Superflip schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:19:
Na de heraanleg van de tuin moet ik nieuwe perimeterdraad gaan leggen, zo'n 350m. Vanwege de complexiteit ga ik het met grondpennen doen zodat ik nog makkelijk wat kan herschikken indien nodig.
Ik lees her en der lees ik dat je om de 70cm een grondpen nodig zou hebben, is dat niet erg veel? Dan heb ik er zo'n 500 nodig

Ik zou ze gewoon rond de 70cm houden. Het ligt, zoals hierboven ook gezegd word, vooral aan het hoogteverschil/bochten in het gras. Hier hebben we 700m2 gras en heb het vorig jaar binnen één dag aangelegd. Op sommige plekken moest het om de ~35cm zelfs doordat het best afloopt. Er zal wel een hoogteverschil van 1-1.5m zitten tussen begin en eind. Ze verkopen ook gewoon zakken met een honderdtal pennen, het werk valt best mee

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hierbij ook even dan maar een verslagje van de aanleg in juli 2021. Ter info, dit is in midden
Noorwegen.
Situatieschets
~ 700 m2 gras, slecht onderhouden de afgelopen jaren door de vorige bewoners. Op oude fotos (5+ jaar terug) zag het gras er mooi groen uit. Toen wij het vorig jaar kochten was het vergeeld, met dode plekken en veel mos. We hebben een aantal keer het gemaaid met een normale grasmaaier, maar daar zit al veel tijd in... binnen een seizoen. Besloten om voor een robotgrasmaaier te gaan kijken. De buren hebben er twee, Worx voor een klein stukje grond en een dure Husqvarna voor ook 700m2. Hij raadde aan om er een te kopen met de capaciteit voor het dubbele m2 grond en niet de goedkoopste. Met de Husqvarna 0 problemen gehad meldde hij. Uiteindelijk een aantal weken reviews bekeken en afgewogen wat voor ons handig zou zijn. Gekozen voor het 1250m2 model van Gardena (Smart Life 1250), omdat dat zeer vergelijkbare performance was met de Husquarna en goedkoper (1100 vs 1500 Euro ongeveer). Bij de Gardena zit ook de home gateway erbij en kan je sommige zaken via de app inzien/aanpassen. Bij de Husqvarna moest je nog apart sommige "smart" zaken kopen en zelfs de app...
De aanleg:
Met 3 man de dag begonnen. Het meeste werk zat in het aanleggen van een stroompunt voor de grasmaaier. Het dichtsbijzijnde stopcontact was bij ons opritlaan, ~3 meter van het gras. Jammer genoeg is op die plek het gazon schuin, dus dat was geen goede plek voor het basisstation. We moesten hoe dan ook door de oprijlaan met grind een kabel trekken voor de stroom... dan konden we net zo goed gewoon de kabel doortrekken naar een stuk van het gazon waar het vlak(ker) is. Uiteindelijk was dat precies 25 meter vanaf het stopcontact en konden we dat met een lengte aan kabel doen.
Het grind van de oprijlaan was zo compact (door 20+ jaar op/neer te rijden) dat het niet uit te "graven" was met de hand. Uiteindelijk de hogedrukspuit gebruikt met veel water om het grind/grond los te weken. Dan was het iets meer te doen tezamen met een hark en een schep. Dit kostte heel de dag voor 1 persoon
Gelukkig kon ik in de tussentijd een geul graven van ~25 cm diep schuin door het gazond voor de stroomkabel naar de plek waar een nieuw stopcontact gemaakt ging worden. Ik heb eigenlijk het gras uitgestoken van 30x30 cm, zodat ik nadat de kabel was aangelegd het gras weer terug kon plaatsen. Scheelde weer aantal weken wachten om nieuw gras te laten groeien (en het gedeelte af te schermen van de robot). Daarnaast maaide iemand anders het hele gazon voor de laatste keer met een normale grasmaaier.
Nadat ik de geul had gegraven kon ik beginnen met de omheiningskabel van de robotgrasmaaier. Ik kon de kabel boven de grond leggen en de pinnen gebruiken, maar uiteindelijk het iets anders gedaan. Ik heb mijn grastrimmer gebruikt en deze ondersteboven een geultje laten graven rondom ons gazon van een aantal centimeter diep, zo ongeveer:
Daarna heb ik de handleiding gevolgd en de papieren liniaal gebruikt die in de doos zat. Deze liniaal geeft 35cm aan en die heb ik gebruikt om dat te meten vanaf de omheining (weg/hek/gras). Hierna per 70cm een plastic pen in de grond geslagen, sommige plekken waren zeer oneven of met veel bochten. Zoveel gebruikt als nodig was, doordat anders de kabel "boven" het gras hangt. Ook de geleidingskabel die midden door het gazon gaat op deze manier aangelegd aan aangesloten op de omheiningskabel recht tegenover het basisstation, ~35m ervandaan.
Mijn zwager (electricien in opleiding) heeft een buitenstopcontact geplaatst en daarna hebben we het basisstation aangesloten. Direct lichtte het groene lichtje op, super, geen problemen met de kabels!
Als je een stopcontact al hebt dichtbij je gazon is dit ~1 dag werk voor 1 persoon denk ik. Nu was het iets meer door al het voorbereidingswerk voor de elektra.
aanleg van robotgrasmaaier |
:strip_exif()/f/image/vVwNK0hMy8ySX1WvRHJtHVdo.jpg?f=fotoalbum_small) | :strip_exif()/f/image/qGwJwZihGvQZNcJwivvQt6MK.jpg?f=fotoalbum_small) | :strip_exif()/f/image/mMaauYYFqcIwaEnjRGFtR2q2.jpg?f=fotoalbum_small) |
:strip_exif()/f/image/zIJOxmdDO5mSCCL7iJBrEvaB.jpg?f=fotoalbum_small) | :strip_exif()/f/image/VR0PshOTs7PRUs4PDNsVLHeW.jpg?f=fotoalbum_small) |
De eerste aantal weken bleef de robot soms steken op bijvoorbeeld een gat dat ik nog niet had gezien, de app geeft gelukkig dan een notificatie. Toen kon ik hem verplaatsten en weer door laten gaan. Deze plekken heb ik opgevuld met aarde en graszaad overheen gegooid. Deze plekken waren snel dichtgegroeid.
Conclusie:
Tot nu toe zeer blij met de robot, totaal geen problemen mee en hij doet wat hij moet doen. In de app zie ik dat hij nu al 270 uur heeft gemaaid. Ook het gras is mooi dichtgegroeid op de plekken die we opgegraafd hadden voor de aanleg van de elektra. Het mos is sterk verminderd en het gras neemt de overhand. Afgelopen week voor het eerste keer voeding uitgestrooid over het gazon. We zullen zien hoe het er in de zomer bij komt te liggen
Dit is hoe het er vorige week uitzag, na 1 jaar (klik voor grotere foto). Aan de linkerkant zie je nog een klein beetje waar de geul was gegraven voor de elektra en daarna op sommige stukken nieuw graszaad was ingezaaid.
[
Voor 81% gewijzigd door
Salmon op 10-05-2022 10:52
]