Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1237772

Hoe installeer je Win10 op een nieuwe pc, dus net zelf gebouwd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Anoniem: 1237772 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:27:
Hoe installeer je Win10 op een nieuwe pc, dus net zelf gebouwd? :?
Welkom op Tweakers!

Dit staat letterlijk op de eerste pagina > JackSparrow in "[Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen"

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:57
Ik heb een laptop met wat weinig schijfruimte vrij, en als ik de 1903 update wil installeren krijg ik (uiteraard) de melding dat ik te weinig ruimte heb. Geen probleem denk ik, ik klik op "fix issues" en dan gebruik ik tijdelijk m'n sd kaartje van 64GB. Deze is alleen niet te selecteren als external storage device. Iemand tips?
-sd kaart is leeg
-geformatteerd als ntfs
-in verkenner staat hij gewoon en kan ik er op lezen en schrijven
-ik heb op een andere laptop hetzelfde proces gevolgd met dezelfde sd kaart en dat werkte gewoon

Roomba E5 te koop

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:48

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Ik heb een hele tijd zitten googlen maar ik kan het niet vinden.

Ik draai nog Windows 7 Enterprise. Dit is een niet legale versie.
Nu zou ik willen upgraden naar Windows 10 (dat moet dan Enterprise zijn heb ik al gelezen).
Maar wat ik zo lees is dit onmogelijk zonder een clean install te doen...

Klopt dit? Of is er toch een manier om mijn huidige W7 Enterprise te upgraden naar W10 ZONDER een clean install te moeten doen?

EDIT : heb het uiteindelijk toch gevonden en het is ook gelukt. Vrij omslachtig, maar werkt wel.

Indien iemand geïnteresseerd is, laat even weten door te quoten.

[ Voor 16% gewijzigd door daffie82 op 29-09-2019 20:44 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

sig69 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:06:
Ik heb een laptop met wat weinig schijfruimte vrij
Disk Cleanup draaien.
Pagefile tijdelijk uitschakelen.
Hibernation tijdelijk uitschakelen.
Restorepoints weggooien.

Heb je dan genoeg ruimte?

This footer is intentionally left blank

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:57
ajhaverkamp schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 21:54:
[...]

Disk Cleanup draaien.
Pagefile tijdelijk uitschakelen.
Hibernation tijdelijk uitschakelen.
Restorepoints weggooien.

Heb je dan genoeg ruimte?
Allemaal gedaan natuurlijk, ik heb net genoeg ruimte om te installeren. Mits ik de sd kaart maar kan gebruiken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 20:31
Je kunt met Patchcleaner overtollige MSI installers opruimen. Daar kun je soms aardig wat ruimte mee creëren.

Met Windows cleanmgr.exe Windows Update laten opschonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningTuur
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05-2022
Ik sluit niet aan bij de bestaande discussie, maar toch wil ik graag iets kwijt in dit forum. Ik heb gisteren de laatste W10 update geïnstalleerd. Nu heb ik ineens het volgende probleem: in Chrome blijft de muiscursor regelmatig hangen. Ik kan dan nog wel pijltjes/Pup/Down gebruiken en ook typen (zoals nu, want hij hangt weer) lukt nog gewoon. Oplossing is de Windows-toets aan/uit of alt-tab schakelen of naar de desktop en weer terug (W-D). Ook de BT-verbinding blijft gewoon goed werken. Als ik de muis bijvoorbeeld helemaal naar rechts verplaats, dan staat de freeze-cursor in Chrome nog op dezelfde plek, terwijl in andere programma's of op de desktop de cursor wèl verplaatst is. :? Zoektocht levert niets specifieks op voor dit probleem. Het is niet onomkoombaar, maar wel irri :( Benieuwd wat jullie ideeën zijn. Gr. Arthur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
KoningTuur schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:51:
Ik sluit niet aan bij de bestaande discussie, maar toch wil ik graag iets kwijt in dit forum. Ik heb gisteren de laatste W10 update geïnstalleerd. Nu heb ik ineens het volgende probleem: in Chrome blijft de muiscursor regelmatig hangen. Ik kan dan nog wel pijltjes/Pup/Down gebruiken en ook typen (zoals nu, want hij hangt weer) lukt nog gewoon. Oplossing is de Windows-toets aan/uit of alt-tab schakelen of naar de desktop en weer terug (W-D). Ook de BT-verbinding blijft gewoon goed werken. Als ik de muis bijvoorbeeld helemaal naar rechts verplaats, dan staat de freeze-cursor in Chrome nog op dezelfde plek, terwijl in andere programma's of op de desktop de cursor wèl verplaatst is. :? Zoektocht levert niets specifieks op voor dit probleem. Het is niet onomkoombaar, maar wel irri :( Benieuwd wat jullie ideeën zijn. Gr. Arthur
En wat als je CTRL+WIN+SHIFT+B doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningTuur
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05-2022
Ik begrijp dat CTRL+WIN+SHIFT+B een reset/reload doet van de graphics card driver. Dat helpt iig niet.

Misschien ook goed te weten wat de config is.
ASRock AB350M Pro4, mATX, AM4, 4xDDR4
Kingston A1000 SSD 480GB PCIe NVME M.2
AMD Ryzen 5 2600, 3.4 GHz, AM4
Corsair Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 3000Mhz CL16 Toshiba DT01ACA100 1TB
7200rpm 32MB SATA3 be quiet! Pure Power 11 600W, 80+ Gold, CM
Sapphire Radeon RX 580 8GB NITRO+
Microsoft Win 10 Home 32bit/64bit Nederlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:55
Ik heb een probleem met een laptop die origineel is geleverd met Win8 Home en vervolgens is geupgrade naar Win8.1 Pro. Bij het vervolgens updaten naar Win10 is naar nu blijkt de Home versie geactiveerd, ik neem aan op basis van de BIOS info. Is het mogelijk om deze te switchen naar Pro, liefst zonder eerst Win8 weer te moeten installeren? Het is allemaal enkel op basis van een local account gegaan, dus er is geen MS account beschikbaar waar de Pro versie aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
@mtr33 Staat allemaal keurig op de website van Microsoft.

https://support.microsoft...-10-upgrading-home-to-pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
? dat gaat toch enkel over een upgrade m.b.v. een Win10Pro key (of een reeds geactiveerde digitale licentie) ?

Mijn probleem is dat de op de laptop HOME is geactiveerd, vermoedelijke op basis van de BIOS, ipv de 'automatische' 8Pro naar 10Pro op basis van het reeds draaiende OS.

Ik neem aan dat ik met een factory reset wel terug kan naar 8Home, om deze vervolgens weer handmatig te upgraden naar 8Pro (mits dat nog kan na het afzinken van 8) om vanuit daar nogmaals 10 te installeren.

Liefst zou ik een minder omslachtige weg vinden, zeker omdat ik me afvraag hoe ik de vanaf het Win10 installatiemedium kan forceren dat de Pro versie wordt geïnstalleerd. Voorheen had je nog een ISO voor elke OS versie, bij Win10 voor zover ik weet niet meer.

