere werktijd ingesteld heb in het onderliggende handmatige schema?
Ook valt het mij op dat wanneer ik de robot via de app middels een eenmalige schema de opdracht geef 2 uur te maaien hij zijn accu leeg rijdt (1 uur) maar na het opladen niet opnieuw vertrekt.
- Komt dit omdat het opladen ook in die 2 uur valt? Om hem effectief 2 uur te laten maaien moet ik dan bijvoorbeeld een eenmalig schema van 4 uur instellen?
Helaas kan online weinig info vinden om de robot zo goed en effectief mogelijk aan de gang te krijgen. Kan iemand mij op weg helpen en uitleggen hoe de schema's exact werken?
Daar heeft ie wel jou inloggegevens voor nodig?Gwaihir schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:31:
[...]
Wat heeft dat met diefstal beveiliging van doen? Zou dan juist inloggen op een ander toestel niet onmogelijk moeten zijn? Nu logt de 'dief' jou uit..?
Ik denk dat het vooral een technische beperking is, ik hoop dat er een keer een oplossing voor komt. Of zodra HA te koppelen is, is het voor mij ook opgelost.Gwaihir schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:58:
Precies. Dus waarom zouden er geen twee devices ingelogd mogen zijn?
Leeg
Vandaag weer opgehaald, wel iets later dan verwacht maar ze hadden het natuurlijk druk in deze tijd van het jaar.Gwaihir schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:00:
[...]
Laat het ons horen.
Mijn Husqvarna dealer zit geloof ik niet op 't werk te wachten, dus die zal me vast ook (de zuinige kant van) wat hij echt verstandig acht aanraden. Husqvarna garantie eist jaarlijks dealeronderhoud. Maar ach.. het seizoen was al zo ver voorbij, rondde hij dat in juni maar 'ns makkelijk af. De komende twee winters zal hij dus wel gaan en daarna vermoed ik ook om 't jaar.
Ze hebben hem behoorlijk goed gereinigd, er zijn meerdere vocht afdichtingen vervangen, de boel is gesmeerd, er is 1 veer vervangen van iets, nieuwe mesjes, accu is getest met een rapportje erbij en dat kostte mij €199,- . Ik heb er geen nieuwe maaier voor en hij heeft vandaag zijn eerste rondjes weer gelopen alsof hij nieuw was
* Machine gereinigd
* Maaimesjes vervangen
* Elektronische diagnose en accu doorlaad test
* Veiligheids voorziening getest
* Pakkingen vervangen
* Membraam vervangen
* Laadcontacten vervangen
* Lagers gesmeerd
* Afdichting rubber 310K vervangen
* Afdichting rubber 310L vervangen
* Arbeidsloon
€199,-
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2024 17:16 ]
Ik heb nu 3 jaar een gardena robotmaaier, het eerste jaar geen enkel probleem mee. het 2de jaar begon er hier en daar wat mis te lopen zoals zijn weg niet meer vinden naar het laadstation, regelmatig dat hij zichzelf een soort van reset gaf waardoor ik alles terug moest instellen. En nu dit jaar kreeg ik een geel knipperend lichtje op het laadstation, door de connectors eruit en terug erin te doen kreeg ik terug een groen lampje. Maar na een aantal dagen kreeg ik een blauw knipperend lichtje dus geen lussignaal. Wederom door de connectors uit en in te doen werkt dit terug. Maar duurt nooit langer dan een dag en is het terug van hetzelfde.Heeft iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen?
Waarom schakel je hem uit? Dat is niet iets dat je normaal vaak doet?DaVa schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:00:
Ik heb de mijne echter wel ook al 1 of 2* herstart en nooit wifi moeten herverbinden...
@Blokkie90 Aan de lus dus? Klaarblijkelijk heeft deze inmiddels een of meerdere zwakke plekken, bijvoorbeeld in de vorm van flink beschadigde isolatie.
Dus nieuwe bedrading leggen is de beste optie?Gwaihir schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:12:
@Blokkie90 Aan de lus dus? Klaarblijkelijk heeft deze inmiddels een of meerdere zwakke plekken, bijvoorbeeld in de vorm van flink beschadigde isolatie.
