het stuk achter de heg kun je makkelijk oplossen door in de app bij installate/Tuindekking te gaan werken met 2 gebied. Via de begeleidingsdraad gaat ie eerst X meter rijden en dan pas starten met maaien.Tankiej schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:50:
Heeft iemand hier wellicht ervaringen met een soortgelijke situatie?
Kan je dan gewoon de begeleidingsdraad naast elkaar onder de bestrating door leggen? Of moet het wel met afstand er tussen zoals op de tekening?emielbf schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:10:
[...]
het stuk achter de heg kun je makkelijk oplossen door in de app bij installate/Tuindekking te gaan werken met 2 gebied. Via de begeleidingsdraad gaat ie eerst X meter rijden en dan pas starten met maaien.
Wel met afstand. De minimale afstanden zijn waarschijnlijk een mix van goed de draden kunnen onderscheiden en het gras niet stuk rijden. Daar jij op je bestrating geen last van sporen in het gras gaat hebben, kun je het wellicht iets krapper nemen, maar waarschijnlijk dus niet heel veel krapper.Tankiej schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:58:
Kan je dan gewoon de begeleidingsdraad naast elkaar onder de bestrating door leggen? Of moet het wel met afstand er tussen zoals op de tekening?
De gebruiksaanwijzing van de 430X NERA zegt draad 30 cm van muur, geleidingsdraad minimaal 30 cm van de draad aan elke kant, 10 cm van draad tot haag (indien die haag best wat geraakt mag worden, anders ook daar 30 cm). Zegt de jouwe niet datzelfde?
Nu wel gespot. Was het met 'm eensGwaihir schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:39:
[Over 'n Husqvarna NERA.] Dat is ingebouwd: je kunt de 'weersafhankelijkheid' aanzetten. Dan stopt hij als hij merkt dat hij nauwelijks meer wat snijdt en probeert het de volgende dag weer (tenminste) één acculading. Wat 'nauwelijks' inhoudt kun je in drie standen kiezen.
Hier staat hij op gemiddeld. Heb niet de indruk dat hij al een gelegenheid tot maaien heeft besloten onbenut te laten.
Gisteravond wilde ik 'm toen het fors ging regenen maar naar huis sturen voor de rest van de avond. Maar hij bleek al naar huis gegaan omdat hij vond dat er niets meer te doen was. Fijn dat hij zo mooi bij is, nu er weer een natte periode aanbreekt.
Kogel is door de kerk, ik heb de segway 1500 besteld met die camera.
@964C2 bedankt voor de live demonstratie en je gastvrijheid bij je prachtige huis!
@964C2 bedankt voor de live demonstratie en je gastvrijheid bij je prachtige huis!
Binnenkort Hookii Neomow X op kickstarter: https://www.kickstarter.c...dar-slam-robot-lawn-mower
zoals al aangegeven, je moet de afstanden wel aanhouden. Ik heb een hekje in mijn gras met een doorgang van ongeveer 90cm. aan beide kanten de grensdraad op 20 cm van de rand en de begeleidingsdraad middenin. zelfs als ie een beetje te veel afwijkt van de begeleidingsdraad en regen een paal aanrijd, steekt ie even terug, en gaat wat meer naar de begeleidingsdraad en alsnog door het hek.Tankiej schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:58:
[...]
Kan je dan gewoon de begeleidingsdraad naast elkaar onder de bestrating door leggen? Of moet het wel met afstand er tussen zoals op de tekening?
https://www.kickstarter.c.../new?clicked_reward=false
We hebben er weer eentje. Zoek er nog eentje zonder draad dus dit is een optie. Voordeel is dat deze al in oktober kan worden geleverd. Nog meer mensen die deze gezien hebben?
We hebben er weer eentje. Zoek er nog eentje zonder draad dus dit is een optie. Voordeel is dat deze al in oktober kan worden geleverd. Nog meer mensen die deze gezien hebben?
[ Voor 9% gewijzigd door Wackmack op 26-08-2023 12:23 ]
Deze had ik ook gezien maar vind het een beetje een vreemd verhaal, Kickstarter is schijnbaar al een keer gecanceld en nieuw opgestart?Wackmack schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:20:
https://www.kickstarter.c.../new?clicked_reward=false
We hebben er weer eentje. Zoek er nog eentje zonder draad dus dit is een optie. Nog meer mensen die deze gezien hebben?
Ik volg de Hookii al enige tijd, deze zou vanaf 29 augustus te bestellen zijn op Kickstarter.
Ook ik ben erg benieuwd naar de Hookii, zie hem al op bol staan: https://www.bol.com/nl/nl...th-wifi/9300000146553095/ voor een aanzienlijk lager bedrag dan op de website van Hookii aangeeft 889-1149. Zit hier een addertje onder het gras? (Bestellen via Bol lijkt me wel betrouwbaar..)Peule_P schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:24:
[...]
Deze had ik ook gezien maar vind het een beetje een vreemd verhaal, Kickstarter is schijnbaar al een keer gecanceld en nieuw opgestart?
Ik volg de Hookii al enige tijd, deze zou vanaf 29 augustus te bestellen zijn op Kickstarter.
Lijkt een ander model (Neomow S) tot 1000m2 waar de huidige Kickstarter voor de Neomow X (3000m2) en X Pro (5000m2) is?
Voor de Belgen nog goedkoper, ik zie hier een 10% coupon op Amazon: https://www.amazon.com.be...automatisch/dp/B0BYRWRKK3Yaay schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:49:
[...]
Ook ik ben erg benieuwd naar de Hookii, zie hem al op bol staan: https://www.bol.com/nl/nl...th-wifi/9300000146553095/ voor een aanzienlijk lager bedrag dan op de website van Hookii aangeeft 889-1149. Zit hier een addertje onder het gras? (Bestellen via Bol lijkt me wel betrouwbaar..)
Als ik inlog kan ik het niet kopen, als Nederlander.
Reviews zijn trouwens niet super op Amazon. Maar die op Kickstarter is natuurlijk wel een heel ander product.
[ Voor 6% gewijzigd door echthard op 27-08-2023 23:06 ]
Graag gedaanGrolsch schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:07:
Kogel is door de kerk, ik heb de segway 1500 besteld met die camera.
Altijd bereid om een Tweaker te helpen
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Ah oke, top. Dan gaan we het zo aanleggen.emielbf schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 07:56:
[...]
zoals al aangegeven, je moet de afstanden wel aanhouden. Ik heb een hekje in mijn gras met een doorgang van ongeveer 90cm. aan beide kanten de grensdraad op 20 cm van de rand en de begeleidingsdraad middenin. zelfs als ie een beetje te veel afwijkt van de begeleidingsdraad en regen een paal aanrijd, steekt ie even terug, en gaat wat meer naar de begeleidingsdraad en alsnog door het hek.
Moet nog wel even wachten, eerst nog een wifi punt aanleggen in de tuin zodat de Nera bereik heeft op z'n thuisbasis
Vanavond de Segway 1500E opgehaald, en ik ben enthousiast.
Helaas te weinig tijd om het allemaal te finetunen, maar ik heb een zone, en verboden objecten aangemaakt, en dat gaat kinderlijk eenvoudig.
Ik heb er ook de vision fense camera opzitten, dus toen de zon onderging stopte hij met maaien.
In vergelijking met mijn Robowmow maait hij echt een heel smal strookje.
Daarentegen is hij echt niet hoorbaar!
Hopelijk morgen wat meer tijd om te experimenteren.
Helaas te weinig tijd om het allemaal te finetunen, maar ik heb een zone, en verboden objecten aangemaakt, en dat gaat kinderlijk eenvoudig.
Ik heb er ook de vision fense camera opzitten, dus toen de zon onderging stopte hij met maaien.
In vergelijking met mijn Robowmow maait hij echt een heel smal strookje.
Daarentegen is hij echt niet hoorbaar!
Hopelijk morgen wat meer tijd om te experimenteren.
Dat is wel een goeie, had ik nog niet over nagedacht, gaat hij dan vanzelf terug naar zijn laadstation?Grolsch schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:05:
Ja, maar je kunt het ook uitzetten (of beter gezegd nachtmaaien aanzetten) dan zal hij wel geen gebruik maken van de camera.Peule_P schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 06:43:
[...]
Dat is wel een goeie, had ik nog niet over nagedacht, gaat hij dan vanzelf terug naar zijn laadstation?
Hij loopt vanzelf terug naar zijn laadstation.
Ik heb al wel een paar vraagjes.
- Hoe werkt dat maaischema ? Hij maait gewoon op de dagen/tijdstippen die ik aangeef, of "weet" hij hoe hard het gras groeit.
- Die verboden zones, ik snap dat ik die moet gebruiken voor trampoline, zandbak, speelhuis.
Maar ik heb ook in totaal een 12 tal "boompjes" achter in mijn tuin staan en nog een "duikelrek", moet ik hier nu verboden zones voor aanmaken, of gebruiken jullie daar de vision fence voor
De boompjes hebben allen een diameter van <10CM.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Want bij randmaaien gaat hij dus ook de randen van alle verboden zones maaien. Daar was hij gisteren bij mij wel een half uur mee bezig voordat hij daadwerkelijk met maaien begon.
- Kan ik de kaart ook op m'n telefoon aanpassen zonder dat ik de robot laat rijden
Ik moet nog wel even oefenen met soepele bochten rijden, het mooiste is dat dit vloeiend gaat, dus niet vooruit>links>vooruit>links maar zowel vooruit (zachtjes) als naar links draaien.
