Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 18 ... 72 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-02 16:34

pdavie2311

Live life to the fullest..

Mijn Ferrex (Lidl) had vanmorgen kuren..Het gras was nog vochtig en hij ging over de grensdraad en stotterde in zijn rijden..Bij thuiskomst was hij vastgelopen onder een conifeer waar hij normaal stopt door de draad....Vanmiddag weer geprobeerd en niks aan de hand! Die dingen werken dus niet op ietwat vochtig gras dus? Of verschilt dit ook per model! Er zit wel een regensensor op, maar dat heeft hier niet mee te maken toch?

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:55
Rimco schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:17:
@joreka Op de robot zelf moet het kunnen. Op mijn oude uitvoering [start] [home] [ok].
Dat zijn inderdaad de modellen voorgaand aan de Landroid S / M / L - vanaf model 2019 WR130E / WR141E / WR142E / WR143E / WR153E / WR155E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
ChiLLeR schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:29:
Wat vinden jullie van het geluid van de Worxx? Mijn schoonvader heeft een Stihl en die hoor ik echt niet, iemand die daar iets over kan zeggen?
Echt geen last van. Het is een wat zoemend geluid en klinkt als een trage RC auto, maar niet heel spannend.
kazzzdafke schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:43:
Moest ik een nieuwe robotmaaier nemen, zou ik niet meer voor Worx gaan.
Op 3 jaar mijn 2e Worx die bijna een hele zomer niet gereden heeft omdat hij 3x terug naar Worx moest en uiteindelijk na dreigen met rechtzaak ik een nieuwe kreeg.
Ook deze werkt niet perfect (buiten rijden tegen het station aanschuren, niet tijdig weer naar huis keren en dan 10m voor station stilvallen met lege batterij, ...)

Neen, ik ben er echt niet tevreden van. Ik zou voor een Husqv of Ambriogo kiezen.
MiKeZZa schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:45:
[...]

Ik heb ook heel veel ellende gehad met mijn Worx. Bij de Hornbach waren ze er ook zo klaar mee dat ik mijn geld terug gekregen heb nadat hij in 2 jaar al 3x langdurig terug moest naar de fabriek. Inmiddels een Robomow staan die ook verre van perfect is, maar stukken beter bevalt dan de Worx.
Klinkt bijna als een slechte batch. Ik begin nu aan jaar twee en tot nu toe heb ik zelf vaker de grensdraad gesloopt dan de machine (0 vs 3x... hoi verticuteerder). Zelf is ie na de eerste paar weken niet meer de grens overgereden vreemd genoeg.

Over verticuteren gesproken. Ondanks dat men claimt dat het minder nodig is, haal ik er toch zo ca 50 liter meuk per 2 m2 van het veld af.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SluttyHo
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-04 07:48
Ik heb sinds kort een Gardena Sileno City 250 in gebruik. Op de kop kunnen tikken op 50five.be aan 599€, dus was echt een mooie deal. En dan gaat de 100€ cashback er nog af.

Eerste dagen heeft hij echt muisstil gereden.

Paar dagen terug zat hij echter vast in de begrenzingsdraad, die was rond het wiel gesukkeld. Sindsdien maken de mesjes een ratelend geluid. Lijkt alsof ze niet meer snel genoeg draaien. En de maaier zoemt nu ook een beetje. Heb hem al helemaal proper gemaakt, maar ik krijg het niet in orde. Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joreka
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-05-2024
Ik heb pas een workx m500 geïnstalleerd.
Gisteravond kreeg ik een melding rond 23:45u dat hij buiten e grensdraad was..
Ik ben voor mijn werk vaak weg.. dus ik a nr het gaat om een foutje.
Kijk ik deze morgen op de camera, maaier niet op zijn plek.
Iemand een idee hoe hij uit zichzelf gestart is? Hij staat geprogrammeerd om te maaien op dinsdag donderdag en zaterdag. En telkens s middags een paar uur. Ik had wel pas een software update gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joreka
joreka schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 07:55:
Ik heb pas een workx m500 geïnstalleerd.
Gisteravond kreeg ik een melding rond 23:45u dat hij buiten e grensdraad was..
Ik ben voor mijn werk vaak weg.. dus ik a nr het gaat om een foutje.
Kijk ik deze morgen op de camera, maaier niet op zijn plek.
Iemand een idee hoe hij uit zichzelf gestart is? Hij staat geprogrammeerd om te maaien op dinsdag donderdag en zaterdag. En telkens s middags een paar uur. Ik had wel pas een software update gedaan
Oh probleem gevonden, mijn vrouw had hem op de stoep gezet om de sproeier op te zetten. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 07:47
joreka schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:46:
[...]

Oh probleem gevonden, mijn vrouw had hem op de stoep gezet om de sproeier op te zetten. 😅
Haha heel herkenbaar.

😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 18:36
Vraagje voor de Worx eigenaars hier: in welke mate is de robot voorzien van een kinderslot/beveiliging?
Kan je de bedieningsknoppen op het toestel blokkeren?

Ik overweeg een worx, maar ik vrees dat mijn kinderen op een onbewaakt moment wel eens op de knopjes zouden gaan drukken zodat deze begint te maaien. Kan dit verhinderd worden?

Het is bedoeling het toestel 's avonds te laten rijden wanneer ze in bed zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

DinoBe schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:47:
Vraagje voor de Worx eigenaars hier: in welke mate is de robot voorzien van een kinderslot/beveiliging?

Ik overweeg een worx, maar ik vrees dat mijn kinderen op een onbewaakt moment wel eens op de knopjes zouden gaan drukken zodat deze begint te maaien. Kan dit verhinderd worden?

Het is bedoeling het toestel 's avonds te laten rijden wanneer ze in bed zitten...
Ik zou de stroom er dan gewoon afhalen (van de lader), eventueel met een tijdschakelaar, dan doet de robot ook niets.

kinderslot heb ik geen weet van. heeft mijn Worx (volgens mij) niet.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joreka
DinoBe schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:47:

Zover ik weet moet je een pincode ingeven.
Dit is wel alleen als je de maaier opstart (dus nadat hij volledig uitstond)
Dan moet je wel telkens hem handmatig aanzetten..
Ik zal straks eens kijken in de app of er iets instaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
joreka schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:57:
[...]

Zover ik weet moet je een pincode ingeven.
Dit is wel alleen als je de maaier opstart (dus nadat hij volledig uitstond)
Dan moet je wel telkens hem handmatig aanzetten..
Ik zal straks eens kijken in de app of er iets instaat
Gewoon een "toetsenblokkering" (pincode / bepaalde toetsencombo) op de robot zelf is genoeg lijkt me. Zodat ze de robot niet per ongeluk kunnen laten maaien door eenvoudigweg op 'start' te drukken.

Eens het toestel geprogrammeerd staat zal alles toch weinig veranderen of zal het via de app verlopen, dus voor mij geen probleem dat de toetsen op het apparaat zelf geblokkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:22
Naast het gemak van een robotmaaier, wat zijn eigenlijk de ervaringen over de kwaliteit van het gras? Wordt het gras beter/groener/dichter etc omdat er geen gras meer wordt afgevoerd en het maaisel wordt gemulcht?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:31
Meestal staat er in de voorwaarden van de actie waaraan je moet voldoen. Als hier niet bij staat officiele dealer, in nl of be gekocht etc. zou dit gewoon kunnen.

Dacht zoek het meteen even op, antwoord is NEE dus:

*Voorwaarden: Deze actie is geldig van 13 maart 2020 tot en met 15 augustus 2020 en geeft recht op een cashback van 100 € bij aankoop van een Landroid WR143E of WR155E. Inzendingen na 31 augustus 2020 kunnen wij helaas niet meer verwerken. Deze actie is niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen van WORX. U maakt maar aanspraak op hoogstens één van de drie promoties (dus cashback OF garage OF gratis installatie). WORX behoudt zich het recht voor om de actie te stoppen zonder vooraankondiging. Het bedrag kan niet in of door de deelnemende filialen worden uitgekeerd. De cashback wordt binnen de 60 dagen uitbetaald. Deze actie is uitsluitend geldig bij Praxis.
Kob1983 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 00:51:
Hey iedereen.

Vraagje... iemand ervaring met het aankopen van een worx landroid m1000 wr143e in het buitenland (bvb Duitsland) en toch nog kunnen genieten van ALLE acties? Lopende acties omvatten nu:
-gratis garage
-gratis plaatsing
-€100 cashback

Graag jullie bevindingen.

Mvg

[ Voor 39% gewijzigd door basjuhh op 13-05-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kire88 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:50:
Naast het gemak van een robotmaaier, wat zijn eigenlijk de ervaringen over de kwaliteit van het gras? Wordt het gras beter/groener/dichter etc omdat er geen gras meer wordt afgevoerd en het maaisel wordt gemulcht?
Ja, ik heb echt het idee dat m'n gras er mooier bijstaat.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Even contact opgenomen met Worx, toetsenblokkering bestaat niet op Worx, maar kan mij iemand bevestigen of je gewoon de robot kan laten starten met maaien door op de 'start' toets te drukken of moet je daarvoor eerst de pin-code ingeven? In dat geval hoef ik mij geen zorgen te maken dat mijn kinderen er zouden aan prutsen als hij in zijn laadstation staat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30
Als hij aan het laden is, of gewoon aan staat idle op het laadstation, kan je op start duwen en hij start.. zonder pincode..

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
kazzzdafke schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:48:
Als hij aan het laden is, of gewoon aan staat idle op het laadstation, kan je op start duwen en hij start.. zonder pincode..
ok, dank voor de info, da's dus een streep door de rekening... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joreka
DinoBe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:53:
[...]

Misschien een lastige manier maar misschien kan je er iets over maken (dmv een theekransje of tyrap of hoe je het ook wil noemen) een soort bakje erover zodat e de toetsen niet kunnen aanraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:37
MiKeZZa schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:45:
[...]

Ik heb ook heel veel ellende gehad met mijn Worx. Bij de Hornbach waren ze er ook zo klaar mee dat ik mijn geld terug gekregen heb nadat hij in 2 jaar al 3x langdurig terug moest naar de fabriek. Inmiddels een Robomow staan die ook verre van perfect is, maar stukken beter bevalt dan de Worx.
Wat bevalt er niet aan je Robomow? Ik heb inmiddels mijn tweede Robomow, en kijk er eigenlijk vrijwel niet naar om. Met de eerste heb ik wel wat problemen gehad (rc312) en na de garantie van 3 jaar had hij weer kuren. Heb nu een rc308 gekocht waar 5 jaar garantie op zit, deze doet het echter prima, tweede zomer nu.

Service is wel belabberd(opsturen en terug krijgen duurt lang, heb de rc312 eens 3x op moeten sturen voordat ze het probleem opgelost hadden!) en de nieuwe app is ook matig. De oude was veel uitgebreider.

Het enige wat ik wel eens had, is dat hij vast liep doordat het wieltje ging graven in nat gras. Op de huisige heb ik nu van die noppenwielen, nooit het probleem weer gehad.

Overigens heeft de Robomow wel een kinderslot, waardoor je altijd 2 toetsen moet gebruiken om hem op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Zoals ik eerder zei, maak gewoon een knop voor de lader op een plek waar kinderen niet bij kunnen. Dan kan de robot niet starten.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:08:
[...]

Zoals ik eerder zei, maak gewoon een knop voor de lader op een plek waar kinderen niet bij kunnen. Dan kan de robot niet starten.
en ook niet laden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 20:18
de Peer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:08:
[...]

Misschien een hele botte opmerking mijnerzijds; maar krijg je je kids niet uitgelegd dat ze dat niet mogen doen?

'Niet aan dingen komen' is imo onderdeel van de opvoeding. Juist alle gevaren weghalen leert ze niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja dat is waar. Dat zou je dan moeten plannen als de kust veilig is.
the-edge schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:12:
[...]

Misschien een hele botte opmerking mijnerzijds; maar krijg je je kids niet uitgelegd dat ze dat niet mogen doen?

'Niet aan dingen komen' is imo onderdeel van de opvoeding. Juist alle gevaren weghalen leert ze niets.
je quote de verkeerde. Ik heb geen kinderen. Maar kan me zo voorstellen dat op bepaalde leeftijden je geen 100% garantie hebt dat het goed zal gaan. trial en error en fouten maken hoort ook bij opvoeding, en in het geval van rondzwaaiende messen is een technische oplossing om ongelukken te voorkomen geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
de Peer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Ja dat is waar. Dat zou je dan moeten plannen als de kust veilig is.

[...]

je quote de verkeerde.
[...]

Dat is zo. Better safe then sorry. Zeker als het gaat om messen e.d.
Natuurlijk is ieder kind ook anders, en moet je er niet op gokken bij dit soort dingen.

offtopic:
Excuses voor verkeerde quote :)

[ Voor 56% gewijzigd door the-edge op 14-05-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:55
DinoBe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:49:
Even contact opgenomen met Worx, toetsenblokkering bestaat niet op Worx, maar kan mij iemand bevestigen of je gewoon de robot kan laten starten met maaien door op de 'start' toets te drukken of moet je daarvoor eerst de pin-code ingeven? In dat geval hoef ik mij geen zorgen te maken dat mijn kinderen er zouden aan prutsen als hij in zijn laadstation staat.....
Als ie uit staat dan is de pincode nodig bij het aanzetten. Daarna Start -> OK.
Ik kan het nu niet checken maar volgens mij laadt de accu wel gewoon op als de maaier uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Worx kan je altijd starten.

Maar hij staat hier al een jaar (kinderen waren toen 3 en 5). Ik heb ze de messen laten zien en telkens zwaar benadrukt dat ze op gepaste afstand van 'Bessie' (zo noemen zij hem) moeten blijven en niet kunnen gebruiken in hun spelletjes. En ze blijven braaf uit de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Señor Sjon schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:03:
Worx kan je altijd starten.

Maar hij staat hier al een jaar (kinderen waren toen 3 en 5). Ik heb ze de messen laten zien en telkens zwaar benadrukt dat ze op gepaste afstand van 'Bessie' (zo noemen zij hem) moeten blijven en niet kunnen gebruiken in hun spelletjes. En ze blijven braaf uit de buurt.
Precies dit.
Zo hebben we het hier ook uitgelegd, ze kijken er niet eens naar om. Daarom vind ik dat je niet alles technisch moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:38
Hier hetzelfde verhaal, de robot loopt al 3 jaar rond bij ons, kinderen waren toen 1 en 3 en heeft nog nooit geen probleem gegeven met de robot.

Ze zijn alle 2 wel favoriete speeltjes kwijt geraakt door de robot, dus ze weten wel heel goed dat de messen scherp zijn :P

Op mijn Robomow zit trouwens wel een pincode, zodat je hem niet met de hand kunt starten.
Ik ben dan ook niet bang voor ongelukken, maar ik zie mijn zoon er wel voor aan dat hij de robot met de hand zal starten als hij dat zou kunnen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:01
Grolsch schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:23:
Hier hetzelfde verhaal, de robot loopt al 3 jaar rond bij ons, kinderen waren toen 1 en 3 en heeft nog nooit geen probleem gegeven met de robot.

Ze zijn alle 2 wel favoriete speeltjes kwijt geraakt door de robot, dus ze weten wel heel goed dat de messen scherp zijn :P
Das opvoeden, geen halve maatregelen :+
Of was het per ongeluk :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 14-05-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 00:26
Ik ben ook in de markt voor een grasmaairobot voor onze tuin (grasoppervlak 220m2, niet complex maar wel lange zijden die ik liever niet met de kantentrimmer apart moet maaien). Mijn oog viel op de nieuwe Landroid https://worx-europe.com/s...er-landroid-l1000-wr147e/ vanwege cut-to-edge, maar vooral vanwege het lagere geluidsvolume (61,7 dB versus 67 dB) voor de andere Worx modellen.

Heeft er iemand ervaring met dit model? Het lijkt erop dat deze momenteel alleen in Duitsland te verkrijgen is (EUR 999 bij Hornbach en Bauhaus). Qua capaciteit veel te overbemeten, het prijsverschil heb ik er echter wel voor over als deze een stuk stiller is.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Waah schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Das opvoeden, geen halve maatregelen :+
Of was het per ongeluk :Y)
Ik waarschuw 2 x, daarna moeten ze maar leren :P

Dus als ze hun speelgoed niet opruimen, en de robot gaat eroverheen dan is het kapot.

Als ze iets laten liggen wat de robot beschadigd grijp ik wel ff in natuurlijk, maar de meeste Aktion rommel verliest het van de robot })

Wel grappig om te zien als we bezoek hebben, de Robot begint een aantal keren te piepen voor hij uit zijn "hok" komt. Dit "piepje" horen anderen veelal niet eens, maar onze kinderen vliegen dan als een idioot het gras op om alles op te ruimen, zodat je de bezoekers echt ziet kijken van "Wat doen die nu weer 8)7 ", ik zeg wacht maar 3 minuten, en daar komt de robot aan, en het grasveld is schoon :P 7(8)7 7(8)7

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden vertelde mijn oma altijd :P

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 14-05-2020 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinke
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-12-2024
@Grolsch mooi zo :) hahahaa

Dit doet mij denken aan mijn moeder toen ik kind was ruimde ik ook nooit mijn speelgoed op. Als het te lang duurder en te rommelig werd kwam ze helpen "opruimen" met de vuilzak in de hand :D opruimen ging plots erg vlot en efficient. O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Slinke op 14-05-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinke
Rockster schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:02:
Ik ben ook in de markt voor een grasmaairobot voor onze tuin (grasoppervlak 220m2, niet complex maar wel lange zijden die ik liever niet met de kantentrimmer apart moet maaien). Mijn oog viel op de nieuwe Landroid https://worx-europe.com/s...er-landroid-l1000-wr147e/ vanwege cut-to-edge, maar vooral vanwege het lagere geluidsvolume (61,7 dB versus 67 dB) voor de andere Worx modellen.

Heeft er iemand ervaring met dit model? Het lijkt erop dat deze momenteel alleen in Duitsland te verkrijgen is (EUR 999 bij Hornbach en Bauhaus). Qua capaciteit veel te overbemeten, het prijsverschil heb ik er echter wel voor over als deze een stuk stiller is.
22 mei weet ik je het te vertellen. Dan zou mijn WR147E eindelijk geleverd worden. Ik heb hem gevonden aan 750 euro, eveneens in Duitsland; maar de levering laat op zich wachten; De extra haringen die mee ik mee extra besteld had zijn vandaag aangekomen. nu de robot zelf nog 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DinoBe
Ik heb ook nog mijn licht eens opgestoken op het roboter-forum waar veel mensen ervaringen hebben met Worx. Zoals reeds hier gezegd, de robot kan eenvoudig weg gestart worden door start en ok te drukken. Dat is veel te simpel en te onveilig met kleine kinderen (1,5 jaar - 3,5 jaar) in de buurt.
the-edge schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:12:
[...]

Heb je enig idee van hoeveel keer per dag/week mijn kinderen deze opmerking krijgen? Het is niet omdat je dat vaak zegt dat ze het ook nooit doen en daar schuilt dus het grote gevaar. Hij mag niet aan de tv / stereo komen, doet hij het toch, wat kan er dan in het slechtste geval gebeuren? Je hebt het niet graag, desnoods gaat er iets kapot en da's dan heel spijtig maar het is maar materieel. Je kan zeggen dat ze ergens niet mogen op kruipen, vallen ze er af dan zullen ze wel voelen, is het niet de eerste keer, dan is het wel de 2de keer.

Met een robotmaaier is dat een heel andere zaak, 1 onbewaakt moment en ze zijn een paar vingers kwijt. Voor wie geen kinderen heeft: je kan ze niet 24 op 24 onder bewaking zetten en je kan er met (kleine) kinderen nooit van uit gaan dat ze wat verboden werd ook nooit gaan doen. Kleine kinderen zijn ook heel inventief en ze hebben maar split second nodig om iets te doen wat je helemaal niet zag aankomen of waar je je niet aan verwachtte.

In Duitsland is een kindje een paar tenen kwijt doordat de robot nog bezig was met zijn schema af te werken, maar stond te laden. De ouders waren er van uit gegaan dat de robot in slaapstand stond en waren een paar seconden afgeleid, de dochter had een tuinschaar gevonden en was daarmee aan het spelen, in die korte afleiding komt de robot van zijn laadplaats af, niemand heeft het door en rijdt over de voet van het broertje dat in het gras zat te spelen.

Zelf zie ik, nu ik daar over nadenk een paar grote gevaren voor onszelf, je kan de robot zo programmeren dat hij niet rijdt wanneer de kinderen thuis zijn. 1 Verandering in de agenda (een onverwachtse vrije dag, onverwachts 's avonds nog buiten) en het kan mis gaan. Ja, je kan de robot afzetten of binnen zetten maar ik heb al 2 kinderen te babysitten, dat daar niet nog een robot moet bij komen.

Mijn vrouw en ik hebben ondertussen al uitgemaakt dat dit niet het moment is voor een robotmaaier, ondanks dat ik daar al meer dan 2 jaar voor aan het plannen en het kijken was om er een te plaatsen. Ondertussen was ik al nivelleringswerken in de tuin aan het doen om de robot vlotter te kunnen laten rijden.

We gaan de plannen hier voor nog een paar jaar opbergen tot de kinderen groter zijn.

[Edit]
De duitse video ivm het incident kan je hier vinden: https://youtu.be/kiiXzFYBylY?t=146

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
Slinke schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:29:
[...]
22 mei weet ik je het te vertellen. Dan zou mijn WR147E eindelijk geleverd worden. Ik heb hem gevonden aan 750 euro, eveneens in Duitsland; maar de levering laat op zich wachten; De extra haringen die mee ik mee extra besteld had zijn vandaag aangekomen. nu de robot zelf nog 8)7
Dat klinkt als een goede deal (als ie geleverd wordt tenminste ;) ), mag ik vragen waar je hem hebt besteld? Wat waren voor jou de overwegingen om voor deze versie te gaan en niet de andere varianten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 16:37
@Rockster Wat is gedachte bij het geluidsniveau? De gemiddelde robot is zo stil dat het meer klinkt als een aangenaam gebrom en totaal niet in de buurt komt van een benzinemaaier oid. Kan mij bijna niet voorstellen dat geluid ooit een probleem vormt bij een robotmaaier.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Slinke schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:25:
@Grolsch mooi zo :) hahahaa

Dit doet mij denken aan mijn moeder toen ik kind was ruimde ik ook nooit mijn speelgoed op. Als het te lang duurder en te rommelig werd kwam ze helpen "opruimen" met de vuilzak in de hand :D opruimen ging plots erg vlot en efficient. O-)
Zo ruim ik ook altijd op, papa wil wel ff helpen, dan haal ik die kliko op met die grote oranje deksel (PMD), en dan hoeft het al niet meer O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
MrFl0ppY schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:57:
@Rockster Wat is gedachte bij het geluidsniveau? De gemiddelde robot is zo stil dat het meer klinkt als een aangenaam gebrom en totaal niet in de buurt komt van een benzinemaaier oid. Kan mij bijna niet voorstellen dat geluid ooit een probleem vormt bij een robotmaaier.
Goede vraag; misschien is het meer een gevoel, maar als ik het opgegeven geluidsniveau van 67 dB zie, en dan kijk in hoeverre ik de warmtepomp op ons dak hoor (54 dB), dan lijkt 67 dB wel erg veel. Ik woon in een behoorlijk rustige omgeving, maar wel met buren op letterlijk steenworp afstand. Het is dus meer om niet al teveel overlast te veroorzaken (waarbij 's nachts rijden misschien ook nog tot de mogelijkheden behoort).

Het mooist zou natuurlijk zijn als ze ergens live te zien zouden zijn; hier in de winkels in de buurt wordt helaas alleen Husqvarna verkocht, en die doet geen cut-to-edge voor zover ik gevonden heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinke
Rockster schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:39:
[...]

Dat klinkt als een goede deal (als ie geleverd wordt tenminste ;) ), mag ik vragen waar je hem hebt besteld? Wat waren voor jou de overwegingen om voor deze versie te gaan en niet de andere varianten?
Inderdaad. Ik denk soms dat de leverancier stiekem hoopt dat ik de bestelling annuleer omdat ie per vergissing "te goedkoop" verkocht heeft. ik weet niet of dat dit scenario plausiebel is maar vadaag heeft ie de haringen dan wel verzonde; waarom alles niet tegelijk verzenden? Ik heb de vraag mij amazon klantendienst gesteld en die stellen me 'gerust' tussen 22 en 26 mei geleverd aan huis. TBH gerust zal ik pas zijn als ik de doos hier geleverd zie. :9~

Ik heb de robot bij amazon besteld. mijn eerste bestelling bij amazon trouwens.

Waarom voor Worx Landroid? Simpel: onderzoek online. ik dacht me eerst een Gardena te kopen. Maar na enkel online reviews te lezen blijkt Gardena niet zo goed. Onder meer de intelligentie zou de wensen over laten. Zo zou een gardena een random algoritme gebruiken waardoor ie stukken gazon overslaat en andere dan weer veelvuldig doet tot er schade in het gezon gereden wordt van altijd op en neer hetzelfde strookje te gaan.

Worx daar hoor ik dan weer veel goeds over, vooral op dit forum. Ik volg de posts hier al sinds 2018 en nu pas ben ik er aan toe ( sparen). ik hoop dat dit de juiste keuze is.

Finaal waarom de 1000 reeks. De prijs. Ik heb een goeie dikke 600 vierkante meter gras kort te houden. Ik had 750 euro budget voorzien voor de 700 reeks te kopen, maar het prijsverschil was toen zo klein en ik kon met mijn budget van 750 euro de 1000 reeks kopen, dan was de beslissing snel gevallen. Het is trouwens ook interessanter om wat marge te houden. als je wat meer kantjes en hoekjes wil uitwerken is het grotere broertje interessanter omdat er ook meer installatiemateriaal voorzien is ( perimeter draad ) om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:36
Mijn worx is een paar weken terug over mijn dochter (3j) gereden. Ik heb het niet zien gebeuren dus ik weet niet hoe het exact gebeurd is, maar mijn vriendin zei wel dat ze er onder lag. Wellicht eerst op de voet en dan omgevallen ofzo.
De messen zijn wel goed afgeschermd en ze waren ook wel gestopt (tiltsensor) dus op zich niets gebeurd, maar toch.
Hoe je een voet zou kunnen kwijtspelen is mij wel een raadsel. Wellicht met een maaier met zwaarder mes zoals robomow dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinke
in het verhaal van DinoBe was er dan nog een tuinschaar in het spel. Zou daar geen verband zijn?
Tevens ben ik er van overtuigd dat er meer ongevallen gebeuren met zware letsels met de oude 15 pk sterke 4 takt benzine grasmaaier en spelende kinderen dan wel met robomaaiers die dan nog is features hebben om ongelukken te voorkomen zoals je zelf aanhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:45

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Rockster schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:05:
[...]

Het mooist zou natuurlijk zijn als ze ergens live te zien zouden zijn; hier in de winkels in de buurt wordt helaas alleen Husqvarna verkocht, en die doet geen cut-to-edge voor zover ik gevonden heb.
Ik heb de Worx vaak bij de Praxis als demo zien staan. Geen idee of dat overal zo is, maar hier op het forum zijn ook genoeg gebruikers waar je vast kan luisteren. Op de grens tussen NB en L hebben wij de SB700 mocht dat helpen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Slinke schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:37:
in het verhaal van DinoBe was er dan nog een tuinschaar in het spel.
De video kan je hier weervinden: https://youtu.be/kiiXzFYBylY?t=146

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of een robotmaaier geschikt is. Ik wil hier niet de moraalridder gaan uithangen of daar hele bomen beginnen over opzetten.
Ondanks het feit dat ik tot voor een paar dagen er van overtuigd was dat ik een robot wou en ik bijna een besteld had, moet ik kijken naar mijn situatie en mijn 2 kinderen kennende zou dat een hele stressvolle bedoening zijn. Ik neem het zekere dan ook voor het onzekere.

De Makita 18V maaier is besteld ter vervanging van de 11 jaar oude bezinemaaier.... een robotmaaier kan later nog

[ Voor 4% gewijzigd door DinoBe op 14-05-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

@DinoBe Ik deel je zorgen wel, had een van de eerste robomowers maar ook een jachthond die voor bijna niets bang was (en als ik met benzine maaide het lange gras verdedigde want leuker dan kort gras). Dat ding heeft toen dus maar 3 maal gemaaid. Hondenspeeltjes als in mergpijpjes kunnen die dingen ook niet goed tegen.
Nu de hond er niet meer is draait er een worx 5xx diensten en dat gaat prima. Maar ik snap je zorgen. Mijn zus en zwager hadden er wel eentje en die staat nog steeds op de peuter/basisschool tijden. Dat is altijd goed gegaan maar ja, veel dingen gaan maar in 0,0000000001% fout en het is ieders persoonlijke afweging wat de gevolgen je waard zijn ten opzichte van het gemak.

Iets anders, mijn worx is ook cut to edge maar soit, door overhangende struiken en kruiden werkt dat niet (ding rijdt zich vast). Ik denk dat dat alleen werkt in een heel strakke tuin (wat de mijne niet is). Ik heb de draad dus de afgelopen weken best moeten aanpassen waardoor ie probleemloos rijdt maar dus nu wel een lang gras rand heb. Plan is om er bij-vriendelijke bloemen in te zaaien (zoals korenbloem en dat soort spul) en dat randje van 5 tot 10 cm te laten verwilderen. Andere delen van de tuin en dijk hebben wel al veel van dat soort bloemen staan en het is gewoon gaaf, ik hoef geen golfgreen want dan had ik wel kunstgras genomen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joreka
Rockster schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:02:

Ikzelf heb pas de 500m cut to the edge gekocht (ook in Duitsland) hij werkt goed tot nu toe. Qua geluid valt het goed mee. Je merkt het niet echt en het stoort mij ook niet.
Je hoort hem natuurlijk wel het gras snijden maar dat heb je bij alle robotmaaiers denk ik..
In ieder geval succes er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@DinoBe Ik denk dat je je veel te bang laat maken door verhalen online. Als kinderen met een heggenschaar(!) kunnen spelen vind ik wat verontrustender dan een maaier met nog enkele failsafes. Heel gechargeerd, er worden per jaar meer kinderen doodgereden op een erf dan robotmaaiongevallen. Denk dat er dus wel meer speelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 09:51
Señor Sjon schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:44:
@DinoBe Ik denk dat je je veel te bang laat maken door verhalen online. Als kinderen met een heggenschaar(!) kunnen spelen vind ik wat verontrustender dan een maaier met nog enkele failsafes. Heel gechargeerd, er worden per jaar meer kinderen doodgereden op een erf dan robotmaaiongevallen. Denk dat er dus wel meer speelde.
Inderdaad, hier kinderen van 3 en 4 en de robot maaier draait al 2 jaar zonder problemen.
Als je dat ding optilt slaat hij al af.

Ze drukken vaker op de stopknop dan op de startknop......

Gewoon bestellen dus, heb je elke week 2x 30 minuten langer om van de kids te genieten

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
Wellicht handig om toch deze Duitse review even te bekijken indien je je zorgen maakt over kleine kinderen; niet elke maairobot stopt de messen op tijd als deze opgetild wordt door bijvoorbeeld een voet onder de wielen: YouTube: Test: Mähroboter (27.03.2020 ARD-Buffet) (ik koop geen YardForce robot in ieder geval ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Señor Sjon schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:44:
Vind ik toch iets te makkelijk.
Schade en zelfs dodelijke ongelukken door auto's wordt maatschappelijk geaccepteerd want persoonlijk transport vinden 'we' belangrijk. De hele woonwijk leeft zelfs jaren korter door de fijnstof uit die dingen.

Schade aan kinderen door een maairobot (leuke gimmick) is totaal onacceptabel als je het mij vraagt en moet je voorkomen, gewoon omdat het kan.

Maargoed er zijn inderdaad failsafes en je kunt er zelf eventueel een paar aan toevoegen. Gewoon stekker uit de Worx lader en er kan niets meer gebeuren.

Opmerkingen als 'onderdeel van de opvoeding' en 'wie niet horen wil moet maar voelen' kan ik niet begrijpen. Dat doe je maar met zaken waarbij er geen blijvende schade kan onstaat aan een kind. Verantwoordelijkheid nemen heet dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Ik neem aan dat je laatste alinea voor mij bedoeld is.

De opmerking "wie niet horen wil moet maar voelen" was m.b.t. het laten liggen van speelgoed op het grasveld, dat levert los van wat "emotionele" schade geen blijvende schade aan het kind op.

Ik zou ook niet weten wat er verkeerd zou kunnen gaan, en aangezien het bij ons al ruim 3 jaar goed gaat zie ik geen enkele reden om de stekker uit het apparaat te trekken.

Ik maak me veel meer zorgen over zaken die veel eerder mis kunnen gaan, zoals tuingereedschap waarmee ze zichzelf kunnen verwonden, een warmtepompunit waar ze wellicht hun vingers in kunnen steken, een houtkachel waar ze zich serieus pijn aan kunnen doen, diverse sloten om onze woning waarin ze kunnen verdrinken en tot slot een straat waar ze serieus kunnen verongelukken.

Nee, een grasmaairobot zie ik niet als de gevaarlijkste situatie die bij mij thuis kan ontstaan voor mijn kinderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DinoBe
Sorry hoor, het was niet bedoeling om daar te blijven over doorrazen. Mijn vrouw en ik vinden een grasrobot op dit moment met kleine kinderen (en een jachthond die ook nergens bang van is) niet de beste keuze.

We hebben een stofzuigrobot in huis en onze kleinsten kan er niet af blijven van zodra die te voorschijn komt. We moeten hem speciaal in de berging zetten om het prutsen er aan te voorkomen. Ik heb geen zin om ook nog op een grasrobot te 'babysitten'

Tot voor kort was ik 100% in de overtuiging dat ik een robot wilde, tot ik besefte dat deze in tuin zal staan op een plaats waar de kinderen er bij kunnen en dan kwam automatisch de vraag 'kunnen ze dat toestel in gang zetten' Aangezien dat blijkbaar relatief eenvoudig kan, is het voor ons een no-go.

Hoe klein de kans ook, ik wil niet op mijn geweten hebben dat mijn zoon een paar vingers of tenen moet missen om dat ik zo nodig dit 'gadget' in de tuin wou terwijl er ook alternatieven zijn. Hoe iedere ouder daar naar kijkt en mee omgaat kan ik niet voor hen uitmaken.

De nieuwe grasmachine is besteld en ik ga er dadelijk om (Makita DLM532Z). Onze bestaande bezinemaaier loopt echt op zijn laatste benen en ik kan de aankoop niet nog maanden uitstellen, laat staan jaren. Die robot komt ooit nog wel. Alvast bedankt iedeen voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
de Peer schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:57:
[...]

Vind ik toch iets te makkelijk.
Schade en zelfs dodelijke ongelukken door auto's wordt maatschappelijk geaccepteerd want persoonlijk transport vinden 'we' belangrijk. De hele woonwijk leeft zelfs jaren korter door de fijnstof uit die dingen.

Schade aan kinderen door een maairobot (leuke gimmick) is totaal onacceptabel als je het mij vraagt en moet je voorkomen, gewoon omdat het kan.

Maargoed er zijn inderdaad failsafes en je kunt er zelf eventueel een paar aan toevoegen. Gewoon stekker uit de Worx lader en er kan niets meer gebeuren.
Ook met zitmaaiers gebeuren ongelukken. Je kan niet alles rubbertegelen helaas.
Opmerkingen als 'onderdeel van de opvoeding' en 'wie niet horen wil moet maar voelen' kan ik niet begrijpen. Dat doe je maar met zaken waarbij er geen blijvende schade kan onstaat aan een kind. Verantwoordelijkheid nemen heet dat.
Dat sloeg op het achterlaten van spullen en speelgoed op het grasveld. Daar hebben ze hier ook een handje van, dus hanteer ook het credo van @Grolsch als ze niet opruimen, dan moeten ze het maar (emotioneel) voelen. Werkt beter dan welke stemverheffing dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tap123
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-02 12:52
De Husqvarna kan je instellen dat er altijd eerst een code moet invoeren voordat hij start. Anders gaat het alarm af en dat werkt goed hoor. Zoon van 2.5 heeft er eenmaal aangezeten en is geschrokken en doet het nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 10:30
In de speurtocht hoe ik mijn Sileno City 500 iets slimmer kan maken heb ik nu ontdekt dat deze Bluetooth heeft. Maar ook dat je kan verbinden met de Sileno City als je de Husqvarna app gebruikt. Echter moet je de Android versie 3.1.7 van de AMC app gebruiken (januari versie, de februari versie werkt niet).De recente versie in de Play store werkt niet meer.
Zet de robot uit
Start de app en kies de directe methode
Zet de robot aan en hij wordt ontdekt
Pair nu met de robot

Weet iemand of er ook een Gardena app beschikbaar is. Deze heb ik helaas niet kunnen vinden.

Je kan niet veel in de app, maar wel de robot laten starten met maaien en het schema aanpassen. Hoef je dus niet naar buiten als de robot in bluetooth bereik is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:28

thommich

Belg

Ik heb een robomow rc304.
Waar kopen jullie messen het voordeligst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb voor mij RS6*5 voorlaatst besteld via www.roboexpert.nl

https://www.roboexpert.nl...jes-RS-modellen-2-st.html

65 euro was het goedkoopste wat ik kon vinden voor mijn Robomow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53

-_-

Grolsch schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:35:
Ik heb voor mij RS6*5 voorlaatst besteld via www.roboexpert.nl

https://www.roboexpert.nl...jes-RS-modellen-2-st.html

65 euro was het goedkoopste wat ik kon vinden voor mijn Robomow.
hoe waren je ervaringen met dat bedrijf? Krijg daar onmogelijk contact mee... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
-_- schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:26:
[...]

hoe waren je ervaringen met dat bedrijf? Krijg daar onmogelijk contact mee... :Z
Op zich goed, nadeeltje was dat ze zeiden dat het op voorraad was maar dat ik in werkelijkheid 2 weken moest wachten.

Ze reageren wel keurig op mails.

Tis volgens mij een groot betrouwbaar bedrijf uit Duitsland.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 16-05-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
Even een update over mijn Husqvarna 305. Inmiddels drie weken hier aan de gang en ben er erg tevreden over. Hij maait goed, loopt niet vast, volledig automatisch en hoop functionaliteiten. Bijvoorbeeld de weertimer: na 3 uurtjes maaien vond hij het voldoende en gaf aan dat het klaar was (Wat ook echt zo was, gras groeit niet hard met deze koude dagen).

In het begin had ik moeite met het feit dat hij softwarematig is teruggezet naar ong 10 uur actief per dag, maar in de praktijk blijkt dit voldoende te zijn. In die 10 uur kan hij makkelijk mijn 420 m2 gras maaien (geen gemakkelijk gazon met hoekjes, inhammetjes, bomen, speeltoestel en apart gazon via een poortje van 60cm). Van die 10 uur maait hij ongeveer 6 uur, andere 4 uur is laden (laadstation vindt hij erg snel met het geleidedraad).
Wel heb ik met de dealer contact gehad of ze kunnen suggereren bij Husqvarna dat ze over een langere periode de actieve tijd middelen, zodat het gazon er bijv. na een weekend niet maaien direct even 24u gemaaid kan worden. Nu duurt het dan ongeveer twee dagen en is alles weer bijgewerkt.

En als tweaker zou ik wel meer data willen (hoe vaak op welk punt gestart, gem. maaiweerstand etc), maar dat laat de app helaas niet zien.

Al met al erg tevreden, gazon ziet er prachtig uit. Nu het volgende project: automatisch sproeisysteem met pop-up sproeiers, ben alleen nog aan het kijken hoe je dat makkelijk kan schakelen (2 groepen) zonder de dure rainbird computer. Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:58
thommich schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:07:
Ik heb een robomow rc304.
Waar kopen jullie messen het voordeligst?
Idee om het te kopen via aliexpres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennekep
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-05-2020
Hoi allemaal,

Ik heb een loopo m2000 van Wolf gekocht.
Echter loop ik tegen een probleem aan. Tussen de basiszone en de subzone zit een smalle doorgang van 10mtr lang en 1,2 mtr. breed met gras. De perimeterdraad netjes volgens handleiding aangesloten met aan het begin en einde van de doorgang een perimetereiland. Nu is het zo dat de grasmaaier netjes naar de subzone gaat, waarbij hij door de smalle doorgang gaat, maar deze niet maait. Als de maaier eenmaal in de juiste zone start met grasmaaien dan blijft hij daar maaien. De smalle doorgang wordt nu dus steeds overgeslagen. Wat gaat hier nu fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

tap123 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:54:
Al met al erg tevreden, gazon ziet er prachtig uit. Nu het volgende project: automatisch sproeisysteem met pop-up sproeiers, ben alleen nog aan het kijken hoe je dat makkelijk kan schakelen (2 groepen) zonder de dure rainbird computer. Iemand nog suggesties?
https://opensprinkler.com/product/opensprinkler-pi/ + https://github.com/Rimco/OSPy O-) Werkt met de standaard 24V AC kleppen, tweakers proof.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
tap123 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:54:
...
En als tweaker zou ik wel meer data willen (hoe vaak op welk punt gestart, gem. maaiweerstand etc), maar dat laat de app helaas niet zien.
Al eens naar een Robonect module gekeken? Voegt wifi toe en geeft ook extra instelmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
ATCO schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:02:
[...]

Al eens naar een Robonect module gekeken? Voegt wifi toe en geeft ook extra instelmogelijkheden.
Goede tip, had ik nog niet gezien. Ziet er wel leuk uit, zelf ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tap123
Top dank. Ziet er goed uit en heb nog wel een RPi3 liggen ergens. Maar even gaan inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
tap123 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Goede tip, had ik nog niet gezien. Ziet er wel leuk uit, zelf ervaringen mee?
Nog niet, net een nieuw gazon aangelegd en nog aan het twijfelen over welke robotmaaier het gaat worden maar ik overweeg de 305 met Robonect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Is iemand bekend met de Worx WR093S Basic? Deze is hier bij een lokale bouwmarkt (Polen) in de aanbieding voor omgerekend 325 Euro. Ik heb circa 200m2 en dit model zou geschikt zijn voor 350m2. Ik vind er verder weinig documentatie over dus heb het idee dat het over een verouderd model gaat.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Kire88 Volgens mij hardwarematig redelijk hetzelfde als de oude S-serie, maar dan zonder WiFi/app. Je moet denk ik elke keer de robot zelf starten.

Toevoeging: Deze manual in sectie 5.4 laat zien dat hij elke dag 2 uur zal maaien, zonder app dus: https://www.myrobotcenter...s_basic_user_guide_en.pdf

[ Voor 64% gewijzigd door Rimco op 17-05-2020 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:09
Met kinderen nooit over nagedacht i.c.m. met een robotgrasmaaier. Niet dat kinderen hier voorlopig aan de orde zijn. Maar ik zou hem denk dan ‘s nachts of rond 22:00 instellen om te maaien. Desnoods nog een tijdschakelaar tussen de stroomvoorziening, zodat deze overdag ook niet per ongeluk aangezet kan worden.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Rimco schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:36:
@Kire88 Volgens mij hardwarematig redelijk hetzelfde als de oude S-serie, maar dan zonder WiFi/app. Je moet denk ik elke keer de robot zelf starten.

Toevoeging: Deze manual in sectie 5.4 laat zien dat hij elke dag 2 uur zal maaien, zonder app dus: https://www.myrobotcenter...s_basic_user_guide_en.pdf
Bedankt. Controle via een app en wat meer opties om een tijdschema in te stellen zijn toch wel wenselijk. Bij een andere bouwmarkt hier staat de Worx S300l voor omgerekend 438 euro. Volgens mij is dat de WR130E, maar ik ga dat nog even bekijken om zeker te zijn aangezien de website die niet duidelijk maakt.

Ik zit eigenlijk nog met 2 zaken waar ik wat advies over zou willen hebben voordat ik een verdere beslissing neem.

1. Speeltoestel
Ik heb een speeltoestel in de tuin en maak me toch wat zorgen of de passage aan de zijkant en achterkant (bij de trap) voldoende ruim zijn. Bijgevoegd een afbeelding.
In hoeverre is er een minimale doorgang waar rekening mee gehouden dient te worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rzf2M_kbHTj32f5sva_1jqadhtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nT8qLkhiBT8RPflcupkCuOoW.jpg?f=user_large

2. Trampoline
Er staat een trampoline op het grasveld die van tijd tot tijd verzet wordt. Hier een eiland van maken zal niet gaan. Wat zijn de ervaringen op de botsdetectie te gebruiken in combinatie met een oplossing zoals hier wordt aangeboden (wat ook zelf gemaakt kan worden lijkt me):
https://www.exittoys.nl/e...r-trampolines-in-het-gras

[ Voor 6% gewijzigd door Kire88 op 18-05-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
@Kire88 ik heb een keer een huis gehuurd met een Gardena erin en de eigenaar had met planken en beugeltjes gewoon zo'n wandje tussen de poten gemaakt.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Ik heb een Worx m500 aangeschaft, met een plexiglas 'overkapping'. Ik vind dat alleen niet zo'n mooi ding.
Hoe erg is het als de Worx gewoon open en bloot buiten staat in "weer en wind"?

Daarnaast zijn er pop-up sproeiers die mogelijk de worx raken. Is dat een probleem?
Met andere woorden; is zo'n huisje écht nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
the-edge schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:45:
Ik heb een Worx m500 aangeschaft, met een plexiglas 'overkapping'. Ik vind dat alleen niet zo'n mooi ding.

Daarnaast zijn er pop-up sproeiers die mogelijk de worx raken. Is dat een probleem?
huisje is niet nodig, dekt zelfs de regensensor af.
Die van mij staat gewoon buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
SjakieZulu schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Idee om het te kopen via aliexpres?
Heb jij ervaring met de messen van ali? Ik verving mij messen maar 1x per jaar, maar lees nu toch vaak dat dit eigenlijk te weinig is. Aangezien mijn originele bijgeleverde messen nu bijna op wilde ik ze gaan bestellen.

Maar alleen op Amazon al heb je keuze uit tig soorten.
Maakt het echt zoveel uit welke je neemt?

[ Voor 7% gewijzigd door Morpheusk op 18-05-2020 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Morpheusk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 00:04:
Met kinderen nooit over nagedacht i.c.m. met een robotgrasmaaier. Niet dat kinderen hier voorlopig aan de orde zijn. Maar ik zou hem denk dan ‘s nachts of rond 22:00 instellen om te maaien. Desnoods nog een tijdschakelaar tussen de stroomvoorziening, zodat deze overdag ook niet per ongeluk aangezet kan worden.
Dan slacht je de egels die 's nachts leven. En je gras wordt nat van dauw, dus je hele maaidek wordt een zootje. Bij voorkeur dus pas maaien als het gras echt droog is.
the-edge schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:45:

Hij staat hier gewoon in de regen, een sproeier is ook regen. :+
Morpheusk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Heb jij ervaring met de messen van ali? Ik verving mij messen maar 1x per jaar, maar lees nu toch vaak dat dit eigenlijk te weinig is. Aangezien mijn originele bijgeleverde messen nu bijna op wilde ik ze gaan bestellen.

Ik vervang ze 2x/jaar. Origineel 15 euro/setje bij Amazon. Kan je 4x wisselen oid. Dus 7,50/jaar vind ik niet de moeite om naar ali te grijpen. De Chinese knock-offs hebben leuk 2 schroefgaten zodat je het mes om kan wisselen, maar in mijn ervaring is er na 3-4 maanden wening meer van de scherpte van het hele mes over om omdraaien zinnig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Señor Sjon schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Dan slacht je de egels die 's nachts leven. En je gras wordt nat van dauw, dus je hele maaidek wordt een zootje. Bij voorkeur dus pas maaien als het gras echt droog is.
Ahja, dode egels zijn niet zo goed je gras en je maaier :+ . Wellicht is 21:00 een beter idee.
Hij staat hier gewoon in de regen, een sproeier is ook regen. :+
Maar regen komt meestal van boven en mijn popup sproeier spuit toch een aardig harde straal vanaf de zijkant. Ik heb zelf 1 popup sproeier uitgeschakeld. Je zou ook voor een ander nozzeltje kunnen kiezen die wellicht de robot niet raakt.
Ik vervang ze 2x/jaar. Origineel 15 euro/setje bij Amazon. Kan je 4x wisselen oid. Dus 7,50/jaar vind ik niet de moeite om naar ali te grijpen. De Chinese knock-offs hebben leuk 2 schroefgaten zodat je het mes om kan wisselen, maar in mijn ervaring is er na 3-4 maanden wening meer van de scherpte van het hele mes over om omdraaien zinnig te maken.
Ali zie ik zelf ook niet zo zitten, maar die van amazon kregen wel goede reviews. Maar goed inderdaad voor die paar euro per jaar wellicht niet echt de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Morpheusk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Nee, nog niet (Husq is in bestelling).

Maar diverse gebruikers in deze threat wel. Lees niks slecht over messen die via ali worden geleverd. Voor het geld kun je het allicht het eens uitproberen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30
Bon, na het zoveelste euvel met die Worx heb ik gehad op die paar jaar..
Nu is het weer constant "buiten maaigebied" terwijl er nieuwe draad ligt. Zet je hem uit en waar aan, bolt hij gewoon lekker verder alsof er niets was. Tot de volgende keer, of 3 min er na.
Dan weer een dag of 2 zonder probleem en dan staat hij weer 4x stil op 2u.

Wat een gedrocht.

Dus nu wat oriënteren op een Husq of Ambrogio.
De A komt er telkens wat beter uit, maar de Husq verdeler zit hier op 5 km...

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 21:11

icecreamfarmer

en het is

Rimco schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:11:
@Flabergasted @de Peer @Señor Sjon Zoiets als dit? >:) (Nog niet af, zou dit weekend moeten gebeuren.)

[Afbeelding]

Robot moest onder de schutting door om zowel de voor- als achtertuin te kunnen maaien. Nu kan hij ook mooi droog parkeren. Afwatering is voorzien voor het geval er veel regen valt ;)

Regensensor gebruik ik niet meer want sommige sproeiers raken net een gedeelte van het gras en daardoor ging de robot naar huis terwijl 99% van het gras droog was. Via Domoticz regel ik dat de robot naar huis gaat als het gras (nog) nat is (op basis van dauw, regen en sproeiers). Ook zorg ik dat de robot naar huis gaat nog voordat de sproeiers in het gras starten :)
Hoe heb je die koppeling (makkelijk) werkend gekregen of moet ik met scripts en code moeilijk gaan lopen doen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@icecreamfarmer Wat softwarekennis is handig, want een officiële API is er niet. ioBroker heeft wel een adapter, maar die gebruik ik zelf niet as-is. Mijn eigen opzet is met wat Python scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donboon
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-04 16:13
Advies gevraagd..
Als je de keus had welke zou je doen?
Robomow RC304U
Landroid m500
Ik heb een grasveldje van ongeveer 200m2 met 2 grote kastanjebomen. Hierdoor ligt er nog wel eens een takje, kastanje of wat blad in de tuin.
Ik zie online dat ze verschillende type messen hebben, de landroid heeft meerdere "scheermesjes en de robomow een groot mes.
Welke kan hier beter mee overweg?
Wat zijn we plus en minpunten van beide merken / types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donboon
Niemand die de robomow op ibood heeft bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Blijkbaar niet. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Zojuist mijn nog geen 4 weken oude robotmaaier te koop gezet! We hebben ook net een puppie en dit is niet te doen met een gezin van 4....Wellicht in de toekomst weer..

Verdorie een mooie garage erbij gebouwd, naja, heeft de koper hem mooi compleet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donboon
pdavie2311 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:54:
Zojuist mijn nog geen 4 weken oude robotmaaier te koop gezet! We hebben ook net een puppie en dit is niet te doen met een gezin van 4....Wellicht in de toekomst weer..

Verdorie een mooie garage erbij gebouwd, naja, heeft de koper hem mooi compleet...
Heb je een linkje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Mag hier niet volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verliezer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03-2023
Jemig, ik lees overal dat de geleidingsdraad onder je stoep door geen probleem moet zijn. Toch raakt mijn Gardena Sileno City 'de draad' kwijt op het moment dat ie onder de stoep door gaat ......

Zonder het volgen van die draad komt ie niet in mijn tweede stukje gras.

Ik heb 2 grasstukken gescheiden door een pad. het oversteken is in termen van Gardena een smalle doorgang van een goede meter. Hier tussendoor moet dan een geleidingsdraad komen die de maaier door de doorgang geleid naar de andere kant. Echter bij het pad raakt ie telkens de draad kwijt ....

Iemand nog een goed idee wat ik nog kan proberen of anders kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-04 08:03
Even een beetje advies nodig. Ik heb een gezon van 70m2 met een trampoline boven de grond er op. Nu heb ik een florabest robot en die maait eigenlijk prima. Maar zodra die de draad tegenkomt draait deze om en maait weer verder. Dat draaien gaat alleen zo snel dat hij daarmee het gras beschadigd. De wielen draaien zeg maar het gras dan uit de grond.Nu ben ik dus op zoek naar een andere maairobot. Nu heb ik gezien dat de bosch indego heel langzaam draait en veel voorzichtiger is. Nu ben ik alleen het aan twijfelen tussen de volgende types:
bosch indego s+ 350 (650 na 100 euro cashback) .
robomow rx50u connected (699) euro.

Welk adviseren jullie? Of misschien zelf nog een ander type. Maar wil nu wel echt een model die rustig draait en zo mijn grasranden heel laat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
verliezer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:12:
Jemig, ik lees overal dat de geleidingsdraad onder je stoep door geen probleem moet zijn. Toch raakt mijn Gardena Sileno City 'de draad' kwijt op het moment dat ie onder de stoep door gaat ......

Zonder het volgen van die draad komt ie niet in mijn tweede stukje gras.

Ik heb 2 grasstukken gescheiden door een pad. het oversteken is in termen van Gardena een smalle doorgang van een goede meter. Hier tussendoor moet dan een geleidingsdraad komen die de maaier door de doorgang geleid naar de andere kant. Echter bij het pad raakt ie telkens de draad kwijt ....

Iemand nog een goed idee wat ik nog kan proberen of anders kan doen?
Heb je de geleidingsdraad ver genoeg van je begrenzingsdraad liggen? Liggen de begrenzingsdraden 1 meter uit elkaar of een stuk dichterbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verliezer
ATCO schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:23:
[...]

Heb je de geleidingsdraad ver genoeg van je begrenzingsdraad liggen? Liggen de begrenzingsdraden 1 meter uit elkaar of een stuk dichterbij?
De afstand van de geleiding draad tot de begrenzingsdraad is ruim 40-50cm. De begrenzingsdraden liggen ongeveer 1mtr uit elkaar. Je ziet de maaier langs de geleidingsdraad rijden en dan precies waar die de stoep onder gaat stoppen. Ik denk dat de diepte nog geen 10 cm is (draad ligt wel in een PVC buisje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verliezer
verliezer schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:06:
[...]
De afstand van de geleiding draad tot de begrenzingsdraad is ruim 40-50cm. De begrenzingsdraden liggen ongeveer 1mtr uit elkaar. Je ziet de maaier langs de geleidingsdraad rijden en dan precies waar die de stoep onder gaat stoppen. Ik denk dat de diepte nog geen 10 cm is (draad ligt wel in een PVC buisje).
Er klopt echt geen ene bal van. Wat een slecht ding van Gardena. Ik heb nu precies de minimale afstanden van de begrenzingsdraden tot aan de begeleidingsdraad. Ik heb de draad een stuk tussen de tegels gedaan en waar niet anders kan er onder door (zonder de pvc buis te gebruiken). Ook nu zie je exact het punt waarop hij 7,5cm onder de stoep gaat raakt ie de draad kwijt.

De handleidingen van Gardena zijn ook nog eens slecht, maar weinig details over foutmeldingen en zeer summiere beschrijving. De helpdesk reageert niet op email ..... kortom ik heb enorm spijt van deze Gardena Robotmaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Balen. Geen kabelbreuk? En geleidingsdraad aan het einde ook weer aan de grenskabel gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Inmiddels al twee weken aan het wachten op de Husqvarna 305. Dealer weet zelf ook niet wanneer hij komt, is elke ochtend als de leverancier komt een verassing of er een 305 bij zit :| Iemand anders een betere ervaring?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFusion
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-11-2023
Devil schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:07:
Inmiddels al twee weken aan het wachten op de Husqvarna 305. Dealer weet zelf ook niet wanneer hij komt, is elke ochtend als de leverancier komt een verassing of er een 305 bij zit :| Iemand anders een betere ervaring?
Wacht er hier ook op.

Tijdje geleden kon je nog op Husq website je e-mail adres opgeven, voor melding te krijgen indien terug op voorraad. Maar deze functie is blijkbaar ook offline gehaald, wat me doet vermoeden dat ze misschien aan geen onderdelen meer geraken.

Planning was blijkbaar gemaakt om eind mei de dealers terug te voorzien van de robots (hoorde ik van mijn dealer in België). Maar daarvan is nu nog weinig zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Devil schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:07:
Ik wacht er ook al een paar weken op :-( ...

Laatste update van mijn dealer:

"Husqvarna kan ze niet leveren ivm Corona
Doordat ze in Engeland worden geproduceerd en de voorraden op zijn bij fabrikanten in nagenoeg heel Europa zijn er diverse types momenteel niet leverbaar
Wij nemen contact op zodra ze er weer zijn"

Anders toch maar voor een alternatief gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Ik heb afgelopen week een 305 opgehaald in hillegom (B.v.d. Meij de Bie BV) na meer dan 10 dealers gebeld te hebben. Zij hadden er nog een paar op voorraad liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDocta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-02 12:14
kazzzdafke schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:04:
Bon, na het zoveelste euvel met die Worx heb ik gehad op die paar jaar..
Nu is het weer constant "buiten maaigebied" terwijl er nieuwe draad ligt. Zet je hem uit en waar aan, bolt hij gewoon lekker verder alsof er niets was. Tot de volgende keer, of 3 min er na.
Dan weer een dag of 2 zonder probleem en dan staat hij weer 4x stil op 2u.

Wat een gedrocht.

Dus nu wat oriënteren op een Husq of Ambrogio.
De A komt er telkens wat beter uit, maar de Husq verdeler zit hier op 5 km...
Waarschijnlijk gebruik je de laatste firmware versie 3.08. Deze bevat redelijk wat bugs. Waarschijnlijk volgende week komt er een update. Je zet best automatisch updaten uit. Voor je wil updaten best even kijken op het Duitse forum of de firmware stabiel is. https://www.roboter-forum...ndroid-s-m-l-ab-mod-2019/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

SjakieZulu schreef op zondag 24 mei 2020 @ 01:05:
[...]

Ik wacht er ook al een paar weken op :-( ...

Laatste update van mijn dealer:

"Husqvarna kan ze niet leveren ivm Corona
Doordat ze in Engeland worden geproduceerd en de voorraden op zijn bij fabrikanten in nagenoeg heel Europa zijn er diverse types momenteel niet leverbaar
Wij nemen contact op zodra ze er weer zijn"

Anders toch maar voor een alternatief gaan?
Hmmm dat klinkt niet goed inderdaad. Wel jammer dat ze bijvoorbeeld de 310 niet tijdelijk in prijs verlagen om te voorkomen dat consumenten nu overstappen naar een ander merk.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verliezer
ATCO schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:12:
Balen. Geen kabelbreuk? En geleidingsdraad aan het einde ook weer aan de grenskabel gekoppeld?
Ja allemaal goed, zelfs getest.
Ik heb een stukdraai door de voeg gelegd en daar vond ie de kabel weer. Op het moment dat de kabel onder de tegel gaat is ie hem direct weer kwijt.

Ik zou nooit meer voor een Gardena gaan. Sowieso is het een super dom ding.

Als ik het over zou doen zou ik denk ik de Terra van Roomba proberen. Ik heb de Roomba stofzuiger en Roomba dweilen welke beide super slim zijn in vergelijking met de Gardena.
Pagina: 1 ... 18 ... 72 Laatste