@Blokkie90 Wellicht wel ja. Lijkt me geen makkelijk op te sporen probleem. Maar ook geen reden om aan de melding te twijfelen, toch? (Dat het aan de lus ligt.) Vermoedelijk een kleine tuin, gezien het merk maaier? Had je de lus in de grond gelegd / laten leggen, of zelfs dat niet?
Misschien herinner je je nog een mogelijke oorzaak, bijvoorbeeld dat je afgelopen herfst ergens aan 't werk was? Dan zou je naar zo'n specifiek stuk eerst nog 'ns goed kunnen kijken.
Anders / daarna is 't al snel de vraag hoeveel trouble shooting je wilt doen als de lus relatief makkelijk en betaalbaar opnieuw kan.
Misschien herinner je je nog een mogelijke oorzaak, bijvoorbeeld dat je afgelopen herfst ergens aan 't werk was? Dan zou je naar zo'n specifiek stuk eerst nog 'ns goed kunnen kijken.
Anders / daarna is 't al snel de vraag hoeveel trouble shooting je wilt doen als de lus relatief makkelijk en betaalbaar opnieuw kan.
Gaat inderdaad om een kleinere tuin. De installatie zijn ze komen leggen. Maar deze is niet in de grond gestoken. Buiten de kanten gemaaid zoals ik altijd doe heb ik niet echt iets gedaan. Niet geverticuteerd ofzo. Dus een breuk lijkt mij uitgesloten.Gwaihir schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:28:
@Blokkie90 Wellicht wel ja. Lijkt me geen makkelijk op te sporen probleem. Maar ook geen reden om aan de melding te twijfelen, toch? (Dat het aan de lus ligt.) Vermoedelijk een kleine tuin, gezien het merk maaier? Had je de lus in de grond gelegd / laten leggen, of zelfs dat niet?
Lijkt ook niet op een volledige breuk maar juist iets als beschadigde isolatie waardoor de draad langzaam kapot gaat en meer weerstand krijgt. Doormeten en anders vervangen. Dit verschijnsel had ik ook af en toe, en had bijna altijd met vocht te maken. Bij langere tijd nat weer kwam het vaker voor.Blokkie90 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:13:
[...]
Gaat inderdaad om een kleinere tuin. De installatie zijn ze komen leggen. Maar deze is niet in de grond gestoken. Buiten de kanten gemaaid zoals ik altijd doe heb ik niet echt iets gedaan. Niet geverticuteerd ofzo. Dus een breuk lijkt mij uitgesloten.
Ben nu dus maar voor draadloos gegaan
@Himalaya Husqvarna (en / of m'n dealer) levert ze in verschillende diktes, begrijp ik. M'n dealer pakte een flink stevige, omdat gezeur en terugkomen meer kost dan een extra goede leggen. Maakt 'm vast extra boomwortel e.d. proof. (Maar een misplaatste spade gaat er ongetwijfeld nog steeds dwars doorheen.)
@Blokkie90 Geen breuk, dat zou ook nog wel terug te vinden zijn. Maar wellicht heb je de kabel geschampt en de isolatie beschadigd. Maar da's maar een mogelijke oorzaak, naast veroudering en wat 't bodemleven zoal uithaalt. Wel komen ze dus in verschillende kwaliteiten. Als je 'm eruit trekt en je vind de isolatie in 't algemeen best wel uitgehard en poreus geworden, zou je een extra solide exemplaar terug kunnen leggen.
@Blokkie90 Geen breuk, dat zou ook nog wel terug te vinden zijn. Maar wellicht heb je de kabel geschampt en de isolatie beschadigd. Maar da's maar een mogelijke oorzaak, naast veroudering en wat 't bodemleven zoal uithaalt. Wel komen ze dus in verschillende kwaliteiten. Als je 'm eruit trekt en je vind de isolatie in 't algemeen best wel uitgehard en poreus geworden, zou je een extra solide exemplaar terug kunnen leggen.
