Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 35 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Infinity88 schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:34:
We hebben pas een worx landroid M500 plus gekocht en geïnstalleerd. De te maaien oppervlakte is ongeveer 400m2. Nu had ik alles ingesteld om het automatisch schema te kunnen gebruiken. Gisteren heeft het 5 keren gemaaid sinds ik het in orde heb gesteld. Na die 5 maaibeurten kon ik eigenlijk op het eerste zicht niets meer van lange sprieten gras zien.
Vandaag heeft de maaier wel 8 keer gemaaid. Lijkt mij toch enorm veel? Laten we er van uit gaan dat zo een batterij 500 laadcycli aan kan, dan gaat die wel snel kapot gaan lijkt mij.

Bij het automatisch schema heb je 3 bars, dit had ik op 1 bar gezet in de hoop dat het dan minder vaak zou maaien, maar heeft geen effect denk ik.

Maait die bij jullie ook zo vaak?
Dat automatische schema heb ik ook nog niet echt nuttig gevonden.

Op dit moment groeit het gras nog niet zo hard, dus zou je niet elke dag hoeven maaien. Ik verwacht wel dat je in zomer wel dagelijks de hele dag moet maaien om je 400 m2 gedaan te krijgen, mijn M500 heeft slechts 150m2 te doen, en maait in de zomer 3x per week 6 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:08
Wackmack schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:59:
[...]

Dit lijkt mij ook een goede tip of niet? Heb zelf een grasveldje van 200m2 dus wilde een maairobot kopen die 500m2 aankan, dat lijkt mij een prima verhouding.
Misschien is 3x wat overdreven maar ik denk een 500 voor een 200m2 veld is een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
donderz schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:45:
[...]

Ik heb dat niet gedaan en heb daar ook geen spijt van. Het gaat hier ook totaal niet over of de maaier het aankan want hij zegt dat hij na één dag al geen lange sprieten meer ziet. 8)7

[...]
Ik dacht niet dat in mijn reactie staat dat de maaier het niet aankan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:22
Ik reken de maaitijden uit in cycli. Hij maait 50-60 minuten op een lading en laadt binnen 90 minuten weer op. Dus 2,5 uur opgeven als maaitijd doet evenveel als een uurtje. Idem met 3,5 uur (2x maaien + 1x opladen) evenveel doet als 5 uur (2x maaien + 2x opladen).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffen83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-05 15:07
Weet iemand waar ik kan achterhalen wat het daadwerkelijke verschil is tussen de 2 500M2 modellen van Workx? Worx Landroid WR141E, WR165E

[ Voor 3% gewijzigd door Griffen83 op 07-04-2022 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Griffen83 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:55:
Weet iemand waar ik kan achterhalen wat het daadwerkelijke verschil is tussen de 2 500M2 modellen van Workx? Worx Landroid WR141E, WR165E
Gokje : bij Worx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 06:54
Griffen83 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:55:
de 141 is het oude model, de 165 het nieuwe met de draaiknop en ander maaidek.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffen83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-05 15:07
javaboon schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:21:
[...]

de 141 is het oude model, de 165 het nieuwe met de draaiknop en ander maaidek.
Ik kon dit dus niet vinden op de site van Works want hier staat alleen het nieuwe model. Maar is het nieuwe maaidek dan echt die 200 euro extra waard die het nieuwe model meer kost dan het oude model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 06:54
Griffen83 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:07:
[...]

Ik kon dit dus niet vinden op de site van Works want hier staat alleen het nieuwe model. Maar is het nieuwe maaidek dan echt die 200 euro extra waard die het nieuwe model meer kost dan het oude model?
Persoonlijk vind ik van niet. Ik heb wel de nieuwe 165E maar ook nog een oudere L2000 WR155E en die laatste doet het bij mijn terrein (wat oneven en ruw met klei) stukken beter vanwege een groter maaidek maar vooral door de 2 voorwielen ipv 1. De M500/165E blijft regelmatig ergens hangen met een wiel in een gat. Wat wel een voordeel is is de nieuwe montage van de mesjes. De oude gaan klemmen door gras tussen de maaischijf en het mesje waardoor ze vast komen te zitten. De nieuwe hebben dat veel minder omdat er meer afstand tussen de schijf en het mesje zit dmv een afstandsbusje. Maar nee, het prijsverschil maakt hem niet beter.

Inmiddels ben ik wel aan het wachten op de nieuwe navimow van segway omdat bij mij de tuin nog al eens verandert en ik wel klaar ben met perimeter draad breuken en verleggingen. Als je echter een strakke/statische tuin hebt, zou ik de perimeter draad in buis of in ieder geval ingegraven leggen.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:20
Woensdag kwamen ze mijn Amrogio Twenty deluxe installeren. Heb niet zoveel gras dus die was meer dan genoeg.
Deze morgen liet mijn vrouw weten dat hij al vast zat :?
Hopelijk vind hij de volgende dagen wel gewoon zijn weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:27
davyclijnen schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:42:
ik heb sinds de lente 2021 een WR155E rijden op 1300m2 oppervlakte. in het begin was ik heel tevreden maar na een paar maanden staat hij zo een 3 keer per dag stil (lift recovery fout) en dikwijls die fout geven en terugdraaien .mijn buren hun gazon is heel oneffen met veel putten ,die hun worx robot wg791e maait het zonder storingen

wat kan ik hieraan doen ?
robot van 1200 euro ,
heb hem al terug opgestuurd maar worx doet er niets aan
de goedkopere versie de wg791e maait zonder storing alle putjes
Ik heb hetzelfde probleem met mijn WR155E, ik draai de eerste firmware 3.13 die is stabieler dan de nieuwere versies maar mist ook wat vernieuwde functies (ik geloof dat er al een reactie was hoe je een oude firmware kan terug zetten, iig van de worx site downloaden kopieren op een USB stick en de maaier uit en aanzetten met de usb stick erin). Probleem lijkt mij te zitten in dat hij vooraan twee wieltjes heeft waardoor hij sneller half over een kuil rijd waarbij één van de wieltjes inzakt en de lift fout geeft.

Ik heb ook een kleinere maaier op een ander veld weet even het type nummer niet (300m2 versie) die heeft vooraan maar 1 wieltje met lift sensor en die geeft nooit foutmeldingen.

Wat soms helpt bij de WR155E is de stang bij waar de voorwieltjes aan zitten schoonmaken/inspuiten met WD40. Echter met nat weer gaat hij mij dan weer vaak foutmeldingen geven.

Ik wil binnenkort de maaier openschroeven om te kijken of ik de lift sensoren kan overbruggen want ik wordt er niet goed van dat hij steeds maar stil staat vanwege de foutmelding. Verder komen er geen vreemden op dat grasveld dus is het risico op ongelukken minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyVi
javaboon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:12:
[...]

Persoonlijk vind ik van niet. Ik heb wel de nieuwe 165E maar ook nog een oudere L2000 WR155E en die laatste doet het bij mijn terrein (wat oneven en ruw met klei) stukken beter vanwege een groter maaidek maar vooral door de 2 voorwielen ipv 1. De M500/165E blijft regelmatig ergens hangen met een wiel in een gat. Wat wel een voordeel is is de nieuwe montage van de mesjes. De oude gaan klemmen door gras tussen de maaischijf en het mesje waardoor ze vast komen te zitten. De nieuwe hebben dat veel minder omdat er meer afstand tussen de schijf en het mesje zit dmv een afstandsbusje. Maar nee, het prijsverschil maakt hem niet beter.

Inmiddels ben ik wel aan het wachten op de nieuwe navimow van segway omdat bij mij de tuin nog al eens verandert en ik wel klaar ben met perimeter draad breuken en verleggingen. Als je echter een strakke/statische tuin hebt, zou ik de perimeter draad in buis of in ieder geval ingegraven leggen.
Ik ben ook erg benieuwd naar die Navimow, ik heb wat uren op mijn knieën gezeten om breuken te vinden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Griffen83 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:07:
[...]

Vaak is de capaciteit van de accu groter bij de hogere metrages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• predmat
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-06 08:26
Landroid M500 hier buiten laten staan en 6maanden met rood lampje (draad kapot gebeten op veel plaatsen door nieuwe hond.
Nu heb ik net de draad volledig vernieuwd rondom en ingegraven, nu is mn lampje terug groen maar men landroid reageert niet, batterij dood denk ik. Hij heeft dan ook 6 maanden tegen een rood lampje aangestaan maar ik dacht dat hij dan wel altijd de batterij nog steeds zou opladen! niet dus :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

predmat schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:49:
Landroid M500 hier buiten laten staan en 6maanden met rood lampje (draad kapot gebeten op veel plaatsen door nieuwe hond.
Nu heb ik net de draad volledig vernieuwd rondom en ingegraven, nu is mn lampje terug groen maar men landroid reageert niet, batterij dood denk ik. Hij heeft dan ook 6 maanden tegen een rood lampje aangestaan maar ik dacht dat hij dan wel altijd de batterij nog steeds zou opladen! niet dus :(
Probleem is misschien eerder dat hij dus in de winter met vorst buiten heeft gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:07
Ik zit ook naar de Navimow te kijken met ongeveer 450m2 gras.

