Hier ook aan het overwegen om een maairobot te installeren.
Iemand ervaring met de Ambrogio 4.0 Elite? Weinig reviews over te vinden.
Lijkt me zeer stevig gebouwd, echte dubbele rubberen wielen, gedeeld chassis wat kan kantelen, etc.
Andere optie is de Husqvarna 430X. Als je de opbouw vergelijkt met de Elite, dan is de 430X bijna speelgoed. Veel smallere wielen met een dunne rubberen bekleding, aandrijving van de wielen gebeurt door frictie (bij de Elite met een zeskantige as), veel fragielere voorwielophanging, enz.
Maar dat wil daarom niet zeggen dat de 430X niet goed maait.
Beide machines zijn overkill voor de maaioppervlakte. De reden is vooral dat ze een grote accu hebben en hierdoor een betere verhouding maaitijd/laadtijd. Een 415X zou in principe ook volstaan, maar die is de helft van de tijd aan het laden.
En de bedrijven waar ik contact mee heb gehad, geven aan dat we een complexe tuin hebben en dat je dan beter voor een wat zwaardere machine kan kiezen. Heb zelf ook liever wat reserve.
Minder laden = minder laadcycli voor de accu en minder over en weer rijden naar het laadstation.
Wat me ook opvalt: de geluidsniveaus zijn nogal verschillend.
430X 58 dB
4.0 Elite 63 dB
Aangezien elke 10 dB een verdubbeling in geluidsniveau is, vraag ik me af vanaf welk niveau het als storend wordt ervaren als je overdag in de tuin zit. Laat hem liever niet 's nacht maaien.
Ook eens naar Worx gekeken. Aantrekkelijk geprijsd, maar je moet hem zelf installeren, en dat was ik eigenlijk niet van plan. Heb een fysieke beperking, en in een rolstoel is het niet zo handig om overal te geraken op het gazon om de begeleidingsdraad te leggen. En het is snel een paar honderd meter draad.
Ook het geluidsniveau van de Worx is vrees ik een issue. Een L1000 zit op 67 dB, wat bijna het dubbele is van een 430X..
De L700 heeft ook een 4 Ah accu, maar maait wat smaller. Zit echter kwestie geluid maar op 60 dB. Gaat door de beperktere maaibreedte wel meer moeten rijden dan de L1000.
De Worx machines maaien sowieso smaller dan de andere modellen die ik aangehaald heb (24 cm voor de 430X, 25 cm voor de Elite, 20 cm voor de L1000, 22 cm voor de L2000), dus ze zullen sowieso meer moeten rijden.
Anderzijds is het prijsverschil erg groot. De 430X en de 4.0 Elite zitten beide boven de 3.000 EUR, terwijl de zwaarste Landroid L2000 maar 1.150 EUR kost. Zelfs met collision detector en Radiolink kom je nog maar aan 1.500 EUR.
Wil ook graag integratie met Homey. Voor Husqvarna bestaat er een app. Over Ambrogio en Worx vind ik zo direct niets. Reden is dat onze weersafhankelijke beregening hier ook aan gekoppeld is, en ik wil vermijden dat er gemaaid wordt als het regent of als er bevloeit wordt. Die info is in Homey allemaal beschikbaar.
IFTTT zou ook kunnen, maar ook weer enkel met de Huqsvarna voor zover ik kan zien.
Toadi heb ik ook bekeken, ook omdat het een Belgisch product is. Lijkt me nog niet uit de ontwikkelingsfase en de specs op de site zijn erg beperkt. Ook pas ten vroegste juni/juli leverbaar.
Concept vind ik wel knap en vooral heel flexibel. Maar zaken zoals "Auto-docking als de lader op gras staat 80%" (dus 20% handmatig) schrikken me wel af. Dat ding moet gewoon automatisch draaien, heb geen zin om regelmatig handmatig te moeten ingrijpen.
Ik hoor graag jullie ideeën/opmerkingen.
Jos
[
Voor 7% gewijzigd door
josbmw op 01-05-2021 22:26
. Reden: Correctie geluidsniveaus ]