Gisteren mijn Segway Navimow H3000E-VF geïnstalleerd en vandaag voor 't eerst laten rijden. Wat is dit een absurd mooi apparaat.
Station geïnstalleerd achter een heg waar stroom zit, antenne neer gezet en alles was in orde om te starten. De gehele route gelopen (+/- 1200m2 voor nu). 5 zones gemaakt, 2 zones waar het gras hoger mag, paar zones met andere maai richting. Alles is mogelijk.
Merkte dat hij bij 2 balken/tegels die door 't gras liggen moeite had, ofja hier stopte hij gewoon netjes omdat hij dit met de VisionFence opmerkte. Deze netjes even toegevoegd als "veilig" zodat hij dan de VisionFence niet gebruikt. Perfect!
Tot nu toe vandaag bijna alle zones gehad, maar het is werkelijk absurd hoe goed het werkt. Banen zijn mooi, het in leren is makkelijk en tot nu toe zijn de resultaten geweldig.
Erg blij mee!
Station geïnstalleerd achter een heg waar stroom zit, antenne neer gezet en alles was in orde om te starten. De gehele route gelopen (+/- 1200m2 voor nu). 5 zones gemaakt, 2 zones waar het gras hoger mag, paar zones met andere maai richting. Alles is mogelijk.
Merkte dat hij bij 2 balken/tegels die door 't gras liggen moeite had, ofja hier stopte hij gewoon netjes omdat hij dit met de VisionFence opmerkte. Deze netjes even toegevoegd als "veilig" zodat hij dan de VisionFence niet gebruikt. Perfect!
Tot nu toe vandaag bijna alle zones gehad, maar het is werkelijk absurd hoe goed het werkt. Banen zijn mooi, het in leren is makkelijk en tot nu toe zijn de resultaten geweldig.
Erg blij mee!
N=1 maar manmanman wat ben ik onder de indruk van de Navimow i serie. Loopt hier nu al drie weken zonder ook maar een keer ingrijpen. Elke dag hobbelt hij over de oprit naar de voortuin en elke dag als ik thuis kom kan ik mooi zien in welke richting hij zijn baantjes die dag heeft gelopen. Dat dit nu al voor zo’n prijs mogelijk is, denk dat andere fabrikanten snel mee moeten komen omdat ze het anders gaan verliezen.
Als ik al een minpunt moet noemen is het het gebrek aan een regensensor, maar dat is het dan ook. Al zou de API voor connectie met HomeAssistant ook heel welkom zijn…
De Worx Landroid heeft zijn werk gedaan, en was op dat moment in zijn klasse ook een prima keuze maar dit is wel weer een stap voorruit.
Als ik al een minpunt moet noemen is het het gebrek aan een regensensor, maar dat is het dan ook. Al zou de API voor connectie met HomeAssistant ook heel welkom zijn…
De Worx Landroid heeft zijn werk gedaan, en was op dat moment in zijn klasse ook een prima keuze maar dit is wel weer een stap voorruit.
Heb eindelijk een echt nadeel van de Navimow H-series gevonden
De regensensor blijft lang nat, waardoor de maaier te vaak niet aan zijn rondes begint. Heb hem voor nu, tot de garage komt, maar uitgeschakeld.
Elk voordeel heb z’n nadeel zeg maarJoris748 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:42:
Heb eindelijk een echt nadeel van de Navimow H-series gevondenDe regensensor blijft lang nat, waardoor de maaier te vaak niet aan zijn rondes begint. Heb hem voor nu, tot de garage komt, maar uitgeschakeld.
Hun schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:11:
Ik heb een lidl florabest robotmaaier. Die heeft 2 seizoenen redelijk goed zijn best gedaan. Toen leek het of ie de geest gaf. Hij starte gewoon, maar na een klein eindje rijden stopt ie en hoor je hem als het ware elke keer opstarten, maar er gebeurt verder niets. Nu dacht ik dat ik pech had en heb van iemand anders dezelfde maaier kunnen overnemen voor die hem nooit geïnstalleerd had. Die maaier heeft het 1 seizoen goed gedaan, maar heeft nu exact hetzelfde probleem. Heeft iemand een idee wat dat kan zijn?
