Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 42 ... 71 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:57
Navi schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:08:
Ik heb de Worx L1000 WR147E.1 ook weer aangeslingerd dit jaar, met nieuwe mesjes en 2,5kg extra gewicht op zn rug. Kijken of het dit jaar beter gaat. Draai nog 3.26, de 3.28 update werkte voor geen meter.

Gebied ook vergroot en de draad op bepaalde stukken minder krap gelegd.
Blijf het gek en jammer vinden dat er na 3.28 geen nieuwe firmware update gekomen is. Waar de bugs met zones en off limits uit zijn, maar we ml de voordelen van de bochten… hier ook terug op 3.26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hassebassie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Even reagerend op vooral de positie van de geleidingsdraad: ik zou deze niet in het smalle stuk aanbrengen, maar in het grotere deel van je gazon. De maaier zal, als deze de geleidingsdraad niet kan vinden, in het smalle stuk snel de begrenzingsdraad tegen komen en deze volgen. Voor de rest ziet her er goed uit.
emielbf schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:39:
[...]

De kans dat ie dan op eigen houtje dat smalle stuk zal vinden is dan wel nog kleiner. En de terugtocht zal langer duren omdat ie eerst op zoek gaat naar de begeleidingsdraad en daarna pas de begrenzingdraad pakt.

En het is een optie, je zou hiermee kunnen beginnen en kijken hoe het gaat. Slaat ie het smalle stuk structureel over, dan kun je altijd de begeleidingsdraad verlengen en verleggen
De onderstaande tekst staat in de handleiding van de Automower 305. Als ik het goed begrijp, moet het lukken om de robotmaaier met behulp van een begeleidingsdraad naar het einde van de smalle doorgang te sturen. Met behulp van de functie 'systematisch doorgangen maaien' kan hij vervolgens starten met maaien op de ingestelde afstand van het laadstation. Zodra de maaier de smalle grasstrook verlaat, gaat de maaier verder met maaien op de normale wijze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YC4yP5OVjRIwu0GZzahdwcIjSzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GO1LBnNkUczhXXeqcSpaoGpR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQjnnqsstgyDRY4egTj8_rBltA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eSffPtx1XkL0HzLehGCiUYhq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:38

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ondertussen alweer bijna twee jaar met behoorlijke tevredenheid bij mijn ouders gebruik gemaakt van de Landroid Worx M500. Sinds vorige jaar er een update kwam waardoor hij de bochten ruimer lijkt te maken loopt hij ook iets minder vast.

Maar, sinds dit jaar met de eerste twee/drie maaibeurten lijkt hij de verschillende zones niet meer te herkennen. Mijn ouders hebben twee zones. Zodra ik opgeef dat hij 100% zone 2 moet doen en hij komt zoals op het plaatje te zien is in de hoek linksonder, dan volgt hij gewoon de draad en gaat hij weer terug naar zone 1 over de tegels. Dit heeft vorig jaar en daarvoor altijd goed gewerkt.

Enige wat ik zo gauw kan bedenken is dat er bij een hals links EN rechts meer grasruimte moet zitten voordat hij kan zien/snappen dat het om een hals gaat (lees: uitgang/ingang van een zone). Zoals je op het plaatje kunt zien zit er rechts voldoende draad/gras. Maar links loopt de hals eigenlijk bijna over in de 30 cm afstand draad.

Heb ik iets gemist in een update waardoor dit problematischer is? En/of wat kan nog een truukje zijn om dit (weer) werkend te krijgen? Ik kan eigenlijk bijna geen kant verder op qua draad om te (ver)leggen.

Hoor graag ideeen.

(klik op plaatje voor groter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAtltDG0Wm2AxGISXxQi4UGFzJ0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/es8TIa0CAFPlOOh0sKwQQC49.png?f=fotoalbum_medium

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
Tjeerd schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:24:
Ondertussen alweer bijna twee jaar met behoorlijke tevredenheid bij mijn ouders gebruik gemaakt van de Landroid Worx M500. Sinds vorige jaar er een update kwam waardoor hij de bochten ruimer lijkt te maken loopt hij ook iets minder vast.

Maar, sinds dit jaar met de eerste twee/drie maaibeurten lijkt hij de verschillende zones niet meer te herkennen. Mijn ouders hebben twee zones. Zodra ik opgeef dat hij 100% zone 2 moet doen en hij komt zoals op het plaatje te zien is in de hoek linksonder, dan volgt hij gewoon de draad en gaat hij weer terug naar zone 1 over de tegels. Dit heeft vorig jaar en daarvoor altijd goed gewerkt.

Enige wat ik zo gauw kan bedenken is dat er bij een hals links EN rechts meer grasruimte moet zitten voordat hij kan zien/snappen dat het om een hals gaat (lees: uitgang/ingang van een zone). Zoals je op het plaatje kunt zien zit er rechts voldoende draad/gras. Maar links loopt de hals eigenlijk bijna over in de 30 cm afstand draad.

Heb ik iets gemist in een update waardoor dit problematischer is? En/of wat kan nog een truukje zijn om dit (weer) werkend te krijgen? Ik kan eigenlijk bijna geen kant verder op qua draad om te (ver)leggen.

Hoor graag ideeen.

(klik op plaatje voor groter)

[Afbeelding]
Klinkt als het probleem van firmware 3.28. Weet je zeker dat je daar eind vorig jaar zonder problemen mee hebt gedraaid? Je kan testen door 3.26 terug te zetten, dan zie je het snel genoeg…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Wij hebben een Husqvarna 305 robot maaier.
Deze hebben we nu 3 of 4 jaar en heeft altijd prima gewerkt.

In de winter gaat deze naar binnen in de garage samen met zijn laadstation.
Vorige week hebben we hem weer aangesloten en sindsdien zijn er problemen ontstaan.

Hij maakt nog maar de helft (tot een kant van de geleidedraad) en heeft moeite om terug te keren naar zijn laadstation. Meestal staat hij langs zijn station met de melding 'vastgelopen'.
Het groene lampje in het laadstation brandt wel waardoor wij dachten dat deze correct zou moeten werken.

Iemand bekend met dit probleem en een eventuele oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Is al opgelost, blijkbaar waren de connectors omgewisseld en dus verkeerd aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

onne schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Klinkt als het probleem van firmware 3.28. Weet je zeker dat je daar eind vorig jaar zonder problemen mee hebt gedraaid? Je kan testen door 3.26 terug te zetten, dan zie je het snel genoeg…
Heb wat zitten rondlezen op internet en dat lijkt sterk het probleem te zijn. Las ook ergens een bericht van iemand op Reddit dat er ergens binnen nu en een maand weer een update zou komen om o.a. dit op te lossen. Wel jammer, want het betere (en ruimere) bochten draaien was juist een mooie oplossing waardoor hij bij mijn ouders minder vastliep. Maar dat hij nu na een paar rondjes de zone weer uitrijdt is waardeloos. Misschien toch maar v/d week een oudere versie er (tijdelijk) opzetten. Dan maar weer iets vaker kans op vastlopen, maar dan maait hij tenminste wel langer de zone.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
Tjeerd schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:29:
[...]
Heb wat zitten rondlezen op internet en dat lijkt sterk het probleem te zijn. Las ook ergens een bericht van iemand op Reddit dat er ergens binnen nu en een maand weer een update zou komen om o.a. dit op te lossen. Wel jammer, want het betere (en ruimere) bochten draaien was juist een mooie oplossing waardoor hij bij mijn ouders minder vastliep. Maar dat hij nu na een paar rondjes de zone weer uitrijdt is waardeloos. Misschien toch maar v/d week een oudere versie er (tijdelijk) opzetten. Dan maar weer iets vaker kans op vastlopen, maar dan maait hij tenminste wel langer de zone.
Exact, ik heb precies dezelfde ervaring. Wachten op een update waar ze het beste van beide firmwares combineren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:42
Worx Landroid M500 Plus WR165E nu voor net minder dan 600 euro op Amazon Duitsland. De start van de seizoenaanbiedingen?

[ Voor 11% gewijzigd door jeroenikke op 28-03-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:51
jeroenikke schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:44:
Worx Landroid M500 Plus WR165E nu voor net minder dan 600 euro op Amazon Duitsland. De start van de seizoenaanbiedingen?
Oei interessant. Zou je die gewoon in NL kunnen registeren voor Europese garantie en reparatie? Niet dat dat ding straks opgestuurd moet worden naar Amazon, als er ooit een probleem is.

In DE is die 594 euro en in NL 652 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door GAEvakYD op 28-03-2023 13:42 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-04 12:04
jeroenikke schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:44:
Toevallig vanochtend besteld via Amazon.de :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Tip, zojuist met de Amazon.nl prijs naar de Hornbach geweest voor laagste prijs garantie. En dan geven ze nog eens 10% extra korting

Daarmee ging de prijs van 759 euro naar 587 euro. En dan had ik ook nog 80 euro kadebonnen. Wat een feest.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-04 10:05
Ik heb sinds zo'n 2 jaar met veel plezier een Automower 420 rondrijden. Nu is er een hoek in de tuin waar ik tijdelijk de maaier niet wil laten maaien, waarschijnlijk dit hele seizoen, omdat het gras daar niet goed groeit. Nu kan ik dat met een barricade van bijvoorbeeld verticale planken doen waarmee de robot zal botsen, maar ik doe dit liever met een extra stuk grensdraad.

