This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Nog geen tijd gehadmistaoutlaw schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:04:toon volledige bericht
[...]
Heeft iemand hier nog de off limits module zelf gehaald en getest?
Wat zijn de ervaringen?
Achtergrond van mijn vraag:
Ik heb nu een worx 106si die al 4x het water in is gereden.
Mijn tuin heeft rondom water.
Ondanks geruime afstand tussen begrenzingsdraad tot het water is de robot er 3x in gereden.
Ik heb daarna een staaldraad getrokken rondom, maar toch is het de robot gelukt er in te rijden.
Dit komt steeds weer doordat de robot in een soort van "ontsnappingsmodus" komt waarbij het steeds wil keren door te steken en achteruit te rijden.
Daarbij komt de maaier ver over de perimeter wire.
Na de 4e x te water is de robot overleden.
Er brand alleen een blauw lampje constant als ik de robot aanzet (ook na uitvoerig drogen).
Mijn gedachte is om een s300 te halen met off limits of met acs in de hoop dat ik daarmee nog zo'n zeperd kan voorkomen.
Hopelijk is de nieuwe generatie een stuk slimmer en rijdt niet zo dom achteruit over het draad.
Maar de ontsnappingsmodus is denk ik vaak de boosdoener. Wat ik wel gemerkt heb is dat het ding andere patronen maakt dan een weekje of 2 geleden. Het is minder een wirwar en en er zit min of meer een patroon in.
De ACS module heb ik dus wel en dat werkt goed in 98% van de gevallen, als hij echt 1 cm rechts te kort heeft ofzo dan knalt die worx er nog tegen, maar meestal rijd hij er dus mooi rond. Wat wel een wijziging is, maandje terug nam ie zijn oorspronkelijke lijn terug, en dat is niet meer het geval nu. Hij gaat gewoon verder hoe hij denkt nu en niet meer terug naar de originele lijn. Of het beter of slechter is is moeilijk te zeggen. Het gazon ziet er nog altijd hetzelfde uit. Echter ga ik volgende week toch alles eens manueel afrijden op de laagste stand, want ik vind dat het gras "harder" geworden is
Vorig jaar had ik last van champions (paddestoelen van die bruine) en dit jaar terug, had gehoopt dat een robotmaaier hier in ging helpen, maar het lijkt precies erger te worden
Mijn bevindingen tot nu toe
+-punten
- Inzicht in history (wanneer en hoe lang heeft de robot gelopen)
- Fancy interface
- punten
- App maakt heel slecht verbinding
- Ik kan zones niet meer aan/uit zetten
- Ik kan niet zien hoe vol de batterij zit
Al met al dus geen verbetering, gelukkig kun je de app's naast elkaar gebruiken
Maaien verwijdert de gegroeide paddestoel wel, maar niet de oorzaak. En maaien zonder het maaiafval weg te gooien geeft juist meer kans dat de sporen ook weer tot paddestoelen uitgroeien.cricque schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:22:
[...]
Vorig jaar had ik last van champions (paddestoelen van die bruine) en dit jaar terug, had gehoopt dat een robotmaaier hier in ging helpen, maar het lijkt precies erger te worden
Als ik jou was zou ik me even inlezen in het voorkomen van paddestoelen door goede bemesting.
Signatures zijn voor boomers.
Die hebben een universele en dus verwisselbare accu. Is dat een extra diefstalrisico?
Leuk, al die cloud based diensten - maar welke aardbewoner vond het nodig mijn gras 15 min extra te maaien? Glitch in the Matrix? Enfin, plausibele verklaring zou fijn zijn - maar dit is op zich niet heel grappig.
Het autoschema en handmatige schema zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden!
Je begint met het instellen van je gazongrootte. Ik heb dat handmatig gedaan en op 180m2 gezet.
Dan open je het autoschema, geef je een startdatum aan en de dagen waarop er gemaaid moet worden.
Op dit moment berekent de app/maaier hoeveel uur er moet worden besteed aan maaien per week.
voor 180/m2 is dat bij mij 4 uur per week maaien. Dit schema zie je terug het handmatige schema en wordt dus ook door de app zelf voorgesteld.
Zolang je niks aanpast, gaat het allemaal goed. Wil je echter dat dat de maaier meer maait, dan moet je zeker niet het handmatige schema aanpassen, door het aantal uren of dagen op te hogen!
De maaier maait maar 4 uur/180m2, wat je ook aanpast.
Wil je de werklast verhogen, dan gebruik je in het handmatige schema de werklast vergroter/verkleiner, dit doe je in stappen van 10%.
Tik je echter op het informatie symbool bij de vergroter/verkleiner, dan staat daar momenteel dat dit alleen werkt als je het handmatige schema hebt geactiveerd. Maar dat kan dus niet, of het gaat om een slechte vertaling.
Het heeft mij toch enige tijd gekost om dit goed uit te zoeken, zeker met de verwarrende teksten en instellingen.
Het resultaat van dit maaischema is overigens bij mij matig. Er verschijnen nu overal plukken en er blijft zichtbaar veel gras liggen op de mat, indien er zo'n pluk wordt gemaaid.
Ik heb de werklast nog niet verhoogd, dat moet wel gebeuren denk ik, want na iedere regenbui schiet het gras omhoog.
Ik wacht dus deze week af om te zien wat het standaard maaischema doet dat de maaier zelf voorstelt.
https://worx-europe.com/n...uenschten-zeit-was-tun-3/NiGeLaToR schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:06:
Gisterochtend heeft onze Landroid netjes z'n ding gedaan, daarna uitgezet in veld 2 en daar heeft ie ook netjes z'n ding gedaan. Om een uur of 15:00 hoor ik zo het typische uitparkeer geluidje, begint ie te maaien en 15 min later stopt ie. Ik dacht dat mijn zoontje 'm had aangezet, maar dat was niet het geval - hij ging op eigen houtje op een eigen tijdstip in ene 15 min maaien.
Leuk, al die cloud based diensten - maar welke aardbewoner vond het nodig mijn gras 15 min extra te maaien? Glitch in the Matrix? Enfin, plausibele verklaring zou fijn zijn - maar dit is op zich niet heel grappig.
Het kan dus gebeuren dat ie zoiets doet, om zn cyclus af te maken.
[ Voor 20% gewijzigd door O085105116N op 19-06-2019 13:45 ]
[ Voor 96% gewijzigd door O085105116N op 19-06-2019 13:46 ]
Overigens deel ik die ervaring niet. De S105Si gaat gewoon maaien op de tijden die ik handmatig heb ingesteld. Ligt het er niet gewoon aan dat de S300 wat minder instelbaar is?
Oud bericht van je:
Wellicht heb je een retourmodel gehad? Ik ken weinig andere mensen met jouw problemen.O085105116N schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:02:
Sinds dit weekend in het bezit van een Worx S300, voor 180m2 gras.
De eerste ervaring is: Volgens mij kwam ie al gebruikt/getest uit de doos. Ik kon de pincode niet instellen. Resetten volgens procedure deed het ook niet (fw2.5). Mijn vrouw heeft 5 minuten lang diverse toetsencombinaties en handelingen uitgevoerd met als resultaat dat ik nu een eigen pincode heb ingesteld. Dus een beetje vreemde start. De firmware update werkt niet met een halfvolle accu, hij start wel, doorloopt het hele proces om vervolgens af te breken.
Er zijn overigens 2 verschillende apps in omloop. 1 daarvan is "legacy" voor de oudere modellen.
Ik kan er niets anders van maken. Hij maait niet op de tijden die ik heb ingesteld, dat zie je ook terug in de activiteitenlog. Maar nu ik niks heb aangepast en alleen het autoschema gebruik, werkt het vooralsnog goed.
Zo, nu weet ik het ook niet meer... de maaier moest starten om 17 uur vandaag, hij start om 17:36. Ik denk dat ik mn eigen antwoord op de vraag van @NiGeLaToR maar ter harte moet nemen. Het komt niet betrouwbaar over iig en ik denk dat het laden van de accu er ook iets mee te maken heeft. Die was 99% om 17:22.
Gestart om 17:36 en om exact 18:00 uur terug op het hok.

[ Voor 20% gewijzigd door O085105116N op 19-06-2019 18:02 ]
Maargoed, het zal wel.. weet wel dat ik m'n domotica in huis niet/nooit via zo'n internet-app constructie ga toestaan. Heb m'n IOT verder afgeschermd. Kan er niet tegen als spullen een eigen leven gaan leiden
Welk model heb jij? Ik ben benieuwd hoe dit allemaal gaat werken. Mij bekruipt het gevoel dat ik er voor moet waken dat het gras niet te hoog wordt op deze manier. (Met maar 4 uur maaien en dan ook nog zo random)NiGeLaToR schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:20:
@O085105116N wat ik vooral apart vond is dat ie in principe al een volledige run gedaan had. Maar de theorie dat ie z'n run af maakt na een laadbeurt kan in theorie ook, alleen opladen duurt niet zo lang: hij begint normaal rond 10:00 en er was geen rain delay. Rond 15:00 is gewoon een vreemde tijd en hij reed ook zo kort rond.
Maargoed, het zal wel.. weet wel dat ik m'n domotica in huis niet/nooit via zo'n internet-app constructie ga toestaan. Heb m'n IOT verder afgeschermd. Kan er niet tegen als spullen een eigen leven gaan leiden
Ik heb een overjarig 2013 model, dus zonder bluetooth maar met mogelijkheid voor infrarood "afstandsbediening". Geen app voor mij dus.Grolsch schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:26:
Zijn hier al andere Robomow gebruikers die de 2.0 app geprobeerd hebben(@sebastiaan3
SO500i heb ik.O085105116N schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:17:
[...]
Welk model heb jij? Ik ben benieuwd hoe dit allemaal gaat werken. Mij bekruipt het gevoel dat ik er voor moet waken dat het gras niet te hoog wordt op deze manier. (Met maar 4 uur maaien en dan ook nog zo random)
Ik heb zelf een schema gemaakt waar die zichzelf kan redden en een tweede veld met draad waar ik hem af en toe zelf even neerzet. Geen zin in 2 robot’s.
Ok, dan heb je dus ook die nieuwe worx Landroid app. Je hebt zelf een schema gemaakt, handmatig neem ik aan? Heb je dan het auto schema uitgezet?NiGeLaToR schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:47:
[...]
SO500i heb ik.
Ik heb zelf een schema gemaakt waar die zichzelf kan redden en een tweede veld met draad waar ik hem af en toe zelf even neerzet. Geen zin in 2 robot’s.
Ik heb de logfiles uit de maaier gehaald.
Dit doe je via:
Neem een lege USB-Stick fat32
-Zet uw toestel op 0 of op Off
-Steek de lege USB stick in uw toestel
-Zet uw toestel op 1 of aan.
-U hoort een biep en laat het toestel even doen.
-Na 2 biepen is hij klaar.
Ik zie dit bijv:
00982 - 19/06/2019 17:36:09 - [LCM] - queue end
#00983 - 19/06/2019 17:36:08 - [BW] Left: in, Right: in
#00984 - 19/06/2019 17:36:08 - [LCM] - Turning left 22°
#00985 - 19/06/2019 17:36:06 - [BW] Left: in, Right: out
#00986 - 19/06/2019 17:36:05 - [LCM] - Going backward 300mm
#00987 - 19/06/2019 17:36:05 - Mower start yaw: 158
#00988 - 19/06/2019 17:36:05 - Mower start sequence
#00989 - 19/06/2019 17:36:05 - [scheduler] Border cut denied today! Disabled today
#00990 - 19/06/2019 17:36:05 - [Scheduler] start req
#00991 - 19/06/2019 17:35:45 - Battery Charge Successfully Ended! 30.6°C 20.50V 452mA
#00992 - 19/06/2019 17:28:54 - [wifi] - mqtt ready! waiting messages
#00993 - 19/06/2019 17:28:54 - [wifi] - mqtt message sent successful
#00994 - 19/06/2019 17:28:52 - [wifi] - sending mqtt message payload: 494, iotUpdt
#00995 - 19/06/2019 17:18:54 - [wifi] - mqtt ready! waiting messages
#00996 - 19/06/2019 17:18:54 - [wifi] - mqtt message sent successful
#00997 - 19/06/2019 17:18:52 - [wifi] - sending mqtt message payload: 494, iotUpdt
Het typische is dus: Accu vol, starten met maaien. 17:36, het auto schedule staat op 17:00 uur, ik kan niet eens 17:36 invoeren.
En dan begint het graven. Dit zie ik ook vaak terug:
[Bosch IMU] Reset
#26424 - 03/06/2019 19:19:08 - [Bosch IMU] Bosch sensor failure!!!
[ Voor 65% gewijzigd door O085105116N op 20-06-2019 21:44 ]

ik kan er niet achter komen hoe zo'n soort steen heet, weet iemand dit toevallig?
alvast bedankt!
Zoek eens op palissadepalenyeahfree schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 00:41:
ik wil randen gaan aanleggen om ons gazon, en ben op zoek naar een steen die er als volgt uit ziet omdat onze tuin erg veel bochten heeft lijkt me dit de mooiste en meest praktische oplossing (afbeelding is van een site van iemand in duitsland, op het internet gevonden):
[Afbeelding]
ik kan er niet achter komen hoe zo'n soort steen heet, weet iemand dit toevallig?
alvast bedankt!
Wordt ook wel graskantsteen genoemd.yeahfree schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 00:41:
alvast bedankt!
Tenminste bij mijn Robomow wacht ik dat dit niet helemaal goed zou gaan.
De maaier rijdt toch gewoon willekeurig over het gras ?
Heb zelf ook van dit soort rondingen (wel zonder die stenen) en gaat gewoon goed met de robotmaaier (Gardena R40Li).
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik heb het thuis ook dankzij de vorige eigenaar. Je gaat als een malle door de haringen heen om het aan te leggen, maar die graskantstenen zijn wel hard nodig. Ik heb ze niet en ik moet die stukken toch nog geregeld strimmen. Staat nog op de todo.Grolsch schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:56:
Dat wordt geen succes met een robot verwacht ik met al die bochten / rondingen.
de Peer in "Robotmaaiers"yeahfree schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 00:41:
ik wil randen gaan aanleggen om ons gazon, en ben op zoek naar een steen die er als volgt uit ziet omdat onze tuin erg veel bochten heeft lijkt me dit de mooiste en meest praktische oplossing (afbeelding is van een site van iemand in duitsland, op het internet gevonden):
[Afbeelding]
alvast bedankt!
Ik probeer dus uit te leggen dat de maaier niet start op het ingestelde schema. Maar dit verzandt in eerste instantie in gedoe over auto/handmatig schema, om vandaag alsnog de vraag gesteld te krijg of de maaier wel start op het ingestelde schema. In event #00991 in mijn vorige post zie je dat ie dat niet doet en dat doet ie heel vaak niet.
Ik verneem graag jullie feedback, dit kan namelijk 2 kanten uit, of ik begrijp de maaier/instellingen niet, of ik leg het niet goed genoeg uit.
----------------------------------
Van:
Verzonden: woensdag 5 juni 2019 12:56
Aan: positec@teknxxx.xx
Onderwerp: Nieuw Bericht (Verstuurd via contactformulier op Worx)
Onderwerp: Problemen met een product
Bericht : Hallo,
Ik ervaar een probleem met mijn nieuwe Landroid S300. De accu loopt langzaam leeg en bij 94% start het opladen van de accu. Dit heeft als gevolg dat de accu niet vol is tegen de tijd dat er gestart moet worden met maaien. Het leeglopen gaat geleidelijk, maar rond 15:00 uur is de accu op 94%. Het schema is zo ingesteld dat het maaien om 18 uur start, maar de accu is dan niet vol en hij start niet met maaien. Ook niet daarna.
Nu dacht ik dat de accu defect was en heb ik een andere geplaatst, maar die vertoont hetzelfde gedrag. Daarop heb ik het schema aangepast en de maaitijd naar 19:30 verschoven. Maar nu verschuift het leeglopen van de accu mee met dit schema en is de accu niet vol tegen 19:30. Ik heb gewacht wat er gebeurt indien de accu vol is, maar hij start niet met maaien. Het SN is 2018301983120045685B en de laatste firmware 2.82 is geïnstalleerd. Er stond 2.47? op. In de activiteiten-log is dit "vreemde" gedrag ook terug te zien.
Doe ik iets fout, of begrijp ik de instellingen niet goed?
Mvgr
---------------------------------------
Geachte heer mevrouw,
Bedankt voor de interesse in het merk WORX
Wij betreuren uw bevindingen.
De laadstatus moet u los laten, deze is illustratief bedoeld.
Als u op start drukt zal maaier eenmalig maaien en daarna zijn normale werktijden op nemen.
Controleer of u de M2 juist heeft ingesteld en in de app kunt u dit zien aan de hand van werktijden.
Controleer of uw maaier op 0 % werktijd staat.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd
Kind regards, Meilleures Salutations, Mit freundlichen Grüssen, Met vriendelijke groeten,
Worx service team
Ma-Vrij: 8.30u-17u
www.worxlandroid.com
www.worxwiki.com
www.worxtools.com
------------------------------
+32 3 293 xxxx
+31 10742xxxx
cid:image001.png@01CBB7CD.F4A8C130
P Before printing, please think Environment
Résultat de recherche d'images pour "worx landroid logo"
----------------------------------------
Hallo,
Ik begrijp het niet goed denk ik.
De maaier heeft al gemaaid en de werktijd staat op 33. Wat M2 is weet ik niet ik zie dat nergens in de App staan.
Mvgr
Op 5 jun. 2019, om 13:52 heeft positecgroup het volgende geschreven:
Wij betreuren uw bevindingen.
De laadstatus moet u los laten, deze is illustratief bedoeld.
Als u op start drukt zal maaier eenmalig maaien en daarna zijn normale werktijden op nemen.
Controleer of u de M2 juist heeft ingesteld en in de app kunt u dit zien aan de hand van werktijden.
Controleer of uw maaier op 0 % werktijd staat.
------------------------------------------
Beste,
Gisteren startte de maaier wel. Vandaag weer niet. De m2 staan ingesteld op 180. De vergroten/verkleinen staat op 0%.
Ik gebruik een handmatig schema waarbij de maaier iedere dag 1,5 uur maait. Maar om hem nu vrijwel iedere keer zelf te starten lijkt me niet logisch?
Ik verneem graag van u.
Beste,
Gisteren startte de maaier wel. Vandaag weer niet. De m2 staan ingesteld op 180. De vergroten/verkleinen staat op 0%.
Ik gebruik een handmatig schema waarbij de maaier iedere dag 1,5 uur maait. Maar om hem nu vrijwel iedere keer zelf te starten lijkt me niet logisch?
Ik verneem graag van u.
Moeilijk om je hierin goed advies te geven. Ik denk omdat je dit niet goed ziet zoals je hebt aangegeven dit ook niet juist hebt ingesteld.
Mede doordat je aangeeft dat App niet duidelijk is.
Ik ga er even vanuit dat app wel werkt.
Links boven is er een menu, selecteer “schema” selecteer “handmatige schema” hierin is volledig weer gegeven welke werktijden er staan ingesteld.
Door op de gewenste dag te klikken kun je deze wijzigen, echter probeer de m2 instellingen die hij zelf aangeeft zoveel mogelijk aan te houden of te compenseren indien er niet de totale werkuren wordt gebruikt.
Sla altijd de gewijzigde instellingen op, door op “opslaan” te drukken
Controleer ook of maaier op 0% werktijd staat, deze staat onder aan in de handmatige schema,
-------------------------------------------
Hallo,
Dat is zo ingesteld. Iedere dag maaien van 19:30 tot 21:00 uur. Waar mijn verwarring zit, denk ik, is dat automatisch schema ook aan staat. Dit kan ik wel uitzetten, maar dan vervallen ook de instellingen in het handmatige schema.
Mvgr,
--------------------------------------------
Hoi,
Normaliter mag dit niet zozeer uitmaken maar stel alleen de handmatige maar in maar probeer wel aan de hand van m2 een juiste werktijd te krijgen.
Sla altijd uw wijzigingen op. De werktijden zoals je weer geeft zijn ruim voldoende voor de 180m2
De werktijd is altijd inclusief laadtijd uw maaier zal ongeveer 30 tot 45 minuten maaien waarna hij weer zal laden, binnen uw ingestelde werktijd per dag is deze laadtijd het grootste gedeelte van zijn werktijd.
Kind regards, Met vriendelijke groeten,
--------------------------------------------
Hallo,
Ik kan niet alleen handmatig instellen. Als ik het autoschema volledig deactiveer, dan krijg ik de melding: U moet minstens 1 dag toestaan om te maaien.
Is het wellicht een idee om even telefonisch contact te hebben met elkaar? Dat werkt wellicht wat sneller en handiger?
Mvgr
---------------------------------------------
Hoi,
Telefonisch kan tijdens werkdagen met onderstaande telefoon nummer.
Graag de instelling op m2 opnieuw ingeven en daarna dagen wijziging naar gewenste voorkeur.
Hoi,
Telefonisch kan tijdens werkdagen met onderstaande telefoon nummer.
Graag de instelling op m2 opnieuw ingeven en daarna dagen wijziging naar gewenste voorkeur.
Hoi
Probeer het morgen vroeg, mijn collega X of Y kunnen je misschien helpen.
Hallo,
Het Nederlandse nummer is niet in gebruik is de melding die ik ook nu weer krijg op +31 10742xxxx
==============================================
Tussentijds telefonisch gesprek gehad met de belgische support, filmpje gemaakt, opmerking dat met de nieuwe app niet kent en vooralsnog geen feedback gehad van ze.
==============================================
Hallo,
Mijn maaier maait niet op de gezette tijden. Ik heb alleen het autoschema gebruikt nu, voor zo er dat mogelijk is. Maar ook vandaag start de maaier niet. Ik wil de maaier graag retourneren. Het gras staat inmiddels vee te hoog.
Hoe kan ik de maaier retourneren?
Mvgr,
============================================
Gebeld met Praxis, waar ik hem heb gekocht, deze zijn bekend met de contactpersoon van Positec, geven aan dat ze alleen van deze persoon een RMA mogen aannemen.
Beste,
Daar mag ik niet over beslissen maar dit moet je met het filiaal waar je hem hebt aangekocht neerleggen.
De Praxis in K*, daar hang ik net mee op, vertellen mij precies het tegenovergestelde. Namelijk dat jij hierover gaat.
En voordat ik het vergeet.
Ik heb nu een schema ingesteld, via het autoschema. De maaier start dan om 17:00 met maaien op maa-woe-vrij-zon. 4 uur in totaal. Afgelopen zon-en maandag startte de maaier om 17:00 uur, maar vandaag pas om 17:36. Is dat normaal gedrag van de maaier?
Mvgr,
En, nu na 24 minuten maaien terug naar het basisstation.
Hi,
Kun je het volgende uitvoeren?
Neem een lege USB-Stick
-Zet uw toestel op 0 of op Off
-Steek de lege USB stick in uw toestel
-Zet uw toestel op 1 of aan.
-U hoort een biep en laat het toestel even doen.
-Na 2 biepen is hij klaar.
Dan volgt wat mailwisseling over vollemailboxen e.d. dus dat laat ik er even tussenuit. Met deze actie heb ik nu dus 3 logfiles, die geven dus aan wat ik bedoel.
Beste
Dank je, ik heb het ontvangen.
Boven aan staat en schema waarin duidelijk de werktijden staan.
Kloppen deze met je ingestelde tijden op app?
Indien ja, rijdt de maaier deze tijden uit?
1 uur maaien kan uw model niet en zal waarschijnlijk al eerder terug rijden voor te gaan laden.
Het kan voor komen afhankelijk van accu status dat deze voor uitrijden beslist te gaan laden omdat deze onder een bepaalde waarde is gekomen, laden gaat voor maaien en zal afhankelijk van deze later beginnen of geheel niet omdat laadtijd langer is dan de werktijd.
Wanneer uw gazon niet geheel is gemaaid, graag m2 verhogen of werktijd verlengen naar minimaal 2 uur per dag (nee, klopt maaien zal hij niet 2 uur doen ivm accu maar geeft hem meer tijd)
SCHEDULER
DAY START TIME END TIME (Extra time 0%) BORDER CUT
Sunday 17:00 18:00 (+0min) Disabled
Monday 17:00 18:00 (+0min) Enabled
Tuesday --:-- --:-- -----
Wednesday 17:00 18:00 (+0min) Disabled
Thursday --:-- --:-- -----
Friday 17:00 18:00 (+0min) Disabled
Saturday --:-- --:-- -----
Hallo,
Dat had ik inderdaad gezien.
Het schema staat zo ingesteld op de gsm.
De maaier maait niet volgens dit schema, dat zie je terug op bijvoorbeeld de 20e om 17:36, dan wacht ie tot de accu terug vol is. Maar ook op andere momenten start de maaier niet, ik moet dan even in de log zoeken, maar de 20e is het meest recente voorbeeld. De accu was dus terug gelopen naar 94% en moest weer terug vol naar 100%, want eerder start hij niet. En dat is dus het hele probleem.
Ik stel iets in, maar hij doet het niet volgens (auto)schema.
Zoals ik het nu begrijp werkt als volgt:
Ik maak een autoschema aan, gebaseerd op 180m2. Dit autoschema stelt zelf voor om 30 min per dag te maaien. Dat lijkt mij wat kort dus heb ik alleen het aantal dagen aangepast in het autoschema. Dat zie je ook terug in de log bestanden. Daarmee maait de maaier, indien de accu vol is maximaal 1 uur. Met een totaal aantal van 4 uur.
Bij mijn grasveld is dat te weinig merk ik. Ik heb daarom het aantal dagen en uren opgehoogd in het handmatige schema, maar ik begrijp dat dit niet werkt. De maaier rekent met 4uur/180m2.
De enige oplossing is dan ook, om het aantal m2 of de werklast te verhogen, zoals jij ook voorstelt.
Ik begrijp dus ook, dat het autoschema niet is uit te schakelen, want dat is bij mijn app geen optie. In het handmatige schema wordt de suggestie gewekt, dat dit wel kan, met de tekst:
“Deze functie is alleen beschikbaar als Handmatig Schema is gekozen” Deze tekst staat bij vergroten/verkleinen. Ik heb nu de werklast verhoogd met 50%, maar nergens wordt deze informatie verwerkt in de werktijden.
Toch blijven er bij mij vragen staan:
1: De accu wordt veelvuldig geladen en deze cycles zijn niet goed voor de accu, waarom is dit gedrag er, zo vlak voor het maaien?
2: De maaier start niet volgens planning, en zover ik kan zien maakt ie ook de 4 uur niet vol, die de app zelf voorstelt.
3: Ik zag in een andere log dat de BOSCH IMU sensor failed, is dat normaal?
4: Ik zie dat de BOSCH IMU veelvuldig gereset wordt, is dat normaal?
5: Kan ik probleemloos een grote accu plaatsen zodat ie langer aan 1 stuk kan maaien?
6: Hoe kan ik ALLEEN een handmatig schema kiezen en het autoschema uitzetten?
-----------------------------------------------
Ik had een schema van 1,5 uur per dag ingesteld. Daarmee wilde hij niet maaien. Het vergoten van de schema's werkt ook niet, zo begrijp ik het ook van de support. Je moet de werklast vergoten of de m2 van je grasoppervlak.Señor Sjon schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:06:
Geef hem eens een heel ruim schema van bv 4 uur per dag. Doet ie dan wel wat?
Ik wacht even op de antwoorden van de support afdeling, daarna zal ik jouw voorstel ook proberen.
Laatste reactie van support:
Hi,
Ik krijg meer vragen dan ik op dit moment kan beantwoorden.
Per type en uitvoeringen zitten verschillen, waarom hij niet op gewenste tijden gaat rijden blijft mij een raadsel.
Indien je alle onderstaande suggesties hebt uitgevoerd weet ik geen antwoord anders dan dat hij voor reparatie moet binnen komen.
Graag deze mail hierbij toevoegen.
Gelieve de maaier aanbieden voor reparatie, hiervoor graag zorgen voor:
Pincode, email en overige gegevens klant
Maaier compleet inclusief lader en adapter.
Duidelijke omschrijving defect
Binnen garantie: kopie aankoopbon en indien noodzakelijk garantie verlenging,
Buiten garantie ontvangt u een offerte
Transport waardig maken, transportschade zijn voor eigen risico.
En omdat ik hem terugbreng, dacht ik, ik laat hem nog even extra maaien, want het gras staat hoog. Manuele start: Na 11 minuten maaien is de accu al teruggelopen naar 78%.
[ Voor 48% gewijzigd door O085105116N op 21-06-2019 14:46 ]
thanks, hier kan ik tenminste op zoeken, en ik krijg de juiste resultaten ook nog, super!
momenteel heb ik de kabel boven de grond aangelegd met de pennen zeg maar, gaat hier prima met de worx m500.Grolsch schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:56:
Dat wordt geen succes met een robot verwacht ik met al die bochten / rondingen.
hoi T-infinity, bedankt, ik had dat bericht over het hoofd gezien (nadeel ook als je wel weet wat je wilt maar niet het woord weet waarop te zoeken).
ik heb inmiddels deze gevonden online, https://bestrating.nl/bes...graskantsteen-22x12x4-5cm
prijs voor de grijze lijkt me een tikfout
zijn die van jou soortgelijk aan deze?
[ Voor 27% gewijzigd door yeahfree op 21-06-2019 15:53 ]
Het werkt nu al goed want doordat de Robomow veel rond rijdt, komt hij geregeld op de verschillende grasvelden. Het lijkt mij echter nog handiger als ik kan zeggen dat ie eerst naar een bepaald veld moet rijden en dan eerst daar start met maaien. Is het bij subzone instellen zo dat ie weet waar ie heen moet rijden omdat hij bij het instellen het aantal meters vanaf de basis onthoud?
Ja.martijn22222 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:28:
Is het bij subzone instellen zo dat ie weet waar ie heen moet rijden omdat hij bij het instellen het aantal meters vanaf de basis onthoud?
Wel vervelend dat ze in NL ~1.20 per stuk kosten en in .de bijkans de helft.yeahfree schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:27:
[...]
hoi T-infinity, bedankt, ik had dat bericht over het hoofd gezien (nadeel ook als je wel weet wat je wilt maar niet het woord weet waarop te zoeken).
ik heb inmiddels deze gevonden online, https://bestrating.nl/bes...graskantsteen-22x12x4-5cm

Ja dat zijn exact dezelfde. Ik kon ze destijds nergens online vinden en heb ze dus lokaal gewoon besteld bij een winkel.yeahfree schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:27:
[...]
ik zie ze hier inmiddels voor 1.05 euro per stuk, https://www.steenenhout.nl/winkel/redsun-graskantsteen/Señor Sjon schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:06:
[...]
Wel vervelend dat ze in NL ~1.20 per stuk kosten en in .de bijkans de helft.Heb 70-80 strekkende meter van dat spul nodig. Als je alleen rechthoeken hebt kan je wellicht beter een betonband op zijn zij leggen. Die zijn 15cm breed en ook een mooie rijstrook op een bedje zand..
verzending lijkt op vast tarief 100 euro bij mij uit te komen.
gaat nog steeds wel wat oplopen maar gaat de betere richting op.
heb je een url in duitsland? wellicht dat ze in nederland kunnen bezorgen.
betonbanden op zijn zij heb ik ook als optie overwogen , alleen onze tuin is hier niet geschikt voor in verband met de vele rondingen er in.
thanks, dit zijn volgens mij ook zo ongeveer de enigen (van merk redsun) die er te vinden zijn.de Peer schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:10:
[...]
Ja dat zijn exact dezelfde. Ik kon ze destijds nergens online vinden en heb ze dus lokaal gewoon besteld bij een winkel.
ik ga anders ook wel even navragen bij wat lokale sierbestraters of ze deze kunnen leveren (en met name, tegen welke prijs)
Hij telt inderdaad het aantal meters vanaf vertrek basisstation.martijn22222 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:28:
Hoe werkt het precies met die sub-zones bij Robomow? Iemand dit toevallig ingesteld? Ik heb 3 grasvelden die aan elkaar vast zitten maar wel met 3 'doorgangen' van 2 meter met links en rechts heg. 1 doorgang zit zelfs halve meter stoep/voetpad tussen maar daar kan hij gewoon overheen maaien.
Het werkt nu al goed want doordat de Robomow veel rond rijdt, komt hij geregeld op de verschillende grasvelden. Het lijkt mij echter nog handiger als ik kan zeggen dat ie eerst naar een bepaald veld moet rijden en dan eerst daar start met maaien. Is het bij subzone instellen zo dat ie weet waar ie heen moet rijden omdat hij bij het instellen het aantal meters vanaf de basis onthoud?
Als je Robomow nu al alles goed maait en dus regelmatig in een andere zone komt moet je er wel rekening mee houden dat dit met subzones ook gaat gebeuren. Hij start dus op grasveld 1, maar zal in grasveld 2 uit gaan komen.
Dit is gewoon ff uitproberen wat handig is.
Om te voorkomen dat hij "ontsnapt" uit een zone kun je een "blokkeringsstreep" maken zoals ik ook gedaan heb, zie afbeelding hieronder (Van SZ2 naar Main zone)

deze morgen stond hij ergens aan een boom "ben vastgereden" en als ik hem nu wil terug naar basis doen rijden zegt hij constant "bumper ingedrukt"... maar deze is niet ingedrukt lijkt me
enige tips?
edit: hij rijdt ook niet meer helemaal op het station. laat 5cm ruimte
[ Voor 12% gewijzigd door dafz0r op 22-06-2019 11:57 ]
de vering was losgekomen... gewoon de bolletjes weer in de sockets geklikt en we waren weer goeddafz0r schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:54:
mijn rs615u heeft nu al klein weekje lekker gereden
deze morgen stond hij ergens aan een boom "ben vastgereden" en als ik hem nu wil terug naar basis doen rijden zegt hij constant "bumper ingedrukt"... maar deze is niet ingedrukt lijkt me
enige tips?
edit: hij rijdt ook niet meer helemaal op het station. laat 5cm ruimte
Mijn tuin:
Ik heb zo'n 160m2 gras, met aan 2 zijden houten schutting, aan 1 zijde een afscheiding van klimop en aan overige zijde bestrating. Verder staat er een rijtje boompjes, een schommel en ligt er een trampoline. Het grasveld is L vormig, waarbij veruit het grootste deel een rechthoek vormt en er een smal 'pootje' van zo'n 8-9 meter x 2 meter breed aan zit. Dat pootje loopt aan 1 zijde langs de klimop.
Voordat de maaier kwam heb ik langs de zijden met schutting / klimop beton- / opsluit-bandjes gelegd. Dit zijn bandjes van 100x20x6cm. Ik heb deze gekozen om ze plat neer te leggen en daarmee een breedte van 20cm te hebben waar de grasmaaier overheen kan rijden om te voorkomen dat ik daar nog kantjes moet knippen.
Welke maaier kopen?
Ik heb lang getwijfeld over welke maaier ik zou kopen...
Eerst voelde ik veel voor een Robomow RC304, vanwege app bediening, mooi design, robuust mes. 'Deze viel echter af doordat ik (na navraag bij Robomow) allerlei moeilijke vormen met de afschermingsdraad moest leggen om te zorgen dat de maaier in het smalle stuk van het grasveld zou komen/ blijven. De telefonische support was netjes, ik kreeg vervolgens meer uitleg via e-mail.
Daarna kwam de Worx M500 op mijn vizier met als pré dat deze goed met smalle stroken gras overweg moet kunnen en ook de kantjes beter moet kunnen maaien. Ik heb dit apparaat in het echt bekeken en het viel me op dat de knoppen en display onbeschermd zitten (en dus volop in zon en regen (als hij geen huisje heeft), verder bevalt het design mij niet zo. Ik ben (zonder ervaring) sceptisch over het rand maai mechanisme, drukt hij het gras niet voornamelijk plat i.p.v. dat hij maait? Verder zijn niet alle reviews over de worx positief en lees ik toch wel eens wat rare puntjes.
Parallel kwam de Husqvarna Automow 105 op de radar, zijn grotere broertjes worden veel in professionele toepassingen gebruikt, ze bouwen al heel wat jaren robot maaiers. Verder heeft kan je hem op instelbare frequentie op een 2e locatie (lees het smalle stukje gras) laten beginnen. De Automow heeft een draad om hem naar zijn oplaadstation te geleiden, deze moet ook verbonden worden met de begrenzingsdraad. De 2e locatie waar hij kan starten ligt langs deze draad op een instelbare afstand van het oplaadstation, met max. de locatie waar hij aan de begrenzingsdraad vast zit. Geen app/interface waar ik eigenlijk voor wilde gaan (integratie met domoticz / home-assistant), vervolgens me afgevraagd hoe vaak ik hier iets mee zou gaan doen.... en deze eis laten vallen. De maaier moet ook op nat gras gebruikt kunnen worden. Uiteindelijk deze maaier gekocht.
Ervaringen
In een enkel uurtje lagen de begrenzing- en geleide-draden, dat viel erg mee. Enige wat mis was gegaan is de plaats van de geleide draad. Deze moet zo'n 30+cm vanaf de begrenzingsdraad liggen. Echter had ik niet begrepen dat deze 30cm aan de linkse kant moest zijn omdat de maaier er op variabele afstand rechts langs rijdt, dat past niet als hij rechts maar 30cm van de begrenzingsdraad ligt... Maar goed dit was snel aan te passen. De maaier rijdt op een willekeurige afstand van deze draad om spoorvorming te voorkomen. Ik heb deze draden vooralsnog op het gras liggen met de pinnen om hem vast te zetten. Mogelijk ga ik ze nog ingraven later. Na een dagje rijden heb ik de geleidedraad kapot gemaaid (werd netjes gerapporteerd door de maaier en ook het lampje op het laad-station). De hond had er een keer overheen gerend en was blijven hangen (denk ik), ze kan nogal flinke sprintjes trekken met spectaculaire bochten... Deze gelukkig eenvoudig kunnen repareren. Hij is nu weer klaar voor de volgende dag, morgen gaat hij weer aan de gang.
Beveiliging staat hoog op de agenda, er is een pincode maar naar ik begreep ook een link met het laadstation waardoor deze niet zomaar met een ander laad-station gebruikt zou kunnen worden. De boompjes, schommel en trampoline heb ik niet afgeschermd met draad, hij botst er zachtjes tegenaan, rijdt terug-uit en draait vervolgd zijn weg, prima.
Waarom? Je doet er eigenlijk niemand een plezier mee om nat gras te maaien. Elke maaier kan het, maar het levert onnoemelijk veel meer zooi op in het maaidek.De maaier moet ook op nat gras gebruikt kunnen worden
En in je maaier ook nog.Señor Sjon schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:25:
[...]
Waarom? Je doet er eigenlijk niemand een plezier mee om nat gras te maaien. Elke maaier kan het, maar het levert onnoemelijk veel meer zooi op in het maaidek.
Iemand tips? Hij leek er trouwens voor de nieuwe firmware veel minder last van te hebben.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Grolsch schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 07:41:
[...]
Hij telt inderdaad het aantal meters vanaf vertrek basisstation.
Als je Robomow nu al alles goed maait en dus regelmatig in een andere zone komt moet je er wel rekening mee houden dat dit met subzones ook gaat gebeuren. Hij start dus op grasveld 1, maar zal in grasveld 2 uit gaan komen.
Dit is gewoon ff uitproberen wat handig is.
[Afbeelding]
Context?icecreamfarmer schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:22:
Vorig jaar geen problemen gehad maar de laatste maand graaft mijn worx zich steeds verder in en moet ik hem redden. Gevolg is dat de kuilen ook steeds groter worden en de problemen dus steeds erger worden.
Iemand tips? Hij leek er trouwens voor de nieuwe firmware veel minder last van te hebben.
Waar? In hoeken? Bochten? Midden op het veld?
Sorry het is tijdens de kantmaai routine dus als hij langs de lijn rijdt. Het is op verschillende plekken en hij lijkt verder over de draad te gaan dan hij eerder deed waardoor hij nu vastloopt.Señor Sjon schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:13:
[...]
Context?
Waar? In hoeken? Bochten? Midden op het veld?

Het antwoord: toen ik na 5 minuten keek zag ik allemaal zwart rubber dat was afgesleten (was op de tegels) dus toen heb ik hem maar geholpen en de BBQ verplaatst.
Mijn Robomow detecteert "wheelspin", en stopt na een korte tijd om weer achteruit te rijden / te draaien / whatever.
Dus eigenlijk 2 sensoren die dit gedrag voorkomen, 1 = bumpersensor, 2 = wheelspin sensor.
Binnenkort installeren, zal wel geen kwaad kunnen dat er een intex zwembad op het gras staat?
Mm mm robotmaaier die burn-out doet, scheelt wel motorbandjesWaah schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:42:
Gisteren wat bijzonders gezien bij mijn Lidl-Florabest maaier. Hij stond tegen het wiel van de BBQ aan te rijden. Daardoor dacht die waarschijnlijk dat die rechtdoor aan het rijden was. Ik was wel benieuwd hoe lang die dat zou doen voor die van richting zou veranderen.![]()
Het antwoord: toen ik na 5 minuten keek zag ik allemaal zwart rubber dat was afgesleten (was op de tegels) dus toen heb ik hem maar geholpen en de BBQ verplaatst.
De totale oppervlakte aan gras in onze tuin bedraagt +/- 650 m2.
Er is een lichte hellingsgraad en het gras zelf ligt vrij hobbelig.
Grote kuilen ontstaan door een sleuvengraver zullen we wel nog opvullen.
We twijfelen tussen deze modellen:
- Stihl RMI422 robotmaaier (kunnen wij vermoedelijk aankopen voor 900 à 1000 EUR installatie incl.)
- Honda Miimo 310 robotmaaier (kunnen wij aankopen voor 1699 EUR installatie incl.)
- Husqvarna, Robomow, ... geniet minder onze voorkeur gezien we daar geen korting hebben.
- Een Honda zelftrekker zoals de HRX 476 QX (adviesprijs 1359 EUR en vast ook wel 10-15 % korting).
Wij zijn wel overtuigd door de garantie en degelijkheid/betrouwbaarheid van het merk Honda. Echter voor die prijs kunnen we 2 Stihls robotmaaiers kopen. Bovendien, met ons beperkt aantal m2, is een robotmaaier die meer dan het dubbele aankan, misschien wat overkill.
Een zelftrekker lijkt aanlokkelijk om de randen en een deel van gras/onkruid aan de buitenzijde van onze haag (straatzijde) te maaien. Anders moet dit met de bosmaaier die wij ook moeten aankopen.
Combinatie bosmaaier, goedkope grasmachine en robotmaaier zal iets te duur worden
Zijn er mensen met ervaringen/meningen Stihl vs Honda?
Wat met het hobbelig gazon, zou dit een probleem geven?
Zit er een verschil qua afwerking/gevoeligheid tussen de verschillende maaiers (vb. randjes, blijven steken, …)?
Is het een probleem om bijvoorbeeld tuintafel te laten staan in het gazon?
Betreft complexe tuin met bomen, plantsoenen, kippenren, bloemenweides, ... maar geen afzonderlijke stukken waar robotmaaier niet kan komen.
foto's tuin:
https://imgur.com/a/TlvTOps
[ Voor 70% gewijzigd door Rootless3 op 29-06-2019 20:41 ]
Hier gaat staat die (standaard) op elke dag van 12 tot middernacht maar heb het gevoel dat dit wat overkill is voor mijn tuin van 150m2?
Mijn robot heeft iets van 18cm maaibreedte. Hij rijdt zomaar 2 km/uur en maait dus 360m2. Nu maait ie niet alles hetzelfde, maar met 4 uur/dag 5x/week heb ik geen klagen (behalve 2 stukjes die de RNG slecht pakt).
Robot staat nu al 1,5 week uit, kurk droog in Twente
Waarom uit? 1000m2 sproeien is wellicht een dure grap...?Grolsch schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:38:
Bij mij maait de robot in hoog seizoen 5 dagen van 12 uur (10.00 Tot 22.00) met zo'n 1000m2 gras.
Robot staat nu al 1,5 week uit, kurk droog in Twente
Hier is het ook al geruime tijd droog, maar het gras groeit gewoon door! Welliswaar minder heftig als in de regen-zon-regen-zon dagen, maar toch.
Door alle ervaringen hier ben ik ook aan de robotmaaier gegaan. De Worx WR141E staat opgeladen te wachten tot die naar buiten mag! Eerst nog even de grensdraad leggen, een paar gleufjes slijpen (moet over een pad heen) en vervolgens mag die het gras op
Het is echt kurkdroog hier, mijn ervaring is dat het gras dan kort blijven maaien het alleen maar erger maakt.Ninjetsu NL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:19:
[...]
Waarom uit? 1000m2 sproeien is wellicht een dure grap...?
Hier is het ook al geruime tijd droog, maar het gras groeit gewoon door! Welliswaar minder heftig als in de regen-zon-regen-zon dagen, maar toch.
Door alle ervaringen hier ben ik ook aan de robotmaaier gegaan. De Worx WR141E staat opgeladen te wachten tot die naar buiten mag! Eerst nog even de grensdraad leggen, een paar gleufjes slijpen (moet over een pad heen) en vervolgens mag die het gras op
Ik heb op de ergste plekken een sproeier neergezet, maar alles sproeien is bij ons haast niet te doen, te veel op teveel "gekke" plekken.
Ik denk dat ik vanavond de maaihoogte ff naar 6CM breng en hem dan toch een rondje laat fietsen.
Wat wel groeit is onkruid namelijk
Hier ook (woex M500). Die komen op de lijn en dan rijden ze die gewoon af naar het basisstation. Maar de in een worx zit zogezegde AI ... Dus zou je toch verwachten dat hij weet waar hij is en de korste weg naar het laadstation neemt. Lijkt mij in elk geval toch een pak beter ook voor de batterij.martijn22222 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:20:
Wat ik wel opmerk bij Robomow is dat als de accu bijna leeg is en hij dus terug keert naar het basisstation, dat ie de complete route moet volgen. Bij mij betekend dat dus zo'n 350-400meter rijden als ie nét aan het begin is. Geen probleem hoor en ik hoef er niet op te wachten maar heel efficiënt is het niet
Wat mij wel opgevallen is dat de m500 nu andere patronen maakt dan bij aanschaf (sinds 1 mei). Draaien is ook anders en de ACS module werkt ook ander sinds installatie. Vroeger reed hij onder het net onder schommel via een bocht en nu rijdt hij er gewoon onder. BIj installatie van de ACS module kwam hij aan de droogpaal in de tuin reed hij er rond en dan volgde die terug zijn originele pad. Nu gewoon rond en neemt hij een ander traject.
Alle punten waar hij vastreed zijn nu weg, maar heeft hij 2 nieuwe puntjes gevonden, net na het starten van de kanten maaien durft hij wel een "putje" maken en een kleine daling aan een bocht gaat hij steevast voorbij die draad, maar daar ga ik die helling wel minder maken, das niet echt het probleem.
Begint zich nu op een aantal plekken in te graven, en ben er meer tijd aan kwijt dan met een accumaaier. Het gazon vrij houden van speelgoed is een uitdaging met een kind van 2,5 zeg maar. Al heel wat ballenbak-ballen zijn slachtoffer geworden van de maairorobot.
Dus deze maar op MP, en dan een accumaaier terugkopen. Ben ik in ieder geval van het gedoe met draden af. En voor mijn tuin is het waarschijnlijk 5 minuten werk. (~40m2)
Ik heb een Robomow 308Pro deze week geïnstalleerd en ik heb een probleem met het maaien op een separate zone.
Volgens mij is dit een generiek iets en verwacht ik dat tweakers met een Robomow 304 of de RX serie, mij ook kunnen helpen.
Het probleem zit rondom de Separate zone.
Situatie:
Mijn tuin bestaat uit 2 aparte delen.
- Mainzone 150 M2
- Separate zone 50M2
Met één perimeterdraad heb ik deze 2 zones aangesloten. Het basis station geeft ook groen licht aan, m.a.w. dat de perimeterdraad geen breuk heeft.
Toen ik voor het eerst de installatie deed, heb ik in de mainzone, een rondje moeten doen met de maaier en uiteindelijk het basisstation gevonden. Die check hoef ik niet te doen bij de separate zone voor zover ik lees.
Nu maai ik een aantal dagen op de mainzone en dat gaat goed. Als ik hem optil en plaats op de seperate zone en ik geef aan met de Robomow app, ga de seperate zone maaien, staat hij stil, denkt even na en geeft daarna de foutmelding “OUT”. En de perimeterdraad ligt exact net zo ver als die van de mainzone.
Deel uit de handleiding: (pagina 79)
https://cdn-codeoasis.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/11/DOC7000F_NL-Robomow-RC-Guide_C-NL_2019A_Web-1.pdf
Weergegeven bericht : Out (Buiten zone)
Waarschijnlijke oorzaak / Gebeurtenis: Oplossing:
De perimeterdraad ligt te dicht bij de rand. -> Leg de draad dichter bij de binnenkant van het gazon.
De helling van het gazon bij de rand is te steil,
zodat de maaier wegglijdt. -> Neem geen zones met zeer steile hellingen in de
perimeter op.
De rand van het gazon is te hobbelig. -> Vul gaten en kuilen om de grond te egaliseren.
In de huidige oorzaken kan ik mij niet vinden, draad ligt goed, geen hobbels en ook geen helling.
Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen. Wie kan mij helpen?
Oplossing: de aansluiting omdraaien voor de kleine lus (of loshalen en opnieuw in omgekeerde richting leggen natuurlijk).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Sinds oktober 2018 maak ik gebruik van een Landroid 105Si naar volle tevredenheid. Wat een fantastische maaier. Echter heeft mijn accu bijna de geest gegeven. Al 5x een mail gestuurd naar Positec. Zij zijn volgens de website het uitvoerend orgaan voor de service en garantie. Pas na 5x aandringen een bericht dat ik mij in verbinding moet stellen met de leverancier. Omdat ik deze gekocht heb bij Amazon Duitsland lijkt mij dat toch niet de aangewezen weg voor een garantieaanvraag. Na 3x melden dat het hier gaat om een garantiegeval nu bericht gekregen van John Kemper van Positec dat ze de accu niet kunnen leveren en dat ik maar contact op moet nemen met Amazon???????? Van het kastje naar de muur dus.... Ik ben benieuwd wat Amazon te melden heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 05-07-2019 18:33 . Reden: aanvulling ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Accumaaier is fantastisch! Ook getwijfeld voor een robot maar is hier niet te doen met speelhuisje, rare hoeken, borders etc denk ik. Heb een Makita accumaaier, dat werkt zo fijn! Dan is het ook weer leuk om gras te maaien en doe je het ook gewoon vaker.Waah schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:11:
Maairobot gaat hier waarschijnlijk op Marktplaats....
Begint zich nu op een aantal plekken in te graven, en ben er meer tijd aan kwijt dan met een accumaaier. Het gazon vrij houden van speelgoed is een uitdaging met een kind van 2,5 zeg maar. Al heel wat ballenbak-ballen zijn slachtoffer geworden van de maairorobot.
Dus deze maar op MP, en dan een accumaaier terugkopen. Ben ik in ieder geval van het gedoe met draden af. En voor mijn tuin is het waarschijnlijk 5 minuten werk. (~40m2)
Mijn boefje is liev!
Zelfde issue hier inderdaad. Teveel rare hoekjes, borders etc. Maar moet nog ff verdienen in een maaier die dicht bij de kanten maakt en mulcht.JB schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:12:
[...]
Accumaaier is fantastisch! Ook getwijfeld voor een robot maar is hier niet te doen met speelhuisje, rare hoeken, borders etc denk ik. Heb een Makita accumaaier, dat werkt zo fijn! Dan is het ook weer leuk om gras te maaien en doe je het ook gewoon vaker.
Proton, top Tweaker.. dat was het probleem, super bedankt!Proton_ schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:46:
@luck meest voor de hand liggende oorzaak: de lus van de separate zone ligt verkeerdom. Dat wil zeggen: je hebt de hoofdlus netjes rechtsom gelegd en de kleine lus linksom.
Oplossing: de aansluiting omdraaien voor de kleine lus (of loshalen en opnieuw in omgekeerde richting leggen natuurlijk).
Ik heb dit staan in de tuin https://www.bluerabbit.be...swing_0.jpg?itok=R_NArmCs met nog een trap als uitbreidingJB schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:12:
[...]
Accumaaier is fantastisch! Ook getwijfeld voor een robot maar is hier niet te doen met speelhuisje, rare hoeken, borders etc denk ik. Heb een Makita accumaaier, dat werkt zo fijn! Dan is het ook weer leuk om gras te maaien en doe je het ook gewoon vaker.
1 poot staat dicht tegen een haag aan. Mijn maaier heeft zo een 5 cm speling
Dan heb ik nog een tuinhuis met aan de achterkant een border en daarvoor staat een ronde ingegraven trampoline. Mijn worx heeft zich 2x "ingegraven" onder die trap en dat is het zowat. Meestal gaat hij gewoon onder de trap zonder problemen. Af en toe draait die een keer of 4-5. Ik zou het echt niet meer willen misse, zal morgen is een foto nemen van tuinhuis en dergelijke, heb je een idee
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
https://www.amazon.de/Bosch-Mähroboter-Funktion-Schnittbreite-Rasenfläche/dp/B01MZAA2L9/
€579.-
Geen idee of het een goede is, maar het leek mij een top deal.
[ Voor 16% gewijzigd door Boeie op 08-07-2019 11:26 ]
Volgens de beschrijving is de ene tot 750m2 en de andere tot 1000m2, maar de accu, laadtijd en werktijd is hetzelfde? Dat zou betekenen dat de motor ook hetzelfde is...
Is net zoals bijvoorbeeld bij de Husqvarna Automower 310 en 315 puur softwarematig. Hardwarematig zijn ze identiekpirke schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:05:
Weet iemand wat het verschil is tussen de Gardena Life 750 en 1000?
Volgens de beschrijving is de ene tot 750m2 en de andere tot 1000m2, maar de accu, laadtijd en werktijd is hetzelfde? Dat zou betekenen dat de motor ook hetzelfde is...

Wat is dan het software verschil?3svb schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:38:
[...]
Is net zoals bijvoorbeeld bij de Husqvarna Automower 310 en 315 puur softwarematig. Hardwarematig zijn ze identiek
Net even voor je de vergelijking gemaakt. Het verschil zit in het gemiddeld energieverbruik bij maximaal gebruik. Voor de 750 is dat max 4 kWh en voor de 1000 is dat 6 kWh.
Oftewel 50% meer gras is 50% meer stroomverbruik. Die snap ik3svb schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:16:
[...]
Net even voor je de vergelijking gemaakt. Het verschil zit in het gemiddeld energieverbruik bij maximaal gebruik. Voor de 750 is dat max 4 kWh en voor de 1000 is dat 6 kWh.
Waar ik geïnteresseerd in ben is welke limitaties ze dan voor de 750 hebben gedaan. Is de maximum rijsnelheid gewoon wat lager gezet? Dan zou ik een langere maaitijd verwachten op een volle accu...
Misschien dat ze het dan via software "dichtknijpen" zodat er inderdaad een verschil is in maaisnelheid ...pirke schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:47:
[...]
Oftewel 50% meer gras is 50% meer stroomverbruik. Die snap ik
Waar ik geïnteresseerd in ben is welke limitaties ze dan voor de 750 hebben gedaan. Is de maximum rijsnelheid gewoon wat lager gezet? Dan zou ik een langere maaitijd verwachten op een volle accu...
Of een limiet hoeveel uur per dag je max mag maaien?3svb schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:22:
[...]
Misschien dat ze het dan via software "dichtknijpen" zodat er inderdaad een verschil is in maaisnelheid ...
Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH
2 jaar, en elk jaar de messen omwisselenNapalm schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:08:
Heb sinds het voorjaar een Worx lopen op het gras. Heeft nu zo'n 85 uur maaitijd. Ik vroeg mij af wat is een logisch moment om de mesjes te vervangen. Er wordt gesproken over 3 maand maar dat is toch ook afhankelijk van de maaitijd. Hoeveel uur laten jullie de messen zitten voor vervanging.
Flinke overkill, maar dan is hij gewoon sneller klaar, kunnen de kinderen meer buiten spelen.
Aftermarket mesjes hebben 2 schroefgaten ipv 1 zodat je ze om kan draaien en hij opnieuw een scherpe snijkant heeft. Als hij droog maait en weinig takjes tegenkomt, gaat het best lang mee.
Owja:
Rubber speeltje vs Worx: 0-1. Vermoedelijk een nieuwe buurtkat heet een speeltje bij de zandbak gepikt, op het gras achtergelaten en daar is de Worx op gestopt. Het speeltje had zware snijwonden.
het zijn gewoon een soort van scheermesjes.. kosten ook niet veel.. zou er niet mee gaan prutsen.MikeyMan schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:21:
Zijn die messen ook niet zelf een beetje aan te scherpen zodat ze wat langer mee gaan?

[ Voor 13% gewijzigd door DanTm op 18-07-2019 11:05 ]
Ja iknow, maar even een schuurpapiertje/aanzetstaal erlangs kan denk ik geen kwaad en geeft je misschien nog een paar maandjes gebruiksduur.DanTm schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:02:
[...]
het zijn gewoon een soort van scheermesjes.. kosten ook niet veel.. zou er niet mee gaan prutsen.
[Afbeelding]
Na contact met Gardena heb ik de bestelling gewijzigd in een Smart Sileno Life 750.pirke schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:10:
Ik heb de knop doorgehakt en een Gardena Smart Sileno+ 1600 besteld
Flinke overkill, maar dan is hij gewoon sneller klaar, kunnen de kinderen meer buiten spelen.
Wat betreft de hardware verschillen tussen de 750 / 1000 / 1250: er is geen verschil. Het is identieke hardware met bijna identieke software: het enige verschil is de maximale instelbare maaitijd per dag. Aangezien ik juist overcapaciteit wil in de hardware zodat hij minder uren per dag hoeft te maaien, is het meer betalen om hem langer per dag te mogen gebruiken nogal onzinnig
Wat betreft de Sileno+ is de maaisnelheid 70 m2/uur, maar om nu 50% extra te betalen voor deze geringe extra snelheid... dan blijf ik toch die zuinige Nederlander
Voor 15 euro per 12 (4 wisselingen) zou ik niet al te moeilijk doen. En dan heb je origineel: https://www.amazon.de/WOR...gsschrauben/dp/B06WP6YRKSMikeyMan schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:18:
[...]
Ja iknow, maar even een schuurpapiertje/aanzetstaal erlangs kan denk ik geen kwaad en geeft je misschien nog een paar maandjes gebruiksduur.
Via China heb je er 30 voor een tientje en die zijn omkeerbaar, wat Worx zelf niet heeft. Dus je kan 5-10 jaar vooruit met zo'n set. Het is dus niet echt de moeite.

Iemand een goed(koop) adresje
Ik vind € 76,00 ~ € 85,00 nogal serieus geld
https://www.cyberhuis.nl/...obomow-reservemes-rs.html
https://www.automaai.nl/contents/nl/p103.html
https://www.robohome.nl/R...en-voor-MS/RS/TS-modellen

Señor Sjon schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:23:
Mede daarom heb ik ook voor Worx gekozen. Robomow is net een maaiende printer.![]()

De messen gaan dan wel 2 jaar mee met een oppervlakte van 2000m2 gras, dus als je het dan terug rekent valt het nog wel mee. Maar goedkoper is altijd beter
Onze kat laat de gevangen muizen altijd op het gras liggen.... Ik zal de foto's hier maar niet posten, maar de Worx wint altijdSeñor Sjon schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:15:
De standaard Worx mesjes roepen ze 2 maanden, maar dat vind ik nogal kort. Ze doen het er maar mee.
Aftermarket mesjes hebben 2 schroefgaten ipv 1 zodat je ze om kan draaien en hij opnieuw een scherpe snijkant heeft. Als hij droog maait en weinig takjes tegenkomt, gaat het best lang mee.
Owja:
Rubber speeltje vs Worx: 0-1. Vermoedelijk een nieuwe buurtkat heet een speeltje bij de zandbak gepikt, op het gras achtergelaten en daar is de Worx op gestopt. Het speeltje had zware snijwonden.

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD
Kijk eens bij roboexpert.nlGrolsch schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:00:
Als we het toch over mesjes hebben, ik moet voor mijn Robomow volgend jaar wel een nieuw setje hebben.
Cedo Nulli
ik heb de mijne na 1 jaar laten slijpen bij de boerenbond. Kostte 20euro. Ga nu al 3 jaar verder..Grolsch schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:00:
Als we het toch over mesjes hebben, ik moet voor mijn Robomow volgend jaar wel een nieuw setje hebben.
[Afbeelding]
Voorlopig koop ik geen nieuwe, maar laat ik ze slijpen. Totdat het echt niet meer gaat.
Tnx voor de tip.
Volgens mij staat in de handleiding nadrukken vermeld dat je ze niet mag slijpen.Chielos schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:39:
[...]
ik heb de mijne na 1 jaar laten slijpen bij de boerenbond. Kostte 20euro. Ga nu al 3 jaar verder..
Voorlopig koop ik geen nieuwe, maar laat ik ze slijpen. Totdat het echt niet meer gaat.
Dit kan natuurlijk ook een commercieel verhaal zijn.
Deels beiden denk ik. Als het niet symmetrisch is kan het voor ongewenste trillingen zorgen.Grolsch schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:49:
[...]
Tnx voor de tip.
[...]
Volgens mij staat in de handleiding nadrukken vermeld dat je ze niet mag slijpen.
Dit kan natuurlijk ook een commercieel verhaal zijn.
Duurder was toch beter, moeten die wel briljant zijn.Grolsch schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:00:
[Afbeelding]
Heb 3 setjes (titanium?) voor de Lidl maaier besteld voor 29€ meen ik. Maar die gaan 2 tot 4 maanden mee zeggen ze, dan een keertje omdraaien dus 4 tot 6 maanden per setje.
De florabest doet het overigens nog steeds prima. Nooit verwacht als ik heel eerlijk ben.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Grote kans dat de kat het wel door heeft hoor en mooi opzij gaat.chundo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:32:
Oei, wij willen een robotmaaier aanschaffen maar onze kat ligt altijd op het gras, ik wil niet thuiskomen en zien dat de robotmaaier heeft gewonnen
(heb ook weleens een filmpje van een kat op een rondrijdende robotstofzuiger gezien, dus als je kat slim is gaat ie op de maairobot zitten).
Geen garantie uiteraard
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Eens.. Aan de andere kant een keer een steen op maaiblad kan hetzelfde veroorzaken.icecreamfarmer schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:52:
[...]
Deels beiden denk ik. Als het niet symmetrisch is kan het voor ongewenste trillingen zorgen.
Ik heb al wel 2 nieuwe motoren
Na een uurtje schoonmaakliefde en een nieuwe batterij (40 euro) werkt hij als vanouds! Ik zie voorlopig geen reden om een nieuwe te kopen voor de 800m2. Vooraan heb ik nog wel een stukje van 150m2 waar ik graag nog een 2e maaier voor zou willen. Als is het ook maar een kwestie van 1x per week de Husq op dat stukje te zetten. De grensdraad ligt er iig al wel.
Laten jullie de maaier gewoon doormaaien met dit warme en droge weer, of zetten jullie hem even aan de kant?
Ondertussen draait de Landroid iets minder frequent zijn rondjes, maar vooralsnog geen droogte hier vanwege de sproei installatie die ook goed zijn werk doet. Wel ben ik aan het nadenken om de maaihoogte naar 50mm te zettenSuperflip schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:46:
...
Laten jullie de maaier gewoon doormaaien met dit warme en droge weer, of zetten jullie hem even aan de kant?
Aan sproeien ga ik niet beginnen, het haalt weinig uit en vanuit ecologisch en economisch standpunt een no-go, gras ziet er trouwens nog netjes groen uit.Ninjetsu NL schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:00:
[...]
Ondertussen draait de Landroid iets minder frequent zijn rondjes, maar vooralsnog geen droogte hier vanwege de sproei installatie die ook goed zijn werk doet. Wel ben ik aan het nadenken om de maaihoogte naar 50mm te zetten
50mm vind ik vrij kort, hier staat het op 75mm juist met oog op de warme maanden. Dan kan het gras het vocht beter vasthouden.