Toon posts:

Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste
Acties:

• donderz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01-12 11:43
mog__wai schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:42:
[...]
Het heeft even geduurd voordat ik snapte welk probleem je wilt oplossen. Ik had verwacht dat de maaier voor iedere sessie x% van zijn tijd in een bepaalde zone doorbrengt en daarna naar de volgende zone gaat, maar begrijp nu dat hij x% van de tijd in een bepaalde zone start en daar maait tot hij leeg is. Een landroid kan blijkbaar maar in 1 richting de perimeter draad volgen en moet dus altijd de hele rand af om weer bij het laadstation te komen. Dus mijn idee om de 2 uur maaitijd van een L1000 over de zones te verdelen gaat dus niet lukken, maar hij gaat dan vrolijk 2 uur op 40m2 maaien als die zone aan de beurt is... Correct?

Is dan de conclusie dat 1 Landroid voor mijn setup niet handig is en dat ik ofwel een aparte kleine maaier voor de voortuin moet pakken ofwel een intelligentere maaier zoals de husqvarna die je wel kun vertellen welke kant hij op moet rijden?
Bij workx hebben de zones inderdaad enkel invloed op het starten. Dan wordt erafhankelijk van een percentage eerst zoveel meter gereden via de zijkant voordat gestart wordt. Eénmaal gestart is het random rondrijden. Je kan dan de breedte van de corridor aanpassen om de kans tussen het switchen van zones te verhogen of te verlagen.
De oplossing die ik aanrijk is dat je twee verschillende grensdraden trekt waarvan er mbv een relais maar één actief is. Het is dan niet meer random maar ben je dus wel zeker waar hij gaat maaien.
Ook moet hij dan bij het beginnen in een zone/ terug naar huis gaan niet de volledige loop doen, maar enkel het stuk dat actief is. Ik heb deze oplossing al eens op reddit voorbij zien komen.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:59

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

MrFl0ppY schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Dat zal geen problemen opleveren. Als je de mogelijkheid hebt zou ik de draden wel solderen met krimpkous. De scotchlocks die worden meegeleverd geven bij mij wisselend resultaat. De ene keer 0 problemen en de andere keer telkens een melding dat het signaal zwak is bij regen/nat weer.
Er zit zoveel van die gel in, dat zou goed moeten gaan. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• chefspecial
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 29-11 00:40
Er waren hier toch meer mensen die een "Wire missing" probleempje met de Worx robotmaaier hadden?
Ik heb inmiddels een nieuwe lader maar gisteren ineens weer de melding Wire Missing. Overigens; kreeg een zwaardere lader dubbel zoveel ah, dus dat is wel leuk meegenomen.

Nu valt het me op dat dit vooral gebeurt als hij contact maakt met het laadstation OF als hij al aan het laden is, dus ik vermoedde dan toch iets van contact. Nu heb ik het eens goed bekeken en zag ik dat het voorste laadpuntje echt op het meest lage uiteinde van dat oplaadplaatje van de basis zit. En héél soms rijd hij ook gewoon door bij het opladen dus gewoon zijn station voorbij. Kan de error ook worden veroorzaakt doordat de basis niet waterpas staat?

Wel slijten die mesjes echt rete snel... Nu al de derde set en heb hem pas sinds juni dit jaar. ;(
Zijn gewoon snel bot.

[Voor 8% gewijzigd door chefspecial op 05-10-2021 15:09]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Wire missing is vaak een laadprobleem. Log downloaden en dan zien of er ook low-current meldingen zijn. Ik heb al een stappenplan eerder hier omschreven. :)

Die mesjes lekker laten zitten zolang er nog geen plaggen ontstaan. :P Binnen een week zien die mesjes er al waardeloos uit, zeker met vochtig weer. Ik vervangen ze aan het begin en halverwege het seizoen.

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:07
@chefspecial Soms zit er ook een dun laagje aanslag op de plaatjes of op de plaatjes van de maaier. Dan maakt ie soms niet goed contact en rijdt ie door of meldt ie wire missing.

Van de mesjes kan ik wel beamen. Maar weet dat dit jaar ook wel een geweldig jaar was voor het gras. Veel regen en zo rond de 20-25 graden. De afgelopen 2 jaar was er veel minder groei.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:19

DUX

blijft ook nu voor Oranje

chefspecial schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:09:
Nu valt het me op dat dit vooral gebeurt als hij contact maakt met het laadstation OF als hij al aan het laden is, dus ik vermoedde dan toch iets van contact. Nu heb ik het eens goed bekeken en zag ik dat het voorste laadpuntje echt op het meest lage uiteinde van dat oplaadplaatje van de basis zit. En héél soms rijd hij ook gewoon door bij het opladen dus gewoon zijn station voorbij. Kan de error ook worden veroorzaakt doordat de basis niet waterpas staat?
Niet waterpas was voor mij een oorzaak, ja :)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• mog__wai
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 22:48
donderz schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:20:
[...]

Bij workx hebben de zones inderdaad enkel invloed op het starten. Dan wordt erafhankelijk van een percentage eerst zoveel meter gereden via de zijkant voordat gestart wordt. Eénmaal gestart is het random rondrijden. Je kan dan de breedte van de corridor aanpassen om de kans tussen het switchen van zones te verhogen of te verlagen.
De oplossing die ik aanrijk is dat je twee verschillende grensdraden trekt waarvan er mbv een relais maar één actief is. Het is dan niet meer random maar ben je dus wel zeker waar hij gaat maaien.
Ook moet hij dan bij het beginnen in een zone/ terug naar huis gaan niet de volledige loop doen, maar enkel het stuk dat actief is. Ik heb deze oplossing al eens op reddit voorbij zien komen.
Dank voor de tip. Ik ga eens zoeken of mensen dit betrouwbaar aan de praat hebben gekregen.