Nu is mijn vraag, kan ik een soort "shortcut" maken met de grensdraad? Ik wil namelijk de bestaande grensdraad in die bewuste hoek niet weghalen, omdat ik dit stuk in de toekomst wel weer wil maaien. Ik kan dit stuk goed afsnijden door een extra stukje grensdraad te leggen in de grote lus, zeg maar.

Weet iemand of dit mogelijk is, of krijg ik dan kortsluiting of andere problemen? Ik zou ook een schakelaar kunnen plaatsen, om te kunnen schakelen tussen de twee draden voor die hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
GAEvakYD schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:49:
Tip, zojuist met de Amazon.nl prijs naar de Hornbach geweest voor laagste prijs garantie. En dan geven ze nog eens 10% extra korting

Daarmee ging de prijs van 759 euro naar 587 euro. En dan had ik ook nog 80 euro kadebonnen. Wat een feest.
Voor de WR165E is de prijs gelijk getrokken. Zowel Amazon.nl als ook Hornbach.nl geven 759 euro als prijs op. Op Amazon.de is die nu weer bijna 100 euro duurder 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Thoit schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:24:
[...]

Voor de WR165E is de prijs gelijk getrokken. Zowel Amazon.nl als ook Hornbach.nl geven 759 euro als prijs op. Op Amazon.de is die nu weer bijna 100 euro duurder 8)7
Oeps, dan heb ik er toch goed aan gedaan om toen in de avond nog naar de Hornbach te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chey
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 21:53
Ik ben op zoek naar een robotmaaier voor onze tuin. Het is meer een mosveld dan een grasveld aangezien we aan een bosrand wonen. Maar er groeit wel nog gras tussen het mos. Bij het zoeken in dit topic vind ik vooral posts met tips voor het verminderen/verwijderen van mos. Dit willen we absoluut niet. Het mos ziet er hier prachtig uit en we vinden het eigenlijk jammer dat er gras tussendoor groeit. Verder is de tuin ook omringt door eikenbomen en zoeken we dus ook een maaier die er tegen kan als er eikels in de weg liggen.
Kortom, we hebben de onderstaande eisen voor een robotmaaier.
- Moet kunnen omgaan met hobbelig moslandschap
- Er is een kleine helling
- Mos moet blijven, gras moet kort
- Tuin is ongeveer 900m2
- Moet kunnen omgaan met eikels (de variant die uit de bomen komt :P )
- Geluid en kleur is minder belangrijk, maaier moet gewoon zijn werk goed doen

Heeft iemand ideeen/suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Poeh, omgaan met eikels is wel lastig hoor denk ik. Er ligt bij mij wel eens een appel in de tuin, dan rijd hij erop en zit hij vaak vast of geeft aan mes geblokkeerd.

Denk dat je wel een groot model wilt, extra grote wielen en misschien wat hoger. Of 4WD, zeker ook omdat het hobbelig is.

[ Voor 26% gewijzigd door Navi op 31-03-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
chey schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:49:
- Tuin is ongeveer 900m2

ik heb een husqvarna 310 en ongeveer evenveel gras als jij maar minder affiniteit met mos ;-)
Zolang mos niet op de hoogte van de maaischijf komt, zal ie er natuurlijk niks mee doen. In principe rijdt ie over hobbels en hellingen, hangt uiteraard af van de grootte ervan. Dubbele voorwielen is wel een vereiste, lijkt me.
Ik kan me voorstellen dat eikels geen probleem zijn, die zijn niet zo groot dat ze in de maaibladen terecht komen, gewoon niet zo laag maaien. Ik heb last van denneappels, die raakt ie wel, geeft een bons, maar rijd gewoon door. Mesjes slijten/worden bot uiteraard wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

onne schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Afgelopen week 3.26 teruggezet en het probleem is inderdaad opgelost. Blijft weer binnen de zones maaien zonder 'weg te lopen'. Op het roboter-forum zag ik dat er betaversies worden aangeboden, blijkbaar zitten daar contacten met Landroid. Die betaversie eens kijken of ik die te pakken kan krijgen om te installeren, om te zien wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Vrijdag de Landroid binnengekregen en dacht dat ik een makkelijke situatie had. Maar ik ging er vanuit dat de maaier rechtuit op het laadstation gaat, maar gaat dus vanaf de zijkant. Hier even de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyuMeLHkY59lYRQ4czHvVBb0gNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z8NkhaKXChsVp52QXVuBGnwr.png?f=user_large

Het idee is om het laadstation niet op het gras te zetten, maar er naast. Daar is voor nu zand, maar dan zou de maaier dus over het zand naar het laadstation moeten. Daar is het echter niet heel breed, omdat er een struik staat. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Davy_Rx schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:58:
Hey. Ik overweeg om een Worx Landroid Vision aan te kopen zodra die op de markt komt. Ik lees dat deze gewoon neergezet moet worden en zelf alles detecteert. Heeft iemand hier ervaring mee bij andere merken die dit reeds aanbieden? De verkoper in een winkel die Honda verdeelt was gematigd enthousiast daarover. (Misschien omdat Honda dit niet aanbiedt). Hij zei dat het bv wel zou kunnen gebeuren dat je maaier de bloemen aanziet als gras. 😊 En tweede vraag. Zouden jullie Worx aanraden of zijn er merken die hier verder mee staan? Ik overweeg Worx omdat ik zeer tevreden ben over de Worx met grensdraad in mijn vorige woning en dit terwijl er veel goedkoper zijn dan een Honda, Husqvarna,…
Ik ben ondertussen ook wel geinteresseerd geraakt in de nieuwe Landroid Worx Vision, schijnt ergens in het voorjaar uit te komen. Dus eerst maar afwachten wat de recensies zeggen en waar hij mee om kan gaan qua omgeving. Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe hij omgaat met een stuk grasveld, waar één kant van het grasveld grenst aan een slootwal. Gaat hij op tijd stoppen als hij dat ziet of is hij te laat en rijdt zo de sloot in. Zelfs met een camera zie ik het niet veilig gebeuren. Heb gelezen dat hij ook met RFID-tags ik de grond kan werken om grenzen aan te geven, dus misschien dat dat wat meer zekerheid geeft.

Mocht dat werken, maak ik me nog wel zorgen over diefstal. In het geval van mijn ouders hebben ze ook nog twee stukken grasveld aan de wegzijde, van een op zich heel rustige weg, maar waar wel redelijk wat mensen langs wandelen zo de polder in. Maar er is daar geen hek, dus ding kan zo worden gestolen als iemand kwaad wil. Heb echt geen idee of daar bij de nieuwe Landroid Worx Vision ook nog iets extra tegen diefstal is gedaan, zodat hij bijvoorbeeld compleet onbruikbaar is.

En voor zover ik kan zien is het gewoon een 'Full HD' camera die kijkt wat hij om zich heen tegenkomt. Hij kan ook in de nacht worden gebruikt, maar dan heb je één of andere LED-verlichting nodig zodat hij zijn omgeving kan zien. Dus geen lasers of infrarood of sonar voor zover ik denk.

Denk tenslotte niet dat er een of andere kaart van de omgeving wordt gemaakt, zodat je op je telefoon bijvoorbeeld virtuele grenzen kan aangeven of plekken waar hij niet mag komen.

Maar ik ben erg benieuwd naar de Vision of het goed gaat werken. Het zou echt een hele hoop gedoe met draden schelen en meer flexibiliteit geven.

Update: ik heb wel al de handleiding gevonden van de Landroid Worx Vision, te vinden op https://images.obi.de/PRO...t/261/261036_manual_1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 11:47
chey schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:49:
Ik ben op zoek naar een robotmaaier voor onze tuin. Het is meer een mosveld dan een grasveld aangezien we aan een bosrand wonen. Maar er groeit wel nog gras tussen het mos. Bij het zoeken in dit topic vind ik vooral posts met tips voor het verminderen/verwijderen van mos. Dit willen we absoluut niet. Het mos ziet er hier prachtig uit en we vinden het eigenlijk jammer dat er gras tussendoor groeit. Verder is de tuin ook omringt door eikenbomen en zoeken we dus ook een maaier die er tegen kan als er eikels in de weg liggen.
Kortom, we hebben de onderstaande eisen voor een robotmaaier.
- Tuin is ongeveer 900m2

Ik heb een Husqvarna 420 en ook niet zo'n gazon volgens het boekje. Het gaat er mij ook om dat het enigszins kort wordt gehouden (wat er ook groeit). Je moet er wel rekening mee houden dat geen 1 robotmaaier echt 'om kan gaan' met eikels, dus je moet het mes op een hoogte afstellen net boven de meeste eikels. Er van uitgaande dat de meeste wel enigszins wegzakken.
Op zich lijkt mij dat geen probleem. Ik heb hier in het najaar kweeperen en appels en alleen op de grotere exemplaren blijft die steken. Ik zou daarom wel een wat steviger/groter model nemen en niet de instapversie.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Laatst online: 30-04 11:47
Micr0mega schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:14:
Ik heb sinds zo'n 2 jaar met veel plezier een Automower 420 rondrijden. Nu is er een hoek in de tuin waar ik tijdelijk de maaier niet wil laten maaien, waarschijnlijk dit hele seizoen, omdat het gras daar niet goed groeit. Nu kan ik dat met een barricade van bijvoorbeeld verticale planken doen waarmee de robot zal botsen, maar ik doe dit liever met een extra stuk grensdraad.

Nu is mijn vraag, kan ik een soort "shortcut" maken met de grensdraad? Ik wil namelijk de bestaande grensdraad in die bewuste hoek niet weghalen, omdat ik dit stuk in de toekomst wel weer wil maaien. Ik kan dit stuk goed afsnijden door een extra stukje grensdraad te leggen in de grote lus, zeg maar.

