Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 32 ... 75 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 18:40
henidde schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:45:
Nu heb ik keurig 3 zones ingesteld aan de hand de hand van de 'flessenhals', waarover wordt geschreven in de handleiding. Het betreft de Worx M700.

De robot is nu al 2x van zone 3 naar zone 2 gereden op het moment hij precies op de 'flessenhals' af rijdt.

Hoe is dit op te lossen?

Ik heb keurig een doorgang van 15 cm gecreëerd en toch rijdt ie er doorheen.
Niet, maar andersom zal hij dit waarschijnlijk ook wel eens doen en maakten het dus niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:59
Señor Sjon schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:24:
XLG-75-24-A (ca 3A) of 100-24-A (ca 4A)

Ze hebben een potmetertje voor de amperages. Standaard adapter is vaak 24V met 1,5-2A. Ze gaan vaak stuk als ik roboter-forum moet geloven.
Goede tip - wederom!

Dan bestel ik deze: http://www.meanwell.nl/pr...4-24V-4A__PLN-100-24.aspx

En soldeer de stekkers van de oude voeding eraan en klaar?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:14
boxlessness schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:08:
Ik ben ook aan het denken om een robot maaier aan te schaffen, maar ik twijfel in verband met onze (wal)notenboom. Die laat door het jaar heen wel eens takjes vallen, en vanaf de zomer vallen er wel eens onrijpe noten in het gras. Ik vraag me af of dit niet funest is voor de messen/werking van de robot.
Heeft iemand daar ervaring mee, een robot maaier in combinatie met een notenboom?
Beter is natuurlijk geen boom hebben, maar een boom verhindert niet dat je een robotmaaier kan zetten. Schoonfamilie had er eentje al 10 a 15 jaar geleden rondrijden in een tuin met vanachter een boomgaard.

Wel een robot nemen met mesjes die kunnen pivot’en of naar binnen kunnen slaan.

YouTube: Husqvarna Automower - Safe and Sound

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 05-09-2021 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:17

de Peer

under peer review

boxlessness schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:08:
Ik ben ook aan het denken om een robot maaier aan te schaffen, maar ik twijfel in verband met onze (wal)notenboom. Die laat door het jaar heen wel eens takjes vallen, en vanaf de zomer vallen er wel eens onrijpe noten in het gras. Ik vraag me af of dit niet funest is voor de messen/werking van de robot.
Heeft iemand daar ervaring mee, een robot maaier in combinatie met een notenboom?
Zo'n mesje kost denk ik 20 eurocent ofzo. Dus de mesjes een keer extra vervangen is niet zo'n ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:39
Ik heb drie walnotenbomen en nergens last van. Mijn robot is wel een beetje aan het einde van zijn latijn, maar das gewoon ouderdom. Ik heb een al oudere wiper. Duur, maar niet echt geweldig. Maar walnoten heeft hij geen enkele moeite mee.

De Worx Landroid L WR155E lijkt mij wel wat als vervanger. Of inderdaad zo’n Segway. Er zitten inmiddels zeker tien reparaties in mijn perimeterdraad, dus draadloos is verleidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Navi schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:57:
Zie zojuist in de Segway video dat de Navimow beschikbaar komt in de lente van 2022, en ze zeggen ook dat de eerste shipment in december 2021 is, en beschikbaar voor de eerste users in maart 2022.
Mooie beloftes.

Wilde Dyson ook niet ooit met zo'n splash aan robotstofzuigers beginnen? Zat ook helemaal vol met wat ze al konden + fantastische stappen voorwaarts t.o.v. andere robozuigers. Maar bleek door gebruik aan ervaring toch ook wel heel erg de plank mis te slaan..

Indien waargemaakt: verkocht! Maar laat ze maar 'ns even rondrijden in tuinen :).

De launch video laat ook hier het gebruik van een vaste ontvanger zien voor correctie / aanvulling van het GNSS signaal. (En dat is ook nodig voor de genoemde precisie.) Kennelijk zijn zij wel zo slim dit als abonnementsdienst af te nemen en door te geven. Maar gaat dat abonnementsgeld kosten of is het blijvend inbegrepen? Hoeveel data verstookt het? Die 4G verbinding (of Wifi bij dat kleinste model) zijn dus wel doorlopend nodig.

Correctie: het lijkt ingebouwd in de basis. Voor slechts 1200 euro! Oeps Husqvarna: wat vind je daarvan? :P

[ Voor 29% gewijzigd door Gwaihir op 05-09-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-06 20:28
I-King schreef op zondag 5 september 2021 @ 18:19:
[...]

Niet, maar andersom zal hij dit waarschijnlijk ook wel eens doen en maakten het dus niet zoveel uit.
Dit is wel gebruikelijk dus? Uiteindelijk slaat de maaier geen stukken gras over? Lijkt mij dat de maaier willekeurig maait of zit hier nog een gedachtegang achter, dus niet willekeurig?

Wat voor frequentie maaien doen jullie? Lees hier namelijk verschillende meningen over.

Het automatisch laten bepalen door de app aan de hand van ingevoerde m2 is in mijn geval lastig; gekke vormen tuin dus geen idee hoe groot..

[ Voor 8% gewijzigd door henidde op 05-09-2021 20:44 ]

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:43
NiGeLaToR schreef op zondag 5 september 2021 @ 18:27:
[...]

Goede tip - wederom!

Dan bestel ik deze: http://www.meanwell.nl/pr...4-24V-4A__PLN-100-24.aspx

En soldeer de stekkers van de oude voeding eraan en klaar?
Meestal wordt de XLG gebruikt, niet de PLN. Je kan via Ali dezelfde stekkers als Worx bestellen, heb die al eerder in dit topic gepost.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 14:38
delpit schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:02:
Ik heb drie walnotenbomen en nergens last van. Mijn robot is wel een beetje aan het einde van zijn latijn, maar das gewoon ouderdom. Ik heb een al oudere wiper. Duur, maar niet echt geweldig. Maar walnoten heeft hij geen enkele moeite mee.

De Worx Landroid L WR155E lijkt mij wel wat als vervanger. Of inderdaad zo’n Segway. Er zitten inmiddels zeker tien reparaties in mijn perimeterdraad, dus draadloos is verleidelijk
Ik heb nu 3 maanden een WR155E rijden op 1950m2 oppervlakte. En ben er redelijk tevreden over, voor zijn geld kan ik hem wel aanraden.

Het weiland met boomgaard waar hij rijd is niet 100% vlak en dit gaf wel wat opstart problemen, hij gaf vaak lifted meldingen. Ik heb de eerste maand alle oneffen heden waar hij op vast liep uitgevlakt en liep perfect.

De maand daarna met heel veel regen waren er toch weer oneffenheden gekomen (klei grond wat nog steeds in klinkt na jaren als landbouw grond gebruikt te zijn) en bleef lifted meldingen geven, de oneffenheden weer opgelost maar bleef nog steeds op de minste dipjes foutmelding geven. Op internet kwam ik er achter dat de sensor boven de front wieltjes zit en dat die nog wel eens vies wordt of gaat roesten.

Uiteindelijk was voor de meeste mensen en voor mij ook de oplossing om firmware versie 3.13 te gebruiken en maaien op stand 4, sinds dien loopt hij niet meer vast. Alleen mist dan wel een paar kleine nieuwe opties.

Ik heb ook een s300 (weet even niet de type naam) die draait op de nieuwste firmware 3.25 en heeft nog nooit problemen gegeven 🤞

Ik heb nog zo een 3 jaar garantie dus ik twijfel nog of ik hem van de winter wel of niet laat repareren. Ik vond verder dat ik door de worx support goed via de mail geholpen werd in het Nederlands.

Verder heeft de wr155e totaal geen moeite om de bijna 2000m2 kort te houden.

Foto van de eerste maand daar deed hij 1100m2 daarna de rest van het veld erbij gedaan wat donker groen is op de achtergrond. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNmWUU902HUYqpCf5XqIUVGU6Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOzOPiz4bXnZmtsPauL78IaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeant_BoB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 07:49
Hallo,

Ikzelf heb nu al een 3 jaar een viking iMow 420.
Nu ik heb altijd een probleem met dat hij niet oplaad of zijn docking gewoon voorbij rijd. Soms zit hij dan in de docking en is hij niet opgeladen. De winkel waar ik het aankochte dan maar al een paar keer laten langskomen, die steekt een nieuw mes en 'update de software'. Maar blijft echter altijd hetzelfde. Heeft hier soms iemand tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:51
Señor Sjon schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:36:
[...]

Meestal wordt de XLG gebruikt, niet de PLN. Je kan via Ali dezelfde stekkers als Worx bestellen, heb die al eerder in dit topic gepost.
Dit oogt als een constant current voeding voor LED verlichting.
Is hier een 'normale' constant voltage voeding niet geschikter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Deze wordt op roboter-forum aangeraden en toegepast. :)

@Sergeant_BoB klinkt ook weer als voeding. Deed de mijne ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Hoe vaak maaien jullie? Elke dag de maaier aan?

Ik heb nu 3 zones ingesteld en hij doet nu elke zone afzonderlijk totdat de batterij volledig leeg is. Dus in totaal een volle lading per zone.

Zone 1 is beduidend kleiner dan zone 2 en 3. Nu heb ik deze qua percentage lager ingesteld, maar alsnog maakt hij nu een volle accu op in deze zone 1. Is dit niet overkill?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeant_BoB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 07:49
Señor Sjon schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:09:
Deze wordt op roboter-forum aangeraden en toegepast. :)

@Sergeant_BoB klinkt ook weer als voeding. Deed de mijne ook.
De voeding van de docking? Het is al de 2de. Maar toen ging er totaal niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infectedmurdock
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-12-2022
Hoi, ik plan een robotmaaier Worx M500 te kopen.

Ik tijwfel enkel tussen de oude versie (WR141E) en de nieuwe (WR165E). Is er verschil in de cut to edge technologie? en App gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:41
infectedmurdock schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:34:
Hoi, ik plan een robotmaaier Worx M500 te kopen.

Ik tijwfel enkel tussen de oude versie (WR141E) en de nieuwe (WR165E). Is er verschil in de cut to edge technologie? en App gebruik?
Zoek en gij zult vinden maar in het kort;
- stiller
- zwevend maaidek
- volledig display
- beter water bestendig
Ik ben voor de wr165e gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
henidde schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:18:
Hoe vaak maaien jullie? Elke dag de maaier aan?

Ik heb nu 3 zones ingesteld en hij doet nu elke zone afzonderlijk totdat de batterij volledig leeg is. Dus in totaal een volle lading per zone.

Zone 1 is beduidend kleiner dan zone 2 en 3. Nu heb ik deze qua percentage lager ingesteld, maar alsnog maakt hij nu een volle accu op in deze zone 1. Is dit niet overkill?
Men adviseerd ook om de zones ongeveer gelijk te houden qua oppervlak. Op dit moment kun je alleen twee maaimomenten per dag ingeven en dus niet per zone hoe lang. Allen percentage van geheel. Staat volgens mij wel op wensenlijstje.
Ik heb heb nu zo gedaan dat ik de grote zone een hoger percentage heb gegeven. Dus 30/30/40.

O ja en in het begin alles ingevuld en op automatisch gezet en op % na niets hoeven veranderen.

[ Voor 5% gewijzigd door edwin2021 op 06-09-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infectedmurdock
Hey Edwin , die verschillen kende ik, maar hebben weinig toegevoegde waarde vind ik. Waar heb jij de jouwe gekocht?

[ Voor 4% gewijzigd door infectedmurdock op 06-09-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
edwin2021 schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:23:
[...]

Men adviseerd ook om de zones ongeveer gelijk te houden qua oppervlak. Op dit moment kun je alleen twee maaimomenten per dag ingeven en dus niet per zone hoe lang. Allen percentage van geheel. Staat volgens mij wel op wensenlijstje.
Ik heb heb nu zo gedaan dat ik de grote zone een hoger percentage heb gegeven. Dus 30/30/40.

O ja en in het begin alles ingevuld en op automatisch gezet en op % na niets hoeven veranderen.
Dank je wel. Ik had het op 30/30/40 maar nu even handmatig zone 3 op 100 gezet zodat die even de voorkeur heeft omdat dit gebied groter is. Zet het later weer op 30/30/40.

Wat heb je allemaal automatisch ingevuld; grassoort, bodem en dergelijke? Heeft dit echt een enorme meerwaarde?

Ik houd nu de standaard voorgeschreven informatie van de app aan, dat zich beperkt tot 09.00 t/m 14.30 uur maaien.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
infectedmurdock schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:26:
Hey Edwin , die verschillen kende ik, maar hebben weinig toegevoegde waarde vind ik. Waar heb jij de jouwe gekocht?
De betere waterdichtheid zou voor mij wel een reden zijn, dit maakt het schoonmaker eenvoudiger met de waterslang of hoge druk.

Zwevend maaidek lijkt mij ook beter, ik denk dat hij dan minder last heeft van oneffenheden maar geen idee hoe dit in de praktijk werkt.

Verder ga ik er vanuit dat de chips ook net even wat sneller en nieuwer zijn en daardoor in de toekomst meer opties krijgen. Worx voert geregeld wel vernieuwingen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat is dat zwevende maaidek? Voor een feature is die wel heel summier omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Señor Sjon In de vorige uitvoeringen stonden de messen vast op een bepaalde hoogte. Dus maaihoogte op 40mm en de metalen afscherming onder de messen steken vast onder de maaier uit. Met de nieuwe versie bepaalt de knop hoe laag de messen -kunnen- gaan, maar de hele constructie (messen, afscherming, motor) hangen geveerd onder de robot en kunnen redelijk makkelijk omhoog geduwd worden door obstakels.

In ons geval hadden we met de oude maaier wel eens het probleem dat er een randsteen wat hoog lag (bij een helling), waardoor de afscherming van de messen op de grond kwam en vast kwam te zitten. Met de nieuwe uitvoering gaan de messen dus wat omhoog en is dat geen probleem meer.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:29
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:18:
Wat is dat zwevende maaidek? Voor een feature is die wel heel summier omschreven.
De afstand tot het gras wordt aangepast zodat je net zo kort maait op een bultje als in een dalletje.
Ik heb er een animatie van voorbij zien komen ergens, maar kan het niet terugvinden.

edit: ninja'd. refresh before you post...

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 07-09-2021 11:12 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
infectedmurdock schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:26:
Obi in Duitsland via eBay Kleinanzeigen (is apart buiten eBay) soort van marktplaats waarbij OBI een professionele partij is die daar opereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
henidde schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:54:
[...]

Dank je wel. Ik had het op 30/30/40 maar nu even handmatig zone 3 op 100 gezet zodat die even de voorkeur heeft omdat dit gebied groter is. Zet het later weer op 30/30/40.

Wat heb je allemaal automatisch ingevuld; grassoort, bodem en dergelijke? Heeft dit echt een enorme meerwaarde?

Ik houd nu de standaard voorgeschreven informatie van de app aan, dat zich beperkt tot 09.00 t/m 14.30 uur maaien.
Tja, als je kiest voor automatisch worx zijn ding laten doen dan heeft hij ook info nodig om keuzes te maken (dus ook lokatie bepaling). Ik heb alles ingevuld en heb geen klagen, doet gewoon wat hij moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:45
Wie kan mij helpen?

Voor onze nieuwe woning + tuin ben ik op zoek naar een robotmaaier.
Heb heel wat pagina's teruggelezen, maar zie een grote diversiteit in fabrikanten die verschillende tweakers gekozen hebben. Ook op internet kan ik feitelijk geen onafhankelijke vergelijkingen vinden.

Waar ben ik naar op zoek?
  • Een maaier voor ons gazon van in totaal circa 400m2
  • Gazon bestaat uit 3 vlakken
  • Om van vlak 1 naar 2 te komen moet een grindpad overgestoken worden (zie gele lijnen)
  • li]Om van vlak 2 naar 3 te komen moet een tegelpad overgestoken worden (zie gele lijnen)[/li]
  • Vlak 3 bestaat uit 2 niveaus, verbonden met een helling van max 25-30 graden (zie zwarte stippellijn)
  • Verder geen speciale eisen, hoewel aansturing met een smartphone de voorkeur heeft
Een schets van onze tuin in aanleg, met daarop rood gearceerd de gebieden met gazon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3mXXbzzqiTkuBZR21a1p7TnRQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJVc9N5UonTCyu0YPrR35vNA.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit forum zie ik veel Worx voorbij komen, maar ook Gardena, Husqvarna en Bosch. Ik ben wel gecharmeerd van de Worx m700, maar weet eigenlijk niet echt waarom 8)7
Wat is wijsheid, welk merk / type (los van overdimensionering van het aantal m2s) zou in onze situatie geschikt zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door onne op 07-09-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 18:15

DUX

blijft ook nu voor Oranje

onne schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:17:
Wie kan mij helpen?

Voor onze nieuwe woning + tuin ben ik op zoek naar een robotmaaier.
Heb heel wat pagina's teruggelezen, maar zie een grote diversiteit in fabrikanten die verschillende tweakers gekozen hebben. Ook op internet kan ik feitelijk geen onafhankelijke vergelijkingen vinden.

Waar ben ik naar op zoek?
  • Een maaier voor ons gazon van in totaal circa 400m2
  • Gazon bestaat uit 3 vlakken
  • Om van vlak 1 naar 2 te komen moet een grindpad overgestoken worden (zie gele lijnen)
  • li]Om van vlak 2 naar 3 te komen moet een tegelpad overgestoken worden (zie gele lijnen)[/li]
  • Vlak 3 bestaat uit 2 niveaus, verbonden met een helling van max 25-30 graden (zie zwarte stippellijn)
  • Verder geen speciale eisen, hoewel aansturing met een smartphone de voorkeur heeft
Een schets van onze tuin in aanleg, met daarop rood gearceerd de gebieden met gazon.
[Afbeelding]

Op dit forum zie ik veel Worx voorbij komen, maar ook Gardena, Husqvarna en Bosch. Ik ben wel gecharmeerd van de Worx m700, maar weet eigenlijk niet echt waarom 8)7
Wat is wijsheid, welk merk / type (los van overdimensionering van het aantal m2s) zou in onze situatie geschikt zijn?
toon volledige bericht
Geen gekke situatiebeschrijving. Maar aanvullend toch even (voordat iedereen blind z'n eigen vertrouwde merk gaat noemen): Wat is je budget? Wil je een regensensor? Heb je wifidekking in je hele tuin? Heb je kinderen/kinderspeelgoed/(mobiele) obstakels in het gras staan? Hoe kort wil je je gras maaien?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
DUX schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:59:
[...]

Geen gekke situatiebeschrijving. Maar aanvullend toch even (voordat iedereen blind z'n eigen vertrouwde merk gaat noemen): Wat is je budget? Wil je een regensensor? Heb je wifidekking in je hele tuin? Heb je kinderen/kinderspeelgoed/(mobiele) obstakels in het gras staan? Hoe kort wil je je gras maaien?
  • Budget: EUR 1.000
  • Regensensor, niet bij stilgestaan maar wel handig
  • Wifi dekking, ja komt ook nog een unify AP in de tuin
  • Geen vaste obstakels, wel ooit kinderspeelgoed, maar dit is een goede aanleiding daar wat beter op te letten
  • Gras mag vrij kort, moet gewoon een mooie mat worden
Als de conclusie is dat er geen slechte merken zijn, dan ben ik daar ook mee geholpen. Maar ik zou best wat kwaliteitsverschil verwachten aangezien het een complexe combi van hard- en software is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
  • Laatst online: 14-04-2023
Ik heb een robomow. Ik heb hem in 2019 gekocht. Veel problemen mee. In het begin loopt hij prima, maar naarmate hij wat ouder wordt, denk aan maanden. Gaat hij steeds meer problemen vertonen, denk dan aan, vastlopen, in een patroon steeds dezelfde weg rijden, tot nu dat hij gewoon over de lijn rijd richting de weg of de border inrijd en doorgaat tot hij ergens vast tegenaan rijd en dan nog doorgaat. Ik heb al meerdere nieuwe pcb's gehad en een nieuwe maaier, maar dit heeft tot op vandaag niets verandert. Zijn er meer mensen met een robomower die dezelfde problemen ervaren? En wat zijn goede vervangers?

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:03

Sandyman538

SandstorM [148839]

'Een' robomow is wel heel algemeen. Er zijn meerdere handen vol varianten. Zelf heb ik sinds deze zomer een RK1000 van robomow draaien. Tot nu toe geen problemen en dus tevreden. Ik denk dat je vraag te algemeen is om te beantwoorden zo.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyVi
onne schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:17:
Wie kan mij helpen?

Ik heb zelf 2 Worx rond rijden de L2000 daar had ik wat opstart problemen mee maar doet het nu wel goed. Een een S300 die doet het perfect nooit problemen mee gehad.
Over de M700 hoor ik veel goede verhalen, dus lijkt mij een prima optie.

Je kan hem ook nog uitbereiding met obstakel sensor. Dit heb ik ook op mijn L2000 geplaats, bij mij rijd hij in een boomgaard en alles wat dikker is dan 4 a 5 cm rijd hij netjes omheen, de boompjes die dunner zijn heb ik een extra boompaaltje bij geplaatst.

Verder vind ik de Nederlandse support van Worx ook goed geregeld.

Wat ik persoonlijk beter had gevonden als de worx zoals een gardena met de grote wielen naar voren trok, en niet met de grote wielen duwt ik denk dat hij dan nog minder last zou hebben van oneffenheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edwin2021
Helling is wellicht een uitdaging maar voor de worx zijn diverse wielen te bestellen en evt te verzwaren. Er komt ook een nieuwe firmware aan waarbij de kracht van de aandrijving instelbaar is.
Zelf erg happy met m500. Naar mijn mening is worx een van de weinige fabrikanten die via een Duits forum echt luistert naar de gebruikers.

• Alexander006
  • Laatst online: 14-04-2023
Sandyman538 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:38:
[...]

'Een' robomow is wel heel algemeen. Er zijn meerdere handen vol varianten. Zelf heb ik sinds deze zomer een RK1000 van robomow draaien. Tot nu toe geen problemen en dus tevreden. Ik denk dat je vraag te algemeen is om te beantwoorden zo.
Ik noem al een datum, toen had robomow nog maar 3 modellen, veel he! maar om het enorm makkelijk voor je te maken: robomow rc304

Ik ben ook Anno007

• onne
Mijn hovenier deed de suggestie om bij de borders (gras naar beplanting) de opsluitbandjes niet verticaal maar horizontaal te leggen. Daarmee komt er een breder stabiel vlak waar de wielen van de maaier overheen kunnen rijden (hij kan niet met z'n wielen over het smalle bandje heen vastlopen).

Gaf aan dat ze dit vaak doen in geval van een robotmaaier zodat de draad verder naar de rand gelegd kan worden en de maaier echt al het gras mee kan nemen (dus minder onderhoud).

Ik moet nog even aan het idee wennen, en twijfel nog of ik dat wel mooi vind, maar wellicht een tip voor anderen :-)

[ Voor 15% gewijzigd door onne op 09-09-2021 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
onne schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:35:
Mijn hovenier deed de suggestie om bij de borders (gras naar beplanting) de opsluitbandjes niet verticaal maar horizontaal te leggen. Gaf aan dat ze dit vaak doen in geval van een robotmaaier zodat de draad verder naar de rand gelegd kan worden en de maaier echt al het gras mee kan nemen (dus minder onderhoud).

Ik moet nog even aan het idee wennen, en twijfel nog of ik dat wel mooi vind, maar wellicht een tip voor anderen :-)
Gras groeit ook horizontaal, dus na verloop van tijd zal het ook over die graskantstenen groeien, daar waar de maaier er weer niet bij kan. Dus nog steeds wel onderhoud qua laatste randje, hoewel vermoedelijk wel minder dan zonder graskantstenen. Of regelmatig met een graskantensteker bijhouden.

• Señor Sjon
onne schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:35:
Mijn hovenier deed de suggestie om bij de borders (gras naar beplanting) de opsluitbandjes niet verticaal maar horizontaal te leggen. Daarmee komt er een breder stabiel vlak waar de wielen van de maaier overheen kunnen rijden (hij kan niet met z'n wielen over het smalle bandje heen vastlopen).

Gaf aan dat ze dit vaak doen in geval van een robotmaaier zodat de draad verder naar de rand gelegd kan worden en de maaier echt al het gras mee kan nemen (dus minder onderhoud).

Dat kan je ook met sierbestrating doen ipv die betonbanden. :P

Maar ja, dat is ook het volgende plan hier. Draad onder de steen, dan kan je veilig verticuteren en afsteken zonder iets te raken.

• onne
Señor Sjon schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:18:
[...]

Dat kan je ook met sierbestrating doen ipv die betonbanden. :P

Maar ja, dat is ook het volgende plan hier. Draad onder de steen, dan kan je veilig verticuteren en afsteken zonder iets te raken.
Klopt, in ons geval is dat hetzelfde. Sierbestrating is hetzelfde materiaal als de bandjes. Beiden Schellevis.

• infectedmurdock
Ik had een Worx landroid M500 2.0 (W165E) besteld bij OBI via kleinanlagen ebay. Maar kreeg vandaag volgend antwoord :
Leider dürfen wir lt. Neuer EU Richtlinien
Nicht mehr ins EU Ausland versenden.
Wir bitten die Unannehmlichkeiten zu entschuldigen. Haben heute erst die Anordnung erhalten.
Mit freundlichen Grüßen Ihr OBI Bad Neustadt
Deze optie valt dus weg, weet iemand nog een betrouwbare winkel? Mag online zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interna
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik zou de mesjes van mijn Husqvarna Automower 430X dienen te vervangen.
Daar ik nieuwe mesjes dien te bestellen vraag ik jullie ervaring met de 3 originele mesjes van Husqvarna :

Husqvarna koolstofstalen veiligheidsblad (de gewone messen)
Husqvarna Automower® Endurance-messen
Husqvarna Automower® Endurance HSS messen

https://www.husqvarna.com...obotic-lawn-mower-blades/

Welke mesjes gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen hierover ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
infectedmurdock schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:09:
Ik had een Worx landroid M500 2.0 (W165E) besteld bij OBI via kleinanlagen ebay. Maar kreeg vandaag volgend antwoord :

[...]

Deze optie valt dus weg, weet iemand nog een betrouwbare winkel? Mag online zijn...
De Franse amazone lijkt ook goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revo_Fx
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05 10:24
Ik heb mij M500+ besteld op https://www.myrobotcenter.eu/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
edwin2021 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:41:
[...]

De Franse amazone lijkt ook goed te gaan.
Die hebben dat BTW probleem ook niet, want die hebben sowieso al overal BTW-nummers. Kleine ondernemers hebben daar niet hele afdelingen voor.

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-06 13:44
Weet er iemand waar ik een extra Worx basis station kan kopen? Ik vind dit nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Interna schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:18:
Ik zou de mesjes van mijn Husqvarna Automower 430X dienen te vervangen.
Daar ik nieuwe mesjes dien te bestellen vraag ik jullie ervaring met de 3 originele mesjes van Husqvarna :

Husqvarna koolstofstalen veiligheidsblad (de gewone messen)
Husqvarna Automower® Endurance-messen
Husqvarna Automower® Endurance HSS messen

https://www.husqvarna.com...obotic-lawn-mower-blades/

Welke mesjes gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen hierover ?
Concreet antwoord op je vraag:
Die endurance messen doen niet wat ze horen te doen; ze komen na een tijdje vast te zitten door gras smurrie/gum waardoor ze rond hun as nog wel draaien maar niet op en neer in het strookje/gleufje. Netto gevolg is dat maar 1 dubbele kant (dus wel links rechts maar niet de omgekeerde links rechts) wordt gebruikt. Begrijp je wat ik wil zeggen?

Breder en misschien langs je kwestie antwoord op je vraag:
Ik heb endurance blades liggen en ik zal ze opgebruiken (zaten er bij) maar daarna ga ik over naar de knockoffs op AE of AMZN, zelfs als slijten die mesjes 5 keer (!) zo snel als de endurances dan ben ik nog steeds goedkoper af… 8)7 .

Ik krijg er een paar van die cheap ones toegestopt krijgen van een goede vriend, ik ga het evalueren maar mijn portefeuille heeft al gestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 18:35
Even een vraag over begrenzingsdraad en de pennen waar je ze mee vastzet. Ik heb tijdelijk een begrenzingsdraad gelegd. Tijdelijk omdat we de hele tuin nog op kop aan het zetten zijn. Ik heb hier de pennen gebruikt die bij Worx Landroid zaten. Wilde van het weekend de draad iets verleggen. De bovenkant van die @#@#$ pennen breken allemaal af. Ondanks dat we de tuin op de kop zetten vind ik het niet handig om de draad in te graven aangezien bij ons de tuin(indeling) nog wel eens wil wijzigen.

Ga binnenkort draad leggen voor de rest van de tuin, iemand een tip voor goede pennen die je ook later nog eens een keer weer uit de grond kan halen zonder dat ze afbreken?

Plus iemand een tip voor goed en goedkoop perimeter draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:34

icecreamfarmer

en het is

Sinds een paar maanden begint mijn landroid met maaien om 3 uur 's nachts ipv de 12:00 tot 15:00 die ik ingesteld heb.

Vandaag ook weer, dit terwijl er geen rain delay is geweest want het heeft niet geregend. Iemand een idee?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
scatman schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:28:
Weet er iemand waar ik een extra Worx basis station kan kopen? Ik vind dit nergens.
"worx basis station" in google :?

Klik dan boven op "shopping" en verbaas je dan over de prijs.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
BB-One schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:08:
Even een vraag over begrenzingsdraad en de pennen waar je ze mee vastzet. Ik heb tijdelijk een begrenzingsdraad gelegd. Tijdelijk omdat we de hele tuin nog op kop aan het zetten zijn. Ik heb hier de pennen gebruikt die bij Worx Landroid zaten. Wilde van het weekend de draad iets verleggen. De bovenkant van die @#@#$ pennen breken allemaal af. Ondanks dat we de tuin op de kop zetten vind ik het niet handig om de draad in te graven aangezien bij ons de tuin(indeling) nog wel eens wil wijzigen.

Ga binnenkort draad leggen voor de rest van de tuin, iemand een tip voor goede pennen die je ook later nog eens een keer weer uit de grond kan halen zonder dat ze afbreken?

Plus iemand een tip voor goed en goedkoop perimeter draad?
Je hebt ze er wel met een rubber hamer ingeslagen? Denk dat je de koppen kapot hebt geslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:18:
[...]

Je hebt ze er wel met een rubber hamer ingeslagen? Denk dat je de koppen kapot hebt geslagen.
De meeste heb ik er destijds gewoon in gedrukt.
ik trek de pennen er wel uit met het draad. Dus ik trek voorzichtig aan beide zijden aan het draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nog niet gehad en heb er al tig inzitten en ook weer losgehad. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-06 13:44
BB-One schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:15:
[...]

"worx basis station" in google :?

Klik dan boven op "shopping" en verbaas je dan over de prijs.... ;)
Dat had ik inderdaad gedaan, en was inderdaad verbaasd over de prijs: voor wat gespoten plastiek een prijs van +-200€ :O
De goedkoopste die ik kan vinden is deze: https://www.newgardenstor...tCurrency=1&id_currency=1
Of deze op Worx zelf: https://www.worx.com/cata...sult/?q=landroid+charging

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:22
Gisteren heeft mijn (benzine) grasmaaier het begeven. De reden dat ik een benzine grasmaaier had is omdat ik een hekel heb aan grasmaaiers met een snoer, en toen ik deze grasmaaier kocht waren accu-maaiers nog geen gemeengoed.

Een robotmaaier stond al langer op mijn verlanglijstje, maar dat komt nu dus een stroomversnelling.

Mijn gazon is redelijk eenvoudig ingedeeld en ongeveer 150m2 groot. Maar er zijn denk ik 2 uitdagingen voor een eventuele robotmaaier:
  1. Ik heb een helling in mijn gazon van ongeveer 18 graden (of 33%), en
  2. Normaal ligt redelijk wat speelgoed op het gazon, variërend van een plastic bal, een kunststof speelhuis tot een glijbaan
Ik heb de laatste 20+ pagina's van dit topic doorgelezen en het valt me op dat de meesten positief zijn over de Worx Landroid M500+ (165e). Volgens de specificaties kan deze een maximale helling aan van 35%, dus dat zou moeten lukken.

Heeft er iemand praktijk ervaring met de Landroid M500+ in een soortgelijke setting?

[ Voor 0% gewijzigd door BestTested! op 22-09-2021 19:56 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 06:23

Mon

Onze stekkermaaier heeft het 'helaas' ook begeven dus hoog tijd voor een robotmaaier. Het te maaien gebied is slechts 150m2 dus het lijkt me dat ik met een instap Gardena of Worx model wel klaar ben, maar! De goedkopere maaiers hebben vaak een 3 wielen setup. Onze tuin is niet overal even egaal vanwege kinderen en dieren en ik begrijp dat dit wel eens problematisch kan zijn met een 3 wielen maaier. Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IwpyrlJVnmoDwVANO2rsxGRQVw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VIfuFPp9HOjFjeYbIj1oKekv.jpg?f=user_large

Verder wil ik zijn laadhuisje graag plaatsen (ongeveer) bij de stip op de afbeelding. Moet ik dan een draadje trekken zoals aangegeven ivm. weer naar huis rijden? Het bovenste lange stuk is 15 meter lang dus het me ook een goed idee om een robot te zoeken die niet letterlijk deze draad volgt ivm. spoorvorming, correct?

Verder staan er nog een zwembad en een trampoline waar ie enigszins rekening mee moet houden dus aanbevelingen zijn zeer welkom :) Verdere wensen: smart hoeft van mij niet. Wat me van de Worx maaiers aantrekt is dat ze aardig netjes de kanten doen en dat de firmware nog bijgewerkt wordt.
Het liefst zie ik ook dat ie de tuin systematisch maait zoals mijn Neato Botvac de vloer zuigt en niet als een bal in een flipperkast te werk gaat zodat ook echt alles gemaaid is aan het eind vd dag, maar ik begrijp dat dat waarschijnlijk nu eenmaal zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik die 400m2 met 3 wielen. Ik zou me er niet heel druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Hallo,

Ben me aan het oriënteren op een Worx Landroid WR165E (M500 2021 editie). Ik lees dat meerderen hem inclusief dakje bij Obi.DE hebben besteld maar als ik daar kijk zie ik hem aan een relatief hoge prijs en alleen maar zonder dakje. Link: https://www.obi.de/maehro...boter-m500-plus/p/8796302

Heb ik de verkeerde site te pakken of...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
@Tjeerd @Milton1

Weer een update wat betreft de wielen. De welen zorgen er voor dat de maaier eigenlijk niet nooit meer vast komt te zitten, maar ik krijg toch weer spoorvorming helaas. De wielen lopen tevens op den duur vol en moet ze om de3-4 dagen schoonmaken. Ik ben er nog niet achter of de spoorvorming wordt versterkt doordat de wielen vollopen of niet.

Ik ga nu een 6ah accu kopen zodat ik met 1 acculading meer kan maaien en er dus minder vaak terug gereden hoeft te worden naar het oplaadstation. Het is echt vooral het laatste stukje waar de spoorvorming optreedt. Ook denk ik dat het vollopen van de wielen wellicht juist komt omdat ie daar rijdt op een stuk waar nu dus geen gras meer groeit.... nou ja, het vastzitten is in ieder geval opgelost.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-06 21:14

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

FireFoz schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:01:
@Tjeerd @Milton1

Weer een update wat betreft de wielen. De welen zorgen er voor dat de maaier eigenlijk niet nooit meer vast komt te zitten, maar ik krijg toch weer spoorvorming helaas. De wielen lopen tevens op den duur vol en moet ze om de3-4 dagen schoonmaken. Ik ben er nog niet achter of de spoorvorming wordt versterkt doordat de wielen vollopen of niet.

Ik ga nu een 6ah accu kopen zodat ik met 1 acculading meer kan maaien en er dus minder vaak terug gereden hoeft te worden naar het oplaadstation. Het is echt vooral het laatste stukje waar de spoorvorming optreedt. Ook denk ik dat het vollopen van de wielen wellicht juist komt omdat ie daar rijdt op een stuk waar nu dus geen gras meer groeit.... nou ja, het vastzitten is in ieder geval opgelost.
Klinkt goed wat betreft niet meer vast komen te zitten (y) , maar dat vaker schoonmaken van de wielen klinkt dan weer wat minder. Toch fijn dat je meedeelt wat je ervaringen zijn hier met die wielen.

Wat betreft het stukje geknutsel bij mijn ouders op de schuine slootkant, de onderste halve meter is wat opgehoogd met grond zodat het iets egaler loopt. Op deze manier kan hij nu eindelijk wel gewoon beneden op het wat meer geëgaliseerde vlak zijn draai maken. Het ingezaaide gras moet nog wat verder groeien voor meer stevigheid, maar het is wel een hoopgevende oplossing. Hopelijk zijn er dan dus geen andere wielen nodig.

Ondertussen maait de robot alweer bijna een maand of drie en 100% draait het nog niet, maar het begint bijna waterdicht te worden qua route. Zone 1 (vlakke tuin naast het huis) ging echt prima in een weekendje aangelegd. De zone 2 (tuin aflopend richting sloot) is echt een klein project op zich geworden met palen en planken langs de slootkant om de robot tegen te houden, kippengaas geprobeerd, grensdraden verleggen, grond ophogen en gras opnieuw inzaaien enz. Denk dat zo'n situatie als bij mijn ouders vrij zeldzaam is en kan nog steeds iedereen een Worx Landroid aanraden, want verder maait hij zonder problemen.

Nog wel een ander vraagje, weet iemand toevallig of er stickers zijn te krijgen voor de Landroid? Ik weet dat ze er voor andere merken wel zijn, maar kan ze zo gauw niet vinden voor de Landroid. Het zou mooi zijn als ik het knaloranje kan bestickeren met bijv. iets donkergroens zodat het minder opvalt. Nog mooier zou zijn als er een soort grasstickers bestaan, zodat hij wegvalt tegen het gras. Mijn ouders tuin is nog al zichtbaar en het helpt toch als je het iets minder opvallend maakt die robot.

[ Voor 10% gewijzigd door Tjeerd op 25-09-2021 09:10 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Señor Sjon
Er is iemand in dit topic die hem camo gewrapt heeft. Maar oranje is met kinderen e.d. wel handig, is de kans 10% groter dat ze hem niet over het hoofd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 19:05
Ik heb een installateur langs gehad die de Husqvarna 305 met all-terrain wielkit aanraadt voor onze tuin. Ik vind de aanlegkosten (EUR 500) wel erg hoog en overweeg daarom de Worx Landroid M700 2.0 (WR167E) zelf aan te leggen.

We wonen op zand/bosgrond. Zo'n 75% van ons "gras" is eigenlijk mos. Het is ook regelmatig (vrijwel altijd?) vochtig en hobbelig. We hoeven geen strak gezon, maar houden het gras wel graag kort (ook tegen de teken). Er zijn ook een paar steile hellingen, voor zover ik dat met mijn telefoon kan meten zo'n 35-40%.

• Gaat dit dan überhaupt wel een beetje werken met een robotmaaier? Het is niet de intentie de grond netjes vlak te krijgen.
• Hoe veilig is dat cut-to-edge voor kleine kinderen? Klinkt gevaarlijker dan een "klassieke" opzet.

Dank!

[ Voor 1% gewijzigd door dreas op 28-09-2021 14:22 . Reden: Layout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 19:10

bebopper

I'm an absolute beginner...

dreas schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:01:
overweeg daarom de Worx Landroid M700 2.0 (WR167E)
Die wil ik ook graag, ben al een paar maanden alles in de gaten aan het houden, maar hij lijkt helaas toch niet echt verkrijgbaar te zijn. Heb jij een plek gevonden waar deze wel te koop is?

Enige wat ik heb gevonden is:
obi.de via ebay kleinanzeigen - helaas icm andere accesoires en daardoor nogal prijzig
amazon.de - externe verkoper die de hoofdprijs en dan nog wat meer vraagt
myrobotcenter.eu - expected delivery 11 oktober

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreas
bebopper schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:30:
[...]
Heb jij een plek gevonden waar deze wel te koop is?
Laat ik je weten zodra ik heb besteld ;) Moet eerst een idee krijgen of de Landroid op ons slechte gras (zonder de intentie dat sterk te verbeteren) wel gaat werken. Hoop dat mensen hier daar meer over kunnen zeggen. De verkoper van de Husqvarna leek het geen probleem, maar de Landroid scoort slecht (4,9) op slecht onderhouden gras bij de Consumentenbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Mon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:34:
Verder wil ik zijn laadhuisje graag plaatsen (ongeveer) bij de stip op de afbeelding. Moet ik dan een draadje trekken zoals aangegeven ivm. weer naar huis rijden? Het bovenste lange stuk is 15 meter lang dus het me ook een goed idee om een robot te zoeken die niet letterlijk deze draad volgt ivm. spoorvorming, correct?
De worx zal bij de gang huiswaarts net zo lang rechtdoor rijden tot het een draad tegenkomt aan de buitenranden van het te maaien gebied, en deze aan de rechterzijde blijven volgen totdat het het laadstation tegenkomt. Tegen de klok in langs de rand, dus. En je laadstation staat dus ook aan de rand van het gebied. Een draad ergens midden in het gebied trekken is niet nodig, tenzij je het apparaat ergens van weg wilt houden - maar dan heb je een ander soort draad nodig.

Om spoorvorming verder tegen te gaan maait het apparaat uit zichzelf niet dagelijks de buitenrand. Kun je instellen middels een programma.
Verder staan er nog een zwembad en een trampoline waar ie enigszins rekening mee moet houden dus aanbevelingen zijn zeer welkom
Kwestie van slim draden trekken, staat beschreven in de handleiding. Elders in dit topic staan een paar foto's van objecten met een zelftoegevoegde bescherming zodat het apparaat er niet te hard tegen botst.

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Mon schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:34:
Onze stekkermaaier heeft het 'helaas' ook begeven dus hoog tijd voor een robotmaaier. Het te maaien gebied is slechts 150m2 dus het lijkt me dat ik met een instap Gardena of Worx model wel klaar ben, maar! De goedkopere maaiers hebben vaak een 3 wielen setup. Onze tuin is niet overal even egaal vanwege kinderen en dieren en ik begrijp dat dit wel eens problematisch kan zijn met een 3 wielen maaier. Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?

[Afbeelding]

Verder staan er nog een zwembad en een trampoline waar ie enigszins rekening mee moet houden dus aanbevelingen zijn zeer welkom :) Verdere wensen: smart hoeft van mij niet. Wat me van de Worx maaiers aantrekt is dat ze aardig netjes de kanten doen en dat de firmware nog bijgewerkt wordt.
Het liefst zie ik ook dat ie de tuin systematisch maait zoals mijn Neato Botvac de vloer zuigt en niet als een bal in een flipperkast te werk gaat zodat ook echt alles gemaaid is aan het eind vd dag, maar ik begrijp dat dat waarschijnlijk nu eenmaal zo is.
toon volledige bericht
Instap modellen zouden op papier genoeg zijn, maar je zou ook een wat hoger model kunnen nemen zodat je niet dagelijks hoeft te maaien. De opgegeven m2 gaat vaak uit van dagelijks / vrijwel continue maaien. Ik maai zelf 3x per week met de M500 en heb ook ongeveer 150 m2.

Zeker nu het gras 's ochtends lang nat is, en ik hem 's avonds eigenlijk niet wil hebben lopen zou ik met een kleiner model snel spaak lopen. Daarnaast heeft van worx het kleinste model geen cut to edge. hoewel ik me afvraag hoeveel verschil dat maakt. Zo erg "to edge" doet de mijne ook weer niet.

Die middelste draad is alleen nodig bij bepaalde typen ,de worx niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mon

Mon

Heb inmiddels de Landroid S300 besteld dus we gaan 't zien. Dat de draad om naar huis te rijden niet nodig was had ik inmiddels uitgevonden, maar dat ie geen cut to edge heeft is voor mij nieuw. Maar wellicht dat ik dat met creatief omgaan met de boundary draad wel op kan lossen. Ik laat het weten zo gauw ie hier is, thanks!

• DUX

DUX

Mon schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:25:
Heb inmiddels de Landroid S300 besteld dus we gaan 't zien. Dat de draad om naar huis te rijden niet nodig was had ik inmiddels uitgevonden, maar dat ie geen cut to edge heeft is voor mij nieuw. Maar wellicht dat ik dat met creatief omgaan met de boundary draad wel op kan lossen. Ik laat het weten zo gauw ie hier is, thanks!
Die cut-to-edge komt vanaf één treetje hoger, de M500. Hoe creatief je om kunt gaan met de draad hangt er net vanaf hoeveel ruimte je buiten je gazon hebt, maar dat zal beperkt zijn. Je zult grofweg de helft van de breedte van het apparaat aan afstand buiten je gazon de draad moeten leggen omdat het mes in het midden zit. Je wilt niet dat het ding door je bloemen rijdt, en als het tuingrond is zakt hij misschien een beetje weg en krijg je spoorvorming. Ik heb hogere stenen rondom het gazon dus ik heb ook geen uitwijkmogelijkheid.

• skipy05
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-06 20:41
ik heb mijn tuin aangelegd. +-155m² Nu ben ik aan het kijken op welke manier ik het gras ga afrijden.
Mijn idee was altijd een robot maaier. Nu prijs gaan vragen in een winkel die ze verkoopt en hersteldienst hebben.
Zij raden mij de Husqvarna AC 305 aan 1199€ + 149€ plaatsing met kabel.
Ik had mij gedacht rond de 1000€ dus toch iets duurder dan gedacht.
In de Doe het zelf zaken heb je er een heel pak goedkoper.

Nu denk ik wel dat Husqvarna een heel pak beter is. zeker van service van de winkel zelf.
is er iets binnen paar jaar aan zouden zij het eventueel wel kunnen herstellen.

Ik twijfel nu heel hard wat de beste keuze is. wat zou ik best doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
skipy05 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:49:
ik heb mijn tuin aangelegd. +-155m² Nu ben ik aan het kijken op welke manier ik het gras ga afrijden.
Mijn idee was altijd een robot maaier. Nu prijs gaan vragen in een winkel die ze verkoopt en hersteldienst hebben.
Zij raden mij de Husqvarna AC 305 aan 1199€ + 149€ plaatsing met kabel.
Ik had mij gedacht rond de 1000€ dus toch iets duurder dan gedacht.
In de Doe het zelf zaken heb je er een heel pak goedkoper.

Nu denk ik wel dat Husqvarna een heel pak beter is. zeker van service van de winkel zelf.
is er iets binnen paar jaar aan zouden zij het eventueel wel kunnen herstellen.

Ik twijfel nu heel hard wat de beste keuze is. wat zou ik best doen?
Ik zit in het zelfde schuitje... de Husk is heel duur en bijvoorbeeld de Worx Landroid M500 is ongeveer de helft goedkoper...
De Consumenten bond had kort geleden een test van robotmaaiers kun je die inzien?
Ik weet de conclusie niet helaas.
Ik heb net vandaag een Makita grasmaaier binnen gekregen, 140 Euro en 41 cm breed, ik zie volgend jaar wel welke robot maaier het wordt, ik kan tenminste het gras kort maaien.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• dreas
frisianstar schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:07:
[...]

De Consumenten bond had kort geleden een test van robotmaaiers kun je die inzien?
Ik weet de conclusie niet helaas.
Ze hebben Husqvarna niet getest. Landroid M700:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xMXMzvd/Screenshot-20210929-201746.png

• skipy05
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-06 20:41
Als ze nieuw zijn gaan ze allemaal wel werken. Maar het is na 2jaar tot 4jaar. Da beginnen die problemen bij die goedkopere toestellen. Wie gaat die kunnen herstellen? Gardena bijvoorbeeld heeft geen technische dienst daar voor en bij doe het zelf moet je daar niet voor zijn.

In dat opzicht betaal ik nu liever meer met de kans dat dit toch 8jaar mee gaat en/of te herstellen is.

Of mag ik zo niet denken?

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-06 08:31
skipy05 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:50:
Als ze nieuw zijn gaan ze allemaal wel werken. Maar het is na 2jaar tot 4jaar. Da beginnen die problemen bij die goedkopere toestellen. Wie gaat die kunnen herstellen? Gardena bijvoorbeeld heeft geen technische dienst daar voor en bij doe het zelf moet je daar niet voor zijn.

In dat opzicht betaal ik nu liever meer met de kans dat dit toch 8jaar mee gaat en/of te herstellen is.

Of mag ik zo niet denken?
Het is alleen nog maar de vraag of je het na bijv. 4 jaar nog wil laten herstellen. Vooral omdat er nu veel op ontwikkeld wordt. Tegen die tijd is er wellicht iets wat je dan graag zou willen hebben. Vooral als een apparaat de helft kost weet ik niet of je met een duurdere onder de streep goedkoper uit bent :)

• Señor Sjon
Voor dat geld kan je 2x een Worx kopen... Voor 155m2 zou ik echt geen 1.350 euro uitgeven. Zelf aanleggen is echt niet zo moeilijk. Rond deze tijd komen vaak de robotmaaier aanbiedingen omdat het maaiseizoen eindigt en men van voorraden af wil. Zo heb ik in 2018 mijn Worx voor iets van 450 euro gekocht.

• dreas
Mocht iemand ervaring hebben met de Landroid M500/700 op hobbelig en vrijwel altijd nattige grond waarbij het grootste deel mos is (en een beetje gras), hoor ik dat nog graag! Zal er wel "all terrain" wielen opzetten. Het hoeft geen strak gazon te worden. De Husqvarna dealer leek het geen probleem met goede wielen, maar gaat dit ook werken met de Landroid? Ik zal het draad wel een beetje in moeten graven vermoed ik zodat de maaier die niet stuk trekt (hobbelig dus ligt nooit vlak op de grond).

• Señor Sjon
Het is toch geen wadi? Ik kan me slecht een beeld vormen bij je eerdere omschrijving. Het is zandgrond, maar wel met hellingen van 30-40%? Dat is dus 40cm stijging in een meter. Dat is gewoon een hobbel. :P

• dreas
Señor Sjon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:29:
Het is toch geen wadi? Ik kan me slecht een beeld vormen bij je eerdere omschrijving. Het is zandgrond, maar wel met hellingen van 30-40%? Dat is dus 40cm stijging in een meter. Dat is gewoon een hobbel. :P
Het lijkt meer op Mars... ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zZNx1Nm/PXL-20210930-073353535.jpg

Weet niet of dit helpt. Gras is dus vrijwel altijd nat (vast ook door grote hoeveelheid mos). Huis ligt hoger, dus dat is een helling van ~35%.

• Señor Sjon
Heb je weleens geverticuteerd? Als je gras mest en kalkt verdwijnt het mos ook. Ik zie niet zo heel veel drama in die helling eigenlijk.

• Argonyx
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 23:33
Wellicht iets voor iemand die het wel aandurft. Op Amazon staat een Worx L2000 voor 861 euro ipv 1149. Heeft wel grote cosmetische beschadigingen. Wil zelf ook een L2000 maar deze laat ik toch even voorbij gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5YZ1v-CJklg_5w6mXoSY1eSXJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxoQDH9ZT0IhNvW4NZCRQkp8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Argonyx op 30-09-2021 09:43 ]

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 19:10

bebopper

I'm an absolute beginner...

Kan ik in de Worx Landroid Plus WR165E een 20v 4.0Ah of zelfs 5.0Ah accu stoppen?

Volgens mij wel, staat tenslotte bij dat ze compatible zijn met de robotmaaiers.

Maar dan de volgende vraag, gaat ie dan ook langer rondrijden zonder terug te gaan om te laden (niet dat daar software matig iets voor is ingebouwd en dat ie toch gewoon eerder stopt).

Ben tot nog toe aan het kijken naar de 167E, maar eigenlijk met name vanwege de 4Ah accu die daarin zit, zodat de maaier minder vaak terug hoeft naar het laadstation. En vandaag opeens een heel klein eureka mommentje, kan ik niet gewoon een 4Ah accu in de 165E stoppen? Voor het oppervlak heb ik die 167E niet nodig, zit nog ruim onder de 500m2.

De 165E is nog iets vaker voor een normale prijs verkrijgbaar dan de 167E, dan hoef ik ook minder lang te wachten :)

[ Voor 5% gewijzigd door bebopper op 30-09-2021 10:28 ]

• dreas
Señor Sjon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:39:
Heb je weleens geverticuteerd? Als je gras mest en kalkt verdwijnt het mos ook. Ik zie niet zo heel veel drama in die helling eigenlijk.
Het gras beter krijgen is inderdaad een heel ander project (wonen er pas net). Ik wil eerst graag een robotmaaier om het gras dat er groeit kort te houden, maar dat moet wel werken met het natte oneffen "gras". Misschien moet ik het maar proberen, anders verloopt het vast wel weer via Marktplaats.

• Señor Sjon
Zo verschrikkelijk ziet het er ook weer niet uit eerlijk gezegd, ik verwachtte een soort weiland.

• dreas
Señor Sjon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:10:
Zo verschrikkelijk ziet het er ook weer niet uit eerlijk gezegd, ik verwachtte een soort weiland.
Het is moeilijk vastleggen op een foto. Het valt ook wel mee. Maar de vraag blijft hoe de maaier zich gedraagt op nat/oneffen/hobbelig gras met plekken mos en zand. Zoals ik het nu begrijp, met de juiste wielen, moet dat prima kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

dreas schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:14:
[...]

Het is moeilijk vastleggen op een foto. Het valt ook wel mee. Maar de vraag blijft hoe de maaier zich gedraagt op nat/oneffen/hobbelig gras met plekken mos en zand. Zoals ik het nu begrijp, met de juiste wielen, moet dat prima kunnen?
Je vraagt om een garantie die wij niet kunnen geven op basis van een foto waarvan je zelf zegt: "Het is moeilijk vastleggen op een foto. Het valt ook wel mee.". Je eigen conclusie is juist: "Misschien moet ik het maar proberen, anders verloopt het vast wel weer via Marktplaats."

Als je nóg een mening wilt: ik zie vooral mos en nauwelijks gras op deze foto. Als de robot iets stukmaakt hier zou ik dat niet erg vinden want ik zou gras willen en geen mos. Zoals hierboven gezegd: verticuteren als je serieus aan de bak wilt met je groen en voor het zover is geen zorgen maken over kale plekken. En die wielen kun je later nog kopen als het moet. Begin gewoon eerst. En mocht het niet werken dan heb je vast je apparaat voor als je gras wél in orde is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 22:12
bebopper schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:28:
Kan ik in de Worx Landroid Plus WR165E een 20v 4.0Ah of zelfs 5.0Ah accu stoppen?

Volgens mij wel, staat tenslotte bij dat ze compatible zijn met de robotmaaiers.

Maar dan de volgende vraag, gaat ie dan ook langer rondrijden zonder terug te gaan om te laden (niet dat daar software matig iets voor is ingebouwd en dat ie toch gewoon eerder stopt).

Ben tot nog toe aan het kijken naar de 167E, maar eigenlijk met name vanwege de 4Ah accu die daarin zit, zodat de maaier minder vaak terug hoeft naar het laadstation. En vandaag opeens een heel klein eureka mommentje, kan ik niet gewoon een 4Ah accu in de 165E stoppen? Voor het oppervlak heb ik die 167E niet nodig, zit nog ruim onder de 500m2.

De 165E is nog iets vaker voor een normale prijs verkrijgbaar dan de 167E, dan hoef ik ook minder lang te wachten :)
Als het goed is wel. Ik heb zelf de WR141E en de standaard meegeleverde 2Ah neemt maar heel weinig ruimte in en het batterijpack kan nog wel 3x dikker zijn in de beschikbare ruimte.

• Mon

Mon

Señor Sjon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:08:
Voor dat geld kan je 2x een Worx kopen... Voor 155m2 zou ik echt geen 1.350 euro uitgeven. Zelf aanleggen is echt niet zo moeilijk. Rond deze tijd komen vaak de robotmaaier aanbiedingen omdat het maaiseizoen eindigt en men van voorraden af wil. Zo heb ik in 2018 mijn Worx voor iets van 450 euro gekocht.
Dit inderdaad. Zo'n Husky zal kwalitatief echt heel degelijk zijn, daar ben ik wel van overtuigd. Maar moet ie echt 4 uur onafgebroken in weer en wind en op 35% hellingen z'n werk doen of heb je een 'normale' tuin? Dan is mijn idee dat een maaier met iets lagere specs het ook wel af kan. De goedkoopste Worx Landroid is al gespecced op 300m2 oftewel het dubbele van zowel jouw als mijn tuin. Garantie zou natuurlijk een ding kunnen zijn dat weet je pas wanneer de poep de ventilator raakt.

Als je een weekje wacht deel ik mijn ervaringen ;)

• dreas
agrieuro.de voor EUR 880 (M700 2.0). Ik weet niet of ze naar NL sturen maar heb een Duits doorstuuradres.

Ik wacht tot later in oktober, hopelijk komen er dan aanbiedingen.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
@dreas

Tijd voor een nieuw gazon zo te zien.
frezen; egaliseren en aandrukken en dan graszoden er op.... het kan nu nog prima.
2 weken geleden bij mij de graszoden er op gebracht, ik ga dit weekend maaien (volgend jaar met een robot).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• dreas
Ik begrijp van de buren dat de vorige eigenaren in 5 jaar wel 2x het gras al hebben vervangen. Voor nu stoort het me niet als de robotmaaier het aankan :)

Is de cut-to-edge gevaarlijker voor kindervoetjes en handjes dan "standaard" zoals Husqvarna?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gewoon aanleren eruit de buurt te blijven of de tijden zo instellen als ze toch niet op het gras zijn. Ongeacht het merk/type hebben ze niks te zoeken op het gras bij maaien.

• dreas
Señor Sjon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:29:
Gewoon aanleren eruit de buurt te blijven of de tijden zo instellen als ze toch niet op het gras zijn. Ongeacht het merk/type hebben ze niks te zoeken op het gras bij maaien.
Ik ben Amsterdam bakfiets generatie .. ;) is het gevaarlijker? Of maakt dat niet uit? Kan me voorstellen dat dat de hele reden is dat andere merken het mes in het midden hebben zitten.

• Señor Sjon
Tsja, wat wil je horen? Het is geen speelgoed.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-06 17:05
Heb een stuk gazon in de zijtuin van +/-60m2.
Een robotmaaier zou ideaal zijn om het gazon netjes te houden. Wellicht wat overkill een robotmaaier, maar ben het maaien met ‘de hand’ zat.

Heb een Gardena irrigatiesysteem, dus wellicht logisch dat ik een Sileno City 250 Smart neem qua integratie in het smartnetwerk van Gardena.
Ik ben echter ook gecharmeerd van de Worx WR141e vanwege de cut-to-edge functie.

Wat is nu wijsheid. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-06 06:39

Timple

Ik heb een Worx Landroid L2000 (ouder model: WG797E.1). Nu heeft inmiddels de disk het begeven omdat ik deze tevaak op de zandbak rand heb laten lopen denk ik.

Heeft iemand een idee of ik deze ergens kan nabestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:53
Hallo allemaal. Nu mijn benzinegrasmaaier zijn beste tijd heeft gehad en ik ook wel klaar ben met 1 uur per week grasmaaien ben ik aan het kijken naar een robotmaaier. Ik heb het forum vanaf begin dit jaar teruggelezen en ben al heel wat wijzer geworden maar heb toch nog wel wat vragen waar jullie als ervaringsdeskundigen hopelijk mee kunnen helpen.

Laten we beginnen met mijn situatie: Ik heb 3 vlakken gras van in totaal ca. 585 m2. Mijn idee is om deze vlakken met elkaar te verbinden zodat ik met 1 robot alles zou kunnen maaien. In de achtertuin staan een aantal speeltoestellen en de oversteekplaatsen gaan ook over grove grind/split.

Overzichtsplattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GreuWMI8ozolqoZHrrsrW2hCq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjJVwPokiCb9NfJJD8snnBaD.jpg?f=fotoalbum_large

Obstakels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5rLza8yGV80PJex5x6GGTJBE-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5RKYph67hDwjenorpi5t7CZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObLV6R1jX-cPhR_3JjFgbE-WugM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLX60brq76kDYne11rDNNSiS.jpg?f=fotoalbum_large

En 1 van de oversteekplaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5jC0WLWUltzCwQ40ZxnTLomTPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fd9I1KE8i7pgl1ukKoc46UPe.jpg?f=fotoalbum_large

En nu de vragen waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen:

- Welk merk / type robot zou ik moeten overwegen? Ik zie op het forum veel over de Worx Landroid maar ook Husqvarna. Voor mij is het vooral belangrijk dat hij betrouwbaar zijn werk doet en dat ik hem zelf kan aanleggen / onderhouden / monitoren / etc.

- Hoeveel "overcapaciteit" moet ik in acht nemen? Zou ik bijvoorbeeld de Landroid L1000 geschikt zijn of moet ik naar een groter (L1500/L2000) of kleiner (M700) model kijken? Ik zie dat de L1000 een grote 4Ah accu heeft en een zwaardere lader waardoor hij toch in 75mins kan opladen.

- Stel ik ga voor Landroid, hoe denken jullie over de ACS optie? Zou dat een goede keuze zijn om ervoor te zorgen dat hij trampoline, speeltoestel en voetbalgoals ontwijkt ipv en tegenaan ramt of in vastloopt?

- Hebben jullie ervaring met het oversteken van grind / split paden? Zou ik een stukje moeten bestraten (vind ik minder mooi) of zijn er andere opties om de robot veilig en betrouwbaar over te laten steken? Ik zat zelf al de denken aan een grindmat, zodat hij in ieder geval vastigheid onder de wielen heeft.

Alle andere tips / tricks / adviezen zijn van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@mog__wai De oversteek die je laat zien is sowieso makkelijk: gebruik dat stukje klinkers. Maar 't split ziet er dermate solide uit. Daar hobbelt 't wel overheen, zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Laatst online: 27-06 15:52
@mog__wai Als je wat technisch bent misschien de optie bekijken om mbv een relais of manuele schakelaar 2 verschillende kringen te maken zodat je kan kiezen ofwel de voortuin ofwel de achtertuin.
Indien je dit gewoon met zones doet gaat hij (bij de worx toch) zeer lang onderweg zijn om van de achtertuin naar het laadstation te gaan. Hij moet dan alle kanten afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@mog__wai :

Hij zal prima over die steentjes kunnen rijden, maar een stukje bestrating is wel "netter" en vlakker, denk er wel aan dat die "doorgang"/corridor dan minstens 60cm moet zijn en meer is beter.

Een Husqvarna 305 of 310 voldoet hier prima. Reken op 10h maaien.

2 opties:

Een "corridor maken" doorheen die verharding, dat is een gang van minstens 60cm breed waar bv. Husqvarna nog door kan.
OF
Geen corridor maken en het verharde deel beschouwen als "gras" en dus de draad rond zone 70 en 40 leggen dat ie zelf oversteekt. Dat is prima te doen. Voordeel is dat hij geen moeite gaat hebben om die hele zone te doen omdat het voor de robot ook effectief 1 zone is. Nadeel is dat hij relatief vaak over die verharding gaat rijden en dat zou ik dan willen vermijden.

YouTube: Automower Answers: How To Set Up Multiple Zones (Front Yard, Across ...

Oversteekplaatsen moeten bij de meeste robots wel altijd 60 cm zijn en je moet er aan denken dat je minstens 2 draden (heen en terug) van de lus moet leggen.

Husqvarna heeft voor dit soort zones een leuk systeem met de geleidedraad.
Je legt de geleidedraad zoals bv. op de tekening. Je kan dan instellen dat hij X % van de tijd op Y % van de lengte van de draad moet uitrijden en dan pas beginnen maaien. Zo zorg je er voor dat hij vaak genoeg in de voortuin begint en alles gelijkmatig maait.
Ik heb nu getekend alsof je maar 1 geleide draad kan zetten (lagere modellen van HQV hebben maar 1 draad) maar je tuin is groot genoeg om een modelletje hoger te gaan en dan kan je 3 geleide draden leggen.

Maar dat HOEFT niet, je kan de geleide draad ook naar achter alleen leggen en instellen dat hij naar de voortuin moet rijden via de grensdraad. Want je ziet dat die geleidedraad niet echt "efficient" ligt, als je laadstation rechtsboven in de hoek zou staan zou het wat eenvoudiger en netter zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSKFFCSiBRj56eDSkhVJ7WbdDCo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c5MHosIBLdA1yr8DRNVPO0kZ.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 04-10-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
Onze landroid wordt deze week geïnstalleerd. Heb 150m extra perimeter kabel besteld omdat de bijgeleverde niet lang genoeg was.
Ik heb een wat dikkere kabel gekocht dan standaard bij de maaier zit. Volgens de webshop zijn 2 diktes kabel prima voor 1 tuin te gebruiken.

Iemand ervaring mee? Wil voorkomen dat ik het er weer uit moet graven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
Gwaihir schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:42:
@mog__wai De oversteek die je laat zien is sowieso makkelijk: gebruik dat stukje klinkers. Maar 't split ziet er dermate solide uit. Daar hobbelt 't wel overheen, zou ik denken.
Dat stukje klinkers is de goot van de straat voor ons huis. Ik weet niet hoe blij de gemeente gaat worden als ik daar mijn draden doorheen ga leggen :)
donderz schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:32:
@mog__wai Als je wat technisch bent misschien de optie bekijken om mbv een relais of manuele schakelaar 2 verschillende kringen te maken zodat je kan kiezen ofwel de voortuin ofwel de achtertuin.
Indien je dit gewoon met zones doet gaat hij (bij de worx toch) zeer lang onderweg zijn om van de achtertuin naar het laadstation te gaan. Hij moet dan alle kanten afgaan.
Het heeft even geduurd voordat ik snapte welk probleem je wilt oplossen. Ik had verwacht dat de maaier voor iedere sessie x% van zijn tijd in een bepaalde zone doorbrengt en daarna naar de volgende zone gaat, maar begrijp nu dat hij x% van de tijd in een bepaalde zone start en daar maait tot hij leeg is. Een landroid kan blijkbaar maar in 1 richting de perimeter draad volgen en moet dus altijd de hele rand af om weer bij het laadstation te komen. Dus mijn idee om de 2 uur maaitijd van een L1000 over de zones te verdelen gaat dus niet lukken, maar hij gaat dan vrolijk 2 uur op 40m2 maaien als die zone aan de beurt is... Correct?

Is dan de conclusie dat 1 Landroid voor mijn setup niet handig is en dat ik ofwel een aparte kleine maaier voor de voortuin moet pakken ofwel een intelligentere maaier zoals de husqvarna die je wel kun vertellen welke kant hij op moet rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
HyperBart schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:24:
@mog__wai :

Hij zal prima over die steentjes kunnen rijden, maar een stukje bestrating is wel "netter" en vlakker, denk er wel aan dat die "doorgang"/corridor dan minstens 60cm moet zijn en meer is beter.

Een Husqvarna 305 of 310 voldoet hier prima. Reken op 10h maaien.

2 opties:

Een "corridor maken" doorheen die verharding, dat is een gang van minstens 60cm breed waar bv. Husqvarna nog door kan.
OF
Geen corridor maken en het verharde deel beschouwen als "gras" en dus de draad rond zone 70 en 40 leggen dat ie zelf oversteekt. Dat is prima te doen. Voordeel is dat hij geen moeite gaat hebben om die hele zone te doen omdat het voor de robot ook effectief 1 zone is. Nadeel is dat hij relatief vaak over die verharding gaat rijden en dat zou ik dan willen vermijden.

YouTube: Automower Answers: How To Set Up Multiple Zones (Front Yard, Across ...

Oversteekplaatsen moeten bij de meeste robots wel altijd 60 cm zijn en je moet er aan denken dat je minstens 2 draden (heen en terug) van de lus moet leggen.

Husqvarna heeft voor dit soort zones een leuk systeem met de geleidedraad.
Je legt de geleidedraad zoals bv. op de tekening. Je kan dan instellen dat hij X % van de tijd op Y % van de lengte van de draad moet uitrijden en dan pas beginnen maaien. Zo zorg je er voor dat hij vaak genoeg in de voortuin begint en alles gelijkmatig maait.
Ik heb nu getekend alsof je maar 1 geleide draad kan zetten (lagere modellen van HQV hebben maar 1 draad) maar je tuin is groot genoeg om een modelletje hoger te gaan en dan kan je 3 geleide draden leggen.

Maar dat HOEFT niet, je kan de geleide draad ook naar achter alleen leggen en instellen dat hij naar de voortuin moet rijden via de grensdraad. Want je ziet dat die geleidedraad niet echt "efficient" ligt, als je laadstation rechtsboven in de hoek zou staan zou het wat eenvoudiger en netter zijn.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Super bedankt voor je uitgebreide post en uitleg. Ook bedankt voor het filmpje met uitleg. Ik moet duidelijk nog e.e.a. leren :).

Ik ben er niet zo'n voorstander van om de robot constant over het grind / betrating te laten hobbelen, dus zou dan voor 2 zones met corridor gaan in de voortuin.

Husqvarna is blijkbaar dus wat intelligenter dan de Landroids omdat hij in 2 richtingen de perimeter draad kan volgen naar een startpunt alsook een geleide draad. Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van de geleidraad omdat je die verplicht moet ingraven omdat hij anders de 1e verticuteerbeurt niet gaat overleven....

Het station rechtsboven neerzetten is niet zo handig want dat is ver van het huis (geen stroom) en in de volle zon terwijl opladen in de schaduw mij beter lijkt voor de levensduur...

Misschien moet ik toch maar overwegen om voor 2 robots te gaan. Scheelt mij ook ellende om een 60cm doorgang door het hek van achtertuin naar voortuin te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:29
onne schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:44:
Onze landroid wordt deze week geïnstalleerd. Heb 150m extra perimeter kabel besteld omdat de bijgeleverde niet lang genoeg was.
Ik heb een wat dikkere kabel gekocht dan standaard bij de maaier zit. Volgens de webshop zijn 2 diktes kabel prima voor 1 tuin te gebruiken.

Iemand ervaring mee? Wil voorkomen dat ik het er weer uit moet graven…
Dat zal geen problemen opleveren. Als je de mogelijkheid hebt zou ik de draden wel solderen met krimpkous. De scotchlocks die worden meegeleverd geven bij mij wisselend resultaat. De ene keer 0 problemen en de andere keer telkens een melding dat het signaal zwak is bij regen/nat weer.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Pagina: 1 ... 32 ... 75 Laatste