• sam45
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 29-11 21:58
Ik had hetzelfde probleem en de oplossing bij mij was om de draad tegen de docking in een hoek te leggen.
https://www.reddit.com/r/...comments/bjffk5/_/emxkqkl
https://i.imgur.com/5I36H3k.jpg

• chefspecial
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 29-11 00:40
Zat even bij het oplaadstation te kijken maar ik vind het inderdaad nogal nauw, het voorste laadpuntje maakt echt nog maar net contact met het station zelf.

• flo-rist
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20:59
Ik ben mij ook aan het oriënteren op een robotmaaier; grazon van ca. 1000m2 in een "hoefijzervorm", en een via een stenen pad rechthoekig stuk boomgaard van ca. 400m2.

Omdat zowel op het grote grasveld als op de boomgaard diverse walnotenbomen staan, zoek ik een maaier met een stevig mes. Hoewel er geraapt wordt, liggen er regelmatig gevallen noten en appels.
Wat ik heb kunnen vinden hebben Robomow, wolf garten en ambrogio zulke (ster)messen. Van deze drie heeft de ambrogio mijn voorkeur, Robomow heeft erg wisselende reviews, en wolf garten is volgens mij van dezelfde fabrikant.
Zijn er nog andere merken die een stevig mes hebben, of die jullie zullen aanraden in mijn geval? Budget tot €2000,-

• --MP--
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 01-12 12:37
chefspecial schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:04:
Zat even bij het oplaadstation te kijken maar ik vind het inderdaad nogal nauw, het voorste laadpuntje maakt echt nog maar net contact met het station zelf.

[Afbeelding]
ziet er niet best uit, bij mij pakt hij hem echt middenop die "flappen"

• Gallus
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:02

Gallus

Cheesy

Ik ondervind wat problemen met de regenvertraging van m'n Landroid M500. Hij blijft hier namelijk in hangen, ook al is het al heel lang droog. Zijn anderen bekend met dit probleem? Ik zet hem nu maar even een nachtje binnen, zodat hij nog beter droogt (voor zover mogelijk). Misschien helpt dat... Ik maak overigens geen gebruik van een garage.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• Himalaya
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:22
Nee, geen probleem mee, heb de regen vertraging op 2,5 uur staan en dat werkt eigenlijk prima. Mijne staat ook gewoon in weer en wind buiten zonder afdak, anders zou de regen sensor ook minder functioneel zijn.

Heb er overigens wel een tweede accu bij gehaald zodat hij een keer lang kan doorhalen in een regenachtig weekje met maar een paar geschikte momenten. Wissel ik gewoon de accu zodat ik dubbele looptijd heb.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• DUX

DUX

Gallus schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:35:
Ik ondervind wat problemen met de regenvertraging van m'n Landroid M500. Hij blijft hier namelijk in hangen, ook al is het al heel lang droog. Zijn anderen bekend met dit probleem? Ik zet hem nu maar even een nachtje binnen, zodat hij nog beter droogt (voor zover mogelijk). Misschien helpt dat... Ik maak overigens geen gebruik van een garage.
(1) Is een beïnvloedbare tijdsinstelling, standaard staat deze op drie uur. Deze teller gaat pas lopen zodra de regensensor droog is.
(2) Moet het sneller? Dep de sensor droog bovenop het apparaat en start hem dan handmatig via app of apparaat zelf.

• Gallus

Gallus

Cheesy

DUX schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:14:
[...]

(1) Is een beïnvloedbare tijdsinstelling, standaard staat deze op drie uur. Deze teller gaat pas lopen zodra de regensensor droog is.
(2) Moet het sneller? Dep de sensor droog bovenop het apparaat en start hem dan handmatig via app of apparaat zelf.
Dat is inderdaad hoe het zou moeten werken (en ook gewerkt heeft). Heb hem ook op een uur ingesteld, maar hij blijft code F1 geven. Misschien is de sensor zelf kapot.

Op Roboter-forum kom ik het probleem ook tegen. Mogelijke oplossing is de sensor heel goed schoonmaken. Eventueel met WD40.

[Voor 10% gewijzigd door Gallus op 15-10-2021 20:27]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

In deze maanden droogt de boel heel langzaam. Je kan de basis een klein beetje scheef zetten zodat water er sneller af loopt.

• MrFl0ppY
Mijn Worx is ook toe aan zijn eerste reparatie gok ik zo. Begon ineens allemaal "Wire Missing" signalen te krijgen wat ik al gek vond. Want de draad zit echt helemaal in het gras en was verder ook nergens mee bezig geweest in de tuin rond die tijd. Lampje bleef ook gewoon groen, maar goed dat gebeurde wel vaker. Het werd steeds erger en de maaier laadde dus ook niet meer op.

