Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 36 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
SjorsdenHartog schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:53:

Hoe kan ik zorgen dat de Gardena Robotmaaier hier kan oversteken en niet maaien?
Misschien de grensdraden links en rechts bij beide ‘ingangen’ zo dicht mogelijk bij elkaar laten komen en dan weer wat breder laten uitlopen in de corridor. Misschien dat je daarmee de kans heel erg kunt verkleinen dat hij per ongeluk maaiend de corridor in gaat tijdens een maaicyclus.

Dan werken met bijvoorbeeld 50% van de tijd een beginpunt dat voorbij de corridor ligt, zodat hij dan zonder te maaien in het stuk voorbij de corridor begint.

[ Voor 0% gewijzigd door JeeEs op 08-05-2022 00:52 . Reden: Tikvouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Navi schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:32:
[...]

Heb nu een tijdje een Worx L1000 Plus 2021 WR147E.1 rijden met ACS, Radiolink en Off Limits 2.0 in een tuin met zo'n 1200m2 gras, verdeeld over zones voor achter, vijver (groot eiland), klein eiland maar moet zeggen ik ben er toch nog niet heel erg over te spreken.

De draad (extra dik) ligt overal volgens specificaties, land is mooi vlak, maar de maaier zit vaak vast op niets? Hij staat dan maar beetje te heen en weren en op een gegeven moment krijg ik bericht i'm stuck.
Rijd regelmatig buiten de draad (waarom dan!?), rijd over de magneetstrip, etc.
Laatst was hij bijna de vijver ingereden terwijl de draad er gewoon ligt, geen idee hoe hij eroverheen is gegaan, zou natuurlijk nooit moeten kunnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al met al kan hij tot nu toe bijna geen enkele maaisessie voltooien zonder handmatig ingrijpen. En ook leuk als dat onderweg naar huis is, de accu is dan bijna leeg en kun je hem niet herstarten, m.a.w je kunt hem terug naar de base dragen.

De grip van zo'n ding is ook erg slecht, er hoeft maar wat te liggen, een takje, een klein kuiltje of randje, een beetje zand o.i.d en hij komt al niet meer vooruit.

Ben er ook wel over verbaast hoe 'dom' hij eigenlijk is, wil je zone 4 maaien? Prima, dan gaat hij eerst heel de grensdraad af tot hij het zone 4 punt raakt, rustig 300 meter rijden..langs alle zones. (en rustig 10% accu eraf)
Is hij klaar en raakt hij toevallig net de draad aan de verkeerde kant? Gaat hij heel je tuin door langs de grensdraad om weer naar huis te kunnen, weer door alle zones heen. (nu opgelost met wat shortcuts via off limits)

Het vele rijden langs de grensdraad om zones te bereiken laat inmiddels ook al flinke sporen langs de randen zien.

Kan niet wachten op de Segway Navimow...
Hier precies dezelfde ervaring! Wordt er gek van. Hij staat er nu drie jaar, maar het is elke keer drama. Zelfde problemen als jij beschrijft. Er komen kuilen in het gras waar hij zichzelf vast rijdt, omdat hij na 3 pogingen niet stopt maar gewoon tot de accu leeg is voor-/achteruit blijft "wiebelen" en zich zo ingraaft... Hij ging na de winter niet meer aan, dus ligt nu onder garantie bij Landroid, maar echt blij ben ik er niet mee.

Is zo'n grensdraad universeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Skating_vince schreef op zondag 8 mei 2022 @ 06:03:
[...]

Hier precies dezelfde ervaring! Wordt er gek van. Hij staat er nu drie jaar, maar het is elke keer drama. Zelfde problemen als jij beschrijft. Er komen kuilen in het gras waar hij zichzelf vast rijdt, omdat hij na 3 pogingen niet stopt maar gewoon tot de accu leeg is voor-/achteruit blijft "wiebelen" en zich zo ingraaft... Hij ging na de winter niet meer aan, dus ligt nu onder garantie bij Landroid, maar echt blij ben ik er niet mee.

Is zo'n grensdraad universeel?
Grensdraad zelf is universeel, de manier waarop je hem legt verschilt per robotmaaier.

Heb je een offlimits? Zo ja zet no go zones maar eens uit, doet hij het 10x beter, ben hier nu mee in overleg met worx support. Maar helaas is de support van zeer laag niveau…

Zo’n typische helpdesk waar ik heel duidelijk uitleg wat het probleem is, logbestand erbij, filmpje erbij en je dan een standaard reply terugkrijgt met compleet irrelevante dingen…zucht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
SjorsdenHartog schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:53:
[Afbeelding]

Hoe kan ik zorgen dat de Gardena Robotmaaier hier kan oversteken en niet maaien?
Parasol aan de kant zetten?

(Ik zal er wel te simpel over denken.)
SjorsdenHartog schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:56:
Links en rechts liggen al de grensdraden. In het midden de geleidingsdraad. Maaier steekt wel over mar gaat soms ook maaien
Wat bedoel je met maaien. Heb je er op een of andere manier last van dat hij het oversteken met draaiende messen doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsdenHartog
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
Parasol staat al aan de kant!
Hij steekt wel over naar 2e gebied.
Maar soms gaat hij ook het terras ook 'maaien'. Ik heb nu de corridorcut ingesteld op 1%, als doorgang zeg maar. De 2 gebieden op 49 en 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:00

Toppe

Oké ✅

Wellicht denk ik te moeilijk maar hopelijk heeft iemand een simpel antwoord:

Rob z’n huis staat bij ‘t paaltje midden in de tuin. Netjes de draad rondom gelegd en via de twee paarse lijntjes naar z’n huisje toe.

Nu moet ik Rob z’n huis weer verplaatsen naar het oranje kruis. Kan ik bij het punt waar de kabels bij elkaar komen ze verbinden en bij het kruis gewoon door knippen en weer verbinden met z’n huis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BuAQ-dkAsrjn9LriNJbbC7AlK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1luJl4NNCW8nGnflkG69STsI.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-07 20:49

Superflip

*pwiet*

Na de heraanleg van de tuin moet ik nieuwe perimeterdraad gaan leggen, zo'n 350m. Vanwege de complexiteit ga ik het met grondpennen doen zodat ik nog makkelijk wat kan herschikken indien nodig.

Ik lees her en der lees ik dat je om de 70cm een grondpen nodig zou hebben, is dat niet erg veel? Dan heb ik er zo'n 500 nodig :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Als je een mooi vlak gazon hebt dan lukt 1 - 1,5m ook wel. Beetje opletten dat de draad niet teveel op het gras blijft en dus goed strak trekken overal. Na een (lente) maandje zie je de draad niet meer.

Blijft ook een beetje afhankelijk van het gebruik. Langs de randen, waar eigenlijk niemand loopt, doe ik de pennen wat meer uit elkaar. Om het speelhuisje van de kinderen doe ik dan weer om de halve meter omdat ik niet wil dat de kinderen er de eerste dagen/weken over struikelen. Zo ook op het punt waar het meeste gelopen wordt.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:08

de Peer

under peer review

Superflip schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:19:
Na de heraanleg van de tuin moet ik nieuwe perimeterdraad gaan leggen, zo'n 350m. Vanwege de complexiteit ga ik het met grondpennen doen zodat ik nog makkelijk wat kan herschikken indien nodig.

Ik lees her en der lees ik dat je om de 70cm een grondpen nodig zou hebben, is dat niet erg veel? Dan heb ik er zo'n 500 nodig :')
Je hebt dan ook een enorm veld ;-)
Met minder pennen kan ook wel maar meer risico op draad die omhoog komt. Vooral in het begin overigens, na een tijdje verdwijnt hij toch wel onder de zoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisFRST
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-12-2024
MrFl0ppY schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:06:
@JorisFRST Laat je de maaier vaak op nat gras rijden? Deze smurrie op de wielen herken ik wel maar dat was altijd wanneer ik in de regen of nat gras liet rijden.
Ja, die vertrekt meestal 's ochtends rond 7u, staat op automatisch programma.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 08:15

Salmon

.NET developer

Ik zou ze gewoon rond de 70cm houden. Het ligt, zoals hierboven ook gezegd word, vooral aan het hoogteverschil/bochten in het gras. Hier hebben we 700m2 gras en heb het vorig jaar binnen één dag aangelegd. Op sommige plekken moest het om de ~35cm zelfs doordat het best afloopt. Er zal wel een hoogteverschil van 1-1.5m zitten tussen begin en eind. Ze verkopen ook gewoon zakken met een honderdtal pennen, het werk valt best mee :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hierbij ook even dan maar een verslagje van de aanleg in juli 2021. Ter info, dit is in midden Noorwegen.

Situatieschets
~ 700 m2 gras, slecht onderhouden de afgelopen jaren door de vorige bewoners. Op oude fotos (5+ jaar terug) zag het gras er mooi groen uit. Toen wij het vorig jaar kochten was het vergeeld, met dode plekken en veel mos. We hebben een aantal keer het gemaaid met een normale grasmaaier, maar daar zit al veel tijd in... binnen een seizoen. Besloten om voor een robotgrasmaaier te gaan kijken. De buren hebben er twee, Worx voor een klein stukje grond en een dure Husqvarna voor ook 700m2. Hij raadde aan om er een te kopen met de capaciteit voor het dubbele m2 grond en niet de goedkoopste. Met de Husqvarna 0 problemen gehad meldde hij. Uiteindelijk een aantal weken reviews bekeken en afgewogen wat voor ons handig zou zijn. Gekozen voor het 1250m2 model van Gardena (Smart Life 1250), omdat dat zeer vergelijkbare performance was met de Husquarna en goedkoper (1100 vs 1500 Euro ongeveer). Bij de Gardena zit ook de home gateway erbij en kan je sommige zaken via de app inzien/aanpassen. Bij de Husqvarna moest je nog apart sommige "smart" zaken kopen en zelfs de app...

De aanleg:
Met 3 man de dag begonnen. Het meeste werk zat in het aanleggen van een stroompunt voor de grasmaaier. Het dichtsbijzijnde stopcontact was bij ons opritlaan, ~3 meter van het gras. Jammer genoeg is op die plek het gazon schuin, dus dat was geen goede plek voor het basisstation. We moesten hoe dan ook door de oprijlaan met grind een kabel trekken voor de stroom... dan konden we net zo goed gewoon de kabel doortrekken naar een stuk van het gazon waar het vlak(ker) is. Uiteindelijk was dat precies 25 meter vanaf het stopcontact en konden we dat met een lengte aan kabel doen.
Het grind van de oprijlaan was zo compact (door 20+ jaar op/neer te rijden) dat het niet uit te "graven" was met de hand. Uiteindelijk de hogedrukspuit gebruikt met veel water om het grind/grond los te weken. Dan was het iets meer te doen tezamen met een hark en een schep. Dit kostte heel de dag voor 1 persoon :+
Gelukkig kon ik in de tussentijd een geul graven van ~25 cm diep schuin door het gazond voor de stroomkabel naar de plek waar een nieuw stopcontact gemaakt ging worden. Ik heb eigenlijk het gras uitgestoken van 30x30 cm, zodat ik nadat de kabel was aangelegd het gras weer terug kon plaatsen. Scheelde weer aantal weken wachten om nieuw gras te laten groeien (en het gedeelte af te schermen van de robot). Daarnaast maaide iemand anders het hele gazon voor de laatste keer met een normale grasmaaier.

Nadat ik de geul had gegraven kon ik beginnen met de omheiningskabel van de robotgrasmaaier. Ik kon de kabel boven de grond leggen en de pinnen gebruiken, maar uiteindelijk het iets anders gedaan. Ik heb mijn grastrimmer gebruikt en deze ondersteboven een geultje laten graven rondom ons gazon van een aantal centimeter diep, zo ongeveer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxkPam8jVCVC-Gd3qzv-_zOl-Hs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQj5jZOTBYvrcis4bEJNdwPO.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarna heb ik de handleiding gevolgd en de papieren liniaal gebruikt die in de doos zat. Deze liniaal geeft 35cm aan en die heb ik gebruikt om dat te meten vanaf de omheining (weg/hek/gras). Hierna per 70cm een plastic pen in de grond geslagen, sommige plekken waren zeer oneven of met veel bochten. Zoveel gebruikt als nodig was, doordat anders de kabel "boven" het gras hangt. Ook de geleidingskabel die midden door het gazon gaat op deze manier aangelegd aan aangesloten op de omheiningskabel recht tegenover het basisstation, ~35m ervandaan.

Mijn zwager (electricien in opleiding) heeft een buitenstopcontact geplaatst en daarna hebben we het basisstation aangesloten. Direct lichtte het groene lichtje op, super, geen problemen met de kabels! 8)

Als je een stopcontact al hebt dichtbij je gazon is dit ~1 dag werk voor 1 persoon denk ik. Nu was het iets meer door al het voorbereidingswerk voor de elektra.

aanleg van robotgrasmaaier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QILKW2C06Q3bQuxHes4OM189LJs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVwNK0hMy8ySX1WvRHJtHVdo.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEoTTelQEBzWIjl9knmyDULeCX4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGwJwZihGvQZNcJwivvQt6MK.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCcaER42I38W8s35HtqzTreoNis=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMaauYYFqcIwaEnjRGFtR2q2.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4mnaNtuE1tWKnYIbTKw-uOSyIo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIJOxmdDO5mSCCL7iJBrEvaB.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSJNDt_Fy3BDXWdiiUzpnxA6Cok=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VR0PshOTs7PRUs4PDNsVLHeW.jpg?f=fotoalbum_small

De eerste aantal weken bleef de robot soms steken op bijvoorbeeld een gat dat ik nog niet had gezien, de app geeft gelukkig dan een notificatie. Toen kon ik hem verplaatsten en weer door laten gaan. Deze plekken heb ik opgevuld met aarde en graszaad overheen gegooid. Deze plekken waren snel dichtgegroeid.

Conclusie:
Tot nu toe zeer blij met de robot, totaal geen problemen mee en hij doet wat hij moet doen. In de app zie ik dat hij nu al 270 uur heeft gemaaid. Ook het gras is mooi dichtgegroeid op de plekken die we opgegraafd hadden voor de aanleg van de elektra. Het mos is sterk verminderd en het gras neemt de overhand. Afgelopen week voor het eerste keer voeding uitgestrooid over het gazon. We zullen zien hoe het er in de zomer bij komt te liggen :)

Dit is hoe het er vorige week uitzag, na 1 jaar (klik voor grotere foto). Aan de linkerkant zie je nog een klein beetje waar de geul was gegraven voor de elektra en daarna op sommige stukken nieuw graszaad was ingezaaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8vLMn0j1qWMxe4QOgz9h-_MdEg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kf615ZpIFvniZUuZ5iyFBjNN.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 81% gewijzigd door Salmon op 10-05-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58

Ja, en bij sommige stukken zelfs meer. Met een grotere afstand kan de draad opveren door het gras als het nog niet ingegroeid is en in de messen komen. Na een jaar zit het draad al een stuk dieper in de grasmat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-07 14:41
Salmon schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Ik zou ze gewoon rond de 70cm houden. Het ligt, zoals hierboven ook gezegd word, vooral aan het hoogteverschil/bochten in het gras. Hier hebben we 700m2 gras en heb het vorig jaar binnen één dag aangelegd. Op sommige plekken moest het om de ~35cm zelfs doordat het best afloopt. Er zal wel een hoogteverschil van 1-1.5m zitten tussen begin en eind. Ze verkopen ook gewoon zakken met een honderdtal pennen, het werk valt best mee :)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hierbij ook even dan maar een verslagje van de aanleg in juli 2021. Ter info, dit is in midden Noorwegen.

Situatieschets
~ 700 m2 gras, slecht onderhouden de afgelopen jaren door de vorige bewoners. Op oude fotos (5+ jaar terug) zag het gras er mooi groen uit. Toen wij het vorig jaar kochten was het vergeeld, met dode plekken en veel mos. We hebben een aantal keer het gemaaid met een normale grasmaaier, maar daar zit al veel tijd in... binnen een seizoen. Besloten om voor een robotgrasmaaier te gaan kijken. De buren hebben er twee, Worx voor een klein stukje grond en een dure Husqvarna voor ook 700m2. Hij raadde aan om er een te kopen met de capaciteit voor het dubbele m2 grond en niet de goedkoopste. Met de Husqvarna 0 problemen gehad meldde hij. Uiteindelijk een aantal weken reviews bekeken en afgewogen wat voor ons handig zou zijn. Gekozen voor het 1250m2 model van Gardena (Smart Life 1250), omdat dat zeer vergelijkbare performance was met de Husquarna en goedkoper (1100 vs 1500 Euro ongeveer). Bij de Gardena zit ook de home gateway erbij en kan je sommige zaken via de app inzien/aanpassen. Bij de Husqvarna moest je nog apart sommige "smart" zaken kopen en zelfs de app...

De aanleg:
Met 3 man de dag begonnen. Het meeste werk zat in het aanleggen van een stroompunt voor de grasmaaier. Het dichtsbijzijnde stopcontact was bij ons opritlaan, ~3 meter van het gras. Jammer genoeg is op die plek het gazon schuin, dus dat was geen goede plek voor het basisstation. We moesten hoe dan ook door de oprijlaan met grind een kabel trekken voor de stroom... dan konden we net zo goed gewoon de kabel doortrekken naar een stuk van het gazon waar het vlak(ker) is. Uiteindelijk was dat precies 25 meter vanaf het stopcontact en konden we dat met een lengte aan kabel doen.
Het grind van de oprijlaan was zo compact (door 20+ jaar op/neer te rijden) dat het niet uit te "graven" was met de hand. Uiteindelijk de hogedrukspuit gebruikt met veel water om het grind/grond los te weken. Dan was het iets meer te doen tezamen met een hark en een schep. Dit kostte heel de dag voor 1 persoon :+
Gelukkig kon ik in de tussentijd een geul graven van ~25 cm diep schuin door het gazond voor de stroomkabel naar de plek waar een nieuw stopcontact gemaakt ging worden. Ik heb eigenlijk het gras uitgestoken van 30x30 cm, zodat ik nadat de kabel was aangelegd het gras weer terug kon plaatsen. Scheelde weer aantal weken wachten om nieuw gras te laten groeien (en het gedeelte af te schermen van de robot). Daarnaast maaide iemand anders het hele gazon voor de laatste keer met een normale grasmaaier.

Nadat ik de geul had gegraven kon ik beginnen met de omheiningskabel van de robotgrasmaaier. Ik kon de kabel boven de grond leggen en de pinnen gebruiken, maar uiteindelijk het iets anders gedaan. Ik heb mijn grastrimmer gebruikt en deze ondersteboven een geultje laten graven rondom ons gazon van een aantal centimeter diep, zo ongeveer:
[Afbeelding]

Daarna heb ik de handleiding gevolgd en de papieren liniaal gebruikt die in de doos zat. Deze liniaal geeft 35cm aan en die heb ik gebruikt om dat te meten vanaf de omheining (weg/hek/gras). Hierna per 70cm een plastic pen in de grond geslagen, sommige plekken waren zeer oneven of met veel bochten. Zoveel gebruikt als nodig was, doordat anders de kabel "boven" het gras hangt. Ook de geleidingskabel die midden door het gazon gaat op deze manier aangelegd aan aangesloten op de omheiningskabel recht tegenover het basisstation, ~35m ervandaan.

Mijn zwager (electricien in opleiding) heeft een buitenstopcontact geplaatst en daarna hebben we het basisstation aangesloten. Direct lichtte het groene lichtje op, super, geen problemen met de kabels! 8)

Als je een stopcontact al hebt dichtbij je gazon is dit ~1 dag werk voor 1 persoon denk ik. Nu was het iets meer door al het voorbereidingswerk voor de elektra.

aanleg van robotgrasmaaier
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

De eerste aantal weken bleef de robot soms steken op bijvoorbeeld een gat dat ik nog niet had gezien, de app geeft gelukkig dan een notificatie. Toen kon ik hem verplaatsten en weer door laten gaan. Deze plekken heb ik opgevuld met aarde en graszaad overheen gegooid. Deze plekken waren snel dichtgegroeid.

Conclusie:
Tot nu toe zeer blij met de robot, totaal geen problemen mee en hij doet wat hij moet doen. In de app zie ik dat hij nu al 270 uur heeft gemaaid. Ook het gras is mooi dichtgegroeid op de plekken die we opgegraafd hadden voor de aanleg van de elektra. Het mos is sterk verminderd en het gras neemt de overhand. Afgelopen week voor het eerste keer voeding uitgestrooid over het gazon. We zullen zien hoe het er in de zomer bij komt te liggen :)

Dit is hoe het er vorige week uitzag, na 1 jaar (klik voor grotere foto). Aan de linkerkant zie je nog een klein beetje waar de geul was gegraven voor de elektra en daarna op sommige stukken nieuw graszaad was ingezaaid.
[Afbeelding]
Noorwegen O+ O+ O+ Ontopic: Gisteren de Segway Navimow besteld. Kreeg een paar uur later netjes een mailtje dat die begin juni verwacht wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pablamor
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-01 10:58
Een draadbreuk in het begrenzingsdraad ("perimeter") van een robotmaaier is soms lastig te vinden. Als het een echte breuk is (dus finaal door midden) kan je de breuk eenvoudig vinden met behulp van een AM radio:
  1. Verbreek de verbinding met het perimeterdraad van één kant van het laadstation. Dit zorgt ervoor dat de kant waar de breuk zit geen signaal meer afgeeft.
  2. Zet de AM radio op een frequentie waar geen radiostation op zit (dus dat je alleen statisch geluid of ruis hoort).
  3. Loop met de antenne van de radio langs het draad, net zolang tot je geen signaal geluid meer hoort.
Het basisstation levert ca. 24 volt (bij Landroid Worx althans). Deze spanning moet op de gehele draad staan. Bij een gedeeltelijke draadbreuk kan de spanning terugvallen naar ca. 7 volt. Dit kan niet (heel) goed met een AM radio gemeten worden omdat het signaal er nog steeds is (alhoewel wel zwakker). Je kan dan evt. een multimeter gebruiken en telkens gedeeltes van de lus doormeten, bv. ter hoogte van een kabelverbinder of verbindingspunt als die er al zit.
  1. Pak uit je schuur een los stuk draad met voldoende lengte en sluit die aan op een kant van het laadstation
  2. Knip het bestaande draad ergens door ter hoogte van de vermoedelijke breuk
  3. Sluit het losse stuk draad aan op de ene pen van de multimeter en het doorgeknipte deel op de andere pen. Het doorgeknipte deel moet natuurlijk ook op het laadstation zijn aangesloten. Je hebt nu een gesloten lus.
  4. Zet de multimeter op 200v. Als hij nu zo'n 22-24v aangeeft dan weet je zeker dat in deze draden geen breuk zit en moet je verder zoeken in het andere gedeelte. Geeft hij echter beduidend minder aan (bv. 7-8volt) dan weet je zeker dat in dit gedeelte een breuk zit.
De ervaring leert dat draadbreuken meestal voorkomen daar waar tuinwerkzaamheden hebben plaatsgevonden (wieden, schoffelen, afsteken, verticuteren) of soms waar de maaier is stil blijven staan (omdat ie zelf de draad heeft beschadigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Of je meet eerst de weerstand. ;)
Online zijn wel tabellen te vinden met de weerstand per xxx meter kabel.

Ik heb een signaalzoekertje met toongenerator gekocht bij gebrek aan AM-radio, die kan je overal tegen de bij de draad houden en dan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 17:07
Na jarenlang ons gazon af te rijden van 700m³ zijn we op zoek naar een robotmaaier.
Ons gazon even geschetst.
* 700 m² groot
* Voornamelijk vlak
* enkele plantenparken erin die bogen vormen in de tuin, maar over het algemeen is het 1 grote vlakte
* enkele fruitbomen als obstakel
* Bij de plantenborders zijn er vrij hoge "borderafsluitingen" waar de robotmaaier niet over kan
Tot dicht bij de kant maaien zou dus wel aangenaam zijn.

Wat is voor ons belangrijk. Een robuust toestel dat lang meegaat, perimeterdraad mag gerust, eenvoudige installatie zou leuk zijn, een stil toestel, connectiviteit via een app zou wel leuk zijn maar geen doorslaggevende factor..

Ik heb al heel wat opgezocht over robotmaaiers en enkele modellen opgezocht. Ook in functie van modellen die bij een dealer dichtbij beschikbaar zijn, hierbij denk ik aan service nadien dat wel handig kan zijn.
Ik heb rondgekeken naar modellen van 1500m² groot om zeker voldoende marge te hebben.
Volgende modellen heb op het oog.

* Husqvarna automower 315 mark 2
* robomov rk2000 pro

En 2 modellen door beschikbaarheid bij dealer in de buurt:
* Stihl imow RMI 522 C
* Honda HRM 310 of HRM 520

Allen kosten ze rond de €1.800 - €2.100, behalve de Honda HRM 310 is het goedkoopste.

Op papier lijken ze qua specs toch allemaal vrij dicht bij elkaar te leunen. De Stihl komt er dan op papier en qua prijs het beste uit... De robomov kan tot 100mm hoog maaien wat de andere weer niet kunnen.
En ze zouden zogezegd allemaal kantjes efficiënt kunnen maaien op papier.. De honda's zouden 62dB geluid produceren, de andere 60dB.

Zijn er mensen die mij wat tips kunnen geven over bepaalde modellen van hierboven vernoemd of ervaringen die mijn keuze makkelijker kunnen maken?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-07 23:15
Met 700m² is een Husqvarna 310 ook prima geschikt. Deze dekt tot 1000m². Right sizing is belangrijk bij Husqvarna, in actieve tijd vs laadtijd. Je schiet wat te hoog met 1500m² te willen nemen, Husqvarna rekent zelf die marge al in. Voldoet aan je eisen die je stelt.

Bron: https://automower.husqvarna.com/index.html

Je kan zelfs overwegen om de fruitbomen en borders waar hij tegen botst niet af te maken met een draad. Op die manier rijdt hij er dichter tegen maar botst hij wel frequenter maar met een fruitboom die waarschijnlijk rond de stam toch een beetje omhoog loopt zal dat meevallen (de impact van de botsing). Ondanks dat ze het prima kunnen hebben ben ik zelf wat huiverachtig om botsen als "stop"mechanisme te gebruiken, het is namelijk toch telkens een kleine impact. Desondanks ligt er hier geen draad rond het speeltuig en de palen van het speeltuig... Zo zie je maar ;)

Als je er toch een draad rond legt dan is de afstand fixed en altijd net ietsje meer dan wanneer je laat botsen. Wees evt wel zo voorzienig om daar je draad makkelijk op te halen (door een getwiste lus bv te leggen BUITEN je maaiveld) zodat je evt kan experimenteren of later een draad kan bijleggen richting die borders.

Service is inderdaad belangrijk en ik vraag me af hoe dat zit bij Stihl, Honda en Robomow. Indertijd was Robomow bij mijn ervaring een merk wat vooral via Coolblue werd verkocht, nu heb ik de indruk dat ze ook via dealers aan het gaan zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 13-05-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Ok bedankt. Ik heb ondertussen een dealer gecontacteerd en extra info gevraagd rond de 310 en 315.
Voor ons gazon zou de 310 dus ongeveer 16u per dag bezig zijn (8u maaien en 8u laden). De 315 dan slechts 10u in totaal.
8u per dag maaien lijkt mij gevoelsmatig erg veel? Zeker als het nat ligt en deze niet zal rijden, wordt het al lastig voor de maaier? Of is er eigenlijk echt geen reden voor ons om voor de 315 te kiezen?

Ook geeft de dealer aan dat de messen 12cm achter de voorzijde van het toestel zitten. Dus bij kantjes met opstaande randen (zoals onze borders hebben) zullen we een strook van 12cm hebben dat niet gemaaid wordt. Klopt dit effectief zo? Want bv. aan onze borders zou de maaier mogelijks parallel kunnen rijden waarbij de niet gemaaide rand minder breed is? Iemand ervaringen? Scoort Husqvarna hier minder dan concurrenten of is dit gelijkaardig?

De dealer zou de grensdraad ongeveer 4cm onder de grond steken, voor verticuteren is dit wel een voordeel vind ik persoonlijk. Hij geeft aan breuk snel te kunnen detecteren en gezien deze op enkele km's afstand woont vind ik een ondergrondse draad dan mogelijks zo slecht niet? Ondanks dat er vaak kritiek gegeven wordt op ondergrondse perimeterdraad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Volgens mij heeft niemand zozeer kritiek op een ondergrondse draad. Sterker nog, in the end zou dat bij iedereen wel fijner zijn vanwege het verticuteren. De reden waarom dit niet direct (of helemaal) niet wordt gedaan is dat het altijd even passen en meten is met de draad. Vaak wil je hoekje oid naderhand nog aanpassen omdat de maaier altijd blijft steken of zich ingraaft oid. Dat gaat lastig als de draad onder de grond ligt. Daarnaast is het natuurlijk veel meer werk, zeker zonder fijne machine.

Wat betreft de rand. Elke maaier laat een randje staan bij opstaande borders. De ene wat meer dan de ander. De vraag is hoeveel het uitmaakt of je nu zelf 5 of 10cm moet maaien. Wat wel uitmaakt is of de maaier bij niet opstaande borders goed bij de rand kan maaien. Dan hoef je die namelijk zelf helemaal niet te doen. Vaak hebben de maaiers die dat goed kunnen de messen niet in midden maar aan de zijkant zitten.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
16 uur per dag? Dat gaat nergens over. We doen hier voor de helft 4 dagen per week en dan van 14-18 uur. Dat zijn twee volledige laadcycli maaien per keer, dus ca 2x4=8 uur netto per week.

Randen moet je gewoon randstenen toepassen om overheen te laten rijden, ook al hebben de meeste maaiers cut-to-edge. Dat is de beste oplossing voor strakke randen zonder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-07 11:23
Iemand die mij het verschil kan zeggen tussen een Bosch S+500 van 2021 of van 2022.

Behalve dat deze van 2021 al iets langer in het magazijn staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:40
mysticwizard schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:33:
Ok bedankt. Ik heb ondertussen een dealer gecontacteerd en extra info gevraagd rond de 310 en 315.
Voor ons gazon zou de 310 dus ongeveer 16u per dag bezig zijn (8u maaien en 8u laden). De 315 dan slechts 10u in totaal.
8u per dag maaien lijkt mij gevoelsmatig erg veel? Zeker als het nat ligt en deze niet zal rijden, wordt het al lastig voor de maaier? Of is er eigenlijk echt geen reden voor ons om voor de 315 te kiezen?
ik heb ongeveer 800m gras en een 310. Rijdt 4 runs per dag en dat 6 dagen. Volledig opladen kost een uurtje, een run levert 1,5 uur maaien op.

Nu het gras als kool groeit, moet ie niet teveel uitval (regen etc) hebben, maar hij trekt het prima.

De randjes waar ie tegenaan rijdt geven inderdaad een cm of 15 gras wat je handmatig moet maaien. Laat 'm waar mogelijk zoveel als mogelijk over de draad heen rijden, dan hoef je niet met de hand er achteraan. Hoe ie rijdt bepaalt ie zelf ;-) dus vriendelijk vragen of ie parallel aan de grensdraad wil rijden heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
mysticwizard schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:33:
Die maaitijden vind ik toch iets heel raars bij HQV. Het is niet alsof die 315 sneller rijdt, de batterij is misschien wat zwaarder (alhoewel ik dat betwijfel, volgens mij zijn die lagere 300 series allemaal voorzien van dezelfde batterij) en is het een software beperking.

16h is inderdaad heel veel en is volgens mij ook niet realistisch. Je gaat dat ook wel snel genoeg zien: je geeft 'm redelijk wat tijd in het begin, stel Weather Timer in op light of medium (de naam "Weather Timer" is wat ongelukkig gekozen maar dat meet adhv de weerstand van de mesjes of het gras hoog staat of niet en als het niet hoog staat leidt hij af "het is wat minder goed weer geweest voor het gras en heeft minder goed gegroeid, ik mag naar huis") en dan ga je snel genoeg door hebben hoeveel tijd hij ECHT nodig heeft.

Ik stel 'm nu bv voor 130m² in van 10h00 tot 14h00 en rond de middag gaat hij al op stal vanzelf. In de zomer ga ik 'm vroeger laten starten om het gras niet te hard te belasten.
Nat gras is geen probleem, ik let er wat op maar eigenlijk moet dat niet. Ik heb gewoon geen zin om vaak te poetsen dus ik probeer het te vermijden maar als ik op het werk zit dan rijdt hij ook hoor.

Ik zie geen reden om voor de 315 te gaan...
Ook geeft de dealer aan dat de messen 12cm achter de voorzijde van het toestel zitten. Dus bij kantjes met opstaande randen (zoals onze borders hebben) zullen we een strook van 12cm hebben dat niet gemaaid wordt. Klopt dit effectief zo? Want bv. aan onze borders zou de maaier mogelijks parallel kunnen rijden waarbij de niet gemaaide rand minder breed is? Iemand ervaringen? Scoort Husqvarna hier minder dan concurrenten of is dit gelijkaardig?
Gelijkaardig. Ik heb van die betonnen smalle boordjes en de draad zit op een paar cm van de boordjes af. Via de app kan je instellen hoe ver hij over de grensdraad mag rijden en ik ga 2 x per maand eens met de kantenmaaier langs de boordjes, ik kantel de kop van de kantenmaaier 90° graden, ik zie het de spoel en draad (ik kijk er op) en laat de trimdraad net tegen de boord slaan.

Oddly satisfying hoe strak en recht dat is. :P Krijg daar ook regelmatig complimenten over "Ga jij met een mes langs je boordjes?" O+

Smal boordsteentje:
https://media.hubo.be/img...lYzAwMzU2&attachment=true

Had ik nu opnieuw de tuin gedaan had ik ipv die smalle boordstenen liever die bredere gehad van 10 cm of van die vierkant klinkertjes van 20cm maar dankzij de app waar je instelt hoe ver hij over de lijn mag is het geen drama.

Kantjes maaien ga je altijd moeten doen, het is de finishing touch om je gras als totaalplaatje er netjes bij te laten liggen.
De dealer zou de grensdraad ongeveer 4cm onder de grond steken, voor verticuteren is dit wel een voordeel vind ik persoonlijk. Hij geeft aan breuk snel te kunnen detecteren en gezien deze op enkele km's afstand woont vind ik een ondergrondse draad dan mogelijks zo slecht niet? Ondanks dat er vaak kritiek gegeven wordt op ondergrondse perimeterdraad?

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 18-05-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Salmon schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Situatieschets
Bij de Gardena zit ook de home gateway erbij en kan je sommige zaken via de app inzien/aanpassen. Bij de Husqvarna moest je nog apart sommige "smart" zaken kopen en zelfs de app...
Ik vrees dat er verwarring bij je ontstaan is over de app en het "smart concept"
Ieder recent model van HQV (behalve het laagste model zijnde de 105) heeft altijd Bluetooth en de app is gratis, daar moet je nooit voor bijbetalen.
Automower® Connect@HOME

De Bluetooth®-oplossing, Automower® Connect @ HOME, geeft u de volledige controle over de maaier op uw smartphone. U kunt eenvoudig start-, stop- en parkeeropdrachten verzenden, de instellingen controleren en aanpassen. Bluetooth®-communicatie tot een bereik van 30 meter. Standaard voor alle 300-400-series.
Als je van op afstand je Automower wil bedienen dan moet je voor de lagere modellen een extra module kopen en dan heeft ie 2/3/4G en kan je van overal ter wereld met mobiel internet je robot bedienen.
Automower® Connect

Automower® Connect geeft u de volledige controle over de maaier op uw smartphone. U kunt eenvoudig start-, stop- en parkeeropdrachten verzenden, instellingen controleren en aanpassen. Ontvang indien nodig ook alarmen en volg de positie van uw maaier in geval van diefstal - waar u ook bent. 10 jaar mobiel gegevenscontract inbegrepen. Standaard op X-line, optioneel voor alle 300-400-series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-06 10:27
ilPazzo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:17:
Ik zie dat er samen met mij mensen nog uitkijken naar de Segway Navimow. Maar er is ook een concurrent die ook zonder perimeterdraad werkt: de Ambrogio Twenty ZR. Daar lees ik in dit topic niks over? Het lijkt een betrouwbaar merk, hun eerder model de L60 werkte ook al draadloos en lijkt het volgens de reviews die ik vind toch goed te doen... De Twenty-reeks op zich bestaat ook al even en heeft positieve reviews. De ZR-variant is nieuw, maar in verschillende shops op stock.

Ter info: zowel del L60 als de nieuwe Twenty ZR werken niet met GPS zoals de Navimow, maar met sensoren: radar voor kanten te herkennen, grondsensoren die gras kunnen herkennen en stoppen bij iets wat geen gras is, ...

https://www.ambrogiorobot.com/nl-be/models/view/twenty-zr

De prijs is trouwens vergelijkbaar met de Navimow: zo'n 1450 euro, voor 1000m² zowaar (claimen ze...)

Heeft er iemand ervaring met de L60 of de Twenty ZR?
Heb je al wat meer info over deze dingen gevonden? Ik ben op zich ook wel geïnteresseerd in perimeterdraadloos. Zo'n ZR of Segway lijken wel interesseant, maar de Segway moet nog uitkomen.

Deze heb ik ook al gezien online:
https://mammotion.com/products/luba
Maar dat is een kickstarter en moet ook nog uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilPazzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-04 11:18
Heb je al wat meer info over deze dingen gevonden?
Daar heb ik zeker info over, want ik heb de Twenty ZR gekocht... en weer retour gedaan. Hij heeft geen GPS en rijdt rond op basis van radar (om voor zich te "kijken") en op basis van een gras-sensor. Die zit onderaan, en herkent of de bodem gras of iets anders is.

De grassensor: deze werkt goed. We hebben een houten terrasje en een stenen padje, beiden worden herkend: de ZR rijdt er een 10cm over, stopt, en draait weer terug. Perfect! Maar... we hebben ook veel plantenborders waar er tussen de planten een laagje boomschors ligt. En dat herkent ie niet... Boomschors zal teveel op gras lijken zeker? Voor sterkere planten is dit geen probleem, daar springt de radar tussen (zie verder). Maar pas aangeplante planten ging ie zonder morren omver maaien... Opgelost door een houten plank naast de plantenborder in kwestie te leggen: hij herkent het hout en draait terug. Met deze oplossing kon ik nog leven, want eens de planten groter, dan zou de plank niet meer nodig zijn.

Dan de radar: obstakels herkent hij goed, zolang ze groot genoeg zijn. Daarmee bedoel ik: houten afsluiting, haag, mens, opzetzwembad: geen probleem. Paal van de schommel of boompje: hit & miss. Soms ziet ie 'm niet en knalt ie er frontaal op, maar die paal kan ertegen, en de botssensor maakt dat ie achteruit rijdt, tikje draait, en verder rijdt. Valt mee te leven. Maar... maar... maar... Ik heb langs het gras hier en daar een klein boordje van houten paaltjes, zo'n 7cm hoog. Dat ziet de radar niet. Niet erg zou je denken, want botssensor? Neen... De motor is verdomd krachtig, dus als ie op topspeed is, en het boordje niet ziet, dan vliegen de voorwielen erover en... hangt hij vast. Hij probeert met vooruit- en achteruitrijden om zich vrij te maken, met als resultaat dat hij zich nog wat ingraaft in het gras. Maar zich vrijmaken lukt niet. Dit was voor mij een dealbreaker: als ik 'm elke dag moet gaan "redden" en terug in z'n oplaadstation zetten, dan is er geen meerwaarde meer tov zelf het gras afrijden. Of toch niet voldoende voor mij, in verhouding tot de 1500 euro aankoopprijs.

Ten andere: in de handleiding vermeldt men effectief dat er ofwel géén boordje mag zijn, ofwel minstens 9cm hoog. Ik zou voor de zekerheid de ZR enkel overwegen met een boordje van minstens 12-13cm hoog. Ik had het dus kunnen weten, maar behalve in kleine lettertjes in de handleiding wordt het nergens vermeld.

Ik heb 'm dus retour gedaan en wacht weer op een GPS-maaier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Laatst online: 23-06 10:27
Dank voor je uitgebreide verhaal. Die problemen die jij hebt zouden bij ons niet aan de orde zijn, dus ik hou hem nog even in het achterhoofd. Maar ik ken het merk verder niet, dus daar duik ik nog even wat meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 00:25
Ben zelf op zoek naar een robotmaaier en vroeg mij af of hier iemand ervaring heeft met de Greenworks robotmaaiers?

Ik zie namelijk toevallig vandaag dat de Greenworks Optimow S in de aanbieding is bij Amazon, maar kan over dat specifieke model weinig tot geen informatie vinden (op de verkoop informatie na)... Vind het ook ergens gek dat ik het model niet op de website van Greenworks kan vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Rammz op 19-05-2022 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-07 16:15
SRB12 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:26:
Dank voor je uitgebreide verhaal. Die problemen die jij hebt zouden bij ons niet aan de orde zijn, dus ik hou hem nog even in het achterhoofd. Maar ik ken het merk verder niet, dus daar duik ik nog even wat meer in.
Ik heb nu al een tijdje een Ambrogio Twenty Deluxe staan. Doet goed zijn werk. Was al 2 keer buiten zijn draad gegaan maar dat gebeurd wel eens denk ik. Anders geen klagen. Ik moet niet meer maaien dus ik ben tevreden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-07 21:49
Wij hebben zojuist onze graszoden gelegd, dus lijkt me ook het goeie moment om over te stappen naar een robotmaaier. Na veel lezen in dit forum, en veel gegoogle, ben ik uiteindelijk op Worx uitgekomen. Wel heb ik nog een paar vragen hierover:

Wij hebben een tuin van circa 180m2 gras:
- Volledig vlak
- 1 zone
- Geen dunne of rare stukken
- Geen vijvers of obstakels (in toekomst wel nog een speeltoestel ergens)

1) Zouden jullie een garage aanraden? (of een vorm van afdak)
2) Moet hij perse op het gazon staan, of mag het ook direct ernaast?
3) Heeft Worx een sterk wifi signaal nodig in de gehele tuin?
4) Hoe hebben jullie het gedaan met de afstand van de draad? Ik heb klinkers die circa even hoog liggen als het gras (opsluitbandjes er tussen die net iets lager liggen), en borders aansluitend aan het gras die een paar cm lager liggen, maar waarvan ik eventueel tegen het gras aan wat aan zou kunnen vullen. Is het dan slim om gewoon overal 10cm aan te houden, zodat hij ook overal mooi de randjes mee pakt?
edit: 5) Maakt het uit dat mijn sproeiers de worx compleet natsproeien op zijn rust plek? Want mijn volledige gazon wordt namelijk besproeid, en anders moet ik actief een 'dode hoek' ergens gaan creeeren.

Over het model:
Ik zat te denken aan een Worx wr165e (M500 plus). Kost circa 750 euro, maar is wel overal uitverkocht, dus weet niet of ik die ergens fatsoenlijk kan vinden.
Nu kan ik een tweedehandse Worx wr147e.1 (L1000) uit juni 2020 op te kop tikken voor 600, inclusief het Worx Anti Collision System.
Voordeel hiervan is dat het model eerder klaar zal zijn en dat die ACS wel handig kan zijn als ik later een speeltoestel ga plaatsen in de tuin. Natuurlijk is het ook fijn dat hij wat goedkoper is. Maar ik heb wel mijn twijfels erover dat hij al bijna 2 jaar oud is, en de garantie dus ook bijna verloopt.

Wat zouden jullie hierin adviseren?

[ Voor 5% gewijzigd door rolandmegens op 21-05-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
@rolandmegens

1. Als een garage mogelijk is zou ik het zeker doen. Lees toch wel vaak dat robots in de winter binnen gepakt moeten worden ivm kapot vriezen van componenten. Dan zou een beetje bescherming tegen regen ook geen kwaad kunnen.
3. Wat is sterk? Ik denk dat het voor elke situatie verschillend is. Kwestie van proberen dus.

Gebruikt ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Een accu is een slijtage object, weet niet of die makkelijk te vervangen is bij een Worx? Maar vaak genoeg meegemaakt dat apparaten net na de garantie defect geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
rolandmegens schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:37:

Wij hebben een tuin van circa 180m2 gras:
- Volledig vlak
- 1 zone
- Geen dunne of rare stukken
- Geen vijvers of obstakels (in toekomst wel nog een speeltoestel ergens)

1) Zouden jullie een garage aanraden? (of een vorm van afdak)
2) Moet hij perse op het gazon staan, of mag het ook direct ernaast?
3) Heeft Worx een sterk wifi signaal nodig in de gehele tuin?
4) Hoe hebben jullie het gedaan met de afstand van de draad? Ik heb klinkers die circa even hoog liggen als het gras (opsluitbandjes er tussen die net iets lager liggen), en borders aansluitend aan het gras die een paar cm lager liggen, maar waarvan ik eventueel tegen het gras aan wat aan zou kunnen vullen. Is het dan slim om gewoon overal 10cm aan te houden, zodat hij ook overal mooi de randjes mee pakt?
edit: 5) Maakt het uit dat mijn sproeiers de worx compleet natsproeien op zijn rust plek? Want mijn volledige gazon wordt namelijk besproeid, en anders moet ik actief een 'dode hoek' ergens gaan creeeren.

Over het model:
Ik zat te denken aan een Worx wr165e (M500 plus). Kost circa 750 euro, maar is wel overal uitverkocht, dus weet niet of ik die ergens fatsoenlijk kan vinden.
Nu kan ik een tweedehandse Worx wr147e.1 (L1000) uit juni 2020 op te kop tikken voor 600, inclusief het Worx Anti Collision System.
De Worx L1000 is gewoon hetzelfde als een M500 + grotere accu en snellere lader. Voor jouw 180m2 heeft dat niet echt zin (hij zal dus ook niet sneller klaar zijn).
Ik heb 2 Worxen, en 1tje met ACS. Het verschil is minimaal, maar als je erg veel spullen hebt staan zal hij wat minder vaak botsen.

1. garage niet nodig, dan werkt de regensensor eigenlijk pas nadat hij begint met rijden
2. mag ernaast ook.. als hij maar voldoende aan en afrij ruimte heeft... en hij niet door de modder hoeft te rijden.
3. valt mij mee.. mijn M500 en L2000 hebben eigenlijk altijd wel bereik (op 2500m2 grond)
4. geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:14
Thoit schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:24:
@rolandmegens

Gebruikt ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Een accu is een slijtage object, weet niet of die makkelijk te vervangen is bij een Worx? Maar vaak genoeg meegemaakt dat apparaten net na de garantie defect geraken.
Bij een Worx heel gemakkelijk. Tis dezelfde accu die op hun powertools wordt gebruikt. Ik heb er twee met een externe lader erbij zodat ik af en toe, als het net een dag droog is tussen allemaal regenachtige dagen bijvoorbeeld, lang door kan gaan. Wissel ik gewoon even snel de accu en kan hij weer een paar uur verder. Echt 30 seconden werk inclusief weer aan het werk zetten.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:23
Himalaya schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:04:
[...]

Bij een Worx heel gemakkelijk. Tis dezelfde accu die op hun powertools wordt gebruikt. Ik heb er twee met een externe lader erbij zodat ik af en toe, als het net een dag droog is tussen allemaal regenachtige dagen bijvoorbeeld, lang door kan gaan. Wissel ik gewoon even snel de accu en kan hij weer een paar uur verder. Echt 30 seconden werk inclusief weer aan het werk zetten.
Welke Worx is dat? Die van mij heeft een interne accu met een stekkertje namelijk.

Ik had vorig jaar enorm gedoe met m'n twee zones gescheiden van elkaar met 1 robot en 1 draad.
Heb nu 2 lussen parallel aan het laadstation gehangen en alles werkt weer als een zonnetje. Plus dat bij draadbreuk in 1 zone, de andere zone gewoon blijft werken.

Je kunt dus prima meerdere lussen aan 1 laadstation maken, enige wat mij mij een ding is, is dat hij bij lege accu net zo lang rondjes rijdt tot ie op is of vast loopt. Maargoed, nu die dingen geen 400,- maar 800,- kosten heb ik een tweede even uit m'n hoofd gezet :+

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-05-2022 15:10 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
NiGeLaToR schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Welke Worx is dat? Die van mij heeft een interne accu met een stekkertje namelijk.
De M700 / WR142E

Nam aan dat dat ook voor de oudere modellen zou gelden, dus niet blijkbaar |:(

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Himalaya schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:38:
[...]

De M700 / WR142E

Nam aan dat dat ook voor de oudere modellen zou gelden, dus niet blijkbaar |:(
Cool, das wel een nice feature en zeker dat tussendoor even laden.

De S500i heeft wel een 20v accu ook, maar daar houdt het op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
@Thoit De accu is gelukkig heel erg makkelijk te verwisselen bij een Worx

@DanTm Als ACS inderdaad zo weinig verschil maakt, dan is het het inderdaad niet waard. Had gehoopt dat ik dan de perimeterdraad in toekomst niet hoef aan te passen als ik een speeltoestel plaats. Maar opzich moet dat ook wel lukken. En ik had verwacht dat er wel meer verschil in zou zitten (maai breedte oid), maar dan ga ik inderdaad maar gewoon voor de gloednieuwe.

Elke deels verharde ondergrond is dus prima voor de maairobot? (exclusief grind of zo). Dan ga ik nog even kijken of ik hem net op, of net naast het gazon wil zetten. Wel jammer dat hij perse vanaf de zijkant er in moet rijden, dat kost meteen zoveel ruimte (naast het gazon).

Waar ik dan nog het meeste mee zit is
a) Waar in godsnaam kan ik een Worx m500+ (wr165e) kopen voor een prima prijs, alles is uitverkocht
b) Mijn hele gazon wordt goed beregend (sproeiers), met grondwater met wat roest erin. Ik twijfel een beetje of de robot dit wel zo leuk gaat vinden in de tijd. En een garage zou dit maar deels tegen houden, omdat hij vast zit aan zijn in/uit-rij richting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:48
Amazon.de heeft ze op voorraad, maandag bezorgd.
https://www.amazon.de/dp/...vdExvZ0NsaWNrPXRydWU&th=1

Iemand enig idee hoe dit met garantie zit en hoelang je garantie krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
even een vraagje tussendoor, misschien omdat ik in een veel wamer klimaat woon (Zuid west Frankrijk) maar ik plan mijn maaien op basis van hoe 1 het gras ervoor staat, 2 wat de weersverwachtiging is. Dus als ik zie dat er regen komen DAN maai ik er zo kort mogelijk voor, bij flinke warmte en droogte maai ik niet fo minder op een hogere stand zodat er meer gras blijft staan.
Resultaat? Ons fruit eiland en tuin plm 2500m2 zijn altijd mooi groen met gemiddeld een uurjte werk per week, waar de buren iemand inhuren die elke week op dezelfde tijd komt maaien en drie uur bezig is, hun veld en tuin zijn in de droge perioden vaker bruin dan groen.
Een robot maaier haalt die hele finesse wanneer te maaien toch weg? Bovendien is het er zijn en het zelf doen toch ook een fijne ervaring en zie je meer van de rest van de planten en wat er moet gebeuren. Als er een robot ding bezig is, dan kost dat toch veel meer energie, raak je contact met je land kwijt en kan je niet inspelen op actuele omstandigheden?
Robot maaier heb ik dus echt nog nooit begrepen anders dan voor een kleine vinex tuintje met een klein gazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Jeweetje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:11:
Amazon.de heeft ze op voorraad, maandag bezorgd.
https://www.amazon.de/dp/...vdExvZ0NsaWNrPXRydWU&th=1

Iemand enig idee hoe dit met garantie zit en hoelang je garantie krijgt?
Met wat geluk kan je garantie krijgen via amazon nederland. En dan de gebruikelijke 2 jaar (+1 jaar bij registratie).

In de handleiding zie ik overigens dat je best een lang rechtstuk moet hebben voor zijn laadstation (inclusief in/uit rijden), maar bij sommige plaatjes zie ik dat mensen hem in een soort hoekje geplaatst hebben. Weet iemand of dat ook allemaal goed werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thoit
Silent7 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:23:
even een vraagje tussendoor, misschien omdat ik in een veel wamer klimaat woon (Zuid west Frankrijk) maar ik plan mijn maaien op basis van hoe 1 het gras ervoor staat, 2 wat de weersverwachtiging is. Dus als ik zie dat er regen komen DAN maai ik er zo kort mogelijk voor, bij flinke warmte en droogte maai ik niet fo minder op een hogere stand zodat er meer gras blijft staan.
Resultaat? Ons fruit eiland en tuin plm 2500m2 zijn altijd mooi groen met gemiddeld een uurjte werk per week, waar de buren iemand inhuren die elke week op dezelfde tijd komt maaien en drie uur bezig is, hun veld en tuin zijn in de droge perioden vaker bruin dan groen.
Een robot maaier haalt die hele finesse wanneer te maaien toch weg? Bovendien is het er zijn en het zelf doen toch ook een fijne ervaring en zie je meer van de rest van de planten en wat er moet gebeuren. Als er een robot ding bezig is, dan kost dat toch veel meer energie, raak je contact met je land kwijt en kan je niet inspelen op actuele omstandigheden?
Robot maaier heb ik dus echt nog nooit begrepen anders dan voor een kleine vinex tuintje met een klein gazon.
Een robot maaier kan je toch juist veel gerichter laten maaien? Je kan het bijv. koppelen met Home Assistant en (ik noem maar wat) in de nacht laten maaien, weer monitoren, rekening houden met sproeisysteem etc. In mijn tuin is 1x per week maaien van minimaal 1 uur (zonder kantjes) eigenlijk nog niet voldoende. Het is nu niet echt dat ik het maaien voor mijn plezier doe, dus als ik het kan laten doen prima.

Tevens maakt een robotmaaier veel minder kabaal. Bij ons in de buurt hoor je altijd iemand maaien omdat er rondom grote tuinen liggen. Zou het heerlijk vinden als iedereen een robotmaaier had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:19
Silent7 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:23:
Alles wat jij doet (weer bekijken, maaihoogte instellen, gezond verstand gebruiken) kan met een robot natuurlijk ook.

Als jij 2500m2 in 1 uur maait dan heb jij een zitmaaier of iets dergelijks, wat natuurlijk veel duurder in aanschaf is dan een robot maaier, en wat je ook nog eens 1 uur in de week kost aan tijd.

Zelf heb ik zo'n 1500m2 aan gras en geen zitmaaier.
Ik stond voor de keuze een zitmaaier kopen (ben je ook al snel ruim 4K kwijt) of een robot van +- 2K.

Een zitmaaier neemt ook nog eens veel ruimte in voor opslag.

Zelf bekijk ik ook wel een beetje het weer, en doe her en der wat "tweaks" die goed bij mijn situatie passen.
Helemaal automatisch zal misschien wel kunnen maar er zijn teveel variabelen om het goed automatisch werkend te krijgen in mijn situatie (Een robomow die niet via domotica te koppelen is).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
yeah met domotica kan je natuurlijk heel ver komen ik doe alles ouderwets, inderdaad op een zitmaaier, goedkoopste Husqvarna, 1200 bij inruil oude te kleine Honda, ik wilde geen groot deck, dan kom ik moeilijker bruggen over en bij krappe plekken.
Maar ik heb de fruitbomen wel zo geplant dat er rijen zijn en het heeft wat maaibeurten gekost om de ideale route te vinden, eerst was ik veel langer bezig.
En ja hij neemt een hoop ruimte in beslag, en onderhoud zal me ook een uur of 4 a 8 kosten per jaar.
Als we financieel beter zitten dan zou ik wel graag een elektrische willen, want vind het niet fijn om er benzine en olie in te moeten gooien en ook het stillere daarvan is een plus.

Bedankt voor de antwoorden, de vraag kwam elke keer op als ik dit topic links voorbij zag komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maar ook met een robotmaaier ben ik er nog niet helemaal vanaf.

Ik maai zelf met een benzinemaaier nog langs de slootkant aan de andere kant van de heg, ook de sloten moeten af en toe met een bosmaaier uitgemaaid worden.

Dan heb ik voor het huis en voor de sloot nog een stuk gemeentegrasonkruid die ik ook wekelijks mee maai met de benzinemaaier.

Verder af en toe met een Gardena elektrische strimmer de kantjes doen langs trampoline, speeltoestel, zandbak, hek vd buren, bomen, etc. :P

Al met al heb ik in de groeiperiode +- 1 uur werk per week.
Zonder robotmaaier kwam daar zeker 2 uur per week bij :P

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 24-05-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik was dit weekend aan het wandelen en zag een robotmaaier een grasveld rond een kasteel maaien. Doet zo'n ding daar niet veel te lang over voor zo'n groot stuk grond?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7fYFfb72ESA3TYSB2Xxrxu_s9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AKIWLhipftgDEKaPVsYhtTOv.png?f=fotoalbum_large

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Marzman schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:30:
Ik was dit weekend aan het wandelen en zag een robotmaaier een grasveld rond een kasteel maaien. Doet zo'n ding daar niet veel te lang over voor zo'n groot stuk grond?
[Afbeelding]
Dat ligt er aan hoe groot het stuk grond is, welke robot je er op aan het werk zet en wat je lang vindt :P

Die van mij is met 2 dagen klaar met 1500m2, ik maai dan niet 's nachts en heb ook nog niet de grootste maaier, dus er is meer mogelijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3svb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 08:26
Marzman schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:30:
[Afbeelding]
Kans is groot dat er meer dan één rondrijden. Ter info, op dat kasteel woont er een echte prins, prins Simon de Merode ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Bij Bauhaus Germany hebben ze nu de Worx M500+ (wr165e) voor 714 euro, inclusief gratis garage, maar zij leveren helaas alleen in Duitsland. Bij Bauhaus NL hebben ze alleen de m500, en niet de m500+.
Amazon DE heeft de m500+ wel voor 714 euro, en levert naar Nederland, maar dan kan je niet de gratis garage erbij krijgen.

Iemand tips? Of gewoon afwachten (of zonder garage bestellen)

Verder nog in een inhoudelijke vraag:
Hoe groot is het laadstation van Worx? Ik wil naast het gazon een verhard stukje maken met wat tegels, om daar het station te plaatsen, maar moet kijken of dat net gaat passen (ivm breedte, en de totale benodigde lengte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

3svb schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:20:
[...]

Kans is groot dat er meer dan één rondrijden. Ter info, op dat kasteel woont er een echte prins, prins Simon de Merode ;-)
Misschien heb ik die prins wel begroet (hij groete ook terug hallo, hallo :p ), er reed aan de andere kant van de Nete in een privebos iemand op een paard die wel een beetje leek op hoe die Simon de Merode er uitziet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:38
rolandmegens schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:32:
Bij Bauhaus Germany hebben ze nu de Worx M500+ (wr165e) voor 714 euro, inclusief gratis garage, maar zij leveren helaas alleen in Duitsland. Bij Bauhaus NL hebben ze alleen de m500, en niet de m500+.
Amazon DE heeft de m500+ wel voor 714 euro, en levert naar Nederland, maar dan kan je niet de gratis garage erbij krijgen.

Iemand tips? Of gewoon afwachten (of zonder garage bestellen)

Verder nog in een inhoudelijke vraag:
Hoe groot is het laadstation van Worx? Ik wil naast het gazon een verhard stukje maken met wat tegels, om daar het station te plaatsen, maar moet kijken of dat net gaat passen (ivm breedte, en de totale benodigde lengte)
Garage heeft ook nadelen, robot weet niet dat het regent.
begint zijn rondje, merkt dat het regent en moet de grensdraad weer helemaal volgen tot hij terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
akatar schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:17:
[...]

Garage heeft ook nadelen, robot weet niet dat het regent.
begint zijn rondje, merkt dat het regent en moet de grensdraad weer helemaal volgen tot hij terug is.
Zit ook wat in inderdaad! Dan misschien toch maar zonder garage, maar voelt zo zonde voor het apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
rolandmegens schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Zit ook wat in inderdaad! Dan misschien toch maar zonder garage, maar voelt zo zonde voor het apparaat...
Die kan er best tegen (als het goed is)
of je moet hem al aansturen via je HA systeem? dan gebruik je je eigen regensensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:08

de Peer

under peer review

rolandmegens schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Ik heb ook wel eens een garage gezien met een gat in het dak met een stukje tuinslang die dan precies het water naar de regensensor brengt. Dan heb je het beste van 2 werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geusie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-01-2024
Hallo

Wij zijn ook aan het uitkijken voor een robotmaaier. Nu las hier (https://www.ikwoonfijn.nl/beste-robotmaaier/) dat de Bosch Indego M700 een 18V accu heeft die ook in andere Bosch accu machines gebruikt kan worden. Is dit correct? Ik kan hier niets van terugvinden op de Bosch website. Lijkt me wel een plus als dat waar is (zoals bij de Worx. Dan heb je altijd een opgeladen accu voor je occasioneel ander tuinwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
akatar schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:03:
[...]

Die kan er best tegen (als het goed is)
of je moet hem al aansturen via je HA systeem? dan gebruik je je eigen regensensor?
Helaas zit er nog geen koppeling tussen Homey en Worx :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
@rolandmegens
Volgens homey forum wel:

First release is on Homey Community Store for testing.

It is for Landroid, Kress and LandXcape mowers that are cloud enabled.

It will support triggering for all errors and statuses, action cards for all commands, condition for Home (or not).

start and home commands (via on/off).

And display of mower info.

Let me know your thoughts.

If you need something particular, let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 00:25
Ik heb het volgende in de handleiding staan van mijn robotmaaier (Optimow s):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoSf_wNimtWXDDpVagFDbTp0jtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpm0KboAHCbhe9tWB9KzBb2A.jpg?f=fotoalbum_large

Nu was ik in eerste instantie van plan om het laadstation precies zo te plaaten waarvan in het 2e plaatje is aangegeven dat dit eigenlijk niet de bedoeling is :+ ... Dus waarbij de begrenzingsdraden door het station heen naar de punt lopen. Iemand hier ervaring mee? Kan dit ook niet icm de optionele begeleidingsdraad waarmee de robot zijn laadstation kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:16

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Thoit schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Een robot maaier kan je toch juist veel gerichter laten maaien? Je kan het bijv. koppelen met Home Assistant en (ik noem maar wat) in de nacht laten maaien, weer monitoren, rekening houden met sproeisysteem etc. In mijn tuin is 1x per week maaien van minimaal 1 uur (zonder kantjes) eigenlijk nog niet voldoende. Het is nu niet echt dat ik het maaien voor mijn plezier doe, dus als ik het kan laten doen prima.

Tevens maakt een robotmaaier veel minder kabaal. Bij ons in de buurt hoor je altijd iemand maaien omdat er rondom grote tuinen liggen. Zou het heerlijk vinden als iedereen een robotmaaier had.
's-nachts maaien is uit den boze dit ter bescherming van de egels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
akatar schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:22:
@rolandmegens
Volgens homey forum wel:

First release is on Homey Community Store for testing.

It is for Landroid, Kress and LandXcape mowers that are cloud enabled.

It will support triggering for all errors and statuses, action cards for all commands, condition for Home (or not).

start and home commands (via on/off).

And display of mower info.

Let me know your thoughts.

If you need something particular, let me know.
Nooit geweten dat er een losse community store is :O
Dacht altijd dat dat puur open requests waren voor apps. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:40
de Peer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:05:
[...]

Ik heb ook wel eens een garage gezien met een gat in het dak met een stukje tuinslang die dan precies het water naar de regensensor brengt. Dan heb je het beste van 2 werelden.
ik pas het maaischema van de maaier aan adhv regen, beregening, weersvoorspelling via domotica. En dan kan ie gewoon lekker onderdak staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 11:57

Masselink

Voor de dorst

Ben in de markt voor een Ambrogio twenty ZR of de Segway Navimow. Ik ga in de nieuwe tuin geen draden trekken

Mijn kavel is 1012 meter met een gras gedeelte voor, naast en achter het huis. De ZR kan er naar toe rijden, maar gaat de Navimow dat ook (nauwkeurig) doen? Ergens komt hij uit zicht van de gps versterker. (Als ik het goed heb begrepen)

Daarnaast is het prijs verschil tussen de 800 en de 1500. Zal de 800 voldoende zijn voor plm. 700 m2 gras.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
bebopper schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:12:
We gaan verhuizen en nu gaat er voor het nieuwe gazon toch echt een robotmaaier komen. Ben er al wel uit dat dit een Worx Landroid plus (model 2021) wordt, ik denk dat het zwevende maaidek wel wat zal toevoegen t.o.v. de oude modellen.

Gaat om voortuin en achtertuin met elkaar verbonden door een strook gras naast het huis met een hellingkje, alles bij elkaar opgeteld zal er rond de 350-400m2 te maaien zijn.

[Afbeelding]

De 2 opties, goedkoopste optie op dit moment is in DE (woon vlakbij de grens dus geen probleem), amazon heeft niets op voorraad en ook niet duidelijk wanneer weer wel:

M500 Plus (WR165E)
M700 Plus (WR167E)

Prijsverschil is 120 euro.

Belangrijkste verschil tussen de twee voor mij is de accu: 20/4 V/Ah voor de M700 tegenover 20/2 V/Ah voor de M500. Beiden zouden de te maaioen oppervlakte aan moeten kunnen. Maar mijn gevoel zegt me dat de M700 met de wat zwaardere accu dit beter gaat doen dan de M500 (en misschien ook makkelijker het hellingkje neemt?).

Waarom mijn gevoel me dat zegt? Geen idee :P
Vandaar deze post waar ik graag hoor of mijn gevoel ergens op gebasseerd is of dat het gewoon onzin is en de M500 prima gaat voldoen.
Wat een enorm prijs verschil tov de Hornbach. Daar is de M700 plus 1100e.

https://www.hornbach.nl/s...oth/10359793/artikel.html

Haal dan wel in Duitsland, half uurtje rijden maar. Scheelt ruim 300e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
Wackmack schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:22:
[...]

Wat een enorm prijs verschil tov de Hornbach. Daar is de M700 plus 1100e.

https://www.hornbach.nl/s...oth/10359793/artikel.html

Haal dan wel in Duitsland, half uurtje rijden maar. Scheelt ruim 300e.
De m500 2.0 is bij Bauhaus in Duitsland voor 711 euro te verkrijgen met garage, helaas verzenden ze niet naar Nederland. Bij Amazon nl is deze 759 euro en bij .de 729 euro beide dan as maandag geleverd zonder garage.

Enige verschil tussen de m500 en de m700 is dacht ik de grotere accu.
Losse 20v 4Ah accu met lader van Worx is ca 95 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Jeweetje schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:39:
[...]

De m500 2.0 is bij Bauhaus in Duitsland voor 711 euro te verkrijgen met garage, helaas verzenden ze niet naar Nederland. Bij Amazon nl is deze 759 euro en bij .de 729 euro beide dan as maandag geleverd zonder garage.

Enige verschil tussen de m500 en de m700 is dacht ik de grotere accu.
Losse 20v 4Ah accu met lader van Worx is ca 95 euro.
Bedoel je deze? Dit is mooi de plus versie. Er ligt al een garage in de tuin 🤞 dus kan deze mooi vandaag bestellen. Voor de bbq meater heb ik ook al een 2.4ghz netwerk in de tuin dus moet goed komen.

M700 heeft ook een ander scherm bij begreep ik. Verder is mijn gras rond de 200m2 dus heb liever een beetje overkill.

https://www.amazon.nl/WOR...00+plus%2Caps%2C75&sr=8-2

WORX WR165E Landroid Robotmaaier besteld! Zaterdag in huis. Kan die mooi volgende week gaan maaien 😎

Edit: Nog niet verzonden
Geschatte bezorgdatum:

dinsdag 31 mei 2022. Dit blijft irritant. Zeggen dat het zaterdag wordt geleverd en nu ineens dinsdag.

[ Voor 39% gewijzigd door Wackmack op 25-05-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Weet iemand of je een strookje hoog gras krijgt als je met de Worx via landroid een zonegrens hebt lopen midden in het gras? Of overlapt dat elkaar?

[ Voor 3% gewijzigd door FireFoz op 25-05-2022 19:56 ]

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeme
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-06-2022
Vraagje voor mensen met een Robomow. Mijn rc308u van 2019 geeft sinds kort een loop error. De perimeter draad echter is nog perfect ok (even gecheckt met een multimeter). Het lampje op het basisstation deed het ook niet meer, dus heb de printplaat in het basisstation ook al vervangen, helaas zonder resultaat. In de advanced config ook al eens de signal type veranderd, maar dat lost het probleem ook niet op. Heeft er toevallig hier iemand nog een ander idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandmegens
De M500+ (wr165e) is nu weer op voorraad bij de praxis voor 759 euro.
Extra voordeel: Sinds 20 mei 2022 geldt weer de gratis garage actie: https://www.worx-europe.c...ebsite_2022_NL_5.19_R.pdf
Wel alleen als je bij Hornbach, Praxis of Bauhaus besteld.

Ik heb hem zojuist bij praxis besteld (wordt zaterdag geleverd)

@Wackmack Als je jouw bestelling annuleert bij Amazon kan je hem nog bij Praxis bestellen. Dan heb je en een gratis garage, en heb je hem zaterdag ;)

Edit: Vraag aan alle Worx eigenaren: Hoe hoog mag het hoogteverschil zijn bij de rand van het gras? Ik wil eigenlijk overal 10cm van de rand aanhouden met de draad, maar dan ben ik benieuwd wat voor hoogte verschillen hij aan kan. Is het erg als de opsluitband 1 a 2 cm lager ligt als het gras, en de klinkers wel weer op dezelfde hoogte als het gras?
En als het gras aan een border grenst, is het dan erg dat het grond daar iets lager ligt als het gras (1-2cm ook)?

[ Voor 46% gewijzigd door rolandmegens op 26-05-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
Bedankt, direct besteld bij praxis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-06 13:53
Boeme schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:45:
Vraagje voor mensen met een Robomow. Mijn rc308u van 2019 geeft sinds kort een loop error. De perimeter draad echter is nog perfect ok (even gecheckt met een multimeter). Het lampje op het basisstation deed het ook niet meer, dus heb de printplaat in het basisstation ook al vervangen, helaas zonder resultaat. In de advanced config ook al eens de signal type veranderd, maar dat lost het probleem ook niet op. Heeft er toevallig hier iemand nog een ander idee?
Ik heb hetzelfde met een Gardena Sileno. Het lampje knippert blauw (dat betekend dat de lus is onderbroken). Met een tracker de lus gecontroleerd en is in orde. Afgelopen maandag heeft hij nog gemaaid, ging keurig in zijn hok en dinsdag bij de start gaf hij deze fout.

Ik heb een korte lus gemaakt als test (1 meter) van oude kabel en dan wordt het lampje groen. Vorig jaar hebben we de draad opnieuw gelegd na het wijzigen van de tuin. Echt heel gek dat de tracker zegt dat de lus in orde is. Herkent iemand dit? Ik verwacht bijna een fout in het basisstation, of zou de lus minimaal zijn beschadigd onder de grond zodat het signaal wordt afgezwakt. Heeft iemand dit al eens gehad?

Hoe controleer jij me een multimeter? Welke waarden stel je in?

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Bedankt allen voor de reacties rond de hsq 310. Gezien ze momenteel in promo staan (€1599) overweeg ik sterk om er 1 aan te kopen. Promo tot 31/5..

Zijn er andere modellen in deze prijsklasse die het beduidend beter doen of is dit al 1 van de betere in zijn klasse?
Het enige nadeel vind ik persoonlijk dat deze niet super geschikt is voor kantmaaien bij hoge borders, af en toe nog wat manueel bijwerken dus :)

Een ander model dat ik interessant vind is de worx landroid l1000 vanwege de cut to edge. En ook wat minder prijzig. Geluid ook “maar” 60db, de hsq doet het iets beter…
Of de robomow rk2000 omdat deze ook een kantjesfunctie heeft, kost direct wel een stuk meer…
Ik heb enkele perkjes met opstaande borderranden dus die functie zou handig zijn. Al weer ik niet als ik me zo blind moet staren op die functie want mogelijks is dat ook niet het valhalla?

[ Voor 36% gewijzigd door mysticwizard op 27-05-2022 07:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
rolandmegens schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:07:
De M500+ (wr165e) is nu weer op voorraad bij de praxis voor 759 euro.
Extra voordeel: Sinds 20 mei 2022 geldt weer de gratis garage actie: https://www.worx-europe.c...ebsite_2022_NL_5.19_R.pdf
Wel alleen als je bij Hornbach, Praxis of Bauhaus besteld.

Ik heb hem zojuist bij praxis besteld (wordt zaterdag geleverd)

@Wackmack Als je jouw bestelling annuleert bij Amazon kan je hem nog bij Praxis bestellen. Dan heb je en een gratis garage, en heb je hem zaterdag ;)

Edit: Vraag aan alle Worx eigenaren: Hoe hoog mag het hoogteverschil zijn bij de rand van het gras? Ik wil eigenlijk overal 10cm van de rand aanhouden met de draad, maar dan ben ik benieuwd wat voor hoogte verschillen hij aan kan. Is het erg als de opsluitband 1 a 2 cm lager ligt als het gras, en de klinkers wel weer op dezelfde hoogte als het gras?
En als het gras aan een border grenst, is het dan erg dat het grond daar iets lager ligt als het gras (1-2cm ook)?
Super bedankt! Direct besteld, heel relaxed. Hopelijk wordt de garage snel geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Iemand hier die zijn/haar laadstation op een verhard gedeelte heeft geplaatst (naast het gazon)?
Zo ja -> tips?

Ik heb nu een stukje achter in de hoek waar nog niks staat (gewoon grond). Wil daar met wat tegels (15x15, 30x30 of 50x50) een verhard stukje maken waar de grasmaaier in/uit het laadstation kan rijden. Weet alleen nog niet goed hoe ik het dan met het begrenzingsdraad zal doen.

Edit: Bedacht zojuist dat ik ook gewoon vlonderplanken van 2 meter lang kan gebruiken. Dan kan de draad mooi in de groeven liggen en is het laadstation eenvoudig vast te zetten :)

(mijn volledige gazon wordt besproeid met roesthoudend grondwater, dus wil de robot niet op het gazon plaatsen)

[ Voor 15% gewijzigd door rolandmegens op 26-05-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
mysticwizard schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:27:
Bedankt allen voor de reacties rond de hsq 310. Gezien ze momenteel in promo staan (€1599) overweeg ik sterk om er 1 aan te kopen. Promo tot 31/5..

Zijn er andere modellen in deze prijsklasse die het beduidend beter doen of is dit al 1 van de betere in zijn klasse?
Het enige nadeel vind ik persoonlijk dat deze niet super geschikt is voor kantmaaien bij hoge borders, af en toe nog wat manueel bijwerken dus :)

Een ander model dat ik interessant vind is de worx landroid l1000 vanwege de cut to edge. En ook wat minder prijzig. Geluid ook “maar” 60db, de hsq doet het iets beter…
Of de robomow rk2000 omdat deze ook een kantjesfunctie heeft, kost direct wel een stuk meer…
Ik heb enkele perkjes met opstaande borderranden dus die functie zou handig zijn. Al weer ik niet als ik me zo blind moet staren op die functie want mogelijks is dat ook niet het valhalla?
Ter illustratie heb ik enkele foto’s toegevoegd van onze tuin. Waar ik me momenteel nog vragen bij stel is hoe goed de husqvarna
- rond de zandbak en de perkjes kan omdat dit opstaande randen zijn. Is dit merkelijk slechter dan een robomow?
- het gras naast en net onder de haag zal afrijden

Ik zou dit weekend een beslissing moeten nemen gezien de promo tot 31/5 loopt. Alle tips zijn welkom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwaxq_SQQ9lPKVQ97Rhc1ECIt_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YLT3gwZjkkzWKardqadwSK2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOW-mHuAr7oI0A7XdvA-pVyUVf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKIZ8khiOEZgcecNqrgDQYPu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Th6NRf3jTLj4Iql3532v1y4JiXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsQZ4hTBK4sA3oXwzz5COVKl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-01 08:46
Ik gebruik nu voor het 2e jaar een Worx Landroid robotmaaier. Ik heb er echter best veel problemen mee.

Hij graaft zichzelf in op het moment dat hij bij de draad komt en wil draaien. Hierdoor krijg ik gaten in mijn gazon. Met nat weer is het nog erger, maar zelfs met droog weer heb ik het ook.

Ik heb het idee dat ik dit probleem met mijn vorige robotmaaier een stuk minder had (Husqvarna). Dat was weliswaar bij mijn vorige huis.

Zijn er meer mensen met deze ervaring? Wat kan ik het beste met die gaten doen? Als ik ze vul met grond is het zacht zal hij het snel weer opnieuw opgraven.

Edit: Iemand ervaring met spikes zou dit wat oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door evuijtert op 27-05-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernootje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:52
evuijtert schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:55:
Ik gebruik nu voor het 2e jaar een Worx Landroid robotmaaier. Ik heb er echter best veel problemen mee.

Hij graaft zichzelf in op het moment dat hij bij de draad komt en wil draaien. Hierdoor krijg ik gaten in mijn gazon. Met nat weer is het nog erger, maar zelfs met droog weer heb ik het ook.

Ik heb het idee dat ik dit probleem met mijn vorige robotmaaier een stuk minder had (Husqvarna). Dat was weliswaar bij mijn vorige huis.

Zijn er meer mensen met deze ervaring? Wat kan ik het beste met die gaten doen? Als ik ze vul met grond is het zacht zal hij het snel weer opnieuw opgraven.

Ik heb hetzelfde.
Ik heb de Worx landroid 500 plus nu voor het tweede jaar aan het maaien, en nu valt het ik dat er gaten ontstaan. Ik heb 2 weken geleden een paar rolletjes gras(mat)gekocht, en de gaten daarmee gevuld. Voor sommige stukken gaat dat goed, sommige andere stukken worden er weer uit gereden.

Ik ben ook benieuwd of spikes helpen, en zo ja, wat voor spikes dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
evuijtert schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:55:

Ik heb precies hetzelfde, heb het opgelost door een baksteen achterop te plaatsen (beetje ductape). Net een beetje meer gewicht op de achteras scheelt heel veel.

Zo dus, halve betonklinker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQF3f5UPHG7YIikgxc1QpQBtmH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1EpfS4B9aHTqTjRn0QB9h8a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Himalaya op 27-05-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Ik wil ook aan de robotmaaier. Gaat om een gazon van circa 1000 m2. Echter loopt er een pad van voor tot achter die het gazon in tweeën deelt, een stuk van 300 en een stuk van 700 m2.

Ik had inmiddels begrepen dat robotmaaiers nog niet goed op GPS kunnen werken, en dus nog perimeterdraad nodig hebben. Nu is dat een probleem met mijn pad, want dat zijn grote tegels in vaste voegen en gebroken puin eronder, en tussen opsluitbanden met cement. Daar kan geen draad meer onderdoor. En tegels uithakken zie ik ook niet zo zitten, het ligt er nu superstrak in.

Mij is nu geadviseerd om dan maar twee robotmaaiers te nemen. Dat klinkt een beetje overkill, zijn die dingen echt zo beperkt dat ze niet een betegeld pad kunnen oversteken?

De maaier die mij is geadviseerd is een RK1000Pro. En in dit geval dan zelfs twee. Na wat reviews en vergelijkingen lezen lijkt me dat een prima ding, maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat ik er echt twee nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
Joris748 schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:27:
[...]

De specialist is langs geweest. Hebben een offerte liggen voor een Robomow RK1000 PRO inclusief installatie.
Mag ik vragen wat hij daarvoor vroeg? Dus RK1000 Pro + installatie.
De RK1000 PRO kan beter overweg met het tuinpad dat het ca 10 meter moet volgen om bij een ander grasveldje te komen. De Robomow rijdt daar alleen, een Husqvarna denkt dat hij daar moet maaien. Een Husqvarna met AIM zou daar wel beter in zijn, maar is meteen een stuk duurder.
OK ja dit probleem heb ik ook, zojuist hierboven een vraag over gepost. Dan tuinpad waar hij overheen moet, moet je daarvoor geleidingsdraden leggen? Of kun je hem een stukje laten oversteken zonder dat er draad over of onder dat pad moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Krijg morgen de Worx M500 plus binnen met garage. Heeft de garage meerwaarde tov mijn huidige garage?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnejuXCut-mZF3D10_YzJqM-dMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgWJ65IfS0CuOIcqfDdfjnOu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SVAAU6N4fddCqyoyaUCdaYkQFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbiwK5zvwGAeIiaoUfnkckgg.jpg?f=fotoalbum_large

Deze garage staat er namelijk al. Denk zonde om af te breken als de garage van Worx geen meerwaarde heeft.

Geef de garage dan liever weg voor een kratje bier 🍻.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:15
Jace / TBL schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:59:
Ik had inmiddels begrepen dat robotmaaiers nog niet goed op GPS kunnen werken, en dus nog perimeterdraad nodig hebben.
Waar heb je dat gehoord?
Als ik naar de Segway navimow kijk dan lijkt dat er toch aardig goed uit te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Laatst online: 04-07 17:32

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Wackmack schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:15:
Krijg morgen de Worx M500 plus binnen met garage. Heeft de garage meerwaarde tov mijn huidige garage?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze garage staat er namelijk al. Denk zonde om af te breken als de garage van Worx geen meerwaarde heeft.

Geef de garage dan liever weg voor een kratje bier 🍻.
Volgens mij kun je problemen gaan krijgen met de aanrijd- en wegrijdroute van de M500. Er wordt namelijk zoiets gevraagd qua positionering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wkiejFtr6CHnwBl3Q8xrT-Y2XI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YSSWp6b7nhDMmiEuFh4CdZWx.png?f=fotoalbum_large

Ook moet je niet alleen mat kwijt maar ook je laadpaaltje (die hoort bij de mat en niet bij het dak) en het is de vraag of dat allemaal gaat passen nu. Volgens mij kun je verder bij de officiële variant het dak omhoog klappen.

Je kunt het beste gewoon allemaal even bekijken wanneer het spul binnen is :)

[ Voor 7% gewijzigd door DUX op 27-05-2022 17:26 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:51

Sandyman538

SandstorM [148839]

Jace / TBL schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:59:
Mij is nu geadviseerd om dan maar twee robotmaaiers te nemen. Dat klinkt een beetje overkill, zijn die dingen echt zo beperkt dat ze niet een betegeld pad kunnen oversteken?
Dat kunnen ze wel, maar dan zal er een draad óver de tegels moeten lopen.
De maaier die mij is geadviseerd is een RK1000Pro. En in dit geval dan zelfs twee. Na wat reviews en vergelijkingen lezen lijkt me dat een prima ding, maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat ik er echt twee nodig heb?
Dat klinkt inderdaad als overkill. Enige wat ik nog mee wil geven of die pro functie (die 200 euro extra kost tov van de non pro) het je waard is. Het enige verschil met de gewone versie is de extra app functionaliteit. Terwijl voor mij een robotmaaier een beetje fire and forget is. Zelf heb ik vorig jaar de RK1000 hier aan het werk gezet, 1x ingesteld en nooit meer naar omgekeken. Maaiers pro vs non pro zijn identiek.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Himalaya schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:50:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, heb het opgelost door een baksteen achterop te plaatsen (beetje ductape). Net een beetje meer gewicht op de achteras scheelt heel veel.

[Afbeelding]
@evuijtert ik las ook mensen die kippengaas op het gras in de bochten legden voor grip en ikzelf heb inderdaad een aantal plekken wat opgehoogd of gewoon wat takjes in de grond gestoken voor grip. Een baksteen op de robot leggen had ik nog niet bedacht, ik had de indruk dat het vooral komt als bij mij de voorkant een graspol raakt of het achterwiel gewoon in een kuiltje staat.

Maargoed, heb je wat ideetjes - heb in het begin zo vaak gehad dat ie de draad zelf opgroef en kapotmaaide dat ik begon te vermoedden dat de AI wilde ontsnappen.

@Jace / TBL ik heb mijn twee grasveld problemen opgelost met 1 maaier en twee stroomkringen.

Idealiter had ik de draad over/onder de tegels door laten lopen om de maaier zelf over te laten steken (je kunt immers met zones werken), maar mijn grasveld en pad wordt onderbroken door een tuinkamer. Ik heb inmiddels twee lussen die bij het basis station uitkomen en ik plaats een paar keer per week handmatig de maaier op het tweede veldje en laat hem z'n ding doen. Meestal zie ik hem na een uurtje wel rondjes rijden langs de rand op zoek naar het laadstation :+ Pak ik hem weer op en hop, op de oplader.

Ook niet ideaal, maar beter dan zelfmaaien of voor die 10 x 10 m gras nog een maaier te moeten kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-05-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
DUX schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:24:
[...]

Volgens mij kun je problemen gaan krijgen met de aanrijd- en wegrijdroute van de M500. Er wordt namelijk zoiets gevraagd qua positionering:

[Afbeelding]

Ook moet je niet alleen mat kwijt maar ook je laadpaaltje (die hoort bij de mat en niet bij het dak) en het is de vraag of dat allemaal gaat passen nu. Volgens mij kun je verder bij de officiële variant het dak omhoog klappen.

Je kunt het beste gewoon allemaal even bekijken wanneer het spul binnen is :)
Dat gaat dan inderdaad niet werken, dankje. Moet ik even een siergras erbij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
Idanue schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:23:
Waar heb je dat gehoord? Als ik naar de Segway navimow kijk dan lijkt dat er toch aardig goed uit te zien.
De adviseur die hier is wezen kijken vertelde dat. Maar ik zie nu dat die Navimow het wel schijnt te kunnen. Hij is zo te zien nog niet heel erg lang op de markt, ik vind niet echt grondige reviews (een paar filmpjes maar dat lijken meer pseudo advertenties).

Als het echt goed werkt lijkt me dat ideaal, alleen in hoeverre zitten daar nog kinderziektes in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jace / TBL
Sandyman538 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:38:
Dat kunnen ze wel, maar dan zal er een draad óver de tegels moeten lopen.
Hmm ok, ja dat is wel een nadeel, ik weet niet hoe handig c.q. duurzaam dat is. Ik heb hier ook twee kleine kinderen rondlopen, die rennen / fietsen / steppen / skaten / voetballen ook over dat pad en dus over die draden.

De tegels er uit bikken zie ik niet echt zitten maar ik vraag me nu af of het misschien mogelijk is om wat voegsel uit te slijpen, draad erin, en voegsel er weer overheen. Die voegen zijn ongeveer een halve cm breed.

Tegels en close-up:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pRIn8rIt.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HgjGErSt.jpg (klik=groot)

Zou daar zo'n draad tussen kunnen worden weggewerkt zodat een robot daar goed de oversteek kan maken?
Dat klinkt inderdaad als overkill. Enige wat ik nog mee wil geven of die pro functie (die 200 euro extra kost tov van de non pro) het je waard is. Het enige verschil met de gewone versie is de extra app functionaliteit. Terwijl voor mij een robotmaaier een beetje fire and forget is. Zelf heb ik vorig jaar de RK1000 hier aan het werk gezet, 1x ingesteld en nooit meer naar omgekeken. Maaiers pro vs non pro zijn identiek.
Thanks, goeie, had me nog niet verdiept in het verschil. Wat bedoel je met de extra app functionaliteit?
Ik lees trouwens hier nog wel dit:

"Het enige verschil is dat bij de Pro versie de gsm-module er standaard bij zit. Deze module voorkomt fouten en storingstijd tot het minimum. Hij monitort namelijk technische gegevens van de robotmaaier en stuurt veiligheidswaarschuwingen direct naar jouw smartphone."

Weet natuurlijk niet of dat een aangedikt marketingpraatje is. Als het echt fouten en storingen beperkt is me dat wel wat waard. Maar verder wil ik inderdaad het liefst fire en forget, ik neem juist een robot om er zelf zo min mogelijk mee bezig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evuijtert
Himalaya schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:50:
[...]

[Afbeelding]
Interessante oplossing!

Ik zag net dat er aftermarket wielen zijn voor de robot, maar ja die kosten weer 80-100 euro. Ik ben met een 3d printer nu zelf een paar nieuwe wielen met spikes aan t printen, misschien dat ik er wat beton in giet voor extra gewicht..

Zal het resultaat hier over een weekje ofzo wel eens laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
NiGeLaToR schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:09:
[...]

@evuijtert ik las ook mensen die kippengaas op het gras in de bochten legden voor grip en ikzelf heb inderdaad een aantal plekken wat opgehoogd of gewoon wat takjes in de grond gestoken voor grip. Een baksteen op de robot leggen had ik nog niet bedacht, ik had de indruk dat het vooral komt als bij mij de voorkant een graspol raakt of het achterwiel gewoon in een kuiltje staat.

Maargoed, heb je wat ideetjes - heb in het begin zo vaak gehad dat ie de draad zelf opgroef en kapotmaaide dat ik begon te vermoedden dat de AI wilde ontsnappen.

@Jace / TBL ik heb mijn twee grasveld problemen opgelost met 1 maaier en twee stroomkringen.

Idealiter had ik de draad over/onder de tegels door laten lopen om de maaier zelf over te laten steken (je kunt immers met zones werken), maar mijn grasveld en pad wordt onderbroken door een tuinkamer. Ik heb inmiddels twee lussen die bij het basis station uitkomen en ik plaats een paar keer per week handmatig de maaier op het tweede veldje en laat hem z'n ding doen. Meestal zie ik hem na een uurtje wel rondjes rijden langs de rand op zoek naar het laadstation :+ Pak ik hem weer op en hop, op de oplader.

Ook niet ideaal, maar beter dan zelfmaaien of voor die 10 x 10 m gras nog een maaier te moeten kopen.
takjes in de kuilen steken is misschien wel een goede oplossing en dan wat grond ertussen/overheen. kippegaas vind ik dan wat minder, dan kan ik het langs de hele rand van mijn tuin gaan leggen. Of bedoel je dit als tijdelijke oplossing tot de grond hier hersteld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:15
Jace / TBL schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:40:
[...]

De adviseur die hier is wezen kijken vertelde dat. Maar ik zie nu dat die Navimow het wel schijnt te kunnen. Hij is zo te zien nog niet heel erg lang op de markt, ik vind niet echt grondige reviews (een paar filmpjes maar dat lijken meer pseudo advertenties).

Als het echt goed werkt lijkt me dat ideaal, alleen in hoeverre zitten daar nog kinderziektes in?
Hij is over een week of 2 pas te koop, ik heb hem besteld dus ik zal hier af en toe posten hoe het bevalt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 11:57

Masselink

Voor de dorst

Knoop doorgehakt. Ambrogio Twenty ZR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSB6S8xa-F2gxgAuslqU5rpCAjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rqc0dkiACvygxgAPk66yTVpa.jpg?f=fotoalbum_large

Koffie en meer...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:42
Ik heb deze gekocht :
https://www.kickstarter.c...re-free-robot-lawn-mower/

We zien wel wat het geeft. Voor 1150€ (allez 1250 nu) kom je in de geburen van de prijs van een worx, gardena, bosch met die maairange en zijn husqvarne en andere gelijkaardige duurder.

Specs leken mij ok. En er zou in principe geen gezever met perimeterdraad zijn. Dus ik moet ook niet gaan zitten zoeken achter draad in de grond te steken, dat uit te meten of weet ik veel welke andere toeren als er multi zones zijn... Heck je kunt zelfs instellen dat die op een volgens u optimaal punt de oversteek maakt tussen de verschillende zones.

Enigste voor- maar ook nadeel is dat het 4wiel aandrijving is. Dus te bekijken wat dat gaat geven als zo'n motortje de pijp aan maarten geeft. Allez er zijn er misschien nog andere, zoals de coverage van die RTX antenne. Maar de rest leek wel ok'ish.

Worst case scenario indien de grip nog niet goed genoeg is, kan je nog altijd spikes bijmonteren. Door in te werken in de wielen of zo'n ijzeren schijf aan de buitenbanden te monteren. Al zou dat in principe niet nodig dienen te zijn.

Het is een gokje. Had eerst gekeken naar die navimow's, en dacht eerst op wat ervaringen te wachten. Maar ach af en toe moet je dat eens doen he. Het feit dat bij deze duidelijk in de informatie staat dat de douanekosten/inklaringskosten en de verzendingskosten voor hun rekening genomen wordt, wil ik het wel eens proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door RenegadexRIPxx op 28-05-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Er waren toch meerdere Tweakers die de Worx M500 plus bij de Praxis hebben besteld. Zou zaterdag wordt geleverd.

Hebben jullie al iets meer gehoord? Bij mij is die aangemeld bij dpd maar verder niks. Woensdag moet die binnen zijn ivm het nieuwe gazon. Daarna kunnen mooi de graszoden worden gelegd.

@RenegadexRIPxx Het grootste nadeel is de levertijd bij Kickstarter. Mijn laatste drie projecten zijn nog niet bezorgd en wel wekelijks van die irritante mails dat het project zo goed gaat. Had BirdBuddy besteld. Vogelhuisje met camera functie en een mooie stofzuigerrobot. Die laatste schijnt in de zomer te komen.

[ Voor 34% gewijzigd door Wackmack op 28-05-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudioHome
  • Laatst online: 10:22
Wackmack schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:19:
Bij mij is die aangemeld bij dpd maar verder niks.
DPD levert meestal niet op zaterdag.
Zelf ook al eens wat op het werk moeten laten bezorgen omdat het weekend bij DPD (vaak) niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
AudioHome schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:23:
[...]

DPD levert meestal niet op zaterdag.
Zelf ook al eens wat op het werk moeten laten bezorgen omdat het weekend bij DPD (vaak) niet werkt.
Rare is dat het wel vernoemd staat onder "DPD Home Saturday Delivery"
Toch maar tot maandag wachten dan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
[b]Wackmack in "Robotmaaiers"
@RenegadexRIPxx Het grootste nadeel is de levertijd bij Kickstarter. Mijn laatste drie projecten zijn nog niet bezorgd en wel wekelijks van die irritante mails dat het project zo goed gaat. Had BirdBuddy besteld. Vogelhuisje met camera functie en een mooie stofzuigerrobot. Die laatste schijnt in de zomer te komen.
Verwachting voor de eerste 100 is Juli 2022.
Verwachting voor de eerste 1000 is oktober 2022

Ach ik kan nog wel even wachten. Was geen dringende aankoop. En tegen de tijd dat die effectief geleverd worden hebben die eerste 400 (kzit ergens bij de eerste 500) voor mij al de eventuele kinderziekten eruit gefilterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
RenegadexRIPxx schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:46:
Verwachting voor de eerste 1000 is oktober 2022

Ach ik kan nog wel even wachten. Was geen dringende aankoop. En tegen de tijd dat die effectief geleverd worden hebben die eerste 400 (kzit ergens bij de eerste 500) voor mij al de eventuele kinderziekten eruit gefilterd.
Is dat (ook) jouw verwachting, dat hij in oktober komt, of..? Het is niet helemaal duidelijk wat je bedoeld, met het citeren van zo'n (doorgaans zwaar optimistische) verwachting van de campagne pagina.

Ik deel de ervaring van @Wackmack op dit vlak: het komt vaker neer op jaren wachten! Zelfs 'n kaartspel - wat toch geen ingewikkeld productieklaar maken nodig heeft en door velen gedrukt kan worden - duurde twee keer de voorspelde wachttijd. Om met Little Sophia te spelen hebben we notabene een hele nieuwe dochter op de wereld gezet :P en nog lijkt zij te oud te zijn eer het product er is (met tegen die tijd meer dan vier jaar vertraging.) Ook die campagne kende een voorspelling van een maand of zes én werd zeer ruim van funding voorzien.

En tegen die tijd moet zo'n nieuwe partij opboksen tegen (tenminste) Segway en Husqvarna..

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 29-05-2022 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
Gwaihir schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Is dat (ook) jouw verwachting, dat hij in oktober komt, of..? Het is niet helemaal duidelijk wat je bedoeld, met het citeren van zo'n (doorgaans zwaar optimistische) verwachting van de campagne pagina.

Ik deel de ervaring van @Wackmack op dit vlak: het komt vaker neer op jaren wachten! Zelfs 'n kaartspel - wat toch geen ingewikkeld productieklaar maken nodig heeft en door velen gedrukt kan worden - duurde twee keer de voorspelde wachttijd. Om met Little Sophia te spelen hebben we notabene een hele nieuwe dochter op de wereld gezet :P en nog lijkt zij te oud te zijn eer het product er is (met tegen die tijd meer dan vier jaar vertraging.) Ook die campagne kende een voorspelling van een maand of zes én werd zeer ruim van funding voorzien.

En tegen die tijd moet zo'n nieuwe partij opboksen tegen (tenminste) Segway en Husqvarna..
Was hun timing. Het product moest niet meer ontwikkeld worden, was al in productie.

Nu bon, zoals gezegd. Ik heb tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-07 20:41

JanJeen

3315Wp

Een maand geleden heb ik de LANDXCAPE Robotmaaier LX835 aangeschaft voor 399euro voor mijn vakantiehuis. Ik kom er niet elke week, dus een robotmaaier leek mij ideaal om het gras kort te houden. Het is mijn eerste maaier, ik vond de prijsverschillen met A-merken te fors. Een duurdere maaier onbeheerd laten draaien had ik niet zo prettig gevonden. Wat ook vertrouwen gaf is dat Landxape het budget merk is van Worx - Worx is een zelfstandig Chinees merk, geen huismerk. Ik had al een Worx accumaaier en grastrimmer en die apparaten zijn prima. Daarbij lijken Tweakers over het algemeen ook positief te zijn over hun Worx robotmaaiers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ycNU78KV1YQcOurs_xnAWTSAeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlZdEzcG4eJeLV794Jx3xO0l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNTNE4SlypXLjtU0V9zA8pRlsvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXZKehGZZFfXOZSvb1FyuhR0.jpg?f=fotoalbum_large
Specificaties
De maaier is compleet, 800m2 rating (0.50/m2), regensensor etc. Het heeft 2 voorwielen en daarmee wat geschikter voor oneffen terrein dan driewielers die in kleiner kuilen kunnen blijven hangen. Die voorwielen zijn precies hetzelfde als bij Worx modellen, hetzelfde geldt voor de maaischijf waar de messen aan vast zitten. Het heeft de maai unit in het midden zitten, niet aan de rand wat Worx modellen wel hebben. Het mist functies als bluetooth, 4G en wifi, maar dat mist het vakantiehuis ook, dus dat is geen gemis. Daarbij zit er 5 jaar garantie op.

Installatie
De installatie is erg makkelijk. Het oplaadstation zet je met speciale schroeven vast in de grond. Vandaaruit kun je de perimeter draad gaan uitrollen en vastprikken. Het gras groeit er vervolgens vanzelf overheen. Het gazon was jarenlang verwaarloos, kuilen heb ik opgevuld met zand. Ook zijn alle takjes en andere kleine opstakels verwijderd. Eerst hebben we een wat kleiner veld laten maaien. Dat ging uitstekend, dus toen hebben we het veld vergroot. De eerste dag heeft de maaier de draad doorgesneden en bleef daar staan met een foutmelding. Er worden twee draadverbinders meegeleverd, ik raad aan om nog minstens een extra setje te kopen voor het geval het mis gaat. In het laadstation brand een groen/rode led. Groen betekend dat de draad goed is verbonden, bij een rode led is het onderbroken. Een dag na installatie heb ik de draad nog eens nagelopen en hier en daar een extra grondpen erin gezet om het goed vlak te houden.
Vervolgens was het zaak om het programma en de pincode in te stellen. Ik vond het lastig in te schatten hoe vaak de maaier moet draaien. Teveel maaien is zonde van de accu en stroom, plus je loopt het risico dat het gras kaal wordt gereden.
Tijdens de eerste dagen regende het even tijdens het maaien. Bovenop zitten twee metalen punten bij elkaar. Als daarop vocht komt bemerkt de maaier de regen en keert terug naar zijn oplaadpunt.

De maaier is niet voorzien van afdekkappen of een garage. Om veroudering door UV, hitte en vocht te beperken heb ik zelf een garage gebouwd waaronder het droog en uit de zon staat.

Een hek scheid de achtertuin van de voorzijde af, de maaier kan daar onderdoor.

Gebruik
Het is heerlijk de maaier te zien werken terwijl je zelf in een stoel zit. 8) Het is niet lawaaiig en rijd random over het veld. Als het vast zit wrikt het zichzelf -meestal- weer los. Als het ergens tegenaan rijd wat binnen het veld staat stopt ie en gaat na een paar seconden na een geluidje een andere kant op.
De maaier houdt het best lang vol, ik durf daar geen getal aan te hangen. Voor de kinderen af en toe te lang, "Ik wil voetballen, wanneer is ie klaar?" Ik heb de indruk dat de maaier met het opladen van de accu ook redelijk ontwikkeld is, dwz dat het de accu pas aftopt vlak voor de start, om zo de batterij te sparen. Hier zal ik binnenkort eens extra op letten, want dat zou wel een mooie plus zijn.

Storing 1
De overbuurman stuurde een email dat de maaier niet meer maaide. Hij had het teruggezet bij het laadstation, maar vervolgens deed ie het nog niet. Ik heb hem de pincode gegeven en daarmee ging de maaier weer aan de gang. Beter een verre buur :-) Een deel van het gazon wil bij regen nogal drassig worden, ik vermoed dat daar de oorzaak lag, maar dat is giswerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3A3nS7JH6jcYbcG8gSyaA1l4bPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUJ4VnRy6jjAm5TZBqX5KC9T.jpg?f=fotoalbum_large

Voorlopige conclusie
De prijs/kwaliteit van deze budget maaier valt mij positief op. Simpel en doeltreffend. Ik ben er dan ook erg blij mee! :*)

[ Voor 9% gewijzigd door JanJeen op 29-05-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdH
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-02-2024
Ook ik zit over een robotmaaier te denken. Ca 400m2 gras met een pad er tussen. Zie hieronder. Helling even snel gemeten met de telefoon. Kan iets meer zijn. Zijn er aanraders ivm schuinte? Is het mogelijk dit gesplitst te doen (ivm pad). Rechts op de foto’s ligt een sloot. Gras loopt deels af tot aan de sloot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONoPvpSrDopPi-8XSMJIAJ7uxc8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFzShJDlBLe5SNokV4tJq6Gc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vut6LNhr2Gclwtd8LlggwQ9awNU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FINT7ekYcaunUiBD7SFsb8m8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKhF8MzvPuM_O20XES1HR3S2Rys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtjTBsGBPUvTsnWrk3l9xvRR.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzgdhFsJQFhFNyLcJw4ewkinS7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huD175ODbxvDva5j8e9lPAKU.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er heel mooi uit. Wat een verschil met de oude Worx die er nu nog ligt. Direct de garage aangevraagd.

Iemand een idee hoe lang dit duurr? Donderdag alles installeren en dan mag die lekker aan het werk. Ben benieuwd naar de eerste run.
Pagina: 1 ... 36 ... 76 Laatste