De H500E kan 500m2 en de H800E kan 800m2, ik vind het niet erg om iets meer te betalen voor een maaier die wat meer kan doen maar als ik zie dat de H800E dezelfde accu heeft dan vraag ik me af waarom die 300m2 meer kan doen.
Iemand die het verschil weet?

Ik kan natuurlijk ook de H1500E nemen maar die is weer €700 duurder en heeft een 4g abbo nodig na een jaar dus als het niet nodig is dan liever niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
predmat schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:49:
Grensdraad stuk is bij mij een groen knipperend lampje. Rood is laden.

Maar als alles buiten heeft gestaan is het eerder de adapter. Die is van chocolade gemaakt. Landroid uitlezen en je komt vanzelf de beruchte foutcodes omtrent laden tegen. Ik heb hier menigmaal over geschreven in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rconxion
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06-2022
Hallo,

Nu heb een iMow422. Echter heb ik met deze meer panne dan iets anders, geen docking vinden, niet opladen, kabels intern kapot, mieren in de docking.
Dus ben ik in de markt voor iets nieuw. Ik heb een grasperk van +-200m2 en daarin staat een boom, schommel en glijbaan voor de kinderen.
Ook ligt er langs een kant stapstenen tegen de muur van de garage. Dit heb ik met de imow opgelost dat de draad net tussen de stapsteen en de garage lag. De iMow botste dan wel de hele tijd tegen de gevelsteen van de garage, daar heb ik dan een strip rubber opgeplakt voor de schending tegen te gaan. als er hiervoor een oplossing is zou dat ideaal zijn.
Ik zat te kijken naar een Landroid S300 hier maar ik weet niet of ik hiermee een goede koop doe? Ik zoek vooral kwaliteit en ontzorging.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisFRST
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-12-2024
Worx maaier, rijdt gewoon laadstation voorbij, laadstation staat dan heel snel te knipperen.

Als je hem ernaast zet duurt het ook vrij lang voor hij begint te laden, uiteindelijk geraakt de batterij wel vol en kan je hem manueel weer starten.

Ik vermoed probleem met voeding, maar de email helpdesk van positec wilt dat ik de hele boel inpak en binnenbreng...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• akatar
de Peer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:44:
[...]

Probleem is misschien eerder dat hij dus in de winter met vorst buiten heeft gestaan?
De landroid is een beetje het mietje onder de robomaaiers, ik heb de mijne net een maand en de eerste nacht dat het koud was heeft hij de hele nacht staan appen (hangt aan mijn ha systeem) dat hij het koud had, dacht zeker dat ik hem een deken zou brengen ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
JorisFRST schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:30:
Worx maaier, rijdt gewoon laadstation voorbij, laadstation staat dan heel snel te knipperen.

Als je hem ernaast zet duurt het ook vrij lang voor hij begint te laden, uiteindelijk geraakt de batterij wel vol en kan je hem manueel weer starten.

Ik vermoed probleem met voeding, maar de email helpdesk van positec wilt dat ik de hele boel inpak en binnenbreng...
Klopt. Is het standaard ritueel helaas. Dan krijg je hem een paar weken later terug met een nieuwe adapter... In plaats van dat ze die adapter nou opsturen... Het is verder gratis binnen de garantie, anders kan je zelf een voeding maken voor 5 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 08:13
RoyVi schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:07:
Hallo allemaal, even een korte inleiding.

Ik ben opzoek naar een robotmaaier voor een hobby boomgaardje van ongeveer 1350m2.
Er is een stuk van appelbomen die in de lengte 80 cm uit elkaar staan en 180cm in de breedte.
En er is een driekhoek van perenbomen die allemaal tussen de 180cm en 2meter uit elkaar staan.

Op dit moment maai het grootste deel met een mini/midi trekker met weidebloter en de krappere stuken doe ik met een loopmaaier en grastrimmer.
De maaier moet met een niet super vlakke wei overweg kunnen. (maar het is ook geen knollenveld)
Hoeft geen wifi of cloud functies te hebben want ik ga geen wifi aanleggen van mijn huis naar dit deel.
Maai bereik rond de 2000m2 dan kan ik hem eventueel nog wat meer laten doen.
Geluid maakt niet zoveel uit, ik laat hem voornamelijk overdag maaien i.v.m. nachtdieren etc.
Hij mag best tegen een boompje aanbotsen of kort langs maaien.
Het hoeft geen perfect veldje te zijn zolang het gras maar kort genoeg blijft.

Prijs wat ik er voor over heb is tussen de 1000 en 2500 euro (3000 als er echt niks beters is)
Ik wil als het mij goed bevalt voor een veldje van 500m2 (gazon/tuin naast het huis) ook door een robot laten doen. Dus geef ik liever 3000 euro uit aan een grote en kleinere maaier.

De robot's die mij de meeste interesse wekken zijn:
Husqvarna Automower 420
Worx Landroid L2000
Stihl RMI 522C
Robomow RK2000 Pro
Ambrogio L210

Ik vind de Landroid erg interessant kwa prijs met 2 of 3 van deze dingen kan ik een behoorlijke oppervlakte maaien en als er één stuk is heb ik iig een andere die ik kan inzetten.

Verder wil ik het zelf installeren en afregelen en onderhoud kan ik zelf ook doen dus ik heb geen behoefte aan een dealer die alles voor mij gaat doen.

En ik twijfel nog over 3 of 4 wielen, omdat het boomgaardje niet 100% vlak is ben ik bang dat het misschien kan blijven hangen in een kuil of gleuf. Het is klei grond dus dat wil nog wel eens variëren van structuur met droog of heel nat weer.

** Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Landroid L2000 **
Dit is dicht bij mijn situatie (boomgaardjes, kleigrond, redelijk vlak). Ik heb een Husqvarna 420 van de vorige eigenaren overgenomen. Helaas loopt die mijn inziens te vaak vast op een afgevallen appel of een molshoop.
Hoe bevalt de Landroid?

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
dirkjesdirk schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:51:
[...]

Dit is dicht bij mijn situatie (boomgaardjes, kleigrond, redelijk vlak). Ik heb een Husqvarna 420 van de vorige eigenaren overgenomen. Helaas loopt die mijn inziens te vaak vast op een afgevallen appel of een molshoop.
Hoe bevalt de Landroid?
Ik heb de Landroid L2000, grootste probleem wat ik met deze heb zijn kuilen en gras pollen waar hij op vast loopt. Appels zijn misschien sporadisch een keer gebeurd maar wij hebben ook niet hele grote appels en ik raap ze meestal wel als ik ze zie liggen net als met takjes. En de graspollen rond boompjes en paaltjes moet ik op tijd met een trimmer weg halen.

Probleem met de kuilen is dat dit model vooraan 2 wieltjes heeft waar de lift sensor zit en als hij half over een kuil rijd dan registreert de Landroid het als een lift error en valt dan stil en moet je handmatig hem weer starten. Ik heb ook een model met 1 wieltje vooraan en die geeft nooit problemen. Verder heeft hij bij mij nooit vast gelopen op een molshoop.

Verder als de klei erg nat is en dan ergens tegen aan vast loopt dan gaat hij zich ingraven en komt hij niet meer weg maar dat zijn ook sporadische problemen.

Ik heb de WRE155 (2020) model, er is volgens mij ook al een WRE155E (2022) model misschien dat bij dit model alle min punten van mijn model zijn opgelost.

Verder komt Segway met een model die geen draad meer nodig heeft, als ik ooit voor een nieuwe ga dan wil ik sowieso geen robot maaier meer die afhankelijk is van een permiter draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Ok, tnx. Het is bij mij geen knollenveld, maar net als bij jou wel eens wat pollen, molshopen of een kuiltje of sleuf. De mower blijft daar toch best regelmatig in hangen. Soms slippen de wielen en blijft hij dom doorslippen tot het moment dat je ingrijpt. Hoewel de 420 al weer iets verouderd is, wordt deze nog steeds wel te koop aangeboden, zodat ik mij afvraag of nieuwere modellen een oplossing bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilPazzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-04 11:18
Ik zie dat er samen met mij mensen nog uitkijken naar de Segway Navimow. Maar er is ook een concurrent die ook zonder perimeterdraad werkt: de Ambrogio Twenty ZR. Daar lees ik in dit topic niks over? Het lijkt een betrouwbaar merk, hun eerder model de L60 werkte ook al draadloos en lijkt het volgens de reviews die ik vind toch goed te doen... De Twenty-reeks op zich bestaat ook al even en heeft positieve reviews. De ZR-variant is nieuw, maar in verschillende shops op stock.

Ter info: zowel del L60 als de nieuwe Twenty ZR werken niet met GPS zoals de Navimow, maar met sensoren: radar voor kanten te herkennen, grondsensoren die gras kunnen herkennen en stoppen bij iets wat geen gras is, ...

https://www.ambrogiorobot.com/nl-be/models/view/twenty-zr

De prijs is trouwens vergelijkbaar met de Navimow: zo'n 1450 euro, voor 1000m² zowaar (claimen ze...)

Heeft er iemand ervaring met de L60 of de Twenty ZR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaisar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-03 09:06
Ik vind het echt moeilijk. Zit al maanden uit te kijken naar een robotmaaier maar raak er niet uit. Gaat momenteel over een:
Worx 165e
Bosch Indego s+ 500
Gardena smart Sileno city 250

Wat mij doet twijfelen is dat je over elk model wel goede als slechte dingen leest. Vast rijden, stukken overslaan enz. Dit doet me enorm twijfelen.

Ons gazon is niet speciaal. Rechthoekig, geen obstakels en ong 250m2.

Kunnen jullie me uit mijn twijfelen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zit wat met dezelfde twijfels. Onze tuin is ongeveer 300m² maar wel met wat obstakels: trampoline, zandbak en speelhuisje. Bovendien is er een stuk zijtuin met een erg nauwe doorgang van ongeveer 1 meter tussen een haag en verharding.

Ik heb al gekeken naar de Bosch Indego M 700 en de Gardena Sileno Life 750. Ik kijk bewust naar de grotere modellen in de hoop dat ze wat minder tijd nodig gaan hebben om de tuin aan te pakken. De Bosch lijkt echter een doorgang van 135cm nodig te hebben en valt dus af tenzij ik hem (dagelijks?) ga verplaatsen om dat stukje zijtuin mee te nemen. Al bij al is het een grote investering en ik wil niet teleurgesteld geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
Femme schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:04:
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die ervaringen hebben met robotmaaiers die veel uren hebben gelopen.

De mijne zijn nu vier tot zes jaar oud. Eén robot heeft er 10.500 uren op zitten en een ander zit op 8.000. 10.000 uren lijkt ook de technische levensduur te zijn gezien de vele defecten waar ik momenteel mee te maken heb. Op een machine had ik dit seizoen eerst een kapotte wielmotor (met het commentaar dat de messenmotor ook aan vervanging toe is) en daarna een kabelbreuk waardoor hij niet meer kon laden. Bij de andere liep een van de voorwielen er af door kapotte lagers. Dit laten oplossen, deed een identiek probleem zich een paar weken later voor bij het andere voorwiel. Inmiddels is dat gerepareerd maar zit er opeens speling en een ratelend geluid op een van de achterwielen. Bij deze robot (die met 10.500 uren) is vorig jaar ook al een wielmotor vervangen.

Ik moet zeggen dat dit me wel tegenvalt. Als je een zitmaaier koopt dan verwacht je niet na zes jaar alle bewegende onderdelen te moeten vervangen. Mijn Automower 320's staan zo'n 12 uur per dag stil en draaien dus ruim onder de maximale capaciteit. Koop je ze voor de capaciteit die ze beloven te hebben dan ben je na vier jaar al aan een revisie toe.
Mijn automower 420 zit nu op
1125 uur
1579 km
674 laadcycli
586 uur laadtijd

Behalve mesjes nog geen onderdelen vervangen. Elders lees ik toch wel dat 8-10.000 uur een beetje de max is. Hangt wellicht ook af van het omstandigheden. Een biljartlaken lijkt mij toch minder slijtage te veroorzaken dan mijn hobbelige boomgaard met rotte appels en kweeperen in t najaar, takjes, molshopen van harde Zeeuwse klei :+

Overigens: welk onderhoud heb je gedaan behalve schoonmaken en messen vervangen? Jaarlijks een servicebeurt?

[ Voor 3% gewijzigd door dirkjesdirk op 17-04-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hoor net via Tuin+Landschap en onze hovenier dat Husqvarna volgend jaar (2023) verwacht EPOS voor particuliere tuinen te introduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:18
Kaisar schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:46:
Ik vind het echt moeilijk. Zit al maanden uit te kijken naar een robotmaaier maar raak er niet uit. Gaat momenteel over een:
Worx 165e
Bosch Indego s+ 500
Gardena smart Sileno city 250

Wat mij doet twijfelen is dat je over elk model wel goede als slechte dingen leest. Vast rijden, stukken overslaan enz. Dit doet me enorm twijfelen.

Ons gazon is niet speciaal. Rechthoekig, geen obstakels en ong 250m2.

Kunnen jullie me uit mijn twijfelen halen?
Waar twijfel je precies over? De maaier waar je nooit naar om hoeft te kijken bestaat volgens mij niet. Maar bedenk wel dat er ook 101 verschillende gazonnen bestaan. Als jij een "simpel" rechthoekig gazon hebt met een vrij vlakke grond en geen fruitbomen, molshopen of andere obstakels zullen alle 3 de maaiers prima werk verrichten.

En de maaier zal wellicht met het terugrijden echt wel eens vastrijden als het een week achter elkaar geregend heeft en de grond harstikke modderig is. Of als er een tak op het gazon is gewaaid. Maar verder verwacht ik echt geen problemen.

Heb je wel obstakels dan wordt het een ander verhaal. Bijv. een fuitboom, koop dan een maaier met sterkere messen zoals de Robomow. Heb je een hobbelig terrein, koop er dan één met 2 voorwielen ipv één. etc etc.

Overigens is de Gardena maar tot 250m2. Dat is te weinig voor jouw opp. Zeker als naar loop van tijd de accu minder wordt.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-06 22:03

Tortelli

mixing gas and haulin ass

dirkjesdirk schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:48:
[...]

Mijn automower 420 zit nu op
1125 uur
1579 km
674 laadcycli
586 uur laadtijd

Behalve mesjes nog geen onderdelen vervangen. Elders lees ik toch wel dat 8-10.000 uur een beetje de max is. Hangt wellicht ook af van het omstandigheden. Een biljartlaken lijkt mij toch minder slijtage te veroorzaken dan mijn hobbelige boomgaard met rotte appels en kweeperen in t najaar, takjes, molshopen van harde Zeeuwse klei :+

Overigens: welk onderhoud heb je gedaan behalve schoonmaken en messen vervangen? Jaarlijks een servicebeurt?
Hoe lang heb je hem?
Mijn 430X nu bijna een jaar draaien (juni 2021), zit op:
930 uur looptijd
1473 km
333 uur cycli
324 uur laadtijd

Bedrijf waar ik hem gekocht heb bieden onderhoud aan. Maar naast de mesjes (die eenvoudig te vervangen zijn) lijkt me dit redelijk overbodig? Zeker de eerste 1-2 jaar?

Hoe vaak vervang jij de messen werkelijk?

En hoe bepalen jullie überhaupt de maaitijd?
De maaier heeft een behoorlijke overcapaciteit: 3200M² is hij voor gespecificeerd. We hebben ~1300M² aan gras. Laat hem nu dagelijks tussen 12:00 - 20:00 maaien. Op zaterdag heeft hij vrij (loopt alleen maar in de weg als je zelf in de tuin bezig bent).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyVi
Ik heb een week geleden bij mijn Landroid L2000 WRE155 één van de lift sensors overbrugt en sindsdien geen last meer van plotselinge lift-errors door kuilen in het grasland :)
De tweede lift sensor heb ik laten zitten dus als hij serieus opgetild wordt gaat hij alsnog stoppen met maaien.

Kapje/houder van de liftsensor op de wielstang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8nPWlPfGIhL900-Uq8QMRyWcjM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T2DtAW63DxPa9EPI930TNbcS.jpg?f=user_large

Liftsensor zonder kapje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuqRxt7AM3WW0OOQYX_aVjoTeNQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V16DdzXqe3M7z1XebrYrBLkf.jpg?f=user_large

Ik heb het magneetje aan de stang uit de houder gehaald, daarna een ductape op de print geplakt en daar tegen aan het magneetje met een ductape en ligt vast geplakt in een leeg vakje naast de stang. Ik kan het zo dan weer origineel terug plaatsen mocht ik hem ooit weg doen.

Hij rijd op een veld van 2200m2 en houd het nu al een week goed bij zonder foutmeldingen te geven. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
ilPazzo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:17:
Ik zie dat er samen met mij mensen nog uitkijken naar de Segway Navimow. Maar er is ook een concurrent die ook zonder perimeterdraad werkt: de Ambrogio Twenty ZR. Daar lees ik in dit topic niks over? Het lijkt een betrouwbaar merk, hun eerder model de L60 werkte ook al draadloos en lijkt het volgens de reviews die ik vind toch goed te doen... De Twenty-reeks op zich bestaat ook al even en heeft positieve reviews. De ZR-variant is nieuw, maar in verschillende shops op stock.

Ter info: zowel del L60 als de nieuwe Twenty ZR werken niet met GPS zoals de Navimow, maar met sensoren: radar voor kanten te herkennen, grondsensoren die gras kunnen herkennen en stoppen bij iets wat geen gras is, ...

https://www.ambrogiorobot.com/nl-be/models/view/twenty-zr

De prijs is trouwens vergelijkbaar met de Navimow: zo'n 1450 euro, voor 1000m² zowaar (claimen ze...)

Heeft er iemand ervaring met de L60 of de Twenty ZR?
Ik had een collega, die weer een kennis heeft :P , iig die heeft in Spanje wat vakantie huisjes en heeft daar dit merk rond rijden en heeft er volgens die oude collega van mij nooit problemen mee. Ik heb er nog naar gekeken op de site maar ik kon verder ook nergens ervaringen terug vinden van dit merk dus maar gegaan voor een meer gangbaar merk.

Achteraf was het misschien nog wel het proberen waard want ik heb al genoeg op mijn knieën gezeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interna
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Tortelli schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:16:
[...]

Hoe lang heb je hem?
Mijn 430X nu bijna een jaar draaien (juni 2021), zit op:
930 uur looptijd
1473 km
333 uur cycli
324 uur laadtijd

Bedrijf waar ik hem gekocht heb bieden onderhoud aan. Maar naast de mesjes (die eenvoudig te vervangen zijn) lijkt me dit redelijk overbodig? Zeker de eerste 1-2 jaar?

Hoe vaak vervang jij de messen werkelijk?

En hoe bepalen jullie überhaupt de maaitijd?
De maaier heeft een behoorlijke overcapaciteit: 3200M² is hij voor gespecificeerd. We hebben ~1300M² aan gras. Laat hem nu dagelijks tussen 12:00 - 20:00 maaien. Op zaterdag heeft hij vrij (loopt alleen maar in de weg als je zelf in de tuin bezig bent).
Hoe kan je precies achterhalen hoeveel kilometer een Automower 430X heeft gereden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:19
staat in de app onder statistieken, wel even bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interna
Dank voor je antwoord.
Mijn Automower is van juni 2020, maar ik kan in de statistieken niet zien hoeveel kilometer hij heeft gedaan.
De andere info kan ik wel zien. En ondanks dat de app automatisch wordt geüpdatet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
https://luba.mammotion.co...nal_browser_redirect=true

Weer een mooie op kickstarter.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3svb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 08:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interna
emielbf schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:12:
staat in de app onder statistieken, wel even bladeren.
Gevonden : was vergeten naar beneden te bladeren. Bedankt hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• danielvn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 11:17
Zag net deze video over OpenMower. YouTube: OpenMower - The affordable Open Source DIY Smart GPS Robotic Mower Misschien hier mee te maken? Zou mijn Worx er graag aan wagen om hem om te bouwen. Geen draad en veel slimmer maaien. Ga het project in de gaten houden.

Meer info; https://www.tomshardware.com/news/raspberry-pi-mows-lawns

[ Voor 23% gewijzigd door danielvn op 22-04-2022 10:20 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevw
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11-2022
Hallo,

Vorig jaar al besteld/gereserveerd een Husqvarna 430x. Nog niet geïnstalleerd in afwachting van aanleggen drainage.
Maar volgende week vrijdag is het eindelijk zo ver en wordt hij geïnstalleerd. Helaas nog steeds even wachten i.v.m. inzaaien.
Nu heb ik met de installateur gesproken over de sloot kant. De kant klepelen we met een tractor. Uitdaging 1 is dus dat er geregeld een tractor overheen rijd. Dit wordt opgelost door de draad goed diep in een tyleen buis te doen hier heb ik wel vertrouwen in. Echter de tweede uitdaging is de sloot... Ik heb er wel wat over gelezen maar ben niet echt vergelijkbare voorbeelden tegen gekomen.

Het komt er op neer dat ik grof weg 2 opties heb:
1. Ver uit de kant blijven zodat de maaier nooit op zijn eigen gewicht kan naar beneden kan rollen
- Voordeel: Geen extra gedoe tractor kan er gewoon langs.
- Nadeel ik moet nog zo'n 100 meter zelf maaien en dat was net niet het idee :). Ziet er dan wel netjes
uit vanaf de weg.
2. Een soort (wegneembare) kant plank maken oid.
- Voordeel je hebt zekerheid en kan maximaal maaien.
- Nadeel is het daad werkelijk mooier (vanaf de weg), je hebt meer werk bij installatie en hij moet weg gehaald kunnen worden als de tractor er over heen moet.

Ik was even benieuwd wat is jullie ervaring?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KNgqUa5h4Q-5qakIVCyeUxpGZc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jCGailEH2UBFH5JPN7BIqxW8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonsesmotor
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 11:06
Beste ieder,

Heb zelf een oude Husqvarna Automow 105 en ik ben er super tevreden over. Nooit docking problemen en zelden ander gezeur. (eerder gebruiker problemen: Speelgoed |:( ). Draait netjes zijn uurtjes en gazon altijd top verzorgd. Verder kan ik nog steeds heel veel onderdelen krijgen (wel duur).

Voor mensen met smalle gangen en meerdere secties. Husqvarna(Gardena) heeft een patent op een perimeter draad met daarbij een geledingsdraad. Door deze geleidingsdraad vindt de Automower altijd zijn dockingstation terug en je kunt hem door smalle gangetjes naar moeilijk bereikbare stukken sturen. @renevw te ver buiten zijn perimeterdraad: hij stop en doet niks meer.

Mij vader werd jaloers op mijn gazon en wilde ook een robot maaier. Eigenwijs als hij is koos hij voor een Bosch Indego500. Na 1 jaar ellende heeft hij hem vorige week teruggestuurd.

Hij was er helemaal klaar mee: Altijd was er wel iets, het meeste software gerelateerd. Heel knap dat een Indego heel netjes banen naast elkaar kan maken, super efficiënt. Helaas te vaak dat het systeem besluit een stuk niet meer te maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:53
Vraagje over de Worx m700.
Nu een aantal weken in gebruik, op zich tevreden. Ben wel overgegaan op manual schedule, automatische kon ik niet echt van op aan.

Wat ik merk is dat hij in het dock na enige tijd in slaap gaat (display helemaal uit). Dan krijg ik via de app ook geen contact met hem. Als hij dan moet starten volgens schedule doet hij dat niet (altijd).
Als ik hem dan aanzet, pincode invoer, begint hij direct te maaien.

Herkenbaar voor iemand? Hoort het display altijd aan te blijven? Moet/kan ik instellen dat hij nooit in slaap valt?

[ Voor 4% gewijzigd door onne op 22-04-2022 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
onne schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:54:
Nu een aantal weken in gebruik, op zich tevreden. Ben wel overgegaan op manual schedule, automatische kon ik niet echt van op aan.

Wat ik merk is dat hij in het dock na enige tijd in slaap gaat (display helemaal uit). Dan krijg ik via de app ook geen contact met hem. Als hij dan moet starten volgens schedule doet hij dat niet (altijd).

Herkenbaar voor iemand? Hoort het display altijd aan te blijven? Moet/kan ik instellen dat hij nooit in slaap valt?
Bij mij staat het scherm altijd aan (geeft dan aan bv: not working today)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
worx l1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marqw
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-05-2022
Ik heb een husqvarna 415x. Prima apparaat echter nu blijft hij doormaaien. Hij zegt volgens schema maar dat schema negeert hij. Reset in uit loggen en datum tijd gecontroleerd; alles zonder resultaat. Weet iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:53
onne schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:54:

Never mind, denk de oorzaak gevonden te hebben. Heb de maaier een aantal keer handmatig teruggebracht na de lader nadat hij vast liep. Als je hem dan niet goed inklikt in de lader schakelt hij volledig uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1852
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:54
Een 2tal weken overstag gegaan en ondertussen rijd hier een Worx WR147e zijn rondjes op een grasmat van een 2tal jaar oud zonder speciaal onderhoud.
Ik heb echter veel last van gras welke blijft plakken aan de (originele) mesjes. Onderstaande fotos zijn na een 20tal uur rondrijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLl__UZDMwtU24Sm_xPzGz0QBqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MScVd2v1NbtIu0fAsg70mavb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSNg4GV8NQqtemJzzXRTQNZxwZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2Fw5AKFW6B38w5ZuHMgFMpj.jpg?f=fotoalbum_large

Poetsen van de mesjes duurt gelukkig maar een kwartiertje, maar na 2u maaien komt hetzelfde fenomeen terug naar boven. (deze middag gemaaid, dus het gras was droog)
Hieronder een foto voor en na de maaibeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OKEYC8AkQqPo5OmQdfN472MWeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G95hcPXtQdClEzpt4wmtFy5u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDaxpH_Pja82rC4i7r4BLdqg5yA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdvqC9WHL1SGeW06Bff4M1W8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had een beetje gehoopt dat een robotmaaier toch wel een aantal weken zonder onderhoud zou kunnen maar helaas blijkt momenteel anders. :+ Kan iemand me in de juiste richting duwen naar een eventuele oplossing? Een snelle zoektoch op het wereld wijde web brengt me ook niet meteen verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ronald1852 schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:35:
Een 2tal weken overstag gegaan en ondertussen rijd hier een Workx WR147e zijn rondjes op een grasmat van een 2tal jaar oud zonder speciaal onderhoud.
Ik heb echter veel last van gras welke blijft plakken aan de (originele) mesjes. Onderstaande fotos zijn na een 20tal uur rondrijden.

Ik had een beetje gehoopt dat een robotmaaier toch wel een aantal weken zonder onderhoud zou kunnen maar helaas blijkt momenteel anders. :+ Heeft iemand enig idee waaraan dit kan liggen en of dit vermeden kan worden? Een snelle zoektoch op het wereld wijde web brengt me ook niet meteen verder.
Dat is normaal in het voorjaar. Is al wel een paar keer eerder gemeld in dit topic.
Wat helpt bij mij is sochtends maaien als het gras vochtig is, dan worden de mesjes wel schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevw
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11-2022
@simonsesmotor Bedankt voor de info.

Ik heb nog wat rond gekeken in de omgeving naar vergelijkbare situaties. Ook iemand gezien met een soort metalen strip maar ik vind dat eigenlijk niet mooi iets langs de kant zetten. Ik ga dan toch maar voor de optie de draad met een veilige marge langs de kant leggen.
De rest zelf maar maaien. Wat wel ironisch is want dat zou ongeveer 100M bij M zo'n 100M2 maaien worden. Ongeveer net zo veel als het gazon van ons vorige huis 8)7

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat op langere termijn. Het is geen perfect gazon maar heb er goede hoop op dat het mooi kort en dik wordt.

Gr,
René

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:14
Beste mede robotmaaier fanatiekelingen,
na steeds meer gezeur met een Robomow RC304 zijn we nu overgestapt op een landroid M500+ (mede op basis van de tevredenheid die er hier lijkt te zijn). In Duitsland gehaald bij de Bauhaus (op voorraad, voordelig en met extra tegoedbon voor de Bauhaus van 50 euro).
Gisteren de hele installatie gedaan, handleiding netjes gevolgd. Nou hebben we een vierkant eiland in het gazon. Omdat die 4 buitenhoeken heeft heb ik die Bertelsen methode gebruikt met de bijgeleverd driehoek. Maar ik twijfel of het wel de bedoeling is dat je die Bertelsen methode ook bij een eiland gebruikt. In de handleiding staat niet expliciet bij die methode of dat alleen voor hoeken aan de randen van je gazon is of ook voor eilanden (eiland in de voorbeelden zijn altijd rond). Aangezien de maaier zo'n eiland niet meeneemt bij het randen maaien (rijdt netjes rechtdoor als ie 2 draden vind die direct naast elkaar liggen) vraag ik me af of dit een handige keuze was.
Ik kan het nog makkelijk wijzigen, dus ben benieuwd wat jullie hiervan denken. En of jullie een vergelijkbare situatie hebben.
Groeten,
Joost

Joost de Vries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
joostdevriesede schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:09:
Beste mede robotmaaier fanatiekelingen,
na steeds meer gezeur met een Robomow RC304 zijn we nu overgestapt op een landroid M500+ (mede op basis van de tevredenheid die er hier lijkt te zijn). In Duitsland gehaald bij de Bauhaus (op voorraad, voordelig en met extra tegoedbon voor de Bauhaus van 50 euro).
Gisteren de hele installatie gedaan, handleiding netjes gevolgd. Nou hebben we een vierkant eiland in het gazon. Omdat die 4 buitenhoeken heeft heb ik die Bertelsen methode gebruikt met de bijgeleverd driehoek. Maar ik twijfel of het wel de bedoeling is dat je die Bertelsen methode ook bij een eiland gebruikt. In de handleiding staat niet expliciet bij die methode of dat alleen voor hoeken aan de randen van je gazon is of ook voor eilanden (eiland in de voorbeelden zijn altijd rond). Aangezien de maaier zo'n eiland niet meeneemt bij het randen maaien (rijdt netjes rechtdoor als ie 2 draden vind die direct naast elkaar liggen) vraag ik me af of dit een handige keuze was.
Ik kan het nog makkelijk wijzigen, dus ben benieuwd wat jullie hiervan denken. En of jullie een vergelijkbare situatie hebben.
Groeten,
Joost
Als je een eiland hebt wat begint met 2 draden naast elkaar waar hij overheen rijd dan idd niet de driehoeken gebruiken, enkel een rondje eromheen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:14
Navi schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:22:
[...]

Als je een eiland hebt wat begint met 2 draden naast elkaar waar hij overheen rijd dan idd niet de driehoeken gebruiken, enkel een rondje eromheen maken.
Ja ik ga met 2 draden (direct naast elkaar) naar het eiland toe (Landroid negeert die dubbele draad inderdaad mooi). Maar het eiland is dus vierkant. Dus een rondje er omheen zal dan een vierkantje worden dan ;)
Dank voor je reactie. Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met vergelijkbare situaties.

Joost de Vries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
joostdevriesede schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:26:
[...]

Ja ik ga met 2 draden (direct naast elkaar) naar het eiland toe (Landroid negeert die dubbele draad inderdaad mooi). Maar het eiland is dus vierkant. Dus een rondje er omheen zal dan een vierkantje worden dan ;)
Dank voor je reactie. Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met vergelijkbare situaties.
Heb nu een tijdje een Worx L1000 Plus 2021 WR147E.1 rijden met ACS, Radiolink en Off Limits 2.0 in een tuin met zo'n 1200m2 gras, verdeeld over zones voor achter, vijver (groot eiland), klein eiland maar moet zeggen ik ben er toch nog niet heel erg over te spreken.

De draad (extra dik) ligt overal volgens specificaties, land is mooi vlak, maar de maaier zit vaak vast op niets? Hij staat dan maar beetje te heen en weren en op een gegeven moment krijg ik bericht i'm stuck.
Rijd regelmatig buiten de draad (waarom dan!?), rijd over de magneetstrip, etc.
Laatst was hij bijna de vijver ingereden terwijl de draad er gewoon ligt, geen idee hoe hij eroverheen is gegaan, zou natuurlijk nooit moeten kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwQOWskjL2RrkchcoJJJYbsAThY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LrQ4MCnhMC1hIIR7AYIxDWVG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZ6Us0sphgspyQSlMSF6gT2aJEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J7LBBhHtYbvzYUTSUjqhTjF4.jpg?f=user_large

Al met al kan hij tot nu toe bijna geen enkele maaisessie voltooien zonder handmatig ingrijpen. En ook leuk als dat onderweg naar huis is, de accu is dan bijna leeg en kun je hem niet herstarten, m.a.w je kunt hem terug naar de base dragen.

De grip van zo'n ding is ook erg slecht, er hoeft maar wat te liggen, een takje, een klein kuiltje of randje, een beetje zand o.i.d en hij komt al niet meer vooruit.

Ben er ook wel over verbaast hoe 'dom' hij eigenlijk is, wil je zone 4 maaien? Prima, dan gaat hij eerst heel de grensdraad af tot hij het zone 4 punt raakt, rustig 300 meter rijden..langs alle zones. (en rustig 10% accu eraf)
Is hij klaar en raakt hij toevallig net de draad aan de verkeerde kant? Gaat hij heel je tuin door langs de grensdraad om weer naar huis te kunnen, weer door alle zones heen. (nu opgelost met wat shortcuts via off limits)

Het vele rijden langs de grensdraad om zones te bereiken laat inmiddels ook al flinke sporen langs de randen zien.

Kan niet wachten op de Segway Navimow...

[ Voor 27% gewijzigd door Navi op 25-04-2022 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Navi schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:32:
[...]

Heb nu een tijdje een Worx L1000 Plus 2021 WR147E.1 rijden met ACS, Radiolink en Off Limits 2.0 in een tuin met zo'n 1200m2 gras, verdeeld over zones voor achter, vijver (groot eiland), klein eiland maar moet zeggen ik ben er toch nog niet heel erg over te spreken.

De draad (extra dik) ligt overal volgens specificaties, land is mooi vlak, maar de maaier zit vaak vast op niets? Hij staat dan maar beetje te heen en weren en op een gegeven moment krijg ik bericht i'm stuck.
Rijd regelmatig buiten de draad (waarom dan!?), rijd over de magneetstrip, etc.
Laatst was hij bijna de vijver ingereden terwijl de draad er gewoon ligt, geen idee hoe hij eroverheen is gegaan, zou natuurlijk nooit moeten kunnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al met al kan hij tot nu toe bijna geen enkele maaisessie voltooien zonder handmatig ingrijpen. En ook leuk als dat onderweg naar huis is, de accu is dan bijna leeg en kun je hem niet herstarten, m.a.w je kunt hem terug naar de base dragen.

De grip van zo'n ding is ook erg slecht, er hoeft maar wat te liggen, een takje, een klein kuiltje of randje, een beetje zand o.i.d en hij komt al niet meer vooruit.

Ben er ook wel over verbaast hoe 'dom' hij eigenlijk is, wil je zone 4 maaien? Prima, dan gaat hij eerst heel de grensdraad af tot hij het zone 4 punt raakt, rustig 300 meter rijden..langs alle zones. (en rustig 10% accu eraf)
Is hij klaar en raakt hij toevallig net de draad aan de verkeerde kant? Gaat hij heel je tuin door langs de grensdraad om weer naar huis te kunnen, weer door alle zones heen. (nu opgelost met wat shortcuts via off limits)

Het vele rijden langs de grensdraad om zones te bereiken laat inmiddels ook al flinke sporen langs de randen zien.

Kan niet wachten op de Segway Navimow...
Precies mijn ervaring met de Worx. Is twee keer over een nieuwe trampoline gereden, echt hoe dan! Lag namelijk een draad om heen.

https://navimow.segway.com/nl/

Dit is precies wat ik zoek en zie dat deze volgende week al leverbaar is! Ga morgen direct deze webshop bellen.

https://www.robocleaners.com/nl/navimow-h500e.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Wackmack schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:36:
[...]

Precies mijn ervaring met de Worx. Is twee keer over een nieuwe trampoline gereden, echt hoe dan! Lag namelijk een draad om heen.

https://navimow.segway.com/nl/

Dit is precies wat ik zoek en zie dat deze volgende week al leverbaar is! Ga morgen direct deze webshop bellen.

https://www.robocleaners.com/nl/navimow-h500e.html
Heb de H3000E in preorder staan, maar volgende week al leverbaar? Denk het niet hoor, zijn allemaal preorders en de levertijd is onbekend. Ik lees op reddit rond 16 juni.

Ben nog wel bang hoe dat qua gps antenne gaat werken met voor en achter het huis, of dat wel werkt qua bereik.

[ Voor 10% gewijzigd door Navi op 25-04-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Navi schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:46:
[...]

Heb de H3000E in preorder staan, maar volgende week al leverbaar? Denk het niet hoor, zijn allemaal preorders en de levertijd is onbekend. Ik lees op reddit rond 16 juni.

Ben nog wel bang hoe dat qua gps antenne gaat werken met voor en achter het huis, of dat wel werkt qua bereik.
Aha, las namelijk dit op de site:

Nieuwe levering wordt verwacht 01/05/2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomsayin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 08:24
Hoi iedereen,

Ik heb een gazon van ongeveer 400 m^2. Gewoon een simpele rechthoek.

Nu was ik al een tijdje aan het ogen op de Husqvarna Automower 305, welke hier perfect voor lijkt.
Echter lees ik dat de segway navimow h500e binnenkort uitkomt - rond dezelfde prijsklasse.

Hier is dan geen draad voor nodig.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen? Voor de Husqvarna gaan, of toch even wachten (en eventueel op reviews) en voor de segway opteren?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:34
Nomsayin schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:58:
Hoi iedereen,

Nu was ik al een tijdje aan het ogen op de Husqvarna Automower 305, welke hier perfect voor lijkt.
Echter lees ik dat de segway navimow h500e binnenkort uitkomt - rond dezelfde prijsklasse.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen? Voor de Husqvarna gaan, of toch even wachten (en eventueel op reviews) en voor de segway opteren?

Thanks!
Ik wacht momenteel op de ervaringen van die segway.

Al is mijn stukje gras maar iets van een 150m2 en een 2de zone van 70m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
@Navi Van over de draad rijden heb ik nooit last. Lijkt bijna een zwakke sensor oid. Wellicht kun je dat eens aankaarten bij Worx support.

En qua vastlopen. Zodra de messen wat weerstand krijgen begint ie inderdaad te piepen. Naar mijn idee ook wel snel inderdaad. Maar eigenlijk kan ik altijd wel de oorzaak vinden. Maar let wel, dit kan al een pluk hoog gras zijn. Hoe hoog maai je? Mijn ervaring is dat te laag maaien (<3mm) de maaier heel snel vastloopt op hoog gras. Daarom maai ik eigenlijk altijd tussen de 3 en 4mm.

En ja de Segway klinkt mooi in de folder. Maar hij moet zich eerst maar eens bewijzen voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
't arme gras! Of bedoel je cm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 18:02

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Navi bij lege accu kan je wel [start] [home] [ronde knop] doen om hem naar huis te sturen. Je hoeft er niet mee te lopen tenzij hij echt leeg leeg is.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilPazzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-04 11:18
Wackmack schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:21:
[...]

Aha, las namelijk dit op de site:

Nieuwe levering wordt verwacht 01/05/2022
In maart stond er dat de levering verwacht werd rond 01/04/2022... Heb toen eens contact gehad met hen, ze weten eigenlijk ook niet wanneer ze binnenkomen, op dit moment is er alleszins geen stock.

Ik ben ook geïnteresseerd, maar wil toch echt eerst ervaringen kunnen lezen... Er is één unboxing-video op youtube nu, maar da's nog niet echt een review natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:44:
@Navi Van over de draad rijden heb ik nooit last. Lijkt bijna een zwakke sensor oid. Wellicht kun je dat eens aankaarten bij Worx support.
Mogelijk heb ik het gevonden, het was sinds ik de off limits module had toegevoegd, deze nu even uitgezet in de app en hij lijkt het een stuk beter te doen. De shortcut functie wel aangelaten en deze werkt ook gewoon.

Verklaart misschien ook waarom hij laatst over de magneetstrip reed, denk dat de off limits niet in orde is.

Hij staat dan een beetje raar te heen en weren, alsof hij denkt dat hij er niet door mag oid. Nu met de sensor uit weer gewoon normale draaien en doorrijden.

[ Voor 12% gewijzigd door Navi op 26-04-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:16
Hoi iedereen,

Thanks!
Ik zou wachten op de Segway. Wacht er zelf sinds de release al op. Echt geen zin om draad door de tuin te gaan leggen :X

Op Reddit las ik trouwens dat de Segways onderweg zijn vanuit China. Dus de levertijd de op de website vermeld staat zou misschien nog wel eens kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Die Segway Navimow ziet er inderdaad wel super uit! Kijk ook uit naar de reviews.

Wij hebben hier twee gazons met een pad als scheiding, zoals ik het begrijp is de Navimow ook in staat om hiermee om te gaan en dit te kunnen inprogrammeren?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:29
Ik heb de H3000E ook in preorder staan.

Zodra ik ervaringen kan delen zal ik dat zeker doen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:07
Hier ook een segway H1500E besteld bij omnimatic.nl, weet iemand toevallig of het basisstation op het gras moet staan of dat hij ook eerst een stukje over de bestrating kan rijden voor hij begint met maaien?
Dan krijgt hij namelijk een eigen ingang de garage in zodat hij mooi binnen kan staan te laden. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Er is een geleidingsplaatje? Van het basisstation van mijn Gardena R45LI gebroken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EnvLg0XZtgmnknB7QT0G4FLGaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXtDAeu0yMyCKq5Mu8tffjGo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCxCrRa_grHZZ2p2GfkZ8zuna7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKRsm0r5EtnaVqUmibeQJhha.jpg?f=fotoalbum_large
De andere helft met dat kleine gaatje is afgebroken.

Het is het metalen stripje waar de geleidingsdraad op aangesloten wordt, heeft iemand een idee waar ik dit onderdeeltje op het internet kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaybrown
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:33
Ben al even aan het nadenken om de Landroid WR165E te kopen, maar zie dat de Robomow RT700 vandaag op ibood staat:
https://www.ibood.com/be/...bomow-robotmaaier-extras/

Ziet er ook wel interessant uit. Wat denken jullie?

Edit:
Heb toch de Landroid gekozen; lijkt me all around de beste keuze.

[ Voor 13% gewijzigd door jaybrown op 29-04-2022 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snosky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-05 20:00
Ik ben eens aan het rondkijken naar een robotmaaier.
Mijn gazon is niet echt complex:
  • ongeveer 700m²
  • een L vorm
  • 2 bomen en een trampoline
Mijn oog was gevallen op een Husqvarna 310 (1000m²) of 315 (1500m²)

Ik ben al eens langsgeweest bij 2 winkels. In winkel 1 zeiden ze dat ze ongeveer 50% m² bijtellen, "absolute minimum 1000m², voor mijn gazon"
In winkel 2 zeiden ze dat de 315 te weinig is. "Die gaat teveel moeten gaan laden". Daar stelden ze de 430x (5000m²) voor of de 420 (2200m²)

Nu ben ik van plan om nog bij andere winkels te informeren. Maar wil mij hier ook eens informeren?
Is de 315 voldoende of moet ik richting de 420 of 430x gaan (Wat trouwens niet in mijn budget zit 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:19
Naar veel nadenkwerk en adviezen ga ik voor 3 van de 4 gazonnen voor een zitmaaier. Maar voor ons belangrijkste (en kleinste) gazon van 120m2, wil ik toch graag een robot. Nu twijfel ik tussen de Landroid 300 en de Gardena Sileno City 250.

Ik wil ook zelf de draad aanleggen. Hebben jullie daar (goede) ervaringen mee? Welke van de 2 is het meest foolproof? Ik lees verschillende ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 08:39
Goedemiddag. Wij hebben een Robotmaaier Silene life (750). Tegen het einde van de herfst hebben we de maaier naar binnen gehaald, en deze de hele winter binnen gehad. Nu willen we m weer plaatsen, maar lijkt het alsof het lus-signaal weg is.

We dachten in eerste instantie aan een kabelbreuk ergens. Dus ik heb een draad/signaal tester erop gezet, en er blijkt geen breuk te zijn (leek me al sterk, maar er komt wel eens een mol hier en daaromhoog, dus ik dacht wellicht net op zo'n plek).

Daarna dacht ik aan de stekkers. Standaard gebruikt Gardena van die connectors (aansluitklemmen) en vol corrosie zaten. Ik ben na een verkooppunt van grasmaaiers gegaan voor nieuwe connectors, maar kreeg daar te horen dat we met deze connectors elk jaar nieuwe kunnen kopen juist vanwege het corrosie probleem. Dus ik heb ter vervanging kabelschoenen met krimpkous meegekregen. Dus we hebben alle stekkers vervangen (goed aangeknepen, vlammetje erbij, ). Maar nog steeds een blauw knipperend lampje (geen luisignaal). Ook de robotmaaier zelf geeft aan dat er geen lussignaal is. Terwijl er geen kabelbreuk is en de connectors van de geleidraad én begrensingskabel vervangen zijn.

Enig idee waar ik het nog moet zoeken? Driving me crazy!
Bedankt vast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Pak eens een korte kabel en gebruik die eens als lus, kan je gelijk de kabel in je tuin uitsluiten.
Blijft dan de basis station over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:19
Snosky schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:23:
Mijn oog was gevallen op een Husqvarna 310 (1000m²) of 315 (1500m²)

Ik ben al eens langsgeweest bij 2 winkels. In winkel 1 zeiden ze dat ze ongeveer 50% m² bijtellen, "absolute minimum 1000m², voor mijn gazon"
In winkel 2 zeiden ze dat de 315 te weinig is. "Die gaat teveel moeten gaan laden". Daar stelden ze de 430x (5000m²) voor of de 420 (2200m²)
ik heb de 310 voor ongeveer 800m^2 gras en dat werkt prima. 420/430 lijkt me echt zwaar overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Navi schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:23:
[...]

Mogelijk heb ik het gevonden, het was sinds ik de off limits module had toegevoegd, deze nu even uitgezet in de app en hij lijkt het een stuk beter te doen. De shortcut functie wel aangelaten en deze werkt ook gewoon.

Verklaart misschien ook waarom hij laatst over de magneetstrip reed, denk dat de off limits niet in orde is.

Hij staat dan een beetje raar te heen en weren, alsof hij denkt dat hij er niet door mag oid. Nu met de sensor uit weer gewoon normale draaien en doorrijden.
Een update, heb een nieuwe off limits 2.0 module, maar het gedrag blijft. Zodra de module geactiveerd is in de app ('no go zones'), doet hij vreemd, hij maakt geen mooie draaien meer maar staat beetje gek te heen en weren nadat hij de grensdraad heeft bereikt. Soms draait hij wel om en begint te rijden en stopt dan opeens alsof hij iets ziet.

Zit ook vaak vast, melding in app 'mower is stuck', ga ik erheen staat hij staat daar gewoon, zit helemaal niet vast.

Off limits uitschakelen en tis meteen weer prima. Hij draait mooi om en rijd weer door. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZcsbnzEg8N7xT1piz64De6pm9Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S1mdjh5zCQMIUeg14zWLXaC2.png?f=user_large

Iemand een idee?

[Video: http://www.4efte.nl/maaier-off-limits.MOV]

Wat helemaal vreemd is, de shortcuts functie, ook onderdeel van de off limits module, werkt verder prima!
(Onderweg naar huis ziet hij 2 korte magneetstrips en maakt dan een 90 graden bocht om sneller thuis te zijn ipv de hele grensdraad af te rijden)

[ Voor 18% gewijzigd door Navi op 30-04-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:57

Sandyman538

SandstorM [148839]

Snosky schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:23:
Ik ben eens aan het rondkijken naar een robotmaaier.
Mijn gazon is niet echt complex:
  • ongeveer 700m²
  • een L vorm
  • 2 bomen en een trampoline
Maar wil mij hier ook eens informeren?
Is de 315 voldoende of moet ik richting de 420 of 430x gaan (Wat trouwens niet in mijn budget zit 8)7 )
Opgegeven capaciteit is wat een maaier maximaal kan doen. Maar dan moet die dus ook bij wijze van spreken alle dagen van 8 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds kunnen maaien (tussendoor steeds opladen). Ik heb zelf een vergelijkbaar gazon, ongeveer 600m2, een trampoline en een U-vorm (dus ook niet complex). Hier gekozen voor een maaier met capaciteit van 1000m2, zodat hij niet continu aan het maaien is en ook nog 2 rustdagen in de week heeft. Een winkel die een maaier van 5000m2 capaciteit aanraadt bij een gazon van 700m2 zou ik niet serieus nemen. Dus een 315 zou je al bijna overkill kunnen noemen met een capaciteit van 1500m2.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Laatst online: 07:01
Ik heb de WR167e maar hij blijft in de randen soms steken (mos/mul zand). Ik wil graag spikes proberen maar heb blijkbaar te kleine besteld op
Amazon (stond M model en dat is dit?)

Wie heeft er passend spikes ergens online besteld en is daar tevreden mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:17
Ik heb sinds vorige week mijn Worx L1000 (WR147E.1) in gebruik genomen, tot nu toe tot volle tevredenheid. Nu vraag ik me af: welke mesjes gebruiken jullie? De originele van Worx of zijn er betere / goedkopere alternatieven? Hoe lang zou een set mesjes mee moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:27
Ik ben een nieuw gras aan het aanleggen. Het is maar klein stukje (65m2). Vierkant zonder obstructies. Maar wil wel een robotmaaier.
Twijfel heel erg tussen de landroid M500 en de Gardena Sileno City 250.

Neig naar de Gardena omdat deze veel stiller is en er ook een garage bij komt nu.
Maar lees in dit forum dat de Landroid een beetje de standaard is en doet volges mij beter de randen…. Twijfel Twijfel
Iemand nog goede tips/ervaringen?

[ Voor 24% gewijzigd door jczuidervaart op 01-05-2022 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Je grasveld is 8x8 meter, denk dat beiden die met gemak kunnen doen.

De landroid die ik heb heeft een vochtsensor en dan is een garage juist af te raden.
Ik weet niet of dit ook voor de gardena geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 01:36
Weet iemand wat de technische verschillen zijn tussen de segway navimow 800 en 1500?
Enige dat ik zie is de batterij die 2Ah groter is. Maar dat kan toch geen verschil van bijna 500euro in prijs verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:16
mister9 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:42:
Goedemiddag. Wij hebben een Robotmaaier Silene life (750). Tegen het einde van de herfst hebben we de maaier naar binnen gehaald, en deze de hele winter binnen gehad. Nu willen we m weer plaatsen, maar lijkt het alsof het lus-signaal weg is.

We dachten in eerste instantie aan een kabelbreuk ergens. Dus ik heb een draad/signaal tester erop gezet, en er blijkt geen breuk te zijn (leek me al sterk, maar er komt wel eens een mol hier en daaromhoog, dus ik dacht wellicht net op zo'n plek).