- Zou het eerst zoeken ind e accu. Niet opladen dan even openmaken en voltage per cel nameten moeten allemaal hetzelfde zijn.
- Zag ook iemand op youtube waarbij de maaier helemaal niet meer aanging, bleek dat de rubbers waarmee de kap aan het onderstel zit, achter afgebroken te zijn waardoor de stootbeveiliging telkens werd geactiveerd (de robot schakelt dan uit). Wellicht dat bij jouw robot de de stoot beveiliging per ongeluk wordt geactiveerd?
Vandaag de Bosch indego weer geactiveerd (voortuin) Was weer een hoop werk, corrosie op de draad etc. En inmiddels al weer drie keer ergens uit 'de goot' kunnen vissen. Apparaat loopt ergens op vast en blijft gewoon eindeloos met slippende wielen doordraaien.
In de achtertuin nu voor het tweede seizoen de Navimow. Stekker er in en hij ging weer en eigenlijk nog nooit iets mee gehad. Met die Bosch alleen maar gezeik.
In de achtertuin nu voor het tweede seizoen de Navimow. Stekker er in en hij ging weer en eigenlijk nog nooit iets mee gehad. Met die Bosch alleen maar gezeik.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Ik merk dat mijn Navimow H3000 het geheel makkelijk volledig kan maaien overdag. Is er een advies hoevaak ik het gras moet laten maaien? Iedere dag gewoon of om de dag bijvoorbeeld?
Ik doe hooguit 2 x per weekmvrooij schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:50:
Ik merk dat mijn Navimow H3000 het geheel makkelijk volledig kan maaien overdag. Is er een advies hoevaak ik het gras moet laten maaien? Iedere dag gewoon of om de dag bijvoorbeeld?
Dat lijkt me nu ook voldoende maar in de zomer zou ik echt vaker maaien, met de gewone maaier moet ik soms al twee keer per week maaien, dan is het veel te lang voor je robotje
Leeg
Hmm ja ik ben mijn oude Gardena gewend, die moest volgens mij echt vaker omdat deze dus kriskras over het gras heen rijd.
Zal hem nu eens naar 3x per week zetten, dat zou voldoende nu dus moeten zijn.
Ik had hem nu ingesteld op 1 maai richting (enkel lange banen) maar ik lees dat meerdere maai richtingen beter is zodat hij zeker alles raakt. Wat is jullie ervaring hiermee?
Als je maar 1 richting maait krijg je loopsporen, ik zou minimaal 2 banen doen maar waarom niet allemaal?mvrooij schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:42:
[...]
Hmm ja ik ben mijn oude Gardena gewend, die moest volgens mij echt vaker omdat deze dus kriskras over het gras heen rijd.
Zal hem nu eens naar 3x per week zetten, dat zou voldoende nu dus moeten zijn.
Ik had hem nu ingesteld op 1 maai richting (enkel lange banen) maar ik lees dat meerdere maai richtingen beter is zodat hij zeker alles raakt. Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik maai op dit moment maar eens in de 5 dagen ofzo.
Duidelijk, ik zet ze gewoon allemaal aan. Ik vond het er "mooi" uitzien dat het in de lengte van de tuin gemaaid werd maar het maakt eigenlijk ook niet uit. Beter alles geraakt!Grolsch schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:39:
[...]
Als je maar 1 richting maait krijg je loopsporen, ik zou minimaal 2 banen doen maar waarom niet allemaal?
Ik maai op dit moment maar eens in de 5 dagen ofzo.
Ik heb een aantal steeneik leibomen staan die te dicht op elkaar en een heg staan om er een verboden zone van te maken.mvrooij schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:01:
[...]
Duidelijk, ik zet ze gewoon allemaal aan. Ik vond het er "mooi" uitzien dat het in de lengte van de tuin gemaaid werd maar het maakt eigenlijk ook niet uit. Beter alles geraakt!
Dit wordt dus getackled door visionfence.