Afijn, testlus bracht geen verbetering. Draad (250m) leverde 6 ohm weerstand dus dat duidde ook niet op een kapotte draad. Ik zag wel dat het lampje op het basisstation begon te pulseren en een dag later was ie helemaal uit. De adapter geeft wel een voltage van 23,1 (spec 20V), dat is meer dan de 10% afwijking die de adapter mag hebben maar ik twijfel of ie stuk is. Het basisstation open gemaakt maar daar lijkt niks mee te zijn. Viste er nog wel een heel spinnennest uit. Toch jammer dat ze het basisstation niet beter hebben afgesloten.

Afijn ticket aangemaakt. Eens kijken wat ze bij Worx erover zeggen. Hoop eigenlijk dat het de adapter is, die is zo vervangen en vrij goedkoop (Mean Well alternatief).

[Voor 23% gewijzigd door MrFl0ppY op 28-10-2021 21:15]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

100% de PSU. Hij levert wel het voltage, maar niet de ampères meer. Ik ben door heel jouw ritueel al gegaan, alleen het basisstation pulseerde niet. De accu is 20V, de adapter eigenlijk 24V.

Download het log en je zal ook mislukte laadacties zien.

[Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 19-10-2021 11:42]

• bebopper
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Heb na een luttele 3 weken ook antwoord gekregen van Worx support op deze vraag, nou ja antwoord...
Wij kunnen het helaas niet garanderen dat dit ook werkt, omdat wij alleen de testen doen met de originele accu.
In theorie zou dit kunnen werken, echter wordt de laadtijd ook vele malen langer dan bij de orginele accu.

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
bebopper schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:05:
[...]

Heb na een luttele 3 weken ook antwoord gekregen van Worx support op deze vraag, nou ja antwoord...

[...]
Ik heb een 6Ah in mijn L2000 gezet, in principe win je er alleen de 'naar huis rij' tijd mee, tenzij je ook een snellere lader neemt.

• bebopper

bebopper

DanTm schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:15:
[...]

Ik heb een 6Ah in mijn L2000 gezet, in principe win je er alleen de 'naar huis rij' tijd mee, tenzij je ook een snellere lader neemt.
Dat is ook mijn hoofddoel, dat ie gewoonweg langer kan rondrijden op 1 accu en dus minder vaak terug hoeft naar het laadstation. Goed om te horen dat dat werkt!

• Viruskiller
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 01-12 08:16
Alexander006 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:45:
Ik heb een robomow. Ik heb hem in 2019 gekocht. Veel problemen mee. In het begin loopt hij prima, maar naarmate hij wat ouder wordt, denk aan maanden. Gaat hij steeds meer problemen vertonen, denk dan aan, vastlopen, in een patroon steeds dezelfde weg rijden, tot nu dat hij gewoon over de lijn rijd richting de weg of de border inrijd en doorgaat tot hij ergens vast tegenaan rijd en dan nog doorgaat. Ik heb al meerdere nieuwe pcb's gehad en een nieuwe maaier, maar dit heeft tot op vandaag niets verandert. Zijn er meer mensen met een robomower die dezelfde problemen ervaren? En wat zijn goede vervangers?
Allemaal zeer herkenbaar. Ik heb een RC304 van 2018 en deze is ondertussen 5 keer binnen geweest voor herstelling. Oa de volledige aandrijflijn is vervangen geweest en de laatste 3 keer ging het steeds om de PCB van het draadsignaal, waar herhaaldelijk fabricagefouten mee waren.
Af en toe rijd de Robomow tegen mijn gevel en dagelijks in de borduren. Ik heb hem ooit in het midden van de straat teruggevonden (volgens Robomow kan hij tot 6 !! meter over de draad rijden).
Nu begint hij terug zeer regelmatig fout E2 en E3 te geven, buiten zijn hobby om putten te graven en er zelf in vast te rijden. Het laadstation is ondertussen ook al voorzien van een fuik met houten geleidingen die 3 meter op voorhand starten.
Ondertussen zijn de (extra brede wielen) ook volledig afgesleten...
Kortom: tot hiertoe heeft dat ding nog geen dag kunnen rijden zonder problemen, de grootste miskoop ever.

• Alexander006
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14-11 10:38
Viruskiller schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

Allemaal zeer herkenbaar. Ik heb een RC304 van 2018 en deze is ondertussen 5 keer binnen geweest voor herstelling. Oa de volledige aandrijflijn is vervangen geweest en de laatste 3 keer ging het steeds om de PCB van het draadsignaal, waar herhaaldelijk fabricagefouten mee waren.
Af en toe rijd de Robomow tegen mijn gevel en dagelijks in de borduren. Ik heb hem ooit in het midden van de straat teruggevonden (volgens Robomow kan hij tot 6 !! meter over de draad rijden).
Nu begint hij terug zeer regelmatig fout E2 en E3 te geven, buiten zijn hobby om putten te graven en er zelf in vast te rijden. Het laadstation is ondertussen ook al voorzien van een fuik met houten geleidingen die 3 meter op voorhand starten.
Kortom: tot hiertoe heeft dat ding nog geen dag kunnen rijden zonder problemen, de grootste miskoop ever.
Ja, hier is het een maanoppervlak geworden. Hij kan geweldige gaten maken, maar maaien zonder fouten zit er niet in. Inmiddels wil robomow met mij niets meer te maken hebben en hebben ze het contact op een nogal onfatsoenlijke manier verbroken. Het erge is dat de robomow de eerste zeg 3 maanden zonder (veel) problemen maait en daarna stapelen de fouten en problemen zich op. En dat volgens robomow de maaier tot 6 meter over de lijn heen kan is natuurlijk absurd. Ik heb zelfs een keer gehad dat hij dacht een laurierstruik omver te kunnen rijden, als hij maar lang genoeg er tegenaan bleef rijden. Maar ja, iedereen is er zo lovend over dat ik dus niet meer weet welk merk dan. Want dit kan dus met elk merk gebeuren. Heb je geen bordje gemaakt bij je op de weg, kijk uit overstekende robotmaaiers? :P

• MrFl0ppY
Viruskiller schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

WTF! Dat is wel een serieuze faal op het gebied van veiligheid. Zodra de Worx maar een stap buiten de draad staat stopt ie al. Is toch niet te doen met een sloot langs je perceel?

