Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 51 ... 79 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
Grolsch schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:44:
[...]

Ik heb de doos nog wel, maar kan die mesjes nergens weer vinden, ik weet ook zeker dat ik ze gezien heb :(

Uiteindelijk heb ik deze maar besteld, eens kijken hoe dat gaat.

https://www.tothesouth.co...+p%2Fs%29+-+60%25+KORTING

Ik zag dat er een lading updates klaar staat met leuke features.
Ik heb de boel buiten alleen nog niet aangesloten, het is me nog wat te koud :P
Iemand ervaring met deze mesjes en hoe ze zich verhouden t.o.v. originele mesjes van bijvoorbeeld Husqvarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-09 19:55
Hey allen! Weet niet of het hier gepost is, maar ik heb daarnet mijn NERA 430X "Terug van stal" gehaald en ik zie dat deze nu ook netjes in patronen kan maaien (met de EPOS-kit).

Je kan kiezen: Onregelmatig (willekeurig), Parallel, Schaakbord & driehoek :) .

[ Voor 19% gewijzigd door Shattering op 04-03-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Shattering schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:52:
Hey allen! Weet niet of het hier gepost is, maar ik heb daarnet mijn NERA 430X "Terug van stal" gehaald en ik zie dat deze nu ook netjes in patronen kan maaien (met de EPOS-kit).

Je kan kiezen: Onregelmatig (willekeurig), Parallel, Schaakbord & driehoek :) .
Zag het idd in de releasenotes van de laatste FW toen ik ze vorige week weer van stal haalde.
Hier maken we gebruik van grensdraad maar hoe ik begrijp is het ook te combineren nu met een EPOS kit, lijkt me een mooie toevoeging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bankrupcy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:35
Voor mijn grasveld gebruik ik een Husqvarna 450X maar deze kan de oppervlakte net niet aan. Daarom wil ik een tweede 450X ernaast plaatsen en de perimeterdraden naast elkaar leggen. Werkt dit en herkent elke X450 zijn eigen draad, of gaan de draden elkaar storen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
bankrupcy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:07:
Voor mijn grasveld gebruik ik een Husqvarna 450X maar deze kan de oppervlakte net niet aan. Daarom wil ik een tweede 450X ernaast plaatsen en de perimeterdraden naast elkaar leggen. Werkt dit en herkent elke X450 zijn eigen draad, of gaan de draden elkaar storen?
Elke zal zijn eigen werkgebied krijgen? Hier hebben we het ook zo met een 450X Nera en 430X Nera, die lopen naast elkaar en de grensdraden lopen op een stukje naast elkaar zonder te storen, zijn immers ook 2 geheel eigen kringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:08
Peule_P schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Iemand ervaring met deze mesjes en hoe ze zich verhouden t.o.v. originele mesjes van bijvoorbeeld Husqvarna?
Ik heb ze dit weekend gemonteerd, en ze zien er wel keurig uit.
Of het bevalt is nog afwachten, maar ik verwacht van wel.

Ook zaten er nieuwe boutjes bij, en dat was wel nodig, die anderen zaten gigantisch vast. Dat ga ik de volgende winterstop anders doen :+

Veel mooie nieuwe functionaliteiten bij de Navimow.
Hij maaide altijd al mooi in patroon, maar nu kun je per zone aangeven welk patroon/hoek er gemaaid moet worden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Grolsch schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Ook zaten er nieuwe boutjes bij, en dat was wel nodig, die anderen zaten gigantisch vast. Dat ga ik de volgende winterstop anders doen :+

Hij maaide altijd al mooi in patroon, maar nu kun je per zone aangeven welk patroon/hoek er gemaaid moet worden.
Hier ook maar besteld voor de Husqvarna en de Endurance mesjes gekozen, kosten ongeveer de helft van originele mesjes (incl boutjes).
We gaan ze komend weekend monteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB9000
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-03-2024
Worx landroid vision M of de nieuwe segway navimow i108?
Prijs is gelijk en op basis van specificaties lijkt de segway meer te kunnen. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Ik heb gisteren de Segway i108E besteld. Heb iets meer vertrouwen in de ontwikkelpower van Segway waar het de software aan gaat. Zat ook naar de Landroid VisionM te kijken maar dus toch de Segway geworden. Ben wel klaar met grensdraden repareren van mn huidige Landroid.

Als het goed is komt er binnenkort een API voor communicatie met o.a. HA, is dat puntje voor mij ook weer afgevinkt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Himalaya schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:52:
Ik heb gisteren de Segway i108E besteld. Heb iets meer vertrouwen in de ontwikkelpower van Segway waar het de software aan gaat. Zat ook naar de Landroid VisionM te kijken maar dus toch de Segway geworden. Ben wel klaar met grensdraden repareren van mn huidige Landroid.

Als het goed is komt er binnenkort een API voor communicatie met o.a. HA, is dat puntje voor mij ook weer afgevinkt.
Ik heb geen ervaring met de Worx Landroid maar ben wel erg tevreden over mijn Segway Navimow H1500E.

Dat het dmv een API te koppelen is aan HA zou ik ook gaaf vinden, al is het niet strikt noodzakelijk.

Er wordt echt actief ontwikkeld aan de Navimow. Ik heb hem sinds augustus 2023, en als ik kijk wat er tussen toen en nu ontwikkeld is wordt ik daar blij van _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:11

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

[...]

Hier de Navimow 1500 sinds afgelopen zaterdag weer in werking.
Alle updates zijn gedownload, maar hoe kan ik patroon/ hoek van maaien instellen???
Zie dat nergens staan :?
Please help, want dat vind ik ook leuk

[ Voor 5% gewijzigd door 964C2 op 04-03-2024 16:29 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
964C2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:28:
[...]

Hier de Navimow 1500 sinds afgelopen zaterdag weer in werking.
Alle updates zijn gedownload, maar hoe kan ik patroon/ hoek van maaien instellen???
Zie dat nergens staan :?
Please help, want dat vind ik ook leuk
Dat moet je via kaartbeheer doen.
Hier kun je per zone de hoek(en) aangeven, net zoals je de maaihoogte per zone kunt instellen.

Dit kan alleen maar als je via bluetooth verbonden bent en niet via internet.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 04-03-2024 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Dank je wel voor je snelle reply.
Ga ik uitproberen als het weer droog is.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
964C2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:45:
Dank je wel voor je snelle reply.
Ga ik uitproberen als het weer droog is.
Dat instellen kun je ook wel doen als het regent hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Elektronicanet schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:08:
[...]

Kijk dat is interessant! Maar bevestigt eigenijk wel het vermoeden dat een benzinemaaier voor deze toepassing toch nog het beste is. Het blad is dus de reden dat de accumaaiers niet verzamelen en zo weinig energie verbruiken en toch hetzelfde toerental halen. Met zo'n accuduur moet ik letterlijk 5x wisselen ;)
Als je echt een beest op accu(s) zoekt, bekijk deze eens:
https://egopowerplus.nl/node/8273

Net nieuw, kunnen 2 accus in van 56V max 12ah per stuk. Motor is ook extra sterk, 1600W, is de professionele lijn van EGO.

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 04-03-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:43
Grolsch schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Ik heb geen ervaring met de Worx Landroid maar ben wel erg tevreden over mijn Segway Navimow H1500E.

Dat het dmv een API te koppelen is aan HA zou ik ook gaaf vinden, al is het niet strikt noodzakelijk.

Er wordt echt actief ontwikkeld aan de Navimow. Ik heb hem sinds augustus 2023, en als ik kijk wat er tussen toen en nu ontwikkeld is wordt ik daar blij van _/-\o_
Ook nog steeds gelukkig met de primaire functie: grasmaaien? ;)

Budget is vrijgemaakt. Er gaat hier waarschijnlijk ook een H1500E komen.

Goed zelf te installeren voor iemand met bovengemiddelde handigheid met gadgets en veel geduld? Of toch maar door een dealer laten doen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Joris748 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Ook nog steeds gelukkig met de primaire functie: grasmaaien? ;)

Budget is vrijgemaakt. Er gaat hier waarschijnlijk ook een H1500E komen.

Goed zelf te installeren voor iemand met bovengemiddelde handigheid met gadgets en veel geduld? Of toch maar door een dealer laten doen?
Hij maait als de brandweer, hiervoor 6 jaar een Robomow gehad, maar dit is toch een hele andere dimensie / next level.

Zelf installeren is heel goed te doen, en echt kinderlijk eenvoudig.
Mijn dealer wou dat eigenlijk niet, en vond dat hij dit moest doen. Maar toen ik aangaf dat het volledig mijn eigen risico was mocht ik het zelf doen :P

Je rijdt langs de rand, je komt aan bij je beginpunt, en je zone is aangemaakt.

Ff goed in gedachten houden dat je basisstation + antenne absoluut niet verplaatst kunnen worden.
Als je dit wel doet moet je de hele map opnieuw aanmaken.

Dus goed nadenken waar je het basisstation + antenne gaat monteren.

Iets waar hij niet mag maaien maak je een verboden gebied van, rij je een keer omheen, en hij weet het.

Het langs de rand rijden moet je ff handigheid in krijgen, maar je kunt ook kinderlijk eenvoudig een stukje aanpassen mochten je dat willen.

Zelf vind ik het mooiste dat hij bochten soepel maakt, dus zowel vooruit als zijwaarts, daar moet je ff slag van krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 05-03-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Ik ben heel tevreden over de maaiprestaties en mogelijkheden van mijn H1500E met VisionFence. Die is later geleverd door backorder.
Prijs was vorig jaar in Maart gelijk bij zelfinstallatie of installatie door de dealer.
Heb dit dus lekker laten doen en goed gekeken hoe het ging. Daardoor later in het jaar nog wat wijzigingen zelf gedaan.
Overigens zelfde dealer als @Grolsch

[ Voor 13% gewijzigd door 964C2 op 05-03-2024 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
VisionFence is inderdaad een "no-brainer", die moet je er gewoon bij bestellen.

Ik heb een aantal obstakels waar ik een verboden gebied voor het aangemaakt (Bomen, speeltoestel, trampoline), maar ook een aantal obstakels (klimrek van de kinderen + een aantal boompjes die vrij dicht bij elkaar, en vlak aan de rand staan) waar ik geen verboden verbied voor heb aangemaakt, en door de VisionFence sensor is hij er nog nooit tegenaan gereden.

Het voordeel van een verboden gebied is dat hij hier rekening mee houdt met de berekeningen. Dus als een verboden gebied mogelijk is, zou ik dit altijd doen.

Dat ik het zelf gedaan heb had meer met tijd te maken, mijn begeleidingsdraad had een onvindbare breuk, en hij had niet per direct tijd, en ik had wel per direct een probleem :)

Hele aardige vent die dealer

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 05-03-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bankrupcy
Peule_P schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:10:
[...]

Elke zal zijn eigen werkgebied krijgen? Hier hebben we het ook zo met een 450X Nera en 430X Nera, die lopen naast elkaar en de grensdraden lopen op een stukje naast elkaar zonder te storen, zijn immers ook 2 geheel eigen kringen.
Bedankt voor het snelle antwoord. Beide krijgen hun eigen werkgebied.

Kunnen de laadstations ook naast elkaar geplaatst worden? Ongeveer 2 meter uit elkaar? Het scheelt in het trekken van de grondkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
bankrupcy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Bedankt voor het snelle antwoord. Beide krijgen hun eigen werkgebied.

Kunnen de laadstations ook naast elkaar geplaatst worden? Ongeveer 2 meter uit elkaar? Het scheelt in het trekken van de grondkabel.
Als ze beide in hun eigen gebied staan dan moet dat geen probleem zijn, zie bijgevoegd (ongeveer) hoe het bij mij ingedeeld is:
- rode zone is een 450X Nera, rode blokje is laadstation
- gele zone is een 430X Nera, gele blokje is laadstation
- groene zone is een tuinhuisje, daar staat dus een station aan de achterkant en het andere station aan de zijkant, pak hem beet 5 meter uit elkaar en stroom pak ik dan beide vanuit dat tuinhuisje en zoals je ziet is er een stuk van ca. 5m waar de rode en gele draad naast elkaar loopt op een paar cm afstand van elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mI0nAcNt-e89WWQUl2d3wPRwAM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KVNDkSdmyOZ5jyRoyvUE4BA4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bankrupcy
Thx, Ik ga het gewoon doen. De problemen lossen we later wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massis
  • Laatst online: 28-03 10:35
Voor onze tuin van zo'n 350m² gras wordt het ook tijd voor een robotmaaier.
Echter:
- 1 boom in het midden met ronde boord omheen
- speeltuig met meerdere poten
- enkele vlakke boorden aan klinkers
- enkele "kromme" boorden met verhoogde afboording
- enkele vlakke boorden met grond aan de andere kant onder de conifeerhaag

De nieuwe Segway Navimow i150E lijkt me bijzonder interessant, met een goeie prijs en tegelijkertijd wel de RTK+vision aan boord meteen. Echter lijkt hij nog nergens te vinden?
Iemand toevallig een idee waar/wanneer hij te krijgen is?

Ik heb over 2 weken een flinke operatie, 't zou leuk zijn moest ik hem daarvoor up & running krijgen, scheelt weer wat extra druk op mijn vrouw tijdens de revalidatie de komende maanden...

PSN: massis87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
massis schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:03:
Voor onze tuin van zo'n 350m² gras wordt het ook tijd voor een robotmaaier.
Echter:
- 1 boom in het midden met ronde boord omheen
- speeltuig met meerdere poten
- enkele vlakke boorden aan klinkers
- enkele "kromme" boorden met verhoogde afboording
- enkele vlakke boorden met grond aan de andere kant onder de conifeerhaag

De nieuwe Segway Navimow i150E lijkt me bijzonder interessant, met een goeie prijs en tegelijkertijd wel de RTK+vision aan boord meteen. Echter lijkt hij nog nergens te vinden?
Iemand toevallig een idee waar/wanneer hij te krijgen is?

Ik heb over 2 weken een flinke operatie, 't zou leuk zijn moest ik hem daarvoor up & running krijgen, scheelt weer wat extra druk op mijn vrouw tijdens de revalidatie de komende maanden...
Ik heb bij robocleaners afgelopen zondag een i108E besteld en vandaag ontvangen, wellicht ook de 105. Maar begreep wel dat de voorraad in de eerste batches heel beperkt is. Ik was nummer 41 van 50 beschikbaar.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavdtas
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 22:47
Himalaya schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:05:
[...]

Ik heb bij robocleaners afgelopen zondag een i108E besteld en vandaag ontvangen, wellicht ook de 105. Maar begreep wel dat de voorraad in de eerste batches heel beperkt is. Ik was nummer 41 van 50 beschikbaar.
Ben benieuwd hoe de i108e je bevalt! Ik overweeg hem namelijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Gavdtas schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:12:
[...]

Ben benieuwd hoe de i108e je bevalt! Ik overweeg hem namelijk ook.
Hij was er sneller dan verwacht, pas zaterdag tijd om er mee te spelen. Zodra ik wat te vertellen heb zal ik het hier laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massis
Himalaya schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:05:
[...]

bizar maar de eigenaar was online op de chat om half 12 's avonds. Geeft altijd een goede indruk zo'n gepassioneerde verkoper. Ze hebben er nu nog 9 van de 40 van de 2e batch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:49
[...]

Zaten ze niet vast door een of ander borgmiddel? Zoals loctite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
massis schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:34:
[...]

bizar maar de eigenaar was online op de chat om half 12 's avonds. Geeft altijd een goede indruk zo'n gepassioneerde verkoper. Ze hebben er nu nog 9 van de 40 van de 2e batch...
Klopt, heb zelfs op zondag nog met ze in de chat gezeten. Was ook wel een tweaker met wie ik in contact was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massis
ik heb'm ondertussen dan maar besteld, ben benieuwd... Mijn enige ervaring met robotmaaiers is de Landroid die m'n vader heeft, eentje die ondertussen al een jaar of 4 loopt, maar hij heeft er ook wel 2 extra 2ehands gekocht voor onderdelen. En die ook al meermaals nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 16:39
Ik heb het geluk dat ik nu na de winter een blauw knipperend lampje op mijn station heb, dus ik mag gaan speuren in de tuin. Heeft iemand van jullie ervaring met een kabeltester om breuken op te sporen? Ik ga het vanavond eerst eens proberen met een AM radio maar als dat niet lukt ziet ik aan zoiets te denken nav dit filmpje. Zet je geluid niet te hard als je het filmpje gaat kijken :+

Iemand evt andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56
RickKoets schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:21:
Ik heb het geluk dat ik nu na de winter een blauw knipperend lampje op mijn station heb, dus ik mag gaan speuren in de tuin. Heeft iemand van jullie ervaring met een kabeltester om breuken op te sporen? Ik ga het vanavond eerst eens proberen met een AM radio maar als dat niet lukt ziet ik aan zoiets te denken nav dit filmpje. Zet je geluid niet te hard als je het filmpje gaat kijken :+

Iemand evt andere tips?
Nouja, tips. Afhankelijk van hoe groot en ingewikkeld je tuin is, zou ik hem gewoon opnieuw aanbrengen.
Ik ben hier vorig jaar een halve dag op zoek geweest en uiteindelijk alsnog gewoon een hele nieuwe draad getrokken in 2 uurtjes.
Ik laat de spanning nu op de draad staan in de winter, schijnt dat knaagdieren dat dan toch “overslaan” terwijl als er geen spanning op staat ze er gewoon doorheen knagen als hij op hun pad zit.

