Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 48 ... 80 Laatste
Acties:

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-10 18:47
Ik heb een Viking MI 422 PC en ik vroeg me af of deze niet ingesteld kan worden dat de maaier direct naar het dockingstation gaat als hij gaat opladen, nu rijdt hij elke keer via de begrenzingsdraad terug. De RMI R22 PC (Stihl) doet dit namelijk wel?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

mazzoop80 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:30:
[...]

Een border kan ook prima op gelijke hoogte. Dus geen verhoging.

Bijkomend voordeel is dat je dan niet perse opzetbanden hoeft te gebruiken, zo heb ik een kantsteen gebruikt van 30x 20x5 cm, de 20cm
breedte is de marge die de grasrobot heeft.
Klopt, maar ik ben op zoek naar ervaringen met de cut to edge in combinatie met hoge borders zonder lage rand naast het gazon :)

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 26-07-2023 06:33 ]

• Lacroix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-11 13:03
JBS schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 06:33:
[...]
Klopt, maar ik ben op zoek naar ervaringen met de cut to edge in combinatie met hoge borders zonder lage rand naast het gazon :)
Geen concrete ervaring met de Landroid, maar volgens mij gaat geen enkele robotmaaier het zó dicht afrijden dat je geen trimwerk meer hebt.

Zelfs als je maaier bij wijze van spreken tegen de borduur zit te schuren, heb je meestal nog een paar centimeter tot aan de messen zelf waar het gras omhoog kan groeien tegen de borduur.

Een systeem met kabel kan je in theorie mss wel nét zo leggen dat hij tot daar komt, maar dat is meestal dan ook weer om problemen vragen (en je mag je kabel mss 5x herleggen).
Systemen zónder kabel nemen meestal dan weer net iets extra marge omdat ze ook niet 100% tot op de centimeter nauwkeurig zijn.

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21
Ik heb wel ervaring met de Landroid. Maar dit ga je inderdaad nooit strak krijgen. Ook al leg je de kabel heel netjes, je wil voorkomen dat hij tegen de border aan botst (dus kost paar cm), en de mesjes vallen uiteraard binnen de body van de maaier, dus dat is ook een paar cm.

Dus óf werken met border op zelfde hoogte, of accepteren dat je moet bijwerken met kantenmaaier.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:55
Mijn landroid m500+ is dit voorjaar geüpdatet naar firmware versie 3.30+1.
Kan deze niet bepaald aanraden, kan nu meerdere malen per dag de robot terugbrengen naar het basisstation.
Landroid trapped of out of boundarie melding.
Achterzijde verzwaard om meer grip te geven, maar gaf ook geen verbetering.
Ga de firmware terug naar de 3.26 versie zetten denk ik, had daarmee weinig problemen.
Alleen het randmaaien en langs de rand naar huis rijden werkte in de 3.30 versie beter.

• Jeweetje
Jeweetje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:09:
Mijn landroid m500+ is dit voorjaar geüpdatet naar firmware versie 3.30+1.
Kan deze niet bepaald aanraden, kan nu meerdere malen per dag de robot terugbrengen naar het basisstation.
Landroid trapped of out of boundarie melding.
Achterzijde verzwaard om meer grip te geven, maar gaf ook geen verbetering.
Ga de firmware terug naar de 3.26 versie zetten denk ik, had daarmee weinig problemen.
Alleen het randmaaien en langs de rand naar huis rijden werkte in de 3.30 versie beter.
Via het Duitse robot forum een beta versie v3.31 b1 gevonden, zou bovenstaande problemen oplossen.
Gaan dit eerst eens proberen. Hou jullie op de hoogte

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:08
Iemand al eens van deze gehoord?

https://eu.hookii.com/nl/pages/new-release

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Ondertussen rijdt de 430X NERA (met EPOS Plug-in kit) hier rond, wat een zalig ding.

- EPOS Plug-in kit koppelen via de app gaat vlot, als alles up-to-date is. De robot kan je zelf updaten maar de EPOS kit moet de dealerupdaten.
- Installatie was enorm eenvoudig. Via de app rond je grenzen rijden om een “gebied” aan te maken (je kan meerdere gebieden aanmaken) en vervolgens zeggen waard het laadstation staat. Vervolgens is hij klaar om te rijden. Door de technologie kan je op elk punt zeggen of hij daar verder of minder ver van “de lijn” moet rijden (in tegenstelling tot bij een geleidingsdraad).
- Dekking is hier overal tussen de 80 & 90% (het weer is enorm slecht momenteel). Heb niet veel bomen, maar wel een paar.

Heel tevreden van, zie hem graag rijden :).

• Phiwo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-09-2023
Mijn Husqvarna 310 (gekocht in 2015) is helemaal geblokkeerd...

Geeft steeds aan dat het 160min geblokkeerd is (zoals bij foute pin). Nadat dit helemaal op 0 staat krijg ik een vreemde melding die ik nergers terug vindt: een soort half vierkant (onderste helft) en een pijltje dat naar beneden wijst..

Dat symbool gaat onmogelijk weg, en bij het af-aanzetten springt die opnieuw naar 160min geblokkeerd..

Iemand enige ervaring mee?

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-11 07:27
geen ervaring, maar na die 160min zou je een pincode in moeten voeren, die krijg je dus niet. Ook niet als OK indrukt oid? En zie je 'm nog wel in de app, kun je daar niks?

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:05

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb nu een tijdje een Gardena Sileno Smart. Waar ik me aan begin te storen is hoe vaak deze stil valt doordat het laadstation geblokkeerd zou zijn. Iets wat onmogelijk is in onze situatie.

Het resultaat is dat het ding zich gewoon gewonnen geeft en je dus handmatig moet ingrijpen. Dat is geen probleem als je gewoon thuis bent, maar als je er niet bent dan is dit wel een dingetje. Ik heb nu het gras te hoog staan voor de robotmaaier en het is te nat om te maaien. Lekker thuiskomen zo.

Is er een merk waar je via de app bijvoorbeeld de opdracht kan geven dat het docken gewoon opnieuw geprobeerd moet worden?

Ik ben ondertussen ook aan het kijken of ik niet beter een maaier kan nemen zonder perimeterdraad en met obstakel ontwijking. Die van Segway ziet er interessant uit maar is nog wat onbewezen voor mijn gevoel. Als er nu een maker van een robotstofzuiger een maaier uit zou brengen…

To be determined...

• Jdv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-11 20:04

Jdv

MaNdM schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:41:
Ik heb nu een tijdje een Gardena Sileno Smart. Waar ik me aan begin te storen is hoe vaak deze stil valt doordat het laadstation geblokkeerd zou zijn. Iets wat onmogelijk is in onze situatie.

Het resultaat is dat het ding zich gewoon gewonnen geeft en je dus handmatig moet ingrijpen. Dat is geen probleem als je gewoon thuis bent, maar als je er niet bent dan is dit wel een dingetje. Ik heb nu het gras te hoog staan voor de robotmaaier en het is te nat om te maaien. Lekker thuiskomen zo.

Is er een merk waar je via de app bijvoorbeeld de opdracht kan geven dat het docken gewoon opnieuw geprobeerd moet worden?

Ik ben ondertussen ook aan het kijken of ik niet beter een maaier kan nemen zonder perimeterdraad en met obstakel ontwijking. Die van Segway ziet er interessant uit maar is nog wat onbewezen voor mijn gevoel. Als er nu een maker van een robotstofzuiger een maaier uit zou brengen…
Hier ook een Gardena Sileno Smart maar nog niet ervaren dat hij überhaupt niet dockt… Wel meegemaakt dat hij een extra keer moest proberen te docken omdat hij niet helemaal recht aankoerste op het laadpunt en hij er dus net bij langs gaat wat erin resulteerde dat hij opnieuw een eindje uitrijdt en het opnieuw probeert. Als dit proces blijft mislukken na een x-aantal keer dan stopt hij er wel mee. Misschien bij het docken even kijken of hij daadwerkelijk recht aankomt op het oplaadpunt? Soms kan het draad onder het Dock wat bijgesteld moeten worden waardoor dit nauwkeuriger aankomt. Als de maaier bij mij stil komt te staan kan ik alsnog via de app hem terugsturen. Ik heb overigens wel de smart versie met Lona.

Heb je eventueel een foto van de situatie waar de Dock staat?

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Jdv schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:55:
[...]

Hier ook een Gardena Sileno Smart maar nog niet ervaren dat hij überhaupt niet dockt… Wel meegemaakt dat hij een extra keer moest proberen te docken omdat hij niet helemaal recht aankoerste op het laadpunt en hij er dus net bij langs gaat wat erin resulteerde dat hij opnieuw een eindje uitrijdt en het opnieuw probeert. Als dit proces blijft mislukken na een x-aantal keer dan stopt hij er wel mee. Misschien bij het docken even kijken of hij daadwerkelijk recht aankomt op het oplaadpunt? Soms kan het draad onder het Dock wat bijgesteld moeten worden waardoor dit nauwkeuriger aankomt. Als de maaier bij mij stil komt te staan kan ik alsnog via de app hem terugsturen. Ik heb overigens wel de smart versie met Lona.

Heb je eventueel een foto van de situatie waar de Dock staat?
Ik heb zo snel even alleen een foto vanaf de buitencamera
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpSL2SwJbeELjOLQ8E-CDH37DP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsXXU82KbJlyTfwKhJweNsmG.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet staat het dock zo vrij als het maar kan. De geleidingsdraad komt recht aan op het dock en in het midden. Het stomme ding heeft het eerder ook al maanden zonder problemen gedaan. Nu steekt ie een paar keer opnieuw en eindigt het in “laadstation geblokkeerd”.

To be determined...

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
MaNdM schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:12:
[...]

Ik heb zo snel even alleen een foto vanaf de buitencamera
[Afbeelding]

Zoals je ziet staat het dock zo vrij als het maar kan. De geleidingsdraad komt recht aan op het dock en in het midden. Het stomme ding heeft het eerder ook al maanden zonder problemen gedaan. Nu steekt ie een paar keer opnieuw en eindigt het in “laadstation geblokkeerd”.
Ik behaal betere resultaten met het iets rechts van het midden (vanaf de inrij richting gezien) uit laten komen van de geleidingsdraad, dan precies recht in het midden.

Misschien zou het opschuren van de contactpunten ook kunnen helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door JeeEs op 30-07-2023 15:24 ]

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:23
JeeEs schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:19:
[...]

Ik behaal betere resultaten met het iets rechts van het midden (vanaf de inrij richting gezien) uit laten komen van de geleidingsdraad, dan precies recht in het midden.

Dit is ook mijn ervaring (iets naar rechts).

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

[...]

Ik ga het uitproberen! Hopelijk is dit de oplossing

Net even getest en hij komt flink naast de draad aangereden. Heb op basis daarvan het station verzet en nu gaat hij er weer goed in. Wel gek dat er opeens zo’n verschil (toch cm of 3-4) in zit. Dat station staat al even zo.

[ Voor 21% gewijzigd door MaNdM op 30-07-2023 20:15 ]

To be determined...

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:07
wjmeijer1986 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 06:06:
[...]

De dokter is gisteren ter plaatse geweest met een ander basisstation om te testen en het blijkt toch een defect aan Henkie te zijn. Henkie is nu mee voor nader onderzoek maar in het duurste geval dient het moederbord te worden vervangen voor een prijs in de buurt van de 300 euro en meteen een onderhoud erbij (nieuwe dichtingen, software etc). Ondanks dat het een connected-model is helaas geen OTA-updates.

Ik hou jullie op de hoogte :)
Uiteindelijk was het een sensor voorin Henkie die de geest had gegeven, uiteindelijke reparatiekosten 20 euro. Omdat hij toch al bij de dokter was meteen een volledig onderhoud gegeven in de vorm van dichtingen, software, een lager en wat kleine zaken waardoor de totale factuur op 180 euro kwam waarbij een midlife-revisie inbegrepen is.

Met de nieuwe software lijken de maaipatronen performanter te zijn, het kan nu met minder uren per dag! Ook minder vaak vast rijden :)

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@MaNdM Wat je beschrijft lijkt sterk op het probleem van @wjmeijer1986's maaier. Dat was een defect.

De verdachten waren toen een spoel in het basisstation en een sensor in de maaier. Uiteindelijk is in dat geval die laatste vervangen, zoals je direct hierboven kunt lezen.

• claeysy
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-10 07:42
ik heb sinds kort een gardena robotmaaier maar als ik hem ergens neerzet en intens maaien start keert die gewoon terug naar het laadstation. iemand ervaringen hiermee?

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

claeysy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:43:
ik heb sinds kort een gardena robotmaaier maar als ik hem ergens neerzet en intens maaien start keert die gewoon terug naar het laadstation. iemand ervaringen hiermee?
Nee geen ervaring mee, maar klinkt als een luie robot die niet hard werken wil. Even andere firmware in zetten :+

Kon het niet laten, sorry

To be determined...

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:24
MaNdM schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:00:
[...]

Nee geen ervaring mee, maar klinkt als een luie robot die niet hard werken wil. Even andere firmware in zetten :+

Kon het niet laten, sorry
Ik had precies hetzelfde… “show m who is boss”, beetje autoriteit uitstralen als je op “intens” drukt. Je laat je toch zeker niet piepelen door een maairobot :+

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi all, hopelijk zijn er hier wat husqvarna mower tweakers...

onze Husqvarna 305 Mower geeft sinds vorige week aan dat ie geen lussignaal heeft.
Er was toen een bliksem inslag in de buurt (die wat andere apparaten heeft gemold bij ons).

Echter het lampje op het docking station is gewoon groen. Als ik de draden doormeet ziet dat er goed uit. Als ik een korte test lus maak dan werkt de mower wel.

Doordat ik groen lampje heb zou het lussignaal goed moeten zijn. De draad lijkt ook goed. Maar het werkt niet.
Bij een verbroken lus zou je een blauw knipperend lampje moeten hebben en dat is niet het geval.

Zou het op eoa manier kunnen dat een lussignaal minder sterk is door bv een aardlek in de draad ergens ? Of wat anders ? De lus is ca 200 meter lang. Mijn test lus een meter of 10.

De leverancier heeft mower, docking en voeding doorgemeten en ziet geen issues daar.
Het opnieuw genereren van een lussignaal werkt niet.

Nu kan ik wel de hele draad gaan vervangen maar omdat ik geen breuk meet vraag ik me af of dat gaat helpen..

Any ideas ?

thanks mb

[ Voor 16% gewijzigd door MisterB op 31-07-2023 21:30 ]

• emielbf
het zou kunnen dat je lus een beetje stuk is, en zorgt voor weerstand die het lampje niet ziet maar de maaier heeft wel een te zwak signaal. Als je een multimeter hebt zou je van de drie verschillende lijnen hun weerstand kunnen meten en kijken of daar wat zit.

• MisterB
  • Niet online
hi, ja ik denk ook zoiets.

Ik heb ook een lus gemaakt mbv de middendraad. De ene kant op (kortere totaal lengte ) werkt dat wel. De andere kant op (veel langer totaal) niet. Maar het is idd niet helemaal kapot. Zal kijken of ik nog nauwkeuriger de weerstand kan meten.

Volgens de dealer is de docking en voeding ok. Maar die meet dat op een klein test lusje.

Verwacht ook niet dat daar opeens een zwakker lus signaal uit zou kunnen komen..

[ Voor 24% gewijzigd door MisterB op 01-08-2023 08:06 ]

• Gwaihir
  • Niet online
@MisterB Kun je via bluetooth en de app de lus sterkte uitlezen, zoals het apparaat 'm ziet? (Via bovenin het openingsscherm naar Gegevens maaier, sensorgegevens.)

Wel bizar als bliksem op afstand de isolatie van zo'n draad weet te beschadigen. Ik denk dan ofwel enig toeval, of toch iets subtiel mis met de elektronica. (Wellicht is het niet zozeer de bliksem, maar de heftige regenval die erbij hoorde, die dan toch een verbindingsmofje of ander zwak punt onder water heeft gezet of zo?)

• MisterB
  • Niet online
ik heb in de mower gekeken. lus sterkte is gewoon 0 als ik over de hele lus kijk

als ik de ene helft pak (dus via de middendraad) dan is er wel mooi signaal - dus er lijkt iets mis met 1 draad ondanks dat de docking een groen lampje weergeeft.

de leverancier heeft een speciaal meet tool wat kan bepalen waar exact het signaal minder wordt dacht ik

dus die maar eens langs laten komen

• Shattering
Hey! Mijn Husqvarna laat op mijn gazon "twee kleine plekjes staan", heel vreemd. Hier lijkt hij gewoon niet te komen? Nog iemand daar last van?

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-11 21:30
Shattering schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:53:
Hey! Mijn Husqvarna laat op mijn gazon "twee kleine plekjes staan", heel vreemd. Hier lijkt hij gewoon niet te komen? Nog iemand daar last van?
Eerder niet? Het komt bij mij regelmatig dat er nog wat eigenwijze plekjes overblijven, die uiteindelijk dan toch gemaaid worden. Husqvarna kan echt random maaien.

• Shattering
Hassebassie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:28:
[...]

Eerder niet? Het komt bij mij regelmatig dat er nog wat eigenwijze plekjes overblijven, die uiteindelijk dan toch gemaaid worden. Husqvarna kan echt random maaien.
Ja hij rijdt hier nog maar een dikke week rond, zou toch denken dat hij toch overal wel eens geweest zo moeten zijn :) ?

• Jeweetje
Inmiddels weekje verder met de worx M500+ op de beta versie 3.31.19.
heb nog 1 keer een vastloper gehad, maar dit was in een eerder gegraven kuiltje bij een haakse bocht.
Verder erg tevreden over deze software versie, zag dat deze beta vandaag als 3.32.0+1 uitgebracht is.

Voor degenen die nog op 3.28 draaien absoluut een vooruitgang.

• Gwaihir
  • Niet online
@Shattering Hier nu best onregelmatig. Het gras schiet de grond uit, terwijl ik de maaier toch best wat 'mij te nat' pauzes heb gegeven.

Wel nieuwsgierig hoe anderen daarmee omgaan trouwens. Ik zie dat als het gras een beetje droog is en in de loop van de dag goed droog wordt, er weinig gras aan 't ding blijft plakken en ook later op de dag weer af valt. Dan hoeft er niets aan schoongemaakt te worden. Maar in een periode als dit, lijkt dat allerminst haalbaar..

Hoe gaat eenieder om met (vrijwel doorlopend) nat gras? En / of met toch echt vanaf flink lang gras weer in moeten lopen?

• Shattering
Gwaihir schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:26:
@Shattering Hier nu best onregelmatig. Het gras schiet de grond uit, terwijl ik de maaier toch best wat 'mij te nat' pauzes heb gegeven.

Wel nieuwsgierig hoe anderen daarmee omgaan trouwens. Ik zie dat als het gras een beetje droog is en in de loop van de dag goed droog wordt, er weinig gras aan 't ding blijft plakken en ook later op de dag weer af valt. Dan hoeft er niets aan schoongemaakt te worden. Maar in een periode als dit, lijkt dat allerminst haalbaar..

Hoe gaat eenieder om met (vrijwel doorlopend) nat gras? En / of met toch echt vanaf flink lang gras weer in moeten lopen?
Ik heb het ondertussen zien gebeuren. De NERA komt aan het plekje dat niet gemaaid is, in een rechte lijn, om er vervolgens in een bochtje rond te rijden. Het lijkt er dus op dat de ‘object avoidance’ daar ergens iets ziet …

Ik laat ‘m gewoon rijden in nat gras. Je ziet dat hier en daar wel ‘plukjes’ gras die, maar ik vermoed dat dat beter gaat worden naargelang hij minder moet afdoen?

Dat is nog even zoeken hier; hoe vaak moet hij rijden om alles gemaaid te krijgen. Ik wil dat namelijk optimaliseren op de batterij te sparen ..

• Gwaihir
  • Niet online
Shattering schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:06:
Dat is nog even zoeken hier; hoe vaak moet hij rijden om alles gemaaid te krijgen. Ik wil dat namelijk optimaliseren op de batterij te sparen ..
Dat is ingebouwd: je kunt de 'weersafhankelijkheid' aanzetten. Dan stopt hij als hij merkt dat hij nauwelijks meer wat snijdt en probeert het de volgende dag weer (tenminste) één acculading. Wat 'nauwelijks' inhoudt kun je in drie standen kiezen.

Hier staat hij op gemiddeld. Heb niet de indruk dat hij al een gelegenheid tot maaien heeft besloten onbenut te laten.

Zonder draad inclusief die lange passage van je gaat dus gewoon goed daar bij jou?

Oh, de dealer waarschuwde mij dat bijzonder lang gras ook de object avoidance kan triggeren. Ik weet niet over wat voor hoogte 'plukjes' het gaat?

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 02-08-2023 10:05 ]

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-11 21:30
Gwaihir schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:39:
[...]

Oh, de dealer waarschuwde mij dat bijzonder lang gras ook de object avoidance kan triggeren. Ik weet niet over wat voor hoogte 'plukjes' het gaat?
De firmware van begin vorig jaar van mijn 415X was behoorlijk buggy. Polletjes werden al snel gezien als obstakels, waardoor polletjes dus gewoon overeind bleven. De maaier registreerde telkens botsingen. Na nieuwe software was dit probleem opgelost.

• Shattering
Gwaihir schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:39:
[...]

Dat is ingebouwd: je kunt de 'weersafhankelijkheid' aanzetten. Dan stopt hij als hij merkt dat hij nauwelijks weer wat snijdt en probeert het de volgende dag weer (tenminste) één acculading. Wat 'nauwelijks' inhoudt kun je in drie standen kiezen.

Hier staat hij op gemiddeld. Heb niet de indruk dat hij al een gelegenheid tot maaien heeft besloten onbenut te laten.

Zonder draad inclusief die lange passage van je gaat dus gewoon goed daar bij jou?

Aha, bedankt voor de tip - ga ik zo instellen en testen. De plusjes gras zijn niet enorm hoog, dus lijkt me raar. Maar heb object avoidance nu uitgeschakeld en ga zien als ze nu wel gemaaid worden …

Het maaien met de EPOS kit werkt perfect, ook de smalle gang. Sinds gisteren werkt het wel niet meer zoals verwacht, maar ik denk dat dat mijn fout is. Heb twee zones aangemaakt, die knal tegen mekaar liggen. De software is echter niet slim genoeg om zelf van zone naar zone te gaan, dus ik heb een transportpad moeten aanmaken.

Ik merk nu dat de maaier nooit meer maait op dat transportpad, ook al ligt het in de zone. Ik vermoed dat dit is omdat het pad maar een meter breed is en de breedte van het transportpad ook op een meter staat?

Het signaal van de EPOS Kit is trouwens altijd 80% of meer (ook bij slecht weer). Ik heb wel geen bomen met een dik bladerdek. De EPOS beacon hangt zo’n 10m hoog, met volledig zicht op de tuin. Met de app ‘GNSS View’ zie ik dat er op 24u ook nooit minder dan 32 satellieten (30 graden of meer) boven me hangen, dus dat zal ook veel helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Shattering op 01-08-2023 21:47 ]

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-10 18:41
Ik heb nu al een tijdje een gardena sileno minimo met de bluetooth app, en wat heb ik er spijt van dat ik geen smart gekozen heb. Nu vraag ik me af of dat ik een losse bluetooth hub kan kopen van gardena om de maaier als nog via wifi te kunnen benaderen..

Iemand hier toevallig ervaring mee?

Ben al een tijdje aan het zoeken op internet maar nog geen antwoord kunnen vinden.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:01
Denk dat je een WiFi module bedoeld ipv van een Blue-tooth module ........ Dit bedoel je?

https://www.robonect-shop.de/shop/robonect-hx/

[ Voor 36% gewijzigd door bruce the boss op 02-08-2023 14:05 ]

• Magnetronkip
Eerder zoiets, https://www.keesvanderspe...bLA08O65ZP5RoCCKAQAvD_BwE

Maar ik weet dus niet 100% zeker of bovenstaande werkt.

De link die jij geeft staat bij dat de Gardena minimo niet ondersteund worden., best jammer had een mooie oplossing kunnen zijn!

[ Voor 6% gewijzigd door Magnetronkip op 02-08-2023 14:21 ]

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• Gwaihir
  • Niet online
Shattering schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:43:Het maaien met de EPOS kit werkt perfect, ook de smalle gang. Sinds gisteren werkt het wel niet meer zoals verwacht, maar ik denk dat dat mijn fout is. Heb twee zones aangemaakt, die knal tegen mekaar liggen. De software is echter niet slim genoeg om zelf van zone naar zone te gaan, dus ik heb een transportpad moeten aanmaken.
Het is mijn beeld dat zones de oude pre-NERA manier zijn om bepaalde zaken gedaan te krijgen waar NERA als het goed is zelf over na kan denken. En dat je veel zelf nadenken uitschakelt wanneer je ze gebruikt. (Dat staat er toch ook als iets van waarschuwing bij?) Waarschijnlijk ben je beter af als je dat gedeelte uit laat en werkgebieden gebruikt.

Hij kwam hier 'zelf denkend' in een bepaald stuk toch nog te weinig, dus ik ben er ook mee aan het experimenteren. De interface voor die nieuwe functionaliteit rammelt nog hier en daar, zo zie ik bijv. geen achtergrondfoto als ik een werkgebied teken en moet ik bij 'bewerken' min of meer opnieuw beginnen.

Maar functioneel lijkt het prima :). Laat gisteravond moest hij voor het eerst verplicht een accu leeg rijden op dat te vaak vergeten stukje en inderdaad ligt het er vanochtend weer keurig bij.

Die object avoidance (of routeplanning?) lijkt trouwens een soort van herhalingsgeheugen te hebben: dingen waar hij een eerste keer hard tegenaan reed, zoals palen van een tuinhuisje van de kids, remt hij steeds netter voor af. Maar omgekeerd: als ik de glijbaan een keertje optil als hij eraan komt, zodat hij daar toch ook kan maaien, dan blijft hij 'm nog ontwijken, alsof hij er nog staat. Wellicht zorgt dat er ook voor dat wanneer een polletje eenmaal fout gelabeld is, dat makkelijk zo blijft?

(Ik wil 'm eigenlijk liever niet uitzetten om de verschillen te zien. Want egel-vriendelijk was een primair selectiecriterium voor ons. Dus wel nieuwsgierig naar hoe dat bij jou uitpakt.)

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:01
Magnetronkip schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:17:
Eerder zoiets, https://www.keesvanderspe...bLA08O65ZP5RoCCKAQAvD_BwE

Maar ik weet dus niet 100% zeker of bovenstaande werkt.

De link die jij geeft staat bij dat de Gardena minimo niet ondersteund worden., best jammer had een mooie oplossing kunnen zijn!
Snap niet goed wat je bedoeld en je wilt via de bluetooth contact maken met de gateway waarna je dan dmv Wifi verbinding kunt maken met de Minimo ........zoiets?

• Magnetronkip
bruce the boss schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Snap niet goed wat je bedoeld en je wilt via de bluetooth contact maken met de gateway waarna je dan dmv Wifi verbinding kunt maken met de Minimo ........zoiets?
Ja dat is wat ik wil, die gateway wordt ook gebruikt om andere bluetooth producten van gardena te ondersteunen. Maar heb nog nergens gevonden dat het ook kan met die robotmaaier van mij.

Vandaar dat ik opzoek ben naar ervaringen.

• Gwaihir
  • Niet online
@Magnetronkip Dat zie je verkeerd en dat verwart.

Het ondersteunt ook andere producten van Gardena. En die producten kunnen ook met bluetooth overweg.

Die dingen staan - vrijwel zeker - los van elkaar. Bluetooth heeft nl. niet het bereik om die functionaliteit te bieden. Het zal wel een eigen verbinding maken in een 'home stuff' band (433 / 866 Mhz). Dat moet je maaier dan ook kunnen.

• Magnetronkip
Bedankt @Gwaihir mijn maaier kan volgens de specs geen home stuff band dus dan blijft het hier bij. Toch ooit maar upgraden naar een versie die wel wifi heeft.

• Shattering
Gwaihir schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:21:
[...]

Het is mijn beeld dat zones de oude pre-NERA manier zijn om bepaalde zaken gedaan te krijgen waar NERA als het goed is zelf over na kan denken. En dat je veel zelf nadenken uitschakelt wanneer je ze gebruikt. (Dat staat er toch ook als iets van waarschuwing bij?) Waarschijnlijk ben je beter af als je dat gedeelte uit laat en werkgebieden gebruikt.

Hij kwam hier 'zelf denkend' in een bepaald stuk toch nog te weinig, dus ik ben er ook mee aan het experimenteren. De interface voor die nieuwe functionaliteit rammelt nog hier en daar, zo zie ik bijv. geen achtergrondfoto als ik een werkgebied teken en moet ik bij 'bewerken' min of meer opnieuw beginnen.

Maar functioneel lijkt het prima :). Laat gisteravond moest hij voor het eerst verplicht een accu leeg rijden op dat te vaak vergeten stukje en inderdaad ligt het er vanochtend weer keurig bij.

Die object avoidance (of routeplanning?) lijkt trouwens een soort van herhalingsgeheugen te hebben: dingen waar hij een eerste keer hard tegenaan reed, zoals palen van een tuinhuisje van de kids, remt hij steeds netter voor af. Maar omgekeerd: als ik de glijbaan een keertje optil als hij eraan komt, zodat hij daar toch ook kan maaien, dan blijft hij 'm nog ontwijken, alsof hij er nog staat. Wellicht zorgt dat er ook voor dat wanneer een polletje eenmaal fout gelabeld is, dat makkelijk zo blijft?

(Ik wil 'm eigenlijk liever niet uitzetten om de verschillen te zien. Want egel-vriendelijk was een primair selectiecriterium voor ons. Dus wel nieuwsgierig naar hoe dat bij jou uitpakt.)
Heb gisterenavond de object avoidance uitgeschakeld en ik zie dat de stukjes nu netjes gemaaid zijn :) . Ga gelijk testen door het terug in te schakelen ...

• Neverwinterx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 11:34
Ik heb sinds een paar weken een robotmaaier met perimeterdraad. Draad ligt tegen de grond met de pinnetjes (niet ingegraven).
Als ik nu de kanten van het gras zelf wil maaien (robot kan niet tot aan de kant): mag ik dat eigenlijk met zo'n kantenmaaier/grastrimmer (zo'n model met lange stok) doen of heb ik risico dat ik de perimeterdraad ga beschadigen? Iemand ervaring mee?

• Lacroix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-11 13:03
Hangt er vanaf hoe 'plat' hij op de grond ligt he... als je hem zou raken zal hij wel beschadigd zijn denk ik. :-)
(bvb als je de maaier schuin zou houden richting het gras).

Na een tijdje (maar toch minstens enkele maanden) zal je draad wel minder zichtbaar zijn, en is de kans dat je hem beschadigd veel kleiner.

• Zartos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-11 14:47
Neverwinterx schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:25:
Ik heb sinds een paar weken een robotmaaier met perimeterdraad. Draad ligt tegen de grond met de pinnetjes (niet ingegraven).
Als ik nu de kanten van het gras zelf wil maaien (robot kan niet tot aan de kant): mag ik dat eigenlijk met zo'n kantenmaaier/grastrimmer (zo'n model met lange stok) doen of heb ik risico dat ik de perimeterdraad ga beschadigen? Iemand ervaring mee?
Meestal gaat de robotmaaier wel een stukje over de draad heen, dus zou je daar niet in de buurt hoeven komen. Maar daarbij heeft zo'n grastrimmer meestal een nylon draadje dat het gras snijdt, die zal de perimeterdraad niet snel beschadigen. Je zou het kunnen uitproberen op een stukje reservedraad dat je hebt?

You are not a beautiful and unique snowflake.

• Zartos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-11 14:47
Magnetronkip schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:13:
Ik heb nu al een tijdje een gardena sileno minimo met de bluetooth app, en wat heb ik er spijt van dat ik geen smart gekozen heb. Nu vraag ik me af of dat ik een losse bluetooth hub kan kopen van gardena om de maaier als nog via wifi te kunnen benaderen..

Iemand hier toevallig ervaring mee?

Ben al een tijdje aan het zoeken op internet maar nog geen antwoord kunnen vinden.
Mag ik vragen welke functionaliteit je mist die je wel zou willen gebruiken? Ik heb een oude Gardena die eens aan vervanging toe zal zijn, en ben me aan het oriënteren op een nieuwe Gardena. Momenteel heb ik helemaal geen connected maaier, dus bluetooth zou voor mij al een vooruitgang zijn.

You are not a beautiful and unique snowflake.

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 19:40
Jeweetje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:04:
[...]

Via het Duitse robot forum een beta versie v3.31 b1 gevonden, zou bovenstaande problemen oplossen.
Gaan dit eerst eens proberen. Hou jullie op de hoogte
Hou ons op de hoogte. Afgelopen seizoen na enkele uren de 3.28 (oid) te hebben geïnstalleerd toch maar snel terug gegaan naar 3.26.

EDIT: je post hierboven gezien. Toch maar even naar 3.32.0+1 dan.

[ Voor 7% gewijzigd door Milton1 op 03-08-2023 10:41 ]

• Gwaihir
  • Niet online
@Neverwinterx
Zartos schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:21:
daarbij heeft zo'n grastrimmer meestal een nylon draadje dat het gras snijdt, die zal de perimeterdraad niet snel beschadigen. Je zou het kunnen uitproberen op een stukje reservedraad dat je hebt?
Precies: koop je gemoedsrust door het bewust te testen op een reservestukje. Ik gok dat je slechts met grote moeite de isolatie kapot krijgt en vervolgens gerustgesteld aan de slag gaat.

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:31
Mijn (>10 jaar oude) Husqvarna 305 laat momenteel alleen nog een blauw schermpje zien bij openen klep. Scherm gaat dus wel aan maar er verschijnt geen text. In het verleden 1x eerder dit probleem gezien, toen zat de batterij los in de behuizing maar dat is nu zeker niet het geval. Printjes en kabel zien er allemaal keurig uit. Iemand een idee waar ik dit zou moeten zoeken?

• Magnetronkip
Zartos schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:22:
[...]

Mag ik vragen welke functionaliteit je mist die je wel zou willen gebruiken? Ik heb een oude Gardena die eens aan vervanging toe zal zijn, en ben me aan het oriënteren op een nieuwe Gardena. Momenteel heb ik helemaal geen connected maaier, dus bluetooth zou voor mij al een vooruitgang zijn.
Ik wil hem vooral vanuit home assistant aansturen, ik heb namelijk mijn beregening en regensensor in home assistant. Aangezien de maaier die ik nu heb geen regensensor heeft gaat deze dus ook maaien als het regent.

Dan kan ik elke keer de maaier schoonmaken, bovendien wil ik niet dat hij gaat maaien als het regent.

• Himalaya
Neverwinterx schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:25:
Ik denk dat je met een strimmer zo door je draad heen bent, althans als ik zie hoe kwetsbaar de isolatielaag is, en de draad al niet veel sterker. En als de isolatie beschadigd raakt is het een kwestie van tijd tot je problemen krijgt, vooral bij regenachtig weer..

Maar als het goed is maait de robot wel over de draad heen en hoef je alleen het overgebleven stukje ernaast te maaien, met een beetje beleid moet dat vast lukken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Neverwinterx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 11:34
Zartos schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Meestal gaat de robotmaaier wel een stukje over de draad heen, dus zou je daar niet in de buurt hoeven komen. Maar daarbij heeft zo'n grastrimmer meestal een nylon draadje dat het gras snijdt, die zal de perimeterdraad niet snel beschadigen. Je zou het kunnen uitproberen op een stukje reservedraad dat je hebt?
Ik heb inderdaad nog extra draad, bedankt voor de suggestie. Ik heb het eens uitgeprobeerd en herhaaldelijk stevig in die draad gezeten ermee. Er komt een klein beetje schade op de bescherming langs de buitenkant, maar zelfs met het zo opzettelijk stevig te raken leek het niet tot aan het binnenste te komen.
De perimeterdraad ligt vrij goed tegen de grond aan en is ondertussen na een paar weken al redelijk overgroeid door gras, ik zal het sowieso al niet zo snel raken denk ik.
Ik heb de kanten met de grastrimmer nu gedaan en de het systeem rapporteert alleszins geen schade aan de perimeterdraad.

Iets anders:
Zijn er nog mensen die zo'n reserve lusje in hun perimeterdraad hebben gelegd?
Zoals hier vanaf 3:03 getoond:

Dat leek handig, maar dat geeft wat problemen bij mijn Landroid S300: die volgt net dat lusje en rijdt zich dan vast / geraakt buiten de perimeter. Vooral als het zo'n edge routine doet.
Ik heb nu eens dat lusje gelijk gelegd met de perimeter ipv er loodrecht op zoals getoond in het filmpje, en dat lijkt al beter te werken.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:18
Ik heb sinds een paar maanden een (tweede) Bosch S+ 500 grasrobot. Tijdens onze vakantie kon ik opeens geen contact meer maken, via de app op de telefoon, met de grasrobot. Bij thuiskomst bleek dat het icoontje, dat aangeeft of de grasrobot een 2/2.5G data connectie met een mobiel netwerk, aangeeft dat er geen verbinding meer is met een mobiel netwerk. Een reset heeft niet geholpen.

Ik heb maar weer een case aan gemaakt bij Bosch....

Hebben meer mensen hier last van?

Update: een software reset was niet voldoende. Ik heb de grasrobot uitgeschakeld en het basisstation spanningsloos gemaakt. Dat heeft geholpen om de verbinding te herstellen.

[ Voor 15% gewijzigd door RogerSch op 05-08-2023 14:49 ]

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:09
Ons gazon bestaat uit beste heuvels en veel zachte mosgrond. De Landroid m500 kreeg er steeds meer moeite mee en reed zich regelmatig vast in zachte stukken. Recent de offroad wheels besteld (WA0950) en ik wil niet te vroeg juichen maar ik heb nog geen keer hem hoeven te redden vandaag.

De wielen zijn een stuk zwaarder en hebben een iets ander profiel. Ik heb alleen de oranje kappen er af gehouden en de originele grijze er op gezet. Zag er wat beter uit zo.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Mijn Gardena robot begint nu ‘Charging station problem’ als foutmelding te geven. Gekke is dat hij met regelmaat gewoon er naar toe rijdt en begint te laden.

Iemand een suggestie? Ik heb de contact punten als eens schoon geblazen met de compressor

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• D100
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-10 21:35
Toppe schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 08:21:

Iemand een suggestie? Ik heb de contact punten als eens schoon geblazen met de compressor
Inderdaad, eerste actie is de contact punten schoon houden, doch gebruik hiervoor "contact spray" (makkelijk te vinden). Spuit op ALLE contacten, d.w.z. op de maaier zelf, op het oplaadstation, en aangezien je bezig bent verwijder de draden en spuit op die aansluitingen. Doe dat om het half jaar, en voor en na de winter.

Schoon blazen met een compressor verwijdert geen vuil oppervlaktelaagje met oxidatie.

Als dat het probleem niet oplost, dan zal je verder moeten zoeken.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

D100 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Inderdaad, eerste actie is de contact punten schoon houden, doch gebruik hiervoor "contact spray" (makkelijk te vinden). Spuit op ALLE contacten, d.w.z. op de maaier zelf, op het oplaadstation, en aangezien je bezig bent verwijder de draden en spuit op die aansluitingen. Doe dat om het half jaar, en voor en na de winter.

Schoon blazen met een compressor verwijdert geen vuil oppervlaktelaagje met oxidatie.

Als dat het probleem niet oplost, dan zal je verder moeten zoeken.
De draden enzo is het probleem niet. Heb hem gister goed schoon gemaakt door middel van de tuinslang en nu komt het probleem naar boven.

Gekke is; hij reeds steeds netjes naar z’n huis en dockt prima, maar na een minuut ofzo rijdt hij er weer af, probeert het opnieuw. Net zolang tot het goed gaat of tot dat hij met die foutmelding komt.

Zal even een busje contact spray halen.

• D100
Toppe schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

De draden enzo is het probleem niet.
Zal even een busje contact spray halen.
Ja, begin met contact spray, is sowieso nuttig voor de toekomst.

De draden zijn niet het probleem, dat had ik ook begrepen, mijn suggestie was die aansluitpunten mee preventief te behandelen als je dan toch bezig bent. Afhankelijk van het merk gaan die draden ook problemen geven.
Ik zelf heb Husqvarna-Gardena (zelfde producent), en heb de meegeleverde stekkertjes die zeer labiel zijn vervangen door vlakke stekkertjes. Andere merken hebben andere types aansluitingen (klemmen of geschroefd, zijn meer robust).

• D100
[...]
Als beter alternatief voor opschuren raad ik contact spray aan. Spuit op alle contactpunten, ook op de maaier, waar je moeilijk kan opschuren.
Opschuren verwijdert weliswaar een vuil en geoxideerd toplaagje, maar maakt de contactpunten gevoeliger voor nieuwe oxidatie. Contact spray beschermt. Een maairobot is tenslotte een apparaat dat permanent buiten staat in weer en wind en permanent onderhevig is aan vuil en metaal oxidatie.

Een busje contact spray kost ongeveer 5-10 euro en kan je ook preventief gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door D100 op 06-08-2023 10:10 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

D100 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Als beter alternatief voor opschuren raad ik contact spray aan. Spuit op alle contactpunten, ook op de maaier, waar je moeilijk kan opschuren.
Opschuren verwijdert weliswaar een vuil en geoxideerd toplaagje, maar maakt de contactpunten gevoeliger voor nieuwe oxidatie. Contact spray beschermt. Een maairobot is tenslotte een apparaat dat permanent buiten staat in weer en wind en permanent onderhevig is aan vuil en metaal oxidatie.

Een busje contact spray kost ongeveer 5-10 euro en kan je ook preventief gebruiken.
Heb 2 busjes gehaald, een speciale om elektrische punten te reinigen en een contact spray om te beschermen :D

Net even schoon gemaakt en hij reed er in één keer goed op en ging laden :)

• D100
Toppe schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

Heb 2 busjes gehaald, een speciale om elektrische punten te reinigen en een contact spray om te beschermen :D

Net even schoon gemaakt en hij reed er in één keer goed op en ging laden :)
Bedankt voor dit bericht. Goed dat het werkt, ook inspirerend voor anderen.

Top(pe), zou ik zeggen.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

D100 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Bedankt voor dit bericht. Goed dat het werkt, ook inspirerend voor anderen.

Top(pe), zou ik zeggen.
Reiniger: https://www.gamma.nl/asso...treiniger-500ml/p/B200681

Contactspray gewoon van Griffon :D

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:46
Dit is reiniger en spray in één van WD-40. Scheelt weer een flesje en bijbehorende kosten, dus helemaal toppie: https://www.bol.com/nl/nl...pCcA.2_10.11.ProductTitle

• Toppe

Toppe

Oké ✅

witterholt schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Dit is reiniger en spray in één van WD-40. Scheelt weer een flesje en bijbehorende kosten, dus helemaal toppie: https://www.bol.com/nl/nl...pCcA.2_10.11.ProductTitle
Check. Alleen die hadden ze niet bij de lokale Gamma en ik wou het vandaag opgelost hebben :)

• witterholt
Toppe schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Check. Alleen die hadden ze niet bij de lokale Gamma en ik wou het vandaag opgelost hebben :)
Ok, maar dan is dit een goede kostenbesparende tip voor mensen die minder ongeduldig zijn... :>

• JeeEs
  • Niet online
D100 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Sjeezus, dat is top! Nooit aan gedacht. 8)7
Ik maakte tot nu toe alleen gebruik van de opschuur-pads van Gardena die er bij geleverd zaten, maar inderdaad, dat moet ik zo nu en dan herhalen.

Gelijk de WD40 besteld.

Dank!

• D100
JeeEs schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:20:
[...]
maar inderdaad, dat moet ik zo nu en dan herhalen.

Gelijk de WD40 besteld.

Dank!
Graag gedaan.
Contact spray zal je ook af en toe moeten herhalen, hangt ervan af hoe beschermd de maaier staat, maar het is super gemakkelijk te gebruiken.

Meestal ligt er af fabriek een beschermlaagje op de contactpunten, en dat schuur je weg met een schuurpad. Het beschermlaagje verdwijnt sowieso mettertijd door de wrijving wanneer de maaier aanlegt. Daarom dat dit probleem meestal eerst na enige tijd optreedt, maar dan komt het steeds terug.

• MisterB
  • Niet online
MisterB schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:21:
ik heb in de mower gekeken. lus sterkte is gewoon 0 als ik over de hele lus kijk

als ik de ene helft pak (dus via de middendraad) dan is er wel mooi signaal - dus er lijkt iets mis met 1 draad ondanks dat de docking een groen lampje weergeeft.

de leverancier heeft een speciaal meet tool wat kan bepalen waar exact het signaal minder wordt dacht ik

dus die maar eens langs laten komen
Hi all, draad bleek toch grotendeels doorgebrand (niet helemaal) en ook de print in het docking station vervangen. Daarvoor wel groen lampje maar geen lus. Nu loopt alles weer.

mvg mb

• Gwaihir
  • Niet online
MisterB schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:42:
Hi all, draad bleek toch grotendeels doorgebrand (niet helemaal) en ook de print in het docking station vervangen.
Gister de overspanningsbeveiliging (type 3) tussen de voeding en het stopcontact geplaatst. Doel: een probleem door indirecte blikseminslag, zoals dat van @MisterB, niet van maaisysteem naar woning door te laten.

Kan iemand bevestigen (of met kennis onderuit halen) dat dergelijke beveiliging niet 'richtingsgevoelig' is? D.w.z. het maakt voor zo'n ding toch niet uit dat de eventuele overspanning vanuit de maaiers voeding naar de huisinstallatie komt, i.p.v. vanuit de huisinstallatie richting maaier?

• D100
Stekkers voor grensdraad en geleidedraad: voor eigenaars van robotmaaiers van Husqvarna, Gardena en afgeleide merken.
De laadstations komen met fragiele stekkertjes die je op de draden klemt. Deze stekkertjes geven altijd problemen: slecht contact mettertijd, of de fijne draadjes binnenin de stekkertjes gaan stuk. Dit is wel makkelijk te repareren, maar geeft ergernis.

Ik heb de meegeleverde stekkertjes vervangen door vlakstekkertjes (platte kabelschoenstekkertjes), geïsoleerd met krimpkousen. De stekkers zitten nu potvast en goed beschermd tegen vocht - geen slechte verbindingen meer. Bij het begin en einde van het maaiseizoen even inspuiten met contactspray (zie voorgaande postings waar ik contactspray aanraadde die al wat maairobot eigenaars geholpen heeft).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSTdP5ofqbbzHoSvFEN3R_SzxIA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqTk91wEu4zWfsDfvMjOIIxw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXxtVIGasGHJddDuke_Icq7_bCA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlMn9U0SRoDopTwSji8lY1pV.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 18% gewijzigd door D100 op 09-08-2023 13:42 ]

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sinds vorige week rijdt de Husqvarna Automower 415X op ons gazon rond. Eeg leuk om dat ding te zien rijden. En fijn dat het gazon er steeds netjes uitziet.

Vanavond heeft hij ook de virtuele kaart gemaakt. Maar de rondingen in de tuin zien er nogal hoekig uit op de kaart. Past hij dit in de loop van de tijd nog aan, of blijft de kaart hetzelfde nadat deze eenmaal is aangemaakt?

• witterholt
Bij de tuinaanleg is destijds de voedingskabel op deze manier doorverbonden met het oplaadstation van de robotmaaier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9N1iCzBHN4zElweA0I9dTgHvqVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMdhNKcQS78GJHXwudGLiZG5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik hier een verbetering in aanbrengen door de connector te vervangen door Wago 221 lasklemmen en dit in een IP-65 kabeldoos te stoppen met twee klinkers eronder als bedding.
Of hebben jullie nog betere ideeën?

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 22:16
Iemand die weet hoe de Navimow (H800E) met VisionFence sensor omgaat met losliggende appels / peren? Loopt ie daar op vast of gaat ie er omheen?

[ Voor 9% gewijzigd door talkatoo op 13-08-2023 16:21 ]

• Gwaihir
  • Niet online
witterholt schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:05:
(Alleen) een flinke krimpkous eromheen?

• emielbf

Nu wil ik hier een verbetering in aanbrengen door de connector te vervangen door Wago 221 lasklemmen en dit in een IP-65 kabeldoos te stoppen met twee klinkers eronder als bedding.
een elegante manier: https://www.hornbach.nl/p...-kunststof-zwart/2720981/

een minder elegante manier is een stuk buis er overheen schuiven en beide kanten met 'buiten' kit (rubber?) dichtspuiten

• JeeEs
  • Niet online
Bij de tuinaanleg is destijds de voedingskabel op deze manier doorverbonden met het oplaadstation van de robotmaaier.

[Afbeelding]

Zo komt het toch gewoon ‘uit de doos’?
Deze connectoren zijn bij mij (Gardena) een waterdichte versie, hangt al 4 jaar buiten, semi beschut, maar af en toe wel nat.
Nooit problemen mee gehad.
Struik er voor en je ziet er niets van.

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 21:51
Praktische vraag: Is de installatie van de perimeterdraad zo simpel als deze op verschillende punten vastzetten met meegeleverde pinnen waarna deze onzichtbaar in 't gras op gaat?

• Himalaya
jantje888 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:53:
Praktische vraag: Is de installatie van de perimeterdraad zo simpel als deze op verschillende punten vastzetten met meegeleverde pinnen waarna deze onzichtbaar in 't gras op gaat?
Ja, wel genoeg pennen gebruiken zodat hij niet omhoog komt want dan pakt de maaier hem en snijd hem door. Mijne ligt er nu ruim 3 jaar en moet soms echt ruim 5cm diep de grond in om hem terug te vinden (heb een plek met een beschadiging die elk jaar weer even een nieuwe connector nodig heeft).

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:50
Dag iedereen!
ik heb een Navimow H3000E en 2400m² gras..
tijdens de droge periodes gaat dit allemaal probleemloos (kan van 's morgens 8u tot middernacht droog gras maaien.. maar als het gras goed groeit , en vaak nat is (zoals afgelopen weken) kan de robot het niet aan..
(als ik hem enkel laat rijden bij droog gras, duurt het 5 dagen voordat hij alles gemaaid heeft.. op 5 dagen tijd is het gras 3cm gegroeid.. --> problemen)

als ik hem wel op nat gras laat rijden dan zit de Navimow vlug helemaal vol met gras.. ik vroeg mij daarom af als er mensen zijn die reeds de 'blade fender' gedemonteerd hebben en zo betere ervaring hebben met het maaien van nat gras? (want ik vrees dat de robot bij dit soort weer eignelijk 24 op 24 moet werken..)

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:16
thomke schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:56:
ik vroeg mij daarom af als er mensen zijn die reeds de 'blade fender' gedemonteerd hebben en zo betere ervaring hebben met het maaien van nat gras? (want ik vrees dat de robot bij dit soort weer eignelijk 24 op 24 moet werken..)
Deze fender is makkelijk eraf te schroeven.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je een beter maairesultaat krijgt.

• Wolveshof
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-08-2023
heeft er iemand echt ervaring met die Kress zonder grensdraad? De website is beeldig maar bij het zoeken naar hoe virtueel werkgebid bepalen blijkt dat enkel een dealer dat kan doen.
ik had dat liever zelf gekund maar ik stap er wel over heen als ik ervaringsdeskundigen lees of hoor.
momenteel eigenaar van een Worx (met draad) die na 3 maand nog altijd voldoet met nogal wat vallen en opstaan doordat ik hem absoluut zelf wilde installeren om de moeilijkheden te ervaren.
maar die Kress interesseert me wel fors.
Website van Kress stelt 2 min of meer lokale dealers te hebben. Als ik de website van de dealers bekijk staat het merk niet op hun website en als ik hen contacteer kennen ze het maar lijken onervaren ermee en zijn terughoudend.
Dank voor de aandacht

• Gwaihir
  • Niet online
@Wolveshof Lijkt een RTK vanaf de dealer-concept. M.i. snugger, maar ook meteen een ding als het merk niet aanslaat. En hoe betaal je daarvoor? Stiga doet dit ook, maar lijkt voor het hele maaien naar een abonnement per maaiuur overgestapt. Da's dus echt niet voor mij..

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-10 09:59
Welke zijn de best betaalbare draadloze robotmaaiers van dit moment ?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
Ik ben nu op het punt dat mijn geleidingsdraad een storing geeft, maar geen harde breuk heeft.

Ik meet 500Ohm weerstand op een lengte van +- 250m1 dus er is wel signaal maar slecht.

Ook met zo'n pieper aan het zoeken geweest, maar zoals gezegd, geen "harde" breuk.

ik heb er ook zeker 10 van die lasdoppen tussenzitten, volgens de dealer waar ik altijd heen ga is er maar 1 oplossing, opnieuw draad trekken.

Dat is nogal een kluif hier, onder diverse bestratingen door etc.

Mijn Robomow is ondertussen ook ruim 6 jaar oud en begint ook mankementen te vertonen, maaimotoren zijn aan vervanging toe, en ik denk dus dat ik voor een draadloze autonome maaier ga.

Nu leek zo'n segway mij wel wat, maar de dealer waar ik altijd heen ga raad dat af.
Ze hebben zo'n Segway staan voor test, maar willen op dit moment geen dealer worden of er 1 verkopen.
Kwalitatief niet goed genoeg wist deze man mij te vertellen, ook niet nauwkeurig, slecht maaibeeld en geen degelijke importeur op de achterhand. Ook schijnt hij aardig te slingeren (geen rechte lijn te rijden).

Hun adviseren mij een Stiga te kopen, daar hebben ze wel goede ervaringen mee.

Jullie nog tips & of Tricks?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• scatman
  • Laatst online: 04-11 13:27
aan de draad horizontaal trekken om de +-10m (dus niet naar boven, maar in de lengte richting, als je dan draad "mee hebt", heb je de breuk gevonden)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:31:
Ik ben nu op het punt dat mijn geleidingsdraad een storing geeft, maar geen harde breuk heeft.

Ik meet 500Ohm weerstand op een lengte van +- 250m1 dus er is wel signaal maar slecht.

Ook met zo'n pieper aan het zoeken geweest, maar zoals gezegd, geen "harde" breuk.

ik heb er ook zeker 10 van die lasdoppen tussenzitten, volgens de dealer waar ik altijd heen ga is er maar 1 oplossing, opnieuw draad trekken.

Dat is nogal een kluif hier, onder diverse bestratingen door etc.

Mijn Robomow is ondertussen ook ruim 6 jaar oud en begint ook mankementen te vertonen, maaimotoren zijn aan vervanging toe, en ik denk dus dat ik voor een draadloze autonome maaier ga.

Nu leek zo'n segway mij wel wat, maar de dealer waar ik altijd heen ga raad dat af.
Ze hebben zo'n Segway staan voor test, maar willen op dit moment geen dealer worden of er 1 verkopen.
Kwalitatief niet goed genoeg wist deze man mij te vertellen, ook niet nauwkeurig, slecht maaibeeld en geen degelijke importeur op de achterhand. Ook schijnt hij aardig te slingeren (geen rechte lijn te rijden).

Hun adviseren mij een Stiga te kopen, daar hebben ze wel goede ervaringen mee.

Volgens de Stiga site moet je 'maai-uren' inkopen. De eerste 750 uur krijg je gratis.

https://www.stiga.com/nl/2r7102028-st1-stiga-a-1500.html
750 maaiuren inbegrepen bij de robot. Meer maaiuren kunnen worden gekocht via de APP. Voor meer informatie, zie document hier.
Dat vind ik wel een nadeel. Waarom kan zo'n ding niet onafhankelijk van een server zijn werk doen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Peule_P
Klopt bij de Stiga, hier in de buurt zitten 2 dealers van Stiga, beide verkopen ze het hele gamma van Stiga, zitmaaiers etc, maar robotmaaiers voeren ze niet van Stiga om dat soort redenen hebben ze mij verteld.

De ene dealer doet Stihl en Honda, de andere doet Husqvarna en Honda, zelf hebben we voor de Husqvarna gekozen, deze wordt binnenkort geïnstalleerd. Moest even uitgesteld worden omdat de hele tuin omgefreesd en nieuw ingezaaid was en ook beregeningsinstallatie aangelegd. Dus moest eerst alles weer even aangroeien voordat we er een maaier op loslaten ;)

• Grolsch
scatman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:36:
aan de draad horizontaal trekken om de +-10m (dus niet naar boven, maar in de lengte richting, als je dan draad "mee hebt", heb je de breuk gevonden)
Zoals ik al zei, de draad is niet "door" of "kapot" maar waarschijnlijk "ergens" beschadigd.

Komt daar mee eens achter waar dat precies is.
Joris748 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:55:
[...]

Volgens de Stiga site moet je 'maai-uren' inkopen. De eerste 750 uur krijg je gratis.

https://www.stiga.com/nl/2r7102028-st1-stiga-a-1500.html

[...]

Dat vind ik wel een nadeel. Waarom kan zo'n ding niet onafhankelijk van een server zijn werk doen?
Dat is zeker een nadeel, maar wat mij betreft geen dealbreaker, als het maar goed werkt.
Peule_P schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:06:
Klopt bij de Stiga, hier in de buurt zitten 2 dealers van Stiga, beide verkopen ze het hele gamma van Stiga, zitmaaiers etc, maar robotmaaiers voeren ze niet van Stiga om dat soort redenen hebben ze mij verteld.

De ene dealer doet Stihl en Honda, de andere doet Husqvarna en Honda, zelf hebben we voor de Husqvarna gekozen, deze wordt binnenkort geïnstalleerd. Moest even uitgesteld worden omdat de hele tuin omgefreesd en nieuw ingezaaid was en ook beregeningsinstallatie aangelegd. Dus moest eerst alles weer even aangroeien voordat we er een maaier op loslaten ;)
Heeft Husqvarna dan ook maaiers zonder draad :?

• Peule_P
Grolsch schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:20:
[...].

[...]

Heeft Husqvarna dan ook maaiers zonder draad :?
Jazeker, de laatste NERA serie, deze hebben wij ook gekozen, al dan wel met draad ivm een aantal bomen die dicht op elkaar staan was het advies om niet voor de GPS optie te gaan.

Voor de voortuin daarentegen ben ik nog aan het twijfelen voor een uitvoering zonder draad en dit is een stukje kleiner dan de achtertuin dus hoef ik niet voor de ‘dure’ Husqvarna te kijken.
Daar stond eigenlijk de Segway hoog op mijn lijstje en volg ik ook de ontwikkelingen van de recent aangekondigde Hookii, deze werkt zelfs zonder base station en werkt op basis van Lidar Slam net zoals robotstofzuigers dat doen.

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:16
Grolsch schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:31:

Hier draait mij Segway wel prima hoor. Hij is nauwkeurig en prima resultaten.

Natuurlijk bij slecht bereik gps is wel een probleem en dan veel slordiger.

• Grolsch
mazzoop80 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:05:
[...]

Ik heb van een mede tweakers een aanbod gehad om een keer te komen kijken, daar maak ik graag gebruik van.

Ik vind de Segway ook wel aardig wat voordelen hebben t.o.v. de STIGA

• Peule_P
mazzoop80 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:05:
[...]

Hier zou de Visionfence toch moeten compenseren?

• Gwaihir
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:55:
Omdat hij via de netwerkverbinding het RTK-signaal van Stiga krijgt. (RTK is het systeem dat de nauwkeurigheid van GPS van ca. 1 meter naar ca. 2 cm vergroot d.m.v. referentiepunten op de grond.)

I.p.v. een eigen RTK ontvanger per installatie, werkt Stiga met ontvangers bij de dealers. Dat vind ik wel elegant; één RTK ontvanger is nl. voldoende voor iets van 10 - 20 km range.

(Maar dat verkoopmodel spreekt mij ook totaal niet aan.)

• Gwaihir
  • Niet online
@Grolsch
Peule_P schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:25:
Jazeker, de laatste NERA serie, deze hebben wij ook gekozen, al dan wel met draad ivm een aantal bomen die dicht op elkaar staan was het advies om niet voor de GPS optie te gaan.
Let wel: de NERA's kunnen dus beide. Het systeem zonder draad heet EPOS. Dus naast de maaier zelf heb je de investering in ofwel de draad, ofwel de EPOS kit.

Hier op basis van zo'n zelfde advies ook wél NERA, geen EPOS.

• JBS
  • Niet online

JBS

Vraagje voor de Worx Landroid M500 Plus (Wr165e) eigenaren: moet het laadstation per se op het gras geplaatst worden (zoals de handleiding suggereert) of kan deze ook (haaks?) in de border (zonder verhoogde rand uiteraard) geplaatst worden?

[ Voor 35% gewijzigd door JBS op 24-08-2023 10:50 ]

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-11 11:32
Ik kom me hier ook even melden, met een hulpvraag :D
Een paar weken geleden was eindelijk de (begin dit jaar) bestelde Husqvarna 320 Nera binnen! Vanwege slecht weer en drukke agenda's nog niet toegekomen aan installeren, maar gisteren wel eindelijk maar eens een installatieplan proberen te bedenken. Zonder EPOS, vanwege ligging van de tuin en meerdere bomen werd dit afgeraden.

Ik loop tegen een smalle bestraatte doorgang aan waarvan ik niet precies weet wat ik het beste zou kunnen doen. Heeft iemand hier wellicht tips?

Onderstaande afbeelding is een schematische tekening van het perceel, het geheel is +/- 2400m² waarvan +/- 1300m² gras. Het gras grenst nergens aan huis of bebouwing, alleen aan bestrating en aan de erfgrens (configeerhaag rondom). Het grijze is allemaal bestrating, links op de afbeelding de oprit, rondom huis bestraat voetpad. Rood is grensdraad, blauw is 'guide wire' om terug te leiden naar het laadstation.

In eerste instantie was bij de gele 1 de plek om het laadstation te plaatsen, maar dit ligt vrijwel de hele dag in de zon (zuiden onder) en wordt afgeraden las ik. Nu hebben we bedacht dat bij de gele 2 een betere optie is. Veel schaduw, niet in het zicht vanaf openbare weg en onder de bestrating door zitten we gelijk in een aanbouw waar elektriciteit beschikbaar is.

Maar nu het stukje ernaast. Donkergroen is een conifeerhaag, de doorgang tussen de haag en bebouwing is +/- 1 meter. Zou deze opzet werken, de maaier over de bestrating laten rijden naar het stuk gras linksboven? Of kunnen we hier beter een aparte zone van maken en moeten we af en toe de maaier hier handmatig neerzetten (heeft niet onze voorkeur, maar als het moet..)?
Een andere optie is de andere kant langs, grensdraad onder de oprit doorleggen zodat hij daar kan oversteken. Of misschien een combinatie van deze mogelijkheden..

Heeft iemand hier wellicht ervaringen met een soortgelijke situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miQKnKGZvqd4PVMy-Tt7o-6uHV0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4hIJ4Kyl4Dam3tEJs0esAIJ.jpg?f=user_large

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21
JBS schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:40:
Vraagje voor de Worx Landroid M500 Plus (Wr165e) eigenaren: moet het laadstation per se op het gras geplaatst worden (zoals de handleiding suggereert) of kan deze ook (haaks?) in de border (zonder verhoogde rand uiteraard) geplaatst worden?
Hij rijdt parallel aan het laadstation erop.
Als je hem in de border wil zou dat wel moeten kunnen mits hij al circa een meter vóór het laadstation de border in kan rijden zodat hij parallel bij de lader aankomt.
Pagina: 1 ... 48 ... 80 Laatste