Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:37
Barfman schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:41:
De windows 7 Pro key blijft gewoon levenslang geldig, dat is mij door de telefoon verteld.
Daar bedoelen ze dacht ik niet jouw levensduur mee, maar dat van het product. Windows 7 wordt tot 2020 ondersteund met updates maar daarna niet meer, las ik onlangs ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:45

Twazerty

AVCHDCoder developer

Is het inderdaad zo dat je Windows 10 licentie niet meer geldig is indien binnen garantietermijn je moederbord defect raakt?

Dus stel ik koop nu nieuwe hardware en een nieuwe Windows 10 licentie. Na installatie direct activeren. Nu blijkt dezelfde dag dat het moederbord kuren vertoond en je deze in moet wisselen. Is de licentie dan vervallen of niet? Wat als het moederbord binnen 1 maand of 2 jaar defect raakt (binnen garantietermijn)?

Daarnaast is het heel onduidelijk of de licentie nu OEM of RETAIL is. Op de ene website staat RETAIL en op de andere website OEM en op de andere weer niets. Dit op basis van hetzelfde EAN. Als ze het zo ingewikkeld maken dan is dit denk ik de eerste keer sinds Windows Vista dat ik uitwijk naar minder legale wegen. Vista Home, Windows 7 Pro en Windows 8.1 Pro allemaal gekocht. Maar ga nu upgraden naar een nieuw systeem en mijn oude Windows 8.1 wil ik blijven gebruiken, dus geen upgrade.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het maakt natuurlijk helemaal niets uit of je moederbord defect raakt binnen of buiten de garantie. Een OEM licentie is bij Windows normaal gesproken gekoppeld aan je moederbord. Bij de OEM versies < Windows 10 was het meestal voldoende om het moederbord te vervangen door een exemplaar met eenzelfde chipset. En als de (auto)activering niet meer lukte, dan kon altijd nog middels de telefonische computer activatie methode (klinkt lekker), de oude Windows key eenvoudig opnieuw geactiveerd worden. Of dit met Windows 10 ook zo eenvoudig zal gaan valt te betwijfelen, het hele "activeren via unieke key" verhaal is volledig op de schop gegaan.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:12

Cis

Ro-Me schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:44:
[...]

Klinkt voor mij als te mooi om waar te zijn.
In de pricewatch staan 36 prijzen van Windows 8.1 Pro (pricewatch: Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64-bit), waarvan 2 shops hem aanbieden voor 40 euro. De rest is vrijwel allemaal rond de 150 euro.

Mocht de aanbieding toch kloppen bij die webshops, dan zou je hem gewoon van Win8.1 naar Win10 kunnen upgraden :)
Ik heb de gok genomen. En inmiddels heb ik een geactiveerde Windows 10 draaien op mijn MBP.
De prijs is overigens alweer flink gestegen. Dus ik ben spekkoper geweest, denk ik :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:45

Twazerty

AVCHDCoder developer

Dat opnieuw telefonisch activeren heb ik al heel vaak gedaan. Zowel een telefonische heractivatie op dezelfde laptop als ook compleet andere hardware. Werkte altijd perfect zolang je het maar niet op 2 machines tegelijk zet.

Volgens mij was de strekking van het verhaal toch dat je Windows 10 kunt gebruiken tijdens de levensduur van je pc/laptop? Naar mijn idee is het einde van de levensduur niet bereikt als je moederbord de volgende dag stuk gaat.

Heb je wel absolute zekerheid bij een RETAIL licentie? Nu Microsoft dit allemaal veranderd heeft vertrouw ik zelfs de RETAIL niet meer. Ik zie dat de RETAIL van Windows 10 Home maar +- € 15 duurder is, vroeger was die ruim dubben zo duur volgens mij. Bij de Pro versie zit er wel ruimt € 100 verschil in.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:35
MAX3400 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:44:
[...]

Nee, de key van Windows 7 is in bruikleen/lease bij Microsoft. Jij bent, ondanks dat je misschien 199 Euro ervoor hebt betaald, zeker niet de eigenaar van de software noch kan je er enig gebruiksrecht aan ontlenen. Lees de EULA er maar eens op na; als Microsoft morgen een bericht de wereld in stuurt dat er een onherstelbare fout in Windows 7 zit en dat er op 1 december een patch komt die ervoor zorgt dat je geen TCP-verkeer meer hebt op Windows 7, heb je dat te slikken ondanks je levenslange key.

Daarnaast, levenslang is mooi maar wiens leven? Windows 7 is over 4 jaar Enf of Life. Durf je over 4 jaar nog steeds met droge ogen op T.net te gaan roepen "Ik heb Windows 7 en internet is wel veilig"? Of overdrijf ik nu en is voortschrijdend inzicht voldoende om te realiseren dat elke versie van Windows op een gegeven moment obsolete wordt en dat je toch verder moet met een nieuwere versie?
Je snapt natuurlijk wel wat ik bedoel met levenslange license windows 7, maar zolang er met windows 7 nog te werken is kan ik gewoon mijn license blijven gebruiken, en die vervalt echt niet omdat ik een update van windows 10 heb gedaan om te testen bijv.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Cis schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:26:
[...]

Ik heb de gok genomen. En inmiddels heb ik een geactiveerde Windows 10 draaien op mijn MBP.
De prijs is overigens alweer flink gestegen. Dus ik ben spekkoper geweest, denk ik :)
Ik had ook een Pro Win 8.1 key via ebay gekocht voor 30 euro. Heb het nu op 3 systemen geactiveerd en geüpgrade naar Win 10 :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
FREAKJAM schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:17:
[...]

Betreft dit Creative drivers of drivers van Daniel_K? Probeer eventueel die van Daniel_K eens, als die van Creative niet willen.
Ik had afgelopen zaterdag mijn xi-fi extreme music (pci) geïnstalleerd, met de originele drivers(update) die toen beschikbaar waren. Geen problemen verder totdat ik winamp ging starten, de device toekennen aan de music, en toen een vastloper kreeg.
Bij herstarten zag de pc de kaart niet meer. Software deinstalled, installed, maar geen xi-fi extreme music kaart. Andere pci port, geen succes...

Ik had op mijn music pc W8 ook al problemen met install, eerst via bios onboard audio uitzetten, daarna werd de kaart wel gezien en werkt die perfect. (beide pc's hebben Asus boards).

Straks nog een laatste poging met die drivers van Daniel_K.

[ Voor 0% gewijzigd door PE4000 op 26-08-2015 22:48 . Reden: txt correctie ]

• vuurfreter
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06-2024
Inmiddels al diverse malen getracht Windows 10 te installeren.

Na het opnieuw opgestart te hebben komt er een BSOD met de melding:

System Thread Exception not handled (NTFS.sys). Na het opnieuw opstarten kwam de errorcode: C1900101-20017 - 0x20017. Zoeken op internet levert driver issues (videokaart) en processor core oplossingen.

Ik kom er geen wijs meer uit . Via diverse sites heb ik het volgende gedaan:

- Videokaart drivers opnieuw geïnstalleerd
- Processor cores geminimaliseerd
- Bios update
- Opschoning
- Printer verwijderd

Tot op heden heeft niets geholpen.

De log heb ik op pastebinhttp://pastebin.com/NjTVJEud gezet.

Kan iemand mij helpen wijs te worden uit deze log waar het probleem zich voordoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:31
Leuke ervaring met Microsoft mbt Win10 :(

Had een legale Windows 8 Pro installatie en eind 2014 naar de insider builds gegaan.
Nu wilde ik van de insider builds af en had ik op een andere SSD een clean instal van Win10 gedaan.
Echter wilde die niet activeren, want ik heb geen win10 key.

Dus ook een clean win 8 install gedaan op de oude SSD om die te activeren en te upgraden.
Echter werkte de product key niet. Na uren in de wacht te hebben gedaan bij de NL helpdesk en er 4 verschillende mensen naa mijn probleem gekeken te hebben was er eindelijk iemand die mij het probleem kon vertellen. Ik had geen volledige win8 licentie maar een upgrade licentie. Ja dat klopt. Ik heb ooit Win 7 betaald geupgrade naar Win 8. En die win 7 kwam van Vista upgrade af. Dus de slimste bij de helpdesk vertelde mij dat ik Vista maar even moest installeren en upgraden dan kwam ik uiteindelijk bij Windows 10 uit.

Na uren gekut te hebben met Vista (iso vinden, drivers die werken op nieuwe HW, SP2, etc geinstalleerd te hebben) was het tijd om het product te activeren. Ging perfect. Omdat Vista niet naar Win10 update de volgende stap... Win7 upgrade. De Microsoft pagina gevolgd hoe te upgraden en nadat Windows Vista naar Windows 7 geupdate was zag ik dat deze niet geactiveerd was.... serie nummer invullen had ook geen zin, want een Vista serie nummer.

Weer helpdesk Microsoft en die wisten mij te vertellen dat ik NIET meer van Vista naar Windows 7 kan upgraden. Dit omdat het een tijd gratis is geweest en dat is nu niet meer. Dus uiteindelijk zit ik met een Win 7 > Win 8 licentie die ik niet kan gebruiken omdat het toen een bepaalde periode gratis was. Beetje gek maar ook niet nagedacht van mijn kant. Ben ook boos dat ik zoveel tijd kwijt ben geweest terwijl ze mij dit bij Microsoft niet een paar dagen eerder wisten te vertellen. Van kastje naar muur...

Anyway windows 10 licentie gekocht (volledige dit keer). De andere licenties ga ik van de hand doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:36
The Source schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:16:
Anyway windows 10 licentie gekocht (volledige dit keer). De andere licenties ga ik van de hand doen.
Dat had je jezelf kunnen besparen, aangezien je ook de upgrade versie van Win7/8 eenvoudig clean kunt installeren. Kwestie van een generieke installatie key gebruiken en daarna activeren met je eigen upgrade key (zie o.a.winsupersite). Zolang je de originele Vista licentie maar bewaart kun je zo volledig legit naar 10. Ik heb zo nog een 8.1 systeem draaien op een XP licentie.

[ Voor 68% gewijzigd door mtr33 op 28-08-2015 19:23 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok ik ga nu opnieuw de upgrade uitvoeren (vandaag of morgen) maar heb mijn HDD vervangen en vroeg me af of dat impact heeft op de installatie? denk dat alleen CPU, mainboard, VGA kaart wordt opgenomen in hardware profiel maar kan ernaast zitten natuurlijk

iemand meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:53:
denk dat alleen CPU, mainboard, VGA kaart wordt opgenomen in hardware profiel maar kan ernaast zitten natuurlijk
Als het goed is, doet alleen het moederbord ertoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
mtr33 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:53:
[...]

Dat had je jezelf kunnen besparen, aangezien je ook de upgrade versie van Win7/8 eenvoudig clean kunt installeren. Kwestie van een generieke installatie key gebruiken en daarna activeren met je eigen upgrade key (zie o.a.winsupersite). Zolang je de originele Vista licentie maar bewaard kun je zo volledig legit naar 10. Ik heb zo nog een 8.1 systeem draaien op een XP licentie.
Heb je daar een linkje van? Met een upgrade key een volledige installatie installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

The Source schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:44:
[...]
Heb je daar een linkje van? Met een upgrade key een volledige installatie installeren?
Is een publiek geheim dat dit mogelijk is. mtr33 geeft ook een website aan waar o.a. die info te vinden is.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:53:
ok ik ga nu opnieuw de upgrade uitvoeren (vandaag of morgen) maar heb mijn HDD vervangen en vroeg me af of dat impact heeft op de installatie? denk dat alleen CPU, mainboard, VGA kaart wordt opgenomen in hardware profiel maar kan ernaast zitten natuurlijk

iemand meer info?
Kwestie van Googlen.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:40
mtr33 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:53:
[...]

Dat had je jezelf kunnen besparen, aangezien je ook de upgrade versie van Win7/8 eenvoudig clean kunt installeren. Kwestie van een generieke installatie key gebruiken en daarna activeren met je eigen upgrade key (zie o.a.winsupersite). Zolang je de originele Vista licentie maar bewaard kun je zo volledig legit naar 10. Ik heb zo nog een 8.1 systeem draaien op een XP licentie.
Ja, beslis jij even voor hem , of die geld weg gegooid heeft. Hij bewandelt wel de legale weg, jouw trucje wat minder. Ben zelf ook niet roomser dan de Paus, maar laat zijn aankoop lekker in z'n waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Sjah schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:01:
[...]

Ja, beslis jij even voor hem , of die geld weg gegooid heeft. Hij bewandelt wel de legale weg, jouw trucje wat minder. Ben zelf ook niet roomser dan de Paus, maar laat zijn aankoop lekker in z'n waarde.
Het geld boeit mij niet zo. Maar wel dat Microsoft zegt dat het niet kan. Echter begrijp ik dus dat het niet zo'n legale manier is. Ik heb gezocht op supersite, etc. maar kan niets vinden. Iemand wat tips dat ik gerichter kan zoeken en vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hmmm, vandaag een leuke. Asus Laptop met W7 Ultimate erop. W10 usb stikje erin, format/delete alle partities en install... En wat ziet mijn oog?! Windows 10 activated? Ik dacht dat het mijn W8.1 stikje was maar om wat voor vage reden is W10 gewoon netjes geactiveerd.

Nog een lege ssd gepakt nogmaals w10 installatie gestart op een andere laptop (Toshiba) en ook geactiveerd... Ik snap het even niet meer.

Beide systemen hadden W7 (premium en ultimate) en ik heb hem niet geupdate/geupgrade maar echt leeg gegooid voor de W10 installatie als in een kale installatie.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
The Source schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:11:
[...]

Het geld boeit mij niet zo. Maar wel dat Microsoft zegt dat het niet kan. Echter begrijp ik dus dat het niet zo'n legale manier is. Ik heb gezocht op supersite, etc. maar kan niets vinden. Iemand wat tips dat ik gerichter kan zoeken en vinden?
Niets "illegaals" aan zolang je maar een geldige retail basislicentie in je bezit hebt of een OEM die bij het betreffende systeem hoort. Helaas weer een voorbeeld van een verschil in de juridische legitimiteit van een systeem en een succesvolle installatie & activatie. MS heeft in sommige van haar producten technische drempels die het soms onmogelijk maken te doen wat je volgens de licentie wel mag. Denk aan het installeren van 8.1 met een 8 key. In de licentie geen beperking, maar is niet altijd zonder meer mogelijk. Dat sommigen de win7 "upgrade over upgrade" gebruikten om hun systeem te activeren zonder dat zij over een volledige licentie beschikten, betekent nog niet dat dit voor een legitieme gebruiker een schending van de licentievoorwaarden is.

MS zegt vaak dat iets niet kan omdat ze niet aansprakelijk willen zijn wanneer er iets mis gaat. Net als bij veel andere elektronica: het kan wel, maar de fabrikant ondersteunt het niet. Daarmee is het zeker nog niet een schending van de licentievoorwaarden.

[ Voor 8% gewijzigd door mtr33 op 28-08-2015 19:32 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]prutser001 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:21:
Hmmm, vandaag een leuke. Asus Laptop met W7 Ultimate erop. W10 usb stikje erin, format/delete alle partities en install... En wat ziet mijn oog?! Windows 10 activated? Ik dacht dat het mijn W8.1 stikje was maar om wat voor vage reden is W10 gewoon netjes geactiveerd.

Misschien omdat Microsoft netjes je moederboard scant om te kijken of je in aanmerking komt voor windows 10 i.p.v. een product code in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 00:31
Kan laatste versie van Windows niet installeren, keert telkens terug naar 10525

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:59:
[quote]prutser001 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 17:21:

Misschien omdat Microsoft netjes je moederboard scant om te kijken of je in aanmerking komt voor windows 10 i.p.v. een product code in te voeren.
Inderdaad een grappige. Bijna het zelfde.

Mijn 6730b HP/Compaq laptop was fout gegaan tijdens de upgrade van 8.1 naar 10. Dus ik dacht, ik installeer Windows 10 rechtstreeks vanaf ISO. Tijdens de installatie geef ik aan bij personaliseren dat het een "bedrijfs computer" is. Dan wordt deze niet verbonden aan een MS Account.

Dat kon ook niet wat ik had geen WiFi. Ik log aan met lokale account en zie dat hij niet geactiveerd is. Ik installeer een nieuwe WiFi driver en maak contact met mijn WiFi. En nu komt het grappige. Hij is geactiveerd zonder MS account in te geven. En sterker nog, hij staat ook netjes in mijn Microsoft Account er bij met de nieuwe naam. Zonder dat ik ingelogged ben geweest op mijn Microsoft Account met dat ding.

Heel wazig.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wim-Bart schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:01:
[...]

Inderdaad een grappige. Bijna het zelfde.

Mijn 6730b HP/Compaq laptop was fout gegaan tijdens de upgrade van 8.1 naar 10. Dus ik dacht, ik installeer Windows 10 rechtstreeks vanaf ISO. Tijdens de installatie geef ik aan bij personaliseren dat het een "bedrijfs computer" is. Dan wordt deze niet verbonden aan een MS Account.

Dat kon ook niet wat ik had geen WiFi. Ik log aan met lokale account en zie dat hij niet geactiveerd is. Ik installeer een nieuwe WiFi driver en maak contact met mijn WiFi. En nu komt het grappige. Hij is geactiveerd zonder MS account in te geven. En sterker nog, hij staat ook netjes in mijn Microsoft Account er bij met de nieuwe naam. Zonder dat ik ingelogged ben geweest op mijn Microsoft Account met dat ding.

Heel wazig.
Hoop dat het ook zo blijft en dat niet ineens na een maand de melding komt dat je windows niet meer werkt. Het is wel een beetje vreemd ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:15:
[...]

Hoop dat het ook zo blijft en dat niet ineens na een maand de melding komt dat je windows niet meer werkt. Het is wel een beetje vreemd ja.
Het grappige is dat ie gewoon bij mijn "Devices" staat in mijn MS Account omdat hij waarschijnlijk al als Windows 8.1 ooit onder mijn account geregistreerd stond.

Overigens net gekeken en mijn dc7900 staat er nu ook bij, zelfde geval. Alleen was die direct al geactiveerd omdat Netwerk kaart het gelijk deed.

[ Voor 25% gewijzigd door Wim-Bart op 28-08-2015 22:18 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:23

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Zojuis op de "twins" (2 exact dezelfde PC's) de upgrade getracht te installeren maar hij blijft bij upgraden vast zitten bij 1% en bij tweede attempt blijft hij hangen bij 0% op beide PC's, wel gaat hij meteen naar 2% copying. Zou het kunnen zijn dat mijn M2 SSD drives het probleem zijn bij dit euvel? Ik heb zowel geprobeerd via de reguliere weg windows update als via de tool die het makkelijker schijnt te maken.

Verder heb ik een clean install gedaan en een upgrade gedaan zonder drivers en met drivers, maar maakte beide geen verschil. Ik heb uiteindelijk op 1 van de 2 PC'S een error message gehad maar vergeten op te schijven maar wel gezocht en niks kunnen vinden op Google, had iets te maken met een "image" file. Vreemde is, of misschien ook niet, dat beide PC's hetzelfde probleem hadden.

Systemen zijn beide uitgerust met Predator HyperX M.2 SSD PCIe G2 x4 drives.

Het is niet dat ik haast heb met de upgrade maar het is wel vreemd dat ik overal lees dat met nieuwe systemen het geen probleem zou mogen zijn, maar met oudere wel. Nu is het zo dat mijn systemen heel nieuw zijn en ik het dus vreemd vind. Wel zou ik mij voor kunnen stellen dat deze M2 drives voor driver issues zorgen en daardoor de upgrade niet lukt, aangezien het een clean install betreft?

Overige systeem specificaties zijn:
Intel core i7 5930K
16 GB DDR4
Asus Deluxe X99
Asus 980GTX Strix
boven genoemde M.2. drive
Samsung 850 pro 1TB SSD (waar ik mijn Windows niet op wil hebben want wil dit op mijn M.2. drive hebben)

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Okee ik heb nu windows 10 draaien na een upgrade, wat ik alleen wil is een clean install...
Normaliter zou ik DVD van winsdows 10 gebruiken en de computer hiervanaf te laten booten.

Ik lees alleen op internet dat dit niet werkt met mijn huidige Windows 7 key onder de computer.
Klopt dit?

Gaat dit überhaupt werken?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
dfrenner schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:52:
Okee ik heb nu windows 10 draaien na een upgrade, wat ik alleen wil is een clean install...
Normaliter zou ik DVD van winsdows 10 gebruiken en de computer hiervanaf te laten booten.

Ik lees alleen op internet dat dit niet werkt met mijn huidige Windows 7 key onder de computer.
Klopt dit?

Gaat dit überhaupt werken?
Na de upgrade en het koppelen van je pc aan een microsoft account, kun je gewoon een clean install doen. Na het inloggen met je microsoft account wordt jouw pc gewoon weer geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
Geen MS account nodig; na de succesvolle activatie van de upgrade is het hardware ID geregistreerd. Een clean install is daarna ook zonder mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:31
W10 draait inmiddels al enige tijd zonder problemen en de mogelijkheden om terug te keren naar W7 heb ik al de pas afgesneden. Ik zie alleen nog de map c:\windows\panther (alles in blauwe letters), die niet werd verwijderd met het verwijderen van de installatiebestanden. Zijn er problemen bekend met het handmatig verwijderen? Kan daar verbazingwekkend genoeg niets over vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Brunniepoo op 29-08-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 09:43

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Brunniepoo schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:16:
W10 draait inmiddels al enige tijd zonder problemen en de mogelijkheden om terug te keren naar W7 heb ik al de pas afgesneden. Ik zit alleen nog de map c:\windows\panther (alles in blauwe letters), die niet werd verwijderd met het verwijderen van de installatiebestanden. Zijn er problemen bekend met het handmatig verwijderen? Kan daar verbazingwekkend genoeg niets over vinden.
Die zou zonder problemen weg moeten kunnen. Was in win7 en daarvoor ook al zo. Na een upgrade kan de directory best groot zijn. In mijn win10 install heb ik hem laten staan. Bij mij is hij niet heel groot.

Zie ook https://support.microsoft.com/en-us/kb/927521 daar vind je info over meerdere loglocaties (waar de panther folder er ook een van is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:31
Mystic Spirit schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:33:
[...]

Die zou zonder problemen weg moeten kunnen. Was in win7 en daarvoor ook al zo. Na een upgrade kan de directory best groot zijn. In mijn win10 install heb ik hem laten staan. Bij mij is hij niet heel groot.

Zie ook https://support.microsoft.com/en-us/kb/927521 daar vind je info over meerdere loglocaties (waar de panther folder er ook een van is)
Groot is het in mijn geval evenmin (142 MB), maar als het toch nergens voor nodig is en verwijderen geen kwaad kan: weg ermee! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 09:43

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Brunniepoo schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:36:
[...]

Groot is het in mijn geval evenmin (142 MB), maar als het toch nergens voor nodig is en verwijderen geen kwaad kan: weg ermee! >:)
Dat is 100x groter dan bij mij (1,4MB compressed en 12MB uncompressed). In dat geval had hij bij mij ook het veld moeten ruimen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Mystic Spirit op 29-08-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:23

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ik heb gevonden wat er aan de hand is met mijn windows 10 upgrade die niet werkt. Schijnbaar heeft het te maken met die Hyperx Predator M2, zie:

http://www.kingston.com/u...products?model=SHPM2280P2
"Kingston is aware of the Windows 10 upgrade issue and we are working diligently to resolve the matter. We will post a firmware update once a solution is found.
Currently, the only work-around is to run a fresh install rather than an upgrade. Use the following link to create bootable disk to install Windows 10
"

Dus mensen met een hyperx perdator m2 kunnen beter even wachten met upgraden. Verder is het ook zo dat die M2 SSD problemen heeft onder windows 10 en dat dus nog een reden is om niet te upgraden naar windows 10 totdat er een firmware update is.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Dragunov schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:47:
Kan laatste versie van Windows niet installeren, keert telkens terug naar 10525
Vandaag nogmaals geprobeerd en opeens komt er na een reboot op het scherm dat vorige versie wordt hersteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Dragunov schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:09:
[...]

Vandaag nogmaals geprobeerd en opeens komt er na een reboot op het scherm dat vorige versie wordt hersteld
Je zit in het foute forum. Dit is windows 10 Installatie en upgrade uitdagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Het is toch een installatie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als je zo nodig moet spammen, doe het dan in ieder geval op de juiste plek

[Windows 10] Insider Preview Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrX_Cuci
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-09 21:27
Vandaag zonder problemen geupgrade van Windows 8.1 naar Windows 10 (afgezien van het feit dat ik het upgrade icoon nooit te zien heb gekregen en de bewuste KB wel was geïnstalleerd) met de media creation tool van MS. Kan ik met mijn lokale account nu ook een clean herinstallatie van Windows 10 doen? Product key is bekend, want die kun je terug vinden in "systeem" of moet ik dan echt eerst een microsoft account er aan koppelen? Google actie levert alleen maar Windows 7 en 8 resultaten op. Die herstel optie vertrouw ik niet helemaal. Ik gooi liever de partitie leeg en doe een herinstallatie vanaf de MS Windows 10 ISO

[ Voor 12% gewijzigd door MrX_Cuci op 29-08-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Reepje schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:25:
[...]

Als je zo nodig moet spammen, doe het dan in ieder geval op de juiste plek

[Windows 10] Insider Preview Ervaringen & Discussie
Dat is als je eenmaal in een versie zit, ik zit nog altijd in installatie, dus denk niet dat je correct bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Freakster86 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:58:
[...]

Na de upgrade en het koppelen van je pc aan een microsoft account, kun je gewoon een clean install doen. Na het inloggen met je microsoft account wordt jouw pc gewoon weer geactiveerd.
mtr33 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:24:
Geen MS account nodig; na de succesvolle activatie van de upgrade is het hardware ID geregistreerd. Een clean install is daarna ook zonder mogelijk.
Nou dat ging echt voor geen meter.... :(

Ik had windows 10 geupgrade vanuit windows 7, werkte zonder problemen, alleen er stond nog zo veel rotzooi op en oude apps.

Daarom wilde ik een clean install...

Eerst via instellingen een clean install geprobeerd te doen. Dus dan gaat hij hem zonder behoud van aps en bestanden opnieuw installeren vanuit windows 10 zelf.

Na een paar uur terug naar de laptop en zit hij in een loop, waarbij na bios de error komt met "inaccessable_boot_device".

Gelukkig had ik bij het downloaden van Windows 10 ook een ISO gedwonload en gebrand.

Dus nu start ik op vanaf DVD om Windows 10 opnieuw te installeren en moet ik de productcode invoeren.
Ik voer de "oude" Windows 7 productcode van onderkant laptop in (die is toch geupgrade naar Windows 10?)

Melding:
Productcode werkt niet, controleer productcode....

Ik zit vast....
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
dfrenner schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:49:

Gelukkig had ik bij het downloaden van Windows 10 ook een ISO gedwonload en gebrand.

Dus nu start ik op vanaf DVD om Windows 10 opnieuw te installeren en moet ik de productcode invoeren.
Ik voer de "oude" Windows 7 productcode van onderkant laptop in (die is toch geupgrade naar Windows 10?)

Melding:
Productcode werkt niet, controleer productcode....

Ik zit vast....
Iemand een idee?
Dit is een makkelijk raadsel !

Een windows 7 productcode werkt natuurlijk niet voor windows 10.

Oplossing: laat dat vakje leeg (want je hebt geen productcode voor windows 10). Als de instal eenmaal compleet is zal die zichzelf activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Reepje schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:52:
[...]

Oplossing: laat dat vakje leeg (want je hebt geen productcode voor windows 10). Als de instal eenmaal compleet is zal die zichzelf activeren.
Okee, overslaan leek greyd out...
Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Reepje schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:52:
[...]

Nee he, verkeerde versie van Windows 10...
Even vergeten dat ik een Windows 10 Education key heb gekocht, maar dat die voor mijn Vista laptop bedoeld was...

Deze laptop draaide Windows 7 pro...

Is er een manier om Windows 10 pro te installeren? Dus is het medium vrij toegankelijk?

Edit:
Wat een gedoe, ik ga nu een nieuw medium proberen te genereren (USB) met Windows 10 pro en dan die installeren.

Ik was helemaal vergeten dat de DVD die ik laatst had gemaakt een Education was... (gekocht via surfspot).
Maar mijn vrouw draait vista, daar was hij voor bedoeld...

Ik draaide 7 pro en krijg dus een gratis upgrade, mijn vrouw met Vista niet...

Even vergeten dat het dus echt een andere versie is op het installatiemedium...

[ Voor 25% gewijzigd door BlakHawk op 29-08-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:38
Tortelli schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:04:
Was vandaag even bij oom en tante met een Acer Aspire Switch 10 (32GB voor WIndows in de tablet + 500GB hdd in toetsenbord verwacht ik).
Gehele WIndows schijf is ~25GB (recovery van 6-7GB??) waardoor hij Windows 10 niet wil installeren door te weinig hdd ruimte. Staat nog zo goed als niets op (op de rommel van Acer na).

Is hier een eenvoudige oplossing voor om alsnog naar Windows 10 te gaan?.
Als je tablet de hdd in het keyboard als schijf ziet kun je daar de bestanden uit de ISO file opzetten en van daar uit de upgrade uitvoeren.
Neem aan dat tijdens downloaden van de bestanden naar de C-schijf van 32Gb de installer gewoon ermee kapt zonder te zeggen dat er te weinig ruimte is.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Laatst online: 10:43
Ik heb een beetje een noob vraag, ik draai momenteel op Windows 7 Pro (in alle eerlijkheid een illegale versie). Nu ben ik student en heb ik de Windows 10 Education versie bemachtigd (legaal) en wil ik graag een clean install doen naar Windows 10. Ik heb hiervoor via de microsoft tool een USB media gecreëerd, dus hiermee verder helemaal geen problemen.

Echter, ik heb in mijn PC (los van mijn overige opslag en SSD waarop ik het besturingssysteem ga installeren) 2x 2 TB schijven zitten welke ik gebruik voor opslag. Ik heb wel vaker een clean install gedaan van windows 7 en hiermee de data op de 2 schijven gewoon behouden, maar ik twijfel toch een beetje of ik geen risico loop om de data te verliezen met de install van windows 10.

Maak ik me zorgen om niks, en werkt de install van windows 10 en het herkennen van mijn schijven verder hetzelfde als in windows 7. Of moet ik toch ergen mee op gaan letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:50
Willem1990 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 20:14:
Ik heb een beetje een noob vraag, ik draai momenteel op Windows 7 Pro (in alle eerlijkheid een illegale versie). Nu ben ik student en heb ik de Windows 10 Education versie bemachtigd (legaal) en wil ik graag een clean install doen naar Windows 10. Ik heb hiervoor via de microsoft tool een USB media gecreëerd, dus hiermee verder helemaal geen problemen.

Echter, ik heb in mijn PC (los van mijn overige opslag en SSD waarop ik het besturingssysteem ga installeren) 2x 2 TB schijven zitten welke ik gebruik voor opslag. Ik heb wel vaker een clean install gedaan van windows 7 en hiermee de data op de 2 schijven gewoon behouden, maar ik twijfel toch een beetje of ik geen risico loop om de data te verliezen met de install van windows 10.

Maak ik me zorgen om niks, en werkt de install van windows 10 en het herkennen van mijn schijven verder hetzelfde als in windows 7. Of moet ik toch ergen mee op gaan letten?
Je hoeft nergens op te letten, b ehalve dat je niet handmatig zelf aangeeft tijdens de installatie dat je die schrijven wilt formateren.

Gewoon installeren en gaan ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
snah001 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:38:
[...]

Als je tablet de hdd in het keyboard als schijf ziet kun je daar de bestanden uit de ISO file opzetten en van daar uit de upgrade uitvoeren.
Neem aan dat tijdens downloaden van de bestanden naar de C-schijf van 32Gb de installer gewoon ermee kapt zonder te zeggen dat er te weinig ruimte is.
Je kunt / moet gewoon een losse ISO downloaden via MS om te upgraden?.
De officiele "upgrade" installeer zeurt meteen dat er te weinig ruimte is. Heb ze verteld dat ik eea na hun vakantie wel eens fix ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 17:03

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb een raar probleem met de windows 10 installatie. Bij een 2 tal mensen heb ik het nu al meegemaakt dat hun (legale) office 2010 niet geactiveerd kon worden na het updaten van windows 10. Bij 1 heb ik office zelfs opnieuw geinstalleerd maar activeren doet die niet. Hij blijft maar aangeven dat de key incorrect is.

Het gaat zich om gewone windows 10 home upgrades en office 2010 pro (slim versies). Weet iemand toevallig een oplossing hiervoor?

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:42
Heb misklik gedaan met de aanmelding ervoor (invullen Email), maar nu wel wachten op een Notificatie voor de upgrade
Nu 4 dagen verder, en krijg niet de volgende notificatie.
En nou wou ik via de Media creation tool installeren, maar vraag naar een Key.

Nieuwe Laptop, alle 8.1 updates ge-installeerd, maar er gebeurd verder niks.

En heb de Opening gelezen vind vind het een beetje onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marctsm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-03-2024
Psyonara schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:17:
Heb misklik gedaan met de aanmelding ervoor (invullen Email), maar nu wel wachten op een Notificatie voor de upgrade
Nu 4 dagen verder, en krijg niet de volgende notificatie.
En nou wou ik via de Media creation tool installeren, maar vraag naar een Key.

Nieuwe Laptop, alle 8.1 updates ge-installeerd, maar er gebeurd verder niks.

En heb de Opening gelezen vind vind het een beetje onduidelijk.
maak met Rufus : https://rufus.akeo.ie/ een usb stik aan, en zet daar de media creation tool op, daarna in windows de windows10 starten, als ie vraagt om een key mag je dat gerust negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
marctsm schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:20:
[...]

maak met Rufus : https://rufus.akeo.ie/ een usb stik aan, en zet daar de media creation tool op, daarna in windows de windows10 starten, als ie vraagt om een key mag je dat gerust negeren.
Hoe negeer je die key vraag?
Ik heb een iso gebrand van Windows 10, maar bij het key scherm zie ik geen andere optie dan key ingeven of installatie annuleren.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
martinusz schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:33:
[...]

Ik heb een iso gebrand van Windows 10, maar bij het key scherm zie ik geen andere optie dan key ingeven of installatie annuleren.
In dat geval probeer je de verkeerde windows versie te instaleren, of je systeem heeft nog nooit windows10 geactiveerd gehad en probeer je nu een clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:35
martinusz schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:33:
[...]

Probeer deze windows 10 iso eens http://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench
Ik had daar geen problemen mee en kon de serienummer gewoon skippen.

[ Voor 8% gewijzigd door Barfman op 01-09-2015 23:43 ]

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

marctsm schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:20:
[...]
Waarom zou je de MediaCreationTool op een USB stick gaan plaatsen? Die tool kun je zo vanuit de huidige Windows (7/8/8.1) starten en werkt dan je huidige Windows naar V10 bij, daar heb je geen USB of andere externe opslag voor nodig.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

hardware-lover schreef op woensdag 02 september 2015 @ 00:24:
[...]

Waarom zou je de MediaCreationTool op een USB stick gaan plaatsen? Die tool kun je zo vanuit de huidige Windows (7/8/8.1) starten en werkt dan je huidige Windows naar V10 bij, daar heb je geen USB of andere externe opslag voor nodig.
De media creation tool zelf niet op USB stick zetten, maar de gedownloadde installatie van W10 kun je wel in sommige omstandigheden beter op de USB laten zetten door Mediacreationtool.
In mijn geval omdat hij anders de ruimte op de C schijf gewoon volschreef met de download, om vervolgens bij installatie wederom een uitgepakte kopie er neer te zetten en de W7 installatie naar Windows.old op de zelfde schijf te zetten. Oftewel ruimt gebrek. Via USB lukte dat wel.

In mijn geval werkte overigens een clean install via bootable USB niet (zie verder terug in topic) omdat mijn chipset dat toch niet bleek te ondersteunen. Vervolgens middels Branden op DVD is dat wel gelukt en ben ik van een Win 7 pro 32bit naar een W10 pro 64bit gegaan.
W7 --> update via MCT --> USB --> W10 32bit --> activatie --> via MCT W10 64bit ISO download --> branden naar DVD bootable --> clean install met format van de C schijf --> negeren van key-invulvelden (wel hardnekkig trouwens) --> daarna inloggen in W10 met microsoft account --> wederom activatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
Reepje schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:37:
[...]

In dat geval probeer je de verkeerde windows versie te instaleren, of je systeem heeft nog nooit windows10 geactiveerd gehad en probeer je nu een clean install.
Hij loopt nu gewoon via media creation tool, was inderdaad gewoon te ingewikkeld bezig :p

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Get!em schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:48:
[...]
De media creation tool zelf niet op USB stick zetten, maar de gedownloadde installatie van W10 kun je wel in sommige omstandigheden beter op de USB laten zetten door Mediacreationtool.
In mijn geval omdat hij anders de ruimte op de C schijf gewoon volschreef met de download, om vervolgens bij installatie wederom een uitgepakte kopie er neer te zetten en de W7 installatie naar Windows.old op de zelfde schijf te zetten. Oftewel ruimt gebrek. Via USB lukte dat wel.

[knip]
Klopt, bij ruimtegebrek, zoals bij sommige tablet's die enkel voorzien zijn van een 32GB SSD opslag, is het zelfs vanzelfsprekend dat Windows 10 vanaf een extern medium wordt geïnstalleerd. Maar daar ging het hier niet om. Als men advies wil geven dan graag een gedegen advies, anders heeft een ander er zo weinig aan.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep1222
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-08 15:54
Hebben meer mensen het volgende probleem?
Vandaag heb ik op mijn laptop een clean install gedaan. Alles is goed gegaan. Verschillende programma's geïnstalleerd, waaronder bijvoorbeeld het office pakket.
Nu wil ik bijvoorbeeld word opstarten. Ik ben gewend om dit te doen door op de start knop te klikken en vervolgens word in te typen en op enter te klikken.
Nu is het probleem, op mijn laptop werkt dit niet meer. Word staat wel in de lijst tussen alle apps, maar word zelf vindt hij niet als ik zoek in het startmenu. Dit geldt niet alleen voor wordt, maar voor alle programma's die ik heb geïnstalleerd. Wie weet hoe ik dit moet oplossen? De service "windows search" is wel gestart.

Mvg,

Joep1222

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barkrukhenkie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:13
We weten inmiddels allemaal dat, wanneer je Windows 10 wilt activeren, je moet upgraden vanuit een legale en geactiveerde Windows 7 of 8.1. Pas daarna kan je een schone installatie uitvoeren zonder activatie perikelen.

Gevonden op Reddit en inmiddels meerdere malen met succes uitgevoerd; schone installatie Windows 10 zonder eerst heel de upgrade uit te voeren.

De upgrade is normaal gesproken nodig om je Windows 7/8 key + hardware bij Microsoft "aan te melden" laat maar zeggen. Na deze "aanmelding" zal Microsoft je machine na een eventuele schone installatie herkennen en activeren.

Het blijkt dat deze "aanmelding" tijdens het upgrade proces in 2 stappen wordt uitgevoerd; tijdens de compatibiliteitscontole wordt er een xml bestand gegenereerd. Na de upgrade wordt dit bestand ingediend bij Microsoft en Windows automatisch geactiveerd.

Wanneer je nog op 7 of 8.1 zit en direct een schone installatie wilt doen kan dat op de volgende manier.

Vereisten:
- Voor de upgrade in aanmerking komende Windows (7/8.1 geactiveerd, geen Enterprise)
- Bootable Windows 10 installatie medium met de versie waarnaar je licentietechnisch mag upgraden. Dus Starter/Home/Core = Home en Pro/Ultimate = Pro. Taal is niet belangrijk.

Procedure:
- Op je installatie stick of dvd staat in de map sources het bestand gatherosstate.exe. Kopieer deze naar je bureaublad en voer hem uit. Je ziet niks gebeuren maar een ogenblik later staat er op je bureaublad een bestand met de naam GenuineTicket.xml. Kopieer dit bestand naar een veilige plek.

- Boot je machine vanaf je installatiemedium en voer een schone installatie van Windows 10 uit zonder key in te vullen. Hier wordt 2 keer om gevraagd, dus 2 keer overslaan.

- Na de installatie kopieer je het bestand GenuineTicket.xml naar de map C:\ProgramData\Microsoft\Windows\ClipSVC\GenuineTicket\

- Herstart de pc of herstart de service "Client License Service" (win+r services.msc of cmd als Administrator en dan het commando "net stop clipsvc && net start clipsvc").

- Windows zal nu na verloop van tijd automatisch worden geactiveerd, maar je kan dit ook forceren door cmd als Administrator uit te vieren en dan het commando "slmgr -ato" in te geven.

Nb. Wil je op deze manier van 32 bit upgraden naar 64 bit dan moet je de gatherosstate.exe van de 32bit installatie uitvoeren en daarna installeren met de 64 bit versie en vice versa.

(Bron: https://www.reddit.com/r/...pgrade_to_install_10_from)

[ Voor 5% gewijzigd door Barkrukhenkie op 03-09-2015 05:33 ]

• mtr33
Let op: de folder C:\ProgramData\Microsoft\Windows\ClipSVC\GenuineTicket is een hidden folder.

• DieEneSjoerd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09-2015
Hey mede Tweakers,

Ik heb een vraag omtrent mijn Windows 10 installatie die ik eindelijk heb afgerond. Ik heb echter eerst een upgrade uitgevoerd en ben toen voor een schone installatie gegaan vanaf USB wat briljant werkte. Nu ben ik geüpgrade vanaf Windows 8.1 en op de USB stond een Windows 10 Pro versie.

Zoals je al raadt, wordt mijn Windows 10 activatie niet afgerond. Hoe zou dit komen? Omdat ik nooit in aanmerking ben gekomen voor een Windows 10 Pro versie? Had ik lekker bij Windows 10 Home moeten blijven zoals de upgrade automatisch deed?

Als bovenstaande ja is, werkt het dan om Windows 10 Home opnieuw te installeren? Wordt die dan wel geactiveerd?

Alvast bedankt!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
DieEneSjoerd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:36:
Hey mede Tweakers,

Ik heb een vraag omtrent mijn Windows 10 installatie die ik eindelijk heb afgerond. Ik heb echter eerst een upgrade uitgevoerd en ben toen voor een schone installatie gegaan vanaf USB wat briljant werkte. Nu ben ik geüpgrade vanaf Windows 8.1 en op de USB stond een Windows 10 Pro versie.

Zoals je al raadt, wordt mijn Windows 10 activatie niet afgerond. Hoe zou dit komen? Omdat ik nooit in aanmerking ben gekomen voor een Windows 10 Pro versie? Had ik lekker bij Windows 10 Home moeten blijven zoals de upgrade automatisch deed?

Als bovenstaande ja is, werkt het dan om Windows 10 Home opnieuw te installeren? Wordt die dan wel geactiveerd?

Alvast bedankt!
Ik denk dat je jezelf al deels hebt beantwoord. Schijnbaar kwam je voor Home in aanmerking en niet voor Pro. Dan gaat de activatie dus ook niet werken.

Als je dus al wel succesvol geactiveerd was voor Home kun je nu gewoon een schone Home install doen (en dus activeren).

• DieEneSjoerd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09-2015
barrymossel schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:38:
[...]

Ik denk dat je jezelf al deels hebt beantwoord. Schijnbaar kwam je voor Home in aanmerking en niet voor Pro. Dan gaat de activatie dus ook niet werken.

Als je dus al wel succesvol geactiveerd was voor Home kun je nu gewoon een schone Home install doen (en dus activeren).
Oke! Super bedankt! Dan ga ik dat vanavond even proberen! _/-\o_

• mkrmr
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Get!em schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 21:47:
[...]

Fixed it...

Bleek een setting te zijn in het BIOS die te maken had met de processor. Deze setting werd in Windows XP niet ondersteund, in Windows 7 wel, en nu dus onder Windows 10 weer niet...

Door de update vanaf de USB te doen en specifiek in het engels te downloaden, kon ik vanaf Win7 ook mijn apps behouden. (bij update vanaf HDD kon dit niet, had geen taalkeuze.)
Weet je nog welke setting dat was in de BIOS?

Loop nu tegen zelfde 0x30017 aan met een nieuwe Gigabyte Brix die niet van 7 naar 10 te updaten is...

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

gauchov6 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:05:
[...]

Loop nu tegen zelfde 0x30017 aan met een nieuwe Gigabyte Brix die niet van 7 naar 10 te updaten is...
Heb je het allerlaatste W10 BIOS op je Brix gezet?

Testing, one, two ...

• mkrmr
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

hardware-lover schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:17:
[...]

Heb je het allerlaatste W10 BIOS op je Brix gezet?
De laatste die wordt aangeboden door Gigabyte staat erop (F6 voor de GB-BXBT-1900), en die is redelijk recent (februari 2015) maar misschien niet nieuw genoeg...

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

gauchov6 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:25:
[...]
De laatste die wordt aangeboden door Gigabyte staat erop (F6 voor de GB-BXBT-1900), en die is redelijk recent (februari 2015) maar misschien niet nieuw genoeg...
Van dat type Brix zie ik inderdaad niet die problemen staan die van andere Brix modellen wel bekend waren. Omdat jij vanaf Windows 7 zou willen upgraden zou je eens naar je systeem-partitie kunen kijken, die moet minimaal 200MB bedragen maar op de meeste W7 systemen die ik nu onder ogen heb gehad is deze "slechts" 100MB waardoor de upgrade mislukt. Het vergroten van die partitie is relatief eenvoudig bij gebruik van een gratis programma. Het e.e.a. valt o.a. hier terug te lezen.

Testing, one, two ...

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gauchov6 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:05:
[...]

Het ging om een setting met multiple processor instellingen. In BIOS stond er duidelijk bij dat OS het moest ondersteunen.

Overigens, de 0x30017 is aan meer oorzaken te wijten. Microsoft heeft een problem-page met alle codes.
http://windows.microsoft....install-errors-windows-10

Er moet er nog ergens een zijn waar die 0x30017 ook op voor komt en daar wees het mij op een BIOS instelling.

Overigens, mijn BIOS is van 2009, dus super oud, dus zeer goed mogelijk dat het bij jou wat anders is.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Barkrukhenkie schreef op donderdag 03 september 2015 @ 01:07:
We weten inmiddels allemaal dat, wanneer je Windows 10 wilt activeren, je moet upgraden vanuit een legale en geactiveerde Windows 7 of 8.1. Pas daarna kan je een schone installatie uitvoeren zonder activatie perikelen.

Gevonden op Reddit en inmiddels meerdere malen met succes uitgevoerd; schone installatie Windows 10 zonder eerst heel de upgrade uit te voeren.

De upgrade is normaal gesproken nodig om je Windows 7/8 key + hardware bij Microsoft "aan te melden" laat maar zeggen. Na deze "aanmelding" zal Microsoft je machine na een eventuele schone installatie herkennen en activeren.

Het blijkt dat deze "aanmelding" tijdens het upgrade proces in 2 stappen wordt uitgevoerd; tijdens de compatibiliteitscontole wordt er een xml bestand gegenereerd. Na de upgrade wordt dit bestand ingediend bij Microsoft en Windows automatisch geactiveerd.

Wanneer je nog op 7 of 8.1 zit en direct een schone installatie wilt doen kan dat op de volgende manier.

Vereisten:
- Voor de upgrade in aanmerking komende Windows (7/8.1 geactiveerd, geen Enterprise)
- Bootable Windows 10 installatie medium met de versie waarnaar je licentietechnisch mag upgraden. Dus Starter/Home/Core = Home en Pro/Ultimate = Pro. Taal is niet belangrijk.

Procedure:
- Op je installatie stick of dvd staat in de map sources het bestand gatherosstate.exe. Kopieer deze naar je bureaublad en voer hem uit. Je ziet niks gebeuren maar een ogenblik later staat er op je bureaublad een bestand met de naam GenuineTicket.xml. Kopieer dit bestand naar een veilige plek.

- Boot je machine vanaf je installatiemedium en voer een schone installatie van Windows 10 uit zonder key in te vullen. Hier wordt 2 keer om gevraagd, dus 2 keer overslaan.

- Na de installatie kopieer je het bestand GenuineTicket.xml naar de map C:\ProgramData\Microsoft\Windows\ClipSVC\GenuineTicket\

- Herstart de pc of herstart de service "Client License Service" (win+r services.msc of cmd als Administrator en dan het commando "net stop clipsvc && net start clipsvc").

- Windows zal nu na verloop van tijd automatisch worden geactiveerd, maar je kan dit ook forceren door cmd als Administrator uit te vieren en dan het commando "slmgr -ato" in te geven.

Nb. Wil je op deze manier van 32 bit upgraden naar 64 bit dan moet je de gatherosstate.exe van de 32bit installatie uitvoeren en daarna installeren met de 64 bit versie en vice versa.

(Bron: https://www.reddit.com/r/...pgrade_to_install_10_from)
Top,die kende ik nog niet. Is wat voor te topicstart !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:13

UTM

UTM schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 20:58:
Sinds ik mijn laptop (Lenovo S21e-20) van Windows 8.1 (Bing) heb geupdate naar Windows 10, heb ik het probleem dat de knoppen (F11 en F12) waarmee ik de helderheid van het beeldscherm kan instellen omgedraaid zijn. F11 - normaal gesproken de toets waarmee ik de helderheid laat afnemen - is nu in één keer de knop geworden die de helderheid laat toenemen, voor F12 heb omgekeerde verhaal. Ik heb dit met zowel de nieuwste als de op een na nieuwste driver voor de videokaart. Het gekke daarbij, is dat wanneer de drivers zijn geïnstalleerd, alles wél correct functioneert (ergo, de functies van F11 en F12 komen overeen met wat zij zouden moeten doen), maar wanneer de laptop wordt uitgezet/aangezet, de knoppen dus zijn omgedraaid.
Iemand enig idee? Google/Tweakers leveren mij nog niet de juiste oplossing.
Weet iemand of hier toevallig al een fix voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:15
Vraagje: als je 2 GB ram hebt, kun je dan beter 32 bit Windows 10 of 64 bit windows 10 pakken? Staat nu 64 bit Windows 7 op, en de cpu is core 2 duo e6550. Als je 64 bit pakt haal je meer uit je cpu qua performance. Maar 64 bit windows verbruikt out of the box iets meer ram toch?

[ Voor 16% gewijzigd door dennis_rsb op 04-09-2015 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDVB
  • Laatst online: 17-07 14:35

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Even mijn ervaring en frustratie delen:

Windows 7 geupgrade naar windows 10. Dat liep moeizaam, na de installatie was windows 10 niet in staat de PC uit te schakelen. Telkens was het nodig de aan knop te gebruiken.
Een aantal dagen later was de foutmelding: Pagefault in non paged area.

Je zou verwachten dat windows 10 opnieuw instellen / systeemherstel oid zou moeten helpen.
Helaas, niets werkte, ook een chkdsk /F hielp niets.
Systeemherstel was ook best nutteloos, bij de eerstvolgende keer opstarten worden die updates je gewoon weer door de strot geramd.

Omdat ik verder geen opties kende om het systeem weer werkend te krijgen, dacht ik schone installatie moet kunnen. Helaas, mijn HD heeft meerdere partities welke ik niet leeg wil gooien. De HD is in EFI modus gepartitioneert, waardoor ik ook vanaf USB stick in EFI modus moet opstarten.
Dat ondersteund mijn moederbord schijnbaar niet.
Dus dan toch eerst maar weer naar windows 7 vanaf de CD.
Nu was ik die sleutel kwijt, maar dat is toch geen probleem zou je denken, de bewuste PC was al eerder als windows 10 geactiveerd.

Helaas, de install beginnen vanuit een niet geactiveerde windows 7 verplicht je tot het invoeren van een sleutel.

Dus nu maar weer windows 7 erop, sleutel opzoeken, activeren, windows 10 erop, tooltje gebruiken om de windows 10 sleutel te achterhalen, die opschrijven.

Maar ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen zo'n sleutel zal gaan achterhalen. Wanneer ik dit euvel volgend jaar zou hebben, zonder sleutel, was ik dan het haasje geweest omdat de upgrade dan niet meer gratis is?

[ Voor 13% gewijzigd door JDVB op 04-09-2015 13:10 ]

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
dennis_rsb schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:02:
Vraagje: als je 2 GB ram hebt, kun je dan beter 32 bit Windows 10 of 64 bit windows 10 pakken? Staat nu 64 bit Windows 7 op, en de cpu is core 2 duo e6550. Als je 64 bit pakt haal je meer uit je cpu qua performance. Maar 64 bit windows verbruikt out of the box iets meer ram toch?
Windows 10 op een 32 bits systeem gebruikt bij mij 840 MB op 2 GB RAM, zodat nog 1,1 GB beschikbaar is .

Kijk bij jouw hoeveel geheugen vrij is. Want 64 bits is eigenlijk niet geschikt bij dergelijk lage RAM, er is te weinig beschikbaar.
Jouw specifieke computer zal met 64 bits echt niet sneller lopen dan met een 32 bits besturingssysteem. Sterker nog, ik schat dat de boel met 32 bits zelfs sneller loopt (in jouw geval dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Reepje schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:19:
[...]

Windows 10 op een 32 bits systeem gebruikt bij mij 840 MB op 2 GB RAM, zodat nog 1,1 GB beschikbaar is .

Kijk bij jouw hoeveel geheugen vrij is. Want 64 bits is eigenlijk niet geschikt bij dergelijk lage RAM, er is te weinig beschikbaar.
Jouw specifieke computer zal met 64 bits echt niet sneller lopen dan met een 32 bits besturingssysteem. Sterker nog, ik schat dat de boel met 32 bits zelfs sneller loopt (in jouw geval dus).
Thanks dan installeer ik wel gewoon een 32 bit Windows 7 en voer dan de upgrade uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
64bits zou gewoon moeten werken met 2GB. Staat zelfs in de systeemvereisten, dus roepen dat het niet geschikt is niet helemaal correct.
RAM:
1 gigabyte (GB) voor 32-bits of 2 GB voor 64-bits

[ Voor 19% gewijzigd door FREAKJAM op 04-09-2015 14:37 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Me
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:34
dennis_rsb schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:02:
Ik zou met 2GB RAM Windows 10 32bits installeren.
64bits gebruikt meer RAM, wat het systeem vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barkrukhenkie
JDVB schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 13:02:
Even mijn ervaring en frustratie delen:

Windows 7 geupgrade naar windows 10. Dat liep moeizaam, na de installatie was windows 10 niet in staat de PC uit te schakelen. Telkens was het nodig de aan knop te gebruiken.
Een aantal dagen later was de foutmelding: Pagefault in non paged area.

Je zou verwachten dat windows 10 opnieuw instellen / systeemherstel oid zou moeten helpen.
Helaas, niets werkte, ook een chkdsk /F hielp niets.
Systeemherstel was ook best nutteloos, bij de eerstvolgende keer opstarten worden die updates je gewoon weer door de strot geramd.

Omdat ik verder geen opties kende om het systeem weer werkend te krijgen, dacht ik schone installatie moet kunnen. Helaas, mijn HD heeft meerdere partities welke ik niet leeg wil gooien. De HD is in EFI modus gepartitioneert, waardoor ik ook vanaf USB stick in EFI modus moet opstarten.
Dat ondersteund mijn moederbord schijnbaar niet.
Dus dan toch eerst maar weer naar windows 7 vanaf de CD.
Nu was ik die sleutel kwijt, maar dat is toch geen probleem zou je denken, de bewuste PC was al eerder als windows 10 geactiveerd.

Helaas, de install beginnen vanuit een niet geactiveerde windows 7 verplicht je tot het invoeren van een sleutel.

Dus nu maar weer windows 7 erop, sleutel opzoeken, activeren, windows 10 erop, tooltje gebruiken om de windows 10 sleutel te achterhalen, die opschrijven.

Maar ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen zo'n sleutel zal gaan achterhalen. Wanneer ik dit euvel volgend jaar zou hebben, zonder sleutel, was ik dan het haasje geweest omdat de upgrade dan niet meer gratis is?
Windows 7 erop hoeft niet. Download de ISO uit de topicwarning (https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10), brand deze op DVD of maak een bootable USB stick volgens methode 2 (als je zeker weet dat je systeem geen UEFI boot ondersteund) van deze instructie: http://www.intowindows.co...otable-usb-of-windows-10/, en installeer daarmee.

Je hebt Windows 10 al geactiveerd gehad, dus in jouw geval gaat activeren vanzelf of eventueel geforceerd door op een elevated commandprompt het commando slmgr -ato in te geven. De sleutel opschrijven heeft geen zin want die is generiek. En je moet hem al helemaal niet gaan invullen bij installeren want dan activeert je Windows zeker niet. Windows installeren zonder key in te vullen, overslaan kiezen. 2 keer.

[ Voor 5% gewijzigd door Barkrukhenkie op 04-09-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Barkrukhenkie schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:34:
[...]
(als je zeker weet dat je systeem geen UEFI boot ondersteund)

Je hebt Windows 10 al geactiveerd gehad, dus in jouw geval gaat activeren vanzelf of eventueel geforceerd door op een elevated commandprompt het commando slmgr -ato in te geven. De sleutel opschrijven heeft geen zin want die is generiek. En je moet hem al helemaal niet gaan invullen bij installeren want dan activeert je Windows zeker niet. Windows installeren zonder key in te vullen, overslaan kiezen. 2 keer.
Dat werkt voor mij helaas pindakaas niet. Vanaf USB geen UEFI (of ik moet iets missen), vanaf CD/DVD/HD wel.
In de bios heb ik een optie om de CD/DVD op legacy of efi te zetten, voor opstarten vanaf USB ontbreekt een dergelijke optie. De stick zelf bevat netjes de /efi/boot/bootx64.efi dus zou geschikt moeten zijn om te gebruiken.

Om die stomme code over te kunnen slaan begrijp ik dat mijn enige optie is om een DVD te gaan branden? Nu is dat branden van DVD's zo 2007, dan zal ik even moeten zoeken of ik ergens nog iets brandbaars onder een dikke laag stof heb liggen.

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barkrukhenkie
JDVB schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:13:
[...]
Dat werkt voor mij helaas pindakaas niet. Vanaf USB geen UEFI (of ik moet iets missen), vanaf CD/DVD/HD wel.
In de bios heb ik een optie om de CD/DVD op legacy of efi te zetten, voor opstarten vanaf USB ontbreekt een dergelijke optie. De stick zelf bevat netjes de /efi/boot/bootx64.efi dus zou geschikt moeten zijn om te gebruiken.

Om die stomme code over te kunnen slaan begrijp ik dat mijn enige optie is om een DVD te gaan branden? Nu is dat branden van DVD's zo 2007, dan zal ik even moeten zoeken of ik ergens nog iets brandbaars onder een dikke laag stof heb liggen.
Je zei eerder en zegt nu weer zelf dat je vanaf USB geen UEFI kan booten. Methode 2 van de link die ik gaf omschrijft de methode om een bootable USB stick te maken voor niet-UEFI. Dat is toch wat je nodig hebt dan? En als je systeem wel UEFI ondersteund moet je methode 1 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Barkrukhenkie schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:24:
[...]

Je zei eerder en zegt nu weer zelf dat je vanaf USB geen UEFI kan booten. Methode 2 van de link die ik gaf omschrijft de methode om een bootable USB stick te maken voor niet-UEFI. Dat is toch wat je nodig hebt dan? En als je systeem wel UEFI ondersteund moet je methode 1 hebben.
Een bootable USB stick heb ik, functioneert. Net als de DVD zou deze zowel in UEFI als legacy moeten functioneren. Als ik als vervolgens vanaf die stick boot, krijg ik de foutmelding:
"Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style" (maar dan de NL variant daarvan). De eerste instalatie is namelijk wel UEFI geweest waardoor de HD de GPT partitie stijl heeft, wat ook moet omdat de schijf meer dan 2.2TB groot is. Ik had niet de intentie om 3TB over mijn wifi te pompen om vervolgens terug te switchen naar MBR als dat al mogelijk zou zijn.

Vanaf de stick naar UEFI lukt me niet, maar zou wel nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je moet een USB stick maken voor UEFI....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
FREAKJAM schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:29:
64bits zou gewoon moeten werken met 2GB. Staat zelfs in de systeemvereisten, dus roepen dat het niet geschikt is niet helemaal correct.

[...]
Ik roep niet, ik stel vast.

Zelf heb ik een laptop met 2 GB RAM. Daarop heb ik een 64 bits windows gehad, en inderdaad dat gaat. Maar lekker werken doet het niet. Firefox open de eerste 10 minuten ok, maar dan begint het geswap al naar de HDD.
Terug op 32 bits, geen van deze problemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Reepje op 04-09-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agaam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07 12:57

agaam

dit is mijn huisdier

Ik heb even een vraag, ik heb een nieuwe pc gebouwd inclusief nieuw moederbord video kaart enz enz,
nu heb ik Windows heel mooi draaien op mijn oude systeem kan ik de backup van mijn oude pc ook overzetten op mijn nieuwe pc? Zonder dat ik alles op nieuw moet installeren? alvast bedankt voor de reactie.
het backup programma die ik altijd gebruik is paragon hard disk manager suite.

[ Voor 11% gewijzigd door agaam op 05-09-2015 11:56 . Reden: backup programma ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Even een checkje, ik heb geupdate naar 10 met de mediacreationtool, heb gekozen voor "niets behouden" ik kan nu een clean install doen dmv booten toch? De optie "niets behouden" laat ook gewoon een hardware ID achter toch op de activatieserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barkrukhenkie
Ja en ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:44

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Reepje schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 16:10:
[...]

Ik roep niet, ik stel vast.

Zelf heb ik een laptop met 2 GB RAM. Daarop heb ik een 64 bits windows gehad, en inderdaad dat gaat. Maar lekker werken doet het niet. Firefox open de eerste 10 minuten ok, maar dan begint het geswap al naar de HDD.
Terug op 32 bits, geen van deze problemen.
Op basis van 1 ervaring heb je nog geen onderbouwing. Er is vrijwel alleen maar voordeel te halen van een 64 bits OS, óók als je maar 2gb hebt. De processor kan dan immers de voordelen van 64 bits gebruiken bij berekenen. Alleen als software slecht geschreven zou zijn zou het een nadeel moeten zijn omdat alle berekeningen 2x zo groot worden. Maar welke programmeur gaat nou een 64 bit programma schrijven en daar fouten bij gebruiken zodat het langzamer wordt? Je doet dat juist om er voordeel van te hebben.

Dus kortom je kan er eigenlijk alleen maar voordeel van halen, ook omdat x64 langzamerhand steeds meer de standaard is ipv 32bits.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
DeNachtwacht schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 22:30:
[...]

Op basis van 1 ervaring heb je nog geen onderbouwing. Er is vrijwel alleen maar voordeel te halen van een 64 bits OS, óók als je maar 2gb hebt. De processor kan dan immers de voordelen van 64 bits gebruiken bij berekenen. Alleen als software slecht geschreven zou zijn zou het een nadeel moeten zijn omdat alle berekeningen 2x zo groot worden. Maar welke programmeur gaat nou een 64 bit programma schrijven en daar fouten bij gebruiken zodat het langzamer wordt? Je doet dat juist om er voordeel van te hebben.

Dus kortom je kan er eigenlijk alleen maar voordeel van halen, ook omdat x64 langzamerhand steeds meer de standaard is ipv 32bits.
Maar het schijnt zo te zijn dat 64 bit Windows zelf al meer ram gebruikt, of dat de applicaties meer ram verbruiken. Op mijn hoofdmachines heb ik sowieso 64 bit. (Ene pc heeft 8 GB ram, de andere 4 GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat zijn minieme verschillen. Het enige nadeel zou kunnen zijn is dat als je programma's gebruikt die meer dan 2gb geheugen gebruiken samen met het OS, dat er dan natuurlijk constant geswapt moet worden. Dus de hierboven geschetste ervaring zou alleen waar kunnen zijn als je constant op 2,1gb geheugengebruik zit onder 64 bit, en met 32 bit heel toevallig constant op 1,95gb blijft door het verschil in geheugengebruik van de 32bits variant. Lijkt mij heel sterk dat je heel vaak im dit scenario komt en sowieso dus een goede reden om dan gewoon meer geheugen te nemen.

Maar als je de hele dag door met dit soort geheugenintensief werk bezig bent doe je er sowieso gewoon slim aan je geheugen te upgraden wan ook op 32bits is dat niet werkzaam.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 22:30:
[...]

Natuurlijk, als ik een computer neem met een laten we zeggen i5-4xxx cpu met 2 GB ram en een ssd dan zal deze misschien wat beter lopen op 64 bits, maar dit is ook afhankelijk van het gebruikte software. Behalve als je uitsluitend op Firefox zit, want dat is nog steeds 32 bits programma. En er is een reden dat dergelijke bakken standaard al 8 GB hebben (en niet 4)

Maar een dergelijk sterke computer met maar 2 GB ? Inderdaad. no sense. Bakjes met 2 GB daarentegen hebben bijv een Atom processor, stelt niets voor vergeleken met de i5-4xxx krachtpatser. En dan is het de vraag of 64 bits wat toevoegt, of dat het verhoogde swappen van de machine de boel niet nodeloos vertraagd. Want dat kost ook nog eens processor kracht waarvan je al niet teveel hebt.

Verder heb je gelijk, ik kan alleen maar spreken over het asus netbookje met Atom ding dat ik heb, en die was hopeloos om mee te werken. Standaard nam 64 bits al 1,4 GB in gebruik, tegen 800 MB voor het 32 bits systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Bedankt voor je bevestiging, je reageerde toch op mij? Of had je het tegen degene die boven mij postte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
dennis_rsb schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 23:25:
[...]

Bedankt voor je bevestiging, je reageerde toch op mij? Of had je het tegen degene die boven mij postte?
Hij reageerde niet op Agaam, want dat antwoord is nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barkrukhenkie
dennis_rsb schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 23:25:
[...]

Haha ik had je moeten quoten, dan was het duidelijker. Maar het waren inderdaad de antwoorden op jouw vragen. De antwoorden op de vragen van Agaam zijn respectievelijk "dat hangt van het soort backup af" en "waarschijnlijk niet". 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Reepje schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 22:47:
Bakjes met 2 GB daarentegen hebben bijv een Atom processor, stelt niets voor vergeleken met de i5-4xxx krachtpatser. En dan is het de vraag of 64 bits wat toevoegt, of dat het verhoogde swappen van de machine de boel niet nodeloos vertraagd. Want dat kost ook nog eens processor kracht waarvan je al niet teveel hebt.

Verder heb je gelijk, ik kan alleen maar spreken over het asus netbookje met Atom ding dat ik heb, en die was hopeloos om mee te werken. Standaard nam 64 bits al 1,4 GB in gebruik, tegen 800 MB voor het 32 bits systeem.
Ook een Atom processor is niet voor niets een 64 bits.

Maar: je hebt ook een punt, ik zie nu dat microsoft voor x86 1GB als minimum adviseert, en voor x64 2GB bij windows 10. Er zal dus verschil in geheugengebruik zijn, alleen zoals ik ook in vorige post schets doe je er gewoon sowieso beter aan in zo'n geval 4GB geheugen te nemen. Dat kleine verschil tussen x86 en x64 maakt niet dat je met een x86 systeem ineens zoveel extra ruimte krijgt dat je dat in performance enorm gaat merken. Ook voor x64 zou 2GB namelijk genoeg moeten zijn om stabiel te draaien.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-08 12:52
Ik hoop dat ik dit in het goede topic post, maar hier gaat 'ie dan...

Ik zit nu met een laptop met een voorgeïnstalleerde OEM versie van Windows 8.1. Ik heb dus de mogelijkheid om te upgraden naar Windows 10 Home OEM. Stel dat ik nu upgrade naar Windows 10 en later besluit dat ik terug wil naar Windows 8.1, kan dit dan? Is mijn Windows 8.1 licentie dan vervallen of kan ik die gewoon nog gebruiken? Microsoft zelf zegt dat downgraden een maand na installatie van Windows 10 mogelijk is, maar andere bronnen op internet spreken van een jaar of zelfs dat je licentiecode van Windows 8.1 altijd óók geldig zal blijven i.c.m. de Windows 10 licentie.

Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer, dus zou iemand mij dit uit kunnen leggen?

Bij voorbaat dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het is heel simpel.

Als je upgrade naar win10, blijft je licentie voor win 8.1 geldig, eeuwig.
Als je upgrade naar win10, is er een mogelijkheid om vanuit windows de eerste 30 dagen terug te keren naar win 8.1 door het drukken op de knop "terug naar windows 8.1" .Deze knop werkt echter niet altijd.

In dat geval zal je windows 8.1 moeten herinstaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-08 12:52
Stel dat Windows 10 mij nu niet bevalt en ik terug wil naar Windows 8.1. Dat zal dus tot altijd kunnen. Maar hoe zit het dan als ik over bijvoorbeeld twee jaar alsnog naar Windows 10 over wil stappen? Ik heb dan een Windows 10 upgrade licentie, maar is die dan nog geldig? En als die dan nog geldig is, moet ik die dan telkens installeren door vanaf Windows 8.1 naar Windows 10 te upgraden of op een andere manier?

Eigenlijk is samengevat de vraag: als ik nu van Windows 8.1 naar Windows 10 upgrade, blijven mijn licenties voor zowel 8.1 als 10 dan voor altijd geldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:40
8.1 ja
10: nee, wissel maar eens een moederbord, en je hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Sjah schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:55:
8.1 ja
10: nee, wissel maar eens een moederbord, en je hangt.
Maar dat komt eigenlijk nooit voor. Wie gaat nu het moederbord van zijn laptop wisselen?

Ik denk dat je het allemaal wat ingewikkeld voor jezelf maakt.

Misschien valt de laptop morgen van de tafel, en heb je een nieuwe nodig. Dus wat je over 3 jaar met deze laptop wil (als die dan nog bestaat/voldoet), en welk besturingssysteem.....tja is wel heel erg koffiedik kijken.
Pagina: 1 ... 43 ... 59 Laatste