Weet iemand of dit mogelijk is, of krijg ik dan kortsluiting of andere problemen? Ik zou ook een schakelaar kunnen plaatsen, om te kunnen schakelen tussen de twee draden voor die hoek.
Ik heb een stukje boomgaard, dat ik in het najaar altijd afzet met een ladder. Dat werkt prima.
En voor een stuk gazon dat ik wil later verruigen, heb ik de grensdraad er even uit getrokken en in een iets kortere bocht teruggelegd. Het overtollige stuk heb ik voorlopig opgebonden en iets ingegraven aan de kant gelegd

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:41
TonCoronel schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:36:
[...]

Ik adviseer je absoluut niet voor de Bosch te gaan, ga even op zoek naar de recensies en die zijn bar slecht. ik heb er zelf ook één en het is een en al drama, hij heeft werkelijk nog nooit fatsoenlijk het gras gemaaid, mist stukken, loopt vast, raakt verstopt, "optillen ontdekt" etc etc. Mijn vrouw zegt al dat ik beter zelf het gras kan maaien dat kost minder tijd dan die grasmaaier elke keer corrigeren. Ook dat "smartmow" (of hoe het ook heet) werkt voor heen meter. mijn gras is ongeveer 30 bij 25 meter. Ik had verwacht dus mooie lange banen te krijgen... nou hij maait het eerste stuk inderdaad netjes in banen van links naar rechts, van 3 x 6 meter, besluit het volgende stukje van boven naar onder te doen en weer het volgende stuk kris kras. Eindresultaat is dus een grasmat met allerlei vakken die verschillend zijn gemaaid en doordat ie zo vaak vastloopt dat ik alsnog handmatig kan gaan maaien.

Hierbij 2 voorbeelden hoe het er dan uit ziet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Redelijk kansloos in mijn ogen. Volgend jaar ga ik hem verplaatsen naar de voortuin met ongeveer 10 x 20 meter gras, ik hoop dat ie dat wel een beetje red en ga dan wel uitkijken voor een wat fatsoenlijkere maaier voor de achtertuin.

ps. ja je hebt een extra station nodig, ook voor de grensdraad van stroom te kunnen voorzien en het begin punt voor de maaier.
Als update op bovenstaand bericht. Dit jaar apparaat helemaal uit elkaar gehaald schoongemaakt, laadstation op andere plek, tuin opnieuw in kaart laten brengen... en.... zelfde resultaat, echt ongelooflijk.

Zojuist een Egway Navimow H800E met Visonfence gekocht, wordt morgen geleverd. Ben heel benieuwd!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 30-04 20:58
Ik zit er aan te denken om de stalen gras-geleider die aan de onderkant van de Worx Landroid zit weg te halen. Mijn gras is bijna altijd vochtig en dat ding loopt zó vaak vol dat het volgens mij meer kwaad doet dan goed. Ik heb een keer ergens een post gelezen van iemand die dat gedaan had en er tevreden over was. Volgens mij weegt het wel wat dus hij wordt dan wel lichter wat weer een nadeel is. Zijn er hier mensen die dat ding weg gehaald hebben?

Ik bedoel dus die stalen "vork" die voor een deel over de mesjes heen zit.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ik heb hem bij allebei mijn Worx-en verwijderd. Mij bevalt het prima. Minder vollopen (met plukken nat gras), beter maaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
FireFoz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:42:
Ik zit er aan te denken om de stalen gras-geleider die aan de onderkant van de Worx Landroid zit weg te halen. Mijn gras is bijna altijd vochtig en dat ding loopt zó vaak vol dat het volgens mij meer kwaad doet dan goed. Ik heb een keer ergens een post gelezen van iemand die dat gedaan had en er tevreden over was. Volgens mij weegt het wel wat dus hij wordt dan wel lichter wat weer een nadeel is. Zijn er hier mensen die dat ding weg gehaald hebben?

het ligt er volgens mij aan welk type je hebt of dit kan, ik had er laatst ook naar gekeken bij mijn L1000 Plus WR147E.1 en daar kan het niet want de vork zit gepopnageld aan de hele beschermplaat van de onderkant, is 1 groot geheel. De hele plaat eraf laten kon echt niet, dan keek je zo de elektronica en dergelijke in.

(of je moet echt de slijptol gaan pakken en enkel de vork eraf slijpen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHtFOMdQvGQqJQsLIA-s1TlIoq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6R8B0v285bTHANYgTGOWnY1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is bij mij dus allemaal 1 geheel.

[ Voor 17% gewijzigd door Navi op 04-04-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:52
FireFoz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:42:

Heb deze geleider ook verwijderd. Had ik veel eerder moeten doen. Merk eigenlijk geen nadeel. Liep bij mij ook alleen maar vol en als er dan wat vocht bij kwam dan koekte het helemaal aan.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@FireFoz Dat is m.i. niet zozeer een gras-geleider, maar een voeten beschermer! Met dat ding durft Worx met die snel draaiende mesjes dichter bij de rand van de machine te komen dan andere fabrikanten (en dan wettelijk mag (zonder dat ding dus) mompelde de dealer van een ander merk).

Dus: het nadeel ontdek je hopelijk nooit, maar als jij (of je kind / familielid / hond) het nadeel tegen komt, dan gebeurt dat waarschijnlijk vrij dramatisch..

(En secundair beschermt het denk ik de messenschijf zelf, tegen bijv. toch net een uitstekende hoek van een klinker stevig raken.)

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 04-04-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Bedankt voor de reacties. Ik kan me voorstellen dat het inderdaad wel wat minder veilig is. Maar het vollopen is wel echt problematisch. Door de vele bomen is het gras echt iedere dag nat van de dauw, zelfs in de zomer. Ik ga er nog even over nadenken...

Ik kan hem overigens wel verwijderen bij mijn model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Nou gisteren gefrustreerd m'n Bosch Indego een schop verkocht toen hij voor de zoveelste keer een kuil aan het graven was in mn gras. Blijft gewoon graven tot de accu leeg is. En er zitten al nieuwe wielen op, die ik los moest kopen, maar zogenaamd de problemen met continue dezelfde baan maaien zouden moeten oplossen.
Na de stevige trap kwam hij weer los en begon vervolgens achter elkaar dezelfde baan te maaien...

Ben er helemaal klaar mee, altijd gezeik met dat ding. En 0 ondersteuning of updates vanuit Bosch. Ik ga me oriënteren op eentje zonder draad.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:59
Devil schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:33:
Nou gisteren gefrustreerd m'n Bosch Indego een schop verkocht toen hij voor de zoveelste keer een kuil aan het graven was in mn gras. Blijft gewoon graven tot de accu leeg is. En er zitten al nieuwe wielen op, die ik los moest kopen, maar zogenaamd de problemen met continue dezelfde baan maaien zouden moeten oplossen.
Na de stevige trap kwam hij weer los en begon vervolgens achter elkaar dezelfde baan te maaien...

Ben er helemaal klaar mee, altijd gezeik met dat ding. En 0 ondersteuning of updates vanuit Bosch. Ik ga me oriënteren op eentje zonder draad.
Ik herken mij gedeeltelijk hierin. Hij loopt vrij vaak vast en graaft door. Licht bij ons ook aan de ondergrond. Ik heb er vorig jaar van die metalen spikes naast de wielen geïnstalleerd. Dat scheelt wel.

Hier staat de Indego nog binnen, ik wacht nog even op beter weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
Zelfde hier hoor, vond hem vanochtend ook weer helemaal aan de andere kant van de grasmat, compleet verdwaald, voor de 100x niet het basisstation kunnen bereiken...
Gisteren is de Segway binnen gekomen, nog geen kans gehad om hem te installeren en met het weer van vandaag heeft het ook niet veel nut.

Hier nog even het resultaat van deze week mbt de geweldige "logicut" functie... elke logica ontbreekt volgens mij. zijn echt hele stukken overgeslagen en alles is kriskras door elkaar gemaaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5u27GZ8NmOSxOU0K3KRqrs5M8G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQW9LWrsvLriv25Mlo3NQCYz.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja zo ziet het er bij mij meestal ook uit. Laat hem tijdens het groeiseizoen om de dag 2x maaien. Want hij slaat altijd wel een stuk over. Maar meestal niet 2x hetzelfde. Ik heb ook een Segway bestelt, prijs doet even pijn, maar ik geloof wel in de techniek en zie dat ze regelmatig software updates doen. Mn Bosch is na drie jaar nog net zo kut als toen ik hem kocht. Nu nog de draad er straks aan 1 stuk uitkrijgen, wordt een uitdaging met alle reparaties :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29
@TonCoronel Met dat soort oppervlaktes is een Bosch of Workx niet het eerste wat bij mij te binnen schiet (nofi) :+ .
Ik zou daar een mooie Husqvarna op laten grazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

GeeMoney schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:10:
@TonCoronel Met dat soort oppervlaktes is een Bosch of Workx niet het eerste wat bij mij te binnen schiet (nofi) :+ .
Wat mij aansprak aan de Bosch was het verhaal dat hij niet als een kip zonder kop uren zou rondrijden, maar gewoon efficiënt baantjes zou maaien. In de praktijk blijkt hij als een kip zonder kop 30x hetzelfde baantje te maaien en dan voldaan weer naar z’n huisje te rijden. Waarbij hij tot drie keer toe de grens draad via de langst mogelijke route volgt om vervolgens vlak voor het laadstations overdwars weer het hele gazon over te steken en daar weer de grensdraad op te pakken. En dan is de batterij leeg. En dan kom je thuis en denk je hmmm ik heb 1 uitgesleten omgeploegde baan en verder een ongemaaid gazon en m’n robot staat niet in z’n huisje. En dan maar zoeken in je Groenen gazon waar het groene ding ergens gebleven is 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:03

Superflip

*pwiet*

Devil schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:15:
[...]