Of mis it iets?

EDIT: update voor het geval het iemand anders kan helpen:

Met de ei.cfg methode en de eventuele recovery naar Win8 achter de hand voor het geval dat het niet zou lukken heb ik in eerste instantie de Win8Pro key gebruikt om de upgraden. Daarna stond ineens 10 Enterprise geïnstalleerd die zichzelf niet wilde activeren. Niet helemaal vreemd omdat de key voor Pro is. Na het invoeren van de generiek Pro installatie key had ik uiteindelijk een versie van 10 Pro die zichzelf wel activeerde. Eind goed al goed dus.

[ Voor 22% gewijzigd door mtr33 op 03-11-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

mtr33 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:06:
[...]

Liefst zou ik een minder omslachtige weg vinden, zeker omdat ik me afvraag hoe ik de vanaf het Win10 installatiemedium kan forceren dat de Pro versie wordt geïnstalleerd. Voorheen had je nog een ISO voor elke OS versie, bij Win10 voor zover ik weet niet meer.

Of mis it iets?
Oplossing staat hier.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fce773febc139c7
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-05 12:18
Ik wil mijn huidige niet legale Windows 7 eindelijk een keer gaan upgraden naar Windows 10. Nu verwacht ik in de komende jaar wel een keer een PC upgrade te doen (met nieuw moederboard), dus ik denk dat ik beter een 'normale' licentie kan nemen dan een OEM licentie.

Ik zie dat de OEM licenties voor zo'n 130 a 140 euro gaan (link) en de ESD voor zo'n 200 tot 220 euro (link). Er staat echter ééntje in die laatste link voor maar 143.82 euro - klopt dat? Kan ik er dan zeker van zijn dat ik daarbij een licentie krijg die ik op een nieuwe PC kan herinstalleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

De ISO's voor 1909 zijn ook beschikbaar via Microsoft. *O*

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
trixcit schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:43:
Ik wil mijn huidige niet legale Windows 7 eindelijk een keer gaan upgraden naar Windows 10. Nu verwacht ik in de komende jaar wel een keer een PC upgrade te doen (met nieuw moederboard), dus ik denk dat ik beter een 'normale' licentie kan nemen dan een OEM licentie.

Ik zie dat de OEM licenties voor zo'n 130 a 140 euro gaan (link) en de ESD voor zo'n 200 tot 220 euro (link). Er staat echter ééntje in die laatste link voor maar 143.82 euro - klopt dat? Kan ik er dan zeker van zijn dat ik daarbij een licentie krijg die ik op een nieuwe PC kan herinstalleren?
OEM(Original equipment manufacturer) licenties mogen alleen worden verkocht bij een computer en eigenlijk zou je die niet los kunnen kopen als bij een bestaande computer.
Het is beste is om gewoon Windows 10 Retail aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
JohanKupers schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:09:
De ISO's voor 1909 zijn ook beschikbaar via Microsoft. *O*
Over 1909 gesproken, wanneer is nu de officiële release via Windows Update? Het wisselt per website tussen verschillende datums vorige maand en deze maand.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Raven schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:58:
[...]

Over 1909 gesproken, wanneer is nu de officiële release via Windows Update? Het wisselt per website tussen verschillende datums vorige maand en deze maand.
Vanavond dus, die was zo geïnstalleerd op de oude 1903 installatie via Windows Update.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
JohanKupers schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:22:
[...]

Vanavond dus, die was zo geïnstalleerd op de oude 1903 installatie via Windows Update.
Jij had het over de ISO's, die bedoelde ik niet ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Raven schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:24:
[...]

Jij had het over de ISO's, die bedoelde ik niet ;)
Lezen is ook een vak, ik heb hem geïnstalleerd via Windows Update.

Ik heb nu wel het issue dat de MRT update telkens weer geïnstalleerd wil worden. Maar dat doet die ook op een andere 1903 virtuele machine, welke op een of andere manier niet de 1909 krijgt aangeboden.

[ Voor 30% gewijzigd door JohanKupers op 12-11-2019 20:00 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fce773febc139c7
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-05 12:18
shadowman12 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:50:
[...]
OEM(Original equipment manufacturer) licenties mogen alleen worden verkocht bij een computer en eigenlijk zou je die niet los kunnen kopen als bij een bestaande computer.
Het is beste is om gewoon Windows 10 Retail aan te schaffen.
Ja, dat snap ik. Ik vind het nu ook geen enkel probleem meer om te betalen, maar wil wel graag de goede kopen.

Ik snap daarom niet waarom er in de pricewatch voor de Retail licenties eentje staat die net zo goedkoop is als een OEM licentie: dan ben ik bang dat ik iets niet snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
Ik snap daarom niet waarom er in de pricewatch voor de Retail licenties eentje staat die net zo goedkoop is als een OEM licentie: dan ben ik bang dat ik iets niet snap.
De lijst met Windows SKU's is ridicuul lang en of ze goed in de pricewatch komen hangt af van de zorgvuldigheid van invoeren. Een duidelijke all-in overzicht is er volgens mij niet. FQC-09131 zou wel een Retail ESD zijn, maar de betreffende winkel is wel vaker onderwerp van discussie }:O . FQC-08929 bijvoorbeeld in een OEM ESD. Zoek goed op de SKU en zorg ervoor dat je 'm kunt retourneren als deze niet overeenkomen. Los van digitaal kopen bij MS zelf of in fysieke vorm in een winkel is er altijd een risico dat de verkopende/aanleverende partij niet binnen de lijntjes kleurt. Zeker bij relatief lage prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
JohanKupers schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:40:
[...]

Lezen is ook een vak, ik heb hem geïnstalleerd via Windows Update.

Ik heb nu wel het issue dat de MRT update telkens weer geïnstalleerd wil worden. Maar dat doet die ook op een andere 1903 virtuele machine, welke op een of andere manier niet de 1909 krijgt aangeboden.
Woops, dat stukje had ik gemist :$ :P

VM met W10 is nu aan het bijwerken, althans, als tiworker eens een keer stopt met alles op te houden en 1 core te stressen.

edit: Huh, van 1903 naar 1909 in 4 minuten? :o

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 13-11-2019 10:38 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
Raven schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:34:
[...]

edit: Huh, van 1903 naar 1909 in 4 minuten? :o
Hier ook. Blijkbaar een kleintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
trixcit schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:43:
[...]

Ja, dat snap ik. Ik vind het nu ook geen enkel probleem meer om te betalen, maar wil wel graag de goede kopen.

Als je zeker wil weten dat je een goede licentie hebt zou ik gewoon via de Microsoft store kopen, en de pricewatch laten voor wat ie is.
https://www.microsoft.com...vetab=pivot%3aoverviewtab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Op de VM, welke de 1909 niet aangeboden kreeg via Windows Update, de update uitgevoerd via de ISO. Dan duurt de installatie wel een stuk langer inclusief de Windows.old map etc. na de installatie.