Soms maait hij dus niet tussen de bomen, maar omdat de maairichting elke keer veranderd maait hij er soms ook wel. Dat is dan een bijkomend voordeel
Goedemorgen. Weet dat deze reactie vooral een klaagzang wordt over de Landroid M500, dus wees gewaarschuwd.
Afgelopen weekend heb ik mijn Landroid M500 (gekocht via marktplaats) eindelijk geïnstalleerd. Ik keek hier al een hele tijd naar uit, maar jeetje wat valt het tegen. Het doet me onwijs denken aan de eerste generatie robotstofzuigers, de M500 is enorm random aan het werk en ik zie niet hoe hij de volledige oppervlakte (400m2) op een goede manier kan maaien. Op momenten dat hij niet vastloopt, vind ik hem telkens terug op dezelfde plekken. Ik had in ieder geval verwacht dat hij logische banen zou maken. Achteraf gezien heb ik wellicht niet genoeg onderzoek gedaan, maar ik ben verbaasd over hoe 'dom' het apparaat en de app werkt.
rant over.
Ik ga de M500 verkopen en ik denk dat ik voor de navimow i108e ga. Ik ben op zoek naar een winkel waar de navimow te zien is als demo, want ik wil niet nog eens een robotmaaier-fiasco
Afgelopen weekend heb ik mijn Landroid M500 (gekocht via marktplaats) eindelijk geïnstalleerd. Ik keek hier al een hele tijd naar uit, maar jeetje wat valt het tegen. Het doet me onwijs denken aan de eerste generatie robotstofzuigers, de M500 is enorm random aan het werk en ik zie niet hoe hij de volledige oppervlakte (400m2) op een goede manier kan maaien. Op momenten dat hij niet vastloopt, vind ik hem telkens terug op dezelfde plekken. Ik had in ieder geval verwacht dat hij logische banen zou maken. Achteraf gezien heb ik wellicht niet genoeg onderzoek gedaan, maar ik ben verbaasd over hoe 'dom' het apparaat en de app werkt.
rant over.
Ik ga de M500 verkopen en ik denk dat ik voor de navimow i108e ga. Ik ben op zoek naar een winkel waar de navimow te zien is als demo, want ik wil niet nog eens een robotmaaier-fiasco
Gezien de ervaringen die al gedeeld zijn over Navimow, ben ik benieuwd wat je verwacht nog extra te leren van een demo. Er zijn veel zeer positieve ervaringen genoemd. Persoonlijk ben ik ook van mening dat Navimow een aanzienlijke meerwaarde biedt vergeleken met de concurrentie in dezelfde prijsklasse. Natuurlijk zijn er altijd punten die voor verbetering vatbaar zijn of specifieke kenmerken die horen bij de gekozen software en ontwerpmethode.KruidenTuin schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:09:
Goedemorgen. Weet dat deze reactie vooral een klaagzang wordt over de Landroid M500, dus wees gewaarschuwd.
rant over.
Ik verwacht daar inderdaad niet heel veel meer te weten te komen dan wat ik hier al heb gelezen, ik denk dat ik mezelf vooral extra gerust wil stellen na de negatieve ervaringmazzoop80 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:25:
[...]
Gezien de ervaringen die al gedeeld zijn over Navimow, ben ik benieuwd wat je verwacht nog extra te leren van een demo. Er zijn veel zeer positieve ervaringen genoemd. Persoonlijk ben ik ook van mening dat Navimow een aanzienlijke meerwaarde biedt vergeleken met de concurrentie in dezelfde prijsklasse. Natuurlijk zijn er altijd punten die voor verbetering vatbaar zijn of specifieke kenmerken die horen bij de gekozen software en ontwerpmethode.
Borken zou ook mijn dichtsbijzijnde leverancier zijn; helaas nu uitverkocht. Ben ook wat om me heen aan het kijken en de i105e zou voor mij genoeg zijn. Ik hoor graag je ervaringen.refused81 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:18:
[...]
Sneller als verwacht, Vandaag de i105e Segway kunnen ophalen bij de OBI vestiging in Borken.