Wat mij aansprak aan de Bosch was het verhaal dat hij niet als een kip zonder kop uren zou rondrijden, maar gewoon efficiënt baantjes zou maaien. In de praktijk blijkt hij als een kip zonder kop 30x hetzelfde baantje te maaien en dan voldaan weer naar z’n huisje te rijden. Waarbij hij tot drie keer toe de grens draad via de langst mogelijke route volgt om vervolgens vlak voor het laadstations overdwars weer het hele gazon over te steken en daar weer de grensdraad op te pakken. En dan is de batterij leeg. En dan kom je thuis en denk je hmmm ik heb 1 uitgesleten omgeploegde baan en verder een ongemaaid gazon en m’n robot staat niet in z’n huisje. En dan maar zoeken in je Groenen gazon waar het groene ding ergens gebleven is 8)7
Als je baantjes wil ben je bij de Segway op de goeie plek. Die maait eerst de randen en dan de baantjes. Die wisselen wel elke keer van hoek om geen sporen te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonCoronel
GeeMoney schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:10:
Ik zit net over de 700M2 maar dat zou voor de Indego geen probleem moeten zijn.

Ik nam hem inderdaad ook voor die mooie baantjes, nergens op de Bosche site en documentatie lees je dat hij dat maar in een vlak van hooguit 6x6 meter kan doen. Echt een waardeloos apparaat.

De Segway is as we speak zn rondje aan het doen voor het eerst. Ben erg benieuwd naar het resultaat!.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Mijn Segway is ook zn eerste rondje aan het doen. Eerste indrukken:
Super degelijk (en groot!)
Heel erg stil, je hoort eigenlijk alleen de mesjes die het gras raken. Bosch maakt echt herrie in verhouding.
Mappen enzo is best nog wel gepruts, want als hij het signaal kwijt raakt kun je opnieuw beginnen (want dan is hij meteen verdwaald).

Ook dat signaal is nog echt wel een dingetje. Op een plek waar mn telefoon, op dezelfde hoogte 45 satellieten in zicht heeft en er 15 kan ontvangen knippert de Navimow geel (slecht signaal). Ze zeggen dat er GPS+GLONASS+Galileo in dit, maar dat zit er ongetwijfeld in, maar wordt niet gebruikt.
Heb een antenne verleng set en de antenne van het basisstation hangt vrij.

Heb ook de Vision fence,.maar met.daar nog niets van, hij rijdt net gewoon tegen de voetbal van mn dochter aan.

Edit: inmiddels de Vision fence uitgezet, met dat ding aan was hij erg onrustig, steeds maar 1 a 2 meter rijden en dan weer moeilijk ronddraaien (en ondertussen dus wel tegen dingen aanrijden). Met de camera uit rijdt hij mooie lange banen. Moet duidelijk nog veel aan verbeterd worden, weer een beetje een premature release.

[ Voor 16% gewijzigd door Devil op 09-04-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-04 08:02
Siedo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:17:
[...]

Ik herken mij gedeeltelijk hierin. Hij loopt vrij vaak vast en graaft door. Licht bij ons ook aan de ondergrond. Ik heb er vorig jaar van die metalen spikes naast de wielen geïnstalleerd. Dat scheelt wel.

Hier staat de Indego nog binnen, ik wacht nog even op beter weer.
Welke spikes heb je er op gezet als ik vragen mag? En tevreden van?

Op amazon kan ik bvb dit terugvinden:
https://www.amazon.nl/Riu...tractiehulp/dp/B0B1HBSK5N

Moet je die dingen dan echt in je wielen schroeven? (tis niet alsof daar gaatjes voor voorzien zijn natuurlijk)

Hier namelijk ook veel last van een vastrijdende Indego M+ 700 ... zeker van zodra de grond of het gras een klein beetje nat is.

Ik vind eigenlijk ook niet echt veel alternatieve wielen.... enkel wat zoekresultaten voor 3D geprinte wielen die dan minstens €50 kosten maar waarvan ik geen enkele recensies of gebruikservaringen van kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-04 10:05
dirkjesdirk schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:07:
[...]

Ik heb een stukje boomgaard, dat ik in het najaar altijd afzet met een ladder. Dat werkt prima.
En voor een stuk gazon dat ik wil later verruigen, heb ik de grensdraad er even uit getrokken en in een iets kortere bocht teruggelegd. Het overtollige stuk heb ik voorlopig opgebonden en iets ingegraven aan de kant gelegd
Ik ben uiteindelijk gegaan voor een extra draad met schakelaar er bij, nu kan ik altijd wisselen tussen de nieuwe en oude draad. Gewoon een simpele IP54 wisselschakelaar, kostte een paar euro en een paar uur werk, en werkt perfect :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Lacroix schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:08:
[...]

Moet je die dingen dan echt in je wielen schroeven? (tis niet alsof daar gaatjes voor voorzien zijn natuurlijk)

Hier namelijk ook veel last van een vastrijdende Indego M+ 700 ... zeker van zodra de grond of het gras een klein beetje nat is.

Ik vind eigenlijk ook niet echt veel alternatieve wielen.... enkel wat zoekresultaten voor 3D geprinte wielen die dan minstens €50 kosten maar waarvan ik geen enkele recensies of gebruikservaringen van kan vinden.
Heb je al wielen met kleine spikes? Die biedt Bosch namelijk aan als reserve onderdeel (kost ook weer iets van 30 euro). Die zouden op een gegeven moment standaard worden. Maar ze helpen niet, hij graaft alleen maar sneller en dieper :+
Liefde tussen mij en mijn Indego is over, ben blij dat ik er vanaf ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
Devil schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:06:
[...]

Heb je al wielen met kleine spikes? Die biedt Bosch namelijk aan als reserve onderdeel (kost ook weer iets van 30 euro). Die zouden op een gegeven moment standaard worden. Maar ze helpen niet, hij graaft alleen maar sneller en dieper :+
Liefde tussen mij en mijn Indego is over, ben blij dat ik er vanaf ben.
Ok.. bedankt voor de tip.
Het was niet zo gemakkelijk te vinden (al helemaal niet via google), maar heb de wielen waarnaar je (denk ik) verwijst gevonden:

Onderdeel: 1607000EC4 (reserveonderdeel 1/827 voor mijn model)
https://www.boschtoolserv...arch-results?q=1607000EC4

[ Voor 6% gewijzigd door Lacroix op 09-04-2023 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonCoronel
Devil schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:40:

Edit: inmiddels de Vision fence uitgezet, met dat ding aan was hij erg onrustig, steeds maar 1 a 2 meter rijden en dan weer moeilijk ronddraaien (en ondertussen dus wel tegen dingen aanrijden). Met de camera uit rijdt hij mooie lange banen. Moet duidelijk nog veel aan verbeterd worden, weer een beetje een premature release.
Ik heb de Vision Fence ook aanstaan maar tot nu toe zonder problemen. Nu ken ik het apparaat ook niet zonder de Vision Fence dus kan het ook niet echt vergelijken.

Niet omdat het nodig was maar omdat het kan vandaag een 2e maaibeurt laten doen, inderdaad netjes in een andere hoek om geen loop(rij) banen te creeeren.

Het enige wat ik tot nu toe niet logisch vindt is dat bij een nieuwe maaibeurt hij niet vanaf het basisstation begint met de rand te maaien maar ongeveer op het verste punt... daarna doet ie wel netjes gewoon het hele rondje. Maar goed verder niks dan lof en een enorme verademing ten op zichte van de Bosche Indego. Die heb ik helemaal uit elkaar gehaald, alles schoongemaakt en ingevet etc en als het weer het toe laat ga ik die morgen in de voortuin installeren en hopen dat hij die +- 250m2 wel aan kan.

Hier de segway in actie in maaibeurt 2.
De wat lichte grasbanen is waar ik de eerste keer met bemesting blijkbaar niet overheen ben gegaan☺️. zal over een weekje wel weg zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OK10FzxOcAieQOAqvxa3lw1wyx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVUrRlIj04HVoR7NXmOL2rs5.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Lacroix schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:12:
[...]

Ok.. bedankt voor de tip.
Het was niet zo gemakkelijk te vinden (al helemaal niet via google), maar heb de wielen waarnaar je (denk ik) verwijst gevonden:

Onderdeel: 1607000EC4 (reserveonderdeel 1/827 voor mijn model)
https://www.boschtoolserv...arch-results?q=1607000EC4
Ja dat zijn ze. En volgens mij is dit een set van twee, ondanks dat er 'aantal 1 staat'. Want het is dus 1 set. Op harde grond werken ze prima (maarja de oude ook) en op zachte grond graaft hij zich hier harder mee in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:39
Mijn Worx is voor de zoveelste keer kapot. Piept en rijdt gekke rondjes. Ook elke jaar wel een paar keer de draad reparen dus ben een beetje aan het oriënterenvoor een nieuwe. Kwam deze tegen op Kickstarter. Zit er sterk aan te denken deze te bestellen.

https://www.kickstarter.c...sF_QYb44dvmxoCGg4QAvD_BwE

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Laatst online: 01-04 07:25
Artbij schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:18:
Mijn Worx is voor de zoveelste keer kapot. Piept en rijdt gekke rondjes. Ook elke jaar wel een paar keer de draad reparen dus ben een beetje aan het oriënterenvoor een nieuwe. Kwam deze tegen op Kickstarter. Zit er sterk aan te denken deze te bestellen.

https://www.kickstarter.c...sF_QYb44dvmxoCGg4QAvD_BwE
Ik ben een backer van die kickstarter. Het is duidelijk geen scam en ze zijn er hard aan aan het werken.
Maar hun antwoorden op mijn vragen zijn soms iets aan de vage kant en of ze – ondanks hun goede wil – hun ambities zullen kunnen waarmaken is nog maar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
quizzical schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:06:
[...]

Ik ben een backer van die kickstarter. Het is duidelijk geen scam en ze zijn er hard aan aan het werken.
Maar hun antwoorden op mijn vragen zijn soms iets aan de vage kant en of ze – ondanks hun goede wil – hun ambities zullen kunnen waarmaken is nog maar de vraag.
Dat is altijd lastig met Kickstarter. Maar in dit topic lees ik ook genoeg over merken die "gerenomeerd" zijn en het ook niet waarmaken ....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco Bos
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-03-2024
Hier ook net de Segway Navimow H500 binnengekomen. Mijn voorkeur had het ook niet om de perimeter draad te trekken, maar ik moet zeggen dat het knap lastig is om alle gebieden in mijn tuin goed getekend te krijgen. De ontvangst van de gps antenne is echt ondermaats vind ik. Ik heb hem gehad op een overkapping, op een gras gedeelte en aan mijn gevel met een verleng set. Ik ben nog niet geslaagd om alle delen van de tuin goed op te slaan en werkend te krijgen. Ik was rechtdoor langs de rand aan het rijden om het gebied te tekenen en op de kaart ging hij helemaal schuin(gps ontvangst kwijt)
Wellicht is er iemand die nog tips heeft voor het goed plaatsen van de antenne? Het gaat om de voorkant en zijkant van het huis, welke zijn verbonden met een pad.
Groeten Eelco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Vorig jaar heb ik een Gardena Sileno Minimo 250 aangeschaft. Vorig maaiseizoen werkte alles naar behoren. Nu heb ik het basisstation en de maaier deze week weer geïnstalleerd. Ik krijg met geen mogelijkheid connectie met de maaier via de Gardena Bluetooth app. Het gaat om de iOS versie en heb al opnieuw geïnstalleerd maar zonder resultaat. Iemand een idee wat hier de oplossing voor kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHVAewa1O1hpDP5sR7MQ-Ivp49U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SUccqMKKmQZUzhRBvSg1nGWI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Lacroix schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:08:
[...]

Ik heb een metalen setje van eBay getrokken destijds, kwam uit Duitsland. Ik zie de advertentie niet meer online, wel andere ads van dezelfde verkoper.
https://www.ebay.com/sch/...ssPageName=&_ssn=nf-bro-0

Het help wel iets, maar blijft ook nog wel graven. Met spikes is beter dan zonder spikes.

En ja, ik heb ze echt in mijn wielen geschroefd. Had weinig te verliezen, vond ik. Het is niet dat ze lek raken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Laatst online: 01-04 14:50
Heeft hier iemand ervaringen met de Robomow RK1000 robotmaaier - 1000m?

Heb zelf totaal 250m2 gras, voorhuis en achterhuis met een klein graspad aan de zijkant.

Wil eigenlijk zo weinig mogelijk kantjes maaien en deze zou 'cutting edge' moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Eelco Bos schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:42:
Hier ook net de Segway Navimow H500 binnengekomen. Mijn voorkeur had het ook niet om de perimeter draad te trekken, maar ik moet zeggen dat het knap lastig is om alle gebieden in mijn tuin goed getekend te krijgen. De ontvangst van de gps antenne is echt ondermaats vind ik. Ik heb hem gehad op een overkapping, op een gras gedeelte en aan mijn gevel met een verleng set. Ik ben nog niet geslaagd om alle delen van de tuin goed op te slaan en werkend te krijgen. Ik was rechtdoor langs de rand aan het rijden om het gebied te tekenen en op de kaart ging hij helemaal schuin(gps ontvangst kwijt)
Wellicht is er iemand die nog tips heeft voor het goed plaatsen van de antenne? Het gaat om de voorkant en zijkant van het huis, welke zijn verbonden met een pad.
Groeten Eelco
Ja ik vind de ontvangst ook echt tegenvallen, hoop dat dat met firmware nog te verbeteren is. Moet zeggen dat het in de praktijk alleen nog met mappen een probleem is geweest, met daadwerkelijk maaien doet hij het goed.

Wat ik gedaan heb is eerst een globale map maken van de gebieden met goede ontvangst, zodat je in iedergeval iets hebt. Vervolgens met de edit functie steeds verder uitbreiden en finetunen. En ja dan elke keer weer verplicht filmpjes zien en drie keer op ja klikken 8)7

Belangrijk om steeds een klein stukje te doen en weer op te slaan, zodat je niet een hoop opnieuw hoeft te doen als hij schreef gaat. En in de gebieden met slechte ontvangst langzaam rijden en steeds even stoppen. Bij uitbreiden kun je ook eerst weer grof/globaal doen en dan weer stukje voor stukje tunen.

Ben er denk ik een uur of 4 mee bezig geweest. Net zo lang als met het ingraven en tunen van een grensdraad, alleen krijg je hier geen vieze handen van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:03

Superflip

*pwiet*

Hier geen problemen met het ontvangst van de Segway, overal in de tuin is het goed tot zeer goed. Hebben jullie de test gedaan op de site voor de aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Ja ik herken me er ook niet in, mijn tuin gedeelte waar gras ligt is ongeveer 50 meter diep en 30 meter breed (niet overal gras) en het bereik is totaal geen issue geweest. Mijn basisstation en antenne staan helemaal in een hoek op een smal stukje, dat werd al afgeraden maar heb het toch geprobeerd, helaas gaat het inrijden nu niet elke keer goed dus ben momenteel bezig het basisstation te verplaatsen, daardoor zal het bereik alleen maar beter worden zelfs.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eelco Bos
Devil, dank voor je tips. Ik ga ermee aan de slag. Wel vreemd dat die ontvangst zo verschillend kan zijn. Ik heb de test van te voren gedaan en daar kwam uit dat de tuin geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:36
Ik heb nu ook geen problemen meer met mijn H3000E.

Wel heb ik vorig jaar in het begin veel problemen gehad met het ontvangst, ik heb toen de antenne veel hoger geplaatst op onze garage en daarna ging het allemaal veel beter.

Let er dus op dat je ervoor zorgt dat de antenne vrij zicht heeft richting alle kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Als je een voor en een achtertuin hebt met gras is het dus ook behelpen met de Segway? Of ben ik nu te kort door de bocht?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnifique
Dat ligt er aan of je de antenne goed kan plaatsen, maar het is niet makkelijk inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wat ik van deze techniek begrijp, moet het referentiestation dezelfde satellieten in beeld hebben als de maaier. Het helpt nl. de positie van de satellieten die de maaier ziet preciezer te maken voor hem.

Dat gaat uiteraard uitstekend als beide zicht op de gehele lucht hebben en ook als het referentiestation zo'n beetje alles ontvangt en de maaier nog de helft van de lucht kan 'zien'. Maar ziet de referentie de ene helft van de lucht en de maaier de andere, dan ga je nat.

Overigens vind ik het hele gedoe met referentiestations per tuin nogal onbeholpen. Eén referentie volstaat voor kilometers in elke richting. Eén merk is dan ook al begonnen de referentie bij de dealer te plaatsen en het signaal via internet door te geven. In de landbouw werkt men zo al jaren: je zoekt een service provider met dekking in je gebied en neemt een abonnement op referentiedata via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:54

Nakebod

Nope.

Ik ben begonnen met een projectje gecontroleerde verwildering. Uiteindelijk moet zo een 85% van mijn gras verdwijnen en een grote oase aan inheemse insect/vogelvriendelijke weidebloemen worden. Eigenlijk blijven er alleen een paar kleine looppaden over die gemaaid moeten worden. En 1x per jaar de hele bloemenweide. Prima voor de handmaaier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKvW6Usb46cJ45-uJpb2V2qCkc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14iC669bWCyP2GlyacjRziNy.jpg?f=fotoalbum_large
Preview! Nu nog bloemen :P

Dus er blijft iets over.. Ik heb een Worx Landroid M500 WR141E, huidige nieuwprijs rond de €650. Wat is een realistische tweedehands prijs voor zoiets? Had verwacht dat ik op marktplaats wel wat zou tegenkomen, maar zie überhaupt weinig tweedehands robotmaaiers aangeboden worden.
Iemand interesse? Inmiddels verkocht :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
Siedo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:23:
[...]

Ik heb een metalen setje van eBay getrokken destijds, kwam uit Duitsland. Ik zie de advertentie niet meer online, wel andere ads van dezelfde verkoper.
https://www.ebay.com/sch/...ssPageName=&_ssn=nf-bro-0

Het help wel iets, maar blijft ook nog wel graven. Met spikes is beter dan zonder spikes.

En ja, ik heb ze echt in mijn wielen geschroefd. Had weinig te verliezen, vond ik. Het is niet dat ze lek raken. :P
Heb wat geklaagd bij Bosch en filmpje moeten doorsturen... waar hij was vastgelopen in het filmpje was het gras blijkbaar te lang (7 cm) voor de Indego. Hij kan enkel gras maaien dat eigenlijk al gemaaid is...

Nuja, kga die geribbelde Bosch wieltjes toch maar eens problemen, al gaven ze zelf ook al aan dat dit niet zou helpen in de situatie van mijn filmpje. (maar heb sowieso ook last van vastrijden op plaatsen waar het gras wél korter is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco Bos
Artbij schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:43:
Als je een voor en een achtertuin hebt met gras is het dus ook behelpen met de Segway? Of ben ik nu te kort door de bocht?
Ik ben van mening dat je hier (afhankelijk van de situatie) wel een risico neemt met voor en achtertuin omdat het signaal voor mijn gevoel over je huis moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco Bos
Magnifique schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:25:
Ik heb nu ook geen problemen meer met mijn H3000E.

Wel heb ik vorig jaar in het begin veel problemen gehad met het ontvangst, ik heb toen de antenne veel hoger geplaatst op onze garage en daarna ging het allemaal veel beter.

Let er dus op dat je ervoor zorgt dat de antenne vrij zicht heeft richting alle kanten.
Raakt hij nu ook niet meer de weg kwijt tijdens het maaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Lacroix schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:03:
[...]

Heb wat geklaagd bij Bosch en filmpje moeten doorsturen... waar hij was vastgelopen in het filmpje was het gras blijkbaar te lang (7 cm) voor de Indego. Hij kan enkel gras maaien dat eigenlijk al gemaaid is...

Nuja, kga die geribbelde Bosch wieltjes toch maar eens problemen, al gaven ze zelf ook al aan dat dit niet zou helpen in de situatie van mijn filmpje. (maar heb sowieso ook last van vastrijden op plaatsen waar het gras wél korter is).
Bosch speelt dommetje, want ze weten al lang wat de issues met hun maaier zijn, maar hebben geen zin om massaal geld terug te moeten geven. Hij werkt (redelijk) goed in een vlakke tuin, met simpele vorm, met mooi egaal gazon, droog genoeg, niet te hoog gras. En heel belangrijk nergens meer dan 4 meter tussen de grensdraden. Liggen die verder uit elkaar dan verdwaalt hij en gaat hij continu dezelfde baan maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnifique
Eelco Bos schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:52:
[...]

Raakt hij nu ook niet meer de weg kwijt tijdens het maaien?
Soms wel maar na een firmware update van vorige jaar gaat hij langzaam opzoek naar het gps signaal.
Eerder moest je er heen lopen op stop drukken en dan pas ging hij verder, belachelijk was dat.
Stel je bent op vakantie 8)7 , ik heb hem speciaal gekocht omdat ik langer dan normaal op vakantie ben.

Dit jaar wordt de echte vuurdoop voor de Navimow als ik weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
Devil schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:05:
[...]

Bosch speelt dommetje, want ze weten al lang wat de issues met hun maaier zijn, maar hebben geen zin om massaal geld terug te moeten geven. Hij werkt (redelijk) goed in een vlakke tuin, met simpele vorm, met mooi egaal gazon, droog genoeg, niet te hoog gras. En heel belangrijk nergens meer dan 4 meter tussen de grensdraden. Liggen die verder uit elkaar dan verdwaalt hij en gaat hij continu dezelfde baan maaien.
Nergens méér dan 4m? Daar heb ik niet echt last van.

Dit is de oppervlakte volgens de maaier: https://imgur.com/a/66xtDQt

Ongeveer 680m² denk ik... wat er dus ook voor zorgt dat die maaier van "700m²" eigenlijk te licht is. (maar tja, ze hebben dan ook geen zwaarder model).

Langs de rand omgaat tot aan zijn station duurt natuurlijk wel heel lang. Vorig jaar ook veel mee gesukkeld dat hij fouten maakte en telkens opnieuw moest blijven proberen. Tegenwoordig lukt het redelijk... ALS hij niet vast komt te zitten ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:22
Het basisstation van mijn Landroid WR105S heeft het spontaan begeven. Normaal gesproken gaat er ook een groen (of rood) ledje branden om te geven of de begrenzingsdraad gesloten is, maar nu lijkt hij helemaal dood. Trafo werkt wel en er komt 24V aan tot de print. De print zelf is epoxy gegoten, dus daar kan ik helemaal niks mee. :(

Foto's van de print van het laadstation:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJdCkagZvKmBkCvxk69a-kJ6KWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQQCwRJYWdrTl2G2qvUnYpGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH_Yitb3F_vLPa_O4Yu2IBph_7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMigytjaZlbh0WUZZEMV7y01.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe te fixen? Anders wordt het zoeken naar een andere base. Zijn deze specifiek per serie dat iemand weet of kan je vanuit Worx elke base pakken die de oplaadpunten op dezelfde plek heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Squawk schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:23:
Binnenkort wordt een Husqvarna 305 geleverd die ik zelf ga installeren. Wat vinden jullie van de onderstaande plattegrond?

Vooral wat betreft de locatie van het laadstation en de geleidingsdraad hoor ik graag jullie mening. Ik sta open voor alternatieven. :)

[Afbeelding]

- Het betreft 1 werkgebied (vlak gazon, zonder obstakels als bomen of grind).
- De geleidingsdraad heb ik gepland richting het einde van de smalle strook in het gazon. Is dit de beste optie?
- De locatie van het laadstation heeft op dit moment nog geen wandcontactdoos, dus kan nog worden gewijzigd. Mij is afgeraden om het laadstation te plaatsen in de smalle strook. Mee eens?
- De locatie van het laadstation is uit het zicht en in de schaduw van de woning.
- De locatie van het laadstation is dicht bij een bestaande grondkabel die uit de woning komt, zodat met behulp van een waterdichte grondkabeldoos en een YMVK-AS grondkabel snel een extra WCD kan worden geïnstalleerd bij de erfafscheiding.
Nog even een korte update over het zelf installeren van een Husqvarna Automower in een tuin met een smalle passage. Wellicht heeft iemand anders er nog iets aan… :)

Hoewel de meeste dealers graag een installatieservice bij een Automower verkopen, kunnen de meesten dat prima zelf. Inmiddels rijdt hier de Automower 305 een aantal dagen naar alle tevredenheid rond.

Met behulp van de geleidingsdraad stuur ik de maaier, 1 op de 5 keer dat hij het laadstation verlaat, rechtstreeks naar het einde van de smalle passage. Daar start hij met het maaien door middel van de instelling voor smalle passages.

Ten opzichte van de plattegrond die ik eerder met jullie had gedeeld, heb ik geleidingsdraad in de smalle passage wel iets verder naar rechts gelegd. De maaier rijdt namelijk altijd links van de draad, als je kijkt in de rijrichting naar het laadstation toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:10
Squawk schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:28:
[...]
Ten opzichte van de plattegrond die ik eerder met jullie had gedeeld, heb ik geleidingsdraad in de smalle passage wel iets verder naar rechts gelegd. De maaier rijdt namelijk altijd links van de draad, als je kijkt in de rijrichting naar het laadstation toe.
Als het goed is rijdt de robot op de terugweg (voor een laadcyclus) links van de draad, kom je dan niet in de knoei? Ik vermoed dat ik een vergelijkbare situatie had. In een enkel geval geraakte de robot ook zonder dfe geleidingsdraad te volgen in een nauwe passage.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Appie Heijn schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:41:
[...]

Als het goed is rijdt de robot op de terugweg (voor een laadcyclus) links van de draad, kom je dan niet in de knoei? Ik vermoed dat ik een vergelijkbare situatie had. In een enkel geval geraakte de robot ook zonder dfe geleidingsdraad te volgen in een nauwe passage.
Ten opzichte van de vorige plattegrond heb ik de geleidingsdraad bij benadering als volgt gelegd (zie paarse stippellijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G38sh72NJSM66rAtSjkQaiBBOKQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KsJc4mAzHSsgiw8FLhLlspjq.png?f=fotoalbum_large

De paarse stippellijn is - van bovenaf gezien - iets naar rechts verplaatst, zodat aan de linkerzijde meer ruimte is voor de robotmaaier om te rijden. Of zoals Husqvarna het beschrijft: "Het product loopt altijd links van
de geleidingsdraad, gezien in de richting van het laadstation." Bedoelen we allebei misschien hetzelfde en is er spraakverwarring door wat we als links en rechts zien?

Door gebruik te maken van een geleidingsdraad, minimaliseer ik naar verwachting ook de zoektijd. De tijd die op het gazon wordt besteed aan het zoeken naar het laadstation wil ik zo kort mogelijk houden. Het liefst wil ik dat de maaier zo veel mogelijk tijd op het gazon besteedt aan daadwerkelijk maaien. In de statistieken zie ik dat mijn maaier tot op heden 93,8% van de tijd maait en 6,2% zoekt naar het laadstation. Ik heb geen idee of dat veel of weinig is ten opzichte van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Volgens mij is Husqvarna de enige die zo'n systeem met extra geleidingsdraad gebruikt, mijn Worx gebruikt bv altijd de grensdraad om naar huis te komen. En hij rijd altijd tegen de klok in.

Dus een zone start X meter vanaf het basisstation, en als hij klaar is met maaien rijd hij tot hij ergens de grensdraad raakt, en gaat er dan net zo lang langs rijden tot hij thuis is.

Eenvoudig maar heeft ook wel nadelen, hij moet soms een heel rondje rijden terwijl hij eigenlijk niet zo ver van de basis was, en hij belast de randen over de draad dus vrij intensief. (sporen)

Je kunt shortcuts plaatsen waar hij over kan steken om sneller thuis te zijn, hij maakt dan een 90 graden bocht linksom en rijd tot hij weer de draad raakt, en gaat verder naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
quizzical schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:06:
[...]

Is ondertussen ook al veel in mijn advertenties naar boven gekomen.
Ziet er allemaal wel heel mooi uit... maar zou wel heel straf zijn als dit perfect werkt voor dat geld.

Ik zie dat veel mensen hier een Segway Navimow hebben. Is dat ook ontstaan door crowdfunding? Dat is mijn eerste indruk alvast. En dat systeem ziet er ook weer heel knap uit (al is de prijs een stuk hoger).
Maar tegelijkertijd lees ik veel berichten dat het nog niet op punt staat. (oa. de software)... en zelfs verdelers die het niet meer verdelen wegens kwaliteitsproblemen. Maar hier lees ik ook wel wat positieve ervaringen van de Navimow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastehose
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-01 14:40
Dag allen,

Sinds kort ben ik bezitter van een Bosch Indego s+500. Helaas ervaar ik wat problemen met het docken van de maaier. De robot rijdt praktisch constant met een verkeerde hoek aan (de perimeterdraad ligt bijna op de mm nauwkeurig). Hierdoor botst hij tegen het dock en gaat hij er weer vandoor. Zijn er meer mensen die dit ervaren?

Verder lijkt de app en de verbinding met de robot niet geweldig tot stand te komen. Ik krijg bijna constant een foutcode 504. Iemand hier nog ideeën over. Google lijkt niet my best friend.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
Ik heb toch bij mijn Worx de "vork" aan de onderkant verwijderd net als @DanTm @MrFl0ppY en dat bevalt echt heel goed! Het is echt een wereld van verschil. Doordat de vorm steeds vol liep met gras maaide ie volgens mij effectief maar op 50%. Hij is nu in ieder geval veel sneller klaar en heb ook geen last meer van takjes en blaadjes die vast komen te zitten. Zoals @Gwaihir aangaf is het wel wat minder veilig, maar ik heb er ACS op zitten en iedereen weet er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Mastehose schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:19:
Dag allen,

Sinds kort ben ik bezitter van een Bosch Indego s+500. Helaas ervaar ik wat problemen met het docken van de maaier. De robot rijdt praktisch constant met een verkeerde hoek aan (de perimeterdraad ligt bijna op de mm nauwkeurig). Hierdoor botst hij tegen het dock en gaat hij er weer vandoor. Zijn er meer mensen die dit ervaren?

Verder lijkt de app en de verbinding met de robot niet geweldig tot stand te komen. Ik krijg bijna constant een foutcode 504. Iemand hier nog ideeën over. Google lijkt niet my best friend.

Alvast bedankt!
Welkom in de hel die Bosch Indego heet...

Mbt het dock, staat die in een hoek of midden in een recht stuk? Je kunt in de app/maaier instellen of hij in een hoek staat of niet, wellicht dat dat kan helpen? Gebruik je ook wel de draad geleider onder het Dock als je hem in een hoek hebt staan? Die moet dus door een buisje vanaf de voorkant van het dock helemaal naar de achterkant toe.

Ik heb ook sinds kort last van connectieproblemen met de maaier, volgens mij is dit direct te relateren aan de migratie van de oude authenticatie mechanisme (specifiek Indego) naar een algemene authenticate methode met "Bosch ID"

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-11-2024
Devil schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:05:
[...]

Hier geen isssue met grote tuin ( op sommige plaatsen draad wel 20 meter uit elkaar), enkel dat hij zichzelf soms ingraaft maar dat is waar de grond heel zacht is en het gras niet groeit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droes82
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-07-2023
Hallo,
Ik heb onlangs een WR141E worx M500 aangeschaft. Samen met de optie Find my Landroid. Deze werken samen perfect. Maar gisteren kreeg ik via de app een melding om de beveiligingsschroeven te monteren. Vanaf dan werkt de app in het Engels. Iemand enig idee hoe ik de taal van de app kan aanpassen? Ik vind het nergens terug 🤷‍♂️.
Bedankt op voorhand al .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Droes82 schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:47:
Hallo,
Ik heb onlangs een WR141E worx M500 aangeschaft. Samen met de optie Find my Landroid. Deze werken samen perfect. Maar gisteren kreeg ik via de app een melding om de beveiligingsschroeven te monteren. Vanaf dan werkt de app in het Engels. Iemand enig idee hoe ik de taal van de app kan aanpassen? Ik vind het nergens terug 🤷‍♂️.
Bedankt op voorhand al .
mijn app is ook net uit zichzelf naar het Engels gegaan, zal wel een foutje ergens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastehose
TonCoronel schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:45:
[...]

Welkom in de hel die Bosch Indego heet...

Mbt het dock, staat die in een hoek of midden in een recht stuk? Je kunt in de app/maaier instellen of hij in een hoek staat of niet, wellicht dat dat kan helpen? Gebruik je ook wel de draad geleider onder het Dock als je hem in een hoek hebt staan? Die moet dus door een buisje vanaf de voorkant van het dock helemaal naar de achterkant toe.

Ik heb ook sinds kort last van connectieproblemen met de maaier, volgens mij is dit direct te relateren aan de migratie van de oude authenticatie mechanisme (specifiek Indego) naar een algemene authenticate methode met "Bosch ID"
Bedankt voor je antwoord!
De eerste zin baart mij wel wat zorgen..

Het dock staat praktisch in de hoek en de geleidedraad loopt inderdaad door het gootje. Afstand van uitgangen gootjes en de laatste 1,5 meter draad op het gazon zijn allemaal op een paar mm dezelfde afstand tot de rand. Ik begrijp daarom ook niet dat de robot op de laatste 5-10cm afwijkt en dus niet ‘raak prikt’.

Ik kan in de app overigens niet vinden waar ik de instelling kan vinden van de locatie van het dock.

Die app is wellicht een van de meest waardeloze ooit. Traag, reactieloos, foutmeldingen. Kort samengevat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droes82
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-07-2023
DanTm schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:00:
[...]

mijn app is ook net uit zichzelf naar het Engels gegaan, zal wel een foutje ergens zijn.
Werk je ook met de optie Find My Landroid of eerder op WiFi? Vraag me af of daar een verschil in zit. Heb alvast de vraag aan Worx gesteld. Ben benieuwd naar het antwoord😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Mastehose schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:17:
[...]

Het dock staat praktisch in de hoek en de geleidedraad loopt inderdaad door het gootje. Afstand van uitgangen gootjes en de laatste 1,5 meter draad op het gazon zijn allemaal op een paar mm dezelfde afstand tot de rand. Ik begrijp daarom ook niet dat de robot op de laatste 5-10cm afwijkt en dus niet ‘raak prikt’.

Ik kan in de app overigens niet vinden waar ik de instelling kan vinden van de locatie van het dock.

Die app is wellicht een van de meest waardeloze ooit. Traag, reactieloos, foutmeldingen. Kort samengevat
Zie inderdaad de optie niet in de app, maar op de maaier zelf kun je het 100% zeker wel instellen, zou dat eens even checken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelco Bos
Lacroix schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:58:
[...]

Is ondertussen ook al veel in mijn advertenties naar boven gekomen.
Ziet er allemaal wel heel mooi uit... maar zou wel heel straf zijn als dit perfect werkt voor dat geld.

Ik zie dat veel mensen hier een Segway Navimow hebben. Is dat ook ontstaan door crowdfunding? Dat is mijn eerste indruk alvast. En dat systeem ziet er ook weer heel knap uit (al is de prijs een stuk hoger).
Maar tegelijkertijd lees ik veel berichten dat het nog niet op punt staat. (oa. de software)... en zelfs verdelers die het niet meer verdelen wegens kwaliteitsproblemen. Maar hier lees ik ook wel wat positieve ervaringen van de Navimow.
Ik krijg steeds meer door hoe hij werkt en hoe je met een hoop aanpassen het wel enigszins functioneel krijgt. Hij gaat van het eerste naar het tweede gedeelte van de tuin. En daarna als ik geluk heb ook nog naar de derde. De plaatsing van de gps antenne is echt essentieel. Ik heb nergens een stuk kaart wat groen aangeeft(ook niet bijna naast antenne) maar overal minmaal geel (redelijk ontvangst)
Als er iets maar een beetje boven de maaier hangt, een stukje heg ofzo dan kan het bereik al bijna volledig wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Mastehose schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:17:
[...]

Dit kun je waarschijnlijk wel oplossen met dock position op 'corner' zetten bij settings op de maaier. En nog een tip als je gaat mappen, accepteer niets. Elke keer dat het wiel slipt of hij ergens tegen botst verstoord de map, wat er voor zorgt dat hij in de praktijk gaat verdwalen. Dus even de rand lekker kort maaien, zorgen dat er geen kuilen/bulten zijn en zorgen dat er geen takjes of grote stenen liggen. En dan bij voorkeur bij droog weer een map maken.
En het is ook belangrijk dat je de grensdraden exact volgens de gebruiksaanwijzing installeert. Nergens smokkelen om hem dichter langs het randje te laten gaan. En bij voorkeur geen 90 graden hoeken.

Dat geeft al met al de beste kans op succes.

Bij de 1 werkt het prima, bij de ander is het hel. Ik had er twee, een in de voortuin en achtertuin. Voortuin doet het redelijk, moet hem denk ik 1x in de week ergens uit de bosjes vissen, of met een lege accu terugzetten in zn laadstation omdat hij verdwaald is. Maar maait verder ok.
Achtertuin is alleen maar ellende geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Devil op 17-04-2023 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastehose
TonCoronel schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:57:
[...]

Zie inderdaad de optie niet in de app, maar op de maaier zelf kun je het 100% zeker wel instellen, zou dat eens even checken.
Ik heb de optie inderdaad gevonden op de maaier zelf, na wat zoekwerk.
Vanavond even testen of dat beter werkt.

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastehose
Devil schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:38:
[...]

Dit kun je waarschijnlijk wel oplossen met dock position op 'corner' zetten bij settings op de maaier. En nog een tip als je gaat mappen, accepteer niets. Elke keer dat het wiel slipt of hij ergens tegen botst verstoord de map, wat er voor zorgt dat hij in de praktijk gaat verdwalen. Dus even de rand lekker kort maaien, zorgen dat er geen kuilen/bulten zijn en zorgen dat er geen takjes of grote stenen liggen. En dan bij voorkeur bij droog weer een map maken.
En het is ook belangrijk dat je de grensdraden exact volgens de gebruiksaanwijzing installeert. Nergens smokkelen om hem dichter langs het randje te laten gaan. En bij voorkeur geen 90 graden hoeken.

Dat geeft al met al de beste kans op succes.

Bij de 1 werkt het prima, bij de ander is het hel. Ik had er twee, een in de voortuin en achtertuin. Voortuin doet het redelijk, moet hem denk ik 1x in de week ergens uit de bosjes vissen, of met een lege accu terugzetten in zn laadstation omdat hij verdwaald is. Maar maait verder ok.
Achtertuin is alleen maar ellende geweest.
De map is gemaakt bij droog weer en heel kort gras. Al heb ik stiekem her en der wel iets gesmokkeld met de afstand tot de rand. Er bleef in eerste instantie een rand van zo’n 5cm staan waar hij niet overheen kwam. Hopelijk komt dat goed.

Hoeken van 90 graden heb ik er wel een paar van. Dus eens zien of dat op termijn problemen gaat geven.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Laatst online: 01-04 14:50
Misschien een domme vraag. Maar las ergens in een review dat bij robomow de draad bv 30cm ergens vandaan geplaatst werd. Betekend dit dat er dan 30cm gras blijft staan of rijdt hij ook over de draad heen?

De reviewer zei zoiets van: achteraf had het draad wel dichter bij geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Mastehose schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:31:
[...]

Ik heb de optie inderdaad gevonden op de maaier zelf, na wat zoekwerk.
Vanavond even testen of dat beter werkt.

Bedankt voor de tip!
Waar heb je dat kunnen vinden? Nu ben ik ook wel benieuwd wat mijn instelling is. Kan je in die instellingen ook weer uitzetten dat hij altijd begint met het maaien van de randen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Siedo schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:26:
[...]

Waar heb je dat kunnen vinden? Nu ben ik ook wel benieuwd wat mijn instelling is. Kan je in die instellingen ook weer uitzetten dat hij altijd begint met het maaien van de randen?
Ik kan je niet exact vertellen in welk menutje, maar zoveel zijn het er ook niet:) en ja je kunt ook instellen dat hij wel (of niet) de randen eerst maait bij elke maaibeurt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastehose
Siedo schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:26:
[...]

Zo uit mn hoofd via ‘instellingen’ en dan ‘uitgebreid’. Daar kon je de positie van het laadstation kiezen.

Op de tweede vraag heb ik geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Johann0r schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:25:
Misschien een domme vraag. Maar las ergens in een review dat bij robomow de draad bv 30cm ergens vandaan geplaatst werd. Betekend dit dat er dan 30cm gras blijft staan of rijdt hij ook over de draad heen?

De reviewer zei zoiets van: achteraf had het draad wel dichter bij geplaatst kunnen worden.
Een maaier rijd meestal midden over de draad, dus zeg 20cm aan beide kanten, bij 30cm afstand blijft er dan zo'n 10 cm staan inderdaad.

Ja het kan krapper, let wel op dat je ook heel veel vastlopers hierdoor kunt krijgen doordat je te krap gelegd hebt.

Bij een Worx zit het mes ook een beetje rechts, het zogenaamde cut-to-edge. Maar zo krap leggen dat hij de rand echt helemaal doet heb ik slechte ervaring mee, op het randje heeft hij vaak te weinig grip. Ik hou het gewoon ruim en rij 1x in de 3 weken een rondje om het veld met de handmaaier voor enkel de rand. Met een bosmaaier kan ook.

[ Voor 19% gewijzigd door Navi op 18-04-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:07
Ik heb een Gardena City 250 en wil de draad toch maar in de grond gaan leggen zodat ik het ook kan verticuteren. Maar tot hoe diep mag ik de draad leggen zodat het allemaal nog wel werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

bruce the boss schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:10:
Ik heb een Gardena City 250 en wil de draad toch maar in de grond gaan leggen zodat ik het ook kan verticuteren. Maar tot hoe diep mag ik de draad leggen zodat het allemaal nog wel werkt?
Uit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlAoqGh6CeIvUytwrciIMiEHNfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B3pqOLjXzNg81oymVoPDwG9K.png?f=user_large
Navi schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:40:
[...]

Een maaier rijd meestal midden over de draad, dus zeg 20cm aan beide kanten, bij 30cm afstand blijft er dan zo'n 10 cm staan inderdaad.

Ja het kan krapper, let wel op dat je ook heel veel vastlopers hierdoor kunt krijgen doordat je te krap gelegd hebt.

Bij een Worx zit het mes ook een beetje rechts, het zogenaamde cut-to-edge. Maar zo krap leggen dat hij de rand echt helemaal doet heb ik slechte ervaring mee, op het randje heeft hij vaak te weinig grip. Ik hou het gewoon ruim en rij 1x in de 3 weken een rondje om het veld met de handmaaier voor enkel de rand. Met een bosmaaier kan ook.
In de handleiding van bijvoorbeeld de Gardena City lees ik overigens dat de robot tót de draad rijdt, en niet er (deels) overheen. Blijkt dat in de praktijk ook zo te werken?

[ Voor 46% gewijzigd door JBS op 18-04-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
TonCoronel schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:30:
[...]

Ik kan je niet exact vertellen in welk menutje, maar zoveel zijn het er ook niet:) en ja je kunt ook instellen dat hij wel (of niet) de randen eerst maait bij elke maaibeurt.
Dat idee had ik ook, maar kan het nergens meer terug vinden.
Mastehose schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:31:
[...]

Zo uit mn hoofd via ‘instellingen’ en dan ‘uitgebreid’. Daar kon je de positie van het laadstation kiezen.

Op de tweede vraag heb ik geen antwoord.
Ik heb gevonden, dank je. Hij stond al op de hoekinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastehose
Siedo schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:47:
[...]

Dat idee had ik ook, maar kan het nergens meer terug vinden.

[...]

Ik heb gevonden, dank je. Hij stond al op de hoekinstelling.
Ik kom er achter dat de maaier bij mij niet eerst de randen doet, en dat heeft wel mijn voorkeur.
Ik zal eens in de instellingen duiken. Mocht jij het gevonden hebben dan hoor ik het graag!

[ Voor 18% gewijzigd door Mastehose op 18-04-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attotje
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-09-2023
Hier dag 3 met de Navimow 800e, voorlopig zeer tevreden van. Maait in mooie rechte lijnen, voorlopig pakt hij wel steeds dezelfde route. Had gelezen dat hij normaal moet afwisselen.

Van de randen en obstakels blijft hij 15cm af waardoor de randen nog met de kantmaaier gedaan moeten worden vrees ik. Mogelijks kan dat toch beteren als hij toch andere banen gaat trekken.

So far toch zeer tevreden van, app is ook zeer gebruiksvriendelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Mastehose schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:04:
[...]

Ik kom er achter dat de maaier bij mij niet eerst de randen doet, en dat heeft wel mijn voorkeur.
Ik zal eens in de instellingen duiken. Mocht jij het gevonden hebben dan hoor ik het graag!
Pagina 113 behandelt de kanten maaien als optie. Maar dan heb ik er vast tien keer overheen gekeken. Vanmiddag maar weer eens kijken.

https://www.handleidi.ng/...-s+-500/handleiding?p=113

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
Om beter tot aan de rand te kunnen maaien heb ik rondom het hele gras een beton klinker gelegd, zodat ik de grensdraad dichter op de rand kon leggen en de Worx robot met zijn rechterwiel niet door het zand en tuin ploetert maar mooi over een verhard stuk kan rijden. Een ronde afzetting langs de trampoline heb ik opgelost door een dun laagje beton zelf te storten waar hij overheen kan rijden. Dit werkt zeer acceptabel. Al moet ik nog steeds wel eens in de paar maanden even met de hand met de trimmer het echt netjes en strak maken.

Hier een oude foto van 5 jaar geleden met mijn oude toenmalige Worx.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVXhcRWfIFDoUKFGJe_7TQsPNuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sn1nuGl0XZtX553nLUUXfp6i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Das inderdaad het allerbeste, dan kun je hem echt een stukje over de rand laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastehose
Siedo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:50:
[...]

Pagina 113 behandelt de kanten maaien als optie. Maar dan heb ik er vast tien keer overheen gekeken. Vanmiddag maar weer eens kijken.

https://www.handleidi.ng/...-s+-500/handleiding?p=113
Ik heb het op de maaier even nagekeken, maar mijn maaier (s+500) heeft onder het kopje ‘maaimodus’ geen aparte optie voor kanten maaien. De andere 3 opties staan er wel tussen.
Dan zou je zeggen dat die als default setting staat ingesteld, toch?
Pagina: 1 ... 42 ... 71 Laatste