Tot nu toe hier nog een werkende kring na de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:12:
[...]

Nouja, tips. Afhankelijk van hoe groot en ingewikkeld je tuin is, zou ik hem gewoon opnieuw aanbrengen.
Ik ben hier vorig jaar een halve dag op zoek geweest en uiteindelijk alsnog gewoon een hele nieuwe draad getrokken in 2 uurtjes.
Ik laat de spanning nu op de draad staan in de winter, schijnt dat knaagdieren dat dan toch “overslaan” terwijl als er geen spanning op staat ze er gewoon doorheen knagen als hij op hun pad zit.

Tot nu toe hier nog een werkende kring na de winter.
hier hetzelfde, heb al meerdere keren breuken gehad, radio's geprobeerd, standaard kabel zoeker, dure kabel zoeker... kon het allemaal niet vinden.
Dit is meestal het geval als de kabel niet volledig kapot is, maar wel beschadigd.

Het vervangen van de hele draad (of stukken) is dan vaak sneller, helemaal bij een klein tuintje.

Ik heb een redelijk grote tuin, en gebruik soms een hulp draad om stukken uit te sluiten (halverwege de draad de draad doorknippen en kijken in welk v/d 2 helften de storing zit).

Het blijft iig irritant als het gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 16:39
Dank jullie wel. Ga ik er ook niet te veel tijd op stuk slaan. Gok dat ik ook met 2-3 uurtjes alles wel opnieuw erin heb zitten. Draad heeft bij mij ook de hele winter onder spanning gestaan maar mocht dus helaas niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:27
Bij kabelbreuk kun je deze ook gebruiken:
https://www.allekabels.nl...er-met-toongenerator.html

Even op bepaalde punten de kabel opzoeken en de pieper er tegenaan en voila.
Als je op een bepaald punt geen toon hoort dan weet je dat de breuk zit tussen het punt waar je nog wel een toon hoorde en het punt waar je geen toon hoort.

Dit gaat wel een stuk lastiger als jee kabel diep in de grond zit.
Je moet de pieper wel echt tegen het draad aanhouden om de puls te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massis
Mooi snelle service van Robocleaners, onze Navimow i108e is al binnen. Vanmiddag maar eens installeren.
De kinderen hebben'm al François gedoopt :-P

Iemand een aanrader van goede vervangmesjes voor de Navimow? Er zijn as usual tientallen fabrikanten, en naar wat ik hoor ben je toch wel meer dan eens per jaar je mesjes aan't vervangen, dus een paar extra in stock (buiten het reserve setje wat bij de maaier zat) vind ik wel zo handig. Op't zicht lijken ze hetzelfde als die van Gardena & Husqvarna?

edit: Eerste indruk is uitstekend eigenlijk. Uiteraard moet je eerst de firmware updaten, maar basisstation plaatsen, antenne plaatsen, maaier in het station duwen, eventjes de tuin laten rondrijden op autopilot en wat bijsturen waar nodig, 2 no-go zones aangeduid (speeltuin en een boom) en vervolgens op "maai" geduwd. Op 45 min was hij aan het maaien.

Voor de gein er al eens voor gaan staan, waarbij hij netjes stopt en (behoorlijk kort) om je heen rijdt.

Enige minpuntje dat ik tot nu zou kunnen zien is dat hij om mooie banen te kunnen doen, nogal klungelig om z'n as draait soms, zeker als hij nog in de eerste paar banen kort langs een gebogen kant zit, of banen aan het doen is op een heel kort stukje. Maar hij heeft geen haast, dus no worries.

[ Voor 49% gewijzigd door massis op 08-03-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmij
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-05-2024
Hier een Navimow H3000 VF binnen van robocleaners. Eerste maiden trip achter de rug en wat een verschil met de oude Husqvarna! Alles in perfecte banen en in 2 batterij beurten klaar. Visionfence houdt rekening met de tuinstoelen op het gras. Ook gemakkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Hier de Navimow i108E vandaag aan het werk gezet, en ik ben FAN! Komend van een Landroid M700 is dit een verademing. Heeft vandaag netjes in banen de voor en achtertuin gedaan, alle sneeuwklokjes laten staan (als verboden zone gemarkeerd), en is mooi zelf door de poort langs de auto’s over de oprit naar de voortuin gereden.

Voordelen:
- stuk stiller dan de M700
- geen draad meer
- met het grootste gemak even een verboden zone toevoegen
- reageert echt goed op onverwachte objecten in het gras
- maait netjes in banen in plaats van kris-kras

Nadelen:
- prijs wat hoger

Mijn referentiekader is ruim 3 jaar een Landroid M700 maar wat een verschil, Segway heeft hier een (op het eerste gezicht) dijk van een maairobot neergezet. Heeft mijn verwachtingen overtroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin03
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 23:58
massis schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:35:
Mooi snelle service van Robocleaners, onze Navimow i108e is al binnen. Vanmiddag maar eens installeren.
De kinderen hebben'm al François gedoopt :-P

Iemand een aanrader van goede vervangmesjes voor de Navimow? Er zijn as usual tientallen fabrikanten, en naar wat ik hoor ben je toch wel meer dan eens per jaar je mesjes aan't vervangen, dus een paar extra in stock (buiten het reserve setje wat bij de maaier zat) vind ik wel zo handig. Op't zicht lijken ze hetzelfde als die van Gardena & Husqvarna?

edit: Eerste indruk is uitstekend eigenlijk. Uiteraard moet je eerst de firmware updaten, maar basisstation plaatsen, antenne plaatsen, maaier in het station duwen, eventjes de tuin laten rondrijden op autopilot en wat bijsturen waar nodig, 2 no-go zones aangeduid (speeltuin en een boom) en vervolgens op "maai" geduwd. Op 45 min was hij aan het maaien.

Voor de gein er al eens voor gaan staan, waarbij hij netjes stopt en (behoorlijk kort) om je heen rijdt.

Enige minpuntje dat ik tot nu zou kunnen zien is dat hij om mooie banen te kunnen doen, nogal klungelig om z'n as draait soms, zeker als hij nog in de eerste paar banen kort langs een gebogen kant zit, of banen aan het doen is op een heel kort stukje. Maar hij heeft geen haast, dus no worries.
Waarom ben je toch voor de 108e gegaan? Was de 105e onvindbaar?

Ik heb relatief een kleine tuin. Max 400 m2 dus lijkt me de 105 een beter deal als deze in de nabije toekomst toch beschikbaar komt.

Het aan te raden maai oppervlak lijkt me ook het enigste verschil met de 108e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massis
kevin03 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:28:
[...]

Waarom ben je toch voor de 108e gegaan? Was de 105e onvindbaar?

Ik heb relatief een kleine tuin. Max 400 m2 dus lijkt me de 105 een beter deal als deze in de nabije toekomst toch beschikbaar komt.

Het aan te raden maai oppervlak lijkt me ook het enigste verschil met de 108e.
De 105 is uitgesteld tot mei en dus nergens te krijgen. Mijn operatie is over 2 weken dus ik wilde er voor dan eentje hebben.

Het verschil is goed €200, dat had ik er voor over.

Nu had ik gerekend op thuis 350m gras, blijft volgens de app maar 210 van over na de borders die ik vorig jaar gemaakt heb (totale grond is 1100m, maar dus niet heel veel gras meer) . Bijgevolg kan hij prima op 1 lading alles doen :-)

Ik beschouw het als een voordeel, als de batterij verslijt ga ik daar weinig last van hebben... Zoals je zei is de oppervlakte het enige verschil, dat uit zich in een dubbel zo grote batterij.

[ Voor 4% gewijzigd door massis op 10-03-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin03
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 23:58
Bedankt voor het uitgebreid en duidelijk antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-09 17:49
Eind vorig jaar heb ik een woning gekocht. Ik overwoog al een robotmaaier. Maar dat is een stuk urgenter geworden nu ik het gras voor het eerst zelf heb gemaaid :)

Het gaat om ongeveer 730m2 aan gras (zie hieronder), en over een paar jaar komt daar nog eens 200m2 gras bij. Links- boven heb ik een grindpad, rechts een klein bestraat paadje, en links-onder een oprit die bestraat is.

Door de helling (dijkwoning), verschillende obstakels en afval van de fruitbomen/takjes zat ik in eerste instantie aan een Stihl iMow 5 Evo of een Husqvarna 410XE NERA te denken. Ik heb de helling vandaag opgemeten, en hij blijkt maar max ~20% te zijn.

Nu lees ik hier goede verhalen over de Navimow. Op basis van die verhalen en wat ik kan vinden op internet lijkt deze best wel een complex terrein aan te kunnen. En de H1500E kan en helling van 45% aan, dus dat moet geen probleem zijn.

Kan deze robotmaaier obv jullie verhalen dit terrein aan? Of zouden jullie een andere maaier aanbevelen?
Ik ben vooral op zoek naar een goed eindresultaat, zou dat bv beter zijn dan de Husqvarna?

[ Voor 19% gewijzigd door savagenld op 15-03-2024 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09 13:41
Momenteel ben ik in het bezit van een Landroid S300, echter verhuis ik binnenkort naar een huis met iets grotere tuin, maar die via de rechterzijde doorloopt naar de voortuin.
Echter is de voortuin en de achtertuin afgescheiden via ijzeren hekken met poort.

Wat zijn de eventuele oplossingen hiervoor?

- perimeterdraad enkel in de achtertuin aanbrengen, en de voortuin manueel met de grasmaaier doen
- perimeterdraad doortrekken naar de voortuin, gat in hekken maken waar de robotmaaier door kan, al is dat niet ideeal voor de hond, om nog maar te zwijgen over het zicht en dat de robotmaaier de hele voortuin moet afrijden via de perimeterdraad om naar zijn laadstation terug te keren...
- nieuwe robotmaaier aanschaffen die zonder perimeterdraad kan rijden, en wanneer we de poort openzetten als we thuis zijn, dan ook de voortuin kan doen, en wanneer de poort terug sluiten, deze enkel in de achtertuin blijft?
- ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Desperation schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:48:
Momenteel ben ik in het bezit van een Landroid S300, echter verhuis ik binnenkort naar een huis met iets grotere tuin, maar die via de rechterzijde doorloopt naar de voortuin.
Echter is de voortuin en de achtertuin afgescheiden via ijzeren hekken met poort.

Wat zijn de eventuele oplossingen hiervoor?

- perimeterdraad enkel in de achtertuin aanbrengen, en de voortuin manueel met de grasmaaier doen
- perimeterdraad doortrekken naar de voortuin, gat in hekken maken waar de robotmaaier door kan, al is dat niet ideeal voor de hond, om nog maar te zwijgen over het zicht en dat de robotmaaier de hele voortuin moet afrijden via de perimeterdraad om naar zijn laadstation terug te keren...
- nieuwe robotmaaier aanschaffen die zonder perimeterdraad kan rijden, en wanneer we de poort openzetten als we thuis zijn, dan ook de voortuin kan doen, en wanneer de poort terug sluiten, deze enkel in de achtertuin blijft?
- ...
- Robot met perimeterdraad en twee maaizones maken. De zone voor alleen laten maaien als de poort open staat.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09 13:41
Joris748 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:53:
[...]

- Robot met perimeterdraad en twee maaizones maken. De zone voor alleen laten maaien als de poort open staat.
Ik dacht aan hetzelfde (maar met mijn eigen S300), alleen vroeg ik me af dat hij niet automatisch naar de 2e zone gaat willen rijden:

Afbeeldingslocatie: https://wiki.worx.com/hs-fs/hubfs/Bottleneck_def-1.jpg?width=688&name=Bottleneck_def-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-09 13:18
Ik heb contact gezocht met een aantal dealers die vernoemd stonden op de site van segway, maar krijg gemengde informatie over de beschikbaarheid en levertijd van de Navimow i105e.

De één geeft aan dat deze dit jaar nog niet verkocht gaat worden in Nederland omdat deze bedoeld is voor de Amerikaanse markt en de ander zegt juist weer dat hij over een maandje leverbaar is. Een ander twijfelt weer of hij uberhaupt gaat werken in deze regio door software-beperkingen.

Aangezien mijn gazon maar 150m2 is, is de i108e overkill en hou ik die euro's graag in m'n zak, maar met zoveel onduidelijkheid weet ik niet waar ik wijs aan doe. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massis
brentnl schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:03:
Ik heb contact gezocht met een aantal dealers die vernoemd stonden op de site van segway, maar krijg gemengde informatie over de beschikbaarheid en levertijd van de Navimow i105e.

De één geeft aan dat deze dit jaar nog niet verkocht gaat worden in Nederland omdat deze bedoeld is voor de Amerikaanse markt en de ander zegt juist weer dat hij over een maandje leverbaar is. Een ander twijfelt weer of hij uberhaupt gaat werken in deze regio door software-beperkingen.

Aangezien mijn gazon maar 150m2 is, is de i108e overkill en hou ik die euro's graag in m'n zak, maar met zoveel onduidelijkheid weet ik niet waar ik wijs aan doe. :+
Toen ik contact had met Robocleaners gaven zij aan dat de 105 uitgesteld is tot minimaal eind mei. Daarom heb ik toch de 108 gekocht ook al is het maar 200m² gras. Voordeel is dat als de batterij straks maar 50% meer kan, hij nog steeds volstaat voor mijn tuin :-)

Ander vraagje: Maait een Navimow volgens schema als hij locked is met de pincode?

Mijn nieuwe Navimow i108e staat scheduled om op maandag, woensdag & vrijdag van 10 tot 15h te mogen maaien (maar mag stoppen bij 100%). Maandag goot het, dus heeft hij uiteraard niet gemaaid, een nieuwe taak ingesteld op dinsdag maar die heeft hij ook niet gedaan, logisch, want de maaier was nog kletsnat. Vanochtend heb ik'm goed afgedroogd (garage moet nog komen) maar ook vandaag is hij niet aan het maaien geslagen.

Echter regent het niet, en is het toestel droog. Ik kreeg ook niks van meldingen, ligt het dan eigenlijk wel aan de regensensor?

Toen bedacht ik dat ik de robot gelocked heb, met het idee dat hij dan z'n schema zal volgen en er verder niemand wat onzinnigs met de knopjes kan doen, maar misschien is dat niet het geval...

[ Voor 4% gewijzigd door massis op 13-03-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:30
Hier een ex Luba gebruiker, neig momenteel erg naar de Navimow i108 vooral vanwege de aanvullende camera navigatie, alleen de rtk viel toch tegen op bepaalde punten.

Als ik er nu op zoek is het lastig een leverancier met voorraad te vinden omgeving Huizen? Online bij robocleaners wel mogelijk maar de reviews zijn nogal wisselend.

Hmm begrijp nu dat NL import op half april staat...ivm gemoedsrust misschien verstandig even te wachten

[ Voor 27% gewijzigd door MarcelGo op 14-03-2024 10:08 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Kogel is door de kerk. Vandaag een Navimow H1500E met vision fence besteld. Hij is op voorraad bij Robotmaaiers.com, dus verwacht er snel mee aan de slag te kunnen.

*O*

Fijn om een dealer dichtbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Hoe zouden jullie de zones instellen op de Navimow? Ik heb twee zones met een hoogteverschil die tegen elkaar aan liggen. Dit is ook de meeste logische verbinding om de maairobot van zone 1 naar zone 2 te laten komen. Idealiter wordt de schuine kant ook mee gemaaid.

Mijn eerste gedachte is om de helling bij zone 1 te trekken (plus nog eventueel een rand van een meter op het lage deel). Maar hoe zoekt de robot dan zijn weg naar zone 2? Het basisstation staat in zone 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mahkNud88leuQFfHaC_wNukdfYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwpjTS2WEreeop7YaC078YyR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• massis
MarcelGo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:23:
Hier een ex Luba gebruiker, neig momenteel erg naar de Navimow i108 vooral vanwege de aanvullende camera navigatie, alleen de rtk viel toch tegen op bepaalde punten.

Als ik er nu op zoek is het lastig een leverancier met voorraad te vinden omgeving Huizen? Online bij robocleaners wel mogelijk maar de reviews zijn nogal wisselend.

Hmm begrijp nu dat NL import op half april staat...ivm gemoedsrust misschien verstandig even te wachten
ik ben in elk geval erg tevreden van robocleaners. goede bereikbarheid, behulpzaam, met marge de goedkoopste en 24h na bestellen was hij al binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 11:42
Als het afgezien van die helling toch eigenlijk 1 geheel is... waarom dan niet gewoon het houden op 1 zone? De segway neemt het toch allemaal automatisch wel mee.

Als je een 2e zonne creert dan moet je vanaf ergens van de rand van zone 1 een 'pad' maken naar zone 2, maar aangezien jou zones aan elkaar vast zitten is dat eigenlijk overbodig/niet mogelijk. Ik heb eigenlijk geen ervaring met 2 zones die tegen elkaar aan liggen, maar ga er vanuit dat de segway hier geen problemen mee heeft.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
TonCoronel schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:22:
Als het afgezien van die helling toch eigenlijk 1 geheel is... waarom dan niet gewoon het houden op 1 zone? De segway neemt het toch allemaal automatisch wel mee.

Als je een 2e zonne creert dan moet je vanaf ergens van de rand van zone 1 een 'pad' maken naar zone 2, maar aangezien jou zones aan elkaar vast zitten is dat eigenlijk overbodig/niet mogelijk. Ik heb eigenlijk geen ervaring met 2 zones die tegen elkaar aan liggen, maar ga er vanuit dat de segway hier geen problemen mee heeft.
Misschien denk ik inderdaad te ingewikkeld. Voor het onderste stuk hanteer ik nu een andere maaifrequentie. Het bovenste stuk is gazon, het onderste stuk is meer een grasveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Ik denk dat het wel gewoon mogelijk is hoor als je verschillende maaifrequenties wilt hanteren voor de zones en dan is het een kwestie van zelf bepalen bij welke zone je de helling wilt trekken.
Misschien kun je zelfs een kleine overlap in zones maken, maar het lijkt mij sowieso niet echt nodig om een hele meter bij de andere zone te trekken, de Segway is echt wel heel nauwkeurig en je kunt hem dus ook heel strak het lijntje laten volgen van je helling. Gewoon ff proberen en stoeien (best leuk) en dan ons terugkoppelen of het werkt of niet :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massis
ik heb ondertussen via de app even contact gehad met Segway: blijkt dus inderdaad dat als je je Navimow (i serie) locked, hij het maaischema niet volgt...

Kortom de lock functie is eigenlijk totaal nutteloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
TonCoronel schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:39:
Ik denk dat het wel gewoon mogelijk is hoor als je verschillende maaifrequenties wilt hanteren voor de zones en dan is het een kwestie van zelf bepalen bij welke zone je de helling wilt trekken.
Misschien kun je zelfs een kleine overlap in zones maken, maar het lijkt mij sowieso niet echt nodig om een hele meter bij de andere zone te trekken, de Segway is echt wel heel nauwkeurig en je kunt hem dus ook heel strak het lijntje laten volgen van je helling. Gewoon ff proberen en stoeien (best leuk) en dan ons terugkoppelen of het werkt of niet :)
Ik ga het inderdaad gewoon eens proberen. Die meter had ik in gedachte, zodat de robot wat minder op de helling hoeft te manouvreren.

Als het ding goed bevalt, gaat binnenkort ook de zitmaaier eruit en dan zoiets terug als backup en voor de stukken waar de robotmaaier niet kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Exact dat het ik ook gedaan, alleen dan een 36v variant (2 x 18 Volt 5Ah) ideaal al mijn tuin en gewoon gereedschap van makita op die accu's. Gebruik hem alleen eigenlijk voor een stukje land dat eigenlijk van de gemeente is maar die onderhouden het niet en er staat een hek voor, dus de Segway kan daar niet komen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
massis schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:38:
[...]

ik ben in elk geval erg tevreden van robocleaners. goede bereikbarheid, behulpzaam, met marge de goedkoopste en 24h na bestellen was hij al binnen...
Dank, dan ga ik ze het voordeel van de twijfel geven ;) . Ben erg nieuwsgierig hoe de i108 het gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55
Zit er nou veel verschil tussen de Navimow I en H reeks?

Ik zie wat verschillende specs...maar het is me niet helemaal duidelijk of er verschil is zit qua:

connectiviteit?
visionfence/Bumper BladeHalt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvo
  • Laatst online: 04-09 23:29
De belangrijkste verschillen die ik kon vinden op een rijtje:

"Building on the high-end Navimow H Series, the new i Series is designed to be smarter and easier to configure, and is cheaper, aimed at people with smaller gardens.

Both i Series products have an integrated VisionFence camera (offered as an upgrade option on the H Series), uses for improved navigation, obstacle avoidance and smarter mapping.

Rather than using a motor to adjust the cutting height, the i Series robots have a manual dial on top that allows a cutting height of between 2cm and 6cm, which covers everything you’re likely to need from a nicely-clipped short lawn, to a slightly longer and fuller finish. Using a manual dial means the cut can’t be adjusted from the app, but it helps keep the cost down."

For this model, Segway has manufactured its own GPS RTK module, which the company promises makes for easier setup. Plus, Segway has optional 2m extension poles and roof-mount kits available if you need to relocate the base station’s receiver to get a better signal.

Source:
Trusted Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
drvo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 00:48:
De belangrijkste verschillen die ik kon vinden op een rijtje:

"Building on the high-end Navimow H Series, the new i Series is designed to be smarter and easier to configure, and is cheaper, aimed at people with smaller gardens.

Both i Series products have an integrated VisionFence camera (offered as an upgrade option on the H Series), uses for improved navigation, obstacle avoidance and smarter mapping.

Rather than using a motor to adjust the cutting height, the i Series robots have a manual dial on top that allows a cutting height of between 2cm and 6cm, which covers everything you’re likely to need from a nicely-clipped short lawn, to a slightly longer and fuller finish. Using a manual dial means the cut can’t be adjusted from the app, but it helps keep the cost down."

For this model, Segway has manufactured its own GPS RTK module, which the company promises makes for easier setup. Plus, Segway has optional 2m extension poles and roof-mount kits available if you need to relocate the base station’s receiver to get a better signal.

Source:
Trusted Reviews
dus de I serie is goedkoper en heeft standaard de visionfence? waar de H serie duurder is en hierbij een losse optie is? (dit maakt de keuze makkelijker)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Laatst online: 08-09 17:49
De H heeft ook een regensensor en kan stijlere hellingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:28
Hoe draait de navimow i serie zijn kont bij het wisselen van strook?

De i serie heeft immers zijn grote wielen voorop gemonteerd waardoor ik vermoed dat deze veel mooiere U-bocht kan maken bij het wisselen van strook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
mazzoop80 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:42:
Hoe draait de navimow i serie zijn kont bij het wisselen van strook?

De i serie heeft immers zijn grote wielen voorop gemonteerd waardoor ik vermoed dat deze veel mooiere U-bocht kan maken bij het wisselen van strook.
Bij mij de ene keer linksom en de andere keer rechtsom. Waarbij hij rekening houdt dat hij niet met de achterkant ergens tegenop rijdt of over de grens gaat door iets vooruit te rijden.

Het baantjes maaien is ook niet steeds 18cm verder maar bijvoorbeeld een baan, de volgende er parallel naast maar met een klein stukje overgeslagen dat hij dan bij de volgende terugrit weer meepakt.

Heb hem nu een week draaien en tot nu toe 100% probleemloos. Alle sneeuwklokjes in het gras staan er nog, is steeds netjes onder de schuttingdeur langs de autos naar de voortuin gereden en heeft het gras weer mooi kort en gelijkmatig. En door het in banen maaien gaat het veel efficiënter en sneller dan dat ongecontroleerde pingpongen tussen een grensdraad bij mijn vorige Landroid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvo
savagenld schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:28:
De i serie kan bepalen of ie moet rijden aan de hand van weersvoorspellingen (via internet). Is minder precies, maar je hoeft dus niet helemaal zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyras
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 16:23
Medetweakers, ik ben op zoek naar een andere robotmaaier. Tot nu toe ging het tussen de 415X en de iMow 5 Evo. Nu ik hier zo lees over hoe enthousiast iedereen is over Segway heb ik de H3000-VF ook maar op de lijst gezet. De Rk2000 en de Kress KR123E staan er ook op, maar niet erg vooraan vanwege de onbekendheid.
Wat zouden jullie kiezen, de Stihl, de Husqvarna of toch de Segway?

[ Voor 45% gewijzigd door Tyras op 07-05-2024 06:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzmata
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-01 15:38
Zonet de navimow i108e besteld bij robocleaners. Ondanks dat ik een doodsimpele grasmat van 300m2 heb :)
Uitgebreide studie gedaan en er zijn eigenlijk bitter weinig redenen om niet voor deze optie te gaan. Toch de nieuwste technologie, goede update-cultuur, geen draad en champions league patroontjes. Jammer dat de 105e nog niet beschikbaar is want dan zou er helemaal geen competitie zijn in dat segment.

Andere opties die ik overwoog:

- Husqvarna aspire R4 999€ + 150€ draadkit
- Stihl RMI 422 999€ + dealer in de straat verkoopt 'm niet zonder installatie door hen van 250€

De navimow kost me dus 200€ meer maar wel een veel nieuwere technologie en veiliger voor de 2 nieuwsgierige peuters en hun knuffelvrienden die hier op de gazon rondlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bankrupcy
Peule_P schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Als ze beide in hun eigen gebied staan dan moet dat geen probleem zijn, zie bijgevoegd (ongeveer) hoe het bij mij ingedeeld is:
- rode zone is een 450X Nera, rode blokje is laadstation
- gele zone is een 430X Nera, gele blokje is laadstation
- groene zone is een tuinhuisje, daar staat dus een station aan de achterkant en het andere station aan de zijkant, pak hem beet 5 meter uit elkaar en stroom pak ik dan beide vanuit dat tuinhuisje en zoals je ziet is er een stuk van ca. 5m waar de rode en gele draad naast elkaar loopt op een paar cm afstand van elkaar.

[Afbeelding]
De tweede automower gekocht (tweedehands), geïnstalleerd, en werkt nu al een week naar tevredenheid. Thx voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 12:44
Na tijd Reddit/Tweakers bekeken te hebben afgelopen jaar, ga ik voor de nieuwe Luba 2 AWD. Heb ook gekeken naar de Navimow, maar toch voor de Luba gegaan, omdat ik iets meer vertrouwen in de tractie heb op mijn knollenveld.

Had fijn gesprek met een leverancier in de omgeving en met Luba support, dus ik verwacht dat dit wel goed gaat komen. Zolang ik maar niet zelf nog teveel moet maaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De 430X Nera is hier ook weer aan de slag. Was eerst eigenwijs! Toen ik 'm aan het werk zette, bleef hij langere tijd hangen op 'firmware downloaden'. Da's iets dat normaal gesproken in de achtergrond gebeurt (en wellicht best wel lang duurt over het 4G lijntje). Ik was 't na een minuut of tien wel zat.

Pas toen ik het downloaden van firmwares via de app even uit had gezet, kreeg ik 'm als nog aan het werk. (En heb ik 't terwijl hij werkte weer aangezet, heeft hij het als nog in de achtergrond opgehaald, en is hij vanochtend voor z'n werk uit daadwerkelijk bijgewerkt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olii1507
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:29
jordy5 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:09:
Na tijd Reddit/Tweakers bekeken te hebben afgelopen jaar, ga ik voor de nieuwe Luba 2 AWD. Heb ook gekeken naar de Navimow, maar toch voor de Luba gegaan, omdat ik iets meer vertrouwen in de tractie heb op mijn knollenveld.

Had fijn gesprek met een leverancier in de omgeving en met Luba support, dus ik verwacht dat dit wel goed gaat komen. Zolang ik maar niet zelf nog teveel moet maaien ;)
Hier ook een luba2 (5000) in bestelling. Ik wil er mijn wei ook mee maaien dus daarmee sprak de AWD mij vooral aan. De 430x nero sprak me ook aan maar het prijsverschil vond ik nogal stevig. Levercier verwacht hem eind van de maand te kunnen versturen, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56
Brengen jullie de maaiers ook voor (jaarlijks) onderhoud ?
Ik heb van de week mijn husqvarna weggebracht na 4 jaar trouwe dienst en alleen maar mesjes wisselen en wat gras eruit plukken kreeg ik te horen dat het toch wel verstandig is om hem 1x per 2 jaar weg te brengen?
Voor mijn type zijn het de kosten niet (€100,-) maar ben benieuwd hoe ik hem dan weer terug krijg. Er zat op veel plekken gras waar ik niet bijkwam en hij maakte het laatste jaar wel wat meer lawaai leek wel. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 12:44
Mijn oude maaier werd alleen opengemaakt en schoongemaakt van binnen en nieuwe mesjes. Uiteindelijk had ik dit ook wel zelf kunnen doen. Alleen als je geen OTA hebt, dan deden ze dat bij de 1e robotmaaiers (robomow).

Zou eigenlijk ook niet goed weten wat ze meer zouden kunnen doen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
voor mensen die net zoals ik in de markt zijn voor de Navimow i105e.

Zoals al aangegeven in dit topic verwacht men in BE (Robocleaners) deze begin mei.
NL shops zeggen dat die niet beschikbaar is dit jaar.

In DLD is de verkoop al begonnen, daar kan je hem keurig voor 999 bestellen in de Segway (DE) webshop, helaas met alleen verzending binnen DLD.

In sommige OBI winkels is die direct af te halen (geen vestiging in de buurt van NL grens).
Ik heb hem daar besteld voor 999 bij een vestiging net over de grens bij Enschede, verwachte levertijd 8-april.
De meeste OBI winkels verwachten deze begin April binnen te krijgen.

Wellicht interessante optie voor de mensen die in de buurt van de grens wonen.
Scheelt toch weer 250-300 euro tov de i108e. En met 250m2 gras voor mij goed genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door refused81 op 17-03-2024 10:29 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:47:
Ik heb van de week mijn husqvarna weggebracht na 4 jaar trouwe dienst en alleen maar mesjes wisselen en wat gras eruit plukken kreeg ik te horen dat het toch wel verstandig is om hem 1x per 2 jaar weg te brengen?
Voor mijn type zijn het de kosten niet (€100,-) maar ben benieuwd hoe ik hem dan weer terug krijg. Er zat op veel plekken gras waar ik niet bijkwam enjoy maakte het laatste jaar wel wat meer lawaai leek wel. Hoe doen jullie dat?
Laat het ons horen :).

Mijn Husqvarna dealer zit geloof ik niet op 't werk te wachten, dus die zal me vast ook (de zuinige kant van) wat hij echt verstandig acht aanraden. Husqvarna garantie eist jaarlijks dealeronderhoud. Maar ach.. het seizoen was al zo ver voorbij, rondde hij dat in juni maar 'ns makkelijk af. De komende twee winters zal hij dus wel gaan en daarna vermoed ik ook om 't jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:26
GeeMoney schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:47:
Voor mijn type zijn het de kosten niet (€100,-) maar ben benieuwd hoe ik hem dan weer terug krijg. Er zat op veel plekken gras waar ik niet bijkwam en hij maakte het laatste jaar wel wat meer lawaai leek wel. Hoe doen jullie dat?
Ik breng mijn maaier ieder jaar voor een beurt naar de dealer. Ik kreeg daar voor een jaar extra garantie en precies in dat laatste jaar werd onder garantie een aandrijfmotor vervangen. De machine wordt uitvoerig getest en goed schoongemaakt en voorzien van nieuwe mesjes. Als er een update beschikbaar is, wordt deze uitgevoerd. Tot nu toe tevreden over mijn Husky en mijn dealer. Enige punt is nu dat na 4 jaar ik regelmatig het bericht krijg dat de accu vervangen moet worden. Hebben meer van jullie die ervaring. Ik heb een automower 415X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
Ik heb net ook een Segway i108E besteld bij Robocleaners. Gebruik de kortingscode - social - voor een paar procent korting.

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hassebassie schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:17:
Enige punt is nu dat na 4 jaar ik regelmatig het bericht krijg dat de accu vervangen moet worden. Hebben meer van jullie die ervaring. Ik heb een automower 415X.
Geen ervaring, wel bij aanschaf gehoord dat de accu vijf jaar mee gaat (en de maaier pakweg tien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

Ik heb mijn landroid inmiddels 7 jaar en heeft nog nooit onderhoud gehad. Af en toe nieuwe mesjes en even afborstelen. Tussen november en maart in de garage, daarna weer trouwe dienst..

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjheutn
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 15:25
Wat denken jullie over de 4G module bij een Segway Navimow i108e?

Ik ben van plan om die robotmaaier te bestellen, maar twijfel nog over de 4g module. Ik heb geen super goeie wifi buiten. Waar de robot zou staan is er een zwakker signaal, en in delen van de tuin is er geen bereik.
Voor zo ver ik lees is de 4g enkel handig bij OTA updates en in geval van diefstal (waar ik niet zo zeer mee inzit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
tjheutn schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:22:

Ik ben van plan om die robotmaaier te bestellen, maar twijfel nog over de 4g module. Ik heb geen super goeie wifi buiten. Waar de robot zou staan is er een zwakker signaal, en in delen van de tuin is er geen bereik.
Voor zo ver ik lees is de 4g enkel handig bij OTA updates en in geval van diefstal (waar ik niet zo zeer mee inzit).
Hier dezelfde twijfel, bij het laadpunt zou het wel voldoende moeten zijn, de tuin zelf is kansloos wat wifi betreft maar diefstal maak ik me ook minder zorgen om dus ik probeer het eerst even zonder. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• massis
jordy5 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:09:

Hier ligt het ook behoorlijk hobbelig met putten, stevige stukken mos, hobbels, stukken kletsnat (als in er staat water) en een stuk dat ik vorig jaar nooit gemaaid heb en begin dit jaar kortgewiekt met dus grote graspollen van dat stug weidegras.

De Navimow trekt er zich niets van aan, buffelt er overal doorheen en werkt er prima op. Nog geen enkel probleem met tractie gehad.

De LUBA leek me ook interessant, maar met €1000 extra toch écht wel te duur.
drvo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:56:
[...]

De i serie kan bepalen of ie moet rijden aan de hand van weersvoorspellingen (via internet). Is minder precies, maar je hoeft dus niet helemaal zonder.
Hoe het met de regensensor/Weersvoorspelling zit op'm weet ik eigenlijk niet... Hij reed vorige week niet toen het regende, maar dat kwam achteraf gezien doordat ik hem op het toestel met PIN gelocked had, en hij dan dus z'n schema niet volgt...
Turbodesk617 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:10:
Ik heb net ook een Segway i108E besteld bij Robocleaners. Gebruik de kortingscode - social - voor een paar procent korting.
had ik dat geweten 2 weken terug :(

Waar mijn basisstation staat heb ik géén wifi met m'n telefoon. De Navimow heeft er blijkbaar prima genoeg signaal om OTA's binnen te harken en te installeren.
Anders kan dat trouwens ook zonder wifi gewoon via je telefoon dacht ik? duurt alleen wat langer omdat je er naast moet gaan staan.

Ik heb dus ook geen 4G module erop, want 't zou alleen helpen om hem te tracken bij diefstal. Maar een dief is er niks mee want hij is op serienr gekoppeld aan mijn app, dus kan je hem niet aan een andere telefoon koppelen en geen nieuwe map installen. Bovendien is hij gedekt in de woningverzekering. Kortom: daar ga ik echt geen €30/jaar abonnement voor neertellen.

Het grappige is dat als hij bezig is, het kaartje in de app soms niet bijgewerkt wordt, tot hij terug dicht genoeg bij huis is en signaal krijgt, dan werkt hij weer bij :-)

En ik meen ook dat hij met de sound-effects aanstaan dan iedere keer "connected" zegt als hij binnen range komt :P

[ Voor 5% gewijzigd door massis op 18-03-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:28

Mijn ervaringen met de H500E ( het instapmodel van de H-serie die geen 4G-optie heeft) Tot nu toe heb ik het gebrek aan 4G niet als storend ervaren. Een stabiele wifi-verbinding in de buurt van het basisstation is wel essentieel lijkt me. Dit is nodig om te kunnen controleren of de maaier zich in het basisstation bevindt, en om actuele informatie over de accu/oplaadstatus te hebben. Over het algemeen heb ik geen grote nadelen ondervonden tijdens het gebruik. Het grootste punt is het soms moeten zoeken naar de maaier als deze vastloopt.

Wat betreft de communicatie tussen de maaier en het basisstation heb ik nog niet uitgezocht hoe dit precies in zijn werk gaat. Dankzij de vaste antenne op het basisstation en de antennes in de maaier zelf, weet de maaier wel nauwkeurig zijn locatie te bepalen. Het is mij echter niet duidelijk hoe de dataverbinding van de maaier naar het basisstation tot stand komt. Als deze verbinding via wifi loopt, overweeg ik om mijn wifi in de tuin te verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:04
Hassebassie schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:17:
[...]

Enige punt is nu dat na 4 jaar ik regelmatig het bericht krijg dat de accu vervangen moet worden. Hebben meer van jullie die ervaring. Ik heb een automower 415X.
Mijn Automower 315 gaf geen melding maar haalde na 6 jaar regelmatig het laadstation niet meer.
Een nieuwe accu kost iets meer dan 100,- en de accu is eenvoudig zelf te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Laatst online: 18-08 13:18
refused81 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:28:

Zoals al aangegeven in dit topic verwacht men in BE (Robocleaners) deze begin mei.

In DLD is de verkoop al begonnen, daar kan je hem keurig voor 999 bestellen in de Segway (DE) webshop, helaas met alleen verzending binnen DLD.

In sommige OBI winkels is die direct af te halen (geen vestiging in de buurt van NL grens).
Ik heb hem daar besteld voor 999 bij een vestiging net over de grens bij Enschede, verwachte levertijd 8-april.

Scheelt toch weer 250-300 euro tov de i108e. En met 250m2 gras voor mij goed genoeg.
Los van de levertijd, twijfel ik nog tussen de i105e en de i108e. Die eerste is inderdaad iets goedkoper, maar ik heb een grasoppervlakte van ongeveer 500 m2 en dan zit je met de i105e wel aan de max. Voor die 200 euro extra heb ik liever iets meer vermogen/accuduur. Ben bang dat ik er anders spijt van ga krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:09
refused81 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:28:

Ik heb ook voldoende aan de i105e en heb hem in Duitsland besteld (bij kennis laten afleveren). Zodra alles geïnstalleerd is zal ik mijn mening delen.

Hoe plannen jullie eigenlijk het maaien in combinatie met beregening? Volgens de hovenier is het beter om 's avonds te beregenen aangezien het gras dan meer tijd heeft om het water op te nemen en er niet veel verdampt. Daarom wil ik de maaier plannen om in de avonduren, te maaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
mazzoop80 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:47:
[...]

Mijn ervaringen met de H500E ( het instapmodel van de H-serie die geen 4G-optie heeft) Tot nu toe heb ik het gebrek aan 4G niet als storend ervaren. Een stabiele wifi-verbinding in de buurt van het basisstation is wel essentieel lijkt me. Dit is nodig om te kunnen controleren of de maaier zich in het basisstation bevindt, en om actuele informatie over de accu/oplaadstatus te hebben. Over het algemeen heb ik geen grote nadelen ondervonden tijdens het gebruik. Het grootste punt is het soms moeten zoeken naar de maaier als deze vastloopt.

Wat betreft de communicatie tussen de maaier en het basisstation heb ik nog niet uitgezocht hoe dit precies in zijn werk gaat. Dankzij de vaste antenne op het basisstation en de antennes in de maaier zelf, weet de maaier wel nauwkeurig zijn locatie te bepalen. Het is mij echter niet duidelijk hoe de dataverbinding van de maaier naar het basisstation tot stand komt. Als deze verbinding via wifi loopt, overweeg ik om mijn wifi in de tuin te verbeteren.
Ik vind dit wel een duidelijk uitleg: YouTube: How RTK Works - Wireless Robot Lawn Mowers Australia

Volgens hem communiceren vaste antenne en robotmaaier vaak via een 900 MHz protocol. Heeft dus zijn eigen draadloze verbinding.

Edit: Om te kijken hoeveel satelieten er in de zichtlijnen van robot of antenne zijn kun je de app "GNSS View" gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 19-03-2024 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
SonnyBBQ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:59:
[...]

Ik heb ook voldoende aan de i105e en heb hem in Duitsland besteld (bij kennis laten afleveren). Zodra alles geïnstalleerd is zal ik mijn mening delen.

Hoe plannen jullie eigenlijk het maaien in combinatie met beregening? Volgens de hovenier is het beter om 's avonds te beregenen aangezien het gras dan meer tijd heeft om het water op te nemen en er niet veel verdampt. Daarom wil ik de maaier plannen om in de avonduren, te maaien.
Weliswaar geen Navimow maar Husqvarna hier, maar beregenen in de avond vanaf 22:00 en de maaiers lopen vanaf zonsopgang pas, dit ook ivm nachtdieren, egels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:09
Voor dat ik de beregening had liet ik de maaier gewoon 's nachts maaien, dan stoorde het niemand. Door de manier waarop onze tuin is opgebouwd kunnen er nooit egels in terecht komen. Die maaier maaide ook gewoon als het regende en dat ging perfect. Wel iets meer werk om de maaier zuiver te maken. Daarom wil ik nu toch proberen vermijden om te maaien bij nat/vochtig gras. Met regelmatig 2-3 uur maaien zou het hier OK moeten zijn.

Opties zijn:
  • beginnen maaien bij zonsopgang - mogelijk nog vochtig gras = vaker reinigen
  • Maaien in het midden van de dag = geen optie. te warm in de zomer, slecht voor het gras.
  • maaien voor zonsondergang en voor de beregening - Mogelijk zijn we zelf in de tuin = beste optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:25
SonnyBBQ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:13:

Opties zijn:
  • beginnen maaien bij zonsopgang - mogelijk nog vochtig gras = vaker reinigen
  • Maaien in het midden van de dag = geen optie. te warm in de zomer, slecht voor het gras.
Als alternatief; eventueel zou je dit dynamisch(er) kunnen maken. In de zomer is het gras sneller droog dan in het voorjaar; dus in de zomer om 9:30 beginnen en in het voorjaar om 11:30 (om maar iets te noemen).

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
-En4Cer- schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Los van de levertijd, twijfel ik nog tussen de i105e en de i108e. Die eerste is inderdaad iets goedkoper, maar ik heb een grasoppervlakte van ongeveer 500 m2 en dan zit je met de i105e wel aan de max. Voor die 200 euro extra heb ik liever iets meer vermogen/accuduur. Ben bang dat ik er anders spijt van ga krijgen.
Ik heb `maar` 250 m2 grasoppervlakte. Heb toch voor de i108E gekozen. Prijs is wat hoger, maar ik heb liever overcapaciteit. Ook als de accu in de loop der jaren achteruit gaat.

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
SonnyBBQ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:59:
Hoe plannen jullie eigenlijk het maaien in combinatie met beregening? Volgens de hovenier is het beter om 's avonds te beregenen aangezien het gras dan meer tijd heeft om het water op te nemen en er niet veel verdampt.
Dat klopt niet. Allereerst, dat van dat verdampen is al lang achterhaald. Beregenen overdag werkt niet als een brandglas en verspilt ook niet (meer) water. Ja, er verdampt wat, maar daarvoor in ruil koel je de planten af, die daardoor zelf minder verdampen. (Het is wel véél aanweziger dan een rustig rondscharrelende maaier.)

Voor het gras is (laat) in de avond beregenen juist minder goed, omdat het relatief lang nat blijft. Dat geeft schimmels e.d. meer kans (en ook de naaktslakken vinden het fijn). Bij zonsopgang is 't beste (als je het niet midden overdag wilt doen).

Rond die tijd is het gras toch van de dauw al op z'n vochtigst, dus geen fijne tijd van maaien. Hier is de beregening daarom net klaar wanneer om 7:00u de nachtstroom ophoudt. En rijdt de maaier een paar uur later weer uit, tot (ruim) voordat de sproeiers wellicht weer beginnen. Scheelt ook weer nachtelijke maaiuren voor de egeltjes - al zou onze maaier daar goed op moeten reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:26
Gwaihir schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:02:
[...]

Dat klopt niet. Allereerst, dat van dat verdampen is al lang achterhaald. Beregenen overdag werkt niet als een brandglas en verspilt ook niet (meer) water. Ja, er verdampt wat, maar daarvoor in ruil koel je de planten af, die daardoor zelf minder verdampen. (Het is wel véél aanweziger dan een rustig rondscharrelende maaier.)

Voor het gras is (laat) in de avond beregenen juist minder goed, omdat het relatief lang nat blijft. Dat geeft schimmels e.d. meer kans (en ook de naaktslakken vinden het fijn). Bij zonsopgang is 't beste (als je het niet midden overdag wilt doen).

Rond die tijd is het gras toch van de dauw al op z'n vochtigst, dus geen fijne tijd van maaien. Hier is de beregening daarom net klaar wanneer om 7:00u de nachtstroom ophoudt. En rijdt de maaier een paar uur later weer uit, tot (ruim) voordat de sproeiers wellicht weer beginnen. Scheelt ook weer nachtelijke maaiuren voor de egeltjes - al zou onze maaier daar goed op moeten reageren.
Ik laat mijn beregening starten aan het einde van de nacht / vroeg in de ochtend. Een paar uur later als het gras weer droog is laat ik de maaier lopen tot het einde van de avond. Via mijn Homey stopt mijn maaier als het gaat regenen. Het maaien tijdens het regenen gaat op zich goed, het kost alleen veel meer werk om de maaier droog te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drvo
savagenld schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:28:
Hier nog een handig overzichtje van de verschillen tussen de H- en I-serie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj4lF4VMsVt4BN03YQ9oKnT1OVI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SFM0gmsUQ3ugmVq1PrtV0B80.png?f=user_large

Source: YouTube: SEGWAY NAVIMOW i-Serie: Rasenmähen mit KI - Einstein wäre neidisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49
Binnenkort krijg ik mijn Luba 2 robotmaaier en nu ben ik nog op zoek naar iets dat ervoor zorgt dat de robot niet de sloot in gaat. Nu zit ik eventueel te denken aan een staaldraad te spannen op 15 cm hoogte tussen de tuin en het talud van de sloot. Heeft iemand hier ervaring mee of andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massis
drvo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:39:
[...]

Hier nog een handig overzichtje van de verschillen tussen de H- en I-serie:

[Afbeelding]

Source: YouTube: SEGWAY NAVIMOW i-Serie: Rasenmähen mit KI - Einstein wäre neidisch!
De H serie is NOG stiller? Mijn I series hoor je eigenlijk al amper, behalve het lichte gezoem van het effectief snijden van het gras, en dan moet je er al naast lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-08 21:39
Iemand hier toevallig ook een Worx Landroid WR141E?
Hier heeft hij één seizoen zonder problemen zijn rondjes gemaakt. Nu staat er echter een trampoline in de tuin, netjes het draad omheen gelegd. Maar geregeld rijdt hij zicht toch vast, gewoon over het draad. Op andere momenten keert hij netjes om. :?

Herkend iemand dit probleem misschien? Zouden de palen als een soort storende factor kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6nj5MylHMFPr9b0-Z7A9vlpM4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykCAf583CWSqVkGdJFOusYd0.jpg?f=fotoalbum_large

In de rest van de tuin blijft hij netjes binnen het draad. Iemand nog een tip? De afstand van de buis en draad is +/- 30cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Fethoz69 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:11:
Iemand hier toevallig ook een Worx Landroid WR141E?
Hier heeft hij één seizoen zonder problemen zijn rondjes gemaakt. Nu staat er echter een trampoline in de tuin, netjes het draad omheen gelegd. Maar geregeld rijdt hij zicht toch vast, gewoon over het draad. Op andere momenten keert hij netjes om. :?

Herkend iemand dit probleem misschien? Zouden de palen als een soort storende factor kunnen zijn?
[Afbeelding]

In de rest van de tuin blijft hij netjes binnen het draad. Iemand nog een tip? De afstand van de buis en draad is +/- 30cm.
Ligt je perimeterdraad goed?

Afbeeldingslocatie: https://usa.robomow.com/media/perimeter-wire-island-installation.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-08 21:39
Wauw! draad kruist inderdaad :$
Zal het zo aanpassen en de robot nog eens laten maaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

Fethoz69 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Wauw! draad kruist inderdaad :$
Zal het zo aanpassen en de robot nog eens laten maaien.
En leg hem prefect rond. Ik had een klein recht stukje in de cirkel waardoor hij niet in de gaten had dat tie een rondje (360gr) aan het rijden was bij terugkeer naar basisstation. hij reed net zo lang rondjes tot de accu leeg was....

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Pagina: 1 ... 51 ... 79 Laatste