Daarna dacht ik aan de stekkers. Standaard gebruikt Gardena van die connectors (aansluitklemmen) en vol corrosie zaten. Ik ben na een verkooppunt van grasmaaiers gegaan voor nieuwe connectors, maar kreeg daar te horen dat we met deze connectors elk jaar nieuwe kunnen kopen juist vanwege het corrosie probleem. Dus ik heb ter vervanging kabelschoenen met krimpkous meegekregen. Dus we hebben alle stekkers vervangen (goed aangeknepen, vlammetje erbij, ). Maar nog steeds een blauw knipperend lampje (geen luisignaal). Ook de robotmaaier zelf geeft aan dat er geen lussignaal is. Terwijl er geen kabelbreuk is en de connectors van de geleidraad én begrensingskabel vervangen zijn.

Enig idee waar ik het nog moet zoeken? Driving me crazy!
Bedankt vast!
Je kan aan de stekkers ook vaseline doen tegen corosie. Wordt bij auto accu's ook gedaan en dat werkt erg effectief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Heb je de laadadapter ook naar binnen gehaald? Die kunnen bij bv Worx weer slecht tegen kou (althans, dat denk ik). De mijne was na 2,5 jaar stuk en dat is een veelvoorkomend probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
@jczuidervaart Niet druk maken over geluid. Dat is echt helemaal niet storend/hard. Ik zou de goedkoopste nemen voor 65m2. Worx biedt overigens nog een modelletje kleiner aan en die is ook ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisFRST
Señor Sjon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:59:
[...]

Klopt. Is het standaard ritueel helaas. Dan krijg je hem een paar weken later terug met een nieuwe adapter... In plaats van dat ze die adapter nou opsturen... Het is verder gratis binnen de garantie, anders kan je zelf een voeding maken voor 5 tientjes.
Een van de buren heeft dezelfde robot, met zijn voeding getest en alles werkte, netjes op mail gezet naar positec en ze hebben voeding opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisFRST
Navi schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:32:
[...]

Ik heb gyproc vijzen in de wielen gezet en dan met de haakse slijper de kop eraf.
Heeft veel meer grip nu.

Je kan op amazon ook metalen schijven kopen voor op de wielen te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MrFl0ppY schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:06:
@jczuidervaart Niet druk maken over geluid. Dat is echt helemaal niet storend/hard. Ik zou de goedkoopste nemen voor 65m2. Worx biedt overigens nog een modelletje kleiner aan en die is ook ruim voldoende.
Voor 65m2 begint het ruimtebeslag van de robot al bijna significant te worden. :+ Zou bijna neigen naar een accumaaier op zo'n veldje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:11
Hoi iedereen,

Thanks!
Ik zie het probleem met een draad leggen niet eigenlijk. Hier heb ik de HQV gekocht en dan kwamen ze gewoon de draad mee ingraven met zo een machine. Kostte denk ik iets van 50 of 150 EUR en die draad zit op de juiste afstand van alle boordjes.

Als ik zie welke doodeenvoudige maar gepatenteerde technologie in de Husqvarna zit dan beklaag ik me de keuze van mijn duurdere 305 geen moment _/-\o_ .

Ik moet die Segway nog zien, die heeft zich nog niet bewezen, ziet er leuk uit maar keer op keer valt me op hoe goed de HQV's overal in de basis werken. Geleiding, schema, mesjes.

Er is 1 zone waar mijn vers aangelegde tuin toch een beetje verzakt is en daar wil ie met de wielen nog wel eens tot over de border gaan, maar de boordsteen is daar dan wat te hoog in het bloemenperkje waardoor hij er achter vast blijft "haken" met zijn wieltjes. Alleen daarvoor ben ik af en toe eens aan het kijken naar extra grip-schijven:

https://www.mibrobo.de/shop/husqvarna-kompatibel/5

Ziet er ook nog cool uit :+ . Beetje madmax :+

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 04-05-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:20:
[...]

Ik zie het probleem met een draad leggen niet eigenlijk. Hier heb ik de HQV gekocht en dan kwamen ze gewoon de draad mee ingraven met zo een machine. Kostte denk ik iets van 50 of 150 EUR en die draad zit op de juiste afstand van alle boordjes.

Als ik zie welke doodeenvoudige maar gepatenteerde technologie in de Husqvarna zit dan beklaag ik me de keuze van mijn duurdere 305 geen moment _/-\o_ .
Met een klein rechthoekig veldje is het niet zo'n probleem nee, maar ga je naar 1500m2 complexe tuin met bloemperken, vijvers, bomen, zones, etc dan is het aanleggen van de grensdraad een behoorlijke klus.

Ingraven is natuurlijk mooi, maar is bij aanpassingen aan de draad of beetje bijstellen wel erg lastig.

Wat ook een nadeel is dat iedere maaier weer zijn eigen optimale config van de draad heeft (m.b.t afstanden, bochten etc) waardoor je de draad specifiek voor een bepaald model maaier neerlegt. Maakt overstappen lastiger.

Geen grensdraad heeft echt wel de toekomst, zo moeilijk kan het niet zijn voor de maaier om te detecteren of hij op gras rijd of niet. Afbakening doe je dan via RTK/GPS.

[ Voor 7% gewijzigd door Navi op 04-05-2022 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Mja, ik ben vol voor Husqvarna gegaan, dan stel je gewoon in hoe ver ie over de draad mag gaan. Ik wil hier niet de fanboy gaan uithangen, maar het gaat gewoon echt lekker met dat ding.

Grensdraad is een bewezen iets (ja ik weet het, daarmee maak je alle argumenten kapot en dan zaten we hier nog met een draaitelefoon ipv Teams :+ ) maar met de bruikbare periode van zo een robot vind ik een draad echt niet zo erg. Ja een grote tuin is wat complexer maar dan werkt het ook gewoon. Als hij toch ergens ooit niet goed ligt dan trek je 'm op met een haakje, neem je een oud broodmes, duw je 'm er terug in en klaar.

Weet je, een grensdraad is ook niet complex, zo een RTK en alles, ik moet het nog zien gebeuren hoor, ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen hier! Hoe heette die witte vierkante bak die ging rondrijden? Hoor ik ook weinig van... EDIT: Toadi was het blijkbaar, dat 3D geprint dingetje :). Leuke video's maar ik twijfel over de betrouwbaarheid en dan vind ik een partij zoals HQV die zich al bewezen heeft en niet snel zal verdwijnen wel heel fijn.

Ja het is mogelijkerwijs wat zoeken in het begin maar dat hoort er bij :), eens dat gedaan is is het genieten.

[ Voor 84% gewijzigd door HyperBart op 04-05-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3svb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 08:26
Navi schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:25:
[...]
Geen grensdraad heeft echt wel de toekomst, zo moeilijk kan het niet zijn voor de maaier om te detecteren of hij op gras rijd of niet. Afbakening doe je dan via RTK/GPS.
Zoiets? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGWAg5iItYK2VZW2Om2NFh8Biyk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/46rcGRmrll2WIBHI0AJOGV5c.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
JorisFRST schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:54:
[...]

Ik heb gyproc vijzen in de wielen gezet en dan met de haakse slijper de kop eraf.
Heeft veel meer grip nu.

Je kan op amazon ook metalen schijven kopen voor op de wielen te monteren.
Heb je dan geen problemen als hij op de laadplaat rijdt? Heb je een foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
schumi1986 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:14:
Er is een geleidingsplaatje? Van het basisstation van mijn Gardena R45LI gebroken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De andere helft met dat kleine gaatje is afgebroken.

Het is het metalen stripje waar de geleidingsdraad op aangesloten wordt, heeft iemand een idee waar ik dit onderdeeltje op het internet kan vinden?
Is dat niet gewoon een faston connector?

In het Nederlands is dat een kabelschoentje
https://www.bol.com/be/nl...tE-w.4_28.31.ProductImage

Maar dat “mes” koppelingetje is een Faston connector. Misschien eens kijken op elektronica shops en zo een geplooid faston connectortje rechtplooien en dan past het?

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 05-05-2022 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisFRST
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJtGR2ZiXMAdgv-UCGe13srBTTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/on36VTxPbo2Bw58d3CFofQ1u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
@JorisFRST Laat je de maaier vaak op nat gras rijden? Deze smurrie op de wielen herken ik wel maar dat was altijd wanneer ik in de regen of nat gras liet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsdenHartog
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LMCXeUhwawSfePWf0jqBwOH7hU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPmes6D8KEwJFNyrWStrXVON.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik zorgen dat de Gardena Robotmaaier hier kan oversteken en niet maaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsdenHartog
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
Links en rechts liggen al de grensdraden. In het midden de geleidingsdraad. Maaier steekt wel over mar gaat soms ook maaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
SjorsdenHartog schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:53:
[Afbeelding]

Hoe kan ik zorgen dat de Gardena Robotmaaier hier kan oversteken en niet maaien?
Niet… dat is een doorgang maar hij zal daar altijd maaien. Je kan het ding niet wijs maken dat dat een verharde passage is.
Pagina: 1 ... 35 ... 76 Laatste