Dus als je snel wil upgraden, wacht op Windows Update of anders de trage ISO route.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik installeerde gisteren ook 1909, maar ik heb jet idee dat die soms iets trager/ minder responsief is, Ik merk het bij een voor mij normale workload met meerdere programma's open en enkele browsers met diverse tabs. Het kan toeval zijn vandaag, ik zal het nog eens iets beter bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hoeveel gigabyte wordt er nu binnengehaald? Nog steeds ongeveer 10 GB? Of aanzienlijk minder vanwege de kleine fixxes en features?

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 13-11-2019 17:51 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Henk007 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:37:
Ik installeerde gisteren ook 1909, maar ik heb jet idee dat die soms iets trager/ minder responsief is, Ik merk het bij een voor mij normale workload met meerdere programma's open en enkele browsers met diverse tabs. Het kan toeval zijn vandaag, ik zal het nog eens iets beter bekijken.
Dat logisch zo'n installatie vreet best wat performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

AW_Bos schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:45:
Hoeveel gigabyte wordt er nu binnengehaald? Nog steeds ongeveer 10 GB? Of aanzienlijk minder vanwege de kleine fixxes en features?
Die vanuit Windows Update is niet zo groot, niet meer dan de maandelijkse cumulatieve patch.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

JohanKupers schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:09:
[...]

Die vanuit Windows Update is niet zo groot, niet meer dan de maandelijkse cumulatieve patch.
Ah, dus er wordt geen hele nieuwe verborgen Windows-map binnengehaald, zoals de normale onderdelenupdates wel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:00
Zijn er nog mensen bij wie na de upgrade Defender niet vanzelf gestart is ? Op 3 machines hier kreeg ik een uitroepteken op het schild-icoontje, waarna bleek dat de Virus & Threat Detection uit stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:42
Twixie schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:06:
Zijn er nog mensen bij wie na de upgrade Defender niet vanzelf gestart is ? Op 3 machines hier kreeg ik een uitroepteken op het schild-icoontje, waarna bleek dat de Virus & Threat Detection uit stond.
hé ja, bij mij... 'k had het nog niet in de gaten en ging eens kijken. (het icoontje met het ! staat bij mij in de verborgen pictogrammen - correctie: stond :) )
Dank dat je het aankaartte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeRoG
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Twixie schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:06:
Yep, ook op al mijn apparaten. Het was overigens Tamper Protection wat uitstond. De rest stond gewoon aan. Als bijv realtime protection uit was dan had je waarschijnlijk continu een melding gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

AW_Bos schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:41:
[...]

Ah, dus er wordt geen hele nieuwe verborgen Windows-map binnengehaald, zoals de normale onderdelenupdates wel doen?
Klopt, die krijg je trouwens wel als je de ISO gebruikt om bij te werken.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• ESTANNY
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 22:07
Net de Windows update versie 1909 geprobeerd te installeren en het gaf me een download error 0xc1900223 boodschap. Geen probleem dacht ik, even gewacht en terug in gang gezet en de update versie deed een poging en verdween. Hij is gewoon niet meer beschikbaar, mijn versie van Windows is nog steeds op 1809.

Weird, heeft iemand anders dit probleem ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
ESTANNY schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:56:
Net de Windows update versie 1909 geprobeerd te installeren en het gaf me een download error 0xc1900223 boodschap. Geen probleem dacht ik, even gewacht en terug in gang gezet en de update versie deed een poging en verdween. Hij is gewoon niet meer beschikbaar, mijn versie van Windows is nog steeds op 1809.

Weird, heeft iemand anders dit probleem ook?
0xc1900223 This indicates that there was a problem downloading
and installing the selected update. Windows Update will try again
later and there is nothing you need to do at this time.

Alternate methods to download & install the update:

For Cumulative Update, drivers, Servicing Stack Updates:

If you're unable to update Windows via the Windows Update
channel, you can get the update KB directly from the Microsoft
Update Catalog . Alternately, you can also download an update
package using PowerShell z.

Be sure to download the correct update (x64 or x86) depending
upon the bitness of your Windows 10 OS. The .msu update
package you download can be used on other Windows 10
computers.

http://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx

https://www.winhelponline...og-rss-using-any-browser/

https://support.microsoft...ndows-10-update-assistant

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 15:15
nieuws: Windows 10 November 2019 Update is beschikbaar

Microsoft zegt dat het downloaden en installeren van Windows-versie 1909 veel sneller zal gaan dan bij versie 1903, de Windows 10 May 2019 Update die eerder dit jaar uitkwam. Volgens de softwarebouwer komt dat doordat de nieuwe versie is gebaseerd op de core van de versie die eerder dit jaar uitkwam.

Voor degene die aangeven dat de update erg snel geïnstalleerd is (viel mij ook al op overigens), zie bovenstaand artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Wow... Dat kan ik beamen. Ik heb hem net even geïnstalleerd via Windows Update.
Downloaden duurde een paar minuten, en vraagt daarna om te rebooten. Okay....

PC reboot na 10 seconden voorbereiding tijdens afsluiten van Windows
Ik zie gedurende 15 sec een update-scherm...
Opnieuw reboot.... en we komen in Windows....

* AW_Bos voert ''winver' uit...
* AW_Bos duwt mond dicht die open staat van verbazing!
Welkom in build 1909! :P

Een onderdelen-update in minder dan een minuut. Was dat altijd maar zo.
Pas nog een drie-kwartier gewacht op een update van 1803 naar 1903.

[ Voor 28% gewijzigd door AW_Bos op 15-11-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wauw, 5 minuten en één reboot later en van 1903 > 1909 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 13:40
Ligt het nou aan mij of moest ik Secure Boot tijdelijk uitzetten om met de v1909 iso te kunnen booten vanaf usb? Ik had het met Rufus geflashed en hij wilde niet booten met secure boot aan, terwijl dat nog wel kon met de v1903 iso

Rufus gaf al aan dat het niet zou werken maar dan begrijp ik niet wat er anders is aan de v1909 iso

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TjP1OTz.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IBChDr7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55

Nogne

>.<

Ketho schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:52:
Ligt het nou aan mij of moest ik Secure Boot tijdelijk uitzetten om met de v1909 iso te kunnen booten vanaf usb? Ik had het met Rufus geflashed en hij wilde niet booten met secure boot aan, terwijl dat nog wel kon met de v1903 iso

Rufus gaf al aan dat het niet zou werken maar dan begrijp ik niet wat er anders is aan de v1909 iso

[Afbeelding]

[Afbeelding]
exFat gebruiken ipv NTFS, dan kan het wel.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Ik gebruik altijd een FAT32 boot USB stick voor installatie op zowel BIOS als UEFI zonder problemen met o.a. Secure Boot.

Tegenwoordig moet je dan wel de install.wim opknippen in 4 GB blokken. Handige tool daarvoor is GimageX, tabblad Split. :)

[ Voor 3% gewijzigd door JohanKupers op 16-11-2019 18:32 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Afgelopen weekend heb ik bij iemand 2 pc's (mini-laptop en desktop) voorzien van Windows 10, schone install, geen upgrade. Mijn verwachting was dat de mini-laptop (met hdd) er het langst over zou doen, tot mijn verbazing bleek dat de krachtigere desktop pc met ssd te zijn.

Ik had het idee dat de installer ergens moeite mee had, dat begon al bij het moment "druk op een toets om de installatie te starten", het duurde opvallend lang voor het eerste venster van de setup verscheen, door de vensters heen klikken duurde ook best lang. Nadat de installatie met veel geduld was afgerond was er van de traagheid niks te merken, Windows draait prima.

Kent iemand dit verschijnsel toevallig? 't ging om https://www.asus.com/nl/Motherboards/MAXIMUS_II_FORMULA/ met (ik dacht) een Q9300 of Q8300 en een Adata SX900 2.5" sata ssd. Zou het een driver issue kunnen zijn geweest, waardoor het installeren trager verliep?

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online
Dit zijn de nieuwste Windows 10-features die eraan komen
Een van de innovaties gaat om Windows Update. Microsoft test momenteel het bijwerken van stuurprogramma’s via het updatesysteem van Windows, zodat gebruikers niet meer op aparte plekken, bijvoorbeeld Apparaatbeheer, de drivers hoeven bij te werken. Gebruikers kunnen dan kiezen om zulke optionele updates in Windows Update mee te installeren als deze beschikbaar zijn.
Windows Update installeert toch al driver updates? Althans, voor een paar dingen, GPU en audio heb ik wel eens voorbij zien komen. Al geeft mijn antivirus een shitload aan andere driverupdates aan die Windows Update juist niet aanbiedt, zijn het die waar dat artikel op doelt?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleMarcus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-05 21:14
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik kan nergens op het forum een oplossing voor mijn probleem vinden. En ondertussen ben ik werkelijk helemaal gek van razernij! 8)7 8)7 8)7

Wat is er aan de hand? Ik heb een Win10 pc met de volgende componenten:
AMD Ryzen 5 1500X
MSI X470 Gaming Pro
Ballastix Sport DDR4 8 Gb
MSI Radeon RX480
Samsung 850 Pro SSD 256 Gb
XFX Pro 850Watt

Nu heb ik een Adata XPG SX8200 Pro M.2 SS gekocht om een nieuwe schone Windows installatie op te doen. Tijdens de eerste pogingen liep aan tegen de melding dat Windows 10 niet op een GPT schijf geinstalleerd kan worden. Na wat zoekwerk besloot ik de schijf te converteren naar MBR. Toen gaf de Windows installatie aan dat de installatie op een efi-systeem alleen op een GPT schijf kan :( Enfin, lang verhaal, kort verhaal:
- Ik heb de partitie verwijderd en weer opnieuw aangebracht met EasyUS. Geen resultaat! 8)7
- Ik heb de schijf geformatteerd. Geen resultaat! 8)7
- Ik heb de schijf omgezet van basic naar dynamisch. Geen resultaat! 8)7
- Ik de M.2 op een andere M.2 aansluiting gezet (zat op M2_2 en ging naar M2_1). Geen resultaat! 8)7
- Alle combinaties van het hiervoor omschrevene. Geen resultaat! 8)7 :(

Ik ken de activeringssleutel van Windows 10 inmiddels uit mijn hoofd en zal er vannacht wel nachtmerries van krijgen. Maar ik krijg het niet voor elkaar om die schone Windows 10 installatie uit te voeren. Overigens lukt klonen ook niet, om de eerder opgegeven foutmeldingen. In de UEFI staat de boot volgorde goed (1e USB). Wie weet raad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46
Als Windows zegt dat ie niet op een GPT indeling kan worden geinstalleerd, moet je gewoon de partitie verwijderen en opnieuw laten aanmaken door de Windows setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleMarcus
tiguan schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:16:
Als Windows zegt dat ie niet op een GPT indeling kan worden geinstalleerd, moet je gewoon de partitie verwijderen en opnieuw laten aanmaken door de Windows setup.
Die keuze mogelijkheid is er niet tijdens de installatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46
Bij stap 8 custom install kiezen en dan bij step 9 kan je partities verwijderen en aanmaken;

https://www.instructables.com/id/Windows-10-Installation/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

KaleMarcus schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:19:
[...]

Haal alle partities weg, en start dan de Windows installatie. Selecteer dan de schijf (dus niet de partitie) en druk op volgende. Dan gaat Windows de benodigde partities aanmaken en zal de installatie starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

KaleMarcus schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:19:
[...]
Die mogelijkheid is er echt wel, desnoods eerst die partitie alleen slopen, dan kan de setup die zelf goed aanmaken (Windows 10 gebruikt meer dan alleen een kale partitie).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleMarcus
Gelukt, maar nu met WIndows schijfbeheer i.p.v. met EaseUS! Vreemd, maar het werkt weer. Thx all! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

KaleMarcus schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:15:
Gelukt, maar nu met WIndows schijfbeheer i.p.v. met EaseUS! Vreemd, maar het werkt weer. Thx all! :)
Weinig vreemds aan, als de schijf geen partities heeft dan maakt Windows het zelf in orde. Als je met externe tooltjes schijven gaat aanpassen wat niet overeenkomt met de voorwaarde van de Windows installatie dan zal het niet lukken.

Fijn om te horen dat het gelukt is, volgende keer gewoon de schijf leeg in je computer steken en Windows zijn werk laten doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brekers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-05 16:04
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik word de halfjaar updates van Windows wel een beetje zat. Waar ik in het verleden een computer van mij om de zoveel jaar van een nieuwe versie voorzag, moet men nu elk jaar 2 grote updates installeren om bij te blijven bij de nieuwste versie van Windows. Ik snap vanuit het oogpunt van Microsoft dat dit een heleboel scheelt, alleen was ik meer tevreden bij het oude systeem.

Elke 3 jaar een nieuwe Windows versie die voor je gevoel ook af was, hier en daar wat kinderziektes verhelpen en je kan er jaren mee doen vond ik wel erg fijn..

Ik ben dan ook blij dat ik er achter kwam dat 1909 niet zo'n gigantische ''upgrade'' was en dat dit voor mijn gevoel een normale update was. Hopelijk blijft het de aankomende tijd zo aangezien ik niet verwacht dat er nog een Windows 11, Windows Redmond of whatever komt. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:42
Brekers schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 23:32:
Elke 3 jaar een nieuwe Windows versie die voor je gevoel ook af was, hier en daar wat kinderziektes verhelpen en je kan er jaren mee doen vond ik wel erg fijn..
Tja: mensen en meningen...
Zelf ben ik gewonnen voor het nieuwe systeem: om het half jaar een twintig minuutjes (bij de 1909 maar 5 minuutjes) je systeem moeten missen tegenover een clean install en alles weer 'op poten' te moeten gaan zetten...
Een clean install deed ik trouwens zelden (en ja: 'k weet het: een clean install: alles terug op punt, geen overbodige zaken meer, enz...) dus voor mij mag het blijven zoals het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 19:51

Arrogant

S.F.W.

Windows LTSC voor consumenten zou mooi zijn.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-04 18:31
Ik heb een oudere Dell Inspiron R15 laptop en daar draait nog windows 10 1803 op. Bij vorige upgrade-pogingen naar 1903 en 1909 werd het systeem steeds onstabiel en kon ik niets meer printen, niet op onze brother laser, maar ook niet naar xps of pdf. "Er is een probleem met de printer instellingen" oid als foutmelding.

Ik zou eens willen proberen om up te graden naar 1809 maar hoe doe je dat? Via de standaard weg kan je precies alleen upgraden naar 1909.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

@hill2button
Wanneer waren die upgradepogingen? Misschien werkt het nu wel stabieler?
Op 12 mei 2020 zal de ondersteuning voor 1809 verlopen, dus ik denk dat het raadzamer is om het probleem op te lossen, als dat nog nodig is.

Misschien is er zelfs een nieuwe printer-driver die beter werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 02-01-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
AW_Bos schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:46:
@hill2button
Wanneer waren die upgradepogingen? Misschien werkt het nu wel stabieler?
Op 12 mei 2020 zal de ondersteuning voor 1809 verlopen, dus ik denk dat het raadzamer is om het probleem op te lossen, als dat nog nodig is.

Misschien is er zelfs een nieuwe printer-driver die beter werkt.
1909 --> gisteren

Nieuwe driver/software van Brother heb ik al geprobeerd, lost niets op, valt ook te verwachten gezien ook printen naar xps en pdf het niet meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

hill2button schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:57:
[...]

1909 --> gisteren

Nieuwe driver/software van Brother heb ik al geprobeerd, lost niets op, valt ook te verwachten gezien ook printen naar xps en pdf het niet meer doet.
Ik denk dat je je problemen toch écht in de aansturing (driver) van je Brother printer zal moeten gaan zoeken (wélk type Brother? Direct of via een printserver?). Ik heb hier een Dell D820 uit 2006 (Intel T7400 Core2 / 4GB / SSD) en dat ding draait als een 'zonnetje' op Windows 10 / 1909 en ik heb ook geen enkel probleem met printen naar wát voor een printer dan ook, virtueel of fysiek....

Misschien overbodig maar: Hoeveel RAM zit er in die Inspiron R15 en op wat voor een disk (SSD / HDD) staat 't OS? Als die machine zélf moet 'spoolen' dan kan de hoeveelheid RAM wel eens een issue worden op 't moment dat er té weinig van beschikbaar is...

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 02-01-2020 21:40 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
Ik heb de printers al verwijderd, laatste Brother software geïnstalleerd. Wat stel je voor? Er zit 8 gig RAM in en een samsung SSD.

Hoe zou printen naar PDF/xps ook een issue kunnen zijn met de brother driver?

Dat printen is overigens niet het enige issue dat ik dan heb. Blue screens komen ook vaker voor en het systeem voelt gewoon traag.

Heb terug gedraaid naar 1803, en dan via site van Dell geprobeerd om allerlei updates te installeren. Na installatie van de daar voorgestelde SATA driver heb ik wederom naar een herstelpunt moeten terugkeren, één keer chrome opstarten gaf een bsod...

En dus onder 1803 draait het allemaal prima... 8)7

[ Voor 91% gewijzigd door hill2button op 02-01-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

hill2button schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:23:
Ik heb de printers al verwijderd, laatste Brother software geïnstalleerd. Wat stel je voor? Er zit 8 gig RAM in en een samsung SSD.

Dat heeft waarschijnlijk verder niets met de driver van je fysieke 'Brother' te maken. Het 'spoolen' van een document óm het überhaupt te kunnen versturen als 'ruwe data' naar een printer óf lokale printserver (virtueel óf fysiek) is een geheugen vretend process.

Printen naar virtuele printers (Adobe .PDF / Microsoft .XPS) is werk wat 100% IN je RAM uitgevoerd wordt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

hill2button schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:23:

Dat printen is overigens niet het enige issue dat ik dan heb. Blue screens komen ook vaker voor en het systeem voelt gewoon traag.

Heb terug gedraaid naar 1803, en dan via site van Dell geprobeerd om allerlei updates te installeren. Na installatie van de daar voorgestelde SATA driver heb ik wederom naar een herstelpunt moeten terugkeren, één keer chrome opstarten gaf een bsod...

En dus onder 1803 draait het allemaal prima... 8)7
Weet je ook wat de BSOD veroorzaakt? Het kan zijn dat er een driver conflict is, waardoor je systeem instabiel word en eventueel je printers ook stoppen met werken. En gebeurt dit alleen met een upgrade of ook met een schone installatie?

Als je weet wat de BSOD veroorzaakt zou je kunnen kijken of er specifieke drivers zijn voor 1909, en even kijken of Dell misschien een BIOS update voor jouw apparaat heeft. Sommige modellen hebben een BIOS update nodig om stabiel te draaien op de nieuwe Windows 10 versie.

Indien er geen specifieke drivers zijn, zou je de huidige drivers kunnen opslaan. En als je dan een upgrade hebt uitgevoerd de "oude drivers" handmatig installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
Ben nu bezig met een pricewatch: Acer Aspire ES1-432-C07Y van een kennis te updaten naar 1909. Ding heeft 2GB intern geheugen en een 32GB eMMC kaartje en er staat nu Home 1511 op. Lijkt dus een onmogelijke klus.

Ik heb 8GB ruimte nodig en heb nu 4,7GB vrij. Alles mag eraf en heb al veel verwijderd, maar ik kom nooit aan die 8GB, dus ik zit te denken om een schone installatie te doen van 1909 (of ik kan niet anders eigenlijk). De systeemvereisten zijn 2GB geheugen en 32GB opslag voor 64-bits dus theoretisch zou het moeten lukken, maar ja dadelijk loop ik ergens tegenaan, waardoor ik hem niet kan installeren en zit ik met een onbruikbare laptop zonder besturingssysteem. Dat moet ik echt niet hebben.

Volgens Acer zou dit model geschikt moeten zijn voor de Creators Update als je hier kijkt https://www.acer.com/ac/n...windows10-creators-update maar ik vraag me af hoe ze dit voor zich zien met 32GB opslagruimte. Echt, ik snap niet dat fabrikanten zulke producten kunnen uitbrengen. Ik heb ook tegen die kennis gezegd dat ze voortaan mij eerst moeten raadplegen voordat ze iets aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

chim0 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:13:
Ben nu bezig met een pricewatch: Acer Aspire ES1-432-C07Y van een kennis te updaten naar 1909. Ding heeft 2GB intern geheugen en een 32GB eMMC kaartje en er staat nu Home 1511 op. Lijkt dus een onmogelijke klus.

Ik heb 8GB ruimte nodig en heb nu 4,7GB vrij. Alles mag eraf en heb al veel verwijderd, maar ik kom nooit aan die 8GB, dus ik zit te denken om een schone installatie te doen van 1909 (of ik kan niet anders eigenlijk). De systeemvereisten zijn 2GB geheugen en 32GB opslag voor 64-bits dus theoretisch zou het moeten lukken, maar ja dadelijk loop ik ergens tegenaan, waardoor ik hem niet kan installeren en zit ik met een onbruikbare laptop zonder besturingssysteem. Dat moet ik echt niet hebben.

Volgens Acer zou dit model geschikt moeten zijn voor de Creators Update als je hier kijkt https://www.acer.com/ac/n...windows10-creators-update maar ik vraag me af hoe ze dit voor zich zien met 32GB opslagruimte. Echt, ik snap niet dat fabrikanten zulke producten kunnen uitbrengen. Ik heb ook tegen die kennis gezegd dat ze voortaan mij eerst moeten raadplegen voordat ze iets aanschaffen.
Backup maken en een schone installatie doen.
Die 32 GB is net genoeg om Windows te laten draaien, maar daar houdt het ook bij op.

* Jester-NL snapt niet waarom Acer zo weinig HD in die dingen geschroefd heeft.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
Jester-NL schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:22:
[...]

Backup maken en een schone installatie doen.
Die 32 GB is net genoeg om Windows te laten draaien, maar daar houdt het ook bij op.

* Jester-NL snapt niet waarom Acer zo weinig HD in die dingen geschroefd heeft.
Blijft idd waardeloos. En ook al zou het kunnen, je kan daarna bijna niks installeren.

Oh, ik krijg nu de mogelijkheid om een extra opslagapparaat toe te voegen voor de update, dus ik heb m'n 64GB USB stick erin gedaan. Kijken wat er gebeurt.

Hij is nu 1903 aan het downloaden (op de USB stick dus).

[ Voor 4% gewijzigd door chim0 op 05-01-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Misschien een clean install van Windows 10 in S-mode proberen? Is ook al iets kleiner. Maar beperkt je vervolgens wel in welke apps je kan installeren (alleen via Windows store).

Kan me overigens voorstellen dat deze acer Windows al in s mode staat. Er worden op dit moment een hele zwik van die goedkope laptops gedumpt en als nieuw in de aanbieding gezet bij de winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
Vraag me niet hoe, maar het is gelukt om te updaten zonder een schone installatie, maar wel met behulp dus van een USB stick voor extra ruimte. Daarvoor moest wel bijna alles eraf, want op een gegeven moest er ook voldoende ruimte op de C: komen voor de update. Ik heb nog e.e.a. schoongemaakt aan tijdelijke bestanden en installatiebestanden en zo, dus nu is er een beetje ruimte vrij. Daarna wel e.e.a. terug kunnen installeren (Office e.d.).

Zoiets is één keer leuk, maar als je dat elke keer moet doen bij een update, word je niet vrolijk van. Ben je 3 dagen mee bezig. Je kan er ook geen andere schijf in zetten > pricewatch: Acer Aspire ES1-432-C2W8 dus ik zou ver weg blijven van dit soort laptops.

@Get!em Nope, is gewoon een normale Home versie (gelukkig).

[ Voor 3% gewijzigd door chim0 op 06-01-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
Kan iemand me misschien vertellen hoe ik kan upgraden van 1803 naar 1809 ipv 1909?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

@hill2button Ik zou niet weten waarom je dat wilt? Die is niet lang meer houdbaar....
Dus zou je over een paar maanden weer moeten upgraden.

Ik zag je vorige reactie in dit topic.
Misschien eens proberen om eens een schone installatie te doen. Ik weet niet hoelang je installatie al leeft, maar een keer herinstalleren, daar wordt hij wel vaak vrolijker van. Vooral als hij erg instabiel en traag aanvoelt.

[ Voor 47% gewijzigd door AW_Bos op 07-01-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
AW_Bos schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 00:02:
@hill2button Ik zou niet weten waarom je dat wilt? Die is niet lang meer houdbaar....
Dus zou je over een paar maanden weer moeten upgraden.

Ik zag je vorige reactie in dit topic.
Misschien eens proberen om eens een schone installatie te doen. Ik weet niet hoelang je installatie al leeft, maar een keer herinstalleren, daar wordt hij wel vaak vrolijker van. Vooral als hij erg instabiel en traag aanvoelt.
Omdat de laptop van mijn vrouw is en zij 'm voor haar werk gebruikt. Een reïnstall, daar wordt zij niet vrolijk van. Bovendien voelt hij niet traag aan.

Huidig plan is om via 2 driver update tools ervoor te zorgen dat alle drivers up-to-date zijn onder 1803, en dan nog eens proberen upgraden naar 1909. ALS dat niet lukt ga ik weer terug naar 1803. En daarna, voor ik een full re-install doe, zou ik toch graag eens 1809 proberen. Dus als iemand me kan vertellen hoe ik dat kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Ik zou gewoon bij een herinstallatie de nieuwste proberen?
Waarom zou je de moeite willen doen om straks over 4 maanden opnieuw te upgraden omdat 1809 niet meer ondersteund wordt en geen updates meer krijgt?

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 07-01-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:47

Convoy

g44p

Nogne schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:57:
[...]

Wat is er met deze URL :? ?
Niks, werkt gewoon hoor :+ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hill2button
hill2button schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:22:
Ik heb een oudere Dell Inspiron R15 laptop en daar draait nog windows 10 1803 op. Bij vorige upgrade-pogingen naar 1903 en 1909 werd het systeem steeds onstabiel en kon ik niets meer printen, niet op onze brother laser, maar ook niet naar xps of pdf. "Er is een probleem met de printer instellingen" oid als foutmelding.

Ik zou eens willen proberen om up te graden naar 1809 maar hoe doe je dat? Via de standaard weg kan je precies alleen upgraden naar 1909.
Probleem is ondertussen opgelost. Gezien jullie aanstuurden op een driver probleem, en gezien een reïnstall van de brother driver niets oploste, heb ik dan maar eens een driver updater programma geprobeerd. Driver Booster Free. Driver update gedaan (met herstelpunten actief) op 1803 en daarna een paar dagen laten gebruiken door mijn vrouw. Toen bleek dat het systeem stabiel bleef nog eens geprobeerd om te upgraden naar 1909 en deze keer lukt het printen wel onder 1909 en zijn er geen stabiliteitsproblemen meer. :*)

Daarna op mijn eigen, goed werkend systeem, eens Driver Booster laten lopen, en na 2x BSOD tijdens booten stelde windows zelf een herstelpuntrecup voor. :F Dus ik ga verder mooi overal afblijven als het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
Je moet uitkijken met dat soort programma's. Ik heb het ook een keer geprobeerd en heel m'n Windows was vernacheld. Beste is gewoon drivers van de fabrikant of van Windows zelf indien het wat oudere hardware betreft.

Ik had laatst een kennis met een hele oude Brother printer, die niet meer officieel werd ondersteund in Windows 10, maar Windows zelf had nog wel drivers en dat werkte prima. Dan kan je er maar beter vanaf blijven. Die programmaatjes laten ook vaak zien dat allerlei bus drivers en zo geüpdatet moeten worden, maar daar kan je beter vanaf blijven tenzij je echt weet wat je doet. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Ik moet zeggen dat Driver Booster bij mij maar op een driver problemen geeft en dat is de keyboard driver van mijn Asus laptop. Als die geïnstalleerd is, werkt het toetsenbord niet meer en dat kan lastig zijn bij een laptop. :+

Maar als je dat een keer weet, dan sla je die driver over bij het installeren en werk je de rest wel bij..

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Afgelopen weekend mijn nieuwe pc gebouwd. Nu heb ik al sinds jaar en dag Windows licenties via mijn werk (onderwijs) welke upgrade licenties zijn.
Nu kan ik me er wel iets bij voorstellen dat dit dan niet mee te nemen is naar een nieuwe pc.

Maar de laatste upgrade pad is Windows 8.1 naar 10 geweest middels de gratis upgrade.

Nu vraag ik me dus af wat voor licentie heb ik dan nu met Windows 10? Ik heb hem losgekoppeld van de oude pc en staat/stond aan mijn MS account gekoppeld. (weet ook niet of ik daar die licentie kan verwijderen zodat het met de oude pc mee kan.)
Volgens de MS site zou je die licentie eenmalig over moeten kunnen zetten. Maar alle opties met activering zoals via telefoon of chat, werken niet.
De code heb ik met een programma van nirsoft opgehaald. Maar weet eigenlijk niet of dat de oorspronkelijke Windows 7, 8 of 8.1 licentiecode is.

Weet iemand wat ik kan doen?

In het ergste geval moet ik Windows 10 edu oid. via mijn werk bestellen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 17:49
Let op, Microsoft komt vandaag met een vrij spannende patch:

https://twitter.com/wdormann/status/1216763957446422528
I get the impression that people should perhaps pay very close attention to installing tomorrow's Microsoft Patch Tuesday updates in a timely manner. Even more so than others.
I don't know... just call it a hunch?
¯\_(ツ)_/¯
https://twitter.com/briankrebs/status/1216847668414222336
Sources say Microsoft on Tuesday will fix an extraordinarily scary flaw in all Windows versions, in a core cryptographic component that could be abused to spoof the source of digitally signed software. Apparently DoD & a few others got an advance patch https://krebsonsecurity.c...first-2020-patch-tuesday/
Ik heb het gesubmit op de FP, maar daar zie ik 'm nog niet. Security.nl heeft er wel een artikel over:
https://www.security.nl/p...oor+ernstig+crypto-lek%22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Ik kwam in een ander topic over Windows 10 een generieke code tegen van Windows 10. Zucht, dat is natuurlijk de code die ik met een nirsoft programma naar voren heb gehaald.

Ik heb die code ingevuld tijdens de installatie van Windows 10. Zou het kunnen dat exact dat de reden is dat ik niet met mijn ms account kan activeren? De oorspronkelijke licentie zou daar in moeten staan.

Het is volgens mij niet mogelijk de oorspronkelijke licentie te zien in je MS account. Heb als het goed is de licentie wel verwijderd van de vorige pc, maar zie nu 2 devices in mijn account staan. Is daar uit te halen of de licentie nog gekoppeld is aan de vorige pc? Wat gebeurd er als ik die pc verwijder uit devices?
Als dan de licentie weer vrij komt, dan zou ik klaar zijn eigenlijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Arunia op 15-01-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
* Raven dacht van dit probleem af te zijn
Het systeem is uit een toestand van laag energieverbruik gekomen.

Duur slaapstand: ‎2020‎-‎01‎-‎18T14:29:08.552339200Z
Slaapstand: ‎2020‎-‎01‎-‎18T16:15:17.841135400Z

Oorzaak van ontwaken: Timer - De geplande taak NT TASK\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\Reboot wordt uitgevoerd, waarmee het inschakelen van de computer wordt aangevraagd.
Na vanmiddag de updates geïnstalleerd te hebben kon ik weer triggers gaan verwijderen en de activeringstimer toestaan instelling (weer) op uitschakelen zetten, zie net dat die "spontaan" ingeschakeld is.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gister de upgrade van 1903 naar 1909 gedaan en sindsdien heb ik het probleem dat als ik m'n PC een tijdje gelocked laat staat hij vastslaat.

Doet niets meer (op enter drukken geeft normaal de password prompt), zelfs de tijd staat vast! (bv een uur terug), zelfs de muispointer is niet te bewegen. CTRL+ALT+DEL doet ook niets, moet echt de reset knop van de PC gebruiken.

PC werkt verder prima, tis enkel na een tijdje gelocked te zijn.

Heb de event viewer bekeken maar zie niets vreemd rond die tijd.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Navi schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:19:
Gister de upgrade van 1903 naar 1909 gedaan en sindsdien heb ik het probleem dat als ik m'n PC een tijdje gelocked laat staat hij vastslaat.

Doet niets meer (op enter drukken geeft normaal de password prompt), zelfs de tijd staat vast! (bv een uur terug), zelfs de muispointer is niet te bewegen. CTRL+ALT+DEL doet ook niets, moet echt de reset knop van de PC gebruiken.

PC werkt verder prima, tis enkel na een tijdje gelocked te zijn.

Heb de event viewer bekeken maar zie niets vreemd rond die tijd.

Iemand een idee?
Check even je energiebeheer. En duik even in advanced. Mogelijk dat hij usb uitschakelt na x tijd. Ook kan het zijn dat de hibernate niet genoeg schijfruimte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Heb gekeken maar dat is het niet, het is ook niet dat enkel de muis het niet doet, het complete systeem hangt, inclusief de klok.

Het lijkt binnen 1-2 uur op het lockscreen te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Navi schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:35:
Heb gekeken maar dat is het niet, het is ook niet dat enkel de muis het niet doet, het complete systeem hangt, inclusief de klok.

Het lijkt binnen 1-2 uur op het lockscreen te gebeuren.
Ik heb dit ooit ook eens gehad. In de sequence sleep/hibernate/shutdown heb ik de hibernate en sleep er eens tussenuit gehaald bij timers in energiebeheer en gekeken of dat hielp. Toen dat hielp heb ik eerst alleen sleep weer aangezet. Ook dat werkte. Daarna heb ik het altijd daarop laten staan en de hibernate niet meer gebruikt (gewoon na x tijd direct door naar shutdown). Heeft wel invloed op je niet opgeslagen zaken, maar met werken in browser en office in cloud staat autosave toch altijd aan. Uiteindelijk zat het probleem ergens in de usb-controller. Na een jaar en een toen beschikbare firmware update lukte het wel weer. Je zou dus ook ff kunnen kijken of er firmware/driver updates zijn voor je systeem/moederbord etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 19-01-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Nog vergeten te melden, zaken als hibernate en sleep staan allemaal uit, pc is 24/7 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Net mijn prive laptop helemaal opnieuw moet installeren omdat na een van de laatste insider builds hij net voor de installatie van de build in een soort herstart loop bleef.
Insider build gedownload, op USB stick gezet en opnieuw geinstalleerd. Nu allles wat ik gebruik opnieuw aan het installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 20:23
Weet niet of dit het juiste topic is, zo niet dan laat ik mij graag ergens anders heen sturen. Mijn vraag is de volgende:

Momenteel ben ik een nieuwe pc build aan het plannen en op mijn oude systeem draait nog windows 7. Nu ben ik niet helemaal zeker over het upgrade proces. Als ik dit op mijn oude systeem doe dan staat daar windows 10 op, of ik kan ervoor kiezen om een de iso file op USB te zetten. Kan ik dan mijn huidige windows 7 license key gebruiken om windows 10 op de nieuwe pc te activeren?

of zou ik windows 7 op de nieuwe pc moeten installeren en dan daar upgraden?

Excuus voor het waarschijnlijk herhalen van een vraag die vaker is gesteld, maar het is mij wat onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Navi schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:35:
Nog vergeten te melden, zaken als hibernate en sleep staan allemaal uit, pc is 24/7 aan.
Kleine update, het lijkt vanzelf over te zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne

Nogne

>.<

JP_Frost schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:06:
Weet niet of dit het juiste topic is, zo niet dan laat ik mij graag ergens anders heen sturen. Mijn vraag is de volgende:

Momenteel ben ik een nieuwe pc build aan het plannen en op mijn oude systeem draait nog windows 7. Nu ben ik niet helemaal zeker over het upgrade proces. Als ik dit op mijn oude systeem doe dan staat daar windows 10 op, of ik kan ervoor kiezen om een de iso file op USB te zetten. Kan ik dan mijn huidige windows 7 license key gebruiken om windows 10 op de nieuwe pc te activeren?

of zou ik windows 7 op de nieuwe pc moeten installeren en dan daar upgraden?

Excuus voor het waarschijnlijk herhalen van een vraag die vaker is gesteld, maar het is mij wat onduidelijk.
Officieel zou je een nieuwe key moeten gebruiken want het is een nieuwe computer. Maar je hebt een grote kans dat je Windows 10 kan installeren op je nieuwe computer en dat je die kan activeren met de W7 code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 20:23
Nogne schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:26:
[...]

Officieel zou je een nieuwe key moeten gebruiken want het is een nieuwe computer. Maar je hebt een grote kans dat je Windows 10 kan installeren op je nieuwe computer en dat je die kan activeren met de W7 code.
Ok, dus dan moet ik kiezen om de installatiemedia te downloaden naar een usb drive en de nieuwe PC te laten booten via USB, dan de code van windows 7 gebruiken om te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@JP_Frost Windows 10 installeren op de nieuwe pc en de code van Win 7 gebruiken tijdens de installatie.
Dan wordt deze gekoppeld aan die hardware. Als je hem nu activeert heb je een probleem.

Het is een grijs gebied omdat MS de gratis upgrade heeft stop gezet, maar het werkt nog steeds. Dus op eigen risico zullen we maar zeggen.

En ja, wat je aangeeft. USB maken en tijdens installatie die code invoeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 27-01-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lremmers
  • Niet online
Ik heb mijn win 7 systeem geupgrade naar windows 10.
Ik zit nu op versie 1709 van windows 10, dit schijnt een hele oude versie te zijn, ik snap niet dat de winupdate zo'n oude versie heeft gedownload, maar die staat er nu op:(

Windows update heeft een aantal updates geinstalleerd, maar bij :

• 2019-04 Cumulatieve update voor op Windows 10 Version 1709 for x64 gebaseerde systemen (KB4493440)

houdt het op die begint te initialiseren, en dan krijg ik het volgende te zien:

Er wordt een update voorbereid voor uw apparaat, maar dit is nog niet gereed. We blijven het proberen, maar u kunt het ook zelf nu opnieuw proberen.

Na verschillende keren opnieuw opstarten, en windows update draaien, blijf ik op dat zelfde punt zitten.

Die update (KB4493440) heb ik bij Microsoft gedownload, en met de hand gestart, maar die zegt dan dat die al geinstaleerd is, terwijl dat niet zo is.

Is er een manier om een update naar een nieuwere versie te downloaden, en die dan met de hand te starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
De ondersteuning voor 1709 eindigde april 2019. Tijd om naar 1909 te updaten met de mediacreation tool. Het gaat denk ik om een oudere computer. In het slechtste geval krijg je een probleem met een enkele driver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EricJH schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:09:
De ondersteuning voor 1709 eindigde april 2019. Tijd om naar 1909 te updaten met de mediacreation tool. Het gaat denk ik om een oudere computer. In het slechtste geval krijg je een probleem met een enkele driver.
Precies.
En als @lremmers dan toch bezig is: gelijk clean install.

Een leesbaar Nederlands stappenplan (ondanks de reclame) vond ik deze : https://www.personalcompu...eren-vanaf-usb-stick.htm#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
Mocht je een clean install gaan doen sla dan de local and roaming mappen in de AppData op op een andere schijf. Veel programma's slaan hun instellingen, extensies, etc op in deze mappen. Als je deze terugzet na de clean install dan werken deze programma's meteen weer zoals je gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lremmers
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:20:
[...]

Precies.
En als @lremmers dan toch bezig is: gelijk clean install.

Een leesbaar Nederlands stappenplan (ondanks de reclame) vond ik deze : https://www.personalcompu...eren-vanaf-usb-stick.htm#
Omdat ik de los gedownloade update file ook niet kreeg geinstalleerd, wist ik niet hoe het wel moest, met de mediacreation tool dus.
Ik ga die upgrade doen.

Dank jullie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:00
Voor 00.00 de optionele KB4532695 geïnstalleerd, maar na opnieuw opstarten werkte geluid niet meer en was systeem erg stroperig geworden.
De desbetreffende optionele download gedeinstalleerd en geluid werkt weer en systeem werkt weer normaal.

Er schijnen al meldingen hierover te zijn, maar zijn er hier die het zelfde hebben mogen ervaren?

[ Voor 0% gewijzigd door ivo1969 op 31-01-2020 00:12 . Reden: Verkeerde KB vermeld ]

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste