Toon posts:

Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste
Acties:

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:55
J.o.r.i.s schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:11:
[...]

Heb jij de maaier overdekt staan? Of was ie al aan het maaien toen het begon met regenen.
Voor zover ik de werking van deze regensensor begrijp is dat ie de maaier “blokkeert” wanneer er een filmpje water staat bij de 2 sensor pennen (zal dan een stroompje lopen waarschijnlijk wat de maaier laat stoppen). Wanneer je maaier dus overdekt staat, of al aan het maaien is wanneer het begint te regenen, blijft er geen waterfilmpje staan dus gaat ie gewoon door met maaien.
Hij staat niet overdekt en was al aan het maaien dus kan idd kloppen dat er geen water blijft staan.
Hopelijk snel ondersteuning voor Home Assistant. :9

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:17
Wat gebeurt er als ik een grondkabel (YMVK-as) onder mijn gazon leg? Ziet de robotmaaier die dan als begrenzingsdraad?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:11

de Peer

under peer review

Joris748 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:23:
Wat gebeurt er als ik een grondkabel (YMVK-as) onder mijn gazon leg? Ziet de robotmaaier die dan als begrenzingsdraad?
Nee. Gebeurt niets

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• TheWallet
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-03 12:16
J.o.r.i.s schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:43:
[...]

Hier precies hetzelfde. Met bakken uit de hemel en gewoon doormaaien. Heeft een uur in de regen gemaaid….en toen hield het op met regenen🤪

Sindsdien lijkt de maaier ook aardig van slag. Blijft binnen een m2 eindeloos op en neer rijden en draaien. Rode led gaat alsmaar branden (volgens de app wordt ie opgetild) uiteindelijk pauseert ie.
Heeft vandaag in 2,5 uur slechts 18% gemaait. Daar waar dat voor die tijd met gemak 35-40% was.
Wat er mis is weet ik niet maar lekker gaat ie niet.

[YouTube: Navimow regenbuitje]
Hier precies hetzelfde. Maaien in de stromende regen. En nu helemaal van slag. Steeds de melding dat het apparaat wordt opgetild. Of dat het apparaat buiten de grens staat (wat niet zo is). Heb de thuisplaat en de maaier al van de stroom gehad, en ook de kaarten verwijderd. Nu lukt zelfs het maken van een kaart al niet eens meer. Na een of twee meter stopt het apparaat er al mee met dezelfde melding: apparaat opgetild.

Edit: zie wel dat er op 26-9 een firmware update is geweest. Problemen zijn bij mij daarna ontstaan als ik het zo zie

[Voor 5% gewijzigd door TheWallet op 02-10-2022 15:09]

• onnom
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-03 15:26
Hallo,

Na aanhoudende problemen met de CP-1000 heb ik deze eindelijk kunnen omruilen voor een CP-500 v2.

Hiervoor moest ik de laadplaat verplaatsen omdat de nieuwe een op en afrit zou zijn.
Hierin ligt nu ook het probleem.
De maaier verlaat in de ochtend netjes de plaat maar rijd naar achteren, keert en doet zijn ding.

Nou weet ik niet of ik iets verkeerd heb gedaan of dat het aan de maaier zelf ligt.

Hopelijk kan een van jullie mij helpen.

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
onnom schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:56:
Hallo,

Na aanhoudende problemen met de CP-1000 heb ik deze eindelijk kunnen omruilen voor een CP-500 v2.

Hiervoor moest ik de laadplaat verplaatsen omdat de nieuwe een op en afrit zou zijn.
Hierin ligt nu ook het probleem.
De maaier verlaat in de ochtend netjes de plaat maar rijd naar achteren, keert en doet zijn ding.

Nou weet ik niet of ik iets verkeerd heb gedaan of dat het aan de maaier zelf ligt.

Hopelijk kan een van jullie mij helpen.
Maar wat is nu het probleem?
“De maaier verlaat in de ochtend netjes de plaat maar rijd naar achteren, keert en doet zijn ding.”

Klinkt goed?!

• onnom
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-03 15:26
Hij rijd achteruit van de plaat af zoals de oude maaier ook deed.
De oude maaier had het laadpunt aan de voorkant, deze nieuwe aan de zijkant en zou dus gewoon naar voren de plaat af moeten rijden. Dit doet die dus niet, vandaar mijn vraag.

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-03 14:51
Iemand bekend met volgende probleem bij een Landroid:

De robot gaat rondjes draaien en op het base-station flikkert het lampje 3x.
De maaier zelf geeft ook geen error (zie display: cutting grass)
Als ik dan de stekker voor een paar uur uit trek en terug insteek werkt alles terug (voor een tijdje)

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:35
Vermoedelijk lader/voeding defect. Maak anders een test lus en kijk hoe die werkt. Wel de bestaande lus aan minimaal één zijde loshalen en testlus niet op een rol laten zitten.

• TheWallet
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-03 12:16
TheWallet schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

Hier precies hetzelfde. Maaien in de stromende regen. En nu helemaal van slag. Steeds de melding dat het apparaat wordt opgetild. Of dat het apparaat buiten de grens staat (wat niet zo is). Heb de thuisplaat en de maaier al van de stroom gehad, en ook de kaarten verwijderd. Nu lukt zelfs het maken van een kaart al niet eens meer. Na een of twee meter stopt het apparaat er al mee met dezelfde melding: apparaat opgetild.

Edit: zie wel dat er op 26-9 een firmware update is geweest. Problemen zijn bij mij daarna ontstaan als ik het zo zie
Inmiddels een reactie van de verkoper:
Er is momenteel een issue met de voorwielen van de Segway, deze staan software matig te gevoelig afgesteld waardoor de maaier denkt dat (als 1 voorwiel een beetje blijft zitten) deze opgetild wordt.

De oplossing die Segway momenteel geeft is de assen van de voorwielen even in te spuiten met WD40 zodat deze makkelijker in en uit gaan. De sensoren zullen anders worden afgesteld in een toekomstige software update is de verwachting.

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-03 16:46
TheWallet schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Er is momenteel een issue met de voorwielen van de Segway, deze staan software matig te gevoelig afgesteld waardoor de maaier denkt dat (als 1 voorwiel een beetje blijft zitten) deze opgetild wordt.

De oplossing die Segway momenteel geeft is de assen van de voorwielen even in te spuiten met WD40 zodat deze makkelijker in en uit gaan. De sensoren zullen anders worden afgesteld in een toekomstige software update is de verwachting.
Hier hetzelfde, mijn Segway wordt op dit moment nagekeken. Inspuiten met WD40 heeft helemaal niks geholpen.
Ik denk dat vocht/regen meer invloed heeft gehad dan een blokkerend voorwiel of een software update.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vandaag en morgen de Amazon Prime days. Op Amazon.de zijn ook de Worx maaiers in de aanbieding:
WR165E €606
WR167E €665
WR130E €423
WR142E €644
WR148E €722
WR153E €932 .
Ik zet de prijzen maar even neer. Dan is er in de toekomst wat vergelijkingsmateriaal als er black friday/cyber monday deals zijn her en der.

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:10
TheWallet schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Heb gelukkig het probleem nog niet gehad. Mocht het probleem zich voordoen zal ik kijken of ik een soort van mini vorkhoezen kan printen, dan komt de rotzooi niet op de as.

• werner66
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 12:26
Even een vraagje voor landroid eigenaars (Worx)

Wat doen jullie met het basisstation in de winter ?
Dit is de uitleg van Worx zelf "Uw oplaadbasis mag in de winter buiten blijven. Als de temperaturen in uw gebied sterk dalen, raden we aan om hem naar binnen te brengen"
Wat bedoelen ze met sterk dalen van temperatuur, -5 graden of -15 graden.......
Wat doen Jullie ?????

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:57
werner66 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:28:
Even een vraagje voor landroid eigenaars (Worx)

Wat doen jullie met het basisstation in de winter ?
Dit is de uitleg van Worx zelf "Uw oplaadbasis mag in de winter buiten blijven. Als de temperaturen in uw gebied sterk dalen, raden we aan om hem naar binnen te brengen"
Wat bedoelen ze met sterk dalen van temperatuur, -5 graden of -15 graden.......
Wat doen Jullie ?????
De mijne staat al 3 winters gewoon buiten, tot nu toe geen probleem geweest. Lando gaat wel gewoon naar binnen voor zijn winterslaap.

[Voor 4% gewijzigd door Himalaya op 11-10-2022 19:36]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• de Peer

de Peer

under peer review

Hier ook al 5 winters gewoon buiten. Dat kan gewoon

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• werner66
Bedankt voor de antwoorden, laten jullie de voeding ook gewoon in het stopkontakt steken?

• Himalaya
werner66 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:13:
Bedankt voor de antwoorden, laten jullie de voeding ook gewoon in het stopkontakt steken?
Nee, die haal ik er uit. (Dan is de verrassing in het voorjaar groter als hij het toch gewoon weer doet >:) )
Laat de voeding overigens wel gewoon buiten, alleen de stekker er uit.

[Voor 10% gewijzigd door Himalaya op 14-10-2022 22:54]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-03 13:13

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik heb sinds 2016 een robomow ms1000 (lijkt op een RS), alles is ongeveer al vervangen (motoren, laadkop) en nu is het schermpje blanco en geeft hij kortsluiting op de zekering.

Ik heb er genoeg energie en geld ingestoken, dus ik wil een nieuwe.

1000m2, rechthoek, weinig poespas. Geen superstrak gras, heb ook konijnen die het leuk vinden om een gat te maken.

Budget : 1000 euro, of iets meer.

Wensen, onderhoudsvrij, makkelijk te repareren. Liefst 1 waar er veel van zijn, zodat ik in de toekomst makkelijk onderdelen kan kopen. Minimaal levensduur van 6 jaar

Opties:
Landroid, weet niet goed welke versie, want ik lees dat je ook een grotere accu kan plaatsen voor meer oppervlakte. Twijfel over de levensduur en ik lees dat hij vast kan zitten in gaten

Gardena sileno

Robomow rk1000, alleen jammer dat dit een enkelkop maaier is. Maar dat zijn de andere ook.

Rs615 pro occasion van een paar jaar oud

Graag jullie gedachten.

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-03 20:30
Ben ook opzoek voor 500m2, ter vervanging van mijn worx ( koop nooit meer dat klote merk!) Is elk seizoen al terug geweest.

Stihl 422
Husqvarna 305

Of iemand een andere tip ?

Als hadden geweest is, is hebben te laat

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:19
Ik sta echt op het punt mijn Landroid gewoon over de schutting te sodemieteren.

De gaten in mijn gazon, het is niet normaal. Ik heb alles aangelegd zoals beschreven, maar op sommige punten trekt hij een stuk gras weg, dit wordt vervolgens een kuiltje, het kuiltje wordt een gat, zo diep dat ik een "error: Mower lifted" krijg.

Ik heb de verzwaarde wielen al besteld en erop zitten, maar het wordt m.i. niet beter. Luxeprobleem, ik weet het, maar het is irritant. Het ding moet gewoon werken :+ :)

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
the-edge schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:58:

De gaten in mijn gazon, het is niet normaal. Ik heb alles aangelegd zoals beschreven, maar op sommige punten trekt hij een stuk gras weg, dit wordt vervolgens een kuiltje, het kuiltje wordt een gat, zo diep dat ik een "error: Mower lifted" krijg.

Ik heb de verzwaarde wielen al besteld en erop zitten, maar het wordt m.i. niet beter. Luxeprobleem, ik weet het, maar het is irritant. Het ding moet gewoon werken :+ :)
komt ook door het vochtige weer, dan wordt de grond zacht. Heb er op het moment ook last van.
Ook veel blad afval en gras wat aan de wielen plakt, waardoor ze minder grip hebben en meer doorslippen.
Weet niet echt of het iets makkelijk oplosbaars is. Spikes misschien.

• the-edge
DanTm schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

komt ook door het vochtige weer, dan wordt de grond zacht. Heb er op het moment ook last van.
Ook veel blad afval en gras wat aan de wielen plakt, waardoor ze minder grip hebben en meer doorslippen.
Weet niet echt of het iets makkelijk oplosbaars is. Spikes misschien.
Klopt deels. Echter, ik heb het in de zomer, bij gortdroog weer, ook. Zelfs met de verzwaarde wielen (https://www.amazon.nl/WOR...aaier-zwart/dp/B084SC6L6N).

[Voor 10% gewijzigd door the-edge op 27-10-2022 14:18]

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:15

Ik heb hier ook veel last van. Ik heb er nu een anderhalve maand spikes op zitten, maar dat lijkt niet te helpen, de gaten worden steeds dieper en breder :(

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:07
Ik laat de maaier in het najaar pas 's middags om 12:00 starten, dan is de meeste dauw er af en is het in ieder geval iets droger geworden. Zorgt voor iets minder rommel maken. Op een gegeven moment moet je de maaier gewoon stoppen en in de winter opslag zetten want dan blijft het gewoon te nat. Het gras zal dan ook niet meer zo snel gaan groeien. (Nu nog wel met deze temperaturen.... :O )

>> Signature?

• the-edge
ocmer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:39:
[...]

Ik heb hier ook veel last van. Ik heb er nu een anderhalve maand spikes op zitten, maar dat lijkt niet te helpen, de gaten worden steeds dieper en breder :(
Echt vervelend. Nu hoeft mijn gazon er niet als een green uit te zien. Maar die gaten ontsieren enorm.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:10

Hier de landroid ook continue vast de afgelopen maand en diepe gaten in het gras. Heb hem naar binnen gehaald.

Stomme ding moet gewoon eerder detecteren dat hij niet vooruit komt ipv maar blijven malen en zich helemaal ingraven.

Ga volgend jaar waarschijnlijk voor iets anders, ben er wel klaar mee. Jammer dat die segway nog veel kinderziektes heeft en ik vrees voor de line of sight van de RTK antenne, dat is er bij mij namelijk niet.

[Voor 6% gewijzigd door Navi op 27-10-2022 21:21]

• the-edge
Navi schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:20:
[...]

Hier de landroid ook continue vast de afgelopen maand en diepe gaten in het gras. Heb hem naar binnen gehaald.

Stomme ding moet gewoon eerder detecteren dat hij niet vooruit komt ipv maar blijven malen en zich helemaal ingraven.

Ga volgend jaar waarschijnlijk voor iets anders, ben er wel klaar mee. Jammer dat die segway nog veel kinderziektes heeft en ik vrees voor de line of sight van de RTK antenne, dat is er bij mij namelijk niet.
Precies dat. Ik sta serieus ook op het punt om iets anders aan te schaffen.
Mijn ouders hebben een Husqvarna (andere prijsklasse) waar ze heel tevreden over zijn. Is een stuk "subtieler" dan die lompe Landroid. Ik moet ook weer eens op zoek gaan, dus dit topic wordt weer actueel in mijn lijstje ;w

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 11:25
Mijn grootste probleemgebied is een hoekje dat erg in de schaduw ligt en waar de landroid direct op af rijd als hij uit het dock komt. Door de schaduw groeit het gras langzaam en herstelt het dus nauwelijks, ook is het de meest vochtige hoek van het gazon. Maai al laat in de middag (16:00) en heb al de verzwaarde wielen (dat heeft alle andere plekken al opgelost). Ik zit er over te denken om daar een grindmat in te graven. Zou volgens Wildkamp het gras meer belastbaar moeten maken.

https://www.wildkamp.nl/p...-390-x-38-mm-zwart/921931

[Voor 25% gewijzigd door Tassadar32 op 28-10-2022 11:10]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-03 22:01
Tassadar32 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:57:
Mijn grootste probleemgebied is een hoekje dat erg in de schaduw ligt en waar de landroid direct op af rijd als hij uit het dock komt. Door de schaduw groeit het gras langzaam en herstelt het dus nauwelijks, ook is het de meest vochtige hoek van het gazon. Maai al laat in de middag (16:00) en heb al de verzwaarde wielen (dat heeft alle andere plekken al opgelost). Ik zit er over te denken om daar een grindmat in te graven. Zou volgens Wildkamp het gras meer belastbaar moeten maken.

Waarom niet gewoon een stuk kippengaas eroverheen spannen?

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 11:25
Bongoarnhem schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Waarom niet gewoon een stuk kippengaas eroverheen spannen?
Omdat dat geen/minder ondersteuning bied?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Himalaya
Tassadar32 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Omdat dat geen/minder ondersteuning bied?
Het gaas hoeft ook geen ondersteuning te bieden, zorgt er alleen voor dat hij zich niet in kan graven en grip heeft. Dan zorgt de ondergrond wel voor ondersteuning.

• Navi
the-edge schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:52:
[...]

Precies dat. Ik sta serieus ook op het punt om iets anders aan te schaffen.
Mijn ouders hebben een Husqvarna (andere prijsklasse) waar ze heel tevreden over zijn. Is een stuk "subtieler" dan die lompe Landroid. Ik moet ook weer eens op zoek gaan, dus dit topic wordt weer actueel in mijn lijstje ;w
Hoe is de app van Husqvarna?

Lees trouwens zojuist over nieuwe maaiers van Husqvarna zonder grensdraad!

De NERA serie:

https://www.husqvarna.com...-en-media/nera-lancering/

Komen uit in de lente van 2023. Wel erg prijzig omdat het epos station van 1500 er nog bij komt, ga je al richting 4-5k, niet echt consumer gericht zoals ze stellen tbh.

[Voor 38% gewijzigd door Navi op 28-10-2022 23:48]

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-03 22:56
[quote]Navi schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:06:
[...]

Hoe is de app van Husqvarna?

De app van Husqvarna is prima. Sinds dit jaar is het mogelijk om zones te kiezen en daar eigen schema's aan te koppelen. De app wordt regelmatig geupdatet. Daarnaast is koppeling met een app mogelijk aan de Homey. Tot nu toe tevreden over mijn Husky. Begin dit jaar was er een issue na een firmware update: de botssensoren waren te scherp afgesteld, waardoor een flinke pluk hoger gras al een botsing opleverde. Na nieuwe updates is dit probleem echter opgelost.

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-03 15:35
Goedenavond,

Ik heb een Husqvarna Automower 405x in bestelling. Ik heb ook een Gardena Smart beregeningssysteem voor mijn gazon. Heeft iemand ervaring van de aansturing van de Husqvarna Automower met de Gardena Smart app i.p.v. de Husqvarna app? Heb je dezelfde functionaliteit dan in de Gardena app? De belangrijkste reden is om alles via één gateway aan te sturen en dat de maaier niet gaat maaien als de beregening aan staat.

Een andere vraag die ik heb is of een robot maaier "garage" noodzakelijk is aangezien ze weerbestendig zijn.

[Voor 12% gewijzigd door witterholt op 30-10-2022 18:50]

• Hassebassie
witterholt schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:47:
Goedenavond,

I
Een andere vraag die ik heb is of een robot maaier "garage" noodzakelijk is aangezien ze weerbestendig zijn.
Mijn dealer heeft zelfs de aanschaf van een garage ontraden. Ik heb er geen, en tot nu toe heb ik een afdak niet gemist. Ik stal de maaier wel binnen als het winterrust is.

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:58
Goedenavond,

Ik heb een Husqvarna Automower 405x in bestelling. Ik heb ook een Gardena Smart beregeningssysteem voor mijn gazon. Heeft iemand ervaring van de aansturing van de Husqvarna Automower met de Gardena Smart app i.p.v. de Husqvarna app? Heb je dezelfde functionaliteit dan in de Gardena app? De belangrijkste reden is om alles via één gateway aan te sturen en dat de maaier niet gaat maaien als de beregening aan staat.

Ik heb afgelopen week mijn 405x kunnen ophalen welke ik had besteld in augustus. Zelf ga ik ook met het Gardena Smart beregeningssyteem werken dus ben zelf ook heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Komende week begint de hovenier dus ik moet met de installatie nog even geduld hebben.

• witterholt
RickKoets schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Ik heb afgelopen week mijn 405x kunnen ophalen welke ik had besteld in augustus. Zelf ga ik ook met het Gardena Smart beregeningssyteem werken dus ben zelf ook heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Komende week begint de hovenier dus ik moet met de installatie nog even geduld hebben.
Inmiddels heb ik ook een aantal Gardena Smart sensoren welke samen werken met de beregening d.m.v. een schema. Via het schema kan je een sensor aan een groep/klep koppelen.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30
Ik ben van mijn lidl grasmaaier de oplader van het docking station kwijt. Nu kost een originele lader best een duit. En willekeurige 32v voedingen nog niet de helft. Zit ik alleen met de stekker die niet overeen komt. Iemand enig idee hoe zo'n stekker heet zodat ik die er zelf aan kan zetten?
Dit is het docking station:
(niet mijn foto)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Thoit
Goedenavond,

Voor dit soort dingen met elkaar te koppelen gebruik ik Home Assistant. Er moet echter wel een integratie mogelijk voor zijn. Voor mijn maaier (Navimow) is die er momenteel nog niet. Echter word het voor mij een project deze winter om dit zelf te maken.

De sproei installatie die we hebben is van Rainbird, die ik zelf “slim” heb gemaakt. Wederom ook weer met Home Assistant.

• witterholt
Thoit schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:14:
[...]

Voor dit soort dingen met elkaar te koppelen gebruik ik Home Assistant. Er moet echter wel een integratie mogelijk voor zijn. Voor mijn maaier (Navimow) is die er momenteel nog niet. Echter word het voor mij een project deze winter om dit zelf te maken.

De sproei installatie die we hebben is van Rainbird, die ik zelf “slim” heb gemaakt. Wederom ook weer met Home Assistant.
Ik gebruik ook Home Assistant en voor Gardena Smart is er ook nog geen officiële integratie (wel een HACS integratie: https://github.com/py-sma...hass-gardena-smart-system). Maar ik weet dat de Husqvarna te integreren is in de Gardena app en dat ie dan rekening houdt met de beregening. Iets dat al out of the box werkt is natuurlijk altijd betrouwbaarder en makkelijker dan een on-officiële integratie met eigen automation.

[Voor 6% gewijzigd door witterholt op 08-11-2022 19:07]

• FireFoz
  • Laatst online: 21:07
Mijn Landroid geeft aan "wire missing" terwijl het lampje op de voeding groen is. Als ik de stekker er uit haal en er opnieuw in doe, duurt het enkele seconden voordat het lampje groen knippert. Is dat normaal? Hij knippert eerst een tijdje, maar het lijkt onregelmatig en ik twijfel of dat hoort.

Ik heb niks geks gedaan in de tuin dus ik kan me bijna niet voorstellen dat de draad ergens beschadigd is...

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• FireFoz
Tassadar32 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:57:

Je kunt het ook proberen met kippengaas en dat vast zetten met de haringen waarmee je ook de draad vastzet. Dat werkt bij mij wel prima en is ook een stuk goedkoper.

• Thoit
FireFoz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:15:
Mijn Landroid geeft aan "wire missing" terwijl het lampje op de voeding groen is. Als ik de stekker er uit haal en er opnieuw in doe, duurt het enkele seconden voordat het lampje groen knippert. Is dat normaal? Hij knippert eerst een tijdje, maar het lijkt onregelmatig en ik twijfel of dat hoort.

Ik heb niks geks gedaan in de tuin dus ik kan me bijna niet voorstellen dat de draad ergens beschadigd is...
Heb je niet gewoon een slecht contact of een kabelbreukje? Eerste zou je eens kunnen proberen wat contactspray te gebruiken.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-03 20:12
Even weerstand op de draad meten. Weet je meteen of je kunt gaan speuren naar de breuk. Is het dat niet dan is het waarschijnlijk de voeding/adapter. In dit topic al regelmatig voorbij gekomen bij Landroids. Merk je toevallig ook dat opladen langer duurt dan voorheen? Dat is ook een indicatie richting een kapotte voeding.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• ChiLLeR
Nu het weer verandert is het volgens mij tijd om de maaier naar binnen te gaan halen, wanneer doen jullie dat?

>> Signature?

• Hassebassie
ChiLLeR schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:03:
Nu het weer verandert is het volgens mij tijd om de maaier naar binnen te gaan halen, wanneer doen jullie dat?
Als ik het idee heb dat het groeiseizoen op zijn eind loopt, zet ik de maaihoogte een standje hoger. Nachtvorst is vaak het begin van het einde :) . De maaier gaat de schuur in en krijgt ook een (min of meer verplichte i.v.m. verlengde garantie) onderhoudsbeurt bij de Husqvarnadealer.

• Himalaya
ChiLLeR schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:03:
Afgelopen weekend al gedaan, het is zo nat deze week dat hij toch niet meer kan lopen. Maai ergens de komende 3 weken nog wel een keer met de hand voor we de winter in gaan, gras is hier nog niet helemaal gestopt met groeien helaas.

• werner66
Vandaag worx landroid binnen gehaald voor de winter en eens goed opgekuisd, mijn vorige robotmaaier was een robomow en die maakte ik proper met een borstel en perslucht van mijn compressor en nooit problemen mee gehad.
In de manual van worx staat dat je de onderkant mag nat maken met een verstuiver en zo met een doek of borstel de onderkant proper te maken, ik heb dat gedaan maar omdat er nog zoveel grassprietjes bleven plakken heb ik nu ook maar weer mijn compressor er bij gehaald om zo alles proper en droog te blazen.
Zijn er nog mensen die dit zo doen want ik weet niet zeker dat ik perslucht mag gebruiken op de landroid worx robotmaaier.
Wat zeggen jullie??

• Hassebassie
werner66 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:07:
Vandaag worx landroid binnen gehaald voor de winter en eens goed opgekuisd, mijn vorige robotmaaier was een robomow en die maakte ik proper met een borstel en perslucht van mijn compressor en nooit problemen mee gehad.
In de manual van worx staat dat je de onderkant mag nat maken met een verstuiver en zo met een doek of borstel de onderkant proper te maken, ik heb dat gedaan maar omdat er nog zoveel grassprietjes bleven plakken heb ik nu ook maar weer mijn compressor er bij gehaald om zo alles proper en droog te blazen.
Zijn er nog mensen die dit zo doen want ik weet niet zeker dat ik perslucht mag gebruiken op de landroid worx robotmaaier.
Wat zeggen jullie??
Ik heb een Husqvarna en die maak ik geregeld schoon met perslucht, ook op advies van de dealer. Bevalt me erg goed.

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:11
werner66 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:07:
Wat zeggen jullie??
Hier ook husqvarna icm perslucht gaat perfect.

• FireFoz
MrFl0ppY schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:11:
Even weerstand op de draad meten. Weet je meteen of je kunt gaan speuren naar de breuk. Is het dat niet dan is het waarschijnlijk de voeding/adapter. In dit topic al regelmatig voorbij gekomen bij Landroids. Merk je toevallig ook dat opladen langer duurt dan voorheen? Dat is ook een indicatie richting een kapotte voeding.
Hoe meet ik precies de weerstand op de draad? Stomme vraag misschien maar het is mij niet helemaal duidelijk of ik dan beide kanten er in moet laten zitten of niet

• de Peer

de Peer

under peer review

De transformator (ac/dc adapter) van mijn Landroid bleek kapot na 5 jaar trouwe dienst.
Er kwam nog wel gewoon 24V uit maar zodra hij daadwerkelijk moest gaan laden zakte dat naar 0-2 volt en werd er dus niet geladen.

Inmiddels heb ik de adapter vervangen door de Meanwell XLG-75-24-A (bedankt voor de info in dit topic!) en het werkt weer perfect nu. 8)

Fijn om dit zelf te kunnen fixen voor 35 euro ipv dat de boel opgestuurd moet worden naar Worx.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-03 20:12
FireFoz schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:07:
[...]

Hoe meet ik precies de weerstand op de draad? Stomme vraag misschien maar het is mij niet helemaal duidelijk of ik dan beide kanten er in moet laten zitten of niet
Beide kanten eruit halen. En de multimeter aan de draden koppelen. Hoeveel weerstand je mag verwachten ligt aan het aantal meters (en kun je op internet vinden) maar dat is met een goede kabel bijna niks.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-03 15:39
Ik heb zo'n 500 meter gras om te maaien en ik ben aan het kijken naar een robot maaier. Het is vlak en vrij recht toe recht aan. Zou een bosch indego M+ 700 voldoende voor mij zijn of kan ik beter naar een wat meer premium model kijken zoals een husqvarna 310? Of zou de 305 ook al voldoende zijn?

Ook heb ik nog een extra stuk gras wat los staat van de 500 meter, zo'n 200m2. Kan ik de robot gewoon oppakken en af en toe daar neer zetten of moet je dan ook een extra laadstation hebben?

[Voor 3% gewijzigd door Omisys op 22-11-2022 14:11]

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:07
Omisys schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:50:
Ik heb zo'n 500 meter gras om te maaien en ik ben aan het kijken naar een robot maaier. Het is vlak en vrij recht toe recht aan. Zou een bosch indego M+ 700 voldoende voor mij zijn of kan ik beter naar een wat meer premium model kijken zoals een husqvarna 310? Of zou de 305 ook al voldoende zijn?

Ook heb ik nog een extra stuk gras wat los staat van de 500 meter, zo'n 200m2. Kan ik de robot gewoon oppakken en af en toe daar neer zetten of moet je dan ook een extra laadstation hebben?
Ik adviseer je absoluut niet voor de Bosch te gaan, ga even op zoek naar de recensies en die zijn bar slecht. ik heb er zelf ook één en het is een en al drama, hij heeft werkelijk nog nooit fatsoenlijk het gras gemaaid, mist stukken, loopt vast, raakt verstopt, "optillen ontdekt" etc etc. Mijn vrouw zegt al dat ik beter zelf het gras kan maaien dat kost minder tijd dan die grasmaaier elke keer corrigeren. Ook dat "smartmow" (of hoe het ook heet) werkt voor heen meter. mijn gras is ongeveer 30 bij 25 meter. Ik had verwacht dus mooie lange banen te krijgen... nou hij maait het eerste stuk inderdaad netjes in banen van links naar rechts, van 3 x 6 meter, besluit het volgende stukje van boven naar onder te doen en weer het volgende stuk kris kras. Eindresultaat is dus een grasmat met allerlei vakken die verschillend zijn gemaaid en doordat ie zo vaak vastloopt dat ik alsnog handmatig kan gaan maaien.

Hierbij 2 voorbeelden hoe het er dan uit ziet.

Redelijk kansloos in mijn ogen. Volgend jaar ga ik hem verplaatsen naar de voortuin met ongeveer 10 x 20 meter gras, ik hoop dat ie dat wel een beetje red en ga dan wel uitkijken voor een wat fatsoenlijkere maaier voor de achtertuin.

ps. ja je hebt een extra station nodig, ook voor de grensdraad van stroom te kunnen voorzien en het begin punt voor de maaier.

iRacing Profiel

• Himalaya
Omisys schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:50:

Ik pak mijn Landroid inderdaad altijd gewoon op en zet hem in de voortuin neer waar hij zelf niet kan komen maar de draad wel. Als hij bijna leeg is gaat hij rondjes rijden langs de draad en krijg ik een appje op mijn horloge en kom ik hem redden en zet ik hem in de achtertuin weer op zijn station.

Kan me ze voorstellen dat dat met elk model met grensdraad wel zo moet werken.

• FireFoz
MrFl0ppY schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:27:
[...]

Beide kanten eruit halen. En de multimeter aan de draden koppelen. Hoeveel weerstand je mag verwachten ligt aan het aantal meters (en kun je op internet vinden) maar dat is met een goede kabel bijna niks.
Ik heb de weerstand gemeten de meter gaf 1,700 aan... ik weet nu niet zeker of dat dan 1 komma 7 is of 1700 ohm.... er stond een , geen . Het betreft een lengte van zo'n 150 meter.

Het voltage was steady op 22, dat lijkt me ok? Ik zit er nu over te denken om m'n draad te vervangen voor een massieve 1,5mm VD draad. Volgens mij gaat die veel minder snel stuk dan de standaard draad. Wel wat lastiger te leggen omdat ie stug is. VDS (met soepele kern) is ook een optie; volgens mij heb je dan ook wel minder kabelbreuk met 1,5mm dan met dat dunne standaard draadje.

[Voor 23% gewijzigd door FireFoz op 23-11-2022 10:50]

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-02 12:51
Even aansluiten op de discussie enkele dagen geleden ivm het proper maken van de robotmaaier met perslucht.
Momenteel heb ik de Robomow RK1000 gereed staan voor volgend jaar ons eerste maaiseizoen te starten.

Welke compressor met perslucht gebruiken jullie daarvoor, wil graag eentje aanschaffen voor het onderhoud.
Hoeveel bar of l/min of vermogen kan ik best voorzien dat de compressor aankan voor deze klus?

Alvast bedankt voor jullie feedback ;)

Grtz.

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:46
chasinbe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:53:
Even aansluiten op de discussie enkele dagen geleden ivm het proper maken van de robotmaaier met perslucht.
Momenteel heb ik de Robomow RK1000 gereed staan voor volgend jaar ons eerste maaiseizoen te starten.

Welke compressor met perslucht gebruiken jullie daarvoor, wil graag eentje aanschaffen voor het onderhoud.
Hoeveel bar of l/min of vermogen kan ik best voorzien dat de compressor aankan voor deze klus?

Grtz.
Ik gebruik deze, niet te groot wel veel kracht : https://www.google.com/se...931&q=DeWALT+DPC10QTC&sa=

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:53
Himalaya schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:58:
[...]

Ik pak mijn Landroid inderdaad altijd gewoon op en zet hem in de voortuin neer waar hij zelf niet kan komen maar de draad wel. Als hij bijna leeg is gaat hij rondjes rijden langs de draad en krijg ik een appje op mijn horloge en kom ik hem redden en zet ik hem in de achtertuin weer op zijn station.

Kan me ze voorstellen dat dat met elk model met grensdraad wel zo moet werken.
Hoe vaak per week doe je dit om het gras goed gemaaid en er uit te laten zien zodat je landroid het ook goed verwerkt?

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• Hassebassie

Grtz.
Ik gebruik deze: https://www.hbm-machines....compressor-met-toebehoren.
Deze voldoet, maar niet meer dan dat. Ik zou voor een zwaardere gaan met een tank omdat die een meer constante druk levert. Wat Magnifique adviseert lijkt mij een prima advies.

• Himalaya
skai21 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:13:
[...]

Hoe vaak per week doe je dit om het gras goed gemaaid en er uit te laten zien zodat je landroid het ook goed verwerkt?
Maximaal 2 keer in de week. Ik heb de Landroid M700 met een 4Ah accu en heb er nog een tweede losse accu bij en soms laat ik hem een extra lange sessie doen waarbij ik twee accu's leeg maai. Verder maai ik op 40mm graslengte en heb in mijn voortuin ca 150m2 aan gras. Gaat eigenlijk zo goed dat ik geen behoefte heb aan een extra station.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wanneer je een compressor aanschaft zo ongeveer als @Magnifique aanraadt, let er dan op dat hij olievrij is. (Degene waarnaar gelinkt wordt is dat ook, meende ik al snel te zien. -- Check dat voor aanschaf.)

Een niet-olievrije compressor mengt altijd wat olie in de lucht die eruit komt. En dat is lang niet altijd ok. Verf spuiten met zo'n compressor met olie is bijv. volledig uit den boze.

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:55
theHoff schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:26:
Vandaag en morgen de Amazon Prime days. Op Amazon.de zijn ook de Worx maaiers in de aanbieding:
WR165E €606
WR167E €665
WR130E €423
WR142E €644
WR148E €722
WR153E €932 .
Ik zet de prijzen maar even neer. Dan is er in de toekomst wat vergelijkingsmateriaal als er black friday/cyber monday deals zijn her en der.
Op dit moment is de WR167E bij brico.be €674 (https://www.brico.be/nl/t...67e-m700-2-0-20v/10094815). Iets duurder dan bij Amazon vorige maand maar een betere deal kon ik op dit moment niet vinden.

• Hanziie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-03 15:58
Thanks, ik heb'm gekocht!
Zal wel pas volgend seizoen voor de eerste keer maaien, maar content dat'k hem bij Brico heb kunnen kopen.
Was al lang aan't kijken voor een Landroid, dacht eerst de M500+, maar nu voor 25euro extra een betere batterij is wel leuk!
Content dat'k hem bij Brico heb kunnen kopen voor moest er iets aan zijn de komende jaren.
Toch makkelijker om een Brico vestiging binnen te stappen dan met amazon te moeten handelen...
Is zo een huisje nodig of kan die wel tegen het weer? De moeite om een huisje van Landroid te kopen of voldoende om zelf iets in mekaar te timmeren?

Dikke merci voor jullie hulp, ik ga jullie ontzettend dankbaar zijn de komende maaiseizoenen! :)

• Thoit
Gwaihir schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:27:
[...]

Wanneer je een compressor aanschaft zo ongeveer als @Magnifique aanraadt, let er dan op dat hij olievrij is. (Degene waarnaar gelinkt wordt is dat ook, meende ik al snel te zien. -- Check dat voor aanschaf.)

Een niet-olievrije compressor mengt altijd wat olie in de lucht die eruit komt. En dat is lang niet altijd ok. Verf spuiten met zo'n compressor met olie is bijv. volledig uit den boze.
Je kan er ook een olieafscheider tussen zetten.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:55
Ik heb zelf een Stanley DST 101/8/6 met een geluidsniveau van 59dB, ik vind die gewone compressors een ongelofelijke teringherrie maken, meestal 97dB.....

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-03 04:03
Hallo allemaal

Ik heb een vraag over de installatie van een Bosch Indego (S+ 500).
Ik heb een paar foto's bijgevoegd ter referentie en zoals je kunt zien is er een plek waar ik maar 1,1 meter heb tussen de rand van de tuin en de paal van de schommel. Ik dacht erover om dit op te lossen zoals weergegeven in de schets, enig idee hoe ik dit zou kunnen verbeteren op een manier die echt werkt? De handleiding is nogal strict op het gebied van minimale tussenruimte, maar graag jullie idee hierover.

De rest van de tuin is vrij basic, dus ik wil dat de robot hier zo goed mogelijk werkt.

Heel erg bedankt!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-03 14:51
IndigoX schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:34:
Ik heb een paar foto's bijgevoegd ter referentie en zoals je kunt zien is er een plek waar ik maar 1,1 meter heb tussen de rand van de tuin en de paal van de schommel. Ik dacht erover om dit op te lossen zoals weergegeven in de schets, enig idee hoe ik dit zou kunnen verbeteren op een manier die echt werkt? De handleiding is nogal strict op het gebied van minimale tussenruimte, maar graag jullie idee hierover.
Ik heb dezelfde maaier en een soortgelijk probleem, maar dan met bomen. De ruimte tussen bomen en grensdraad is minder dan één meter.
Ik heb er voor gekozen om deze bomen niet uit te sluiten door middel van het draad. Als de Bosch botst, draait hij om en vervolgt zijn weg. Nadeel is wel dat het stuk achter de boom die dag niet meer mee genomen wordt. De maaier bedenkt niet dat hij er omheen kan. Door de maaier vaak genoeg in de week te laten maaien, vind ik het niet zo'n probleem. Door het smartmow systeem neemt hij telkens een andere route, in plaats van links naar recht, gaat ie van boven naar beneden.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:07
Even een vraagje, is nogal lastig uit te zoeken daar ik zelf de hardware (nog) niet heb.

Kennis van me heeft een gardenasmart robomower, en zou graag de mower uit willen schakelen zodra de grond te drassig is (lees er staat eventueel een paar centimeter water hier en daar op het gras, movert draait in een land waar ze moessons hebben, z/o azië).
Nu kunnen we een oplossing inelkaar knutselen met HA/IFTT etc, echter de vraag is of het eventueel ook mogelijk is om de bodemvochtigheidssensor van Gardena zelf hiervoor in te zetten, icm met de Gardena app?

• witterholt
mvrhrln schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:53:
Even een vraagje, is nogal lastig uit te zoeken daar ik zelf de hardware (nog) niet heb.

Kennis van me heeft een gardenasmart robomower, en zou graag de mower uit willen schakelen zodra de grond te drassig is (lees er staat eventueel een paar centimeter water hier en daar op het gras, movert draait in een land waar ze moessons hebben, z/o azië).
Nu kunnen we een oplossing inelkaar knutselen met HA/IFTT etc, echter de vraag is of het eventueel ook mogelijk is om de bodemvochtigheidssensor van Gardena zelf hiervoor in te zetten, icm met de Gardena app?
Standaard vanuit de app in elk geval niet. De bodemsensor is primair bedoeld voor het smart beregeningssysteem van Gardena in de zin dat het een gepland moment besproeien dan kan overslaan bij hoge vochtigheid.
Maar ik denk dat je met zelf knutselen uiteindelijk wel hetgeen kan bereiken wat je wilt. Zelf heb ik Home Assistant en daar is echter nog geen officiële Gardena Smart integratie voor. Dus ben er zelf nog niet mee bezig geweest. Verder staat zowel het beregeningssysteem als de vochtsensors als de robotmaaier in de winterstand momenteel. :>

[Voor 4% gewijzigd door witterholt op 20-12-2022 17:59]

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:07
We gaan het toch proberen via HA, sensor is besteld.
Nog ff een raspb. bestellen om mee te nemen en kunnen we daar de 1e dagen knutselen.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:41
Hier ook wat onderzoek aan het doen naar een geschikte robotmaaier voor onze tuin (120m2 gras in drie gebieden, verbonden via doorgangen van +-1.2m).
Ik neig inmiddels naar de Husqvarna 405x i.v.m. GPS en elektrische hoogteverstelling, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik die doorgangen tussen de 3 gebieden moet doen.

- Is een guide wire nodig of kan hij ook gewoon zelf z'n weg zoeken?
- Één van de doorgangen is een stapstenen pad met allerlei kruip plantjes er tussen, en dit moet dus niet gemaaid worden. Kan ik dat ook aangeven?

• witterholt
@DRAFTER86, toevallig heb ik deze maaier ook. Een guide wire is nodig, GPS gebruikt ie om een interne kaart van het gazon te maken om te onthouden waar die geweest is. Voor wat betreft je tweede vraag; ik denk van wel. Alleen heb ik zelf een aaneengesloten stuk gazon, dus ik heb hier geen vergelijkbare situatie.

[Voor 18% gewijzigd door witterholt op 02-01-2023 13:58]

• DRAFTER86
witterholt schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:50:
@DRAFTER86, toevallig heb ik deze maaier ook. Een guide wire is nodig, GPS gebruikt ie om een interne kaart van het gazon te maken om te onthouden waar die geweest is. Voor wat betreft je tweede vraag; ik denk van wel. Alleen heb ik zelf een aaneengesloten stuk gazon, dus ik heb hier geen vergelijkbare situatie.
Hm de dealer komt met suggestie om twee onaangesloten zones te maken en de robot zelf van A naar B te verplaatsen... Tsjah dat was niet helemaal de bedoeling natuurlijk 😎

• Magnifique
DRAFTER86 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:47:
[...]

Hm de dealer komt met suggestie om twee onaangesloten zones te maken en de robot zelf van A naar B te verplaatsen... Tsjah dat was niet helemaal de bedoeling natuurlijk 😎
Sorry maar ik zou die dealer niet meer gebruiken, wat een domme reactie echt niet te geloven 8)7

• DRAFTER86
Magnifique schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Sorry maar ik zou die dealer niet meer gebruiken, wat een domme reactie echt niet te geloven 8)7
Maar zijn er robots die dit wel kunnen dan? Een pad/passage (of bepaald gebied) niet maaien? Ik zie dat Husqvarna 'stay out' zones heeft, maar dat is ook weer niet de bedoeling. (En dan is het hele gebied volgens mij al in kaart gebracht en dus gemaaid)

• Magnifique
DRAFTER86 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Maar zijn er robots die dit wel kunnen dan? Een pad/passage (of bepaald gebied) niet maaien? Ik zie dat Husqvarna 'stay out' zones heeft, maar dat is ook weer niet de bedoeling. (En dan is het hele gebied volgens mij al in kaart gebracht en dus gemaaid)
Ik zelf heb een Segway en die heeft helemaal geen draden nodig en werktop basis van GPS.
Moet niet teveel hogen bomen hebben en vrij uitzicht hebben naar boven.

