Het valt te leren, het is mij ook gelukt.

Maar het is wel een van de moeilijkste dingen van het spel en eerlijk gezegd ben ik die skill een beetje aan het kwijtraken. Ik speel de laatste tijd eigenlijk alleen maar in platoons en dan ben je die skill wat minder hard nodig. Simpelweg omdat er iemand naast je staat die ook competent is. Dingen die jij over het hoofd ziet, ziet hij misschien wel, en vice versa.
Er zijn verschillende manieren om het te leren, de meest beruchte is de Kewei-methode. Die bestaat stomweg uit:
- Pak tier 10 tank
- Klik battle
- Speel battle
- Reflecteer op battle
- Klik battle
Ik heb het zelf min of meer als volgt geleerd:
- Zorg dat je eigen flank ook zonder jou kan winnen
- Zoek een rustig plekje op
- Bestudeer de minimap; zoek naar plekken waar hulp nodig is. Als die er niet zijn zoek je de snelste weg om de vijand te laten verliezen. Als ergens hulp nodig is, zorg dat je die hulp kan aanbieden zonder dat je zelf in groot gevaar komt. Dat kan door snipen, maar ook door bijvoorbeeld ergens druk te zetten dat specifiek die vijanden er op moeten reageren.
Ga niet als een hersenloze tanker de flank doorpushen om de laatste arty van de vijand te executeren terwijl je een dictaat opleest en het filmt. Terwijl jij nog druk aan het voorlezen bent kan het best zijn dat je andere flank
platgebombardeerdopgerold wordt en je verliest op cap.
Als je dat consequent kan toepassen moet je het uitbreiden totdat je constant let op wat er in het gevecht gebeurt, ook al heeft het niet direct met jou te maken. Je 'leest' dan (min of meer) een gevecht. De vijand vertelt met zijn gedrag meer over wat hij van plan is dan wat hij zelf door heeft.
Het meest bekende voorbeeld is denk ik wel die van de terugtrekkende scout.
Stel, je scheurt vanaf Himmelsdorf noord de heuvel op. Je spot een vijandelijke scout die net achter die hoop rommel vandaan komt en de heuvel op wil rijden. Meneer ziet jou, en trekt terug. De manier waarop hij terugtrekt vertelt je meerdere dingen.
1. Hij trekt terug tot direct achter de heuvel puin.
— Hij heeft vriendjes of vriendjes die onderweg zijn.
2. Hij trekt terug tot achter achter de huizen en staat op de rode lijn.
— Hij is alleen, maar er is een kans dat er vriendjes onderweg zijn.
3. Hij trekt zich een stukje terug, maar je ziet nog net dat hij zijn tank aan het draaien is.
— Hij is alleen en er zijn geen vriendjes onderweg.
Ik denk dat de meesten hier dit wel snappen en toepassen, maar er zijn legio meer details te vinden die je wat vertellen over de vijand. Staat ie stil of is hij een zenuwpees? Doet ie peek-a-boo of zit hij te sidescrapen?
Een van de belangrijkste directe dingen waar je op kan letten zijn de kanonnen van vijandelijke tanks. Is hij alleen, maar draait zijn kanon elke keer even naar een kant en weer terug? Er staat waarschijnlijk iemand naast hem, of er is iemand naar hem onderweg.