Het zou mooi zijn dat je zo'n "bocht actie" vanuit de map kunt aanpassen.
[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 29-08-2023 07:30 ]
Ik kan alvast enkele puntjes beantwoorden:Grolsch schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:16:
[...]
Ja, maar je kunt het ook uitzetten (of beter gezegd nachtmaaien aanzetten) dan zal hij wel geen gebruik maken van de camera.
Hij loopt vanzelf terug naar zijn laadstation.
Ik heb al wel een paar vraagjes.
- Hoe werkt dat maaischema ? Hij maait gewoon op de dagen/tijdstippen die ik aangeef, of "weet" hij hoe hard het gras groeit.
- Die verboden zones, ik snap dat ik die moet gebruiken voor trampoline, zandbak, speelhuis.
Maar ik heb ook in totaal een 12 tal "boompjes" achter in mijn tuin staan en nog een "duikelrek", moet ik hier nu verboden zones voor aanmaken, of gebruiken jullie daar de vision fence voor
De boompjes hebben allen een diameter van <10CM.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Want bij randmaaien gaat hij dus ook de randen van alle verboden zones maaien. Daar was hij gisteren bij mij wel een half uur mee bezig voordat hij daadwerkelijk met maaien begon.
- Kan ik de kaart ook op m'n telefoon aanpassen zonder dat ik de robot laat rijden
Ik moet nog wel even oefenen met soepele bochten rijden, het mooiste is dat dit vloeiend gaat, dus niet vooruit>links>vooruit>links maar zowel vooruit (zachtjes) als naar links draaien.
Het zou mooi zijn dat je zo'n "bocht actie" vanuit de map kunt aanpassen.
hij maait inderdaad volgens maaischema als je dit instelt (hij 'weet' niet hoe snel het gras groeit)
bij mij maait hij continu (2400m² indien ik hem niet dag en nacht laat maaien wordt het gras te lang tegen zijn volgende passage.. (nu om de +- 40 uur, maar in deze zeer gunstige omstandigheden voor het gras groeit dat al 1-2 cm op deze tijd) tijdens de 'droge periode was 1 keer per week voldoende
(om goed overweg te kunnen met nat gras (regen/dauw heb ik die bescherming er van tussen gehaald.. werkt super goed nu! )
ik gebruik de verboden zones ook voor boompjes te kleine dingen (zeker als het zeer dunne boompjes zijn) worden nog niet opgemerkt door de vision fence. hij houdt hier dan ook rekening mee voor het berekenen van zijn 'route' --> als hij iets ziet met vision fence, dan gaat hij er rond.. als het al verboden zone is gaat hij eerst tot aan de zone en dan draaien en terug keren tot hij er langs kan in een rechte lijn --> werkt dus efficienter dan er iedere keer te moeten rond rijden. (maar inderdaad in het begin is hij dan wel lang bezig met eerst eens overal rond te gaan.
de map kan alleen aangepast worden door te 'rijden' met de robot, na een aanpassing van de map zal hij ook terug aan '0%' beginnen
De S is een GPS maaier. De X en X pro niet.Yaay schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:49:
[...]
Ook ik ben erg benieuwd naar de Hookii, zie hem al op bol staan: https://www.bol.com/nl/nl...th-wifi/9300000146553095/ voor een aanzienlijk lager bedrag dan op de website van Hookii aangeeft 889-1149. Zit hier een addertje onder het gras? (Bestellen via Bol lijkt me wel betrouwbaar..)
Met gestrekt been.
Ik ben al een paar jaar op zoek naar een goede en heb steeds de knoop niet doorgehakt vanwege de klachten die ik links en rechts zie. Dat heeft me geleerd dat ik zonder draad wil en deze Hookii lijkt me zeer interessant. Ik ken het bedrijf niet en heb dus nog niet veel vertrouwen, het blijft dan toch een gok.Artbij schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:03:
Ik denk dat ik die HookII ga bestellen via de kickstarter. Heb heel veel problemen met mijn worx en vooral het gebrek aan service vanuit Worx.
Hier zijn wel al wat filmpjes over de Neomow X: https://www.youtube.com/results?search_query=hookii+neomow+x
Hij zou trouwens toch vandaag op kickstarter starten?
[ Voor 4% gewijzigd door echthard op 29-08-2023 12:26 ]
Bedankt voor je tips en adviezen.thomke schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:51:
[...]
Ik kan alvast enkele puntjes beantwoorden:
hij maait inderdaad volgens maaischema als je dit instelt (hij 'weet' niet hoe snel het gras groeit)
bij mij maait hij continu (2400m² indien ik hem niet dag en nacht laat maaien wordt het gras te lang tegen zijn volgende passage.. (nu om de +- 40 uur, maar in deze zeer gunstige omstandigheden voor het gras groeit dat al 1-2 cm op deze tijd) tijdens de 'droge periode was 1 keer per week voldoende
(om goed overweg te kunnen met nat gras (regen/dauw heb ik die bescherming er van tussen gehaald.. werkt super goed nu! )
ik gebruik de verboden zones ook voor boompjes te kleine dingen (zeker als het zeer dunne boompjes zijn) worden nog niet opgemerkt door de vision fence. hij houdt hier dan ook rekening mee voor het berekenen van zijn 'route' --> als hij iets ziet met vision fence, dan gaat hij er rond.. als het al verboden zone is gaat hij eerst tot aan de zone en dan draaien en terug keren tot hij er langs kan in een rechte lijn --> werkt dus efficienter dan er iedere keer te moeten rond rijden. (maar inderdaad in het begin is hij dan wel lang bezig met eerst eens overal rond te gaan.
de map kan alleen aangepast worden door te 'rijden' met de robot, na een aanpassing van de map zal hij ook terug aan '0%' beginnen
Vooral die laatste (dat kaartaanpassing ervoor zorgt dat hij weer op 0 begint) is een handige.
Hij is nu druk bezig met mijn achtertuin, ik hoop dat hij deze vandaag glad krijgt dan kan ik vanavond 1 of 2 zones voor instellen.
Kan ik ook instellen welke zone hij wel/niet maait
Hij trekt zijn eigen plan, zover ik heb ervaren kan je niet per zone een instelling doen, of alleen een zone maaien b.v.Grolsch schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:26:
[...]
Bedankt voor je tips en adviezen.
Vooral die laatste (dat kaartaanpassing ervoor zorgt dat hij weer op 0 begint) is een handige.
Hij is nu druk bezig met mijn achtertuin, ik hoop dat hij deze vandaag glad krijgt dan kan ik vanavond 1 of 2 zones voor instellen.
Kan ik ook instellen welke zone hij wel/niet maaitAls hij nu vandaag net achter gehad heeft dan moet hij daar natuurlijk niet mee beginnen als ik de voorste 2 zones er ook in heb zitten.
Ik zou bijvoorbeeld mijn zone voor het huis minder vaak willen laten maaien, en/of alleen als ik het handmatig activeer voor die zone.
Als ook het naaipatroon of hoek die de maaier aanhoudt, hij pakt een bepaalde hoek, en opvolgende hoek tov vorige run is 60°, dit is oke in de basis maar liever deze graden zelf in te stellen zodat je gewenste patroon krijgt.
Deze punten die ik benoem lijkt mij overig wel een setting die ze nog software matig kunnen toevoegen.
Na aanpassen van de kaart begint het maai process weer op 0% (wel handig als je de kantjes een keer extra wil laten doen)
Vanavond volgens mij.echthard schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:18:
[...]
Ik ben al een paar jaar op zoek naar een goede en heb steeds de knoop niet doorgehakt vanwege de klachten die ik links en rechts zie. Dat heeft me geleerd dat ik zonder draad wil en deze Hookii lijkt me zeer interessant. Ik ken het bedrijf niet en heb dus nog niet veel vertrouwen, het blijft dan toch een gok.
Hier zijn wel al wat filmpjes over de Neomow X: https://www.youtube.com/results?search_query=hookii+neomow+x
Hij zou trouwens toch vandaag op kickstarter starten?
Ik pak hem overigens alleen als ik bij de eerste 200 zit en de lage prijs heb.
Met gestrekt been.
Tnx, dat lijken mij inderdaad zaken die softwarematig aan te passen zijn.mazzoop80 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:33:
[...]
Hij trekt zijn eigen plan, zover ik heb ervaren kan je niet per zone een instelling doen, of alleen een zone maaien b.v.
Ik zou bijvoorbeeld mijn zone voor het huis minder vaak willen laten maaien, en/of alleen als ik het handmatig activeer voor die zone.
Als ook het naaipatroon of hoek die de maaier aanhoudt, hij pakt een bepaalde hoek, en opvolgende hoek tov vorige run is 60°, dit is oke in de basis maar liever deze graden zelf in te stellen zodat je gewenste patroon krijgt.
Deze punten die ik benoem lijkt mij overig wel een setting die ze nog software matig kunnen toevoegen.
Na aanpassen van de kaart begint het maai process weer op 0% (wel handig als je de kantjes een keer extra wil laten doen)
Mijn achtertuin is schat ik 500m2 en de voortuinen zo'n 300m2 per stuk, totaal 1100m2.
Als ik vanavond de kaart ga aanpassen en de voortuinen ga toevoegen als zones begint hij dus naar alle waarschijnlijkheid weer met mijn achtertuin wat weer 1 dag duurt, en voor is het al vrij lang op dit moment.
Dat wordt dus met de hand de voortuinen even maaien vanavond
de Navimow werkt nog niet met 'zone's'Grolsch schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:56:
[...]
Tnx, dat lijken mij inderdaad zaken die softwarematig aan te passen zijn.
Mijn achtertuin is schat ik 500m2 en de voortuinen zo'n 300m2 per stuk, totaal 1100m2.
Als ik vanavond de kaart ga aanpassen en de voortuinen ga toevoegen als zones begint hij dus naar alle waarschijnlijkheid weer met mijn achtertuin wat weer 1 dag duurt, en voor is het al vrij lang op dit moment.
Dat wordt dus met de hand de voortuinen even maaien vanavond
je kan inderdaad meerdere "zone's" aanmaken, maar de navimow ziet diet dan als 1 groot geheel, hij zal altijd wel eerst een volledige 'zone' afwerken (te beginnen met die waar het docking station staat, vermoed ik) voordat hij naar de volgende gaat.. maar eignelijk is het 1 grote zone' die opgesplitst is in subzone's.
als je de kaart zal aanpassen, en de voortuinen gaat toevoegen zal hij gewoon weer bij 0% beginnen (en zal dan waarschijnlijk weer met uw achtertuin beginnen als de dockingstation daar staat) ..
Tnx, dat vermoeden had ik al, dus dat wordt (hopelijk voorlopig de laatste keer) nog even met de "hand" de voortuinen maaien.thomke schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:02:
[...]
de Navimow werkt nog niet met 'zone's'
je kan inderdaad meerdere "zone's" aanmaken, maar de navimow ziet diet dan als 1 groot geheel, hij zal altijd wel eerst een volledige 'zone' afwerken (te beginnen met die waar het docking station staat, vermoed ik) voordat hij naar de volgende gaat.. maar eignelijk is het 1 grote zone' die opgesplitst is in subzone's.
als je de kaart zal aanpassen, en de voortuinen gaat toevoegen zal hij gewoon weer bij 0% beginnen (en zal dan waarschijnlijk weer met uw achtertuin beginnen als de dockingstation daar staat) ..
Laten jullie hem ook altijd gewoon in de regen lopen, of alleen als het droog is
Er zit wel een regensensor op, maar die ziet natuurlijk niet of het gras vochtig is.
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 29-08-2023 13:29 ]
door de vele buien, was het gras nooit droog bij mij.. het gras groeide hierdoor enorm snel.Grolsch schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:28:
[...]
Tnx, dat vermoeden had ik al, dus dat wordt (hopelijk voorlopig de laatste keer) nog even met de "hand" de voortuinen maaien.
Laten jullie hem ook altijd gewoon in de regen lopen, of alleen als het droog is
Er zit wel een regensensor op, maar die ziet natuurlijk niet of het gras vochtig is.
ik had hier slechte ervaringen mee.
Ik heb onlangs de bescherming ('blade fender') er af gehaald, en nu werkt deze zeer goed, ook bij nat gras.
(bij mij is het ook nodig dat deze in nu 24/24 aan het maaien is anders wordt het gras te lang om nog gemaaid te kunnen worden.
Nat gras en botte mesjes is ook een slechte combi merkte ik. Leek steeds vast te lopen, mesjes vervangen en reed weer als een zonnetje rond.thomke schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:33:
[...]
door de vele buien, was het gras nooit droog bij mij.. het gras groeide hierdoor enorm snel.
ik had hier slechte ervaringen mee.
Ik heb onlangs de bescherming ('blade fender') er af gehaald, en nu werkt deze zeer goed, ook bij nat gras.
(bij mij is het ook nodig dat deze in nu 24/24 aan het maaien is anders wordt het gras te lang om nog gemaaid te kunnen worden.
Blad fender op de Worx eraf? Dat moet ik met de zaag/slijptol doen, zit vast aan het frame.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Wij hebben besloten een 430X Nera aan te schaffen voor onze achtertuin / speelweide. In totaal zo'n 1650 m2 met wat obstakels als een schommel, speelhuis en schuur.
Onze leverancier wilde eerst voor de 430X gaan, omdat hij daar goede ervaringen mee heeft. We willen echter ook wat mogelijkheden voor het uitsluiten van maaizones voor bijvoorbeeld een tent of voetballen. Daarvoor gaf hij aan dat je dan met een schakelbox en losse draad een tijdelijke zone kunt maken, maar dat vinden wij toch niet zo flexibel. Dus toch gekozen voor de 430X NERA met AIM. Dat zou volgens Husqvarna een mogelijkheid bieden om zones uit te sluiten. We kiezen voor de versie met begrenzingsdraad en twee begeleidingsdraden om door de hele tuin te komen.
Heeft iemand ervaring met dat uitsluiten met AIM en het mappen van je tuin om dit in te zien?
Onze leverancier wilde eerst voor de 430X gaan, omdat hij daar goede ervaringen mee heeft. We willen echter ook wat mogelijkheden voor het uitsluiten van maaizones voor bijvoorbeeld een tent of voetballen. Daarvoor gaf hij aan dat je dan met een schakelbox en losse draad een tijdelijke zone kunt maken, maar dat vinden wij toch niet zo flexibel. Dus toch gekozen voor de 430X NERA met AIM. Dat zou volgens Husqvarna een mogelijkheid bieden om zones uit te sluiten. We kiezen voor de versie met begrenzingsdraad en twee begeleidingsdraden om door de hele tuin te komen.
Heeft iemand ervaring met dat uitsluiten met AIM en het mappen van je tuin om dit in te zien?
Hoevaak vervangen jullie die mesjes van de Navimow?
Ik had dus altijd een robomow, daar vervang je maar eens in de 2 jaar de messen van (wel elk jaar draaien, heeft 2 snijkanten).
Maar de Robomow heeft dan ook echte grote messen waar menig Ninja Warrior jaloers op zou zijn, die Segway heeft van die kleine "scheermesjes".
En hoe maken jullie de segway schoon?
Ik had dus altijd een robomow, daar vervang je maar eens in de 2 jaar de messen van (wel elk jaar draaien, heeft 2 snijkanten).
Maar de Robomow heeft dan ook echte grote messen waar menig Ninja Warrior jaloers op zou zijn, die Segway heeft van die kleine "scheermesjes".
En hoe maken jullie de segway schoon?
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 29-08-2023 16:16 ]
Hij is nu onlineArtbij schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:41:
[...]
Vanavond volgens mij.
Ik pak hem overigens alleen als ik bij de eerste 200 zit en de lage prijs heb.
Ik ook de X en niet de Pro. Is mijn 1e keer dat ik KS gebruik trouwens.
Ik ben wel heel benieuwd of hij komt. En dat hoe hij het doet.
Ze willen in december leveren dacht ik. Ga even kijken of ik dat kan verzetten naar het voorjaar.
Ze willen in december leveren dacht ik. Ga even kijken of ik dat kan verzetten naar het voorjaar.
Met gestrekt been.
Ik weet niet waar "AIM" voor staat. Maar lees mijn recente posts in dit topic voor mijn ervaringen.born2tweak schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:47:
Samengevat: het werkt al best ok, maar hou er wel rekening mee dat je pas kunt uitsluiten nadat de kaart af is. Die eerst X dagen (max 14) maait en verkent hij dus alles.
Automower intelligent mapping, ofwel dat je hem nadat hij een kaartje heeft gemaakt, stukken kunt uitsluiten. Mijn dealer zegt dat dit erg onnauwkeurig is. We gaan het wel meemaken.Gwaihir schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:12:
[...]
Ik weet niet waar "AIM" voor staat. Maar lees mijn recente posts in dit topic voor mijn ervaringen.
Samengevat: het werkt al best ok, maar hou er wel rekening mee dat je pas kunt uitsluiten nadat de kaart af is. Die eerst X dagen (max 14) maait en verkent hij dus alles.
@born2tweak Tja, het werkt op basis van GPS, dus als je geen EPOS kit hebt, is de nauwkeurigheid pakweg een meter. Je kunt dus prima een hoek van je tuin uitsluiten omdat er een tent staat en je geen ruzie met de haringen wilt, maar dat doe je wat ruim, dus je kunt niet strak om de haringen heen maaien.
Hier 'n plek in het gras waar plassen kunnen staan. Die zet ik uit en aan afhankelijk van hoe nat 't daar is. En ik zonderde al eens een paar net bijgezaaide stukjes uit. Voor dergelijke zaken werkt het heel ok.
Hier 'n plek in het gras waar plassen kunnen staan. Die zet ik uit en aan afhankelijk van hoe nat 't daar is. En ik zonderde al eens een paar net bijgezaaide stukjes uit. Voor dergelijke zaken werkt het heel ok.
Neen, zonder de draad laadt hij niet.
Hier rijden sinds vanochtend ook een 430X Nera en 450X Nera rond (beide zonder EPOS kit), en hoe ik het begrijp rijden ze lekker hun rondjes gedurende de ingestelde tijd van het schema, maar kun je nergens zien óf hij alles gemaakt krijgt in 1x óf hoe lang hij er over doet om alles te maaien?
Nu staan ze beide ingesteld om van 08:00 tot 20:00 aan de gang te zijn, heeft natuurlijk weinig nut als hij bijvoorbeeld om 17:00 alles al gehad heeft, of dat ik juist moet verlengen tot 21:00 om alles te pakken.
Tips??
Nu staan ze beide ingesteld om van 08:00 tot 20:00 aan de gang te zijn, heeft natuurlijk weinig nut als hij bijvoorbeeld om 17:00 alles al gehad heeft, of dat ik juist moet verlengen tot 21:00 om alles te pakken.
Tips??
@Peule_P (Erg) ruim zetten en dan de weersafhankelijkheid aanzetten. Dan rijden ze elke dag slechts rond totdat ze zich werkloos voelen en stoppen er dan mee voor de dag.
(Het is dus een erg indirecte weersafhankelijkheid. Misschien was groeiafhankelijk een helderdere term geweest.)
(Het is dus een erg indirecte weersafhankelijkheid. Misschien was groeiafhankelijk een helderdere term geweest.)
Gisteravond wat details van de kaart aangepast van de Segway Navimow, en nu loopt hij achter goed.
Vandaag de regensensor even getest, en het duurt toch best wel even (15 minuten ofzo) voordat hij doorhad dat het regende.
Daarna rijdt hij naar zijn huisje en na 3 uur probeert hij het weer.
Zo lang er nog water op de sensor ligt gaat hij weer in de "regenstand" en probeert hij het 3 uur later nog eens.
Toen ik net keek had het een paar uur niet geregend, maar toch lag er nog water op de sensor (net zoals dat het gras nog nat was) dus hij vertrok niet vanzelf.
Toen met de hand maar aangezet voor de volgende test, "object herkenning" met vision fence.
Eerst een voetbal:
YouTube: Segway Navimow H1500E Visionfence Football test
Vervolgens nog een badslipper
YouTube: Segway Navimow H1500E Visionfence Bath Slipper
Wat mij betreft test geslaagd
Vandaag de regensensor even getest, en het duurt toch best wel even (15 minuten ofzo) voordat hij doorhad dat het regende.
Daarna rijdt hij naar zijn huisje en na 3 uur probeert hij het weer.
Zo lang er nog water op de sensor ligt gaat hij weer in de "regenstand" en probeert hij het 3 uur later nog eens.
Toen ik net keek had het een paar uur niet geregend, maar toch lag er nog water op de sensor (net zoals dat het gras nog nat was) dus hij vertrok niet vanzelf.
Toen met de hand maar aangezet voor de volgende test, "object herkenning" met vision fence.
Eerst een voetbal:
YouTube: Segway Navimow H1500E Visionfence Football test
Vervolgens nog een badslipper
YouTube: Segway Navimow H1500E Visionfence Bath Slipper
Wat mij betreft test geslaagd
Ben ook aan het kijken om hem te bestellen.Artbij schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:17:
Ik ben wel heel benieuwd of hij komt. En dat hoe hij het doet.
Wou altijd al een LUBA kopen maar daar betaal je tegenover de kickstarter van Neomow X nu 1000 euro meer voor. Daar wil ik wel eens een beetje meer risico voor nemen en voor de Neomox X gaan.
Heb al gevraagd indien ik deze nu bestel of hij in Februari geleverd kan worden en hun antwoord was dat ik dit bij de aanvraag moest zetten en dat dit dan geregeld kon worden (ook vanwege de garantie die dan pas start).
Denk dat ik hem morgen of in het weekend ga bestellen, jij?
☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X
Heb hem al besteld. Je moet even opletten of de beste deal nog beschikbaar is.Stef CB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:09:
[...]
Ben ook aan het kijken om hem te bestellen.
Wou altijd al een LUBA kopen maar daar betaal je tegenover de kickstarter van Neomow X nu 1000 euro meer voor. Daar wil ik wel eens een beetje meer risico voor nemen en voor de Neomox X gaan.
Heb al gevraagd indien ik deze nu bestel of hij in Februari geleverd kan worden en hun antwoord was dat ik dit bij de aanvraag moest zetten en dat dit dan geregeld kon worden (ook vanwege de garantie die dan pas start).
Levering laat ik op maart zetten. Februari kan ik toch nog niet maaien.
Met gestrekt been.
about €1,195.13Artbij schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:14:
[...]
Heb hem al besteld. Je moet even opletten of de beste deal nog beschikbaar is.
Levering laat ik op maart zetten. Februari kan ik toch nog niet maaien.
op deze prijs zit ik nu. Op hoeveel zat jij?
☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X
Hij zit nu op $1299 en wij hadden hem voor $1199Stef CB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:17:
[...]
about €1,195.13
Er staat dat wij 50% korting hadden en nu is het 46%
Je kunt nog wel voor 50% gaan, maar dan moet je er 2 afnemen (de twin birds aanbieding)
Je kunt altijd even afwachten of iemand annuleert. Dan komt er een beschikbaar.Stef CB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:17:
[...]
about €1,195.13
Met gestrekt been.
Heb hem net voor 1.195 euro besteld en een set mesjes.echthard schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:31:
[...]
Hij zit nu op $1299 en wij hadden hem voor $1199
Er staat dat wij 50% korting hadden en nu is het 46%
Je kunt nog wel voor 50% gaan, maar dan moet je er 2 afnemen (de twin birds aanbieding)
Die tijd ga ik er niet instekenArtbij schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
Je kunt altijd even afwachten of iemand annuleert. Dan komt er een beschikbaar.
Heb hem net besteld voor 1.195 euro en een set mesjes
waar kan ik ergens aangeven dat ik hem pas eind februari wil?
Ik heb hem ook besteld (super early bird) naar ik begrijp krijg je bij afronden van de actie op Kickstarter (nog 43 dagen) de charge op je credit card en kun je daarna via een formulier aangeven hoe en wanneer je hem geleverd wilt krijgen.Stef CB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:44:
[...]
Die tijd ga ik er niet insteken![]()
Heb hem net besteld voor 1.195 euro en een set mesjes
waar kan ik ergens aangeven dat ik hem pas eind februari wil?
Ben heel erg benieuwd naar dit product, ook hoe deze zich in praktijk tegenover de Segway verhoudt.
Oh, op die fiets. Ben benieuwdYaay schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:50:
[...]
Ik heb hem ook besteld (super early bird) naar ik begrijp krijg je bij afronden van de actie op Kickstarter (nog 43 dagen) de charge op je credit card en kun je daarna via een formulier aangeven hoe en wanneer je hem geleverd wilt krijgen.
Ben heel erg benieuwd naar dit product, ook hoe deze zich in praktijk tegenover de Segway verhoudt.
Is de LUBA eigenlijk beter dan de Segway ?Stef CB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:09:
[...]
Ben ook aan het kijken om hem te bestellen.
Persoonlijk vind ik de LUBA een krachtpatser onder de robotmaaiers.SteffanS schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:44:
[...]
Is de LUBA eigenlijk beter dan de Segway ?
Is wel een nieuw merk die nog niet zo heel lang bezig zijn. Ik volg hun al een tijdje en ziet er wel een top ding uit.
Maar voorlopig geen 2.500 euro over voor een robotmaaier
Jij bedoelt de functie die onder instellingen -> werking -> weertimer staat?Gwaihir schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:20:
@Peule_P (Erg) ruim zetten en dan de weersafhankelijkheid aanzetten. Dan rijden ze elke dag slechts rond totdat ze zich werkloos voelen en stoppen er dan mee voor de dag.
Deze staat nu nog uit idd (op advies van de installateur), zal hier eens mee experimenteren, zie dat wanneer je hem activeert hij ook nog op laag, midden en hoog gezet kan worden.
Laat nu de maaiers maar even een paar dagen rondjes rijden volgens het tijdschema totdat ze hun target height bereikt hebben van 4cm (duurt 10 dagen dacht ik en gaan ze iedere dag een stapje lager vanuit de max hoogte?) en zal dan de weertimer inschakelen en monitoren of hij alles daarmee netjes op 4cm houdt
Goedkoopste model is 1800 dacht ik, segway lijkt me toch niet zo goed als ik de reviews lees. Dan lijkt me de LUBA beter of ben ik fout.Stef CB schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:00:
[...]
Persoonlijk vind ik de LUBA een krachtpatser onder de robotmaaiers.
Is wel een nieuw merk die nog niet zo heel lang bezig zijn. Ik volg hun al een tijdje en ziet er wel een top ding uit.
Maar voorlopig geen 2.500 euro over voor een robotmaaier
Ja - ik heb daar onder 'werking' inmiddels alles aan staan.Peule_P schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:01:
Jij bedoelt de functie die onder instellingen -> werking -> weertimer staat?
Deze staat nu nog uit idd (op advies van de installateur), zal hier eens mee experimenteren, zie dat wanneer je hem activeert hij ook nog op laag, midden en hoog gezet kan worden.
Mijn installateur raadde 'm ook nog af. Maar da's wellicht pure behoudendheid? In perioden zoals nu, schrap ik best flink uren vanwege regen, groeit het gras als kool, en moeten er toch genoeg uren over blijven om het gras op orde te houden.
Dus lijkt het me niet meer dan logisch dat het (basis)schema voor warme droge perioden flink te ruim uitpakt. En dan is die weertimer toch veel makkelijker dan het schema zelf met de hand regelmatig bij te moeten stellen?
Ja dat lijkt me idd precies het doel van deze functieGwaihir schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:10:
[...]
Ja - ik heb daar onder 'werking' inmiddels alles aan staan.
Mijn installateur raadde 'm ook nog af. Maar da's wellicht pure behoudendheid? In perioden zoals nu, schrap ik best flink uren vanwege regen, groeit het gras als kool, en moeten er toch genoeg uren over blijven om het gras op orde te houden.
Dus lijkt het me niet meer dan logisch dat het (basis)schema voor warme droge perioden flink te ruim uitpakt. En dan is die weertimer toch veel makkelijker dan het schema zelf met de hand regelmatig bij te moeten stellen?
Ik ga ermee aan de gang!
Gebruik ook een dergelijke functie op mijn Rainbird controller voor de beregening en dat werkt 'redelijk' goed, soms doet ie nog wel eens vreemde dingen dat ie de beregeningstijd juist verlengd ipv verkort op regenachtige dagen
Ik heb geen ervaring met de LUBA, misschien dat andere hier wel ervaring mee hebben. Maar in facebook groepen en forums zijn er veel positieve reacties over.SteffanS schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:04:
[...]
Goedkoopste model is 1800 dacht ik, segway lijkt me toch niet zo goed als ik de reviews lees. Dan lijkt me de LUBA beter of ben ik fout.
Hier ook een neomow X besteld ben benieuwd
Recente Segway reviews?SteffanS schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:04:
[...]
Goedkoopste model is 1800 dacht ik, segway lijkt me toch niet zo goed als ik de reviews lees. Dan lijkt me de LUBA beter of ben ik fout.
Hier nu al 4-tal maanden een Segway Navimow H3000E aan't gebruiken, en bevalt me heel goed. (komende van een Bosch Indego).
Ik lees ook wel veel klachten van gebruikers, voornamelijk over onrealistische eisen van de software en dat die exact moet werken zoals zij willen in hun situatie.
Ook klachten over slechte maaiervaringen, maar daar heb ik zelf totaal geen last van. (maar dat verschil natuurlijk heel hard per tuin, en niet elke maaier werkt even goed in elke tuin natuurlijk)
Voor mij was het ook een 'gokje' en hopende dat hij hier foutloos werkt, maar tot nu toe is dat dus wel het geval.
Ook zwaar oversided gekocht (de H3000 voor 700m² gras, maar daar heb ik ook alleszins geen spijt van).
Liever 1 a 2x per week te maaien ipv elke dag te moeten maaien en laden en maaien en laden, enzovoort om alles gedaan te krijgen.
Segway lijkt me wel leuk maar als ik op het internet zoek zie ik vaak problemen komen, spijtig dat de Luba redelijk prijzig is.Lacroix schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:18:
[...]
Recente Segway reviews?
Hier nu al 4-tal maanden een Segway Navimow H3000E aan't gebruiken, en bevalt me heel goed. (komende van een Bosch Indego).
Ik lees ook wel veel klachten van gebruikers, voornamelijk over onrealistische eisen van de software en dat die exact moet werken zoals zij willen in hun situatie.
Ook klachten over slechte maaiervaringen, maar daar heb ik zelf totaal geen last van. (maar dat verschil natuurlijk heel hard per tuin, en niet elke maaier werkt even goed in elke tuin natuurlijk)
Voor mij was het ook een 'gokje' en hopende dat hij hier foutloos werkt, maar tot nu toe is dat dus wel het geval.
Ook zwaar oversided gekocht (de H3000 voor 700m² gras, maar daar heb ik ook alleszins geen spijt van).
Liever 1 a 2x per week te maaien ipv elke dag te moeten maaien en laden en maaien en laden, enzovoort om alles gedaan te krijgen.
Er is zelfs ook een ‘Mammotion Luba Issues’ groep op Facebook, denk bij iedere maaier als je naar issues gaat zoeken zul je ze vinden.SteffanS schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:33:
[...]
Segway lijkt me wel leuk maar als ik op het internet zoek zie ik vaak problemen komen, spijtig dat de Luba redelijk prijzig is.
Hier nu een weekje de segway aan het lopen, en ben van gematigd positief naar mega positief gegaan! Wat een techniek.
Ruim 6 jaar een robomow gehad, maar dit is toch echt next level!
Ik heb zeker nog verbeterpunten, maar dat gaat over details.
Ruim 6 jaar een robomow gehad, maar dit is toch echt next level!
Ik heb zeker nog verbeterpunten, maar dat gaat over details.
Hier ook een segway rondrijden, een h800. Echt super tevreden over, die doet hier 700m2 in 1 dag. dus 2 a 3 x per week een dagje rondrijden is geen probleem. Komende van een Bosch indego is alles een vooruitgang natuurlijk, maar hij rijdt echt zorgeloos zijn rondjes.
Icm de visionfence is hij echt nauwkeurig en als mijn kinderen weer voor de zoveelste keer hun speelgoed niet hebben opgeruimd dan hoef ik me geen zorgen te maken dat de grasmaaier vastloopt of het speelgoed stuk is.
Enige punt waar ik tegenaanloop is als het dagen achter elkaar nat is, het gras dan uiteraard wel groeit maar de maaier niet gaat rijden. Als het gras te lang wordt dan begint de Segway daar wel moeite mee te krijgen en tot nu toen 1x heb ik even de gewone grasmaaier over een paar stukjes gehaald.
Wellicht als ik de visionfence uit zet had hij het toch wel goed gemaaied, volgende keer even uitproberen.
Icm de visionfence is hij echt nauwkeurig en als mijn kinderen weer voor de zoveelste keer hun speelgoed niet hebben opgeruimd dan hoef ik me geen zorgen te maken dat de grasmaaier vastloopt of het speelgoed stuk is.
Enige punt waar ik tegenaanloop is als het dagen achter elkaar nat is, het gras dan uiteraard wel groeit maar de maaier niet gaat rijden. Als het gras te lang wordt dan begint de Segway daar wel moeite mee te krijgen en tot nu toen 1x heb ik even de gewone grasmaaier over een paar stukjes gehaald.
Wellicht als ik de visionfence uit zet had hij het toch wel goed gemaaied, volgende keer even uitproberen.
Mijn twee centen, waarbij ik gebleven ben bij meelezen van een afstandje, want ik ben uiteindelijk voor Husqvarna gegaan:SteffanS schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:33:
Segway lijkt me wel leuk maar als ik op het internet zoek zie ik vaak problemen komen, spijtig dat de Luba redelijk prijzig is.
Achter Segway zit 'n groot bedrijf met dito marketing budget en zelf is het een behoorlijke naam, waar mensen voor mijn gevoel relatief makkelijk vertrouwen in leggen. De schaal waarop de Segway is geïntroduceerd lijkt me dan ook een hele andere dan voor de Luba. Is bij beide niet iedereen tevreden, dan zijn dat bij Segway dus al snel véél meer mensen..
Segway lijkt (met succes) op twee groepen gemikt te hebben:
1. Wie ontevreden is over z'n weinig snuggere robot, met draad.
Die groep hebben ze zo op 't oog de robot wat later geleverd dan beloofd - en dan gaat het gras toch al groeien - en met meer kinderziektes dan verwacht. Was dat misschien anders handiger geweest, vanuit reputatie oogpunt, of weegt er vroeg bij zijn wel tegen wat gemopper op? Hoe dan ook, het lijkt erop dat deze groep best wat te mopperen had aanvankelijk, maar inmiddels dik tevreden is.
2. Wie nog nooit een robot had, o.a. omdat men de draad al nimmer zag zitten
En die groep zal niet allemaal tevreden gesteld zijn door de Segway, hoewel een andere robot het waarschijnlijk niet (veel) beter zou doen, met name als prijs-kwaliteitsverhouding meegewogen wordt. Zeurpieten? Deels, denk ik. Anderzijds ook te veel belovende marketing. Bij meer gevestigde merken, leert men ook wel wat van de beperkingen van de eigen apparaten te noemen. Zelf (toch maar), en zeker via verkopers / dealers, reviews, e.d. Voor zo'n nieuw merk is die info er nog niet.
Afijn, dan ben je voor mijn gevoel niet meer bij de vraag: "Is de Segway slecht?", maar: "Is een robotmaaier wat voor mij, en zo ja welke dan??"
Ik kwam het volgende tegen:
:strip_exif()/f/image/Wl8FZqIQkNaU3GhPsbXqM3l4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X6amUHLCKTKFN72RsKiNtzeL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze worden geadverteerd als zijnde aerator spikes. Nu klinkt dit mooi maar heeft er iemand ervaring met zoiets? Ik snap dat spikes worden gebruikt om de tractie te verbeteren, maar is er ook enig effect als aerator?
:strip_exif()/f/image/Wl8FZqIQkNaU3GhPsbXqM3l4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X6amUHLCKTKFN72RsKiNtzeL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze worden geadverteerd als zijnde aerator spikes. Nu klinkt dit mooi maar heeft er iemand ervaring met zoiets? Ik snap dat spikes worden gebruikt om de tractie te verbeteren, maar is er ook enig effect als aerator?
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Welke merk zou jij aanraden voor een draadloze robot die toch nog redelijk is van prijs ?Gwaihir schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:14:
[...]
Mijn twee centen, waarbij ik gebleven ben bij meelezen van een afstandje, want ik ben uiteindelijk voor Husqvarna gegaan:
Achter Segway zit 'n groot bedrijf met dito marketing budget en zelf is het een behoorlijke naam, waar mensen voor mijn gevoel relatief makkelijk vertrouwen in leggen. De schaal waarop de Segway is geïntroduceerd lijkt me dan ook een hele andere dan voor de Luba. Is bij beide niet iedereen tevreden, dan zijn dat bij Segway dus al snel véél meer mensen..
Segway lijkt (met succes) op twee groepen gemikt te hebben:
1. Wie ontevreden is over z'n weinig snuggere robot, met draad.
Die groep hebben ze zo op 't oog de robot wat later geleverd dan beloofd - en dan gaat het gras toch al groeien - en met meer kinderziektes dan verwacht. Was dat misschien anders handiger geweest, vanuit reputatie oogpunt, of weegt er vroeg bij zijn wel tegen wat gemopper op? Hoe dan ook, het lijkt erop dat deze groep best wat te mopperen had aanvankelijk, maar inmiddels dik tevreden is.
2. Wie nog nooit een robot had, o.a. omdat men de draad al nimmer zag zitten
En die groep zal niet allemaal tevreden gesteld zijn door de Segway, hoewel een andere robot het waarschijnlijk niet (veel) beter zou doen, met name als prijs-kwaliteitsverhouding meegewogen wordt. Zeurpieten? Deels, denk ik. Anderzijds ook te veel belovende marketing. Bij meer gevestigde merken, leert men ook wel wat van de beperkingen van de eigen apparaten te noemen. Zelf (toch maar), en zeker via verkopers / dealers, reviews, e.d. Voor zo'n nieuw merk is die info er nog niet.
Afijn, dan ben je voor mijn gevoel niet meer bij de vraag: "Is de Segway slecht?", maar: "Is een robotmaaier wat voor mij, en zo ja welke dan??"
Ik had dergelijke spikes op mijn Indego zitten. Het is meer voor de grip dan voor andere doeleinden. Ik heb geen merkbaar effect gezien.Kire88 schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:24:
ik heb 2400m² gras, met een 10-tal boompjes.TonCoronel schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:30:
Hier ook een segway rondrijden, een h800. Echt super tevreden over, die doet hier 700m2 in 1 dag. dus 2 a 3 x per week een dagje rondrijden is geen probleem. Komende van een Bosch indego is alles een vooruitgang natuurlijk, maar hij rijdt echt zorgeloos zijn rondjes.
de maaier kon in natte periodes niet mee... (door het extreem snel groeien van het gras, en ik wou hem niet bij nat gras laten rijden omdat ik daar problemen mee had..)
nu sinds een 2-3 tal weken heb ik de 'blade fender' er af gehaald, de robot rijdt nu 24/24 7/7 nat/regen.. alles gaat super vlot nu, gisteren hem voor de eerste keer eens wat afgespoten, anders heb ik er 3 weken niet moeten naar kijken. sinds ik hem snachts / in de regen zonder blade fender laat rijden ben ik super positief over de Navimow.
Iemand een idee hoe het automatisch programma voor maaischema werkt bij Landroid M500+. Ik heb 2 robots met identieke instellingen voor grassoort, bodem type, bemesting, irrigatie enz... De ene maait 115m2 de andere 85m2.
Waarom maait de 85m2 dan toch zo'n 5 uur langer per week?
Waarom maait de 85m2 dan toch zo'n 5 uur langer per week?
Zo concreet kan ik je niet helpen; ik ben op een Husqvarna 430X NERA mét draad uitgekomen. Op basis van overwegingen, waaronder de specifieke tuin, die zo te horen maar gedeeltelijk overlappen met de jouwe.SteffanS schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:49:
Welke merk zou jij aanraden voor een draadloze robot die toch nog redelijk is van prijs ?
Weet iemand of ik ook de verlichting van de Segway kan uitzetten 's avonds?
Ik heb al wel "donkere modus" geactiveerd, maar nu is hij gedimd, maar om mij mag de hele verlichting wel uit.
Ik heb al wel "donkere modus" geactiveerd, maar nu is hij gedimd, maar om mij mag de hele verlichting wel uit.
@Grolsch
De wens om de groene verlichting helemaal uit te zetten is al vaker ingebracht als een gewenste update in de Segway gebruikersgroep op FB.
Wordt volgens mij dus wel aan gewerkt.
Ik wacht met smart op de update waardoor ik de diverse delen van de tuin kan programmeren qua planning en maaihoogte. Bepaalde delen wil ik vaker en lager maaien dan andere delen.
Laatste bericht is dat deze optie einde 2023 komt.
Work in progress.
Afwachten dus
De wens om de groene verlichting helemaal uit te zetten is al vaker ingebracht als een gewenste update in de Segway gebruikersgroep op FB.
Ik wacht met smart op de update waardoor ik de diverse delen van de tuin kan programmeren qua planning en maaihoogte. Bepaalde delen wil ik vaker en lager maaien dan andere delen.
Work in progress.
Afwachten dus
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Tnx voor je bericht, ik heb ook nog wel een aantal "verbeterpuntjes", kun je die ergens indienen?964C2 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:14:
@Grolsch
Work in progress.
Afwachten dus
- Verlichting uit kunnen zetten
- Map kunnen aanpassen zonder dat het hele programma weer op 0 begint
- Verdeling in zones kunnen maken, en dan ook bepaalde zones wel/niet maaien
- Kunnen aangeven hoe vaak per week je wilt maaien. Als ik nu elke dag aanzet tussen 12.00 en 21.00 maait hij gewoon elke dag tussen 12.00 en 21.00. Mijn Robomow ging daar wat beter mee om. Daar gaf ik een maaifrequentie aan (Laag/midden/hoog)
- Basisstation kunnen verplaatsen zonder dat je helemaal een nieuwe map hoeft te aan te maken
Zou mooi zijn dat ze een soort van ideeën box hebben.
Kan jij de segway aanraden ?Grolsch schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:22:
[...]
Tnx voor je bericht, ik heb ook nog wel een aantal "verbeterpuntjes", kun je die ergens indienen?
- Verlichting uit kunnen zetten
- Map kunnen aanpassen zonder dat het hele programma weer op 0 begint
- Kunnen aangeven hoe vaak per week je wilt maaien. Als ik nu elke dag aanzet tussen 12.00 en 21.00 maait hij gewoon elke dag tussen 12.00 en 21.00. Mijn Robomow ging daar wat beter mee om. Daar gaf ik een maaifrequentie aan (Laag/midden/hoog)
- Basisstation kunnen verplaatsen zonder dat je helemaal een nieuwe map hoeft te aan te maken
https://m.facebook.com/groups/navimow/
@Grolsch
Hier de link naar de Navimow usersgroup op Facebook. Geeft antwoord op veel vragen en kun je vragen en ideeën droppen.
@Grolsch
Hier de link naar de Navimow usersgroup op Facebook. Geeft antwoord op veel vragen en kun je vragen en ideeën droppen.
[ Voor 29% gewijzigd door 964C2 op 05-09-2023 17:09 ]
Dat is toch onrealistisch? Lijkt me duidelijk een technische beperking. In theorie kán je het mss oplossing met heel goede software en algoritmes, maar gewoon alles opnieuw opbouwen (de kaart opbouwen adhv satelietsignalen door opnieuw een testrondje te doen) is gewoon stukken beter dan een halfgare oplossing die gewoon voor problemen gaat zorgen die er niet hoeven te zijnGrolsch schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:22:
[...]
Indien je een H500 of H800 hebt, dan heb je een togglebutton in de instellingen waar je kan kiezen of hij opnieuw moet starten in een tijdspanne wanneer hij op 100% zit. Standaard begint hij gewoon opnieuw terwijl velen dit niet willen.Grolsch schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:22:
[...]
Kunnen aangeven hoe vaak per week je wilt maaien...
Dit was ook een héél veel gevraagde instelling, maar jammer en raar genoeg hebben ze die keuze enkel voor H500 en H800 gegeven. H1500 en H3000 kunnen dit gewoon niet instellingen omdat ze vonden dat die keuze daar niet van toepassing zou zijn. (vind ik belachelijk, deze manier is complexer om te ontwikkelen en er zijn genoeg mensen die een H1500 of H3000 gebruiken op een klein oppvervlak waarbij die instelling wél gewenst is).
Die keuze (op H500 en H800 dus) geeft je nog niet heel veel mogelijkheden, maar toch al iets meer impact op het gedrag.
Er is een officieel Navimow Facebook group waar je zo'n suggesties kan aanhalen, maar de meerderheid is al opgemerkt door verschillende gebruikers hoor. (OF en wanneer het ooit gewijzigd gaat worden is een andere vraag natuurlijk, maar je kan nu ook eenmaal niet naar featurerequests van iedereen beginnen luisteren, want eindig je ook met een hoop rommel).Grolsch schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:22:
[...]
Meer keuzemogelijkheden voor verschillende zones is overigens wel bevestigd dat dit eraan komt.. maar daar zijn de meesten al een half jaar op aan't wachten.
Ik zit ook te kijken naar een robotmaaier, voornamelijk omdat ik lui ben en hierdoor te weinig maai, de grasmat lijdt hieronder.
Ik neig nu naar de Gardena vanwege stilte, maar het is me onduidelijke wat ik nu precies meer kan met de duurdere versies. De tekst op de Gardena site is mij wat onduidelijk, er is ook geen side by side vergelijk, tevens kan ik zoiets via google niet echt vinden.
Minimo is het goedkoopst, City (bluetooth) wat duurder, City smart is het duurst.
Iemand tips / een idee?
Ik neig nu naar de Gardena vanwege stilte, maar het is me onduidelijke wat ik nu precies meer kan met de duurdere versies. De tekst op de Gardena site is mij wat onduidelijk, er is ook geen side by side vergelijk, tevens kan ik zoiets via google niet echt vinden.
Minimo is het goedkoopst, City (bluetooth) wat duurder, City smart is het duurst.
Iemand tips / een idee?
Zeker, ik ben er erg enthousiast over, ik heb ruim 6 jaar ervaring met een Robomow, maar dit (Segway) is echt next level.
het bediengemak, zonder draad
Ik weet niet waar je woont, maar in Twente ben je altijd welkom om bij mij te komen kijken.
Ik heb in mijn voortuin een beukenhaag, die is opgesloten dmv betonbandjes.
Ik heb geprobeerd met het rechterachterwiel over de bandje te rijden, maar dat gaat dus echt niet goed
Vanavond ff de "route" langs de heg opnieuw inleren
Tnx, die had ik ondertussen zelf ook al gevonden964C2 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:08:
https://m.facebook.com/groups/navimow/
@Grolsch
In mijn beleving zou je dat toch moeten kunnen kalibreren ofzoLacroix schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:04:
[...]
Dat is toch onrealistisch? Lijkt me duidelijk een technische beperking. In theorie kán je het mss oplossing met heel goede software en algoritmes, maar gewoon alles opnieuw opbouwen (de kaart opbouwen adhv satelietsignalen door opnieuw een testrondje te doen) is gewoon stukken beter dan een halfgare oplossing die gewoon voor problemen gaat zorgen die er niet hoeven te zijn
Testrondjes hoef ik trouwens niet te doen omdat ik VisionFence heb.
Heel onoverkomelijk is het niet, ik ben nog met een schuur aan het bouwen, en moet dus straks 1 x het basisstation verplaatsen. Ik schat dat het opnieuw mappen van mijn tuin en het toevoegen van +- 20 verboden objecten +- 2 uur werk is, dus dat kan gekker
[...]
Inderdaad, zou wel wenselijk zijn, en hoeft ook niet zo ingewikkeld te zijn lijkt mij?Indien je een H500 of H800 hebt, dan heb je een togglebutton in de instellingen waar je kan kiezen of hij opnieuw moet starten in een tijdspanne wanneer hij op 100% zit. Standaard begint hij gewoon opnieuw terwijl velen dit niet willen.
Dit was ook een héél veel gevraagde instelling, maar jammer en raar genoeg hebben ze die keuze enkel voor H500 en H800 gegeven. H1500 en H3000 kunnen dit gewoon niet instellingen omdat ze vonden dat die keuze daar niet van toepassing zou zijn. (vind ik belachelijk, deze manier is complexer om te ontwikkelen en er zijn genoeg mensen die een H1500 of H3000 gebruiken op een klein oppvervlak waarbij die instelling wél gewenst is).
Die keuze (op H500 en H800 dus) geeft je nog niet heel veel mogelijkheden, maar toch al iets meer impact op het gedrag.
Nu moet je alsnog zelf inschatten of je hem wel of niet laat lopen.
Het makkelijkste is natuurlijk continu laten lopen, maar dat lijkt mij ook niet bevorderlijk voor het apparaat.
Tnx voor je antwoorden en tips![...]
Er is een officieel Navimow Facebook group waar je zo'n suggesties kan aanhalen, maar de meerderheid is al opgemerkt door verschillende gebruikers hoor. (OF en wanneer het ooit gewijzigd gaat worden is een andere vraag natuurlijk, maar je kan nu ook eenmaal niet naar featurerequests van iedereen beginnen luisteren, want eindig je ook met een hoop rommel).
Meer keuzemogelijkheden voor verschillende zones is overigens wel bevestigd dat dit eraan komt.. maar daar zijn de meesten al een half jaar op aan't wachten.
Turnhout belgieGrolsch schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:10:
[...]
Zeker, ik ben er erg enthousiast over, ik heb ruim 6 jaar ervaring met een Robomow, maar dit (Segway) is echt next level.
het bediengemak, zonder draad![]()
![]()
![]()
, snel even een verboden zone toevoegen, fluisterstil, je hoort alleen het mes wat door de grassprieten snijdt!
Ik weet niet waar je woont, maar in Twente ben je altijd welkom om bij mij te komen kijken.
Ik heb in mijn voortuin een beukenhaag, die is opgesloten dmv betonbandjes.
Ik heb geprobeerd met het rechterachterwiel over de bandje te rijden, maar dat gaat dus echt niet goed
Vanavond ff de "route" langs de heg opnieuw inleren
[...]
Tnx, die had ik ondertussen zelf ook al gevonden![]()
[...]
In mijn beleving zou je dat toch moeten kunnen kalibreren ofzo
Testrondjes hoef ik trouwens niet te doen omdat ik VisionFence heb.
Heel onoverkomelijk is het niet, ik ben nog met een schuur aan het bouwen, en moet dus straks 1 x het basisstation verplaatsen. Ik schat dat het opnieuw mappen van mijn tuin en het toevoegen van +- 20 verboden objecten +- 2 uur werk is, dus dat kan gekker
[...]
[...]
Inderdaad, zou wel wenselijk zijn, en hoeft ook niet zo ingewikkeld te zijn lijkt mij?
Nu moet je alsnog zelf inschatten of je hem wel of niet laat lopen.
Het makkelijkste is natuurlijk continu laten lopen, maar dat lijkt mij ook niet bevorderlijk voor het apparaat.
[...]
Tnx voor je antwoorden en tips!
Ik heb mijn Navimow gekocht bij Robotmaaierwinkel.be, wat bij Aveve Herentals hoort. Dat is alleszins al redelijk dicht bij je in de buurt. :-)SteffanS schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:19:
[...]
Turnhout belgiebeetje ver waar heb je hem gekocht ?
Weet iemand waar ik deze functie kan vinden in de Husqvarna app?
Zag het vanochtend in de Husqvarna app bij de nieuwsberichten maar kan de optie nergens vinden? Of zal dit onder de weertimer vallen?
Zag het vanochtend in de Husqvarna app bij de nieuwsberichten maar kan de optie nergens vinden? Of zal dit onder de weertimer vallen?
Thanks! zouden er binnenkort kortingen komen ? ik vraag me af ik beter wacht tot het voorjaar om de robot te installeren ?Lacroix schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:25:
[...]
Ik heb mijn Navimow gekocht bij Robotmaaierwinkel.be, wat bij Aveve Herentals hoort. Dat is alleszins al redelijk dicht bij je in de buurt. :-)
Geen idee, ik heb vorige lente besteld toen er een actie was waarbij je korting kreeg bij een (toen pas uitgebrachte) VisionSense sensor.SteffanS schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:08:
[...]
Thanks! zouden er binnenkort kortingen komen ? ik vraag me af ik beter wacht tot het voorjaar om de robot te installeren ?
(en bij mijn H3000 kreeg je die gratis, maar je kreeg dan wel de Ultrasone sensor niet die bij de H3000 zit).
Dus mss volgende lente een nieuwe actie... geen idee. Dit jaar zou ik niet veel meer verwachten.
En ik zou hem inderdaad dit najaar niet meer installeren en gewoon wachten tot voorjaar 2024 (om te bestellen en in gebruik nemen).
Bij de Segway Navimow zijn het ook allemaal vastgestelde prijzen volgens mij.
Ik kwam geen verschillen tegen bij de verschillende aanbieders.
Ik kwam geen verschillen tegen bij de verschillende aanbieders.
Heb ik ook niet kunnen vinden.. irritant. [430X NERA]Peule_P schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:28:
Weet iemand waar ik deze functie kan vinden in de Husqvarna app?
Lijkt inderdaad een achtergebleven, verouderd nieuwsbericht, maar maakt wel nieuwsgierig hoe dit gaat bij de nieuwe modellen / huidige app.Zag het vanochtend in de Husqvarna app bij de nieuwsberichten maar kan de optie nergens vinden? Of zal dit onder de weertimer vallen?
Ik denk aan ofwel altijd, of inderdaad als onderdeel van de weertimer. Maar ik heb 't niet kunnen vinden.
Bedankt voor het checkenGwaihir schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:18:
[...]
Heb ik ook niet kunnen vinden.. irritant. [430X NERA]
[...]
Lijkt inderdaad een achtergebleven, verouderd nieuwsbericht, maar maakt wel nieuwsgierig hoe dit gaat bij de nieuwe modellen / huidige app.
Ik denk aan ofwel altijd, of inderdaad als onderdeel van de weertimer. Maar ik heb 't niet kunnen vinden.
Hier lopen de 430X Nera en 450X Nera nog naar alle tevredenheid, ik merk alleen in de wei waar de 450X loopt dat ie niet vrolijk wordt van appelbomen, heb al een paar keer gehad dat ie vastliep op een (dikke) appel die van de boom is afgevallen.
Vraag me dan ook af hoe goed de obstakelontwijking werkt als er bijvoorbeeld een egeltje over het gras loopt?
[ Voor 27% gewijzigd door Peule_P op 06-09-2023 15:29 ]
Hoi,
Sinds exact 1 week geleden werd hier een 450X nera geïnstalleerd, meteen ook mijn eerste maairobot. Wel met perimeterdraad want we hebben te veel bomen om het draadloos te doen, geen EPOS kit dus.
We hebben een 4-tal pleintjes en de maximaal 3 search loops zijn aangesloten. Alles samen denk ik ongeveer zo'n 4000m². Voorlopig loopt alles vlot.
Echter een paar vraagjes:
1) Als ik de automower app raadpleeg dan klopt de status altijd wel, maar bij "kaart" heb ik maar af en toe een recente locatie van de robot, veelal blijft dit de hele dag hetzelfde staan.
Ook op de telefoon van m'n vrouw (ingelogd met zelfde account).
Is dit normaal in het begin?