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:13
DRAFTER86 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:20:
[...]

mijn husq 310 gaat door een hekje van 1 m breed van gebied 1 naar gebied 2, dat doet ie gewoon via de begeleidingsdraden. Je definieert 2 gebieden waarbij de begin afstand van het 2e gebied dusdanig is dat ie eerst door de passage gaat en dan pas begint met maaien.

• DRAFTER86
emielbf schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:29:
[...]

mijn husq 310 gaat door een hekje van 1 m breed van gebied 1 naar gebied 2, dat doet ie gewoon via de begeleidingsdraden. Je definieert 2 gebieden waarbij de begin afstand van het 2e gebied dusdanig is dat ie eerst door de passage gaat en dan pas begint met maaien.
Oh dat klinkt dan wel weer goed! En hoe definieer je die begin afstand? Gaat dit via de app of via het display/menu? Heb je misschien een screenshot oid?

• Navi
Iemand al ervaring met de nieuwe NERA modellen van Husqvarna? Zouden geen grensdraad nodig hebben via hun EPOS systeem. Wel prijzig, rond de 5K omdat je het EPOS station a 1500 er nog bij moet kopen.

• Gwaihir
  • Niet online
Ervaringen? Hoe dan?
Vanaf voorjaar 2023 zijn ze verkrijgbaar bij Husqvarna-dealers.
Er is hier al wel een ervaring gedeeld met de 550 EPOS. Het lijkt erop dat deze nieuwe hetzelfde systeem naar de consumentenmarkt brengen.

En dat stemt mij dan nog niet meteen hoopvol. Want net als de Segway, lijkt dit EPOS met blinde vlekken te worstelen (plekken waar het te weinig satellieten ziet). Segway heeft daarvoor een 'test' op de site staan en die zegt voor onze tuin: niet kopen.

• Magnifique
Gwaihir schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:35:
Ervaringen? Hoe dan?

[...]

Want net als de Segway, lijkt dit EPOS met blinde vlekken te worstelen (plekken waar het te weinig satellieten ziet). Segway heeft daarvoor een 'test' op de site staan en die zegt voor onze tuin: niet kopen.
Die test van Segway is echt te scherp afgesteld, dit omdat ze liever geen klagende klanten willen hebben.
Mijn test vertelde ook niet doen, maar na gesjoemel met de test mocht ik hem wel kopen en behalve in het begin verder geen spijt gehad.
Hij doet het behoorlijk goed en ze hebben veel aangepast in de firmware waardoor de meeste problemen zijn opgelost.

Wij hebben her en der best wel wat grote bomen staan en toch werkt het goed, als je de GPS antenne maar goed hoog hangt met vrij zicht.

• Navi
Hoe werkt dat dan als hij om het huis heen moet? Dan ziet de antenne hem niet, is dat erg?

Ben helemaal klaar met de Landroid dus zoek voor dit jaar een andere.

Komt hoop nieuws uit, Husqvarna, Stihl, etc

[Voor 39% gewijzigd door Navi op 05-01-2023 12:49]

• Thoit
Navi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:47:
Hoe werkt dat dan als hij om het huis heen moet? Dan ziet de antenne hem niet, is dat erg?

Ben helemaal klaar met de Landroid dus zoek voor dit jaar een andere.

Komt hoop nieuws uit, Husqvarna, Stihl, etc
Als die de verbinding met het thuisstation verliest stopt die en geeft die een melding dat die geen verbinding meer heeft.

• Navi
Thoit schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:50:
[...]

Als die de verbinding met het thuisstation verliest stopt die en geeft die een melding dat die geen verbinding meer heeft.
Dus je kunt zo 1 nooit gebruiken bij een vrijstaand huis met gazon eromheen? Of kun je dan meerdere antennes plaatsen?

• Thoit
Navi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Dus je kunt zo 1 nooit gebruiken bij een vrijstaand huis met gazon eromheen? Of kun je dan meerdere antennes plaatsen?
Ik weet niet over welke techniek de verbinding tussen station en maaier in zit. Heb een keer onder het maaien het basisstation uit de stroom gehaald en toen stopte de maaier direct. Je kan 1 antenne aansluiten, je hebt wel een extension kit waardoor je de antenne op een wellicht gunstigere locatie kan plaatsen.

• Gwaihir
  • Niet online
Navi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:47:
In principe niet; het is een RF signaal tussen die beide. Maar dat heeft natuurlijk wel meer bereik in open veld dan dwars door een huis..

Als ik GPS-RTK goed begrepen heb, dan gaat het erom dat wanneer maaier en referentiestation dezelfde satellieten zien, de combinatie de nauwkeurigheid verhoogd, omdat het referentiepunt vast is (altijd op dezelfde plaats).

Ik snap overigens niet dat we allemaal een eigen referentiepunt nodig hebben. Er is al landelijke dekking in Nederland en vele andere landen. Waarom nemen ze geen abonnement af bij een van de diensten daarvoor?

• emielbf
DRAFTER86 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:40:
[...]

Oh dat klinkt dan wel weer goed! En hoe definieer je die begin afstand? Gaat dit via de app of via het display/menu? Heb je misschien een screenshot oid?
dit kun je zowel in de app als in de maaier zelf instellen. in de app:
3 puntjes Meer, Instellingen, Installatie, Tuindekking. Hier kun je 3 gebieden definieren. je kunt de maaier vervolgens via de begrenzingsdraden of de geleidedraad een aantal meter laten rijden voordat ie begint te maaien. Mijn 2e gebied ligt dus achter het hek en ik laat 'm 40 m rijden over de begeleidingsdraad, precies door het hek en dan gaat ie z'n gang achter het hek in gebied 2. als het hek open blijft komt het wel eens voor dat ie toch weer spontaan door het hek terug gaat naar gebied 1, hij kan dus niet het onderscheid maken tussen gebied 1 en 2. Maar hij maait alles goed bij mij. Mijn grootste probleem is dat het hek natuurlijk wel open moet staan, maar daar krijg ik dan weer een berichtje voor via het domotica systeem ;)

• DRAFTER86
emielbf schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:28:
[...]

dit kun je zowel in de app als in de maaier zelf instellen. in de app:
3 puntjes Meer, Instellingen, Installatie, Tuindekking. Hier kun je 3 gebieden definieren. je kunt de maaier vervolgens via de begrenzingsdraden of de geleidedraad een aantal meter laten rijden voordat ie begint te maaien. Mijn 2e gebied ligt dus achter het hek en ik laat 'm 40 m rijden over de begeleidingsdraad, precies door het hek en dan gaat ie z'n gang achter het hek in gebied 2. als het hek open blijft komt het wel eens voor dat ie toch weer spontaan door het hek terug gaat naar gebied 1, hij kan dus niet het onderscheid maken tussen gebied 1 en 2. Maar hij maait alles goed bij mij. Mijn grootste probleem is dat het hek natuurlijk wel open moet staan, maar daar krijg ik dan weer een berichtje voor via het domotica systeem ;)
Ok, en als ie via de geleidedraad onderweg is naar gebied 2, dan draaien de messen niet?

• emielbf
klopt, hij rijdt zelfs zigzaggend over de draad om spoorvorming te voorkomen.

• DRAFTER86
emielbf schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 07:36:
klopt, hij rijdt zelfs zigzaggend over de draad om spoorvorming te voorkomen.
Hm ok. Beetje jammer dat meerdere dealers beweren dat hij dan wel maait (en dat Husqvarna niet thuis geeft en naar de dealers wijst). De documentatie maakt me ook niet veel wijzer. Misschien maar gewoon proberen...
Hoe zou je de maaier moeten instellen als je zo een passage wel gemaaid wil hebben?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emielbf
hij kan alleen een aantal meters rijden en dan beginnen met maaien. Geen idee of dat werkt voor jou passage. overigens staat ook beschreven in de app bij die settings dat ie later begint met maaien

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
TonCoronel schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:36:
[...]

Ik adviseer je absoluut niet voor de Bosch te gaan, ga even op zoek naar de recensies en die zijn bar slecht. ik heb er zelf ook één en het is een en al drama, hij heeft werkelijk nog nooit fatsoenlijk het gras gemaaid, mist stukken, loopt vast, raakt verstopt, "optillen ontdekt" etc etc. Mijn vrouw zegt al dat ik beter zelf het gras kan maaien dat kost minder tijd dan die grasmaaier elke keer corrigeren. Ook dat "smartmow" (of hoe het ook heet) werkt voor heen meter. mijn gras is ongeveer 30 bij 25 meter. Ik had verwacht dus mooie lange banen te krijgen... nou hij maait het eerste stuk inderdaad netjes in banen van links naar rechts, van 3 x 6 meter, besluit het volgende stukje van boven naar onder te doen en weer het volgende stuk kris kras. Eindresultaat is dus een grasmat met allerlei vakken die verschillend zijn gemaaid en doordat ie zo vaak vastloopt dat ik alsnog handmatig kan gaan maaien.

Hierbij 2 voorbeelden hoe het er dan uit ziet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Redelijk kansloos in mijn ogen. Volgend jaar ga ik hem verplaatsen naar de voortuin met ongeveer 10 x 20 meter gras, ik hoop dat ie dat wel een beetje red en ga dan wel uitkijken voor een wat fatsoenlijkere maaier voor de achtertuin.

ps. ja je hebt een extra station nodig, ook voor de grensdraad van stroom te kunnen voorzien en het begin punt voor de maaier.
IndigoX schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:34:
Hallo allemaal

De rest van de tuin is vrij basic, dus ik wil dat de robot hier zo goed mogelijk werkt.

Heel erg bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat meerdere mensen gelijkaardige problemen hebben.
Wij hebben dit ook, al 2jaar hebben we een Bosch Indego S+ 500 en eigenlijk is er ook altijd wel iets.
Eerste seizoen viel nog mee maar op het einde (na 9maand dus) begonnen er al problemen.
Zoals, stukken niet meer doen, na 15min terug naar basisstation om dan 5min op te laden en weer verder te doen. Ook diverse error's...
Uiteindelijk in repair gestoken maar 2 maand later hadden we die terug en je zag al direct dat het niet beter was. Gaf plots, temperatuur problemen, accu problemen (max 90% laden nog) al met al, altijd wel iets, nu na het seizoen maar weer binnen gedaan heb ik een terug betaling ontvangen. (niet meer te herstellen...)
Goeie service van coolblue maar eigenlijk triestig van Bosch en zeker als je forums leest, zo veel gelijkaardige problemen...

Nu zie ik hier wel enkele modellen regelmatig voorbij passeren maar ik heb wat moeite gekregen met het geloof in robotmaaiers...

Gardena Sileno of de Worx Landroid M500 lijkt me iets voor mij te zijn? (220m², rechte hoeken, geen obstakels, budget max 1000€...)
iemand andere tips, ...?

• Gwaihir
  • Niet online
Kunnen we weldra zonder referentiestation maaien op satellietnavigatie?
nieuws: Galileo heeft nauwkeurigheid van minder dan 40cm, maar niet voor smar...

Ondersteunt Husqvarna en / of Segway hardware deze e6-band wellicht al (of zouden ze gaan voor de ontvangst via internet)? Ze moeten al geruime tijd geweten hebben dat het eraan zat te komen..

[Voor 20% gewijzigd door Gwaihir op 24-01-2023 19:56]

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:15

Superflip

*pwiet*

Onze Husqvarna 230ac heeft nu echt wel zijn laatste seizoen gehad, al heel veel aan vervangen (voor Husqvarna kan je echt alle onderdelen ter vervanging kopen) maar nu is de druppel toch bereikt, het display is weer stuk en de perimeterdraad is weer ergens gebroken.

Ik was aan het wachten op de EPOS serie maar om er 4100 euro op stuk te slaan is me weer teveel van het goede. Ik zie nu echter dat de Segway helemaal niet zo duur is, dus ik overweeg om de H800e aan te schaffen, ik heb alleen een paar smalle doorgangen tussen bloembedden, hoe gaat deze daar mee om? Iemand ervaring mee?

• ChiLLeR
Superflip schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:20:
Onze Husqvarna 230ac heeft nu echt wel zijn laatste seizoen gehad, al heel veel aan vervangen (voor Husqvarna kan je echt alle onderdelen ter vervanging kopen) maar nu is de druppel toch bereikt, het display is weer stuk en de perimeterdraad is weer ergens gebroken.

Ik was aan het wachten op de EPOS serie maar om er 4100 euro op stuk te slaan is me weer teveel van het goede. Ik zie nu echter dat de Segway helemaal niet zo duur is, dus ik overweeg om de H800e aan te schaffen, ik heb alleen een paar smalle doorgangen tussen bloembedden, hoe gaat deze daar mee om? Iemand ervaring mee?
Volgens mij is hier nog weinig ervaring met de Segway, dus als je hem gekocht heb zijn er denk ik een hoop mensen hier die graag willen weten hoe die bevalt :)

Ik bedenk me nu net dat mijn maaier nog steeds buiten staat en ik heb nooit opgeruimd heb voor de winter. :o Hij maait niet in ieder geval maar daarna vergeten eigenlijk.

>> Signature?

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:15

Superflip

*pwiet*

ChiLLeR schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:34:
[...]
Volgens mij is hier nog weinig ervaring met de Segway, dus als je hem gekocht heb zijn er denk ik een hoop mensen hier die graag willen weten hoe die bevalt :)

Ik bedenk me nu net dat mijn maaier nog steeds buiten staat en ik heb nooit opgeruimd heb voor de winter. :o Hij maait niet in ieder geval maar daarna vergeten eigenlijk.
Die van ons staat al 12 jaar buiten, ook in de winter 8)7
Maar goed, nu dus aan vervanging toe. En eigenlijk is 12 jaar niet eens zo slecht, vandaar dat ik liever terug naar Husqvarna ga, ook al vanwege beschikbaarheid wisselstukken, dat heb ik voor de Segway nog niet kunnen vinden.

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-03 07:46
Volgende week geeft Segway een update over Navimow.
Vermoedelijk komt er vision aan, zie IG posts.
https://www.instagram.com...soEbqZn16deXxr_k_uPnpPce4
Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee