Dit is precies wat ik zoek. Ik vind alleen Ali links die hier niet leveren en er minder goed uit zien. Waar heb je deze gevonden? DM mag eventueel ookKire88 schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:24:
Ik kwam het volgende tegen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze worden geadverteerd als zijnde aerator spikes. Nu klinkt dit mooi maar heeft er iemand ervaring met zoiets? Ik snap dat spikes worden gebruikt om de tractie te verbeteren, maar is er ook enig effect als aerator?
Heb hier eindelijk -nadat het pakket kwijtraakte bij de post.......
- de Segway Navimow H800e met vision fence draaien. Eerste indruk is heel goed! gaat moeiteloos om meerdere bomen heen waaronder appel en perenbomen (geen problemen met signaalverlies). Accuduur valt wel wat tegen, na +/- 200m2 moet de maaier al laden en ik heb zo'n 600m2 gras. Wellicht beter de 1500 kunnen nemen.
Wel wat vraagjes: hebben jullie gemerkt dat een nogo zone om bomen sneller/efficiënter is? Bij één boom ligt heuveltje aarde, daar gaat hij goed om maar lijkt wat langer te duren, steeds millimeter correcties.
Aan één kant van de grens mag de robot ook wel wat dichter langs de haag. Moet ik dan de hele grens weer opnieuw lopen of kan ik alleen één grens corrigeren?
Wel wat vraagjes: hebben jullie gemerkt dat een nogo zone om bomen sneller/efficiënter is? Bij één boom ligt heuveltje aarde, daar gaat hij goed om maar lijkt wat langer te duren, steeds millimeter correcties.
Aan één kant van de grens mag de robot ook wel wat dichter langs de haag. Moet ik dan de hele grens weer opnieuw lopen of kan ik alleen één grens corrigeren?
[ Voor 9% gewijzigd door talkatoo op 13-09-2023 20:47 ]
Je kan één stukje grens apart corrigeren.talkatoo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:44:
Heb hier eindelijk -nadat het pakket kwijtraakte bij de post.......- de Segway Navimow H800e met vision fence draaien. Eerste indruk is heel goed! gaat moeiteloos om meerdere bomen heen waaronder appel en perenbomen (geen problemen met signaalverlies). Accuduur valt wel wat tegen, na +/- 200m2 moet de maaier al laden en ik heb zo'n 600m2 gras. Wellicht beter de 1500 kunnen nemen.
Zie hier:
YouTube: Map Modification Feature
Geen idee of een off-zone sneller zou werken, je kan altijd eens proberen en nadien terug wegdoen.
Hier navigeert hij rond en tussen een speeltuig met enkel de camera, en dat duurt natuurlijk ook 5x langer dan dat hij gewoon baantjes zou kunnen blijven trekken. Maar uiteindelijk trekt hij hier zijn plan ook wel goed.
[ Voor 48% gewijzigd door Lacroix op 14-09-2023 08:26 ]
Hoi Mowers,
Omdat het maaien op mijn zitmaaier er toch vaak bij inschiet overweeg ik al een tijd een robotmaaier. Wat mij tot nu toe weerhoudt is de lay-out van mijn gras.
Achter heb ik een veld van zo’n 800m2. Vrij recht toe recht aan. Er staan twee bomen en wat grote plantenbakken.
Dmv een smalle strook gras is ook de voortuin van zo’n 200m2 verbonden. In de voortuin heb ik een standbeeld, wat lampen en wat bomen.
Wat ik dus wil is 1 robotmaaier zonder draad die ook de voorkant maait door over dat pad te gaan. Ik ben bij diverse winkels geweest en alleen zeggen ze min of meer dat dat niet kan. Ook hebben ze tot nu toe allemaal geen ervaring met GPS maaiers. Ik heb een mailtje naar stiga gestuurd en die zegt dat het met (ik ben het type even kwijt) geen probleem is. Maar die is 3000+.
Ik heb een tijdje ook de Toadie in de gaten gehouden, maar dat is volgens mij geflopt.
De Segway en Worx lijken de beste opties tot nu toe. Iemand ervaringen of tips voor een ander merk?
Omdat het maaien op mijn zitmaaier er toch vaak bij inschiet overweeg ik al een tijd een robotmaaier. Wat mij tot nu toe weerhoudt is de lay-out van mijn gras.
Achter heb ik een veld van zo’n 800m2. Vrij recht toe recht aan. Er staan twee bomen en wat grote plantenbakken.
Dmv een smalle strook gras is ook de voortuin van zo’n 200m2 verbonden. In de voortuin heb ik een standbeeld, wat lampen en wat bomen.
Wat ik dus wil is 1 robotmaaier zonder draad die ook de voorkant maait door over dat pad te gaan. Ik ben bij diverse winkels geweest en alleen zeggen ze min of meer dat dat niet kan. Ook hebben ze tot nu toe allemaal geen ervaring met GPS maaiers. Ik heb een mailtje naar stiga gestuurd en die zegt dat het met (ik ben het type even kwijt) geen probleem is. Maar die is 3000+.
Ik heb een tijdje ook de Toadie in de gaten gehouden, maar dat is volgens mij geflopt.
De Segway en Worx lijken de beste opties tot nu toe. Iemand ervaringen of tips voor een ander merk?
Walk without Rythm, and you won't attract the worm!
Ik zou zeggen de segway, omdat ik geen ervaring heb met de rest
Vraag over m'n Landroid M500 Plus in combinatie met hoeken: Bij een naar binnen gerichte hoek van 90 graden heb ik volgens de instructies op https://wiki.worx.com/nl/hoe-leg-ik-de-grensdraad de Bertelsen-methode toegepast. Nu blijft er echter een driehoek ongemaaid. Qua oriëntatie (afbeelding gevolgd) heb ik de droeihoek correct toegepast, maar ergens lijkt er toch iets niet in orde. Herkent iemand dit?
\\Edit: Wat ie in die hoek meepakt, wijkt elk randen-rondje een klein beetje af. Uiteindelijk raakt het uiteindelijk toch bijna alles.
\\Edit: Wat ie in die hoek meepakt, wijkt elk randen-rondje een klein beetje af. Uiteindelijk raakt het uiteindelijk toch bijna alles.
[ Voor 22% gewijzigd door JBS op 17-09-2023 20:01 ]
Je zou eens kunnen kijken naar Hookii een project op Kickstarter wat er (vind ik) veelbelovend uit ziet. Verschillende mensen in dit topic hebben deze besteld. Is natuurlijk wel een gokje maar qua prijs nog iets gunstiger dan bijv. De Worx of Segway.Redwood schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:28:
Hoi Mowers,
https://www.kickstarter.c...dar-slam-robot-lawn-mower
Ben momenteel aan het kijken om een robotmaaier aan te schaffen zonder perimeterdraad.
Ik heb mijn oog nu laten vallen op de Luba en las dat er enkele leden reeds een Luba hebben rondrijden in hun tuin. Het zou heel fijn zijn om jullie ervaringen met het toestel tot nu toe te kunnen lezen.
Ik heb mijn oog nu laten vallen op de Luba en las dat er enkele leden reeds een Luba hebben rondrijden in hun tuin. Het zou heel fijn zijn om jullie ervaringen met het toestel tot nu toe te kunnen lezen.
Vorige week heb ik mijn Landroid M500 Plus geïnstalleerd, en deze heeft inmiddels al een paar rondjes gereden. Nu blijkt dat de plaatsing van de perimeterdraad nog beter kan, en aangezien hier veel ervaring zit, ben ik benieuwd hoe jullie om zouden gaan met dit soort hoekjes?
1. In deze hoek pakt ie het hoekje niet mee. Is dit een kwestie van de verticale lijn iets verder doortrekken omdat ie horizontaal toch ruimte heeft om over de bestrating te gaan?
:fill(white):strip_exif()/f/image/dAx8t28Bx6pIFgWqnBU3v8nF.png?f=user_large)
Deze niet-90-graden hoeken zijn sowieso lastig, maar ik wil graag dat de Landroid zoveel mogelijk meepakt. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
2.
:fill(white):strip_exif()/f/image/nCaeN9WBXfVMeBQfrXALn18y.png?f=user_large)
3.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1F0Tn3fAyeglKEwFeP44ILxs.png?f=user_large)
4.
:fill(white):strip_exif()/f/image/56hggPcUSaTQM3cOu15PFw7F.png?f=user_large)
5. Algemeen: Sommige 90 graden hoeken gaan soepel, bij eentje stopt ie, rijdt een klein stukje terug, en gaat dan pas de hoek om. Wat zou ik daar verkeerd gedaan kunnen hebben met de perimeterdraad?
1. In deze hoek pakt ie het hoekje niet mee. Is dit een kwestie van de verticale lijn iets verder doortrekken omdat ie horizontaal toch ruimte heeft om over de bestrating te gaan?
Deze niet-90-graden hoeken zijn sowieso lastig, maar ik wil graag dat de Landroid zoveel mogelijk meepakt. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
2.
:fill(white):strip_exif()/f/image/nCaeN9WBXfVMeBQfrXALn18y.png?f=user_large)
3.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1F0Tn3fAyeglKEwFeP44ILxs.png?f=user_large)
4.
:fill(white):strip_exif()/f/image/56hggPcUSaTQM3cOu15PFw7F.png?f=user_large)
5. Algemeen: Sommige 90 graden hoeken gaan soepel, bij eentje stopt ie, rijdt een klein stukje terug, en gaat dan pas de hoek om. Wat zou ik daar verkeerd gedaan kunnen hebben met de perimeterdraad?
https://github.com/ClemensElflein/OpenMowerRedwood schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:28:
Hoi Mowers,
Moet je wel wat Tweaken 😳😳
Welke merken moet ik in overweging nemen?
Ca. 1300m2 gras met ook enkele “ronde cirkels” met planten er in. Naast enkele cirkels met maaibeheer met hiertussen pad van 2 meter breed met gewoon gras. Daarnaast 6-tal bomen.
Ik zie Gardena niet echt terugkomen, heeft dit een reden? Zou overwegen te integreren met sprinkler systeem.
Draad of niet zijn beide bespreekbaar voor mij. Ook geen merk dat ik al dan niet uitsluit.
Ca. 1300m2 gras met ook enkele “ronde cirkels” met planten er in. Naast enkele cirkels met maaibeheer met hiertussen pad van 2 meter breed met gewoon gras. Daarnaast 6-tal bomen.
Ik zie Gardena niet echt terugkomen, heeft dit een reden? Zou overwegen te integreren met sprinkler systeem.
Draad of niet zijn beide bespreekbaar voor mij. Ook geen merk dat ik al dan niet uitsluit.
Ook bij Robocleaners.com besteld?talkatoo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:44:
Heb hier eindelijk -nadat het pakket kwijtraakte bij de post.......- de Segway Navimow H800e met vision fence draaien. Eerste indruk is heel goed! gaat moeiteloos om meerdere bomen heen waaronder appel en perenbomen (geen problemen met signaalverlies). Accuduur valt wel wat tegen, na +/- 200m2 moet de maaier al laden en ik heb zo'n 600m2 gras. Wellicht beter de 1500 kunnen nemen.
Ik heb inderdaad wel het idee dat een nogo zone sneller is, want dan maakt hij zn baantjes netjes af en 'weet' hij al waar hij omheen moet.
Inderdaad ook bij Robocleaners. Heel apart dat een pakket zo vaak kwijtraakt na door hun te zijn verzonden.Burnd schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:41:
[...]
Ook bij Robocleaners.com besteld?Ik ook, heeft lang geduurd, want die van mij was ook tot 3x zoek (lees: gestolen) geraakt in de post. Overigens buiten de schuld van Robocleaners.com om, die doen echt hun best. En reageren ook snel op mails enzo. Hopelijk hebben ze diegene die de pakketten steeds steelt weten te pakken.
Ik heb inderdaad wel het idee dat een nogo zone sneller is, want dan maakt hij zn baantjes netjes af en 'weet' hij al waar hij omheen moet.
Ik ben al een tijdje aan het uitkijken naar een robotmaaier. Momenteel rijd ik met een zitmaaier van de schoonouders die achter de hoek wonen, aangezien het om 1700m² gaat. Om wat tijd en (veel) benzine te besparen zou ik dus een robotmaaier willen aanschaffen.
Origineel keek ik naar Husqvarna, eventueel met EPOS zodat ik geen grensdraad moet leggen, maar dat is meteen wel een hele grote aankoop (€5000+).
Vandaar dat ik wat heb rondgekeken voor andere robotmaaiers zonder grensdraad. Onder andere Luba, Segway en Hookii bekeken.
Nu heb ik nog nooit een Kickstarter gefund, maar ik overweeg het nu wel om de Hookii Neomow X te bestellen. Aangezien het bedrijf al een robotmaaier in verkoop heeft denk ik wel dat ze weten waar ze mee bezig zijn en wil ik de gok wel wagen.
Iemand enig idee wat de opties zijn als ze niet leveren? Of het niet werkt zoals beloofd?
Ik zou ondanks de oppervlakte de Pro durven bestellen, omdat die een betere batterij heeft, met 2 jaar 4G komt en 3 jaar garantie (t.o.v. 1 en 2 jaar bij de gewone).
Ik zag dat er hier mensen hun levering willen uitstellen tot het voorjaar in verband met de garantie, maar volgens de FAQ op Kickstarter start de garantie voor beide modellen pas vanaf maart 2024.
Origineel keek ik naar Husqvarna, eventueel met EPOS zodat ik geen grensdraad moet leggen, maar dat is meteen wel een hele grote aankoop (€5000+).
Vandaar dat ik wat heb rondgekeken voor andere robotmaaiers zonder grensdraad. Onder andere Luba, Segway en Hookii bekeken.
Nu heb ik nog nooit een Kickstarter gefund, maar ik overweeg het nu wel om de Hookii Neomow X te bestellen. Aangezien het bedrijf al een robotmaaier in verkoop heeft denk ik wel dat ze weten waar ze mee bezig zijn en wil ik de gok wel wagen.
Iemand enig idee wat de opties zijn als ze niet leveren? Of het niet werkt zoals beloofd?
Ik zou ondanks de oppervlakte de Pro durven bestellen, omdat die een betere batterij heeft, met 2 jaar 4G komt en 3 jaar garantie (t.o.v. 1 en 2 jaar bij de gewone).
Ik zag dat er hier mensen hun levering willen uitstellen tot het voorjaar in verband met de garantie, maar volgens de FAQ op Kickstarter start de garantie voor beide modellen pas vanaf maart 2024.
Nou, de laatste tijd bij mijn S105 weer meer meldingen dat ie de basis niet kan vinden zonder dat er iets noemenswaardigs is gebeurd. Het is alleen extreem vochtig geweest de laatste maanden.
okt 2018 gekocht
apr 2019 geïnstalleerd
aug 2021 onder garantie nieuwe trafo
sep 2023 meldingen over basis die kwijt is. Het laden gaat wel goed.
Ja, hij staat ~8 maanden per jaar buiten in weer en wind, maar ik vind het niet echt een heel rendabele actie worden om elke zoveel jaar draden te vervangen of trafo's. Ik heb steeds vaker mijn (accu)maaier nodig om het veld bij te werken.
Edit
Vals alarm. Was 'gegrepen' door een klimop bij het randmaaien.
okt 2018 gekocht
apr 2019 geïnstalleerd
aug 2021 onder garantie nieuwe trafo
sep 2023 meldingen over basis die kwijt is. Het laden gaat wel goed.
Ja, hij staat ~8 maanden per jaar buiten in weer en wind, maar ik vind het niet echt een heel rendabele actie worden om elke zoveel jaar draden te vervangen of trafo's. Ik heb steeds vaker mijn (accu)maaier nodig om het veld bij te werken.
Edit
Vals alarm. Was 'gegrepen' door een klimop bij het randmaaien.
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 27-09-2023 14:02 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
@MathieuT Ik heb zelf ook een hookii gebacked. Ik heb redelijk wat kickstarter projecten gebacked, maar het is wel altijd een risico. Er is geen enkele garantie dat ze leveren. Het is louter gebaseerd op vertrouwen. Je moet in ieder geval geen geld gebruiken dat je echt niet kan missen. (Dooddoener)
Dat gezegd te hebben, ik heb een redelijk goed gevoel over deze producent, maar ik verwacht wel de nodige vertragingen. (In mijn geval niet erg)
Ik wil wel graag nog een onafhankelijke test zien alvorens de campagne afloopt. Mocht die er niet zijn dan is er kans dat ik alsnog cancel.
Dat gezegd te hebben, ik heb een redelijk goed gevoel over deze producent, maar ik verwacht wel de nodige vertragingen. (In mijn geval niet erg)
Ik wil wel graag nog een onafhankelijke test zien alvorens de campagne afloopt. Mocht die er niet zijn dan is er kans dat ik alsnog cancel.
Bedankt voor de info.sir_huxley schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:20:
@MathieuT Ik heb zelf ook een hookii gebacked. Ik heb redelijk wat kickstarter projecten gebacked, maar het is wel altijd een risico. Er is geen enkele garantie dat ze leveren. Het is louter gebaseerd op vertrouwen. Je moet in ieder geval geen geld gebruiken dat je echt niet kan missen. (Dooddoener)
Ze communiceren zelf veel, dus dat is wel positief, maar soms is het nogal amateuristisch (zie de nieuwe livestream vandaag op YouTube).
Los van hun eigen filmpjes, is er één Frans YouTube-kanaal die een prototype ontvangen heeft:
YouTube: 🇫🇷 TONDEUSE ROBOT SANS FIL PÉRIMÉTRIQUE HOOKII NEOMOW X 🇫🇷 PRÉ-SÉRIE 🇫🇷
Het is inderdaad afwachten of er nog mensen testen kunnen doen, volgens Hookii wel maar zijn er problemen met de verzending, we zullen zien
Los van het 'risico' van crowdfunding, moet je er ook wel mee rekening houden dat je echt een 'early adopter' zijt volgens mij.
Je krijgt niet versie 2 of zelfs maar revisie 2 of 3, nee je krijgt echt het alle eerste model dat ongetwijfeld uitgebreid getest is.... in een labo en/of testopstelling.
Kinderziektes zijn niet uit te sluiten, ook al heeft het merk al enkele andere robots (wat hopelijk het aantal kinderziektes wel wat verminderd).
Ik zelf heb bvb een Navimow, en ben er tot nu toe heel content van. Maar het is een recent model dat kleine wijzigingen heeft gekregen tov het originele gecrowdfunde model.
Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar er is ook al een hele weg afgelegd op zowel hardware als software vlak tov het eerste model.
Kan je daar mee leven? Prima zou ik zeggen. Maar je bent een early adaptor en dus ook deels testkonijn.
Je krijgt niet versie 2 of zelfs maar revisie 2 of 3, nee je krijgt echt het alle eerste model dat ongetwijfeld uitgebreid getest is.... in een labo en/of testopstelling.
Kinderziektes zijn niet uit te sluiten, ook al heeft het merk al enkele andere robots (wat hopelijk het aantal kinderziektes wel wat verminderd).
Ik zelf heb bvb een Navimow, en ben er tot nu toe heel content van. Maar het is een recent model dat kleine wijzigingen heeft gekregen tov het originele gecrowdfunde model.
Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar er is ook al een hele weg afgelegd op zowel hardware als software vlak tov het eerste model.
Kan je daar mee leven? Prima zou ik zeggen. Maar je bent een early adaptor en dus ook deels testkonijn.
Ik vind de Luba wel interessant, maar ik durf het gewoon niet aan. Recent heb ik mijn Bosch Indego van de hand gedaan, ik had er meer werk van dan gedacht. Nu heb ik sowieso twee veldjes die niet aan elkaar verbonden zijn en door een trapje kan de robot er niet komen. Zonder draad kan ik er wel een 2e zone van maken en af en toe de robot daar neerzetten. Dat is wel een meerwaarde.MathieuT schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:45:
En beide veldjes van ons zijn absoluut niet effen, vandaar eventueel de Luba.
Bij de Luba (en andere RTK oplossingen) weet ik niet goed waar ik het RTK station moet positioneren.Siedo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:49:
[...]
Ik vind de Luba wel interessant, maar ik durf het gewoon niet aan. Recent heb ik mijn Bosch Indego van de hand gedaan, ik had er meer werk van dan gedacht. Nu heb ik sowieso twee veldjes die niet aan elkaar verbonden zijn en door een trapje kan de robot er niet komen. Zonder draad kan ik er wel een 2e zone van maken en af en toe de robot daar neerzetten. Dat is wel een meerwaarde.
En beide veldjes van ons zijn absoluut niet effen, vandaar eventueel de Luba.
Onze gazon ligt in een U-vorm rond het huis (voor, links en achter). Het station zou sowieso achter het huis gemonteerd worden, op het huis zelf, op de vrijstaande garage of eventueel op de meegeleverde staander.
Ik vraag me af wat er gebeurt als de line of sight tussen het RTK station en de robot verbroken wordt, zeker als de robot voor ons huis aan het maaien is.
Ik ga toch nog eens goed nadenken wat ik ga nemen, zoals @Lacroix zegt, als early adopter ben je een testkonijn, daar heb ik zelf geen probleem mee, maar de vraag is of ik daar wel de tijd voor heb
Misschien toch maar een robot die zichzelf al bewezen heeft.
Als ik het goed voorheb, is een line of sight tussen het RTK station en de robot niet nodig. Het is vooral belangrijk dat het RTK station een open en goed zicht heeft naar de lucht toe.MathieuT schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:09:
[...]
Bij de Luba (en andere RTK oplossingen) weet ik niet goed waar ik het RTK station moet positioneren.
Onze gazon ligt in een U-vorm rond het huis (voor, links en achter). Het station zou sowieso achter het huis gemonteerd worden, op het huis zelf, op de vrijstaande garage of eventueel op de meegeleverde staander.
Ik vraag me af wat er gebeurt als de line of sight tussen het RTK station en de robot verbroken wordt, zeker als de robot voor ons huis aan het maaien is.
Ik ga toch nog eens goed nadenken wat ik ga nemen, zoals @Lacroix zegt, als early adopter ben je een testkonijn, daar heb ik zelf geen probleem mee, maar de vraag is of ik daar wel de tijd voor heb![]()
Kun je altijd nog annuleren dan? Ik dacht dat het hele idee was dat ze dan met jou geld gaan ontwikkelen?sir_huxley schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:20:
Hij ziet er inderdaad wel goed uit die robot, en zo te zien hebben ze al eens een robot gemaakt en verkocht. Dus dat stemt positief.
Ik twijfel enorm want ik heb in mijn tuin (1300m2) slechts 700 m2 gras of zo, maar wel allemaal lastige hoekjes en paadjes waardoor een draad erg lastig is.
Dit ziet er dan goed uit maar vind het wel een bedrag om zomaar op te gokken...
Zolang de campagne nog niet beëindigd is, is het mogelijk om te annuleren. Daarna is het definitief. De campagne loopt over 15 dagen af.Kun je altijd nog annuleren dan? Ik dacht dat het hele idee was dat ze dan met jou geld gaan ontwikkelen?
De gok moet jezelf nemen. Ik vind het ook een flink bedrag maar goed.
Ik denk dat mijn Navimow ook zo'n "RTK" antenne heeftMathieuT schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:09:
[...]
Bij de Luba (en andere RTK oplossingen) weet ik niet goed waar ik het RTK station moet positioneren.
Ik ga toch nog eens goed nadenken wat ik ga nemen, zoals @Lacroix zegt, als early adopter ben je een testkonijn, daar heb ik zelf geen probleem mee, maar de vraag is of ik daar wel de tijd voor heb![]()
Die van mij heeft ook absoluut geen line of sight verbinding met de zones voor. Verste afstand hemelsbreed is 60 meter, dwars door het huis heen, en geen problemen hier.
Ik blijf me verbazen hoe goed en nauwkeurig de Navimow werkt, kaarsrechte banen, het oog wil ook wat

Binnenkort worden de zones toegevoegd aan de nieuwe firmware, dat is een goede toevoeging!
Klopt, maar net zoals bijvoorbeeld een WiFi of een 4G signaal, hebben ook de hiervoor gebruikte radiosignalen merkbaar hinder van muren e.d. Ik hoor dan ook dat dwars door het huis soms wel, soms niet goed gaat.Carldb schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:17:
Als ik het goed voorheb, is een line of sight tussen het RTK station en de robot niet nodig.
Carldb schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:17:
[...]
Als ik het goed voorheb, is een line of sight tussen het RTK station en de robot niet nodig. Het is vooral belangrijk dat het RTK station een open en goed zicht heeft naar de lucht toe.
Bedankt voor de info!Grolsch schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:36:
[...]
Ik denk dat mijn Navimow ook zo'n "RTK" antenne heeft
Die van mij heeft ook absoluut geen line of sight verbinding met de zones voor. Verste afstand hemelsbreed is 60 meter, dwars door het huis heen, en geen problemen hier.
Ik blijf me verbazen hoe goed en nauwkeurig de Navimow werkt, kaarsrechte banen, het oog wil ook wat![]()
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Binnenkort worden de zones toegevoegd aan de nieuwe firmware, dat is een goede toevoeging!
Ik had wel al eens opgezocht of de RTK line of sight nodig had met de robot, maar de resultaten gingen altijd over line of sight met de lucht. Dat is hier in elk geval geen probleem, genoeg opties.
Goedemorgen iedereen,
Hier rijd ook helaas een indego M700+ rond. Ik ga deze van de hand doen, voor ik hem hardhandig help en hij voor de vuilbak is. Alle zaken die in dit forum staan hebben wij ook. Ik moet tot 3 interventies per uur doen omdat hij zich weer ingraaft. Ook 3D geprinte wielen helpen niet veel.
Dus op zoek naar een vervanger die wel deftig werkt.
Onze tuin is vanachter 450m2, en we hebben nog een kleine voortuin dus een 2e zone zou handig zijn. Soms is de tuin vochtig of nat, want blijkbaar regent het hier soms, en hier en daar is er uiteraard een minimale verzakking door een oude tunnel van een mol ofzo. Niets speciaal, een normale tuin dus.
Omdat ik denk dat veel problemen door de kleine voorwieltjes komen, in combinatie met de rubberen slicks vanachter, ben ik eigenlijk op zoek naar een model met 4 grote wielen. (4 wielaandrijvng?rupsbanden? helikoptermaaier?) Husqvarna blijkt een peperdure optie te hebben van 5000 euro,dat lijkt me iets te prijzig.
Ik ben nu aan het kijken naar de Landroid modellen M600 vision of M700, maar zie dezelfde eigenschappen als de bosch. Klein voorwieltje en lichtjes ruwere banden vanachter. Speelt deze daardoor ook voor mol, of gedraagt hij zich wel als een robot?
Hebben jullie ervaringen met de landroids of andere suggesties die ik zeker moet bekijken?
Hier rijd ook helaas een indego M700+ rond. Ik ga deze van de hand doen, voor ik hem hardhandig help en hij voor de vuilbak is. Alle zaken die in dit forum staan hebben wij ook. Ik moet tot 3 interventies per uur doen omdat hij zich weer ingraaft. Ook 3D geprinte wielen helpen niet veel.
Onze tuin is vanachter 450m2, en we hebben nog een kleine voortuin dus een 2e zone zou handig zijn. Soms is de tuin vochtig of nat, want blijkbaar regent het hier soms, en hier en daar is er uiteraard een minimale verzakking door een oude tunnel van een mol ofzo. Niets speciaal, een normale tuin dus.
Omdat ik denk dat veel problemen door de kleine voorwieltjes komen, in combinatie met de rubberen slicks vanachter, ben ik eigenlijk op zoek naar een model met 4 grote wielen. (4 wielaandrijvng?rupsbanden? helikoptermaaier?) Husqvarna blijkt een peperdure optie te hebben van 5000 euro,dat lijkt me iets te prijzig.
Ik ben nu aan het kijken naar de Landroid modellen M600 vision of M700, maar zie dezelfde eigenschappen als de bosch. Klein voorwieltje en lichtjes ruwere banden vanachter. Speelt deze daardoor ook voor mol, of gedraagt hij zich wel als een robot?
Hebben jullie ervaringen met de landroids of andere suggesties die ik zeker moet bekijken?
Na het kijken van alle filmpjes en info heb ik ook eentje besteld. Het blijft een gok maar van het vorige kickstarterding hebben we nu nog altijd plezier, en deze robot is wel een van de weinige die kan wat ik nodig heb (zeggen ze), en voor die features vrij goedkoop nu.sir_huxley schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:18:
[...]
Zolang de campagne nog niet beëindigd is, is het mogelijk om te annuleren. Daarna is het definitief. De campagne loopt over 15 dagen af.
De gok moet jezelf nemen. Ik vind het ook een flink bedrag maar goed.
Mocht ik opgelicht worden is dit wel de laatste keer dat ik hier naar advies rondom kickstartercampagnes van robotmaaiers uit Hong Kong luister.
Als mede ex-Indego bezitter, zou ik ook eens naar een Luba kijken. Heeft mijn interesse ook, maar durf nog niet tot aankoop over te gaan. Dus ook eigenbelang van mij.Wallygator schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:36:
Ik heb ondertussen een Pro besteld.ApexAlpha schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:27:
[...]
Na het kijken van alle filmpjes en info heb ik ook eentje besteld. Het blijft een gok maar van het vorige kickstarterding hebben we nu nog altijd plezier, en deze robot is wel een van de weinige die kan wat ik nodig heb (zeggen ze), en voor die features vrij goedkoop nu.
Mocht ik opgelicht worden is dit wel de laatste keer dat ik hier naar advies rondom kickstartercampagnes van robotmaaiers uit Hong Kong luister.
Ik bleef twijfelen wat ik zou doen en mijn vrouw (met weinig technische kennis) zei om het risico te nemen
Goeden Dag.
Veel succes met je aankoop.
Zou u ons op de hoogte willen houden van uw ervaring.
Succes Egbert.
Veel succes met je aankoop.
Zou u ons op de hoogte willen houden van uw ervaring.
Succes Egbert.
Eventueel leuk om een topic te maken voor Hookii backers? als dit toegestaan is.
Ik zie dat er hier toch wel een aantal backers zijn.
Ik zie dat er hier toch wel een aantal backers zijn.
7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS
Zelfde ervaringen hier hoor, die Indego groef zich overal in, genoeg over gezegd denk ik ( K apparaat...).Wallygator schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:36:
Goedemorgen iedereen,
Ik ben voor de Segway Navimow gegaan, nu het hele voorjaar en zomer ervaring mee en het is echt zo'n verademing, ondanks dat de segway ook 2 kleine voorwielen heeft graaft deze zich echt nooit maar dan ook echt nooit vast, ook niet met nat weer.
Enige is dat met nat weer je hem soms moet schoonmaken omdat de messen anders niet draaien maar daarom halen sommige mensen de beschermplaat weg en zou dat ook opgelost moeten zijn.
In ieder geval echt 1000x beter dan de Indego en het geld dubbel en dwars waard.
Lijkt erop dat hij (met object avoidance) ook bang is onder het wapperend wasgoed door te rijden..Shattering schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:09:
Heb gisterenavond de object avoidance uitgeschakeld en ik zie dat de stukjes nu netjes gemaaid zijn. Ga gelijk testen door het terug in te schakelen ...
Ik ben trouwens in één klap een heleboel instellingen kwijt / stonden fout. Vermoed dat het te maken heeft met de firmware update die ik vanochtend deed.
Dus, Husqvarna gebruikers: handig als je je instellingen goed weet, eer je die update die 'nu' aangeboden wordt accepteert. (En altijd weer jammer dat dit soort apparaten je zo zelden de optie van een config backup aanbieden.)
Dus, Husqvarna gebruikers: handig als je je instellingen goed weet, eer je die update die 'nu' aangeboden wordt accepteert. (En altijd weer jammer dat dit soort apparaten je zo zelden de optie van een config backup aanbieden.)
Welke versie praat je over?Gwaihir schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:03:
Ik ben trouwens in één klap een heleboel instellingen kwijt / stonden fout. Vermoed dat het te maken heeft met de firmware update die ik vanochtend deed.
Die van mij zijn beide afgelopen week naar 47.66 gegaan en geen issues verder.
@Peule_P Ik heb nu 47.33 (aan het eind van een lange aanduiding).
Op een 430X NERA met draad.
Excuus, hier ook, typo…Gwaihir schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:31:
@Peule_P Ik heb nu 47.33 (aan het eind van een lange aanduiding).
Van 47.31 naar 47.33 gegaan op een 430X Nera en 450X Nera, beide met draad.
Nul problemen
Heb een handelaar gevonden die deze luba verkoopt, en heb mij door enkele wonderbaarlijke Youtube filmpjes, en overtuiging van die handelaar laten overhalen een luba 1000 te kopen.Siedo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:17:
[...]
Als mede ex-Indego bezitter, zou ik ook eens naar een Luba kijken. Heeft mijn interesse ook, maar durf nog niet tot aankoop over te gaan. Dus ook eigenbelang van mij.
Voorlopig levert dit toestel fantastisch werk. Als hij op zijn kaartje al de obstakels heeft staan is hij heel efficient. Hij maait op anderhalf uurtje heel onze achtertuin, en die staat bomvol obstakels (500m2).
Cool! Dus je hebt hem al een tijdje gebruik, begrijp ik dat goed? Conclusie; het is een aan te raden maaier?Wallygator schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:50:
[...]
Heb een handelaar gevonden die deze luba verkoopt, en heb mij door enkele wonderbaarlijke Youtube filmpjes, en overtuiging van die handelaar laten overhalen een luba 1000 te kopen.
Voorlopig levert dit toestel fantastisch werk. Als hij op zijn kaartje al de obstakels heeft staan is hij heel efficient. Hij maait op anderhalf uurtje heel onze achtertuin, en die staat bomvol obstakels (500m2).
Een tijdje ja. Als in sinds afgelopen zaterdagSiedo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:54:
[...]
Cool! Dus je hebt hem al een tijdje gebruik, begrijp ik dat goed? Conclusie; het is een aan te raden maaier?
Voorlopig vind ik het een aanrader, maar kan nog niets over langdurig gebruik zeggen natuurlijk.
Ha, dat is vrij kort! Maar eerste indruk telt ook! Ik ben benieuwd naar de verdere ervaringen.Wallygator schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:55:
[...]
Een tijdje ja. Als in sinds afgelopen zaterdag.
Voorlopig vind ik het een aanrader, maar kan nog niets over langdurig gebruik zeggen natuurlijk.
Het kan ongerelateerd zijn..Peule_P schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:19:
[...]
Excuus, hier ook, typo…
Van 47.31 naar 47.33 gegaan op een 430X Nera en 450X Nera, beide met draad.
Nul problemen
De app crasht best regelmatig. Dus valt 't me al nauwelijks op als dat gebeurt. Maar gister hing hij specifiek tijdens het opslaan van een instelling (direct voor ik die update deed). Wellicht dat hij toen al e.e.a. is kwijtgeraakt.
Ik vond in elk geval instellingen terug die hij nooit gehad heeft, o.a. over maaien met zones op basis van twee geleidedraaden i.p.v. GPS. Hij heeft nooit meer dan z'n ene geleidedraad gehad..
Er is een nieuwe externe video van de Hookii Neomow X.
Lijkt nogal positief te zijn. 162K abonnees op het kanaal, maar de vraag is natuurlijk of de video onbevooroordeeld is.
Er zijn wel mensen die vragen hebben bij de manier waarop hij draait, door de front wheel drive zwenkt de achterkant redelijk ver uit, waardoor hij bij een muur tegen de muur kan zwenken of eventueel zelf van een verhoogje kan rijden met de achterwielen. Volgens Hookii zijn ze er mee bezig om de manier van draaien aan te passen, waarschijnlijk om minder te zwenken en meer ter plekke te draaien.
Ik vraag me wel af of dit nu de laatste externe video is voor het einde van de Kickstarter.
Lijkt nogal positief te zijn. 162K abonnees op het kanaal, maar de vraag is natuurlijk of de video onbevooroordeeld is.
Er zijn wel mensen die vragen hebben bij de manier waarop hij draait, door de front wheel drive zwenkt de achterkant redelijk ver uit, waardoor hij bij een muur tegen de muur kan zwenken of eventueel zelf van een verhoogje kan rijden met de achterwielen. Volgens Hookii zijn ze er mee bezig om de manier van draaien aan te passen, waarschijnlijk om minder te zwenken en meer ter plekke te draaien.
Ik vraag me wel af of dit nu de laatste externe video is voor het einde van de Kickstarter.
[ Voor 8% gewijzigd door MathieuT op 02-10-2023 21:58 ]
Ik ben al een tijdje aan het meelezen en heb jullie advies nodig.
Het gazon
Ruim 500m2 gazon, één geheel, met glooiende borders, deels met opstaande stenen afgezet en deels vlak. Het is niet perfect vlak, er zitten lichte kuilen en glooiingen in. Er staan langs het hele gazon hoge bomen, o.a. eik en den, waardoor er veel blaadjes, dennennaalden en (kleine) dennenappels op het gras vallen.
Onderhoud
Ik maai nu met een Makita 2x18V accu grasmaaier. Gemiddeld iedere 2 weken, ca 1.5 uur. Meestal vang ik het maaisel op om meteen de rotzooi van het gazon te halen en verstikking te voorkomen, ook omdat het vaak te lang is en mijn grasmaaier eigenlijk niet krachtig genoeg is om goed te mulchen. Het gras blijft lang vochtig en klontert dan samen, wat heel vervelend is omdat de Makita steeds volloopt.
Verticuteren doen we 2x per jaar omdat we veel last hebben van mos (bosrijke omgeving, zandgrond, verzuring). We strooien ook kalk en mest. En sinds dit jaar is er een automatisch sproeisysteem (gekoppeld aan Home Assistant). Zo blijft het gazon redelijk onder controle.
De vraag
Het is natuurlijk cool om een robotmaaier te laten rijden, maar ik vind het lastig inschatten wat er gaat gebeuren met het gazon als het bladafval en vooral de dennennaaldjes en dennenappels niet meer verzameld worden bij het grasmaaien (iets waar de Makita overigens niet heel goed in is). Ik verwacht niet dat de robot er op vastloopt, maar hij haalt het er ook niet af. Heeft iemand ervaring hier mee? Snippert de robot het fijn, vergaat het uiteindelijk, of moet je het toch nog zelf er af halen? En hoe doe je dat dan?
De opties
Qua robotmaaier denk ik aan de Landroid M700. Daar heb ik aardig wat filmpjes en reviews van gezien en die lijkt betrouwbaar, is koppelbaar met Home Assistant (Wifi is in de hele tuin aanwezig), en betaalbaar (binnenkort Amazon Prime days...)
Maar ik kan ook hetzelfde geld uitgeven aan een krachtigere grasmaaier, benzine of een zwaarder model van Makita, want als ik tóch het bladafval en de naaldjes moet verzamelen, dan liever tegelijk met het maaien, toch?
Het gazon
Ruim 500m2 gazon, één geheel, met glooiende borders, deels met opstaande stenen afgezet en deels vlak. Het is niet perfect vlak, er zitten lichte kuilen en glooiingen in. Er staan langs het hele gazon hoge bomen, o.a. eik en den, waardoor er veel blaadjes, dennennaalden en (kleine) dennenappels op het gras vallen.
Onderhoud
Ik maai nu met een Makita 2x18V accu grasmaaier. Gemiddeld iedere 2 weken, ca 1.5 uur. Meestal vang ik het maaisel op om meteen de rotzooi van het gazon te halen en verstikking te voorkomen, ook omdat het vaak te lang is en mijn grasmaaier eigenlijk niet krachtig genoeg is om goed te mulchen. Het gras blijft lang vochtig en klontert dan samen, wat heel vervelend is omdat de Makita steeds volloopt.
Verticuteren doen we 2x per jaar omdat we veel last hebben van mos (bosrijke omgeving, zandgrond, verzuring). We strooien ook kalk en mest. En sinds dit jaar is er een automatisch sproeisysteem (gekoppeld aan Home Assistant). Zo blijft het gazon redelijk onder controle.
De vraag
Het is natuurlijk cool om een robotmaaier te laten rijden, maar ik vind het lastig inschatten wat er gaat gebeuren met het gazon als het bladafval en vooral de dennennaaldjes en dennenappels niet meer verzameld worden bij het grasmaaien (iets waar de Makita overigens niet heel goed in is). Ik verwacht niet dat de robot er op vastloopt, maar hij haalt het er ook niet af. Heeft iemand ervaring hier mee? Snippert de robot het fijn, vergaat het uiteindelijk, of moet je het toch nog zelf er af halen? En hoe doe je dat dan?
De opties
Qua robotmaaier denk ik aan de Landroid M700. Daar heb ik aardig wat filmpjes en reviews van gezien en die lijkt betrouwbaar, is koppelbaar met Home Assistant (Wifi is in de hele tuin aanwezig), en betaalbaar (binnenkort Amazon Prime days...)
Maar ik kan ook hetzelfde geld uitgeven aan een krachtigere grasmaaier, benzine of een zwaarder model van Makita, want als ik tóch het bladafval en de naaldjes moet verzamelen, dan liever tegelijk met het maaien, toch?
Nederlander in België
Hoe gaan die robotmaaiers om met kleine takken en afgevallen fruit zoals pruimen etc om?
Wat houdt precies het "backen" van een kickstartproject in? En waar kan ik informatie over een kickstart zoals Hookii vinden?sir_huxley schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:20:
Backen is hetzelfde als aanschaffen. Kickstarter is een site waarin ondernemers op zoek zijn naar geld zodat ze een nog niet bestaand product kunnen ontwikkelen. Je ondersteunt de ontwikkeling (=backen in slecht nenglish). Je koopt dus eigenlijk een grasmaaier, in de hoop dat hij het goed doet en niet allerlei kinderziekten bevat. Je neemt dus een risico, in ruil voor korting op het product.
https://www.kickstarter.c...ot-lawn-mower/description Hier tref je de info over dit project. Je hebt nog een paar dagen
https://www.kickstarter.c...ot-lawn-mower/description Hier tref je de info over dit project. Je hebt nog een paar dagen
Klopt backen is een engels woord. Je zou het het misschien kunnen vertalen als steunen. Let op! Kickstarter is geen winkel en op geen enkele manier verplicht het product te leveren. Je geeft als het ware een donatie en je krijgt daar een beloning voor terug. Je moet ze dus op hun blauwe ogen vertrouwen. Het is een risico en je kunt misschien veel geld besparen maar net zo goed verliezen.
Ik ben bereid dit risico te lopen maar iedereen moet zijn eigen afweging maken.
Ik ben bereid dit risico te lopen maar iedereen moet zijn eigen afweging maken.
Voor de Segway Navimow modellen is er afgelopen week nieuwe software vrijgegeven waardoor nu eindelijk multizone wordt ondersteund.
Je kan nu zones selecteren om te maaien.
Je kunt in je programma bepaalde zones op bepaalde dagen laten maaien
En ook kun je de maaihoogte per zone instellen.
Ook zag ik dat je nu een "run" kunt annuleren zodat de gehele "progress" op 0% staat, dat was eerder ook niet mogelijk.
Wat mij betreft een erg functionele update.
Je kan nu zones selecteren om te maaien.
Je kunt in je programma bepaalde zones op bepaalde dagen laten maaien
En ook kun je de maaihoogte per zone instellen.
Ook zag ik dat je nu een "run" kunt annuleren zodat de gehele "progress" op 0% staat, dat was eerder ook niet mogelijk.
Wat mij betreft een erg functionele update.
Nog 27 uur voor de Hookii Neomow X Kickstarter, dus nog 3 uur om te annuleren.
Alle backers hier hebben hun pledge nog staan? Niemand is van gedacht veranderd?
Wat mij vooral opgevallen is, zijn het aantal trolls in de Kickstarter comments sinds de Kowoll Kickstarter gesloten is.
Alle backers hier hebben hun pledge nog staan? Niemand is van gedacht veranderd?
Wat mij vooral opgevallen is, zijn het aantal trolls in de Kickstarter comments sinds de Kowoll Kickstarter gesloten is.
Ik heb vlak voor de deadline ook maar een Hookii Neomow Pro gereserveerd. Ik ben benieuwd of het brengt wat ik ervan hoop. Anders heb ik hopelijk bijgedragen aan de prettige ervaring van kopers na mij ;-)
Ik heb die van mij nog in bestelling staan. Ben benieuwdMathieuT schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:59:
+1sir_huxley schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 03:01:
[...]
Ik heb die van mij nog in bestelling staan. Ben benieuwd
Is dat die handelaar/dealer in het oosten van het land die op de Luba site vermeld staat? Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met volgen van de Luba. Zit zelf met 250m2 gras in een U-vorm met wat stap tegels ertussen. Daar lijkt deze echt perfect door, vooral als je elders in de tuin nog een plukje gras los hebt liggen. Ben alleen wel benieuwd hoe nauwkeurig de GPS afstelling is. Als je een moestuin langs het gazon hebt liggen, wil je natuurlijk niet dat de hele kaart even 5cm opschuift en je gelijk al je aardbeien versnipperd ziet worden 😅Wallygator schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:50:
[...]
Heb een handelaar gevonden die deze luba verkoopt, en heb mij door enkele wonderbaarlijke Youtube filmpjes, en overtuiging van die handelaar laten overhalen een luba 1000 te kopen.
Hmm.. ik moet sinds die zondag ook de ECO-modus missen. D.w.z. nooit meer tot een knipperend groen licht kunnen verleiden. (Heb die modus al 'ns uit en weer aan gezet. En dat er een knipperend groen licht bij hoort staat nog onverkort zo in de handleiding (via de app).)Gwaihir schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:13:
Het kan ongerelateerd zijn..
De app crasht best regelmatig. Dus valt 't me al nauwelijks op als dat gebeurt. Maar gister hing hij specifiek tijdens het opslaan van een instelling (direct voor ik die update deed). Wellicht dat hij toen al e.e.a. is kwijtgeraakt.
Ik vond in elk geval instellingen terug die hij nooit gehad heeft, o.a. over maaien met zones op basis van twee geleidedraaden i.p.v. GPS. Hij heeft nooit meer dan z'n ene geleidedraad gehad..
Herkent iemand dit, of juist niet? (O.a. @Peule_P ) Bvd!
Edit: of je trekt de stekker eruit. Bedacht me dat ik dat nog niet geprobeerd had. Even 30 seconden gewacht, weer ingestoken, en nu is het dock in ECO-modus wakker geworden
[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 15-10-2023 17:35 ]
Moet zeggen ik heb de eco modus uitstaan dus weet ook niet wat het normale gedrag is, maar mooi dat het voor nu iig opgelost is bij je!
Iemand die de gouden tip heeft voor een betaalbare maairobot die meerdere 'zones' kan maaien? Met meerdere zones bedoel ik een groot grasveld wat om het huis heen ligt, en 2 losse grasveldjes. De maaier zou daarvoor even een paadje (bestraat) over moeten steken, om daarna door te gaan met maaien.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gWABV61nz08AujeUEFf1Cv6U.jpg?f=user_large)
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Alle stroombesparing is altijd goed, evenals elke beperking van verstoring van de natuurlijke omgeving. En stroom op een ongebruikte draad dient m.i. nergens toe.Peule_P schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:02:
Moet zeggen ik heb de eco modus uitstaan dus weet ook niet wat het normale gedrag is, maar mooi dat het voor nu iig opgelost is bij je!
Wat verstoring betreft: ik heb de vage twijfel dat de wormen die draad mijden (wanneer er signaal op staat, uiteraard). Op meerdere plekken klinkt de grond bovenmatig in en dat lijkt sterk overeen te komen met plaatsen waar draad ligt. (Kwam best snel ook, alsof de draadfreesmachine de grond lek heeft geprikt
Ik weet inmiddels dat de grond veel te schraal is en ik vind verder niets over dit mogelijke verschijnsel terug op internet. Toch graag het zekere - draad buiten gebruik om uit - voor het onzekere
Zijn het meerdere zones? Van die grote zone naar het stukje rechts ervan, kun je draad toch net zo goed door trekken? Over dat stukje tegels moet hij toch rijden, zoals je al zei.Fanta schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:13:
Iemand die de gouden tip heeft voor een betaalbare maairobot die meerdere 'zones' kan maaien? Met meerdere zones bedoel ik een groot grasveld wat om het huis heen ligt, en 2 losse grasveldjes. De maaier zou daarvoor even een paadje (bestraat) over moeten steken, om daarna door te gaan met maaien.
[Afbeelding]
En dat andere terras, daar lijkt geen doorkomen aan voor zo'n ding. Wil je dat echt aanpassen, of maak je liever een poortje onder de haag door?
(Of wil je echt dat stuk gemeenteberm meenemen? Ik ging ervan uit dat dat een fout in de tekening is.)
[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 16-10-2023 13:36 ]
Vergeten te vermelden, ik wil een maaier zonder draad.Gwaihir schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:34:
[...]
Zijn het meerdere zones? Van die grote zone naar het stukje rechts ervan, kun je draad toch net zo goed door trekken? Over dat stukje tegels moet hij toch rijden, zoals je al zei.
En dat andere terras, daar lijkt geen doorkomen aan voor zo'n ding. Wil je dat echt aanpassen, of maak je liever een poortje onder de haag door?
(Of wil je echt dat stuk gemeenteberm meenemen? Ik ging ervan uit dat dat een fout in de tekening is.)
Dat stuk gemeente berm hoeft hij niet mee te pakken, maar dat lijkt me voor de vraag niet zo relevant. Ik heb even snel in Paint wat lijntjes getekend om aan te geven wat ik met de verschillende zones bedoel en om een beeld te geven van de hoeveelheid gras die hij bij moet gaan houden.
Tjah wat betaalbaar is voor de ene is voor de ander onhaalbaar....Fanta schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:13:
[Afbeelding]
Toevallig dit weekend mijn SegWay Navimow H800E opnieuw de tuin in kaart laten brengen (firmware bug
/f/image/wxEIiV6aEtYfYVkt06ulpmF5.png?f=fotoalbum_large)
Even een oudere foto gepakt van de drone, de blauwe lijn is de route die de maaier neemt om bij de voortuin te komen, helemaal automagisch!
PS let niet op de staat van het gras, dit was een aantal weken na het inzaaien van zowel voor als achtertuin en het niet zorgvuldig strooien van mest
Ik had mijn Bosch Indego M+ 700 al van de achter naar de voortuin verhuist, echter omdat het touchscreen/display door vocht defect was geraakt en ik al 5 weken!!!! met Bosch bezig was een vervangend onderdeel te krijgen dat maar opgegeven en nu rijdt de Segway vrolijk heen en weer, helemaal blij mee.
[ Voor 12% gewijzigd door TonCoronel op 16-10-2023 15:01 ]
Bedankt voor de tip. Ik zat zelf al naar de H1500E te kijken, dus als de 800 het ook redt, is dat zeker een betaalbare optie. Ik ga me er nog eens goed in verdiepen.TonCoronel schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:53:
[...]
Tjah wat betaalbaar is voor de ene is voor de ander onhaalbaar....
Toevallig dit weekend mijn SegWay Navimow H800E opnieuw de tuin in kaart laten brengen (firmware bug) echter daarbij gelijk van de multizone gebruik gemaakt, en dit werkt super. De maaier rijdt zelf netjes het hele pad af (flink stuk bij mij) om nu ook de voortuin mee te kunnen maaien.
[Afbeelding]
Even een oudere foto gepakt van de drone, de blauwe lijn is de route die de maaier neemt om bij de voortuin te komen, helemaal automagisch!
PS let niet op de staat van het gras, dit was een aantal weken na het inzaaien van zowel voor als achtertuin en het niet zorgvuldig strooien van mesttegenwoordig is het zowel voor als achter een strak groen gazon,
Ik had mijn Bosch Indego M+ 700 al van de achter naar de voortuin verhuist, echter omdat het touchscreen/display door vocht defect was geraakt en ik al 5 weken!!!! met Bosch bezig was een vervangend onderdeel te krijgen dat maar opgegeven en nu rijdt de Segway vrolijk heen en weer, helemaal blij mee.
Same difference: waarom wil je het als drie zones i.p.v. één?Fanta schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:16:
Vergeten te vermelden, ik wil een maaier zonder draad.
En 'betaalbaar' en 'zonder draad' zijn nog maar beperkt een geldige combinatie
Ik dacht het al. Qua relevant: wilde je 't wel, dan zou dat wel 'n echt 'n uitdaging zijn..Dat stuk gemeente berm hoeft hij niet mee te pakken, maar dat lijkt me voor de vraag niet zo relevant.
@TonCoronel Wordt nieuwsgierig naar je huis, bij het zien van die foto!
[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 16-10-2023 16:44 ]
Niemand hier recente ervaring met de Worx Landroid of Vision?
Ik ben op zoek naar een maaier voor ong. 1500m2, zonder draad zou het beste zijn natuurlijk mits dit goed werkt. Obstakels heb ik weinig last van behalve een boom in het midden.
Ik ben op zoek naar een maaier voor ong. 1500m2, zonder draad zou het beste zijn natuurlijk mits dit goed werkt. Obstakels heb ik weinig last van behalve een boom in het midden.
Ik vind dit dan wel weer zielig.
The Segway Navimow H1500E ships with one year’s worth of free 4G data. This is used for remote control and for locating the robot via its anti-theft system. After the first year, it costs €29.99 (around £27) a year for 4G data.
Ik heb juist dezelfde vraag. We hebben ook +-500m² gazon, met erg veel bladeren, kastanjes, ... ook glooiend, en zeker niet effen, en soms ook hoger gras.Elektronicanet schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:35:
Het gazon
Onderhoud
Ik maai nu met een Makita 2x18V accu grasmaaier.
...
De vraag
De opties
Ik ga er dus ook vanuit dat we sowieso ook een grasmachine zullen nodig hebben. Welke makita gebruik je nu? Heb ook wat schrik dat zo´n accu machine niet sterk genoeg is...
ik heb ne Navimow 500 serie, zelfde bereik als de 800 maar dan zonder 4G en ook zonder abbonement, en mijn ervaring is eigenlijk dat je 4G niet nodig hebt, ook zonder (wifi) bereik weet hij zijn weg te vinden.
Nu weet ik wel in welke hoek van de tuin ik de wifi iets beter moet maken :-)
Lijkt veel op wat ik deed. Verzuring is logisch toch op zandgrond met bomen? Nou.. ik deed toch een keer een pH test: (bijna) 7! Duidelijk ruim voldoende kalk gestrooid, hoewel ik dacht 't echt wel rustig aan gedaan te hebben.Elektronicanet schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:35:
Iets verder gekeken: zit nauwelijks voeding in de grond en nauwelijks humus. Ok.. uitspoelen is wel bekend van zandgrond, maar kennelijk eten die bomen ook stevig mee. Toch wel blij dus dat de robot mulcht (sinds hij eind juni begon) en naast de mest ook maar compost en bentoniet klei aan het opbrengen om die bodem te verbeteren.
En wat bij ons met die 1x / 2 weken ook al niet lukte: teveel blad en gras al een te grote klap gekregen daaronder.Het is natuurlijk cool om een robotmaaier te laten rijden, maar ik vind het lastig inschatten wat er gaat gebeuren met het gazon als het bladafval en vooral de dennennaaldjes en dennenappels niet meer verzameld worden bij het grasmaaien (iets waar de Makita overigens niet heel goed in is).
Helaas, moet je zelf doen. Een blaadje zo nu en dan wordt uiteindelijk wel versnippert / waait wel verder, maar veel stelt dat niet voor.Ik verwacht niet dat de robot er op vastloopt, maar hij haalt het er ook niet af. Heeft iemand ervaring hier mee? Snippert de robot het fijn, vergaat het uiteindelijk, of moet je het toch nog zelf er af halen?
Blazen / harken / etc. Gardena heeft ook nieuw een blad raap/veegwagente hiervoor. Geen idee hoe goed 't werkt.En hoe doe je dat dan?
Wellicht. Ik heb er toch nog niet veel spijt van dat de zitmaaier stil staat. Die rijdt zulke sporen in het gras in de herfst, nu de ondergrond best zacht is. (En je gaat waarschijnlijk nooit mulchen..)Maar ik kan ook hetzelfde geld uitgeven aan een krachtigere grasmaaier, benzine of een zwaarder model van Makita, want als ik tóch het bladafval en de naaldjes moet verzamelen, dan liever tegelijk met het maaien, toch?
Ik heb nu de 36V 43cm versie. Ik zou er graag een hebben die de naalden hard opzuigt en die zelfs bij nat gras blijft verzamelen. Iemand ervaring met een zware accu of benzinemaaier die dit kan? Want hier neig ik nu naar.JMatrix schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:17:
[...]
Ik heb juist dezelfde vraag. We hebben ook +-500m² gazon, met erg veel bladeren, kastanjes, ... ook glooiend, en zeker niet effen, en soms ook hoger gras.
Ik ga er dus ook vanuit dat we sowieso ook een grasmachine zullen nodig hebben. Welke makita gebruik je nu? Heb ook wat schrik dat zo´n accu machine niet sterk genoeg is...
@Gwaihir goede tip van het bodemonderzoek. Moet ik ook nog eens doen. Eens wat elektrische ph meters getest (duur en goedkoop) maar dat is niks dus ik ga een chemische test doen met zand
Oja dat veegwagentje van Gardena hebben we. Maar als je die naaldjes wil laten verzamelen moet je m diep zetten en dan is het duwen ZWAAR. Dus ik hoop nu op een zonnige droge dag zodat de bladblazer zijn werk kan doen, en anders wordt het toch maar met de hand harken weer.
[ Voor 25% gewijzigd door Elektronicanet op 23-10-2023 09:30 ]
Nederlander in België
Heb ik ook m'n neus aan gestoten. Uit irritatie best lang gewacht met 'gewoon' zo'n chemische pH test aanschaffen. Toen die geen oorzaak aangaf met wat grond naar de Welkoop. Zij testen gratis ook voeding en lieten me zien hoe humus en zand netjes opstapelen in zo'n testbuisje. (In mijn geval: welke humus?) Volgende stap is 'n lab-test van zo'n 60 à 70 euro. Kan waarschijnlijk prima zonder dat detailniveau.Elektronicanet schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:15:
@Gwaihir goede tip van het bodemonderzoek. Moet ik ook nog eens doen. Eens wat elektrische ph meters getest (duur en goedkoop) maar dat is niks dus ik ga een chemische test doen met zand
Voor diegene die een Neomow X besteld hebben, er bestaat een nederlanse groep op facebook.
Eventueel handig om daar makkelijk en snel te kunnen communiceren met elkaar.
https://www.facebook.com/...17158261/?mibextid=oMANbw
Eventueel handig om daar makkelijk en snel te kunnen communiceren met elkaar.
https://www.facebook.com/...17158261/?mibextid=oMANbw
7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS
Black Friday staat voor de deur dus het lijkt mij het moment om toe te slaan. We hebben net grasmatten gelegd die ik niet meer betreed of maai voor volgend voorjaar. Het is een perfect rechthoekige gazon van 300m2 zonder obstakels, met een lichte helling, en borders uit cortenstaal.
Momenteel twijfel ik tussen volgende maaiers:
- WORX landroid M700 plus (167E). Overkill qua oppervlakte, maar staat momenteel aan 625€ op amazon en is daardoor goedkoper dan de M500 plus. Deze krijgt prima reviews, maar ergens blijft dat het huismerk van Brico in mijn hoofd en zo'n fel oranje droid in de tuin vind ik ook wringen.
- Husqvarna automower R4 Aspire. Bitter weinig over te vinden online. Prijspunt rond de 850€.
- Husqvarna automower 105. Prijspunt gelijkaardig dan de R4 aspire. Minder slimme features dan de R4, maar wel krachtiger?
- segway Navimow H500e. 1300€. Deze kan champions league baantjes trekken heb ik begrepen
De eerste 3 modellen dus met een grensdraad, maar gezien de vorm van onze tuin is dat een uurtje werk om die te trekken. Zijn er nog voordelen van een model zonder grensdraad? We hebben geen honden, wel een éénjarige en een newborn die nu nog niet, maar ooit wel op het gazon gaan spelen.
Wat zouden jullie adviseren? Of wacht ik gewoon beter tot maart 2024?
- WORX landroid M700 plus (167E). Overkill qua oppervlakte, maar staat momenteel aan 625€ op amazon en is daardoor goedkoper dan de M500 plus. Deze krijgt prima reviews, maar ergens blijft dat het huismerk van Brico in mijn hoofd en zo'n fel oranje droid in de tuin vind ik ook wringen.
- Husqvarna automower R4 Aspire. Bitter weinig over te vinden online. Prijspunt rond de 850€.
- Husqvarna automower 105. Prijspunt gelijkaardig dan de R4 aspire. Minder slimme features dan de R4, maar wel krachtiger?
- segway Navimow H500e. 1300€. Deze kan champions league baantjes trekken heb ik begrepen
De eerste 3 modellen dus met een grensdraad, maar gezien de vorm van onze tuin is dat een uurtje werk om die te trekken. Zijn er nog voordelen van een model zonder grensdraad? We hebben geen honden, wel een éénjarige en een newborn die nu nog niet, maar ooit wel op het gazon gaan spelen.
:strip_exif()/f/image/44B8rinpWz961X40WjIywtQy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door jazzmata op 18-11-2023 21:06 ]
Oplossing met grensdraad is in dit geval prima naar mijn idee. Weinig meer waarde om te investeren in draadloos.jazzmata schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:59:
Black Friday staat voor de deur dus het lijkt mij het moment om toe te slaan. We hebben net grasmatten gelegd die ik niet meer betreed of maai voor volgend voorjaar. Het is een perfect rechthoekige gazon van 300m2 zonder obstakels, met een lichte helling, en borders uit cortenstaal.
- segway Navimow H500e. 1300€. Deze kan champions league baantjes trekken heb ik begrepen![]()
[Afbeelding]
Ik heb de m700, maait prima, echter in een tuin met meerdere zones zou ik hem niet adviseren. Maar in jou geval is daar geen sprake van.
De meeste simpele/goedkoopste maaier met grensdraad die je kunt vinden. In deze grasmat zit 0 uitdaging.jazzmata schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:59:
- segway Navimow H500e. 1300€. Deze kan champions league baantjes trekken heb ik begrepen![]()
[Afbeelding]
Dus zo’n Bosch of Gardena waar ze mee naar je hoofd gooien voor een paar 100€ gaan ook gewoon ruim voldoende zijn?
Yep. Voor de zekerheid kun je het werkelijke oppervlak vermenigvuldigen met 1,5 voor de benodigde capaciteit.jazzmata schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:14:
Dus zo’n Bosch of Gardena waar ze mee naar je hoofd gooien voor een paar 100€ gaan ook gewoon ruim voldoende zijn?
Ben ik de enige die dit leest als "verbouw je gazon met leuke hellingen, afrondingen etc zodat je maaier meer moet kunnen doen "?Joris748 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:53:
[...]
De meeste simpele/goedkoopste maaier met grensdraad die je kunt vinden. In deze grasmat zit 0 uitdaging.

Ik ga met de aankomende black friday ook toeslaan en voor het eerst een robotmaaier kopen, voor ons gazon van ca 200 m2. De opties die je noemt zijn exact dezelfde als waar ik naar kijk. Zijn er nog mensen die iets kunnen zeggen over wat hier de verstandige keuze is voor een budget tot ca €1200? Vooral qua betrouwbaarheid, hoeveel reparaties, en hoeveel jaar hij meegaat.jazzmata schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:59:
[Afbeelding]
Ik kan je niet helpen, maar heb wel exact dezelfde vraag.rvlrvl schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:34:
[...]
Ik ga met de aankomende black friday ook toeslaan en voor het eerst een robotmaaier kopen, voor ons gazon van ca 200 m2. De opties die je noemt zijn exact dezelfde als waar ik naar kijk. Zijn er nog mensen die iets kunnen zeggen over wat hier de verstandige keuze is voor een budget tot ca €1200? Vooral qua betrouwbaarheid, hoeveel reparaties, en hoeveel jaar hij meegaat.
In mijn tuin heb ik een originele grijze garage van Husqvarna staan. Volgens de sticker op de garage moet deze onder de 0 graden celsius binnen worden opgeborgen.
Tot op heden heeft het deze winter nog niet flink gevroren, maar daar komt vanaf vanavond verandering in.
Wat doen jullie ‘s winters met het laadstation en de plastic garage van Husqvarna? Opbergen, of buiten laten staan?
Tot op heden heeft het deze winter nog niet flink gevroren, maar daar komt vanaf vanavond verandering in.
Wat doen jullie ‘s winters met het laadstation en de plastic garage van Husqvarna? Opbergen, of buiten laten staan?
Ja ik maak de robot en het station vaak schoon en berg hem dan binnen op, in de periode november/december als de temperatuur onder de 5 graden komt.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Hier op advies van de dealer buiten laten staan met of een zak erover of een emmer en de stekker in het stopcontact laten zodat de lus bekrachtigd blijft
Een zak erover is een heel slecht idee, hij kan dan nat worden en niet meer drogen, wat later weer kan bevriezen.Peule_P schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:40:
Hier op advies van de dealer buiten laten staan met of een zak erover of een emmer en de stekker in het stopcontact laten zodat de lus bekrachtigd blijft
Vandaar heb ik zelf voor een emmer gekozen, denk kan er ook nooit vocht of condens in komen wat er niet meer uit kan.Navi schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:16:
[...]
Een zak erover is een heel slecht idee, hij kan dan nat worden en niet meer drogen, wat later weer kan bevriezen.
Husqvarna robotmaaier heb ik vóór de winter schoongemaakt en in de doos opgeborgen welke in mijn geïsoleerde berging staat. Het oplaadstation heb ik gewoon aangesloten gelaten en er zit een metalen garage (ooit besteld bij Amazon) overheen die je in tegenstelling tot de Husqvarna garage wél de hele winter buiten kan laten staan.Squawk schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:40:
In mijn tuin heb ik een originele grijze garage van Husqvarna staan. Volgens de sticker op de garage moet deze onder de 0 graden celsius binnen worden opgeborgen.
Zijn er hier nog meer mensen die meedoen aan de bètatest van Hookii Neomow? (Inschrijven was enkel mogelijk bij deelname aan de kickstarter).
Ik kreeg bericht dat ik ben geselecteerd en heb vandaag de formulieren teruggestuurd. Vanwege de getekende NDA mag ik helaas mijn ervaringen niet delen (zonder toestemming van Hookii) maar ben wel heel erg benieuwd hoe de robotmaaier presteert!
Ik kreeg bericht dat ik ben geselecteerd en heb vandaag de formulieren teruggestuurd. Vanwege de getekende NDA mag ik helaas mijn ervaringen niet delen (zonder toestemming van Hookii) maar ben wel heel erg benieuwd hoe de robotmaaier presteert!
Gezien het huidige weer (en seizoen) hier, zag ik niet meteen een mogelijkheid om de Hookii te testen, dus heb ik ook niet meegedaan.Yaay schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:32:
Zijn er hier nog meer mensen die meedoen aan de bètatest van Hookii Neomow? (Inschrijven was enkel mogelijk bij deelname aan de kickstarter).
Los van de bètatest lijken ze toch regelmatig te communiceren over de voortgang. Natuurlijk al heel wat vertraging en ik vrees dat de shipping van het uiteindelijke model nog wat zal opschuiven, maar dat hoort er waarschijnlijk bij de Kickstarter experience
Ik had geanticipeerd op levering van de (betatest) robot in maart, als alles nu nog verzonden moet worden lijkt dat redelijk uit te komen, vanaf half maart begint het maai seizoen meestal wel ongeveer. Hopelijk zijn er geen grote aanpassingen meer nodig, dan zou levering van het uiteindelijke model toch wel in mei moeten kunnen starten.MathieuT schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:42:
[...]
Gezien het huidige weer (en seizoen) hier, zag ik niet meteen een mogelijkheid om de Hookii te testen, dus heb ik ook niet meegedaan.
Los van de bètatest lijken ze toch regelmatig te communiceren over de voortgang. Natuurlijk al heel wat vertraging en ik vrees dat de shipping van het uiteindelijke model nog wat zal opschuiven, maar dat hoort er waarschijnlijk bij de Kickstarter experience
Wat betreft de Segway Navimow zijn er in dit topic een aantal tevreden gebruikers.
Ik ben zelf namelijk aan het overwegen om m'n gardena sileno life 1250 smart te vervangen voor een Segway Navimow.
Daarvoor heb ik al heel wat info doorgespit waaronder dit topic.
Echter kom ik op youtube een amerikaan tegen die wat minder enthousiast is:
YouTube: Buyer Beware! Segway Navimow Robot Lawn Mower REVIEW
Daarin komen een aantal sitauties voor welke wat minder zijn:
Zo'n situatie dat het gras tot aan de stoeprand staat , hebben wij niet , dus naar de stoeprand rijden gaat niet gebeuren 8:08.
Maar een situatie zoals op 4:10 dat de maaier wat tegen de schutting staat te botsen, is wat minder.
Of op 6:54 waar meneer uilegt dat navimow eventjes een "tankbaan" aan het maken is door de hele tijd hetzelfde stuk op en neer te rijden.
En die tankbaan , maakt de gardena ook bij z'n thuis station , maar dat zal elke maaier met een thuisstation doen, want dat staat op een vaste plek , en daar komt ie het meeste.
Ik ben benieuwd of segway eigenaren zich kunnen vinden in het youtube filmpje, of wat ze er verder van vinden.
Alvast hartelijk dank voor alle reacties.
Ik ben zelf namelijk aan het overwegen om m'n gardena sileno life 1250 smart te vervangen voor een Segway Navimow.
Daarvoor heb ik al heel wat info doorgespit waaronder dit topic.
Echter kom ik op youtube een amerikaan tegen die wat minder enthousiast is:
YouTube: Buyer Beware! Segway Navimow Robot Lawn Mower REVIEW
Daarin komen een aantal sitauties voor welke wat minder zijn:
Zo'n situatie dat het gras tot aan de stoeprand staat , hebben wij niet , dus naar de stoeprand rijden gaat niet gebeuren 8:08.
Maar een situatie zoals op 4:10 dat de maaier wat tegen de schutting staat te botsen, is wat minder.
Of op 6:54 waar meneer uilegt dat navimow eventjes een "tankbaan" aan het maken is door de hele tijd hetzelfde stuk op en neer te rijden.
En die tankbaan , maakt de gardena ook bij z'n thuis station , maar dat zal elke maaier met een thuisstation doen, want dat staat op een vaste plek , en daar komt ie het meeste.
Ik ben benieuwd of segway eigenaren zich kunnen vinden in het youtube filmpje, of wat ze er verder van vinden.
Alvast hartelijk dank voor alle reacties.
Ik kan mij totaal niet vinden eigenlijk in de punten die worden aangekaart, ook al is in de comments te lezen dat de problemen die deze persoon aankaart echt lijken te komen door slecht GPS ontvangst ivm de plaatsing van de antenne. Belangrijk is dat die antenne gewoon op de juiste plaats wordt neergezet en dan doet hij het echt nagenoeg perfect bij mij. En dan laat ik hem ook nog eens mijn voor en achtertuin maaien terwijl de antenne in de achtertuin staat.
Zoals hier ook te lezen is in mijn post op de vorige pagina:
https://gathering.tweaker...message/76854346#76854346
Het enige 'vaste' pad wat hij dus bewandeld is het pad van de achter naar de voortuin, verder neemt de maaier elke keer een ander pad van het basis station naar het punt waar hij gebleven was voor het laden.
Zoals hier ook te lezen is in mijn post op de vorige pagina:
https://gathering.tweaker...message/76854346#76854346
Het enige 'vaste' pad wat hij dus bewandeld is het pad van de achter naar de voortuin, verder neemt de maaier elke keer een ander pad van het basis station naar het punt waar hij gebleven was voor het laden.
Ik ben me aan het oriënteren voor een robotmaaier. Ik wil eigenlijk het laadstation niet op of aan het gazon, maar op een terras bij tuinhuis. Is dat mogelijk?
Ligt aan het type. Met een hookii neomow x kan je hem zelfs binnen in het tuinhuis parkeren. Dus zoek iets met lidar en/of RTK. Maaiers met enkel perimiter draad zouden dit in principe ook kunnen, maar hou er rekening mee dat ze wellicht al beginnen met maaien zodra ze hun laadstation uitrijden. Lijkt me wel een uitdaging om de draad in het terras te verwerken.Vikbol schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:17:
Ik ben me aan het oriënteren voor een robotmaaier. Ik wil eigenlijk het laadstation niet op of aan het gazon, maar op een terras bij tuinhuis. Is dat mogelijk?
[ Voor 5% gewijzigd door sir_huxley op 11-02-2024 21:11 ]
Hookii Neomow X is momenteel geen optie omdat de Kickstarter al een tijdje afgesloten is. De levering zal ook niet voor meteen zijn en dus de openbare verkoop ook niet.sir_huxley schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:09:
[...]
Ligt aan het type. Met een hookii neomow x kan je hem zelfs binnen in het tuinhuis parkeren. Dus zoek iets met lidar en/of RTK. Maaiers met enkel perimiter draad zouden dit in principe ook kunnen, maar hou er rekening mee dat ze wellicht al beginnen met maaien zodra ze hun laadstation uitrijden. Lijkt me wel een uitdaging om de draad in het terras te verwerken.
Maaf inderdaad lidar en/of RTK is een goede tip. Misschien eens naar Mammotion kijken, die hebben net het 2e model van hun Luba gelanceerd en ze hebben iets nieuws op Kickstarter.
Wat is jullie ervaring met robotmaaiers icm met stalen borderranden (verzinkt of cortenstaal)?
https://www.mysteel.nl/bo...complete-set-per-24-meter
Stel dat ik deze gebruik om het gras op te sluiten, waarbij de rand 7-8 cm boven het gras uitsteekt.
https://www.mysteel.nl/bo...complete-set-per-24-meter
Stel dat ik deze gebruik om het gras op te sluiten, waarbij de rand 7-8 cm boven het gras uitsteekt.
Waar kopen de Segway Navimow eigenaren hun mesjes tegen een goede prijs
Er zaten 9 reservemesjes in de doos toen je de Segway kocht hier in het dorp
[ Voor 4% gewijzigd door 964C2 op 27-02-2024 19:27 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Ik heb de doos nog wel, maar kan die mesjes nergens weer vinden, ik weet ook zeker dat ik ze gezien heb964C2 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:16:
Er zaten 9 reservemesjes in de doos toen je de Segway kocht hier in het dorp
Uiteindelijk heb ik deze maar besteld, eens kijken hoe dat gaat.
https://www.tothesouth.co...+p%2Fs%29+-+60%25+KORTING
Ik zag dat er een lading updates klaar staat met leuke features.
Ik heb de boel buiten alleen nog niet aangesloten, het is me nog wat te koud
Misschien mosterd na de maaltijd (en niet echt robot) maar ik gebruik zelf de Makita DLM460 (46cm 2x18V) met een Oregon 69-258-0 universeel blad wat eigenlijk voor benzinemaaiers gemaakt is. Voorheen gebeurde het vaak dat de maaier al verstopte met een halfvolle zak omdat het door Makita geleverde blad te weinig wind maakt. Nu zijn de zakken lekker vol, zoals het hoort. Nat en dik gras gaat ook prima. De machine gaat ook niet meer irritant tussen hoog en laag toerental schakelen, maar blijft meestal op hoog toerental. Enig nadeel: het VREET accu'sElektronicanet schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:15:
[...]
Ik heb nu de 36V 43cm versie. Ik zou er graag een hebben die de naalden hard opzuigt en die zelfs bij nat gras blijft verzamelen. Iemand ervaring met een zware accu of benzinemaaier die dit kan? Want hier neig ik nu naar.

Kijk dat is interessant! Maar bevestigt eigenijk wel het vermoeden dat een benzinemaaier voor deze toepassing toch nog het beste is. Het blad is dus de reden dat de accumaaiers niet verzamelen en zo weinig energie verbruiken en toch hetzelfde toerental halen. Met zo'n accuduur moet ik letterlijk 5x wisselensubsonik schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:20:
[...]
Misschien mosterd na de maaltijd (en niet echt robot)
Nederlander in België