Met paasweekend en zonnetje maar even mee spelen
ik heb ze toen een mail gestuurd, dan kunnen ze het voor je bestellen/reserveren. Ze kunnen in ieder geval aangeven op welke datum ze denken te leveren.Rallye schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:54:
[...]
Borken zou ook mijn dichtsbijzijnde leverancier zijn; helaas nu uitverkocht. Ben ook wat om me heen aan het kijken en de i105e zou voor mij genoeg zijn. Ik hoor graag je ervaringen.
Dit weekend geen tijd gehad voor de installatie....hopelijk volgende weekend
Ik heb zelf een huisje gebouwd van tuinhout, met houten dak (18mm), werkt prima. Volgens de Navimow app geen problemen met ontvangst.Robje1244 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Dit staat in de handleiding:
Het is aanbevolen om onze officiële Navimow-i garage aan te schaffen om beschutting en extra bescherming te krijgen voor de Navimow-i robotmaaier.
Als je de voorkeur geeft aan een doe-het-zelf garage/schuilplaats of een garage/schuilplaats van derden, zorg er dan voor dat het materiaal metaalvrij is om storing van het GNSS-signaal te voorkomen. Plastic heeft de voorkeur bij het bouwen van een doe-het-zelf garage/schuilplaats.
Same here... dus als je de mogelijkheid hebt, laat die Navimow ook gewoon je voortuin meenemen en gooi die Bosch er uit!Devil schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:35:
Vandaag de Bosch indego weer geactiveerd (voortuin) Was weer een hoop werk, corrosie op de draad etc. En inmiddels al weer drie keer ergens uit 'de goot' kunnen vissen. Apparaat loopt ergens op vast en blijft gewoon eindeloos met slippende wielen doordraaien.
Ja zou ik graag doen. Maar ik heb een kat die de tuin niet uit komt (behalve als er een luikje is waar een Navimow tussendoor kanTonCoronel schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:25:
[...]
Same here... dus als je de mogelijkheid hebt, laat die Navimow ook gewoon je voortuin meenemen en gooi die Bosch er uit!
Dus zodra daar een goede oplossing voor is sta ik daar zeker voor open.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Je gras groeit nu veel sneller dan in juli/augustus... Met name de late lente groeit het snel.reskobon schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:17:
Dat lijkt me nu ook voldoende maar in de zomer zou ik echt vaker maaien, met de gewone maaier moet ik soms al twee keer per week maaien, dan is het veel te lang voor je robotje
En robotmaaier wil je ook zo kort mogelijk laten mulchen, dan verteert het maaisel het snelst in je gazon.
De mijne doet dus 4-5* per week netjes het hele gazon.
De meeste fabrikanten bevelen ook aan dat je hem dagelijks of om de dag laat lopen, minimaal elke 2 dagen...
Mijn robotmaaier (Navimow H1500E) moet een stukje over grind, maar daar loopt hij meestal vast. Vaak als ik hem opnieuw laat gaan dan komt hij er toch doorheen, maar ook niet altijd.
Hebben jullie een idee om dat nog te verbeteren? Of ontkom ik er niet aan om toch grindmatten te gaan leggen?
Hebben jullie een idee om dat nog te verbeteren? Of ontkom ik er niet aan om toch grindmatten te gaan leggen?
Ik zou inderdaad grindmatten leggen. Dat maakt alles veel stabieler en loopt ook makkelijker.
Hier werkt de i105 nu al een tijdje. Op zich best tevreden. De installatie was snel (helft van de tijd was besteed aan het upgraden van de firmware), makkelijk te volgen en het gebruik wijst zichzelf uit.
Kleine nadelen zijn er ook. De laatste dagen duurt het updaten van de kaart tijdens het maaien wel wat langer. Soms tot 5-10min achterstand. En hij blijft soms een paar keer op 1 punt draaien en keren, terwijl daar toch een goed wifi en RTK signaal is. Voorlopig kijk ik het nog even aan.
Hier werkt de i105 nu al een tijdje. Op zich best tevreden. De installatie was snel (helft van de tijd was besteed aan het upgraden van de firmware), makkelijk te volgen en het gebruik wijst zichzelf uit.
Kleine nadelen zijn er ook. De laatste dagen duurt het updaten van de kaart tijdens het maaien wel wat langer. Soms tot 5-10min achterstand. En hij blijft soms een paar keer op 1 punt draaien en keren, terwijl daar toch een goed wifi en RTK signaal is. Voorlopig kijk ik het nog even aan.
Ik denk niet dat er wifi op de maaier zit. Enkel het basisstation communiceert met wifi. Toch?SonnyBBQ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:00:
En hij blijft soms een paar keer op 1 punt draaien en keren, terwijl daar toch een goed wifi en RTK signaal is.
De maaier heeft wifi, maar voor een goede locatiebepaling moet ook de maaier een minimum aantal satellieten zien en wordt dan ondersteunt door rtk van het basisstation.biglia schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:12:
[...]
Ik denk niet dat er wifi op de maaier zit. Enkel het basisstation communiceert met wifi. Toch?
Het probleem is niet de locatie. De maaier zelf wordt real time op de juiste locatie weergegeven. Het is enkel het verschijnen van de vooruitgang van het maaien dat vertraagd is.
Ik had altijd 3 zones (achter, linksvoor, rechtsvoor) maar ik heb i.v.m. het bouwen van een garage, en herbestrating, en slechte kwaliteit van het gras voor, en verzakkingen besloten om beide grasvelden voor onze woning te laten frezen, zand aanvullen en opnieuw gras in te zaaien.
In mijn enthousiasme heb ik "ff" die 2 zones voor weggegooid uit de app (Segway Navimow H1500).
Nu bedenk ik me dat ik ze beter even had kunnen uitschakelen, qua vorm veranderd er niets.
Kan ik die verwijderde zones weer terugkrijgen (soort undo knop ofzo)? Of moet ik de zones voor opnieuw inleren? (ik vermoed het laatste).
In mijn enthousiasme heb ik "ff" die 2 zones voor weggegooid uit de app (Segway Navimow H1500).
Nu bedenk ik me dat ik ze beter even had kunnen uitschakelen, qua vorm veranderd er niets.
Kan ik die verwijderde zones weer terugkrijgen (soort undo knop ofzo)? Of moet ik de zones voor opnieuw inleren? (ik vermoed het laatste).
Helaas pindakaas.Grolsch schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:26:
Bij installatie na de winter gebeurde mij dat ook met alle 3 zones.
Gewoon even de tijd nemen voor nieuwe installatie. De verboden zones heb ik nu echt geminimaliseerd omdat VisionFence hier heel goed mee omgaat.
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Heeft jullie robotmaaier weleens een egel of kat gevangen? Ik zie op internet dat sommige tweakers lampjes op hun robot bouwen om zo dieren af te schrikken. Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik heb een heel mooi stuk gras, gewoon een rechthoek met struiken aan beide kanten. Ideaal voor een robotmaaier dus.
Ik heb een heel mooi stuk gras, gewoon een rechthoek met struiken aan beide kanten. Ideaal voor een robotmaaier dus.
Nooit, en ik woon in het buitengebied dus zal wel e.e.a. rondrennen hier in de nacht, ik laat sowiezo de maaier niet rijden na zonsondergang (IFTTT integratie binnen de Husqvarna app) en hij begint ook pas weer te rijden na zonsopgang.Voggy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:09:
Heeft jullie robotmaaier weleens een egel of kat gevangen? Ik zie op internet dat sommige tweakers lampjes op hun robot bouwen om zo dieren af te schrikken. Hoe gaan jullie hiermee om?
Ook zitten er op de Husqvarna maaiers 'koplampen' welke automatisch aangaan als het misschien al wat schemerig wordt, maar of dit dieren echt afschrikt vraag ik me af?
Het vervelende is dat egels de verkeerde reactie hebben bij schrikken en dus stil blijven zitten. Beter dus om gewoon niet na zonsondergang te maaien als er kans op egels in de tuin is.Voggy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:09:
Onze katten laten zich echt niet verrassen door de maaier en gaan vanzelf op de loop, of nemen een loopje met de maaier