• Viruskiller
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 01-12 08:16
MrFl0ppY schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:01:
[...]

WTF! Dat is wel een serieuze faal op het gebied van veiligheid. Zodra de Worx maar een stap buiten de draad staat stopt ie al. Is toch niet te doen met een sloot langs je perceel?
Inderdaad, ik stel me daar ook wel serieuze vragen bij... Dit effect kwam naar boven bij de tweede vervanging van de PCB van de geleidingsdraad. Deze waren oorspronkelijk maanden niet beschikbaar door een te kort (of te veel vervangingen?), waarna er nieuwe beschikbaar die foutief gelabeld waren met productiejaar 2018. Het ging echter om een ander productiejaar, waardoor de signaalsterkte 300 mV was ipv 400 mV. Dit was voldoende om de robot te laten starten (hij zag signaal), maar blijkbaar op sommige plaatsen niet voldoende om hem tegen te houden.

• henidde
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 29-11 21:11
Goedenavond,

De Worx M700 reed hier tot vandaag zonder fratsen en kuren. Vanmiddag alle heggen gesnoeid en per ongeluk op 2 punten het draad doorgesneden. Dit heb ik vervolgens gerepareerd. De maaier bleef vervolgens "wire missing" aangeven, het led lichtje op de homestation bleef rood en ik heb voor de zekerheid de 2 punten opnieuw gerepareerd en al het draad bijlangs gelopen; ik kan geen afwijkingen meer vinden. Toch blijft het led lichtje rood. Stekker er al uit gehad, de robotmaaier herstart etc.

Niks lijkt te helpen. Tevens de sensoren van de robotmaaier zelf getest middels diagnose: 2 kruisjes.

https://support.worx-euro...p-de-landroid-controleren

"Als beide sensoren worden weergegeven als kruissymbolen zijn ze ofwel allebei beschadigd, of staat er mogelijk geen stroom op de grensdraad. Controleer of de oplaadbasis stroom heeft en de led groen is. Als de sensoren nog steeds als een kruis worden weergegeven, moeten ze worden vervangen en dient u contact op te nemen met de klantenservice."

Kortom: geen stroom op grensdraad? De robotmaaier zelf deed het tot vandaag en is verder niet aangeraakt. Dus ondanks de 2 kruisjes lijkt het me stug dat het daar aan ligt. Het led lichtje is wel groen als de robotmaaier in de homestation staat (opladen). Haal ik de robotmaaier van het station af dan kleurt het gelijk rood. Is dit nu het grensdraad of toch de maaier waar het mogelijke probleem zit?

Ik kan een kleine testlus maken om het een en ander uit te sluiten. Iemand anders nog tips? Ik snap echt niet waarom het led lichtje niet groen is. Alles is gerepareerd..

Wat overigens vreemd is: als ik de maaier start dan rijdt hij zoals gewoonlijk iets achteruit en wil hij beginnen met maaien en dan volgt de melding wire missing pas. Hij doet het dus voor 2/3 seconden. Zou het dan toch aan de sensoren liggen?

[Voor 14% gewijzigd door henidde op 23-10-2021 20:35]

.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Of een derde breuk die niet helemaal door is.

Bij de S105 is knipperend groen een draadbreuk overigens. Groen is in bedrijf en rood is laden.

• Gallus

Gallus

Cheesy

Ik verwacht niet dat er iets mis is met je maaier, het zal de grensdraad zijn. Of inderdaad een derde breuk of je hebt de andere breuken niet goed hersteld. Je zou hem door kunnen knippen op een hersteld punt en dan even een losse draad vastdraaien (dus nog even zonder scotchlok) het andere uiteinde van de draad rechtstreeks in het basisstation steken. Zo kan je in ieder geval een stuk uitsluiten.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Overigens, hoe kan je de grensdraad raken door het snoeien van de heg?

• knutselaartje
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 28-11 15:20
Even een ervaring die me verraste: Stiga autoclip M7 werkt heel fijn met zijn vaste mes, heeft dat in 3 seizoenen goed gedaan tot in het 4 de seizoen dus na 23 maanden bezig te zijn geweest de accu`s ten eind bleken te zijn. Deze hebben dan bij normaal gebruik (machine kan 2 x zoveel vierkante meters aan) zo vaak geladen en ontladen was de conclusie. Dit had ik niet verwacht had om na zo een korte tijd al € 250,00 uit te moeten geven voor de aanschaf van nieuwe accu`s. De importeur is niet te bewegen tot een tegemoetkoming in de kosten. Dat maakt een dergelijk machine wel erg duur. Nu ga ik er van uit dat dit euvel bij alle merken zal voorkomen. Is dat zo? wie heeft dezelfde ervaring?