2) De robot rijdt nu 20 uur per dag (advies van installateur omdat terrein toch groot is). Momenteel heb ik 120u looptijd maar heb ik nog steeds "gegevens verzamelen voor virtuele kaart".
Voorlopig kan ik dus nog geen zones etc. instellen.
Iemand een idee hoe lang het kan duren om die kaart te maken?
3) De robot heeft een ingebouwde gps, ook al kan hij zonder EPOS/RTK geen exacte positie bepalen, vind ik het ergens vreemd dat hij blijkbaar toch altijd random op alle pleinen blijft rondrijden.
Ik zou verwachten dat hij adhv zijn gps locatie toch plein per plein zou gaan doen om zo zijn kaart te maken, maar na iedere oplaadbeurt gaat hij naar mijn gevoel toch andere oorden opzoeken.
Benieuwd naar jullie feedback :-)
Sinds exact 1 week geleden werd hier een 450X nera geïnstalleerd, meteen ook mijn eerste maairobot. Wel met perimeterdraad want we hebben te veel bomen om het draadloos te doen, geen EPOS kit dus.
We hebben een 4-tal pleintjes en de maximaal 3 search loops zijn aangesloten. Alles samen denk ik ongeveer zo'n 4000m². Voorlopig loopt alles vlot.
Echter een paar vraagjes:
1) Als ik de automower app raadpleeg dan klopt de status altijd wel, maar bij "kaart" heb ik maar af en toe een recente locatie van de robot, veelal blijft dit de hele dag hetzelfde staan.
Ook op de telefoon van m'n vrouw (ingelogd met zelfde account).
Is dit normaal in het begin?
2) De robot rijdt nu 20 uur per dag (advies van installateur omdat terrein toch groot is). Momenteel heb ik 120u looptijd maar heb ik nog steeds "gegevens verzamelen voor virtuele kaart".
Voorlopig kan ik dus nog geen zones etc. instellen.
Iemand een idee hoe lang het kan duren om die kaart te maken?
3) De robot heeft een ingebouwde gps, ook al kan hij zonder EPOS/RTK geen exacte positie bepalen, vind ik het ergens vreemd dat hij blijkbaar toch altijd random op alle pleinen blijft rondrijden.
Ik zou verwachten dat hij adhv zijn gps locatie toch plein per plein zou gaan doen om zo zijn kaart te maken, maar na iedere oplaadbeurt gaat hij naar mijn gevoel toch andere oorden opzoeken.
Benieuwd naar jullie feedback :-)
De kaart kan idd tot 15 dagen duren staat ook in de app als je bij kaart op ‘meer informatie’ klikt, hier loopt nu sinds een week een 430X Nera en 450X Nera, eentje had de kaart 3 dagen geleden al (na 5 dagen) en de ander is er nog steeds mee bezig.
De robot met kaart zie ik nu ook veel nauwkeuriger op de kaart waar ie is dan voorheen, vroeg me dat ook al af idd
De robot met kaart zie ik nu ook veel nauwkeuriger op de kaart waar ie is dan voorheen, vroeg me dat ook al af idd
[ Voor 19% gewijzigd door Peule_P op 07-09-2023 01:25 ]
Heb de knoop ook doorgehakt en een Worx Landroid M500 Plus (Wr165e) besteld, op dit moment voor 649 te koop op Amazon.nl.
Waarom ik toch ook wel naar bijvoorbeeld een Gardena bleef kijken, was het uiterlijk van de Worx. Zijn er hier toevallig mensen die de oranje delen van de Landroid overgespoten hebben, of met dat idee in hun hoofd zitten?
Waarom ik toch ook wel naar bijvoorbeeld een Gardena bleef kijken, was het uiterlijk van de Worx. Zijn er hier toevallig mensen die de oranje delen van de Landroid overgespoten hebben, of met dat idee in hun hoofd zitten?
Hier ook nog heel tevreden van de 430X NERA. Ik heb de obstakelonrwijking getest … met een beertje van een egel (vond de vriendin heel belangrijk) 😁 - en hij reed hier netjes rond! Moet zelfs zeggen dat ik die ontwijking soms iets te goed vind werken .. soms laat hij lange stukjes gras staan, en als ik het uitstaat maait hij deze wel (gazon is ook een klein beetje heuvelachtig).Peule_P schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:27:
[...]
Bedankt voor het checken
Hier lopen de 430X Nera en 450X Nera nog naar alle tevredenheid, ik merk alleen in de wei waar de 450X loopt dat ie niet vrolijk wordt van appelbomen, heb al een paar keer gehad dat ie vastliep op een (dikke) appel die van de boom is afgevallen.
Vraag me dan ook af hoe goed de obstakelontwijking werkt als er bijvoorbeeld een egeltje over het gras loopt?
Hmmm mijn Worx (Wr165e) maaier doet laatste weken vreemd. In één hoek zeurt hij telkens dat hij buiten de grensdraad is gekomen en stopt dan daar. Vanaf het voorjaar heeft hij het top gedaan en nu opeens staat bij bijna dagelijks stil op dezelfde plek. Het gebeurd vooral tijdens de rand routine maar niet tijdens het maaien zelf. Soms bij de rand routine voor hij begint met maaien, en soms aan het einde bij het terug naar huis gaan.
Op deze plek heb ik de grensdraad daar zelfs bewust iets uit de rand gehouden, omdat hij anders klem komt tegen de vlonder.
Hebben jullie nog ideeën / tips waarom hij specifiek hier in de problemen komt? Ik heb een foto incl Robot, nadat hij op deze plek weer gestopt is.:strip_exif()/f/image/8HNIQF7N17ADtAKV2Rmw9csp.jpg?f=fotoalbum_large)
Op deze plek heb ik de grensdraad daar zelfs bewust iets uit de rand gehouden, omdat hij anders klem komt tegen de vlonder.
Hebben jullie nog ideeën / tips waarom hij specifiek hier in de problemen komt? Ik heb een foto incl Robot, nadat hij op deze plek weer gestopt is.
:strip_exif()/f/image/8HNIQF7N17ADtAKV2Rmw9csp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door GAEvakYD op 10-09-2023 10:45 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Welke firmware versie heb je?
Lijkt erop dat hij met achterwiel tegen vlonder aan zit?
Meestal probeert hij achteruit te rijden en nogmaals te steken bij mij in hoeken alvorens een foutmelding te geven.
Meestal probeert hij achteruit te rijden en nogmaals te steken bij mij in hoeken alvorens een foutmelding te geven.
Ja ik heb er een mixed gevoel over, de ene kant vind ik dat ie niet goed werkt, zo heb ik het zelf een paar keer getest als ik ervoor ga staan en dan botst ie toch echt wel tegen mijn been alvorens hij omdraait.Shattering schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:53:
[...]
Hier ook nog heel tevreden van de 430X NERA. Ik heb de obstakelonrwijking getest … met een beertje van een egel (vond de vriendin heel belangrijk) 😁 - en hij reed hier netjes rond! Moet zelfs zeggen dat ik die ontwijking soms iets te goed vind werken .. soms laat hij lange stukjes gras staan, en als ik het uitstaat maait hij deze wel (gazon is ook een klein beetje heuvelachtig).
Maar op sommige andere punten laat ie idd wat langere plukken gras staan, die maai ik van de week wel even en dan in de gaten houden of ie ze dan wel meepakt.
Dat ie af en toe vastloopt op een appel komt denk ik doordat ie de appelboom ontwijkt en omkeert en dan juist achteruit over een dikke appel heen rijdt en dan blokkeert de appel het maaisysteem, geregeld appels rapen nu dus
Gek genoeg zie je die optie om bij de verschillende zones ook verschillende maaischema's te maken wel bij de tutorial om je map te maken. Ik dacht dus dat ik steeds wat verkeerd deed, maar die optie is er dus nog niet!Grolsch schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:22:
[...]
Ik heb een Gardena Sileno smart 750m2. Loopt nu voor het 4e seizoen, heb wel dit jaar de wielmotoren moeten vervangen doordat de lagers versleten waren. Hij loopt vrijwel elke dag hier. Hij is echt fluisterstil.mitsumark schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:54:
Ik zit ook te kijken naar een robotmaaier, voornamelijk omdat ik lui ben en hierdoor te weinig maai, de grasmat lijdt hieronder.
Iemand tips / een idee?
Het is een niet al te slimme robotmaaier qua functies, maar daardoor blijft hij wel goed werken. Daarvoor had ik Robomow, en daar heb ik niets dan ellende mee gehad. Deze heeft voorwielaandrijving en loopt daardoor eigenlijk nooit vast tenzij mijn hond een gat gegraven heeft
De smart functie werkt goed, ik kan hem altijd via de app bedienen.
Laatste firmware, 3.32.0+1. Ik denk dat jouw vermoeden klopt dat het met die vlonder te maken heeft. Het gekke is alleen dat het voorgaande maanden geen problemen heeft gevormd.Jeweetje schreef op maandag 11 september 2023 @ 05:52:
Welke firmware versie heb je?
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
De laatste firmware gaat iets anders om met het koppel op/naar de wielen om vast graven te voorkomen, zie hem ook eerder iets achteruit gaan.GAEvakYD schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:34:
[...]
Laatste firmware, 3.32.0+1. Ik denk dat jouw vermoeden klopt dat het met die vlonder te maken heeft. Het gekke is alleen dat het voorgaande maanden geen problemen heeft gevormd.
Je zou je log bestand er even op na kunnen kijken?