[Voor 3% gewijzigd door knutselaartje op 25-10-2021 13:17. Reden: foutje]

• Jvm1974
  • Laatst online: 19:09
Beste tweakers,
Heeft iemand zelf ervaring met de Bosch Indego S+500. Ben aan het denken over aanschaf van dit toestel.
Heb geen idee wat ik kan verwachten van de werking, bedrijfszekerheid, kostprijs/duur batterij.
Grasperk is ongeveer 160m2.
Graag jullie hulp/ mening graag.
Mvg Jurgen

• MrFl0ppY
MrFl0ppY schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:08:
Mijn Worx is ook toe aan zijn eerste reparatie gok ik zo. Begon ineens allemaal "Wire Missing" signalen te krijgen wat ik al gek vond. Want de draad zit echt helemaal in het gras en was verder ook nergens mee bezig geweest in de tuin rond die tijd. Lampje bleef ook gewoon groen, maar goed dat gebeurde wel vaker. Het werd steeds erger en de maaier laadde dus ook niet meer op.
[...]
Ticket duurde mij te lang en heb op eigen initiatief een nieuwe adapter aangevraagd. Inmiddels geïnstalleerd en hij rijdt weer als een zonnetje. Merk nu ook dat ie al een tijdje slechter aan het worden was want het opladen gaat nu echt veel sneller weer. Afijn weer opgelost :) .

• mog__wai
  • Laatst online: 22:48
mog__wai schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:53:
Hallo allemaal. Nu mijn benzinegrasmaaier zijn beste tijd heeft gehad en ik ook wel klaar ben met 1 uur per week grasmaaien ben ik aan het kijken naar een robotmaaier. Ik heb het forum vanaf begin dit jaar teruggelezen en ben al heel wat wijzer geworden maar heb toch nog wel wat vragen waar jullie als ervaringsdeskundigen hopelijk mee kunnen helpen.

Laten we beginnen met mijn situatie: Ik heb 3 vlakken gras van in totaal ca. 585 m2. Mijn idee is om deze vlakken met elkaar te verbinden zodat ik met 1 robot alles zou kunnen maaien. In de achtertuin staan een aantal speeltoestellen en de oversteekplaatsen gaan ook over grove grind/split.

Overzichtsplattegrond:
[Afbeelding]

Obstakels:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En 1 van de oversteekplaatsen:
[Afbeelding]

En nu de vragen waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen:

- Welk merk / type robot zou ik moeten overwegen? Ik zie op het forum veel over de Worx Landroid maar ook Husqvarna. Voor mij is het vooral belangrijk dat hij betrouwbaar zijn werk doet en dat ik hem zelf kan aanleggen / onderhouden / monitoren / etc.

- Hoeveel "overcapaciteit" moet ik in acht nemen? Zou ik bijvoorbeeld de Landroid L1000 geschikt zijn of moet ik naar een groter (L1500/L2000) of kleiner (M700) model kijken? Ik zie dat de L1000 een grote 4Ah accu heeft en een zwaardere lader waardoor hij toch in 75mins kan opladen.

- Stel ik ga voor Landroid, hoe denken jullie over de ACS optie? Zou dat een goede keuze zijn om ervoor te zorgen dat hij trampoline, speeltoestel en voetbalgoals ontwijkt ipv en tegenaan ramt of in vastloopt?

- Hebben jullie ervaring met het oversteken van grind / split paden? Zou ik een stukje moeten bestraten (vind ik minder mooi) of zijn er andere opties om de robot veilig en betrouwbaar over te laten steken? Ik zat zelf al de denken aan een grindmat, zodat hij in ieder geval vastigheid onder de wielen heeft.

Alle andere tips / tricks / adviezen zijn van harte welkom.
Ik ben inmiddels wat verder na een bezoek van een Husqvarna dealer uit de buurt, tips van roboter-forum en een vriendelijk Hornbach medewerker (over de Worx). De Husqvarna dealer wist me te vertellen dat hij voor mij geen goede oplossing had en dat ik het best voor een maaier met een mes aan de zijkant kon gaan (ofwel "cut to edge" zoals Worx dat noemt). De randen in mijn tuin zijn ongeschikt om de maaier overheen te laten lopen.

Voor mijn tuinlayout met speeltoestellen lijken ultrasoon sensoren een waardevolle toevoeging.

Dus de "must have" lijst is nu:
- Ultrasoonsensoren (ACS bij Worx)
- Mes aan de zijkant ("cut to edge" bij Worx)

Dit mijn voorlopige conclusie:
- Husqvarna / Gardena: valt af, geen mes aan zijkant, geen ultrasoon op de "kleinere" modellen
- Robomow: valt af, wel mes aan zijkant, geen ultrasoon
- Stihl: valt af, geen mes aan zijkant, geen ultrasoon
- Worx: OK, mes aan zijkant en ultrasoon als optie --> L1000 lijkt een goede keuze voor mijn oppervlakte
- Kress (=profi versie van Worx): OK, mes aan zijkant en ultrasoon als optie --> KR112 lijkt een goede keuze

Betekent dat automatisch een keuze voor Worx / Kress?

Weet iemand wat Kress onderscheid van Worx (behalve de kleur en de beperkte verkrijgbaarheid / hogere prijs)?

Denken jullie ook dat de Worx L1000 (WR147E.1) een goede keuze zou zijn?

• flo-rist
@mog__wai is die sensor echt een harde eis? Als ik zo filmpjes bekijk op youtube werkt dat verre van feilloos. Bovendien is het toch niet zo erg als de maaier tegen de rand van de trampoline of een paal botst?

• DUX

DUX

flo-rist schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:56:
Weet iemand wat Kress onderscheid van Worx (behalve de kleur en de beperkte verkrijgbaarheid / hogere prijs)?
Ik zag zo snel even bij je genoemde Kress-model twee voorwielen waar mijn Worx M500 er eentje heeft. Wellicht zijn er meer verschillen.
flo-rist schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:56:
@mog__wai is die sensor echt een harde eis? Als ik zo filmpjes bekijk op youtube werkt dat verre van feilloos. Bovendien is het toch niet zo erg als de maaier tegen de rand van de trampoline of een paal botst?
Als je maar lang genoeg botst beschadigt een houten paal natuurlijk. Ik heb ook geen ACS (wil wel, maar vind het wat duur) en ook mijn Worx gaat er met alle krassen niet mooier uitzien door alle kusjes met de metalen parasolpaal.

[Voor 10% gewijzigd door DUX op 04-11-2021 12:24]

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Ik volg ook met nieuwsgierigheid het sensoren aspect; wil graag 's nachts maaien met behoud van egeltjes.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Waarom zou je klam, nat gras willen maaien? Geeft alleen maar meer zooi in het maaidek

• dreas
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 28-11 08:36
Señor Sjon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:35:
Waarom zou je klam, nat gras willen maaien? Geeft alleen maar meer zooi in het maaidek
Ons gras (bosgebied) is vrijwel altijd nat en klam. Het moet nog steeds gemaaid. Maar een robotmaaier is misschien minder geschikt dan.

• Gwaihir
  • Niet online
@Señor Sjon Vanwege de dauw bedoel je? Die komt toch pas tegen de ochtend?

En waarom? Omdat de tuin overdag om van / in te genieten is :).

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Gwaihir schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:09:
@Señor Sjon Vanwege de dauw bedoel je? Die komt toch pas tegen de ochtend?

En waarom? Omdat de tuin overdag om van / in te genieten is :).
Ik programmeer hem dat ie maait als de boel op school zit. :P En dauw kan je al vanaf 21.00 hebben afhankelijk van de luchtvochtigheid en afkoeling.

• Himalaya
Gwaihir schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:20:
Ik volg ook met nieuwsgierigheid het sensoren aspect; wil graag 's nachts maaien met behoud van egeltjes.
Heb echt twijfel of de ACS op mijn Worx een jong egeltje ziet, denk dat die daar te klein/laag voor zijn. En inderdaad je blijft het maaidek schoon maken bij het maaien van vochtig gras.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Robino
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 30-11 16:00
Ik heb ACS op mijn Worx en het ene object ziet hij goed en daar stopt hij netjes voor of rijdt er zelfs vroegtijdig omheen. Maar bij smalle objecten zoals tuinverlichting wil hij het nog wel eens over het hoofd zien en duwt nog lekker even door. Of hij raakt de tuinverlichting met zijn wielen als hij er net langs rijdt.

• Revo_Fx
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 24-11 11:30
imho is de ACS sensor van worx zijn geld niet waard... ik vind hem ook te horizontaal staan, ik ben van plan volgend jaar een stukje te 3D printen zodat ie wat naar beneden tilt.

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Leverancier van de robot belde dat ze hem in winterstalling willen plaatsen en onderhoud willen geven (~€140). Beetje nutteloos aangezien messen wisselen me zelf lukt en software update nogal useless is voor een machine die verder probleemloos loopt (sinds medio juli ofzo). 2022 zijn ze de eerste wat mij betreft.
Iemand een tip om hem mooi te reinigen? Grasmaaier bij mijn ouders deed ik altijd met een plamuurmes….
Wil de maaier in de garage gaan plaatsen (verwarmd) en wil niet de hele winter die graszooi ruiken.

i9 9900k @ 5,0Ghz | Synology DS1817+ | 22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 01:25
Aangaande winterklaar maken. Halen jullie de stroom volledig van het laadstation?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Himalaya
Kire88 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:31:
Aangaande winterklaar maken. Halen jullie de stroom volledig van het laadstation?
Ja, en haal de lader er af en leg die binnen en tape het snoer even af. Gaat dan om een Worx.

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 01:25
Himalaya schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:41:
[...]

Ja, en haal de lader er af en leg die binnen en tape het snoer even af. Gaat dan om een Worx.
Ok top. Lader is al binnen aangesloten in de garage dus dat is al geregeld.

Hier ook een Worx, een M500.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Tortelli schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:45:
Leverancier van de robot belde dat ze hem in winterstalling willen plaatsen en onderhoud willen geven (~€140). Beetje nutteloos aangezien messen wisselen me zelf lukt en software update nogal useless is voor een machine die verder probleemloos loopt (sinds medio juli ofzo). 2022 zijn ze de eerste wat mij betreft.
Iemand een tip om hem mooi te reinigen? Grasmaaier bij mijn ouders deed ik altijd met een plamuurmes….
Wil de maaier in de garage gaan plaatsen (verwarmd) en wil niet de hele winter die graszooi ruiken.
Vrij zinloos imo. Met een harde borstel kom je een heel eind in het maaidek.

Qua winterstalling gaat dit keer de trafo ook mee naar binnen, ook al zit hij waterdicht in een Dribox. De vorige was na 2 seizoenen stuk.

• Interna
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 01-12 15:55
Tortelli schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:45:
Ik reinig met een zo een borstel waar men de vaat mee doet.
Welk type toestel heb je als ik vragen mag ? Van een Husqvarna kan je bij bepaalde types het deksel aftrekken om te reinigen.

[Voor 5% gewijzigd door Interna op 11-11-2021 13:44]

• leon1e
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:55
Heeft er iemand al meer info over de Novabot robot? Ik kreeg een e-mail met flinke introductie korting, de release is 16 november. Op zich een mooi concept zonder draad en een intelligent maai patroon. Voor zover ik kan zien lukt dit zonder GPS ondersteuning, de camera's en de ai moeten dus wel erg goed zijn voor een goed resultaat.

https://novabot.lfi.ai/

• bebopper

bebopper

leon1e schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:15:
Heeft er iemand al meer info over de Novabot robot? Ik kreeg een e-mail met flinke introductie korting, de release is 16 november. Op zich een mooi concept zonder draad en een intelligent maai patroon. Voor zover ik kan zien lukt dit zonder GPS ondersteuning, de camera's en de ai moeten dus wel erg goed zijn voor een goed resultaat.

https://novabot.lfi.ai/
Ziet er in theorie heel mooi uit, stevige batterij ook wel (Pro versie (2000m2) 24v 7,5 Ah en Standard (1000m2) 24v 5 Ah). De korting waar ze op de website mee gooien is 50%, maar jah, 50% op wat?

@leon1e Jij al enig idee wat de introductie prijs gaat zijn?

• MrFl0ppY
Krijg van het introductiefilmpje wel een beetje Terminator vibes maar het klinkt allemaal too-good-te-be-true moet ik eerlijk zeggen. Kan me ook niet voorstellen dat ie goedkoop gaat worden. Maar met 50% kan het wel een super deal zijn als ie waarmaakt wat ie beloofd.

Al denk ik niet dat ik mijn kind op een kleedje laat slapen als ie aan het maaien is. Zoveel vertrouwen heb ik nog niet AI :+...

• leon1e
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:55
bebopper schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:28:
[...]

Ziet er in theorie heel mooi uit, stevige batterij ook wel (Pro versie (2000m2) 24v 7,5 Ah en Standard (1000m2) 24v 5 Ah). De korting waar ze op de website mee gooien is 50%, maar jah, 50% op wat?

@leon1e Jij al enig idee wat de introductie prijs gaat zijn?
Het zijn inderdaad grote accu's en oppervlaktes, als de AI echt goed werkt gaan ze natuurlijk ook heel efficiënt de grasmat over en dat scheelt heel wat meters.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Uitlevering vanaf juli 2022, waarschijnlijk hebben ze een buffertje nodig voor de komende periode? Misschien ga ik de gok maar eens wagen.

Uit de Facebook groep wat antwoorden:
1. Novabot uses RTK-GPS which includes a rover station and a base station built in charging station. With RTK-GPS, Novabot can achieve 2-cm level accuracy in most cases. There is a visual odometry module that can further improve the localization accuracy when the GPS signal is not satisfied enough.
2. The cutting blades are industrial standard, you can buy them from local stores or online.
3. For the after-sales & maintenance, our team will announce the detailed plan with a list of local service partners during our campaign on Indiegogo. In most cases, you can order parts online and easily get the part replaced by yourself.
4. Sure, we have a cliff sensor, IMU, and camera all working together to ensure the customers’ safety.
5. There is no limit to the number of schedules on the app. Novabot can also work with IFTTT or Alexa.
6. There is no limit, and you can add as many zones as you want.
7. Since Novabot has a built-in surveillance camera function, users can record the camera footage and store it inside the novabot. The Novabot N1000 and N2000 have different storage capacities. It’s convenient for users to check the replay directly on their smartphone app.
8. We will confirm this specification later.
9. We don’t have limitations on the number of phones that can be connected to the Novabot.
10. There is a route planning module that frequently changes the trajectory pattern to avoid leaving any traces or marks.
Please let us know if you have more doubts. We take all questions and concerns seriously. We’ll get back to you once we confirm with the engineer team.

[Voor 51% gewijzigd door leon1e op 12-11-2021 09:55]

• Gwaihir
  • Niet online
@leon1e Segway heeft ook een robot onderweg die dit doet en strak geprijsd is. Herken ik tenminste nog een bekend bedrijf in met ervaring - al is 't in een andere branche. Komt ook eerder, dacht ik: in 't voorjaar.

(FF zoeken, niet ver terug in dit topic.)

• Tortelli

Tortelli

Interna schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:21:
[...]

Ik reinig met een zo een borstel waar men de vaat mee doet.
Welk type toestel heb je als ik vragen mag ? Van een Husqvarna kan je bij bepaalde types het deksel aftrekken om te reinigen.
Husqvarna 430X
Heb hem al eens eerder van onder schoon gemaakt maar nooit heel netjes.... mooie klus voor morgen.

Laten jullie huisje staan btw?

i9 9900k @ 5,0Ghz | Synology DS1817+ | 22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• DUX

DUX

leon1e schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:11:
9. We don’t have limitations on the number of phones that can be connected to the Novabot.
Volgens mij is dit hét teken dat er dik van de cloud gebruikt gemaakt gaat worden.

• bebopper

bebopper

Staat ondertussen op Indiegogo.

De secret perk price incl. secret perk (whatever that may be) is 967 euro incl. shipping.

Let wel op, uit de FAQ, komt voor NL dus nog 21% bij.
What is the shipping fee and do we have to pay taxes?
Our team covers all shipping costs and import taxes. Please note that for European backers, you are responsible for VAT. For more information, please refer to your local regulations.

Lijkt me een mooi ding, maar toch iets te duur om het risico te nemen, met name als ie het niet helemaal goed doet. Niet heel veel vertrouwen in "our team will announce the detailed plan with a list of local service partners during our campaign on Indiegogo".

Of gewoon toch maar wel doen... :o

• Interna
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 01-12 15:55
Tortelli schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:49:
[...]

Husqvarna 430X
Heb hem al eens eerder van onder schoon gemaakt maar nooit heel netjes.... mooie klus voor morgen.

Laten jullie huisje staan btw?
Ik laat het basisstation staan met de voeding uit. De dealer had wel een voorkeur om de voeding van de basis aan te laren staan.

• flo-rist
@bebopper Ik heb sterk zitten twijfelen, en heb op zich ook wel goede ervaringen met crowdfunding campagnes uit het verleden, maar ik heb besloten om het niet te doen.
De hoofdredenen - er zit geen duidelijk bedrijf achter met al enige ervaring hierin, - er wordt elke keer niet gereageerd op hoe ze de leverdatum kunnen garanderen, in verband met tekorten in de toeleveringsketen, en ik heb -op 2 vage filmjes na van een prototype- nog niets gezien wat in de buurt komt van wat ze zelf zeggen te maken.
Ik laat deze dus aan me voorbijgaan.

nu kijken of er met BF mooie deals voorbijkomen voor een meteen te leveren maaier :)

• bebopper

bebopper

flo-rist schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:19:
@bebopper Ik heb sterk zitten twijfelen, en heb op zich ook wel goede ervaringen met crowdfunding campagnes uit het verleden, maar ik heb besloten om het niet te doen.
De hoofdredenen - er zit geen duidelijk bedrijf achter met al enige ervaring hierin, - er wordt elke keer niet gereageerd op hoe ze de leverdatum kunnen garanderen, in verband met tekorten in de toeleveringsketen, en ik heb -op 2 vage filmjes na van een prototype- nog niets gezien wat in de buurt komt van wat ze zelf zeggen te maken.
Ik laat deze dus aan me voorbijgaan.

nu kijken of er met BF mooie deals voorbijkomen voor een meteen te leveren maaier :)
Ook hele goede punten. Heb ondertussen na een nachtje slapen ook de knoop doorgehakt dat ik dit toch niet ga doen. Net als jij terug naar het originele plan... op BF hopelijk een Worx Landroid M700 Plus (WR167E) of M500 Plus (WR165E) op de kop tikken :)

Beiden zijn iig weer enigszins verkrijgbaar op het moment (na maanden van bijna nergens op voorraad); 165E voor ~699 en de 167E voor ~799 (kijk vooral in DE, woon vlak bij de grens en heb daar ook een leveringsadres, in NL is het nog iets lastiger/duurder lijkt het).

[Voor 11% gewijzigd door bebopper op 17-11-2021 10:51]

• dreas
WRE148E (M800) voor EUR 799 via Amazon.de lijkt niet slecht? https://www.amazon.de/-/e...6k_applink_bb_marketplace

• Slinke
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 29-11 18:32
Zeer goede prijs al zou ik ivm Black Friday nog een paar dagen wachten met bestellen. Amazon stunt nogal is graag met de prijzen op black friday. Ik heb zo ook de ‎WR143E gekocht voor 761 euro. Dat is de voorloper. Ik ben nog steeds blij met men aankoop. :)

• Tortelli

Tortelli

Interna schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:02:
[...]

Ik laat het basisstation staan met de voeding uit. De dealer had wel een voorkeur om de voeding van de basis aan te laren staan.
Voeding eruit gehaald, misschien haal ik die wel even helemaal weg (weinig werk). Contact even ingespoten en hij zal de winter wel overleven denk ik.

Robot zelf staat in (verwarmde) garage nu.

• Argonyx
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:25
Ik ben zelf eigenlijk opzoek naar een Worx landroid L2000. Nu zie ik zojuist dat Praxis en Amazon ook een L2000I variant verkopen. Is dit een oude variant of juist een nieuwe? Iemand hier ervaring mee?

• flo-rist
Argonyx schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:57:
Ik ben zelf eigenlijk opzoek naar een Worx landroid L2000. Nu zie ik zojuist dat Praxis en Amazon ook een L2000I variant verkopen. Is dit een oude variant of juist een nieuwe? Iemand hier ervaring mee?
Dat is volgens mij de oude variant, uit (gok ik) 2017. Aantrekkelijk qua prijs met de 25% korting met Praxis plus, maar ik zou zo'n oud ontwerp laten staan en dan een paar 100 meer uitgeven voor het huidige model.

• dreas
Heeft iemand nog een goede aanbieding gevonden voor de Landroid? Ik niet, dus de L800 via Amazon.de besteld. Ik zie nu alleen dat de batterij 2Ah is terwijl de M700 met 4Ah komt. Die 4Ah lijkt me opwegen tegen het extra voorwiel dat de M700 weer heeft?

• markvd0
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 26-11 16:06
Nog een goede Black Friday deal voorbij zien komen via de website van Gardena: Sileno City 500 nu voor €699,99 (laagste prijs online €819).
https://www.gardena.com/nl/tuin-leven/news/black-friday/
Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee